PDA

View Full Version : لى مش فاهمين التعامل فى الفوركس

Pages : [1] 2

ma7md ma7moud
01-08-2015, 13:37
نصيحة متعملش اى حاجة وانتا مش فاهم لان مش كل حاجة بتعملها وانتا مش فاهم بتعدى لازم تبقى فاهم انتا بتعمل اى ف الفوركس خصوصا لما تيجى تعمل صفقة او تجارة ......لانهم مش سهلين زى الردود

مصطفى حمدان
01-12-2015, 15:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخى الفاضل يجب على انسان ان يكون خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله وخاصة اذا كان مجال عمله يختص بالعمل بالاموال والعمل بنسبة مخاطرة عالية

ibrahim forex
01-12-2015, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا وكما التجارة فى الفوركس لازم تكون على فهم حتى تقدر ان تتعامل مع السوق لان ممكن
باى غلطة ان تخسر الحساب كله ولا كانك فعلت اى شئ ربنا يبعد عننا الخسارة

---------- Post added at 06:58 PM ---------- Previous post was at 06:57 PM ----------

فعلا وكما التجارة فى الفوركس لازم تكون على فهم حتى تقدر ان تتعامل مع السوق لان ممكن

menna 2012
01-12-2015, 22:22

anwerhamo
01-12-2015, 22:26
نعم اخى الفاضل فالتعامل مع الفوركس مبنى على علم وتعلم جيد وتدريب على الديمو ليس سهل فهو يحتاج لخبره كبيره لانه مجال واسع وتجاره عميقه يمكن ان تفقدك اموالك وتخسر فيها لاقدر الله وممكن ان تربحك وتصبح ثريا من وراها ولاكن بالتعلم ومعرفه كل شى عنها

Hassan Owen
01-12-2015, 22:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد شكرا لطرحه وياريت الكل يستفاد منه
بالفعل ده موجود بس انا عن نفسى بفضل انى اجلس على
جهاز الحاسوب الخاص بى للتداول وتقبل مرورى اخى

kounra
01-12-2015, 22:55

---------- Post added at 08:55 PM ---------- Previous post was at 08:39 PM ----------

mawwalmammo
01-12-2015, 23:06
اتخاذ القرار صعب وهو غير سهل في مجال الفوركس لان فتح صفقة لا يمكن ان تتراجع عنها
او تتحفض فانت بمجرد فتح صفقة فانت وحدك من يتحمل مسؤولية صفقتك
لذا علينا ان نتنبه لاتخاذ القرار

ramdani
01-12-2015, 23:13
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم التعامل فى الفوركس فيه مخاطرة عالية لذلك احذر

ahmed mahmoud abdelhady
01-23-2015, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته
مشكور اخي الكريم على الموضوع الأكثر من رااائع
أتمني للجميع الاستفااده منه والتركيز على اهم النقاااط
تحياتي لك وللجميع
تقبل مروري ☻☻☻

a7med84
01-23-2015, 21:20
بالفعل السوق محتاج ال خبره كبير جدا فى التعامل به اعتقد ان مهم جدا

ان يكون هناك صبر كتير مننا بتاخده الاحلام وهو لسه لا يسعرف شئ عن لسوق والله المستعان

كاره المراقبين
01-23-2015, 21:32
سلام عليك ورحمه الله وبركاته اخي فعلا كلامك صحيح الفوركس بالذات مينفعش تتحرك خطوه وانت ش فاهم حتي وانت لو بتتابع توصيات جاهزه لازم يكون متابعتك ليها فائده وبتكسب من وراها خبره تفيدك بعد كده

mohyeldinnoor3783
01-23-2015, 22:05
ايوة طبعا معاك حق لازم اللي ياخد قرار انه يتداول في سوق الفوركس يكون عارف كويس اوي هو بيعمل ايه وعارف اساسيات وادوات التحليل في السوق مظبط استراتيجيته ومياخدش قرار قبل ما يفكر فيه كويس اوي وياخد خبرة من اي مكان سواء كتب او حتي اشخاص مخضرمين في المجال

hamza el
01-24-2015, 04:20
نعم اخي الكريم لازم ان تكون فاهم
و لكن الفهم ايضا لا ينفع لوحده فيجب ان يكون
فمع الفهم و الخبرة تستطيع ان تحقق داتك في هذا المجال
ستقول لي انه سوف اخسر مالي كله الى حين ان اصبح خبير اقول لك ليس بالضرورة فالحساب التجريبي لهذا اخترع
فهو يتيح لك ان تتاجر بدون مخاطرة اي بنقود وهمية

خيرالدين مهدي
01-24-2015, 04:23
نصيحة متعملش اى حاجة وانتا مش فاهم لان مش كل حاجة بتعملها وانتا مش فاهم بتعدى لازم تبقى فاهم انتا بتعمل اى ف الفوركس خصوصا لما تيجى تعمل صفقة او تجارة ......لانهم مش سهلين زى الردود
نصيحة رائعة حقا رغم بساطتها لكن مغزاها كبير حيث الغير متعلم يقع دائما في الاخطاء التي تودي به دائما الى الخسارة في عالم الفوركس
ومن الجيد ان نتعلم ونجرب حتى نصال الى الاحتراف
السلام عليكم

sarass11a
01-25-2015, 04:52
أحسنت أخى الكريم
بالفعل يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه
ثم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب الحقيقي
لكى تتعلم ازاى تكسب ارباحا

kimoaaq
01-25-2015, 05:33
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة اخى الكريم شكرا على الموضوع افادنى الموضوع كثيرا تقبل مرورى اخى الفاضل شكرا

ahmedibrahim258259
02-14-2015, 11:35
بسم الله الرحمن الرحيم طبعا اخي الكريم الواحد لازم موش يعمل حاجة والا وهو فاهمها كويس ولو موش فاهمها لازم يتعلم ويكتسب الخبرة
تقبل مروري

Mohamed Ibrahm
02-14-2015, 11:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخى الفاضل يجب على انسان ان يكون خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله وخاصة اذا كان مجال عمله يختص بالعمل بالاموال والعمل بنسبة مخاطرة عالية

محمد السيد محمد
02-14-2015, 12:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
تمام كده .. نشكرك على النصيحة وربنا يجعلك خير معين لزملاءك المبتدئين

aymanso
02-14-2015, 12:13
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كان المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

ilyes chaieb
02-16-2015, 10:50
اه انت تقصد يعنى الكلام مش زي التطبيق بالفعل ملحوظة جيدة التطبيق يحتاج الى ضوابط اكثر لانه في عامل المشاعر ممكن يتحرك و يعمل شغله علينا

ahmedmano
02-25-2015, 00:30
اخي الكريم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
من خلال تجربتي في الفوركس فان الفوركس
من امتع التجارات التي مررت بها في حياتي و
لكن علي الرغم من ذلك فانها تحتاج الي كثير
من الدراسات حتي تتمكن من النتاجره بمهاره
كبيره فيها و من اهم هذه الاشياء ادارة رائس
المال و تحتيد نقط الدعم و المقاومه و تحديد
اتجاه التريند ويجب عليك مراقبك السوق جيدا
ومواقع الاخبار و التوصيات ورائي الشخصي
اني افضل المتاجرهفي الايام التي لا يكون
فيها تذبذبفي السوق و النظر الي الاخبار الهامه
الله المستعان تقبل مروري

مامون سباعنة
02-25-2015, 11:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد :
اشكرك اخي العزيز على مرورك الرائع واشكرك على النصيحة الرائعة وتحيااتي لك اخي
واتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدة
تحيااتي للجميع .....

salem11
02-25-2015, 12:02
طبعا الواحد لازم اما يفتح حساب تجريبي يفتحه بنفس المبلغ اللي هيحطه في الحساب الحقيقي
ويعتبر انه بيشتغل على الحساب الحقيقي وان اي خسارة هيخسرها هتبقى حقيقية وده هيخليه يتعلم اكتر وميتسرعش في دخول صفقات على اعتبار انه حساب تجريبي

sherouk55
02-26-2015, 05:54
اتخاذ القرار صعب وهو غير سهل في مجال الفوركس لان فتح صفقة لا يمكن ان تتراجع عنها

scott
02-26-2015, 12:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
طرح جميل جدا بارك الله فيك
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

Wassa04
02-26-2015, 12:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اكييد يجب التعلم اولا و خاصة علاى الحساب التجريبي
فقط حتى لا تخسر مال بالتوفيق للجميع تقبل مروري

Yara1
03-02-2015, 20:08
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

user_21
03-04-2015, 00:30
باى غلطة ان تخسر الحساب كله ولا كانك فعلت اى شئ ربنا يبعد عننا الخسارة:ok:

Yara1
03-04-2015, 00:30
اخى الفاضل فالتعامل مع الفوركس مبنى على علم وتعلم جيد وتدريب على الديمو ليس سهل فهو يحتاج لخبره كبيره لانه مجال واسع وتجاره عميقه يمكن ان تفقدك اموالك وتخسر فيها لاقدر الله وممكن ان تربحك وتصبح ثريا من وراها ولاكن بالتعلم ومعرفه كل شى عنها

Yara1
03-04-2015, 04:10

shaymaa
03-04-2015, 04:21
عليك بالقراءه والتعلييم وكيفيه جمع المعلومات الكافيه عن الفوركس والصبرر والجهد ومن الممكن اخذ كورسات تعليم فوركس او مشاهده فيديوهات على اليوتيوب من البداية للاحتراف و فعلا التجارة فى الفوركس لابد ان تكون على فهم حتى تقدر ان تتعامل مع السوق بشكل سليم

RomanyMoreed
03-06-2015, 19:19
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

كلام سليم الحقيقة مينفعش تدخل صفقات وانت مش بتعرف تحلل السوق كويس لان ده هيجلب لك خساير كبيرة في حسابك

بالتوفيق

romo
03-07-2015, 12:38
عن نفسي تعلمت الكثير في الفوركس وكل يوم اتعلم الكثير ايضا
تعلمت الصبر والهدوء والتحكم في مشاعري بدرجه كبيره
عرفت اخبار اكبر اقتصادات العالم

احمد محمد عبد الصبور
03-08-2015, 03:15

Audy1
03-11-2015, 15:56
السلام عليكم ورمحمه الله وبركاته اخى الكريم نصيحة متعملش اى حاجة وانتا مش فاهم لان مش كل حاجة بتعملها وانتا مش فاهم بتعدى لازم تبقى فاهم انتا بتعمل اى ف الفوركس خصوصا لما تيجى تعمل صفقة او تجارة ......لانهم مش سهلين زى الردود

hooda11
03-11-2015, 22:12

ابراهيم حمدى
03-11-2015, 22:18
فعلا اخى من الواضح ان من تعلم ودرس جيدا قواعد التداول والتعامل مع الفوركس فهو الذى يكون فائزا فى النهاية
العلم بالشئ دائما يفيد حين نتعامل مععه وخاصة فى سوق كبير مثل سوق الفوركس
ونرجو للجميع التوفيق ان شاء الله وتقبلو مرورى

rana2012
03-11-2015, 22:27
نعم اخى الفاضل فالتعامل مع الفوركس مبنى على علم وتعلم جيد وتدريب على الديمو ليس سهل فهو يحتاج لخبره كبيره لانه مجال واسع وتجاره عميقه يمكن ان تفقدك اموالك وتخسر فيها لاقدر الله وممكن ان تربحك وتصبح ثريا من وراها ولاكن بالتعلم ومعرفه كل شى عنها

hixam1991
03-11-2015, 22:29

Audy1
03-11-2015, 22:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم هم لان مش كل حاجة بتعملها وانتا مش فاهم بتعدى لازم تبقى فاهم انتا بتعمل اى ف الفوركس خصوصا لما تيجى تعمل صفقة او تجارة ......لانهم مش سهلين زى الردود

abdallah10
03-12-2015, 12:53
الله ينعم عليك تماما الواحد منا لازم يعرف اولا ماذا يريد من السوق قبل اي ولوج اليه وتداول فيه
هناك من يتاجر على غير اساس ولا خطة ولا اهداف وبالتالي يكون مشتت وتائه في السوق

fothayaa
03-12-2015, 13:10
المضاربه فى الفوركس لازم تكون على فهم حتى تقدر ان تتعامل مع السوق لان ممكن باى حطاء ان تخسر الحساب كله ولا كانك فعلت اى شئ ربنا يبعد عننا الخسارة الاهم نتعلم ونصبر كثيرا

zawali
03-12-2015, 13:26
التوقيت هو كل شيء في سوق الفوركس سريع الخطى. يتم تنفيذ الصفقات على الخط، وأكد
في غضون ثوان، والذي يضمن أن التجار لا تفوت الفرص المتاحة في السوق. حتى الإضافية
الوقت الإضافي المستغرق لإتمام الصفقة

asmahanzz
03-12-2015, 13:48
التعامل فى الفوركس ياتى ايك ان نويت تتعلم وارشح ليك قسم الاستراتيجيات وده رابط القسم المنتدى اتعلم ما يفيدك واختار المناسب ليك

http://forex-masr.com/forumdisplay.p...ing-Strategies

zawali
03-12-2015, 14:58
يجعلني أصل الى قمة الإستمتاع
قراءة موضوع كهذا
جزاك الله خيرا على ما تقدمه في المنتدى

iman sabryy
03-13-2015, 02:16

cian s
03-13-2015, 02:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل العزيز
كلامك صحيح يا اخى لذلك انصح اى مبتدئ بأن يبدأ فقط بالحساب التجريبي حتى وإن لم يحب الأمر فهو ضروري لكي لا يخسر رأسماله
تقبل مرورى وخالص شكرى وتحياتى وبالتوفيق لك ولنا جميعا

AHMED FAWZYy
03-13-2015, 05:54

Yara1
03-15-2015, 21:20

mohamed12345
03-16-2015, 14:42
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد مشكور اخي الكريم على الموضوع الأكثر من رااائع أتمني للجميع الاستفااده منه والتركيز على اهم النقاااط

popa2015
03-17-2015, 18:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

سارة محمد
04-12-2015, 19:15
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

ali.22595
04-22-2015, 21:21
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
فعلن اخى لازم الواحد يكون عارف هوا بيعمل اية عشان ميخاطرش بحسابة ويضيع تعبة
ولازم التدريب على الحساب التجريبى فترة كبيرة حتى تكتسب خبرة جيدة لان بدون جبرة ممكن انك تكسب بحظ وتيجى تشتغل على الحساب الحقيقى تلاكى نفسك ابتاديت تخسر لاقدر اللة

ahmed mo
04-22-2015, 21:22
بالفعل الفورك مجال صعب لالى بيستسهل فى الفوركس

مش هيكمن له اى نجاح فى السوق وممكن يزهق عل طول كمان والله المستعان

moutanabbih mohammed
04-22-2015, 21:25
كلامك صحيح و مضبوط 100/100 فالمتاجرة في سوق الفوريكس بدون علم و معرفة انا اعتبره قمار و ليس مضاربة لابد من تعلم اساسياات الفوريكس اولا

Ahmed ibrahem20145
04-22-2015, 21:57
لدي سؤال جزاكم الله تعالي خيرا هل يمكنني العمل علي الاربع منتديات الاخري للشركة وربطها جميعا بحساب واحد ام ان هذا محظور

وهل يمكنني سحب كافة الارباح من حسابي ام انة يجب علي ترك شيء حتي لايتم اغلاق الحساب ارجو الرد وجزاكم الله خيرا

maradona120183
04-23-2015, 03:06

معتصم سباعنة
04-23-2015, 04:15
بالفعل اخي الكريم يجب التعلم على الاستراتيجيات وعدم التداول العشوائي واتباع التحليلات والتوصيات
تقبل مروري

abdelrazek
04-23-2015, 04:33
السلام عليكم اخي الفاضل . كلامك جميل وبسيط وفعلا صحيح انه مش بالسهوله بتاعت الردود سهوله الدخول في الصفقه والربح منها . ولازم تكون علي درايه بالصفقه جيده . تقبل تحياتي

deyaa24
04-23-2015, 04:51
يجب انه كل تاجر يعرف ا زاى يتتتداول فى الفوركس كل تاجر يجب ان التداول فى الفروكس يتطلب الصول على خبرة
ليس الفوركس مجرد ربح فقط لكن الفوركس عايز ب وبكدة سوف يكون فية خبرة

محمود مرعى
04-23-2015, 06:08

والله يا اخى محمد انا عايز اقول لحضرتك ان الاخوة التجار اللى فعلا مش عارفة تتاجر فى الفوركس ده بيكون
بسبب انهم بيكونوا مستعجلين على الربح وعايز يكسب من غير بقى ما يكون اتعلم ولا حتى شغل باله باى حاجة
المهم يكسب وخلاص وطبعا ده غلط

ayman nasr
04-23-2015, 07:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نعم اخى الفاضل
فالتعامل مع الفوركس مبنى على علم وتعلم جيد وتدريب على الديمو
ليس سهل فهو يحتاج لخبره كبيره لانه مجال واسع وتجاره عميقه يمكن ان تفقدك اموالك وتخسر فيها لاقدر الله وممكن ان تربحك وتصبح ثريا من وراها ولاكن بالتعلم ومعرفه كل شى عنها

---------- Post added at 06:33 AM ---------- Previous post was at 05:50 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نعم اخى الفاضل
فالتعامل مع الفوركس مبنى على علم وتعلم جيد وتدريب
على الديمو ليس سهل فهو يحتاج لخبره كبيره لانه مجال واسع وتجاره عميقه يمكن ان تفقدك اموالك وتخسر فيها لاقدر الله وممكن ان تربحك وتصبح ثريا من وراها ولاكن بالتعلم ومعرفه كل شى عنها

sa sa
04-23-2015, 08:04
صحيح يجب ان تعلم ماذا تفعل حتي لا تتعرض الي الخساره وخيبه ويمكن ان تتركالفوركس الي الابد
لذا يجب ان تتعلم جيدا وتتدربوتاخذ بنصائح اصحاب الخبره في مجال الفوركس

ayman nasr
04-23-2015, 08:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نعم اخى الفاضل فالتعامل
مع الفوركس مبنى على علم وتعلم جيد وتدريب على الديمو
ليس سهل فهو يحتاج لخبره كبيره لانه مجال واسع وتجاره
عميقه يمكن ان تفقدك اموالك وتخسر فيها لاقدر الله وممكن ان تربحك وتصبح ثريا من وراها ولاكن بالتعلم ومعرفه كل شى عنها

adnan1969
04-23-2015, 08:48
اكيد اخي لازم تفهم عملك وتعرف تديريه يعني انا اعرف اشتري بس منين او اعرف ابيع بس منين لازم تكون خبرتك قويه

waelmma
04-23-2015, 09:40
;):bravo::bravo: وممكن اخى الكريم ان تحقق فى اول التجارة ارباح
كبيرة جدا لكن هذه الارباح ممكن تكون مجرد صدفة لو مش مبنية على قواعد علمية سليمة

MAGDYABDO
04-23-2015, 10:27
قعلا اخي الفهم والتعلم اهم شيئ في الفوركس ما ينفعش الحفظ ولازم تكتسب المرونه فى السوق

waelmma
04-23-2015, 11:52
;););) اخى الكريم انت احيانا كثيرة بتعمل ارباح ومبتعرفش ازاى عملتها
وعلشان كدة انت مش دائما بتحقق ارباح وربنا يكرمك لابد من الدراسة

Schams
04-23-2015, 11:53
شكرا اخي الكريم على الموضوع القيم المفيد لكل مبتدأ و كل خبير
استفدت كثيرا من خلال موضوعك و ردود الاخرين اتمنى ان تزيدنا اكثر و اكثر
تقبل مروري و تحياتي لك

الاصيل
04-23-2015, 11:55
فى الفوركس خصوصا احيانا الاشياء التى نعملها ولا نفهما تعدى بسلام و الاشياء التى تاتى بعد دراسه وتحليل ممكن تؤدى الى خسائر
يعنى مثلا احيانا اريد عمل صفقه بيع وبالغلط اعملها شراء واريد بسرعه ان اقفلها ولكن اجدها رابحه وبدأ يزيد الربح
الفوركس عالم غريب
تمنياتى للجميع بالتوفيق

mohamedhassn
04-23-2015, 15:12
البورصة العالمية: "التعامل بأسعار الصرف العالمية المعلنة على الشاشات .... غير المشايخ اللي بتقول حرام ونيجي نشوف كلامهم تلاقيهم مش فاهمين اي حاجة عن الفوركس

haphop
04-23-2015, 15:15
السلام عليكم ورحمه الله
افضل مكان ممكن ان تتعلم منه كل ما يخص الفوركس من خلال القسم التعليميم في المنتدي
جزاك الله كل خير

ahmedtaher
04-25-2015, 15:58
السلام عليكم .... اي حد مش فاهم من الممكن ان تتعامل علي المنتدي التجريبي وان شاء الله يتم عمل ارباح لو انت تعلمت
بالتوفيق ان شاء الله مع تقبل مروري

MAGDYABDO
04-25-2015, 20:34
فعلا اخي كلامك صحيح لازم قبل ما تفتح صفقه او تفتح حساب او تستلم البونص انك تكون فاهم كويس يعنى ايه فوركس

meriemmeriem
04-26-2015, 01:11
اعتقد أن طموح أغلب المتداولين هو الوصول إلى مرحلة يستطيعون فيها تحقيق مستويات من الربح بأقل الخسائر الممكنة، ومن الطبيعي أن يختلف الأمر بين متداول وآخر، فيعضهم قد يتطلع إلى ارباح كبيرة، وبعضهم يتطلع إلى ارباح متواضعة، كل منهم بحسب ميوله وطموحاته ورغباته.

abdelaziz 10
04-28-2015, 00:24
اصلا يا اخي لا يجب الحكم على الفوركس او اي مجال اخر من دون فهمه اولا وهذا طبيعي
بالتالي لازم المتاجر الجديد يحاول يتعمق في الفوركس ويجرب قبل ان يحكم عليه تاويليا

lomy
04-28-2015, 01:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب

Pierre
04-29-2015, 20:48
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة
أخى العزيز
طبعا يمكنك و بكل بساطة اختار من الماركت واتش العملة التى تريدها و اسحبها ب الماوس و ضعها على الشاشة الرئيسة و بكدا تكون تقدر تتداول بأى عملة تريدهاe

Wassa04
04-30-2015, 20:36
نصيحة جمييلة و رائعة شكرا لك اخي الكريم على هذا
المجهود بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

laymedia
05-05-2015, 12:26
شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كان المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

hamdochi
05-05-2015, 12:50
تحية طيبة ومرحبا بك اخي العزيز اظن ان كلامك صحيح الفوركس بالذات مينفعش تتحرك خطوه وانت ش فاهم حتي وانت لو بتتابع توصيات جاهزه لازم يكون متابعتك ليها فائده وبتكسب من وراها خبره تفيدك بعد كده بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم

ahmed90
05-05-2015, 13:08
طبعا الواحد لازم اما يفتح حساب تجريبي يفتحه بنفس المبلغ اللي هيحطه في الحساب الحقيقي
ويعتبر انه بيشتغل على الحساب الحقيقي وان اي خسارة هيخسرها هتبقى حقيقية وده هيخليه يتعلم اكتر وميتسرعش في دخول صفقات على اعتبار انه حساب تجريبي

Doodysamsom
05-05-2015, 13:18
صح عندك حق....
فى ناس بتمشى كدة بالبركة وبتدخل لسوق التداول وهما مش عارفين اى حاجة..
لكن سرعان ما بيخسروا.

al-Mashhadani64
05-05-2015, 13:58
الاخ الكريم شكرا لك اخي على مانشرت من معلومه مهمه وهي ان الصفقه ليست بسهولة التعليق الذي تاخذ عليه 10 سنت انها اصعب من ذلك بكثير فيجب التعلم والانتباه لذلك وتقبل مروري

chirikhan
05-09-2015, 01:23
السبب وراء اننا لا نفهم التعامل مع الفوركس يا اخي اننا لا نعرف التعامل مع علومه
بالتالي لما تغيب الصلة ما بين المتعلم والعلوم تغيب الصلة بين المتاجر والسوق

big.pharaoh
05-11-2015, 17:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. تسلم ايدك يا غالي على النصيحه لان فعلا مش اي حاجه ممكن تعدي منها بالفهلوه او النصاحه ..خصوصا الفوركس لازمه تعليم

haythem95
05-11-2015, 18:14
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة
أخى العزيز
طبعا يمكنك و بكل بساطة اختار من الماركت واتش العملة التى تريدها و اسحبها ب الماوس و ضعها على الشاشة الرئيسة و بكدا تكون تقدر تتداول بأى عملة تريدهاe
السبب وراء اننا لا نفهم التعامل مع الفوركس يا اخي اننا لا نعرف التعامل مع علومه
بالتالي لما تغيب الصلة ما بين المتعلم والعلوم تغيب الصلة بين المتاجر والسوق

ahmed90
05-11-2015, 18:31
سلام عليك ورحمه الله وبركاته اخي فعلا كلامك صحيح الفوركس بالذات مينفعش تتحرك خطوه وانت ش فاهم حتي وانت لو بتتابع توصيات جاهزه لازم يكون متابعتك ليها فائده وبتكسب من وراها خبره تفيدك بعد كده

haythem95
05-11-2015, 18:50

ahmed90
05-11-2015, 19:12

expirt77
05-11-2015, 19:39
بعد التحيه اخوانى الكرام
اتوجه بالشكر الى اخي على الموضوع الاكثر من رااائع
جعله الله في ميزان حسناتك اخي الكريم
اتمني من الله الربح للجميع والعمل على اقوي النقاط
تقبل مروري1☻♀♀

doga
05-11-2015, 21:02
اطلب تظفر

اعملوا فكل ميسر لما خلق له (حديث)

الإنسان بالتفكير والله بالتدبير

الحركة بركة

السماء لا تمطر ذهباً ولا فضة

السيف يقطع بحده المرء يسعى بجده

masry928
05-15-2015, 13:53
وتواجهك أي خسارةستتغير حالتك النفسية نهائيا . ينصح بالتعامل مع الحساب التجريبي لاكتساب الخبرة التشغيلية في كيفية تنفيذ الأوامر فقط ، لأنه يعلم العادات السيئة فيكيفية التعامل مع الأموال على أنها لعبة

شهيرة
05-22-2015, 19:56

superkenan
05-22-2015, 20:08
اخي الكريم من لا يخطئ لا يتعلم ولا يمكن الحديث عن مستثمر يدخل مباشرة ويصبح محترف
اي ان المحترفين لم يحققو الأرباح لو لم يستفيدو من اخطائه

محمود مرعى
05-22-2015, 20:35

طبعا كلامك صح جدا علشان كده لازم فعلا الاخوة التجار تكون عارفه هى بتعمل ايه ولازم تتعلم الفوركس
الاول فى البداية علشان تعرف انت بتعمل الصفقات صح ولا غلط وربنا يكرم الكل يارب

hidouri25
05-22-2015, 20:41
و الصلاة و السلام على رسول الله و اله و صحبه
فعلا ما ذكرت يا اخي شكرا
و في الاخير ارجوا من الله ان يرحمنا و يرزقنا خير الدنيا و الاخرة

محمد مختار
05-22-2015, 20:57

margin call
05-22-2015, 21:04
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
نعم اخى الفاضل فالتعامل مع الفوركس مبنى على علم وتعلم جيد وتدريب و اداره جيده لراس المال ومن هنا ياتي التعلم و الخبره
يجب ان يعمل كل متاجر اذا خسر لماذا خسرت و اذا ربحت لا يكتفي بهذا ان يعلم ايضا لماذا ربحت
للك الشكر تقبل مروري

hmadnah123
05-22-2015, 21:31

noor eldyen
05-22-2015, 22:44

fatehbtn
05-27-2015, 13:27
لقد تفننت اخي العزيز ....... في رسم الصور والافكار
بريشة خبير في الفوركس
اتمنى ان اكون جديرا.. وانال شرف التعقيب
على هذا الموضوع
مبدع انت ولكن ليس بالكتابة فقط
مبدع بحيث جعلتني ادمن على مواضيع المنتدى

احمد سعيد على
05-27-2015, 15:04

aymen done
05-27-2015, 15:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم الفوروكس ليس بالمجال
السهل لازمه التعلم دائما لأنه وحده القادر على تقليص أرباحك و جعلك
فوروكسي ناجح

babyzee
05-27-2015, 15:15
في الحقيقة ان اهم شيء في تجارة الفوركس هو ان تكون على فهم حتى تقدر ان تتعامل مع السوق لان ممكن باى غلطة ان تخسر الحساب كله لانه ليس لعبة حض او ما شابه والله ولي التوفيق

a7med sniper
05-27-2015, 15:49
شكرا لعى هذا المووضع اخى الكيرم وبالفعل مهم جدا اني كون هناك نوع من التعامل الجيد فى هذا السوق
وفهم لها والله المستعان وبالتوفيق

MOHAMED forex00
05-27-2015, 18:24
السلام عليكم

Kiing
06-01-2015, 14:10
ممكن متلا انه بالفعل صديقى الفاضل يجب على انسان ان يكون تم منه متلا انه مع خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله وخاصة اذا كان اي متلا ممكن انه مع مجال عمله تم منه يختص بالعمل

محمود مرعى
06-01-2015, 15:44

صح كلامك جدا والنصيحة دى فعلا غالية اوى علشان كده انا عايز اقول للاخوة التجار الجدد انكم هتعرفوا
فعلا قيمة النصيحة دى لما تدخوا تتاجروا على المجال ده وربنا يكرمك ويوفقك يارب بالربح الكبير

sougharbi
06-01-2015, 17:11

Mona forex
06-01-2015, 18:58

MOHAMED OSAMA
06-01-2015, 19:35

---------- Post added at 04:35 PM ---------- Previous post was at 04:01 PM ----------

adamsbooba
06-01-2015, 19:51
الفوركس ياإخوتي رحمة من الله تعالى عز و جل ربح و فواؤد و أصدقائ جدد كل هذا في موقع يوفر المال كل التوفيق للجميع

marwanadam
06-01-2015, 19:55
بطبع اخوتى سوق الفوركس سوق التخطيك السليم كل خطوة فيها يجب ان تكون محسوب بحرف
واواضع لها خطة نجاح كما واضع كمان خطة فشل
لدى فسؤال مهم يجب الاجابة عن قبل بدا المتاجرة
كم اريد نسبة ارباجى فى هده الصفة
وما هى مخلفات ادا نقلب على السوق وكم نقطة يمكن ان اخسرها ولا ثؤثر فى حسابى
اجوبة تمكنك من معرفة قدرك وحدودك فى المتاجرة وحظ موفق للجميع

haythem50
06-01-2015, 20:05
صح كلامك جدا والنصيحة دى فعلا غالية اوى علشان كده انا عايز اقول للاخوة التجار الجدد انكم هتعرفوا
فعلا قيمة النصيحة دى لما تدخوا تتاجروا على المجال ده وربنا يكرمك ويوفقك يارب بالربح الكبير

Mona forex
06-02-2015, 01:08

---------- Post added at 10:08 PM ---------- Previous post was at 10:04 PM ----------

abdoumed
06-02-2015, 01:13
أشكر الإخوان الأفاضل على الملاحظات الواردة واشاطرهم الرأي فالفوركس علم ولا بدّ الخوض فيه برفق وعلى اسس ومعايير

abdosoltan
06-02-2015, 01:18
فعلان الكلام ده صح عشان تكون واثق من عملك لازم تعرف اهم حجه حتخسر كام وهل حتستمر فى السوق ام حتخرج بره وبعد من اين تدخل وماذا تريد مكسب من الصفقه وايك والخيال والطمع

marwafawzy122
06-02-2015, 01:19
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ ك\مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

العراقي
06-05-2015, 22:20

alaa ali
06-05-2015, 22:23
اهلا بكم
اهم النصائح هى التعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى النجاح والارباح
بالتوفيق

Kiing
06-22-2015, 19:51
ممكن متلا انه بالفعل صديقى الفاضل يجب على انسا تم منه متلا انه ممكن معه من ن ان يكون خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله تم منه متلا انه ممكن معه خاصة اذا كان مجال ممكن متلا معه

محمد السيد
06-23-2015, 00:22
نصيحة غالية من اخ وغالي غالي ، بالفعل كنا في امس الحاجة اليها سواء كنا
مبتدئين أو حتى خبراء ،،لذا فارجو منك ان تقبل منا جزيل الشكر والامتنان

hmadnah123
06-23-2015, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
يجب على انسان ان يكون خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله وخاصة اذا كان مجال عمله يختص بالعمل بالاموال والعمل بنسبة مخاطرة عالية

magic777
06-23-2015, 01:24
يجب على انسان ان يكون خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله وخاصة اذا كان مجال عمله يختص بالعمل بالاموال والعمل بنسبة مخاطرة عالية

اهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

MONTASR SHABAN
06-23-2015, 01:33
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كان المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

theusefularticles
06-23-2015, 01:44
بسم الله الرحمان الرحيم و السلام عليكم و رحمة الله تعلى و بركاته مشكور على الموضوع القيم والمفيد واتخاذ القرار صعب وهو غير سهل في مجال الفوركس لان فتح صفقة لا يمكن ان تتراجع عنها اتمنا كل التمني ان لا تبخل علينا بمواضيعك و اسرارك المهمة في مسيرتنا على الفركس ليستفيد الجميع
اخوك عدنان من المغرب .. تقبل مروري

ASMAA TAHA
06-23-2015, 04:23
الفوركس للاسف مش مجال سهل ابدا لان الفوركس يحتاج الى دراسة كبيرة جدا ويحتاج الى وقت لكى نتعلم وندخل السوق عن طريق حساب تجريبى ونمتلك الخبرة يوم بعد يوم وكلما استمرينا فى سوق الفوركس سوف نكتشف كل يوم جديد

gootdf
06-23-2015, 14:20
السلام عليكم , اخي الكريم ،نعمانت تقدر ان تتدوال بهذا المبلغ لكن يجب
ان تعلم ان الخسارة متوقعة جدا كما ان الالرباح تكون قليلة لذا انصحك
ان تعمل على تكونراس مال جيد من البونص

mechanical
06-23-2015, 16:51
السلام عليكم......وانت ليه مادام دخلت المجال ليه مش تحاول انك تفهمه الحكايهمش صعبة والله دا الفوركس روووووووووووووعة
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

firos007
06-23-2015, 16:59
بإمكان أي غلطة ان تخسر الحساب كله لذلك صديقي يجب التقيد بإشتراتيجية فعالة فالعمل ةو المثابرة على
منهج أقتصادي واحد بالرغم من أن التعلم ضروري للغاية في بعض الصفقات الحادة أو الصعبة لبعض الشيء

dima09
07-21-2015, 23:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته انا عضو التحقت بالمنتدى منذ أسبوع
و اعلم انه حتى اصبح محترف يلزمني الكثير من الاجتهاد و العمل و الوقت و التدريب الجيد و الصبر
أتمنى من الخبراء يفيدونا بتجاربهم و بخبرتهم و إن شاء الله مع الوقت ننجح بالمجال
بالمناسبة لدي سؤال أولي أود أن أتلقى إجابة شافية بشأنه، وهو كيف تتأثر قيمة العملات إيجابا و سلبا بالأحداث الطارئة؟
و بالتوفيق للجميع إن شاء الله في المنتدى والتداول

sharshabil
07-22-2015, 00:40
الاهم هو اننا عن=ما نغلط اي غلط ستكون النتيجة خسارة الحساب
لهذا هناك امكانية التعامل مع الحساب التجاري التجريبي عوض الحقيقي

Kiing
07-25-2015, 05:34
بالفعل اخى الفاضل يجب على انسان ان يكون خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله وخاصة اذا كان مجال عمله يختص بالعمل بالاموال والعمل بنسبة مخاطرة عالية

ayoub321
07-25-2015, 09:21
بسم الله الرحمن الرحيم
بصراحة المتداول إذا كانت مدته الزمنية في تعلم الفوركس تجاوزت 3 أشهر
ولم تتكون له فكرة على الفوركس انصحه ببتعد على هذا المجال لأنه لن يفهم شيء
اتمنى لنا ولكل ان شاء الله التوفيق

حسنى صادق
07-25-2015, 09:28
اخى الفاضل ان العلم فى سوق الفوركس يتطلب الكثير من الشروط على ان يتم العمل على تلعم الخبرات اللزمة للتداول و لفهم السوق بطرق ايجابية للاستفادة نة

alonsoo
07-25-2015, 09:32
كلامك مظبوط 100% اخى العزيز التجارة بدون اى فهم او علم يبقى كدا الخسارة جاية جاية لا محالة وعشان كدا لازم الواحد يتدرب ويتمرن كويس ويتقن استراتيجية واحدة يتمرن عليها كويس

waelmma
07-25-2015, 10:04
تمام اخى الكريم علشان كدة بنقول ان الواحد لازم ان يتدرب اطول فترة ممكنة على الحساب التجريبى
لان الحساب التجريبى هو اللى بعلمك ازاى تتعامل مع الاستراتجيات المتلفة للتداول

Wassa04
07-25-2015, 11:06
فعلا اخي الكريم كلامك صحيح لان
البونص يروح خسارة بالتوفيق لك تقبل مروري

hardjob
07-25-2015, 21:27

heba_a
07-25-2015, 21:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم , فعلا عندك حق اخي الكريم فالتجارة مجازفة لا يجب ان يخوضها سوي من تعلم جيدا ومر بخبرات جيدة في هذا المجال وفقك الله واثابك اخي الكريم

abolina
08-27-2015, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
موضوع مفيد جدا ويستحق التقييم خمسة نجوم بالفعل نستفيد جزاك الله خيرا

mohd5ash
08-27-2015, 14:05
سوق الفوركس بحاجة الى التعلم المستمر وتجنب الخسائر يكون بالتعلم وادارة راس المال الجيد
والابتعاد عن المخاطرة والمقامرة بالسوق
وهكذا تكون انت في مأمن وبعيد عن الخسارة والمارجن

zezobebo32
08-27-2015, 14:47
اخى الكريم

rifi
08-27-2015, 14:58
شكرا عن طرحك هدا الموضوع
هدا كله راجع إلى تعلمك ومدا فهمك الدي تعلمته في القسم التعليمي ولكن بصراحة لا يطبق ما يتعلمه بعض المتداولين كل شيئ واضح ولكن لمدا نحن نأخد كل شيئ بإستهزاء

dhmo
08-27-2015, 15:52
سوق الفوركس بحاجة الى التعلم المستمر وتجنب الخسائر يكون بالتعلم وادارة راس المال الجيد
والابتعاد عن المخاطرة والمقامرة بالسوق
وهكذا تكون انت في مأمن وبعيد عن الخسارة والمارجن

وتكوين استراتيجيه جيده ايضا وطبعا الاستراتيجيه هنا بتكون مجموعه ادوات المتاجر هنا الي بيحددها لنفسه على حسب خبرته واختياراته وعلشان كده بتختلف هنا من
متاجر الى اخر لحد لما يصل لما يريد

abdelloo31
08-27-2015, 16:00
ويعتبر انه بيشتغل على الحساب الحقيقي وان اي خسارة هيخسرها هتبقى حقيقية وده هيخليه يتعلم اكتر

sharshabil
08-29-2015, 17:01
من الطبيعي لا لا نفهم فب اول كما نطكتشف الفوركس
و من طبيعتنا الاستعجال لهذا في الاغالب نجرق المراحل و نبدا بالمتادرة دون ععالم

mhd mansour
08-29-2015, 17:04
السلام عليكم
اخي الكريم تخاذ القرار صعب وهو غير سهل في مجال الفوركس لان فتح صفقة لا يمكن ان تتراجع عنها
وبالتوفيق انشاء الله

mouse
08-29-2015, 17:10
فعلا في استراتيجيات كتير احنا بنعملها واحنا مش فاهمينها ممكن نسي استغللها او استعملها في الوقت المناسب وبالتالي تودي بينا الي خسطئر فادحه كمان بعض المميزات اللي بتتشرحلنا من حد مبيعرفش يشرح وبنستعملها علي اساس خاطي واوقات مينفعش نستعملها فيه لان التعامل في هذا العالم فيه مخاطرة كبيرة ومخاطر اكبر
وللجميع التوفيق باذن الله

عبد المحسن
08-29-2015, 17:13
ممتازة المشاركة يا اخي الكريم و بالفعل الوركس مش هزار و لا هو مثل المشاركات انما الغلطة يه بفورة كما يقولون

حسنى صادق
08-29-2015, 17:41
من الطبيعى ان نجد اعضاء فى البداية لا يعرفون العمل فى السوق و من المهم ان نعرف انة من غير الممكن ان نتوصل الى العديد من الاستراتيحجات الناجحة فى وقت واحد

Dr.TraDeR
09-11-2015, 21:12
اما بعد اخويا العزيز بالفعل كلامك صحيح لانو كل شيء في الفوركس لازم له التخطيط يعني لو ما خخطت لشيء او صفقه معينه وانت داخل فقط بالحظ
راح تخسر كل شيء

andro2016
09-25-2015, 18:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة فعلا اخى موضوع رائع وكلام ممتاز فى ناس متعرفش حاجة فى الفوركس
وتفتح صفقة وتكسب وهذا بالحظ وبتحصل كتير لاكن لازم يتاكد انة هيخسر اذا فضل معتمد على الحظ

mohammed55
10-06-2015, 18:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

مصراوى
10-06-2015, 18:46
السبب الذي يجعل من المهم إنفاق الوقت في عملية تعلم استراتجيات التداول في أسواق فوركس، و تعلم من أين تبدأ في عملية التداول في فوركس، هو ان من بين العديد من المتداولين الذين يسعون من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون بتخصيص الوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن عملية تعلم استراتيجية تداول مناسبة في أسواق فوركس تصنع

akram mohamed obaid
10-31-2015, 09:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فعلا اخي الكريم كلامك صحيح يجب ان تكون ملما بامور الفوركس وعلى درايه تامه بكل صغيره وكبيره في هذا المجال الواسع تحياتي

alaa1
10-31-2015, 09:35
الســـــــــــــــــــلام عليكم
اهلا وسهلا بكم
القراءة والاطلاع بشكل عام تكسب الخبرة المطلوبة فى التداول بالعملات الاجنبية الفوركس لتحقيق الارباح
بالتوفيق للجميع

waleed shaaban
10-31-2015, 09:47
من المهم ان تعلم ان الامر ليس من الصهل ان تبيع و تشترى فانت اذا ما نزلن الوق و انت تعلم ان سلعه ما مطلوبه و سعرها سيرتفع فانت تشترى لتبيعه عند ارتفاع السعر لتربح بالفرق بين سعرك لشرئك و بيعك لهذا ليس عليكا لعمل بدون تدريب حتى تستمر بتجارتك

engaym
10-31-2015, 10:03
السلام عليكم اخى الفوركس موضوع ليس من السهل ان تفهمة من اول مرة لذلك يجب عليك التعامل الجيد ومعرفة كل شئ عن
الفوركس قبل البدء فى التجارة ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

abdelhakamel
10-31-2015, 10:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم انا ارى ان استعمال اي امر غن غير فهم سيسبب لك المشاكل اثناء عملية فتح الصفقات لانه من الممكن ان تقع في الاخطاء وانت لا تدري
بالتوفيق لكل الاعضاء

basim
10-31-2015, 10:24
اخي كلامك رائع نعم للي مش فاهم التعامل مع السوق عليه ان لايفتح صفقات بدون تحليل
ومعرفة مالذي يقوم به علية الصبر في تعلن اساليب التداول والتحليل واكتساب الخبرة
اللازمة قبل ان يدخل مجال الفوركس لان هذه اموال وممكن ان يخسرها في ساعة
واحدة...

asxqwzdc1
10-31-2015, 10:29
يا سيدى الفاضل الف مبروك انك خلصت ثانوية عامة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلى فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من امتحاناتك ة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة والحمد لله انا اتخرجت وشد حيلك بقى علشان تقدر تعوض الشهرين اللى فاتوك دول وربنا يوفقك

otmani
10-31-2015, 10:36
مشكور على التوضيح المختصر اشن بان المبتدا عليه ان يبدا بالحساب التجريبي

aissadz
10-31-2015, 10:42

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

asxqwzdc1
10-31-2015, 23:54
فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من امتحاناتك الف مبروك انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة والحمد لله انا اتخرجت وشد حيلك بقى علشان تقدر تعوض

one god
11-02-2015, 22:57
من الصعب ان الواحد يفهم الفوركس والتعامل معه بسهولة من الاول فلازم الوقت لذلك
بالتالي المهم ان الواحد يستمر في العلم والتطور لانه لابذ من ان ياتي يوم ونحترف

asxqwzdcefv1
11-13-2015, 17:14
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا

foreex
11-13-2015, 17:32
الله يوفق الجميع الله يوفق الجميع

---------- Post added at 04:32 PM ---------- Previous post was at 04:30 PM ----------

snnaky
11-22-2015, 22:11
ايوة فعلا بس تفتكر هو دة الموضوع اللى حضرتك عاوز تكتبة وتوصلة للناس
يعنى انا مش مختلف معاك فى المحتوى من حيث الفكرة انما انت لم توضح اى عمق او فكرة داخل هذا الموضوع بل هو مجرد كلام عائم لا يسمن ولا يغنى من جوع
اين الهدف
اين الموضوع - اين المحتوى المعالج للفكرة التى انت بصددها الأن .

asx
11-25-2015, 13:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

مريم ميري
12-03-2015, 14:43
مساء النور اتفق معك وبشدة اخي الكريم كون دخول علم التجارة في اسواق المال لازم تكون عن دراية مسبقة بهدا العالم الواسع فمشكل اغلب المتداولين وخاصة
المتداولين المبتدئين انهم يدخلون السوق من غير ما يتعلمو الاسس التي ينبني عليها التداول ويستعجلون امرهم فيسقطو في فخ الخسارة السريعة في الفوركس
ولكن الاصح ان يختار المتداول التحليل الدي يناسبة ويتعلمه وبعد دالك يشتغل بالبورصة

bazokadz
12-03-2015, 17:24
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

latraaa
12-03-2015, 19:08
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت و التي أتمنى أن يستفيد من نصيحة الكثير من الإخوة، و أنا أوافقك الرأي و أقول أنه لابد من التعلم لكي نستطيع التعامل مع الفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Saadqnet
12-03-2015, 19:13
يجب فهم كل شيئ قبل الدخول في اي صفقة و يجب تحديد اللوت و وقت دخول الصفقة
و وضع ستوب لوز وتيك بروفيت و ادارة رأس مال جيدة و لايجب ان تفعل اي شيئ في الفوركس بدون سبب مقنع

onelove
12-03-2015, 19:47
اخى الفاضل فالتعامل مع الفوركس مبنى على علم وتعلم جيد وتدريب على الديمو ليس سهل فهو يحتاج لخبره كبيره لانه مجال واسع وتجاره عميقه يمكن ان تفقدك

ka 2012
12-03-2015, 22:37
اخي الكريم شرح جميل و مفيد عن الفوركس واصل
يجب قبل البدا بالتداول معرفة الفوركس جيدا
فمعرفة الفوركس كيف يعمل من اسباب النجاح

onelove
12-03-2015, 22:58
حاجة وانتا مش فاهم لان مش كل حاجة بتعملها وانتا مش فاهم بتعدى لازم تبقى فاهم انتا بتعمل اى ف الفوركس خصوصا لما تيجى تعمل صفقة او تجار

neverlityougo3
12-11-2015, 19:55
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

adamarwan
12-11-2015, 20:03
لدى اخى من الواجب ان تتعلم وان تتدوال فى الحساب التجبيى الى حين ما تتمكن
من ان تدخل فى الصفقات بشكل مربح لدى وانت تجمع البونص من الافضل ان تتداول وان تتعلم
وحظ موفق

ahmedazzouz
12-11-2015, 20:19
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
نعم اخي الفوركس يحتاج لدراسة مطولة لفهمه جيدا قبل القيام باي صفقات. لذلك احرصوا على التعلم الجيد.
تقبل مروري.بالتوفيق للجميع

neverlityougo2
12-14-2015, 23:16
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

aldralmknon1412
12-14-2015, 23:41
فعلا لانه ليست لعبة تتعلمها من خلال التجربة وتقتل في اللعبة مثلا وتعاود الكرة
لا لان في الفوركس ستخسر اموال ستذهب عنك ثم تتنضر مدة طويلة لتجمع ما هدرته
فعليك بالتعلم الكثير والتجربة الكثيرة

محمد صلاح
12-14-2015, 23:49
اكيد طبعا اوحش حاجة ان الواحد يدخل المجال ده وهو كش فاهم حاجة فى الفوركس وللاسف يضيع من ايده بومص كام ممكن يستغله كويس ويحقق من وراءه ارباح جيدة

heroo252
12-14-2015, 23:51
فعلا فى ناس بتجمع بونص وتخسره لانها مش فاهمه
وفى الى بيعمل ايداع من فلوسه هو مش فاهم برده فا
يخسر كتير لازم تتعلم الاول

yaskar
12-14-2015, 23:54
ملحوظه من كثره المؤشرات لم اجربهم
التجربه اولا ديمو ثم الدخول على حساب حقيقى
اشارات المؤشرات الافضل ان تتوافق مع التحليل الفنى الصحيح
التوفيق للجميع

majdifdf1
12-15-2015, 00:12
اكيد ان فهمك للمواضيع يجعلك قادر على وضع الحلول المناسبة وكذلك يساعدك بالنقاش الفعال , كما انه دليل على ثقافتك وعلى قوة معلوماتك وبالتالي اتخاذ القرارات السليمة المناسبة.
مع تحياتي لك ....

yansane
12-15-2015, 14:25
بالفعل اخى الفاضل يجب على انسان ان يكون خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله وخاصة اذا كان مجال عمله يختص بالعمل بالاموال والعمل بنسبة مخاطرة عالية اتخاذ القرار صعب وهو غير سهل في مجال الفوركس لان فتح صفقة لا يمكن ان تتراجع عنها او تتحفض فانت بمجرد فتح صفقة فانت وحدك من يتحمل مسؤولية صفقتك لذا علينا ان نتنبه لاتخاذ القرار

neverlityougo2
12-17-2015, 19:28
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

neverlityouco1
12-20-2015, 15:53
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

amoor
12-20-2015, 15:56
لمستثمرين في الاقتصاد الأمريكي مما يساعد على زيادة الطلب على شراء الأسهم والاستثمارات الأمريكية وبالتالي زيادة الطلب على شراء الدولار مما يؤدي لارتفاع سعره مقابل اليورو .
وقد يحدث العكس تماماً إن كانت البيانات الاقتصادية سيئة بالنسبة للقتصاد الأمريكي .
مثل هذه البيانات الاقتصادية والتي تؤثر على أسعار العملات لفترات قصيرة كتأثير نفسي تهم المتاجر بالعملات .
وأحياناً يقوم أحد المسؤولين الرسميين في في أحدى الدول الكبرى اقتصادياً بإصدار تصريح ما قد يؤدي لارتفاع سعر العملة أو انخفاضها .
فمثلاً : قد يصرح رئيس البنك المركزي الياباني تصريحاً قد يؤدي إلى ارتفاع أو انخفاض سعر الين مقابل الدو

عبد الرحيم رافا
12-20-2015, 19:20
اهلا بك اخي الغالي في احسن منتدى في العالم العربي
نعم اخي كل شيئ عن علم لا للدخول بدون علم

one k
01-08-2016, 15:14
السلام عليكم ... بالفعل انت لابد ان تخطط التداول لان التعامل مع التداول لا يمكن ان يكون ي الردود ومش سهل زي الناس ما هي متخيلة
من المهم ان تتعلم التداول بالمؤشرات والكتير من التعاملات
بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
01-08-2016, 18:23
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و لكن اقول أنه في المنتدى فيه الكثير من المواضيع القيمة و التي يمكن الإعتماد عليها لكي تفهم الكثير عن الفوركس، لدا لا أظن أن هناك من لم يفهم الفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

dhmo
01-08-2016, 22:01
السلام عليكم ... بالفعل انت لابد ان تخطط التداول لان التعامل مع التداول لا يمكن ان يكون ي الردود ومش سهل زي الناس ما هي متخيلة
من المهم ان تتعلم التداول بالمؤشرات والكتير من التعاملات
بالتوفيق ان شاء الله

بالضبط اهم حاجه عمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

عاشق الفوركس
01-09-2016, 22:43
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا على النصحية الثمينة هي ب الفعل مفيدة ويمكن الاعتماد عليهااا بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

Bassem Hassani
01-09-2016, 23:25
اولا لازم يكون عندك اساسيات فعلا فى السوق علشان تعرف تعتمد عليها فى التداول ودى تعتبر مشكلة معظم المتداولين فى البدايه عايزين ربح سريع جدا وشايفين السوق صعب ولكن لازم يعرفوا ان الصعوبة دى فى البداية فقط ولكن لو كان فيه التزام وصبر فاكيد النتيجة هتكون كويسه جدا وانا بنصح اى حد انه ياخد فكرة بسيطة على الفوركس علشان يفهم هو ماشى ازاى ...

nuclear2010
01-09-2016, 23:29
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى

big.pharaoh
01-21-2016, 11:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الفوركس بالذات لازمله تعليم لفتره طويله عشان تعر ازاي تكسب منه لانه مش سوق سهل نهائيااا .. بالتوفيق للجميع

aym
01-21-2016, 11:51
لان الفوركس موضوع كبير ولا يتم فهمة بسرعة ويحتاج الى خبرة وتعود وممارسة كثيرة لكى تقدر ان تفهم
الفوركس وتفهم ما هى الطرق التى تبداء التداول بة فى الفوركس

zizo199
03-23-2016, 16:35

harimeche
03-23-2016, 17:01
الســــــــــلام عليكم ورحمة الله

أهلا اخـــــــــي ... نعم صح لســــانك

عملية التداول ليست بالمسألة الهينة

وتحتــــــــاج لدراية كبيرة بالمجال

وإلا ستكون النتائج وخيمة

مع التحية وبالتوفيق

messaoud43
03-26-2016, 14:13
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

جمال الحيا
03-26-2016, 15:03
لقد تعاملت مع شركة أفكس بروتريد **protrade في مجال الفوركس وبمجرد تسجيلي كان معي خبير مالي برفقتي طوال فترة تداولي وتوصياته كانت ناجحة بنسبة 90% وحصلت علي أرباح وصلت إلي 81%
في الساعة ففي رأيي هي أفضل شركة في هذا المجال
هذا هو موقعهم الرسمى:
www.**protrade.com/ar
ولفيديو الشرح عن الشركة اضغط على هذا الرابط
https://www.youtube.com/watch?v=mQm2eG524B4

عبد الرحيم رافا
03-26-2016, 19:58
مرحبا بكم جميعا ايها الاعضاء امسينا و امسى الملك لله عز وجل . مساء الخيرات على الجميع و عطلة سعيدة ان شاء الله
لي مش فاهم الفوركس و داخل بفلوس حقيقية يبحث عن المارجن او بعبارة اخرى الافلاس

ملاك الروح
03-29-2016, 16:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا اصح بالتعلم اكثر حول الفوركس وانصح بتعلم التحليل الفني والعمل به بعيدا عن الاخبار
اتمنى لك التوفيق

taoufik1992
03-29-2016, 17:28
فعلا وكما التجارة فى الفوركس لازم تكون على فهم حتى تقدر ان تتعامل مع السوق

لا إله الا الله الحليم الكريم .. لا اله الا الله العلى العظيم لا إله الا الله رب السماوات السبع ورب العرش العظيم لا إله إلا الله وحده لا شريك له .. له الملك وله الحمد وهو على كل شئ قدير

mhmd.hmdy
03-29-2016, 17:29
لا وكمان الفوركس مش لعبه ده متعلق باموال
يعنى لازم تعرف ان اى حاجه مش فاهمها ممكن تعدى
انما لو تعلق الامربفلوسك هتخسرها

bahoma310
03-29-2016, 21:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
لا تهم الخبرة المهم ادارة رأس المال فقطططططططط
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

mourada
03-29-2016, 23:27
اخي الكريم مشكور على ما قدمته لنا من معلومات و انا اريد ان اجيبك على سؤالك و اقول اننا لم نفهم الفوركس لاننا لم نتعلم ما فيه الكفاية لذلك و تقبل مروري

البرنس ميدو
03-29-2016, 23:35
انك تخسر الصفقات اللى ربتحا

raouf41
03-29-2016, 23:40
يجب ان يعمل كل متاجر اذا خسر لماذا خسرت و اذا ربحت لا يكتفي بهذا ان يعلم ايضا لماذا ربحت
للك الشكر تقبل مروري

karbon
03-29-2016, 23:52
موضوعك رائع يا اخى وممتاز
الفوركس مجالة واسع جدا وكبير
لكن المهم ان نتعلم الفوركس جيدا
وشكرا لك وبالتوفيق لنا جميعا ان شاء الله

Mohamed Mounir Mahmoud
03-30-2016, 00:33
السلام عليـكم ورحمة الله وبركـاتــه اخـى الكـريــم......
اشكرك علي هذا الموضوع الشيّـق واتمني لك النجـاح والتوفيــق..............
جزاك الله خــيـراً وتقـبل مُروري :) :) :) :)

djabalitahar
03-30-2016, 00:51
يا اخي الكريم شكرا لك على الجهد المبدول و الله يعمل هادا المجهود في ميزان حسناتك
والله الموفق و المعين

---------- Post added at 11:51 PM ---------- Previous post was at 11:51 PM ----------

:yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo::yahoo:

The_Kuzaki
03-30-2016, 00:53
نعم اخي على المبتدئين تعلم الفوركس خطوة بخطوة يصلوا الى هدفهم المنسود
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

جمال صادق
03-30-2016, 01:24
بما ان الفوركس هو سوق ليس بالسهل ان نتعامل معة فانة لابد من الاستفادة من الكثير من الطرق التى ينبعها المحترفون فى التعلم و التجريب و الاعتمكاد على النفس فى الاستنتاجات

magedelbakry
03-30-2016, 01:30

faresn95
03-30-2016, 01:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته
مشكور اخي الكريم
اكيد العمل ياتي بعد التعلم الجيد ليس
في الفوركس فقط بل في جميع المجالات الحياتية

doaa sary
03-30-2016, 21:31
عندك حق
ونصيحة غالية
وياريتنى شوفتها زماان
اول ما عرفت الفوركس
بدات ادخل عشوائى وشوية اكسب شوية اخسر
لكن قررت انى اتعلم فترة 4شهور وفعلا بقيت بعرف اكسب

hamed mohamed
04-08-2016, 19:50
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها.. و.. التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام ..إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير.. إن شاء الله..،.. بالتوفيق... لك...

ابوفؤاد
04-08-2016, 20:08
من قال ان الامر سهل من الناحيه العمليه وانما السهوله تاتى عندما تعمل على التعليم و تفهم
و المعتى ان طالب الصف الاعدادى هو يقرا و يكتب جيدا بخلاف طالب ابتدئى

جمال صادق
04-08-2016, 20:42
اعتقد ا التعامل فى سق الفوركس لابد ن ان يكون مربوطا بالعديد من الاعتبارات التى تكون مناسبة من وقت لاخر فى السوق و هناك التزامات ممكنة للعمل بها

belabied
04-09-2016, 01:29
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

hoomid
04-10-2016, 14:09
السلام عليكم الاخوة الكرام
بالفعل اخي. فتداول يجب التوفر فيه على دراية و معرفة و تجربة عملية على التجريبي ثن الحقيقي
بالتوفيق للجميع

mohamedforex4
04-12-2016, 03:30
ويعتبر انه بيشتغل على الحساب الحقيقي وان اي خسارة هيخسرها هتبقى حقيقية وده هيخليه يتعلم اكتر وشكرا :)

Abughali
04-12-2016, 03:56
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

admiap
04-12-2016, 04:05
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع يستحق التقدير و الاحترام

بالتوفيق لك اخي الكريم في هذا المنتدى الغالي
تشرفنا كثيرا بوجودك معنا
سلام

Abughali
04-12-2016, 04:16
جهاز الحاسوب الخاص بى للتداول
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

aissaalg
05-27-2016, 18:59
الســلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بـركـاته
زميلي في الفوركس و المنتدى كل الشكر و الثناء على المعلومات القيمة
في انتظـار جديدك ومواضيعك الشيقة

latraaa
05-27-2016, 19:55
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك من اللدين يحققون الكثير من النتائج الراقية

hossam123
05-28-2016, 17:23
السوق محتاج ال خبره كبير جدا فى التعامل به اعتقد ان مهم جدا

ان يكون هناك صبر كتير مننا بتاخده الاحلام وهو لسه لا يسعرف شئ

helmi nsir
05-29-2016, 11:51
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته
بالفعل اخى الفاضل يجب على انسان ان يكون خبير او فاهم على الاقل فى مجال عمله
وكما التجارة فى الفوركس لازم تكون على فهم حتى تقدر ان تتعامل مع السوق

nonam
06-20-2016, 16:10
السلام عليكم ....نصيحة مني لاي حد مش فاهم الفوركس من الممكن ان تتعامل مع التداول الحقيقي ومن المهم ان يكون التعامل مع التداول الاهم في التداول من المهم ان يكون التعامل مع التعامل مع الادوات اللي في التداول من المهم جدا التعامل مع التعليم في المنتجي التعليمي
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

رشا محمد الهوارى
06-21-2016, 01:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
شكرا اخى الفاضل على هذه النصيحة ونتمنى المزيد من المشاركات المميزة
تحياتى

analyst
06-21-2016, 01:57
هههههههه مش سهلين زي الردود . الردود كذلك اخي الكريم ليسوا بالشيئ السهل ان اردت ان تقوم بهم كما يجب ان تقوم بذلك لكن فعلا انا اوافقك الواحد عليه ان لا يقدم على شيء في الفوركس الا وهو عارف معناه

lionardodicaprio940
06-21-2016, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم
كلامك صح اتمنى من كل اعضاء المنتدى
فهم المقصود من هدا المنشور
وبالتوفيق للجميع

ahmed5
06-23-2016, 18:00
كم ورحمة الله وبركاته

naimoxforex
06-23-2016, 18:20
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين اما بعد
نعم اخي الكريم لك الحق و لابد من دراسة قبل الشروع في العمل بهذا المجال
رمضان كريم احبتي و تقبلو مروري

هاوي
06-23-2016, 18:21
اود ان اشكر صاحب الموضوع على هذه المعلومات حيث استفدت منها كثيرا وكذلك التعليقات التي يقوم بها الاعضاء هي تعليقات مفيدة شكرا للجميع واتمنى الربح الوفير في الفوركس لجميع اعضاء المنتدى

zarour soufyane
06-23-2016, 20:09
اخي الكريم التعامل مع الفوركس كلاتعامل مع الاسواق الاخرى يجب على التاجر التعلم الجيدلكي يستطيع التحكم بزمام الامور في الكثير من المواقف التي تتطلب المعرفة الجيدة بالسوق
بالتوفيق

drissou45
06-23-2016, 21:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك للجميع,
اخي الكريم لا تنسو اداره راس المال الصارمه , بارك الله فيك
تحياتي لكم, تقبلو مروري ,

Mustafa gamal
11-25-2016, 16:52
يجب على كل مبتدئ في السوق أن يتحلى بالصبر و الألتزام في متاجرته في سوق الفوركس ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

karinho91
11-25-2016, 18:39
بالفعل السوق محتاج ال خبره كبير جدا فى التعامل به اعتقد ان مهم جدا

ان يكون هناك صبر كتير مننا بتاخده الاحلام وهو لسه لا يسعرف شئ عن لسوق والله المستعان

michael1
11-26-2016, 02:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقى العزيز انا اتفق كعك 7
فهذه الامور وهى يجب ان تتعلم قبل ان تتداول فىالفوركس
لكى لا تخسر الكثير من الاموال على الفاضى

ebn masr
11-26-2016, 05:45
اكيد طبعا ازاى انت تدخل تتداول وتعمل صفقات وتفتح وتقفل وانت مش فاهم دة غلط جظا لانه لازم تكون فاهم كويس واوى انت بتعمل ايه

zizoo99
11-26-2016, 07:34
يا اخى انت عارف انت عملت زى ايه زى عموره دياب انا فاهم و مش فاهم انا معاك انك لما تيجى تعمل صفقة لازم تبقى فاهم انت فين و رايح على فين بس ايه دخل الردود بالصفقات

waelmma
11-26-2016, 08:15
:o:)):)) اخى الكريم بارك الله فيك والحقيقة انه يجب فعلا دراسة اى صفقات قبل
ان تفتحها وبارك الله فيك اخى الكريم ومنتظرين المزيد ان شاء الله