PDA

View Full Version : منع تحويل الاموال والدولارات من داخل مصر الي الخارج ؟

Pages : [1] 2

محمد عز الدين عيد خضري
01-07-2015, 14:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاعضاء الكرام
كان ليااستفسار لوسمحتم
هل منع الفوركس في مصر او بمعني ادق هل منع تحويل الدولار من داخل مصر الي خارجها
لاني كنت في بنك qnb بحول حوالة وسئلت خدمة العملاء علي فيزاانترنت وفتح حساب بالبنك فقالي ماالغرض من فتح الحساب قولتلوا الفوركس والتحويل الي او من شركات الوساطة فقاللي انه منع بامر من البنك المركزي من 6 شهور وتقريبا منع البنك المركزي التحويلمن جميع البنوك
فها هذا صحيح وان كان حد فينابيتعامل حاليامعاي بنك يريت يقولنا اسموا
اتمني لكم التوفيق
تحياتي

مصطفى حمدان
01-12-2015, 16:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا اخى الفاضل انا اعلم انه من الصعب ان تحول الى شركات الفوركس ولكن هناك طرق كثيرة يمكن من خلالها ان تقوم بشحن حسابك باى شركة والله الموفق

nagwann
01-16-2015, 08:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
انا كنت بعمل من بنك باركليز لكن ده كان من سنة مش عارفة الوضع ايه دلوقتى
ربنا يوفقك

alimidoali
01-16-2015, 08:58
هو فعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك الالكتروني

ahmedibrahim258259
01-24-2015, 13:49
بسم الله الرحمن الرحيم الكلام صحيح بس انت موش ممنوع انك تطلع فيزا نت وهو موش من حقه انه يسألك هاتعمل بيها ايه انا عن نفسي عامل فيزا نت وبشحنها وساعات بمول حسابي بدون اي مشاكل هو الحظر فقط في التحويلات المباشرة للفوركس من البنوك
تقبل مروري

mohamedsaber
01-24-2015, 20:08
الفوركس ليس ممنوع في مصر اخي حيث تم عمل نقابة للتجارة الالكترونية كهيئة للمحافظة علي حقوق المتاجرين من خلال النت
ايضا يوجد لكثير من الشركات مكايب في مصر لكن لا اعرف انستا لها مكتب ام لا

payza
01-25-2015, 23:24
دي مشكلة كبيرة فعلا يا غلاي دي كلها من قراراات البنك المركزي اللي عايز مفيش حدا يبقي ماعهاه دولاورات اللي هو يا غالي ويتحكم نظام سئ جدا في التعامل ............

ibrahim forex
01-26-2015, 18:53
اخى انت ممكن ان تعمل فيزا وتتعامل بها عادى وتشحنها ولا يوجد بها اى مشكلة
اتعرف عليها واعمله اافضل من التحويلات المباشرة

OLSOPIDRO
01-29-2015, 16:11
السلام عليكم اخوتي اخواتي فعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك الالكتروني تقبلوا مروري

hmadnah1998
01-29-2015, 16:20

mesteraden
01-29-2015, 19:33
اخي الكريم بالنسبة لي لست مصريا لكي اجيبك عن سؤالك ولكن سأتكلم عن بلدي في بلدي هناك قيود من بعض البنوك في تحويل الأموال الى شركات الفوركس واعتقد ان افضل حل لهذه المشكله هو الأعتماد على بطائق الأئتمانيه في تحويل واستقبال الأموال مع شركات الفوركس واتمنى لك التوفيق

audi19844
01-31-2015, 02:51
لا اعتقد هذا يااخي فاعداد المتاجرين في الوطن العربي وفي مصر خصوصا اصبحت كبيرة وفي نفس الوقت غير معلومة
ولكن قواعد البيانات في البنوك المصريه الان اصبحت تلقي اهتمامات غير مسبوقه لسوق الفوركس عن ما قبل

a7med84
01-31-2015, 05:53
اكيد ده بسبب مشكله الدولار الكبيره فى مصر والسوق السوداء

اللى البمنك المركزى عايز يشوف لها حل من خلال قرارات عقيبمه فى بلد ماشيه باالعك

moheb12
01-31-2015, 06:49
اخي الكريم مشكور جدا علي فتح هذا الموضوع الهام والمفيد لكلل متداول في الفوركس حتي يتمكن اهل الخبرة من افادتنا عن البنوك اتي يمكن ان نتداول من خلالها

mons
01-31-2015, 18:04
الحل يااخي الكريم انك تستخدم البطائق الأئتمانيه في تحويل واستقبال الأموال مع شركات الفوركس واعتقد ان عدة بنوك في الدول العربيه تمنع تحويل الأموال الى مصدار مجهولة بالنسبة لهم ومجال الفوركس بالنسبة لهذه البنوك تعتبر مصدر مجهول وتقبل تحياتي

emona
01-31-2015, 18:16
لسلام عليكم ورحمه الله وبركااته
بعد التحيه أخي الكريم
مشكوووووووووور اخي الكريم على موضوعك الرائع
واتمني للجميع الاستفااده منه والعمل به
تحياتي لك بالتوفيق أخي الكريم

soad labib sadek
01-31-2015, 19:05
اخي العزيز في رايي الشخصي انه ليس من حق خدمة العملاء ان يمنع التحويل للفوركس و يبيحه لغير الفوركس و في الاوقات التي يكون فيها العملة الصعبة قليلة في البلد تلجا الدولة الي تقييد التحويل الخارجي لكن صدقني هناك طرق اخري لا حصر لها فمكنك شحن رصيدك باستخدام يوكاش او عن طريق احد الوسطاء

بالتوفيق

retared10
01-31-2015, 19:22
كان ليااستفسار لوسمحتم
لاني كنت في بنك qnb بحول حوالة وسئلت خدمة العملاء علي فيزاانترنت وفتح حساب بالبنك فقالي ماالغرض من فتح الحساب قولتلوا الفوركس والتحويل الي او من شركات الوساطة فقاللي انه منع بامر من البنك المركزي من 6 شهور وتقريبا منع البنك المركزي التحويلمن جميع البنوك
اتمني لكم التوفيق
تحياتي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
لا اظن ان الفوركس ممنوع في مصر لا تقلق
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

nada 200
01-31-2015, 19:23
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم..

amnyya
01-31-2015, 19:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم شكرا على الموصوع يا اخى الكريم تقبل مورى بالتوفيق فى عالم الفوركس

Hishamsaeed
01-31-2015, 20:15
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته..............
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم

abdullam7md21
01-31-2015, 20:18
اكيد اكيد اي والله مش لازم

boulafrah
01-31-2015, 20:27
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و يارفعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك يت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ahmos785
01-31-2015, 20:39
اخي الكريم تحياتي لك مشكور علي ه1ه المهعلومات الهامة جدا ولان هذا الخبر سوف يؤثرر كثرا علي تداوللان المصريين وتقبل مروري واتمن ين اتتمكن من تحقيق الربح وبالتوفبق

liverpool
01-31-2015, 20:44
السلام اخي القرار غريب شوي نحن في الجزائر الامر عاد وكل شيئ يمشي جيدا نرجو ان تحل المشكل في اقرب وقت في دولة مصر
وفقك الله

ramdani
01-31-2015, 20:58
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم منع تحويل الاموال والدولارات الي الخارج ليس في مصر فقط بل حتى المغرب

محمد السيد محمد
01-31-2015, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
والله الخبر ده مفزع يا اخ محمد عز الدين عيد خضري .. وانا فعلا عاوز اعرف اجابته

hicham1991
02-01-2015, 16:53

ameen
02-01-2015, 18:09
الفوركس ليس ممنوع في مصر اخي حيث تم عمل نقابة للتجارة الالكترونية كهيئة للمحافظة علي حقوق المتاجرين من خلال النت

---------- Post added at 03:09 PM ---------- Previous post was at 03:06 PM ----------

ربنا يوفقك

Mohamed Morsy
02-03-2015, 11:20
اخي الفاضل مش كل شركات الفوركس انا كمان في qnb بس من الاحسن اتجه على البنك العربي الافريقي
اعمل فيزا مشتريات من على النت اسمها فور يو وهي هتشتغل معاك في اي شركة وساطة عايز تحط فيها فلوس
تحياتي ...

nagranelhamy6562
02-04-2015, 10:53
فعلا ان في الوقت الحالي مصر تمنع تحويل الاوراق الاجنبيه من داخل والي خارج البلد ولهذا انا الحمد لله استخدم في سحب الارباح او التحويل لشركات الوساطه ما يسمي بالبنوك الالكترونيه هي افضل بكثير يا استاذي من اي طريقه اخري

payza
02-04-2015, 18:33
المشكلة يا غالي الدولار يتحم فيه البنوك المركزية في كل دولة لان الدولار سعره مرتفع ودا طبعا يا غالي مهم جدا يا غالي في انك تربخ والله الموفق

ppttss
02-04-2015, 18:38
كيف حصلت على تلك المعلومة متى تم منع التحويل

ومتى حصلت عليه اعطنى رابط المنع حتى اعرف

وكيف يمنعون هذا يجب التحويل بالفيزا واعتقد هذا عادى

kokou
02-08-2015, 18:57
هو فعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك الالكتروني

محمود مرعى
02-08-2015, 19:28
كان ليااستفسار لوسمحتم
اتمني لكم التوفيق
تحياتي

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته وانا والله كده فعلا ممكن انى اكون فى مشكلة بمعنى انى فعلا كنت ناوى انى احول الربح بتاعى اللى انا بحصل عليه على البنك الارضى
لانى بصراحة اخشى انى احول من البنوك الاليكترونية علشان ممكن معرفشى افعلها او حاجة زى كده لكن انا هسأل فى البنك قبل ما اقوم بعملية التحويل وان شاء الله خير

wargita
02-08-2015, 19:48
شكرا أخي العزيز على هذا الطرح ،لأنني أعاني من نفس المشكل
وأستفسر كيف يمكنني حله .أذكر أنني من المغرب

محمود مرعى
02-08-2015, 21:32
كان ليااستفسار لوسمحتم
اتمني لكم التوفيق
تحياتي

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى محمد وانا تقريبا كنت جاوبت على السؤال ده قبل كده بس مش عارف بصراحة هل لحضرتك او لحد تانى بس انا والله كنت قلت ان فعلا دى مشكلة
كبيرة جدا لانى بالفعل كنت ناوى انى احول الارباح اللى انا بجمعها من خلال تحويلها على البنوك الاليكترونية ثم الى البنوك الارضية ولاسف الموضوع بتاعك كده خطير جدا

mody555
02-08-2015, 21:40
الاتجاه، الى جانب السعر الذي يتم تداوله نسبة إلى المتوسط ​​المتحرك. وفيما يلي الرسم البياني مع واحد من المتوسطات المتحركة أكثر شيوعا، فترة 200 يوميا، وتطبيقها على gbp / usd

hixam
02-08-2015, 21:43
ربنا يوفقك

snnaky
03-21-2015, 23:39
اللى بيحول عادى جدا ومافيش مشكلة اعمل ايداع على اى بنك الكترونى زى نتلر او برفكت مونى او اى بنك الكترونى سكريل مثلا ومنة اودع فى الشركة بكل سهولة
لية عاملين مشكلة الموضوع ابسط من كدة بكتير ولو متعرفش تعمل ايداع لبنك الكترونى اى وسيط تثق فية ممكن يعملك الأيداع على الشركة اللى انت مشترك فيها

samehbird007
03-22-2015, 00:24
ربنا يوفقك

مامون سباعنة
03-22-2015, 02:21
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة اخواني وبعد :::::
اشكرك اخي الفاضل على موضووعك المهم ... راجيا من اخوااني المصريين قرائتها ليعلموا كيف يحولون اربااحهم
اتمنى لك ولجميع اعضاء المنتدى بالتقدم والنجاح
تقبل مروري اخي الفاضل

سارة محمد
04-12-2015, 04:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

sherry mohamed
04-16-2015, 16:05
ربنا يوفقك

user_66
04-16-2015, 16:13
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

Nabil Wagdy
04-18-2015, 12:01
السلام عليكم
اخي الفاضل المشكلة طبعا الدولار يتحم فيه البنوك المركزية في كل دولة لان الدولار
سعره مرتفع ودا طبعا يا غالي ان يكون مهم جدا يا غالي في انك تربخ والله الموفق

دينا اسلام
04-18-2015, 21:10
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

Miro1
04-18-2015, 21:23
ﻭﺍﻟﻠﻪ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﻃﺒﻌﺎ ﻛﻞ ﺗﺎﺟﺮ ﻟﻴﻪ ﺍﺳﻠﻮﺏ ﻓﻰ ﺍﻟﺘﺠﺎﺭﺓ ﻭﺭﺑﻨﺎ ﻳﻮﻓﻘﻨﺎ
ﻛﻠﻨﺎ ﻓﻰ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺍﻧﺎ ﻋﻦ ﻧﻔﺴﻰ ﺍﺭﻯ ﺍﻥ ﺍﻯ ﺗﺎﺟﺮ ﻣﻤﻜﻦ ﻳﻜﻮﻥ
ﻋﻨﺪﻩ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﻴﺠﻴﺔ ﺧﺎﺻﺔ
ﺑﻴﻪ ﻭﻃﺒﻌﺎ ﻫﻰ ﻣﺶ ﺳﺮ ﻭﻻ ﺣﺎﺟﺔ ﻟﻜﻦ ﻫﻮ ﺑﻴﺤﺐ ﻳﺸﺘﻐﻞ ﺑﻴﻬﺎ
ﻭﺑﻴﺤﻘﻖ ﻣﻨﻬﺎ ﻧﺠﺎﺡ ﻭﻋﻠﻰ ﻓﻜﺮﺓ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻠﻰ ﺑﻴﺤﺐ ﻳﻨﺠﺢ ﺑﻴﺘﻌﺐ
ﺍﻭﻯ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻳﻨﺠﺢ ﻭﺍﻟﻤﻨﺼﺎﺕ
ﻛﻠﻬﺎ ﻣﻤﺘﺎﺯﺓ ﺑﺲ ﻟﻠﻰ ﻳﻔﻬﻤﻬﺎ ﻭﻳﺸﺘﻐﻞ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻛﻮﻳﺲ

sniper_2015
04-19-2015, 23:30
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

ShougySalout
04-19-2015, 23:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا اخى الفاضل انا اعلم انه من الصعب ان تحول الى شركات الفوركس ولكن هناك طرق كثيرة يمكن من خلالها ان تقوم بشحن حسابك باى شركة والله الموفق

ahmedtaher
04-25-2015, 16:21
السلام عليكم .... بالفعل انا واجهت المشكلة دي علي البنك نفسة وبعدها غيرت البنك الي انا بتعامل معاة لان الموضوع دة فاشل
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

elmassy
04-27-2015, 20:01
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام
أخي الكريم شكراً جزيلاً على السؤال الجيد والمنطقي

hamdochi
04-27-2015, 20:07
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن
اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع حيث انها من وجهة نظرى سلاح
ولكن ضدى واحب اقول مش لازم تقبلوا مروري و احترامي الكبيرين

omer1
04-27-2015, 22:40
بالطبع لا يوجد حد اقصى للتداول وانما يوجد فى بعض شركات الوساطة حد اقصى لايداع الاموال مثلاً كمبلغ 10000 الاف دولار
وبالتالى ايضاً يوجد حد اقصى فى اغلب الشركات بالنسبة للرافعة المالية وهى 8 دولار للنقطة .

mesteraden
05-01-2015, 20:54
أخي الكريم أعتقد الحل انك تستخدم البطائق الأئتمانيه في تحويل واستقبال الأموال مع شركات الفوركس واعتقد ان عدة بنوك في الدول العربيه تمنع تحويل الأموال الى مصدار مجهولة بالنسبة لهم ومجال الفوركس بالنسبة لهذه البنوك تعتبر مصدر مجهول وتقبل مروري أخي الكريم

Mohamed Morsy
05-08-2015, 22:37
فعلا ان في الوقت الحالي مصر تمنع تحويل الاوراق الاجنبيه من داخل والي خارج البلد ولهذا انا الحمد لله استخدم في سحب الارباح
او التحويل لشـركات الوساطه ما يسمي بالبنوك الالكترونيه هي افضل بكثير يا استاذي من اي طريقه اخري
تحياتي ...

abdoucooll
05-08-2015, 22:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي اكريم على الموضوع الشيق جزاك الله خير الجزاء و اتمنى للجميع التوفيق والنجاح تحياتي.

popa2015
05-15-2015, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

شهيرة
05-22-2015, 04:06
بسم الله الرحمن الرحيم
الكلام صحيح بس انت موش ممنوع انك تطلع فيزا نت وهو موش من حقه انه يسألك هاتعمل بيها ايه انا عن نفسي عامل فيزا نت
وبشحنها وساعات بمول حسابي بدون اي مشاكل هو الحظر فقط في التحويلات المباشرة للفوركس من البنوك

yyahhyaa
05-22-2015, 05:02
وعليكم السلام أخي الكريم

مثل هذه التدابير قد اتخذت من أجل الحفاظ على مستوى عملة الدولة من الهبوط المفاجئ

ولكن هذا الأمر لا يمنعك من التحويل إلى حسابك من شركة الصرافة وأن تتاجر ببونص المنتدى

asxqw
05-22-2015, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لك اخي على الموضوع الرائع فعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك الالكترونانت ممكن ان تعمل فيزا وتتعامل بها عادى وتشحنها ولا يوجد بها اى مشكلة اتعرف عليها واعمله اافضل من التحويلاتانت ممكن ان تعمل

---------- Post added at 06:33 PM ---------- Previous post was at 06:31 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، الرائع فعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال فيبالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Mohamed Morsy
05-26-2015, 12:29
اخي الفاضل .. المشكلة طبعا الدولار يتحم فيه البنوك المركزية في كل دولة
لان الدولار سعـره مرتفع ودا طبعا يا غالي ان يكون مهم جدا يا غالي في انك تربخ والله الموفق
تحياتي ...

احمد سعيد على
05-26-2015, 12:37

karim omar
05-26-2015, 12:49
لا اعتقد هذا يااخي فاعداد المتاجرين في الوطن العربي وفي مصر خصوصا اصبحت كبيرة وفي نفس الوقت غير معلومة
ولكن قواعد البيانات في البنوك المصريه الان اصبحت تلقي اهتمامات غير مسبوقه لسوق الفوركس عن ما قبل

aseer
05-26-2015, 13:00
فعلا ان في الوقت الحالي مصر تمنع تحويل الاوراق الاجنبيه من داخل والي خارج البلد ولهذا انا الحمد لله استخدم في سحب الارباح او التحويل لشركات الوساطه ما يسمي بالبنوك الالكترونيه هي افضل بكثير يا استاذي من اي طريقه اخري

REDA FOREX
05-28-2015, 07:42
اللى بيحول عادى جدا ومافيش مشكلة اعمل ايداع على اى بنك الكترونى زى نتلر او برفكت مونى او اى بنك الكترونى سكريل مثلا ومنة اودع فى الشركة بكل سهولة
لية عاملين مشكلة الموضوع ابسط من كدة بكتير ولو متعرفش تعمل ايداع لبنك الكترونى اى وسيط تثق فية ممكن يعملك الأيداع على الشركة اللى انت مشترك فيها اللى بيحول عادى جدا ومافيش مشكلة اعمل ايداع على اى بنك الكترونى زى نتلر او برفكت مونى او اى بنك الكترونى سكريل مثلا ومنة اودع فى الشركة بكل سهولة
لية عاملين مشكلة الموضوع ابسط من كدة بكتير ولو متعرفش تعمل ايداع لبنك الكترونى اى وسيط تثق فية ممكن يعملك الأيداع على الشركة اللى انت مشترك فيها

MOHAMED forex00
05-28-2015, 15:48

moh93
05-28-2015, 16:11
دى مشكل كبيرة جا واكيد يجب ان نعرف افضل واسهل طريقة عشان نسحب
واكي\ منه التكوي لا صب مشكلة من اكبر المشاكل التى تواجه كل تاجر و فى عمل ايداع

yassine imq
05-28-2015, 16:26
مشكور اخي الكريم على انك طرحة هذه النقطة لكي يستفد الجميع جزاك الله كل خير وتقبل مروري
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء

Kiing
05-28-2015, 17:55
صديقي الفاضل انا اعلم انه من الصعب ان تحول تم منه مع الى شركات الفوركس ولكن هناك طرق كثيرة لانه متلا يمكن من خلالها ان تقوم اي متلا بشحن حسابك ممكن مع اي شركة والله الموفق

معتصم سباعنة
05-28-2015, 19:39
اخي انصح ببنك بايونيير فالشركة تتعامل معه واطلب البطاقة سوف تصل لمنزلك
تقبل مروري اخي الكريم

hmadnah123
05-28-2015, 20:27
السلام عليك ورحمة الله وبركاتة
ربنا يوفقك

ahmed bakry
06-04-2015, 22:07
والله انا معنديش دراية كاملة وكافية بالموضوع دة علشان اقدر اقولك الكلام دة صحيح ولا غلط هاحاول اسال واتقول وتقبل دايما مرورى عليك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

alaa ali
06-04-2015, 22:17
اهلا بكم
للعلم .. تقدر تسحب الارباح على البنوك الكترونية مثل بنك بايزا او بنك المونى بوكرز
بالتوفيق

MONTASR SHABAN
06-04-2015, 22:54

ehabbob
06-04-2015, 23:12
اخى العضو البنوك فى مصر بقد متعقده اوى ده حتى فتح حساب بالدولار لزم اوراق كتيره علشان تفتحه وكمان عند السحب لزم يسالك ليه مش عارف ليه كده ده مالى وانا حر فيه
والله ولي التوفيق

dhiebj316
06-05-2015, 00:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
خى انت ممكن ان تعمل فيزا وتتعامل بها عادى

aligharbi316
06-05-2015, 01:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا اخى
الفاضل انا اعلم انه من الصعب ان تحول الى شركات الفوركس
ولكن هناك طرق كثيرة يمكن من خلالها
ان تقوم بشحن حسابك باى شركة
والله الموفق

العراقي
06-07-2015, 01:07
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام
أخي الكريم شكراً جزيلاً على السؤال الجيد والمنطقي

العراقي
06-08-2015, 14:07
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء

ynwa1892
06-08-2015, 14:09
السلام اخي
الامر سهل لا تستعمل البنوك الارضية استعمل المنتديات في تحويل اموالك وهكذا انت قضيت على المشكل تماما
وفقك الله

alaa ali
06-09-2015, 16:33
السلام عليكم
عادى .. تقدر تسحب على احد البنوك الالكترونية نثل المونى بوكر او بنك بيزا او بنك نتللر والطريقة سهلة جدا
بالتوفيق

ayoub321
06-09-2015, 17:46
بسم الله الرحمن الرحيم
شكراً أخي الكريم على هذا الموضوع الرائع
ليست لي أي معلومة لكن في تونس الأمور تمام
اتمنى التوفيق اللجميع تقبل مروري لشخصك الكريم

eragon
06-09-2015, 18:45
وعليكم السلام , البنوك المصريه تمنع ذالك بالفعل ولكن يمكنك ان تقول لهم انك سوف تعمل مشتريات من الانترنت ولاتقول فوركس ابدا وانصحك بالتوجه الي بنك اخر ..

tabaki
06-12-2015, 01:03
ممكن طبعا يتم منع التحويل هذا من طرف الحكومة او الدولة انما الامر فيه ضرر بالاقتصاد
بالتالي لا اعرف بالضبط ظروف وملابسات هذا القرار ولكن الاكيد فيه حماية من امر ما

superkenan
06-12-2015, 01:25
اخي الكريم لا يوجد هكذا شيئ لكن الموضوع هنا في الشركات التي يتعامل بها الفوركس فحسب معلوماتي انه يتعامل مع الماستر كارد لكن لا اعلم إذا ما كان يتعامل مع المستر ينيون
اتمنى لك التوفيق

MOHAMED forex00
06-13-2015, 22:04
فعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فودافون كاش
او حواله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك الالكتروني

WASEM DALLOUL
06-13-2015, 22:19
السلام عليكم
انا بصراحة يا أخي الكريم ليس لدي فكرة عن هذا الموضوع ولكن اعتقد انه من الأفضل السحب والأيداع عن طريق البنوك الألكترونية
وشكرا

ARIF ALLAH
06-13-2015, 22:28
بعد تحية طيبة وسلام جميل للاخ الكريم اظن بانك تستخدم البطائق الأئتمانيه في تحويل واستقبال الأموال مع شركات الفوركس واعتقد ان عدة بنوك في الدول العربيه تمنع تحويل الأموال الى مصدار مجهولة بالنسبة لهم ومجال الفوركس بالنسبة لهذه البنوك تعتبر مصدر مجهول تقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح

razgallah
06-13-2015, 22:28
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
اما بعد

يمكنك عمل فيزا كارد انترنشنل
تقبل مروري

Ossama.forex
06-13-2015, 22:35
لو عايز تودع اموال فى حساب الإنستا بدون الرجوع الى كارت الفيزا يمكنك ان تفتح حساب فى كاش يو عن طريق الميل و الحساب ده سوف يعطيك اربعه عشر رقم تسطيع عن طريق هذا لكود الشحن من اي منفذ يتعامل مع فورى و يزودلك الرصيد اللي بيه تقدر تشحن رصيد الانستا و انا مجرب هذه الطريقه اكثر من مره

ARIF ALLAH
06-13-2015, 22:40
بعد تحية طيبة وسلام جميل للاخ الكريم اظن بانك تستخدم البطائق الأئتمانيه في تحويل واستقبال الأموال مع شركات الفوركس واعتقد ان عدة بنوك في الدول العربيه تمنع تحويل الأموال الى مصدار مجهولة بالنسبة لهم ومجال الفوركس بالنسبة لهذه البنوك تعتبر مصدر مجهول تقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح

abukhatab
06-14-2015, 09:11
بسم الله الرحمن الرحيم الكلام صحيح بس انت موش ممنوع انك تطلع فيزا نت وهو موش من حقه انه يسألك هاتعمل بيها ايه انا عن نفسي عامل فيزا نت وبشحنها وساعات بمول حسابي بدون اي مشاكل هو الحظر فقط في التحويلات المباشرة للفوركس من البنوك
تقبل مروري

mechanical
06-23-2015, 17:21
السلام عليكم......انا ماعفتكرش حاجة زي كدا وع العموم شكرا عشان انت طرحت اسؤال دا انا عايز افعرفه اكتر
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

Wassa04
06-23-2015, 17:35
اخي الكريم تحويل المال من بلاد الى اخرى
غير ممنوع لبدا بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

ali20
06-23-2015, 17:56
اصبح اكبر مشكلة فى الفروكس ان اصبح اتحوصيل الى الشكرات من بنوك مصر
صعب شوية اكدي بكدة يجب ان يكون فية طرق اخرى للادياع عشان نبد ىف الفوركس

marwanadam
06-23-2015, 18:07
هجا امر مؤسف حقا فى بلدنا العربية
المهم ممكن ان تستعمل البنوك الالكترونية كى تفى بلغرض تبق على اتصال دائم مع البنك الارضى الدى تتعامل معه لكى يبشرك بكل جديد
لان متل هده الاخبار تتغير بسرعة
وبتوفيق

gootdf
06-23-2015, 21:06
نشكرك على نشر الخير والنيح لكن قد يجد اخر الامر فيه شوي من المبالغة لان كل هذه النقاط
هي غير مؤكدة ولا يمكن ان نجزم بوقوعها حتى الخبارء لايمكن ان يجزموا بذلك الفوركس كثير الاحتمالات
شكرا اخي

Kiing
06-27-2015, 07:00
صديقي الفاضل ممكن متلا انه انا اعلم انه تم منه متلا انه ممكن معه من الصعب ان تحول الى شركات الفوركس تم منه متلا انه ممكن معه متلا لكن هناك طرق كثيرة فقط

gehad87
07-30-2015, 04:51
مين قال الكلام ده اذا كان التحويل البنكي في مصر اتفتح خلاص
بس هو في قانون جديد للايداع بالدولار في حسابات الافراد وبالاخص الادخار

@bd
08-13-2015, 17:01
اخي الكريم بالنسبة لي لست مصريا لكي اجيبك عن سؤالك ولكن سأتكلم عن بلدي في بلدي هناك قيود من بعض البنوك في تحويل الأموال الى شركات الفوركس واعتقد ان افضل حل لهذه المشكله هو الأعتماد على بطائق الأئتمانيه في تحويل واستقبال الأموال مع شركات الفوركس واتمنى لك التوفيق

Chima
08-16-2015, 17:07

ebramoh
08-16-2015, 21:37
السلام عليكم..
لكلام صحيح بس انت موش ممنوع انك تطلع فيزا نت وهو موش من حقه انه يسألك هاتعمل بيها ايه...
انا عن نفسي عامل فيزا نت وبشحنها وساعات بمول حسابي بدون اي مشاكل هو الحظر فقط في التحويلات المباشرة للفوركس من البنوك..
تقبلوا مروري..

josef juvé
08-19-2015, 16:55
السلام عليكم و رحمة الله
والله اخي انا من الجزائر ليس لدي علم بما يدور هناك من امور مالية و تحويلات بنيكة متاسف تقبل مروري و بالتوفيق للجميع

AYYOUB100
08-19-2015, 16:57
هو منع التحويل إلى الخارج من السياسات التي تنتهجها الدول مخافة تهريب رؤوس الأموال إلى الخارج الأمر الذي
يشكل عبء على الإقتصاد وكل ذلك محدد بفترة ولأشخاص معيين في حالات الإستراد أو الظروف الخاصة.

amramr
08-19-2015, 17:08

waleed shaaban
08-19-2015, 17:46
اخى فى مصلار لايعترفون بالفوركس ولذلك لاتنظقها اما اى موظف فى البنك
انا عامل ماستر كارد وحولات دورات الى شركه الفوركس ما فى مشكله و حولات لبنك نتلر ومفيش مشكله
فقط لا تذكر الفوركس لان ذلك يسبب لك المشاكل

naggar
08-19-2015, 19:38
انا فعلا سمعت الكلام ده انة ممنوع التحويل والفلوس لا بتتحول ولا تتبعت
الحل بدل البطاقات
البنوك الالكترونية
اسرع واسهل

bidaaaaaaaaa
08-19-2015, 21:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الفاضل مش كل شركات الفوركس انا كمان فى qnp بس
من الاحسن اتجة على البنك العربى الافريقى

مريم ميري
08-19-2015, 21:58

achraf2012
08-19-2015, 22:40
اخي الكريم لقد سمعت عن هدا النع لكنني من المملكة المغربية و لا اعلم ان كان ممنوع في مصر المغرب مسموح
موفق
شكلرا

حسنى صادق
08-19-2015, 23:41
اعتقد ان الموضوع هذا قد تم التحدث فية من قبل و على ان يتم العمل على معرفة المزيد من الاسابا التى تدفع الدولة الى العمل على العزوف عن فرص التسهيلات فى ذلك

dhmo
08-20-2015, 00:37
اخي الكريم لقد سمعت عن هدا النع لكنني من المملكة المغربية و لا اعلم ان كان ممنوع في مصر المغرب مسموح
موفق
شكلرا

المفروض الكل يعرف التفاصيل بردو لان كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه في مجال عمله

forex all arabes
08-23-2015, 23:15
مرحبا اخي الكريم وسعدت بموضوعك مش كل شركات الفوركس انا كمان فى qnp بس
من الاحسن اتجة على البنك العربى الافريقى يارب اكون افدك واتمني لك مزيد من الربح

andro2016
09-29-2015, 15:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى انا بتعامل مع بنك نتلر بسحب علية وان شاء الله
هشوف وسيط علشان ياخذ المبلغ ويرسل لى فلوس مصرى ب اى طريقة مثل الحوالة بالتوفيق اخى

Mazin Awwad
10-04-2015, 03:26
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و يارفعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك يت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Roshdy
10-04-2015, 04:08
بالفعل تراود الفترة اللى فاتت الكلام ده اعتقد الحل فى البنوك الاليكترونيه

Mazin Awwad
10-04-2015, 20:15

magdyking
10-04-2015, 20:17
الفوركس علم له اصول وقواعد مثل الكيمياء والفيزياء والاحياء تنتفي فيه العشوائيه تماما ولكنه يعتمد في المقام الاول علي الاخبار ثم الاستراتيجيات القويه ومن ثم اتبع خبير او توصيات اذا كنت مبتدي اما بالنسبه لاجابه سؤالك هي بطاقة البنك الهلي المصري ممكن تعمل بيها اي حاجة علي النت من سحب وايداع

katreenaziz
10-04-2015, 22:50
اخى الفاضل انا مش بحول على البنك ومجربتش الموضوع دا بس انا بحول على نتلر ومعايا كارت نتلر وبسحب من اى atm بدون مشاكل دور على طرق تانية هتلاقى بلتوفيق

take-profit
10-05-2015, 12:52
مفيش حاجه اسمها منع تحويل الاموال الي الخارج و من الممكن السحب و الايداع عادي
و لا تصدق اي اشاعات تسمع عنها حتي لا تيأس

ASMAA TAHA
10-30-2015, 16:12
اعتقد انك ممكن تحول الاموال باى طريقة من الطرق خصوصا ان هناك وسطاء كثيرون جدا على شبكة الانترنت من كل البلاد العربية ممكن من خلالهم بتم تحويل الاموال من على اى بنك للبلد

hichem ezzeddine
10-30-2015, 16:13
شكرا أخي العزيز على هذا الطرح ،لأنني أعاني من نفس المشكل
وأستفسر كيف يمكنني حله .أذكر أنني من المغرب

sohayla
10-30-2015, 16:43
يا اخي الكريم المهم ممكن ان تستعمل البنوك الالكترونية كى تفى بلغرض دون حاجة للتحويلات العالمية بين البنوك
والله الموفق والمعين

mida2014
10-30-2015, 16:50
اخي الفوركس يحتوي على عدة مخاطر اهمها ضياع الحساب وتمرغنه وخسارة الاموال لدالك ينصح بئدارة راس المال بشكل سليم والمحافضة على الحساب لاطول مدة

ahmed bakry
11-01-2015, 02:03
اة طبعا دة شيء مظبوط البنك لمركزى منع دة من فترة لظروف اقتصادية ف مصر ومعروفة للكتير طبعا مش خاصة بلتداول ولا حاجة وشكرا

asxqwzdcefv1
11-12-2015, 13:25
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا فوق مقبض

dhmo
11-12-2015, 13:57
اة طبعا دة شيء مظبوط البنك لمركزى منع دة من فترة لظروف اقتصادية ف مصر ومعروفة للكتير طبعا مش خاصة بلتداول ولا حاجة وشكرا

اخبارها بتولد سيوله في السوق ولكن بردو لا يمكن الحكم اخي بالسيوله دي لان جني ارباح كبيره ممكن تحصل صدفه لكن المحافظه على مستوى ربح معين لفتره طويله او بصفه مستمره هو الفيصل
هنا الي بيفرق بين المتاجر الناجح والعكس

Bassem Hassani
11-12-2015, 14:02
انا اول مرة اسمع الخبر دا بس كنت سمعت قبل كدا ان الفوركس محظور فى مصر ودا لان البنوك فى مصر او اى دوله تانى مش عايزاك تتداول فى الفوركس لان دا بيضعف العمله بتاعتها لان السحوبات الى انت بتسحبها من الفوركس بتكون بعمله تانى وانا شايف ان الفوركس مناسب جدا لدولة زى مصر لانه بيوفر فرص عمل للشباب وكمان بيوفر العملة الصعبة من خلال سحوباتك فى الفوركس

osama147
11-12-2015, 14:16
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
اخي ممكن ان يتم ارسال واستقبال الاموال من شركات الفوركس او اي شركات اخرة
من خلال اخي الفيزا كارد او البنوك الاكترونية الاخرة المعروفة فى الانترنت
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

rifi
11-12-2015, 14:47
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
نعم هدا موجود في الدول العربية ليس فقط في مصر ولكن هنا كثير من الطرق لإخراج الأموال لكي تتداول بها ولا أعرف لمادا يضعون الصعوبات لإخراج المال

dhmo
11-12-2015, 15:17
نعم هدا موجود في الدول العربية ليس فقط في مصر ولكن هنا كثير من الطرق لإخراج الأموال لكي تتداول بها ولا أعرف لمادا يضعون الصعوبات لإخراج المال

بس احنا بنعمل في سوق عالمي وهو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

doaa sary
11-12-2015, 15:26

yahoo11
11-23-2015, 14:57

yansane
11-23-2015, 15:13
انا كنت بعمل من بنك باركليز لكن ده كان من سنة مش عارفة الوضع ايه دلوقتى فعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك الالكتروني تقبلوا مروري
ربنا يوفقك

houssemmidou4
12-16-2015, 01:28
حقيقة انا لا اسكن في مصر و لا يمكنني الاجابة عن تساؤلك و لكن اذا قالها لك عامل في البنك فهذا
صحيح 100/100 لان البنك يسعى لتهيل الامور على الزبائن و ليس تعقيدها

عاشق الفوركس
12-16-2015, 23:27
والله الامر يعود للسياسة التى تنتهجها مصر تجاه العمله واضن ان اغلب الدول لا تسمح بتصدير العمله للخارج ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

yansane
12-17-2015, 13:35
اخى الفاضل انا اعلم انه من الصعب ان تحول الى شركات الفوركس ولكن هناك طرق كثيرة يمكن من خلالها ان تقوم بشحن حسابك باى شركة اخى انت ممكن ان تعمل فيزا وتتعامل بها عادى وتشحنها ولا يوجد بها اى مشكلة
والله الموفق

barakat
12-17-2015, 14:36
بالطبع أخي فأي انسان متعلم بكل تأكيد بيعرف ياخد قرار في أي حاجة هو اتعلمها حتي لو كان في مجال المحاسبة أو في مجال إدارة الأعمال

neverlityouco1
12-20-2015, 12:14
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Zezobebo3
01-25-2016, 04:59
تقبل مروري

salahedin
01-25-2016, 05:02
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اسعد الله ايامكم خير
اعتقد انك ممكن تحول الاموال باى طريقة من الطرق خصوصا ان هناك وسطاء كثيرون جدا على شبكة الانترنت

mahmoud massry
01-27-2016, 03:40
تحويل الدولارات ممنوع فى مصر فعلا بس ممكن انك تشتغل عن طريق البنوك الالكترونيه هتقدر تسحن ووتسحب بكل سهوله

never6
01-28-2016, 15:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

heroo252
01-28-2016, 17:00
الحقيقه لا اقتصاد البلد مش مستحمل ضياع عمله صعبه دورنا فى الفوركس
ندعم اقتصاد البلد باضافه اموال ودولارات للبلد مش اننا نخرجها من البلد للخارج

AHMED91
01-28-2016, 17:28
اعتقد ان التحويل الخارجي متاح ولكن اعتقد ايضا ان بعض البنوك فقط هي من تقوم
بهذ الامر وبالتالي فان التعامل مع البنوك الخاصه افضل كثيرا من التعامل مع باقي البنوك ايضا

aminetns
01-28-2016, 18:57
السلام عليكم
طلبات أعانات البطالة اﻷسبوعية و الممتدة.
التوقع : اقل من السابق. سيكون تأثير متوسط
سلام

latraaa
01-29-2016, 16:18
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها، و لكن أرى ان الموضوع فيه الكثير من اللبس، لا أعتقد أن الأمر ممنوع بالشكل الكلي، و عليه لابد من أنه يمكن أن يكون هناك تسقيف فقط

never5
01-30-2016, 18:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hossam122
01-31-2016, 20:58
طبعا دة ممنوع ولكن هناك طرق كتيرة للتغلب على هذه المشكلة مثل فتح حساب فى البنوك الالكترونية وتحويل الفلوس منها الى شركات الفوركس

reyad george
02-01-2016, 00:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل مش كل شركات الفوركس انا كمان فى qnp بس الافضل استخد ام توماس كوك بالتوفيق لك يا اخى

نادر صباح الدين
02-01-2016, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا العزيز إن المتاجرة بالدولار والعملات الأجنبية المختلفة يعد من المشكلات الصعبة لدى العديد من االدول العربية، نظرا لضرورة سعي الدولة للمحافظة على العملات الأجنبية، باعتبارها تشكل رصيدا ماليا تستعين به الدولة لمعالجة قضايا أكثر أهمية، وغالبا ينطبق ذلك عى أغلب الدول العربية غير المنتجة للنفط والتي تعاني من نقض في الاحتياطي من العملات الأجنبية.

never10
02-09-2016, 17:48

chouaib112
02-19-2016, 21:39

Dr. answer
02-19-2016, 21:57
السلام عليكم
الحكومه المصريه منعت تحويل الدولار من مصر حفاظا على سعرها وتواجدها في الاسواق المصريه
حتة لو حولت دولارات من الخارج الى مصر سيتم تحويلها الى العمله الرسميه الوطنيه

Ibrahim gad
02-22-2016, 17:12
منع تحويل الاموال والدولارات من داخل مصر الي الخارج
نشاطها علي شقين الأول تحويل الاموال من مصر للخارج وهذا لايتم ... هناك احصائيات شهرية ترصد حركة الأموال المحولة الي الداخل والي الخارج لضمان

latraaa
02-22-2016, 19:01
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على التفصيل و أتمنى ان يتم حل المشكل للإخوة الكرام المقيمين في مصر الحبيبة إنشاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، نراك في مواضيع أخرى

ahmedmomenali
02-22-2016, 20:22
اعتقد ان الموضوع ده ممكن يكون بسبب ارتفاع الدولار في مصر لكن انا شخصيا
مجربتش اعمل تحويل للدولار الى خارج مصر

ملاك الروح
02-22-2016, 22:16
اعتقد انه يجوز اخي الكريم - عليك ان تتاكد من البنك او تفتح حساب في بنك اخر يمكنك من تحويل الدولارات
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري واحترامي ،،،

big.pharaoh
02-22-2016, 22:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....بص هى اغلب البنوك بترفض التحويل للخارج خصوصا لحسابات الفوركس فاحسن حاجه هى البنوك الاليكترونيه

محمد فاروق
02-22-2016, 22:38
اخى الفاضل موضع عدم السماح بتحويل العملة الاجنبيه للخارج غير مقيد ولكن بشروط هى الايتجاوز 10الاف دولار . لكنك ان اردت الاشتراك فى شركة فوركس او غيرها فطبعا مش هتشترك ب 10 الاف دولار لان اى حد بيبدا بمبلغ بسيط . ولو كنت هتشترك بمبلغ كبيير ممكن تحوله على فترات او مراحل . لان تحويلك 10 الاف دولار دفعة واحدة بيعرضك للمسؤلية القانونية ليه ؟ ومش ليه ؟ ومن اين لك ذلك ؟ ورايح لمين وعشان ايه ومووال كبير انت فى غنى عنه .. فلو اردت تحويل مبلغ كبير تقدر تحوله على مراحل هذا افضل شىء

chouaib112
03-03-2016, 22:01

alialkhbeer
03-03-2016, 22:12
تقبل مروري

talel babchia
03-03-2016, 22:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس ليس ممنوع في مصر اخي حيث تم عمل نقابة للتجارة الالكترونية كهيئة للمحافظة علي حقوق المتاجرين من خلال النت
ايضا يوجد لكثير من الشركات مكايب في مصر لكن لا اعرف انستا لها مكتب ام لا............................................. التوفيق للجميع

lebouziramzinio
03-07-2016, 01:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل اخى انت ممكن ان تعمل فيزا وتتعامل بها عادى

حسام العدل
03-07-2016, 03:53
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

elnagar
03-07-2016, 04:59
السلام عليكم اخى الكريم انت ممكن ان تعمل فيزا وتتعامل بها عادى وتشحنها ولا يوجد بها اى مشكلة واو ممكن الحوالة البريدية والله الموفق

yousse
03-07-2016, 05:39
أنا لا اقطن بمصر ليس لدي معلومات بهدا الشأن ولكن أضن أنه ليس من الممكن أن لن تكون هناك وسيلة الإرسال الأموال إلى الخارج وين لا سنرجع الى العصور الوسطى

karinho1991
03-20-2016, 16:36
ربنا يوفقك

tarek2016
03-20-2016, 17:17

joker7diaa
03-20-2016, 17:23
نعم سمعت في الخبر ده من زمان ولا اعرف اذ كان مطبق على حد الان ام لا لاكن هناك طرق كثير من اجل الايداع في شركات الوساطة غير التحول البنكي

abderrahmenanis
03-21-2016, 12:59
ربنا يوفقك

abdelmadjid41
03-21-2016, 13:39
السلام عليكم و رحمة الله اخي الكريم اسف انا من الجزائر و لا استطيع افادتك بخصوص هذا الموضوع لانني بعيد كل البعد عنه

aissahd
03-21-2016, 13:59

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

neversi4
03-22-2016, 13:07
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mhmd.hmdy
03-22-2016, 13:38
الحكومه والبنك المركزى كانوا لازم يعملوا كده الدولار فى ازمه
والحد من خروجه خارج البلاد كا نضوروه ملححه والا كانت الامور هتسوء اكتر واكتر

اقلام الحرية
03-22-2016, 13:40
لقد تعاملت مع الكثير من شركات الفوركس ولكنني وجدت أن شركة أفكس بروتريد **protradeهي أفضلهم وأضمنهم في نفس الوقت وهذا هو موقعهم الرسمي:
www.**protrade.com/ar
ولفيديو الشرح عن الشركة اضغط على هذا الرابط
https://www.youtube.com/watch?v=mQm2eG524B4

aym
03-22-2016, 13:40
منع تحويل الدولارات من داخل مصر الى الخارج اخى الوضع الاقتصادي فى مصر الان يعطى الحق للحكوم
ان تتاخذ اى قرار يساعدها فى الحفاظ على الاقتصاد المصري

big.pharaoh
03-22-2016, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..... سيبك منهم اصلا خدمة البنوك في مصر اي كلام ومقرفين جدا والله كبر دماغك واشتغل على البنوك الاليكترونيه

عبد الرحيم رافا
03-25-2016, 02:44
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بالجميع صغارا و كبارا و مساؤكم سعيد ان شاء الله نستفيد جميعا
الحمد لله احنا ف المغرب عادي عندنا

aissaalg
03-25-2016, 21:30
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

neverlit4
03-26-2016, 15:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

مبتدئ و لكن...
03-27-2016, 00:33
لقد تعرفت على الفوركس عن طريق اصدقائى وحقيقى فى اول الامر كنت متردده الدخول لعالم الفوركس وكنت حاسه ان الموضوع صعب جدا لكن بصراحه بداوا بمساعدتى ووضعونى على اول الطريق وبدات فعلا بالتعليم واخد الكورسات ومشاهده الفيديوهات وبنصحونى انا ابدء اولا على حساب الديمو او التجريبى وحقيقى استفدت من كثيرا

sleh bouabid
03-27-2016, 00:34
هاته هي الهمة فكل شيئ لابد له من تخطيط
و الله أعلم و الله الموفق

البرنس ميدو
03-27-2016, 00:40
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم من اسهل طرق عمل الفيزا عاديه وشحنها سريع وهى افضل من التحويلات وشكرا و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mazenaissa
03-27-2016, 00:59
الســـــــــــــلام عــــــــــــلــــــــــي ــــــــــــــكــــــــــ ـــــم و رحــــــــــــــــــــمـة الله و بركــــــــــــــــــــــ ـــــاتــــــــــــــــــ ــه ، اللّــــــــــهــــــــم صــــــــــــــــــلـــــ ــــــي و ســــــــــــــــــلـــــ ــــــم على ســــــــــــــــــيدنـــ ـــــــــا مــحمــــد
ان شاء الله يقوم الاعضاء بافادتك
اتمنى التوفيق للجميع

جمال صادق
03-27-2016, 01:07
اعتقد ان سايسات البنوك المركزية التى تكاد تكون خاطئة هى من الممكن ان تظل على راس اهم الاسابا التى تتدخل لمنع او تسهيل التعاملات بالعملالت الاجنبية

saleh1991
03-27-2016, 01:14

Mohamed Mounir Mahmoud
03-27-2016, 02:03
السلام عليـكم ورحمة الله وبركـاتــه اخـى الكـريــم.............
اشكرك علي هذا الموضوع الشيّـق واتمني لك النجـاح والتوفيــق.............
جزاك الله خــيـراً وتحياتــي ...... :)

karbon
03-27-2016, 02:05
شكرا لك اخي الكريم علي الاخبار الاقتصادية الرائعة جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولنا جميعا ان شاء الله

QQahmedQQss
03-27-2016, 03:17
السلام عليكم اخى العزيز موضوعك مهم جدا بالنسبه لنا نحن الاعضاء المصريين
لا اظن ذلك اخى هما قاموا بفرض قيود وتقلليل الحد الاعلى للارسال وهكذا

kheireddine
03-27-2016, 03:38
♣♣♣☻☻☼♣♣☻♥♠☼♣♦•☻ ◘☺♦♣☻♥☼♣:bravo:
☼♠♣♦♣♣♣♦♣◘☼A♦☼☻☼☼ حب ان اوجه تحياتي وشكري للاخوه والاخوات الافاضل ولم يبخلوا علينا بافكارهم ولابتجاربهم التي ساعدتني انا شخصيا في هذا المجال المتلاطم .جزاكم الله كل خير.

• ثالثا :اعرفكم بنفسي انا احد المتابعين بصمت من حوالي سنتين باحثا عن هدفي في الفوركس (الحمد لله اظن اني وصلت لبدايهؤ♣♣♣☼♣♣♣♣♣▬ الطريق الصحيح بالنسبه لي .....☼☼♣♣.)والان حان وقت سداد الدين(والحمد لله خلصت فتره الامتحانات ادعولي ...) وان ادلوا♣♣♣♣ بتجربتي والكنوز التي☻☻▐▐▐ وجدتها في طريقي☼♣♣ الفوركساوي♣♣♣♣♣☻☻♣♣♣ لعلي اكون سبب في مساعده احد☼♣♣♣♣ (همسه ♣♣♣♣☻▬♣♣♣♣♣▬☻2:ساقو بنشر الموضوع في المنتدايات التي كنت اتابع فيها ولا مانع لدي من ان♦♦♦♦ يقوم اي احد في نشر▬▬♥╬▬☼☼ الموضوع☼☼☼ اذا وجد فيه الافاده)▬▬☻♣♣♣▬▬♫☼4• •☼♠♣♦
• طب ليه سميت الموضوع كنوز.....هل اتيت بشئ جديد في▬▬☻☻☻☻ الفوركس؟
لا انا لم اتي بشيئ جديد ولكني ساتطرق لمفاهيم وثوابت في الفوركس معروفه للجميع ♣♣♣♦☺5•♦•♣☼#•♥☻♣◘♣ ♣«♠♣♦☺♦☻☻♣◘◘♣☻♣♦♣ ♦☺♦♣☻♠♣♦•♣↕7♦

khaledbouiddouh
03-27-2016, 03:45
الحقيقة اخى انه من الصعب ان تحول الى شركات الفوركس ولكن هناك طرق كثيرة يمكن من خلالها ان تقوم بشحن حسابك بأي شركة و يمكنك استعمال الفيزا او مستر كرد
و شكرا اخي الغالي على الطرح و انشاء الله تكون استفدة

kheireddine
03-27-2016, 04:07
♣◘•♣◘♣♣◘◘◘♣♣◘•♣♣ ♣♣♣◘◘◘♠♣◘◘◘◘♣♣♣♣ ♣◘◘♣-5♣♣قلصت العملة الخضراء جزء من الخسائر التي تكبدتها أمام العملات الرئيسية وعلى رأسها العملة الموحدة لمنطقة اليورو خلال الجلسة الأمريكية عقب ارتفع اليورو أمام الدولار في مطلع تداولات اليوم الجمعة لأعلى مستوياتها في عامين وسط إنطلاق العد التنازلي للعام الجاري 2013 وعمل المستثمرين على تعديل مراكزهم المالية.
هذا وقد استمدت العملة الموحدة لمنطقة اليورو الدعم من كون البنك المركزي الأوروبي بصدد تنفيذ ما يسمى ♣♠♠○○○○بتقييم جودة الأصول والذي قد يعطي تصور عن مدى احتياج المصارف الأوروبية إلي دعم رأس المال ما حفز☼☺5☺5 الطلب▬☻☻☻☻2 على اليورو☼♣♣♣☻│##♣☻∟∟▬☻ ☻☻╬☻☻♣♣♣☼☺5☺5 وفقاً لما صدر♣◘♣◘• £عن مؤسسة ☼☼رويترز للأنباء♣♣♣▬╬▬▬♣♣◘.
وفقا لذلك فقد أظهر زوج اليورو مقابل الدولار ارتفاعاً علي الرسم الياباني اليومي ليتداول حالياً عند مستويات 1.3763 وذلك بعد أن حقق الزوج أعلى مستوي له خلال تداولات اليوم عند مستويات 1.3893 وأدنى مستوياته عند 1.3687، من المتوقع أن يتداول الزوج♣♣♣♣♣♣◘☻☻☻2 اليوم بين مستوى▬▬☻2☻☻▬▬☻☻☻☻☻ الدعم الرئيسي عند مستويات ☼☼1.3600 ومستوى المقاومة الرئيسي عند مستويات 1.3930. ♣♣♣21•◘♣♠••5♣•♦☺♣7♣ •♦☺♦•♣☻♥6☼ا♦•♦♣◘♣ ◘♣◘◘♣•♦•♦

neversi4
03-28-2016, 13:44
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

hamed mohamed
04-12-2016, 15:43
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق..--**--..
--------------/////*********/////----------------

neverlit5
04-13-2016, 12:47

YSN
04-16-2016, 19:45

moura
04-16-2016, 20:43
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

يحيى
04-16-2016, 22:25
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

hossam123
04-16-2016, 22:45
افضل طريقه والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه وهو يحولهم لك اموال في اي بنك

احمد عبد الباسط
04-29-2016, 06:23
لالا القرار دة غير صحيح
هو حجم بس حجم التحويلات لكن هناك بنوك كثير يتم من خلالها التحويل وعن تجربة شخصية
بنك hsbc مثلا بيقبل تحويلات للفوركس ولكن فى اليوم 1000 دولار فقط ويقبل اى تحويلات داخلية بدون مشاكل

mohcine amari
04-29-2016, 11:01
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الملك لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له .صباح الفل لكل السادة الكرام
اخي المغرب ايضا يمنع هده الاشياء ممنوع اخراج اكتر من 1000دولار

midouknight
04-29-2016, 11:44
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي اتمنى من جميع الاخوة المصريين أن يفدونك
مع انني لا أضن أن هناك منع ل تبادل الدولار مع الجنيه المصري

alasfarahmad
04-29-2016, 12:10
السلام عليكم ورحمة الله، لا اتصور بأن هناك منع للتداول في الفوركس، ولكن يمنع تحويل الدولار إلى الخارج لاعتارات اقتصادية مختلفة، أما استقبال الدولار فهم متاح للجميع كما اتصور، ولهذا فإن ايداع الحسابات عن طريق البونص يعد ضروريا وهاما بالنسبة لمصر وللدول العربية التي تكون فيها صعوبات التحويل.

FOREX7
04-29-2016, 12:25

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربييجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

mohamedforex4
04-30-2016, 16:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا اخى الفاضل انا اعلم انه من الصعب ان تحول الى شركات الفوركس ولكن
هناك طرق كثيرة يمكن من خلالها ان تقوم بشحن حسابك باى شركة والله الموفق وشكرا .

الاصيل
04-30-2016, 16:54
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ليست لدى اى فكره عن هذا الموضوع
ولكن اعتقد ان الايداع فى حساب شركات الفوركس له طرق كثيره ومتعدده
تمنياتى لك بالتوفيق و النجاح
السلام عليكم

adamarwan
04-30-2016, 16:55
اخى التحويل الى الخارج دالك على حساب البلد بتاعك
لبدم ان تتوجه الى احد البنك ولكى تتعرف على الامر وما الحل اادا كان لا يمكن
هد كله ممكن ان تتعرف عليه انت
وحظ موفق

never1
05-05-2016, 13:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

the iraqiwae knight
05-05-2016, 17:12
السلام عليكم هذه السياسه البنوك في التعامل وبالذات البنك المركزي ولكن هناك العديد من الطرق التي تستطيع من خلالها تحويل المبالغ بصورة غير مباشرة

cicinhoo
05-05-2016, 17:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم يمكن تحويل نقودك
وبطريقة امنةعن طريق ويسترن يونيون او بطاقة ائتمان بنكية وشكرا

nader
05-05-2016, 17:38
هو بصراحة اخي في جل البلدان العربية
الامر مطروح بالنسبة لتحويل العملة وتعبت افكر ليه المنع وما هعي اسبابه
مع العلم انهم يبيعون لك باثمنة خيالية يعني ارباحهم مضمونة ومع ذالك المنع هو سيد الموقف
استغراب لم اجد له اي تفسير وما هي مبرراته الله اعلم
بالتوفيق

ghost.mastar
05-05-2016, 19:13
اول مره اسمع عن الموضوع ده فى طرق كتيره انك تعمل ايداع او سحب
لو عايز تعمل ايداع ممكن تتعامل مع وسيط وتحول فلوسك على المونى بوكر اسكر مثلا او باي بال
ولو عايز تحول فلوسك الى الى بنك ممكن تحول من البنك الالكترونى الى انت حاطط فيه فلوسك

Mr-alialkhbeer
05-05-2016, 20:33
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

---------- Post added at 08:33 PM ---------- Previous post was at 07:38 PM ----------

ربنا يوفقك
~~~~~~~~~~

aissaalg
05-27-2016, 21:05
الســلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بـركـاته
زميلي في الفوركس و المنتدى كل الشكر و الثناء على المعلومات القيمة
في انتظـار جديدك ومواضيعك الشيقة

messaoud43
05-27-2016, 22:35
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

zaza0519
05-27-2016, 23:43
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

masr16
05-29-2016, 10:42
ربنا يوفقك

nonam
06-21-2016, 16:11
السلام عليكم .... بالفعل المشكلة دي كبيرة ومن المهم جدا التعامل مع طرق السحب والايداع لانها من اهم الادوات اللي من الممكن ان تتابع التعليمات اللي فيها ومن المهم ان يكون الطرق بتاعه ارسال الاموال مضمونة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

الصبر
06-21-2016, 16:25
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♣♠6

analyst
06-22-2016, 01:49
للاسف اخي الكريم انا لا يمكن ان اجيبك لان هذا السؤال موجه للاشخاص الذين يعيشون في مصر اتمنى ان تكون قد تحصلت على الاجابة المناسب اخي الكريم

kaka16
06-22-2016, 12:10

Mustafa gamal
11-28-2016, 18:24
هذا في رأيي أمر سلبي للغاية لأن كثير من الوظائف مثل الفوركس تعتمد على ارسال المال للخارج ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

latraaa
11-28-2016, 19:01
و الله يا اخي الكريم ارى انه من الأفضل في هده الحالة العمل على التحويل على بنك ناتالر القيم البريكاني و الدي يقدم بطاقة ماستر كارد قيمة و راقية و مجانية يمكنك أن تقوم بالعمل على السحب على اية ماكنة تدعمها

mhenen1791
11-28-2016, 19:08
اخى بالفعل ان البنوك منعت التعامل بالدولارات الا فى حالة السفر فقط يعنى لو انت هتسافر يعطوك وحتى هذا لك كمية محددة
يعطوها لك وليس كما تطلب ولكن ان اردت ان تشحن حسابك فعليك بالوسيط هو افضل طريق للتعامل وايضا عن طريق
شرائك لفيزا كارد او ماستر كارد ويمكنك التعامل بها

tamermosa
11-28-2016, 20:19
بالفعل تم وقف تحويل الدولارات خارج مصر ، حتى الفيز برضه اتوقف التحويل منها الى شركات الفوركس تماما ، حتى شحن البنوك الالكترونية ك نتلر و غيرها تم منعه من مصر ،
للأسف معدشي في وسيلة الى الوسطاء فقط ، لو عارف وسيط موثوق ادفعلة بأي حوالة بريدية و هو يودعلك في بنك الالكتروني و بعدها تحول من بنكك الالكتروني الى شركات الفوركس
بالتوفيق

mahmoud552
11-28-2016, 20:56
البنوك اخى فعلا لا تتعامل مع الفوركس الان فاصبحت البنوك تحذر التعامل من تحويلات الفوركس
فحضرتك ممكن ان تتعامل مع البونك الالكترونية زى نتلللر وغيرم من البنوك الالكترونية

foxforex2020
11-28-2016, 21:26
اهلا اخي اضن ان ليس تحويل الدولار هو الممنوع بل تحويل الى شركات الوساطة للفوركس هو الامر الممنوع و لكن اضن ان هذا تم الغائه منذ قرر المركزي المصري تعويم الجنيه

houarisat
11-28-2016, 22:46
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
لا يمكن منع الفوركس ف أي بلد أخي لأنه الفوركس يتم التداول به إلكترونيا يعني لا يمكن منعها إلا إذا تم منع الشركة من التداول داخل البلد وكذلك الدولار لأنه إلكتروني

thewaytosucsess
11-29-2016, 13:53
بصراحة مش عارف اخى الكريم هل المعلومة دى صحيحة ولا لا وهل تم تعديلها من وقت كتابة الخبر حتى الان ام لا
ولكن اعتقد ان بنك كيو ان بى بيعطى فيزا انترنت ومفيش عليها قيود انا معايا واحدة وبستخدمها عادى ايه المشكلة
انما حكاية منع التحويلات من خارج مصر وداخلها دى غريبة ومش عارف ايه مدى صحة هذة المعلومة

bakup28
11-29-2016, 15:14
فعلا في كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه
والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم احد الوسطاء
تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه

ابوفؤاد
11-29-2016, 15:29
فى مصرنا الحبيه القياداتت فى وادى و الدنيا كلها فى وادى اذ انه لا يعترف بتلك التجاره هنا فهى ليس بالتحريم و التحليل و عليه فان انت اردت ان تعمل البطاقه فقط قل له الشراء من الانترنت

Samira shabban
11-29-2016, 15:34
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه وانا عضو جديد فى المنتدى وانصحك ان تتعامل مع البنوك الالكترونيه واعتقد انا شركه انستا لديه بطاقه
وشكرا لك

midouknight
11-29-2016, 15:39
أخي الغالي أضن أن تجارة الفوركس غير
ممنوعة في مصر ولكن هنالك اشكالات في التزود
بالدولار أنا شخصياً أنصحك بالبث عن وسيط تجاري ل تسهيل العملية

zizoo99
12-01-2016, 21:12
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخى على استفسارك فبالفعل منع البنك المركزى تحويل الاموال الى الخارج نظرا لاننا فى دولة التخلف الاصلى بطعم الجهل مش عارف ليه الحكومة بتعمل كده ؟؟ يمكن علشان مش عاوزة تنفع باقى الدول اللى بيشحتوا من مصر

youssefcb
12-01-2016, 22:05
شكرا لك يا اخى بالفعل فان هناك الكثير من المبتدئين و الذين يظنون أنفسهم بانهم ملكوا الفوركس و فى الحقيقية كل هذا كلام فاضى و مش بعيد يكونوا شبعوا خسائر و مرجنه و يحبوا يتاجروا بأموال الناس بالباطل حسبى الله و نعم الوكيل

عبد الرحيم رافا
12-01-2016, 23:20
السلام عليكم ورحمة الله
اخي انا اسمع من ناس مصر الطيبين على ان لديهم بنك الاهلي عندك فيزا كارد انترناسيونال و صالحة للنت

big.pharaoh
12-01-2016, 23:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... والله البنوك كل شويه يطلعولنا بافتكاسه. مره يلغوا. ومره يزودوا النسبه المئويه على الايداع . حاجه صعبه بصراحه

latraaa
12-02-2016, 13:10
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و اتمنى ان تمر هده الأزمة على مصر بردا و سلاما إن شاء الله، و أرى انه من الإفضل العمل على تحويل المال الدي تجنيه من التداول على بنك ناتالر القيم و من ثم يمكنك أن تسحبه

bakup28
12-02-2016, 19:00
كثير من البنوك عملت كده لكن انا شايف افضل طريقه
والاسرع في تحويل الاموال هو الوسيط بمعني ان تكلم
احد الوسطاء تعطي ليها مثلا فوفدون كاش او حوله برديه

rahigrib
12-02-2016, 20:42
هذا مشكل حقيق وان الامر فيه اجحاف وهذا من حقي في الشحن ومن حقي ان افعل ما اشاء
لكن ان يحدث هذا فهذا غير عادل لذا عليك ان تبحث على وسيلة اخرى مثل
شحن بنك نتلر عبر الوسطاء

Islam Saad
12-02-2016, 20:50
بِسْم الله الرحمن الرحيم فعلا اخي مت الصعب تحويل الأموال اللي الفوركس بس ممكن تقدر تحوله من اي موقع اخر وفي طرق كتير لذالك ممكن تبحث في المنتدي عنها

Mohamed Khateeb
12-02-2016, 20:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فعلا اخي الكريم في الوقت الحالي مصر تمنع تحويل الاوراق الاجنبيه من داخل البلد والي خارجها برا البلد ولهذا انا الحمد لله استخدم
في سحب الاموال البنوك الاكترونية فاهي اسهل لي وافضل بكثير من من اية طرق اخري

big.pharaoh
12-02-2016, 21:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... بص. احسن حاجه انك تريح نفسك خالص وتتعامل مع وسيط اليكتروني معتمد وخليك مع البنوك الاليكترونيه

zakija
06-02-2017, 16:35
شكرا لك أخي الكريم على هذا الموضوع
الرائع والجميل والمفيد لجميع أعضاء منتدى فوركس العرب
بارك الله فيك وجزك الله خيرا

hoos
06-06-2017, 18:22
لا يا افندم هو ماتمنعش نهائا هو شغال في بعض البنوك اللي ليها تعاملات
دولية وفروع في باقي دول العالم وبيكون ليه ليمت معين في الشهر

mrmrmrmr
06-06-2017, 18:40
لابد ان تحترم قانون البلد وهناك أشخاص وسطاء يقومون بالسحب والتحويل على اى طريقه انا تحددها فإن هذا المجال يوجد به طرق كثيره الربح بدون ان نخالف القوانين

nour3iny
06-06-2017, 18:54
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
فعلا طرق السحب او الايداع من خلال البنوك المصريه اصبح شئ مستحيل لما تفرضه الحكومه من قوانين تقبل مرورى

manal1
06-06-2017, 19:06
بجد فعلا من أروع المواضيع هنا في المنتدي تسلم ايدك علي الموضوع الرائع والمفيد جدا للجميع .
بالتوفيق لك ولنا ولكل اللإخوه في المنتدي .. بالتوفيق لك اخي الكريم وكل عام وأنتم بألف خيرر