PDA

View Full Version : ما هى المستندات اسبات الهويه التى اقدمها ولماذا

foouaad
06-26-2012, 14:26
هل يوجد وقت محدد لتسليم المستندات

amrmorasamir
06-26-2012, 14:30

انت بتسلم صوره البطاقه وش وظهر ومعها وصل نور او حساب بنكى ولازم الاتنين بنفس الاسم طبعا اما ياباشا وقت التسليم مفيش اى ميعاد عادى جدا بس لازم تسلمهم قبل التداول فى الحساب
شركه انستا مش لازم ترفع اى مستندات فيها عشان تسحب

realyone
06-26-2012, 14:31
اعتقد بشركة انستا لاداعي ان تقدم اثبات هويه,فهذا الامر اعتقد انها اختياري وليس اجباري,ولكن دعنا نسمع اراء اخواني الأعضاء ربما لهم رأي آخر يخالف رأي,اما بالنسبة لي لم اقدم اي اثبات هويه

mohamedfx2005
06-26-2012, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله
لا يا اخي لا يوجد وقت محدد لرفع المستندات لكن انصحك برفعها قبل التداول حتى لا تكون هنالك مشاكل عند سحب ارباحك
المستندات المطلوبة هي اما جواز سفر او رخصة سياقة او بطاقة هوية ومعها اما وصل كهرباء او ماء او هاتف وتكون باسمك

sunlight
06-26-2012, 14:45
اعتقد ان اثبات الهويه مش اجبارى فى انستا ويجد كثير من الاعضاء سحبو اموالهم بدون التقيد باثبات الهويه

magic777
06-26-2012, 16:30
اعتقد بشركة انستا لاداعي ان تقدم اثبات هويه,فهذا الامر اعتقد انها اختياري وليس اجباري,ولكن دعنا نسمع اراء اخواني الأعضاء ربما لهم رأي آخر يخالف رأي,اما بالنسبة لي لم اقدم اي اثبات هويه

هو ده حقيقي فعلا والمستندات هنا مش هتكون مطلوبه طالما بتسحب ارباح صغيره
وعلى بنوك الكترونيه ولكن تقريبا هتكون مطلوبه لو طلبت تطلع فيزا بتاعت انستا
او اتعاملت في السحب والايداع عن طريق البنوك

aminos
06-26-2012, 16:34
السلام عليكم
هنا شركات وساطة تطلب منك هذه المستندات
لكن أعتقد أن شركة إنستا فوركس لا تطلب هذه المستندات
و العلم لله

mony
06-26-2012, 16:38
مطلوب منك صوره الهويه الشخصيه وجواز سفر او وصل كهرباء او حساب بنكى ويختلف من شركه لاخرى والشركات تطلب اثبات هويه لكى يتاكدوا من هويتك وحتى يكون حسابك فى امان

Mtec
06-26-2012, 17:03
لاثبات الهوية للبروكر يجب ان يكون لديك البطاقة الوطنية او جواز السفر و وصل الماء و الكهرباء لا يتجاوز 3 اشهر
و يجب ان تثبت في حالة اذا وقعت لك مشاكل في الحساب ، وايضا بعض البروكر الذي يعطي البونص يطالبونك بالاثبات تجنبا للنصب

kingman
06-26-2012, 17:16
فيه شركات زى انستا مش بتطلب اثبات شخصيةو ولا سكن والشركات دى مافيش مشكلة اساسا ومش مطالب برفعها
وفيه شركات مش بتقدر تسحب منها الا اذا رفعت الوثائق الثبويتة
وفيه شركات مش بتعرف تسجل فيها اساسا الا اذا رفعت الوثائق وكل شركة وشروطها

Mostafa Mando
06-26-2012, 18:43
يا اخي كل الحكاية ترفع بطاقتك الشخصية من الامام والخلف في صورة واحدة ويفضل ان

تكون الخلفية سوداء ووصل كهرباء او اي وصل او اكشف حساب بنكي المهم اثبات عنوان لكن من

الامام فقط وايضاً تفضل ان تكون الخلفية سوداء وارفعهم وبكدا كله تمام

remo
06-26-2012, 18:55

انتا لو فتحت حساب فى انيستا فوركس وعملت اتتاتش للرقم بتاع الحساب هيجليك البونص وتبدا التداول فية ولو كسبت
انستا مش محتاجة مستندات عشان تسحب الفلوس

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:59
لا عادى اى وقت يا اخى
وفى شركات زى انستا مش لازم تفعل الاكونت اصلاً

mahmoud 0711
06-26-2012, 20:02
المستندات المطلوبة اي تحقيقة شخصة للتاكد من شخصية المتداول مثل جواز سفر او بطاقة هاوية او رقم قومي
او رخصة قيادة

deadlyfox
06-26-2012, 20:05
هى كل الموضوع اثبات هويه اللى هى بطاقتك
وضمان بنكى يعنى حسابك فى البنك
اوى وصل نور حاجه تثبت بيها يعنى

safiforex
06-26-2012, 20:42
فيه شركات زى انستا مش بتطلب اثبات شخصيةو ولا سكن والشركات دى مافيش مشكلة اساسا ومش مطالب برفعها
وفيه شركات مش بتعرف تسجل فيها اساسا الا اذا رفعت الوثائق وكل شركة وشروطها

نعم صحيح هذا اخي و هذه ميزة كبيرة و جميلة تحسب لشسركة انستا الراءعة بمزاياها العدة
فهي لا تطلب الوثائق في التسجيل بها و لا حتى في التداول عليها و لا حتى في السحب
و هذه الميزة جلبت اكيد زبناء كثر و بداول يتعاملون معها بشكل احترافي

abdello052
06-28-2012, 05:57

hisoka
06-28-2012, 14:50
اثبات الهوية للبروكر يجب ان يكون لديك البطاقة الوطنية او جواز السفر و وصل الماء و الكهرباء لا يتجاوز 3 اشهر
و يجب ان تثبت في حالة اذا وقعت لك مشاكل في الحساب ، وايضا بعض البروكر الذي يعطي البونص يطالبونك بالاثبات تجنبا للنصب
شكراا لك اخى على تلك المعلومات القيمه وارجو الله ان يبعد عنا النصب
جزاك الله خيرا

dollyabdallah
06-28-2012, 14:53
اعتقد ان اثبات الهويه مش اجبارى فى انستا ويجد كثير من الاعضاء سحبو اموالهم بدون التقيد باثبات الهويه

فعلا يا جماعه انا اللى اعرفه ان شركه انستا فركس مبتطلبش اثبات هويه للتداول غير بعض الشركات ارجو ان اكون صح

elssayed
06-28-2012, 14:55
لا عادي ياغالي وكمان شركة انست مش شرط انك تفتح حساب فيها انك تقدم مستندات ممكن تفتح حساب عادي بدون مستندات
وبعد كده ممكن ترفع صورة البطاقة ومثلا رخصة القيادة لاثبات العنوان

Smart
06-28-2012, 14:56
الشركه لا تطلب اى مستندات...يعنى تقدر تتاجر دون تفعيل سحابك
اما اذا اردت تفعيل الحساب يبقى تبعت اثبات شخصيه (بطاقه - صوره الباسبور) واثبات عنوان السكن