PDA

View Full Version : من اسهل الاسترايتجيات

Pages : [1] 2 3 4 5

king-ab
12-20-2014, 00:47
السلام عليكم ورحمة الله

شرح استراتجية من اسهل الاستراتجيات للعبد الفقير الي الله محمد علي

هذة الاستراتجية من اسهل الاستراتيجيات التي ممكن ان تجدها في سوق الفوركس ليست لكنها اختراع او ما شابهة ولكن
سهولتها تكمن في البساطة والبعد عن التعقيد حيث ان كثير الطرق والاستراتيجيات تعتمد علي مؤشرات كثيرة ومعقدة
ويصعب فهمها والتطبيق الصحيح عليها الا بعد وقت وهو ما لايروق للبعض واتضح لكثير من المضاربين ان سر
الفوركس يكمن في البساطة والبعد عن التعقيد حيث ان الطريقة اذا انها تعتمد علي مؤشر واحد فقط وهو الموفينج افريج
وهو موفينج 200 وسوف نستعين بالموفينج 30 لفلترة الدخول الخطأ

مكونات الاستراتجية

1-موفينج افريج 200 وهو باللون الاحمر باعدادت سيمبل وهو اساس الاستراتجية
2- موفينج افرج 30 وهو باللون الازرق باعدادت اكسوبنشال وهو لفلترة الصفقات والدخول في الصفقات الصحيحة

الاطار الزمني (الفريم)

1- علي حسب انشغال لو كنت تريد الدخول يوميا او كل كام ساعة ممكن تعمل علي فريم ال 5 دقايق
2-لو عايز صفقت سوينجة ممكن تعمل علي فريم الساعة فيما فوق لغاية الديللي

ملحوظة
كل منكبر الفريم نكبر الهدف والاستوب

طريقة العمل

أ - عند الشراء

ننتظر عندما تغلق شمعة ال5 دقايق فوق خط الموفينج 200 كدة الصفقة شراء ولكن لاندخل الا عندما يقطع خط الموفينج
30 خط الموفينج 200 الي اعلي

ب - عند البيع
ننتظر عندما تغلق شمعة ال5 دقايق اسفل خط الموفينج 200 كدة الصفقة بيع ولكن لاندخل الا عندما يقطع خط الموفينج
30 خط الموفينج 200 الي اسفل

تحديد الهدف والوقف

أ - في حالة الشراء
لايوجد تحديد للهدف ولكن عندما يحدث تقاطع عكس الصفقة من الموفينج لاسفل في الفريم الاقل من الفريم الذي تعمل
علية وهو فريم الدقيقة تخرج من الصفقة بالربح الموجود وبذلك فنحن نلاحق الربح
ام بالنسبة للوقف فهو يكون ايضا عندما يحدث تقاطع عكس الصفقة نحو البيع ولكن في نفس الفريم لا نذهب الي فريم اخر
يعني علي فريم ال 5 د بس

ب - في حالة البيع
لايوجد تحديد للهدف ولكن عندما يحدث تقاطع عكس الصفقة من الموفينج لاعلي في الفريم الاقل من الفريم الذي تعمل
ام بالنسبة للوقف فهو يكون ايضا عندما يحدث تقاطع عكس الصفقة نحو الشراء ولكن في نفس الفريم لا نذهب الي فريم
أخر يعني علي فريم ال 5 د بس

عند ضرب الوقف

1- ممكن يتم الانتظار مرة اخري وانتهاز فرصة مناسبة وانا افضل ذلك
2- او ممكن يتم الدخول بمضاعفات ونشوف احنا خسرنا كام نقطة والاستوب يبقي عدد النقط الي خسرناها والهدف
الضعف يعني مثلا لو خسرنا 20 نقطة الاستوب يكون 20 نقطة والهدف 40 نقطة
طبعا كلنا نعرف المضاعفات وعيوبها فهى تحتاج الى مارجن عالى كلما زاد المضاعفة لكن هندمجها مع طريقة سوبلكس

طريقة سوبلكس انك تعكس الصفقة من بيع الي شراء او العكس وهي افضل ان تكون في نفس الاتجاة

طبعا احنا هنمشى مضاعفات حسب متوالية الفايبوناتشى
1 - 1 - 2 - 3 - 5 - 8 - 13 - 21 - 34 - 55 - 89

ولكن لغاية المضاعفة رقم 5 فقط وهي كدة كدة مش يتوصل للرقم دة ان شاء الله
3- يمكن الدخول في الصفقة وعمل تريلنج ستوب لوز كل 20 نقطة او 25 نقطة نقطة وبذلك يتم مطارة الربح ايضا

مصطفى حمدان
12-22-2014, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذه الاستراتيجية واتمنى ان يستفيد منها الجميع خاصة مع وجود الكثير والكثير من الاستراتيجيات المعقدة والتى لا تغنى ولا تسمن من جوع

ynwa1892
12-22-2014, 14:53
السلام اخي شكرا على الاستراتجية الرائعة جاري تجريبها لكن لو توح اكثر بالصور ليستفيد المبتدئين جيدا
وفقك الله

juba7abood
12-24-2014, 03:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذه الاستراتيجية واتمنى ان يستفيد منها الجميع خاصة مع وجود الكثير والكثير من الاستراتيجيات المعقدة والتى لا تغنى ولا تسمن من جوع
تقبل مروري ♥♥♥

sawsan5a
01-06-2015, 22:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم المنتدى
مشكور اخنا الكريم على هذه المعلومات
الرائعه جعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

the professor
01-08-2015, 05:05
لسلام عليكم
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة
جازاك الله كل خير

hamadaali12
01-08-2015, 09:44
اخي الكريم السلام عيكم موضوع اكثر من رائع ويفيد كل المبتدأين ولكنه يحتاج الي شرح بالصور او الفيديو لكي يكون الموضوع مكتمل ولكي يستفاد منه اكبر عدد ممكن وشكرا جدا علي تعبك وبالتوفيق

nagwann
01-10-2015, 10:17
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي
جزاك الله عنا خيرا وبالتوفيق والنجاح ان شاء الله

ppttss
01-10-2015, 10:26
من افضل الاستراتجيات وسهلها ويتم من خلالها تحقيق ارباح كبيرة هى استراتيجية

السكالبنج تلك افضل الاستراتيجيات بس غايزة خبرة سنين لو تمتلك الخبرة بها سوف تحقق ارباح كبيرة

alimahmoad
01-10-2015, 10:51
السلام عليكماخي الكريم مشكور جدا علي مشاركتها هذه الاستراتيجية اللتي اتمني ان تكون مربحة واعتقد ان من الواجب تجربتها والخكم عليها وبالتوفيق للجميع انشاء الله ومشكور علي تعبك

lyes1977
01-10-2015, 16:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بكل الاخوة اعضاء المنتدى الغالي وبعد ، نعم اخي حاولت تجريبها على الحساب التجريبي طبعا ولكنها تبين ان الخطين بعيدين عن بعضهما كثيرا وفرصة التقاطع نادرة جدا ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق

mesteraden
01-10-2015, 16:55
شكرا لك اخي الكريم لطرحك لهذا الأستراتيجية البسيطه والسهله وانا اتفق معاك تماما ان البساطه في الفوركس وعدم التعقيد هو الذي يؤدي الى الربح في مجال الفوركس,وارجوا منك دائما ان تقدم للمنتدى استراتيجات اخرى بسيطة وسهله لكي يستفيد المبتديء من هذه الأستراتيجيات واتمنى لك التوفيق

helmyadam639
01-10-2015, 19:22
ارى ان الموضوع مميز الاموامر مهمه جدا لادارة راس مالك فى العمل وتحقيق الارباح من ذلك وتحديد مدى الخسارة كام والى اى مدى انتا تذهب المهم تسيطرعلى الارباح

nassarmarwan585
01-10-2015, 19:47
لا يمكن ان نتوافق اخى الكريم انا اعمل على استرتيجيه خاصة بى وهى تفعنى كثيرا فى المستقبل ولا اظن انى ساتخلى عنها بسبب هذه الاسترتيجيه لابد ان اعتمد على استرتيجيه تتماشى مع تفكيرى وليس لاحد اخر واشكرك على نشر الموضوع الرائع

hamoeslam
01-10-2015, 19:55
اعتقد اخى الكريم ان دى اهم الاستراتيجات المهمه الى لازم نقدر نستفيد من خلالها اخى الكريم ولازم نبقا عارفين نوفر الكثير من خلال الاستراتيجات دى شكرالك اخى الكريم باتلوفق انشاء الله تقبقل تحياتى لك

akramadam1002
01-10-2015, 19:58
اسهل الاسترايتجيات هيا التى توصلك لاى ربح ممكن واستراتيجياتك مش وحشه حجربه على الديمو عشان تصبح محترف الديمو يوصلك للاحتراف الكبير للمجال المهم الصبر

ahmed mohsen92
01-10-2015, 20:06
لسلام عليكم ورحمة الله
تسلم ايدك اخي على هذه المعلومات الاكثر من مفيدة وجزاك اللاه كل خير وندعو ان يزيدك من علمه اكثر واكثر
اتمنا التوفيق للجميع

morres90
01-10-2015, 20:10
ن افضل الاستراتجيات وسهلها ويتم من خلالها تحقيق ارباح كبيرة هى استراتيجية
السكالبنج تلك افضل الاستراتيجيات موضوع اكثر من رائع ويفيد كل المبتدأين ولكنه يحتاج الي شرح بالصور او الفيديو

sara..
01-10-2015, 20:22

sarryMorsey582
01-10-2015, 20:23
اعتقد انك تتبع استرتيجيه المضاعفات وهى تعتبر من اصعب الاسترتيجيات وان الاعتماد على هذه الاسترتيجيه يحتاج الى مزيد من المال اى راس مال كبير وانا اعتمد على الهيدج والله الموفق

diabrashad624
01-10-2015, 20:44
التداول بتفاؤل حاجه مش وحشه عموما و الخوف شئئ اصلا لكن لو نظرنا بعقل كبير وحكمه سنرى شئ انا لابد من لاندخل عواطفنافى المجلال نهائيا منع للخسارة

omarMorsey675
01-10-2015, 21:06
استرتيجيه جميله جدا لكن تحتاج الى التجريب على حساب ديمو وان الان اعمل باسترتيجيه مناسبه واعذرنى لن اقدر على القيام بالعمل بها الان لكن شكرا على النصيحة

abdelhak redouane
01-10-2015, 21:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه الاستراتيجية غير اني افضل ان يقوم كل متداول باعداد استراتيجية ناجحة وفعالة يمكنك اعدادها بنفسك من خلال التدرب على الحساب التجريبي
بالتوفيق للجميع

naeldawood218
01-12-2015, 08:10
هذه الاسترتيجيه غير متناثقة ولا اظن ان العمل بناء عليها مجدي ولابد ان اقوم بالمتاجرة بناء استرتيجيتى لابد انك افدت الجميع من حيث الاسترتيجيه المناسبه لهم

magdyhaleem1481
01-12-2015, 08:33
الاسترايتجيات كتير وشغلك مميز لازم يجرب لانوا مميز كلامك حكيم ومميز جدا وهام ورائع وجيد ومميز للغايه المجال يتطلب منك التركيز وعمل ادارة واعيه للسوق وراس مالك ومن خلال ذلك نصل لاقصى ربح ممكن من المنتدى المميز المجال كبير وواعى ورائع

bakrgadallah9003
01-12-2015, 15:52
الاسترايتجيات كتير وشغلك مميز لازم يجرب لانوا مميز كلامك حكيم ومميز جدا وهام ورائع وجيد ومميز للغايه المجال يتطلب منك التركيز وعمل ادارة واعيه للسوق وراس مالك ومن خلال ذلك نصل لاقصى ربح ممكن من المنتدى المميز المجال كبير وواعى ورائع

Hassan Owen
01-12-2015, 18:32

hicham1991
01-12-2015, 22:07
لسلام عليكم
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
جازاك الله كل خير

menna 2012
01-12-2015, 22:14
سلام عليكم
جازاك الله كل خير

sara..
01-13-2015, 11:59
لسلام عليكم
جازاك الله كل خير

Doodysamsom
01-13-2015, 12:41
وعليكم السسلام ورحمة الله.....
شكرا لك يا احى الكريم؟؟... على شرحك للاستراتيجية؟؟؟؟
تمنياتى لك بالنجاح والتوفيق...

mohamed bnali
01-13-2015, 14:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته تشكر على طرحك هذا الموضع
شكرا لتقديمك هده الاستراتيجية الرائعة لمحمد علي سنجربها ونخبرها
راجين من الله تعالى ان يوفقنا في طريقنا نحو المعرفة
والله ولي التوفيق

younesbaleeg1195
01-13-2015, 14:45
الاخبارمن اهم الاستراتيجيات التى يمكن ان تعتمد عليها وهى من اهم الاشياء التى من خلالها تتحكم فى ىالسوق من صعود السعر اوهبوطه وذلك على اساس هل الخبر ايجابى او سلبى ويمكنك ان تعتمد عليها فى التداول حيث يجب عليك ان تنتظر نهايه الخبر وبعد تقوم بالتداول ذلك من خلال الخبر بعد تحليله التحليل الفنى وتحدد ما اذا كنت ستقوم بصفقه شراء ام صفقه بيع ولذلك الاخبار اليوميه من اهم الاشياء التى يمكن من خلالها ان تعمل ثروة كبيره بناءه على خبر

sanadiab
01-13-2015, 15:16
جزاك الله خيرا اخى الكريم استراتيجيه سهله جدا وفعلا بسيطه وفعلا ايضا كلما كان الشئ بسيطا كلما كان اقيم
جارى التجربه بس المفروض كنت ترفق صوره مع الشرح

saeyd22
01-13-2015, 15:24
مشكور اخى على هذه المعلومات القيمه ولاكن انا افضل استراتجيه الاسكالينج واستراتجيه الدعم والمقاومه فهما استراتجيات تريحنى وتحقق لى الربح وكل واحد يختار الى يناسبه ويتوافق معاه لان مش كل الاستراتجيات تناسب مع جميع الاعضاء

sara..
01-13-2015, 15:24
اخي الكريم السلام عيكم موضوع اكثر من رائع ويفيد كل المبتدأين ولكنه يحتاج الي شرح بالصور او الفيديو لكي يكون الموضوع مكتمل ولكي يستفاد منه اكبر عدد ممكن وشكرا جدا علي تعبك وبالتوفيق

الاسد التاجر
01-13-2015, 19:11
ماندري عن استراتيجتك خايف تكون مو اوك
لان الموفنج معروف اشاراته تكون متاخره
وبلتوفيق اخي الكريم

moheb12
01-13-2015, 19:57
اخي الكريم استراتيجيتك رائعة جدا ومفيدة جدا واعتقد انها تستحق التجربة والتعليق عليها وان شاء الله تكون ناجحة ومربحة ان شاء الله وتمنياتي لك بالنجاح في مجال الفوركس الصعب وافادتنا بالكثير من الاستراتيجيات

haledgh
01-13-2015, 20:02
جزاك الله خير اخى الكريم على هذه الاستراتجيه المبسطه التى يمكن ان يبداء بها كل مبتدى ويعتمد عليها دون الاعتماد على الاستراتجيات المعقده والتى تحتاج لشرح كبير وتاخد وقت كبير للفهم ويارب تكون مربحه ذى مزكرت انت فهى هتسهل على الكثير العناء

menna 2012
01-13-2015, 20:05
تقبل مروري ♥♥♥

oday4ever11
01-13-2015, 21:58
تقبل مروري ♥♥♥

ahmos785
01-13-2015, 22:12
اخي الكريم مشكور جدا علي هذه الاستراتيجية الرائعة ومشاركتها معنا حتي نستفاد منها ونستطيع تحقيق الربح واعتقد انها تستحق التجربة ولك من تحياتي وتقبل مروري

ghiles
01-13-2015, 22:19
السلام عليكم زرحمة الله وبركاته يا اخي العزيز انا ممتن لك لهذه الاستراتيجية وانا اشكرك كثيرا
ولاكن اريد معرفة اسم هذه الاستراتيجية وشكرا على ذلك واتمنى على جميع اعضاء المنتدى

محمد السيد محمد
01-13-2015, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
المشكلة في هذه الاستراتيجية في وقت الخروج ليس واضح تماما وانا اصلا غير مقتنع بيه

ahmed mahmoud abdelhady
01-23-2015, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته
مشكور اخي الكريم على الموضوع الأكثر من رااائع
أتمني للجميع الاستفااده منه والتركيز على اهم النقاااط
تحياتي لك وللجميع
تقبل مروري ☻♥♥☻

samir33
01-23-2015, 21:00
صحيح مؤشر الموفينج من افضل و اسهل المؤشرات
لكن انا شخصا لم اعد اهتم للمؤشرات بل اعتمد على الاخبار
الاقتصادية لانها في اعتقادي هي المحرك الاساسي للسوق

mohamedsaber
01-23-2015, 21:37
اعتقد ان الموفينج افريج باعدادات 200 قوي والسعر بيحترمه
لكن يعيب مؤشر الموفينج افريج انه بيعيد رسم نفسه
انا افضل الاعتماد عن الدعوم والمقاومات

mawwalmammo
01-23-2015, 21:39
اولا اشكرك على المشاركة الا اني لم اتمكن من فهم ذلك لصعوبة الموقف اي لو كان
الموضوع فيه تصوير اي صور مساعدة لربما كنت فهمت الموضوع كله لكن انت مشكورا
واتمنى منك لو تشرحه لنا مرة اخرى بالصور

sharshabil
01-23-2015, 22:21
شكرا على مشتاركتك بتالك الاسترلاتجية ياريت لو تحكياا
عن التفاصيل ةعن النتائج و ما هيالامور التي لازم ان ناخد ببيها لتنجح الاسترتيجية

ibrahim forex
01-24-2015, 02:07

السكالبنج تلك افضل الاستراتيجيات بس غايزة خبرة سنين لو تمتلك الخبرة بها سوف تحقق ارباح كبيرة

LOTFIHSE
01-25-2015, 00:06
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

alyaall
01-25-2015, 00:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
كلام رائع ومجهود عظيم وسوف اعمل بهذه الاستراتيجية ان شاء الله
مع اطيب تمنياتى بالتوفيق للجميع

ghiles
01-25-2015, 00:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا اشكرك على هذه الاستراتيجية لسهلة
التي قدمتها لنا وانا ااعجبتني كثيرا لاكن لم افهم جيدا في الكتابة ولاكن الحمد لله

retared10
01-25-2015, 03:45
السلام عليكم ورحمة الله

شرح استراتجية من اسهل الاستراتجيات للعبد الفقير الي الله محمد علي

هذة الاستراتجية من اسهل الاستراتيجيات التي ممكن ان تجدها في سوق الفوركس ليست لكنها اختراع او ما شابهة ولكن
سهولتها تكمن في البساطة والبعد عن التعقيد حيث ان كثير الطرق والاستراتيجيات تعتمد علي مؤشرات كثيرة ومعقدة
ويصعب فهمها والتطبيق الصحيح عليها الا بعد وقت وهو ما لايروق للبعض واتضح لكثير من المضاربين ان سر
الفوركس يكمن في البساطة والبعد عن التعقيد حيث ان الطريقة اذا انها تعتمد علي مؤشر واحد فقط وهو الموفينج افريج
وهو موفينج 200 وسوف نستعين بالموفينج 30 لفلترة الدخول الخطأ

مكونات الاستراتجية

2- موفينج افرج 30 وهو باللون الازرق باعدادت اكسوبنشال وهو لفلترة الصفقات والدخول في الصفقات الصحيحة

الاطار الزمني (الفريم)

1- علي حسب انشغال لو كنت تريد الدخول يوميا او كل كام ساعة ممكن تعمل علي فريم ال 5 دقايق
2-لو عايز صفقت سوينجة ممكن تعمل علي فريم الساعة فيما فوق لغاية الديللي

ملحوظة
كل منكبر الفريم نكبر الهدف والاستوب

طريقة العمل

أ - عند الشراء

ننتظر عندما تغلق شمعة ال5 دقايق فوق خط الموفينج 200 كدة الصفقة شراء ولكن لاندخل الا عندما يقطع خط الموفينج
30 خط الموفينج 200 الي اعلي

ب - عند البيع
ننتظر عندما تغلق شمعة ال5 دقايق اسفل خط الموفينج 200 كدة الصفقة بيع ولكن لاندخل الا عندما يقطع خط الموفينج
30 خط الموفينج 200 الي اسفل

تحديد الهدف والوقف

أ - في حالة الشراء
لايوجد تحديد للهدف ولكن عندما يحدث تقاطع عكس الصفقة من الموفينج لاسفل في الفريم الاقل من الفريم الذي تعمل
ام بالنسبة للوقف فهو يكون ايضا عندما يحدث تقاطع عكس الصفقة نحو البيع ولكن في نفس الفريم لا نذهب الي فريم اخر
يعني علي فريم ال 5 د بس

ب - في حالة البيع
لايوجد تحديد للهدف ولكن عندما يحدث تقاطع عكس الصفقة من الموفينج لاعلي في الفريم الاقل من الفريم الذي تعمل
ام بالنسبة للوقف فهو يكون ايضا عندما يحدث تقاطع عكس الصفقة نحو الشراء ولكن في نفس الفريم لا نذهب الي فريم
أخر يعني علي فريم ال 5 د بس

عند ضرب الوقف

2- او ممكن يتم الدخول بمضاعفات ونشوف احنا خسرنا كام نقطة والاستوب يبقي عدد النقط الي خسرناها والهدف
طبعا كلنا نعرف المضاعفات وعيوبها فهى تحتاج الى مارجن عالى كلما زاد المضاعفة لكن هندمجها مع طريقة سوبلكس

طريقة سوبلكس انك تعكس الصفقة من بيع الي شراء او العكس وهي افضل ان تكون في نفس الاتجاة

طبعا احنا هنمشى مضاعفات حسب متوالية الفايبوناتشى
1 - 1 - 2 - 3 - 5 - 8 - 13 - 21 - 34 - 55 - 89

ولكن لغاية المضاعفة رقم 5 فقط وهي كدة كدة مش يتوصل للرقم دة ان شاء الله
3- يمكن الدخول في الصفقة وعمل تريلنج ستوب لوز كل 20 نقطة او 25 نقطة نقطة وبذلك يتم مطارة الربح ايضا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
مشكور علي هذه المعلومات القيمة ^_^ و اتمني من الكل الاستفاده منها :)
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

snnaky
01-27-2015, 01:31
مشكور اخى الكريم على المشاركة المفيدة والتى ايا كانت فالتجربة هى اللتى تحكم عليها ولكن يكفى ان تكون المشاركة هادفة وارجوا ان يتعلم من هذة المشاركة اصحاب المشاركات التافهة اتلسطحية من اصحاب المشاركات والمواضيع مثل حتعمل اية لو كسبت .. اية اول مبلغ كسبتة فى حياتك مشاركات كلها فى منتهى الاتافهة ولا تعطى معلومة مفيدة لاحد

mooor
01-27-2015, 02:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز اشكرك علي هذا الموضوع الرائع فلقد استفدت منه
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

imadint
01-27-2015, 02:14
السلام عليكم اما بعد بالفعل هذه الاستراتجيات سوف تعود بالربح شكرا جزيلا على توضيحها

معتصم سباعنة
01-27-2015, 02:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على هذا الموضوع القيم ، اتمنى لك دوام التقدم والنجاح تقبل مروري ...

samyarr
01-27-2015, 03:06
أخى الكريم
تــحــياتي لك
كل الود والتقدير
دمت برضى من الرحــمن
لك خالص احترامي

تقبل مروورى
بالتوفيق

belhadjnokia
01-29-2015, 14:09
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى.

amnyya
01-31-2015, 21:51
السلام عليكم ورحمة الله وركاتة اخى الكريم شكرا لك بالتفويق فى عالما لفوركس تسلم اخى الكريم شكرا لك على الموصوع

sheka10
02-16-2015, 00:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها
والله الموفق

karam
02-16-2015, 02:01
....................................
تحتاج الي العمل والتجريب والتدريب عليها الف شكر علي المجهود اخي الكريم

deyaa24
02-16-2015, 02:26
لن يكون فى الفوركس ى يمس اسهل استراتيجات
اكي فى الركس سوف يكون ف صعوبات كثية جدا وبناء عى ذلك سوف نتعل م الفروكس كويس جدا

Mohamed Morsy
02-16-2015, 09:52
السلام عليكم .. من افضل الاستراتجيات و سهلها ويتـم من خلالها تحقيق ارباح
كبيرة هى استراتيجية السكالبنج تلك افضل الاستراتيجيات بس غايزة خبرة سنين
لو تمتلك الخبرة بها سوف تحقق ارباح كبيرة
تحياتي ...

a7med84
02-16-2015, 19:47
شكرا لع عرض الاسترايتيجيه بس كان مهم ان يكون هناك

رسم بيانى لها مع المؤشرات لالى بها والله يفقك والله المستعان ومزيد من الموضوعات للاستراتيجيات المجربه

shihab
02-18-2015, 12:22
السلام عليكـــــم ورحمــــة الله وبركاتــه
مشكـــــور اخــــي
معلومات رائعة، موضووووع قيم و مهم و موفق و مفيد...
بوركت جهودك، و جزاك الله خير الجزاء
شرح لائق اخــــ انشاء الله سوف نستفيد منه

sheka10
02-18-2015, 22:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها

sheka10
02-21-2015, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع

ismail.fars.7
02-21-2015, 21:37
المعلومات مفيدة يا اخي وشكرا لهده الاستراتيجيات المفيدة والناجحة السهلة والمتميزة
مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح للجميع وشكرا للاصدقاء

sheka10
02-21-2015, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع الأعضاء والله

enganas
02-21-2015, 22:35
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

tazi larbi
02-21-2015, 22:38
السلام عليكم شكرا لك اي على الاستراتجية الممتازة والرائعة لكن لو اكملت اجرك ورفعت لنا صور نكون لك شاكرين لان الاسترتجية تعتمد على الحساب يعني دقيقة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Essam29
02-21-2015, 23:35

شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات الاكتر من رائعه انا كمبتدء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا

بالتوفيق لك اخي الكريم

sherouk88
02-22-2015, 01:01
نورت اخنا الكريم المنتدى
ومشكور اخى على هذا الطرح الطيب
هناك العديد من الاستراتيجيات الناجحه وكل استراتيجيه لها نسبه نجاح لكن ليس المهم الاستراتيجيه
بقدر ما هو مطلوب منك الالتزام جيدا
لان اعتقد ان اغلب الخبراء يعتمدون على
الشموع والتحليل

ramdani
02-22-2015, 01:13
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم استراتيجية موفينج افريج 200 تبدو جيدة

LOTFIHSE
02-22-2015, 12:34
مشكور اخي الكريم على هذه الاستراتيجية غير اني افضل ان يقوم كل متداول باعداد استراتيجية ناجحة وفعالة يمكنك اعدادها بنفسك من خلال التدرب على الحساب التجريبي بالتوفيق للجميع

magic777
02-22-2015, 14:00
السلام عليكم شكرا لك اي على الاستراتجية الممتازة والرائعة لكن لو اكملت اجرك ورفعت لنا صور نكون لك شاكرين لان الاسترتجية تعتمد على الحساب يعني دقيقة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

علشان تحكم على استراتيجيه لازم تجربها ديمو الاول واكيد اخي التدريب والتعلم هنا هو السر في حصول المتاجر على خبره جيده يقدر بها يعمل الارباح الي بيحلم بيها ويكون افضل بكتير بعد
كده في المستقبل وده افضل

hamdochi
02-22-2015, 14:03
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان التجربة هى اللتى تحكم عليها ولكن يكفى ان تكون المشاركة هادفة وارجوا ان يتعلم
من هذة المشاركة اصحاب المشاركات التافهة اتلسطحية من اصحاب المشاركات والمواضيع مثل حتعمل اية لو كسبت اية اول
مبلغ كسبتة فى حياتك مشاركات كلها فى منتهى الاتافهة ولا تعطى معلومة مفيدة لاحد بالتوفيق ان شاء الله

hadymetwally4773
02-22-2015, 14:12
موفق اخى نجرب ديمو فتوقع حركة الأسعار لا يمكن أن يكون بشكل عشوائي، ولابد من طريقة علمية لتحليل السوق وهيا الاستراتيجية لازم نتعلم التحليل الفنلى وفهم عام للسوق لنربح بقوة

morad100
02-22-2015, 14:39
نصحية منى انك تدخول السوق بعد ان تعرف فقط كيف تتعامل مع الفوركس وتتعلم كل شئ فيه ويجب عليك ان تتعلم اولا وعدم المخاطرة
وانة تطبق الىل اتعلمته على حساب ديمو فى الاول لحد ما تحقق ربح جيد لقترة على الديمو وبعدين ممكن تدخل السوق

حسنى صادق
02-22-2015, 14:41
اعتق ان اسهل الاستراتيجيات هى الت تكون متناسبة مع راس المال و مع الحجم الكلى للتداول و كذلك لابد وان تكون متناسبة مع اوقات التداول

sof
02-22-2015, 14:42
صباح الخير على الجميع موضوع مهم جدا
ومفيد اذا كان النقاش ثريا حتى يستفيد كل المتداولين الجد
من هاته النقاشات ليبدا بكل قوة في عالم الفوركس
شكرا لك على الموضوع

antonioforex
02-22-2015, 15:10
السلام عليكم
مشكور اخي على شرحك لهده الاستراتيجية و كيف يتم العمل بها ساحاول تعلمها
في الحساب الديمو و ارى النتائج التي تحققها معي و بالتوفيق لك اخي العزيز سلام.

aseer
02-22-2015, 21:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز ورائع

تسلم ايدك على الشرح المميز للاستيراتجى وان شاء الله الى الامام والوصول الى الهدف

yacrao
02-22-2015, 21:07
طبعا الاستراتيجيات يمكن ان تنجح في بعض الاحيان لكن للاسف الشديد هي غير دائمة النجاح لهذا يفضل الابتعاد عنها

hixam
02-22-2015, 21:10
تقبل مروري ♥♥♥

sheka10
02-22-2015, 21:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق

---------- Post added at 06:22 PM ---------- Previous post was at 06:15 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق

basim
02-22-2015, 21:42
نشكرك على هذا المساهمة في نشر وشرح وتوضيح
على هذه الاستراتيجية البسيطة والتي من الممكن تجربتها
اولا على الحساب التجدريبي ومعرفة النتائج ومن ثم
معرفة النتائج والدخول الى الحساب الحقيقي

فوركسوريا
02-22-2015, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه الاستراتيجية غير اني افضل ان يقوم كل متداول باعداد استراتيجية ناجحة وفعالة يمكنك اعدادها بنفسك من خلال التدرب على الحساب التجريبي
بالتوفيق للجميع

ramdani
02-22-2015, 22:15
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم ممكن اعمل علي فريم الساعة و الاربع ساعات

lBiBil
02-22-2015, 22:56
بسم الله الرحمان الرحيم
الفوركس هو كذا اي شخص يشوف بانو الاستراتجيه التي شغال عليها ناجحة وسلهة بالنسبه له اله تون اتراتاجيه مفيدة وتحقق منها ارباح

Hend salah
02-22-2015, 23:52
السلام عليكم ............
حقيقة المنتدي رائع حيث يحقق اهدافا رائعة من الاستفادة من بعضنا البعض
انا في الحقيقة لازلت مبتدئ ولا اعلم كيفية الربح من الانترنت والفوركس وكيفية سحب الاموال لكنني ارجوا في الايام المقبلة ان اعرف اكثر
بالتوفيق تحياتي

مامون سباعنة
02-22-2015, 23:57
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
أخي العزيز اشكرك جزيل الشكر على الشرح الرائع والمعلومات الغنية بالفائدة
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
تحياتي اخواني .......

ilham2
02-23-2015, 11:10
انا شايف ان الفوركس هو مجال لتداول الاموال حول العالم و بسهولة تامه جدا لذلك هو مجال من الممكن ان يؤدى بنا الى ارباح كبيرة فى هذا المجال التى سوف تساعدنا على الوصول الى الارباح المستقبلية

sherouk88
02-25-2015, 00:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يسعدنا وجودك اخنا الكريم معنا
في المنتدى ونشكرك على هذه المعلومات القيمه التى قمت بطرحها
لنا نشكرك على مرورك الطيب ايضا بالتوفيق لنا جميعا

mrchaos
02-25-2015, 00:41

sherouk55
02-25-2015, 01:38

hakim roma
02-25-2015, 01:47
السلام اخي شكرا على هذه الاستراتجية الرائعة ان شاء الله يستفيدو منها الاعضاء وخاصة المبتدئين ونرجوا ان يثبت الموضوع
وفقك الله

جورجيه
02-25-2015, 03:37
موضوع في قمة الخيااال
طرحت فابدعت
دمت ودام عطائك
ودائما بأنتظار جديدك الشيق
لك خالص حبي وأشواقي
سلمت اناملك الذهبيه على ماخطته لنا
اعذب التحايا لك

---------------

دعيني أنحي قلمي قليلا
أقف أحتراما لكِ
ولقلمك
وأشد على يديك لهذا الابداع
الذي هز أركان المكان

---------- Post added at 12:37 AM ---------- Previous post was at 12:36 AM ----------

مأراوع قلمك حين يصول ويجول
بين الكلمات تختار الحروف بكل أتقان ..
تصيغ لنا من الأبداع سطور تُبهر كل من ينظر إليها ..
دمت بحب وسعاده ..

----------------

كلمـاتك اروع من الخيــ/ــال
وأجمل من ضياء القمــر
فلهـاذا أوقفت ساحـات أفكـاري
لكن أحتـار قلبي فيما يكتب لكِ
فكتب احترامي وتقديري لكِ و لجمال كلمــ/ـاتكِ
شـاكر أطــلاعــك . . . . . . وايضاً مشــــاركتك . .
دمت بحب وسعاده ..

-

chouai
02-26-2015, 20:07
اهلا وسهلا بكل الاخوة اعضاء المنتدى الغالي وبعد ، نعم اخي حاولت تجريبها على الحساب التجريبي طبعا ولكنها تبين ان الخطين بعيدين عن بعضهما كثيرا وفرصة التقاطع نادرة جدا ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق

azeddi
02-26-2015, 20:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم اما بعد
موضوعك ممتاز و جيد ز نتمنى التوفيق للجميع بادن الله

kokou
03-02-2015, 16:04
استرتيجيه جميله جدا لكن تحتاج الى التجريب على حساب ديمو وان الان اعمل باسترتيجيه مناسبه واعذرنى لن اقدر على القيام بالعمل بها الان لكن شكرا على النصيحة

محمد عز الدين مبارك
03-02-2015, 17:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
افضل الاستراتجيات واسهلها
ويتم من خلالها تحقيق ارباح كبيرة
هى استراتيجية
السكالبنج
تلك افضل الاستراتيجيات بس غايزة خبرة سنين
وشكرا جزيلا اخي على هذا الموضوع
:happy:وبالتوفيق

Yara1
03-02-2015, 18:50
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذه الاستراتيجية واتمنى ان يستفيد منها الجميع خاصة مع وجود الكثير والكثير من الاستراتيجيات المعقدة والتى لا تغنى ولا تسمن من جوع
تقبل مروري ♥♥♥

user_21
03-02-2015, 23:50
لى هذا المجهود المميز ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
جازاك الله كل خير نحني واياك

ismaiel
03-04-2015, 02:49
الاخبارمن اهم الاستراتيجيات التى يمكن ان تعتمد عليها وهى من اهم الاشياء التى من خلالها تتحكم فى ىالسوق من صعود السعر اوهبوطه وذلك على اساس هل الخبر ايجابى او سلبى ويمكنك ان تعتمد عليها فى التداول حيث يجب عليك ان تنتظر نهايه الخبر وبعد تقوم بالتداول ذلك من خلال الخبر بعد تحليله التحليل الفنى وتحدد ما اذا كنت ستقوم بصفقه شراء ام صفقه بيع ولذلك الاخبار اليوميه من اهم الاشياء التى يمكن من خلالها ان تعمل ثروة كبيره بناءه على خبر

sherry mohamed
03-04-2015, 14:59
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمةذه الاستراتيجية اللتي اتمني ان تكون مربحة واعتقد ان من الواجب تجربتها والخكم عليها وبالتوفيق للجميع انشاء الله ومشكور علي تعبك

soad labib sadek
03-04-2015, 15:09
اخي العزيز انا عن نفسي قد اعجبت جدا بالاستراتيجية و اجمل ما فيها هي البساطة لاني متاكد ان الربح في الفوركس يكمن سره في البساطة جزاك اللهخيرا و اسال الله ان يجعلها في ميزان حسناتك و جاري التجربة علي الديمو

بالتوفيق

kokou
03-09-2015, 11:18
اهلا وسهلا بكل الاخوة اعضاء المنتدى الغالي وبعد ، نعم اخي حاولت تجريبها على الحساب التجريبي طبعا ولكنها تبين ان الخطين بعيدين عن بعضهما كثيرا

fothayaa
03-09-2015, 11:37
مشكور على هذه الاستراتيجية واتمنى ان يستفيد منها الجميع خاصة مع وجود الكثيرلم يتعلموا وجدد بس جرب يا شباب ديمو اولا المنتدى انستا فوركس رائع استغل ما يوفره لك من فرص للتداول و للنجاح فى المجال الكبير

فوركسوريا
03-09-2015, 13:09
جزاك الله خير اخى الكريم على هذه الاستراتجيه المبسطه التى يمكن ان يبداء بها كل مبتدى ويعتمد عليها دون الاعتماد على الاستراتجيات المعقده والتى تحتاج لشرح كبير وتاخد وقت كبير للفهم ويارب تكون مربحه ذى مزكرت انت فهى هتسهل على الكثير العناء

محمد شعراوي
03-15-2015, 20:37
من اجمل الطرق التي قرأتها انها جميله وسهله جدا اخي العزيز
الله الله علي البساطه وقله المتابعه وفرصا السهله ووضوحها لجميع المتداولين
لا تعقيد انه سر الفوركس

rana2012
03-15-2015, 21:34
لسلام عليكم
جازاك الله كل خلسلام عليكم
جازاك الله كل خ

mohamed12345
03-16-2015, 14:06
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخي الكريم مشكور جدا علي مشاركتها هذه الاستراتيجية اللتي اتمني ان تكون مربحة واعتقد ان من الواجب تجربتها والخكم عليها وبالتوفيق للجميع

baki
03-16-2015, 14:59
الصراحة لقد اعجبتي استراتجيتك كثيرا حيث انها تعتمد على الموفنج وهو من اهم المؤشرات المؤثرة في السوق
وفي نتيجة الصفقة ولكن اني افضل استعمل الاستوكستك عليه

atyaatya007
03-16-2015, 15:23
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

samiechikh
03-16-2015, 15:39
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا اخي علي طرحك الموضوع المفيد ان شاء الله يستفيد الاعضاء منه
لكن حسب راي لا نقول ان الاستراتجية الفولانية ناجحة الا بعد التجربة و استقرارها في التموجات السوقية

babyzee
03-16-2015, 16:15
اشكرك يا اخي على هدا الموضوع وهده الاستراتيجية الجديدة والمتقنة الاغ انني اجد صعوبة في فهمها وان كانت تبدو سهلة في نضر البعض منا الا اني اجدها تتطلب خبرة ورؤية عميقة للتعامل بها وان شاء الله سابدل قصارى جهدي لكي اتقنها وقد تساعدني في صفقاتي المقبلة ان شاء الله

roty
03-16-2015, 16:26
استراتيجيه جيده ولكن لكل من يعمل بهذا المجال استراتيجيته الخاصه به التى يشعر من خلالها انه يحقق هدفه ويسعى لتحقيق الربح الذى يريده ولكن بالاهتمام والطموح والاصرار والثقه بالنفس

arabien
03-16-2015, 16:30
شكراً أخي على مجهودك
اتمنى أن يفيد جميع المتداولين ويعود عليهم بال أرباح الوفيرة
بال توفيق لل جميع لاتبخل علينا بمثل هذه المعلومات

amy1
03-16-2015, 21:39
أنت تحتاج إلي قراءة المزيد من الكتب التعليمية لكي تستطيع قراءة الشارت الموجود امامك علي منصة التداول وستستفاد اكثر من الفيديوهات التعليميمة ولكن بعد قراءة الكتب

hamdochi
03-17-2015, 22:04
مرحبا بجميع اعضاء المنتدى المحترم اعتقد ان التجربة هى اللتى تحكم عليها ولكن يكفى ان تكون المشاركة هادفة وارجوا ان يتعلم من هذة المشاركة اصحاب المشاركات التافهة اتلسطحية من اصحاب المشاركات والمواضيع مثل حتعمل اية لو كسبت اية اول مبلغ كسبتة فى حياتك مشاركات كلها فى منتهى الاتافهة ولا تعطى معلومة مفيدة لاحد شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

rana2012
03-17-2015, 22:20
لسلام عليكم
جازاك الله كل خير

1 million
03-17-2015, 23:23
شكرا لك أخي الكريم على وضع هذه الاستراتيجية
أتمنى لك التوفيق في التداول في سوق الفوركس و تحقيق الكثير من الأرباح

khladforexx
03-17-2015, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يسعدنا وجودك اخنا الكريم معنا
في المنتدى ونشكرك على هذه المعلومات القيمه التى قمت بطرحها
لنا نشكرك على مرورك الطيب ايضا بالتوفيق لنا جميعا

ahmedibrahim258259
04-01-2015, 20:12
بسم الله الرحمن الرحيم استراتيجية جميلة اخي الكريم بس المشكلة لو عملت مضاعفات ممكن الحساب يتمرجن لو انا موش خبير في المتاجرة بالمضاعفات
تقبل مروري

ahmed112
04-02-2015, 04:28
تقبل مروري

modr2015
04-06-2015, 01:30
السلام عليكم شباب انشالله بخير السهوله والليونه من افضل الاشياء بعالم الفوركس فعندي ما نسميها بشبة الاستراتجيه التي تؤمن لك اكثر من 10 نقاط*...

سارة محمد
04-09-2015, 02:07
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

hager omar
04-13-2015, 19:05
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور اخي الكريم علي شرحك لهذه الاستراتيجة والذي افاادتني كثيرا كمبتدئة واتمني لك دوام النجاح والتووفيق

تحياتي لك

Miro1
04-13-2015, 19:06
ﺍﺧﻲ ﻻ ﻳﻮﺟﺪ ﺍﺣﺪ ﻋﻨﺪﻩ
ﺍﻟﻤﻌﺮﻓﻪ ﺍﻟﻜﺎﻣﻠﻪ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﻤﻜﻨﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺑﻜﻞ ﺍﻣﺎﻥ ﻭ
ﻟﻜﻦ ﺗﻮﺟﺪ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮ ﻭ ﺍﻟﺼﻌﻮﺑﺎﺕ ﻭ ﻫﻲ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﺮﺳﻢ ﻟﻚ
ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﺒﻞ .. ﻭ ﺑﺎﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ

kokou
04-14-2015, 18:04
شكرا لك اخي الكريم لطرحك لهذا الأستراتيجية البسيطه والسهله وانا اتفق معاك تماما ان البساطه في الفوركس وعدم التعقيد هو الذي يؤدي الى الربح في مجال الفوركس,وارجوا منك دائما ان تقدم للمنتدى استراتيجات اخرى بسيطة وسهله لكي يستفيد المبتديء من هذه الأستراتيجيات واتمنى لك التوفيق

user_66
04-15-2015, 04:51
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
وشكرا جزيلا على المعلومات القيمه
وبالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

taget
04-15-2015, 21:50
ان طريقتك يا اخي هي الطريقه السليمه في المتاجره في اسواق العملات وخاصه ادا رافقها اداره ماليه سليمه وصارمه وكان دخولك من مناطق صحيحه وقويه وبهده الطريقه حتى لو ضرب الوقف ممكن ان تعوض خسارتك في صفقات اخرى اتمنى لك التوفيق في متاجرتك

takirg
04-16-2015, 15:28
الاستراتيجيه بتختلف باختلاف النشاط والتى تنفع معك
ممكن لاتنفع معايا ولكن يوجد ثوابت يجب ان تكون الاساس لكى نحاول النجاح

Nabil Wagdy
04-18-2015, 11:49
السلام عليكم
استراتيجيه جيده ولكن لكل من يعمل بهذا المجال استراتيجيته الخاصه به التى يشعر من خلالها انه يحقق
منها كل هدفه و يسعى لتحقيق الربح الذى يريده ولكن بالاهتمام والطموح والاصرار والثقه بالنفس

دينا اسلام
04-18-2015, 11:50
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

waelmma
04-18-2015, 13:42
:(:)):)) جزاك الله خيرا اخى على هذه الاستراتجية وان شاء الله سوف نقوم
بتجربتها على حساب الديمو ونشوف نتائجها باذن الله :)):o

mohamed saad
04-18-2015, 13:48
هذه الاستراتيجية تعتمد على مؤشرات والحقيقة ان معظم اشارات المؤشرات كاذبة ثانيا انت ذكرت المضاعفات اذن فالموضوع اخطر لان اغلب الحسابات اخي بونص واكثرها 500 دولار وبالتالي المضاعفات لا تصلح مع مثل هذه الحسابات بل هي تحتاج ما لا يقل عن عشر الاف دولار حتى تتاجر بنسبة 10 في المائة من الحساب طبقا لادارة رأس المال على العموم مشكور جهدك اخي

مرزاق
04-18-2015, 13:51

مشكور اخي لكن كان من الافضل لو دعمت الموضوع بصور توضح الاستراتيجية
على كل ساحاول تجربتها و البحث عنها في اليوتوب لاتقانها اكثر
جزاك الله خير الجزاء

waelmma
04-18-2015, 13:58
;):(:( هى فعلا استراتجية سهلة اخى الكريم بس منقدرش نحكم على نجاحها من عدمه
الا بعد ان نجرب هذه الاستراتجية على الحساب التجريبى وجزاك الله خيرا

yasrnavy
04-18-2015, 14:01
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

---------- Post added at 02:59 PM ---------- Previous post was at 02:59 PM ----------

ذه الاستراتيجية تعتمد على مؤشرات والحقيقة ان معظم اشارات المؤشرات كاذبة ثانيا انت ذكرت المضاعفات اذن فالموضوع اخطر لان اغلب الحسابات اخي بونص واكثرها 500 دولار وبالتالي المضاعفات لا تصلح مع مثل هذه الحسابات بل هي تحتاج ما لا يقل عن عشر الاف دولار حتى تتاجر بنسبة 10 في المائة من الحساب طبقا لادارة رأس المال على العموم مشكور جهدك اخي

---------- Post added at 03:00 PM ---------- Previous post was at 02:59 PM ----------

مشكور اخي لكن كان من الافضل لو دعمت الموضوع بصور توضح الاستراتيجية
على كل ساحاول تجربتها و البحث عنها في اليوتوب لاتقانها اكثر
جزاك الله خير الجزاء

---------- Post added at 03:01 PM ---------- Previous post was at 03:00 PM ----------

هى فعلا استراتجية سهلة اخى الكريم بس منقدرش نحكم على نجاحها من عدمه
الا بعد ان نجرب هذه الاستراتجية على الحساب التجريبى وجزاك الله خيرا

بسمه
04-18-2015, 14:01
مشكور اخى على ه>ه الاستراتيجيه المفيده جدا وانا شخصيا اعمل على استراتيجيه الاسكلابنج وهى من الاستراتيجيات المربحه فعلا

bidaaaaaaaaa
04-18-2015, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اشكرك على المجهود المميز يا ريت كل من له خبره فى
هذا لماجل يسوى مثلك ويساعدنا ويكون فى ميزان حسناتكم ن شاء الله

katreenaziz
04-18-2015, 14:47
شكرا لك اخى الفاضل على هذا الموضوع وفعلا الاستراتيجية سهلة ولكن الاعتماد على المؤشرات فقط فى رأى ليس مجديا نوعا ما المؤشرات لا هى الا فلترات اضافية مع التحليل الفنى اتمنى لك التوفيق وفى انتظار المزيد

user_21
04-18-2015, 14:52
بسم الله الرحمن الرحيم عند ضرب الوقف

karim-zahir
04-18-2015, 15:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور
إستتراتيجية محكمة مبدآها السهل الممتنع يمكن لي اي مبتدآ التداول بها بكل؛ بساطة ليس هناك تعقيدات او ما شبه هدا جزاك الله خيرً من الافضل وضع الاستتراتيجية كمبدآ لا تقليد

user_21
04-18-2015, 15:25
بسم الله الرحمن الرحيم

engaym
04-18-2015, 16:01
شكرا لك على هذة الاستراتيجية السهلة التى توضح انة يمكن استخدام استراتيجيات
سهلة فى المتاجرة ةخاصة للمبتداء وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

zakariainchallah
04-18-2015, 16:21
للهم صلي وسلم على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم و على آله وأصحابه أجمعين
الحمد لله ولا اله الا الله و الله أكبر اللهم رزقنا رؤية وجهك الكريم و رزقنا ظل عرشك و رزقنا رزقا حلال طيب و الحمدلله و لا اله الا الله و الله أكبر و لا حول ولا قوة الا بالله بفضل هذا الموقع أصبح الفوركس سهلا و هناك عدةاستراتيجيات ، اعتقد اناستراتيجيتك جيدة جدا و شكراً

user_66
04-18-2015, 16:25
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

Wassa04
04-19-2015, 02:08
شرح جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

hamdochi
04-21-2015, 12:48
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان التجربة هى اللتى تحكم عليها ولكن يكفى ان تكون المشاركة هادفة وارجوا ان يتعلم من هذة
المشاركة اصحاب المشاركات التافهة اتلسطحية من اصحاب المشاركات والمواضيع مثل حتعمل اية لو كسبت اية اول مبلغ كسبتة فى
حياتك مشاركات كلها فى منتهى الاتافهة ولا تعطى معلومة مفيدة لاحد بالتوفيق ان شاء الله

ahmedtaher
04-25-2015, 21:54
السلام عليكم ..... من انجح الطرق اللي ممكن تتعامل معاها هي الطريقة اللي ممكن تعتمد علي الموفينج افريدج ... ان شاء الله نجربها علي التجريبي
بالتوفيق ان شاء الله

نورين
04-30-2015, 20:32
السلام عليكم من افضل الاستراتجيات وسهلها ويتم من خلالها تحقيق ارباح كبيرة هى استراتيجية
السكالبنج تلك افضل الاستراتيجيات بس غايزة خبرة سنين لو تمتلك الخبرة بها سوف تحقق ارباح كبيرة وبلتوفيق ان شاء الله

maradona120183
04-30-2015, 20:46
شكرا لك اخى الغالى على الموضوع
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المبتدئين كي يستطيعون التقدم على اسس صحيحة وسليمة
جازاك الله كل خير

haphop
04-30-2015, 20:47
السلام عليكم ورحمه الله
انا سمعت قبل ذلك عن استراتجيه موفنج ولكن الصراحه لسه مجربتش هذا النوع من الاستراتجيات
جزاك الله كل خير

jamila cchahed
04-30-2015, 21:10
بسم الله الرحمان الرحيم موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي
تقبل مروري
والسلام

tipou
04-30-2015, 23:13
نصائح مهمة أسأل الله أن يحفظك ويرعاك و يجعلنا من الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه
موضوع جميل جزاك الله خيرا على طرحه
سررت كثيرا بهذه الردود الممتعة المشجعة
بارك الله فيكم اخواني واخواتي

atbill
04-30-2015, 23:19
سأقوم بتجربة هذه الإستراتيجية لكن يبقى لكل واحد فينا إستراتيجيته الخاصة به
بالتوفيق أخي العزيز

Omar89syria
04-30-2015, 23:35
نصائح مهمة أسأل الله أن يحفظك ويرعاك و يجعلنا من الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه
موضوع جميل وشكرا على طرح هذه الافكار اخي الكريم

popa2015
04-30-2015, 23:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

samieh
05-16-2015, 00:31
السلام عليكم
والله يا اخى استراتيجيات الموفينج لا حصر لها واذا كانت هذه الطريقة بتكسبك يبقى ربنا يوفقك
بس نصيحة حاول تستخدم بعض التحليل الفنى مع هذه الاستراتيجية

alaa ali
05-16-2015, 00:33
اهلا بكم
اعمل على اختيار الاستراتيجة بشكل جيدة لكى تحقق الارباح من تجارة العملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

شهيرة
05-22-2015, 03:01
السلام عليكم
من افضل الاستراتجيات واسهلهاويتم من خلالها تحقيق ارباح كبيرة هى استراتيجية

modr2015
05-22-2015, 03:17
موفينج افريج 200 وهو باللون الاحمر باعدادت سيمبل وهو اساس الاستراتجية

noor eldyen
05-22-2015, 10:47
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

Kiing
05-23-2015, 20:57
مشكور صديقى الفاضل متلا انه على هذه الاستراتيجية ممكن ان اتمنى ان يستفيد منها الجميع لانه متلا خاصة مع وجود الكثير تم منه متلا الكثير انه من الاستراتيجيات ممكن منها المعقدة وشكرا

aseer
05-23-2015, 21:20
صحيح مؤشر الموفينج من افضل و اسهل المؤشرات
لكن انا شخصا لم اعد اهتم للمؤشرات بل اعتمد على الاخبار
الاقتصادية لانها في اعتقادي هي المحرك الاساسي للسوق

mohamed12345
05-25-2015, 14:35
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخي الكريم مشكور جدا علي مشاركتها هذه الاستراتيجية اللتي اتمني ان تكون مربحة واعتقد ان من الواجب تجربتها والخكم عليها وبالتوفيق للجميع انشاء الله ومشكور

a7med sniper
05-25-2015, 14:47
شكرا لعى الموضوع واضح انها بسيطه فى التعامل عموما شكرا لعى الموضوع وان شاء الله يكون هناك تعامل معها بشكل مميز فى هذا السوق والله يوفقكم والله المستعان

العراقي
06-12-2015, 01:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اشكرك على المجهود المميز يا ريت كل من له خبره فى
هذا لماجل يسوى مثلك ويساعدنا ويكون فى ميزان حسناتكم ن شاء الله

العراقية
06-16-2015, 01:15
السلام عليكم من افضل الاستراتجيات وسهلها ويتم من خلالها تحقيق ارباح كبيرة هى استراتيجية
السكالبنج تلك افضل الاستراتيجيات بس غايزة خبرة سنين لو تمتلك الخبرة بها سوف تحقق ارباح كبيرة وبلتوفيق ان شاء الله

mechanical
06-24-2015, 10:48
السلام عليكم .... شكرا علي الكريقة وان شاء الله جاري تجربة الطريقة علي الحساب التجريبي وان شاء الله لو تم الموضوع وكسبت الطريقة هبقي انوه عليها في التعليقات وانزل موضوع تاني ان شاء الله
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

gootdf
06-24-2015, 16:09
السلام عليكم
والله يا اخى استراتيجيات الموفينج لا حصر لها واذا كانت هذه الطريقة بتكسبك يبقى ربنا يوفقك
بس نصيحة حاول تستخدم بعض التحليل الفنى مع هذه الاستراتيجية

saidsami
06-24-2015, 16:53
شكرا لك على هذه الاستراتيجية غير اني افضل ان يقوم كل متداول باعداد استراتيجية ناجحة وفعالة يمكنك اعدادها بنفسك من خلال التدرب على الحساب التجريبي و الله الموفق

engaym
06-24-2015, 16:57
السلام عليكم اخى شكرا لك على هذا المجهود لتوصيل الاستراتيجية هذة لكل الموجودين فى المنتدى لكى
يستفيدوا من تطبيق هذة الاستراتيجيات فى التجارة وبالتوفيق للجميع

MEDHAT MOUSTAFA
06-26-2015, 19:18

mazn
06-29-2015, 16:40
مشكور جدا علي هذه الاستراتيجية الرائعة ومشاركتها معنا حتي نستفاد منها ونستطيع تحقيق الربح واعتقد انها تستحق التجربة

أتمنى تجارة مربحة للجميع

kokou
07-03-2015, 11:47
بالتوفيق للجميع

العراقي
07-14-2015, 19:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

heba_a
07-31-2015, 19:13
سوف انفذ هذه الاستراتيجية قريبا جدا فيوجد العديد من الاسترايتجيات المعقدة التى يجب البحث فيها على نطاق واسع ويجب علينا ان نعرف مميزات كل منها وعيوبها من حيث الارباح ودرجة المخاطرة حتى لا نوقع انفسنا فى الخسائر التى لا جدوى لها

OSAMA AMER
07-31-2015, 20:04
الســـلام عليـــكم ورحـــمة الله وبركـــاته
مرحبا بكم احبابى اعضاء ومشرفى المنتدى . والله ياخى شكلها استراتيجية كبيرة فعلا واتمنى ان يكون لها فيديو حتى نتعلمها جيدا ونحقق الارباح منها

Afaf.mellaha
08-05-2015, 00:07
ورشه عمل اليوم علي زوج
اليورو / دولار
ما هي التوقعات المحتمله للزوج وما هي تحليلاتكم له في هذا اليوم وهل هو للشراء ام للبيع وما هي الدعوم والمقاومات له علي الفريم اليومي
دعوة للحوار والنقاش ودخول الصفقات

Ahmedadg
08-05-2015, 00:18
مشكور اخي الكريم و اتمني ان يستفيد منها الجميع و لكن يفضل ان توضح اكثر بالصور حتي يستفيد منها الجميع
و فعلا هي افضل من غيرها لان بعض الاستراتيجيات تكون معقده جدا و الغالبيه يحب البساطه و تقبل مروري

pepobm
08-05-2015, 01:31
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
شكرا اخى الكريم على ما قدمته من شرح الاستراتيجيه للاعضاء وعليهم تجربتها اولا فى حساب ديمو
التوفيق من عند الله

loog481
08-05-2015, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هدا المجهود لكن رغم ان هده الاستراتيجية تبدو بسيطة الا انها تتطلب نوع من الخبرة والحنكة فب تطبيقها والكم الهائل من المعلومات القيمة جازاك الله كل خير

forexman2015
08-05-2015, 01:41
خي الكريم هذا الموضوع اكثر من رائع و يمكن ايضا للاعضاء الخرين الاستفادة منة بالنظر علي الردود من قبل الاعضاء الاخرين و انا من وجهة نظري انة في غاية الاهمية للمبدتئين الجدد

nizar hidouri
08-05-2015, 02:02
اولا شكرا على مجهودك
و بالفعل الموفنجات تعتبر من الطرق الناجحة و البسيطة
معلومة اضافية موفنج افرج 200 يحدد مسار الصفقة ان السعر في الاسفل فلا تبيع لان السعر سينزل
و العكس صحيح و هنالك موفنج اخر باعدادات 55 يمكن من معرفة اتجاه العملة

seifhd
08-07-2015, 17:40
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

abderrahmenanis
08-13-2015, 12:35
السلام عليكم
جازاك الله كل خير

osama147
08-13-2015, 12:39
الســلام عليـــكم ورحــمة الله وبركـــــاتة
استراتيجية جيدة اخي وممكن ان تحقق نتائج جيدة فى التداول اليومي وايضاا على المدى البعيد ويمكن الاستفادة منها من قبل الاسكابلينج
تقبـــــل مـــشاركتي ولــك ولجمــيع الاخـــوة كــل التحـــيــة

dhmo
08-13-2015, 14:46
السلام عليكم
جازاك الله كل خير

وطبعا اخي الخبره هنا هتيجي بالتعلم ولو انت استعديت كويس واتعلمت ودربت نفسك اكيد هتقدر تتعلم وتصل لما تريد بعد كده ولكن لازم تتعلم الاول وتعرف
ازاي تحقق النجاح الي انت بتحلم بيه في العمل

Forex Story
08-14-2015, 05:04

RomanyMoreed
08-16-2015, 16:27
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

شوف هو مؤشر الموفينج مش وحش بس بلاش نعتمد علي التداول باستخدام المؤشرات الفنية فقط والافضل دمج التحليل الكلاسيكي

بالتوفيق

forex all arabes
09-03-2015, 19:03
مرحبا اخي الكريم وسعدت بموضوعك انا عن نفسي قد اعجبت جدا بالاستراتيجية و اجمل ما فيها هي البساطة لاني متاكد ان الربح في الفوركس يكمن سره في البساطة جزاك اللهخيرا و اسال الله ان يجعلها في ميزان حسناتك يارب اكون افدك واتمني لك مزيد من الربح

dhmo
09-15-2015, 04:23
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرااا لك على الموزوضع وعلى الشرح القيم امل ان يفيد الاخوة الكرام ان شاء الله في التعلم والمضاربه بحول الله

بالفعل اخي بس هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

kimo1
09-15-2015, 08:42
حسب الكلام الموجود بالموضوع فهذه توصية شرغء بالاعتماد على العحليل الموجي اي موجات اليوت انصحك ان تقغرن بين تحليلك و تحليل التوصية قبل ان تدخل في هذه الصفقة

ranimdammar
09-15-2015, 09:32
يعجني هذا المؤشر الموفينج لانه اكثر المؤشرات دقة في المتاتريدر ولا احسب اخر افضل منه اداء
الا انه يحتاج الى مهارات في فهمه وفي حال تم معرفة العمل عليه وكانت النتيجة ايجابية فعلينا الثبات فيه

med1985
09-19-2015, 17:09
سلام عليكم
جازاك الله كل خير

بشير حمدان
09-19-2015, 17:13
السلام عليكم
نعم الاستراتيجيه سهله وبها وضوح كبير وقد تكون لبدايه ترند هابط او صاعد فتكسب المضاعفات وهذا امر جيدا . ولكن ما وضعها فى حاله التذبذب هل تعطى النتائج الرجوه

mohammed55
09-19-2015, 22:27
مشكووووور اخي الفاضل على هذا الجهد
وجااااااري التجربة للاستراتيجية......

dhmo
09-20-2015, 03:40
السلام عليكم
نعم الاستراتيجيه سهله وبها وضوح كبير وقد تكون لبدايه ترند هابط او صاعد فتكسب المضاعفات وهذا امر جيدا . ولكن ما وضعها فى حاله التذبذب هل تعطى النتائج الرجوه

وده صح فعلا وهو هنا بالفعل اخي الاستراتيجيه هنا بتكون مجموعه ادوات المتاجر هنا الي بيحددها لنفسه على حسب خبرته واختياراته وعلشان كده بتختلف هنا من
متاجر الى اخر لحد لما يصل لما يريد

big.pharaoh
09-27-2015, 04:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. مشكور ي غالي على طرح الاستراتيجيه الجميه دي واظن اني جربتها زمان . لكن الواحد مش بيستقر على استراتيجيه واحده

seifhd
09-30-2015, 23:48
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

yassineleo
10-11-2015, 01:44
المضاربة هي تجارة . تعامل معها كذلك . لقد تعبت للحصول على طريقة ناجحة للمتاجرة . إذا إفعل كل ما بوسعك للتركيز على شيء واحد وهو تطبيق هذه الطريقة حتى النهاية

عندما تتصور نفسك كمتاجر ناجح و محترف تصبح أقل عرضة للعوامل النفسية المؤدية لأخطاء المتاجرة لأن إرتكاب الخطأ يتعارض مع صورة المحترف التي لديك.

ثق بطريقتك في المتاجرة. إن ذلك سيفيدك إذا التزمت به.

star4ssa
10-11-2015, 01:58
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم
استراتيجيه جميله وسهله ولكنها طبعا وقت التذبذب تكون خطر جدا تعتمد
بالاكيد على اتجاه عام وقوى شكرا تبادلتها معنا بشكل وافى مشكورا ولك كامل التحيه واحلى الامانى
بتداول مربح على الدوام سلام

mamitta
10-11-2015, 11:34
يعتبر التحليل الفنى والتحليل الاساسى اخى الكريم الاثنان مهمان جدا ولا يمكن الاستغناء عن احدهما وبارك الله فيك
اخى الكريم ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله والله الموفق

Profess7
10-11-2015, 12:10
مشكور اخى الفاضل على هذه الاستراتيجية
شكراً لك أخي على المشاركة. تقبلوا مروري والسلام

kokoboy
10-11-2015, 17:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد واتمنى ان يستفيد منه كل اعضاء المنتدى
ياريت الكل يرحب بكل الجدد ونعتمد كلنا على دعم الخبراء
فى مجال الفوركس وتقبل مرورى يا اخى

ashraf mamdouh
10-11-2015, 17:23
اخى الكريم لقد جربت الموفنجات ولكنها لا يمكن الاعتماد اعتماد كليا حتى لا يخسر احد امواله ولكن فى الفوركس يجب ان عمل على التحليل الفنى مثل التحليل الفنى والتحليل الاساسى

مريم ميري
10-11-2015, 17:28
السلام عليكم اخي شكرا جزيلا لمشاركتك معنا هده الاستيراتيجية الحقيقة الفوركس مجال صعب الاستيراتيجيات بيزيد تعقيد كبير للعمل
فلما اكتشفت الفوركس مافهمت من وين ابدا من اي استيراتيجية اعتمد وكثرة الاستيراتيجيات بتشتت المتداول ومن الافضل يحاول يركز على طريقة واحدة
ولكم واسع النظر وشكرا

kachchaoui
10-11-2015, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مشكور على المجهود المحترم الذي قمت به ليستفيد منه الآخرين موفق إن شاء الله في هذا المجال وشكرا

xfdhtg
10-25-2015, 23:10
هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية

الخليل
10-26-2015, 20:32
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

عمار ملكاوي
10-26-2015, 20:51
اخي الكريم مشكور على هذه المعلومات المفيدة والرائع التي فيها الافادة لنا جميعا كمتداولين موفق في هذا العالم
تقبلوا مروري

heroo252
10-27-2015, 01:31
مفيش استراتيجيه سهله او صعبه انتا الى بتعقد الامر على نفسك
لما تعمل استراتييجه مهيبره كل ما كانت بسيطه هتوفى بالغرض وبدون تعقيد

tradingzack
10-27-2015, 01:36
السلام عليكم اخواني في البداية أشكركم على المعلوما ت ااهامة
اما بالنسبة للاستراتيجية فهي حقا رائعة
الى اللقاء و تقبلو مرووري

gadeer86
10-27-2015, 02:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. :

مشكوووووووووور على الشرح الوافي والرائع .. فعلا سهلة و سأجربها ان شاء الله
اتمنى التوفيق لك و لجميع اعضاء المنتدى .. :)

malak558
10-27-2015, 02:05
اللاستراتيجيه سهله وبسيطه بس ممكن تستخدم معاها البرايس اكشن
لان الموفينجات هتحددلك الاتجاه بس محتاج شئ ادق لتحديد نقاط الدخول والخروج الصحيحه

Ami abdou
10-27-2015, 09:30
العمل بالموفينجات جميل حبثث انه مؤشر قوي و ذو مصداقية عالية في التوقع و التحليل ..شكرا لك على هذا الدرس و تقبل تحياتى اخى الكريم...........

distefano2007
10-27-2015, 14:01
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

Shadi
10-27-2015, 14:02
بسم الله الرحمن الرحيم
كل الشكر و التقدير لك اخي الكريم على هذه المشاركة الرائعة
بالتوفيق اخي الفاضل

dhmo
10-27-2015, 20:28
العمل بالموفينجات جميل حبثث انه مؤشر قوي و ذو مصداقية عالية في التوقع و التحليل ..شكرا لك على هذا الدرس و تقبل تحياتى اخى الكريم...........

للتعلم اكتر عن المؤشرات اخي ادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

waleed shaaban
10-27-2015, 21:10
الحقيقيه ان الاسترتيجيه ممتزه من حيث اشرح وهذه المره الاولى التى ارها باى مكان و لهذا و جب التجربه و العمل الان على التجريببى اللى ان اتاكد من انها بالفعل جيده بالنسبه للعمل به و الربح الجيد هو عنون الاسترتيجيه الناجحه و ان كنت اؤمن ان اموغينجات من المؤشرات الممتازه لتحديد نقاطالدخول و الخروج

luka95
10-27-2015, 21:11
السلام عليكم ورحمة الله
موضوع جيد اخي الكريم واستراتيجية جميلة ارجو من الاخوة الاعضاء في المنتدى الاستفادة من هذه المعلومات القيمة
والمفيدة وجزاك الله كل خير
وبالتوفيق لك انشاء الله

abderraouffb
10-27-2015, 21:22
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هده الاسءلة و الاجوبة مهمة لكل المتداولون و على الخصوص للمبتدءين ،لهدا تشكر اخي على هدا الموضوع
و التوفيق من الله و السلام عليكم
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

asxqwzdc4
10-28-2015, 19:52
آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

ridhamadrid
10-28-2015, 19:56
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
.بارك الله فيك اخي على الموضوع الجميل و المعلومات القيمة.لا تحرمنا من جديدك
تقبل مروري.بالتوفيق
للجميع.

@bd
11-06-2015, 10:59

WRZ
11-06-2015, 11:11
السلام عليكم يا كريم جزاك الله خيرا علي هذه المعلومه المميزة والمفيده
اتمنى مزيدا من الموضوعات
شكراا جدا و ساقوم بتجربتها في الديمو و اعطيك النتايج
بالتوفيق .

ahmedhathout
11-06-2015, 12:01
الاستراتيجيه جيده بس انا مش بحب اشتغل على فريم صغير ذي
ال5 دقايق لان صعب تحدد السعر رايح فين فيه

yassoo
11-06-2015, 12:14
مشكور كثيرا أخي الكريم على هذ الإستراتيجية الرائعة لكن لو قمت بوضع صور
لكانت أفضل و أوضح بكثير .. السلام عليكم و بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

ber
11-08-2015, 15:18
أنا أيضا الوافد الجديد في الفوركس، مثل التجارة العلامة التجارية الجديدة في حاجة إلى النقد الاجنبى لجهد وطاقة بشكل جيد، وإذا لم نعمل على نحو فعال، ثم لن يكون لدينا الكثير من النقد، لا يمكن للتاجر العمل الجاد وبذل أقصى الجهود في النقد الأجنبي لتصبح وسيط جيد

nadjatalgeria23
11-08-2015, 15:22
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي

Saadqnet
11-08-2015, 15:24
يبدو انها استراتيجية قوية جدا و لا بد من تجربتها انا سأقوم بتجربتها اعتبارا من الاسبوع
القادم على حساب ديمو و أنا انصح كل الاخوة الاعضاء بتجربة الاستراتيجيات على حسابات ديمو قبل الدخول بمتاجرة حقيقية

ahmed bakry
11-09-2015, 07:00
مشكور اخى الكريم على موضوعك انا بشوف لو انت فعلا جربتها وحققت بيها نجاح تبقا فعلا دى استراتيجية كويس جدا وانا بشكرك جدا عليها وشكرا

dhmo
11-12-2015, 18:22
يبدو انها استراتيجية قوية جدا و لا بد من تجربتها انا سأقوم بتجربتها اعتبارا من الاسبوع
القادم على حساب ديمو و أنا انصح كل الاخوة الاعضاء بتجربة الاستراتيجيات على حسابات ديمو قبل الدخول بمتاجرة حقيقية

ولنجاحها هنا هيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

nuclear2010
11-12-2015, 18:32
السلام عليكم جميعا
استرتيجيه جميله جدا لكن تحتاج الى التجريب على حساب ديمو
وان الان اعمل باسترتيجيه مناسبه واعذرنى لن اقدر على القيام بالعمل بها الان لكن شكرا على النصيحة
تقبل تحياتى

dhmo
11-12-2015, 22:55
السلام عليكم جميعا
استرتيجيه جميله جدا لكن تحتاج الى التجريب على حساب ديمو
وان الان اعمل باسترتيجيه مناسبه واعذرنى لن اقدر على القيام بالعمل بها الان لكن شكرا على النصيحة
تقبل تحياتى

هو بص اخي علشان تقلل من الخسائر وخصوصا المارجن لازم تعمل باداره راس مال سليمه تحقق بيها ربح جيد وطبعا ده محتاج خطه جيده
للعمل مش اي حد بيقدر يعمل ده

ghadeer
11-12-2015, 23:29
السلام عليكم و رحمة الله و بــــركاتــه...
فعلا سهلة سأجربها على حساب الديمو بأذن الله .. مشكور اخي الكريم..

بالتوفيق لك و لجميع الاعضاء ..

Bassem Hassani
11-12-2015, 23:32
شكرا اخى بس يا ريت لو كان الموضوع مدعوم بالصور كان افضل من وجهه نظرى وانا شايف ان الاستراتجيات فى الفوركس من الافضل انها تكون من صنع المتداول نفسه يعنى انا ليا نظرة على السوق تختلف من نظر المتداول دا وكهذا لذلك من الافضل ليا كواحد عايز اكسب فى الفوركس انى ادرس التحليل الفنى والتحليل الاساسى واعمل ادارة صارمة لراس المال وابدا فى صنع الاستراتجية الخاصه بيا انا فقط

ashraf mamdouh
11-12-2015, 23:37
اعذرنى اخى الفاضل فلقد شبعت من الاعتماد على الموفنجات
الان انا اعمل على الدعوم والمقاومات والبرايس أكشن فقط

dhmo
11-13-2015, 18:44
اعذرنى اخى الفاضل فلقد شبعت من الاعتماد على الموفنجات
الان انا اعمل على الدعوم والمقاومات والبرايس أكشن فقط

ده الصح واكيد طبعا اخي مش ممكن حد هنا ينجح بشكل متواصل الا مع الخبره ولكن بدون ده مش هيكون طبعا هناك اي نجاح الا بالصدفه او الحظ لازم المتاجر هنا
يسعى بالفعل لان يكتسب الخبره الجيده

luka95
11-15-2015, 12:41
السلام عليكم ورحمة الله
موضوع جيد اخي الكريم مشكور على هذه الاستراتيجية ارجو من الاخوة الاعضاء في المنتدى الاستفادة من هذه المعلومات
وجزاك الله كل خير
وبالتوفيق لك

asxqwzdc6
11-15-2015, 12:44
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله امتحاناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة

marwanadam
11-15-2015, 15:12
موفق اخى على الشرح وكدالك على التقديم التى تقدمة به لدى اتمنا من الاخوى ان يستمتعو
بالامر وا يحاول ان يجمع القدر الامكن من المعلومات التى لبد من ان تفيدهم فى السوق
بتوفيق

ayoo
11-17-2015, 18:55
إدارة الأموال مهمة للغاية في تجارة النقد الاجنبى لأنه إذا نستخدمها إدارة الأموال ممتازة ونحن قادرون على اتخاذ دائما الرعاية الخطر لدينا في تداول هذا هو السبب علينا أن نعمل دائما مع إدارة الأموال الجيدة باعتبارها وسيلة للحفاظ على تجارة مربحة الخاص بك التأكد من أننا يمكن أن تبقي دائما نسبة مكاسبنا

asxqwzdcefv1
11-17-2015, 18:58
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أننا أستطيع بالتأطالما كيدبقينا أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك.