PDA

View Full Version : استفسار من مبتدئ

Pages : [1] 2

laibahmed87
12-28-2014, 15:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اما بعد اخوتي المحترفين او ذو العلم بهذا المجال اخبروني
من فضلكم هل من الضروري فهم كافة المؤشرات والاكسبرتات او انك تركز على بعضها فقط

مصطفى حمدان
12-30-2014, 12:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل بالنسبة للمؤشرات فيجب ان تفهم اكبر قدر منها وكيفية استخدامها وطريقة العمل بها لانها الوسيلة فى عملية التحليل التى ستقوم بها اما الاكسيبرتات فلا داعى لان تشغل بالك بها حاليا

hamza el
12-30-2014, 17:17
لا ليس من الدرور فهم جميع المؤشرات في الاول فقط و لكن مع المدة عندما تدخل في مرحلة الاحتراف لابد لك ان تكون على دراية كبيرة في اي شيء في عالم الفورك
فلا يعقل ان تقول انك معترف و عندما يال اح ما عن مؤشر الماكد مثلا و تقول له لا اعرفه

hossam56
12-31-2014, 16:40
اعتقد اخى اكلرمي ناه استفسار مه مبشكل كبير خاى اكلريم لازم نقدر مستفيد نمن خلاله الكثيبر خاى اكلريم باتلوفي لك انشاء الله
شكرالك

hpacer
01-04-2015, 22:52
لا ليس من الدرور فهم جميع المؤشرات في الاول فقط و لكن مع المدة عندما تدخل في
مرحلة الاحتراف لابد لك ان تكون على دراية كبيرة في اي شيء في عالم الفورك
فلا يعقل ان تقول انك معترف و عندما يال اح ما عن
مؤشر الماكد مثلا و تقول له لا اعرفه.

محمد السيد محمد
01-04-2015, 23:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
ليس المفروض عليك ان تفهم كل المؤشرات والاكسيبرتات ولكن فقط ان تاخذ فكرة عن عمل كل منها لكي تستطيع ان تختار من بينها ما يناسبك

ibrahim forex
01-05-2015, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا اخى الكريم ليس من المفروض ان نعرف كل الاكسبرتات و المؤشرات لانك تعمل بعدد قليل و ليس بجميعها
لذا يجب عليك اولا ان تدرس بعض المؤشرات التى تفضل العمل بها اولا ثم التداول على حسب نوع الاستراتيجية و
تتحكم جيدا فى ادارة رأس مالك

hamadaali12
01-05-2015, 21:00
بما انك مبتدأ فليس من الضروري فهمهم كلهمم في البداية ومع مرور الوقت واكتساب خبرة كافية سوف تستطيع معرفة جميع التحليلات

eltash
01-05-2015, 21:03
اخى الكريم السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
انا جديد مثلك ولكن ارى انة يجب ان تكون ملما بكل شئ لا ذلك سيساعدك كثيرا على اتخاذ القرار الامثل ومعرفة اتجاهاتك مستقبلا .

anwerhamo
01-05-2015, 21:08
اخى الكريم عليك بالتدريب وفهم كل شى وان تكون على درايه كامله بكل قواعد الفوركس ولاكن مش لازم تكون محترف بالاكسيرات والموشرات ولكن تكون ملم بيها لمل بها وانك ستعمل بها ولاكن ليس هتعمد عليها كليا

snnaky
01-11-2015, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اما بعد اخوتي المحترفين او ذو العلم بهذا المجال اخبروني

يا اخى اولا نرحب بيك فى المنتدى كعضو جديد ونرجوا ان تستفيد معنا هنا
ثانيا ليس بالضرورة ان تعرف كل الأستراتيجيات وكافة المؤشرات ولكن يكفيك ان تتعلم الأساسيات وتعرف منها على سبيل المثال
الترند
الدعوم والمقاومات حتى تعرف اين تشترى واين تبيع ولماذا

ilyes chaieb
01-11-2015, 22:55

نعم حتى و ان لن تحتاجها عليك ان تتعلمها لانها نساعدك في فهم عدة امور خاصة بالمجال
رغم العديد من الناس لا تعمل بالمؤشرات او الاكسبيرتات الا ان لها فكرة جيدة عنها

hamoeslam
01-11-2015, 22:59
اعتقد اخى الكريم ان انت لازم تهتم بالمؤشرات اكتر علشان تقدر تستفيد من الموضوع دا بشكل كبير اخى الكريم هيقدر يحققلنا اشايء كبيهر اوى ومهمه جدا باتلوفيق لك وتقبلت حياتى لك اخى الكريم تقبل شكرى وتقدير لك
شكرالك

mesteraden
01-25-2015, 19:50
أخي الكريم اظن انك خلط الأمور الأكسبيرتات يااخي الكريم ليس ضروري ان تفهمه لأن عبارة عن برنامج للتداول الآلي لما تضعه فأنه يقوم بفتح صفقات واغلاق صفقات بشكل اتوماتيكي اما المؤشرات فإنه يحدد لك مناطق دخول السوق وهذا جواب لسؤالك على حسب فهمي لسؤالك واتمنى لك التوفيق

azerty
01-27-2015, 05:55
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهم المؤشرات المستعملة للتحليل هي خطوط الموفينج افريج
ومؤشر ال ار اس اي ومؤشر الاستوك استيك ومؤشر الماكد
كما ان هناك مؤشر رائع وهو مؤشر الايشموكوا وهو جيد ويجمع خلاصة الكثير من المؤشرات كما لا يجب نسيان الباربوليك سار فهو جيد جدا
عليك بتعلم كيفية التعامل مع هذه المؤشرات الاساسية لمن يتاجر بالاعتماد على المؤشرات
بالتوفيق

aymanso
01-27-2015, 07:40
السلام عليكم اخى اهلا بك فى هذا المنتدى بعد ان سجلت فى المنتدى عليك اتباع قواعد المنتدى فى الحصول على البونص الذى يؤهلك للتجارة قى الفوركس من خلال شركة انستا عن طريق ربط حسابك فى المنتدى مع حسابك فى شركة انستا ثم يتم الردود على المواضيع الموجودة فى المنتدى وتاخذ علية بونص ويحول لك فى اول كل شهر على حسابك فى انستا وبالتوفيق

fadl1984
01-27-2015, 09:28
يجب عليك التركيز علي بعض الموشرات الهامة مثل موشر الموفينج افريج وموشر البولنجر باند وموشر الاستوكاستك وموشر rsi ويجب ان تتعلم البرايس اكشن والتحليل الكلاسيكي جيدا وباتقان لان البرايس اكشن والتحليل الكلاسيكي عليهم دور كبير في نجاح الصفقات التي نقوم بها

alimahmoad
01-27-2015, 09:30
اخي الكريم اعتقد انك كمبتدئ غير مطالب بمعرفتها كلها ان يجب ان تتعلم المؤشرات التي تمكنك من الربح ممع الخبرة سوف تكون ملم بكل الاؤشرات والتحليلات وتقبل مروري

كاره المراقبين
01-27-2015, 09:32
اخي انت تبدا تتعلم في الحساب التجريبي وتحاول تعملاستراتيجيه تقدر تكسب بيها وايضا تتابع الفيديوهات الموجود في ليوتيوب وان شاء الله يكون كويس وتستفاد بيها

sabrey14
01-27-2015, 09:59
السلام عليكم اخى الفاضل مش مهم تعرف جميع المصطلحات و المفاهيم كفاية الاساسيات فى البداية شكرا لك تقبل مرورى مشكور

nagwann
01-27-2015, 19:54
جزاك الله خير أخى الكريم على هذا الموضوع
مش شرط كل المؤشرات تكون فاهمها ركز فقط
على مؤشرين ثلاثة فقط وافهمهم كويس
وفقك الله لما فيه الخير

shinigami
01-27-2015, 19:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا اخي الكريم ابحت تم ابحت وليس من الضروري معرفة
كافة المؤشرات تعلم بعضها وجرب على الحساب التجريبي

samyarr
01-27-2015, 20:33
أخى الكريم
أنصحكـ أخى بان تزور قسم التعليم والقراءة في كتب الفوركس
أو بالبحث في موقع جوجل وستتلقى الكثير من المعلومات والاجابات
أتمنى لكـ الإجابة السديدة على أسئلتكـ هذه بمساعدت أعضاء المنتدى
دمت أخى على طاعة الله
تقبل مرووورى
بالتوفيق التام انشاء الله

darsh
01-27-2015, 21:16
تعلم الاساسيات مثل الموفنج افرج وكذلك مؤشرات التشبع هى اكثر فائدة من غيرها اخى وتدرب جيدا على اليموووووا

ameen
01-27-2015, 21:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى الفاضل
يجب ان تبحث عن كتب وعن معلوملت تفيدك جيدا فى عالم الفوركس

belhadjnokia
01-28-2015, 05:45
نعم حتى و ان لن تحتاجها عليك ان تتعلمها لانها نساعدك في فهم عدة امور خاصة بالمجال

payza
01-28-2015, 13:05
لا مش ضرروي ليه تتعب نفسك انت عليك التحليل الكلاسيكي في الاول ولا تطمع لان الدخول بلوت عالي بيمرجن كتير جدا يعني تكون عندك عزة نفس ولا تطمع مهما كان ..........

nosaesla12
01-28-2015, 13:25
اخي الكريم انصحك كبيتدئ ان لا تركز علي الكثير من المؤشرات والتحليللات حتي لا تشتت نفسك في شئ وتحاول دائما ان تحدد تحليل تستخدمه دائما وتتعلمه جيدا حتي يكون هو اساسك في الدخول في الصفقات

mons
01-28-2015, 18:57
بالنسبة لسؤالك يااخي الكريم ليس ضروريا ان تفهم كل المؤشرات وبخصوص الأكسبيرتات فلا حاجه لك ان تفهمه لأن الأكسبيرت تعمل بشكل اتوماتيكي دون تدخل منك يعني تقوم بفتح وغلق صفقات من تلقاء نفسه وتقبل مروري

ssnsafi
01-28-2015, 19:02
ليس من الضروري ولكن يجب ان تعرف كل شيئ عن المنصة فهو افضل اما الكسبرتات فليست ضرورية ابدا بل اعتمد على نفسك في تعلم التحليل الفني وفتح واغلاق الصفقات و لا داعي ابدا لتعرف اكسربتات او تركبها على المنصة وايضا المؤشرات ليس من الضروري استخدامها في التحليل فالكثير لا يعتمد الا على التحليل الفني و الدعوم و المقاومات و الترندات فالمؤشرات لا تعطي حركة مستقبلية بل حركة سابقة انتهت

amnyya
01-31-2015, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم شكرا لك تقبل مرورى بالتوفيق فى عالم الفوركس تسلم يا اخى الكريم شكا لك

kokou
02-08-2015, 17:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل بالنسبة للمؤشرات فيجب ان تفهم اكبر قدر منها وكيفية استخدامها وطريقة العمل بها لانها الوسيلة فى عملية التحليل التى ستقوم بها اما الاكسيبرتات فلا داعى لان تشغل بالك بها حاليا

salem11
02-08-2015, 17:35
السلام عليكم الفوركس اولا قبل ا شيئ عشان تشتغل فيه لازم يكون لديك خبرة قوية وكبيرة وناتجه عن عمل ديمو لا يقل عن ثلاثة اشهر عشان تكتسب الخبرة دى وبعدها تحاول تعمل ايداع صغير فى حساب حقيقى وتحاول تجرب الى انت اتعملته وتطبقه بالنص ف الحساب الحقيقى وتشوف النتيجة قبل متعمل ايداع كبير بدل مفلوسك تضيع كلها ف لحظات

a7med84
02-08-2015, 18:00
المؤشرات انت بتفهمها من اجل التجربه وممن خلال التجربه تعرف اللى ممكن يساعدم فى لالتحيليل واللى لا ممكن تسيبه

يعنى تصفيهم من خلال تجربتك لهم والله المستعان

basim
02-08-2015, 18:18
السلام عليكم اعزائي اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
اخي ليس بالضروره فهم جميع المؤشرات ولكن اتباع استراتيجيه معينه وفيها يتم فهم المؤشرات التي
تعتمد عليها هذه الاستراتيجيه وتطبق على حساب تجريبي ديمو لفتره زمنيه كافيه لمعرفة مدى نجاحها

TARAK.ACHICHE
02-10-2015, 13:23
السلام عليكم
....................أتمنى .............................
.........................التوفيق ..................
...............................للجميع......

Doodysamsom
02-10-2015, 14:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة....
لازم طبعا تدرسها كلها وتفهما جيدا.,,
وبعدين بتختار الافضل والانسب لك.,..وتستخدمة فى صفقاتك.

aminox009
02-10-2015, 14:23
بالفعل أخي الفاضلبالنسبة للمؤشرات فيجب ان تفهم اكبر قدر منها وكيفية استخدامها وطريقة العمل بها لانها الوسيلة فى عملية التحليل

amr-mohamed
02-10-2015, 14:24
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا
جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

محمود مرعى
02-10-2015, 14:32
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته وفى الحقيقة طبعا لا حضرتك مش مطلوب منك انك تعرف كل المؤشرات والتحليلات الفنية لانهم فعلا عددهم كتير جدا ومش هتلاقى تاجر قدر انه
يلم كل المؤشرات دى كلها مع بعض او فى وقت واحد انما احنا بنعمل ايه بنظبط 5 مؤشرات ونفضل نتعلم فيهم وبعد كده نتقنهم ونبقى محترفين فيهم وانت كمان لازم تعمل الموضوع ده

خيرالدين مهدي
02-10-2015, 18:33
اهلا وسهلا بك اخي الكريم
ليس من الضروري ان تتاجر بكل المؤشرات بل تكتفي بالقوية مناه فقط
هاذا كل ما في الامر لكن عليك التركيز
السلام عليكم

against
02-13-2015, 01:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♥♠○○♠♥

ahmedibrahim258259
03-03-2015, 18:34
بسم الله الرحمن الرحيم موش لازم انك تعرف كل المؤشرات والاكسبرتات بس لازم تتعلم استراتيجية تقدر تربح منها
تقبل مروري

Yara1
03-04-2015, 20:49

haythem95
03-04-2015, 21:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
مرحلة الاحتراف لابد لك ان تكون على دراية كبيرة في اي شيء في عالم الفورك هاذا كل ما في الامر لكن عليك التركيز
السلام عليكم

ismaiel
03-06-2015, 16:32
اخي ليس بالضروره فهم جميع المؤشرات ولكن اتباع استراتيجيه معينه وفيها يتم فهم المؤشرات التي
تعتمد عليها هذه الاستراتيجيه وتطبق على حساب تجريبي ديمو لفتره زمنيه كافيه لمعرفة مدى نجاحها

شبه منحرف
03-06-2015, 16:33
انصحك اخى الكريم بالتركيز على شئ واحد فقط وفهمه جيدا بدلا من التشتت بين الاستراتيجيات لانك فى نهاية الامر ستجد نفسك مشتت ولن تستفيد اى شئ على الاطلاق وبالتوفيق اخى الكريم

احمد محمد عبد الصبور
03-06-2015, 22:00
لا ليس من الدرور فهم جميع المؤشرات في الاول فقط و لكن مع المدة
عندما تدخل في مرحلة الاحتراف لابد لك ان تكون على دراية كبيرة في اي شيء في عالم الفورك
فلا يعقل ان تقول انك معترف و عندما يال اح ما عن مؤشر الماكد مثلا و تقول له لا اعرفه

haphop
03-06-2015, 22:02
اليسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد انه من الضروري فهم الكثير من الؤشرات والاكسبريتات حتي يكون لديك المزيد من المعلومات عن الفوركس

zidane
03-06-2015, 22:18
اهلا وسهلا بك اخي الكريم والله تحليلك موضوعي ومنطقي وكلنا يحلم بالثراء مع سوق الفوركس لانه صراحة يوفر فرصة كبيرة لتحقيق الثراء وهو فرصة ايضا لكسب مدخول منتظم شهري او اسبوعي، على العموم شكرا على الموضوع وبالتوفيق

cian s
03-06-2015, 22:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الكريم
عليك بالتدريب وفهم كل شى وان تكون على درايه كامله بكل قواعد الفوركس ولاكن مش لازم تكون محترف بالاكسيرات والموشرات
تقبل مرورى و خالص شكرى وتحياتى وبالتوفيق لك ولنا جميعا

tota88
03-06-2015, 22:57
أخى الكريم أهلا وسهلا بك فى منتدى فوركس العرب
اخى الكريم لابد ان تفهم اكبر قدر من المؤشرات وكيفيه
استخدامها والعمل بها لانها الوسيله فى عمليه التحليل التى
سوف تقوم بها اما بالنسبه للاكسيبرتات فلا داعى ان تشغل
بالك بها حاليا
اتمنى لك ولنا جميعا التوفيق
وتقبل مرورى

miro125
03-06-2015, 22:58
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد ان في كثير من الناس تخسر من الفوركس أكثر مما تربح و هذا يدل على أن قرارتهم معظمها تكون خاطئة وغير صحيحة ..

user_66
03-07-2015, 08:46
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب
اتمنى الاعضاء يفيدونا لان انا كمان جديدة فى هذا المجال
ومعنديش خبره كافيه للاسف الشديد
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

salem11
03-07-2015, 11:51
مما لا شك فيه ان التجارة فى الفوركس تعتمد على عدم المبالغة فى الارباح التى نريد الحصول عليها من خلال هذا المجال لاننا نستطيع ان نربح من هذه التجارة كميات يوميا

zizou10
03-07-2015, 15:30
ابعد عن شركات التسويق الهرمى لا افضل الاشتراك فيها
دائما فيها نوع من انواع النصب مكاسب شهرية وهمية عشرين الف دولار !!
الشركة تأخذ فلوس من ناس وتدفعها لناس اخرى تحت اسم التسويق

bsameforex
03-08-2015, 04:28
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب,
للاسف انا جديدة فى هذا المنتدى ولا اعرف الكثيرهنا
واتمنى من الاعضاء يفيدونا
بالتوفيق لنا وللجميع

الاسد التاجر
03-08-2015, 04:29
لا طبعا بعضها وانصحك تشتغل على موفنج افريج
باقي موشرات فيها مشاكل وتعيد رسم نفسها
وبلتوفيق يارب للجمييييع

mawwalmammo
03-08-2015, 08:28
اذا اردت ان تعمل علىكل المؤشرات فهذا يعني اللخبطة بل عليك العمل على مؤشرات لها وزن ولها فائدة
وهي معروفة عند الخبراء وغيرهم وهي ذات فاعلية مثل الفيوبوناتشي او الماكد او الستوكاستيك او الموفينج
هذه المؤشرات هي كثيرة الاستعمال

bsameforex
03-08-2015, 08:42
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
الكريم الأكسبيرت هو برنامج للتداول الآلي وكل اكسبيرت مبرمج على استراتيجيه ويستطيع ان متداول ان يحول استراتيجيته الخاصه على شكل اكسبيرت ليكون التداول بشكل آلي

AlaaEldien Ahmed
03-08-2015, 08:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
بالنسبة للمؤشرات فيجب ان تفهم اكبر قدر منها وكيفية استخدامها وطريقة العمل بها لانها الوسيلة فى عملية التحليل التى ستقوم بها اما الاكسيبرتات فلا داعى لان تشغل بالك بها حاليا
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري.

salem11
03-08-2015, 12:11
فعلا الفوريكس بيضيع على الانسان حاجات كتيرة مقابل الربح والحاجاتدى
وفعلا بتلاقى نفسك بعيد عن الاسرة وعدد ساعات نومك قليل ومش مستقر وتحلم بواكبيس
فياريت فعلا الواحد يعرف يعمل التوازن الصح ما بين الاتنين

Audy1
03-11-2015, 15:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم لمحترفين او ذو العلم بهذا المجال اخبروني

hooda11
03-11-2015, 21:46

طريق النجاح
03-11-2015, 23:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
بالطبع التركيز على الكثير من المؤشرات والاكسبيرتات يجعل في حالة تشتت دائم
ولكن يجب ان تركز فقط على طريقة تداول واحدة تثق فيها ويفضل ايضا التعامل مع زوج وواحد من العملات :)

ahmed112
03-11-2015, 23:54
لا ليس من الدرور فهم جميع المؤشرات في الاول فقط و لكن مع المدة عندما تدخل في مرحلة الاحتراف لابد لك ان تكون على دراية كبيرة في اي شيء في عالم الفورك

mohamed9004
03-11-2015, 23:56
السلام عليكم ورحمه الله .. انا عن نفسى شايف انك لازم تعرف كل حاجة فى الاول وبعد كده تختار بقى حتعمل ايه وانا عن نفسى مش بحب الاكسبرتات مفيش احسن من العقل البشرى وتفكيره لكن الاكسبيرت زى الانسان الالى

abdelmadjid41
03-12-2015, 00:21
السلام عليكم ورحمة الله اكيد ليس من الضروري لان هناك ما يفوق ال 1000 مؤضر ربما او اكسبرتات كثيرة لا يمكنك ان تتابعها جميعا لدلك صعب جدا ان تتابعها كلها تابع ما يفيدك فقط

مامون سباعنة
03-12-2015, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة للجميع وبعد
أشكرك اخي العزيز على مرورك الرائع ... بالتاكيد اخي يجب ان تكوون على درااية تاامة بكل المؤشراات .. هذا من وجهة نظري ....
اتمنى لك التوفيق انت واخواني اعضاء المنتدى
تقبل مروري اخي الفاضل

user_21
03-13-2015, 23:01
الاحتراف لابد لك ان تكون على دراية كبيرة في اي شيء في عالم الفورك
مؤشر الماكد مثلا و تقول له

adele
03-14-2015, 14:27
شكرا لك اخى اكلرمي على الموضوع امله مدا وقتبل تحياىتى شكرا لك
باتلوفيق لك اخى الكريم
تقبل شكرى وتقدير لك

tornado
03-14-2015, 14:34
السلام عليكم
اخى ليس من الضرورى ان تقوم ب تعلم جميع الاسكريبتات والاستراتيجيات فقط قم بأختيار ما يناسبك من استراتيجيات ثم فم بالثبات عليها وذلك للحصول على دخل ثابت من ارباحها
بالتوفيق

kachchaoui
03-14-2015, 14:38
السلام عليكم و رحمة الله ليس ضروري عليك ان تفهم كل المؤشرات ومع مرور الوقت واكتساب خبرة كافية ستتعلم كل شيء

enganas
03-14-2015, 15:01
لا اخى الكريم ليس من المفروض ان نعرف كل الاكسبرتات و المؤشرات لانك تعمل بعدد قليل و ليس بجميعها
لذا يجب عليك اولا ان تدرس بعض المؤشرات التى تفضل العمل بها اولا ثم التداول على حسب نوع الاستراتيجية و

adele
03-14-2015, 16:51
الفرق واضح جدا بين الرافعة الامالية وهى زيادة رأس مال التاجر الى كمية اكبر مما ندخل بها فربما نستثمر 200 دولار و يكون الرافعة 1:500 و بذلك نتاجر ب 100000 دولار اما حجم العقد فهو قيمة النقطة فى الصفقة الواحده

1 million
03-19-2015, 18:51
نعم أخي من الأفضل ان نركز على بعض المؤشرات فقط و نحترف طريقة عملها حتى نستفيد منها
التنقل بين المؤشرات قد يجعلنا مشتتين و غير مركزين في السوق

hamdochi
03-25-2015, 18:10
مرحبا بجميع اعضاء المنتدى المحترم اعتقد انه عليك بالتدريب وفهم كل شى وان تكون على درايه كامله بكل قواعد الفوركس ولاكن مش لازم تكون محترف بالاكسيرات والموشرات ولكن تكون ملم بيها لمل بها وانك ستعمل بها ولاكن ليس هتعمد عليها كليا شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

mohamedhassn
03-27-2015, 04:50
من اهم الموشرات التى اعتمد عليها وبجد رائع رائع -شرح مؤشر الفوركس البسيط والقوي ديمارك DeMark Trendline Trader
و مؤشر الشمس والقمر مؤشر فوركس قوي جدا هذا الموشر من الموشرات الهمة ايضا لانهو سهل الاستخدام عند ظهور الشمس او القمر يتم البيع والشراء وفما بعد سيتم الشرح المفصل لكل موشر

FullyActive
03-27-2015, 05:19
لا يا اخى مش بالضرورى فهم كل شىء ثم ان الاسكربتات كلها اختراعات حديثة وماكانت موجودة من قبل
يعنى بها من غيرها هتشتغل عادى
ويكفى فهم المؤشرات المفيدة فقط اللى انت سوف تستخدمها فى متاجرتك

mostafa abdalla
03-27-2015, 05:24

om omar20155
03-27-2015, 05:32
يجب ان تكون ملما بكل شئ

وهذا سيساعدك كثيرا على اتخاذ القرار الامثل

ومعرفة اتجاهاتك مستقبلا

لذا يجب عليك اولا ان تدرس بعض المؤشرات التى تفضل العمل بها

اولا ثم التداول على حسب نوع الاستراتيجية و

بالتوفيق

الجنرال محمد
03-27-2015, 05:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الحبيب
انا جديد مثلك لكن انصحك بمعرفت كل شي لكي تكون محترف..

mohamedhassn
03-28-2015, 03:46
أولا كلمه اكسبريت او expert تعني خبير و ادفيزور adviser يعني الناصح لذلك يختصر اسمه بأول حرفين كابيتال ليكون EA . ما هو و ما هي آلية عمله ؟

abes
03-28-2015, 12:51
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

nabilll
03-28-2015, 12:52
ارشادات في قمة الورعة يا اخي ولازم الكل يعمل بها في ادارته للحساب الخاص به بصراحة
انا من اشد الناس المعجبين بالادارة المالية والتقنية المبنية على خطة منسوجة بدقة وبحذر

Koumedaym
03-28-2015, 14:46
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي الكريم ميمكنك التركيز على بعضها
وتجربتها في الحساب التجريبي لكي تحدد من هي الافضل حسب عملك

Schams
03-28-2015, 14:47
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
من خلال الموضوع الهام و من خلال الردود المهمة ايضا
لذ انتظر المزيد من المواضيع المفيد
تحياتي لك و تقبل مروري

ramy00
03-28-2015, 17:13

chennana
03-28-2015, 18:26
السلام عليكم ورحمه الله بركاته
اخي الكريم عليك فهم بعض المؤشرات الاساسية
و اللتي تساعدك على تحديد اتجاه سعر الزوج المتداول عليه
بالتوفيق

waffa
03-28-2015, 19:16
هناك شئ خطاء لان الاسبريد لابد ان يوجد في الصفقات ولا يقل عن نقطه او نقطتين ولكن ممكن انت عندما فتحت الصفقه كان هناك اخبار ومن المعروف ان الحركه في الاخبار تكون سريعه والاسبريد يكون مكسب الشركه

m.gama17l
04-07-2015, 22:16
ليس المفروض عليك ان تفهم كل المؤشرات والاكسيبرتات ولكن فقط ان تاخذ فكرة عن عمل كل منها .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله وتقبل مرورى

khaled11
04-07-2015, 22:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اظن انه ليس من الضروري فهم كل المؤشرات ركز
على بعضها فقط لكن كل ما تعرف اكثر افضل لك

bilelchelseano
04-07-2015, 22:47
على بعض كؤشرات منها بس في اعتقادي شخصي
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

bonus
04-08-2015, 11:35
اخى الغالى ,
انا متأكد من الاجابه ان الصفقات لم تغلق تلقائيا وانما انت التى تقوم باغلاقها
انتبه لان من الممكن يكون البروكر حجك يتلاعب بالصفقات وهذه مشكله والله

omaoma
04-08-2015, 14:14
ليس من الضروى استخدم كل المؤشرات فى السوق
ويجب ان تعف متى تتداول فى الورسك اكدي بكدة سوف تصل على خبرة وااكسبيرات هى من افضل الاشياء فى السوق

bywajdi
04-08-2015, 14:36
اخي ان فهم الفوركس لاياتي بين ليلة وضحها بل علي الاقل يجب عليك اخذ شهرين لتصل الي مستوي متميز
علي كل حال اخي حاول جمع رأس مال كبير ثم ابدأ بمشاهدة اليوتيوب وان شالله تكون نتائج جيدة

dollarsniper
04-08-2015, 16:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اشكر جميع الاخوة و الاخوات على المشاركات القيمة و الردود التوضيحية اتمنى ان تفيدوننا اكثر و تساعدوننا على اتقان الا ستراتيجيات و التحليل الفني
لتحقيق ارباح و تقليص الخسائر التي لا محال منها مشكورين
بالتوفيق ان شاء الله

SHADOW
04-08-2015, 16:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته :::::
زى ما تحب يا اخى الفاضل مش لازم تفهمهم كلهم اهى حاجة بس تتعلم ال انت بترتاح معاه وإن شاء الله خير وتقبل مرورى

adamsbooba
04-10-2015, 16:41
أظن أن الفوركس طريقة ممتازة لكسب بعض المال أظن أنني سأواصل المشوار في هاذا الطريق شكرا للجميع الفوركس يساوي ربح المال السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Nabil Wagdy
04-12-2015, 11:25
السلام عليكم
اخي الفاضل ارشادات في قمة الورعة يا اخي ولازم الكل يعمل بها في ادارته للحساب الخاص به
بصراحة بكون انا من اشد الناس المعجبين بالادارة المالية والتقنية المبنية على اساس خطة منسوجة بدقة وبحذر

sha
04-12-2015, 11:38

bilelchelseano
04-12-2015, 20:31
اخي شاهد فيديهات عبر اليوتيوت ستتعلم اخوة
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

hager omar
04-12-2015, 20:32

انت تستطيع ان تفهم بعض المؤشرات وتفهمها جيدا حتي تستطيع التعامل بها وبعدها ان شاء الله ستجد الةوضع سهل

تقبل مروري

Mahmoud Talaat
04-12-2015, 20:33
بالنسبة للمؤشرات فيجب ان تفهم اكبر قدر منها وكيفية استخدامها وطريقة العمل بها لانها الوسيلة فى عملية التحليل التى ستقوم بها اما الاكسيبرتات فلا داعى لان تشغل بالك بها حاليا

basim
04-12-2015, 20:52
السلام عليكم اعزائي اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تعتمد عليها هذه الاستراتيجيه وتطبق على حساب تجريبي فترة زمنية كافية لضمان نجاحها ومن ثم الدخول في المال الحقيقي

ali.22595
04-23-2015, 05:11
اخى الفاضل المؤاشرات والاكسبرتات مهمة افهمها جيدا لانها بتساعدك فى التداول بس مش ضرورى
كلها اشتغل على الى جابت معاك نتيجة فى الربح ومعا التحليل الفنى باذن اللة سوف تكون محترف فى هذا المجال

ahmed mo
04-23-2015, 05:35
لا مش ضروروى تكن على معرفه بكل المؤشرات ولا كل الاستراتيجيات ولا كل الساليب الفنيه

طالما انت لك اسلوب حاسس انه مناسب لك والله المستعان

deyaa24
04-23-2015, 10:24
يوجد اسااس كثثيرة جدا فى الفورسك يجب انك تتبعها ويب انه تاجر يعرف ا زاى يتتالو على امؤشرات
فى السوق اكيد سوف تجد المؤشرات سوف يكون فية فرص كويسة لما نفم امؤشرات بالتى سف يكون فية ربح

ahmedtaher
04-25-2015, 17:41
السلام عليكم .... لا طبعا انت ممكن تفهم طريقة كويسة تتعامل من خلالها وتكسب منها والباقي سيبك منة ونفض لة
بالتوفيق ان شاء الله

katreenaziz
04-25-2015, 18:43
اخى الفاضل مش المفروض انك تركز على الحجات الى مهمة فقط علشان متشتتش نفسك بكذا طريقة وكذا تمبلت اتمنى لك التوفيق والنجاح

نورين
04-30-2015, 22:07
السلام عليكم لا ليس من الدرور فهم جميع المؤشرات في الاول فقط و لكن مع المدة عندما تدخل في مرحلة الاحتراف لابد لك ان تكون على دراية كبيرة في اي شيء في عالم الفورك
فلا يعقل ان تقول انك معترف و عندما يال اح ما عن مؤشر الماكد مثلا و تقول له لا اعرفه وبلتوفيق ان شاء الله

m.kh
05-01-2015, 00:43
مش لازم تفهمهم كلهم ممكن تعرف اللي بتتعامل بيهم بس بس حاول طول ما انتا شغال في الفوركس تتعرف على اسكربتات أكتر وتتعلم كل حاجة في الفوركس عشان تبقى ملم بسوق الفوركس وتتعامل عليه بدراية كبيرة وربنا يوفقك إن شاء الله

The King Algeria
05-01-2015, 00:44
السلام عليكم اخي الكريم ليس شرط ان تفهم عمل كل المؤشرات و الاكسبرتات الي موجودة في الميتاترايدر
افهم المؤشرات الاساسية و الشائعة الي تعطي نتائج جيدة و لا تعيد رسم نفسها + استعن بالتحليل الفني فهو الأساس
بالتوفيق لك ياغالي

chirikhan
05-10-2015, 13:07
صراحة يا اخي اهم اسلوب لفهم المؤشرات والاكسبيرتات انك تجربها في المنصة ديمو يعني
بالتالي لا تنتظر اي شيء من الاخر يا اخي فحاول انك تجتهد لان كل ذلك سيعود عليك بالنفع

samieh
05-15-2015, 20:10
السلام عليكم
مش عارف يا اخى انت جبت الكلام ده منين
انت غير ملزم بتعلم كل المؤشرات او الاكسبيرتات او حتى المتاجرة بها
يكفيك التحليل الفنى فقط والمؤشرات والاكسبيرتات ما هى الا خدعة وكلها فاشلة

popa2015
05-16-2015, 02:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

العراقي
05-17-2015, 21:03
اظن انه ليس من الضروري فهم كل المؤشرات ركز
على بعضها فقط لكن كل ما تعرف اكثر افضل لك

محمد عز الدين عيد خضري
05-17-2015, 21:22
انت كمبتدأ نصيحتي لك لا تتطرق حاليا الي المؤشرات
والاكسبرتات ولكن تعلم تحليل فني وتعلم تحليل اساسي من خلال الاجندة الاقتصادية

big.pharaoh
05-17-2015, 21:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انصحك كبداية الاول تتعلم الميتاتريدر وازاي تتعامل معاها . ثانيا بقى تركز على استراتيجية تداول واحده عشان متتشتتش وتفكيرك ميتعبش وانصحك باستراتيجية ديمارك هتلاقيها ع اليوتيوب

mohamed12345
05-18-2015, 18:53
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد خى الكريم عليك بالتدريب وفهم كل شى وان تكون على درايه كامله بكل قواعد الفوركس ولاكن مش لازم تكون محترف بالاكسيرات والموشرات ولكن تكون ملم بيها لمل بها وانك ستعمل بها ولاكن ليس هتعمد عليها

محمد مختار
05-19-2015, 22:04

al-Mashhadani64
05-19-2015, 23:45
الاخ الكريم ليس من الضروري ان تكون فاهم كل الاكسبيرتات لان هذا ضرب من الخيال لان هنالك يوجد الاف الاكسبيرتات وهذا لايعقل طبعا وتقيل مروري

made
05-20-2015, 01:25
من جهة لما تعملي صفقة واحدة في الاسبوع فممكن اما تربحب او تخسري ويضيع الاسبوع على خسارة
من جهة اخرى لما تكون الصفقات كثيرة ممكن تعوضي بعضها ببعض وتحصلي ربح صاف اسبوعيا

soad labib sadek
05-20-2015, 01:44
اخي الفاضل السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و مرحبا بك و بالنسبة لسؤالك فبحكم خبرتي و علمي المتواضعين فعليك الا تتعلم اي من المؤشرات فانا اكبر معادية للمؤشرات و الاكسبرتات ايضا و في رايي الشخصي انها مضيعة للوقت و اكيد لك حرية الاختيار

بالتوفيق

العراقي
06-11-2015, 23:52

karim02
06-12-2015, 00:22
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

marwafawzy122
06-12-2015, 00:25
أن المؤشرات فى الفوركس اخى الفاضل كثيرة ومتعددة و ليس من المفروض ان نعرف كل الاكسبرتات و المؤشرات لانك تعمل بعدد قليل و ليس بجميعها
تتحكم جيدا فى ادارة رأس مالك ...

a7med sniper
06-12-2015, 00:26
لا طبعا ولا حتى كل انواع التحيللي الافنى

انت خد اللى هيفيدك فى تحيليلك والباقى مش ضرورى لك والله المستعان

وبالتوفيق فى التعامل مع السوق

MEDHAT MOUSTAFA
06-12-2015, 01:39

sameh-a
06-12-2015, 10:24
بسم اله الرحمن الرحيم
اخي الكريم برايي يجب فهم كل شيء في الفوركس لا تدع
اي معلومة تمر بدون ان تفهمها تعلك كل شيء وبعدين انت اختار الانسب لك

مصراوى
06-12-2015, 10:32
اخى الفاضل كثيرة ومتعددة و ليس من المفروض ان نعرف كل الاكسبرتات و المؤشرات لانك تعمل بعدد قليل و ليس بجميعها
تتحكم جيدا فى ادارة رأس مالك ...

0sama
06-12-2015, 10:35

انا لا اعترف بكل المؤشرات و الاكسبرتات لانهم في اغلب الاوقت ولا ابالغ لو قلت في كل الوقت تعطي اشارات خاطئة وليست مناسبة مع الاستراتيجيات المعروفة و اذا كانت المؤشرات مفيدة لم يكون هناك اكثر من 95 % من التجار يخسرون

marouen.haouemi11
06-12-2015, 10:45
السلام عليكم و رحمة الله
انصحك بانك تتعلم الاول عشان تعرف تتداول كويس
ادخل على المنتدى التعلمى او افتح اليوتيوب وتفرج على كورسات مجمعة
وبعدين افتح حساب حقيقى بالتوفيق لك وتقبل مرورى

sameh-a
06-12-2015, 20:45
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم برايي ان تتعلم كل شيء في الفوركس لا تدع شيئا
اقرا جميع الكتب وشاهد الفيديوهات فهذا يفيدك كثيرا وايضا تداول على حساب الديمو

tabaki
06-14-2015, 20:15
ارى ان المؤشرات يا اخي لا تكفي اننا نعتمد علة واحد او اثنين منها لا اقل ولا اكثر
الافضل مثلا انك تعتمد على نظام من المؤشرات اي توليفة من المؤشرات او اكسبيرت

RomanyMoreed
06-15-2015, 15:36
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

لا مش بالضرورة انت تستخدم المؤشرات المعروفة زي الاستوكاستك موفينج افريج ار اس اي ومستخدمش المؤشرات فقط في التداول

محمد السيد
06-15-2015, 16:31
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، من الضروري جدا ان تفهم كيفة الاستدلال
على اشارة كل مؤشر لتختار منها ما يمكنك من مؤشرات لاستخدامها في التجارة

raaslen316
06-15-2015, 16:51
لا ليس من الدرور فهم جميع
المؤشرات في الاول فقط و لكن مع المدة
عندما تدخل في مرحلة الاحتراف لابد لك
ان تكون على دراية كبيرة في اي شيء في عالم الفورك
فلا يعقل ان تقول انك معترف
و عندما يال اح ما عن مؤشر
الماكد مثلا و تقول له لا اعرفه

---------- Post added at 01:51 PM ---------- Previous post was at 01:50 PM ----------

لا ليس من الدرور فهم جميع
المؤشرات في الاول فقط و لكن مع المدة عندما
تدخل في مرحلة الاحتراف لابد لك ان تكون على دراية
كبيرة في اي شيء في عالم الفورك
فلا يعقل ان تقول انك معترف
و عندما يال اح ما عن مؤشر
لماكد مثلا و تقول له لا اعرفه

alaa ali
06-15-2015, 16:51
السلام عليكم
اهم المبادى هى التعلم المستمر قبل البدء فى حساب حقيقة لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

sameh-a
06-15-2015, 21:44
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم في مجال عمل الفوركس من الضروري نعم فهم كل شيئ
حتى نبقى ملم بكل شيء بعد ذلك يمكنك ان تتبع استراتيجية معينة

WASEM DALLOUL
06-15-2015, 22:16
السلام عليكم
يجب ان يكون لديك فكرة يا أخي عن المؤشرات وان تركز على المؤشرات التي تراها مفيده وتستخدمها اما الأكسبيرتات فهي اختيارية
وشكرا

شبه منحرف
06-15-2015, 22:17
انصحك اخى الفاضل بعدم استخدام المؤشرات او الاكسبرتات لانها كلها تسير وراء الاسعار ولن تجد اى مؤشر او اكسبرت ناجح فى هذا السوق ولكن اعتمد على التحليل الكلاسيكى افضل شئ

Kiing
06-17-2015, 04:54
ممكن متلا انه منه معه بالنسبة للمؤشرات فيجب ان تفهم اكبر قدر تم ممكن منها وكيفية استخدامها وطريقة العمل بها لانها الوسيلة فى عملية التحليل التى ستقوم بها اما ممكن متلا انه معه الاكسيبرتات ممكن

ali20
06-17-2015, 06:55
التاجر يجب انه يتعلم التدالو على امؤشارت اكيد التاجر بكدة سوف يكون فية معلومات كافية جدا
بس اهم شى فى الفوركس هو البء فى التداول على الديمو عشان يتعلم قبل البدء على الحسا الحقيقى

mechanical
06-23-2015, 21:48
السلام عليكم ... انا اسف لاني مش اقدر افيدك في الموضوع دا اتمني من احد الاعضاء انه يفيدك
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

forexaly5
06-23-2015, 21:50
السلام علتكم ورحمة اله تعال وبركاته أخي الفاض بإعتقادي أن الفوركس له عدة طرق للنجاح و كلها ترتكز على التعلم و الصبر ... بطبيعة الحال ماعليك أخي الكريم هو أن تختار التي تناجب فقط تداول بإستراتيجية واحدة محكمة و أن تكون خبير مؤشر واحد فقط

جابر1979
06-23-2015, 21:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، ما عليك طوى تحديد استراتيجيتك و فهم جيد للمؤشرات التي نستخدمها و بهذا يتحقق الشروط التي نستفيد بها في فتح صفقاتنا . بالتوفيق

mido elmasry
06-23-2015, 22:09
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل laibahmed87
بالطبع يكن فهم البعض فقط لا تحير نفسك في فهم كل ما يخص الفوركس تعلم ما يمكنك فهمه بسهوله و يسر لا تدخل نفسك في دوامه من التعقيدات
اجعل الفوركس سلس بين يديك سهل في ذهنك و غير معقد و غير متشابك
و قد اثبتت التقارير ان انجح متداولي المال في الفوركس هما اشخاص يتعاملون مع الشارت بسهوله و بدون تعقيد
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

hamadarizk
06-23-2015, 22:28
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

Wassa04
06-24-2015, 13:26
مرحبا اخي الكريم ليس من الضروري فهم
كل شيء اخي الكريم بالتوفيق لك تقبل مروري

andro samir
07-16-2015, 22:10
يمكن التركيز علي اي شي قبل فتح اي صفقة حتي تقلل نسبة الخسارة
بقدر الامكان وتدرس السوق جيدا قبل البدء في اي عملية وبالتوفيق يا اخي الغالي

drkim
07-20-2015, 00:02
تحياتى لك اخى الكريم

ونجد الكثير من المتداولين المبتدأين يقومون بتشتيت انفسهم بكثره المؤشرات الاكسبريتات

اولا ابتعد عن الاكسبيرتات نهائيا لان نهايتها الفشل ولانها ليس لديها عقل ولا تعرف المرونه مع السوق المتغير هذا

ثانيا المؤشرات ليست بكثرتها وانما اختار مؤشر او اثنان يكونون مجرد فلتر تأكيدى لصفقات

فاغلبها غير صادق ويعيد رسم نفسه

يمكن الاعتماد على الموفينجات والفايبوناشى والماكد ومؤشر التشبع والبولينجر باند فهم من اصدق المؤشرات

rachedcom
07-20-2015, 00:34
أخي الكريم اظن انك خلط الأمور الأكسبيرتات يااخي الكريم ليس ضروري ان تفهمه لأن عبارة عن برنامج للتداول الآلي لما تضعه فأنه يقوم بفتح صفقات واغلاق صفقات بشكل اتوماتيكي اما المؤشرات فإنه يحدد لك مناطق دخول السوق وهذا جواب لسؤالك على حسب فهمي لسؤالك واتمنى لك التوفيق

عاشق الفوركس
08-05-2015, 14:47
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا على الموضوع امل ان يفيدوك الاعضاء الاكثر تجريبا ل الامر

hofeek
08-05-2015, 15:29
لا لا اخي لا تتعب نفسك بكل هذي المشاكلب
اختر فقط مؤشر او 2 بتعمل عليهم مع استراجية بسيكة فقط تكون في احسن حال
بس اذا اكثرت من المؤشرات واتعبت نفسك فهذا قذ يضر عليك وتخسر كثير من الفرص..

sofien34
08-05-2015, 18:16
السلام عليكم
حتى و ان لن تحتاجها عليك ان تتعلمها لانها نساعدك في فهم عدة امور
خاصة بالمجال رغم العديد من الناس لا تعمل بالمؤشرات او
الاكسبيرتات الا ان لها فكرة جيدة عنها

aboubakr el ayach
08-05-2015, 18:34
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. أولا نحن نتمنى لك أوقات ممتعة معنا ونسأله تعالى أن يديم عليكم من رزقه وغناه، ثانيا بالنسبة للسؤال فالمؤشر له أهمية كبيرة خاصة عند الاعتماد عليه قصد التحليل، ولكن الاكسيرات ليست مهمة كثيرا. تحياتي وأرجو إفادتك.

haffoudinho
08-05-2015, 18:37
السلام عليكم
عليكان تتعلمها لانها ستساعدك كتيرا في فهم عدة امور
خاصة بالمجال رغم العديد من الناس لا تعمل بالمؤشرات او
الاكسبيرتات الا ان لها فكرة جيدة عنها
وفقك الله اخي

forexae
08-05-2015, 18:48
أخى الكريم
أنصحكـ أخى بان تزور قسم التعليم والقراءة في كتب الفوركس
أو بالبحث في موقع جوجل وستتلقى الكثير من المعلومات والاجابات
أتمنى لكـ الإجابة السديدة على أسئلتكـ هذه بمساعدت أعضاء المنتدى
دمت أخى على طاعة الله
تقبل مررى
بالتوفيق التام انشاء الله

Ayache
08-05-2015, 18:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
المؤشرات تساعد في بناء الإستراتيجية الناجحة و ليس كل المؤشرات ناجحة
و الإكسبرتات هي روبوتات للتعامل أوتوماتيكيا
ولا تحتاج لفهما كلها للنجاح

moshiir_goori
08-05-2015, 19:03
يجب عليك ان تتعلم اكبر قدر من المؤشرات وايضا انت تلم بالاكسبرتات بقدر جيد منها وليس كلها وانصحك بأن تنتظر قليلا حتى تتقدك في الفوركس لتتعلم اغلب الاكسبرتات

pepobm
08-06-2015, 01:39
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

Forex Story
08-13-2015, 05:36
ثانيا ليس بالضرورة ان تعرف كل الأستراتيجيات وكافة المؤشرات ولكن يكفيك ان تتعلم الأساسيات وتعرف منها على سبيل المثال
الترند
الدعوم والمقاومات حتى تعرف اين تشترى واين تبيع ولماذا

andro2015
08-29-2015, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الغالى يجب ان تعرف جميع المؤشرات حتى يكون
سهل عليك تحليل السوق باكثر من طريقة وزيادة التوقع للربح ولا تتداول وقت الاخبار بالتوفيق

ibrahim4forex
08-29-2015, 18:35
المؤشرات مهمة جدا للتداول فى الفوركس فهى بتساعدك عى التداول ومعرفة الكثير من التحليل
اما الاكسبرتات غير مهمة اوى وانشاء الله تقدر ان تعرف اكبر قدر من المؤشرات

andro2016
09-23-2015, 20:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى سيبك من الاكسبرتات دى اكيد من الافضل انك
تفهم اكبر قدر من المؤشرات لانها فلاتر بتساعدك على تاكيد هذة الفرصة للدخول فى صفقة بالتوفيق

mohammed55
09-26-2015, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يوجد اسااس كثثيرة جدا فى الفورسك يجب انك تتبعها ويب انه تاجر يعرف ا زاى يتتالو على امؤشرات
فى السوق اكيد سوف تجد المؤشرات سوف يكون فية فرص كويسة لما نفم امؤشرات بالتى سف يكون فية ربح

for-trade
09-26-2015, 14:32
السلام عليكمو رحمة الله...
اخي الكريم المؤشرات مهمة جدا لقدرتها على مساعتدنا في التحليل الفني
و لهذا يجب التعلم اكبر قدر منها اما الاسكريبتات فهي ليست مهمة كتيرا

maghribia
09-26-2015, 14:41
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

اي مبتديء ف يالفوركس فهو في حاجة ماسة فعلا لان يتعلم اسس التداول
من قبيل ان يسال الخبيرين في المجال و يعرف الاجابات الجيدة
تقبل احتراماتيى

عبدالكريم ثروت
09-26-2015, 15:33
السلام عليكم اخي الكريم وشكرا على سؤالكم المفيد بالنسبه للمؤشرات
والاكسبراتات حيث أني مبتدأ مثلكم وأتعلم من اجابات المحترفين
وذوي الخبرة

dhmo
09-26-2015, 18:32
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

اي مبتديء ف يالفوركس فهو في حاجة ماسة فعلا لان يتعلم اسس التداول
من قبيل ان يسال الخبيرين في المجال و يعرف الاجابات الجيدة
تقبل احتراماتيى

ويكون بعد كده استراتيجيه وبالفعل اخي الاستراتيجيه هنا بتكون مجموعه ادوات المتاجر هنا الي بيحددها لنفسه على حسب خبرته واختياراته وعلشان كده بتختلف هنا من
متاجر الى اخر لحد لما يصل لما يريد

tawfik999
09-29-2015, 20:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز و بعد
انا ايضا مبتدئ اخي و ارجو تعلم من الاعضاء الكرام و شكرا

yassineleo
09-30-2015, 00:22
بسم الله*
الكل يضن ان الفوركس هو سوق للعملات و السلع والمعادن ههههههه يعنى لو في بليونير مجنون يمكنه القضاء على عملة دولة هدا بمنطق العرض و الطلب ههههه
الفوركس هو سياسات و مصاالح دول عضمى رسمت الطريق لكل عملة مسبقا
و وضغت لها قاعدة رياضية تمشي عليها بالملي
المهم فك شيفرة هده القاعدة الرياضية
و لكل عملة قاعدة خاصة بها

tareq sleem
11-01-2015, 00:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم مشكور علي طرح الموضوع**
الجيد والجميل **وشكرا **والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة **

---------- Post added at 09:07 PM ---------- Previous post was at 09:03 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم مشكور علي طرح الموضوع**
الجيد والجميل **وشكرا **والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة **

hamed mohamed
11-01-2015, 00:11
اخى الفاضل اولا" اشكرك على هذه المشاركه والاستفسار
من الجيد ان تتعلم المؤشرات والاكسبرتات حتى تجد أكسبرت
يحققلك هدفك ولكن انت مبتدئ فليس من الضرورى ان تتعلم
جميع الاكسبرتات حاول ان تطبق بعضهم والذى تجد انه جيد
بالنسبه لك فخليك معه ولكن طبق على الحساب التجريبى

one k
01-09-2016, 16:49
السلام عليكم .... من الممكن ان تتعرف علي بعض الادوات اللي من الممكن ان تفيدك في التعامل مع التداول
ومش لازم تعرف كل التعاملات وكل المؤشرات
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

latraaa
01-09-2016, 18:27
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت بها، وعلى اية حال، يمكنك أن تجد في المنتدى ما تريده إن شاء الله من معلومات قيمة و مفيدة إن شاء الله، كل ما عليك هو البحث و فقط إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mahmoud massry
01-24-2016, 03:37
حاول تفهم اكبر قدر من المؤشرات ولكن حاول تبتعد عن المؤشرات الى بتعيد رسمها مع تحرك السعر

Zezobebo3
01-24-2016, 04:17

mhd99
01-25-2016, 04:39
لا اخي انت غير مطالب بمعرفة وفهم جميع المؤشرات والاكسبرتات في الفوركس حتى تتمكن من التداول ويكفي
ان يكون لديك اطلاع على البعض منها

hmadnahox
01-25-2016, 05:11
يا اخي الكريم هناك ازيد من 100000 مؤشر في الفوركس منها ماهو معروف والاخر لا لدالك لست مرغم على معرفتها كلها
والله الموفق المعين

MOHAMED2701
01-27-2016, 22:57
بسم الله الرحمان الرحيم
شكرا لك اخي على المجهود
اتمنى التوفيق للجميع الزوار والعملاء

abdelsamed.uk
01-27-2016, 22:57
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر

zarour soufyane
01-27-2016, 23:02
ليس من الضروري ان تفهم جميع المؤشرات الفنيه اللتي تعمل علي اعطاء المدرسه الشامله علي كيفيات تحرك السوق يجب ان تستعمل البعض منها
بلتوفيق

never5
01-29-2016, 12:56
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

never5
01-30-2016, 13:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
01-30-2016, 14:20
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و أقول لك لييس من الواجب فهم كل شيء في عالم المؤشرات، المؤشرات هي أدوات مساعدة لفهم السوق و تحليلها، و أنت من يختار المؤشرات التي تساعدك و تحقق لك الفهم الجيد للسوق

mohamed elhusseiny
01-30-2016, 14:28
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالفعل ان كنت تستطيع أن تتعلم أكثر وأكثر عن المؤشرات في سوق الفوركس فافعل ذلك علي طول
ولكن عليك التركيز علي أهم شي من المؤشرات في سوق الفوركس وتقبل مروري

islamhd
01-30-2016, 15:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

never6
01-31-2016, 22:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

فوريكسي
02-01-2016, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع مهم جزاك الله خيرا أخي الكريم
الفوركس مجال يتطلب التعلم والتدريب قبل الدخول بالمتاجرة في الحساب التجريبي والا سنحقق خسائر مؤكدة
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ebn masr
02-01-2016, 04:05
المفروض طبعا انك تتعلم وتعرف كل المؤشرات او اغلبها لانه كلما تعلمت وعرفت واشتغلت بطريقة احترافية كلما نجحت فى التداول والعمل بشكل احترافى وناجح

chouaib112
02-18-2016, 20:50
الترند

chouaib112
02-24-2016, 12:52
جزاك الله خير أخى الكريم على هذا الموضوع
مش شرط كل المؤشرات تكون فاهمها ركز فقط
على مؤشرين ثلاثة فقط وافهمهم كويس
وفقك الله لما فيه الخير

latraaa
02-24-2016, 12:58
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و أقول لك لييس من الواجب فهم كل شيء في عالم المؤشرات، المؤشرات هي أدوات مساعدة لفهم السوق و تحليلها، و أنت من يختار المؤشرات التي تساعدك و تحقق لك الفهم الجيد

mido elshabrawy
02-24-2016, 13:55
بالطبع اخب الفاضل انت غير مطر لفهم جميع المؤشرات او الاكسبيرتات
فكل ما انت مطالب به هو ان تفهم كيف تقراء الشارت و كيف تقارن بين انواع الشموع و كيف تحدد الاتجاه و ان تتعرف علي بعض المؤشرات التي تسطيع التعامل معها حسب استراتيجيتيك التي سوف تتداول بها
اما بخصوص الاكسبيرتات فانا انصحك بالابتعاد عنها تماما
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

mourada
02-24-2016, 18:01
اخي الفاضل للربح من هذا السوق عليك تعلم جميع التحليلات الموجودة في هذا السوق و لكن بالنسبة للمؤشرات فاغلبها يتبع السعر و نتمنى لك التوفيق

talel babchia
02-24-2016, 18:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ليس من المفروض ان نعرف كل الاكسبرتات و المؤشرات لانك تعمل بعدد قليل و ليس بجميعها
تتحكم جيدا فى ادارة رأس مالك.......................................... .......................بالتوفيق للجميع

best1
02-24-2016, 19:51
دا كبار المسؤولين التنفيذيين لشركات النفط العالمية المجتمعون في هيوستون هذا الأسبوع متفقين على شيء واحد: أن العام الحالي سيكون مروعا حتى أن الكثيرين يتجاوزونه

simo1
02-25-2016, 19:05
أمر من صفحاتك وأقف أمامكـ .. صامت..

من جمال ما أراه

حسن أبداعكـ وصياغتكـ المتقنة ...

فأنا لست ألا نقطة من بحور أبداعاتـكـ

وبوووح قلمكـ نثر ما قد يجول فى الأنفس دون إستشعااار

هزززز الوجدان وتزلزلت البقايا الراكده منذ العصور .....

لكـ منى كل التقدير على جمالية طرحكـ

---------- Post added at 04:05 PM ---------- Previous post was at 04:03 PM ----------

لله درك

فقد كانت حروفك كالإعصار

فى وجه الأزرق

إبداعك فرض كلماته على الصفحات السحرية

لاحرمنا الله هذه الكلمات

لكـ خالص إحترامى
..........

AYYOUB100
02-25-2016, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله
ليس من الضروري فتح كامل المؤشرات ولكن مع الوقت راح تفهمهما
واحد واحد والواجب العمل على مؤشر حتى تفهمه جيدا.

clickserv
02-25-2016, 19:10
السلام عليكم ورحمه الله ويركاته
شكر اخى الكريم على استفسارك الذى اجاب لنا عن نقطة مهمه وهى للبداية بالعمل بالفوركس
وتقبل مرورى
وتحياتى لك من اجاب عن استفسارك

Mohamedbonna
02-25-2016, 19:10
لا طبعا , انت متقدرش تركز علي كله في بدايه الموضوع لازم تاخد الموضوع واحده واحده بمعني انك تتضمن ال90 في الميه منهم الي هتكسب منهم باذن الله
يعني من المضمون او الشائع الي الاقل الي ان تصل لدرجه انك تتعلمهم كلهم ودي مرحله بعيده شويه ,
بالتوفيق لك ولجميع الاعضاء
اتمني اني اكون افدتك وتحياتي لك

masbrio
02-25-2016, 19:16
يا اخى انا انصحك بان تتعلم الكثير من الموشرات لانها هى العامل الاساسى فى التحليل
وتقبل مرورى

ahmed humedat
02-25-2016, 20:04

joker7diaa
02-25-2016, 20:10
اداوت التحليل كثير ولا بد من فهم معظمها مثل الشموع والنماذج والمؤشرات واداوات التحليل الفني بشكل عام هي كثير وانت لن تستطيع العمل عليها كلها لاكن لا بد من عرفتها حتر تختار ما يناسبك منها

houarisat
02-25-2016, 20:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
لييس شرطا حتى أن تعمل بها هي مجرد تتبع لحركة السعر يعني هي الشارت الموجود بالميتاتريدر بطريققة أخرى لا يوجد لديها أهمية كبيرة

Ahmed Ab
02-25-2016, 20:16
اخي الكريم انصحك كبيتدئ ان لا تركز علي الكثير من المؤشرات والتحليللات حتي لا تشتت نفسك في شئ وتحاول دائما ان تحدد تحليل تستخدمه دائما وتتعلمه جيدا حتي يكون هو اساسك في الدخول في الصفقات

take-profit
02-25-2016, 20:35
لا يشترط دراسة كل شيئ بكل تفاصيلها لان هذا مضيعة للوقت ولكن من الممكن التركيز علي طريقة
واحده تجعلك ناجح افضل من التركيز علي عدة اشياء تجعلك مشتت

ملاك الروح
02-25-2016, 21:16
ليس من الضرورة فهم جميع المؤشات اخي الكريم فانا لا افهم جميع المؤشرات واعتمد على التوصيات
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري...

omarhakem
02-25-2016, 21:26
شكرا جزيل للاخوه الللى ردوا وللاخ الللى سأل السؤال لانه كان محيرنى تقبلوا مرورى ودايما فى تقدم ان شاء الله.

---------- Post added at 08:26 PM ---------- Previous post was at 08:19 PM ----------

شكرا جزيل للاخوه الللى ردوا وللاخ الللى سأل السؤال لانه كان محيرنى تقبلوا مرورى ودايما فى تقدم ان شاء الله.

simo1
02-27-2016, 01:09
ادعو الله أن لا يحرمنى توااااصلك ...
و الف الف الف شكر ...
سما الامل على كلماتك الراااااائعة ...
فقد طوقتنى بقلادة من الجواهر الثمينة ...
فكل حرف كتبته كان بمثابة جوهرة ...
تزينت بقلادتك فى مساء ليلة راااااائعة ...
لا تقل عن رووووووووعة تواااااااجدك ...
لروحك النقية أيتها النقية الرااااااائعة ...

al12
02-27-2016, 01:13
اهلا
التعليم يكون خطوة بعد خطوة ومنها تاتى الاخبرة اللازمة لمحاولة نحقيق الرباح من الفوركس لذلك ليس شرطا كل المؤشرات فقط التى تناسب راسمالك وامكانياتك

شكرا

asmaa mahmod
02-27-2016, 01:15
انت ممكن تفهم الدنيا وتطيق التوصيات التى يضعوها الخبرا ولكن من الافضل تكون فاهم نبذات من كل حاجه علشان تقدر تواجهه اى مشكله تقابلك فى اى وقت وتقدر تتصرف بسرعه دون وقوع اى خسائر تقبل مرورى

starnew
02-27-2016, 01:15
مشكور اخي الكريم على هذه المعلوماتك المفيدة التي قدمتها لنا و نحن بالفعل ممتنين لك و لاهميتها و نتمنى لك التوفيق و النجاح واتمنى لك النجاح والتوفيق والربح الوفير لك ولكن لا تجاذف بكل راس المال ادخل فى كل صفقة 20% فى حالة الخسارة تربح فى الثفقة الثانية جزاك الله خير وننتظر الكثير وطرحك المواضيعك المفيدة

reyad george
02-27-2016, 01:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتها اخى الكريم ليس من المفروض ان نعرف كل الاكسبرتات و المؤشرات استراتيجيه واحده متقنه ابرك بالتوفيق للجميع

AHMED HARESA
02-27-2016, 01:42
سلام عليك ورحمه الله وبركاته

شكرا لك اخى على على هذا الموضوع ونتمنى منك المزيد عبر شروحات فوركس والاستراتجيات والمربحه منه

وشكرا على تعاونك معنا اتمنى النجاح للجميع

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بروفسير العرب
02-27-2016, 02:03
بنسبه لى اى شخص مبتدا بختار استراتجيه ويتعلم عليها كويبس ويجربها على حساب
تجريبى قبل البدا بتلك الاستراتجيه فى حساب حقيقى واغلب الاستراتجيه تتكون من نسبه صغيرة من الموشرات
فليس شرط ان تعرف كل الموشرا والترندا والدعوم والمقومات لكى تبدا فى الفوركس

nrgslawi
02-27-2016, 02:08
هو ليس من الضروري العمل بكل المؤشرات في بدايتك للفوركس لكن من الاحسن مع مرور الوقت ان تعرف معلومات اخرى وان تطور مهاراتك في مجال تداول الفوركس

AHMED HARESA
02-27-2016, 02:09
سلام عليك ورحمه الله وبركاته

شكرا لك اخى على على هذا الموضوع ونتمنى منك المزيد عبر شروحات فوركس والاستراتجيات والمربحه منه

وشكرا على تعاونك معنا اتمنى النجاح للجميع

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

neverlit2
02-28-2016, 16:43
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

aissaalg
02-28-2016, 22:59
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

simo1
03-07-2016, 21:13
موضوع في قمة الخيااال
طرحت فابدعت
دمت ودام عطائك
ودائما بأنتظار جديدك الشيق
لك خالص حبي وأشواقي
سلمت اناملك الذهبيه على ماخطته لنا
اعذب التحايا لك

لكـ خالص احترامي

rinho1991
03-09-2016, 15:47

mourada
03-09-2016, 17:57
اخي الكريم المؤشرات لن تنفعك ابدا فهي تتبع السعر و لا جدوى منها اما الاكسبيرت فلو كان فيه الخير لما باعه صاحبه و نتمنى لك التوفيق و النجاح

salimkala
03-11-2016, 17:41

newlookmostafa
03-13-2016, 16:27
المهم فهم اساسيات السوق مثل الدعوم والمقاومات والترند للعملات
تقبل مروووروورى
تحياااااتى

saleh1991
03-14-2016, 16:31

karinho1991
03-17-2016, 20:14

omarmotaz
03-17-2016, 20:30
نعم عليك فهم اكبر عدد من المؤشرات وبالذات الشموع اليابنية لانها اساسا التحليل الفني وجب عليك ان تدرك انك سوف تفهم كل شئ ولالكن بالتدريجة والدراسة والعمل ويجب عليك ان تكون علي دراية كاملة بقوانين الفوركس وعليك بدراسة اكبر عدد من المؤشرات ولاكن بروية ومندون استعجال وفقق الله

Abughali
03-17-2016, 20:36
انه ليس من الضروري فهم كل المؤشرات .. ولاكن بأمكانك فهم بعضهم موقتا حتى تصل ألا درجه الأحتراف و تلم ب العديد منهم
أما بالنسبه للأكسيرات لا تعطيها أهتمام الأن
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

justsmile
03-17-2016, 21:40
ممم انا انصحك اخي بعدم الاعتماد على المؤشرات و الاكسبرتات .. بل يجب ان تعتمد على الدعوم و المقاومات و التحليل الفني .. و متابعة الاخبار ..

Hicham0202
03-17-2016, 22:04
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
سؤال جيد اخي ارويد استفادة من تجربة جميع

mohamedforex4
03-18-2016, 04:11
استخدام الامكسبيرتات . هيضررك في المستقبل . وبما انك مبتدئ ومحتاااج النصيحه فصدقني عن تجربه شخصيه
اان اسيتخدمت كل شئ مع السوق بشكل اللي ولكن تاكد ان كل شئ الي في السوق فااشل . :) تقبل مروري

dhmo
03-18-2016, 17:03
انه ليس من الضروري فهم كل المؤشرات .. ولاكن بأمكانك فهم بعضهم موقتا حتى تصل ألا درجه الأحتراف و تلم ب العديد منهم
أما بالنسبه للأكسيرات لا تعطيها أهتمام الأن
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

هنا هو اساسا اخي المؤشرات كلها بتتبع السعر اخي وحتى هذا المؤشر بس اهم حاجه ان المتاجر يعرف ازاي يستخدم المؤشر صح وازاي يفرق بين الاشارات الصحيحه والاشارات
الكاذبه علشان يحقق النجاح

justsmile
03-18-2016, 17:14
السلام عليكم .. انا انصحك اخي بعدم الاعتماد على المؤشرات و الاكسبرتات .//. بل يجب ان تعتمد على الدعوم و المقاومات و التحليل الفني .. و متابعة الاخبار ..// بالتوفيق

algoddam
03-18-2016, 17:43
بل انصحك بعدم الاطلاع عليها كلها بلاختر منها الاشهر وتعلم عليه فقد تضيع وقتك في البحث عن الاحسن وقد لا تجده
لان كثرة الاكسبريتات قد يخلق عليك الامر وتصبح في حيرة من امرك في اختيار واحدة منها

prince42
03-18-2016, 18:03
النسبة للمؤشرات فيجب ان تفهم اكبر قدر منها وكيفية استخدامها عليك بالتدريب مش لازم تكون محترف بالاكسيرات والموشرات
ولكن تكون ملم بيها لمل بها وانك ستعمل بها ولاكن ليس هتعمد عليها كليا

neversi4
03-19-2016, 19:01
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

neverlit4
03-21-2016, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

---------- Post added 03-21-2016 at 11:19 AM ---------- Previous post was 03-20-2016 at 12:36 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

abderrahmenanis
03-24-2016, 21:21

mhmd.hmdy
03-24-2016, 21:27
لا طبعا انتا ركز عالى تحس انك فاهمه وبيجيب نتايج معاك انا مثلا
احترفت التعامل بمؤشر الاتشموكو اليابانى اكتر من اى مؤشر فنى اخر فى سوق الفوركس

latraaa
03-24-2016, 23:21
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الراي و على المعلومات القيمة الراقية التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تقدم لنا الكثير إن شاء الله

justsmile
03-25-2016, 02:30
مساء الخير اخي .. انا انصحك اخي بعدم الاعتماد على المؤشرات و الاكسبرتات .//،،. بل يجب ان تعتمد على الدعوم و المقاومات و التحليل الفني .. و متابعة الاخبار،،

helmi nsir
03-25-2016, 10:58
تعتمد عليها هذه الاستراتيجيه
شاهد فيديهات عبر اليوتيوب ستتعلم احسن

tarek2016
03-25-2016, 11:05

0o0KaRiM0o0
03-25-2016, 11:28
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
لا اخي حتى انك لست بحاجة ان تفهمها على الاطلاق
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

ahmed arrar
03-27-2016, 17:47

ابوفؤاد
03-27-2016, 18:04
دعك من الاكسبرتات و ابدء بالمؤشرات و تعرف على ابسطها و طرق المتاجره بها و ادرسها جيدا الى درج حفظ طريقه عملا
و ليس كل المؤشرات انما يكغفيك واحد او اثنين لتتعلم التدوال و جنى الارتاح

latraaa
03-27-2016, 20:02
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة الراقية التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الثكير إن شاء الله