PDA

View Full Version : اية المشكلة لو حصل معاك دة

Pages : [1] 2 3 4 5

ahmed saleh
06-27-2012, 05:42
هيحصل اية انك لو اعدت تشتغل على المنتدى مدة كبيرة وتعمل بونص كبير جدا عشان تتاجر بية
ولما دخلت اول صفقة خسرت البونص كلة انت سعتها هتكرة الفوركس وهيبقى عند صبر تانى تشتغل فى المنتدى عشان تعمل بونص كبير ولا هتعمل اية

sho
06-27-2012, 05:47
قدر اللة وما شاء فعل واكيد انا هستفيد من التجربة دى وهعرف اية اخطائى اللى وصلتنى للخسارة عشان اتفادى تكرارها بعد كدة واكيد مش هستسلم وهشتغل تانى وكفاية انى باخد خبرة وبكتسب مهارة من غير ما ادفع ولا مليم من فلوسى الخاصة ودى فى حد زاتها ميزة مهمة جدا للبونص .. زمان كنا بندخل السوق عشان نتعلم وبنخسر وكانت بتبقى فلوس احنا دفعنها

jans
06-27-2012, 05:59
بهذا الشكل أنت خالفة أول قاعده في الفوركس و هيا إدارة رأس المال لذلك عليك تجنب هذه المشكلة
من البداية و تكون لديك إدارة رأس مال صارمه لكي لا تخسر مالك بشكل سريع جداً ولكن لا قدر الله و حصل الذي ذكرته سوف أحاول أن أجمع المبلغ مرة أخرى .

deadlyfox
06-27-2012, 18:11
اذا حصل موقف زى ده مافيش شك انى هازعل على تعبى وكمان هازعل من الخطأ اللى انا عملته عاشن اخسر
لكن اعتقد انى ممكن اخد فترة ارتاح فيها وبعد كده ابدا اشتغل تانى واصلح اخطائى الل انا عملتها وخلتنى اخسر

foouaad
06-28-2012, 12:04
لو انا عملت بونص كبير جداً ودخلت الفوركس في اول صفقه هتاجر بربع رأس المال
لاكن مينفعش انى اتاجر بلبونص كله ويضيع رأس المال واقعد اغنى ظلموه لوده حصل يقا انا الي غلطان واحاول ان اعمل من اول وجديد
وكررش الخطأ موه اخرى

kimokonolove
06-28-2012, 12:09
لو انا عملت بونص كبير جداً ودخلت الفوركس في اول صفقه هتاجر بربع رأس المال
لاكن مينفعش انى اتاجر بلبونص كله ويضيع رأس المال واقعد اغنى ظلموه لوده حصل يقا انا الي غلطان واحاول ان اعمل من اول وجديد
وكررش الخطأ موه اخرى

بص يا غالى
الموضوع بأختصار لو مبتدىء فأحتمالية الخسارة هتكون كبيرة
ولو بقالك فترة الأحتمال هيكون اقل
ولو بطبق القواعد الخاص’ كأدارة رأس مال وخبرة مع تطبيق استراتيجية نسبة نجاحها جيدة
فخسارتك هنا ستكون قليلة وليس البونص كلة
وتمنى ان اكون افادتك

assidi saber
06-28-2012, 12:14
انا في هذه الحالة سوف اعتزل تمام عن الفوركس و لن اعود اليه ابدا

hisoka
06-28-2012, 13:10
هتكره كره العممممممممى ولكن ما ان تتركه .شهرا سوف تعود ايه مره اخرى
لانه ببساطه موفر للوقت والجهد ومجنى للمال ..ولذالك يجب ان تتعلم كيف تتم الصفقه الصحيحه حتى لا تخسر اموالك

hesham itch
06-30-2012, 09:55
لا المفروض ان مدة العمل فى المنتدى لا تطول بشكل مبالغ فيها حتى لا يصاب
المتاجر بحالة من الملل ولكن الحصولل على مبلغ متوسط وبدء العمل به

A7mad_Aziz
06-30-2012, 11:21
ما هو انا لما اعمل بونص كبير مش هخسره في صفقة واحدة اصلاً لأن دي فرصة كويسة عشان ادخل السوق ومش هضيعها بالسهولة دي وهشتغل بأدارة راس مال محترمة

2x1
06-30-2012, 11:23
اكيد لو حققت بونص كبير اكيد ههتم وبحرص علي عدم ضياعة بادارة راس

مال صارمة فهذا ايضا يعتبر تعبي ولا افرط فية بتهور

derfcase
06-30-2012, 11:52
يا اخي الكريم لو حسبتها بالنسبة للبونص او حسابك الحقيقي الذي تخسره فستجد ان الامر سواء
فانت اجتهدت لتحصل علي المال سواء هنا او هنا - كل ما عليك هو التداول اكثر لاكتساب الخبرة

Mohamed90
06-30-2012, 12:22
السلام عليكم اخي لا اعتقد انه يوجد شخص سيضحي بحساب تعب في جمع طول 30 يوم او يخاطر به بدون مبالة
ولكن التسرع و عدم الالتزام و الطمع يحكم يسلبية الامر عليه و انا اتنمى ان يتعملو الاخوة مع البونص بطريقة احترافية و عقلانية

elssayed
06-30-2012, 12:28
هيحصل اية انك لو اعدت تشتغل على المنتدى مدة كبيرة وتعمل بونص كبير جدا عشان تتاجر بية
ولما دخلت اول صفقة خسرت البونص كلة انت سعتها هتكرة الفوركس وهيبقى عند صبر تانى تشتغل فى المنتدى عشان تعمل بونص كبير ولا هتعمل اية

هي بصراحة حاجة تعقد لكن انا ليا طريقة بحب استخدمها ان كل 10 دولار بزود 1 سنت علي التجارة
يعني مثلا لو استلمت 50 دولار بونص اتاجر النقطة ب 5 سنت لو زادوا بقوا 60 دولار اتاجر النقطة ب 6 سنت
وهكذا بتاجر علي قد فلوسي لكن مش بادخل بلوتات كبيرة وده يحافظ علي البونص
اطول فترة ممكنة

husamart
06-30-2012, 13:00
السوق كما فيه ربح فيه خسارة ... يجب على اتلجار ان يعي هذه المسألة .. وتقبل الخسارة من عوامل النجاح ايضا .. لو خسرت اول ا ستربح اخيرا .. بالصبر والتروي والحكمة والتعلم من الاخطاء ستصل ان شاء الله .. والخسارة ليست نهاية العالم .. وما تم تجميعه منالمنتدى يمكن تجمعيه مرة اخرى والعودة الى التداول في اسرع وقت

mohamed1happy
06-30-2012, 13:04
أولا هحمد ربنا انها فلوس بونص وليست فلوس حقيقية
ومش همل من الفوركس ولا حاجة علي العكس هبدأ الشهر الجديد واعمل كمية بونص اكبر وهتاجر بيهم مرة تانية

magic777
06-30-2012, 19:16

بالضبط اخي وده لانك اجتهدت اولا وتعبت في تجميعه
وثانيا لانك مش هتحتاج تخاطر هنا لان ربحك هيكون معقول بدون مخاطره
مع راس المال الكبير
واللي بيخاطر هنا مابيكونش ليه عذر مقبول ويكون في الحاله دي طماع

naoual
06-30-2012, 19:20
في هذه الحالة قد لا اعود للاشتغال في المنتدى على الاقل في بداية الامر لكن الفوركس لن لترككه لاني لا استطيع حتى اتعالج من ادمانه ربت اكثر من مرة ان اتركه و لم لستطع

kimoboy
06-30-2012, 19:26
ستكون كارثة بالنسبة لـي لأنـي أشعـر بأن تعب شهر كامل راح بضغـطت زر واحـدة

و الله يوفق الجمـيع

Rami
06-30-2012, 19:30
لا لوانت مثلا عملت 100 دولار لو ادارة سليمة لن تخسر
من او صفقة مهما حصل . لو النفطة ب 10 سنت تحتاج انعكاس 1000 نقطة
لكن لانعدام االادارة اكيد هتيأس
تحياتى لك

safiforex
06-30-2012, 19:33
هو فعلا من المحتمل ان يحصل هذا الى اناس كثيرين و لكمن سيكون السبب هو عدم التجربة و عدم مراعاة راس مال
و لكن من يحصل هذا فيجحب ان يرى في الخساءر ايه السبب فيها وة يحاول ان يتجنبها في المرات الاتية

younesjoe
06-30-2012, 19:37
ان قلت خسرة كل شيء في الصفقة الاولى هدا يعني انك لست بمتاجر فقط انت مغامر و لم تحترم ادارة راسالمال صعب ان تقوم بجمع المال طوال الشهر و في الاخير تخسر كل شيء في لحضات وجيزة

كريم
06-30-2012, 19:50
ده هتبقى مفيش نهائيا ادارة سليمة لراس المال
و اللي هو من اهم العوامل لسوق الفوركس
و يا ريت ننتبه من النقطة ده نهائيا و الله يوفق الجميع

elzeel
06-30-2012, 19:56
اكيد طبعا هزعل وهزعل جداااا ومش هعرف اعمل ايه وقتها ههههههه
لان انا فعلا بشتغل على البونص واخدت وقت كبير وانا بجمع فيه
والخساره هتكون شئ مؤلم بس مش هتخلينى اتراجع عن انى اتعلم الفوركس واوصل فيه لدرجه كبيره

compaq0
06-30-2012, 20:03
يعنى لو ده حصل هيبقى الخطا منى و لا عذر لى فى ان اخسر بونص كبير يقدر مثلا ب500 دولار فى صفقه واحده الا اذا كنت متهاون و ارغب فى المخاطره فقط و اذا حدث هذا ساتوقف عن العمل فى المنتدى و سابحث عم راس مال سريع اضخه لاعوض خسارتى

Amgad91
06-30-2012, 20:14
مستحيل تخسر البونص كله الا لو كنت بتتاجر بطريقة عشوائية وبمخاطرة مجنونة وبالتالي الخسارة تكون حتمية مهما كان حجم راس المال
وبالتالي لازم الواحد يحذر في المرة القادمة وما يخاطرش بكل راس ماله زي ما حصل كده و يرضى بالربح القليل
اهو على الاقل افضل بكثير من خسارة راس المال بالكامل في صفقة واحدة

mage
06-30-2012, 20:18
اى خسارة بالتأكيد لها الكثير من الالم على المتاجر فى الفوركس ولكن يجب ان نعلم جيدا ان نتمكن من السيطرة على نسبة المخاطر التى نتعرض لها فى السوق بطريقة منضبطة والقدرة على تحقيق نسبة نجاح فى سوق الفوركس دائما

ma90do
06-30-2012, 20:21
بص بونص المنتدي هيعتبر مال تم ايداعه صعب لانه يحتاج الي مجهود في جمعه يبقي صعب تغامر بيه كلو في صفقه واحده ومينفعش تغامر بيه كله علشان لو خسرت تقول انك انت السبب في الخساره بسبب التسرع والطمع

mido303037
06-30-2012, 20:35
يا عم انا برضة اية الى ممكن يخلينى اعمل كدا ما انا ابداء بتانى وان شاء اللة مش هيحصل خسارة
واجرب على ديمو الاول

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:16
بهذا الشكل أنت خالفة أول قاعده في الفوركس و هيا إدارة رأس المال لذلك عليك تجنب هذه المشكلة
من البداية و تكون لديك إدارة رأس مال صارمه لكي لا تخسر مالك بشكل سريع جداً ولكن لا قدر الله و حصل الذي ذكرته سوف أحاول أن أجمع المبلغ مرة أخرى .

ههههههههه
تمام بصراحة اوى الرد دا
لان مش معقول هتخسر الخسارة الفادحة دى وانت شغال تمام اكيد تسرعت فى الربح وطمعت فى المزيد من المال

mony
06-30-2012, 22:03
اكيد هتزعل بالاول شويه وبعد ذلك ممكن تعمل بونص اخر وتعوض الخساره

madoxegy
06-30-2012, 22:06
يا اخى عملت بونص كبير وخسرته فى اول صفقة يبقى مفيش التزام بادارة رأس المال
اللى هى اساس المتاجرة السليمة

sniper90
07-01-2012, 00:08
المفروض ان كل واحد يلتزم بإدارة رأس المال حتى لا يخسر كل البونص
ولكن عندما يخسر اى واحد البونص هذا ليس سبب لترك الفوركس ولكن لابد من ان يتعلم من أخطاؤه ويحاول أن يقلل نسبة المخاطرة حتى لا يتعرض للخسارة مرة اخرى

waleed adel
07-01-2012, 00:18
فعلا لو بعد التعب ده كله راح مع صفقه خاسره
بس انا مش هتاجر الا لما اصل لمبلغ يسلعدنى على المتاجرة

amrmorasamir
07-01-2012, 00:23

والله انا فكرت اعمل كده بس انا عارف نفسى انى مش بقدر اصبر لو الحساب معايا فيه رصيد واكيد هعمل صفقات بس هحاول انى مخسرش الا قليل منه عشان ازوده كل شهر لغايه لما يوصل تقريبا 500 او 1000

Mostafa Mando
07-01-2012, 00:34
بس يا اخي لو انت اشتغلن في المنتدى لمدة شهر كامل وعملت 500 دولار بونص

وتيجي تخسرهم في صفقة واحدة دا مستحيل اما لو فرضنا ذلك انا مش هكتب تاني في المنتد اطلاقاً
لإي هيجلي شلل اصلاً مش هكتب ولا هنا ولا عالكمبيوتر اصلاً تاني هههه

Mtec
07-01-2012, 00:38
بالفعل هذا كلام صائب ، اذا كان المبلغ صغير فيمكنك المجازفة ، لكن اذا كان المبلغ كبير فتداول بدون مخاطرة والارباح ستكون جيدة

ymn30
07-01-2012, 00:44
اخى اظن اذا عملت وشتغلت يجب خلال فترة الشغل يجب ان تتدرب على حساب ديمو وان تجرب استرتجية جيدة وتحتفظ كمان تدرب جيدا على قواعد راس المال جيداا حتى تستطيع ان تجنى ثمرة تعبك

kingman
07-01-2012, 00:50
يا اخى عملت بونص كبير وخسرته فى اول صفقة يبقى مفيش التزام بادارة رأس المال
اللى هى اساس المتاجرة السليمة

واسوء حاجة فى التعامل مع البونصات ان الكثيرين بيتعاملوا معه بتهور اعتمادا على فكرة انه ليس من اموالهم الخاصة وده خطأ كبير بدل مالواحد يضيعه بسهول يحاول يعتمد عليه كانه جزء من ماله الخاص ويحقق من خلاله الأرباح بادارة راس مال جيدة

tarek22
07-01-2012, 01:07
يا اخي لا تفكر بالخسارة من الاول
انت داخل للسوق بعقلية خاسر وانت لم تتداول بعد
تفائل اخي وثق في نفسك ولا تجعل هذه الافكار الانهزامية تتغلب عليك

waleed adel
07-02-2012, 09:14
انا بجتهد واعمل اللى عليا وربنا يكرمنى واقدر احقق بونص كويس اقدر ابتدى بيه
ومكسب او خساره فدا توفيق من ربنا

Mohamed90
07-02-2012, 13:44
السلام عليكم طبعا اخي يجب ان تتحلى بالصبر و ستكمل تفاعلك في المنتدى حتى بعد خسارة البونص
و يجب ان نتعامل مع البونص بطريقة احترافية اخي لكي لايضيع مجهودك في لا شئ

ma90do
07-02-2012, 13:46

اكيد من توفيق ربنا بس برضو تحلي بالصبر ومينفعش تخسر مبلغ زي ده مره واحده هتبقي غلطان لانك داخل بلوط كبير لزم الواحد يمشي بنسبه مخاطره لا تتعدي 30%

sabre
07-02-2012, 13:50
اخى العزيز الفوركس دا ادمان وطبعا الواحد هيزعل جدا انه خسر هذا الرقم الكبيرايلى تعب فيه
ولاكن لا اعتقد انه هيبطل يكتب مشاركا بل بالعكس هيكتب اكتر ويحلول اكثر علشان يعوض ايلى راح

zeyadkabeel
07-02-2012, 13:57
لا يا اخى انت كده هاتمل غلط كبير لازم يكون عندك ادارة راس مال

وكمان تعمل ستوب علشان تحط حد للخسارة ومتخسرش كتير ومتفتحش صفقة اى حاجة ركز ف تحليل الشارت وشوف الاتجاه ايه

yassoo011
07-02-2012, 14:05
هذا يتوقف على التعلم من الاخطاء
فعليك الدخول في وقت التوصيات او عند وضوح اتجاه للسوق
ولا تدخل بلوت كبير بالنسبة لرأس المال

yassinoh
07-02-2012, 14:07
المتاجر بحالة من الملل
ولكن الحصولل على مبلغ متوسط وبدء العمل به

osama shaban
07-02-2012, 14:09
السلام عليكم طبعا اخي يجب ان تتحلى بالصبر و ستكمل تفاعلك في المنتدى حتى بعد خسارة البونص

فعلا علينا جمعيا التحلي بالصبر بعد خساره جزء من البونص وليس البونص كله ده المفروض اللي يحصل
حابب اضيف علي كلامك اننا لازم نتعامل مع البونص كانه فلوس تم ايداعها وعدم النظر انه سيتم تحويل بونص الشهر الجديد حتي يكون امامك دافع لتحقيق الارباح

omar kapo
07-02-2012, 14:14

هذا ما افعله انا ايضا بالفعل
انا احول ان اسعي واجتهد الي تحقيق بونص جيد من خلاله استطيع ان اصل الي هدفي

elking
07-02-2012, 14:30
فعلا اهم شئ انك تتعلم جيدا وتكتسب بخرات وتطور من ادائك وتبدا على بركة الله وتجتهد ثم تترك الباقى على الله
وتتوكل على الله
وسيكون النجاح حليفنا بمشيئة الله

magic777
07-02-2012, 19:45

بالطبع ده اللي هيحصل في الحاله دي والشاطر هنا اللي يتعلم من التجربه دي كويس اوي
وميكررش الغلط ده تاني مع البونص التاني
لانه هنا مش فلوس جايه كده لوحدها بل ده تعبه في الردود والمتابعه ولازم يحافظ عليه ويتاجر عليه كما لو انه اودع الفلوس دي
من جيبه

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 04:06
هو اكيد انا ساعتها هكون مش مؤهل للفوركس نهائى
وهعتبر ان ده مجرد بدايه للنجاح
وهبتدى اهتم بالموضوع علشان اجدد من ربحى
وانا الحمد لله مش بعارض القدر وبتعم من اخطائى
وللجميع التوفيق

fx-man
07-03-2012, 04:14
طبعا اولا انك تخسر حسابك فى صفقة دا معناه انك محتاج تعيد تاهيل نفسك للمضاربة فى الفوركس
واذا حصل انى خسرت حسابى طبعا هكون حزين ممكن يوم او يومين لكن هستمر فى الردود فى المنتدى هنا وانا فى كل الحالات سواء خسرت حسابى او لا مش هبطل كتابة ردود فى المنتدى الجميل دا .

Ahmed EL Deeb
07-03-2012, 04:21
طب وليه اصلا اعمل كدا ؟ يعني انا اتعب نفسي شهر كامل شغل ف المنتدي عشان اجي اخر الشهر ادخل صققه فول مارجن ده يبقي جنان واستهتار كمان
مهو عشان كدا بنقول ادارة راس المال هي حياة الحساب فلازم كل واحد يبقي راسم لنفسه طريق في ادارة راس المال بالذات

king
07-03-2012, 04:31
اكيد حزعل ولكن حدرس واعرف اسباب هذه الخساره الكبيره واحلل المستوى الفنى الذى تسبب لى للوصول الى هذه الدرجه ثم ابداء من جديد فى اكتساب معلومات اكثر وتحسين الخبره المكتسبه ودراسة الاستراتجيات واحاول عند التداول مره اخرى الاعتماد اكثر على خطط وخبرات واستراتجيات من هم اكثر خبره ومعرفه منى

kareem 20
07-03-2012, 06:11
لازم احاول مره واتنين وتلاته
ومشوار النجاح لازم يبدء بخساره سواء كبيره او قليله فلازم اتعلم من الخطئ اللى وقعت فيه هو ده الصح

Mohamed90
07-03-2012, 13:48
ما هو انا لما اعمل بونص كبير مش هخسره في صفقة واحدة اصلاً لأن دي فرصة كويسة عشان ادخل السوق ومش هضيعها بالسهولة دي وهشتغل بأدارة راس مال محترمة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز لبونص لا ياتي لوحده بل بعد تعب و متابعة مستمرة
و لا يجب فقده كله في صفقة واحدة و من يفعل ذلك اعتقد انه مازلت له طاقة للبدا من جديد من نقطة 00

m_fekry
07-03-2012, 14:01
اولا هناك ميزه كبيره جدا وهى انك لا تتاجر براس مالك الخاص حيث انك تستفيد
من البونص وهذا يجعلنى لا احزن وابدأ مره اخرى من جديد حتى اصل الى خبره عاليه

Rami
07-03-2012, 14:03
ان شاء الله لن يحصل هذا
ولو حصل باذن الله لن يكون بسهولة ان يسرق السوق تعبى الدى عملته
لاخذ البونص
تحياتى لك

ehab
07-09-2012, 01:00

ساعتها وارد جدا انى اولع فى الفوركس هههههههه
طبعا ياباشا اكيد هحاول اجمع بونص تانى واتعامل بية مهو الحياة مش هتقف على خسارة مرة واحده

thestarboy
07-09-2012, 01:35
اكيد الواحد هيزعل علي مجهوده وتعبه ده بس الاهم انه يتعلم من التجربه ويستفاد منها
وكمان يحاول يدير راس ماله كويس عشان الاحداث دي مش تحصل معاه
ويقدر يتداول فتره اكبر

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 01:25
قدر اللة وما شاء فعل واكيد انا هستفيد من التجربة دى وهعرف اية اخطائى اللى وصلتنى للخسارة عشان اتفادى تكرارها بعد كدة واكيد مش هستسلم وهشتغل تانى وكفاية انى باخد خبرة وبكتسب مهارة من غير ما ادفع ولا مليم من فلوسى الخاصة ودى فى حد زاتها ميزة مهمة جدا للبونص .. زمان كنا بندخل السوق عشان نتعلم وبنخسر وكانت بتبقى فلوس احنا دفعنها

عندك حق طبعا
لان الواحد مش هينجح من اول تجربة
لازم تفشل
عشان بعد كدا تعررف معنى وقيمة النجاح

theboy2226
07-10-2012, 15:24
هو طبعا الرزق بايد ربنا و لو ده حصل حقول الحمد لله و اشتغل علي البونص الجديد
بس بيني و بينك لو الواحد عمل 100دولار بونص مثلا و خسرهم كلهم في صفقة واحدة اكيد كان طماع جداااا و يستاهل الخسارة و يستحمل بقي

Desperate
07-10-2012, 15:27
وهنروح بعيد ليه غالى انا حاليا استملت البونص واالجمالى بتاعه حوالى 46.23 دولار بالظبط
وفاتح صفقة دلوقتى على 0.50 للنقطة وعاكسة 47 نقطة
بس الحمد الله على كل شئ اهى كلها 3 نقطة وتضرب استوب او تعكس ومش مشكله
لانى عارف انها غلطتى وانا اساسا مكنتش ممانع انى اخسر فيها
المهم ان يكون تقبلنا للخسارة زى الربح وانا فى الحالة دى دلوقتى
ومرتاح نفسيا عشان بخسر :)
عااتـــــــــى

elking
07-10-2012, 15:50
بالفعل يجب ان يكون تقبلنا للخسارة امرا طبيعيا ولكنك يا اخى دخلت بلوت عالى للغاية بالنسبة لراس مالك وهذا الانعكاس رهيب قد يخسرك كل مالك

mrxr00t3d
07-10-2012, 15:52
بالطبع سوف ازعل لكن عليك ان تكون ثقتك بنفسك و عزيمتك على تحقيق الربح قويه
لدلك مهما خسرت فاعلم دائما انك ستربح

waleed adel
07-11-2012, 20:47
عندما يخسر اى واحد البونص هذا ليس سبب لترك الفوركس ولكن لابد من ان يتعلم من أخطاؤه ويحاول أن يقلل
نسبة المخاطرة حتى لا يتعرض للخسارة

sky44
07-11-2012, 20:55
اولا اخي ادا تاجرت ببونص صغير و بادارة راس مال سيئة يعني تدخل بعقد كبير فاعلم ان الخسارة ستكون قاتلة للبونس بأكمله لدلك انصح الاخوان بجمع البونص حتى يكمل على الاقل 100 الى 200 دولار و الدخول برافعة مالية صغيرة

salah.bmw
07-11-2012, 21:04
اكيد رح ارجع اشتغل مرة تانية وتالتة ورابعة طالما في طريقة انو اقدر اتطور فيها وجرب فيها حتى لو كان بدها وقت
لأنو رح اضل حاطط هدف براسي وما رح شيلو الا اجيبو
ورح ضل ارمي سنارة الصيد لا بد يجي يوم وتعلق سمكة

ma90do
07-11-2012, 21:15
اكيد رح ارجع اشتغل مرة تانية وتالتة ورابعة طالما في طريقة انو اقدر اتطور فيها وجرب فيها حتى لو كان بدها وقت
لأنو رح اضل حاطط هدف براسي وما رح شيلو الا اجيبو
ورح ضل ارمي سنارة الصيد لا بد يجي يوم وتعلق سمكة

تفكير منطقي وسليم لان هوا يقول الواحد يخسره في صفقه واحده يعني مفيش اي اداره لرائس المال وتسمي بالدخول العشوائي من خلال العواطف ولكن لبد التعلم من هذا الخطأ باداره رأس المال الجيده ووضع الاهداف وتنظيمها ومحاوله تحقيقها تدريجيا والفوريكس مثل الصيد فعلا لانه بيعلم الصبر لا وجود لاي متسرع في هذا المجال وكذلك في الصيد

pimo
07-11-2012, 21:17
انت تقول انك سوف تجتهد في المنتدى لكي تحصل علي مبلغ جيد لكي تعمل به في الفوركس وسوف تخسره كله دفعتا واحدة وانا اريد ان احدثك بالمنطق وهو انك لم تستفد من المنتدى وما يوجد به من نصائح و التوصيات والتحظرات التي توجد هنا في المنتدى والمقدمة من الاعضاء وانا انصحك بان تقرء جيدا المواضيع التي يتم النقاش فيها عن الطمع وعدم التركيز في التداول في سوق الفوركس وانا موتاكد انك سوف تنجح وتحقق خبرة من هذا المنتدى وسوف تستفيد من البونيص

sa sa
07-11-2012, 21:27
لازم انك تتحلي بالصبر الربح مابيجيش بسرعه زي ما البونص مابتجيش بسرعه
اعمل بجهد اكبر واعتمد علي الخربه والمعرفه وانت ان شاء الله ربنا هيكرمك

resala11111
07-11-2012, 21:40
طالما انت عايز عندك حلم معين
فى الفوركس اكيد هتحاول
مرة وأثنين وثالثة والف كمان
اكيد هتكون زهقان بس
اهم حاجة الاصرار على الشى

hunlion
07-11-2012, 21:46

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
حاول أن تستفيد من المدة الكبيرة للعمل فيالمنتدى للتعلم من مواضيع المنتدى و تطبيقها على حسابات ديموا . و عندما يحين وقت إستلام البونص تكون قد كونت خبرة أكبر و لو طبقت كل الإرشادات و ما تعلمته من المستحيل تخسر رأسمال كبير كالدي تتحدث عنه فالمنتدى مليئ بالكلام عن ادارة رأس المال .
تحياتي

kingman
07-11-2012, 22:11
لازم انك تتحلي بالصبر الربح مابيجيش بسرعه زي ما البونص مابتجيش بسرعه
اعمل بجهد اكبر واعتمد علي الخربه والمعرفه وانت ان شاء الله ربنا هيكرمك

ودايما اللى قدامه هدف لازم يجتهد ويتحمل التعب والعقبات من اجل ان يصل الى هدف فلاشئ يمنح مجانا ولكل انسان مجتهد نصيبه والتوفيق اكيد من عندالله المهم الواحد يتوكل على الله ولايتواكل

ehab
07-13-2012, 07:10
اكيد انا هستفيد من التجربة دى وهعرف اية اخطائى اللى وصلتنى للخسارة عشان اتفادى تكرارها
بعد كدة واكيد مش هستسلم وهشتغل تانى وكفاية انى باخد خبرة وبكتسب مهارة من
غير ما ادفع ولا مليم من فلوسى الخاصة

KOGI
07-13-2012, 08:03
هههههههههههههه اكيد طبعا هيجيلى حالة نفسية بس الفكرة فى البونص انه مش فلوس ده يعتبر نقط وهمية بس بتجيبلك ربح حقيقى فعشان كده مش هزعل ولا هكره الفوركس ولا حاجة لكن هتعلم من غلطى وليه خسرت
تقبل مرورى اخى الكريم

mahmoud2012
07-13-2012, 08:19
هى فعلا حصلت معايا بس كانت بمبلغ ليس كبير

وساعتها ان زعلت جدا وكانت بدايتى لتعلم الفوركس بطريقة صحيحه بخلاف النظرى اللى بقراه

السيد الجبالي
07-13-2012, 08:23
الخساره هي شي موجود في السوق .. ولكن هناك الكثير من ادوات التحكم في هذه الخساره ومنها اداره راس المال
وباداره راس مالي جيده بالطبع لن تخسر البونص في اول صفقه مهما حدث ...
اداره راس مال جيده .. واستخدام الاستوب لووس ... هذا سيقيك مثل هذا الموقف

nrgslawi
07-13-2012, 11:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
عادي جدا ساعمل مدة شخر اخر واجمع بونص اخر والكمال على الله والله يوفق الجميع

Rami
07-13-2012, 11:25
انت تقول انك سوف تجتهد في المنتدى لكي تحصل علي مبلغ جيد لكي تعمل به في الفوركس وسوف تخسره كله دفعتا واحدة وانا اريد ان احدثك بالمنطق وهو انك لم تستفد من المنتدى وما يوجد به من نصائح و التوصيات والتحظرات التي توجد هنا في المنتدى والمقدمة من الاعضاء وانا انصحك بان تقرء جيدا المواضيع التي يتم النقاش فيها عن الطمع وعدم التركيز في التداول في سوق الفوركس وانا موتاكد انك سوف تنجح وتحقق خبرة من هذا المنتدى وسوف تستفيد من البونيص

بالفعل اخى الكريم منتدانا الرائع فيه فرصتين ذهبيتين
منها التعلم ومنها الحصول على البونص للتجارة
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ahmed
07-13-2012, 11:26
سؤال بالفعل مهم جدا
لانه الاجابه على هذا السؤال توضح مدى صبرك واجتهادك وكفاحك فى هذا السوق
والمتاجر الناجح ليس عندة ما يمنعه دائما من البدء من جديد

Rami
07-13-2012, 11:27
سؤال بالفعل مهم جدا
لانه الاجابه على هذا السؤال توضح مدى صبرك واجتهادك وكفاحك فى هذا السوق
والمتاجر الناجح ليس عندة ما يمنعه دائما من البدء من جديد

البدء من جديد اخى الكريم يحتاج الى عزيمة عالية
وتخطيط جيد المستوى
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ehab
07-14-2012, 03:46
اساعتها هعمل حداد 3 ايام على الفوركس لانى هولع فية بصراحه بس ان شاء الله ده مش يحصل
عشان الواحد بيتعب وربنا مش بيضيع تعب حد بس الواحد لو بيتعب فى المذاكرة زى مبيتعب فى الفوركس كان زمانى فى طب مثلا

willy
07-14-2012, 03:48
اعتقد ممكن المبتدئ يحصل معاه كدة اما نحن من علمهم الفوركس احلى تعليم بسبب الخسائر الماضية حنراجع نفسنا مليون مرة قبل الدخول في اي صفقة اما لوحدث وخسرت فانا متاكد ان سبحانه وتعالى مش عاوزلي الطريق ده

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 03:51
السلام عليكم
اخي الكريم انا لو فكرت اتداول ان شاء الله هتداول بالكتيييييير اوي ب 10% من رصيدي

ehab
07-15-2012, 00:35
اذا حصل موقف زى ده مافيش شك انى هازعل على تعبى وكمان هازعل من الخطأ اللى انا عملته عاشن اخسر
لكن اعتقد انى ممكن اخد فترة ارتاح فيها وبعد كده ابدا اشتغل تانى واصلح اخطائى الل انا عملتها وخلتنى اخسر

فعلا اخ ديدلى فوكس عندك حق لابد من ان يكون هناك روح
وعزيمة واصرار حتى لو حدث الخسارة لابد من الوقوف مرة اخرى

mido
07-15-2012, 00:37
اخي الكريم
اذا حصل موقف زى ده مافيش شك انى هازعل على تعبى وكمان هازعل من الخطأ اللى انا عملته عاشن اخسر وهبتدي تاني من الاول
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mohamedlee
07-15-2012, 00:40
فى البداية احب اوضح لك ان ملايين من المضاربين خسرو فى بداية مشوارهم الالوف بل الملايين من اموالهم الحقيقية
فلا تيأس بمجرد خسارة بونص وان كنت تعبت فى جمعة مثلة مثل اى عمل فى اى شركة ولكن استعن بالله واصبر
ولا تيأس وابتدى ببونص كبير وليس قليل واعمل لنفسك ادارة رأس مال صارمة وباذن الله مش
هاتخسر اى شىء 4بعد ذلك ونصيحة مهما وصلت لربح لا تحاول ان تطمع فارضى بنصيبك

mage
07-15-2012, 03:42
فى البداية احب اوضح لك ان ملايين من المضاربين خسرو فى بداية مشوارهم الالوف بل الملايين من اموالهم الحقيقية
فلا تيأس بمجرد خسارة بونص وان كنت تعبت فى جمعة مثلة مثل اى عمل فى اى شركة ولكن استعن بالله واصبر
ولا تيأس وابتدى ببونص كبير وليس قليل واعمل لنفسك ادارة رأس مال صارمة وباذن الله مش
هاتخسر اى شىء 4بعد ذلك ونصيحة مهما وصلت لربح لا تحاول ان تطمع فارضى بنصيبك

فكرة كويسة انه يبدا بواسطة بونص كبير ولكنى اعتقد انا لبداية ببونص كبير يحتاج الى الكثير من الوقت حتى يتمكن من تجميع هذا البونص والعمل به فى الفوركس ولكنه هو السبيل الى ادارة المال بطريقة جيدة

mohamed yossef
07-16-2012, 10:46
الردود والمشاركات فى المنتدى هى شىء اساسى
كده كده هاقوم بيه سواء خسرت ام كسبت
فلا يوجد ما يمنع من المشاركة فى المنتدى

forex4ever
07-16-2012, 10:50

اول صفقة واخسر كل البونص يا اخي فال الله ولا فالك ههههههههههههههههههه
طبعا هتكون غلطتي انا واكيد هتحملها بكل قوة وحزم مش هكره الفوركس لان السوق مالهوش ذنب في اخطاء نرتكبها نحن المتداوليين بحماقتنا !!!

ZOUHAIR_ZIZO28
07-16-2012, 11:24
ادارة سليمة لراس المال
و اللي هو من اهم العوامل لسوق الفوركس

Mohamed90
07-16-2012, 13:12

السلام عليكم و الله اخي العزيز صراحة انت وصع اسوء سناريو و الذي لا يحب ان يحدث لاي من
صراحة على حسب الحجم الخسارة يعني لو كانت الخسارة حساب صغير
ممكن تتعوضها و تكتب من جديد
ولكن اذا كان الحساب كبير و تحتاج للمشاركات يومية كثيرة ممكن يكون فيه انهيار او تكاسل

mahmoud1
07-16-2012, 13:16

انا عن نفسى بعتبر انه البومص دة فرصة جيدة الواحد يقدر يتعلم ويشتغل علية بدون ضغط بس فى نفس الوقت لازم الواحد يعمل عليه كانها فلوسة لانك لو عايز تربح من البونص لابد انك تكون متلزم بالاستراتجية اللى بتعمل بيها وبادارة راس المال والبعد عن الطمع والمخاطرة ل بعدت عن هذة الاشياء اكيد مش هاتخسر البونص فى اول يوم الخسارة ورادة لكن مع ادارة راس المال بشكل سليم هايكون فى خسارة بسيطة من راس المال

Looser
07-16-2012, 13:57
قدر اللة وما شاء فعل
ما هو انا لما اعمل بونص كبير مش هخسره في صفقة واحدة
ان ما ياتى بسرعه لابد ان يذهب بسرعه

osama00971
07-16-2012, 14:39
اكيد مش هعمل كدة
ولو حصل مش داخل تاني الفوركس ده

zahran
07-16-2012, 14:48

بص يا باشا هو الموضوع غلط من اوله ان الواحد يقعد يتعب ويشتغل على المنتدى ويعمل بونص كبير
وفجاه يدخل بالبونص دا كله فى تريده واحده ويخسره هوا غلط .. بس غلط قابل للتصلح
التصليح بتاعه انك تشتغل تانى على المنتدى وتكون اكبر بونص ممكن تكونه واكتر من الاولانى كمان وان عرفت تكون ال 500 دولار اللى هما الماكسيمم اللى بيتحول فى الشهر اعملها
وبعد كدا بقى يا باشا النقطه المهمه هى انك تدخل بلوت قليل مش لوت كبير اعصابك هتبقى مرتاحه ولو خسرت لوت مش هتفرق معاك لسه فى فى الحساب اللى يخليك تعوض وتكسب

waleed adel
07-18-2012, 22:07
لازم نتعامل مع البونص كانه فلوس حقيقيه تم ايداعها وعدم النظر انه سيتم تحويل بونص الشهر الجديد حتي يكون امامك دافع لتحقيق الارباح

Aker001
07-18-2012, 22:09
تشتغل فى المنتدى عشان تعمل بونص كبير ولا هتعمل اية
لتكوين راس المال

زيزو
07-19-2012, 03:10
اكيد هاتعلم من خطئي
ومش هكرره تاني وهاعمل بجد اكتر علشان هاكون في تحدي
وهحاول اجيب بونص اكبر يساعدني اكتر في التعويض

khaled zizo
07-20-2012, 18:36
قلت خسرة كل شيء في الصفقة الاولى هدا يعني انك لست بمتاجر فقط انت مغامر و لم تحترم ادارة راسالمال صعب ان تقوم بجمع المال طوال الشهر و في الاخير تخسر كل شيء في لحضات وجيزة بونص المنتدي هيعتبر مال تم ايداعه صعب لانه يحتاج الي مجهود في جمعه يبقي صعب تغامر بيه كلو في صفقه واحده ومينفعش تغامر بيه كله علشان لو خسرت تقول انك انت السبب في الخساره بسبب التسرع والطمع لان مش معقول هتخسر الخسارة الفادحة دى وانت شغال تمام اكيد تسرعت فى الربح وطمعت فى المزيد من المال

imadm201
07-20-2012, 18:52
هذا اصعب شيء يمكن توقعه
وان حدث يجب المحاولة مجددا و الاستفادة من الماضي

ramy hanna
07-20-2012, 18:53
اللة جاب اللة خد اللة علية العوض
ولا فائدة من البكاء على اللبن المسكوب

ehab
07-21-2012, 13:34

تمام كلامك بس تزعل لية مهو ربنا قادر يعوضك عن كل الى خسرتة
اجتهد من تانى وعيش وتعايش وع الموقف واشتغل من جديد ده رايى

Aker001
07-21-2012, 13:36
اذا حصل موقف زى ده مافيش شك انى هازعل على تعبى
وكمان هازعل من الخطأ اللى انا عملته عاشن اخسر وهبتدي تاني

omanfx
07-21-2012, 13:38
انا ما اعتقد في شخص عنده الثبر ده بحيث يعمل بونص هناا ويضيعه في صفقه وااحده في التدااول اكيد الموضوع صعب
ولكن لو حصل الامر معي بالخطا ان شاء الله اجتهد مره ثاانيه في تحقيق البونص واعمل على المحاافضة عليه هذه المره

ma90do
07-21-2012, 13:40
اللة جاب اللة خد اللة علية العوض
ولا فائدة من البكاء على اللبن المسكوب

لا لزم الواحد يبكي يا اخي لان المفروض محدش يدخل الصفقات الا باداره رائس المال الي ضيع حسابه في صفقه بيبقي انسان طماع عايز اي مكسب بدون النظر للخسائر للي ممكن تحصل

abdallah elbaz
07-21-2012, 13:42
انا طبعا هزعل جدا على تعب البونص اللى قدرت اجمعه لكن قدر الله وماشاء فعل
اهو احاول تاني ومش هيئس لكن مش هتكون بنفس الحماسه اللى استخدمتها فى الاول

Aker001
07-21-2012, 13:42
احب اوضح لك ان ملايين من المضاربين خسرو فى بداية مشوارهم الالوف بل الملايين من اموالهم الحقيقية
فلا تيأس بمجرد خسارة بونص وان كنت تعبت فى جمعة
لا تيأس وابتدى ببونص كبير وليس قليل واعمل لنفسك ادارة رأس مال صارمة

DZforex
07-21-2012, 14:02
اهه حصل معي هذا الموقف لكن الحمد لله كان البونص لا يتعدى 30 دولار

كنت اتاجر بالبداية ربحت 4 دولار من البونص

و قلت في نفسي و الله نزيد في حجم اللوت

مع زيادة لحجم اللوت راح الحساب كل

خسرت البونص

midoali
07-21-2012, 14:15
هههه حصلت معي في مبلغ 3 دولار بونص بس الحمد لله لكن لو حصلت في مبلغ كبير
ممكن اتشل ههه بهزر عزعل شويه وعقول ربنا عايز كده

gamedhtrv
07-21-2012, 14:15
يا اخي الكريم لو حسبتها بالنسبة للبونص او حسابك الحقيقي الذي تخسره فستجد ان الامر سواء
فانت اجتهدت لتحصل علي المال سواء هنا او هنا - كل ما عليك هو التداول اكثر لاكتساب الخبرة

yassoo011
07-21-2012, 14:26

دا حصل معايا انا اشتغلت في المنتدى
وخسرت البونص بعد اسبوع من استلامها وهذا زادني
اصرار على الاستمرار في المنتدى وفي التجارة الى ان احقق هدفي ان شاء الله

msh3egy
07-21-2012, 19:00
هو فعلا من المحتمل ان يحصل هذا الى اناس كثيرين و لكمن سيكون السبب هو عدم التجربة و عدم مراعاة راس مال
و لكن من يحصل هذا فيجحب ان يرى في الخساءر ايه السبب فيها وة يحاول ان يتجنبها في المرات الاتية

delpi
07-21-2012, 19:13
من المحتمل ان يحصل هذا الى اناس كثيرين و لكمن سيكون السبب هو عدم التجربة و عدم مراعاة راس مال
مش معقول هتخسر الخسارة الفادحة دى وانت شغال تمام اكيد تسرعت فى الربح وطمعت فى المزيد من المال

hesham1046
07-21-2012, 19:16
من البداية و تكون لديك إدارة رأس مال صارمه لكي لا تخسر مالك بشكل سريع جداً ولكن لا قدر الله و حصل الذي ذكرته سوف أحاول أن أجمع المبلغ مرة أخرى

zahran
07-21-2012, 19:18
المتاجر بحالة من الملل ولكن الحصولل على مبلغ متوسط وبدء العمل به

نعم يا اخى معاك حق فعلا . لازم احنا منطولش برضه فى العمل على المنتدى عشان هنصاب ب الملل
يعنى ممكن لو الواحد يحقق بالكتير اوى من 100 الى 200 دولار ا
انا شايفهم مببلغ كويس بصراحه

eng2012
07-22-2012, 02:27
عادى جدا حصلت معايا ولكن انا خسرت البونص على ثلاث صفقات مش صفقه واحده والحمد لله قمت بعمل بونص جيدي وشغال بيه كويس جدا

Aker001
07-22-2012, 02:29
نتعامل مع البونص كانه فلوس حقيقيه تم ايداعها وعدم النظر انه
سيتم تحويل بونص الشهر الجديد حتي يكون امامك دافع لتحقيق الارباح
و التمكن من السوق

mohalia
07-22-2012, 02:35
السلام عليكم
حاول ان تتعلم اكثر و اكثر و ان تستفيد من تجارب الخسارة و لا تحاول البحث عن الربح الدائم لكي تتفادى الخسارة مستقبلا فهناك كورسات مثلا تتكلم عن كيفية تعلم الخسارة قبل تعلم كيفية الربح

magic777
07-22-2012, 03:00
اهه حصل معي هذا الموقف لكن الحمد لله كان البونص لا يتعدى 30 دولار

كنت اتاجر بالبداية ربحت 4 دولار من البونص

و قلت في نفسي و الله نزيد في حجم اللوت

مع زيادة لحجم اللوت راح الحساب كل

خسرت البونص

هو ده الخطأ اخي اننا بنفرح بكام دولار ربحناهم ونندم اننا منرفعناش اللوت وكسبنا اكتر وهنا يسمى طمع
وننسى معاها اداره راس المال وطبعا الخطأ هنا خطأ ونهايته معروفه مارجن او خساره كبيره وانا كمان خسرت
البونص بالطريقه دي للأسف

lesa
07-22-2012, 03:03
اهم حاجة فى الفوركس انك متستسلمش وتسعى دايما للتعلم من اخطائك والاستفادة منها .. وفى هذة الحالة بالتأكيد سوف استمرا فى العمل وجمع بونص اخر وتفادى اخطائى التى وقعت فيها فى المرة الاولى

yara
07-22-2012, 03:10
اكييييييييييييد طبعا هتضايق وهكره نفسى مش الفوركس بس
بس حبه واعصابى هتهدى احاول اتعلم من غلطى وابدأ من جديد

os-x
07-22-2012, 03:14

اخي اظن انه لو وقع مثل هدا السيناريو فلن اغضب ابدا لانه دليد على تهوري وهو خطئي انا فقط فلا يجب لوم السوق او الفوركس
لانه لو كانت هناك اذارة راس مال صارمة فمستحيل تخسر كل الحسلب

khaled zizo
07-22-2012, 19:33
من يحصل هذا فيجحب ان يرى في الخساءر ايه السبب فيها وة يحاول ان يتجنبها في المرات الاتيةو هيعتبر مال تم ايداعه صعب لانه يحتاج الي مجهود في جمعه يبقي صعب تغامر بيه كلو في صفقه واحده ومينفعش تغامر بيه كله علشان لو خسرت تقول انك انت السبب في الخساره بسبب المتاجر فى الفوركس ولكن يجب ان نعلم جيدا ان نتمكن من السيطرة على نسبة المخاطر التى نتعرض لها فى السوق بطريقة منضبطة والقدرة على تحقيق نسبة نجاح فى سوق الفوركس و اهو على الاقل افضل بكثير من خسارة راس المال بالكامل في صفقة واحدة

elking
07-22-2012, 19:40
مشكلة الفوركس الوحيدة اننا ممكن نبقى داخلين فرصة صح والسعر يعكس علينا كتير جدا وفى اوقات مبيكونش فيها اخبار
طب ايه السبب؟

ehab
07-23-2012, 16:08
ان قلت خسرة كل شيء في الصفقة الاولى هدا يعني انك لست بمتاجر فقط انت مغامر و لم تحترم ادارة راسالمال صعب ان تقوم بجمع المال طوال الشهر و في الاخير تخسر كل شيء في لحضات وجيزة
هوا فى الحالة دى هوا اتصلا مش منتاجر خالص ده بيهزر
مش معقولة حد يخسر كل شئ فى اول متاجرة لية ده كدا تهريج

assidi saber
07-23-2012, 16:41
في هذه الحالة اخي سوف ابتعد قليل عن مجال الفوركس و بعد فترة اعود لوضع الردود لكي استرجاع خسارتي

ehab
07-25-2012, 07:51
اكيد هاتعلم من خطئي
ومش هكرره تاني وهاعمل بجد اكتر علشان هاكون في تحدي
وهحاول اجيب بونص اكبر يساعدني اكتر في التعويض

ده لازم تتعلم من خطائك عشان لو مش اتعلمت يبئا ده عيب
قوى وده هياثر على تعاملاتك يا باشا وتقبل مرورى

heropero
07-25-2012, 07:55
هقول الحمد لله على كل شىء وساتقبل ارادة ومشيئة الله بس برضه
كل شىء وليه سبب واكيد انا اخطأت فيجب ان ابحث عن خطىء وساقول الحمد لله مرة اخرى انها جت فى شىء زى دة ومجاتش فيا
ولا فى صحتى ولا بحاجة وحشة وربنا يبعدنا عن اللى ما نقدرش عليه بجد

hussaina2008
07-25-2012, 08:12
والله ياخوي اكيد بكره ويمكن امل من المنتدى وازهق لاكن مذا افعل ارضا بالمكتوب لاني اكيد انا الغلطان دخلت وبس وما عرفت ادير راس المال ولاكن وعسى ان تكرهوا شئ وهو خير لكم يمكن اكتب خبره تسادي خسارتي لكن بحاول اجمع بونص ثاني تقبل مروري اخي الكريم ... وشكرا

midoali
07-25-2012, 08:27
عامل ايه ياباشا عزعل شويه وعرجع اكمل عمل في الفوركس الفوركس ده ادمان بصراحه
وانا عملت بونص 3دولار وشاركت بيهم مكملوش معي اسبوع وخسرتهم والحساب اتمرجن ورجعت
كملت شغل في المنتدي

BRUFEN
07-25-2012, 08:42
امرنا لله سبحانه ومقدر ومكتوب ولو إنها ماراح تيجي كذا يعني صعبه بونص كبير وصفقة والحساب كول مارجن لابد فيه غدارة رأس مال ولابد فيه تخطيط وطرق رأيسية
وطرق إنقاذ وقت الطوارئ لأننا بنتعب وبنضع آمال كبيره على هذا البونص فمن الصعب إن أحنا نضيعه بكل سهوله والسبب التسرع أنا بالنسبة لي راح اعتبر هذا البونص
وكأني انا الي عامل إيداع لان البونص لو كان كبير فبإذن الله راح يجيب أرباح تستاهل وكل شيئ بتوفيق الله سبحانه ولكن برضه انا ماراح أتداول إلا بخطط لنمو هذا البونص بإذن الواحد الاحد

kanzsea
07-26-2012, 18:07
حقول الحمدالله يمكن يكون نصيب ويمكن يكون علشان فى ربح تانى احسن جى ولكن طبعا حكون زعلان شوية بس عرجع اكتب تانى

BiG MoNeY
07-26-2012, 18:10
ام سؤال مميز اخي الكريم الخسارة نتحملها نحن وليس المنتدى لانه لا يوجد في الدني اواحد يتعب في تحصيل بونص مميز تم يفقده كاملا دفعت واحدة وهدا لم يحصل ولم اسمع بانه حصل خاصة للمبتدئين لدلك انصح المبتدئين في الفوركس بعدم التهور بحساباتهم الم يكونو ايعرفو التداول او يقوموا ببيع حساباتهم او يبحتوا عن من يتداول في مكانهم و يعطيهم نسبة معينة من الارباح موفق اخي

sara123
07-26-2012, 18:31
مش ممكن هخسر البونص كله الا لو انا مش عارفة حاجة في الفوركس او بالمعنى الاصح خبرتي قليلة مثلا , لكن وقتها هكون انا اللي غلطانة لاني مكانش لازم اجي ناحية البونص غير لما اكون واثقة من تجارتي ومعلوماتي عن الفوركس.. بس في الاول وفي الاخر قدر الله وما شاء فعل واكيد هحاول تاني ومش هستسلم لليأس.

Noah
07-26-2012, 19:10
من المممكن ان نخسر البونص كله لان الدخول فىا لصفقات بيكون بنسبة بكيرة من المخاطر وهذه النسبة الكبيرة من المخاطر هى السبب الاساسى الذى يؤدى الى تحقيق يا اما نسبة بكيرة من الارباح اوا لعكس المارجن كلو على طول

nour7
07-26-2012, 19:10
المتاجرة في الفوركس لها قواعد
فقبل البدء عليك أن تتعلم جيدا
إذا أردت البدء عليك اختيار الرافعة المناسبة ولتكون في البداية 1:1000
وأن تضع حد للخسارة في كل صفقة تفتحها
وألا تتاجر بأكثر من 10 بالمئة من مجموع رأس مالك

MixMax
07-26-2012, 19:20
كل شخص وطريقة تفكيره
واكيد مش راح يلعبوا بكل البونص عشان مش راح يخسروه كليا
سلام

safari42
07-26-2012, 19:25
بالطبع حازعل على تعبي لي ضاع كدا لكن حجمع افكاري مرة تاني وابدا في العمل
واصحح الاخطاء التي خسرتني
اما ان اتوقف فهذا لا يمكن لاني هذا السوق ادمان لا يمكنك مفارقته

asmoshaa2012
07-26-2012, 19:26
وليه احط نفسى فى الموقف ده ليه اغامر بكل رصيد البونص الذى امتلكه وكيف يحصل ذلك واين ذهبت الخطة التى وضعتها لتحقيق الاهداف التى اريدها فانا اكيد استخدمت الحساب التجريبى للتدريب فاين ستذهب هذه التجارب فى اول صفقة لى

medmedooo
07-26-2012, 19:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

وشكرا علي موضوع
تحياتي لك

aboualy
07-26-2012, 19:36
اخى العزيز لو انا فضلت مدة اعمل مشاركات فى المنتدى عشان اجمع راس مال اشتغل بيه وفى الخر خسرت راس المال ده فى صفقة واحدة يبقى العيب فى انا وليس فى الفوركس والمفروض انى الوم نفسى مش اكره الفوركس

medmedooo
07-26-2012, 19:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

سأحاول ان اجمع المبلغ مره اخري
وشكرا علي موضوع
تحياتي لك

kero
07-26-2012, 19:52
اكيد العيب ف الشخص نفسه اما يضيع تعب ضهور ف صفقة
وميلتزمش باستوب ولا الدخول بلوت معقول يبقى يستاهل والا زى ده مكانه مش هنا اصلا

bilalo200
07-26-2012, 20:05
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
في هده الحالة سادرس واتعلم قبل الدخول في صفقات جديدة

bell1895
07-26-2012, 20:06
و الله بصراحة يمكن اكره الفوركس
اذا كنت ليل نهار قاعد و بجمع و في الاخر كله يروح
و لما اهدى يمكن ارجع له مرة تانية حسب المزاج

zizo_a_86
07-26-2012, 20:21
لو انا عملت بونص كتير ودخلت وضيعته مرة واحدة يبقى انا استاهل ودا بيبقى سبب يا اما طمع او عدم دراية بالفوركس اصلا

madman
07-26-2012, 21:03
كل مره بقول نفس كلامك وبقول انى بكره الفوركس وانى وانى بس برجع تانى واشتغل عادى الامر كله سجال

morx123
07-26-2012, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
اعتقد هيكون قضاء وقدر
وسوف الوم نفسي لسرعتي وطمعي الشنيع

power8
07-26-2012, 21:52
هذا هو الاحباط بعينه ، لذلك يجب ادارة راس المال بشكل جيد و عدم المعع والمجازفة
وبالقناعة سوف تحافظ عليه

aboualy
07-27-2012, 00:14
هازعل على تعبى وكمان هازعل من الخطأ اللى انا عملته عاشن اخسر
لكن اعتقد انى ممكن اخد فترة ارتاح فيها وبعد كده ابدا اشتغل تانى واصلح اخطائى

فعلا اخى العزيز فى حالة الخسرة الكبيرة يفضل الابتعاد عن السوق لفترة لان الحالة النفسية الى الواحد بيكون فيها بسبب الخسارة ممكن تكون هى السبب فى خسائر اخرى

uventene
07-27-2012, 10:08
هرجع تاني اعمل بونص واشتغل بيه لكن المره التانيه اكيد اتعلمت اكتر من الخساره
وهكذا حتي اصبح محترفا

mohamed saad
07-27-2012, 12:09
مستحيل يحدث معي هذا لاني اولا لا ادخل صفقات بدون ستوب وهذا يحمي حسابي ثانيا اني تعلمت من اخطائي السابقة واستطعت علاجها ثالثا ان هذا الامر لم يحدث مع حسابي الحقيقي وكنت اتعلم فكيف يحدث مع هذا الحساب وقد اخذت شيء من الخبرة

dent
07-27-2012, 12:31
اكيد هزعل جدا طبعا ومش عارف اعتقد انها حصلت من زمان
وبعدت قرابه السنه عن المنتديات بس رجعت تانى اهو وربنا يستر

forex man
07-27-2012, 12:34
لو هوا عمل كدا وجمع مبلغ بونص
كبير وبعدين خسره فى صفقه واحده
يبقا هوا مبيعرفش حاجه فى الفوركس
وان شاء الله مكنش مكانو ابدا
تحياتى

sharkawy
07-27-2012, 12:36
الخساره اول طريق النجاح والمتاجر الناجح من يحول الخساره الي مكسب

وذلك عن طريق النظر جيدا في اسباب الخساره ومحاوله عدم تكرار هذا الخطا

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 17:37
الخساره اول طريق النجاح والمتاجر الناجح من يحول الخساره الي مكسب

وذلك عن طريق النظر جيدا في اسباب الخساره ومحاوله عدم تكرار هذا الخطا

انا خسرت كثير والله ياغالى
ولكن بفضل الله احاول ان اتعلم من خسارتى
ولا اكرر ما اقع فيه مسبقاً

saad
07-27-2012, 17:53

i2am
07-27-2012, 18:03
أولا سآخد فترة من الراحة لكي لا أمل من الفوركس
ثم سأبدأ من جديد ولك سأدخل ببونص صغير

mohamed1happy
07-27-2012, 18:55
لا هشتغل طبعا في المنتدي تاني واجمع مبلغ اكبر لاتاجر بيه
والمرة القادمة سأدخل بلوت صغير حتي اتجنب المرجنة

uventene
07-27-2012, 19:17
بسم اللة الرحمن الرحيم ردا على سؤال انا المفروض بدل انا تعبت فى تكوين راس المال يبقى لازم احافظ علية وميضعش منى وممكن اتاجر بس مش بكل الميلغ عشان لقدر اللة لو خسرت مبداش من جديد

Noah
07-27-2012, 19:27
اخى ابحث دائما لعى انك تحافظ على البونص الذى تمتلكه وعليك ان تعرف جيدا ان التعامل مع الفوركس بحاجة دائما الى ان يكون لديك استارتيجية جيدة وادارة مال منظمة حتى تصل الى ما تريد

sultan
07-29-2012, 17:05

ahmadsalaymeh
07-29-2012, 17:08
طبعا راح اكره الفوركس
ولهاذا السبب لن اقوم بالمتاجرة الى بعد مدة طويلة
وساعمل في هذه الفترة على تكبير راس المال فقط

digirakan
07-29-2012, 17:22
اكيييييييييد سوف اخرج من الفوركس فترة

واعيد التركيز واتعلم من الاخطاء وبعدين ادخل مرة اخرى

---------- Post added at 02:22 PM ---------- Previous post was at 02:12 PM ----------

اكيييييييييد سوف اخرج من الفوركس فترة

واعيد التركيز واتعلم من الاخطاء وبعدين ادخل مرة اخرى

gamal
07-29-2012, 17:24
السلام عليك ورحمة اللة وبركاتة بلا شك
ساكون في غاية خذني لان بعد ماتعبت يروح كل مرة واحدة والاهم من دا ان اتعامل مع المنتدي بشكل جيد حتي لا يحدث هذا

aminos
07-29-2012, 17:27

السلام عليكم
نعم يا أخي واجب جدا الإلتزام بإدارة
رأس المال لتفادي الخسارة القاتلة

sa3idsmp
07-29-2012, 17:28
الشغل في المنتدى ليس لجمع البونص فقط
و انما كدللك من اجل الاستفادة و التعلم كدالك

aboushnb
07-29-2012, 18:26
اول حاجة
قدر اللة وما شاء فعل
ثانى حاجة
هستفيد من التجربة دى وهعرف اية اخطائى اللى وصلتنى للخسارة

azizos
07-29-2012, 18:32
اكيد سيصيبك الاحباط انت تعمل شهر و في الاخير كله يمشي في ثانية

لكن من خلال تجربتي البسيطة خسر كل شيء في صفقة واحدة لم يحدث لي اطلاقا رغم خبرتي البسيطة
ادا حتى هدا الشيء نادر الحدوث و رغم دالك ساجيبك

سابدا من جديد و اجمع بونس مادام هناك فرصة لما لا استغلها

pimo
07-29-2012, 19:09

هو يكفيك اخي ان تعلم ان هذا البونيص هو راس مالك الخاص ويجب عليك المحافظة عليه باقص جهدك و كما قلت اخي يجب ان تنقص من نسبة المخاطر وان تحترم ادارة راس المال كما لو كان هذا مالك الخاص

magic777
07-29-2012, 19:38
بسم اللة الرحمن الرحيم ردا على سؤال انا المفروض بدل انا تعبت فى تكوين راس المال يبقى لازم احافظ علية وميضعش منى وممكن اتاجر بس مش بكل الميلغ عشان لقدر اللة لو خسرت مبداش من جديد

والحمد لله ان بأه عندنا مصدر نقدر نعمل منه راس مال جيد ونكبره يبقى هنا المطلوب منا جميعا اننا نحافظ جيدا على
كل سنت بناخده من المنتدى ونحافظ على تعبنا في تجميعه ونلتزم بااداره راس مال صارمه

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 03:43
اول حاجه اعرف سبب الخسارة دى
وتانى حاجه استعين بالله وابدا اشتغل من تان وربنا يكرم واقدر اعمل بونص كويس واتفادى سبب الخسارة الاول
بالتوفيق :)

mm110575
07-31-2012, 03:50
خسارتك في عالم الفوركس شئ مفيد لك لانك بتستفيد من خسارتك وتصحح من نفسك وتكتسب خبرات في السوق العملاق

silver
07-31-2012, 03:52
لوا حصل معي كده كنت تركت الوركس وابوه

علشان هيك لازم نشغل الادارة المالية عشان مانخسره في صفقة واحدة

forexawy
07-31-2012, 03:56
لو انا عملت بونص كبير جداً ودخلت
الفوركس في اول صفقه هتاجر بربع رأس المال
لاكن مينفعش انى اتاجر بلبونص كله ويضيع رأس المال واقعد اغنى ظلموه

spectra4
08-05-2012, 11:20
اولا لازم اقول الحمد لله فى السراء والضراء
وده قضاء ربنا واحاول اشتغل تانى

adam
08-05-2012, 11:40
ليش لاء الصبر من اساسيات هذا السوق يعني اذا خسرت البونص لا سمح الله أعود للمنتدى لا مشكلة أهم من هذا كله اذا تقيدت بادارة جيدة لرأس المال تستطيع تحقيق الربح من هذه البونص والربح وسحب الارباح ان شئت

register
08-05-2012, 12:53
أولا البونص تعبت فيه لذلك سأحافظ عليه ما أمكن وأحاول أن لا ضيعه بسرعة
ثانيا سأستمر في عملية تحصيل البونص من خلال الردود حت أعاود المحاولة ، ومن الخطأ يتعلم الانسان

theshadow1
08-05-2012, 12:56
بصراحة مش عارف .. بس ممكن انتحر ..هههههههه
لأ طبعا .. الانسان القوي هو ما يستفيد من أخطائه لنجاح ما هو قادم

hichemdz
08-05-2012, 13:04
ان شاء الله لا يحدث هذا لأي شخص من المنتدى . ولكن في حالة حدث وهذا ممكن جدا لا يجب اليأس بالنسبة لي ساعود للمنتدى واحاول جمع بونص جديد والانطلاق من جديد

tictok
08-05-2012, 13:11
لا اعرف كيف اجمع البونص واخسره في صفقة واحدة لو حدث ذلك اكيد لانني لا اعرف كيفية التداول على العملات
التاجر الذي تقوم تجارته على قواعد صحيحة لا يخسر كل راس ماله في صفقة واحدة اعتقد ان هذا لم يحدث لاحد حتى لو مبتدأ

gullever
08-05-2012, 13:13
بصراحه حتبقي صدمه كبيره لأي شخص لكن نقطة ان الشخص يستمر في العمل بتجارة الفوركس او لا دي تختلف من شخص لشخص فيه اشخاص مثابرين و فيه اشخصا بيفقدوا المل و ينكسروا بسهوله اما بالنسبه لي فأظن اني سأواصل بالعمل في الفوركس لكن لو حدثت معي عدة مرات سأفقد الاأمل

Mohamed90
08-05-2012, 14:56
أولا البونص تعبت فيه لذلك سأحافظ عليه ما أمكن وأحاول أن لا ضيعه بسرعة ثانيا سأستمر في عملية تحصيل البونص من خلال الردود حت أعاود المحاولة ، ومن الخطأ يتعلم الانسان السلام عليكم بالفعل اخي العزيز البونص نتعب فيه و نجمعه بعد تعب كبير يجب على المتاجر المحافظة عليه و لو خسرته ستكون الخسارة الكبيرة لك لانه مجهودك ذهب في مهب الريح تحياتي لك اخي

dent
08-05-2012, 15:53
طبعا دى هتبقى مشكله كبيره وممكن اتعقد فعلا
لكن نسال الله السداد

بس هعمل ايه انا ان شاء الله مش ناوى اتاجر بالابونص غير لما اعمل مبلغ كويس يستحمل انقفلاب السوق

magic777
08-05-2012, 16:27
أولا البونص تعبت فيه لذلك سأحافظ عليه ما أمكن وأحاول أن لا ضيعه بسرعة
ثانيا سأستمر في عملية تحصيل البونص من خلال الردود حت أعاود المحاولة ، ومن الخطأ يتعلم الانسان

ياريت كلنا نتبنى المبدأ ده علشان وناخد العمل بالبونص ده بجديه اكبر كأنه مال دفعناه من جيبنا بالضبط
وخاصه انه بياخد مننا وقت وجهد في الحصول عليه من الردود فحرام نضيعه بتهور او طمع مننا

hend
08-09-2012, 15:29
هعمل اية يعنى هحاول من تانى ومش هياس لان الياس
مش طبعى وربنا هيوفقنى ان شاء الله عشان اربح

lightrain12
08-09-2012, 15:33
انا ان شاء الله لو عملت بونص كبير حجازف بنص البونص
و لو خسرته ححطه في نفس الحاجة و بعدين مش حعمل ديل غير بعد ايام كتيرررررررة و اكون درست اكتر و اني مش اقع في الغلط مرتين

mohamed2010
08-09-2012, 15:35
السلام عليكم اذا حدث ذلك ساقول قدر الله وما شاء فعل
ولكن سابحث فى الخطأ الذى فعلتة ليحدث هذا حتى لا أكرره

eslam92
08-09-2012, 15:40
والله مش عرف اقولك ايه
بس بتهيألى لو حصلت معايا
هتشل بس اكيد هاحاول تانى

jesy
08-09-2012, 17:07
اولا الفوركس علم وتحدى انك تقدر تتعلم وتوصل لهدفك ولو هتستسلم من اول خسارة يبقى مش هتعرف تكمل فى الفوركس لانة بيحتاج لصبر وقدرة على الالتزام والتعليم والتدريب .. والبونص فرصة كبيرة لانك تتعلم من غير ما تخسر اموال انت دفعتها من معاك فاعتقد انها فرصة لا تعوض والخسارة للتعلم شئ جيد

ahmedyousef33
08-09-2012, 17:11
اولا هاتصدم صدمة كبيرة جدا وثانيا ساحاول مرة اخرى وساتعلم من اخطائى وعدم تكراره مرة اخرى

khoroto
08-10-2012, 09:56

والله ما في يدك ما تفعل سوى قول الحمد لله والله معوض فيجب تغير تفكيرك وبحت عن طرق اخرى

elmasry
08-10-2012, 10:04
ان قلت خسرة كل شيء في الصفقة الاولى هدا يعني انك لست بمتاجر فقط انت مغامر و لم تحترم ادارة راس المال صعب ان تقوم بجمع المال طوال الشهر و في الاخير تخسر كل شيء

TheMasteR
08-10-2012, 11:03
انا شخصيا اعتقد ان المخاطرة هى السبب فى الخسارة
بدلا من البونص كلة اجعلة النصف
والسلام عليكم

Gravity
08-10-2012, 11:27
صحيح اول حاجة بحزن .. لكن مو معناتها بكره الفوركس عادي
انا ماحطيت فلوس من جيبي .. كله بونص يعني

Mohamed90
08-10-2012, 11:38
اولا الفوركس علم وتحدى انك تقدر تتعلم وتوصل لهدفك ولو هتستسلم من اول خسارة يبقى مش هتعرف تكمل فى الفوركس لانة بيحتاج لصبر وقدرة على الالتزام والتعليم والتدريب .. والبونص فرصة كبيرة لانك تتعلم من غير ما تخسر اموال انت دفعتها من معاك فاعتقد انها فرصة لا تعوض والخسارة للتعلم شئ جيد

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز الفوركس مجال التحدي و التعلم و الاجتهاد و الصبر
و لا يجب ان نستسلم و الخسارة الاولى و بخصوص ماقاله الاخ يج تجنب اصلا الخسارة الفادحة و تعلم قبل الالتحاق بالسوق و تداول

تدبييل
08-10-2012, 12:05

نعم أخي سأقيم إستراتجيتي و سأجمع بونص ثاني و تالث و رابع حتى اوصل لمبتغاي و يجب ان لا تفقد عزيمتك لدلك لأن سوق الفوركس من اخطر أسواق العالم

ahmed rabee
08-10-2012, 13:07
والله يا اخي هزعل طبعا

بس اكيد هيبقي فيه خطا انا عملته وهتعلم منه

وهشتغل تاني في المنتدي ومش هيأس ولا هسلم

فوركسياوي
08-10-2012, 13:47

سأقوم بكتابة مواضع و ردود اخرى لكن هده المرة سأستعين بمداول جيد لكي يساعدني على إتخاد قرارات جيدة و سديدة لكي أربح ربح وفير و يومي

light
08-10-2012, 17:16
بالنسبة لي اذا احد حصلت معه هذه القصة فهو اكيد عبيط ، عشان تعب وصبر شهر كامل عشان يحصل على البونص ، ولم يصبر على كبت الطمع

mannon
08-11-2012, 07:02
بالنسبة لي اذا احد حصلت معه هذه القصة فهو اكيد عبيط ، عشان تعب وصبر شهر كامل عشان يحصل على البونص ، ولم يصبر على كبت الطمع

فعلا الناس بتعقد شهور تعمل فى البونص وتسهر وتكتب وفى الاخر بسبب شوية طمع يضيعوا كل الى عملوه فى غمضة عين ، طيب بالذمة دة كلام
فعلا الطمع بيعمى العيون ويلغى التفكير

mido95
08-11-2012, 07:21
لو حصل كدة معايا اكيد هكون زعلان جدا لانى بذلت مجهود كبير فى المشاركة لعمل البونص

لكن بالنسبة لى لن اياس من اول خسارة و ساعود مرة اخرى مع تجنب تكرار الاخطاء

thebraveheart7
08-11-2012, 08:05
اللى اقدر أكد عليه انه ليس هناك من اجر بلا تعب
ولهذا لابد من العمل والمثابره والتخطيط والتعلم
وخاصه فى هذا المجال

no1forex
08-11-2012, 16:57

بسم الله الرحمن الرحيم اخى الشغل بقى عادى جدا وايه يعنى انى اشارك فى المنتدى على طول مش مهم هو بيدينى دفع دائمه انى استرم فيه وانى اشتغل اكتر وانى ارد اكتر وبيوفر لناس كتير البجايه سواء مبتدين او متوسطين وضاع منهم رائس الماتل بيعطى الامل من جديد بجد ربنا يبارك لنا فى المنتدى

asdakkay
08-11-2012, 17:14
لايأس مع الحياة لو قدر الله وحصل معي هدا
سأعيد المحاولة لان البدايات دائما تكون صعبة وان حدت وربحت مند البداية اقول لنفسي انني محظوظ

jamalsale
08-11-2012, 18:09
سوف اشتغل في المنتدى تبعا حتى اعيد الحصول على البونصة من جديد
و الفوركس فيه الخسارة و الربح و لهدا يجب تنضيمه

Noah
08-11-2012, 18:41
هعلم ايه يا اخى هذا قضاء الله ولا يمكننى ان اعترض على قضاء اللهف ى هذا الامر لان سوق الفوركس كما نعرف جميعا قبل البدأ فيه انه سوق به نسبة من الارباح ونسبة من المخاطر والخسائر

aladdensima
08-11-2012, 18:45
اهم قاعده في الفوركس ما هي ؟
الاجابه تحقيق الربح
هل هذه الاجابه الصحيحه
طبعا وبالتأكيد لا
ازاي بقى الربح مش اهم قاعده للفوركس امال احنا بنتاجر ليه اصلا
الاهم من تحقيق الربح في المتاجرهع هو تقليل الخسائر والاخطار المحتمله وبالتالى ادارة رأس المال جيدا وبعدها ستستطيع تحقيق الربح الذي هو الهدف الاساسي للفوركس وليس القاعده الاساسيه له

Mohamed Osman
08-11-2012, 19:02
اعتقد ان الصبر سأتحلى به مهما كانت الخسارة واعتقد انى ف البداية لن اجازف بملغى كله ولكن بجزء منه حتى لا يصيبنى اليأس لا قدر الله

سيلفا
08-11-2012, 19:05

بالنسبة لي أخي فأنا أفضل جمع البونص و في نفس الوقت ابتكار استراتيجية مربحة لكي لا يضيع عملي هباءا منثورا

themaxprofit1
08-11-2012, 22:08
لا انا مش حعمل اناشتغل باول بوانص ال لما اتعلم جيدا الاول فى الحساب الديمو واتداول اكتر من مرة فى الحساب ويكون فى حد معاية فى الحساب الحقيقى فى اول وتانى مرابع وعاشر مرة

ELMoSeKaR
08-11-2012, 22:14
لماذا أتوقع الأسوأ وانا ارى انه من الأفضل أن تقوم بدراسة علم الفوركس كويس جدا ومعرفة جميع اساسياته وكيفية التحرك فى سوق العملات من تحليل فنى واساسى ومتابعة تحركات ازواج العملات مع طبعا أهم شئ وهو الإدارة الجيدة لرأس المال اللى هتخليك تقلل المخاطرة فى المتاجرة علشان تبعد عن الخسارة الفادحة

marou49
08-12-2012, 01:33

أنا راح أبتعد لوقت معين أغير الجو الشوي و بعدهاااا أعووود , لكن أولاا أراجع أخطاائي التي سببت لي الخساره
و أستعين بالديمووو و من ثم أعود على الحساااب بالمنتدى و أشتغل من جيد

medhat
08-12-2012, 01:36
العيب مش فى الفوركس العيب يكون فى طمعك وقله خبرتك ده يكون درس قوى حتى لا تغامر
هذه المغامره القاسيه ولا تقامر اشتغل واتعب احسن ومتستعجلش

moselm2011
08-12-2012, 01:38
انا هقول لحضرتك حاجه اللى فاهم ان الفوركس سهل وهينجح فيه بسهوله يفضل انه يسيب المجال ده من الاساس لان فى ناس فضلت سنين تتعلم وتخسر لحد ما وصلت بفضل الله

businessomar
08-12-2012, 01:41
هزعل طبعا بس لازم يبقى فيه صبر وتعلم قبل اجراء اى محاوله

الله المستعاان

dentist
08-12-2012, 01:45
والله هحاول اتعلم تاني في الشهر اللي وراه
واشتغل كويس علي حساب الديمو واتاجر في الشهر اللي وراه
بالبونص الجديد

mannon
08-12-2012, 04:36
اهم قاعده في الفوركس ما هي ؟
الاجابه تحقيق الربح
هل هذه الاجابه الصحيحه
طبعا وبالتأكيد لا
ازاي بقى الربح مش اهم قاعده للفوركس امال احنا بنتاجر ليه اصلا
الاهم من تحقيق الربح في المتاجرهع هو تقليل الخسائر والاخطار المحتمله وبالتالى ادارة رأس المال جيدا وبعدها ستستطيع تحقيق الربح الذي هو الهدف الاساسي للفوركس وليس القاعده الاساسيه له

انا شايف ان حكاية تقليل الخساير دى او الجملة اصلا لها تاثير سلبى على نفسية المتادول وكان سوق الفوركس الاساس فية الخسارة ونحن فقط نعمل على تقليل هذه الخسارة
الربح هو القاعدة والمفروض نقول احنا هنرضى بكام ربح مش هنوقف خسارة بمقدار كذا
وصلت ؟

AMANI
08-12-2012, 04:38

حرجع اشتغل تانى فى المنتدى ما عندى اى مشكله

fxfx
08-12-2012, 04:55
وايه يخليك تغامر بخسارة الرصيد كله ادخل بحجم نقط صغيرة حتي يزيد رصيدك اكثر او حتي تربح وتسحب ارباح انما مثلا هتعمل بونص 500 دولار وتيجي تعمل صفقة اللوت ب 5 دولار وتعكس عليك وتخسر الحساب يبقي دي غلطتك انت في ادارة راس مالك

marwa
08-12-2012, 06:04
اخي العزيز المحتمل ان يحصل هذا الى اناس كثيرين و لكمن سيكون السبب هو عدم التجربة و عدم مراعاة راس مال والله اعلم

sonic_eg
08-12-2012, 06:16

مش شرط اخى مهو انا لو خسرت يبقى عملت حجات كتير غلط
اول شئ ادارة رائس مال غير مناسبه للمبلغ الى فى الحساب ودا اكبر سبب بيسبب الخساره للناس كلها

saramoza
08-12-2012, 06:19

انا عن نفسى مش عارفة هعمل ايه ممكن اخد وقت لما اهدى وانسى اللى حصل
بس مش هعرف اتابع علطول فى المجال ممكن اخد وقت راحة والتفكير فى الصبر وكمان هكووون زعلانة ههههههه

meroo
08-12-2012, 06:31
والله الا يعمل كده ويدخل بمخاطرة عالية جدا وميحددش استوب
ويسيب الصفقة سايبه كده فده لازم يبقى جزائه اصلا لانه شخص مستهتر

mage
08-12-2012, 07:29

اعتقد ان الكثير من المتاجرين فى سوق الفوركس يدخلون الصفقات بنسبة كبيرة من المخاطر ولولا هذه المخاطر ما دخل الكثير منا الى العمل فى الفوركس لان سوق الفوركس به نسبة المخاطر الجذابة التى بها نسبة كبيرة من الارباح فى وقت قصير

abofeasle
08-12-2012, 07:30
وليه انتا حسبتها كدا انك تدخل بالبونص كله على صفقه واحده وبمخاطره كبيره كدا انتا
بترمى نفسك فى النار فوقتها متزعلش لما تتحرق

ahmedeltanahy
08-12-2012, 07:36

maklad94
08-12-2012, 07:45
لا مهو انا لما اعمل بونص كبير واخسهر من اول صفقة مية فى المية انا كدا كنت بخاطر وبخاطر اوى كمان بالمبلغ يعنى مفيش واحد ذكى يروح داخل لوت عشرة دولار على مبلغ الف دولار بونص عملهم مثلا ده كدا يستحق الخسارة فعلا وطماع جدا جدا جدا .

mannon
08-12-2012, 07:54

فعلا اخى الكريم الى يخسر بسبب الدخول بعقود كبيرة اكيد شخص متهور وعلية انة يعيد ترتيب اوراقة لان هذا الشئ قد يدمر نفسيتة قبل ان يدمر حساباتة لانة سوق يعانى من تكرار الخسائر
ولازم يتعلم بقى من أول غلطة

mahmoudx2
08-12-2012, 07:57
اكيد اى حد هيعمل بونص كتير و كويس مش هيخش بيهم كلهم فى صفقة واحدة و خصوصاً بعد التعب ده كله

webtech
08-12-2012, 07:59
بالعكس اخي ساستفيد من كل خطأ ارتكبته لان الفوركس بالنسبة لي خلاص اصبح مصدر اضافي للمال لا تنازل عنه واللي خسرته اليوم ممكن اعوضه بكرة تحياتي لك

y4x
08-12-2012, 13:05
لو انا حصل معايا دى انا كنت قلت عوضى على الله

واللى عوضه على الله ربنا يرزقه ويباركة فى مالة لانك رضيت يكون عوضك على الله

وطبعا انا علشان مدمنة هستمر فى جمع البونص

elmirmajid
08-12-2012, 13:07
شكرا اخي على الموضوع النقاشي المميز والله عندك حق اخي الكريم في مسالة كره الفوركس لانك جالس تعمل بونص وتحلم بتحقيق ارباح مميزة ومرضية نضير مجهودك وتتفاجئ ان كل شيء راح فراح تكره بكل تاكيد المهم اخي الكريم ارجوا هدا الحال لا يحد لاي احد منا المهم هو انك تتعلم الفوركس قبل المداولة فيه لكي لا تتأسف في الاخير موفق

themaxprofit1
08-12-2012, 16:00
بصراحة مش عارف بس ال ممكن اعملة اقول قدر الله وماشء فعل مفيش حاجة تانية اقدر اعملها تانية

mahmoudemam
08-12-2012, 16:04
هيبقى الخطا منى و لا عذر لى فى ان اخسر بونص كبير يقدر مثلا ب500 دولار فى صفقه واحده الا اذا كنت متهاون و ارغب فى المخاطره فقط و اذا حدث هذا ساتوقف عن العمل فى المنتدى و سابحث عم راس مال سريع اضخه لاعوض خسارتى

mostawda3
08-12-2012, 16:04
والله الحقيقة لا أحول أفكر في هذا الإحتمال أحسن ما أنفجر هههههههه
كسب بونص محترم صعب شوية ولا أعتقد أني سأعود لو خسرت البونص كله
والله أعلم

FaroukDzz
08-12-2012, 16:24
أخي يجب عليك التعلم من أخطائك هذه هي الحياة خسارة وبعدها ربح .....الخ بالتوفيق لك

companero
08-12-2012, 16:34
سبق و ان خسرت حسابين حقيقيين من قبل
و كان ذلك لعدة أسباب أهمها الادارة المالية
على العموم و استفدت من الدرس جيدا , و لا أظن اني ساخسر حساب اخر في صفقة واحدة

mssforex
08-12-2012, 21:30
اخى كلامك غير منطقى علشان لو انا اتعلمت مش هجازف برائس المال كله فى صفقه واحده امال فيدة التعلم ايه

bony2
08-12-2012, 21:32

هو هنقول انه حصل هو طبها هيجيب حالة احباط بس الواحد المفروض مايوقفش عند كل نقطة خسارة
لا بتبداء من تانى و ده بيعلمك ازاى ماتوقعش بسهولة تانى

Narr
08-12-2012, 21:37
اعتقد ان المفروض ان مدة العمل فى المنتدى لا تطول بشكل مبالغ فيها حتى لا يصاب
المتاجر بحالة من الملل ولكن الحصولل على مبلغ متوسط وبدء العمل به وشكرا

Leonardo
08-12-2012, 21:43
اكيد اخي راح تكره الفوركس كليا ، لكن عليك ان تكون عزيمتك قويه
و خصوصا في الفوركس ، لدلك لا تجعل الخسارة تقف في طريقك

Narr
08-12-2012, 21:46
اعتقد ان اعمل بونص كبير مش هخسره في صفقة واحدة اصلاً لأن دي فرصة كويسة عشان ادخل السوق ومش هضيعها بالسهولة دي وهشتغل بأدارة راس مال محترمة وشكرا

pota1999
08-12-2012, 21:51
يفترض انك هاتشتغل مده كبيره يعني يفترض ان هايكون راسمال كبير بونص وباقل ادارة لراس المال هاتدخل بلوت صغير اعمله ستوب لوز وريح دماغك صدقني مش هاتكون خسارتك كبيرة وابعد عن المضاعفات ولو خسرت بعد ده كله ابقى قابلني

simple risk
08-12-2012, 21:58
السلام يجب ان تتعلم كيف تتم الصفقه الصحيحه حتى لا تخسر اموالك

dollyabdallah
08-12-2012, 22:00
السلام عليكم
كل سنه وانت طيبين
ده هتبقى مفيش نهائيا ادارة سليمة لراس المال و اللي هو من اهم العوامل لسوق الفوركس

houssam-kdz
08-12-2012, 22:01
لاأخي يجب التريث قبل الدخول في اي صفقة وعمل إستراتجيات وذلك من أجل الربح أو على الأقل الحفاظ على راس المال