PDA

View Full Version : ما هو احسن لتعلم الفوركس بسرعة

Pages : [1] 2

sabahmess
01-02-2015, 09:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخوتي الاعضاء
ما هو احسن لتعلم الفوركس بسرعة : التعلم عن طريق الكتب او الفيديوهات للفوركس او تجريبي ل MetaTrader 4
لا اعرف من اين ابدا وشكرا لكم وبارك الله فيكم

sabahmess
01-03-2015, 11:23
[QUOTE=sabahmess;4809707]السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخوتي الاعضاء
ما هو احسن لتعلم الفوركس بسرعة : التعلم عن طريق الكتب او الفيديوهات للفوركس او تجريبي ل MetaTrader 4
ارجو الاجابة

fadyasaadzz
01-03-2015, 22:24
احسن طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير فى هذا المجال

mesteraden
01-03-2015, 23:16
اخي الكريم إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي

tazi larbi
01-03-2015, 23:19
السلام عليكم الكل نعم الكل تتبدا بالروس المكتوبة كبداية لتعرف مصطلحات الفوركس تنتقل للفيديوها لتتعلم بشكل نظرى ثم تطبق ما تعلمتهعلى الحساب لتجربي وبعدد مدة تدرب جيدة تدخل لى الجد والعمل الفعلي ولب تتبع خطوة بعد خطوة اتمنى لكم انجاح واله الموفق

FullyActive
01-03-2015, 23:20
التعلم من للفيدوهات افضل عشان الشرح والتطبيق العملى على الشارت والمعلومة بتثبت اكثر
لكن ايضا يجب ان تمر على الكتب كمرحلة اولى حتى تأخذ فكرة على المجال بشكل افضل لانها بتكون اشمل الفيديوهات بتأخذ مصار التطبيق اكثر من الشرح...

hpacer
01-04-2015, 01:11
اخي الكريم إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر
الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده
توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي.

esshazly
01-04-2015, 18:45
السلام عليكم ... اظن ان الموضوع مكرر وتم الاجابة علية مرة .. انت ممكن تبدا بقراءة كتاب بلغتك العربية عن الفوركس واصبر وانت تتعلم ان شاء الله التداول ... بالتوفيق ان شاء الله قي التداول والمنتدي الرائع

alkieskam
01-04-2015, 19:58
اخى الكريم إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي

Mahmoud Hussain
01-04-2015, 20:07
اخى العزيز انا ايضا مثلك جديد فى الفوركس ولاكن اظن انافضل طريقه هى
الفيديوهات والشرح المكثف على اليوتيوب لاننى قد تعرفت على هذا المنتدى من اليوتيوب
واتمنى لو علمت بطريقه افضل ان تخبرنا بها لكى نستفيد ولك افضل الشكر :)

sohaybww
01-04-2015, 21:22
مكن جدا تتعلم عن طريق فتح حساب تجريبى وفى نفس الوقت تستعين بالكتب الخاصة بمجال الفوركس او تشاهد الفيديوهات الخاصة بتعل الفوركس

aaziz
01-04-2015, 22:13
في اعتقادي من يريد ان يتعلم يجب ان يبدأ من الصفر ، يعني ان تبحث عن كتاب يشرح معنى الفوركس ، ثم ان يقرأ بتمعن عن الشارتات خصوصا منها اليبانية نظرا لاهميتها ، ثم تقرأ جيدا على التحاليل بانواعها لمجموعة من الخبراء ، بهذا ستكون فكرة لا باس بها عن كيف تنطلق للسباحة في هذا البحر العميق طبعا كل هذا مصحوبا بالمنصة التجريبية.

sabahmess
01-05-2015, 11:39
شكرا لكم على نصائحكم وان شاء الله اتعلم واكون عند حسن الظن
بارك الله فيكم شكرا

sharshabil
01-05-2015, 12:13
التعلم عن طريق الفيديوهات ان كانت ذات جودة عاليةهي
افضل كتيرا من الكتب و الحساب التجريبي لا بمنه لتجرب ما تعلمته بالفيديوهات ..

kimoaa14
01-05-2015, 14:05
الاحسن لتعريف الوركس هو قراءه الكتب و المقالات و حضور المؤتمرات و الندوات و مشاهده الفديوهات و اليوتيوب و البدء فى استخدام حساب افتراضى تجريبى للفوركس و العمل علية و تداوال الصفقات و اكتساب الخبرات و المعلومات و المعرفة الكافية و شكرا لهذا الموضوع الشيق و الاستفاده منه

ibrahim forex
01-05-2015, 16:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ادخل على القسم التعليمى وتعلم منه اعرف كل اخبار الفوركس وبه كل الدروس والفيديوهات كمان على جوجل
به الكثير من المواضيع التى تساعدك وعمل حساب تجريبى تدرب عليه حتى تقدر ان تفهم التجارة

saeyd22
01-05-2015, 16:36
اخى الكريم على بقراءه الكتب المتعلقه بمجال بمجال الفوركس واتبداء بحساب تجريبى لانه سيفيدك فى التعلم ويكسبك الخبره الازمه لفتح حساب حقيقى على اسس وسيعلمك وسيفيدك كثيرا لتجنب اخطاء الخساره

محمد عز الدين عيد خضري
01-05-2015, 16:40
اعتقد ان الاثنين مع بعض يكن مفيد جدا لتعلييم الفوركس فالقراءة
ومشاهدة الفديوهات يكون هو المفتاح الاكبر للتعلم علي حساب بونص تجريبي الاهم علي الاطلاق القراءة اليومية في المجال
اتمني لكم التوفيق

laarousy95
01-13-2015, 01:26
السلام عليكم اعضاء هذا المنتدى الرائع
اخي اعنصحك بقراءة الكتب ومن ثم مشاهدة الفيديوهات وانشاء حساب تجريبي للتداول
فكل شيئ جديدة فالفوركس تتعلمه هو مهم

nnrtnn
01-13-2015, 01:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لتتعلم التداول في سوق الفوركس بسهولة و الربح منه يجب عليك التجول في المنتدى و زيارة اليوتوب
بالتوفيق في تعلمك

bounida soufiane
01-13-2015, 02:11
حسن طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير

bilelchelseano
01-13-2015, 02:15
عن طريق محضارات عبر يوتيوب و كتب انجليزية
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

eslamsallam
01-13-2015, 06:05
اخي الكريم إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي

fadl1984
01-13-2015, 06:21
افضل طريقة لتعليم الفوركس هي التنويع في المصادر فجميع المصادر تكمل بعضها
وتوجد الكثير من الفيديوهات والدورات علي اليوتيوب ولابد من فتح حساب تجريبي للتطبيق والتدريب لكي تعرف اوضاع السوق ومتي تبيع اوتشتري ولكي
تتمكن من التحليل الفني

azerty
01-14-2015, 02:59
السلام عليكم
أخي الفوركس مجال صعب جدا
لذلك عليك أخد أي موضوع وقرائته عن الفوركس بتمعن
للبدئ عليك بضبط التحليل الكلاسيكي بكل اساسياته مع ضبط قرائة الشموع اليابانية
ثم بعد ذلك قم تعلم كيفية المتاجرة بالتحليل الرقمي والكلاسيكي مع دمج المؤشرات

eslamsallam
01-14-2015, 03:05

the professor
01-14-2015, 03:55
بصراحة ثلاثتهم ضروريين وعلى نفس القدر من الاهمية
فالكتب ضرورية في البداية لتعلم كل المفردات الخاصة بالفوركس ثم الفيديوهات الي هتوصلنا لمرحلة اهم ومتقدمة في التعليم
وبعدين يجي دور الحساب التجريبي والذي هو ضروري جدا عشان نتعلم فيه من اخطائنا

ssnsafi
01-14-2015, 04:01
لا غنى لك عن أي طريقة فانت بحاجة لقراءة الكتب بشكل مبدئي وبعد ذلك ابدا بتعلم التحليل الفني من الكتب ثم شاهد الفيديوهات حتى تثبت المعلومات لديك وايضا شاهد فيديوهات شرح منصة الميتاتريدر لتعرف كيف تعمل عليها زطبعا ستكون بالتأكيد قد فتحت حساب تجريبي لدى الشركة لتجرب كل ما تعلمته من تحليل فني وايضا استعمال الميتاتريدر أي انك بحاجة للكتب وللفيديوهات فهي تكمل بعضها البعض

saidsami
01-14-2015, 04:06
يجب ان تتعلم عن طريق الكتب و الفيديوهات للفوركس و تطبق كل ما سوف تتعلمه على تجريبي لكي تكون تعلم ماذا تفعل يجب ان يكون لك صبر على التعلم

swhaa9d
01-14-2015, 08:21
احسن طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات
وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير فى هذا المجال
وموفق ان شاء الله

yacrao
01-14-2015, 08:35
اخي الكريم ما المانع في استعمال كل شيء اخي فان التعلم الكثير وهو الذي يوصلك الىالخبرة في مجال الفوركس وشكرا لك على المضوو ع

eragon
01-14-2015, 08:56
وعليكـــم الســــلام ورحمـــــة الله وبركاتـــــــــــــه
اخي الكريم تحتاج الي كل الوسايل المتاحه لتتعلم الفوركس وتكتسب الخبرات اللازمه , كن حذر ان تتعامل مع اضخم سوق في العالم
وليس بالسهوله تحقيق ارباح في هذا السوق ..

snnaky
01-19-2015, 14:24
اخوتي الاعضاء

كل اللى حضرتك قولتة مهم للتعلم بس المهم انت تعرف تحصل المعلومة
وبعدين المهم والأهم يعنى انك تعرف اية اللى ممكن تتعلمة من الكتب واية اللى تستفيد منة من الفيديوهات وبعدين تجرب كل دة على الديمو من خلال برنامج ومنصة التداول
معظم الشروحات الخاصة بالأستراتيجيات او شروحات الترندت وكيفية رسمها او تعلم كيفية رسم الفيبوا اوخلافة لازم فيديو

randa
01-19-2015, 14:48
الحساب التجريبى دا شئ اساسى سواء كنت هتتعلم بالكتب او الفيديوهات
وبالنسبالى الفيديوهات بالتاكيد هتكون اسرع فى توصيل المعلومه من الكتب والقراءه فقط

dolaxx123
01-19-2015, 15:14
القسم التعليمى اخى اكلرمي الىه نقدر نحققق الكثير اخى اكلرمي باتلوفيق لك وقتبلت حياىت لك اخى اكلريم
شكرالك على الموضوع املهم دا اخى اكلريم باتلوفيق لك وتقبلت حياىت لك

kashefadam2738
01-21-2015, 18:15
طرق تعلم الفوركس موضوع رائع بالفعل ولكنني جديد في هذا المنتدي مثلك وانا لم اعلم ما هي افضل الطرق لذالك اتمني من باقي الاعضاء ان يقولوا ما هي افضل الطرق لكي نتعلم هذا المجال

motaasemmaimon144
01-21-2015, 19:05
والله يا اخويا انا اري ان افضل الطرق للتعلم هي الدخول علي الانترنت وان تقرا بعض الكتب عن عالم الفوركس ولهذا يا اخي انا اتمني منك ان تتعلم صح لان هذا يوثر علي تجارتج فيما بعد وشكرا

ppttss
01-21-2015, 19:07
يوجد اشياء كثيرة يمكن من خلالها تعليم للفوركس واجادته هو اتباعك لخبير ونسخ صفقاته وتعليمك منه وايضا الكتب

والفديوهات والدروس والقورصات تلك هى اهم ما يمكنك من خلاله تعليمك للفوركس

معتصم سباعنة
01-21-2015, 19:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
اخي الكريم مشكور على هذه المشاركة ، فعليا اخي التعلم عن طريق الفيديوها والتطبيق افضل من القراءة النظرية (الكتب)
اتمنى لك التوفيق ...
تقبل مروري ،،،

amermazzen
01-21-2015, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على هذه المشاركة ، فعليا اخي التعلم عن طريق الفيديوها والتطبيق افضل من القراءة النظرية لابد من التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية هاصة في الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في التعلم الجيد أن التعلم اساس النجاح بالتوفيق.

mohyeldinnoor3783
01-21-2015, 19:23
احسن طريقة عشان تتعلم الفوركس هو انك تبتدي تقرا كتب وتشوف فيديوهات بتتكلم عن الموضوع وفي نفس الوقت تطبق اللي بتشوفه او بتقراه علي حساب تجريبي وتعمل ده باستمرار عشان تتعلم بسرعة وتاخد خبرة في نفس الوقت

abdelazizrashed469.
01-21-2015, 19:47
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا اخي انا بالفعل اري ان افضل الطرق للشخص الجيد لتعلم عالم الفوركس هو ان يقوم بقراءة بعض الكتب الالكترونيه ويقوم بترتيب معلوماته حتي يزيد من خبرته وايضا يمكن ان يستخدم الحساب الديمو مده لا تقل عن سنه واحده وشكرا

hamza el
01-21-2015, 20:52
اخي الكريم ليس هناك تعلم بسرعة الفوركس صعب التعلم في الاول فقط يعني عندما تقضي مثلا تلاتة اشهر في التعلم تجد ان الامور بدات تصبح بسيطة
و خصوصا نحن الذين نتعلم بدون معلم يعني يجب ان تبحث بنفسك اذا لم تفه شيء
و هكذا المعلومة تترسخ في دماغك اكثر من ان يقدمها لك المعلم في طبق من ذهب كما يقلون

gadallahwagdy1419
01-22-2015, 10:35
والله يا اخويا انا اري ان افضل الطرق الساهله لتعلم هذا المجال واللي بيطلقوا عليه مجال تداول العملات الاجنبيه هو ان يقوم الشخص بالتعلم من صديق له ولكن يا اخواني لابد من ان يكون خبير في هذا المجال حتي تتعلم صح وبالتوفيق

sabreenss
01-22-2015, 12:16
في اعتقادي من يريد ان يتعلم يجب ان يبدأ من الصفر ، يعني ان تبحث عن كتاب يشرح معنى الفوركس ، ثم ان يقرأ بتمعن عن الشارتات خصوصا منها اليبانية نظرا لاهميتها ، ثم تقرأ جيدا على التحاليل بانواعها لمجموعة من الخبراء ، بهذا ستكون فكرة لا باس بها عن كيف تنطلق للسباحة في هذا البحر العميق طبعا كل هذا مصحوبا بالمنصة التجريبية.

diabrashad624
01-22-2015, 12:46
احسن شئ لتعلم الفوركس بسرعة قسم الكتب وده رابط قسم الكتب اتعلم ما يفيدك

http://forex-masr.com/forumdisplay.p...orex-Education

magid_forex
01-22-2015, 13:11
في الواقع اخي كلا الخطويتين مهمتان جا في الاول التعلم عبر قراءة
الكتب و المواضيع ثم بع ذلك المتاجرة على التجريبي للتطبيق العملي

---------- Post added at 11:01 AM ---------- Previous post was at 10:53 AM ----------

---------- Post added at 11:11 AM ---------- Previous post was at 11:01 AM ----------

alieslames
01-22-2015, 13:25
اعتقد اخى الكريم ان احسح اجه تتعلم بياها الفورسك اخى اكلريم هى الفدره على ان ان تتقدرت عمل الى انت عازه اخى اكلريمباتلوفيق لك وقتبلت حياىت لك اخىاللكريم
شكرالك

Doodysamsom
01-22-2015, 13:46
وعليكم السلام ورحمة الله....
انا فى رايئ ان التعلم عن طريق الفيديوهات يكون افضل كثييييييييير عن الكتب.....
وخاصة للناس اللى مش بتحب القراءة..

ramdani
01-22-2015, 14:07
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم التعلم عن طريق الكتب او الفيديوهات افضل لك

hamed ali
01-22-2015, 14:12
السلام عليكم
شوف اخى اذا كنت قد تعلمت الاساسيات فقد انجزت الجزء الاهم الذى د يستغرق الوقت
الان عليك ايجاد استراتيجيه ما والبدء فى تعلم مؤشراتها بالتفصيل وكيفيه عملها ثم تطبيقها
على حساب ديمو
تقبلوا مرورى

deyaa24
01-22-2015, 15:12
الفوركس مش عايز تسرع لانه قد نتسرع والتاجر لن يحقق ربح الفضل انه التاجر ياخذ وقت كا فى الفوركس
على الحساب التجريى ثم بعد ذلك يفكر فى فتح حسابى حقيقى

payza
01-22-2015, 17:41
يا نجم احسن طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب.........بالتوفيق

aseer
01-27-2015, 23:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركات اخى الكريم بعد التحيه الاحسن لتعليم الفوركس بسرعه هو التحليل الفنى والدعوم والمقومات والمزوشرات ديه اخر حاجه تفكر فيها

وبعد كده لازم تكون عارف التحليل الاخبارى وبعد كده حتتمج الاتنين مع بعض

nnrtnn
01-27-2015, 23:35
كل شيئ مربوط بسرعة تعلمك أنت أخي الكريم، لكن المنصوح نه هو أن تأخذ وقتك للتعلم
بالتوفيق لكل متداول

hamdochi
01-27-2015, 23:44
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه يوجد اشياء كثيرة يمكن من خلالها تعليم للفوركس
واجادته هو اتباعك لخبير ونسخ صفقاته وتعليمك منه وايضا الكتب والفديوهات والدروس
والقورصات تلك هى اهم ما يمكنك من خلاله تعليمك للفوركس بالتوفيق ان شاء الله

nagwann
01-28-2015, 09:02
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس
الاتنين معا ما ينفعش واحد وتسيب التاني
نصيحتى لحضرتك أنك تدخل على القسم التعليمى ومشاهدة الفيديوهات
وانشاء حساب تجريبى للتعلم عليه وفقك الله

alimahmoad
01-28-2015, 09:35
اخي الكريم انا اعتقد ان افضل وسيلة لتعلم الفوركسس تكون من خلال مشاهدة الفيديوهات التعليمية وتطبيقها علي الحساب التجريبي وتقبل مروري وبالتوفيق للجميع

Essam29
01-28-2015, 09:36

ابدأ بدروس اليوتيوب وقسم المبتدئين هذه افضل طرق من وجهة نظري اتمنى اكون افدتك

بالتوفيق لك اخي الكريم

payza
01-28-2015, 14:57
لتعلم الفوركس بسرعة انت اتعلم علي الديمو لتفرة كبيرة يا غالي وتتابع الناس اللي بتحلل ا نشاء الله وشوف كدا وحاول تدخل صفقات معاهم عشان تاخد خبرة كبيرة ........

chouai
02-04-2015, 13:54
شكرا لكم على نصائحكم وان شاء الله اتعلم واكون عند حسن الظن
بارك الله فيكم شكرا

ahmed7afifi
02-12-2015, 10:54
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو جديد هنا فى الجروب لكن بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري
-☺☻♦☻♀♀

rahim8
02-12-2015, 14:44
ولا انا بصراحة واى كان شكل الاستراتجية او شروط عملها ، انا بنصح الاخ انة يحاول يشوف طريقة بنفسة وبلاش يعتمد على استراتجية كاملة وجاهزة لان دة ممكن يضرة ويخلية ما يتعلمش بسرعة وممكن فى النهاية يخسر حتى لو الاستراتجية صاحبها بيحقق بيها ارباح

mohammed9
02-12-2015, 15:12
السلام عليكم اخي اولا ابدا بتعلم اساسيات الفوركس و مصطلحات المنصة و التداول و بعدها تعلم التحليل هناك مجموعة من الدورات على اليوتيوب و في الاخير يمكنك العمل على الحساب التجريبي لتجريب ما تعلمته

AhmedKhairy
02-12-2015, 15:33
اخي الكريم السلام عليكم
انا افضل التعلم علي MetaTrader 4
دا احسن حاجة هي التجربة العملية
و لكن راقب السوق جيدا و الله المستعان تقبل مروري

sof
02-12-2015, 15:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ..
طبعا لان الفوركس مش مضمون تماما انت ممكن تكون داخل صفقة ونسبة نجاحها لا تتعدي ال 60 ف المية فقط فبــالتاكيد ..
مش هتكون دايما مربحة اكيد في مرة علي الاقل...

the professor
02-12-2015, 15:37
لتعلم الفوركس بشكل صحيح يجب الالمام بالاشياء الثلاث التي ذكرتها اخي الكريم
فالفيديوهات تتيح لنا تفسير الفوركس بشكل مباشر وعملي و الكتب تقدم لنا شرح اشمل و اوسع...
وثالثا ياتى الحساب التجريبي الذي لابد من المرور به قبل الغوص في خذا البحر الواسع

samiechikh
02-12-2015, 15:40
السلام عليكم و رحمة الله
الاحسن في الرد علي هذا السؤال هو البحث في المنتدي اولا ثم النضر الي المعلومات الخاصة بالبحث في اي مكان مثلا في اليوتيوب هنالك فيديوهات تعليمية و شروحات لكن أفضل انك تسأل هنا في النتدي و أنا كعضو جديد لازلت ابحث أنصحك ان تقرأ الموضيع القديمة لعل الجواب لسؤالك موجود في المنتدي و السلام

mohamed01
02-12-2015, 16:06
احسن طريقة عشان تتعلم الفوركس هو انك تبتدي تقرا كتب وتشوف فيديوهات بتتكلم عن الموضوع وفي نفس الوقت تطبق اللي بتشوفه او بتقراه علي حساب تجريبي وتعمل ده باستمرار عشان تتعلم بسرعة وتاخد خبرة في نفس الوقت

ifs
02-12-2015, 17:32
بسم الله الرحمان الرحيم
بالنسبة لي التعلم يكون افضل في الحساب الحقيقي بعد الاطلاع الشامل على الفوركس و الدخول في صفقات بلوت صغير مبدئيا تقبل مروري والسلام عليكم

ahmedhalfawy
02-12-2015, 17:33
احا ايه الوساخه دي خخخخخخخخخخخخخخخخ

ppttss
02-12-2015, 17:34
انت تدخل قسم المبتدئين وجميع الاقسام الخاصة

بتعليم الفوركس وايضا يجب ان تعرف عن كل

مصطلحات واليات التداول من المؤشرات والاكسبرتات

aymanso
02-12-2015, 17:35
السلام عليكم اخى المبتداء من المهم انك تحب هذا المجال ولا تخاف منة وهذا فى البداية ثم يجب ان تتعلم وتقراء الكتب وتشاهد الفيديوهات التى تشرح هذا الموضوع ثم اقتح حساب تجريبى وقم بالتدريب فية كثيرا مدة كبيرة الى ان تثق فى نفسك ثم ابداء فى فتح حساب حقيقى وربنا يوفقق

عبدالقادر محمد
02-12-2015, 17:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
احسن طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير فى هذا المجال

m.gamal
02-13-2015, 15:01

a7med84
02-13-2015, 15:13
الكتب فى البدايه هى اللى بيكون التعلم من خلالها
بس عموما فى معظم الاوقات فى تعلم التحلييل والتادول بيكون الفديوهات افضل واسهل فى توصيل المعلومه لك

ramdani
02-13-2015, 15:22
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم احسن طريقة لتعلم الفوركس بسرعة هي الحساب ديمو

---------- Post added at 01:22 PM ---------- Previous post was at 01:22 PM ----------

بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم احسن طريقة لتعلم الفوركس بسرعة هي الحساب ديمو

mhmd4xer
02-13-2015, 15:25
السلام عليكم و رحمة الله
لتتعلم بسرعة يوجد فيديوهات في اليوتوب و مختصرات للتجارب و الكتب و المقالات
لكن يبقى التدرب على التجريبي هو الأهم

deyaa24
02-13-2015, 15:45
الفوركس مش عايز تسرع لانه قد نتسرع والتاجر لن يحقق ربح الفضل انه التاجر يا
ويجب عدم التسرع لانه اا االتاجر تسرتع فى التدالو قد يصل الى الخسارة بنهاة لمطاف ودة شى مش كويس خلاص

mody555
02-14-2015, 13:30
وبعد التحدّث الى آلاف الأشخاص عبر مواقع التواصل الإجتماعي والنداوات، نعتقد أنّ اتّجاه التحليل الفنّي يتكامل مع معظم جوانب التداول. سيستخدم التّجار تحليل الإتّجاه من أجل تحديد أي زوج يتداولونه والإتّجاه الذي سيتداولون عبره

basim
02-14-2015, 13:39
اخي يجب التعلم وبذل الجهد والوقت من اية وسيله كانت سواء من خلال الكتب او الفيديوات
حسب الرغبه ولكن الفيديوات اعتقد اسرع وافضل في التعلم لاسباب عديده اهمها انها صوره
وصوت كل شىء امامك وبالتالي سهولة الفهم

rahim8
02-14-2015, 15:23
انا عن نفسي ضحيت بفلوس كتير مقابل اني امسك راس الخيط وافهم شي بسيط عن فكر الفوركس
وبما انو مسكت راس الخيط وبخسر وبربح بنفس الوقت مش رح استسلم محتى اوصل لهدفي ان شاء الله

antonioforex
02-14-2015, 16:10
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي افضل التعلم عن طريق الفيديوهات لانها تكون تطبيقية اكثر
و تساعدنا كثيرا في الدخول لصفقاتنا و بالتوفيق لك اخي الكريم سلام.

mohamed01
02-14-2015, 16:31
حسن طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير

ahmed mohsen92
02-14-2015, 17:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لك الربح الوفير من هذا السوق

ilyes chaieb
02-16-2015, 10:11
في البداية يمكنك التعلم من الفيديوهات لانها اكثر شرح و من بعد ممكن تنتقل للكتب لانها تحتوي هى الاخرى على معلومات قيمة و الحساب التجريبي في الاخير تطبق عليه ما تعلمته

mody555
02-16-2015, 11:22
طريقة تبقيهم على علم بتحرّكات الأسعار ليدركوا ما إذا كانت "زهيدة" أم "غالية الثمن" على أساس نسبي. ومن خلال عمليات حسابية بسيطة، ولدت النقاط الرئيسية

خيرالدين مهدي
02-16-2015, 11:37
اهلا وسهلا بك اخي الكريم
كلهم جيدة جدا مع بعض فكل اداة لديها طريقة في تعليمك وهاذا هو اهم شيى ان تتقدم الى الامام بهذه الاستراتجية
السلام عليكم

adel2525
02-16-2015, 20:33
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
تعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي
لفترة كافيه لاتقل عن شهرين وبعده توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي
تقبل مروري

netteler
02-17-2015, 20:33
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

shihab
02-18-2015, 11:13
اخــــــــــــي
تعلم الفوركس يقالها بتدرج مع بعض الفيديوهات والديمو و الكتب بس حبه حبه
اتمنى الاستفادة للجميع .. وجزاك الله خيرا
تحياتي و مودتي و تقديري الكبير
تقبل مروري

ppttss
02-18-2015, 11:18
افضل شيء لتعليم الفوركس هو بانك تدخل

للاقسام الخاصة بالتعليم مثل المبتدئين والمنتديات

الخاصة بالتعليم عن كل شيء عنه

adel2525
02-18-2015, 20:30
اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه
وبالتوفيق للجميع

yaso2012
02-18-2015, 21:32

mawwalmammo
02-18-2015, 21:43
ان التعلم في الفوركس ارى الافضل على الفيديو هو احسن اذ يمكنك معرفة الاشياء مصورة خير
من الكتابي لكن هذا يبقى مجرد نظري واحسن التعلم هو الممارسة الفعلية
بالتوفيق اخي

Hend salah
02-18-2015, 23:02
السلام عليكم ............
حقيقة المنتدي رائع حيث يحقق اهدافا رائعة من الاستفادة من بعضنا البعض
انا في الحقيقة لازلت مبتدئ ولا اعلم كيفية الربح من الانترنت والفوركس وكيفية سحب الاموال لكنني ارجوا في الايام المقبلة ان اعرف اكثر
بالتوفيق تحياتي

lyzoul
02-18-2015, 23:08
احسن طريقة هي مشاهدة الفديوهات و اخذ نصائح من المنتديات و قراءة الكتب
يعني تجربة جميع الطرق ;)

lBiBil
02-18-2015, 23:12
بسم الله الرحمان الرحيم
انت لو تبي تتعلم الفوركس بسرعه انصحك انك تشيل هي الفرة من راسك لانو لو تفكر في هي الشيء اكيد راح تخسر لقدر الله خلي تتعلم احسن وكل حاجه تجي في وقتها

denaaq
02-18-2015, 23:20
أدوات وسبل التعلم متاحة لمن اراد التعلم والتميز وأتخاذ القرارات الصحيحة فى سوق الفوركس سواء من خلال الكتب او التعلم عبر الأنترنت او من المنتدى

David Mounir
02-18-2015, 23:27
طبعا لان الفوركس مش مضمون تماما انت ممكن تكون داخل صفقة ونسبة نجاحها لا تتعدي ال 60 ف المية فقط فبــالتاكيد ..
مش هتكون دايما مربحة اكيد في مرة علي الاقل... وشكرااااااااااااااااااااا اااااااااااا :)

محمد السيد محمد
02-18-2015, 23:46
: اسهاما مني في مساعدتك على التعلم ادخل على هذا الرابط وحمل هذا الكتاب فى الفوركس
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

nahas mohammed
02-18-2015, 23:50
لا يمكن التعلم بسرعة اخي الكريم لانه ميدان ليس بسهل و في كل وفت يجب ان تتعمل اشياء جديدة قد تفيدك في المستقبلاخي الكريم ان شاء الله

hunter_world
02-18-2015, 23:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ام بعد اخي الكريم الفوركس مش فيه اي طريق للسرعه اهم شي للموضع دا اخي الصبر والتعليم بتاني

حسنى صادق
02-19-2015, 00:05
اعتقد انة من الافضل ان تعتمد على نفسك فى تعلم الفوركس و ان تقوم بالعمل على الاستفادة من الاشياء المتاحة لنا و لابد من معرفة الاساليب الجدية

boulafrah
02-19-2015, 00:29
السلام عليكم و رحمة الله ايضا مثلك جديد فى الفوركس ولاكن اظن انافضل طريقه هىالفيديوهات والشرح المكثف على اليوتيوب لاننى قد تعرفت على هذا المنتدى من اليوتيوب إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده توكل على الله وتداول على الحساب واتمنى لو علمت بطريقه افضل ان تخبرنا بها لكى نستفيد ولك افضل

---------- Post added at 10:27 PM ---------- Previous post was at 10:26 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و يا ولاكن اظن انافضل طريقه هىالفيديوهات والشرح المكثف على اليوتيوب لاننى قد تعرفت على هذا المنتدى من اليوتيوب إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبقريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

---------- Post added at 10:29 PM ---------- Previous post was at 10:27 PM ----------

و نتمنى لو هناك المزيد منها أن توضحها لنا حتى قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و يا ولاكن اظن انافضل طريقه هىالفيديوهات والشرح المكثف على اليوتيوب لاننى قد تعرفت على هذا المنتدى من اليوتيوب إبدا بقراءة يمكننا التعامل مع البرنامج باحترافية و سلاسة

sofpreda
02-19-2015, 00:55
أفضل طريقة للبدا يا أخي هي مشاهدة الفيديوهات للإسترايجيات المستعملة وتجربتها على الديمو مع محاولة فهم الفوركس وطرق التحليل
بالتوفيق للجميع

sherouk88
02-19-2015, 01:00
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

zidane
02-19-2015, 11:05
السلام عليكم الفوركس اولا قبل ا شيئ عشان تشتغل فيه لازم يكون لديك خبرة قوية وكبيرة وناتجه عن عمل ديمو لا يقل عن ثلاثة اشهر عشان تكتسب الخبرة دى وبعدها تحاول تعمل ايداع صغير فى حساب حقيقى وتحاول تجرب الى انت اتعملته وتطبقه بالنص ف الحساب الحقيقى وتشوف النتيجة قبل متعمل ايداع كبير بدل مفلوسك تضيع كلها ف لحظات

Essam29
02-20-2015, 11:35

عن طريق الفيديوهات اليوتيوب لان شرحها عالي وايضا هناك خبراء يعطون قرصات بمال

بالتوفيق لك اخي الكريم

magic777
02-20-2015, 14:11
مش هتكون دايما مربحة اكيد في مرة علي الاقل... وشكرااااااااااااااااااااا اااااااااااا :)

بالفعل اخي ولازم المتاجر هنا يكون حريص على اختيار نقاط استوب قويه علشان يتجنب عكس السعر عيله كتير والتمرجن لازم نتقبل
الخساره بالاستوب افضل من المارجن

amr0222
02-20-2015, 14:23
بالنسبة لي اخي افضل التعلم عن طريق الفيديوهات لانها تكون تطبيقية اكثر
و تساعدنا كثيرا في الدخول لصفقاتنا و بالتوفيق لك اخي الكريم

investoo
02-20-2015, 14:29
يا باشا اساسا انت لازم تعمل كل اللى انت قولت عليه ده عشان تقدر انك تحقق الارباح وتقدر تتعلم بجد يا باشا وبجد ربنا يوفقك

محمد ابراهيمم
02-20-2015, 16:46
في اعتقادي من يريد ان يتعلم يجب ان يبدأ من الصفر ، يعني ان تبحث عن كتاب يشرح معنى الفوركس ، ثم ان يقرأ بتمعن عن الشارتات خصوصا منها اليبانية نظرا لاهميتها ، ثم تقرأ جيدا على التحاليل بانواعها لمجموعة من الخبراء ، بهذا ستكون فكرة لا باس بها عن كيف تنطلق للسباحة في هذا البحر العميق طبعا كل هذا مصحوبا بالمنصة التجريبية. :) ;)

chouai
02-23-2015, 15:01

محمد شعراوي
02-23-2015, 15:02
التحليل الفني هو اول خطوه للتعلم
ثم ياتي بعدها علم اداره راس المال
ثم التدريب علي الديمو مره واتنين
ولا يوجد سقف للتعلم

ramy230
02-23-2015, 17:40
للشموع اليبانية دور لا يستهان به بل هي المقود الذي يقود سوق الفوركس اقصد التداول
لولا هذه الشموع كا ن الامر شبه مستحليل ان نعرف من اين جاء السعر هل هبط ام صعد
شكرا اخي

remas
02-24-2015, 01:51
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
الاهم ان تتعلم

deyaa24
02-24-2015, 02:18
ويجب عدم التسرع لانه اا االتاجر تسرع فى تعليم الفوركس اكدي التاجر ل يتعلم الفوركس كوس بل دة يكون تعيم نقص اشياء كثيرة جدا

ansaldo
02-25-2015, 11:02
أخي الفوركس مجال صعب جدا لذلك عليك أخد أي موضوع وقرائته عن الفوركس بتمعن للبدئ عليك بضبط التحليل الكلاسيكي بكل اساسياته مع ضبط قرائة الشموع اليابانية ثم بعد ذلك قم تعلم كيفية المتاجرة بالتحليل الرقمي والكلاسيكي مع دمج المؤشرات

hamedhaged2016
02-25-2015, 11:15
تعلم الفوركس بسرعة من خلال المنتدى التعليمى قسم المؤشرات وده الرابط بتاع القسم استفيد منه واختار صح المؤشر الربح وجربه ديمو

http://forex-masr.com/forumdisplay.p...or-MT4-amp-MT5

محمد ادم
02-25-2015, 11:19
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته
لن تستطيع التعلم بسرعة ي اخي لان لا
احد يعلم اسرار الفوركس كلها كما انه التعلم
ياتي بالتدريج وبالزمن الكافي وهنالك اناس
استغرق معهم التعلم سنوات حتى اصبحوا
يقبضون ارباحا بعد خسارات كثيره وفادحه

badrmazen1065
02-25-2015, 11:29
افضل طريقه هى لكى تتعلم الفوركس يمكنك يا اخى ان تقوم بالتعلم على اليوتيوب الذى يوفر فيديوهات وبرامج من خلالها يمكنك ان تعرف الفوركس ومصطلحاته واسا سياته وان يكون لديك استراتيجيه لاتعتمد عليها فى التداول والعمل على التداول من خلال الحساب الديمو الذى تعتمد عليه

LOTFIHSE
02-26-2015, 13:36
طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير

ahmed mahmoud abdelhady
02-27-2015, 01:18
مشكور اخى الفاااااااااااااضل على المجهود الاكقثر من رااائع
جعله الله فى ميزان حسناتك ان شاء الكريم
اتمني من الجميع الاستفااده منه والعمل على اقوي النقاط
تقبل مروري العزيز♀♣♣♀

kokou
03-02-2015, 11:29
عن طريق محضارات عبر يوتيوب و كتب انجليزية

ismaiel
03-05-2015, 02:20
كل اللى حضرتك قولتة مهم للتعلم بس المهم انت تعرف تحصل المعلومة
وبعدين المهم والأهم يعنى انك تعرف اية اللى ممكن تتعلمة من الكتب واية اللى تستفيد منة من الفيديوهات وبعدين تجرب كل دة على الديمو من خلال برنامج ومنصة التداول
معظم الشروحات الخاصة بالأستراتيجيات او شروحات الترندت وكيفية رسمها او تعلم كيفية رسم الفيبوا اوخلافة لازم فيديو

roty
03-05-2015, 02:25
اولا معرفه معنى الفوركس واساسيات التعامل فيه الاطلاع على الكتب وتطبيق ما تقرأ حتى يعود عليك بالفائدة الاستعانه بذو الخبره فيما يقف معك النظر الى المنتديات وما ينتشر فيها يساعد على المعرفه ووضع الخطط الجيده

ابرا.مح
03-05-2015, 23:08
إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبرالفيديوهات ..
وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده..
توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي...

mohamed007
03-05-2015, 23:18
اخي الكريم إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر
الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده

Adnan Afailal
03-05-2015, 23:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم اشكرك على هذه المشاركة
انا افضل التعلم بالفيديو ،ـ و بعدها قراءة كتاب لتثبيت ما تعلمته

tota88
03-05-2015, 23:29
أخى الفاضل نورت عالم الفوركس ونورت المنتدى
اهلا وسهلا بك
انصحك بأنك تبدا بالتدريج أول شئ ابدء بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس
وبعد ذلك انتقل الى مرحله التعلم عن طريق الفيديوهات
وبعد ذلك طبق ماتعلمته على منصه الحساب التجريبى لفتره كافيه لا تقل عن ثلاشه اشهر
وبعد كده توكل على الله وابدء التداول عير الحساب الحقيقى
واتمنى لك التوفيق والنجاح فى هذا المجال
وتقبل مرورى

saed452
03-05-2015, 23:37
السلام عليكم
افضل التعلم العملي

بسمه
03-05-2015, 23:39
اكيد تبدا من هنا فلمنتدى هتلاقى كل اللى انت عاوزه تتعلم الاول وبعدين تبتدى تتاجر وتتداول وتنجح وتكسب ان شاء الله تابع انت معانا بس وان شاء الله تكون من الرابحين

sherouk88
03-05-2015, 23:41
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
احسنت اخى يجب بالفعل يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيها
ثم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب الحقيقي
لكى تتعلم ازاى تكسب ارباحا
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

---------- Post added at 08:41 PM ---------- Previous post was at 08:40 PM ----------

اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
يجب بالفعل يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيها
ثم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب الحقيقي
لكى تتعلم ازاى تحقق ارباح
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

الاسد التاجر
03-05-2015, 23:44
كل الطرق تساعدك على فهم الفوركس
كتب وفديوهات وصور واكثرها فايده
خبره الاعضاء وردودهم في المنتدى
وبلتوفيق يارب للجميع

chennana
03-05-2015, 23:52
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخي الكريم عليك بالتعلم عن طريق الفيديوهات و تطبيقها على التجريبي في نفس الوقت
وفقك الله في طريقك و اختيارك

maryo
03-05-2015, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انصحك بالفديوهات لانهاالاسرع مع التطبيق

احمد محمد عبد الصبور
03-06-2015, 02:50
اخوتي الاعضاء

hamdochi
03-06-2015, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اعتقد انه يوجد اشياء كثيرة يمكن من خلالها تعليم للفوركس واجادته هو اتباعك لخبير ونسخ صفقاته وتعليمك منه وايضا الكتب والفديوهات والدروس والقورصات تلك هى اهم ما يمكنك من خلاله تعليمك للفوركس شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

SHADOWING
03-06-2015, 20:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ..... اعتقد اخى الكريم ان اسرع طريقة لتعلم الفوركس هى الفيديوهات وممارسة التجارة على المنصة

Kiing
03-06-2015, 20:32
التعلم عن طريق الكتب او الفيديوهات للفوركس هما أحسن حل لنا كمبتدئين في هدا العلم الشاسع و اتباع لخبير ونسخ صفقاته والتعلم منه والدروس تلك من اهم مايسمح لك بالولوج للفوركس شكرا

bidaaaaaaaaa
03-06-2015, 20:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
احسن الطرق فى تعلم الفوركس هو القرائه ومتابعة المنتديات والمحاضرات والفيديوهات
الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير فى هذا المجال

مامون سباعنة
03-06-2015, 21:13
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزي .. انا انصحك بتعلم الفوركس من خلال الفيديوهات التعليمية وبالمقاابل فتح حسااب تجريبي
اتمنى لك التوفيق
تحياتي للجميع

meriemmeriem
03-07-2015, 01:16
مجهود كويسبس لو حابب تزود معلومات التجار
يريت تجبلنا العلاقه بين العملات دي من حيث التاثير علي السوق
او الاخبار الي ممكن توثر علي اكثر من عمله

zizou10
03-07-2015, 12:01
كل تلك الاشياء لابد منها فى الحساب التجريبى
وقبل البء فى الحساب الحقيقى ابد ن الخبرة وقضاء اكثر وقت على الحساب التجريبى

فوركسوريا
03-07-2015, 15:51
افضل طريقه هى لكى تتعلم الفوركس يمكنك يا اخى ان تقوم بالتعلم على اليوتيوب الذى يوفر فيديوهات وبرامج من خلالها يمكنك ان تعرف الفوركس ومصطلحاته واسا سياته وان يكون لديك استراتيجيه لاتعتمد عليها فى التداول والعمل على التداول من خلال الحساب الديمو الذى تعتمد عليه

haphop
03-07-2015, 15:52
افضل طريقه لتعلم الفوركس هو التعلم من القسم التعليمي الموجود في المنتدي فهو شامل لكل ما يخص الفوركس

samiechikh
03-07-2015, 15:58
السلام عليكم و رحمة الله
الاسهل يا اخي هو انك تتعلم في المنتدي بالاول
و بعدين يمكن تشوف الفيديوهات لسفقات رابحة و ايضا خاسرة كي تتعلم

فوركسوريا
03-07-2015, 16:03

liverpool
03-07-2015, 16:55
السلام اخي انصحك بالتوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد الكثير وتتعلم بكل سهولة وهو يحتوي على المواضيع والفديوهات والكتب
وفقك الله

maalemhala
03-07-2015, 17:25
طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير

Simon_flower
03-08-2015, 00:47
أفضل طريقة للبدا هي مشاهدة الفيديوهات للإسترايجيات المستعملة
ومحاولة فهم الفوركس وطرق التحليل
بالتوفيق للجميع

ابرا.مح
03-08-2015, 20:20
إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس ..
وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات..
وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور..
وبعده توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي..

Schams
03-08-2015, 20:21
اخي الكريم شكرا لك على هذا الموضوع المهم ..استفدت من الردود
ننتظر المزيد من المواضيع الهامة التي تفيدنا كلنا كمبتدئين و ايضا كخبراء
تحياتي لك و تقبل مروري

kokou
03-10-2015, 20:48

aboubakr el ayach
03-10-2015, 20:52
بحسب تجربتي المتواضعة فإني أرى بأن أفضل الطرق لتعلم أي شيئ كالفوركس مثلا هي عمل تكرار للمعلومات التي قرأتها بشأن تجارة الفوركس. مثلا في هذا اليوم حاول أن تفهم جيدا ما تعنيه كلمة التداول و غدا تعلم كيفية القيام بصفقة معينة مع تعلم بعض المفردات و الدلالات الأخرى دون تعمق أو تحري على الغوص في المعلومة. عملية تكرار المعلومات و إدخالها في عملية الممارسة من خلال الحساب التجريبي هو الطريقة الفضلى لدي.

amy1
03-10-2015, 21:29

Audy1
03-10-2015, 21:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم ان اعضل ما يمكنك عمله لتعلم اللفوركس هو متابعه هدا المنتدى الراشع لانه يقدم كا ما هو مفيد

ahmed112
03-11-2015, 16:16
خي الكريم إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي

ahmed112
03-13-2015, 01:54

bilelchelseano
03-13-2015, 02:03
كل شيء يفيد الديمو كتب وفيديوهات يا اخي فاضل

baki
03-13-2015, 02:29
في رئيي احسن طريقة لتعلم الفوركس هي عن طريق المتاجرة في الحساب
الحقيقي والحساب التجريبي لانهو يكون جمع المعلومات بسرعة فائقة من التجربة

AHMED FAWZYy
03-13-2015, 05:24

ahmed112
03-15-2015, 02:11

xwolf806
03-15-2015, 12:32
الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده توكل على الله

fifi w mody
03-15-2015, 12:34
السلام عليكم ورحمه الله
ان افضل طريقه لتعلم الفوركس هي الدخول علي القسم التعليمي في المنتدي وجزاك الله كل خير انشاء الله

zarour soufyane
03-15-2015, 12:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انصحك بتحميل كتاب الفوركس للمبتدئين من النت عن تجربة تعلمت منه الكثير في وقت وجيز بالتوفيق

RomanyMoreed
03-17-2015, 16:16
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

اخي الكريم هذا يعتمد عليك وعلي سرعة فهمك للمعلومات بس من رأيي تخليك مع الفيديوهات والكتب او احضر ندوات

تحياتي

wael22
03-17-2015, 19:40
الهارمونيكا من الأدوات الهامة والتى تعبر حقيقة عن حالة السلوك السعرى القادم بشكل عالى الثقة ولا يمكن مقارنتها بالمؤشرات التى تتبع السعر ولا تعطى تنبؤ وربما كانت تتشابة مع الانماط السعرية التى هى ايضا لها ثقة عالية جدا فى قوة النمازج المتولدة عنها

Eiman
03-18-2015, 00:05
السلام عليكم..
اخي الكريم إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس...
وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور..
وبعده توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي ..
تقبلوا مروري..

soad labib sadek
03-18-2015, 00:28
اخي العزيز الثلاثة مهمين و بيكملو بعضهم البعض الفيديوهات غالبا ما بتوضح الكتب لذا في رايي ان تبدا بكتاب به الاساسيات ثم فيديوهت تشرح تلك الاساسيات مع المتابعة دائما و الملاحظة علي الديمو و انشاءالله موفق

تحياتي

مصطفى محمود حسنى
03-18-2015, 00:36
احسن طريقة لتعلم الفوريكس فى راي هو اليوتيوب فالدروس المنتشرة به دروس جيدة جدا و تساعدك على التعلم السريع و تدرس تجارب الاخرين ثم تطبق ما تشاهده فى تنفيذ صفقاتك

yasserqnet
03-18-2015, 00:41
السلام عليكم ورحمه الله ورحمه وبركاته ان افضل الطرق للتعام على التداول
ضمن شركه انستا فوركس التجاريه العالميه طريقه الحساب التجريبي لانها تتيح المجال لزياده الخبره في هذا المجال

محمد السيد
03-18-2015, 02:28
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. احسن طريق لتعلم الفوركس بسرعة : التعلم عن طريق الكتب
ثم مشاهدة الفيديوهات للفوركس اما التجريب ل MetaTrader 4 فهذا للتدريب على ما تعلمته

Ahmed abdelal
03-18-2015, 04:34
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى وهذه الطريقة استعمل الاخبار و معطيات السةق
واترك هامش بين سعر وقت دخول و بين سعر الشراء
و البيع حتى لا تدخل في صفقتين فب نفس الوقت
لان في بعض الاحيان قبل ان يرتفع يهبط قليلا
او عكس

---------- Post added at 03:33 AM ---------- Previous post was at 03:31 AM ----------

وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى وهذه الطريقة استعمل الاخبار و معطيات السةق
او عكس

---------- Post added at 03:34 AM ---------- Previous post was at 03:33 AM ----------

او عكس

m.gama17l
04-03-2015, 13:00
احسن طريقة لتعلم الفوركس هو قراءه الكتب ومتابعه المنتديات ... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

nassim126
04-03-2015, 14:28
السلام عليكم اخي الكريم اسرع وسيلة لتعلم الفركس هو الدراسة واعطاء وقت جد كافي للتعلم ثم التطبيق في الديمو ما تعلمته

hamdochi
04-08-2015, 22:09
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه يوجد اشياء كثيرة يمكن من خلالها تعليم للفوركس واجادته هو اتباعك لخبير ونسخ صفقاته وتعليمك منه وايضا الكتب والفديوهات والدروس والقورصات تلك هى اهم ما يمكنك من خلاله تعليمك للفوركس تقبلوا مروري و احترامي الكبيرين

ahmedibrahim258259
04-08-2015, 23:30
بسم الله الرحمن الرحيم احسن طريقة لتعلم الفوركس بسرعة هو الحساب التجريبي بيوفر عليك وقت كبير جدا لانه بيعرفك ايه اللي انت محتاج انك تعرفه او تسال عليه
تقبل مروري

khaled11
04-09-2015, 00:02
بالنسبة لي افضل طريقة هي الفيديوهات التعليمية ثم
البدئ بالتعلم على حساب تجريبي و الله يوفقك

bonus
04-11-2015, 23:35
السلام عليكم اخي عليك ان تتاكد ان لم يكن هناك يوم اجازة لان السوق
يغلق لمدة يومين و بعدها يستانف نشاطه او راجع تدفق الانترنت عندك.

Eslam1
04-12-2015, 05:44
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

imadoxx
04-12-2015, 05:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم لتعلم لابد من صبر و عدم الاستعجال لكي لا تقع في خسارة تحبطك و انت في بداية طريق احسن مشاهدة العديد و العديد من شروحات بالتوفيق

kokou
04-15-2015, 10:34

engaym
04-15-2015, 10:37
السلام عليكم الكريم تستطيع التوجه الى القسم التعليمى ركن المبتدئين فى منتدى فوركس مصر وستجد هناك كل الكتب والمقالات ودروس الفيديو التى تشرح مجال الفوركس والمصطلحات الخاصة به شرحا وافيا من الالف الى الياء وبالتوفيق ان شاء الله

takirg
04-15-2015, 17:41
بالطبع أخي الحبيب الفوركس ليس بهذه السهولة فأنا مثلا في سوق الفوركس منذ حوالي ثلاثة أشهر تقريبا
وكلما قرأت أكثر اشعر أنني لم أتعلم أي شيئ

sof
04-15-2015, 18:15
الطمع يجعلك تفقد لي جنيته وأكثر
السوق كالمغناطيس سيجعلك تطمع للأكثر والأكثر
لكن لا يجب اتباعه دون ان تكون لديك تجربة وتعلم
بالمجال وإلا الطمع سيقتلك حقا

04-15-2015, 21:31
والله كلام زى الفل ودة طريقه مربحه جدا وانت ونصيبك ان السعر يعلى
وكمان دة طريقه الواحد اللى مش طماع واللى مش بيجازف واللى بيرضى بقليله وكمان دة طريقه لزيادة الاموال

takirg
04-16-2015, 15:00
مشكور اخى الفاضل على التوضيح وعلى الموضوع والمعلومات الهامة التي وضعتها لنا والتى يجب العمل والتعلم منها للوصول الى مرحلة الاحتراف

user_66
04-17-2015, 06:41
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااته ......

FullyActive
04-17-2015, 06:43
اخوتي الاعضاء

يا غالى الفوركس ملهوش طريق مختصر لازم هتمر بكل المراحل وتبحث وتشوف كل حاجة
الكتب مطلوبة والكورسات المكتوبة والمصورة بالفيدوهات ايضا مطلوبة
ما يمفعش تختار حاجة منهم وتترك الاخرى

waelmma
04-17-2015, 06:54
:);):( احسن طريقة لتعلم الفوركس هو البداية بتعرف على
مبادىء الفوركس من هذا الكتاب http://www.kutub.info/library/book/2683

roty
04-17-2015, 06:54
و قراءه الكتب ومتابعه المنتديات والندوات والمحاضرات وكذالك الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب مع التعرف على الخبرات السابقة للغير فى هذا المجال

user_21
04-17-2015, 07:30

---------- Post added at 04:30 AM ---------- Previous post was at 04:29 AM ----------

الفوركس ملهوش طريق مختصر لازم هتمر بكل المراحل وتبحث وتشوف كل حاجة
الكتب مطلوبة والكورسات المكتوبة والمصورة بالفيدوهات ايضا مطلوبة
ما يمفعش تختار حاجة منهم وتترك الاخرى

zakariainchallah
04-17-2015, 07:30
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم و على آلهوأصحابه أجمعين
الحمد لله ولا اله الا الله و الله أكبر اللهم رزقنا رؤية وجهك الكريم و رزقنا ظل عرشك و رزقنا رزقا حلال طيب و الحمدلله و لا اله الا الله و الله أكبر و لا حول ولا قوة الا بالله

payza
04-17-2015, 10:33
سيدي الفاضل اعتقد انة من الافضل ان تعتمد على نفسك فى تعلم الفوركس و ان تقوم بالعمل على الاستفادة من الاشياء المتاحة..... بالتوفيق للك

haphop
04-17-2015, 10:34
السلام عليكم ورحمه الله
افضل طريقه لتعلم الفةوركس عن طريق القسك التعليمي في المنتدجي او من خلال حساب تجريبي اولا
تقبل مروري

ahmed mo
04-17-2015, 10:48
اعتقد ان الاستعجال فعلا فى التعامل فى السوق فى الوفركس مش من الامور الجيده فى السوق

هم ان يكون هناك صبر لان التسرع نتائجه غير جيده والله المستعان

aminalamor
04-17-2015, 10:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان التعلم بسرعة يفقدك ويقودك الى الخسارة بسرعة وعلى هذا ان افضل طريقة للتعلم هي القراءة ومشاهدة الفيديوهات الموجودة على المنتدى او في موقع اليوتوب
بالتوفيق للجميع

Miro1
04-17-2015, 13:17
ﺍﻟﺴﻴﻮﻟﺔ
ﻋﻨﺪ ﺗﺪﺍﻭﻝ ﺍﻟﻌﻘﻮﺩ ﺍﻟﻔﺮﻗﻴﺔ ﻣﻊ ﻧﻤﻮﺫﺝ ﺗﻨﻔﻴﺬ ﻏﺮﻓﺔ ﺍﻟﻤﻘﺎﺻﺔ ﻓﻲ
** cm ،**cm ﺗﻜﻮﻥ ﺍﻟﻄﺮﻑ ﺍﻟﻤﻘﺎﺑﻞ ﺍﻟﻨﻬﺎﺋﻲ ﻟﻬﺬﻩ ﺍﻟﻤﻌﺎﻣﻼﺕ .
ﺍﻟﺴﻴﻮﻟﺔ ﺍﻟﻤﺘﺎﺣﺔ ﺗﻌﺘﻤﺪ ﻋﻠﻰ ﻇﺮﻭﻑ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﺑﺸﻜﻞ ﻋﺎﻡ؛ ﺗﻌﺘﻤﺪ
ﺗﺤﺪﻳﺪﺍ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﺍﻟﻤﺮﺟﻌﻴﺔ ﺍﻷﺳﺎﺳﻴﺔ ﻟﻸﺩﺍﺓ . ﻗﺒﻞ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﻗﺮﺍﺭ
ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻳﻨﺼﺢ ﻛﺎﻓﺔ ﺍﻟﻌﻤﻼﺀ ﺍﻟﻨﻈﺮ ﻓﻲ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﻴﺠﻴﺘﻬﻢ ﺍﻟﻜﻠﻲ، ﺣﺠﻢ
ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ، ﻭﻇﺮﻭﻑ ﺍﻟﺴﻮﻕ، ﻭﻧﻮﻉ ﺍﻷﻭﺍﻣﺮ ﻗﺒﻞ ﺍﻥ ﺗﻀﻊ ﻟﻠﺘﺪﺍﻭﻝ .
ﺑﺎﻹﺿﺎﻓﺔ ﺇﻟﻰ ﻧﻮﻉ ﺍﻷﻭﺍﻣﺮ، ﻳﺠﺐ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺘﺎﺟﺮ ﺍﻟﻨﻈﺮ ﻓﻲ ﺗﻮﺍﻓﺮ
ﺍﻷﺩﺍﺓ ﻗﺒﻞ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺃﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ . ﻛﻤﺎ ﻫﻮ ﺍﻟﺤﺎﻝ ﻓﻲ ﺟﻤﻴﻊ
ﺍﻷﺳﻮﺍﻕ ﺍﻟﻤﺎﻟﻴﺔ، ﻓﺈﻥ ﺑﻌﺾ ﺍﻷﺩﻭﺍﺕ ﺿﻤﻦ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﺳﻮﻑ
ﻳﻜﻦ ﻟﻬﺎ ﻧﻘﺺ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻴﻮﻟﺔ ﻣﻦ ﻏﻴﺮﻫﺎ . ﻭﻓﺮﺓ ﺍﻟﺴﻴﻮﻟﺔ ﻳﺴﻤﺢ
ﻟﻠﻤﺘﺪﺍﻭﻝ ﺍﻟﺪﺧﻮﻝ ﺃﻭ ﺍﻟﺨﺮﻭﺝ ، ﺑﺎﻟﻘﺮﺏ ﻣﻦ ﺃﻣﺮ ﺍﻟﺘﻨﻔﻴﺬ، ﻭﺍﻟﺤﺪ
ﺍﻷﺩﻧﻰ ﻣﻦ ﺍﻧﺰﻻﻕ ﺧﻼﻝ ﻇﺮﻭﻑ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻳﺔ . ﻭﻣﻊ ﺫﻟﻚ، ﺑﻌﺾ
ﺃﺯﻭﺍﺝ ﺍﻟﻌﻤﻼﺕ ﻟﺪﻳﻬﺎ ﺃﺳﻮﺍﻕ ﺃﻛﺜﺮ ﺳﻴﻮﻟﺔ ﻣﻦ ﻏﻴﺮﻫﺎ .
ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻭﺑﺮﻛﺎﺍﺍﺍﺍﺗﻪ

takirg
04-18-2015, 17:21
كفيت و وفيت موضــــــــــــــــوع شامل فجزاك الله خيرا
على هذا الجهد المبــــــــــــــذول
بارك الله فيك يا خبيـــــــــــــــــر فـــــــــــــوكس مصر
سلمت الأيادي

دينا اسلام
04-18-2015, 17:22
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

kacimohbb
04-18-2015, 17:23
السلام عليكم اخي الفاضل
اتعلم الفوركس اولا يجب عليك فتح حساب تجريبي سهل للغاية ثم متابعة الشروحات في الفيدهات فهنا الكثير

user_21
04-18-2015, 17:38
بسم الله الرحمن الرحيم التعلم من للفيدوهات افضل عشان الشرح والتطبيق العملى على الشارت والمعلومة بتثبت اكثر
لكن ايضا يجب ان تمر على الكتب كمرحلة اولى حتى تأخذ

---------- Post added at 02:38 PM ---------- Previous post was at 02:27 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم لتعلم من للفيدوهات افضل عشان الشرح والتطبيق العملى على الشارت والمعلومة بتثبت اكثر
لكن ايضا يجب ان تمر على الكتب كمرحلة اولى حتى تأخذ فكرة على المجال

takirg
04-21-2015, 13:45
انجاز رائع ومواضيع مميز وابداع راقي
سلمت وسلمت الايادي التي شاركت وساهمت في هذا الطرح الجميل

mohamed saad
04-21-2015, 14:02
هناك خطأ كبير في طلبك وهو انك تريد ان تتعلم بسرعة وهذا لا يصح مع هذا المجال فلا هناك اي مجال للتسرع فالفوركس يحتاج لتعلمه الى سنوات كبيرة ولابد ان تحصل من خلال السنوات هذه على الخبرة التي ستمكنك من الاستمرار في هذا المجال بطريقة صحيحة فلا تتسرع اخي الكريم فالامر يحتاج الى التمهل والتركيز الشديد والا ستنهي حياتك في الفوركس قبل ان تبدأ

engaym
04-21-2015, 14:05
السلام عليكم اخى المبتداء من المهم انك تحب هذا المجال ولا تخاف منة وهذا فى البداية ثم يجب ان تتعلم وتقراء الكتب وتشاهد الفيديوهات التى تشرح هذا الموضوع ثم اقتح حساب تجريبى وقم بالتدريب فية كثيرا مدة كبيرة الى ان تثق فى نفسك ثم ابداء فى فتح حساب حقيقى وربنا يوفقق

Ahmad maktabi
04-21-2015, 15:47
السلام عليكم اخي العزيز .
منشور جيد ولكنك تختار طريقة صعبة جدا للتعلم .
اقترح عليك كمبتدأ مثلك ان تقوم اولا بالتعلم جيدا
من خلال الكتب التعليمية للفوركس .
ثم عمل حساب تجريبي وتجربة علومك فيه .

ahmedesam
04-21-2015, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي
انصحك بلآثنين لان الفيديوها ستفيدك جدا جدا
و ال 4 Metal Treade سيفيدك من خبرة الاعضاء

adnan1969
04-21-2015, 18:46
شوف اخي ابدي بلكتب والفديوات وحاول انت طبقهم على الحساب التجريبي وهاي اسرع طريقه بتوفيق

ahmedtaher
04-25-2015, 17:58
السلام عليكم .... انت المهم انك نصب مفيش حاجة اسمها بسرعه لان الموضوع كلة بيبقي عايز شوية صبر
بالتوفيق ان شاء الله

haphop
04-25-2015, 18:00
السلام عليكم ورحمه الله
طرق تعليم الفوركس متنوعهع وعديده ولكن افضلها التعلم من خلال النترنت او اللممارسهخ في حساب تجريبي

marwafawzy122
04-25-2015, 18:07
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ ك\مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

kachchaoui
04-25-2015, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مثلا أخي الكريم تستطيع أخد معلومة من هنا ومعلومة من هناك لذلك أي شيء فيه إستفادة إستفد منه وبالتوفيق للجميع تقبلوا مروري وشكرا

karim02
04-25-2015, 18:13
شكرا لك عن طرحك هدا الموضع
موضوعك جد مفهوم نريد اكثير من المواضيع القيمة ؛ جزاك الله خيرا ووفقنا الله جميعا

zee1996
04-25-2015, 18:14
لتعلم الفوركس لابد من التعلم من الكتب و الفيديوهات و المواضيع بالمنتديات و ايضا يجب عليك ان تتطبق كل ما تعلمته في حسابك التجريبي لصقل مهاراتك و اتمنى التوفيق لك و للجميع

cian s
04-25-2015, 18:14
ستحتاج لكل هذه الاشياء لتعلم الفوركس، فهمها تعلمت من الكتب والفيديوهات ستظل بدون خبرة ستحتاج الى المتاجره لتصبح محترفا
بالتوفيق

abdelaziz 10
04-27-2015, 19:05
هناك من الخبراء من تعلم من الكتب واخرون من الفيديوهات واخرون من الاثنين معا طبعا
بالتالي كل المصادر تؤدي الى العلم انما الفيديوهات نسبيا افضل واسهل واوضح من الكتب

MAGDYABDO
04-27-2015, 19:50
اخي ما فيش حاجه اسمها تعلم الفوركس بسرعه لازم تتعلم كويس وتتاجر على التجريبي فتره كبيره

فوركسوريا
04-27-2015, 20:37
للشموع اليبانية دور لا يستهان به بل هي المقود الذي يقود سوق الفوركس اقصد التداول
شكرا اخي

MAGDYABDO
04-27-2015, 21:52
اخي ما فيش حاجه اسمها تعلم الفوركس بسرعه لازم تتعلم كويس وتتاجر على التجريبي فتره كبيره

ihebiheb
04-27-2015, 22:05
أحسن طريقة هي مشاهدة الفيدوهات و قراء الكتب ثم تطبيق ما تعلمتع على الحساب التجريبي و بالتالي فالخبرة ستتكون لديك تدريجيا
و ستصبح محترف مع مرور الوقت

big.pharaoh
04-27-2015, 22:06
حضرتك بدون محاضرات او كورسات على الانترنت او التعليم من خلال المنتدى هنا .. مش هتعرف تتعامل مع الميتاتريدر اصلا
يبقى مهم جدا تتفرج على فيديوهات الاول تشرح الميتاتريدر وبعد كده دروس تشرح طريقة العمل في الفوركس
بعد كده تفتح حساب تجريبي مع اي شركه وتبدأ تطبق اللي فهمته

nora40
04-28-2015, 10:57
نعم الترند من اهم الطرق التى تحلل بها بجانب المقاومات والدعوم
لذلك خذها نصيحة الترند صديق المتاجر
لذلك اشكرك على تذكرينا بالترندات والمقاومات والدعوم

rhman
04-28-2015, 11:19

m.kh
04-28-2015, 12:20
اخي الكريم عليك بجميع ماذكرت اذا اردت أن يكون تعليمك مبني على أسس علمية عليك بقراءة الكتب وإذا ان تري الموضوع بشكل أسهل وامتع عليك بمراجعة ومشاهدة الفيديوهات وإذا أردت أن تعرف مدي جاهزيتك لهذا السوق عليك بالحساب التجريبي وممارسته فترة من الزمن

midouknight
04-28-2015, 12:36
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي حاول دمج الطريقتين معاً ففيهما الخير الكثير كذلك حاول تعلم التحليل الفني والكلاسيكي

waelmma
04-28-2015, 13:29
:(;);) اخى الكريم انت بتمشى فى كل الاتجاهات فى وقت واحد
يعنى ممكن تقرا مبادى الفوركس من الكتب
وتشاهد الفيديوهات وفى نفس الوقت تفتح تجريبى

sherry mohamed
04-28-2015, 13:33
إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة التعلم عبر الفيديوهات وبعدها طبق ماتعلمته على منصة الحساب التجريبي لفترة كافيه لاتقل عن ثلاثة شهور وبعده توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي

payza
04-28-2015, 16:20
يا غالي لا يمكن التعلم بسرعة اخي الكريم لانه ميدان ليس بسهل و في كل وفت يجب ان تتعمل اشياء جديدة قد تفيدك في المستقبلاخي الكريم ان شاء الله ................

rhman
04-28-2015, 16:50

m.kh
04-28-2015, 17:29
طبعاً الكتب والفيديوهات أسرع بس انتا لازم تصبر على تعلم الفوركس سواء من الكتب او الفيديوهات وانتا كده كده لازم هتفتح الحساب التجريبي او الديمو وهتاجر فيها مدة جيدة لا تقل عن شهر أما إذا كنت معتقد انك هتتعلم الفوركس وتبدأ وتربح 10000 دولار في الشهر فأنا انصحك بترك المجال ا

al-Mashhadani64
04-28-2015, 17:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخ الكريم اول اساليب التعليم هي ان تدخل على القسم التعليمي للمنتدى وتبدأ بالقراءه وتطبيقها على حساب تجريبي بعدها اعتقد انك ستصبح متداول جيد وفي وقت قياسي وشكرا

deyaa24
04-28-2015, 18:00
والفوركس مش عايز غير صبر + وقت والوقت يكون عشان تعلم الوركس بالتى سوف كون فية خبرة

magic777
04-28-2015, 18:31
شكرا اخي

ادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

deyaa24
04-28-2015, 18:40
والفوركس مش عايز ال شخص يتمك الصبر لانه الصبر عامل مهم جدا فى الفوركس بالتى سوف تحقق ربح كويس جدا

habib.forex
04-28-2015, 19:30
في الحقيقة اعتقد ان كلا الخطوتين مهمتان جدا لان التحليل و قراءة
الكتب هو الطريق للنجاح و التجريبي هو طريقة لكسب الخبرة

chamss
04-28-2015, 19:36
اضن احسن شيء هو الفيديو في هده الحالة لابد من التركيز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 1000 دولار عشان تقدر تحقق
ربح محترم ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد بالتوفيق

lomy
04-28-2015, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب

جابر1979
04-28-2015, 22:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
كل الوساءل المتاحة للتعلم في هذا المجال الواسع جيدة في الفيديوهات يمكن متابعة الطرق و الاستراتيجيات و الكتب تساعد على الفهم أفضل للمؤشرات و الأدوات . شكرًا

adele
04-29-2015, 02:01
التداول فى الفوكس لا يوجد علية اى حرامنية بنص كثيرا من العلماء وكيف نقول ان الفركس حرام او مش حلال من ون راى صححيح
ولذلك الفوركس لا يوجد فية اى حرامنية سوى الفائدة التى تفرض على الصفقات التى تبقى مفتوحة

Abdelhedi
04-29-2015, 02:12
اولا السلام عليكم اخواني و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم/
هو بذل مجهود اكبر و العمل الجاد ...

Nabil Wagdy
05-01-2015, 03:59
السلام عليكم
يا غالي لا يمكن طبعا ان التعلم يكون بسرعة اخي الكريم لانه ميدان ليس بسهل و في كل
وفت يجب ان تتعمل اشياء جديدة قد تفيد ك في المستقبلاخي الكريم ان شاء الله

waelmma
05-01-2015, 12:56
:(:)):o اخى الكريم يجب ان تبدا الاول بتعلم اساسيات الفوركس وبعدين
يجب ان تعرف على الميتاتريدر ثم على ادارة راس المال وربنا يوفقك

elmassy
05-01-2015, 14:52
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام
اخي العزيز شكرا على هذا السؤال المفيد

abdougagi
05-04-2015, 00:30
اولا من الاحسن القراءة عن اساسيات الفوركس و الكلمات المفتاحية مثل الهامش المحجوز و الهامش المتاح , الرافعة الخ..
و من ثم تجريب الاوامر و الاستراتيجيات على الحساب التجريبي في الميتاتريدر
اتمنى لك ارباحا وفيرة

moutanabbih mohammed
05-04-2015, 00:34
اخى العزيز بالنسبة لـي احسن طريقة لتعلم الفوركس بسرعة هو مشـاهدة الفيديوهات و الممـارسة علـى الحسـاب التجريبي موفق باذن الله

محمد المحضار
05-04-2015, 01:10
السلام عليكم الكل نعم الكل تتبدا بالروس المكتوبة كبداية لتعرف مصطلحات الفوركس تنتقل للفيديوها لتتعلم بشكل نظرى
ثم تطبق ما تعلمتهعلى الحساب لتجربي وبعدد مدة تدرب جيدة تدخل لى الجد والعمل الفعلي ولب تتبع خطوة بعد خطوة اتمنى لكم انجاح
__(والله الموفق(

---------- Post added at 01:10 AM ---------- Previous post was at 12:42 AM ----------

خي الكريم إبدأ بالتدريج اول شي إبدا بقراءة كتب عن اساسيات الفوركس وبعده انتقل الى مرحلة أتعلم عبر
توكل على الله وتداول على الحساب الحقيقي)))
(...والله يوفقك.)

masry928
05-05-2015, 22:25
اطبع كتاب جون ميرفي ان أمكن و ابدأ بدراسة المؤشرات واحدا تلو الأخر ( لا تترك مؤشر وتذب للذي يليه الا عندما تكون متأكدا تمام التأكد انك استوعبته جيدا )
استمر في دراسة تأثير المؤشرات علي سعر العملة لمدة لا تقل عن أسبوع

chirikhan
05-06-2015, 12:05
الاحسن ان المتاجر يا اخي يتعلم الفوركس في حساب ديمو طبعا في منصة التداول المختارة
المتاجر وهو مبتدا ممكن يرتكب العديد من الاخطاء بالتالي الافضل تتم في الحساب الديمو