PDA

View Full Version : ماذا يعني رمز العلامة التجارية للتفاحة المقضومة لشركة آبل الأمريكية ؟

Pages : [1] 2

Bessam
12-30-2014, 00:14
السلام عليكم الأخوة الأعضاء
ماذا يعني رمز العلامة التجارية للتفاحة المقضومة لشركة آبل الأمريكية ؟

مصطفى حمدان
12-30-2014, 11:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل لا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس

basemhassan66
12-31-2014, 12:51
ا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس لهذا اتمني من الله ان اكون قد احسنت اجابتي علي هذا الموضوع

said32
12-31-2014, 15:00
لاعارف اخى اكلرمي الكثير عن الموضعاد ف الموضع اد صعب اوى ناى اقدر ناى احكم فيه ف باتوفيق كل وتقبتل حياتى كل خاى الكريم
شكراا لك اتلوفيق
تقبتل حياتى لك

sharshabil
12-31-2014, 15:31
لا اعرف يااخي ماذا يعني و لا يهم
ممكن انه لما قضم تفاحة صاحبي الشركة جاته الفكرة من انشاء شكرة اسماهل على التفاحة هههه تحياتي

remas
12-31-2014, 15:43
بششكرك شكرا جزيلا اخى الكريم على الموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
يعنى هى مش هتفرق معنى نعرف اخى الكريم لاننا على الاقل مش شغالين فى الاسهم احنا شغالين عملات

اطلسي
12-31-2014, 15:49
السلام عليكم اخواني و اخواتي
شكرا اخي على السؤال اخي العزيز صدقا لا املك رد
والله ولي التوفيق

bdrxx
12-31-2014, 15:54
اعتق داخى اكلريم ناه موضوع مه مبشكلك بيره يقدر يحقق لنالكثيرم نالفاده اخى اكلرمي تقبلت حياتى لك وباتلوفيق امشا الله
شكرالك اخى الكريم

safouane yahyaoui
12-31-2014, 15:55
السلام عليك
اهلا و سهلا بك في المنتدى صديقي هذا الموضوع لا يعني شيءا للمنتدى
التفاحة المقضومة هي تعبير للخطيئة الاولى لسيدنا ادم عليه السلام

mesteraden
12-31-2014, 15:58
أخي الكريم سؤالك ليس له علاقة بالفوركس,ولا أعرف ماهي أهمية معرفة العلامة التي ذكرتها,أخي الكريم بشكل عام لكل سلعة له علامة تجارية يدل عنه مثل بالسيارات لكل سيارة علامة تجاريه له يعني ماركه تجاريه
تقبل مروري

hossam56
12-31-2014, 16:45
اعتقد اخى اكلريم ان الموضوع امله مدا وبالتفويق لك انشاء الهل قتبلت حياىت لك اخى الكريم على اموضوع املهم دا اخى اكلرمي وان ان شاف ان الموضوع دا مهم بشكلك بير
شكرالك

hananll
01-02-2015, 19:27
هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء
لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس لهذا اتمني من الله ان اكون قد احسنت اجابتي علي هذا الموضوع

ibrahim forex
01-02-2015, 22:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخى الكريم انا لا اعرف ما هو الرمز اتمنى لو اى حد لديه خبرة او معلومة يقدر ان يفيدك
اتمنى التوفيق للجميع وان شاء الله تعرف ماتريد
تقبل مرورى

haledgh
01-02-2015, 22:38
اخى كريم لاعرف ماذا تقصد وماهميه هذا فى مجال الفوركس وهل هو موثر فى مجال التداول او شى ليس له علاقه بمجال تداول الفوركس ارجو الافاده

byoucefbhg
01-03-2015, 00:29
مرحبا
هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى
واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء
لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس
لهذا اتمني من الله ان اكون قد احسنت اجابتي
علي هذا الموضوع
مشكور

hpacer
01-03-2015, 07:09
اخى الكريم انا لا اعرف ما هو الرمز اتمنى لو اى حد لديه خبرة او معلومة يقدر ان يفيدك
اتمنى التوفيق للجميع وان شاء الله تعرف ماتريد...

alkieskam
01-03-2015, 11:22
بسم الله الرحمن الرحيم هي مثلها مثل اي علامه تجاريه لاي شركه تضع لوجو لها ولكن هذا الكلام ليس له علاقه بالفوركس

nagwann
01-14-2015, 19:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
رمز التفاحة المقضومة ده رمز تجارى لشركة ابل
وكل شركة تختار العلامة التجارية زم ما هى عايزة
زى لاكوست مختارة التمساح
ربنا يوفقك

messi586
01-15-2015, 20:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد اخي

بخصوص موضوعك اخي الكريم سؤالك ليس له علاقة بالفوركس التفاحة المقضومة هي تعبير للخطيئة الاولى لسيدنا ادم عليه السلام

oday4ever11
01-15-2015, 21:08
ممكن انه لما قضم تفاحة صاحبي الشركة جاته الفكرة من انشاء شكرة اسماهل على التفاحة هههه تحياتي

FullyActive
01-15-2015, 21:11
اية المقصود بالظبط؟
التفاحة علامة تجارية مثل اتش بى ديل الخ..
وما الفائدة من السؤال ياباشا
لو الموضوع ليس له علاقة بالفوركس يفضل ان يضع فى قسم الدردشة

hicham1991
01-15-2015, 21:18
لاعارف اخى اكلرمي الكثير عن الموضعاد ف الموضع اد صعب اوى ناى اقدر ناى احكم فيه ف باتوفيق كل وتقبتل حياتى كل خاى الكريم
شكراا لك اتلوفيق
تقبتل حياتى لك

menna 2012
01-15-2015, 22:18
ا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس لهذا اتمني من الله ان اكون قد احسنت اجابتي علي هذا الموضوع

eslamsallam
01-15-2015, 22:34
بششكرك شكرا جزيلا اخى الكريم على الموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
يعنى هى مش هتفرق معنى نعرف اخى الكريم لاننا على الاقل مش شغالين فى الاسهم احنا شغالين عملات

mohamed9004
01-15-2015, 23:45
السلام عليكم ورحمه الله .. ايه السؤال الغريب ده اى علاقته بالفوركس ايه اللى جاب التفاحة بتاعت شركة ابل للمناقشات حول الفوركس وبعدين علامة التفاحة اللى متاكل منها حتة علامة زى اى علامة تجارية مش حنستفيد بحاجة من معرفة السبب

ahmed7afifi
02-13-2015, 10:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو هنا فى الجروب و بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري☺♦••◘♣♣♣

yacrao
02-13-2015, 10:40
وهل هذا سينفعنا في شيء في عالم الفوركس اخي الكريم لا اعتقد هذا ابدا اخي الفاضل ارجو منالدارة الانتباه لمثل هاته المواضيع

adel2525
02-13-2015, 18:12
هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس

m7md14
02-17-2015, 13:10
الــــــســـــلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بيتهيألى ان معناها ان الحاجة الكاملة مش دايما بتكون جميلة

hamedhaged2016
02-17-2015, 13:30
مش عارف دى علامه تجاريه الاهم نتعلم الفوركس المنتدى بيعطيك فرصة للتداول من خلال البونص ومن خلال التعلم عن طريق المعلومات الا بيدهالك ركز واربح مع انستا لازم نصبر لنححق الارباح

ahmedibrahim258259
02-19-2015, 13:09
بسم الله الرحمن الرحيم اللي اعرفه انهم كانوا عاوزين يعملوها تفاحه كاملة بس لقيوا انه هاتبقى زي الطماطم فعملوا موضوع التفاحة المقضومة وهي مستوحاه من نيوتن والجاذبية
تقبل مروري

ahmed mahmoud abdelhady
02-26-2015, 20:20
♪♪♥السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور اخى الفاااااااااااااضل على المجهود الاكقثر من رااائع
جعله الله فى ميزان حسناتك ان شاء الكريم
اتمني من الجميع الاستفااده منه والعمل على اقوي النقاط
تقبل مروري العزيز♀☼☼♠◘◘

soad labib sadek
02-26-2015, 20:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل انا شخصيا لا اعرف ما هو المقصود منها و لكنها علامة تجارية فاي شركة لديها مثل لوجو او رمز معين يمثلها و لكنني حضرت فيلم يتحدث عن قصة حياة مؤسس الشركة و في الفيلم ذكروا ان الاسم التفاحة و رمزها كان مصادفة حيث انه كان اقتراح من احد الاصدقاء عندما ساله ماذا سنسمي شركتنا

بالتوفيق للجميع

cian s
02-26-2015, 20:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الكريم
اعتقد انها مجرد علامة تجارية لا اكثر ولا علاقة لذلك بالفوركس
تقبل مرورى و خالص شكرى و تحياتى وبالتوفيق لك و لنا جميعا

ayman nasr
02-26-2015, 21:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لا اعراف اخى الفاضل
وارجو من الاعضاء الرد وتستفيد منهم

SHADOWING
03-14-2015, 15:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل لا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
بالفعل اخى الفاضل لقد صدقت قولا نحن فى الفوركس وليس فى قسم تبادل الحوارات حول الشعارات وعلى كل حال اهلا بتسائلك ومع ذلك فانا لا اعرف ماذا تعنى ههه

brokereg
03-14-2015, 15:57
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الفاضل ... اعتقد ان هذه الرسمه او الشكل ... للتمييز بين العلامات التجارية المختلفة بين الشركات والاخرى :: مثل شركة نوكيا وسامسونج وحتى شركات الفوركس والوسطاء.
مشكووور وتقبل مرورى

abdelaziz 10
03-17-2015, 18:26
التفاحة يا اخي هي رمز تلك الشركة مثل مثلا رمز الفواكه في شركة فرويت اوف ذو لوم
مع العلم ان الشركة المذكورة فرويت اوف ذو لوم هي اصلا تبع الاثواب ليس الفواكه

lassad
03-17-2015, 19:02
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته،ابحث عن إستراتيجية ناجحة أو مؤشر صادق لأني تعبت حقيقة وشكراً اليكم أذا إستطاع أحد منكم مسعدتي.

wailsourketti
03-17-2015, 20:05
وعليكم السلام ورحمه اللع تعالي وبركاته ,,, ربما قد تكون سمعت عن الفوركس من قبل ولكنك لا تعرف بالضبط ماذا يعني. الفوركس هو اختصار لصرف العملات الأجنبية – لذا فتتداول العملات الأجنبية هو استثمار في, أو مضاربة على سعر الصرف أو سعر العملة الوطنية. تماماً كمستثمر يتداول الأسهم والسلع والسندات الحكومية أو سندات الشركات, يمكن للمستثمر أيضاً أن يجري تخمينات مطّلعة على تقلبات أسعار العملات الأجنبية.

1 million
03-25-2015, 15:29
بصراحة لا اعرف الحكاية من وارء هذه العلامة التجارية المتمثلة في الصورة
يمكنك ان تبحث في الانترنت و ستجد بالتأكيد ما تبحث عنه

eslam labib
03-25-2015, 15:38
بصراحة اخى الفاضل لا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى
واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس

mohamedhassn
03-25-2015, 18:38
اختار ستيف جوبز التفاحة كرمز لشركته، ويعود ذلك إلى أنه عمل في حقل تفاح في فترة من حياته.

في بادئ الأمر قرر جوبز أن يكون شعار الشركة عبارة عن رسم لشجرة تفاح يجلس إسحاق نيوتن في ظلها.

لكن بسبب صغر حجم الصورة وعدم وضوح تفاصيلها قرر استبداله بتفاحة مقضومة، ترمز إلى ثمرة المعرفة التي قضمها آدم في الجنة، ملونة بألوان قوس القزح في إشارة إلى قدرات آبل الشاملة.

ismail.fars.7
03-25-2015, 18:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعتقد يا اخي ان لايجب الانتباه الى المارك او العلامة ما يهم اكتر هو ان تعرف الاقتصادات وما ستقوم به الشركة هل هي في تحسن ام هي في تراجع كي تتمكن من التجارة بشكل افضل وشكرا

reyad george
03-25-2015, 18:53
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اعتقد انه يا اخى رمز تجارى لا اكثر و لا اقل و لكنه غريب بعض الشئ

hamdochi
03-25-2015, 18:59
السلام عليكم اخي الكريم اظن انها علامة رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس لهذا اتمني من الله ان اكون قد احسنت اجابتي علي هذا الموضوع الشكر الجزيل لكل زوار المنتدى الغالي

ابرا.مح
03-25-2015, 19:18
السلام عليكم..
شكرا جزيلا اخى الكريم على الموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى...
يعنى هى مش هتفرق معنى نعرف اخى الكريم لاننا على الاقل مش شغالين فى الاسهم احنا شغالين عملات..
تقبلوا مروري..

hooda11
03-25-2015, 19:47

abes
03-26-2015, 15:45
السلام عليكم موضوع رائع اخي و ينصفنا نحن من ندافع عن التحليل الاساسي وما له من اهمية في التجارة وكيف يغيير شكل الشارت الا ان الكثير لا يؤمنون بالتداول مع الخبلر اتمنى لكم النجاح الله الموفق

noa
03-26-2015, 20:41
انواع التحليل في الفوركس فهي نمتعدجدة
و التعدد لها فهخي من صميم الاستفادة بالنبة للمتداول
و انا افضل التحليل الفني فهو كل شيء

احمد محسن
03-26-2015, 20:44
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك
و نتمنى لك الربح الوفير من هذا السوق
تقبل تحياتى اخي الكريم

sofpreda
03-26-2015, 21:42
موضوع غريب بعض الشيء ولا أدري ما علاقته بسوق الفوركس
تقبلوا مروري

sharshabil
03-27-2015, 00:09
غريب سؤتالك هو لا علاقة له بالفوركس لكن
ان كنت تريد ان تعلاف ممكن ان تعمل حث في محرك البحث او ان تزور موفع ابل ..

nabilll
03-27-2015, 11:48
سلام الله عليكم اخوتي اخواتي طبعا كل حساب اتمرجن في سوق تداول العملات كان سببه الطمع والطمع هنا المقصود به أن تدخل صفقة بلوت كبير لكي تجني الكثير من الارباح طبعا تمنياتي لكم بالسعاده

popa2015
03-28-2015, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

Wassa04
03-29-2015, 00:16
يا اخي الكريم لا نعلم ذلك و ما دخل هذا
في الفوركس بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

amal.m500
03-30-2015, 21:48
مرحبا ..
ايه السؤال الغريب ده اى علاقته بالفوركس ايه اللى جـاب التفاحة بتاعت شـركة ابل للمناقشات حول الفوركس
و بعـدين علامة التفاحة اللى متاكل منـها حتة علامة زى اى علامة تجارية مش حنستفيد بحاجة من معرفة السبب

...

joukeur
03-31-2015, 01:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس
تحياتي للجميع

mohamedforexxx
03-31-2015, 02:09

a7med84
03-31-2015, 03:28
عموما مش موضوع المنتى اخى الكريم وهو موضوع مخالف

وعموما هى اسمها ابل يعنى تفاحه باانجليزيه عادى ان الرمز يكون تفاحه

Rebellious soul
03-31-2015, 12:15
أمر السوق Market Order
هو أمر لشراء أو بيع عملة ما فوراً وبالسعر الحالي للسوق .
ولنعود إلى الفرض السابق حيث أن سعر اليورو EUR/USD = .9000
ولنفترض أنك ومن خلال تحليلك لسعر اليورو فإنك تتوقع أن سعر اليورو سينخفض أكثر قبل أن يعاود الارتفاع وإنك تتوقع أن سعر اليورو سينخفض أولاً إلى أن يصل إلى EUR/USD = .9850 ثم بعد ذلك يعاود الارتفاع .. فماذا ستفعل ؟

اسلام سمسم
03-31-2015, 20:51
السلام عليك
اهلا و سهلا بك في المنتدى صديقي هذا الموضوع لا يعني شيءا للمنتدى
التفاحة المقضومة هي تعبير للخطيئة الاولى لسيدنا ادم عليه السلام وشكرا

سارة محمد
04-11-2015, 03:22
سجّل كل شيء:
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل ......

Nabil Wagdy
04-14-2015, 01:17
السلام عليكم
اخي الفاضل غريب سؤتالك هو لا علاقة له بالفوركس لكن ان كنت تريد
ان تعلاف ممكن ان تعمل يكون طبعا حث في محرك البحث او ان تزور موفع ابل

سارة محمد
04-14-2015, 01:40
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

dinaothman
04-14-2015, 01:53
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخي الكريم
مجرد رمز تجاري للشركة
موضوع مفيد جداااااااااااااااااااااا و الردود فعلا جميلة و افادتنى
و الله هو الموفق و المستعان

kokou
04-14-2015, 23:43

Federerista
04-16-2015, 01:27
اخي قد قرات يوما انها لها دلالات معينة حتى ان رسم التفاحة ليس برسم عشوائي لقد تم رسمه على اسس ومعادلات رياضية اصفرت على شكل تفاحة معضوضة اعرض عليكم بقراءة الموضوع على الموسوعة ويكيبديا

user_66
04-17-2015, 21:24
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

karam
04-17-2015, 21:51
...............................
والله يا صاحبي منا عارف تعني ايه
كل حاجة في شركة ابل غريبة حتي صاحبها صاحب الهاي كول الاسود اللي مشوفناش لابس غيروا

fifi w mody
04-17-2015, 21:53
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم انا لا اعرف الرد على السؤال ولكن على ما اعتقد انها علامة تجارية فقط لا غير

Miro1
04-17-2015, 22:11
ﺍﻟﺼﺮﺍﺣﺔ ﻣﺴﺘﻌﻤﻠﺘﺶ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻤﻮ ﻛﺘﻴﺮ ﺑﺲ ﺭﺟﻌﺖ ﺗﺎﻧﻲ
ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﺍﺗﻤﺮﺟﻦ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ
ﺍﺳﺘﺨﺪﻣﺔ ﻭﺍﻧﺎ ﺷﺎﻳﻔﺔ ﺍﻧﻪ ﻣﻔﻴﺪ ﺟﺪﺍ ﻭﻻﺯﻡ ﻧﺴﺘﻌﻤﻠﻪ ﻣﺶ ﺍﻗﻞ ﻣﻦ
ﺷﻬﺮﻳﻦ ﻗﺒﻞ ﺍﻟﺪﺧﻮﻝ ﻓﻲ
ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ ﺍﻟﺤﻘﻴﻘﻲ ﻭﺩﻩ ﺍﻟﻠﻲ ﺍﻧﺎ ﺑﻌﻤﻠﻪ ﺩﻟﻮﻗﺘﻲ

sniper_2015
04-17-2015, 22:39
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على الاخوة والاخوات اتمنى انا نتلقة الاستفادة من بعضنا البعض
واشكركم على حسن تعاونكم واتمنى الصحة والسلامة لكم جميعا
وشكرا جزيلا لكم وربنا معاكم

Eslam1
04-19-2015, 18:56
أحباب رسول الله صلوا على النبي
"إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا" .

دينا اسلام
04-20-2015, 09:27
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

basim
04-20-2015, 10:49
اخي الكريم شكرا لك على هذه المساهمة ولكن لااعرف رمز التفاحة لشركة ابل وليست هناك مشكلة في معرفتها او عدم معرفتها
عموما مشاركه مفيدة استفدنا منك ومن ردود الاخوة الاعضاء في منتدى فوركس العرب
مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح

بسمه
04-20-2015, 20:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااااته ......
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
شكرا لكم جزيل الشكر .....واتمنى ان تنال اعجابكم...
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

ahmedtaher
04-25-2015, 17:32
السلام عليكم .... انا اعرف انها رمز للشركة ابل فقط ولكن مش عارف ايو المعني اللي وراء الشعار واللي من الممكن صدفة
بالتوفيق ان شاء الله

نورين
04-28-2015, 10:58
السلام عليكم لاعارف اخى اكلرمي الكثير عن الموضعاد ف الموضع اد صعب اوى ناى اقدر ناى احكم
فيه ف باتوفيق كل وتقبتل حياتى كل خاى الكريم وبلتوفيق ان شاء الله

abes
04-28-2015, 13:34
يجب أن يكون المرء خبيراً أو حتى جيداً لكي يستخدم الفوركس
وإذا توفر هالأمرين كل شيئ راح يكون تمام وطبعاً بالممارسه ومتابعة الشروحات
تح ــيااتي لك

omer1
04-28-2015, 17:05
أخي الكريم بالنسبة لسؤالك فيما يخص مسابقة القناص وهي أحد المسابقات التي تقدمها شركة انستا
فبالنسبة لشرط التوقف عند مستوى 10% فمعناه أنه عند الوصول إلى خسارة 10% يتم الخروج من المسابقة

rhman
04-28-2015, 18:09

mohamedhassn
04-29-2015, 14:43
مثلا يعنى شركة أبل (Apple Inc.‎) هي شركةٌ أمريكيةٌ متعددةُ الجنسياتِ تعملُ على تصميم وتصنيع

maro123
04-29-2015, 15:40
الســـــــلام عليكم ورحمة هل تساءلتم يوماً عن معنى شعار أكبر شركة للأجهزة الإلكترونية في العالم شركة أبل العملاقة و هو التفاحة المقضومة ؟!

كان ستيف جوبز – مؤسس شركة أبل عام 1976 و هو طبعاً ابن لأب سوري أخذ الجنسية الأميركية –

يعمل في قطاف الليمون في حقل يملكه صديقه ، و كان يحاول ابتكار طرق جديدة تسرع عمليات قطف الليمون و تعبئته و حساب كمياته ، و اكتشف ولعه بالالكترونيات فقرر أن يؤسس شركة تعنى بهذا المجال ..

و حين أراد أن يضع شعاراً للشركة استوحى ذلك من الحقل ففكر برجل جالس تحت شجرة يفكر و هو شعار نيوتن مكتشف الجاذبية الأرضية و ليكون هذا الشعار دليلاًعلى الاكتشاف .

(( إنو قال نيوتن سأل حالو : يا ربي ليش التفاحة بتوقع ع الأرض ؟ و مابتطلع لفوق ؟! ههههه بيشرفكون ضل أخوت من هيك هههه )) المهم .. و بلا طول سيرة

fifi w mody
04-29-2015, 15:42
السلام عليكمو رحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم انا لا اعرف معنى رمز التفاحة وبعدين السؤال دا ملوش دعوة بالفوركس وشكرا لك

haphop
04-29-2015, 15:49
السلام عليكم ورحمه الله
ان شركه ابل الامريكيه من الشركات المشهوره العالميه ولكن ماذا يعني رمز هذه الشركه لا اعرف بصراحه

big.pharaoh
04-29-2015, 15:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. وهو ايه علاقة العلامه دي بسوق الفوركس؟؟
يا باشا عايزين مواضيع تكون خاصه بمواضيع المنتدى وتكون على علاقه بالفوركس مش اسئله عامه
ياريت تتقبل كلامي بصدر رحب

haphop
04-29-2015, 15:53
السلام عليكم ورحمه الله
انه شكل لشعار الشركه مش لازم يكون بيعبر عن حاجه معينه ولكنها اتخذته شعر لها وجزاك الله كل خير

sherry mohamed
04-29-2015, 15:56
شكرا جزيلا اخى الكريم على الموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى

ahmed mo
04-29-2015, 15:59
مش عارف بي عموما هو مش موضوعنا وهو ابل يعنى تفاحه بالانجليزى يعنى مش فاهم برده

ايه الفائده م ده والله المستعان

adele
04-29-2015, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يسعدنا وجودك اخنا الكريم معنا
في المنتدى ونشكرك على هذه المعلومات القيمه التى قمت بطرحها
لنا نشكرك على مرورك الطيب ايضا بالتوفيق لنا جميعا

abdougagi
04-29-2015, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
حسبما قرأت انها تعني انه ليس كل شيء ناقص منبود و غير مفيد بل انه يمكن ان يكون فعال و دا قيمة
و لكن هدا الموضوع مكانه ليس هنا لانه خاص بالحديث عن الفوركس و فقط
بالتوفيق

محمد المحضار
05-05-2015, 12:10
يعنى هى مش هتفرق معنى نعرف اخى الكريم لاننا على الاقل مش شغالين فى الاسهم احنا شغالين عملات.,
_ والله الموفق

nabil2
05-05-2015, 16:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بعد غياب طويل بسبب الحظر نعود من جديد و العود أحمد
أما بعد شكرا لك اخى الكريم على هذا الكاريكتير الجيد جدا

al-Mashhadani64
05-05-2015, 18:05
الحقيقه سؤالك خارج موضوع الفوركس ولكن الاجابه بسيطه ناس تقول انها قضمة سيدنا ادم للتفاحه وناس تقول علامه تجاريه مثل باقي العلامات الاخرى والله اعلم وشكرا

Kiing
05-05-2015, 18:09
بصراحة ممكن ياصديقي الفاضل حيت ممكن ان لا اعرف كيف و ماذا تعنى لان كل علامة من اي رمز تجارى ممكنة لشركة اخرى تم من هناك اعتقد الامر جد جيد

m.kh
05-05-2015, 18:16
صراحة انا مش عارف اه علاقة ده بالفوركس وعموما أبل في البداية مكنش شعارها التفاحة ولكن كان عبارة صورة مرسومة من احد الفنانين وكان راسم نيوتن وهو جالس تحت شجرة التفاح أثناء اكتشافه للجاذبية اعترافا منهم بأهمية الابداع وتنميته المتمثل في اكتشاف نيوتن لقوانين الجاذبية الأرضية وبعد كدة ستيف جوبز صاحب شركة ابل قرر يغير الرمز الي التفاحة وهي كانت أيضاً تمثل ابداع نيوتن لقوانين الجاذبية أثناء جلوسه تحت شجرة التفاح

شهيرة
05-18-2015, 21:43
السلام عليكم
لا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس
واعتقد نه موضوع لا يمت للفوركس بصلة من قريب او بعيد

simoha04
05-18-2015, 22:29
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ
ﺍ ﺍﻋﺮﻑ ﻣﺎﺫﺍ ﺗﻌﻨﻰ ﻭﻟﻜﻦ ﻫﻰ ﻋﻼﻣﺔ ﺍ ﺭﻣﺰ ﺗﺠﺎﺭﻯ ﻣﺜﻠﻪ ﻣﺜﻞ ﺍﻯ ﺷﺮﻛﺔ
ﺍﺧﺮﻯ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻥ ﻫﺬﺍ ﺍﻻﻣﺮ ﻻ ﻳﻌﻨﻴﻨﺎ ﻓﻰ ﺷﻰﺀ ﻻﻧﻨﺎ ﻧﺒﺤﺚ ﺍﻥ ﺷﻰﺀ ﻳﺘﻌﻠﻖ
ﺑﺎﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻟﻬﺬﺍ ﺍﺗﻤﻨﻲ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻥ ﺍﻛﻮﻥ ﻗﺪ ﺍﺣﺴﻨﺖ ﺍﺟﺎﺑﺘﻲ ﻋﻠﻲ ﻫﺬﺍ
ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ
ﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ

هاشم احمد
05-19-2015, 00:36
بخصوص عمليه ايداع البونص و نسبته و بالتالي لا بد من الابتعاد عن تحقيق مصالح شخصيه و فرديه على حساب مصلحه العملاء و عمليه اعطاء جزء من البونص ليس الا دليل على ان الوكيل يجري وراء المال و ليس هدفه مصلحه العميل

طارق محمد احمد
05-31-2015, 17:22
ششكرك شكرا جزيلا اخى الكريم على الموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى

babyzee
06-01-2015, 12:44
اشكرك على المجهود الرائع ولكن انا لا اعرف ماذا تعنى ولا اريد ان اعرف وقد تكون علامة رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث عن ما يفيدنا في كل ما يتعلق بالفوركس والله المستعان

qeqe77
06-01-2015, 12:49
اتوقع يا اخي انه يعني ان مكتشف الجاذبيه نيوتن فوضعو التفاحه لكي
يجذبوا الزبائن لاجهزتهم ولكم يقولو نحن اكثر الشركات جاذبيه

aimenbougha
06-01-2015, 12:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
بعد التحيه اخي الكريم ...
أشكرك كثيرااا على الموضوع الاكثر من راااائع
اتمني لجميع الاعضاااء الجدد الاستفاده منه والتعلم على اقوي النقاااااط
تقبل مروري ↨→..

RANA FOREX
06-01-2015, 12:57

hedibougha
06-01-2015, 13:06
والله انا لي اكثر من سنتين في هذا السوق اتداول واتعلم
واعرف ان هناك بحار عميقة للتعلم على هذا السوق
و مازالت معظم الخسائر تأتي بسبب قلة المعرفة والخبرة

aimenbougha
06-01-2015, 13:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته علي هد الوضوع الجيد اخي الكريم
في كتير سحبو من المال اخي في مستر كارت اخي في تحويل الي الحساب اخي
وشكرا علي هدي المعلوم اخي جزاك الله خيرا...

abdougagi
06-03-2015, 13:23
حسب ما قرأت في بعض المنتديات أنها تعني ان ليس كل شيء ناقص عديم الفائدة
و غير صالح و فيمكن ان يحرمنا الله من نعمة و لكن نكون مفيدين للبشرية و هذه حكمة عظيمة
بارك الله فيك

karim02
06-03-2015, 14:35
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

جابر1979
06-03-2015, 14:40
الرمز لا اعلم من أين أتت به الشركة لكن هو رمز من الرموز التي تميزها في التجارة العالمية و هو من الرموز التي اشتهرت بشكل كبير لكثرة المستخدمين للهواتف الذكية ، شكرًا

محمود مرعى
06-03-2015, 15:00
السلام عليكم الأخوة الأعضاء
ماذا يعني رمز العلامة التجارية للتفاحة المقضومة لشركة آبل الأمريكية ؟
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى باسم وده عادى وكل شركة وبتعمل لنفسها رمز واحنا كلنا اصلا ملناش اى علاقة
بالرمز ده لان الرمز ده لا يفيد فى اى حاجة من الفوركس واحنا كلنا هنا فى الفوركس فقط

ehabbob
06-03-2015, 15:11
ههههههههههه والله الواحد بيلقى اسئله غريبه اوى الحقيقه مش عارف ايه معنها بس فى الاول وفى الاخر هى علامه او رمز وهتفرق ايه لو كانت موزه او برتقاله
والله ولى التوفيق

ahmed bakry
06-05-2015, 09:12
والله معرفش انا حتى اول مرة يلتفت نظرى لسؤال زى دة بخصوص التفاحة كرمز او شعار لشركة ابل اتمنا ان فى حد يكون عارف يجيبنا عن السؤال دة وتفضل بقبول فائق الاحترام والسلام عليكم ورحمة لالله وبركاته

مصراوى
06-05-2015, 10:26
شكرا جزيلا اخى الكريم على الموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى

almared13
06-14-2015, 14:05
حسبما قرأت انها تعني انه ليس كل شيء ناقص منبود و غير مفيد بل انه يمكن ان يكون فعال و دا قيمة
بالتوفيق

Kiing
06-23-2015, 19:57
بصراحة صديقى الفاضل تم منه متلا انه ممكن معه لا اعرف ماذا تعنى منه متلا لكن هى علامة معه من اي تجارى مثله تم مع اي من شركة اخرى ممكن ان اعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فقط نبحثه

mechanical
06-23-2015, 21:18
السلام عليكم ... انا شايف ان دا ملهوش علاقة بالفوركس ولو كان ليه علاقة فحد يفهمني بالله عليكو
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

boulafrah
06-23-2015, 21:22
والالمام بكل ما يتعلق به وعدم ادخار اى جهد لاكتساب الخبره والمهاره به وعليك بدخول الديمو لانوالالمام بكل ما يتعلق به وعدم ادخار اى جهد لاكتساب الخبره والمهاره به وعليك بدخول الديمو لانه سيفيدك كثيرا فى اثبات صحه الاستراتيجيات التى تنوىهبالفوركس,ولا أعرف ماهي أهمية معرفة العلامة التي ذكرتها,أخي الكريم بشكل عاالسلام عليكم ورحمة الله وبركاتم لكل سلعة له علامة تجارية يدل عنه مثل

---------- Post added at 06:22 PM ---------- Previous post was at 06:21 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خباكتساب الخبره والمهاره به وعليك بدخول الديمو لانوالالمام بكل ما يتعلق به وعدم ادخار اى جهد لاكتساب الخبره والمهاره به وعليك بدخول الديمو لانه سيفيدك كثيرا فى اثبات صحه الاستراتيجيات التى تنوىهبالفوركس,ولا أايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

marwanadam
06-23-2015, 21:49
اظن حتى ولو عرفنا ما يزيد او ينقص اخى فى هدا القسم هو مخصص للفوركس ولتجارت بلعملات
ادا ادرت ان تشارك متل هده المواضيع فهناك قسم خاص بها
وبتوفيق

dima09
07-21-2015, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته انا عضو التحقت بالمنتدى منذ أسبوع
و اعلم انه حتى اصبح محترف يلزمني الكثير من الاجتهاد و العمل و الوقت و التدريب الجيد و الصبر
أتمنى من الخبراء يفيدونا بتجاربهم و بخبرتهم و إن شاء الله مع الوقت ننجح بالمجال
بالمناسبة لدي سؤال أولي أود أن أتلقى إجابة شافية بشأنه، وهو كيف تتأثر قيمة العملات إيجابا و سلبا بالأحداث الطارئة؟
و بالتوفيق للجميع إن شاء الله في المنتدى والتداول

abdoumed
07-21-2015, 22:55
يتحرك زوج الدولار الأسترالي مقابل الدولار الأمريكي في مسار جانبي مستقراً دون مستوى 0.7415، مع ملاحظة بعض الميل الإيجابي الطفيف الذي يدفع بالسعر للاقتراب تدريجياً من المستوى المذكور، وبما أن التداولات مستقرة دون هذا المستوى، فإن توقعاتنا للاتجاه الهابط لا تزال قائمة وفعالة لهذا اليوم، مدعومةً بالمتوسط المتحرك 50، مع التذكير بهدفنا الرئيسي المنتظر عند 0.7100.

---------- Post added at 08:55 PM ---------- Previous post was at 08:53 PM ----------

يقترب زوج اليورو مقابل الدولار من إعادة اختبار مستوى 1.0880 من جديد، حيث يتأثر السعر بإيجابية مؤشر ستوكاستيك، في حين يستمر المتوسط المتحرك 50 بالضغط سلباً على التداولات اللحظية وقصيرة الأمد، مما يبقي على سيناريو الاتجاه الهابط قائماً وفعالاً حتى الآن، مع التذكير بالهدف الأول الذي يتمثل باختبار مستوى 1.0740.

جمال صادق
07-21-2015, 23:48
للعمل فى السوق و الفهم الاساسى للسوق لابد من مرعفة الطرق التى تؤدى الى الكثير من الاخبار التى تؤثر فى السوق و التوصل الى الكثير من الاليات

walidabou
07-22-2015, 00:04
سؤالك ليس له علاقة بسوق الفوركس لا من قريب ولا من بعيد
إيتينا بشيء مفيد نستفيد منه مثل جديد الفوركس والاستراتيجيات والمؤشرات ... هذا ما يهمنا نحن في المنتدى
موفق أخي الكريم

pepobm
07-22-2015, 00:08
اخى العضو الكريم ده مجرد رمز واصبح لوجو للشركه مشهوره به تفاحه ومتاكله من الجانب هم لحقوها قبل ما تخلص وعملوها لوجو ههههههه
التوفيق من عند الله

sharshabil
07-22-2015, 00:23
هو رمز تجاري كما تفضلت و ممكن ان يكزم اي شي
يرى صاحبه انه مناسب ربمتا من فكرةاكتشاف الجادبية او ماشابه . تحياتي

اسلام احمد فؤاد
07-22-2015, 00:24
موضووووووووووووووع هام جدا جدا يا اخى
شكرا لك
الردود هااااااااااااااامه جدا

alaa ali
07-22-2015, 00:25
اهلا بكم
ده عبارة عن مجرد رمز ... شعار للشركة الالكترونية الاولى على المستوى العالم واسمها ابل وتتداول فى البورصة
بالتوفيق

ashraf elsayed
07-22-2015, 00:26
بالتوفيق

ashawky99
07-22-2015, 00:43
هذه الرموز تسمي ب اللوجو logo
وهو رمز العلامه التجاريه يضمن حريه الملكيه الفكريه للمنتج
وهذا لا يؤثر علي مجال الفوركس للمناقشه

sharshabil
07-22-2015, 00:43
اعتقد انها فكروة جائت من فكرة الجادبية التي تم اكتشافها من تفاحة
ربما نفس الفكرة لكن بشكل مختلف على حسب ما دار في ذهن صاحب الاخترراع

Kiing
07-25-2015, 05:31
بصراحة اخى الفاضل لا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس

ayoub321
07-25-2015, 09:25
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي هذا الموده ليس له داخل في الفوركس لذلك يحتسب هذا الموضوع مخالف للقوانين القسم
ربما أنت تعرضه نفسك إلى مسكل بهذه المواضيع أخي الكريم تقبل مروري
اتمنى لنا ولكل ان شاء الله التوفيق

Chima
08-17-2015, 06:18
اية المقصود بالظبط؟

ynwa1892
08-22-2015, 18:22
السلام اخي وما دخل هذا في الفوركس اخي الكريم ممكن ان تحذف الموضوع او تنقله الى قسم الاستراحة في المنتدى ودعنا للنتعلم استراتجيات مفيدة
وفقك الله

classic_trader
08-22-2015, 18:41
بصراحة انا لا اعلم اذا كان سهم شركة ابل مدرجا في سوق الفوركس يا
صديقي و لكن يمكنك الاطلاع باظهار جميع العملات و الاسهم في القائمة

andro2016
09-29-2015, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نفسى اعرف اية علاقة هذا السؤال بالفوركس اخى هذا القسم خاص
لكل شئ يتعلق بالفوركس فقط وهذة رمز للشركة اخى الكريم بالتوفيق اخى الكريم

forexaly5
09-29-2015, 00:34
السلام علتكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الفاضل المقضومة تعني أن الكمال لله و لا يوجد أي عمل كامل في الدنيا إلا بإذنه

seifhd
09-30-2015, 17:29
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

cybersat01
09-30-2015, 17:31
السلام عليكم
اخي هذا منتدى للفوركس و ليس للثقافة العامة أرجو منك ان تسحب موضوعك أخي
اذهب الى قوقل سوف تجد الاجابة الكافية و المرضية
سلام

abdelloo31
09-30-2015, 19:57
وهل هذا سينفعنا في شيء في عالم الفوركس اخي الكريم لا اعتقد هذا ابدا اخي الفاضل ارجو منالدارة الانتباه لمثل هاته المواضيع

dfghfgh
10-06-2015, 13:30
عملية البدء في التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة من أجل التداول في أسواق فوركس

---------- Post added at 11:30 AM ---------- Previous post was at 11:28 AM ----------

• الشراء على المكشوف: في هذه الحالة يوفر سماسرة فوركس القدرة للمتداولين على التداول بقيمة اكبر من قيمة حساباتهم. و بينما تعد هذه الاسترالوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن اتيجية نوعاً من المغامرة، فإنها تحتوي على درجة أعلى من المخاطرة. و لهذا يجب أن تتوفر لدى المتداولين تفهماً واضحاً للوقت المناسب للدخول و الخروج من نمط معين، و بالتالي تقليل

aboubakr el ayach
10-09-2015, 14:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته طبعا في الحقيقة أو ما يخص هذه المسالة من الناحية الرسمية لا اعلم لها تفسيرا ولكن أظن أن الامر يخص صاحب الشركة لكونه اراد أن يقول بأن الفكرة التي ابنثقت منه لأنشاء الشركة جاءت كما تجيئ التفاحة الساقطة فتقضمها، فكأنه يكون قضم فكرته الساقطة من شجرة ذهنه

ashref96
10-09-2015, 14:22
السلام عليكم
اشكرك اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل
وبالنسبة للعلامة التجارية فهي علامة تدل على مايدله التفاح من نضوج وجمال وتألق والقضمة تعني كثرة الأستخدام
ولكن هذا تفسيري بينما تفسير الشركة يقول انها علامتنا التجارية المميزة التي ابتكرناها حتى لا يقلدنا الغير
مع شكري وامتناني
#AShref96

hichamoo
10-09-2015, 14:55
شركة أبل (Apple Inc.‎) هي شركةٌ أمريكيةٌ متعددةُ الجنسياتِ تعملُ على تصميم وتصنيع الإلكترونيات الاستهلاكية ومنتجات برامج الكمبيوتر. تشملُ منتجاتُ الشركةِ الأكثرُ شهرةً أجهزة َحواسيب ِ"ماكينتوش"، والجهاز الموسيقي "آي بود" (iPod) والجهاز المحمول "آي فون"(iPhone). وتتضمن برامج شركة أبل نظامَ التشغيل "ماك أو إس عشرة" (Mac OS X)، ومتصفحَ وسائل الإعلام "آي تونز" (iTunes)، ومجموعةَ "آي لايف" (iLife) لبرمجيات الوسائط المتعددة والبرمجيات الإبداعية، ومجموعةَ "آي وورك" (iWork) للبرامج الإنتاجية، وبرنامجَ التصميم "فاينال كات ستوديو" (Final Cut Studio)، والجهاز المحمول "آي باد"(iPad). ومجموعةً من المنتجات البرمجية لصناعة الأفلام والمواد السمعية، ومجموعةَلوجيك ستوديو للأدوات السمعية. تدير شركة أبـل أكثر من مئتين وخمسين متجرا من متاجر التجزئة في تسعة بلدان، ومتجرا على شبكة الإنترنت تباعُ عليهِ الأجهزةُ والمنتجاتُ البرمجية.[4]

أنشئت الشركة في كوبرتينو، كاليفورنيا في الأول من نيسان عام 1976، وأدرجت في الثالث من يناير لعام 1977.[5] ظلت تُسَمى شركة أبل كمبيوتر المحدودة (بالإنجليزية: Apple Computer, Inc.‎) للسنوات الثلاثين الأولى، ولكنها تخلت عن لفظة "كمبيوتر" في التاسع من يناير لعام 2007[6]، لتعكس توسع الشركة المستمر في سوق الالكترونيات الاستهلاكية، بالإضافة إلى تركيزها التقليدي على أجهزة الكمبيوتر الشخصية.[7] للشركة ما يقرب من 35000 موظفا حول العالم، [8] وكانت مبيعاتها السنوية عالميا 32.48 مليار دولار أمريكي في السنة المالية المنتهية في التاسع والعشرين من سبتمبر، عام 2008.[9] استطاعت شركة أبل أن تكتسب سمعةً فريدةً في صناعة الإلكترونيات الاستهلاكية، لأسباب ٍ متعددة منها فلسفتها للتصميم الجمالي الشامل لحملاتها الإعلانية المميزة. كما تملك الشركةُ قاعدةً من العملاء المتفانين للشركة وعلامتها التجارية، لا سيما في الولايات المتحدة.[10] أسمت مجلة فورتيون (Fortune magazine) شركة أبل الشركة الأكثر إثارةً للإعجاب في الولايات المتحدة عام 2008، وفي العالم عام 2009.[11][12]

Profess7
10-09-2015, 15:22
هى علامة لرمز تجارى أبل مثله مثل اى شركة اخرى
تقبلوا مروري شكرا لك على المشاركة والسلام

محمد السيد
10-09-2015, 16:48
اعتذر اخي عن عدم الرد عليك بشئ ، لانني فعلا وبكل صراحة لا املك المعلومات الكافية في
هذا الموضوع ،، ولعل ذلك راجع لعدم اهتمامي اصلا بتحصيل اية معلومات بشانه ، وارجو ان
تجد في ردود زملاءنا الأفاضل ما يشفي ما يكون فيه فائدة لك ، اكرر اعتذاري

marem20007
10-09-2015, 16:50
اعتقد انة رمز ليس لة علاقة بشيء ولكن انا اعتقد ان فكرة ان يكون هناك حتي مقطومة هذة حتي فكرة ابداعية جداااااا علي حد علمي

hichem ezzeddine
10-09-2015, 16:52
في بادئ الأمر قرر جوبز أن يكون شعار الشركة عبارة عن رسم لشجرة تفاح يجلس إسحاق نيوتن في ظلها.
لكن بسبب صغر حجم الصورة وعدم وضوح تفاصيلها قرر استبداله بتفاحة مقضومة، ترمز إلى ثمرة المعرفة التي قضمها آدم في الجنة، ملونة بألوان قوس القزح في إشارة إلى قدرات آبل الشاملة.

nassim126
10-09-2015, 18:06
السام عليكم اخي الكريم كنت اود ان اجيبك سسب التفاحة العضوضة لكن لا اعرف واظن انه سبب ديني على حد علمي بالتوفيق للجميع

abdelhakamel
10-09-2015, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح انا لا اعرف مامعنى التفاحة المقضومة في شركة آبل وانما هي علامة ايضا للايفون اما عن سبب اختيار التفاحة فارجو من الاخوة افادتك بها
بالتوفيق لكل الاعضاء

kheireddine
10-09-2015, 21:53
♣♣♣
يجب اختيار احد الأزواج أو على الأكثر عدد محدود جدا من الأزواج للتركيز عليها.

أفضل الاختيارات تكون وفقا لمعايير بسيطة و واضحة تتركز فيما يلي:

كمية السبريد على الزوج ( السبريد يعني فرق سعر البيع والشراء)♦♦♦♦. أحيانا يشكل السبريد فارقا في عمليات المضاربة فالمضارب قد لا يرغب الدخول في زوج♦♦♦♦☺☺☺☺ عملة يكون فارق السعر عشر نقاط إذ أن ذلك ينقص من ربحيته و قد يزيد الخسارة بمقدار السبريد و يكون هذا الفرق كبيرا عند المضاربة على فترات زمنية قصيرة و متكررة.♣♣♣♣ يتفاوت الوسطاء بتقديم فروق سعر البيع و الشراء – سبريد و لكن اقل الأزواج في السبريد هو اليورو دولا♣♣♣♣ عند معظم الوسطاء. الأزواج الأقل تداولا يكون السبريد مرتفعا.♣

nuclear2010
10-09-2015, 22:31
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى

sohayla
10-10-2015, 01:07
ده مجرد رمز واصبح لوجو للشركه مشهوره به تفاحه ومتاكله من الجانب هم لحقوها قبل ما تخلص وعملوها لوجو

ASMAA TAHA
10-25-2015, 20:31
هذا هو رمز مثلما يوجد لكل سلعة رمز اخر فلكل شركة تقوم باخراج منتج معين تحاول تمييز هذا المنتج عن غيره من باقى المنتجات ويكون هذا التمييز عن طريق وضع شكل معين او رمز يميز هذا المنتج

Mernaaa161
10-25-2015, 20:32
فوركس يمكن أن تكون عدو وصديق أيضا. وهذا له وجوه أخرى لإصدارات أخرى مختلفة بشأن تاجر. الفوركس هو عادة أن يكون صديقا لتاجر أي شخص بالضبط. الذين تعلم حق بالإضافة إلى تجربة. ولكن الأفعال البند مثل العدو لمساعدة شخص التاجر الذي تريد ببساطة لتتمكن من كسب المال. ولكن لا على استعداد لتحقيق صحيح. هذه عادة ما تكون أخص الخاسرين الحالية الخاصة بك هنا.

sharshabil
10-25-2015, 20:43
لا اعرف يا اخي يعهني تركت الفوركس و قعدت تفكر في شكل التفاحة
الى مادا ترمز اعتقد انك اخطات في القسم يااخي. تحياتي

مني عصام
10-25-2015, 20:47
علامة تجارية او رمز اخي وهو يمثل اسم الشركة بكل بساطة بمعني اخر مثل الصيدلية لمازة الرمز الخاص بها الثعبان ؟ لانه رمز
فقط رمز ولا اكثر وللمعلومة السؤال خارج موضوع او مجال الفوركس
تقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالتوفيق والنجاح

الخليل
10-25-2015, 21:39
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

aymane
10-25-2015, 21:41
رائع وطرح يستحق المتابعة شكراً لك
بانتظار الجديد القادم دمت بكل خير
وشكراً على هذا الابداع في شرح الموضوع البساطة في الطرح

queen_yasmeen
10-25-2015, 21:43
ده مجرد رمز واصبح لوجوة الشركه المشهوره به
تفاحه ومتاكله من الجانب هم لحقوها قبل ما تخلص وعملوها لوجو
ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس واتمنى لنا ولكم النجاح والربح للجميع

ahmed bakry
11-04-2015, 15:05
انا مش عارف بالظبط معناها ايه بس اللى اقدر اقوله هو اكيد رمز لوجو للشركة يعنى ز ى اى شعار تجارى وشكرا جدا ليك

asxqwzdcefv1
11-14-2015, 16:05
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيدبقينا أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا

novy
11-16-2015, 13:58
نعم شريكي، واتفق لك أن علينا أن نبدأ التجارية الخاصة بك بالإضافة إلى العمل عن هذا العمل داخل الحق الوقت المثالي لتجنب الخسارة وriskly من شأنها أن تجعل لنا الطريق الخسارة أكثر يجب علينا أن لا تبدأ تجارة على حساب حقيقي حتى الكثير منا تعلم والنجاح ممتازة الفوركس الخاص بك على حسابك التجريبي وبعد ذلك وبعد أن تعرف أننا مستعدون للتجارة الخاص على حساب الحقيقي سيكون هذا الوقت المناسب لذلك التجارة

مريم ميري
11-16-2015, 14:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لا اعرف معنى الرمز وهدا المنتدى اخي الكريم خاص بالمواضيع التي تتعلق بالفوركس فقط
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

asxqwzdc6
11-16-2015, 14:47
السلام عليكم اخي العزيان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداولذلكواجهت من خلالهالموقف ا دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره وانا نفسى

thewaytosucsess
11-16-2015, 14:57
اخى الكريم صفة الموضوع ليس لها علاقة للنشاط الرئيسى للمنتدى
ومن الطريف ان هناك ردود من الاخوة الاعضاء ليس لها علاقة بالموضوع ايضا
الرمز مستوحى من اسم الشركة اوالعكس ولكن الاهم هو اختيار ما يعبر عن مضمون ما تود ان تقوم به

snnaky
11-16-2015, 15:31
بصراحة مش حتفرق معايا قوى اذا كانت التفاحة مقضومة او غير مقضومة وكمان مش حتفرق قوى اذا اعرفت السبب او معرفتش طالما ان هذا الأمر غير مؤثر على الصفقات التى قمت بفتحها ولن يضيف لى او ينتقص من علمى وخبرتى ودرجة اتقانى للتحليل او الأدارة لصفقاتى
يا اخى حرام المولاضيع اللى زى كدة لأن كلها تضيع للوقت ولو عايز تتكلم وتكتب اى حاجة فى قسم اسمة المواضيع العامة ممكن ترغى فية زى مانت عاوز

الكينج
11-16-2015, 15:40
كل شركة لها علامة تجارية تتميز بها عن الاخرى وتسعى الى وضع علامة تجارية تميزها عن الاخرين للربح الكبير من خلال التميز

razgallah
11-16-2015, 20:19
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
هي مجرد علامة تجارية
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

mohamedelmaghrapy
11-16-2015, 21:57
متهيقلي السؤال او الاستفسار ده ملهوش علاقه بالفوركس من الاساس. فرجااااء للشخص اللي
كاتب استفسار يكون ملتزم بشرووووووووط المنتدي ويكون ليه علاقه بالفوكس فقط .... !!

Bassem Hassani
11-16-2015, 22:19
لا اعلم انا ايضا اخى ولكنها فعلا عبارة عن علامة تجارة مثل اى علامة اخرى زى مثلا شركة سامسنج بنلاقى الشعار هو نفس الكلمة زى انتسافوركس نفنسها اهو الشعار بتاعها بناء على الشركة نفسها هو كلمة انستا نفس الفكرة اتعملت مع شركة ابل فالتفاحة يعنى ابل فاتخذت الشركة الشعار دا وتقدر تسال اى حد مهتم بالامر يمكن يوضح لك الموضوع اكتر منى ومن الاعضاء هنا ...

waleed shaaban
11-16-2015, 22:20
ارى انك داخل الى المنتدى لتهزر لا ان تتعلم اة تستفيد هل يمكن لك ابو العورف ان تقول لى ما هو لمقصود و اى حد مش عارف حاجه يقول اى كلام و السلام هنا الفوركس لا ل الغاز و الشعارت انه علامه كاى علامه تجاريه روح اسال الشركه

مريم ميري
11-16-2015, 22:42
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة للاسف الشديد معنديش اي فكرة عن الموضوع ولكن ما يمكنني ان اقوله لك ان رمز الشركة لا يعني
بالضرورة شيئا ما
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

asdaln
11-16-2015, 22:48
اخي الكريم فعلا موضوع مميز ومفيد شكرا لك
ونامل ان نراك بمواضييع جديدة ومفيدة للمبتدئين والمتقدمين
وجزاك الله خيرا

asxqwzdc6
11-16-2015, 22:51
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاءبالفيديو في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها

msalman1987
11-16-2015, 22:56
سؤالك ليس له علاقة بالفوركس,ولا أعرف ماهي أهمية معرفة العلامة التي ذكرتها,أخي الكريم بشكل عام لكل سلعة له علامة تجارية يدل عنه مثل بالسيارات لكل سيارة علامة تجاريه له يعني ماركه تجاريه

mido elmasry
11-16-2015, 23:02
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الفال Bessam
مشكور علي موضوعك و لكن انا لا اري انه شئ يخص الفوركس في اي ناحيه فنيه او عقليه
و لكن يمكنك الذهاب و البحث في جوجل عن مدي جعل هذا الشعار خاص بشركه ابل
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

asxqwzdc6
11-16-2015, 23:12
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاءبالفيديو في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها

asxqwzdcefv1
11-16-2015, 23:15
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد الهندسةلله امتحاناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية

manso.taco
11-17-2015, 00:05

أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير

ان لا أعرف ماهي أهمية معرفة العلامة التي ذكرتها ولكن شكرا لك على هاد السؤال

dhmo
11-17-2015, 16:32

أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير

ان لا أعرف ماهي أهمية معرفة العلامة التي ذكرتها ولكن شكرا لك على هاد السؤال

مجرد شعا ر ركز على الاخبار هنا بتكون وقود السوق اخي بالفعل واي متاجر هنا بيكون لازم عليه انه يعمل في السوق ويفهم الاخبار كويس علشان يقدر يحقق منها ربح
او على الاقل يحمي حسابه من المارجن

farola
11-25-2015, 13:23
نعم لتداول العملات الأجنبية متاح عادة على الجديد اي فون 4، وبالتالي إذا كان المستثمر يرغب في شراء وبيع داخل هذه العملات الأجنبية عبر له / لها النظام الجديد اي فون 4 هو بعد ذلك يجب الحصول له / لها وكلاء وسيط البرنامج على تعريفه / هاتفها الخلوي عندما تكون متاحة وقال انه بعد ذلك يمكن بالتأكيد شراء وبيع من استخدامه، ولكن سيكون من الأفضل كثيرا أكثر من ذلك بكثير عندما قال انه او انها تشتري وتبيع في الكمبيوتر المكتبي أو المحمول والتأكد من أنه يمكن أن تعمل مع الخصائص الكاملة ببساطة.

onelove
11-25-2015, 13:30
بصراحة اخى الفاضل لا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء

choroukguid
11-25-2015, 14:04
تعم اسم الشركة المصنعةﺍﻟﻤﺒﺘﺪﺋﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺪﺭﺍﺳﺔ ﻭﺍﻟﻨﻈﺮ ﻓﻲ ﺗﻮﻗﻌﺎﺕ
ﺍﻟﺴﻮﻕ
ﻻ ﻳﻌﻄﻲ ﻷﻭﻗﺎﺕ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﺍﻫﻤﻴﺔ ﻭﻫﻮ ﻣﺎﻳﻌﻮﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﺎﻟﺴﻠﺐ
ﺑﺎﻟﺮﻏﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺤﻠﻴﻞ بالتوغيق

moh19DZ
11-25-2015, 16:38

lmo
11-25-2015, 22:24
نعم لتداول العملات الأجنبية متاح عادة على الجديد اي فون 4، وبالتالي إذا كان المستثمر يرغب في شراء وبيع داخل هذه العملات الأجنبية عبر له / لها النظام الجديد اي فون 4 هو بعد ذلك يجب الحصول له / لها وكلاء وسيط البرنامج على تعريفه / هاتفها الخلوي عندما تكون متاحة وقال انه بعد ذلك يمكن بالتأكيد شراء وبيع من استخدامه، ولكن سيكون من الأفضل كثيرا أكثر من ذلك بكثير عندما قال انه او انها تشتري وتبيع في الكمبيوتر المكتبي أو المحمول والتأكد من أنه يمكن أن تعمل مع الخصائص الكاملة ببساطة.

maryhano
11-29-2015, 12:10
واثق من أننا يمكن أن تعتمد على إشارة وليس مجموعة كبيرة نظرا لأنها تقدم لنا التخمين فيما يتعلق ترغب 5 في المئة على الظن الكامل. هناك العديد من الأشخاص الآخرين مقارنة إشارة لتقييم الزوجين التداول من خلالها أنه يوفر روتينك فيما يتعلق أضواء الشموع، كيف يمكن للتو عن كل وحدة candlepower ستجري بجوار يتعلق الطرق حيث توجد مختلف منها المعنية.

sedikselim
11-29-2015, 16:55
شركة أبل (Apple Inc. ) هي شركةٌ أمريكيةٌ متعددةُ الجنسياتِ تعملُ على تصميم وتصنيع الإلكترونيات ... 4.6.1 الرمز التجاري; 4.6.2 الشعارات; 4.6.3 الإعلانات التجارية.

ringo
11-29-2015, 17:47
والله يا اخي الكريم العلامة التجارية هي سمعة الشركة داخل السوق الامريكي وخارجه في جميع انحاء العالم
والله الموفق والمعين

maryhano
11-30-2015, 14:04
نحن جميعا خاسرون الآن، لأننا دائما فقدان حسابنا الحقيقي في السوق. لتكون ناجحة و لا حسابات وسينغ في المستقبل يجب علينا لزيادة مهارات التداول لدينا وتعلم الكثير من المعلومات عن السوق. ألا ننسى أبدا أن أحد أحلام اليوم سوف يتحقق.

choroukguid
11-30-2015, 14:10
هي رمز لشركة ابل ﺍﻓﻀﻞ ﺍﻟﻤﻨﺼﺎﺕ ﻣﻨﺼﺔ ﻣﻴﺘﺎﺗﺮﻳﺪ 4 ﻭ ﺍﻟﺘﻰ ﺗﻜﻮﻥ ﻓﻰ
ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﻭﻝ ﺍﻯ ﺣﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺘﺪﺍﻭﻟﻴﻦ ﻭ ﺣﺘﻰ ﺍﻟﺠﺪﺩ ﻣﻨﻬﻢ ﻭ
ﻟﻴﺲ ﺑﻬﺎ ﺍﻳﺔ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻭ ﻟﻬﺎ ﺍﻋﺪﺍﺩﺍﺕ ﺭﺍﺋﻌﺔ موق

ابوفؤاد
11-30-2015, 15:38
ارى ا المجال هذا ليس م شانن ان تسال اسئله قد تثير اعصاب من يرد عليك
الرجاء احترام المنتدى اعضائه لان الامر لا يهم اى منالاعضاء و الذى من المؤكد لم يفيد قى شئ اليس كذلك

neverlityougo3
12-10-2015, 12:18
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

one k
01-08-2016, 20:29
السلام عليكم ... الحقيقة انا لا اعرف بس انت ممكن تكتب علي جوجل وتعرف اية السببب واية المعني في التسمية
بس اظن ان دة لا يكون في اي فكرة ولا استفادة في موضوعنا
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي

latraaa
01-08-2016, 20:46
مشكور أخي الكريم على الموضوع و اتمنى ان نراك في المستقبل تقدم مواضيع أخرى أكثر قوة و أكثر تفصيلا إن شاء الله، أتمنى لك و للجميع التوفيق و مشكور أخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله يا اخي الكريم

douerapark
01-08-2016, 20:53
لسلام عليكم ... الحقيقة انا لا اعرف بس انت ممكن تكتب علي جوجل وتعرف اية السببب واية المعني في التسمية
بس اظن ان دة لا يكون في اي فكرة ولا استفادة في موضوعنا
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي.............................

zerodox
01-08-2016, 21:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة اخى الفاضل لا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس.

عاشق الفوركس
01-09-2016, 22:43
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله ليس لي علم بهدا الامر وان شاء الله يفيدوك الاخوة الاكثر خبرة ان شاءىالله 2بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

zead ahmad
01-10-2016, 11:16
ممكن يكون هذا نوع من انواع الاخبار التى تصدر على العملات لذلك يجب ان يكون هناك خبرة بهذا والكل يعرف هذا لان هذا شيء لابد من معرفته فهو مميز والكل يجب متابعة تلك الاخبار حتى يفهمها

islamhd
01-10-2016, 12:49
لسلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

ebn masr
02-07-2016, 05:54
انا بشوف انها عادى جدا علامة تجارية ماركة تجارية زيها زى اى ماركة موجودة ف اى منتج او شركة مميز لها التفاحة هى ابل والشركة تدعى ابل اى التفاحة فاكيد دة رمزها اللوجو الخاص بيها

Alhousni
02-07-2016, 06:10

موضوع جديد وجميل ان نتعرف ع مصطلحات الشركات العالميه وهيه موضوع خارج مجال الفوركس للمعلومات العامة وشكراً......

zead ahmad
02-07-2016, 10:55
هذا سؤال بعيد عن كل المواضيع التى تتكلم عن الفوركس وعن اشياء اخرى يجب ان تفهم كل شيء عن الفوركس وعن كل شيء خاص بالتاجر حتى الكل يبدء يفهم ويعرف بان تلك الاشياء يجب ان يعرفها

islamhd
02-07-2016, 14:26
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

ibrahem91
02-07-2016, 14:47
المهم ان تلك العلامات التجاريه ايضا يكون لها ثمنها في اسواق الاستثمار
لان العلامة التجارية هي اساس الشركة التي تتعامل معها في السوق بالنسبة للعالم

jallou
02-07-2016, 22:12
غياب البيانات الاقتصادية الهامة اليوم دفع بإنخفاض أحجام التداول و نفص السيولة ويتزامن ذلك مع نهاية الأسيوع و الذي يغلب عليه قيام المستثرمين بإغلاق مراكزهم، فيما ارتفع الدولار الأمريكي أمام العملات الرئيسية الأخرى بعد أن ضعف اليورو بفعل تصريحات رئيس البنك الألماني بشأن خطط التحفيز في منطقة اليورو.

global
02-07-2016, 23:39
يا اخي الكريم للاسف انا ليست لدي اي خبرة عن موضوع الاسهم لانه امر بعيد علي جدا
والله الموفق والمعين

lyo
02-07-2016, 23:59
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
بصراحة ليس لدس اي فكرة بمعنى رمز العلامة التجارتة لشركة ابل , ولكن ما علاقة هدا السؤال بالفوركس.

talel babchia
02-08-2016, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بششكرك شكرا جزيلا اخى الكريم على الموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
يعنى هى مش هتفرق معنى نعرف اخى الكريم لاننا على الاقل مش شغالين فى الاسهم احنا شغالين عملات................والله ولي التوفيق

justsmile
02-08-2016, 00:41
هو مجرد رمز اخي لهذي الشركة ..! وليس جدا مهم اخي الموضوع لتقوم بفتح موضوع جديد به .. بامكانك البحث بجوجل و معرفة ما تريد ..

mourada
02-09-2016, 12:23
اخي الكريم ما دخل رمز التفاحة الامريكية بالفوركس ننتظر منك المزيد من المواضيع التي تصب فب كيفية الكسب من السوق و تقبل مروري

global
02-09-2016, 16:04
يا اخي الكريم هي مجرد شعار فقط وليست لديها ايت فائدة في التداول بالاسهم لدالك لا تهتم بالعلامات بل بالشركات
والله الموفق والمعين

otmani
02-14-2016, 00:10
لا اعرف اخي ولا علاقة للموضوع بالمنتدى او الفوركس
يمكنك البحث على غوغل .

jallou
02-14-2016, 02:22
لا دليل على تدخل من البنك الوطني السويسري (snb) هناك احتامل كبري بأن أحداث العوامل الاقتصادية الكلية، مبا في ذلك قوة اليورو لها تأثري طبيعي على دفع زوج اليورومقابل الفرنك السويسري (eurchf) نحو الارتفاع، ومن ثم تدخل البنك الوطني السويسري (snb)

latraaa
02-14-2016, 14:01
مشكور اخي الكريم على الموضوع و لكن يا اخي الكريم و بكل صراحة لا ارى أي فائدة من الموضوع الدي قدمته، أتمنى ان تقدم لنا موضوعا قيما يمكننا أن نستفيد منه إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

never11
02-15-2016, 17:44
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

chouaib112
02-22-2016, 16:14
شكراا لك اتلوفيق
تقبتل حياتى لك

take-profit
02-23-2016, 00:02
هذا الرمز بعيد عن الفوركس ولكن كل شركة تختار الرمز الذي يكون لها فهو مجرد رمز للشركة
لتعرف به لا اكثر و اري ان له اهمية اذا كان مميزا

chouaib112
03-03-2016, 21:59
اعتقد اخى اكلريم ان الموضوع امله مدا وبالتفويق لك انشاء الهل قتبلت حياىت لك اخى الكريم على اموضوع املهم دا اخى اكلرمي وان ان شاف ان الموضوع دا مهم بشكلك بير
شكرال

Ahmed Ab
03-05-2016, 21:24
مش عارف دى علامه تجاريه الاهم نتعلم الفوركس المنتدى بيعطيك فرصة للتداول من خلال البونص ومن خلال التعلم عن طريق المعلومات الا بيدهالك ركز واربح مع انستا لازم نصبر لنححق الارباح

al12
03-05-2016, 21:30
اهلا
لكل شركة العلامة الشهيرة التى تميزها عن الشركات الاخرى بحيث تعرف المنتج بمجرد النظر الى العلامة التجارية

شكرا

ِِAhmed Nader
03-05-2016, 21:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني واخواتي اعضاء المنتدي ارجو تكونو بصحه وبعافيه
اخي اذا كنت لاتعلم فما عليك الا ان تبحث علي جوجل علي اجابتك هنا منتدي فوركس فقط :)

Elgohary1024
03-06-2016, 00:34

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

karinho1991
03-20-2016, 17:16

joker7diaa
03-20-2016, 17:27
عموماً هو الرمز كان قديمة شجرة مش تفاحة بس لانه ما بتكون واضحة الشجر بس تكون صغيرة لهيك عمولها تفاحة بس مش عارف شو قصة القضمة
ولا اعتقد انه الموضوع له علاقة بالمجال

abderrahmenanis
03-21-2016, 12:40
أخي الكريم سؤالك ليس له علاقة بالفوركس,ولا أعرف ماهي أهمية معرفة العلامة التي ذكرتها,أخي الكريم بشكل عام لكل سلعة له علامة تجارية يدل عنه مثل بالسيارات لكل سيارة علامة تجاريه له يعني ماركه تجاريه
تقبل مروري

mohamedforex4
03-21-2016, 12:56
ولا اي بتنجااان . وبعدين هو ده سؤال خالص بالفوركس حضرتك ولا ايه بالظبط . !!!!!!!! ايه الكلام الفاضي .
ده بس يا جماااعه رجاء احنا بنطلب من اداره الجروب او المنتدي عفوا انهم يعملوا حظر لامثال هذه الاعظاء . لانهم بيخالوفا الشروط . !! وشكرا :)

abdelmadjid41
03-21-2016, 13:50
السلام عليكم و رحمة الله اخي الكريم كان مؤسس الشركة يفكر في وضع نيوتن وشجرة التفاحة لكن الصورة كانت غير واضحة لذلك فضل وضع التفاحة كرمز للعرفة

aissahd
03-21-2016, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

neversi4
03-22-2016, 13:23
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Hicham0202
03-22-2016, 13:42
ماهي أهمية معرفة العلامة التي ذكرتها,أخي الكريم بشكل عام لكل سلعة له علامة تجارية يدل عنه مثل بالسيارات لكل سيارة علامة تجاريه له يعني ماركه تجاريه
تقبل مروري

harimeche
03-22-2016, 16:07
الســــــــلام عليكم ورحمة الله

اهلا اخـــــــــــي والله ليست عندي معرفة لمدا هكدا

لكن في مـــــــــادا سينفعنــــــــا إجابة هدا السؤال

وما علاقته بتجــــــــارة العملات

مع التحية ...

Ahmed fathi hassaan
03-22-2016, 16:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك و ارجو ان لاتحرمنا توجيهاتك و ارشاداتك ومتابعتك لنا ومساعدتنا
وانا على يقين انني سأجد باذن الله اخوه في الله يقدموا مساعداتهم

YSN
03-22-2016, 16:38

mhamadfor
03-24-2016, 22:01
هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء
لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس لهذا اتمني من الله ان اكون قد احسنت اجابتي علي هذا الموضوع

ملاك الروح
03-25-2016, 00:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم اعتقد انه سهم ويسمى appel بالتوفيق اخي الكريم
اتمنى لك التوفيق

justsmile
03-25-2016, 01:03
السلام عليكم اخي // هو مجرد رمز اخي لهذي الشركة ..! وليس جدا مهم اخي الموضوع لتقوم بفتح موضوع جديد به .. بامكانك البحث بجوجل و معرفة ما تريد ..// بالتوفيق

aissaalg
03-25-2016, 15:40
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

mounir trader
03-25-2016, 15:55
قد يسأل الكثير تُرى ماهو سر التفاحه المقضومه التي اختارها ستيف جوبز لتكون شعارا لشركة آبل الامريكيه على كل منتجاتها ؟
اختار ستيف جوبز التفاحة كرمز لشركته، ويعود ذلك إلى أنه عمل في حقل تفاح في فترة من حياته.

karbon
03-25-2016, 16:00
شكرا جزيلا اخى الكريم على الموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى وبالنسبة لموضوع التفاحة هو ان الويندوز كانت فكرة ابل واتسرق عشان كده التفاحة اتاكل منها حته وبقى شعال لشركة ابل

ahmed arrar
03-27-2016, 17:43

latraaa
03-27-2016, 20:01
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلوامت القمية الت يتقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن اشء الله، كام أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله ن النتائج القيمة

abdellahaddi
03-27-2016, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا أخي على هدا السؤال وتشكراتي أيضا للأعضاء اللدين قامو للإجابة وأنا أضن أنها علامة كباقي علامات الشركات
تحياتى لك وبالتوفيق

raouf41
03-27-2016, 20:44
في كتير سحبو من المال اخي في مستر كارت اخي في تحويل الي الحساب اخي
بالتوفيق

ebn masr
04-20-2016, 01:01
دى العلامة التجارية التى اتخذتها شركة ابل كرمز او شعار وعلامة تجارية ليها علشان كدة لابد من معرفة الامر دة وشكرا على موضوعك

samir011
04-20-2016, 01:03
السلام عليكم اخى الكريم انصحك بحذف هذا المنشور لأنه ليس له صلة المنتدى نهائياً المنتدى للفوركس والعملات وليس لأبل والهواتف اخى الكريم

mohamedyou1958
04-20-2016, 01:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بارك الله فيك أخي الكريم علىى الموضوع الشيق و الجميل و يعني مفيد لكل الأعضاء في المنتدى
و خاصة المبتدئين منهم و تحياتي لك أخي الكريم

احمد عبد الباسط
05-19-2016, 21:07
بسم الله الرحمن الرحيم
هذة العلامة ترمز الى عدم الكمال
بمعنى انة لايوجد شىء على وجه الارض كامل بنسبة 100%
الا سيدنا محمد علية الصلاة والسلام
دة من وجهه نظرى

hamzalahlali001
05-19-2016, 21:16
بصراحة اخى الفاضل لا اعرف ماذا تعنى ولكن هى علامة ا رمز تجارى مثله مثل اى شركة اخرى واعتقد ان هذا الامر لا يعنينا فى شىء لاننا نبحث ان شىء يتعلق بالفوركس......

mustaphakermad
05-19-2016, 21:22
السلام عليكم اخي لكريم بارك الله فيك<<<<<هذا الشرح الرائع
جزاك الله الف خير وسلام انه شرح رائع بارك الله فيك
أتمني لجميع النظر فيه بجدية وجزاك الله الف خير وسلام