PDA

View Full Version : المانيا ستدفع الثمن

jihadazzam
06-27-2012, 10:17
المانيا ستدفع الثمن
اذا خرجت اليونان من الاتحاد الاوروبي
ورجعت الى الدراخما انت ماذا تقول

mrhoda
06-27-2012, 10:26
المانيا ستدفع الثمن

الاتحاد الاوروبى قوى ومش هايسمح ان اى دولة تخرج من تحت سيطرته
واذا خرجت هاتبقى كارثة على سوق الفوركس والعملات
وقد يحدث الكثيير جدا

remo
06-27-2012, 10:34
المانيا ستدفع الثمن

المانيا دولة اقتصاديا قوية جدا يعنى هى اصلا مش محتاجة الاتحاد الاوروبى فى حاجة بالعكس انا شايف ان الاتحاد الاوروبى هو اللى محتاجها عشان كدا كلمة المانيا مسموعة هى وبريطانيا فى الاتحاد العربى

dodovedo
06-27-2012, 14:18
اخى الكريم
اليونان مش هتطلع والا كانت طلعت من زمان هيساعدوها وهتعدى الازمه والله ورسواله اعلى واعلى
تقبل مرورى

compaq0
06-27-2012, 18:48
اعتقد ان المانيا من الدول اللى رافضه انها تساعد اليونان و لكن احد المرشحين للرئاسه لديه خطه تقشف اذا طبقها لن تخرج اليونان من الاتحاد و اذا خرجت اليونان هى من سيدفع الثمن

kingman
06-27-2012, 23:51
انا شايف ان الأمور متجه الى عدم التخلى عن اليونان وده اصبح واضح بعض الشئ لكن المشكلة بقيت اكبر من اليونان ومنطقة اليورو ممكن تنهار كاملا اذا لم تتحرك لحل ازماتها بصور جذرية والمايا اكيد هتضرر كثيرا لأنها اقوى دولة فى المنطقة وهى تتحمل العبأ الأكبر فى الأقراض

كريم
06-28-2012, 00:14
المانيا بتحاول تشيل العبأ التقيل على منطقة اليورو و صعب ان منطقة اليورو تتفرق

عشان كل واحد عارف مصير عملته القديمه و المشكله شكلها صعبه اوي و مش عارفين يعملوا

حل و اليورو في النازل و الله يوفق الجميع

ahmed saleh
06-28-2012, 00:20
انا شايف انها من الممكن ان تعمل مشكلة كبيرة جدا فى سوق الفوركس
ويمكن ولله اعلم انة تكون صالحك ناس كتير او تكون فى صالح تجار الفوركس ولكن لا اظن انها من السهل انها تخرج

pimo
06-28-2012, 01:49
انا اري ان الماني والاتحاد الاوربي بصفة عامة لن يترك اليونان تخرج من الاتحاد الاوربي وهم يرون الان ان الحل الوحيد هو انعاش الاقتصاد اي يجب ان يضع خطة بناء وليس خطة انقاض

abokhaledelmasry
06-28-2012, 01:54
الموضوع مش موضوع خروج اليونان اعتقد انه المقصود بخروج اليونان انه ستبدء حلقة الخروج من بعد اليونان

فهناك اكيد دول اخرى اقتصادها ضعيف ولو كل دوله عايزه تخرج يبقى الاتحاد هيتفكك واحده واحده

هذا غير ان قيمة تعويض خروج اليونان اكبر من قيمة مساعدتها

sami
06-28-2012, 02:09
لا أظن أن اليونان ستخرج من منطقة اليورو لأنها بإختصار الشجرة التي تخفي الغابة،أي أنها إذا خرجت فستظهر باقي البلدان التي تعاني من أزمات الدين بنفس الحدة و ربما تتخد هذه الإقتصادات الهشه نفس المسار و تدخل بعدها منطقة اليورو في دوامة المجهول

Smart
06-28-2012, 02:11
شكرا على الموضوع
تم نقله للقسم المناسب

sheko
06-28-2012, 02:17
المانيا من اقوي دول اليورو و اقتصادها من اقوي الاقتصادات في العالم فهي تعتبر من مؤسسي اليورو و بالنسبه لليونان فكان سهل جدا انهم يطلعوها من اليورو من اول الازمه لكن هما مش هايسيبوا اي بلد تطلع من تحت ايديهم عشان كده ماسكين فيها لحد النهايه

mostafakamal
06-28-2012, 02:26
اعتقد ان الخوف من خروج اليونان هو بداية التفكك لمنطقة اليورو
وايضا موشر الثقة سوف يهتز فى منطقة اليورو

kimokonolove
06-28-2012, 02:41
المانيا ستدفع الثمن
لازم الأتحاد يساعدها ومش هتخرج
بس المانيا اقتصاديآ وضعها جيد وتتحمل الأزمات الأقتصادية مثل هذة

hisoka
06-28-2012, 03:15
الاتحاد الاوربى ليس بالغباء ان يترك اليونان ان تخرج من الاتحاد فذلك سوف يعود لها بالسلب على دول التحاد كافه واقتصادها واسعار العملات
وخاصتاً المانيا فلذالك هى تسعى لانقاذ ومساعدة اليونان بكل جهدها

ana1990
06-28-2012, 15:33
يا جماعه خروج اليونان مش سهل اوي كده اعرفوا ان اليونان دي بداية السلسله لو خرجت هتلاقي بعديها الدول بتخرج و الانهيارات الاقتصديه شغاله و اللي بيحصل في اسبانيا يعتبر تحذير كافي من اللي ممكن يحصل علشان كده هم هيساعدوا اليونان اكتر و انا رايي افضل مساعدات هي بالتنازل عن الديون الاوروبيه

khaled zizo
06-30-2012, 03:49
ليس بالغباء ان يترك اليونان ان تخرج من الاتحاد فذلك سوف يعود لها بالسلب على دول التحاد كافه واقتصادها واسعار العملات
وخاصتاً المانيا فلذالك هى تسعى لانقاذ ومساعدة اليونان بكل جهده ودول اليورو و اقتصادها من اقوي الاقتصادات في العالم فهي تعتبر من مؤسسي اليورو و بالنسبه لليونان فكان سهل جدا انهم يطلعوها من اليورو من اول الازمه لكن هما مش هايسيبوا اي بلد تطلع من تحت ايديهم عشان كده ماسكين

husamart
06-30-2012, 19:02
الاتحاد الاوروبي لن يسمح بخروج اليونان من منطقة اليورو والوضع الان باتجاهه للاستقرار بعد انتخابات اليونان

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 22:47
اكيد طبعا لان هتحصل مشاكل كتيره جدا جدا
اخى الكريم
اليونان مش هتطلع والا كانت طلعت من زمان هيساعدوها وهتعدى الازمه والله ورسواله اعلى واعلى
تقبل مرورى

m_fekry
07-04-2012, 23:55
انا شايف ان الأتحاد الأوروبى صعب انه يتخلى عن اليونان ولو ده حصل بالتاكيد سوف يحدث تغير كبير فى سوق الفوركس والله اعلى واعلم

shady hamza
07-06-2012, 05:13
المانيا من اقوي دول اليورو و اقتصادها من اقوي الاقتصادات في العالم فهي تعتبر من مؤسسي اليورو و بالنسبه لليونان فكان سهل جدا انهم يطلعوها من اليورو من اول الا زمه لكن هما مش هايسيبوا اي بلد تطلع خروج اليونان مش سهل اوي كده اعرفوا ان اليونان دي بداية السلسله لو خرجت هتلاقي بعديها الدول بتخرج و الانهيارات الاقتصديه شغاله و اللي بيحصل في اسبانيا يعتبر تحذير كافي

mohamedlee
07-07-2012, 18:53
المانيا ساعدت دول الاتحاد الاوروبى كثير وكثير ولكن للاسف التدهور واضح فى اغلب دول الاتحاد الاوروبى فاظن ان لو المانيا نفسها خرجت دى الى هاتبقى اكبر مشكلة فى دول الاتحاد الاوروبى واكيد هايتفك نهائيا

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 03:31
انا لا اعتقد ان الاتحاد الاوروبي
سوف يسمح لاي دولة ايا كانت قوتها
ان تخرج منه
دا ممكن يعرضه للانهيار

السيد الجبالي
07-09-2012, 04:27
المانيا ستدفع الثمن

قد يختلف معي الكثير حين اقول ان خروج اليونان من الاتحاد الوربي هو في صالح اليونان وفي صالح ايضا الاتحاد الاوربي .... فاليونان تمثل مشكله كبيره اثقلت ظهر الاقتصاد الوربي وعلي راسهم اقتصاد المانيا ...
كما ان الشروط التعجيزيه التي تضعها اليويو لليونانين هي شروط صعبه اوقفت الحيات الاقتصاديه اليونانيه بشك كبير .....
بخروج اليونان من الاتحارد الاوربي اتوقع السيناريو ان يكون ..... زبزبه في السوف كبيره ما بين صعود وهبوط ما تلبث الي ان تت-ول الي هبوط مدوي لليرور لا يدوم حتي يتحول الي صعود .. قد يستمر فتره طويله ...

derfcase
07-09-2012, 14:59
وقد يحدث الكثيير جدا

لا اعتقد اخي الكريم
mrhoda
انها ستكون كارثة علي سوق الفوركس ككل - و لكنها ستكون كارثة علي عملة اليورو فقط - و ربما تستفيد بعض العملات الاخري التي تعمل باتجاه عكسي مع عملة اليورو

khaled zizo
07-20-2012, 13:29
سوف يعود لها بالسلب على دول التحاد كافه واقتصادها واسعار العملاتوخاصتاً المانيا فلذالك هى تسعى لانقاذ ومساعدة اليونان بكل جهده ودول اليورو و اقتصادها من اقوي الاقتصادات في العالم فهي تعتبر من مؤسسي اليورو و بالنسبه لليونان فكان سهل جدا انهم يطلعوها من اليورو من اول الازمه لكن هما مش هايسيبوا اي بلد تطلع من تحت ايديهم عشان كده ماسكين خروج اليونان مش سهل اوي كده اعرفوا ان اليونان دي بداية السلسله لو خرجت هتلاقي بعديها الدول بتخرج و الانهيارات الاقتصديه شغاله و اللي بيحصل في اسبانيا يعتبر تحذير كافي من اللي ممكن يحصل علشان كده هم هيساعدوا اليونان اكتر و انا رايي افضل مساعدات هي بالتنازل عن الديون الاوروبى

Mr.GooDMaN
07-21-2012, 18:52
لا اعلم كل ملبسات هذه المشكلة ولكن خروج اى دلوة ومثلا اليونان من الاتحاد الاوروبى هذا قد
يؤدى الى حدوث بعض الاضرار التى قد تضر بمصالح العديد من الدول التى فى الاتحاد الاوروبى

saud
07-22-2012, 01:00
المانيا لن تفرط باليونان او باسبانيا

للمعلومية فقط هبوط اليورو يصب في مصلحة المانيا ..

Haidy
07-22-2012, 01:43
انا مفتكرش انها ممكن تخرج و حتي لو ده حصل المانيا دوله قويه جدا و صغيره
لذلك الموضوع مش هيأثر و لو أثر هيكون تغير طفيف جدا و غير ملحوظ لانها هترجع ل حالتها الاولي و ممكن اقوي كمان دول المان مش هزار

mohamed yossef
07-22-2012, 12:00
لا اعتقد ان المانيا ستدفع الثمن ولكن الاتحاد الاوروبى بالكامل سيتحمل نتيجة ما فعلته المانيا
الاتحاد الاوروبى انا شايف انه رايح مش جاى

moselm2011
07-22-2012, 15:13
ما يحدث الان من صراع داخل الاتحاد الاوربى بين ألمانيا واليونان على ما اعتقد ان الأزمه ستحل ولن تخرج اليونان بإذن الله من الاتحاد الاوربى هذا ما يراه بعض محللى وخبراء السوق

simonie2010
07-22-2012, 15:31
المقصود بخروج اليونان انه ستبدء حلقة الخروج من بعد اليونان

فهناك اكيد دول اخرى اقتصادها ضعيف ولو كل دوله عايزه تخرج يبقى الاتحاد هيتفكك واحده واحده

abdallah elbaz
07-22-2012, 16:46
الاتحاد الاوربي قوي وهو فعلا فى اتحاد فعلي فى كل المجالات مش مجرد اتحاد وهمي
وبيحط كل الفلوس حتي لاتسقط اليونان وفى القريب اسبانيا الاتنين بيعانوي من مشكله

MixMax
07-24-2012, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اما بعد المانيا من كبريات الدول
ولا نظن ان امرا بسيطا كهذا سياثر عليها باي حال من الاحوال بارك الله فيك ياغاالي

mohy
07-25-2012, 04:33
الاتحاد الاوربى فوى جدا ولا يسمح بخروجها
وسوف يستثمر الاموال
لانه اقتصاده واستثماره قوى
لاتحرمنا من جديدك اخى الغالى

Single phase
07-25-2012, 16:40
المانيا دولة اقتصاديا قوية جدا يعنى هى اصلا مش محتاجة الاتحاد الاوروبى فى حاجة بالعكس انا شايف ان الاتحاد الاوروبى هو اللى محتاجها عشان كدا كلمة المانيا مسموعة هى وبريطانيا فى الاتحاد العربى
بالظبط زي ما الراجل ده بيقول
المانيا مش يفرق معاها الاتحاد الاوربي كله
اقتصادها زي الفل

pimo
07-26-2012, 02:21
بالظبط زي ما الراجل ده بيقول
المانيا مش يفرق معاها الاتحاد الاوربي كله
اقتصادها زي الفل

لقد وصل يوم امس التهديد من وكالة موديز بخفض تصنيف المانيا وذلك راجع الي ارتفاع ديونها وتوقعات بمزيد من المساعدات الي دول الاتحاد من بينها اسبانيا وايطاليا

a7lamp3
07-26-2012, 02:33
لا اعتقد ان المانيا لوحدها من سيدفع بل تقريبا جميع دول الاتحاد الاوربي ستتحمل عواقب ما ستاعني منه المانيا

midoali
07-28-2012, 17:37
اعتقد المانيا اقتصادها قوي جدا ولا يوثر عليها وجودها في منطقه اليورو او خروجها مع ذلك اتمني وجودها
وان يتم تقديم المساعده للقبرص واليونان واسبانيا واستعاد اليورو مكانته الطبيعيه

alkatom
07-31-2012, 03:46
عملة اليورو دولار معتمدة على الإتحاد فلو خرجت اليونان
سيكون حال ألمانيا يقول ... أكلت يوم أكل الثور الأبيض

thehulk3
07-31-2012, 15:51
أعتقد أن ألمانيا لن تدفع الثمن وأظن أن الأمور ستظل كما هي
ولكن شكرا على التفكير

dr.stress
07-31-2012, 17:25
ليست المانيا فقط بل كل دول الاتحاد
لان كل دول الاتحادد ستفقد الثقة في ان الاتحاد يحل مشكلتها
و ان الاتحاد سيستنغني عنها بسهولة زي اليونان

themaxprofit1
08-04-2012, 12:11
حاجة عادية جدا دول اتحاد الاوربى مع بعضهم انا مليش دخليات فى المواضيع دى اوى ومش بعرف اتكلم فيها كويس

---------- Post added at 11:11 AM ---------- Previous post was at 11:08 AM ----------

عادى انا مش شايف ان اليونان حتاثر على الاتحدا الوربى عشان كل دول الاتحاد الاوربى قوية جدا

ngm el forex
08-04-2012, 12:35
اظن ان العوده للدراخما من مصلحه اليونان فسوف تقل ديونها اكثر من النصف وسوف نعش اقتصادها الداخلي
ولكني سمعت من احدى المحللين ان لا يوجد ما ينص في اتفاقيه الاتحاد الاوربي على خروج دوله من الاتحاد
فينص على الانسحاب لا الطرد
والمانيا لا تدفع الثمن وحدها

gamal
08-04-2012, 16:42
من الممكن ان تحصل مشكلة كبيرة فى الفوركس
بس لا اظن انها تخرج

mohamedd
08-04-2012, 18:24
الدول الضعيفة ستجر القوية معها إلى الركود
إلى 2016 كأبعد تقدير على مستوى العالم
هذا دون إغفال الأزمات السياسية في البؤر الساخنة
والجفاف والنفط ....

osama shaban
08-04-2012, 18:28
هناك عده مشاكل تحيط بدول الاتحاد الاوربي اولها عندما قاموا بتاسيس اليورو لم يضعوا اليه لخروج دوله من الاتحاد لان ذلك لم يكن في الحسبان
ثانيا هناك دول صناعيه كبيره في اليورو مثل المانيا وفرنسا وهناك دول كثيره ضعيفه اولها اليونان لذلك لايوجد تكافئ بين الدول
الاتحاد الاوربي سوف يعاني في السنوات القادمه اذا لم يجد حلول حقيقه

spectra4
08-04-2012, 21:27
انا فى رايى ان كل دولة تتحمل نتيجة خطاها ولا توثر بالسلب على دولة اخرى
لان حرام وظلم الا بقى ان كانت بينهم مصالح

tamid0
08-06-2012, 06:33
السلام عليكم و رحمة الله
المانيا اكبر من انها تتاثر بده اللي هيتاثر الدول المتذبذبة حاليا

Eslam Torres
08-09-2012, 13:02
الاتحاد الاوروبى قوى ومش هايسمح لاى دولة تخرج من تحت سيطرته

hend
08-10-2012, 23:14
صعب يحصل الكلام ده مش اى دولة تقدر تخرج من اى اتحاد بمزاجها
كدا والاتحاد الاوروبى مش هيسمح لها بالسهولة دى كدا

rhanemyoussef
08-10-2012, 23:22
ألمانية هايأ دولة لواحدة التي ضحت من أجل بقاء لتحد لأوروبي متماسك و سيضل متماسك رغم كل لأزمات التي ضربات بعض ادول لا أضن أنا ليونة ستخرج أو يسمح لها بالخروج

ahmed besher
08-11-2012, 17:41
خروج اليونان اصبح وشيك جدا و خصوصا بعد تصريحات دراجي بانه سيفعل كل ما يلزم لحمايه اليورو و لحمايه اليورو يجب التخلص من الاعباء و الاثقال الزائده و اليونان الان ثقل و وزن زائد علي الاتحاد الاوروبي
و اظن ان خروجها سيكون مع بدايه العام التالي و لكن سيكون خبر الخروج ايجابي علي اليورو حيث سيتم الترويج للخبر علي ان خروج اليونان سيخلص المنطقه منن المشكلات و سيؤدي لانتعاش الاقتصاد بعدين عمليا المانيا مش هتصرف علي منطقه اليورو لان ده بيضر باقتصادها و اليونان وصلت لممرحله سيئه جداااااااااااااا و خصوصا بعد خطط التقشف القاسيه و معارضه النقابات العماليه

medhat
08-19-2012, 00:03
ليست المانيا فقط من سيدفع الثمن بل دول الاتحاد بالكامل ستدفع الثمن فخروج اليونان معنه فقدان الثقه فى الاتحاد
وانه بنى بدون الدراسه الكافيه لاستمراره فلم يستمر مده طويله

rhanemyoussef
08-19-2012, 00:38
أقول يا أخي أنا وزير لمالية ألماني قال ليام أنه ليس هناك مساعدات لليونان

salah-alhoot
08-19-2012, 06:17
من الصعب خروج اليونان من اليورو والعودة الى الدراخما مما يؤدي الى زيادة المديونية على اليونان

rhanemyoussef
08-19-2012, 19:24
يا أخي لإتحاد لأوروبي ده مجموعات دول قوية تحتكر على جول شريكة لعالم اقتصادها شديد غرام لهبوط لي لاحق بها هالأيام و مع ذلك مش حاياسماح لي أي دولة بليخوروج منو عشان ده حايحاطم لعملة و دوال

pimo
08-19-2012, 20:23
ليست المانيا فقط من سيدفع الثمن بل دول الاتحاد بالكامل ستدفع الثمن فخروج اليونان معنه فقدان الثقه فى الاتحاد
وانه بنى بدون الدراسه الكافيه لاستمراره فلم يستمر مده طويله

اتظن اخي ان الاتحاد الاوربي سوف يلقي باليونان هكذا خارج منطقة الاورو بين ليلة وضحها بل يجب وضع خطة خروج محكمة من المنطقة بدون اي مشاكل لدول الاعضاء الاخرا واظن ان خطة خروج اليونان قد اكتمل فيها الشطر الاول ومزال هناك الشطر الثاني وهذا بدون ان تضر بقتصاد المنطقة كا كل

rokaana
08-19-2012, 23:03
معتقدش ان الاتحاد هيخلي اليونان تخرج .. معروف ان الاتحاد مسيطر وكمان المانيا دوله اقتصادها كويس ومش محتاجه لليونان عشان يزبطلها اقتصادها

HOUSAMMI
08-19-2012, 23:28
لماذا المانيا بذات ؟؟

ربما المانيا اخر واحد ممكن يتاثر بحاجة زى دى بسبب قوتها اولا

ثانيا الضعيف زى اليونان يجب ان يستأصل لانه سيمرد كل الجسد الاوربى

hodhod
08-20-2012, 00:30
انا شايفة ان الاتحاد الاوربي هيكون ليه دور في مساندة اليونان حتي لو المانيا رافضة انها
تساعدها باقي الدول اكيد عايزين الاتحاد الاوربي قوي

husseinkelana
08-20-2012, 07:00
الموضوع مش موضوع خروج اليونان اعتقد انه المقصود بخروج اليونان انه ستبدء حلقة الخروج من بعد اليونان

كلام مقنع

Mohammed kabeel
08-20-2012, 07:04
يا جماعه الاتحاد الاوربي كله كدا كل الدول الى ف الاتحاد الاوربي كلهم بيتصرفوا بنفس المنطق

absforever
08-20-2012, 10:27
في الوقت الراهن لا اظن ان هناك تفكك في الاتحاد الاوربي
و المانيا لن تخرج من اليورو على الاقل في المدى القريب و المتوسط

hakim201089
08-23-2012, 03:33
انا ارد على اخونا كريم بأن المانيا لم تعد تريد تحمل المزيد من اعباء اوروبا العاجزة عن سداد ديونها وطلب اليوم الالمان ضرور اعادة هيكلة الديون بعد تصريح رئيس وزراء اليونان بأن اوروبا ستواجه خطر بإنفصال اليونان

Amer_alajalen
08-23-2012, 23:42
دول اتحاد اليوري ليست غبية لتترك اليونان تخرج من الاتحاد
لانهم يعلمون ان كل دولة مهمة فيه
وانا اتمنى ان تخرج كل دول اتحاد اليوري منه ان شاء الله :ok:

eng Adel
08-24-2012, 10:29
المانيا ستدفع الثمن

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم لا اعتقد ان الخروج من منطقة اليورو بالشي السهل ولا اظن ان الساسة الاوربيون يسمحون بذلك لان خروج اي دولة من منطقة اليورو تكون ذات عواقب سياسية واقتصادية وخيمة والمسالة ليست مسالة بتبديل اليورو بالدراخما المسالة لها عواقب سياسية واقتصادية اكثر ممانتصور نحن
تمنياتي لك بالتوفيق اخي الكريم

Moselhy
08-24-2012, 10:35
دول الاتحاد الاوربى جميعهم مع بعض ولا اعتقد اى يتركو اليونان تقع فى منطقه اليورو لانها قد تؤثر على بعض الدول فى الاتحاد اذا خرجت وكمان المسأله مش مسأله تبادل يورو بدراخما ممكن تكون المسأله لها عواقب اقتصاديه او سياسيه وخيمه

hakim201089
08-26-2012, 08:01
ميركل في اجتماعها الاخير مع هولاند قالت انها مش حتسمح لليونان بالانفصال وده الي انعش اليورو امس بس اكيد الانتعاش مؤقت لان التركيز سيتحول لاسبانيا وايطاليا وهدا سيرفع المخاوف

mssforex
08-26-2012, 21:36
السلام عليكم ورحمة الله
المانيا من الدوله القاطره لى الاتحاد الاوربى وهيا الى تقطر الاتحاد حاليا وتمول البنك الاوربى ولا اعتقد انها تتخلى الاتحاد الاوربى
وقد يحدث كوارث لو المانيا خرجت من الاتحاد الاوربى

hossam hossam
08-27-2012, 20:50
اعتقد ياباشا صعب اليونان تخرج من دول الاتحاد الاوربي رغم ان الخروج في مصلحه
اليونان بس الاتحاد الاوربي مش عيرضي بكدا ابدا

monaismail
08-28-2012, 00:22
من الصعب ان يترك الاتحاد الاوربى اليون لتخرج من مجموعة اليورو

لانه اكيد سيؤثر بالسلب على بقية الدول الاوربية بالنسبة لاقتصادها وبالتاكيد سينخفض اليورو

hesham itch
08-30-2012, 16:20
اعتقد ان اليونان لن تخرج بتلك السهولة وسيحمى الاتحاد الاوروبى
جميع الدول المشتركة به من اى سقوط اقتصادى كبير لاى دولة به

sbalyoni
09-01-2012, 19:44
ألمانيا لن تدفع التمن بل دول الإتحاد الأروبي أكمله لهذا لا أظن سيسمحوا لها بالخروج

hergli9
09-01-2012, 20:09
الاتحاد يعلم ان خروج اليونان من الاتحاد الاوروبي سيكون له عواقب وخيمة خاصة علي الاقتصاد العالمي لكنه لن يكون له اي خيار اخر لان دول مثل المانيا و فرنسا لن تتحمل اكثر الخسائر امام الازمة المالية التي نعيشها

brimoel
09-02-2012, 16:23
ألمانيا خرجت من الحرب العالمية الاولى و الثانية و لازالت واقفة على رجليها فما بالك باليونان او اسبانا الاقتصاد الالماني قوي جدا لا يتأثر الا بتأثر الدول القوية حتى فرنسا لا تساوي شيء امام المانيا

mai5522
09-03-2012, 19:55
ألسلام عليكم يا اخوتى اعتقد ان الاتحاد الاوروبى قوى ومش هايسمح ان اى دولة تخرج من تحت سيطرته

lala
09-03-2012, 20:11
انا ارى ان المانيا من الدول القويه وعمرها ما هتستسلم بسهوله ابدا ولها دور قوى فةى ةالاقتصاد العالمى
فارى انه من الصعب خروجها وبمنتهى السهوله لانها اكيد هتاثر على بقيه الدول

mmt123
09-03-2012, 20:25
ماظنش انه بالساهل اصلا انها تخرج
الاتحاد الاوربى مش هيسمح بكدا لان لو المانيا وكمان دولتين خرجو
يبقى فين باه قوه الاتحاد الاوربى
فاظن انه مش هيقبل بحاجه زى كدا تحصل

azoukhan
09-05-2012, 14:52
خروج اليونان من الاتحاد سيكون له تأثير سلبي بالغ على كل من الاتحاد الاوربي وسوق العملات

l3azzi
09-06-2012, 20:13
انا شايف ان الأتحاد الأوروبى صعب انه يتخلى عن اليونان ولو ده حصل بالتاكيد سوف يحدث تغير كبير فى سوق الفوركس والله اعلى واعلم

fady10
09-07-2012, 21:26
لا اظن ان خروج اليونان سيكون سهلا بهذة الطريقة فالاتحاد الاوربى يحاول الحفاظ على كل اعضاؤوة ويكمل بنيتة الاساسية وسوف تدخل الدول الكبرى بالاتحاد مثل المانيا وايطاليا وفرنسا لحل مثل هذة الامور تعاونا مع البنك المركزى الاوروبى

l3azzi
09-07-2012, 22:25
ادا خرجت فستوا جه مشاكل جمة ستغرق في المشاكل

bisouti
09-08-2012, 14:34

mansourbasha
09-08-2012, 20:48
انا معاك ان الاتحاد الاوربى قوى لكن ما تنساش الاوضاع الاقتصاديه المترديه التى تمر بها البلاد

y4x
09-18-2012, 23:19
لاتنزعجو من تجارة الفوركس فاقتصاد المانيا قوي
حتي لو توقفت المانيا عن دعم اليونان لااعتقد ان تجارة الفوركس قد تتوقف

benb
09-19-2012, 00:31
من الممكن ان تعمل مشكلة كبيرة جدا فى سوق الفوركس
والمانيا اكيد هتضرر كثيرا لأنها اقوى دولة فى المنطقة وهى تتحمل العبأ الأكبر فى الأقراض

piotos
09-19-2012, 06:08

kazim
09-25-2012, 17:51
المانيا ستدفع الثمن

واضح بعض الشئ لكن المشكلة بقيت اكبر من اليونان ومنطقة اليورو ممكن تنهار كاملا اذا لم تتحرك لحل ازماتها بصور جذرية والمايا اكيد هتضرر كثيرا لأنها اقوى دولة فى المنطقة وهى تتحمل العبأ الأكبر فى الأقراضواذا خرجت هاتبقى كارثة على سوق الفوركس والعملات
وقد يحدث الكثيير جداى حاجة بالعكس انا شايف ان الاتحاد الاوروبى هو اللى محتاجها عشان كدا كلمة المانيا مسموعة هى وبريطانيا فى الاتحاد العربى

elkhawaga
09-25-2012, 17:53
انا شايف ان لو طلعت اليونان من الاتحاد الاوروبى هتبقى كارثة عندنا فى الفوركس
لكن هما بيحاولوا يساعدوها الان و انشاء الله مش هتخرج
لانها اعتقد قوية او بمعنى اصح عنها العزيمة و وولادها بيحبوها

ahmed sleem
09-25-2012, 19:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مما لاشك فيه المانيا من افضل دول العالم ولكن اعتقد سياسه رئيسه وزراء المانيا ميركل
الحفاظ علي وحده الاتحاد الاروبي

tarek22
09-27-2012, 08:17
موجات عدم اليقين المحيطة بإسبانيا تنعكس على الحركة السعرية لليورو
على الرغم من تكرار ذكر هذا الأمر إلا أن إسبانيا لا تزال مسيطرة على العناوين الرئيسة بمنطقة اليورو مع اقتراب الإعلان عن الميزانية

mohamed tawfik
09-27-2012, 10:02
لاتحاد الاوروبى قوى ومش هايسمح ان اى دولة تخرج من تحت سيطرته
وقد يحدث الكثيير جدا

khaledyosrie
09-27-2012, 10:06
انا اعتقد من وجهه نظرى المتواضعه انى اليونان صعب تخرج من الاتحاد الاوربى لانه اتحاد قوى جدا
ولن يسمح بحدوث ذالك لاستقراره

moisaid
09-27-2012, 11:10
أهلا شباب
مما لا شك فيه الانهيار قادم و ضعف الدول الأوربية آت لامحال
لكن متى الله أعلى و أعلم
المهم نغتنم الفرصة و نشتفد من قوتهم أو ضعفهم
أما بخصوص الاقتصاد الألماني فهو اقتصاد
لأن سياسته الداخلية تحرص
على الاسثتمار و تطوير البلاد و التقدم و هذا العمل يكون بنضج الشعب و مسؤولية المسؤولين
ليس كمسؤولينا همهم هو تهريب المال الى سويسرا و تخريب البلد
الله يهدينا و اياهم
بالتوفيق

ahmedprns1
09-27-2012, 17:14
هتطلع والا كانت طلعت من زمان هيساعدوها وهتعدى الازمه والله ورسواله اعلى واعلى

CoRLeoN300
10-03-2012, 02:05
بسم الله الرحمن الرحيم
لا يمكن اليونان تطلع لأن الأتحاد الأوروبي متحد مند مدة و لا يمكن لليونان أن تطلع

youcefislam
10-04-2012, 14:58
السلام عليكم

أخي ألمانيا دولة قوية جدا و لا أعتقد أنها ستتأثر من خروج اليابان

سنكتفي بالمقاربة و نتمنى كل شيء يعود بالفايدة على سوق الفوركس

rigiray
10-06-2012, 12:29
سلام الله عليكم المانيا دولة اقتصادية مؤثرة
في الاقتصاد العالمي و الفوركس
ولن تسمح بخروج اليونان
من منطقة اليورو

mimohsaan
10-06-2012, 15:32
اعتقد انه مش هايحصل

الاتحاد الاوربي هايحتوى الازمه وهايساعد اليونان على تخطى الازمه

vip1988
10-06-2012, 15:34
والله اخي انا لا اعلم
ولكن خلينا انراقب ونشوف النتائج لطالما اتوقعنا شي وجائت النتائج مخالفا لكل التوقعات والتحليلات

ozr10
10-06-2012, 18:42
انا مبتدا
المانيا ستدفع الثمن
على المانيا انقاض اليونان
اولمبياد اثينا 2000 هي سبب ازمة اليونان

yazeed
10-06-2012, 19:32
السلام عليكم
ان اليونان و المانيا لهما تاثير كبير في عالم الفوركس فاذا خرجت اليونان سوف تاثر على عالم الفوركس بشكل كبير جدا

hasback
10-08-2012, 06:01
المانيا ستدفع الثمن

بل الاتحاد كله سيدفع التمن لهده هم يحاولون الضغط على اليونان واسبانيا ليقوما بالتقويم الهيكلي كي يفرضو عليهم الشروط المناسبة لهم كي يتحصلو على الديون ومحاولة لتفادي افلاس
احد هده الدول والدي سيكون الضربة القاضية لاروبا

gameman1
10-27-2012, 15:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد اذا خرجت اليونان هتحصل كارثة كبيرة جدا وسينهار الاقتصاد بتاع الاتحاد الاوربي واننهيار العملة ايضا

mohamedsous
10-27-2012, 16:14
هو في استفسار اذا خرجت اليونان من الاتحاد الاوروبي الفلوس اللي ادفعت لليونان هترجع تاني ولا ايه النظام وساعتها هل الدراخما هي اللي هتدفع ولا ايه بالظبط اللي هيتم علشان المانيا تدفع الثمن لخروجها

ameer
10-27-2012, 16:17
اهلا بيك اخي الكريم بالفعل اذا اليونان خرجت من الاتحاد الاوربي ووحدت عملتها القديمة فقط اكيد الاتحاد الاوربي راح تنهار عملتهم وبالاخص المانيا هي التي ستكون متاذية من هذا الانهيار

yazeed
10-27-2012, 16:31
السلام عليكم
انا اتوقع ان اذا خرجت اليونان من الاتحاد الاوروبي سوف يتم تفكك الاتحاد الاتحاد الاوروبي

mustaphahusain
10-27-2012, 16:52
خروج اليونان يعني تفكك الاتحاد الأوروبي
لأن الدول ستخشى من نفس مصير اليونان
وهذا سيكون تفضبلا لمصلحة الفرد على الجماعة

samoele
10-27-2012, 23:41
غير ممكن ان تتخلى اوروبا عن عضو من اعضائها لانها ستفقد ركن من اركان الاقتصاد

فتحية55555
10-28-2012, 12:10
المانيا دولة اقتصادية وقوية ومثلها مثل دول العالم ولاغنى للعلم بعضه للبعض والله اعلم