PDA

View Full Version : الخطة الكاملة للنجاح في الفوركس ، عن تجربة

Pages : [1] 2 3 4 5 6

safiforex
06-26-2012, 17:44
بسم الله الرجمان الرحيم
على بركة الله الله اضع لكم خطة كاملة باذن الله لمن يريد النجاح فيالفوركس و كل ما عليه الا ان يلتزم بما ساضعه و سيدعوا لي اكيد
و كل ما اوده هو الدعاء منكم
اولا و قبل كل شيء
الخطة التي ساضعها لكم ، هي هخطة نظرية فقط ، و لكن من يجعلها واقع له فاضمن له بالنجاح في الفوركس بحول الله المهم ان يلتزم بها جيدا و جدا
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي
في العمل في الفوركس يجب ان نعمل وفق طريقة او استراتيجية محكمة و جيدة جدا
و لهذا انا ساضع لكم استراتيجية جيدة و فعالة جدا ، ما عليكم الا الاتزام بها و ان شاء الله تعجبكم
الاستراتيجية نعتمد على مؤشر الموفنج باعدادات 14 سامبل
و موفنج اخر باعدادات 7 اكسبونونسييل
يمكن عمل خط واضح لهما و قوموا بتغيير لونهما لكي تظهر التقاطعات فيهما
نظيف على الشارت مؤشر ار اس اي باعدادات 14 و بمستويات 30 و 50 و 70
نظيف مومنتوم باعدادات 14 بمستوى 100

هذه هي الاستراتيجية سهلة و بسيطة و لكنها قوية
العمل بها يتم على الفريم الساعة افضل او 4 ساعات
طريقة الدخول فيها
في حالة البيع نرى تقاطع الموفنجات الى الاعلى و ننتظر اغلاق الشمعة فيها ضروري
و في الان نفسه ننظر الى اراس اي ان كان فوق 50
و ننظر مومنتوم ان كان فوق 100
مباشر ندخل شراء
و لا نخرج منه الا اذا وصل ار اس اي الى 70 و تجاوزه
او اذا ظهرت تقاطع للموفنج عكسي
او اذا نزل مومنتوم تحت 100
و في حالة البيع يكون كل هذا بالعكس
هذا في ما يخص الخطة العملية و يجب الالتزام بها و سترون النتاءج
ناتي اغلى الخطة المالية
يجب التركيز على اننا لا ندخل باكثر من 5% من راس مال في الصفقة

و ان نلتزم بوضع صفقتين على الاكثر لحين ما ننتهي من الصفقة اما باغلاقها على ربح او بخسارة

تم تحديث الموضوع لكي ابشركم بوضع تمبليت لكم للاستراتجية
و يتجدونه بهذا الرد
http://forex-masr.com/showthread.php?1336-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%B7%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A9-%D9%84%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AD-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%D8%8C-%D8%B9%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D8%A9&p=135337&viewfull=1#post135337

او من هنا مباشرة
http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=877&d=1342923517

born to learn
06-26-2012, 18:18
موضوع مفيد وشيق
انا رأيت هذه الطريقه من قبل ولكن اشكرك على تذكيرى بها مره اخرى واتمنى لك كل التوفيق

safiforex
06-26-2012, 18:23
موضوع مفيد وشيق
انا رأيت هذه الطريقه من قبل ولكن اشكرك على تذكيرى بها مره اخرى واتمنى لك كل التوفيق

نعم اخي الكريم الطريقة كان وضعها شخص في بورصات ، جزاه الله خيرا
و هو كان فاز بها في مسابقة كبيرة ، و وضعها في بورصات ، و انا اول مرة اشوفها رايتها بسيطة جدا و ليس بها اي مؤشر ضعيف
فقررت ان اعمل بها و فعلا كانت لي معاها نتاءج مبهرة
فقط جربوها و انتم لكم الحكم فيها \
الاهم الالتزام بها تماما و لو كانت الخسارة

deadlyfox
06-26-2012, 20:44
تشكر يا غالى على مجهودك واستراتيجيه ان شاء الله نجربها وتنجح بإذن الله تعالى
وان شاء الله تنفعنى كامبتدئ فى مجال الفوركس

mohamedfx2005
06-26-2012, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة لكن عيبها انك يجب ان تكون امام الشارت الى ان تغلق صفقاتك لانها لا تعتمد على هدف وستوب ثابتين

nrgslawi
06-26-2012, 21:08
شكرا لك اخي على هذه الاستراتيجية
طبعا كل واحد يعتمد على الاستراتيجية التي يحبها ويرتاح لها لكن للمبتدئين يجب الحرص على اختيار على استراتيجية مربحة

safiforex
06-26-2012, 21:29
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة لكن عيبها انك يجب ان تكون امام الشارت الى ان تغلق صفقاتك لانها لا تعتمد على هدف وستوب ثابتين

كل امور لها حلول اخي الكريم
المهم ان يكون الواحد مقتنع بالاستراتيجية التي يعمل بها و بالتالي تظهر له بعدها ايه اللي لازم يعمله
انت قلت ان الواحد لازم يتابع و هذا صحيح ، لكن انا اقول لك على شيئ ممتاز ، ان الواحد يدخل على الصفقة و اعمل لها تريلينج على 15 او 25 نقطة ، و اتركها ، اكيد ستربحك ما لم تحلم به
او اعمل لها هدف معين لكل صفقة 30 الى 50 الى 80 على حسب نوع الفريم المتباع معه

The Mester X
06-26-2012, 21:40
مشكور اخوي على الاستراتجية الجيدة و جاري تجربتها على الديمو و لي عودة بعد تجربها و اي اسؤال راح اقولك

safiforex
06-26-2012, 21:59
مشكور اخوي على الاستراتجية الجيدة و جاري تجربتها على الديمو و لي عودة بعد تجربها و اي اسؤال راح اقولك

ان شاء الله اخي الكريم ستعجبك كثيرا ، المهم ان تلتزم بشروطها جيدا و ان حصل اي من شروط الخروج فاخرج و لو على خسارة ، و انا اؤكد لك ستعجبك ان شاء الله
و انا رهن الاشارة في اي شيئ تريده او تسال عنه ن المهم جرب و قل لنا النتاءج التي توصلت بها
بالتوفيق ان شاء الله للجميع

i5land_man
06-26-2012, 22:09

طبعا لا ننصح بتجربة اي استارتيجية علي حساب حقيقي
ولكن من الاساسيات اننا نتعامل معاها ونقيمها عالتجريبي فترة كافية

safiforex
06-26-2012, 22:19

اكيد يا غالي / الاهم هو التجريب اولا على التجريبي و هذه من البديهيات
و لو انني متيقن منها جدا ، المهم ان يعمل عليها لاول مرة فلابد ان يجربها على الديمو ، و من خلال وضع المؤشرات سيظهر كل شيء على مرءى العيون
بالتوفيق للجميع فيها

alskndry
06-26-2012, 22:22
استراتيجية معروفة والكثير يقوم باسنخدامها

بس لا افضل العمل على المؤشرات لان معظمها يعطى اشارات غير صحيحة

jihadazzam
06-26-2012, 22:23
بسم الله الرجمان الرحيم
على بركة الله الله اضع لكم خطة كاملة باذن الله لمن يريد النجاح فيالفوركس و كل ما عليه الا ان يلتزم بما ساضعه و سيدعوا لي اكيد
اولا و قبل كل شيء
الخطة التي ساضعها لكم ، هي هخطة نظرية فقط ، و لكن من يجعلها واقع له فاضمن له بالنجاح في الفوركس بحول الله المهم ان يلتزم بها جيدا و جدا
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي
و لهذا انا ساضع لكم استراتيجية جيدة و فعالة جدا ، ما عليكم الا الاتزام بها و ان شاء الله تعجبكم

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية
و ان نلتزم بوضع صفقتين على الاكثر لحين ما ننتهي من الصفقة اما باغلاقها على ربح او بخسارة

شكرا لك على الموضوع
موضوع مهم والفوركس بدون استراتجية يكون فاشل
وان هذه الاستارتجية كتر يطبقونها شكرا لك وجزاك الله كل حير

omar kapo
06-26-2012, 22:24
استخدام الاسترتيجيات وتجريبها لا يكون ع حقيقي بل ع الديمو فان الخسارة فيه ليست حقيقية ام ع حساب حقيقي يعني اول ما اشتغل اجرب
ما اتبع النظم القديمة احسن

safiforex
06-26-2012, 22:25
شكرا لك على الموضوع
موضوع مهم والفوركس بدون استراتجية يكون فاشل
وان هذه الاستارتجية كتر يطبقونها شكرا لك وجزاك الله كل حير

الله يبارك فيك اخي الكريم ، و كل ما اريده فقط الدعاء و ليس الا
المهم ان تستفيدوا من هاته الاستراتيجية السهلة و البسيطة بدون تعقيدات و لا اي شيئ ، و هي بتربح اكيد
فقط الالتزام بها و بادجارة مالية جيدة و اكيد ستشق طريقك نحو النجاح

sobissa
06-26-2012, 22:33
شكرا أخي على الطريقة مع أن أغلب الاخوة سبق لهم رؤية هذه الاستراتيجية من قبل وأنا معهم لكن التعقيب الذي عندي هو أني لاحظة أن أغلب الاخوة عندما يظعون استراتيجية لا يذكرون الاخوة بوقف الخسارة وهذا هو سر النجاح في الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 22:39
شكرا أخي على الطريقة مع أن أغلب الاخوة سبق لهم رؤية هذه الاستراتيجية من قبل وأنا معهم لكن التعقيب الذي عندي هو أني لاحظة أن أغلب الاخوة عندما يظعون استراتيجية لا يذكرون الاخوة بوقف الخسارة وهذا هو سر النجاح في الفوركس

الجميع يهمل وقف الخساره

وانا قولت مراراً وتكراراً انا لا صفقه ناجحه ولا متاجر ناجح بدون وقف الخساره

اى استراتجيه لا تعمل باستوب لوز تبقا خطر

m_fekry
06-26-2012, 22:46
اشكرك اخى على هذا المجهود الرائع والمميز وان شاء الله اقوم بتجربة هذه الخطه وتنجح معى وسوف اجربها على الديمو اولا

aboualy
06-26-2012, 22:51
استخدام الاسترتيجيات وتجريبها لا يكون ع حقيقي بل ع الديمو فان الخسارة فيه ليست حقيقية ام ع حساب حقيقي يعني اول ما اشتغل اجرب
ما اتبع النظم القديمة احسن

فعلا اخى العزيز اى استراتيجية جديدة لابد ان يتم تجريبها لفترة كافية على الحساب التجريبى حتى يتم التاكد من نتائجها قبل ان نقوم بتطبيقها على الحساب الحقيقى

saad
06-26-2012, 23:10

Mr.GooDMaN
06-27-2012, 00:29
هجربها اان شاء الله على الديمو فترة لمدة اسبوعين او ثلاثة ونشوف النتائج ان شاء الله
اما ادارة رأس المال سيتم دراسة الادارة المناسبة للاستراتيجية وفقا لمتوسط الاهداف

mohamed22
06-27-2012, 01:00
استراتيجية ممتازة ويجب العمل بها للمبتدئين
ولكن يجب ايضا تجربتها لفترة طويلة كى نضمن نجاحها

i5land_man
06-27-2012, 01:10
استراتيجية ممتازة ويجب العمل بها للمبتدئين
ولكن يجب ايضا تجربتها لفترة طويلة كى نضمن نجاحها

طبعا ده شئ اساسي اومال ازاي حنحكم علي قوتها بشكل واقعي ومنطقي
لازم نحطها في اطار الممارسة والتطبيق العملي عالديمو ونقيم نتائجها لو كويسة نشتغل بيها

sho
06-27-2012, 01:26
موضوع اكثر من رائع .. سوف اوم بمحاولة تطبيق هذة الاستراتيجة على حساب ديمو وفى حالة النجاح فى تطبيقها وتحقيق ربح منها سوف انتقل بها الى حسابى الحقيقى وسوف اقوم بنشر اى نتائج وشكرا

konine
06-27-2012, 01:28

أنا معك في كلام الذي تقوله
لأن أي ستراتيجية يجب تجربتها على دمو في فترة كافية قبل حكم عليها
الله كريم

i5land_man
06-27-2012, 01:28
موضوع اكثر من رائع .. سوف اوم بمحاولة تطبيق هذة الاستراتيجة على حساب ديمو وفى حالة النجاح فى تطبيقها وتحقيق ربح منها سوف انتقل بها الى حسابى الحقيقى وسوف اقوم بنشر اى نتائج وشكرا

طبعا عين العقل اللي انت بتعمله ده وبتدي نموذج هايل للطريقة المثلي للتعامل مع الاستراتيجيات
كلنا لازم الاول نجرب الاستراتيجية عالتجريبي ثم اذا اثبتت نجاحها ننتقل بها الي الحساب الحقيقي

safiforex
06-27-2012, 01:59
جميل اخواني انكم تناقشون اشياء مهمة في الموضوع و من بينها وضع الستوب
لو قراتهم الاستراتيجيو ستجدون ان الستوب موجود اخوني / و هو ان يتم وقف الصفقة لو تم انعكاس التقاطع او هبط ار اس اي عن 50 في حالة الشراء او المونتون عن 100
و هذا طبعا وقف للخسارة
اما عن التجريب فلمن يود تجريبها فليجربها بالعفل لانها تستحق التجريب و التعامل بها
بالتوفيق للجميع

saad
06-27-2012, 02:36

KOGI
06-27-2012, 03:20
هجربها اان شاء الله على الديمو فترة لمدة اسبوعين او ثلاثة ونشوف النتائج ان شاء الله
اما ادارة رأس المال سيتم دراسة الادارة المناسبة للاستراتيجية وفقا لمتوسط الاهداف

يا ريت يا كيمو تجرب وتقولى وصلت لايه وان شاء الله النتايج تكون كويسة

ahmed abdalla
06-27-2012, 03:40
شكرا اخى على الا ستراتيجية الرائعة هذة ونتمنى لك النجاح وتحقيق اهدافك فى الفوركس

Mr.GooDMaN
06-27-2012, 04:10
يا ريت يا كيمو تجرب وتقولى وصلت لايه وان شاء الله النتايج تكون كويسة

هههههههههههه انت عاوزني اجرب واقولك من غير ما تجرب انت كمان
هضحك عليك واجبلك نتايج مغرضة ههههههههههه

ahmed saleh
06-27-2012, 04:16
هى طريقة كويسة جدا ممكن تفيد اى شخص يريد ان يعمل فى الفوركس ويحب ان يستفيد من مثل هذة الطرق
ولكنى لا لا اجرب هذة الطريقة ولكنى سوف اجربها واقولك لك على النتجية انشاء الله

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 04:20
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
الف الف شكر لك على هذا الطرح الجميل
واتمنى ان نستفيد منها فعلا
اتمنى لك دوام التوفيق

saad
06-27-2012, 16:42

Noah
06-27-2012, 17:25
فى الحقيقة استراتيجية جيدة بالفعل ويمكن من خلال هذه الطريقة ان يحقق الكثير ممن يعملون فى الفوركس الكثير من الارباح الجيدة واعتقد ان كثير جدا ممن يعملون فى الفوركس يفكرون جيدا فى العمل فى المؤشرا بالاخص فى الموفينج افريج وعلى مؤشر القوةا لنسبية القوى بالفعل

kamizidan
06-27-2012, 17:26
نعم اخي انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة

mosghaly
06-27-2012, 18:19
انا استراتيجيتي مشابهه قليلا بالاستراتيجيه دي عشان انا بستعمل الموفينج افيريدج لثلاته واحد 10 والتاني 25 والتالت 50 بالاضافه الي مؤشر ال ار اس اي

Mostafa Mando
06-27-2012, 18:23
نعم اخي انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة

اهم شئ في الفوركس هم الحساب الديمو في تطبيق ما تعلمته وتطبيق الاستراتيجيات والطريق الجديدة في الربح

وبما انك طبقتها على الديمو وطلبعت ممتازة توكل على الله وطبقها على الحقيقي وقولنا النتائج

HUSSENEY
06-28-2012, 17:01
طريقة جيدة جدا
فالموفينجات من اقوى ادوات التداول فى الفوركس وغالبا يحترمها السعر
ويا سلام لو كانت الموفينجات هى موفينجات ارقام فيبوناتشى

ahmed
06-28-2012, 17:06
جميل اخواني انكم تناقشون اشياء مهمة في الموضوع و من بينها وضع الستوب
لو قراتهم الاستراتيجيو ستجدون ان الستوب موجود اخوني / و هو ان يتم وقف الصفقة لو تم انعكاس التقاطع او هبط ار اس اي عن 50 في حالة الشراء او المونتون عن 100
و هذا طبعا وقف للخسارة
اما عن التجريب فلمن يود تجريبها فليجربها بالعفل لانها تستحق التجريب و التعامل بها
بالتوفيق للجميع

شكرا يا اخى جارى ان شاء الله تجربه الاستراتيجيه
بما انها حققت نتائج ممتازة من قبل اتمنى ان تفتح لها ورشه عمل ونتابع جميعا الاستراتيجيه بشارتاتنا هناك

Desperate
06-28-2012, 17:08
يا ريت تلبى لى طلبى
بإرفاق شارتات توضح الاستراتيجية
مع ارفاق شارتات موضح عليها فرص مبنية على الاستراتيجية
فقط للايضاح اكثر
وشكراا لك

madoxegy
06-28-2012, 17:13

Noah
06-28-2012, 18:21
اتمنى ان يستفيد الجميع من مثل هذه الخطط التى من خلالها قد تساعد المتاجر فى الفوركس من معرفة الطريق الى النجاح بعد الظلاما لذى يعيش فيه من خسائر متتالية ولذلك نتمنى دائما ان نجد الخطة المثالية للعمل فىا لفوركس والربح منه

revenge
06-28-2012, 18:32
فكره كويسه .. بس كل واحد المفروض يشتغل علي الطريقه المناسبه ليه .. و الاستراتيجيه اللي هو نفسه شايفها كويسه و هتحققله ارباح كويسه

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:41
متشكر جدا على الاستراتيجية دى وان شاء الله هجربها وربنا يعنا كلنا
وتكون وش الخير علينا انا مازلت مبتدىء وهجربها على الديمو الاول واقولك ايه النتايج شكرا ليك يااخى الكريم

safiforex
06-28-2012, 19:41
شكرا يا اخى جارى ان شاء الله تجربه الاستراتيجيه
بما انها حققت نتائج ممتازة من قبل اتمنى ان تفتح لها ورشه عمل ونتابع جميعا الاستراتيجيه بشارتاتنا هناك

قريبا اخي الكريم سافتح رشة عمل بالاستراتيجية و ان شاء الله نصل الى البمتغى بحول الله
في الايام الاتي ساعمل روشة لها و لكن هذا يتطلب المشاركة من الكل ، لكي ناتي بالفرص الجيدة ،

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:42
ان شاء الله هجربها واقولك انا مازلت مبتدىء
لذلك هجربها على الديمو الاول واقولك نتيجة الاستراتيجية دى وفعالة ولا لا متشكر اوى اوى

sami
06-28-2012, 19:49
إستراتيجية بسيطة و أتمنى أن تكون فعالة ما أعجبني فيها أنها تعتمد على فريم الساعة،و هو الفريم الذي
أعتمده في المتاجرة،كما أن إدارة رأس المال التي أشرت إليها تبدو مثالية جدا،سأقوم بتجريبها على حساب
ديمو و أتمنى أن تكون النتائج باهرة بإذن الله

safiforex
06-28-2012, 20:00
إستراتيجية بسيطة و أتمنى أن تكون فعالة ما أعجبني فيها أنها تعتمد على فريم الساعة،و هو الفريم الذي
أعتمده في المتاجرة،كما أن إدارة رأس المال التي أشرت إليها تبدو مثالية جدا،سأقوم بتجريبها على حساب
ديمو و أتمنى أن تكون النتائج باهرة بإذن الله

ان شاء الله اخي لما تجربها يتجد بها نتاءج جيدة باذن الله
للاشارة هي بها صفقات خاسرة هذا ضروري و لكن لو تبعنا القواعد بتاعتها سنجد الارباح تفوق الخساءر بكثير

a5rzamn
06-28-2012, 20:02
المشكله اخى العزيز انو العمليات الحسابيه وكيفية وضع صفقه على حسابات الايام الي سبقة لسا ضعيف فيها

انا بعتمد على توصيات حاليا بتاجر على اساسها

راح نحاول نتعلم اكثر عن الموضوع

i5land_man
06-28-2012, 20:03
فكره كويسه .. بس كل واحد المفروض يشتغل علي الطريقه المناسبه ليه .. و الاستراتيجيه اللي هو نفسه شايفها كويسه و هتحققله ارباح كويسه

عشان كده كل الاستراتيجيات المعروضة للاستخدام لازم كل متاجر يحاول يجربها بينوه وبين نفسه ويقيمها التقييم المناسب ليها
وعلي هذا الاساس يختار لنفسه ما يعتقد انه الاقوي والامن من هذه الطرق

Mtec
06-28-2012, 20:07
بالفعل هذه الاستراتيجية جيدة عملت بها لمدة شهرين ، وهي بالفعل لها نتائج جيدة
وانصح اي حد لم يجربها ان يجربها و يستفيد منها ولو مأقتا

2x1
06-28-2012, 20:15
شرح رائع اخي لكن هناك مبتدئين يحتاجون توضيح اكثر بالشرح
علي الشارت عملي لكي يكون موضوع متكامل الف شكر عالموضوع

assidi saber
06-28-2012, 20:36
اخي شكرا لك على هذا المجهود الكبير الذي قمت به و اتمنى لك التوفيق

compaq0
06-28-2012, 20:57
هل تقصد ان تجتمع كل هذه الشروط فى العمله لكى ندخل الصفقه؟اوك ماهو الهدف و الاستوب لوس اذن الذن نحدده لكل صفقه هل اختيارى من مضارب لاخر

AhmedMagnifico
06-28-2012, 21:12
اظن انها خطة جيدة
هحاول اجربها على الديمو ان شاء الله وارد عليك
شكراً يارس :)

amrmorasamir
06-28-2012, 21:33
شكرا ياباشا على الخطه الجميله دى بس ياريت بعض النتائج والفرص اللى انت دخلت عليها عشان تحمسنا للدخول عليها

Mostafa Mando
06-28-2012, 21:37
شرح رائع اخي لكن هناك مبتدئين يحتاجون توضيح اكثر بالشرح
علي الشارت عملي لكي يكون موضوع متكامل الف شكر عالموضوع

صحيح يا اخي فالصور تتحدث وتعلم المبتدئين سريعاً اسرع من الكلام

وان شاء الله نفتح موضوع خاص للمبتدئين فقط ولاستفسارتهم وشرح بالصور لك شئ ان شاء الله

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 21:54
كثيرة هي استراتيجيات الموفينجات وتقاطعاتها وفي نظري انها لا تصلح الا في حاله كان السوق له اتجاه واضح اي في حاله الترند اما في التذبذب فكل استراتيجيات الموفينجات فاشله اذن اذا استطعت تحديد العمله في اي وقت الان (ترند ام تذبذب( فسوف تنجح معك اي استراتيجيه قائمه علي تقاطع الموفينجات

safiforex
06-28-2012, 22:28
كثيرة هي استراتيجيات الموفينجات وتقاطعاتها وفي نظري انها لا تصلح الا في حاله كان السوق له اتجاه واضح اي في حاله الترند اما في التذبذب فكل استراتيجيات الموفينجات فاشله اذن اذا استطعت تحديد العمله في اي وقت الان (ترند ام تذبذب( فسوف تنجح معك اي استراتيجيه قائمه علي تقاطع الموفينجات

اخي الكريم اود ان اقول لك بان الاستراتيجية هذه ليست تقاطعات موفنج لوحدها
لذا فلا داعي للتشكيك فيها ما دام الواحد لم يجربها بعد
الاستراتيجية بها ار اس اي و هو معروف جدا دوره و كذلك مومنتوم ، فيكفي ان بها هذان المؤشران فيكفي انها جيدة

sheko
06-28-2012, 22:30
شكرا اخي علي الطريقه لكن ما فيش طريقه بتبقي ناجحه علي طوول فساعات بتحصل حاجات تغير من مجري الخطه بالكامل + ممكن اي خطا في تنفيذ الخطه يدمرها كليا شكرا مره اخري اخي و بالتوفيق

mony
06-28-2012, 22:43
التاجر الناجح يعمل ضمن خطة موثقة أن يتضمن قواعد إدارة المخاطر وتحدد العائد

kingman
06-28-2012, 23:26
شكرا اخي علي الطريقه لكن ما فيش طريقه بتبقي ناجحه علي طوول فساعات بتحصل حاجات تغير من مجري الخطه بالكامل + ممكن اي خطا في تنفيذ الخطه يدمرها كليا شكرا مره اخري اخي و بالتوفيق
والمهم فى الطريقة او الأستراتيجية هى المحصلة واى طريقة معرضة مهما بلغت قوتها للخسارة لكن طبعا المهم ادائه وتقييمها على فترة كبيرة نسبيا حتى تكون استراتيجية او طريقة ناجحة او فاشلة

gribi17
06-29-2012, 04:11
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

يا أخي الفاضل تلحق لنا بعض من الشروحات على الشارت
لكي يتسنى لنا الفهم و التطبيق لتدر علينا بالربح ان شاء الله

khaled zizo
06-29-2012, 04:48
وضع الستوب
و هذا طبعا وقف للخسارة

محمد فرغلى
06-29-2012, 09:23
انا قابلتنى الطريقة دى قبل كدا وهجربها ان شاء الله
وهقولك النتيجة بعد اما اجربها بس انا دلوقتى فى مرحلة التعلم لسة شكرا ليك

xtomorrow
06-29-2012, 13:31
اشكرك اخي الكريم على هذه الاستراتيجية
ان شاء الله اجربها على الديمو اولا
واتمنى تكون استراتيجية ناجحة وفعالة

magic777
06-29-2012, 16:12

انا معاك اننا لازم نجربها الاول كتير على الديمو ولا للعمل بها حتى على حساب البونص من غير
ما نعرف نتائجها ايه اولا على الديمو وهل هنقدر نحقق منها ارباح مستمره ام فيه اخطاء محتاجه
مننا اننا نفلترها اولا

mhmd
06-29-2012, 17:09
طب مافيش اي ورشة خاصة بهذا الموضوع

هنتابع معاك ان شاء الله

عشان الكل يستفاد

mido303037
06-29-2012, 17:11
ايون الناس تجرب اى استراتيجية على الديموا وازا نجحت تتبع هذة الاستراتيجية
وازا خسرت يبتعدوا عنها

safiforex
06-29-2012, 17:36
كرا لكم اخواني الكراغم على تفاعلكم مع الموضوع ، و اتمنى ان الاعضاء يكونو قد استفادوا من هذه الاستراتيجية
و لمن قد جربها و شاف النتاءج يا ريث ان يضع الاثباتات سواء اكانت ايجابية او سلبية لنرة تقييم افضل لها

mido303037
06-30-2012, 02:51
مشكور جدا على هذة التجربة
باذن اللة نجربها على الديمو ونشوف اية الى هيحصل مشكور جدا على الاستراتيجية

كريم
06-30-2012, 02:57
تمام يا معلم

جاري التجربه
و يا ريت تقلل من المؤشرات و تخليك كلاسيكي

و الله يوفق الجميع

mage
06-30-2012, 03:52
النجاح فى الفوركس متوقف على المتاجر نفسه ولا يمكننا ان ننكر او ننسى ان المتاجر هو الذى بيده القدرة الكاملة على تحقيق النجاح لنفسه عن طريق الاستمرار فى السوق بالرغم من اى خسارة تواجهه

xtomorrow
06-30-2012, 03:59
هي استراتيجية وخطة محكمة حقيقة
لكن وككل الاستراتيجيات لا تصدق بشكل مستمر
والحقيقة هذه اشكالية لم افهمها واظن ان السوق يتغير

hesham itch
06-30-2012, 06:20
من الممكن ان تفيد هذه الخطة العديد من المبتدئين فى مجال الفوركس والذين يبحثون عن اى
نصيحة لتعلم الجديد عن الفوركس ولكن هناك من المحترفين من لديه خطته الخاصة
واستراتيجيته التى يؤمن بها ويعمل على اساسها

waleed adel
06-30-2012, 20:33
مشكور على موضوعك موضوع مفيد جدا واستراتيجيه جميله
ولابد من تجربتها اولا على الديمو واتباعها بعد الاختبار اكيد

moonlight
07-01-2012, 01:10
شكرا على الموضوع المفيد
ويجب لكى نصنع النجاح وتحقيق الارباح فى سوق الفوركس ان نقوم بتحديد
اهداف المتاجرة ووضع خطة التداول والالتزام بها جيدا وعدم الخروج عليها

HARRY POTTEER
07-01-2012, 01:15
موضوع مفيد وشيق
انا رأيت هذه الطريقه من قبل ولكن اشكرك

mohamed1happy
07-01-2012, 01:17
مشكوور يا غالي علي مجهودك وبالفعل الاستراتيجية قد اعجبتني ولكني لا انصح احدا ان يجربها علي حسابه الحقيقي قبل ان يجربها علي الديمو

HARRY POTTEER
07-01-2012, 01:21
مشكوور يا غالي علي مجهودك وبالفعل الاستراتيجية قد اعجبتني ولكني لا انصح احدا ان يجربها علي حسابه الحقيقي قبل ان يجربها علي الديمو

بالفعل يجب تجربة الاسترراتيجية لفتترة على الحساب اللدديمو قبل تطبيقها
على الحقيقي

safiforex
07-01-2012, 01:23

العفو يا غالي ، و انا تحت الامر في كل شيئ تريدونه
المهم كما قلت يجب ان يتم التجريب لمدة على الاستراتيجية و ان شاء الله تعجيكم

abdallah elbaz
07-01-2012, 18:32
تسلم جدا
ولكن الافضل اننا نجرب الاستراتيجيه على حسابات وهميه علشان نقدر نتعلم احسن
وافضل ان كل شخص يمكن يضيف او يحذف من الاستراتيجيه المطروحه

Dentist Ahmed
07-01-2012, 18:42
الموضوع جميل ولكن عالم الفوركس لا يحب المغامره
لذلك لابد من عمل حساب تجريبى ( الديمو ) وتجربه هذه الاستراتيجيه عليه
حتى لا نغامر برأس مالنا فى مشروع لم نتفهمه جيدا

safiforex
07-01-2012, 20:55
تسلم جدا
ولكن الافضل اننا نجرب الاستراتيجيه على حسابات وهميه علشان نقدر نتعلم احسن
وافضل ان كل شخص يمكن يضيف او يحذف من الاستراتيجيه المطروحه

الله يخليك يا غالي
المهم ان الاستراتيجية انا وضعتها لكم و اطمانكم بانها جيدة
و من يريد التجريب على اليدمو فهذا راي حين ، و فعلا اريدكم ان تجربوها قبل التداول بها حقا
و ان شاء الله تعجبكم بالتوفيق

ZOUHAIR_ZIZO28
07-01-2012, 21:20

husamart
07-01-2012, 21:22
جميل جدا وفكرة مرت عليا وممكن للمبتدئ الاعتماد عليها فهي سهلة للتعامل

safiforex
07-01-2012, 21:36

الله يبارك فيك اخي الكريم
و الاستراتيجية فهي موضوعة لكم كل ما هنالك فقط تجريبها و ان شاء الله تجدها مناسبة لك

derfcase
07-05-2012, 05:53
اذا - هل من الممكن تلخيص ذلك اخي الكريم
safiforex
ان ادارة الخاطر هي السبيل الوحيد للنجاح في الفوركس ؟

Mohamed90
07-05-2012, 13:45

السلام عليكم طبعا اخي هذه الطريقة فعالة و لا يمكننا نكار مفعولها
و اي استراتيجية يجب تجربتها قبل تداول عليها في الحقيقي
و هذا ما نراه للاسف كثير من يجربون على الحقيقي و هذا غير جيد بتاتا

kimokonolove
07-05-2012, 13:50
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

شكرآ يا غالى على خطة العمل
لاكن ممكن كل شخص يطور من خطتة حسب اراءة وحسب طبيعة عملة
سواء على فريمات كبيرة او صغيرة
لاكن الأهم الألتزام بأدارة رأس المال

m_fekry
07-05-2012, 13:55
فى الحقيقه شرح جيد واستراتيجيه مفيده ممكن تجربتها ان شاء الله ولكن على الحساب التجريبى اولا
وبعد نجاحها ان شاء الله سوف انتقل الى الحساب الحقيقى وبالتوفيق للجميع

jihadazzam
07-05-2012, 13:55
السلام عليكم
عندما تتعلم الفوركس وتتعلم من اخطائك
ابني استراتجية على حسابك كم هو حسابك صغير ام كبير
على قدر حسابك ابني استراتجيتك ولا تتعداها

magic777
07-05-2012, 18:08
السلام عليكم
عندما تتعلم الفوركس وتتعلم من اخطائك
ابني استراتجية على حسابك كم هو حسابك صغير ام كبير
على قدر حسابك ابني استراتجيتك ولا تتعداها
هو المفروض يعمل استراتيجيه تناسب راس ماله وخطته لاداره راس المال ده
بحيث مثلا لو هو حسابه صغير يعتمد على استراتيجيه صفقاتها سريعه باهداف صغيره ويوميا علشان يقدر يحقق ربح جيد
ولو حسابه كبير يقدر يعتمد على استراتيجه للصفقات السوينجيه وهكذا

remo
07-05-2012, 18:12
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

اهم حاجة انت عملتها هى انك هتلتزم با استراتيجية جيدة تعطييك فرصة لنقطة دخول قوية فى معظم الصفقات وكمان التزمت بادارة راس مال صارمة وهما الاتنين مفتاح الفوز فى الفوركس

memostar3
07-05-2012, 18:21
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

والله يالغالى ربي يوفقك موضوع وخطه واستراتيجيه متكامله وفقك الله لما يحبه ويرضاه تحياتى وراح احاول اطبقا بحذافيرها ان شاء الرحمن

ymn30
07-05-2012, 18:21
اخى طبعا شكر واجب على الاسترتجيه وكمان يوجد بعض المؤشرات لو اضافت الى الاسترتجيه للئمان اكتر زى موفينج 55 وموفينج 100 اظن بكدة ممكن تحديد الهدف وكمان نقط الدخول هتكون قويه

pimo
07-05-2012, 18:24
انا اشكرك اخي علي هذه الاستراتجية الجيد التي وضعتها بين ايدينا لكي نستفيد نحن ايضا من هذا السوق الكبير وكان احسن ان وضعتها بشرح مصور لكان افضل لكي تعم الفائدة علي الجميع

safiforex
07-05-2012, 18:29
اهم حاجة انت عملتها هى انك هتلتزم با استراتيجية جيدة تعطييك فرصة لنقطة دخول قوية فى معظم الصفقات وكمان التزمت بادارة راس مال صارمة وهما الاتنين مفتاح الفوز فى الفوركس

اخي الكريم انت ذكرت اهم شيء الذي يجب ان بعرف كل واحد انه اهم شيئ للنجاح في اي استراتيجية انه الاتزام ، فالاتزام باستراتيجية معيتنة يجب ان نعمل بها وفق شروط مضبوطة و وفق قواننيها و لا نفعل اي شيئ من عندنا فقط نلتزم بما تعطيه لنا من اشارات
و تاكد اخي بالنسبة لهاته الاستراتيجية لو التزمنا بها تماما فانها ستوفر ربح كبير جدا

تامر
07-05-2012, 19:15
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

الانضباط هو مفتاح النجاح ، قد لا يكون الأمر مثيراً دوماً، و لكنه يساعدك في الاستمرار. لا يهم بأي زوج من العملات قررت أن تتداول، أو حتى كم عدد هذه الأزواج، فالخطة هي الأمر الرئيسي ، و يجب تجزئتها و التدرب عليها و إثبات صلاحيتها قبل أن تقوم بأية عملية تداول في السوق الحي.

safiforex
07-05-2012, 19:31
الانضباط هو مفتاح النجاح ، قد لا يكون الأمر مثيراً دوماً، و لكنه يساعدك في الاستمرار. لا يهم بأي زوج من العملات قررت أن تتداول، أو حتى كم عدد هذه الأزواج، فالخطة هي الأمر الرئيسي ، و يجب تجزئتها و التدرب عليها و إثبات صلاحيتها قبل أن تقوم بأية عملية تداول في السوق الحي.

بطبيعة الحال اخي الكريم فان الانضباط من و ابرز الاشياء التي تجعل الواحد ياخذ طريقه الصحيح للنجاح في الفوركس
و الانضباط هذا يتجلى في الاتزام بكل ما له علاقة بالفوركس سواء منها الطريقة او الاستراتيجية او الادارة المالية
و اذا ادرك المتداول اهمية الالتزام في هذه فقد ادرك محلة مهمة من مراحل الاحتراف الفعلي في المجال

memostar3
07-05-2012, 19:41
بطبيعة الحال اخي الكريم فان الانضباط من و ابرز الاشياء التي تجعل الواحد ياخذ طريقه الصحيح للنجاح في الفوركس
و الانضباط هذا يتجلى في الاتزام بكل ما له علاقة بالفوركس سواء منها الطريقة او الاستراتيجية او الادارة المالية
و اذا ادرك المتداول اهمية الالتزام في هذه فقد ادرك محلة مهمة من مراحل الاحتراف الفعلي في المجال

لقد اثرت نقطه من اهم النقاط الا وهي الاتزام حيث انه كلما التزم المتداول فانه باستطاعته تحقيق كل ما يرغب فيه ويتمناه بسهوله ويسر لان الموضوع بسيط للغايه وليس به اى تعقيدات سوى وجوب الاتزام بالاستراتيجيه الصحيحه وخطه العمل المناسبه

mando
07-05-2012, 20:39
استراتجية موفقة ان شاء الله الحقيقة مش بحب اتعامل مع الموفنجات كا تقطاعات لانه احيانا التقطاعات بتغير بسرعه
لكن شرط الار اس اى والمومنتوم ممكن تظهر لينا الاشارات الخائطة عندى سؤال بالنسبة لى الازواج ما هى لانه فى احيانا استراتجيات لا يتم العمل بيها على ازواج محددة

elzeel
07-05-2012, 21:09
هى فعلا قويه ماشاء الله ولكن هل مازالت الاستراتجيه دى قويه ويمكن العمل بها حاليا
لانى شايف ان ممكن امر زى دا يكون بقى ضعيف حاليا ولا ايه

safiforex
07-05-2012, 21:22
استراتجية موفقة ان شاء الله الحقيقة مش بحب اتعامل مع الموفنجات كا تقطاعات لانه احيانا التقطاعات بتغير بسرعه
لكن شرط الار اس اى والمومنتوم ممكن تظهر لينا الاشارات الخائطة عندى سؤال بالنسبة لى الازواج ما هى لانه فى احيانا استراتجيات لا يتم العمل بيها على ازواج محددة

الله يبارك فيك اخي الكريم ، الاستراتجية جيدة جدا و التقاطعات للموفنج فهي قوية اخي الكريم بتعطي نقط قوية و خصوصا انه في استراتجيتنا هاته نضيف اليها كقلتر مؤشران معروفان ار اس اي و المونتوم ، فهذان المؤشران بيعطيان بالاضافة الى التقاطع النقط القوية جدا و اما الزوج فالاعتماد على جميع الازواج فهذه الاستراتجية للكل

kingman
07-06-2012, 00:50
هى فعلا قويه ماشاء الله ولكن هل مازالت الاستراتجيه دى قويه ويمكن العمل بها حاليا
لانى شايف ان ممكن امر زى دا يكون بقى ضعيف حاليا ولا ايه

وطبعا ده مش هيظهر غير فى التجربة فترة مناسبة لايف فياريت من يجرب اى استراتجية مطروحة فترة ان يضع تجربته فيها كى يكون تقييم لها وعامل مساعد لمن يريد تجربة الأستراتيجية وربنا يوفق الجميع بفضله

gemmy
07-06-2012, 01:34
موضوع شيق اخى الكريم فانه يمكن الاعتماد على الاستراتيجيات المربحة و احترام و حسن ادارة راس المال و الالتزام و ستاتى الارباح ان شاء الله
بس لو ممكن تحط صور من صفقات حية لشرحها ليستفيد الجميع

waleed adel
07-06-2012, 01:53
اكيد استراتيجيه جامده جدا بما فيها من مجموعة مؤشرات هائله بجد وتستخق التجربه
بس هنجربها شويه على الديمو ونتوكل على الله ونبدا بيها البونص

memostar3
07-06-2012, 02:39
اكيد استراتيجيه جامده جدا بما فيها من مجموعة مؤشرات هائله بجد وتستخق التجربه
بس هنجربها شويه على الديمو ونتوكل على الله ونبدا بيها البونص

ربي يوفقك ف التجربه يالغالى
وياريت ماتنساناش باخر الاخبار الله يكرمك
علشان لو كدا ندوس معاك

ehab
07-06-2012, 04:19
اولا جزاك الله كل خير ع الاستراتيجية العظيمة دى
ثانيا ان شفتها من قبل بس مفيش مانع ان الواحد يتذكرها برضو ومشكور مرة اخيرة وربنا يجعلها ف ميزان حسناتك

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 04:58
موضوع شيق اخى الكريم فانه يمكن الاعتماد على الاستراتيجيات المربحة و احترام و حسن ادارة راس المال و الالتزام و ستاتى الارباح ان شاء الله
بس لو ممكن تحط صور من صفقات حية لشرحها ليستفيد الجميع

اولا احييك على احترامك لادارة رأس المال والالتزام
ثانيا ده طلبي من كل واضع استراتيجية ان يضع لنا صور فرص تمت بالفعل وفرص حية من السوق حتى يستطيع الجميع الاستيعاب اكثر واكثر

mohamed hamdy
07-06-2012, 05:18
انا لم اجرب هذه الخطة ولكنى سوف افكر فيها وساعمل على الدخول وقت الاخبار لان هذا
يريحني اكثر من التحليل الفني

magic777
07-06-2012, 19:49
انا لم اجرب هذه الخطة ولكنى سوف افكر فيها وساعمل على الدخول وقت الاخبار لان هذا
يريحني اكثر من التحليل الفني
اخي لو كنت مبتدأ انصحك بالبعد عن اوقات الاخبار ده خاصه اذا كنت لاتملك الخبره الكافيه للتعامل مع الاسعار في وقت الاخبار
لان دي في حد ذاتها طرق اصعب من التحليل الفني والعمل به
وحاول تتعلم تحليل فني اخي انت مش هتقدر تستغنى عنه في المستقبل

tarek22
07-06-2012, 21:12
لا يهم أي نوع من الخطط، طالما أنها خطة مكتوبة و مدروسة بدقة. هناك الكثير من الخطط الجاهزة التي يمكنك استعمالها،أو يمكنك أن تضع خطتك. ولكنتأكد من أن تجرب الخطة في حساب افتراضي قبل أن تقوم بإنفاق المال الحقيقي فيها. و لا تقم بتجربة الخطة لمدة أسبوع أو أسبوعين فقط و من ثم تقم باعتمادها.

elking
07-06-2012, 21:28
اهم حاجة للنجاح بمشيئة الله
اولا وضع ادارة راس مال صحيحة وتتناسب مع حجم راس المال
الابتعاد عن المخاطرة
الابتعاد عن الطمع والخوف
والتحلى بالصبر

waleed adel
07-08-2012, 16:06
اهم حاجة للنجاح بمشيئة الله
اولا وضع ادارة راس مال صحيحة وتتناسب مع حجم راس المال
الابتعاد عن المخاطرة
الابتعاد عن الطمع والخوف
والتحلى بالصبر

لا يمكننا ان ننكر او ننسى ان المتاجر هو الذى بيده القدرة الكاملة على تحقيق النجاح لنفسه
ولو التزمنا بالنقط اللى قولتها اكيد هنربح ان شاء الله

sabre
07-18-2012, 18:01
انا اعتقد من خلال تجربتى ان السوق يجب متابعه
اكثر من استراتيجيه معه حتى تستطيع ان تتلائم مع جميع التقلبات فى هذا السوق
جزاك الله خيرا اخى طريفتك

waleed adel
07-19-2012, 21:56
اهم ما فى الموضوع هنا وضع ادارة راس مال صحيحة وتتناسب مع حجم راس المال
الابتعاد عن المخاطرة
الابتعاد عن الطمع والخوف

Aker001
07-19-2012, 21:57
انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة لكن عيبها انك يجب ان تكون امام الشارت الى ان تغلق صفقاتك

vamoscapitos
07-19-2012, 22:03
شكرا اخي الكريم

ساجربها وان شاء الله تعطي نتائجها

بالتوفيق

Shady Moustafa
07-19-2012, 22:12
شكرا ليك اخى على موضوعك ومواضيعك كلها مفيده وإن شاء الله ابقى اجربها

safiforex
07-19-2012, 22:25
انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة لكن عيبها انك يجب ان تكون امام الشارت الى ان تغلق صفقاتك
على فكرة و انا كمنت قلت هذا من ثبل ان هاته الاستراتيجية كنت شفتها في احدى المنتديات و ان من عمل موضوع لها انه كان فاز بمسابقة كبرى فقط بهاته الاستراتيجية و انا حينها اعجبت لها و فععلا اصبحت هي من ضمن احدى الاستراتجيات التي اعتمدها في تداولاتي
و اما عن الاغلاق اخي الكريم فانت ممكن ان تعمل هدقف محدد للصفقة مثلا ، 50 نقطة ان كنت تعمل على الساعة

nrgslawi
07-19-2012, 22:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اذا اردنا النجاح سننجح بكل سهولة
فقط ضع هدفك امامك وضع خطة
وفكر في الامور الايجابية ولا تفكر في الاشياء السلبية

mohamed yossef
07-20-2012, 03:44
مشكور يا غالى على الاستراتيجية فعلا بسيطة وجميلة ومن اللممكنم مراجعة خط سير الموفنجات مع المؤشرات
على الشارت فيما مضى لفهم الاستراتيجية اكثر
وجارى التجربة ياغالى

اسعدنى المرور على موضوعك

safiforex
07-20-2012, 03:59
مشكور يا غالى على الاستراتيجية فعلا بسيطة وجميلة ومن اللممكنم مراجعة خط سير الموفنجات مع المؤشرات
على الشارت فيما مضى لفهم الاستراتيجية اكثر
وجارى التجربة ياغالى

اسعدنى المرور على موضوعك
الله يبارك فيك اخي الكريم و اسعدتني انا كذلك بمرورك العطر
و فعلا كما قلت فانه بمجرد ان يعمل الواحد المؤشرات جميعها فانه يمكنه ان يلاحظ بالمراجعة كما قلت خط سير الموفنج ،
و بهذا فانه سيتضح له ما اذا كانت ستكون استراتيجية جيدة ام لا

waleed adel
07-22-2012, 00:23
لابد من عمل حساب تجريبى ( الديمو ) وتجربه هذه الاستراتيجيه عليه
حتى لا نغامر برأس مالنا فى مشروع لم نتفهمه جيدا

salah.bmw
07-22-2012, 03:36
بارك الله بك اخي الناشر على وضع هذه الاستراتيجية واتمنى من الاخوة الاعضاء شرح بلصور
بلنسبة لمعايرة المؤشرات لأن اغلب الاعضاء لم يتطرق الى هذه المواضيع وبارك الله بكم

zizo_a_86
07-22-2012, 04:52
اشكرك كثيرا على تلك النصائح بس يا ريت لو عندك استراتيجية واضحة بتنفيذ الكلام دا يا ريت تقوم بشرحها لينا هنا فى المنتدى ويبقى عملت فينا جميل رائع

apolo
07-22-2012, 04:59
بارك الله فيك أخي على الطريقة

أتمنى وضع مثل هذه الاستراتيجيات ليستفيد منها المبتدئون

وأنا عن نفسي رأيتها قبلا في احد المنتديات ولم اجربها ... أظن آن الأوان لذلك

شكرا لك

BERO
07-22-2012, 05:09
​يسلموووو ايدك علي النصائح
ويحب ان نتعامل مع الاستراتيجيه
في انتظارمزيدك

madoxegy
07-22-2012, 05:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور يا اخى على هذه الاستراتيجية وجارى تجربتها على الديمو

lesa
07-22-2012, 05:13
شكرا لك سوف اقوم بتطبيقها على حساب تجريبى وارى النتائج قبل البدء فى استخدامها على حساب حقيقى

safiforex
07-22-2012, 05:19
اشكرك كثيرا على تلك النصائح بس يا ريت لو عندك استراتيجية واضحة بتنفيذ الكلام دا يا ريت تقوم بشرحها لينا هنا فى المنتدى ويبقى عملت فينا جميل رائع
الله يبارك فيك اخي الكريم ، و لتسهيل الامر على المبتدءين فانا قمت بعمل تمبليت للاستراتيجية ستجدونها بالمرفقات
فقط كل ما على الواحد هو ان يعمل التمبلت في مكانه و يضعه على الشارت فقط
و بالتوفيق للجميع

877

bodda.2011
07-22-2012, 05:24
كلامك صحيح اخى الكريم فأى استراتيجيه ناجحه وفعاله
ولكنها لا تكون ناجحه او فعاله الا بإداره صحيحه لرأس مالك

safiforex
07-22-2012, 05:28
كلامك صحيح اخى الكريم فأى استراتيجيه ناجحه وفعاله
ولكنها لا تكون ناجحه او فعاله الا بإداره صحيحه لرأس مالك
نعم اخي الكريم فادارة راس مال بشكل جيد هو الامان و هو الدفاع الحقيقي للمتداول لكي لا يخسر فكلما كان الدفاع اقوى كانت الخسارة شبه مستحيلة
و اما الالتزام بالعمل و بالطريقة فانا ااعتبره الهجوم ، و لازم هو كذلك يكون على مستوى جيد لكي يسجل اعدجافه بشكل ممتاز

MrSniper
07-22-2012, 05:35
خطه رآئعه أخي و إن شاء الله سوف اجربها
و سوف ارى نسبة نجاحها و ارد عليك

madman
07-22-2012, 05:37
موضوع جيد بس ارجو التوضيح بالصور عشان نقدر نستمر ونطبقه يسيدى الفاضل شكرا لك على الموضوع دا وفرصه سعيد جدا

top2milan
07-22-2012, 05:38
استراتيجيه قرأت عنها قبل كدا من غير المومنتوم وشفت نتائج حلوه ليه وان شاء الله تكون دي احسن
وجاري التجربه على ديمو لفتره

zahran
07-22-2012, 05:39
بص يا باشا هى خطه جيده وطريقه عمل الاستراتيجيه نفسها انا شايف انها جيده برضه لانها ضمه كزا مؤشر مع بعض واهمهم من وجهه نظرى الموفنج افريدج والار اس اى
انا بصراحه ما بجبش اعتمد على المؤشرات نهائى . بس طالما انت مدخل كزا مؤشر مع بعض يبقى مفيش مشكله يا معلم

waleed adel
07-22-2012, 21:23
لو امكن اخى العزيز وضع صورة لصفقه بيع عند تكامل الشروط وايضا
صورة لصفقة شراء جزاك الله كل خير

mannon
07-22-2012, 21:25
بص يا باشا هى خطه جيده وطريقه عمل الاستراتيجيه نفسها انا شايف انها جيده برضه لانها ضمه كزا مؤشر مع بعض واهمهم من وجهه نظرى الموفنج افريدج والار اس اى
انا بصراحه ما بجبش اعتمد على المؤشرات نهائى . بس طالما انت مدخل كزا مؤشر مع بعض يبقى مفيش مشكله يا معلم

انا تقريا زيك فى تجارتى اخى ، لا اعتمد عل ى المؤشرات ولا اثق فيها يمكن عشان انا ما اعرفهاش كلها ، ويمكن من كلام الناس القديمة عن عدم جدوها
لكن احترم كثيرا مؤشر الار اس اى فقط

bilalo200
07-22-2012, 21:32
لقد سبق ورأية هده الاستراتجية من قبل ولاكن لم استطع تجربتها بعد

havic
07-22-2012, 21:40
بالفعل يا اخي خطة جيدة لكن يجب عليك الالتزام فقط والحفاظ على راس المال
ويظا لا بأس ان يستفيد الشخص من تجارب من هم اكثر خبرة منه

safiforex
07-22-2012, 21:52
انا تقريا زيك فى تجارتى اخى ، لا اعتمد عل ى المؤشرات ولا اثق فيها يمكن عشان انا ما اعرفهاش كلها ، ويمكن من كلام الناس القديمة عن عدم جدوها
لكن احترم كثيرا مؤشر الار اس اى فقط
انا احترم رايكما اخواني الكرام في ما يخص المؤشرات و الصدق بهما
لكن عني فانا مدمن مؤشرات ، و احب ان اعمل بها و لو كنت اعمل بتحليل فهي تساعدني كثيرا في اتخاذ قرارات جيدة
بالتوفيق لكما

mohamed saad
07-22-2012, 22:16
هي بصراحة استراتيجية جميلة بس الواحد بيخاف من الموفنجات يعني المفرود يكون معاهم حاجة فيبوناتشي وترند ويبقا بقا تحليل فني بحت هههههه
المشكلة ان المؤشرات مبتحركش السعر السعر هو اللي بيحركها علشان كدا دايما بتدي اشارات كاذبة ولذلك افضل شيء الاعتماد على الترند والاشكال زي القنوات والمثلثات والامستطيلات والوتد وهكذا وتقدير كبير لمجهودك وشكرا

safiforex
07-22-2012, 22:27
هي بصراحة استراتيجية جميلة بس الواحد بيخاف من الموفنجات يعني المفرود يكون معاهم حاجة فيبوناتشي وترند ويبقا بقا تحليل فني بحت هههههه
المشكلة ان المؤشرات مبتحركش السعر السعر هو اللي بيحركها علشان كدا دايما بتدي اشارات كاذبة ولذلك افضل شيء الاعتماد على الترند والاشكال زي القنوات والمثلثات والامستطيلات والوتد وهكذا وتقدير كبير لمجهودك وشكرا
اخي الكريم الاستراتجية ليس بها الموفنج لوحده لا حظ الاستراتيجية جيدا
انها بها مؤشرين من اعظم المؤشرات و من لا يعرفهم اراساي و المومنتوم ، و هذان كافيان لان يحددا مع الموفنج طريقة عمل راءعة

egypt2012
07-22-2012, 22:41
انا اشتركت من قبل فى ورشة عمل على هذه الاستراتيجية من قبل فى احد المنتدايات الصديقة و هى قوية بس لازم لها متابعة دائمه و هى تصلح على 24 زوج من العملات

forex man
07-22-2012, 23:15
بعد اذنك يا غالى
فين التملت عشان الرابط مش شغال
وممك شرح اكتر على شارت ؟؟
بالتوفيق

willy
07-22-2012, 23:17
هذه الاستراتيجية تكاد تخلو من العيوب لكن يفضل بعد التقاطع انتظار عودة السعر الى موفينج 14 وارتداده منه سواء من اعلى اومن اسفل لااحبذ الدخول مباشرة بعد التقاطع لان السعر يعود دائما الى اقل من السعر الذي حدث فيه التقاطع وبع ذلك يذهب بعيدا عن التقاطع سواء الى اسفل او الى اعلى

hanona
07-22-2012, 23:37
انا بشكرك جدا علي مجهودك الرائع وانا استفدت جدا من الاستراتيجية والنصائح القيمة اعرف اطبقها واحقق ارباح باذن الله لني لسة مبتدئة فتجارة الفوركس
وهجربها بالديمو ويارب اقدر احقق ربح والله المستعانوشكرا جزيلا علي جهودك

mido
07-23-2012, 00:03
اخي الكريم
نعم الطريقة كان وضعها شخص في بورصات ، جزاه الله خيرا
تقبل مروري ولك فائق احترامي

---------- Post added at 11:03 PM ---------- Previous post was at 10:46 PM ----------

اخي الكريم
عم اخي انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة

Aker001
07-23-2012, 00:06
انا لم اجرب هذه الخطة ولكنى سوف افكر فيها
وساعمل على الدخول وقت الاخبار لان

khaledforex
07-23-2012, 00:10
لم تتحدث عن الاستوب او التارجت
واظن ان يكون التارجت والاستوب بالتقاطعات العكسية
نعم
الطريقة جيدة ولكن تحتاج الى مراقبة الشاشة والالتصاق الدائم به حتى تأتى نقطة الخروج
الافضل عمل اكسبرت وثم استئجار سيرفر vps
اعتقد ان ذلك يحل المشكلة

mannon
07-23-2012, 00:18
اخي الكريم
نعم الطريقة كان وضعها شخص في بورصات ، جزاه الله خيرا

---------- Post added at 11:03 PM ---------- Previous post was at 10:46 PM ----------

اخي الكريم
عم اخي انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة

اولا شكرا للمعومات دى ، ثاينا بما انك جربت الطريقة لفترة محترمة زى ما بتقول سنة ، ممكن تدينا كدة نبذة صغيرة عن النتائج لان سنة تطبيق يعتبر باك تيست رهيب لاى استراتجية

safiforex
07-23-2012, 00:19
لم تتحدث عن الاستوب او التارجت
واظن ان يكون التارجت والاستوب بالتقاطعات العكسية
نعم
الطريقة جيدة ولكن تحتاج الى مراقبة الشاشة والالتصاق الدائم به حتى تأتى نقطة الخروج
الافضل عمل اكسبرت وثم استئجار سيرفر vps
اعتقد ان ذلك يحل المشكلة
الطريقة اخي مشروح فيها كيفيت اخذ الربح و كيفية الخروج ، و هو بالشروط الموضوعة في الاستراتيجية
و ما دمنا اننا سنعمل على الفريم الساعة او 4 ساعات فهذا يكفي الى اننا ليس شرطا ان نلازم الشارت لحظة بلحظة
فقط لما تنتهي شمعة الساعة و تكون الشروط تمام ندخل على الصفقة و ننتظر شمعة ثانية و هكذا

Aker001
07-23-2012, 00:20
اذا اردنا النجاح سننجح بكل سهولة
فقط ضع هدفك امامك وضع خطة
وفكر في الامور الايجابية

asmoshaa2012
07-23-2012, 00:21
موضوع مفيد جدا جدا وجزاكى الله عنه خير ولكنى يا اخى تعتقد ان من الهام جدا جدا ان يقوم كل متداول بوضع الخطة التى سيرى انها مناسبة ليه لمدى استيعابه وامكانياته ومن الهام ايضا ان يتابع خطط الاخرين مثل خططت المفيدة والافضل ان يعدل عليها بما يتناسب معاه

mohaned
07-23-2012, 00:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا موضوع اكثر من رائع انك تحط تجربتك الشخصيه لكى يستفاد منها الجميع
جزاك الله خيرا

AMANI
07-23-2012, 18:35

محمد فرغلى
07-23-2012, 21:58
متشكر اوى اوى على الاستراتيجية الجامدة دى
ان شاء الله هجربها قريب تسلم بجد

زيزو
07-25-2012, 16:18
طريقة جميلة
وموضوع رائع
جزاك الله كل خير علي تعبك

eng2012
07-25-2012, 16:31
اعتقد انها خطه جيده جدا ويمكن من خلالها ان نحقق الربح الجيد وانا سوف اقوم بتجربتها واعتقد انى سوف احقق الربح من خلالها جيدا

power8
07-25-2012, 16:54
مشكور يا اخي على تشاركك معنا في الافكارك و طبعا يجب ان تلتزم باي خطة
لان الخطة هي التي تجعلك اكثر تفاؤلا

magic777
07-25-2012, 18:07
اعتقد انها خطه جيده جدا ويمكن من خلالها ان نحقق الربح الجيد وانا سوف اقوم بتجربتها واعتقد انى سوف احقق الربح من خلالها جيدا

حاول اخي انك تدي لنفسك الوقت الكافي للحكم على هذه الاستراتجيه بأنك تجربها كويس اوي على الديمو لفتره كده
قول شهر على متقدر تعرف ظروفها ايه في كل احوال السوق على الاقل

khaledforex
07-25-2012, 18:12
شكل الاستراتيجية جميلة على الباك تست
بس عايزة متابعة دائمة
عشان الاغلاق عند ظهور الاشارات العكسية ماينفعش يتعمل وتسيب الشاشة
لازم تكون قاعد ومنتظر
دى المشكلة

ايه الجديد
07-27-2012, 23:13
جزاك الله كل خير
واعتقد انى اجرب الإستراتيجيات على حسالب ديمو واما النتائج تظهر ان شاء الله ابدا تطبيقها

chlor
07-27-2012, 23:46
طريقة رائعة أخي الكريم، لكنني لم أجرب هاته الاستراتيجية
سوف يتم تجريبها لاحقا وأتمنى أن تكون النتائج رائعة جدا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 01:29
اظن اننى رايت هذه الخطة قبل كده
لكن ان شاء الله هحاول اجربها وامشى عليها
وربنا يوفق الدنيا كلها ان شاء الله

safiforex
07-28-2012, 01:37
شكل الاستراتيجية جميلة على الباك تست
بس عايزة متابعة دائمة
عشان الاغلاق عند ظهور الاشارات العكسية ماينفعش يتعمل وتسيب الشاشة
لازم تكون قاعد ومنتظر
دى المشكلة
هو فعلا اخي الكريم ان الاسترتيجية ربما تحتاج الى متابعىة ، و اهو اغلب الاستراتيجيات فهي تحتاج الى متابعة
بالاضافة الى انه العمل يكون على الساعة او 4 ساعات ، يعني لما تكون الشروط متوافقة تماما في شمعة اغلاق سواء الساعة او 4 س
فان الدخول يكون في الشمعة الاتية ، و نسيب الصفقة الى ان يتم اسارة خرودج سواء من ار اس اي او مومنتوم او الموفنج بتقاطكع العكسي
و هذا طبعا لن يكون فيه متابعة الا على راس الساعة او راس 4 س

Mr.Houssa
07-28-2012, 01:39
السلام عليكم

و شكرا لك اخي لمشاركتنا معلوماتك القيمة

تقبلوا مروري

kanzsea
07-28-2012, 02:16
مشكور اخى الفاضل على الاستراتجية وجارى تطبيقها فترة على الحساب الديمو لمعرفة النتائج وخصوصا انا احيانا تقاطعات الموفنح بتكون احيانا خادعة

zizo_a_86
07-28-2012, 02:33
موضوع جامد جدا الله ينور عليك وانا نويت اجرب الطريقة دى واتمنى النجاح زى ما كان عن تجربة من خلالك وشكرا ليك اخى الكريم

All 4 You
07-28-2012, 02:37
شكرآ أخي على الإسترآتيجية الجيدة
بالفعل سوف تنفعني أخي

realyone
07-28-2012, 14:21
شكرا على الأستراتيجيه,الأستراتيجيه سهلة واكيد بيكون سهله على المتداوليين المبتدئيين,ان شاءالله بتنفعهم في بداية مشوارهم في سوق الفوركس,اما بخصوص الموفينجات فانا لااتعامل معاها,لكن سمعت ان الموفينجات تأتي بنتائج ممتازه اذا كان اعداداتها اعدت بشكل جيد ودقيق

elssayed
07-28-2012, 14:27
مشكور ياغالي علي محاولة المساعدة
وربنا يوفق الجميع وان شاء الله تكون طريقة ناجحة يستفيد الجميع منها

sultan
07-28-2012, 14:56
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

و يتجدونه بهذا الرد
http://forex-masr.com/showthread.php?1336-%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%B7%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A9-%D9%84%D9%84%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AD-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%D8%8C-%D8%B9%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D8%A9&p=135337&viewfull=1#post135337

خطه جميله بس اعتقد انها مش شرط تكون مضمونه لان الفوركس غير مستقره ومتقلبه ومش شرط تمشي زي ما الخطه عايزاها تمشي

aboualy
07-28-2012, 14:58
مشكور اخى الفاضل على الاستراتجية وجارى تطبيقها فترة على الحساب الديمو لمعرفة النتائج وخصوصا انا احيانا تقاطعات الموفنح بتكون احيانا خادعة

اخى العزيز الاعتماد على تقاطعات الموفنج وحدها لا يكفى
ويجب فلترت الفرص باستخدام موشر اخر او اكثر من مؤشر

morx123
07-28-2012, 15:09
لم اسمع بها من قبل
لاكن اشكرك من اعماق قلبي ليستفيد بها المبتدئون

Bs Joker
07-28-2012, 15:11
كل ما عليك فعله هو تقييم هذه الاستراتجية على الأزواح الرئيسية و ان كان هناك نتيجة رائعة و اجابية على الاقل في 10 صفقات ادن علينا السعي لتطريرها و العمل بها و العمل على تحديد اهداف اكثر بها لكن لا اظن أن هذه الاستراتجية تساعد الناس جميعا فليس لدى احيانا الكثير من وقت الفراغ و هناك دراسة او عمل او عائلة

HOUSAMMI
07-28-2012, 15:13
سأتبعها ان شاء الله

نفع الله بك اخى

ameer
07-28-2012, 15:14
خطة جميلة لاكن اخي بصراحة انا اتبع تحليلات المضاربين الكبار في السوق وانتظر نتائجهم التي هي تسف عن شي مهم دائما

Aker001
07-28-2012, 15:19
من الهام جدا ان يقوم كل متداول بوضع الخطة التى سيرى انها مناسبة ليه لمدى استيعابه
وامكانياته ومن الهام ايضا ان يتابع خطط الاخرين مثل خططت المفيدة
والافضل ان يعدل عليها بما يتناسب معاه

mohamed Omar
07-28-2012, 15:29
انا يتهيألي لازم اجربها عل الديمو عشان برده مش مستوعبها اوي
بس كويسة لكن ياترى مربحة ف كمل الحالات ولا لأ ؟

أسكبيد
07-28-2012, 17:10
شكرا واضح انها بسيطة وسهلة
اعتقد انها هتحقق اهداف كتير وايضا في بعض الاوقات هيكون في خشائر وده شئ طبيعي واتمنى انها تكون موفقة باذن الله

delpi
07-28-2012, 20:45
استراتيجية جيدة بالفعل ويمكن من خلال هذه الطريقة ان يحقق الكثير ممن يعملون فى الفوركس الكثير من الارباح الجيدة واعتقد ان كثير جدا ممن يعملون فى الفوركس يفكرون جيدا فى العمل فى المؤشرا بالاخص فى الموفينج افريج

magic777
07-29-2012, 02:01
كل ما عليك فعله هو تقييم هذه الاستراتجية على الأزواح الرئيسية و ان كان هناك نتيجة رائعة و اجابية على الاقل في 10 صفقات ادن علينا السعي لتطريرها و العمل بها و العمل على تحديد اهداف اكثر بها لكن لا اظن أن هذه الاستراتجية تساعد الناس جميعا فليس لدى احيانا الكثير من وقت الفراغ و هناك دراسة او عمل او عائلة

بس برده اخي انت محتاج الوقت والتجربه كتير علشان تحكم صح على استراتيجيه دي ولو كان على الاقل تخصص وقت ولو ساعه
يوميا تتابع فيها فرص الاستراتيجه دي اكيد هتطلع بنتيجه جيده ولو اخدت منك وقت اطول شويه نظرا لمشاغلك

ahmadsalaymeh
07-29-2012, 02:06
موضوع رائع وجميل ومشكور على المعلومات
ولكن انا لم افهم اشي لان الموضوع صعب علي بما اني مبتدا
ويا ريت تكتب المصطلحات بالنجليزي وليس بالانجليزي المعرب

eng2012
07-29-2012, 02:20
موضوع مفيد وشيق

بما انك قمت برؤيتها سابقا هل قمت بتجربتها ام لا وان قمت بالفعل هل حققت من خلالها الربح

mido95
07-29-2012, 02:33
الله يبارك فيك اخي الكريم ، و لتسهيل الامر على المبتدءين فانا قمت بعمل تمبليت للاستراتيجية ستجدونها بالمرفقات
فقط كل ما على الواحد هو ان يعمل التمبلت في مكانه و يضعه على الشارت فقط
و بالتوفيق للجميع

877

اشكرك يا اخى على مشاركة الاستراتيجية معنا
و لكن ارجو منك تذويد الموضوع بشرح مصور و لو بصورة واحدة حتى يكون سهل الفهم اكثر

انتظر منك صورة للاستراتيجيه مع توضيح وقت و شروط البيع و الشراء فى الاستراتيجية على الصورة

nour7
07-29-2012, 02:36
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

و يتجدونه بهذا الرد

على ما يبدو هذه الاستراتيجية جيدة لكن يا حبذ لو كان شرح مرفق بالصور حتى تسهل الرؤية
وتتضح الطريقة بشكل أفضل
على كل حال جزاك الله خيرا

forex4ever
07-29-2012, 02:38
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

و يتجدونه بهذا الرد

موفينجات + فريم 4 ساعات
ان شاء الله استراتيجية قوية
انا ماجربتهاش ولكن واضح ان نقاط الدخول واضحة والخروج كمان
ناقص بس تقولنا الاستوب لوس ؟كام المفروض ؟؟

sunlight
07-29-2012, 02:39
اعتقد ان الخطه ناجحه اخى ولكنها ايضا تعبر عن الاوفر بوت والاوفر سيل يعنى ممكن اى حد يفهم انه يشترى لما السعر يخلص خالص ويبدا فى الارتفاع ونبيع لما السعر يوصل لاعلة قمه وهاينزل

safiforex
07-29-2012, 16:17
موفينجات + فريم 4 ساعات
ان شاء الله استراتيجية قوية
انا ماجربتهاش ولكن واضح ان نقاط الدخول واضحة والخروج كمان
ناقص بس تقولنا الاستوب لوس ؟كام المفروض ؟؟
نعم اخي الكريم فهي استراتيجية راءعة لمن يريد الدحول بها و هي بتحقق ارباح و خساءر و لكن ارباحها تفوق بكثير الخساءر
بالنسبة لوقف الخسارة فالامر واضح اخي الخروج بيتم بنفي احد الشروط
و الهدف ان كان الواحد يعمل على 4 س ، فانه يمكن ان يترك الهدف الى ان تظهر احد الشروط انعكست او ان يعمل على هدف 100 نقطة

msh3egy
07-29-2012, 16:36

aid alkholi
07-29-2012, 18:47
قراءتها من قبل وهى فعلاً جيده لكن للاسف كونى مبتدأ فلن استطيه تنفيذ مثل هذه الاستراتيجيات
ولكن بالتاكيد عندما ساتعلم الفولركس واتعلم مصطلحاته سوف ابداً بتنفيذها

magic777
07-29-2012, 19:04
نعم اخي الكريم فهي استراتيجية راءعة لمن يريد الدحول بها و هي بتحقق ارباح و خساءر و لكن ارباحها تفوق بكثير الخساءر
بالنسبة لوقف الخسارة فالامر واضح اخي الخروج بيتم بنفي احد الشروط
و الهدف ان كان الواحد يعمل على 4 س ، فانه يمكن ان يترك الهدف الى ان تظهر احد الشروط انعكست او ان يعمل على هدف 100 نقطة

بصراحه هو انا ضد العمل بالموفنجيات على الفريمات الكبيره لان فرصها قليله رغم انه بتكون قويه الا انك هتحتاج وقت علشان
تقدر تلاقي صفقه وكمان هتحتاج وقت علشان تنتظر تحقق الهدف

hend
08-13-2012, 14:45
مشكور اخى الكريم على الشروحات دى بارك الله لك دى
طريقة كويسة للشرح بس لو فيها فيديوهات تبئا تمام اوى

mouwal
08-13-2012, 17:35
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته
نعم اخي انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة لكن عيبها انك يجب ان تكون امام الشارت الى ان تغلق صفقاتك لانها لا تعتمد على هدف

باي باي
08-13-2012, 17:42
شكرا اخي الكريم علي ايضاح الطريقه
وان شاء الله نعمل بها ونتمني ان تحقق الربح باذن الله
وعلي امل ان نتواصل في المنتدي بالخبرات والمعلومات لما فيه خير ومنفعه للاعضاء والمنتدي

safiforex
08-13-2012, 17:55
بصراحه هو انا ضد العمل بالموفنجيات على الفريمات الكبيره لان فرصها قليله رغم انه بتكون قويه الا انك هتحتاج وقت علشان
تقدر تلاقي صفقه وكمان هتحتاج وقت علشان تنتظر تحقق الهدف

الموفنجات هذه هي افضل مؤشر لدي و احبه لدرحة انني لا افرقه في عملي و لو غيرت الاستراتيجية او الطريقة
و اما عن الفريم فهذا يكون في حالة ام اذا كان الواحد سيعمل باهداف طويلة فيمكن ان يجني 200 نقطة ربح من صفقة واحدة و قد تكون في ظرف يومين
اليس هذا احسن ، و بالاضافة اخي الكريم فتنفع الاستراتيجية الى العمل بها حتى في السكالبينج على الفريم 5 دقائق ، و يعمل هدف 10 نقط في اي دخول بالتقاطع
سيجدها مربحة جدا

simsimou213
08-13-2012, 20:17
يا أخي لماذا لا تفتح موضوع و نراقب صفقات مباشرة على التجريبي
نراقب هذه الخطة ونجرب عليها ومجا يأتي يود دفع البونص تكون عندنا استراتجية في أيدينا

marwa
08-13-2012, 20:26
عن نفس هجربها على الديمو فترة لمدة اسبوعين او ثلاثة ونشوف النتائج ان شاء الله وربنا يسهل يااااااااااااااااارب

safiforex
08-13-2012, 21:24
نعم اخي انا سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة لكن عيبها انك يجب ان تكون امام الشارت الى ان تغلق صفقاتك

اخي الكريم المشاركة التي عملت الان منقولة من رد سابق و قد كمت اجبت عن هذا السؤال
الرد الاصلي هنا

السلام عليكم ورحمة الله

و سيتم الابلغ عن هذا

elmirmajid
08-13-2012, 21:29
شكرا لك اخي على الاستراتيجية المميز والله عجبتني راح اعدل على استراتيجية الخصة واخد من هده واقوم بالتطبيق على حساب تجريبي وان شاء الله تنجح الطريقة معي وارراح اجلب لكم النتائج بعض بدأ الارباح وان شاء الله ننجح في تطبيقها مع اني لم استخدم الموفينج من قبل لاني اعتمدي في شغلي على سكالبينج فقط موفق اخي الكريم

safiforex
08-13-2012, 21:34
شكرا لك اخي على الاستراتيجية المميز والله عجبتني راح اعدل على استراتيجية الخصة واخد من هده واقوم بالتطبيق على حساب تجريبي وان شاء الله تنجح الطريقة معي وارراح اجلب لكم النتائج بعض بدأ الارباح وان شاء الله ننجح في تطبيقها مع اني لم استخدم الموفينج من قبل لاني اعتمدي في شغلي على سكالبينج فقط موفق اخي الكريم

ان شاء الله اخي الكريم تكونة موفق في الاستراجية فقط حاول ان تقوم بالاتزام بها و بشروطها سواء ان كنت رابحا او خسارا
و حتى لو انت بتعتمد على السكالبينج فهي جيدة على فريم 5 دقاءق التزم بها و حدد هدفك على 10 نقط
بالتوفيق

بسمة الحياه
08-15-2012, 20:59
خطتك تبدو جيدة أخي سأحاول تطبيقها
رغم أنني في البداية لكنني سأحاول العمل بها لاحقا وذلك لأنك تحدثت عن كونها جيدة و بسيطة و لأنها جاءت من عندك وانت عضو محترم في هذا المنتدى
فشكرا لك

alaoui11
08-15-2012, 21:00
نصائح مهمة جدا اخي الكريم و الحقيقة اشكرك جدا
بالفعل لا يجب المخاطرة برأس مال كبير لكني الحقيقة الان اغامر لاني خاسر كل شيء تقريبا و بالتالي لا شيء سأخسره ان غامرت اكتر

ghanooo
08-15-2012, 21:03
استراتيجية بسيطة وجميلة و نصائح جميلة بالطبع الاستراتيجيات البسيطة و الرابحة في نفس الوقت شيء جيد فهي تمنحك الوقت و تريح عقلك من كثرة التحليل و لو اني ارى التحليل
له حلاوة غير شكرا اخي

مسلم
08-15-2012, 21:14
جزاك الله الف خير ولكن بخصوص الاستراتيجية كما تعرف الموفن افريدج ثقيل وعلى يجب الاعتماد عليه بالدخول

Mohamed Osman
08-15-2012, 21:17
نظرية رائعة واستراتيجية مفيدة جدا واستخدمها شيق واه الناس كله بيستخدم طريقة معينة بس لازم تكون مقنعة

Gravity
08-15-2012, 21:44
من العنوان حمستني اخي ..
ومن التفاصيل حمستني اكثر ..
بس هل تنصحني اجربها في حساب حقيقي على طول .. ولا تجريبي ؟

ROTARY28
08-15-2012, 22:29
السلام عليكم
طريقة جميلة ةاستراتجيو رائعة ولكن الموفينجات تعطيك الفرصة بعد فوات النصبيت الاكبر من الربح
وكما عطي الكثير من الاشارات الخاطئة وتعتبر هدامه اوقات التذبذب

moneymachine5
08-16-2012, 14:41
كنت اشتغلت بيها قبل كده وهي طريقة كويسة
بس ديماً في جديد ومع التطورات تركتها واشتغلت بغيرها

face book
08-16-2012, 15:25
هو الكلام حلللو النظري
طب العكلي والاتزااااام؟؟
هل فعلا هتعمل ده في الواقع؟؟؟؟؟

ROTARY28
08-17-2012, 20:32
السلام عليكم
استراتيجية جميلة اخي الكريم
لكن مشكلة المتوسطات المتحركة
انها تعطيك اشارة متاخرة جدا بعد فوات ربح كبير

silver
08-17-2012, 20:40
شكرا على هذه الخطة النظرية اخي الكريم

وان شاء اله استفاد منها الكثير كما استفدت انا

gogo galal
08-24-2012, 02:31
انا فى راى الشخصى انها خطة
جميلة جدا وجارى التجربة والديمو
وان شاء الخطة ده تكون ناجح
وشكر لك وبالتوفيق للجميع

shahd
08-24-2012, 04:54
التداول بدون استعمال خطه جيده يمكن ان يؤدى الى خساره ويجب ان تكون الخطه على اساس متين وتتكون من استراتجيه جيده

YASER83
09-05-2012, 17:12
السلام عليكم
فعلا المتوسطات السعرية المتحركة تعطي نتائج باهرة
ولكن يجب التمحيص فيها كثيرا لإكتشاف افضل التوليفات الخاصة بها

Haab
09-05-2012, 22:02
موضوع جميل تسلم الأيادى على المجهود الجاد و الوقت المستقطع اللى ضيعته عشان تفيد غيرك

Zala
09-05-2012, 22:15
استراتيجيه كويسه و ان شاء الله يتم تجريبها ع الديمو قبل فتح حساب حقيقى

lala
09-05-2012, 23:28
فعلا هى استراتيجيه رائعه وانا هحاول اجربها بعد ما انهى العمل على الحساب التجريبى
واتمنى من الله ان يوفقنى بها لان وجود خطه جيده من اهم اسباب نجاح الفوركس

said@77
09-06-2012, 00:02
تشكر يا غالى على مجهودك واستراتيجيه

LILY SUAA
09-06-2012, 00:06
ربنا يجازيك كل خير على تعبك
وفعلا معلومات حلوه جدا وهنستفاد منها كمبتدئين

syed
09-06-2012, 22:22
بالفعل يا اخي خطة جيدة لكن يجب عليك الالتزام فقط والحفاظ على راس المال
ويظا لا بأس ان يستفيد الشخص من تجارب من هم اكثر خبرة منه

alfarsalaraby
09-06-2012, 22:28
أتمنى أن تكون الردود بغرض اضافة قيمة فعلية وليس بسبب البونص...أرجو ان يتم وضع فرص حقيقية بالصور
واتمنى ان يرتقي الموضوع اكثر بالفرص الفعليه ومتابعتها لتعم الفائدة

youssofma
09-06-2012, 22:56
مشكور اخي بالنسبة لي خطتي البسيطة هي الصبر ثم التأني والتوكل على الواحد القادر على كل شيء و عدم المخاطرة الكبيرة و التعلم من المحترفين و تحديد هدف وليس العمل بدون اهداف فهذا و ان ربحت عن طريقه فلن يكون بمقدار العمل بهدف

Mohib_El_Hikma
09-06-2012, 22:59
في الحقيقة انا رايت هذه الاستراتجية من قبل وقد اشتهرت بالفعل رغم انها تبدو صعبة جدا للمبتدئين فاتمنى ان يروي لنا احد تجربة نقلها من النظري الى التطبيقات وماهي المخاطر التي يمكن ان تواجهه وكيفية التعلب عليها

nabeel_25
09-06-2012, 22:59
السلام عليكم انا بصراحة لم افهم ما تقوله
مممك توضيح اكثر للمبتدئيين
وبارك الله فيك

osama adel
09-06-2012, 23:01
والله مشكور اخى وباذن الله هجرب الموضوع دا
وربنا يجعلها على اديك فتحه خير
وبكرر شكرى ليك اخى العزيز

sjc
09-06-2012, 23:06
استراتيجية جميلة ورائعة
ساتظر الى وادرسها بشكل جيد شكرا

dalia
09-06-2012, 23:14
الاستراتيجية قرئتها من فتره وفتحت الشارت ونفذتها
وفعلا كويسه
بس الحقيقه انا شفت ماضيها فقط متابعتش يعنى فتره اون لاين
وايد طبعا الاهم من الاستراتيجيه هو الالتزام بادارة راس المال

rachid88
09-06-2012, 23:28
مشكور اخي على الخطة

rouka
09-06-2012, 23:34
الله يجازيك خير انها من الاستراتيجيات التى لم اكن اعرف عنها شىء
واتمنى ان تزودنا بمزيد من الاستراتيجيات

mahmoud1
09-06-2012, 23:37
الاستراتجية قريت عنها بس ما جربتها بس هى مشكلة تقاطع الموفينجات بس ممكن المؤشرات الاخرى تظهر لينا التقاطعات الخائظة ان شاء الله يتم تجربة الطريقة على حساب ديو وطبعا اهم شئ فى اى استراتجية انه يكون فى التزام بادارة راس المال

kaderbest
09-07-2012, 00:57
أرجوا من كل من يضع استراتيجية أو طريقة تداول أن يحدد بالتقريب نسبة الأرباح المتوقعة شهريا
حتى يتسنى للمتداول مقارنة نتائج استراتيجيته مع استراتيجية أخرى
و مشكور الأخ جدا على هذه الطريقة ..

mahran3d
09-07-2012, 09:34
هجربها على حساب ديمو
بس ياريت لو حد حققت معاه ارباح كويسة او حاجه يرفقهالنا هنا ويورينا هو عمل بالاستراتيجيه ايه

kazim
09-07-2012, 09:41
بسم الله الرجمان الرحيم
اولا و قبل كل شيء
الخطة سنقسمها الى اقسام
قسم عملي

طريقة الدخول فيها
مباشر ندخل شراء
ناتي اغلى الخطة المالية

و يتجدونه بهذا الرد

و هو كان فاز بها في مسابقة كبيرة ، و وضعها في بورصات ، و انا اول مرة اشوفها رايتها بسيطة جدا و ليس بها اي مؤشر ضعيف
فقررت ان اعمل بها و فعلا كانت لي معاها نتاءج مبهرة
فقط جربوها و انتم لكم الحكم فيها \
الاهم الالتزام بها تماما و لو كانت الخسارة

abdellatif2013
09-08-2012, 16:37
سمعت بهذه الاستراتيجية من قبل وقد جربتها على الديمو لمدة طويلة وهي ممتازة لكن عيبها انك يجب ان تكون امام الشارت الى ان تغلق صفقاتك.........;)

nabeel_25
09-08-2012, 16:39
السلام عليكم

نعم اخي الكريم الطريقة جيدة في التداول ، جزااك الله كل خير
انشالله تعم الفائدة

GIS110
09-08-2012, 17:06
مشكور على هذه الخطة جميل من أهل الخبرة أن يعرضوا تجاربهم وخبراتهم للمبتدئين راح نجرب خطتك وندعوا لك
على العموم وفقك الله

zakariazzd
09-08-2012, 17:07

mansourito
09-08-2012, 17:23
لم اجرب هذه الاستراتجية لكن سأقوم بتجربة ةالعمل بها على حساب ديمو ونشوف عملها

benb
09-08-2012, 17:26
انا اجرب هذه الاستراتيجية على الديمو منذ حوالي عشر ايام
و قد اعطت نتائج مرضية
نسبة نجاحها حوالي 85 بالمائة
يفضل اضافة الوقف المتحرك لضمان اكثر

abo khater
09-08-2012, 17:33
جميل جدا هذه الخطه ومشكور اخي الكريم علي كل هذا الجهد
وارجو من الله النجاح في الفوركس وشكرا

عبدالعزيز
09-08-2012, 17:44
خطة رائعة جدا ونتمنى ان تفيدونا بكل جديد عن التداول على الفوركس وشكرا

face book
09-08-2012, 17:54
معلومات قيمه فعلا لكل المتاجرين المبتد~ين ي سوق العملات واللي متفهمين ان سوق الفوركس هو بحر من العملات ولا احد يسيطر عليه غيره هو وشكرا اخي الحبيب مره اخري

djilani
09-08-2012, 18:30
أخي ألا ترى أن الموفنغ أفرج يعاود رسم نفسه
ألا ترى أنه مؤشر يتبع السعر فقط ؟؟؟

rashad22
09-08-2012, 19:28
موضوع مفيد وشيق
مشكور اخوي على الاستراتجية الجيدة طبعا كل واحد يعتمد على الاستراتيجية التي يحبها ويرتاح لها لكن للمبتدئي

ahmedgalal
09-13-2012, 01:52
موضوع رائع وجميل وفكرة جميلة اووى
سوف اوم بمحاولة تطبيق هذة الاستراتيجة على حساب ديمو
وفى حالة النجاح فى تطبيقها وتحقيق ربح منها سوف
انتقل بها الى حسابى الحقيقى وسوف اقوم بنشر اى نتائج وشكر
وبالتوفيق للجميع