PDA

View Full Version : التجارة و الارباح السريعة

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

islamselmy
06-26-2012, 13:21
كلنا نسمع عن الارابح السريعة و كلنا عارفين على قد ماهى بسيطة على قد ماهى بتحافظ على الحساب لانك بتفتح اللوت بقيمة بسيطة جدا
سؤالى هل انت من النوع دة ؟ و لو انت من الاشخاص اللى بيتعاملوا بالمكاسب السريعة قولى الاستفادة من الاسلوب دة بيعود عليك بايه؟
لو انت بتستخدم نوع اخر من الاستراتيجيات ياريت تشاركنا بيها ؟
و يارتى بتعتمد على تجارتك بتوصيات ولا بتحليل ولا بخبرة صديق ؟
ياريت الكل يشارك و نفيد بعض

mohamedfx2005
06-26-2012, 13:29
السلام عليكم ورحمة الله
انا سعيد اني اكون اول من يرد عليك
كل هذا راجع لخطة عملك واستراتيجتك التي تعتمد عليها في متاجرتك وادارة راس مالك
انا عن نفسي اعمل باستراتيجية تعمل على كل الفريمات وانا مجربها من مدة ووجدت انها تناسبني وارباحها ممتازة والحمد لله
هدفي وستوبي اغيره حسب الفريم المستعمل ففريم البع ساعة ستوبي يكون بين 10 و 20 نقطة والساعة يكون بين 30 و 40 نقطة وهكذا
وانا اعتمد فقط على نفسي وانصحك ان تقوم انت كذلك بالاعتماد على نفسك والابتعاد عن التوصيات المعلبة ههههههههههههههه
والله الموفق

sunlight
06-26-2012, 13:33
نعم التجاره السريعه اخاف منها لانها فى اغلب الاحيان مع انها بتكسب سريعا ولكن اخطائها كثيره وتجعلك تخسر ما جنيته اما اللوت فأنا استخدم اللوت الصغير لانى جربت الكبير كذا مره وخسرت معه وعندما جربت اللوت الصغير استطعت الاستمرا مع السوق لفتره اكبر وانا ما يشغلنى حاليا كيفيه الاستمرا وليس المال لان الاستمرا هايجيب الفلوس فى الاخر لكن الاستمراريه هى الاصعب

ana1990
06-26-2012, 13:52
اخي انا بعتمد عليها على الحساب التجريبي بس بلوت صغير و النتيجه بتكون يا ربح صغير يا خساره صغيره بس مع عدد كبير من الصفقات في نفس اليوم الارباح ماشيه معايا حلو يعني الحساب التجريبي انا مكسبه حتى الان 5000 دولار مش مخسره حتى ده غير اني بعمل عدد من الصفقات كل يوم و نادرا ما بقفل واحده على خساره

realyone
06-26-2012, 13:58
بالنسبة لي افتح صفقات صغيره واهدافي من 20نقطة الى 30نقطة لأني احلل على فريم صغير,انا افضل هذه الطريقه لان فرصها اكثر من الصفقات الطويله,ميزة صفقات السريعه ان استوبها صغير والربح فيه سريع ويتيح لك ان تفتح اكثر من صفقة في اليوم

sunlight
06-26-2012, 14:01
بالنسبة لي افتح صفقات صغيره واهدافي من 20نقطة الى 30نقطة لأني احلل على فريم صغير,انا افضل هذه الطريقه لان فرصها اكثر من الصفقات الطويله,ميزة صفقات السريعه ان استوبها صغير والربح فيه سريع ويتيح لك ان تفتح اكثر من صفقة في اليوم

هذه اخى استراتيجيه الاسكالبير فتح صفقات كثيره مع تحركات السوق والاستفاده من كل تحرك وعلى فريمات صغيره ونأخذ اى مكسب ولا نطمع

sami
06-26-2012, 14:02
أنا أعتمد في تجارتي على تحليلاتي الخاصة و وفق الإستراتيجية الخاصة التي أستنبط منها النقط القوية للدخول و لدي هدف يومي بحدود ٢٠ نقطة بحجم عقود يناسب المال الذي أودعته في الفوركس و لكن ألجأ أحيانا إلى السكالبينج لتحقيق أرباح سريعة و لكن أتوخى الدخول من المستويات الهامة التي تكون فيها نسب الإرتداد كبيرة

islamselmy
06-26-2012, 14:16
كل الاجابات رائعة بالفعل
و كلهم نصايحكم بجد جميله جدا و استفدت منها جدا وخصوصا عجبنى موضوع عدم الطمع فى التجارة و ايضا موضوع الاستمراريه دة كويس جدا جدا
ان يبقى هدفنا الاساسى هو الاسمتراريه لانها هى اللى هتجبنى الارباح و ميكونش هدفنا الاساسى هو الفلوس وبس

magic777
06-26-2012, 14:19
انا عن نفسي افضل العمل بالصفقات السريعه ذات الاهداف الصغيره يوميا واعتقد ان ده هو المناسب حاليا
مع حركه التذبذبات التي تسيطر على اغلب الازواج وكمان علشان الحساب صغير ولا يستحمل الصفقات السوينجيه وحتى
لو استحملها العائد المادي هنا هيكون قليل

okash
06-26-2012, 14:29
التجارة لجني الارباح السريعه هذا معناها انك مخاطر من الدرجة الاولى وهذا شيء يهدد رأس المال واحتمالة الربح فيه اقل من الخسارة يعني الخسارة هي اللي رح تقابلك في هذا الوضع

amrmorasamir
06-26-2012, 14:35
التجارة لجني الارباح السريعه هذا معناها انك مخاطر من الدرجة الاولى وهذا شيء يهدد رأس المال واحتمالة الربح فيه اقل من الخسارة يعني الخسارة هي اللي رح تقابلك في هذا الوضع

فعلا ياباشا الارباح السريعه لازم يكون وراها مشاكل كبيره على الحساب وكمان ده غير المخاطره اللى بتدخل بيها عشان كده لازم ناخد بالنا كويس منها

remo
06-26-2012, 14:38
كلنا نسمع عن الارابح السريعة و كلنا عارفين على قد ماهى بسيطة على قد ماهى بتحافظ على الحساب لانك بتفتح اللوت بقيمة بسيطة جدا
سؤالى هل انت من النوع دة ؟ و لو انت من الاشخاص اللى بيتعاملوا بالمكاسب السريعة قولى الاستفادة من الاسلوب دة بيعود عليك بايه؟

انا هقولك على تجربتى فى استخدام طريقتين من التحليل او الاستراتجيات اول تجربة هى انا بحب استخدم مؤشر الار اس اى بتشبع 28 وبدمج معاة نقط مقاومة ونقط دعم وبخش صفقات على فريم الساعة او الاربع ساعات وبعمل صفقات اهدفها 50 ال100 نقطة واستوب 20 نقطة

---------- Post added at 11:38 AM ---------- Previous post was at 11:36 AM ----------

انا هقولك على تجربتى فى استخدام طريقتين من التحليل او الاستراتجيات اول تجربة هى انا بحب استخدم مؤشر الار اس اى بتشبع 28 وبدمج معاة نقط مقاومة ونقط دعم وبخش صفقات على فريم الساعة او الاربع ساعات وبعمل صفقات اهدفها 50 ال100 نقطة واستوب 20 نقطة

اما تجربتى التانية هى الربح عن طريق الاخبار واللى انت مسميها الارباح السريعة بس انا بخشها بلوت عالى شوية وبعتمد على الاخبار القوية زى سعر الفائدة والبطالة وبكسب حوالى منها 30 نقطة واستوب 10 نقط وانا قاصد اكتبهملك فى بوستين عشان تقراهم كويس ومتملش من قراية البوست لو كان كبير

kamizidan
06-26-2012, 14:40
كما قال احد الاخوة فهذا راجع لخطة العمل والاستراتيجية التي يعتمد عليها كل متاجر وادارة راس ماله

safiforex
06-26-2012, 14:46

بالفعل اخي من يفكر في الربح السريع فانه اكيد سيطمع اكثر و الطمع اكيد سيذمره في اسرع وقت
و لهذا فيجب على المتداول ان لا يفكر بهذه الطريقة السريعة ، ان يعمل تخطيط جيد على مدة زمنية كبيرة و يلتزم بها

mahmod_hoda2008
06-26-2012, 14:52
افضل شئ هى التجارة السريعة لانها تحققق ربح سريع ممكن يجعل عملية تشغيل الاموال وازديادها يتم بشكل سريع وهذا يعطى ثقة كبيرة لكل فرد يتعامل مع الصفقات كما انا هذه الصفقات تزيد من الرصيد فى وقت ملوحظ ولهذا انا اشجع التجارة السريعة كى تتيح فرص كسب من هذه الصفقات واهم شى عجبنى هو سرعة هذه الصفقات وهذا شى مهم

midomido419
06-26-2012, 14:57
انا افضل الصفقات السريعة فى بداية التداول وللحسابت الصعغيرة
انما لحساب كبيرةيبقى الصفقات الزمنية الاطول هى الافضل والاكثر انتشارا

osama shaban
06-26-2012, 14:59
افضل فريمات بالنسبه لي الساعه والاربع سعات وده يعتبر متوسط والهدف بيكون من 15 الي 20 نقطه وده هدف مناسب بالنسه لي ولو الصفقه صحيحه مش هستني وقت طويل عشان العمليه تضرب التاك برفت الصفقات السريعه جدا هي السكابينج وده صعبه عشان مخاطرتها عاليه جدا بسبب زياده حجم العقود

safiforex
06-26-2012, 15:00
انا افضل الصفقات السريعة فى بداية التداول وللحسابت الصعغيرة
انما لحساب كبيرةيبقى الصفقات الزمنية الاطول هى الافضل والاكثر انتشارا

ممكن هذا اخي الكريم ان يعمل اواحد صفقات سريعة للحسابات الصغيرة لكن هذا يمكن ان لا يتوفق فيها ، لانه سيكون مصحوب بالطمع اكيد و الطمع سيفقده كل شيئ
من الاحسن ان يكون تخطيط جيد لراس المال لو كان صغيرا و نعمل عليه بتكوين منه راس مال متوسط فكبير

compaq0
06-26-2012, 16:41
فى بدايه ما بفتح الحساب بكون فى نيتى انى اعمل اداره جيده لراس المال و لا اتسرع فى الدخول فى صفقات بلوت عالى و لكن مع الوقت لا ادرى اجد نفسى ادخل بلوتات كبيره جدا و بالتالى اخسر

mony
06-26-2012, 16:44
الارباح السريعه ممكن تؤدى بك الى خسائر لان استعجال الربح غلط والافضل عدم تسرع الربح

kingman
06-26-2012, 17:00
فعلا ياباشا الارباح السريعه لازم يكون وراها مشاكل كبيره على الحساب وكمان ده غير المخاطره اللى بتدخل بيها عشان كده لازم ناخد بالنا كويس منها

والمشكلة دائما ان انت زى ماقدرت تحقق ربح بمخاطرة عالية وبسرعة بيبقى فيه نسبة كبيرة انك تخسر ببنسبة كبيرة جزء كبير من حسابك بسبب الأعتماد على المخاطرة العالية ومافيش افضل من ادارة راس المال

Mtec
06-26-2012, 17:00
بالفعل الفوركس سريع جدا ، ولا يجب ان تسرع معه ، بل يجب ان تخطف نقاط قوية فقط ، لا اي مجازة يمكن ان تربح الكثير لكن بالمقابل يمكن ان تخسر الكثير

Mostafa Mando
06-26-2012, 19:12
استراتيجية الاسكالبنج سريعة الربح لكن محتاجة خبرة في الفوركس لكن مربحة جدا في الفوركس

وكثير من المتدالين كونوا رؤوس اموال كبيرة جدا من راس مال صغير بسبب الاسكالبنج

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:58
لا انا بصراحة اميل الى الربح البطئ لكن المستمر
اما الربح السريع فيه مخاطرة وكذلك غير دائم غالباً

sunlight
06-26-2012, 20:01
لا انا بصراحة اميل الى الربح البطئ لكن المستمر
اما الربح السريع فيه مخاطرة وكذلك غير دائم غالباً

نعم اخى الربح اللى بيجى واحده واحده معناه اداره كويسه للمال بتاعك لكن التسرع دائما بيجى معاه خساره لذلك الربح السريع مش كويس

deadlyfox
06-26-2012, 20:09
انا فى طريقه عملى بفضل الارباح السريعه لانها اكثر امان حتى فى حاله الخسارة بتحميك من ان الحساب يتمرجن
انت بتخش بلوت صغير بيحقق مكسب كويس وحتى لاقدر الله لو حصل خارة بتبقى مقبوله

walidr19
06-26-2012, 20:16
شكرا اخي على طرحك لهذا الموضوع القيم

و مشكورين ايها الاعضاء على اجاباتكم الرائعة

islamselmy
06-26-2012, 23:00
افضل شئ هى التجارة السريعة لانها تحققق ربح سريع ممكن يجعل عملية تشغيل الاموال وازديادها يتم بشكل سريع وهذا يعطى ثقة كبيرة لكل فرد يتعامل مع الصفقات كما انا هذه الصفقات تزيد من الرصيد فى وقت ملوحظ ولهذا انا اشجع التجارة السريعة كى تتيح فرص كسب من هذه الصفقات واهم شى عجبنى هو سرعة هذه الصفقات وهذا شى مهم
اخى الكريم هل ترى بان المكاسب البسيطة شىء جيد ؟؟ بمعنى هل الارباح التى تاتى من التجارة السريعة تجعلك ترى بان الفوركس هو لوظيفة العصر ؟

---------- Post added at 10:00 PM ---------- Previous post was at 09:59 PM ----------

شكرا اخي على طرحك لهذا الموضوع القيم

و مشكورين ايها الاعضاء على اجاباتكم الرائعة
لا شكر على واجب اخى لكن نرجو منك المشاركة الفعاله و اعطائنا رائيك فى الموضوع اذا كنت من مؤيدينه ام لا و فى كلتا الحالتين اخبرنا السبب حتى تُفيد و تستفيد

aboualy
06-26-2012, 23:03
بالفعل الفوركس سريع جدا ، ولا يجب ان تسرع معه ، بل يجب ان تخطف نقاط قوية فقط ، لا اي مجازة يمكن ان تربح الكثير لكن بالمقابل يمكن ان تخسر الكثير

فعلا اخى العزيز هذا السوق القوى والسريع يجب التعامل معه بمنتهى الحكمة ولا سنكون مثل من يقف فى طريق قطار سريع وهو يتصور انه يستطيع ان يوقفه

omar kapo
06-26-2012, 23:06
اخى الكريم هل ترى بان المكاسب البسيطة شىء جيد ؟؟ بمعنى هل الارباح التى تاتى من التجارة السريعة تجعلك ترى بان الفوركس هو لوظيفة العصر ؟

---------- Post added at 10:00 PM ---------- Previous post was at 09:59 PM ----------

لا شكر على واجب اخى لكن نرجو منك المشاركة الفعاله و اعطائنا رائيك فى الموضوع اذا كنت من مؤيدينه ام لا و فى كلتا الحالتين اخبرنا السبب حتى تُفيد و تستفيد

اوفقك يا اسلام ع كلام بالفعل الربح البسيطة افضل من الارباح الكبيرة والخسارة لي كل الاموال

saad
06-26-2012, 23:38
كما قال احد الاخوة فهذا راجع لخطة العمل والاستراتيجية التي يعتمد عليها كل متاجر وادارة راس ماله

talal
06-27-2012, 03:10
اذا كان ربح سريع يعني مخاطرة عالية وبالتالي تكون خطورة خسارة راس المال في اي لحظه
ويفضل التأني في الحصول على الارباح وعدم الاستعجال
اما اذا كنت تقصد الربح السريع او السكالبينج فهو جيد ولكن بعض الشركات لاربما لديها قواعد في ذلك

Mostafa Mando
06-27-2012, 04:56
اذا كان ربح سريع يعني مخاطرة عالية وبالتالي تكون خطورة خسارة راس المال في اي لحظه
اما اذا كنت تقصد الربح السريع او السكالبينج فهو جيد ولكن بعض الشركات لاربما لديها قواعد في ذلك

متفق معك يا اخي ربح قليل خطورة قليلة ربح وفير لكن هناك يا اخي استراتيجيات

سريعة مثل الاسكالبنج تأتي بثروة من لفوركس وكثير من الناس كونوا راس مال كبير منها

لكن محتاجة خبرة كبيرة في الفوركس لتجنب الخسارة

ahmed saleh
06-27-2012, 05:00
انا احب الربح السريع ولا احب الربح الذى يتحقق فى اوقات كبيرة جدا
لذلك انا اتبع طريقة الاسكبلينج لكى احقق ارباحى التى اريدها وبسرعة ولو حتى خسرت ابقى خسرت بسرعة برضو لذلك
انا لا احب الصفقات طويلة المدى

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 05:31

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
انا عن نفسى احب السوينقات وادخل على الفريم اليومى او الاسبوعى مره او اثنين فى الاسبوع فقط
الحمد لله اجيد التحليل الفنى الموجى
وادخل بفضل الله من اول الموجه غالبا الى اخر الموجه
واحصد الكثير من النقاط
ولكن للاسف اخسر جزء كبير من هذه الارباح غالبا

xtomorrow
06-27-2012, 05:45
شكرا على سؤالك
انا اريد ان اضيف شيئا مهما على ما تفضل به باقي الاعضاء
أنك لابد وأن تجعل دائما امر اخد الربح يضاعف أمر وقف الخسارة
وتعليلي لهذا التدخل انك في هذه الحالة ستكون خسارتك لا معنى لها امام ربحك
بالتالي انت لو ربحت مرة وخسرت مرة انت كسبان

sho
06-27-2012, 05:50
هل تقصد الارباح السريعة الصغيرة .. لاننى ممن يفضلون هذا الاسلوب فى التداول اقوم بفتح صفقات سريعة باهداف صغيرة ... استطيع ان احققها واصل اليها وافضل هذة الطريقة

islamselmy
06-27-2012, 09:58

---------- Post added at 11:38 AM ---------- Previous post was at 11:36 AM ----------

اما تجربتى التانية هى الربح عن طريق الاخبار واللى انت مسميها الارباح السريعة بس انا بخشها بلوت عالى شوية وبعتمد على الاخبار القوية زى سعر الفائدة والبطالة وبكسب حوالى منها 30 نقطة واستوب 10 نقط وانا قاصد اكتبهملك فى بوستين عشان تقراهم كويس ومتملش من قراية البوست لو كان كبير

هجرب طريقتك فى التجارة و ياريت تكون فعاله و شكرا على ردك و انك قلت لينا تجربتك و هقولك النتائج و ايه اللى حصل معايا

---------- Post added at 08:58 AM ---------- Previous post was at 08:56 AM ----------

كلام كويس جدا اكس توموروا فعلا لازم نخلى امر اخذ الربح يضاعف امر وقف الخسارة بجد تحليل جيد و اشكرك عليه و هستخدمة فى تجارتى و يارب يعود عليا بشىء كويس

remo
06-27-2012, 10:40
انا احب الربح السريع ولا احب الربح الذى يتحقق فى اوقات كبيرة جدا
لذلك انا اتبع طريقة الاسكبلينج لكى احقق ارباحى التى اريدها وبسرعة ولو حتى خسرت ابقى خسرت بسرعة برضو لذلك
انا لا احب الصفقات طويلة المدى

انا معاك ان الاسكالبينج من افضل الطرق فى الفوركس ولكن نسبة الخطورة فية كبيرة لان العملية كلها تعتمد على كام نقطة وبتخشها اكيد بلوت عالى فايما تكسب حلو وبسرعة ياما هتخسر حلو وبسرعة

KOGI
06-27-2012, 10:48
انا عن نفسي افضل العمل بالصفقات السريعه ذات الاهداف الصغيره يوميا واعتقد ان ده هو المناسب حاليا

abdallah elbaz
06-27-2012, 14:18
التجاره السريعه بخاف منها لانها مع انها بتكسب سريعا
ولكن اخطائها كثيره

saad
06-27-2012, 14:42

aminos
06-30-2012, 00:11
السلام عليكم
الإستراتيجية و التجارة التي تنتضرها أن
تأتيك بأرباح سريعة يجب عليك أن تنتظر
حتى الخسارة السريعة لأن هذا السوق جد متقلب
تقبل مروري

hesham itch
06-30-2012, 08:22
من الممكن ان يعمل عدد من المتاجرين بنفس الاستراتيجية بنفس الاسلوب ولكن تحتلف
النتائج نظرا لاختلاف التفكير والمعرفة والاهداف الموضوعة لكل متاجر على حدة

waleed adel
07-01-2012, 15:10
عن رايى القناعه كنز لايفنى فلو قدرت اعمل 10 صفقات بربح قليل وراس مال ولوت قليل
احسن من المجازفه والخسارة لاقدر الله

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 02:31
بص هو التجاره السريعه اخطائها كتيره وانا مش بحب استخدمها
وبحاول انى ابعد عنها وبحاول انى استخدم خبرتى واستراتيجيتى الخاصه
وخاصه حسن استخدام رؤس الاموال وبعدين انا بفضل انى اعتمد ع نفسى ومش بستخدم خبرات الاصدقاء

كريم
07-04-2012, 03:03
اولا انا اقوم بالمتاجره بنفسي و لا اعتمد نهائيا على التوصيات

خاصة ان اغلبها ليس له مصداقية و الاستراتيجيات التي اقوم باتباعها

بتكون هدفها غالبا 20 - 30 و الله يوفق الجميع

fx-man
07-04-2012, 03:18
انا الهدف من صفقاتى لا يزيد عن 15 نقطة واخرج من الصفقة على ربح فى اقل من ساعة او ساعتين واهم استفادة فى الربح السريع بالنسبة لى هو انى بكون بعيد عن التوتر العصبى اللى بيقع فيه كل اللى هدفهم كبير اكتر من 50 نقطة مثلا .

sami
07-04-2012, 03:32
من الممكن ان يعمل عدد من المتاجرين بنفس الاستراتيجية بنفس الاسلوب ولكن تحتلف
النتائج نظرا لاختلاف التفكير والمعرفة والاهداف الموضوعة لكل متاجر على حدة

تمام جدا أخي الكريم،ممكن متاجرين يعملان بنفس الإستراتيجية لكن مع إختلاف النتائج،فقد يحقق أحدهما
أرباح لأنه صبور و يدخل بلوت يناسب رأس ماله حتى إذا ما عكس عليه السعر يلجأ إلى التبريد و يخرج
رابح أو على الأقل متعادل،بينما الثاني يخسر لأنه لا يحترم إدارة رأس المال و يسيطر عليه الخوف و يلجأ
إلى التعزيز كلما عكس السعر و لو بنقاط قليلة

Meerak
07-04-2012, 03:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بفضل المتاجرة اليومية والاهداف القريبة
يعنى على حسب طريقتى توافرت فرصة النهاردة ادخل اخد الارباح واكمل تانى يوم وهكذا

derfcase
07-04-2012, 08:23
خساراتي المتتالية في سوق الفوركس اخي الكريم
islamselmy
علمتني ان الغي من راسي تماما فكرة الربح السريع
و انه عليك التزام الصبر لتحقيق الارباح و تعويض الخسائر

jihadazzam
07-04-2012, 08:34
السلام عليكم
في متل شعبي عنا بقول ما حدى بيتعلم الا من خسارتو
بالفعل تعلمنا الكثير من الصبر والهدوء والثبات كل هذا من صفعات وغدر الفوركس

mohamed hamdy
07-04-2012, 09:40
انا اعتقد ان الربح السريع الذي ياتي دون تعب اوجهد لابد وان يذهب سدي
لذلك عليك انتجد لنفسك اسلوب للمكسب وللمتاجرة حتى تتحصل على المبالغ اللذى تريدها

slafe
07-04-2012, 09:42
بالرغم من انني لم ابدا التجارة بعد لكني اسعى الى المناقشة حول كل ما يتعلق بالفوركس لاتعلم الجانب النضري اولا
ورايي في الربح السريع انه مرادف للمخاطرة الكبير فكلما سعينا الى الربح بسرعة كلما زادت المخاطرة ولتجنب هدا الطمع لدينا يجب على الواحد منا ان يعتمد على نفسه كما دكر الاخوة ودلك باعتماد خطة كان يهدف الى تحقيق 10 نقاط يوميا ثم يغلق السوق والله اعلم

Mohamed90
07-04-2012, 10:08
انا اعتقد ان الربح السريع الذي ياتي دون تعب اوجهد لابد وان يذهب سدي
لذلك عليك انتجد لنفسك اسلوب للمكسب وللمتاجرة حتى تتحصل على المبالغ اللذى تريدها

السلام عليكم طبعا اخي الربح السريع ياتي مع المخاطرة الكبيرة و هذا لا انصح به لانه له اضرار على الحساب
و كل ما ربحت بسرعة انت معرض للخسارة بسرعة ايضا

magic777
07-04-2012, 17:10
خساراتي المتتالية في سوق الفوركس اخي الكريم
islamselmy
علمتني ان الغي من راسي تماما فكرة الربح السريع
و انه عليك التزام الصبر لتحقيق الارباح و تعويض الخسائر

ومادام لاغيت الفكره دي اخي يبقى انت كده على اول سلم النجاح بأذن الله المهم دلوقتي تبحث عن طريقه عمل
خاصه بيك وتكون مناسبه ليك وبتقدر تحلل وتشتغل بيها بشكل صحيح وبكده هتكون عملت لنفسك
نظام جيد هيساعدك في انك تكسب بطريقه منتظمه بأذن الله

waleed adel
07-04-2012, 23:33
من الافضل ان يكون هناك تخطيط جيد لراس المال لو كان صغيرا و نعمل عليه بتكوين
راس مال متوسط فكبير

sabre
07-04-2012, 23:36
افضل طرق المتاجرة من
وجه نظرى هى انك
تراقب السوق ولا تفتح اى صفقات
وتأكد ان الفرصه المربحه قادمه ان شاء الله

aboualy
07-04-2012, 23:37
ومادام لاغيت الفكره دي اخي يبقى انت كده على اول سلم النجاح بأذن الله المهم دلوقتي تبحث عن طريقه عمل
خاصه بيك وتكون مناسبه ليك وبتقدر تحلل وتشتغل بيها بشكل صحيح وبكده هتكون عملت لنفسك
نظام جيد هيساعدك في انك تكسب بطريقه منتظمه بأذن الله

فعلا اذا نسينى حلم الثراء السريع يبقى دى حتكون اول خطوات النجاح فى سوق الفوركس
وتاتى الخطوة الثانية وهى التخطيط الجيد لعملنا والبحث عن افضل الطرق فى المتاجرة لاستخدامها

roka
07-05-2012, 00:58

اعتقد ان التجارة السريعة اخطائها كثيرة واعتقد ان الفتح بالصفقات الصغيرة افضل بكثير

waleed adel
07-07-2012, 18:39
الربح السريع معناه التعرض للمخاطرة الكبيره فكلما سعينا الى الربح بسرعة كلما
زادت المخاطرة وزادت الخسائر

sahar elmansory
07-07-2012, 18:45
الاستعجال في تحقيق الارباح والبحث عن الربح السريع خطا كبير ويعرض للخسائر..فلا يجب ان تكون الاستراتيجية والهدف هو تحقيق مكاسب سريعة لانه سيعرضه لخسائر حتمية وبصورة كبيرة..يجب الصبر وعدم استعجال تحقيق ربح خاصة في البداية..ويجب الا يكون تحقيق ارباح سريعة هو الهدف من التعامل

theboy2226
07-07-2012, 20:10
انا ضد موضوع الارباح السريعة و الارباح الثابتة او المضمونة
لان الارباح السريعة بتحتاج مخاطرة كبيرة لكن ربحها كويس
و الارباح الثابة مخاطرها قليلة و بردو ربحها لايذكر
من الكلام ده نستخلص ان مخاطرة =ربح اوخسارة .بتتحد نسبة الربح و الخسارة من نسبة المخاطرة علشان كده انا بفضل الوسط لوتات معقولة و مخاطرة برده و ربح متوسط

salah.bmw
07-07-2012, 20:19
انا عن نفسي لا اعتمد كثيرا على التوصيات لأنها غالبا ما تكون عبارة عن اخبار لوهم المتاجرين وافضل المرابح البسيطة دائما حتى اكون بصفقة امنة والحد من الخسارة

nada
07-07-2012, 20:23
الارباح السريعة تندرج تحت فروع
ومن اكثرها شهره
هية الاسكالبنك
والمتاجره اليومية
واذا اردت ان تكون اى منهم لبداء من اتقانها لانك تكون فى ريسك كبير

aboualy
07-07-2012, 20:26
الربح السريع معناه التعرض للمخاطرة الكبيره فكلما سعينا الى الربح بسرعة كلما
زادت المخاطرة وزادت الخسائر

فعلا اخى العزيز الربح السريع يمكن ان يكون سبب فى الخسارة السريعة
فاذا كنت تهدف الى تحقيق ارباح كبيرة وبسرعة فسوف تكون مجبر على استخدام مخاطرة كبيرة وهذا قد يؤدى الى خسائر كبيرة وبسرعة ايضا

ehab
07-07-2012, 20:35
دايما بشوف تحليلاتي الخاصة و وفق الإستراتيجية الخاصة التي أستنبط منها النقط القوية للدخو
ل و لدي هدف يومي بحدود ٢٠ نقطة بحجم عقود يناسب المال الذي أودعته في الفوركس
و لكن ألجأ أحيانا إلى السكالبينج لتحقيق أرباح سريعة

taoufikshaimi
07-07-2012, 20:47
السلام علييكم
انا ارى ان الطمع هو السبب الرئيسي في الخسارة حيث انني افضل المتاجرة بمبالغ صغيرة حتى لو كان الربح سيكون اقل أظن أن ربح اقل افضل من خسارة اكبر وال

rabie10
07-07-2012, 20:58
مع حركه التذبذبات التي تسيطر على اغلب الازواج وكمان علشان الحساب صغير ولا يستحمل الصفقات السوينجيه وحتى

dina mahmoud
07-07-2012, 21:00
افضل الاستراتيجيات والطرق التي اثبتت كفاءتها في سوق العملات الفوركس , هو التحليل الكلاسيكي فأثبت انه ابو التحليل ويستطيع التأقلم مع كل حالات ومتغيرات السوق وان كان في بعض الاوقات القليله غير فعال
الا انه الطريقه الافضل بنظري لتحقيق ارباح مستمره بهذا السوق

rabie10
07-07-2012, 21:02

husamart
07-07-2012, 21:18
الصفقات السريع مرهقة جدا
وتجلس على فريمات صغيرة تتباع كل حركة صغية للشموع
تجلب لك الشد العصبي والارهاق
والضغط العصبي الشديد ما يعرضك للامراض لا قدر الله

---------- Post added at 06:18 PM ---------- Previous post was at 06:17 PM ----------

انا شخصيا ضد ان افتح اكثر من صفقة في نفس اليوم
لان نسبة خسارتها ستكون مضاعفة بعد مكسب الاولى
وعن تجربة انصح الجميع بتحديد تارجت واحد في اليوم والاكتفاء به

waleed adel
07-10-2012, 16:47
الربح السريع الذي ياتي دون تعب اوجهد لابد وان ياتى
بالمزيد من الخسائر

Noah
07-10-2012, 19:15
يمكنك ان تجنى الكثير من الارباح من اى عمل وذلك يرجع الى توفيق ربنا سبحانه وتعالى ولكن الفكرة انه يوجد بعض الاعمال التى من الممكن ان تحقفق من خلالها نسبة ارباح كبيرة وجيدة ولكن عليك ان تتبع بعض الاجراءات المنتظمة فقط

mrxr00t3d
07-10-2012, 19:28
اخي عليك الاعتماد على نفس و التوصيات الابتعاد عنها ادا امكن
لان اغلبها تؤدي الى الخسارة و دائما تسوي ستوب لوز

waleed adel
07-11-2012, 23:36
الربح السريع ياتي مع المخاطرة الكبيرة و فتح صفقات بلوتات عاليه
وبكده انت معرض للخسارة بسرعة ايضا

ahmedalex
07-12-2012, 00:14
كل هذا يرجع لمتاجر واى استراتيجية يستخدمها وايهما يفضل واذا كان يستخدم الحسابات الاسلاميه اى ان ينهى جميع صفقاته فى نفس اليوم للمتاجره حتى لا تكون هناك فؤائد على الحساب وانا افضل احيانا الصفقات السريعه والقصيرة وهذه لضمان مستوى اقل خطورة والربح القليل يمكن زيادته فى الفتره القصيرة مع مستوى الصفقات التى تعقدها

delpi
07-12-2012, 00:20
مفيش حاجة اسمها مكسب سريع او بطىء المدى اللى انت بتتمناه للمكسب بتاعك مش شرط يتحقق
انا عن نفسى بفضل المكسب على المدى الطويل لأنه بيبقى ناتج عن مجهود كبير ومثمر

عزبز 18
07-12-2012, 00:23
السلام عليكم ورحمة الله
انا عن نفسي اعمل باستراتيجية تعمل على كل الفريمات وانا مجربها من مدة ووجدت انها تناسبني وارباحها ممتازة والحمد لله
هدفي وستوبي اغيره حسب الفريم المستعمل ففريم البع ساعة ستوبي يكون بين 10 و 20 نقطة والساعة يكون بين 30 و 40 نقطة وهكذا
وانا اعتمد فقط على نفسي وانصحك ان تقوم انت كذلك بالاعتماد على نفسك والابتعاد عن التوصيات المعلبة ههههههههههههههه
والله الموفق

نعم كلامك صحيح يجب عدم اتباع اي توصية لاني اليوم عن تجربة
دخلت صفقة بسبب توصية والنتيجة كانت الصفقة خاسرة اما بخصوص الارباخ السريعة انا ايظا اعتمد عليها نطريفة السكابلينج مع لوت كبير وبدون ستوب لوس في بعض الاحيان مع متابعة الصفقة حتي النهاية

ابو محمد
07-12-2012, 00:25
الرربح الذي ياتي بسرعة سوف يذهب بسرعة
يجب الربح ان يكون مدروس بعقلانة وبدون طمع او تسرع

pimo
07-12-2012, 00:29
التداول علي السريع خطر كبير يهدد راس المال بالضياع يجب عليك ان تحاول التداول علي مراحل معين مثلا القيام بالتحاليل اللزمة علي السوق الفنية والاساسية لكي تدخل الصفقة وانت مرتاح نوعا ما وان تستعمل حجم تداول يناسب حجم راس المال

mohamed yossef
07-12-2012, 00:31
لا تفكر فى الفوركس فى انه اداة للربح السريع فاذا نظرت له تلك النظرة ستجد انه ينقلب ضدك تدريجيا

حدد لنفسط استراتيجية وضع بجانبك اجندة خاصة بك اكتب عليها اجنندة المضاربة لكى تسجل بها اخطاءك وتتعلم منها

حاول تبحث لنفسك على استراتيجية بسيطة ان كنت مبتدىء
اما لو لم تكن فانا انصحك بنظام الايشيموكو كينكو هايو
والاستوكاستيك اكسبونينشال 13 5 5
وشموع الهيكن اشى اسموزد
والبولينجر باند 10سيمبل
وموفق باذن الله

ahmed rabee
07-12-2012, 00:59
والله يا اخي انا كنت الاول شغال علي الصفقات الانتر داي بس خسرت جامد

ولما فكرت تاني من جديد بدات اشتغل اسكالبينج ودرسته جيدا واخترت استراتيجيه واحدة من استراتيجيات الاسكالبينج الكثيرة

والحمد لله شغال كويس بفضل الله 5 ~ 10 نقاط في الصفقه حلو جدا بدون مخاطرة كبيرة

abanoub
07-12-2012, 01:45
الارباح السريعة ساعات بتكون كويسة لو الواحد محتاج يفرح وكده يعني هههه لكنها خطيرة بتحتاج مخاطرة عالية ومينفعش تسمي ارباح سريعة بدون مخاطرة والا مش هتتسمى ارباح اصلا عموما انا بحب برضه الصفقات السوينج طويلة المدى لانها بتريح الدماغ جدا جدا وربنا يسهل الواحد نفسه يعمل حاجة بجد في السوق ده

ma90do
07-12-2012, 01:54
التحليل ثم التحليل ثم التحليل السوق هوا الي بيظهرلك كل حاجه لو متذبذ تشتغل اسكالبينج لو ماشي ترند تضع اهدافك ولكن في النهايه كلو بيعتمد علي الاداره الجيده لرأس المال

tarek22
07-12-2012, 02:09
انا في الحقيقة اعتمد على الصفقات السريعة دات الارباح الصغيرة من 20 الى 50 نقطة
حيث اعتمد في ذلك على توصيات احد المنتديات وتحليلي الخاص

mage
07-12-2012, 03:13
مفيش حاجة اسمها مكسب سريع او بطىء المدى اللى انت بتتمناه للمكسب بتاعك مش شرط يتحقق
انا عن نفسى بفضل المكسب على المدى الطويل لأنه بيبقى ناتج عن مجهود كبير ومثمر

بالفعل وانا لا احب هذه الكلمة ايضا يعنى ايه ربح سريع معنى كلمة ربح سريع يعنى فى نفس الوقت ممكن يبقى فى خسارة سريعة وعلى ذلك يبقى فى مخاطر عالية وهذا الشئ لا احبه فى الفوركس اطلاقا

amro 64
07-12-2012, 03:19
السلام علييكم
انا ارى ان الطمع هو السبب الرئيسي في الخسارة حيث انني افضل المتاجرة بمبالغ صغيرة حتى لو كان الربح سيكون اقل أظن أن ربح اقل افضل من خسارة اكبر وال

معاك حق طبعا فالمخاطرة غالبا ماتؤدي للخسارة الكبيرة واري ان المتاجرة بهامش صغير وامن بالنسبة للمحفظة افضل من المخاطرة وان كانت نسبة الربح ستكون صغيرة الا انها افضل من الخاطرة وتكون فرصة تعريض الخسارة افضل

forex man
07-12-2012, 10:41
انا بفضل الاهداف الصغيرة بقيمه صغيرة اكتر من مرة
صدقنى هيا افضل شيىء تحياتى

ahmed
07-12-2012, 11:03
طبعا يفضل الربح التراكمى عن الارباح السريعه
لان نسبه المخاطرة بتبقى عاليه وممكن توصلك للمارجن
فى صفقه اواتنين

DZforex
07-12-2012, 11:31
صراحة انا لست من هواة التجارة السريعة لانها اكبر خطا فكلها مجرد حظ قد تربح مرة او اثنين

ومرات يدير لك الحظ وجهه العابس و تخسر كل شيء في وهلة

العوامى
07-12-2012, 11:35
التجارة السريعة لا تصلح باى حال من الاحوال للمبتدئين حيث انها تحتاج من الخبرة الكثير والكثير
ولكن انصحك مهما كان حجم راس مالك بالمتاجرة با اقل لوت ممكن حتى لو لم تحقق ارباحا تذكر او مجدية ولكن صدقنى ستستفيد كثيرا
وعندما تجد ان خبرتك كافية يمكنك ان تتجة الى المتاجرة السريعة بلوت عالى وذلك لن تصل له قبل سنة على الاقل

Looser
07-12-2012, 11:36
إمكانية تداول عملات الفوركس على مدار 24 ساعة في اليوم. يفتح سوق الفوركس أبوابه يوم الأحد من الساعة 22:00 مساءً بتوقيت جرينتش ويغلق يوم الجمعة عند الساعة 22:00 مساءً. وهذا يعني أن المتداولين بإمكانهم تداول الفوركس في أي مكان في العالم يتوافر فيه اتصال بشبكة الإنترنت وفي أي وقت من اليوم. كما يسمح للمتداولين بوضع استراتيجية لتداولهم حسب برنامجهم اليومي مما يجعل تداول الفوركس سهل ومريح.

تداول الفوركس يتم من دون عمولات ولا يحتاج إلى مقدمات أو إيداعات أو أية تكاليف أخرى خلافًا لتداولات المتداولون أنفسهم. مما يجعل منه خيار استثماري ممتاز للمتداولين المبتدئين الذين يتطلعون للمشاركة في السوق، فضلاً عن التجار أصحاب الخبرة الذين يتطلعون لتحسين وتطوير استراتيجيات التداول الخاصة بهم. وبطريقة مماثلة، تعتبر عقود الفروقات أيضًا خيار استثماري مفضل بفضل التكلفة الأولية المنخفضة مع الرافعة العالية والهوامش المقدمة

theprince
07-12-2012, 13:20
فعلا يااخي مع ان الأسلوب ده فيه توتر وقلق
بس فيه ناس كتير بتستخدمه وبتحب تتداول صفقات سريعه

elzeel
07-12-2012, 14:05
باالنسبه لى انا فتحت اول صفقه بعد استلام البونص بصفقه سريعه يوميه
على نسبه مخاطره قليله حتى اضمن الحساب ودا لانى لسه جديد

Mohamed90
07-12-2012, 14:56
السلام عليكم اخي لا يهم الامر بخصوص التجارة السريعة او الصفقات المدى القصير
المهم هو ادراة راس المال و لا تجعل الصفقات الخاسرة تاثر في توازن حسابك بشكل كبير جدا

ma90do
07-12-2012, 15:03
صراحة انا لست من هواة التجارة السريعة لانها اكبر خطا فكلها مجرد حظ قد تربح مرة او اثنين

ومرات يدير لك الحظ وجهه العابس و تخسر كل شيء في وهلة

اها فعلا لزم في هذا المجال الاعتماد الكلي علي الصبر والالتزام بيه والتأني في فتح الصفقات مع التركيز الواحد لو مفتحش صفقات افضل من ان يفتحها وتحقق خسائر ويندم بعد ذلك

swingawy
07-13-2012, 04:40

HUSSENEY
07-13-2012, 23:19
هذا السوق قوى جدا وعنيف
لذالك لا تحاول تحدى طويلا
اخطف واجرى

ehab
07-14-2012, 01:35
بفضل الارباح السريعه لانها اكثر امان حتى فى حاله الخسارة بتحميك من ان الحساب يتمرجن
انت بتخش بلوت صغير بيحقق مكسب كويس

ymn30
07-14-2012, 01:38
بفضل الارباح السريعه لانها اكثر امان حتى فى حاله الخسارة بتحميك من ان الحساب يتمرجن
انت بتخش بلوت صغير بيحقق مكسب كويس

انا معاك بس لو الصفقة مضمونه وتستطيع ان تجنى منها الكثير انا لااترددت فى الدخول بلوت كبير وبكدة بكون حققت فى صفقة الى ممكن اناحققة فى 10صفقات وكمان مش بدخل بدون استوب ومن نقطة قويه يوجد بها تشبع كبير او انهيار لعملة معينى هستطيع جنى الكثير منه

forex4ever
07-14-2012, 01:46
عشرين نقطة في اليوم ممتاز ونعمة من الله ولو وصلوا الى 50 نقطة يبقى شيء رائع وفضل من الله واكثر من صفقة في اليوم لا افضل الى لتعويض صفقة خاسرة فقط ودخول فرصة جديده انا من مع يرضى بالقليل ويشكر ربه ويقنع بهدف صغير وهدوء اعصاب افضل من المتابعه لساعات وايام

عزبز 18
07-14-2012, 01:49
انا متاجرتي الفوركس هي السكابلينج و فريم الربع الساعة والحمد لله
وجدت نفسي جيدا في هدا الفريم و الارباخ في الصفقة من 10 حتي 15 نقطة فقط
انا لا اعتمد علي احد في المتاجرة لا من صديق و لامن منتدي او موقع

kingman
07-14-2012, 01:56
انا معاك بس لو الصفقة مضمونه وتستطيع ان تجنى منها الكثير انا لااترددت فى الدخول بلوت كبير وبكدة بكون حققت فى صفقة الى ممكن اناحققة فى 10صفقات وكمان مش بدخل بدون استوب ومن نقطة قويه يوجد بها تشبع كبير او انهيار لعملة معينى هستطيع جنى الكثير منه
هو فعلا بيبقى منطقى ان الواحد يدخل بلوت كبير لأن الصفقة تبقى فرصة نجاحها عالى لكن ماذا نفعل لو خطا توقعنا واستمر السوق فى اتجاه او عكس الصفقة بتبقى مشكلة كبيرة فاكيد افضل شئ الدخول فى حدود ادارة راس المال

amrmorasamir
07-14-2012, 01:57

انا الارباح السريعه بالنسبه لى هى التقاط 20 او 30 نقطه من التداول على الاخبار فقط او صفقات اسكلبنج لربح 5 نقاط على الاكثر

ehab
07-14-2012, 19:00
استراتيجية الاسكالبنج سريعة الربح لكن محتاجة خبرة في الفوركس لكن مربحة جدا في الفوركس

HUSSENEY
07-15-2012, 06:15

كنت افكر مثل هذه التفكير
ولكن اقتنعت انى مفيش حاجة اسمها صفقة مضمونة
لو ضمنت حركة سعر لمدة يوم لكن اغنى اغنياء العالم

top2milan
07-15-2012, 06:18
السلام عليكم ورحمة الله
والله الموفق

انا موافقك جدا خصوصا في موضوع التوصيات المعلبه لانها مش هتفضل معاك العمر كلو
وطريقة تجارتي متاجره سريعه وارباح قليله بس دخول اكتر من مره في اليوم لو كان في فرص اكيده حسب استراتيجيتي

السيد الجبالي
07-15-2012, 06:24
التفكير في الربح السريع ... يعني الوصول الي خساره سريعه ...
ليس هناك مشكله في التفكير في الربح الكثير من هذا السوق .. ولكن هذا يجب ان يكون من خلال
طرق معينه واداره صارمه .. وليس عن طريق التسرع

sky44
07-15-2012, 13:25
بالنسبة لي طريقتي في المتاجرة تعتمد على الادارة السليمة لرأس المال و الاكتفاء بالربح المحدود و عدم الطمع و الجري وراء الربح السريع و المبالغ الكبيرة و هدا مايؤدي غالبا الى الخسارة

jans
07-15-2012, 13:54
من رأي لو كانت الصفقات السريعه حققت لك اهدافك
في خلال اليوم بمعنى نجاح اكثر من صفقة حاول ان توقف عمليات فتح الصفقات لكي تتجنب الخساره لأنك معرض بنسبة كبيره للخساره في الصفقات
السريعه إذا كانت الاستراتيجية ليست جيده .

sunlight
07-15-2012, 13:58
من رأي لو كانت الصفقات السريعه حققت لك اهدافك
في خلال اليوم بمعنى نجاح اكثر من صفقة حاول ان توقف عمليات فتح الصفقات لكي تتجنب الخساره لأنك معرض بنسبة كبيره للخساره في الصفقات
السريعه إذا كانت الاستراتيجية ليست جيده .

نعن هذا هو ذكاء المتاجر لاننا بالفعل نحاول بعد كسب صفقه من الفرحه ممكن نفتح صفقه اخرى وتكون فى وقت السوق فيه مش كويس وتخسر البروفيت اللى اتعمل من قبل فلذلك يجب علينا التركيز فى المتاجره والتخلص من العواطف

mrsimpson
07-15-2012, 14:07
النوع ده من التجارة مفيد جدا لبعض المتاجرين فقط وهم صغار المتاجرين والمتاجرين الجدد الحديثيين العهد بالفوركس لانه بيحافظ بشكل كبير علي الحساب وفي نفس الوقت بيعتبروا انهم بيتعلموا منه

ahmed
07-15-2012, 14:12
نعن هذا هو ذكاء المتاجر لاننا بالفعل نحاول بعد كسب صفقه من الفرحه ممكن نفتح صفقه اخرى وتكون فى وقت السوق فيه مش كويس وتخسر البروفيت اللى اتعمل من قبل فلذلك يجب علينا التركيز فى المتاجره والتخلص من العواطف

طبعا لو دخلنا صفقه بمخاطرة عاليه ونجحت وحققت الهدف يجب ان نعمل
بلوت متوسط المخاطرة بعدها وهو فعلا ذكاء
لكن من الافضل للمبتداء ان لا يفعل ذلمك لان الطمع يدفع بالجميع فى حاله الربح الى المزيد

nrgslawi
07-15-2012, 14:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا افتج العقود الكبيرة ساعات الفرص الكبيرة وعندما اكون متاكد من المكسب
وفي الايام العادية اشتغل عادي

yassoo011
07-15-2012, 14:23
والل اخي انا مقتنع بالارباح البسيطة
ولكن بيكون حسابي في الاول صغير فبحتاج اكبره بسرعه
وبعد كده ادخل بلوت صغير ولكن الخسارة تلاحقني بسبب اللوت الكبير

eng2012
07-15-2012, 14:48
اعتقد انه من يقوم بالبحث عن التجاره السريعه هو الذى يحقق الخساره القريبه لانه لا يجد الوقت الكافى كى يتعلم فيه اصول التجاره الجيده التى نحتاج اليها جميعا حتى نستطيع ان نحقق الربح الذى نريده

Mohamed90
07-15-2012, 15:19
بالنسبة لي طريقتي في المتاجرة تعتمد على الادارة السليمة لرأس المال و الاكتفاء بالربح المحدود و عدم الطمع و الجري وراء الربح السريع و المبالغ الكبيرة و هدا مايؤدي غالبا الى الخسارة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الادراة راس المال المهمة جدا و تحتاج للصبر و عدم الدخول بالنسبة كبيرة مقارنة براس المال
و الجري وراء الربح السريع بؤدي الا الخسارة اذا لم يكن التزام

msh4egy
07-15-2012, 15:30

king
07-15-2012, 15:40
اكيد اخى انا معا ان تفتح الثفقه بلوط صغير او متوسط وهذا هوا منهجى فى التداول فى سوق النقد الاجنبى واحرز فيه نجاح باهر ودائما الربح مضمون وانصح المتداولين بهذا النوع من التجاره

waleed adel
07-15-2012, 15:52
الاسكالبنج اسرع الطرق لكن محتاجة خبرة في الفوركس

وكثير من المتاجرين كونوا رؤوس اموال كبيرة جدا من راس مال صغير

nada
07-18-2012, 19:23
الاسكالبنج اسرع الطرق لكن محتاجة خبرة في الفوركس

وكثير من المتاجرين كونوا رؤوس اموال كبيرة جدا من راس مال صغير

كما ان الاسكالنج مربح كما انوا حطير جدا وصفقة واحد مكن يجيب الحساب الارض
لذا اتباع طرق اكثر امان سواء فى الاسكالبنج او اى شياء اخر

mamo10
07-18-2012, 19:27
اخى الكريم ان التجارة السريعه لها مخاطرها لانها تعطيك سريعا
وايضا تاخذ سريعا لانها لم تاخذ على دراسة للعملة جيدا وانا احب التانى فى عقد الصفقات وعدم التسرع فيها

Noah
07-18-2012, 21:22
الفوركس من اكثر انواع التجارة اللى مككن الواحد يحقق عن طرؤقها نسبة كبيرة جدا من الارباح ولكن عليك ان تعرف جيدا ان سوق الفوركس لديه الكثير من العيوب التى يجب علينا ان نعرفها قبل البدأ به

Aker001
07-18-2012, 21:23
متاجرين كونوا رؤوس اموال كبيرة جدا من راس مال صغير
ونحن كذلك

zahran
07-18-2012, 21:24
افضل شيئ رايته فى هذا السوق بصراحه هى السوينجات والاهداف البعديه والصفقات القليله جدا
بس برضه فى حاجه حلوه اوى ممكن الواحد يتبهها وهى انك تدخل صفقتين بس فى اليوم ظبطهم انت بقى براحتك وفى اى وقت انت عايزه وهدفك من كل صفقه هو 20 نقطه

عزبز 18
07-18-2012, 21:26

نعم اخي الكريم انا مثلك في التجارة هي اضع اهداف من 5 حتي 30 نقطة بلوت كبير و انا احب اقتناص الاهداف علي الفريمات الصغيرة و خاصة فريم 15 دقيقة

omanfx
07-18-2012, 21:27
هذا ما يسمى بالاسكيبلنج اي فتح صفقاات سريعه وباهداااف قريبع
وذالك بالاعتمااد على الدعم والمقاااوماات والخطوط الفاابيو وايضا اتجااه الترند

Aker001
07-18-2012, 21:28
قدرت تحقق ربح بمخاطرة عالية وبسرعة بيبقى فيه نسبة كبيرة انك تخسر ببنسبة كبيرة جزء كبير من حسابك بسبب الأعتماد على المخاطرة العالية

mohamed adel
07-18-2012, 21:34
انا عن نفسى من اولئك الذين يكسبون الارباح السريعة
وذلك لان رصيدى صغير جدا وخوف من تحقيق الخسارة ففى حالة الخسارة استطيع ان اعوض

madoxegy
07-18-2012, 21:35

زيزو
07-19-2012, 03:19
اعتقد ان راس المال عليه عامل كبير جدا في هذا الموضوع
لان لو راس المال كويس هيساعد كتير في تحديد اللوت ودخول الصفقات

ehab
07-21-2012, 14:39
تختلف من شخص لاخر هناك من يدخل صفقات
وهدفه تحقيق ارباح واهدافه صغيرة
وهناك من يدخل بصفقات سوينجيه علشان يحقق هدف كبير

AMANI
07-22-2012, 15:41

madman
07-22-2012, 16:34
دايما احنا لما بندخل فوركس بيكون التجاره والارباح السريعه هدفنا ونكون شيفين كل شئ سهل لحد ماندخل فى المعمعه ونشوف بقه الشغل الحقيقى وايه الى بيحصل شكرا

mido
07-22-2012, 17:33
اخي الكريم
نعم التجاره السريعه اخاف منها لانها فى اغلب الاحيان مع انها بتكسب سريعا ولكن اخطائها كثيره
تقبل مروري ولك فائق احترامي

waleed adel
07-23-2012, 21:58
ادراة راس المال المهمة جدا و تحتاج للصبر و عدم الدخول بالنسبة كبيرة مقارنة براس المال
و السعى وراء الربح السريع بؤدي الا الخسارة اذا لم يكن التزام

apolo
07-23-2012, 22:01

طالما هناك أرباح سريعة فستجد بالمقابل خسائر سريعة

فذلك فيه مخاطرة كبيرة على الراسنال والقناعة بالقليل أفضل من خسارة كل شيئ

kanzsea
07-23-2012, 22:02
انا ادخل بعقود كبيرة وباهداف صغيرة من 3 الى 5 نقاط وادخل من 4 الى 5 صفقات يوميا وهذة احسن طريقة اشوفها الان

Mr.GooDMaN
07-23-2012, 22:30

نعم وانا شخصيا اكره هذه القيود يعني مثلا شركة انستا تفرض قيود على الاسكالبنج وهو عدم اغلاق الصفقة قبل ان يمر دقيقتين على اغلاقها
لا اعرف سببه ولا اريد اتهام الشركة بشئ لان هذه شروط ولنا الحق في قبولها او رفضها ونحن بالطبع نقبلها

willy
07-23-2012, 22:34
انا بعتمد على توصيات مبنية على تحليل قوي مثل الارتداد من الدعم او الهبوط من المقاومة او اختراق كليهما يعتبر افضل اسلوب حتى الان مع استخدام خطوط فيبونانشي ودائما بستعين بتحليلات ورشة المتداولون العرب هنا في هذا المنتدى الجميل

saad
07-23-2012, 22:34

mahmoud1
07-23-2012, 22:51
المكشب السريع بيكون فيى الخسارة سريعه برضو انا جربت اشتغلت عشان اكسب سريع لقتنى خسرتى الحساب بسرعه لما اشتغلت بادارة راس مال اى نعم المكسب مش كتير بس حسيت انه فى ربح كمان مشكلة التشتت بين الاستراتجيات حاول تعمل دمج بين اكثر من طريقة عشان يكون فى فتلر قوى للدخول وفى النهاية التوفيق من الله

eng2012
07-24-2012, 02:28
انه امر فى غايه السهوله ولكن علينا اولا ان نمتلك الاستراتيجيه الجيده التى من خلالها نستطيع ان نحقق الارباح السريعه التى نريدها

minaking
07-24-2012, 03:16
دة موضوع حلو جدا ولكن انا عضو لسة جديد مادخلتش فى الغويط
ولكن بتمنى ان استفاد منكم فى هذة المواضيع

Single phase
07-24-2012, 03:17
لازم يكون عندك استراتجيه جيد تواكب الزمن والسرعه
وان شاء الله الارباح هتيجي

hadeer hamdy
07-24-2012, 03:18
بجد افدتونى كتييييييييييييييير
المواضيع هنا مفيده جدااااااااا

khashaba
07-24-2012, 03:18
هذا راجع لخطة عملك واستراتيجتك التي
تعتمد عليها في متاجرتك وادارة راس مالك
انا عن نفسي اعمل باستراتيجية تعمل
على كل الفريمات وانا مجربها من مدة
ووجدت انها تناسبني وارباحها ممتازة والحمد لله
والله الموفق

ehab
07-24-2012, 19:34

دى استراتيجية كويسة وده مش عيب انك بتعمل هدف صغير بس
احترمك على شغلك وربنا يوفقك ويوفقنا

waleed adel
07-26-2012, 00:21
البحث عن الربح السريع خطا كبير ويعرض للخسائر فلا يجب ان يكون الهدف هو تحقيق
مكاسب سريعة لانه سيعرضه لخسائر حتمية وبصورة كبيرة

aboushnb
07-26-2012, 20:34
التجاره السريعه اخاف
منها لانها فى اغلب الاحيان
مع انها بتكسب سريعا
:bravo:

morx123
07-26-2012, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يشرفني الرد على موضوعك
يعتمد على حسب الاستراتجية والتحليل اليومي

zizo_a_86
07-26-2012, 20:38
انا باستغل تحليل كلاسيكى ونفسى اتعلم استراتيجية رابحة واثق فيها لكن شغل الكلاسيكى مش بطال وكويس جدا

sharkawy
07-26-2012, 20:40
علي حسب السوق وعلي حسب تتوافر الفرص علي الشارت

لكن انا بفضل الصفقات القصيره لان ربحها جيد واسرع من الصفقات الطويله

power8
07-26-2012, 20:40
انت تتكلم عن سكالبينج و العديد من الاعضاء يحسبون السكالينج هو اخد نقاط قليلة بمخاطرة كبيرة
الا انني افضل السكالبينج بمخاطرة قليلة

pimo
07-26-2012, 20:46
علي حسب السوق وعلي حسب تتوافر الفرص علي الشارت

لكن انا بفضل الصفقات القصيره لان ربحها جيد واسرع من الصفقات الطويله

انا اري ان الاهداف المباشرة في السوق تكون احيانا جد خطرة ولذلك انا افضل ضرب اهدافي علي المدى البعيد وهذا لاكون مستند علي تحليل قوي ام الاهداف المباشرة اري فيها خطورة كبيرة لعدم تاكيدها علي التحليل

nour7
07-26-2012, 21:10

أنا أتبع اسلوب العشرة بالمئة
بمعنى: أتاجر ب 10 بالمئة من رأس مالي وأكسب حسب هذا المبدأ
الأرباح ليست سريعة لكن إذا كان رأس مالي مرتفع حينئذ ستتسارع الأرباح

nrgslawi
07-26-2012, 21:14
الارباح السريعة تعني المغامرة براس المال وانا لا احب هذا الاسلوب
احب ان اربح ببطئ شديد جدا

msh3egy
07-27-2012, 05:06

i5land_man
07-27-2012, 05:08
الارباح السريعة لا باس بها المهم انها تكون جية من صفقات مفهاش مخاطرة عالية
عشان ميبقاش عندنا عادة اننا نخاطر براس مالنا

uventene
07-27-2012, 06:43
اعتمد في تجارتي علي خبره اشخاص في هذا المجال ولا احب الارباح السريعه لانه بتكون صغيره انما الارباح البعيده تكون كبيره وتستاهل العناء

elkorashe
07-27-2012, 07:50
طبعا استراتيجية مناسبة جدا بالذات للمبتداين
لانه اكيد بيحافظ على الحساب من انت يتمرجن وبعدن انت ممكن تعمل اكتر من صفقة بمكاسب سريعة ولا صفقة واحده وتخاطر فها بكل شئ

dentist
07-27-2012, 08:36
عن نفسي افضل استخدام الصفقات السريعه التي بها اهداف صغيره
حتي لا اعرض نفسي الي خسائر كبيره
وانا استخدم تحليلي الخاص بي الذي اكتسبته من الخبره

mannon
07-27-2012, 14:20
اعتمد في تجارتي علي خبره اشخاص في هذا المجال ولا احب الارباح السريعه لانه بتكون صغيره انما الارباح البعيده تكون كبيره وتستاهل العناء

دة مطلوب فى البداية اننا نعتمد على تجارب الاخرين ونبدأ من حيث انتهو لكن انتبة لا تعمد بشكل كلى على لااخرين فانت تمتلك عقل وعليك ان تحاول ان تكمل المسيرة وتعتمد على نفسك فقط فيما بعد

egypt2012
07-27-2012, 14:23
انا بعتمد فى عملى بالفوركس على استراتيجيات خاصة بجانب توصيات من شخص موثوق به
و الحمد لله بحقق ارباح لا بيها

atbill25
07-27-2012, 14:25
حقا موضوع جاء في و قته أنا عن نفسي فقدت كل أموالي ، و الآن أنا أبحث عن طريقة مثلة لعدم الوقوع في نفس الخطأ

HOUSAMMI
07-27-2012, 14:27
بسم الله

الحقيقة انا بعتبر اللوط صاحب اسنت للنقطة

ده لعب ومضيعة للوقت صحيح هو بيحافظ على راس المال

بس بيموت صاحبة احسن حاجة اللوط ب 1 دولار

ahmedalex
07-27-2012, 14:35
انا مازلت مبتدىء فى المجال وسوف افتح حساب حقيقى قريبا لايداع البونص فيه والبدء فى المتاجره ولاكنى سوف ابدء بصفقات هامش الربح والخسارة فيها بسيطه حتى اتجنب الخسارة الكبيره والخروج من المجال مبكرا" وحتى احدد استراتيجية جيده من المتاجره الحقيقيه

dollyabdallah
07-27-2012, 14:37
انا فى طريقه عملى بفضل الارباح السريعه لانها اكثر امان حتى فى حاله الخسارة بتحميك من ان الحساب يتمرجنانت بتخش بلوت صغير بيحقق مكسب كويس وحتى لاقدر الله لو حصل خارة بتبقى مقبوله

khaledforex
07-27-2012, 14:39
المسألة نسبة وتناسب
يجب ان تدرك هذا وترى ما الذى يناسبك
المعادلة الطبيعية تقول:
ارباح سريعة=خسائر سريعة
ارباح بطيئة =خسائر بطيئة
ببساطة شديدة وبدون تعقيد
فكر واختار

zeyadkabeel
07-27-2012, 14:45
اخى الكريم انا مش شرط اكون من النوع ده بس انا بحب الارباح السرية برده ده اولا
ثانيا الاستفادة من الاسلوب ده انك بتدخل صفقة وتقفلها وانت قاعد على الكمبيوتر ومش بتسبها لتانى يوم فبتشوف الارباح وبتفرح
ثالثا انا حاليا بعتمد على توصيات

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 14:53
المسألة نسبة وتناسب
يجب ان تدرك هذا وترى ما الذى يناسبك
المعادلة الطبيعية تقول:
ارباح سريعة=خسائر سريعة
ارباح بطيئة =خسائر بطيئة
ببساطة شديدة وبدون تعقيد
فكر واختار

الارباح السريعه = خساره سريعه لانك تتهور وتخاطر بنسبه عاليه من رأس مالك فطبيعى هيعود عليك بالخساره الفادحه

osama shaban
07-27-2012, 14:56

طريقه جيده للمحافظه علي الحساب واستمرار الارباح فكرك جيد يا يا اخي وعدم المغامره براس مال كبير
عليك بالتحكم في المشاعر والرضا بالارباح القليله والعلمانها ستزيد مع الايام

magic777
07-27-2012, 17:31
صفقات صغيره واهدافي من 20نقطة الى 30نقطة لأني احلل على فريم صغير,انا افضل هذه الطريقه
لان فرصها اكثر من الصفقات الطويله,ميزة صفقات السريعه ان استوبها صغير والربح فيه سريع

بصراحه نفس طريقتي وان كنت بعدت عنها فتره بسبب ضيق الوقت لكن بصراحه هيا دي الطرق اللي بتكسب في السوق ده
لو راس مالك صغير وبتقلق من انك تسيب الصفقات فتره طويله مثلا

saad
07-27-2012, 17:41

EngAhmed
07-27-2012, 17:50

والله انا بالنسبة ليا موضوع الارباح السريعة دا مينفعنيش والربح لو مش محترم مبحبوش

mohamed1happy
07-27-2012, 17:52
أنا بفضل استخدام الاسكالبينج نقط قليلة ولوت كبير
أخطف الربح واجري علي طووووول والحمد لله محقق ارباح كويسة

mostawda3
07-27-2012, 18:57
أكيد لو عاوز تريح بسرعة في عالم الفوركس
يجب عليك المخاطرة بكل شيئ ولا تتردد
لكن سيأتي اليوم الذي ستخسر فيه كل شيئ
الربح السريع والمنقطع ليس له قيمة
وإنما أهم حاجة الربح القليل المستمر

mohamed
07-27-2012, 19:01

وحش الفوركس الاسكالبينج الدخول من نقاط قويه جدا وبلوت كبير قد يكون استاندرد وخطف من 5 الى 10 نقاط مع الالتزام باستوب فولازى
يعنى اسلوب اخطف واجرى ينفع جدا خصوصا فى اوقات التذبذب
تقبل مرورى ياغالى

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 19:39
هو حسب المزاج يا غالى
احيانا اميل الى المكسب السريع واحيانا اميل الى الفريمات الطويلة والصفقات طويلة المدى
!

Ahmed Salama
07-27-2012, 23:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
نعم التجاره السريعه اخاف منها مع انها بتكسب سريعا ولكن اخطائها كثيره وتجعلك تخسر ما جنيته اما اللوت فأنا استخدم اللوت الصغير لانى جربت الكبير كذا مره وخسرت معه وعندما جربت اللوت الصغير استطعت الاستمرا مع السوق لفتره اكبر

safiforex
07-28-2012, 00:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
نعم التجاره السريعه اخاف منها مع انها بتكسب سريعا ولكن اخطائها كثيره وتجعلك تخسر ما جنيته اما اللوت فأنا استخدم اللوت الصغير لانى جربت الكبير كذا مره وخسرت معه وعندما جربت اللوت الصغير استطعت الاستمرا مع السوق لفتره اكبر
و هذا هو المعقول اخي الكريم
و جيد انك اكتشفت الخطا الطبير الذي يستعمله الكثيرين و لا زالوا لم يتفهموه ، انه الطمع و الدخول بلوت عالي
فكلما كنت داخل بلوت صغير تحس بنفسك انك سيد القرار و انك قوي امام الفوركس
على عكس انك تدجخل بلوت عالي

Rami
07-28-2012, 00:11
الذى ياتى بسرعة دوما وابدا
يذهب بسرعة وبدون عودة
بارك الله فى جهودكم الكريمة

forexawy
07-28-2012, 00:51
اهم حاجة انك تكون فاهم السوق وبتعرف تحلل بعد كده ممكن تشتغل بتحليلك او بتوصيات من الاخرين

yassoo011
07-29-2012, 13:43
انا من النوع الذي يريد ان يكون حسابه رأس ماله كبير
ثم بعد ذلك اتاجر بلوت صغير مثلا 1000 دولار رأس مال
ثم بلوت صغير افضل بكثير

gamal
07-29-2012, 14:15
نعم اخى لان التجارة السريعة تودى الى المكسب السريع لكن فى نفس الوقت
اخطاءة كثيرة اما اللوت الضغير مش اوى بس فى الخر هيجيب فلوس

---------- Post added at 01:15 PM ---------- Previous post was at 01:13 PM ----------

نعم اخى لان التجارة السريعة تودى الى المكسب السريع لكن فى نفس الوقت
اخطاءة كثيرة اما اللوت الضغير مش اوى بس هيجيب فلوس

kaka2
07-29-2012, 14:18
الارباح السريعة والكبيرة سلاح ذو حديين
لان من الممكن يطير راس المال بلمح البصر

عموما القاعدة معروفة بالفوركس
كلما زاد حجم الربح زاد حجم الخسارة
مثلا دخلت بلوت كبير قد تخسر ما كنت تفكر بربحه

kimokonolove
07-29-2012, 14:28
التداول عمومآ بأستراتيجية جيدة
وبالنسبة للتوصيات يتم مقرنتها من مصدر موثوق
والا سيكون هناك تذبذب وتعارض معك
لاكن الأهم عدم الأعتماد على التوصيات بشكل كلى الا فى
دراسة المؤشرات وايجاد الفرص المتاحة

ايه الجديد
07-29-2012, 15:58
الاستفادة بزيادة عدد الصفقات
ممكن تكسب دولار فى صفقة بمخاطرة شبه معدومة
ومع زيادة عدد الصفقات هيزيد الربح بصورة أضمن
الطريقة أعتقد لنا كمبتدأين أفضل لانها ممله لمن لدية راس مال كبير او محترف

Eslam
07-29-2012, 15:59
اعتمد على صفقات المحترفيين ونسخها
ولكن بعد فترة من بدايتها وباحجام قليلة
وممكن أكتر من صفقة
الطريقة جيدة الى حد ما للمبتدا

zahran
07-29-2012, 16:01

الاهداف السريعه التى يكون عمر صفقتها اقل من ساعه . تتراوح هذه الاهداف من 10 الى 20 نقطه وهو ما يسمى ب الاسكالبيج
وانا افضل الاسكالبينج فى هذا السوق والله يا اخى ولكن له خطره كبيره ايضا
ولكن احسن اسكالبينج الواحد يقدر ينفذه هو اللى ياخده فى نفس الاتجاه

magic777
07-29-2012, 22:56
هيا هتكون مناسبه فعلا للمبتدأين واصحاب رؤوس الاموال الصغيره بحيث يقدروا يحققوا ربح جيد
وفي نفس الوقت يتعلموا بسرعه لان الصفقات الكتير والمتابعه المستمره هتخليهم
كل يوم يكتسبوا معلومه جديده

kero
07-29-2012, 23:08
لو المقصود بالمكسب السريع هو فتح صفقات تشتغرق وقت قليل فانا من محبى الربح السريع
ولا احب الصفقات طويلة المدى مع الربح الكبير الذى يمكن ان تحققه

i5land_man
07-29-2012, 23:11
وانا بستخدم هذه الطريقة وبشوف ان نتايجها كويسة الي حد ما
لانه سوق الفوركس الفرص فيه ما بتنتهيش
وده اللي بيفتح امامنا المجال اننا نربح بشكل متزايد وفي نفس الوقت المخاطرة قليلة

i5land_man
07-29-2012, 23:28
بارك الله فيكم ياشباب بجد بتشجعونى انى بجد اكمل فى الفوركس
يارب بالتوفيق

يا اخي تستطيع انك تكون اعظم متاجر في العالم لو اجتهدت في الدراسة والتعلم وكنت صارم وانت بتدير حسابك
ولازم يكون عندك صبر لان الفوركس مش الة لجمع الاموال السريعة
الفوركس يعطي من يجتهد ويتعب

Aker001
07-29-2012, 23:29
استراتيجية الاسكالبنج سريعة الربح لكن محتاجة خبرة
في الفوركس لكن مربحة جدا في الفوركس

madoxegy
07-29-2012, 23:38
اخي انا بعتمد عليها على الحساب التجريبي بس بلوت صغير و النتيجه بتكون يا ربح صغير يا خساره صغيره بس مع عدد كبير من الصفقات في نفس اليوم الارباح ماشيه معايا حلو يعني الحساب التجريبي انا مكسبه حتى الان 5000 دولار مش مخسره حتى ده غير اني بعمل عدد من الصفقات كل يوم و نادرا ما بقفل واحده على خساره

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 23:58

بس اهم شئ تكون ماشى على طريقة عمل ثابته
الطريقه اللى بتشتغل بيها على التجريبى - تقدر تحقق بيها ربح على الحقيقى وبنفس القيمه
؟؟؟؟؟؟؟؟

hesham1046
07-30-2012, 00:01
زى ما قال احد الاخوة فهذا راجع لخطة العمل والاستراتيجية التي يعتمد عليها كل متاجر وادارة راس ماله

kingman
07-30-2012, 00:58
زى ما قال احد الاخوة فهذا راجع لخطة العمل والاستراتيجية التي يعتمد عليها كل متاجر وادارة راس ماله

واكيد المهم الواحد بارع فى ايه وبيقدر يحقق ارباحه ازاى فى هذا السقو فاكدي فيه ناس بارعة جدا فى الأسكالبنج بعكس متاجرين آخرين لايجيدون ذلك والعكس ايضا مع السوينجات المهم الواحد يتقن طريقة متاجرته وتوظفها جيدا فى السوق

asmoshaa2012
07-30-2012, 01:01
انا فعلا يا اخى من هواة الصفقات السريعة ولكن ليس من اجل تحقيق الارباح السريعة فقط وانما لانها اسهل بالنسبالى من ناحية التعامل وتحتاج الى مجهود ووقت اقل من الصفقات التى تستمر وقت طويل وتحتاج الى متابعة على فترات مستمرة وطويلة وهذا لا يتناسب معى مطلقا

medhat
07-30-2012, 01:02
طبعا انا مع الربح السريع لان المخاطر فيه اقل ولا يتاثر بتقلب الاخبار تاخد ربحك وتجرى
وتشوف غيره بدون عناء الانتظار الطويل وتعب الاغصاب

tasabeh
07-30-2012, 01:08
انا لا احب التجارة والارباح السريعه لان فيها مخاطرة كبيرة جدا على راس المال لذلك اتاجر بارباح بسيطه ومخاطرة قليله لكى اتجنب الخسارة وانصح الكل بعدم التسرع

safiforex
07-30-2012, 01:11
بس اهم شئ تكون ماشى على طريقة عمل ثابته
الطريقه اللى بتشتغل بيها على التجريبى - تقدر تحقق بيها ربح على الحقيقى وبنفس القيمه
؟؟؟؟؟؟؟؟
كما قلت اخي الكريم انه يجب على الواحد ان يعمل على طريقة ثابتة ، يعني انها تكون جيدة
و ان يعمل وفقها بالتزام تام بشروطها
فان عمل بهذا فانه يمكنه ان يعمل على الحقيقي و يحقق ارباح سريعة

zizo_a_86
07-30-2012, 01:15
هى التجارة السريعة دايما تكون عن طريق استراتيجيات السكالبنج وغير كدة انا ماعرفش ولو فى حد عنده فكرة بكدة يقولنا

ahmed fakhry
07-30-2012, 01:18
انا من النوع دة لكم بخلى حجم اللوت عالى بمعنى انة بيكون 10 فى المية من الحساب ونقاط 10 نقاط فقط دة اكبر ربح ممكن احققة والسبب فى عدد النقاط الصغير هوا حجم اللوت الكبير

pimo
07-30-2012, 01:32
انا لا احب التجارة والارباح السريعه لان فيها مخاطرة كبيرة جدا على راس المال لذلك اتاجر بارباح بسيطه ومخاطرة قليله لكى اتجنب الخسارة وانصح الكل بعدم التسرع

هي نصيحة جميل ولكن هناك متداولين تريدون الربح السريع ولا يهمه ان خسرو راس المال او لا لان الربح عندهم هو الاهم من المحافظة علي راس المال

mannon
07-30-2012, 04:19

الارباح السريعة يميزها انها ارباح تتبخر بسرعة زى بالظبط ما بتتكون ودايما انا با اتذكر المقولة الى بتقول
easy comes easy go
ودى فعلا مقولة اكيدة

hadeer hamdy
07-30-2012, 04:23
التجارة للربح السريع تعتبر مخاطرة
بالحساب بتاعك وارصيدك وده اكبر غلط

safiforex
07-30-2012, 04:28
الارباح السريعة يميزها انها ارباح تتبخر بسرعة زى بالظبط ما بتتكون ودايما انا با اتذكر المقولة الى بتقول
easy comes easy go
ودى فعلا مقولة اكيدة
ما ياتي بسرعة فانه يذهب بسرعة و هذا صحيح اخي الكريم
\لانه من يفكر في الربح السريع فهندما تكون الخسارة فانها بتكون على السريع كذلك و بتكون كارثية

mannon
07-30-2012, 13:33
التجارة للربح السريع تعتبر مخاطرة
بالحساب بتاعك وارصيدك وده اكبر غلط

فعلا اخى الكريم الى عايز يحقق ارباح سريعة فى وقت قليل المفروض انة يكون ةمضحى بحسابة ويتحمل كمان انة يحقق خسارة سريعة فى وقت قليل وعلى قد المخاطرة دائما يكون الربح

waleed adel
08-02-2012, 22:06
بغض النظر طبعا عن نوع الارباح لابد من تعلم اصول التجاره الجيده التى نحتاج اليها جميعا حتى نستطيع ان نحقق الربح الذى نريده

marou49
08-02-2012, 23:35
كل الاجابات رائعة بالفعل
و كلهم نصايحكم بجد جميله جدا و استفدت منها جدا وخصوصا عجبنى موضوع عدم الطمع فى التجارة و ايضا موضوع الاستمراريه دة كويس جدا جدا
ان يبقى هدفنا الاساسى هو الاسمتراريه لانها هى اللى هتجبنى الارباح و ميكونش هدفنا الاساسى هو الفلوس وبس

silver
08-02-2012, 23:43
عنندما تتاجر هكذا وبدول متعدد عندها سوف يزيد رصيك بسرعة

وهذا اضل من الدخول في صقات قليلة بمخاطرة عاليه

hend
08-10-2012, 14:29
من يقول ان هناك استراتيجية تاتى بربح 100 فى المية دى كذاااااااب جدا لانه ليس هناك استراتيجيات
كدا هناك استراتيجيات جيدة تاتاى بربح كويس 25 فى المية بدون مخاطرة ولا خطورة على الحساب

light
08-10-2012, 17:03
انا كنت اغامر واخطر بالحساب و ابحث عن الارباح الكبيرة من راس مال بسيط
لكن الفوركس يفرض عليك القناعة و التحلي بالصبر و عدم الطمع

safiforex
08-10-2012, 17:07
انا كنت اغامر واخطر بالحساب و ابحث عن الارباح الكبيرة من راس مال بسيط
لكن الفوركس يفرض عليك القناعة و التحلي بالصبر و عدم الطمع

و هذا ما يسمى اخي الكريم بالطمع فهو الذي يجعل الواحد يطمع الى ان يدخل بمخاطرة كبيرة
و النتيجة كما يعرفها الجميع و بدون استثناء المارجن كووووووول

hend
08-12-2012, 17:41
نعم التجاره السريعه اخاف منها لانها فى اغلب الاحيان مع انها بتكسب سريعا ولكن اخطائها كثيره وتجعلك تخسر ما جنيته اما اللوت فأنا استخدم اللوت الصغير لانى جربت الكبير كذا مره وخسرت معه وعندما جربت اللوت الصغير استطعت الاستمرا مع السوق لفتره اكبر وانا ما يشغلنى حاليا كيفيه الاستمرا وليس المال لان الاستمرا هايجيب الفلوس فى الاخر لكن الاستمراريه هى الاصعب

فعلا التسرع وحش تماما ومينفعش انك تتسرعى فى
الفوركس لانه سوق كبير وبيفرم اى حد يقف قصاده

mannon
08-13-2012, 14:31

والله معاك حق اخى الكريم السوق فى هذه الايام اصبح متذبذب اكتر من اى وقت مضى وافتكر ان السوق كان الاول بيتحرك اكتر من كدة بكتير ، وفعلا دلوقتى الى عايز يكسب يحاول يشوف طريقة تستفيد من هذا التذبذب

jamalsale
08-13-2012, 15:06
انا استعمل الاستراتيجية السكالينج لتي تعتمد على ضربات في المدى القريب
التي تعتمد على لت كبير و عدد نقاط قليل

smarteng99
08-13-2012, 15:42
الارباح السريعة تشمل تجارة الاسكالبنج ولكن هي تجارة عالية المخاطرة ومن الممكن ان تخسر ايضا

islam96
08-21-2012, 04:01
أنا أفضل الصفقات السريعة
وأعتمد على التحليل الأساسي تقريباً
وأعتمد قليلاً على التوصيات لأني مبتدئ

hendbadr33
08-21-2012, 04:14
انا مش بحب اطلاقا الصفقات الطويلة علشان كدة دايما بستخدم استراتيجيتين لا تلات ليهم استراتيجية الأخبار و واحدة سكالبينج على فريم الدقيقة.

suhao
08-21-2012, 04:18
صحيح هذه الطريه الارباح السريعه ممكن ان تخسر فيها بس يجب ان لاننسى انو الارباح السريعه والاسكالبيج يعتمد دراستك على فريمات صغيره يتطلب منك وضع هدف وستوب صغير حسب الفريم لذلك بالنسبه لي ستوب الاسكالبيج ولا ستوب صفقه طويله الاجل

shahd
08-21-2012, 06:11
انا احب الارباح السريعه حتى ولو قليله واعتمد على اخر لان اربط حساب ى بفوركس كوبى

العوامى
08-21-2012, 12:53
كنت الاول بجرى ورا التوصيات لحد ما اكتر من حساب ليا اتمرجن وبعدين فقت لنفسى لقيت الموضوع كده مش تجارة خالص
قمت فاتح حساب جديد ونويت بينى وبين نفسى ان اتعلم صح واتاجر صح وانا حاليا بعتمد التجارة بلوط عالى نسبيا ولكن صفقات قليلة ونقاط قوية يعنى بستنى الترند يتأكد واخد منه 10 او 20 نقطة بالكثير باكبر لوط فى الحساب والاستوب بيكون المارجن

kimokonolove
08-21-2012, 15:54
افضل عمومآ الصفقات الســـريعة فى بداية التداول وللحسابت الصغيرة
انما لحســـــاب كبيرةيبقى الصـــفقات الزمنية الاطــــول هـــى الافضــــل والاكثـــر انتشاراواكثر امانآ

sam50005
08-21-2012, 16:02
فى طريقه عملى بفضل الارباح السريعه لانها اكثر امان حتى فى حاله الخسارة بتحميك من ان الحساب يتمرجن

no1forex
08-21-2012, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله

اولا اخى الكريم كل متاجر له اسلوبه اما نظام خطف النقاط دا هو الاسكبلنج
وبيحقق نتائج جيده لمن يطقنه بس هو صعب جدا وله موصفات خاصه من استرتجيات
وعقل محلل غير التحليل العادى

Zogota
08-21-2012, 16:29
انا من النوع المغامر بدخل الصفقة ياما اقوم بتدبيل الحساب او خسارة الحساب

mannon
08-21-2012, 16:52
الارباح السريعة تشمل تجارة الاسكالبنج ولكن هي تجارة عالية المخاطرة ومن الممكن ان تخسر ايضا

معروف ان الدخول بعقود كبيرة زى ما بيحمل فرصة للاباح بردوا بيحمل فرصة للخسارة المضاعفة ، والاسكالبنج ممكن جدا فعلا يربحك كتير ، لكن اقل غلطة بيكون الحساب مصيرة الى المارجن كول ودة طبعا عيب مش سهل

nado bado
08-21-2012, 16:58
طبعا انا بفضل الدخول فى صفقات قصيرة المدى لانى بحب الارباح السريعة حتى لو كانت صغيرة بس بتكون مضمونة
افضل من الصفقات طويلة المدى و اللى بيكون ليها مخاطر كبيرة

mannon
08-21-2012, 16:58
أنا أفضل الصفقات السريعة
وأعتمد على التحليل الأساسي تقريباً
وأعتمد قليلاً على التوصيات لأني مبتدئ

طيب خلى بالك طالما انت بتشتغل بشكل يومى يبقى الافضل انك تشوف اى طريقة من طرق التحليل الفنى لان التحليل الاساسى عادة بيحتاج وقت حتى تاتى الصفقات بارباحها ، لان التحليل الاساسى الاخبارى هو تحليل عام لاقتصاد الدولة

sahbi20011
08-21-2012, 18:59

vamoscapitos
08-21-2012, 19:25
انا اتاجر لوحدي و الحمد لله

لا افتح صفقات كثيرة اظل اراقب الصفقات

حتى تنتهي وغالبا ما اغلقها بربح

ROTARY28
08-25-2012, 12:06
السلام عليكم
والله لم اعد احبذ السكالبينج كثيرا
فهو مليء بالتذبذب ويحتاج متابعة لصيقة للشارت وخبرة عالية لما يحويه من مخاطر
وافضل صفقات السوينج الطويلة الامد

YASER83
09-08-2012, 16:00
السلام عليكم
الارباح السريعة تساوي الخسائر السريعة
وانا لا احب السكالبينج لأن صفقة واحدة خاسرة تكفي لأن تاخذ ربح عشر صفقات ناجحة

m.o.b
09-08-2012, 16:13

كلام اخى صحيح ميه الميه وانا باتفق معاك ف كل كلامه

وانا بردو لسه مبتدىء وهعمل بيه ان شاء الله

تقبل مرورى

bony2
09-08-2012, 21:10

انا بعتمد على اكتر من حاجة فى شغلى التحليل الفنى و الاساسي و التوصيات طبعا
الخبرة ان الواحد يستفيد بكل حاجة من التحاليل علشان تعرف تخرج بنتيجة كويسة و مضمونة فى دخول الصفقات

ahmedgalal
09-18-2012, 04:38
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
الفوركس سريع جدا ولا يجب ان تسرع معه
بل يجب ان تخطف نقاط قوية فقط لا اي مجازة
يمكن ان تربح الكثير لكن بالمقابل يمكن ان تخسر الكثير

medga
09-18-2012, 07:13

meeco
09-18-2012, 10:00
انا اعتمد على الارباح اليومية السريعة ولا اعتمد على الاستراتيجيات طويلة المدى
واعتمد فى استراجيتى على الموفينج افريج فقط ولكن بثلاثة مستويات مختلفة

yasefsami3
09-18-2012, 10:03

informatiquepro
09-18-2012, 10:52
انت على الحق يا اخي الكثير من المعومات كبير و الربح كبير و عكس بنسبة لخسارة و لكن اهم شئ الفكرة و العمل من اجل الوصول الى الهدف

face book
09-18-2012, 12:55
التجاره ليس لها علاقه بالسرعه وانما انت تقيم نفسك علي الصفقات التي دخلتها خلال شهر ما مدي امكانيه

تحقيق الهدف من ضرب وقف الخسائر ؟؟ وهل هي العمليه مجديه علي المدي الطويل ام انها مرهقه علي الفاضي ومش جايبه همها

kashif
09-18-2012, 12:58

انا فى طريقه عملى بفضل الارباح السريعه لانها اكثر امان حتى فى حاله الخسارة بتحميك من ان الحساب يتمرجن

analysis
09-18-2012, 13:01
السلام عليكم
والله ان عن نفسى افتح صفقات صغيره واهدافي من 40نقطة الى 50نقطة لأني احلل على فريم صغير
انا افضل هذه الطريقه لان فرصها اكثر من الصفقات الطويله
ميزة صفقات السريعه ان استوبها صغير والربح فيه سريع ويتيح لك ان تفتح اكثر من صفقة في اليوم

mozoabdo
09-18-2012, 13:03
استخدم اللوت الصغير لان الكبير كذا مره وخسرت معه وعندما جربت اللوت الصغير استطعت الاستمرا مع السوق لفتره اكبر وانا ما يشغلنى حاليا كيفيه الاستمرا وليس المال لان الاستمرا هايجيب الفلوس فى الاخر لكن الاستمراريه هى الاصعب

Mido0o-style
09-18-2012, 13:04
على فكرة المكاسب السريعة لا يفتح فيها اللوت بقيمة صغيرة بل يكون الهدف و وقف الخسارة هم القليلين جدا فتنهى الصفقة بسرعة و لذلك سميت بالصففقات او الأرباح السريعة و هى تسمية اخرى للسكالبينج و هى مش أمنة اطلاقا بل هى اخطر انواع التداول على الأطلاق و اكثرها ربحية أيضا .

amera-hiba
09-18-2012, 13:30
حاليا و انا لس مبتدئة اختار الربح القليل لانا الخسارة ايضا تكون قليلة و لكن بعد اكتساب التجربة و الخبرة سافكر في الربح السريع