PDA

View Full Version : كيف تكسب المال او النقاط فى الفوركس.؟

Pages : [1] 2 3 4

ma7md ma7moud
12-23-2014, 12:25
كيف يمكنك ان تكسب المال فى الفوركس .وهل يوجد طريقة اسرع فى الربح؟
ومتى يتم تداول او استخدام المال ......................؟

مصطفى حمدان
12-27-2014, 12:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل يتم اكتساب المال او النقاطفى الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة وتحقيق الاهداف المرجوة منها وذلك عن طريق التحليل الجيد للسوق والله الموفق

randa
12-27-2014, 12:50
انت بتحقق ربح فى الفوركس عن طريق التداول على العملات والمنتدى هنا بيساعدك براس مال تبدء بيه حتى لو بسيط
لازم طبعا تتعلم ازاى التداول وتحليل السوق عشان تقدر تدخل صفقات ناجحه وتحقق الربح

sawsan5a
01-06-2015, 17:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم المنتدى
يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه
ثم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب الحقيقي
لكى تتعلم ازاى تكسب ارباحا

the professor
01-09-2015, 05:08
لاسف موضوع منقوص
انت عارف اغلب الناس مبتدئين و تبحث عن المعلومة الكاملىة و الواضحة
اتمنى ان نراك في مواضيع اكثر افادة
تقبل مرورى

menna 2012
01-09-2015, 13:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل يتم اكتساب المال او النقاطفى الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة وتحقيق الاهداف المرجوة منها وذلك عن طريق التحليل الجيد للسوق والله الموفق

mesteraden
01-09-2015, 14:23
اخي الكريم عندما تفتح صفقة واذا كان صفقتك مع اتجاه السوق فأن اي تحرك بالسوق تكسب منه نقاط,لهذا يجب قبل ان تفتح اي صفقة ان تدرس اتجاه السوق جيدا لكي تكون مع اتجاه السوق,واتمنى لك التوفيق

mohamed9004
01-09-2015, 14:45
السلام عليكم ورحمه الله .. انت الاول بتبدا مشوارك بالتعلم بعد كده وانت بتتعلم بترد فى المواضيع الموجودة فى المنتدى وبتكسب خبرات وبتاخد بونص على المشاركات والبونص اللى حضرتك بتكسبه من الردود بيتحولك على حسابك فى شركة انستا للتداول بيه باستراتيجيتك اللى انت حببها وتجنى الارباح ومن ثم تقوم بسحبها والسوق بيفتح 24 ساعة 5 ايام فى الاسبوع من الاحد الساعة 12 بليل للجمعة الساعة 12 بليل

swryass
01-09-2015, 15:45
السلام عليكم ورحمة اللةوبركاتة اخى الكريم اعتقد من رائى شخصيا انتبدء بالتعلم الاول فى القسم التعليمى فى المنتدى عن طريق
الفيديوهات حتى لا تخسر اموالك فى الاوللازم طبعا تتعلم ازاى التداول وتحليل السوق عشان تقدر تدخل صفقات ناجحه وتحقق الربح

sarass11a
01-25-2015, 08:52
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

alimahmoad
01-25-2015, 09:16
اخي الكريم حتي تتمكن من كسب المال في الفوركس عليك ان تتداول في سوق الفوركس حتي تمكن من تحقيق عائد ولكن ليس هناك طريقة سريعة للربح لان الفوركس يجب ان تدرسه اولا

ahmedibrahim258259
02-01-2015, 18:31
بسم الله الرحمن الرحيم علشان تكسب في الفوركس لازم تكون خبير وعندك من الخبرة ماتؤهلك للعمل في هذا المجال وهذا بيأتي من التدرب والتعلم الجيد
تقبل مروري

nnrtnn
02-01-2015, 19:44
عليك أخي الكريم أن تتعرف أولا عن إستراتجية نافعة لتحقق أرباحا بها في سوق الفوركس
بالتوفيق لكل متداول

emona
02-01-2015, 20:03
تحية طيبة وبعد
ادخل على القسم التعليمى بالمنتدى او فيديوهات خاصة بهذا الموضوع على اليوتيوب
والله الموفق والمستعان
تقبل تحياتي

yasme
02-01-2015, 20:12
اخى الفاضل يتم اكتساب المال او النقاطفى الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة
وتحقيق الاهداف المرجوة منها وذلك عن طريق التحليل الجيد للسوق والله الموفق......

omarhamza2015
02-01-2015, 20:19
بص اخوي انا بردوا جديد بس انا دخلت على الصفحة التعليمية اتفرجت على الفيديوهات وشكري للي رفع الفيديوهات وتعلمت كثيرا وارجو
انك تتعلم سريع
ولكن سوق الفوريكس يحتاج الى التعلم
ولا تبدا على طول علشان ماتخسرش مصاريك

yasme
02-01-2015, 20:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انت بتحقق ربح فى الفوركس عن طريق التداول على العملات والمنتدى هنا بيساعدك براس مال تبدء بيه حتى لو بسيط
لازم طبعا تتعلم ازاى التداول وتحليل السوق عشان تقدر تدخل ,,,,,
والله الموفق

hamed ali
02-01-2015, 20:23
السلام عليكم
مرحبا بك اخى الكريم فى هذا المنتدى عليك ان تتعلم اخى الكريم بالقراءه والممارسه المستمره
فمثل هذه المعارف لا يمكن جنيها بوضع مواضيع مثل هذا الموضوع فالفوركس تجاره يجب تعلمها
تقبلوا مرورى

a7med84
02-02-2015, 04:42
اخى الكريم تعلم التداول فى السوق اولا

والتحليل الفنى واعرف الاسلوب والاستراتيجيه المناسبه لك وجرب على الحساب الديمو هتلاقى اجابه ان شاء الله وبالتوفيق لك

hpacer
02-02-2015, 04:44
نورت اخى الكريم المنتدى
يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف
كل شيء عنه قبل البدء فيه
لكى تتعلم ازاى تكسب ارباحا.

ilyes chaieb
02-02-2015, 04:53
الربح في الفوركس يكونعنطريق البيع و الشراء
و يمكنك التداول في اي وقت اردت المهم في وقت عمل السوق
يا ريت حضرتك تزور القسم التعايمي للمنتدى فيه عدت مواضيع تشرح طريقة العمل بالتفصيل
تقبل مرورى

mhtab
02-02-2015, 05:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ان المنتدي الفوركس يعلم المستثميرين عمل صفقات مربحه وتجنب اخطاء البورصه ومعرفه اسعار العملات

katreenaziz
02-02-2015, 05:14
يتم كسب المال فى الفوركس بعد دراسة عميقة للتحليل الفنى والاساسى والاستراتيجيات ويكون لك خطة ادارة رأس مالك وبعد ما تمر بكل دا يمكنك التدريب على حساب ديمو بضعة اشهر لكى تتمكن بعد ذلك من النداول على حساب حقيقى الفوركس ليس طريق سهل للربح كما يظن البعض

salma2
02-02-2015, 08:18
السلام عليكم و رحمه الله
بسم الله الرحمن اللرحيم
ابدابالتعلم الاول فى القسم التعليمى فى المنتدى عن طريق
الفيديوهات حتى لا تخسر اموالك

shihab
02-02-2015, 08:30
وحنا كم انشاء الله

شكرا اخي على الموضوع الرائع والمفيد

نستنا الردود من الاخوووووة اعضاء المنتداء

اتمني لك التوفيق

faroukbadr8051
02-02-2015, 09:31
شوفلو تحقق ربح فى الفوركس عن طريق المتاجرة على العملات والمنتدى هنا بيساعدكبالبونص فى الاول المنتدى بيقدم ليك فرصة مميزة لتحقيق الربح فاغتنمها اتعلم واصبر وحقق احلامك من انستا فوركس

hicham1991
02-03-2015, 22:46

ibrahim forex
02-18-2015, 19:06
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
من خلال تحليلك للاخبار صح وان تختار الاستراتيجية المناسبة وتدخل الصفقة التى من
خلالها تقدر ان تحقق ارباح كثيرة اتمنى التوفيق للجميع

snnaky
02-18-2015, 19:19
حضرتك مكانك مش هنا انت مكان حضرتك فى القسم التعليمى
حضرتك مش بتسأل سؤال عادى لان دة سؤال يحتاج الى ان تكون اصلا عندك بعض المعلومات عشان نكمللك اللى ناقصك لكن انت كدة متعرفش حاجة خالص ولذا يجب ان تبدا اولى خطواتك فى القسم التعليمى لتعرف البدايات اولا

aseer
02-19-2015, 20:40
السلام عليكم ورحمه الله وبراكته
اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز ورائع

انتا الاهم انك يكون عندك اداره راس مال كويسه واستيراتجى محترمه علشان تعدى من اى حاجه

adel2525
02-20-2015, 15:17
فى الاول لازم طبعا تتعلم ازاى التداول وتحليل السوق عشان تقدر
تدخل صفقات ناجحه وتحقق الربح وبالتوفيق للجميع و تقبلوا مروري

محمود مرعى
02-20-2015, 15:28
والله يا اخى الفاضل حضرتك بتكسب المال من خلال الناط اما بالصعود او الهبوط وكل اللى عليك انك تتوقع اتجاه السوق سواء كان صاعد او هابط وتنفذ الصفقة وبناء على الصفقة
دى السوق بيتحرك اما الى الاعلى او الاسفل ويبدأ السوق فى تجميع النقاط ليك ويبدا الربح واسرع طريقة للربح تكمن فى سرعة تعليمك للفوركس لانك لو دخلت الفوركس من غير تعلم هتخسر

free_man
02-20-2015, 15:30
اكتساب الاموال والنقاط في الفوركس يتم من خلال التالي
1- الخبرة الكافية
2-وضع استراتيجية محكمة
3- السيطرة على الطمع والاقتناع بالمكسب
4-الابتعاد عن الخوف اكثر ما يمكن

mohammednasser
02-20-2015, 15:40
لازم طبعا تتعلم ازاى التداول وتحليل السوق عشان تقدر تدخل صفقات ناجحه وتحقق الربح

koko1
02-20-2015, 16:59
ناك أعداد كبيرة من السلع التي من ممكن المتاجرة بها بنظام الهامش، حيث تقوم بشراء وبيع هذه السلع في البورصات الدولية المخصصة لها بحسب نوعها.
أهم هذه السلع :
الأسهم - Stocks
السلع - Commodities
العملات - Currencies
وسنتحدث عن كل منها بشيء من التفصيل.
أسواق الأسهم - Stock market:

zidane
02-20-2015, 17:01
لا شك في أن الصبر من أهم سلوك للنجاح في التداول في سوق الفوركس و الطمع يأتي لعكس الأمر و للخسارة
بالتوفيق للجميع

morad100
02-20-2015, 17:32
يبدو عليك أخي الكريم أنك مبتدئ في تجارة العملات لذلك أنصحك بقراءة كتب أو مشاهدة فيديوهات عن
الفوركس،المهم تنخفض العملة إذا واجهت مقاومة و هي منطقة أو مستوى تمنع السعر من الصعود،وترتفع
إذا واجهت دعما يصدها عن الهبوط،أنصحك أن تدرس الدعوم و المقاومات لأنها أهم شيء في الفوركس

antonioforex
02-20-2015, 17:43
السلام عليكم
اخي لا اظن انه توجد طريقة سريعة للربح في الفوركس لدلك يجب ان نتعلم جيدا كي نستطيع الدخول
للسوق و نعمل فيه بشكل جيد و بالتوفيق لك اخي الفاضل في عملك سلام.

remas
02-22-2015, 00:02
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح

محمد ابراهيمم
02-22-2015, 13:49
السلام عليكم ورحمه الله .. انت الاول بتبدا مشوارك بالتعلم بعد كده وانت بتتعلم بترد فى المواضيع الموجودة فى المنتدى وبتكسب خبرات وبتاخد بونص على المشاركات والبونص اللى حضرتك بتكسبه من الردود بيتحولك على حسابك فى شركة انستا للتداول بيه باستراتيجيتك اللى انت حببها وتجنى الارباح ومن ثم تقوم بسحبها والسوق بيفتح 24 ساعة 5 ايام فى الاسبوع من الاحد الساعة 12 بليل للجمعة الساعة 12 بليل

hadymetwally4773
02-22-2015, 14:00
يتم الفوز او النقاط فى الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة وتحقيق الاهداف المرجوة منها وذلك عن طريق التحليل الجيد للسوقوالفهم للمجال والصبر على التعلم والفهم الجيد يساوى ارباح كبيرة

محمد السيد محمد
02-22-2015, 14:59
معذرة اخي العزيز .. ارى بدلا من ذلك ..
ان تنتقل مباشرة الى القسم التعليمي بالمنتدي والاطلاع على الموضوعات المثبتة فيه وستجد فيه كل الاجابات على اسئلتك .. واخيرا اتمنى لك التوفيق
ملحوظة : اسهاما مني في مساعدتك على التعلم ادخل على هذا الرابط وحمل هذا الكتاب فى الفوركس
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

hellelali2
02-22-2015, 15:01
حسب تجربتي اعتقد ان التداول من خلال فريم الاربع ساعات والاكتفاء بعدد معين من النقاط هو الحل للنجاح في هده السوق وتحقيقي الربح المتميز والله
الموفق للكل المتداولين

zidane1
02-22-2015, 15:11
التحليل الفني هو ببساطة الاعتماد على البيانات السابقة في توقع شكل السعر في المستقبل بالتاكيد
انما الاكيد ان البيانات السابقة لا تضمن ان تتكرر بالتالي نسمي الامر توقع لا اقل ولا اكثر

sherouk88
02-22-2015, 15:28
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
الفوركس يشبه الماراتون لأنه علينا بالصبر و علينا أن نمضي ثابتين
و الصبر هو المتطلب الازم لنصبح ناجحين في هذا العالم واتمنى التوفيق للجميع وتقبل مرورى

1 million
03-24-2015, 01:03
تستطيع ان تحصل على البونص من المنتدى مقابل الردود التي تقوم بها
المنتدى يمنح 0.10 دولار على كل رد أو موضوع تضيفه للمنتدى
حاول أيضا ان تتعلم جيدا من المواضيع المفيدة

m.gama17l
04-05-2015, 18:18
انت بتحقق ربح فى الفوركس عن طريق التداول على العملات والمنتدى هنا بيساعدك براس مال تبدء بيه .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

سارة محمد
04-09-2015, 16:10
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

m.gama17l
04-12-2015, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انت بتحقق ربح فى الفوركس عن طريق التداول على العملات والمنتدى هنا بيساعدك براس مال تبدء بيه حتى لو بسيط بالتوفيق للجميع ان شاء الله وتقبل مرورى

04-12-2015, 18:10
موضوعك عن الرافعة المالية و حسن اختيارها يساعد المتاجر على الحفاظ على الحساب
فكلما كانت الرافعة كبيرة زادت المخاطر معها فالأفضل أن تكون الرافعة صغيرة مع إدارة رأس المال

sha
04-12-2015, 18:48
اخي الكريم حتي تتمكن من كسب المال في الفوركس عليك ان تتداول في سوق الفوركس حتي تمكن من تحقيق عائد ولكن ليس هناك طريقة سريعة للربح لان الفوركس يجب ان تدرسه اولا

ahmed mo
04-12-2015, 18:49
من تعلم التحيللي االفنى ولساساى والتدريب عليه فتره كافيه قبل الدخول والتعامل فى هذا لسوق والله يوفقكم والله المستعان

ومزيد منال مضووعات المميزه هنا

adamsbooba
04-13-2015, 01:19
اما بعد......يحتل الفوركس اليوم موقع ممتاز في الحياة الإقتصادية فهو جمع بين البورصة و الأ عمال إذ يوفر فرصة حقيقية للثرئ اتمنى لكم النجاح والله الموفق

سارة محمد
04-13-2015, 05:01
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

zee1996
04-13-2015, 05:52
الربح يتم عبر فتح صفقات البيع و الشراء في زوج او سلعة معينة و بالنسبة هل هناك طرق للربح السريع نعم هناك بعض الطرق الفعالة و الجيدة لكن تتطلب رأس مال كبير و يتم التداول في اي وقت من الاثنين الى الجمعة و اتمنى التوفيق لك و للجميع

magic777
04-13-2015, 21:32

هو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

رونى
04-13-2015, 21:38
السلام عليكم
اخى العزيز كسب المال والنقاط فى الفوركس من اسهل الاشياء ولكن عندما يكون لديك خبره بالسوق وان تستطيع ان تحلل السوق بالطريقه الصحيه وان تختار الوقت المناسب للمتاجره حتى تستطيع كسب المال وبالتوفيق لى ولك وشكرا

Wassa04
04-13-2015, 22:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم اذا كنت تبحث عن السرعة
عليك بالسكالبينج لكن مع الحذر تقبل مروري

al-Mashhadani64
04-14-2015, 00:24
اسرع طريقة في الربخ هو العمل مع الاخبار ولكن هذا العمل لايستطيع فعله الا المتداولين الممارسين لهذا النوع من التداول لانه وقت الخبر تتحرك العمله حركه طويله تصل ربما ال 200 نقطه كبيره وهذا يخقق ربح عالي جدا وشكرا

ali.22595
04-24-2015, 06:30
اخى الفاضل لكى تحصل على نقاط تفهم التحليل الفنى ومتابعة الاخبار والعمل باستراتيجية
خاصة بيك وتكون مجربها فترة على الحساب التجريبى لكى تعرف امتا تدخل فى صفقات عند اتجاة السعر وبكدة تحصل على عدد كبير من النقاط ونتا وخبرتك

aminalamor
04-24-2015, 10:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان كسب المال في سوق الفوركس يحتاج الى التعلم والى الاعتماد على التحليل الجيد والاستراتيجية الفعالة وان تكون تداولات على نقاط قليلة وان لا تكون طماعا
بالتوفيق للجميع

MAGDYABDO
04-24-2015, 10:26
لو اشتريت والسعر طلع لفوق انت بتكسب
اما لو بيعت والسعر نزل انت بتكسب
وبتخسر لو العمليه اتعكست

mohamed azzam
04-24-2015, 10:30
اخى الكريم تقبل مرورى الوقت الذى يمكنك ان تكسب الاموال والنقاط فى الفوركس هو وقت الدخول فى صفقات ناجحه
يجب ان تتعلم جيدا والله الموفق

mohamedhassn
04-24-2015, 14:47
اذا طرحت هذا السؤال على مواطن أمريكي أو اوروبي سينهمر عليك ضحكا. ... فقد جمعت أغلب الوسائل التي تجعلك تكسب المال من خلال الانترنت و التي .... (Fun Advice): ربح نقاط من خلال الاجابة على الاسئلة و تحويلها الى إلى دولارات. ... Pay Per Post ... و لهذا نصيحتي أن تتعلم الفوركس جيدا قبل أن تقوم باستثمار مبلغ من المال.

ahmedtaher
04-25-2015, 22:19
السلام عليكم ..... اتعلم اهول حاجة بقولها لك يجب ان تتعلم وتصبر على الارباح ابحث عن استراتيجة واتعلم عليها يمكنك من خلالها الربح ولكن اصبر على التعلم
بالتوفيق ان شاء الله

شهيرة
05-18-2015, 00:41
اعتقد من رائى شخصيا انتبدء بالتعلم الاول فى القسم التعليمى فى المنتدى عن طريق
الفيديوهات حتى لا تخسر اموالك فى الاوللازم طبعا تتعلم ازاى التداول وتحليل السوق عشان تقدر تدخل صفقات ناجحه وتحقق الربح

ayoub321
05-19-2015, 10:34
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور على هذا الموضوع المفيد ورائع
أخي القصب على الفركس هو أنك لديك عملة وتغيرها إلى عملة أخرى
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

magic777
05-19-2015, 16:30
السلام عليكم ..... اتعلم اهول حاجة بقولها لك يجب ان تتعلم وتصبر على الارباح ابحث عن استراتيجة واتعلم عليها يمكنك من خلالها الربح ولكن اصبر على التعلم
بالتوفيق ان شاء الله

وايضا اخي وعمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

جابر1979
05-19-2015, 16:33
-السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، هناك عدة استراتيجيات تحقق أرباح جيدة لكن عليك ان تقوم بتطويرها على حسب النظرة الشخصية في هذا المجال حتى يسهل التداول بها

Kiing
05-19-2015, 16:41
صديقي الفاضل ممكن انه متلا يتم اكتساب المال لانه من هناك متلا النقاط داخل الفوركس لانه مع دلك من خلال دخول صفقات متلا انها ناجحة ممكن متلا ان تحقيق الاهداف المرجوة فقط

محمود مرعى
05-19-2015, 16:43
علشان تقدر تكسب المال من الفوركس كل اللى عليك انك تعمله انك تدخل تشترى على سعر قليل وتبيع على سعر عالى
وطبعا علشان تعرف ان ده السعر المناسب كل اللى عليك انك تعمله انك تتعلم الفوركس كويس جدا

ملاك الروح
05-19-2015, 17:28
اخي للربح من الفوركس عليك بالثبات على عملة واحدة وعلى استراتيجية واحد
اتمنى لك التوفيق

mohammedali88874
05-19-2015, 17:37
زميلى العزيز ممكن ان نكسب فى الفوركس اذا دخلنا الصفقات الناجحة المدروسة
وذلك يكون بالدراسة الجيدة للتحليل الفنى والاخبارى لسوق الفوركس وتحديد التيك بروفيت والاستوب لوز

noor eldyen
05-19-2015, 18:00
نورت اخى الكريم المنتدى
يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه
لكى تتعلم ازاى تكسب ارباحا

youcef1980
05-19-2015, 18:10
مرحبا بك اخى الكريم المنتدى
يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه وشكرا

atmoul
05-19-2015, 18:23
أن تكسب في الفوركس هو أمر صعب أخي وليس سهل كما يضن البعض لكن مع مرور الوقت سوف تجد إستراتيجية تناسبك عليك فقط أن لا تيأس أخي الكريم ف حاول أن تتعلم حتى تسلل المستوى المطلوب أخي

alaa ali
05-19-2015, 18:26
السلام عليكم
علشان تكسب الاموال او النقاط من الفوركس لازم تكون عندك استراتيجة مربحة تاهلك لتحقيق الارباح
بالتوفيق

moh93
05-19-2015, 18:31
كسب المال من الفوركس هو افضل طرية عشان يكون فية مصدر ربح لنا
واكيد فى الفوركس سوف يكون فية فرص كثيرة للتداول على العملات التى تكون سهلة وبكدة الفوركس مصدر كبير جدا للربح

simoha04
05-19-2015, 18:37
اخى الفاضل
يجب اولا ان نتعلم جيدا
و يتم اكتساب المال او النقاط فى الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة وتحقيق الاهداف المرجوة منها وذلك عن طريق التحليل الجيد للسوق و
الله الموفق

ehabbob
05-19-2015, 18:38
السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته
ببساطه حاول تدخل السوق وهى فى رواج فى الصعود او فى النزول بمعنى تانى فى اتجاه السوق لحد ما تكتسب خبره فى التداول والمتاجرة
والله هو الموافق للجميع

محمد ادم
05-19-2015, 18:41
الربح في الفوركس يكون عن طريق البيع و الشراء
و يمكنك التداول في اي وقت اردت المهم في وقت عمل السوق
اتمنى التوفيق للجميع.....

mohamedsaber
05-19-2015, 18:46
اسرع طريقة للربح عبر الانترنت هو التداول اخي لكن لن يكون هناك ربح بدون تعلم او خبرة
لذلك ادخل القسم التعليمي وابدأ في مشاهدة الفيديوهات

haythem95
05-19-2015, 19:06
مشكور على هذا الموضوع المفيد ورائع
أخي القصب على الفركس هو أنك لديك عملة وتغيرها إلى عملة أخرى
اتعلم اهول حاجة بقولها لك يجب ان تتعلم وتصبر على الارباح ابحث عن استراتيجة واتعلم عليها يمكنك من خلالها الربح ولكن اصبر على التعلم
بالتوفيق ان شاء الله

هاشم احمد
05-19-2015, 19:19
يختلف الإنتشار بحسب نوع الحساب وبحسب شركة الفوركس. الإنتشار الأقل يعني بصورة غريزية، أرباح أكثر للمستثمر. من هنا تأتي الأرباح، لذلك يكون من المنطقي أن تجري البحث المكثف عن نوع الإنتشار وسواءاً كان ثابت أو متغير.

معتصم سباعنة
05-19-2015, 19:20
اخي من خلال بناء الاستراتيجية وتطبيقها على الديمو - او من خلال التوصيات
اتمنى لك التوفيق اخي

magic777
05-19-2015, 19:48
يختلف الإنتشار بحسب نوع الحساب وبحسب شركة الفوركس. الإنتشار الأقل يعني بصورة غريزية، أرباح أكثر للمستثمر. من هنا تأتي الأرباح، لذلك يكون من المنطقي أن تجري البحث المكثف عن نوع الإنتشار وسواءاً كان ثابت أو متغير.

اي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

popa2015
05-19-2015, 20:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

---------- Post added at 05:02 PM ---------- Previous post was at 04:59 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

REDA FOREX
05-20-2015, 04:55
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى

REDA FOREX
05-21-2015, 09:45
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى

adnan1969
05-21-2015, 10:22
اخي الكريم زياده الارباح تعتمد على مجهود حضرتك وكل ماكنت مهتم اكثر بتعلم ممكن تربح بسرعه ان شاء الله ارباح مستمره لجميع

MAGDYABDO
05-25-2015, 20:41
وبتخسر لو العمليه اتعكست

masry928
05-25-2015, 21:52
عند عمل حساب على انيستا تستطيع بكل سهوله عمل حساب على المنتدى ومن ثم تقوم بالربط بينهم حتى يتم تجويل البونص شهريا لك بكل نجاح

ahmedhathout
05-25-2015, 22:13
اوعى تدور على السرعه في الربح لان دي غلطتنا كلنا فالبدايه
ولو اتسرعت فتاكد ان حساب هيتمرجن اكثر من مره

noor eldyen
05-25-2015, 22:31

Kiing
06-18-2015, 20:49
ممكن متلا صديقي الفاضل يتم اكتساب المال تم منه متلا انه ممكن معه النقاطفى الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة وتحقيق الاهداف المرجوة منها وذلك منه متلا انه مع مل التحليل الجيد للسوق

RomanyMoreed
06-19-2015, 17:38
السلام عليكم وحمة اللة وبركاتة

شوف اخي الفاضل انت لازم تتعلم التداول عشان تقدر تحدد ازاي هتاجر وازاي تقدر تعمل ارباح كويس من السوق ده

بالتوفيق

marwanadam
06-19-2015, 18:57
الطرق المضمون هى التى تجرب وتصلح لك الان كل متداول وخطته فى الفوركس تتمتل على حساب راس المال والارباح الدى يريد وكدى المخاطر لان كلما صعد حلمك صعدة معة المخاطر
لدى لبد بك من التجربة وان تكتشف ان اهم الخطط التى تفيدك
ولا تنسى ان السوق دائما متجدد لدى يجب ان تتجدد معه
والله المستعان

aminooos
06-19-2015, 19:11
انت بتحقق ربح فى الفوركس عن طريق التداول على العملات والمنتدى هنا بيساعدك براس مال تبدء بيه حتى لو بسيط يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه انت عارف اغلب الناس مبتدئين و تبحث عن المعلومة الكاملىة و الواضحة اتمنى ان نراك في مواضيع اكثر افادة

0sama
06-19-2015, 19:26

لا يوجد طريقة اسرع ولا يوجد طريقة اسهل ولا يوجد طريق مختصر للوصول الي النجاح و اذا خيرت اختار
الطريق الصعب لانه دائما يصيب الهدف

big.pharaoh
06-19-2015, 19:31

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . على فكره لو فضلت تفكر بالطريقه دي وتقول طريقه اسرع للربح والطمع يتملكك هتفضل تخسر طول حياتك .. انصحك متفكرش بالطريقه دي لأني فكرت بيها قبلك وخسرت كتير

halahala
06-19-2015, 19:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل يتم اكتساب المال في الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة وتحقيق الارباح بس لابد من التحليل الصحيح والخبرة

alaa ali
06-19-2015, 19:32
اهلا بكم
الارباح من الفوركس ليست سهلة .. لكنها ايضا ليست مستحيلة مع وجود التذبذب الكبير فى الاسعار تقدر تكون ربح
بالتوفيق

osama147
06-19-2015, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي يمكن ذالك ولكن بعدما تتعلم جيدا حاول ان تتعلم اكتر حتى تستطيع ان تحقق ارباح جيدة فى عالم الفوركس
تقبل مروي ورمضان كريم

hamed mohamed
06-19-2015, 19:37
الاخ الفاضل لمن يريد ان يكسب المال من الازم
ان يتاجر او بالاصح ان يتداول ان يشترى زوج ويبيع
زوج ولكن قبل كل شئ لازم ان تتعلم جيدا" اولا"قبل التداول
حتى تعرف السوق فى صعود ام هبوط وتتداول فى الصعود والهبوت
وتكسب المال

MONTASR SHABAN
06-19-2015, 19:38
السلام عليكم و رحمه الله
بسم الله الرحمن اللرحيم
ابدابالتعلم الاول فى القسم التعليمى فى المنتدى عن طريق

autocom
06-19-2015, 19:44

helmi nsir
06-19-2015, 19:54
الربح في الفوركس يكون عن طريق البيع و الشراء و يمكنك التداول في اي وقت اردت
إبدء بالتعلم فى القسم التعليمى فى المنتدى عن طريق الفيديوهات حتى لا تخسر اموالك

ريهام عبد العزيز
06-20-2015, 02:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يجب ان تتعلم الفوركس اولا والتجريب على حساب ديمو بالتوفيق اخى
تقبل مرورى

marwafawzy122
06-20-2015, 02:57
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

ASMAA TAHA
06-20-2015, 18:51
يمكنك كسب المال عن طريق كسب النقاط وذلك ياتى عن طريق وجود تحليل سليم وبالتالى عند وجود تحليل سليم فسوف تقوم بالتنبؤ بحركة السوق او اتجاه السوق وبالتالى تستطيع ان تدخل مع الاتجاه وتكسب نقاط وبالتالى تقوم بعمل ارباح

karim02
06-20-2015, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

sof
06-20-2015, 20:13
الفوريكس كالمدرسة يعلمك قيم رائعة
مثلا الصبر والثقة بالنفس والايمان بك والتفكير جيدا
فحقا تعلمت بالفوريكس الكثير حقا

MAGDYABDO
06-23-2015, 14:08
وبتخسر لو العمليه اتعكست

magic777
06-23-2015, 15:11
الفوريكس كالمدرسة يعلمك قيم رائعة
مثلا الصبر والثقة بالنفس والايمان بك والتفكير جيدا
فحقا تعلمت بالفوريكس الكثير حقا

وعمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

mohd5ash
06-23-2015, 15:13
السرعة هي اللتي تودي الى الهلاك
تمهل وافهم السوق ولا تتعجل
ستندم بعد ذلك صدقني وستجد نفسك خارج السوق
افهم حلل اختار ادخل اغلق بربح وتمتع

helmi nsir
06-23-2015, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله
بتحقق ربح فى الفوركس عن طريق التداول على العملات يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه
والسوق بيفتح 24 ساعة 5 ايام فى الاسبوع

mechanical
06-24-2015, 04:16
السلام عليكم ......اي حاجة مش بس الفوركس عشان تقدر تحقق الربح اللي انت عايزو لازم يكون عندك الخبرة الكافية اللي تخليك تحققه
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

mohamed12345
06-24-2015, 18:07
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

drkim
07-11-2015, 18:24
تحياتى لك اخى الفاضل

والربح فى هذا المجال ليس سهلا وايضا ليس مستحيلا ولكنه يتطلب الجهد والوقت

لكى تستطيع ان تربح يجب ان تتعلم كيفيه اداره رأس مالك ودخول صفقاتك فى اتجاه الزوج والسيطره على نفسك جيدا

والبدايه تكون عن طريق حساب تجريبى بالتأكيد

اما عن طريق سرعه الربح فهذا يتوقف على حركه العمله والسوق ويعتمد ايضا على اتقانك للسوق وقله صفقاتك الخاسره لانك ممكن ان تربح سريعا ثم تخسر ما كسبته

وتجد نفسك مكانك لا تتقدم الى الامام فلا تبحث عن السرعه وابحث دائما عن الامان

monyra
07-20-2015, 18:10
من الممكن أن تكون لك تجارب سابقة في أسواق الفوركس ولديك الخبرة في كيفية المتاجرة وآلية عملها، فماعليك إلا المباشرة في التداول ودون الحاجة للمساعدة أو أحد خيارات التعليم المتاحة والمذكورة سابقاً، ولكن تستطيع دائماً الحصول على الدعم واكتساب المزيد من الخبرة إذا ما إحتجت لذلك، فهناك فرصة للإنضمام الى منصة التداول الخاصة بنا.

haleeem
07-20-2015, 18:11
من الهام جداً أن يعلم مستثمر الفوركس بأن المتاجرة ليست بالأمر السهل، ولا يجب عليه أن يتراجع عن المتاجرة إذا ما شعر بالرغبة في بذلك، وقد لا يحالفه الحظ من المرة الأولى. كما ويجب متابعة تحليلات الأسواق واكتساب الخبرة، والتي من الممكن أن تدفع بالصفقات الى مزيد من الأرباح، وبالتالي تداول مريح وآمن في نفس الوقت

starnew794
07-20-2015, 18:12
من الهام جداً أن يعلم مستثمر الفوركس بأن المتاجرة ليست بالأمر السهل، ولا يجب عليه أن يتراجع عن المتاجرة إذا ما شعر بالرغبة في بذلك، وقد لا يحالفه الحظ من المرة الأولى. كما ويجب متابعة تحليلات الأسواق واكتساب الخبرة، والتي من الممكن أن تدفع بالصفقات الى مزيد من الأرباح، وبالتالي تداول مريح وآمن في نفس الوقت

كلام صحيح
مشكور اخي الكريم على هذه المعلوماتك المفيدة التي قدمتها لنا و نحن بالفعل ممتنين لك و لاهميتها و نتمنى لك التوفيق و النجاح
واتمنى لك النجاح والتوفيق والربح الوفير لك ولكن لا تجاذف بكل راس المال ادخل فى كل صفقة 20% فى حالة الخسارة تربح فى الثفقة الثانية

امانى
07-20-2015, 18:16
يوجد العديد العديد من الطرق التي يمكن من خلالها تجنب المخاطر العالية في أسواق الفوركس، إلا أن الأدوات الأساسية المستعملة من قبل أغلبية المستثمرين هي "نقطة إيقاف الخسائر - stop loss"، "تحصيل الأرباح - take profits" و "أوامر تحديد الصفقات - limit orders". حيث أنه من الممكن و عبر هذه الأدوات أن تقوم بالتقليل من المخاطر و زيادة إحتماليات الربح.

ahmdon
07-20-2015, 18:16
يمكنك إستخدام واحدة من مئات الإستراتيجيات المتاحة لعمليات التداول في الفوركس من أجل زيادة فرص الربح، و العديد من المتداولون يرون أنه من الصعب عليهم الإلتزام بإستراتيجياتهم، خصوصاً عندما تملي عليهم الحاجة على مغادرة عملية تداول في حالة ربح. و لكن المهم هو أن يستعملوا إستراتيجيات و أن يلتزموا بها.

monyra
07-20-2015, 19:49
من الممكن أن تكون لك تجارب سابقة في أسواق الفوركس ولديك الخبرة في كيفية المتاجرة وآلية عملها، فماعليك إلا المباشرة في التداول ودون الحاجة للمساعدة أو أحد خيارات التعليم المتاحة والمذكورة سابقاً، ولكن تستطيع دائماً الحصول على الدعم واكتساب المزيد من الخبرة إذا ما إحتجت لذلك، فهناك فرصة للإنضمام الى منصة التداول الخاصة بنا.

haleeem
07-20-2015, 19:50

ahmdon
07-21-2015, 01:26
شبكة الإنترنت مليئة بالمقالات البسيطة للمتداولون الجدد ودروس عن إستراتيجيات فوركس معقّدة للخبراء ، إلا أننا في "ديلي فوركس" قد عملنا لمدة طويلة و بشكل جاد لنصبح أكثر المصادر المعلوماتية كفاءة في ما يتعلق بأسواق فوركس ويوجد الكثير من الدورات التعليميه

امانى
07-21-2015, 01:26
أساسيات الفوركس ليست معقدة: تقوم بشراء عملة عندما يكون سعرها منخفضاً, وتبيعها عندما يصبح سعرها عالياً وتأخذ الربح. كما يمكنك تحقيق الأرباح ببيعها بالسعر العالي وشرائها بالسعر المنخفض, هذا ما يسمى بالبيع. يتطلب الأمر بعض الوقت والممارسة لمعرفة كيفية التنبؤ بتقلبات قيم العملات ولتصبح ناجحاً في مجالتداول الفوركس . ويحتاج الفوركس الى خبره

haleeem
07-21-2015, 09:13
يوجد مفهومان خاطئان عن سوق فوركس اولهما ان العمل في هذا السوق يشابه اللعب في الروليت - واحد يربح كمية كبيرة من المال ويخسر الباقون. ومن الطبيعي تكون المجازفة كبيرة. ولكن فوركس ليس لعبة روليت، ففي تغير اسعار العملات تلعب قوانين معينة. أولاً تعتمد قيمة العملة المعينة علي مؤشرات اقتصاد البلد المعين. وثانياً تحددها أفضليات وتوقعات المتعاملين في السوق. وبالرغم من صعوبة عمل التوقعات لكنها ممكنة. ان العمل في سوق فوركس يؤكد ذلك نسبة لان التحليلات تتضمن ايجابيات اكثر من مصادفات ومهم معرفه الفوركس جيدا

ketty
07-21-2015, 10:29
من الخصائص الجذابه لسوق الفوركس السيولة: يستند السوق علي اموال طائلة غير محدودة تمكن من فتح واغلاق اي صفقة بالاسعار المحددة للعملات في تلك اللحظة. لدي الدرجة العالية من السيولة جاذبية هائلة لأي مستثمر إذ أنها تعطيه حرية فتح وإغلاق أي صفقة

ahmdon
07-21-2015, 11:42
معلومات جيده للغايه وبها مصطلحات جديده وان شاء الله نتعلم منها جيدا ويكون فى الموضوع استفاده ويكون مفيد لكل الاعضاء بشكل جيد

امانى
07-21-2015, 11:43
الشموع بانواعها وشرحها وعلمها كل شمعه بتمثل وقت وفتره زمنيه وسعريه ايضا على الشارت ومهم تعلم الشموع بشكل جيد حتى يمكن التداول جيدا

ahmdon
07-21-2015, 15:57
تداول العملات الأجنبية على الهامش يحمل درجة عالية من المخاطر، وقد لا يكون مناسب لجميع المستثمرين فيجب ان تتعلمه بشكل جيد حتى لا ياتى بخساره كبيره

ahmdon
07-21-2015, 18:58
التداول فى الفوركس تتم عن طريق شراء أو بيع "أزواج العملات"، حيث يقوم المتداول بتداول عملة مقابل أخرى. من الأمثلة على الأزواج الرئيسية للعملات: زوج اليورو/الدولار الأمريكي، زوج الدولار الأمريكي/الين الياباني، زوج اليورو/الين الياباني، زوج الباوند/الفرنك السويسري ، زوج الدولار الكندي/الدولار الامريكي، و غيرها.

ahmdon
07-22-2015, 11:18
تداول العملات الأجنبية على الهامش يحمل درجة عالية من المخاطر، وقد لا يكون مناسب لجميع المستثمرين فيجب ان تتعلمه بشكل جيد حتى لا ياتى بخساره كبيره

waelmma
07-22-2015, 11:30
اخى الكريم اسرع طريق هى انك تعمل رد على المواضيع حتى تحصل عليها
بونص وتنتظر اوائل الشهر حتى يتم تحويل هذه البونص لك وبارك الله فيك اخى الكريم

nizar hidouri
07-22-2015, 12:26
اولا اخي الكريم عليك ان تتعلم اسس التجارة
ثانيا يمكن التداول بعد ان يتحول البونص الى حسابك في الشركة
و افضل الاوقات هي اوقات تداخل الاسواق

Wassa04
07-22-2015, 12:38
اخي الكريم انصحك بمراجعة القسم التعليمي
للمنتدى بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

emadayman
07-22-2015, 15:25
من الخصائص الجذابه لسوق الفوركس السيولة: يستند السوق علي اموال طائلة غير محدودة تمكن من فتح واغلاق اي صفقة بالاسعار المحددة للعملات في تلك اللحظة. لدي الدرجة العالية من السيولة جاذبية هائلة لأي مستثمر إذ أنها تعطيه حرية فتح وإغلاق أي صفقة

haleeem
07-22-2015, 15:25

ketty
07-22-2015, 15:26

hemaaaaa
يوجد مفهومان خاطئان عن سوق فوركس اولهما ان العمل في هذا السوق يشابه اللعب في الروليت - واحد يربح كمية كبيرة من المال ويخسر الباقون. ومن الطبيعي تكون المجازفة كبيرة. ولكن فوركس ليس لعبة روليت، ففي تغير اسعار العملات تلعب قوانين معينة. أولاً تعتمد قيمة العملة المعينة علي مؤشرات اقتصاد البلد المعين. وثانياً تحددها أفضليات وتوقعات المتعاملين في السوق. وبالرغم من صعوبة عمل التوقعات لكنها ممكنة. ان العمل في سوق فوركس يؤكد ذلك نسبة لان التحليلات تتضمن ايجابيات اكثر من مصادفات ومهم معرفه الفوركس جيدا

monyra

ahmdon
07-22-2015, 16:53

amo
07-25-2015, 17:28
إن سوق الفوركس و الأسواق المالية الأخرى المتعلقة به يعتبر من أضخم و من أكثر الأسواق المالية سيولة حيث يقدّر حجم التداولات اليومية بالترليونات.

aymaon
07-25-2015, 17:29
للمتاجرة بالعملات الأجنبية عدة مزايا من أهمّها الشفافية، التعامل المباشر، حجم التداول الضخم، السيولة و عدد المشاركين الكبير في السوق المالي بما في ذلك الحكومات، البنوك المركزية، البنوك، المؤسسات المالية، الشركات و المستثمرين من القطاع الخاص، الخ....

Schams
07-25-2015, 17:29
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام و المفيد
نتمنى منك المزيد من هذه المواضيع المفيده و القيمة
ننتظر جديــــــــــــــدك اخي الكــــــــــــــــــــــ ـــريم

amo
07-25-2015, 18:44
يجب آلا يهبط الهامش المتاح أقل من 5 % للعملات الأساسية مع وندسور خلال أيام الأسبوع و يجب ألاّ يهبط عن 50 % في نهاية أسبوع التداول. (رافعة مالية 100%)

amine.dz
07-25-2015, 18:44
السلام عليكم نعم مشكور اخي الكريم على الموضوع الشيق وفعلا انا معك في الففكرة دي نريد نقاش في هدا الموضوع

aymaon
07-25-2015, 18:45
إن العقود مقابل الفروقات المتداولة في وندسور هي مشتقات مالية من أدوات سوق المال كالأسهم بحيث توفر للمستثمر إمكانية أخذ أي صفقة بيع أو شراء للأداة المالية دون حاجة فعلية لبيع أو شراء الأداة المالية أو السهم نفسه بل مجرد المضاربة على حركة سعر الأداة المالية أو السهم.

Ahmedadg
07-25-2015, 18:46
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الكريم تستطيع الكسب من الفوركس عن طريق دخول الصفقات و الخروج منه علي ربح و هو ما يسمي بالتداول
و اهم شئ تحليل السوق و تحقيق الاهداف المربحه في السوق و العلم و التدريب و السلام عليكم

aymaonnn
07-25-2015, 19:40
إن سوق الفوركس و الأسواق المالية الأخرى المتعلقة به يعتبر من أضخم و من أكثر الأسواق المالية سيولة حيث يقدّر حجم التداولات اليومية بالترليونات.

amall
07-25-2015, 19:41
للمتاجرة بالعملات الأجنبية عدة مزايا من أهمّها الشفافية، التعامل المباشر، حجم التداول الضخم، السيولة و عدد المشاركين الكبير في السوق المالي بما في ذلك الحكومات، البنوك المركزية، البنوك، المؤسسات المالية، الشركات و المستثمرين من القطاع الخاص، الخ....

aymaonnn
07-25-2015, 20:31
يجب آلا يهبط الهامش المتاح أقل من 5 % للعملات الأساسية مع وندسور خلال أيام الأسبوع و يجب ألاّ يهبط عن 50 % في نهاية أسبوع التداول. (رافعة مالية 100%)

amall
07-26-2015, 03:10
إن العقود مقابل الفروقات المتداولة في وندسور هي مشتقات مالية من أدوات سوق المال كالأسهم بحيث توفر للمستثمر إمكانية أخذ أي صفقة بيع أو شراء للأداة المالية دون حاجة فعلية لبيع أو شراء الأداة المالية أو السهم نفسه بل مجرد المضاربة على حركة سعر الأداة المالية أو السهم.

---------- Post added 07-26-2015 at 12:10 AM ---------- Previous post was 07-25-2015 at 05:32 PM ----------

الآن وبعد أن قمت بالتجارة في الفوركس على الطبيعة مستخدماً حساباً افتراضياً لعدة أشهر مثلاً وأصبح لديك الحد الأدنى من الخبرة وبعد أن طورت أسلوباً في المتاجرة يعتمد على طريقه معينة في تحليل حركة الأسعار وأثبتت لك هذه الطريقة فعاليتها بنتائج عملية جيدة في الحساب الإفتراضي ولفترة طويلة نسبياً . لقد أصبحت الآن جاهزاً من حيث المبدأ للتجارة الفعلية في الفوركس لكنك تعتبر حتى الآن مستثمر جديد ولا زالت تنقصك خبرة المستثمرين الخبراء، لهذا نخصص هذا المقال لأهم النصائح و القواعد الأساسية في الفوركس، حيث أجمع المستثمرون الخبراء في السوق بأن هذه القواعد الأساسية في الفوركس تساعد في نجاحك كـ مستثمر جديد وإطالة حياتك في سوق الفوركس.

aymaonnn
07-26-2015, 03:50
ط¥ظ† ط³ظˆظ‚ ط§ظ„ظپظˆط±ظƒط³ ظˆ ط§ظ„ط£ط³ظˆط§ظ‚ ط§ظ„ظ…ط§ظ„ظٹط© ط§ظ„ط£ط®ط±ظ‰ ط§ظ„ظ…طھط¹ظ„ظ‚ط© ط¨ظ‡ ظٹط¹طھط¨ط± ظ…ظ† ط£ط¶ط®ظ… ظˆ ظ…ظ† ط£ظƒط«ط± ط§ظ„ط£ط³ظˆط§ظ‚ ط§ظ„ظ…ط§ظ„ظٹط© ط³ظٹظˆظ„ط© ط*ظٹط« ظٹظ‚ط¯ظ‘ط± ط*ط¬ظ… ط§ظ„طھط¯ط§ظˆظ„ط§طھ ط§ظ„ظٹظˆظ…ظٹط© ط¨ط§ظ„طھط±ظ„ظٹظˆظ†ط§طھ.

amall
07-26-2015, 03:59
ظ„ظ„ظ…طھط§ط¬ط±ط© ط¨ط§ظ„ط¹ظ…ظ„ط§طھ ط§ظ„ط£ط¬ظ†ط¨ظٹط© ط¹ط¯ط© ظ…ط²ط§ظٹط§ ظ…ظ† ط£ظ‡ظ…ظ‘ظ‡ط§ ط§ظ„ط´ظپط§ظپظٹط©طŒ ط§ظ„طھط¹ط§ظ…ظ„ ط§ظ„ظ…ط¨ط§ط´ط±طŒ ط*ط¬ظ… ط§ظ„طھط¯ط§ظˆظ„ ط§ظ„ط¶ط®ظ…طŒ ط§ظ„ط³ظٹظˆظ„ط© ظˆ ط¹ط¯ط¯ ط§ظ„ظ…ط´ط§ط±ظƒظٹظ† ط§ظ„ظƒط¨ظٹط± ظپظٹ ط§ظ„ط³ظˆظ‚ ط§ظ„ظ…ط§ظ„ظٹ ط¨ظ…ط§ ظپظٹ ط°ظ„ظƒ ط§ظ„ط*ظƒظˆظ…ط§طھطŒ ط§ظ„ط¨ظ†ظˆظƒ ط§ظ„ظ…ط±ظƒط²ظٹط©طŒ ط§ظ„ط¨ظ†ظˆظƒطŒ ط§ظ„ظ…ط¤ط³ط³ط§طھ ط§ظ„ظ…ط§ظ„ظٹط©طŒ ط§ظ„ط´ط±ظƒط§طھ ظˆ ط§ظ„ظ…ط³طھط«ظ…ط±ظٹظ† ظ…ظ† ط§ظ„ظ‚ط·ط§ط¹ ط§ظ„ط®ط§طµطŒ ط§ظ„ط®....

ahdahmed
07-26-2015, 04:01
السلام عليكم
وبالطبع شكرا على المعلومات والكلام المفيد جدا نتمنى من الجميع الاستفاده من المشاركه
وجزاكم الله خيرا عنها وبالتاكيد ننتظر المزيد من الشروحات الرائعه

aliali876
07-26-2015, 04:18
الآن وبعد أن قمت بالتجارة في الفوركس على الطبيعة مستخدماً حساباً افتراضياً لعدة أشهر مثلاً وأصبح لديك الحد الأدنى من الخبرة وبعد أن طورت أسلوباً في المتاجرة يعتمد على طريقه معينة في تحليل حركة الأسعار وأثبتت لك هذه الطريقة فعاليتها بنتائج عملية جيدة في الحساب الإفتراضي ولفترة طويلة نسبياً . لقد أصبحت الآن جاهزاً من حيث المبدأ للتجارة الفعلية في الفوركس لكنك تعتبر حتى الآن مستثمر جديد ولا زالت تنقصك خبرة المستثمرين الخبراء، لهذا نخصص هذا المقال لأهم النصائح و القواعد الأساسية في الفوركس، حيث أجمع المستثمرون الخبراء في السوق بأن هذه القواعد الأساسية في الفوركس تساعد في نجاحك كـ مستثمر جديد وإطالة حياتك في سوق الفوركس.

aliali876
07-26-2015, 05:27

ولاءعلى
07-27-2015, 13:54
هناك العديد من الطرق لكى تتعلم منها وهنا فى المنتدى فى القسم التعليمى ستجد ما تريد ثم ابحث عن الفيديوهات المنتشرة للفوركس وايضا الكتب وستجد كل شىء ان شاء الله

aymaonnn
07-27-2015, 18:45
هناك العديد من الطرق لكى تتعلم منها وهنا فى المنتدى فى القسم التعليمى ستجد ما تريد ثم ابحث عن الفيديوهات المنتشرة للفوركس وايضا الكتب وستجد كل شىء ان شاء الله

amall
07-27-2015, 18:46
يُمكن القول بأن خيار التعلم الذاتي للفوركس هو طريقة جيدة لاكتساب الخبرة في التداول، والسبب هو أن هذه الطريقة تُتيح له فرصة التعلم والإعتماد على نفسه وفق الأُسس الصحيحة، وبمساعدة الملف المرشد في آلية التداول، حيث تٌقدم الشركة هذا الخيار تبعاً للخبرة السابقة، حيث يمكن الحصول على نسخة للمبتدئين (المتداولين الجدد)، أو الحزمة المتقدمة (لمن لديه خبرة سابقة في تداولات الفوركس)، وبشكل عام فإن خيار التعليم الذاتييُناسبعشاق القراءة

mh2015
07-27-2015, 19:39
مفيش طريقة اسرع في الربح كل دا يتوقف علي مدي خبرتك في المجال وعلي مدي انت هدفك ايه مش ماشي عشوائي وخلاص ولتاجر وخلاص بدون هدف ...

احمد علاء
07-29-2015, 04:14

zineb01
07-29-2015, 09:29
يتم كسب المال فى الفوركس بعد دراسة عميقة للتحليل الفنى والاساسى والاستراتيجيات ويكون لك خطة ادارة رأس مالك وبعد ما تمر بكل دا يمكنك التدريب على حساب ديمو بضعة اشهر لكى تتمكن بعد ذلك من النداول على حساب حقيقى الفوركس ليس طريق سهل للربح كما يظن البعض

rokataha19
07-29-2015, 20:06

molati
07-29-2015, 20:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز لمن يريد ان يكسب المال من الازم ان يتاجر او بالاصح ان يتداول ان يشترى زوج
ويبيع زوج ولكن قبل كل شئ لازم ان تتعلم جيدا" اولا"قبل التداول حتى تعرف السوق فى صعود ام هبوط وتتداول فى الصعود
والهبوت وتكسب المال ربي سيجعل كل هدا الجهد فى ميزان حسناتك ان شاء االه بالتوفيق

yasme
07-30-2015, 01:15

---------- Post added at 10:15 PM ---------- Previous post was at 07:57 PM ----------

aymenframed
07-30-2015, 01:18
يُمكن القول بأن خيار التعلم الذاتي للفوركس هو طريقة جيدة لاكتساب الخبرة في التداول، والسبب هو أن هذه الطريقة تُتيح له فرصة التعلم والإعتماد على نفسه وفق الأُسس الصحيحة، وبمساعدة الملف المرشد في آلية التداول، حيث تٌقدم الشركة هذا الخيار تبعاً للخبرة السابقة، حيث يمكن الحصول على نسخة للمبتدئين (المتداولين الجدد)، أو الحزمة المتقدمة (لمن لديه خبرة سابقة في تداولات الفوركس)، وبشكل عام فإن خيار التعليم الذاتييُناسبعشاق القراءة

heba_a
07-30-2015, 01:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل ان الخسارة في سوق الفوركس طبيعية فلا يوجد تجارة بلا خسائر لكن الشيئ الغير منطقي ان تخسر دائما وهذا معناه ان هناك اخطاء في ادارة حضرتك

حسنى صادق
07-30-2015, 01:38
لابد من وجود طرق ثيرة للعمل فى الي التداول و التى لابد من ان تكون متاحة للكثير من الاساليب المختلفة للتميز و التفاصيل الكاملة للسوق

merna2000
07-30-2015, 01:39
فعندما يكون الطلب على سلعة ما كبيراً ويكون الكثير من المتاجرين راغبين في شراء هذه السلعة سيرتفع سعر هذه السلعة بسرعة ويقال أن السوق يتحكم به

احمد علاء
07-31-2015, 06:33
مؤشر الإسك IAS360 يعالج بعض نقاط الضعف المتأصلة في مؤشر أسعار المنازل S&P/Case-Stiller. هذا المؤشر الجديد يقوم بتحليل تغيرات اتجاهات الإسكان علي مستوى أكثر عمقا واتساعا ( 360 مقاطعة مع 30 مؤشر يتم الإبلاغ عنهم ) . هذه الصورة الموسعة عن حقيقية الوضع تصبح مفيدة للغاية خصوصا في أوقات الكساد نظرا لأنها تعطي مؤشرات حول التحركات المقابلة في الأسواق الناشئة . علي سبيل المثال , عند استخدام مؤشر الإسكان IAS360 فان بعض الأسواق التي لم يتم تحليلها من قبل المؤشرات الأخرى علي شاكلة S&P/Case-Stiller قد تظهر نموا فعليا الأمر الذي بدوره قد يؤشر علي نمو متجدد قد يدعم السوق بشكل عام وهو الأمر الذي كان سيتم تجاهله من قبل مؤشرات الإسكان التي تتسم بالمحدودية .

---------- Post added at 01:29 AM ---------- Previous post was at 12:06 AM ----------

مؤشر الإسك IAS360 يعالج بعض نقاط الضعف المتأصلة في مؤشر أسعار المنازل S&P/Case-Stiller. هذا المؤشر الجديد يقوم بتحليل تغيرات اتجاهات الإسكان علي مستوى أكثر عمقا واتساعا ( 360 مقاطعة مع 30 مؤشر يتم الإبلاغ عنهم ) . هذه الصورة الموسعة عن حقيقية الوضع تصبح مفيدة للغاية خصوصا في أوقات الكساد نظرا لأنها تعطي مؤشرات حول التحركات المقابلة في الأسواق الناشئة . علي سبيل المثال , عند استخدام مؤشر الإسكان IAS360 فان بعض الأسواق التي لم يتم تحليلها من قبل المؤشرات الأخرى علي شاكلة S&P/Case-Stiller قد تظهر نموا فعليا الأمر الذي بدوره قد يؤشر علي نمو متجدد قد يدعم السوق بشكل عام وهو الأمر الذي كان سيتم تجاهله من قبل مؤشرات الإسكان التي تتسم بالمحدودية .

---------- Post added at 03:33 AM ---------- Previous post was at 01:29 AM ----------

walidfrija
07-31-2015, 06:40
فارق النقاط او الـ”سبريد” في الفوركس هو الفارق بين سعر البيع (Aid) وسعر الشراء (Ask) للسندات المختلفة كالأسهم، العقود الآجلة، الخيارات الثنائية وازواج العملات. تربح شركات الفوركس من فارق النقاط بحيث تكسب المال من كل صفقة يتم فتحها عن طريقها. ولهذا يجبمراعاة فارق النقاط في الصفقات التي تفتحها اذا اردت النجاح في عالم الفوركس وذلك لأن له دور هام في الخسائر او المكاسب التي قد يحققها كل من المتداولين وشركات الوساطة.

احمد علاء
08-03-2015, 01:24
ï»؟ط§ظ„ط®طµط§ط¦طµ ط§ظ„ظ…ظ‡ظ…ط© ظ„ط³ظˆظ‚ ط§ظ„ط¹ظ…ظ„ط§طھ ظ‡ظٹ ط®ط§طµظٹط© ط§ظ„طھظˆط§ط²ظ† ط¨ط§ظ„ط±ط؛ظ… ظ…ظ† ط§ظ† ظ‡ط°ط§ ظٹط¨ط¯ظˆ ط؛ط±ظٹط¨ط§. ظپط§ظ„ظƒظ„ ظٹط¹ظ„ظ… ط§ظ† ط§ظ„ط®ط§طµظٹط© ط§ظ„ط£ط³ط§ط³ظٹط© ظ„ظ„ط³ظˆظ‚ ط§ظ„ظ…ط§ظ„ظٹط© ظ‡ظٹ ظ‡ط¨ظˆط·ظ‡ ط§ظ„ظ…ظپط§ط¬ط¦ ظˆظٹط*طھط§ط¬ ط³ظˆظ‚ ط§ظ„ظپظˆط±ظƒط³ ط§ظ„ظ‰ طھط±ظƒظٹط² طھط§ظ…

csebai11
08-03-2015, 02:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
يتم كسب المال من خلا التغيرات التي تطراء على زوج العملة سواءا بالصعود النزول

forexaly5
08-03-2015, 02:18
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الفاضل لكي تكسب المال يجب أن تتداول و تكون جل تداولك ناجح و مربح ولكي تحقق هذه النتائج يجب عليك أن تتعلم لمدة طولية في عالم الفوركس

seifhd
08-03-2015, 02:21
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

pepobm
08-03-2015, 02:33
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

forexae
08-03-2015, 02:51
حضرتك مش بتسأل سؤال عادى لان دة سؤال يحتاج الى ان تكون اصلا عندك بعض المعلومات عشان نكمللك اللى ناقصك لكن انت كدة متعرفش حاجة خالص ولذا يجب ان تبدا اولى خطواتك فى القسم التعليمى لتعرف البدايات اولا

jaune
08-03-2015, 03:01
اللهم إغننا بحَلالِك عن حرامك وبفضلك عمَّن سواك
اخى الكريم اعتقد من رائى شخصيا انتبدء بالتعلم الاول فى القسم التعليمى فى المنتدى عن طريق
جزاك الله كل خير

chihebb
08-03-2015, 03:10
فارق النقاط او الـ”سبريد” في الفوركس هو الفارق بين سعر البيع (Aid) وسعر الشراء (Ask) للسندات المختلفة كالأسهم، العقود الآجلة، الخيارات الثنائية وازواج العملات. تربح شركات الفوركس من فارق النقاط بحيث تكسب المال من كل صفقة يتم فتحها عن طريقها. ولهذا يجبمراعاة فارق النقاط في الصفقات التي تفتحها اذا اردت النجاح في عالم الفوركس وذلك لأن له دور هام في الخسائر او المكاسب التي قد يحققها كل من المتداولين وشركات الوساطة.

---------- Post added at 02:07 AM ---------- Previous post was at 02:07 AM ----------

عادة يتم قياس فارق النقاط في سوق الفوركس بالنقاط (Pips) بدلا من المال. على سبيل المثال، لنفرض ان سعر شراء الزوج USD/EUR (اليورو/ الدولار الامريكي) هو 1.31990 وسعر بيع الزوج هو 1.32010. فارق النقاط هو الفارق بين السعرين وفي هذا المثال، فارق النقاط هو 0.0002 أي نقطتين.

---------- Post added at 02:09 AM ---------- Previous post was at 02:07 AM ----------

:rules:يجب التمييز بين نوعين من فروق النقاط: الضيقة والواسعة. فارق النقاط الضيق هو الفارق الذي لا تتجاوز قيمته الـ4 أو 5 نقاط. ويعتبر فارق النقاط واسعا إذا تجاوز الفارق هذا الحد. حجم الفارق يؤثر على سيولة زوج العملات: كلما كانت السيولة اعلى كلما كان الفارق اضيق، وبالعكس. ويذكر ان فارق النقاط الاضيق عادة ما يكون عند ازواج العملات هذه: USD/EUR،GBP/USD ،USD/CHF ،EUR/GBP ،USD/JPY ،USD/CAD ، EUR/JPY.

---------- Post added at 02:10 AM ---------- Previous post was at 02:09 AM ----------

هناك نوعان من فروق النقاط في الفوركس: الثابتة والمتغيرة.فارق النقاط الثابت هو الفارق الذي لا يتعلق بالوضع الحالي للسوق. والفارقالمتغير هو فارق النقاط الذي تتغير قيمته. يكون لمعظم الأزواج في سوق الفوركس فارق نقاط متغير.:woo:

Rafik belhassenn
08-03-2015, 03:10
تربح المال في الفوركس من خلال الرد على المواضيع المطروحة والتعليقات المنشورة في منتديات و بذلك تربح البونص

محمد عز الدين عيد خضري
08-03-2015, 06:48
تكسب الما او النقاط في سوق الفوركس فقط بالعلم وعدم الطمع
فكلما ازدت علما وكنت قنوعا كلما زاد عدد ربحك من النقاط كلما زاد ارباحك من المال

محمد السيد
08-03-2015, 06:55
السؤال ده اجابته هو كل اللي اتعلمناه تفتكر من الممكن اني اكتب لك كل اللي اتعلمته في سطرين مهما اوتيت من بلاغة
ارى ان تنتقل الى القسم التعليمي وتبدا في الدراسة وستعرف بعد ستة اشهر على ا"لأقل كيف يمكن كسب المال

sofien34
08-03-2015, 14:51
بسم الله الرحمان الرحيم
يتم كسب المال فى الفوركس بعد دراسة عميقة للتحليل الفنى والاساسى والاستراتيجيات
ويكون لك خطة ادارة رأس مالك وبعد ما تمر بكل دا يمكنك التدريب على حساب
ديمو بضعة اشهر

engaym
08-03-2015, 14:57
السلام عليكم اخى موضوع مهم جدا ورائع ونشكر حضرتك علية ونتمنى منك المزيد من المواضيع المهمة التى
تفيد الجميع فى مجال الفوركس وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

yasme
08-08-2015, 08:49
الخصائص المهمة لسوق العملات هي خاصية التوازن بالرغم من ان هذا يبدو غريبا. فالكل يعلم ان الخاصية الأساسية للسوق المالية هي هبوطه المفاجئ ويحتاج سوق الفوركس الى تركيز تام

---------- Post added at 01:39 AM ---------- Previous post was at 01:07 AM ----------

الخصائص المهمة لسوق العملات هي خاصية التوازن بالرغم من ان هذا يبدو غريبا. فالكل يعلم ان الخاصية الأساسية للسوق المالية هي هبوطه المفاجئ ويحتاج سوق الفوركس الى تركيز تام

---------- Post added at 05:49 AM ---------- Previous post was at 01:39 AM ----------

التداول فى الفوركس تتم عن طريق شراء أو بيع "أزواج العملات"، حيث يقوم المتداول بتداول عملة مقابل أخرى. من الأمثلة على الأزواج الرئيسية للعملات: زوج اليورو/الدولار الأمريكي، زوج الدولار الأمريكي/الين الياباني، زوج اليورو/الين الياباني، زوج الباوند/الفرنك السويسري ، زوج الدولار الكندي/الدولار الامريكي، و غيرها.

Roshdy
08-08-2015, 09:43
تكسب فى المال فى الفوركس نتيجة التداول :)
لكن الربح والمكب بيتحدد على التوقع السليم على سير العمله

engaym
08-08-2015, 10:17
السلام عليكم اخى شكرا لك على هذا الموضوع المهمة فى معرفة كيفية الكسب فى الفوركس ونتمنى منك المزيد من المواضيع
المهمة التى تفيد الجميع فى الفوركس وبالتوفيق للجميع فى هذا المجال

Roshdy
08-08-2015, 10:29
كب النقاط او خسارتها يكون ناتج عن التداول عكس او فى اتجاه سير العمله
فبيتحدد المكسب او الخسارة على التوقع

Wassa04
08-08-2015, 10:41
اخي الكريم انت اوحيد الاعلم بكيفية الربح
و استراتيجيتك الخاصة تقبل مروري

hyam
08-08-2015, 10:44

rifi
08-08-2015, 10:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع لكي نستفيد جميعا بصراحة يتم اكتساب المال او النقاط من خلال دخول صفقات ناجحة

Metal-Head
08-08-2015, 11:28
هناك الكثير من الكتب التي تعلمك كيفية ربح المال من سوق الفوركس, إن لم تتمكن من ايجاد كتب الكترونية لتعلم الفوركس
انصحك بمشاهدة القيذيوهات المتخصصة بالمداولة كما يوجد بالقسم التعليمي للمنتدى العديد من الدروس التعليمية انصحك بها

hyam
08-08-2015, 14:41

ebramoh
08-08-2015, 23:24
تحياتي اخوتي بالمنتدى..
انت بتحقق ربح فى الفوركس عن طريق التداول على العملات والمنتدى هنا بيساعدك براس مال تبدء بيه حتى لو بسيط..
لازم طبعا تتعلم ازاى التداول وتحليل السوق عشان تقدر تدخل صفقات ناجحه وتحقق الربح..
تقبلوا مروري..

alya
08-09-2015, 15:15
جرب أن تركز على مباراة معينة، ولا توزيع الأفكار مع أكثر من زوج وزوجته وضمان دفع له أو لها دائم مع تخفيض وتعالى حظر، وهؤلاء الناس تتطابق اليورو دولار وهناك الكثير بخصوص أسواق الأسهم التي يمكن تداولها في

Chima
08-09-2015, 17:23
نورت اخى الكريم المنتدى
كل شيء عنه قبل البدء فيه

yasme
08-09-2015, 22:45
مخططات فوركس بروس — يحتوي المواقع على رسومات بيانية لأغلب الأصول المالية المتداولة ليس في الفوركس وحده ولكن في الأسواق المالية الأخرى مثل أسواق الأسهم العربية والعالمية والمؤشرات الرئيسية والسلع.

Chima
08-10-2015, 01:27
نورت اخى الكريم المنتدى
كل شيء عنه قبل البدء فيه
..........................

alya
08-10-2015, 13:43
يمكن أن تكون حقائق مذهلة للغاية جنبا إلى جنب مع الكلمات المنعشة وكذلك، الاستعراض استعداد سبحانه وتعالى على أنها فضلا عن العيش في مساعدة سلسلة رائعة وكذلك يظل الأشخاص مفيد فيما يتعلق أيضا

---------- Post added at 10:43 AM ---------- Previous post was at 07:58 AM ----------

يتم تحديد القيمة المحددة 2 على تجارة النقد الاجنبى من قبل هذا النوع من الاقتصاد الكلي المؤشرات المكان المختار. مدفوعة الآخرة بهذا النوع من الأذواق وكذلك يقع فيما يتعلق التجار في الوجود. على الرغم من المشاكل على القيام بهذه المهمة يقع، ولكن يمكن تحقيقه. اكتساب سوق يفهم هذا النوع من البحوث الكيفية تشمل الإيجابيات كمية أكبر من إمكانية وكذلك أهمية أن تكون على دراية تداول العملات جيدا

tarik46
08-13-2015, 23:44
يمكنك ان تنجح في الفوركس فقط بالتعلم لانه السبيل الوحيد لتحقيق مال في هذا المجال و ذلك بتعلم التحليل الفني
من دعوم و مقاومات و ترندات و فيبوناتشي اضافة الى التحليل الاساسي و الموجي و التحليل التوافقي الهارمونيك
تداولا موفقا

emona
08-15-2015, 20:58
الفوركس – سوق تبادل الصرف الاجنبي ( العملات أو الفوركس ) هو اكبر الأسواق المالية وأكثرها سيولة علي مستوى العالم. حيث يتم فيه تداول ما قيمته خمسة تريليونات دولار يوميا

العراقي
08-23-2015, 19:45
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث
فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

zeghar
08-23-2015, 19:53
نورت المنتدى اخى الكريم
انالساتي جديد لاكن حسب علمي من خلال تحليلك الجيد لسوق راح تربح ان شاء الله

akram mohamed obaid
08-23-2015, 19:54
يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عن تجاره الفوركس قبل البدء في التداول
لكى تتعلم كيف تكسب ارباحا من هذا العمل والموفقيه للجميع
تقبل مروري

shay
08-24-2015, 13:10
الفوركس – سوق تبادل الصرف الاجنبي ( العملات أو الفوركس ) هو اكبر الأسواق المالية وأكثرها سيولة علي مستوى العالم. حيث يتم فيه تداول ما قيمته خمسة تريليونات دولار يوميا

rimox
08-24-2015, 14:10
اخي يمكن ذالك ولكن بعدما تتعلم جيدا حاول ان تتعلم اكتر حتى تستطيع ان تحقق ارباح جيدة فى عالم الفوركس

ynwa1892
08-27-2015, 17:12
السلام اخي الامر صعب للغاية الفوركس يطلق عليه السهل الممتنع لان السوق يستطيع ان ياخذ مالك في دقيقة لكسب المال يجب ان تتعلم اساسيات التدجاول
وفقك الله

saidsami
08-27-2015, 17:55
انه يتم اكتساب المال او النقاطفى الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة وتحقيق الاهداف المرجوة منها وذلك عن طريق التحليل الجيد للسوق و بالتوفيق و النجاح للاخوة الاعضاء

saiddeco
08-27-2015, 19:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. السؤال جيد و الجواب سيكون أيضا بسيطا و هو اتباع الطريقة الصحيحة في التداول و كلما كانت أبسط انت أفضل و شكرا للجميع

beroa
08-28-2015, 06:30
الفوركس هو السوق الأكبر والأكثر سيولة علي مستوى العالم. كثيرون ينظرون إلى تجارة الفوركس كأفضل عمل يمكن القيام به من المنزل . علي الرغم من ان الناس العاديين وجودوا الفرصة للمشاركة في تجارة العملات الأجنبية بهدف تحقيق الربح ( وهكذا تفعل البنوك والشركات الكبرى) منذ العام 1998, فان الفوركس بات حاليا حديث المنتديات والفعاليات التجارية فضلا عن اللقاءات الاجتماعية الأخرى.

---------- Post added at 03:30 AM ---------- Previous post was at 01:34 AM ----------

أول شيء يجب ان تضعه في اعتبارك عند تجارة أخبار الفوركس هو ان الأخبار ذاتها قد لا تمثل سوى أهمية محدودة . العامل الأكثر أهمية هنا هو تحليل المتداول لهذا الخبر . تذكر ان المستثمرون قد يستخلصون دلالات مختلفة من نفس الأخبار

madhat
08-28-2015, 07:43
السلام عليك اخي الكريم ....... بص لازم يكون معاك راس مال كويس تكون مجمعة وتعرف ازاي تدخل بيع او شراء ......... بالتوفيق للجميع

dhmo
08-28-2015, 16:50
السلام عليك اخي الكريم ....... بص لازم يكون معاك راس مال كويس تكون مجمعة وتعرف ازاي تدخل بيع او شراء ......... بالتوفيق للجميع

وايضا يكون معاه خطه وايضا لازم يكون فيه اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام

saiddeco
08-28-2015, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. للقول أن أفضل أن تعرف متى تشتري و متى تبيع و كيف تتخلص هذه القرارات التي ستحدد مصيرك في السوق و هذا أمر صعب جدا

beroa
08-29-2015, 08:57
الفوركس هو السوق الأكبر والأكثر سيولة علي مستوى العالم. كثيرون ينظرون إلى تجارة الفوركس كأفضل عمل يمكن القيام به من المنزل . علي الرغم من ان الناس العاديين وجودوا الفرصة للمشاركة في تجارة العملات الأجنبية بهدف تحقيق الربح ( وهكذا تفعل البنوك والشركات الكبرى) منذ العام 1998, فان الفوركس بات حاليا حديث المنتديات والفعاليات التجارية فضلا عن اللقاءات الاجتماعية الأخرى.

ana
08-29-2015, 10:33
من الواضح فى سؤالك انك مازلت مبتدئ
تحقيق الربح ليس سهل فى الفوريكس فهو يلزمه التعلم وبذل المزيد من الجهد فيه
فهو سوق شديد الخطوره
ابدأ منا بالقسم التعليمى لا تتسرع بالتداول اصبر حتى تصل اللى مستوى متقدم وجرب على الحساب التجربى
بالتوفيق

y4x
08-29-2015, 11:43
ممكن تربح من الفوركس مبالغ جامده جدااااا

بس يكون عندك خبره في التداول

ممكن تحصل عليها من خلال الردود في المنتدي

وكمان الشركه بتعطيك فرصه للتداول بالبونص مش من مالك الخاص

Heba17
08-29-2015, 12:06
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
كسب المال من خلال صفقات ناجحة مستمرة ومعدل الربح يكون اعلى من معدل الخسارة ومعرفة اسباب الربح والخسارة

novy
08-29-2015, 13:18
بعض الميزات الرئيسيه التي تشكل مصدرا لنجاح هذا السوق سوق العملات الأجنبية متاح على مدار 24 ساعة,5 أيام في الأسبوع

sharshabil
08-29-2015, 15:05
ان كنت مبتدا فكر فغقط في تعلم الفوركس و
اقرا اعن التخحليبل الفني و عن ادارةو راس مال و عن الاخبار في الفوركس ايضا .,

novy
08-29-2015, 15:21
طريقة سهلة الاستخدام في تحليل تقارير تداولاتك تم إنتاجها بواسطة mt4 و mt5 ومختبر الإستراتيجية . تتولي تقديم تحليلات مفصلة لنتائج استراتيجيات التداول أو الاكسبيرت — مع تحليل أوقات التعطل وفق زوج العملة والفترة الزمنية والرسوم البيانية فضلا عن حساب احتمالية خسارة رصيد الحساب.

mhd mansour
08-29-2015, 15:22
السلام عليكم
اخي الفاضل عندما تفتح صفقة واذا كان صفقتك مع اتجاه السوق فأن اي تحرك بالسوق تكسب منه نقاط لهذا يجب قبل ان تفتح اي صفقة ان تدرس اتجاه السوق جيدا لكي تكون مع اتجاه السوق
وبالتوفيق انشاء الله

ashraf mamdouh
08-29-2015, 15:24
هناك الكثير من الطرق لجنى المال من الفوركس
ولكل متاجر طريقنه الخاصة التى يعتمد عليها فى المتاجرة
ابحث عن طرقتك بنفسك وابدا التداول على حساب تجريبى لفترة كافية

ibrahim4forex
08-29-2015, 16:12
اخى انت بتكسب المال من خلال دخولك الصفقات وتقدر تحقق ارباح كبيرة والبونص
من خلال مشاركتك للمواضيع والردود وانشاء الله تقدر تحقق ارباح

mhd mansour
08-29-2015, 16:13
السلام عليكم
اخي الكريم عندما تفتح صفقة واذا كان صفقتك مع اتجاه السوق فأن اي تحرك بالسوق تكسب منه نقاط,لهذا يجب قبل ان تفتح اي صفقة ان تدرس اتجاه السوق جيدا لكي تكون مع اتجاه السوق

lBiBil
08-29-2015, 16:18
هلا اخي الكريم اولا ادا ادرت ان تكسب بعض المال او النقاط مثل ما تقول يجب عليك ان تتعلم الفوركس في الاول
ولكي تتعلم الفوركس وكيفية التداول يجب عليك الدخول الى القسم التعليمي الموجود في المنتىدى

حسنى صادق
08-29-2015, 17:35
اعتقد ان اهم ما فى الموضوع هو انك تكون قادر على فهم لماذا انت موجود فى السوق و لماذ لم تغادرة الان و من اين نبدا التعامل فى السوق بقوة و متى ننسحب

---------- Post added at 05:35 PM ---------- Previous post was at 05:17 PM ----------

اعتقد انعها ساتراتيجيات هى التى تدع منك متداول ناجح و هى ايضا التى تجعل منك متداول فى احتياج الى الكثير من الوقت للتعلم و فى النهاية فانة من المهم ان يكون لنا طرق للربح من السوق

operateur
08-29-2015, 17:38
السلام عليكم .. ان بداية اي شيئ كيفما كان سواء الفوركس او غيره يبدأ اولا بالتعلم و التقصي في المجال الذي تريد ان تبدأ فيه , لذلك من الطبيعي ان يبدأ مجالك في الفوركس , بالتعلم و البحث عن المعلومة في منتديات مثل هذا المنتدى او مواقع اخرى , ثم تبدأ بتطبيق الدروس المقدمة من خبراء هذه المنتديات , و هكذا تبدأ مجالك في عالم الفوركس .

Saadqnet
08-29-2015, 17:40
تكسب المال في الفوركس عندما يصبح عندك الخبرة الكافية و غير ذلك فأن الفوركس كله خسارة
و من الصعب الاعتماد على الحظ لتحقيق الربح السريع ابتعد عن الطمع عن عبث فهو السبب الرئيسي للخسارة

mouse
08-29-2015, 17:47
السلامع عليكم ورحمة الله وبركاته
الاجتهاد في التعلم فهذا المحكجال ليس بالسهال يمكنك الحصول علي الانوال ولكن العمل الدووب كمان يمكنك الاعتماد علي نسخ الصفقات فهو سهل نسبيا عن الاعتماد علي نفسك كمبتدي ليست لديك الدراية الكامله عن هذا المجال ولكن فقط انك توكل شخص لديه الخبرة في التعامل مع الفوركس في تشغيل اموالك
وللجميع التوفيق باذن الله

mohsiin
08-29-2015, 17:48
اخي انصحك في البداية يالتعلم ومحاولة الاستفادة من القسم التعليمي للمنتدى من ثم جرب الحساب التجريبي بعد دلكيمكن التداول
اتمنى ان تحقق الارباح دائما موفق

mokhtarss
08-29-2015, 18:25
لكسب المال في الفوركس او تقصد في المنتدى يكفيك ان ترد على المواضيع
او ان تكتب مشاركة ولاتنسخ اي كلام احد فيحسب لك البونص

dhmo
08-29-2015, 20:14
ان كنت مبتدا فكر فغقط في تعلم الفوركس و
اقرا اعن التخحليبل الفني و عن ادارةو راس مال و عن الاخبار في الفوركس ايضا .,

اكيد طبعا التحليل الفني هنا اساس وهيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد فيه بردو

islamkool
08-29-2015, 20:21
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اعتقد اخي الكريم ان مسالة الربح في مجال
الفوركس يكون عن طريق مسالة البيع و الشراء و يمكنك كدلك التداول ودلك في اي
وقت تريد وكيفما تشاء تقبل مرورى

ثائر ابو صلاح
08-29-2015, 20:25
مع انني مبتدا مثلك الا انني ساجيبك
واقول

اخي الفاضل عندما تفتح صفقة واذا كان صفقتك مع اتجاه السوق فأن اي تحرك بالسوق تكسب منه نقاط لهذا يجب قبل ان تفتح اي صفقة ان تدرس اتجاه السوق جيدا لكي تكون مع اتجاه السوق

novy
08-29-2015, 22:09
بعض الميزات الرئيسيه التي تشكل مصدرا لنجاح هذا السوق سوق العملات الأجنبية متاح على مدار 24 ساعة,5 أيام في الأسبوع

krmla
08-31-2015, 09:23
يبدأ التدريب على تداول العملات بالرغبة في التعلُّم والدافع لبلوغ النجاح كمتداول. يستلزم التعليم المناسب قدرًا من الالتزام وقدرًا كافيًا من الموارد.

---------- Post added at 06:23 AM ---------- Previous post was at 04:21 AM ----------

يمكنك بكل حرية تنزيل مؤشرات الفوركس الخاصة بمنصات تداول mt4 و mt5 من خلال هذه الصفحة . المؤشرات المذكورة يمكن تحميلها إلي منصة تداول الميتاتريدر لدعم أداء تداولاتك في الفوركس . يمكنك إما تطوير إستراتيجية الفوركس الخاصة بك باستخدام هذه المؤشرات أو يمكنك ببساطة إتباعها كإشارات للتداول . لا تتردد في المزج بين أيا من هذه المؤشرات المعروضة وتضمينها في المتاجر الآلي للميتاتريدر الخاص بك . يمكنك تعديل الكود في المؤشرات المقدمة ليتم تخصيصها وفقا لاحتياجاتك . سوف تكون بحاجة إلي حساب تداول مع احد وسطاء الفوركس mt4 أو mt5 حتى تتمكن من استخدام هذه المؤشرات.

finalhm
08-31-2015, 12:57
الشموع بانواعها وشرحها وعلمها كل شمعه بتمثل وقت وفتره زمنيه وسعريه ايضا على الشارت

tarik46
09-08-2015, 20:14
الكسب في الفوركس يتطلب استراتيجية واضحة مع ادارة حساب جيدة حيث يجب ان لا تتداول بعقود كبيرة
و ان لا تخسر اكثر من 5/100 من راس مالك و تضع دائما صمام الامان الا و هو الستوب لوز
تقبل مروري

saadfdr
09-08-2015, 20:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا شباب المنتدى
و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم

الحل بسيط جدا عدم مخالفة قوانين المنتدى

Hossam Samir
09-08-2015, 20:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحيه طيبة
اخي الغالي الربح ف الفوكس والتداول يطلب عوامل كثيرة هكلمك عن اهمه بالطبع
اولا التخطيط الجيد ثانيا التدريب الجيد ثالثا اقتناص الفرص و الادرة الجيدة لراس المال والابتعاد كل البعد عن 3 عوامل هما
الطمع و التسرع و عدم الثقة واخيرا توفيق الله سبحانه وتعالي

ranimdammar
09-14-2015, 11:11
لا تستعجل ولا تفكر في ذلك في الفوركس لانه يستهلك منك مالك وانا جربت ذلك كنت مستعجلا
في كسب المال وكنت افكر في الوصول الى الثراء بسرعة وهذا كان خطئا فادحا ندمت عليه لاني خسرت الكثير من المال حوالي 3000 دولار

forex all arabes
09-18-2015, 22:28
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر حضرتك مش بتسأل سؤال عادى لان دة سؤال يحتاج الى ان تكون اصلا عندك بعض المعلومات عشان نكمللك اللى ناقصك لكن انت كدة متعرفش حاجة خالص ولذا يجب ان تبدا اولى خطواتك فى القسم التعليمى لتعرف البدايات اولا تحياتى

sofianekem
09-18-2015, 22:35
المهم ان تدرس الصفقات و اتجاهها قبل البدء في أي صفقة و لا تتردد اذا اعتقدت أنك ستربح منها و ستكسب النقاط بالنشاط المتكرر

barcarifi
09-18-2015, 22:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل يتم اكتساب المال او النقاطفى الفوركس من خلال دخول صفقات ناجحة وتحقيق الاهداف المرجوة منها وذلك عن طريق التحليل الجيد للسوق والله الموفق........................

dhmo
09-18-2015, 23:07
المهم ان تدرس الصفقات و اتجاهها قبل البدء في أي صفقة و لا تتردد اذا اعتقدت أنك ستربح منها و ستكسب النقاط بالنشاط المتكرر

وتدرسها طبعا باستخدام تحليل وهو التحليل الفني من اقدم التحاليل ومن افضل واقوى التحاليل ايضا حتى وقتنا الحاضر فالمتاجر هنا مطالب بالفعل بانه يتعلم ويفهم المجال كويس علشان
يقدر يعتمد عليه في التحليل

tawfik999
09-25-2015, 13:09
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي العزيز
لا تزرب يا اخي فهناك وقت طويل للربح الى اذا كان عندك اسراتجية 100% و شكرا