PDA

View Full Version : تابع ترتيب العلامات الانعكاس هام جدا جدا جدااااااااااااااا

محمد السيد محمد
01-10-2015, 17:51
قلنا في الموضوع السابق اننا ندرس هذه العلامات بالترتيب لمعرفة متى نخرج من الصفقة باعلى ربح ممكن ومتى ندخلها دخولا آمنا لا نخشى فيه من ضرب الاستوب لوز ومن اول الفرصة وقلنا اننا لن نستخدم مؤشرات غالبا الا من المنصة وفقط للتاكد من المعلومة التي وصلنا اليها
..ونبهنا اننا لن نتكلم الا فرض الانعكاس من الاتجاه الهابط الى الاتجاه الصاعد وقلنا ان العلامة الأولى هي انه غالبا تنتهي آخر شمعة في الاتجاه بذيل ملحوظ ووقفنا عند السؤال الذي يقول على ماذا يدل هذا الذيل.. ونجيب ببساطة ان الاتجاه شحر .. يعني ايه شحر يعني شطب ما عدش حد قادر ينزله وكل ماحد من المشترين علوز ينزله نجد البائعين يرفضون تنزيله وبيقولو للمشترن احنا مش هنزل السعر اكتر من كده عاجبكم تشترو بالسعر ده اهلا وسهلا مش عاجبكم مفيش بيع اتفهمت ..
والسؤال الثاني : وهو هل لازم يحصل هذا الذيل في آخر شمعة .. بمعنى آخر هل ليس ممكن ان الشمعة الأخيرة في الاتجاه تقفل في اللو بتاعها ؟؟ اقولك ممكن لكن دي حالات نادرة جدا جدا والشارت قدامك راجعه وهتتاكد من كلامي ..
هتقولي كلامك ده يشبه كلام الناس اللي بيتكلمو في البرايس اكشن اقولك صحيح لكن انا مختلف معهم في جزئية هامة جدا هم بيقولو ان هذا الذيل مابيحصلش في الشمعة الا لما تقترب من مستوى دعم محدد
وانا بقول ده مش صحيح ده بيحصل فعليا وكتير جدا دون اعتبار للمستويات المحددة او المعروفة سواء كانت للفيبوناتشى او البيفوت او القيعان والقمم .. وممكن تكون مستويات غير مرئية اصلا ..
المهم ندخل بقة على
العلامة الثانية : ان تكون الشمعة التالية شمعة صاعدة ( ما تنسوش احنا بنتكلم في حالة الاتجاه الهابط فقط وعليكم القياس بالنسبة للاتجاه الصاعد )
ومش مهم تكون الشمعة كبيرة او صغيرة المهم تكون صاعدة بعد شمعة هابطة هذه العلامة هي علامة مؤكدة لاحساسي بان الاتجاه الهابط عمل استوب .. لكن طبعا ما تكفيش عشان نقول الاتجاه انعكس واقفل بقه صفقة البيع وادخل في صفقة شراء .. انتظر قليلا طول بالك .. مش يمكن دي مجرد شمعة تصحيح مش انعكاس ... ايه ده بقا ؟؟ ..
قوللنا يا استاذنا الفاضل ازاي هنعرف ان اللي جاي ده انعكاس مش مجرد تصحيح ؟؟
اقول انتم الأول فاهمين يعني ايه تصحيح ويعني ايه انعكاس ؟؟ ..
انا عارف ان اغلبكم اساتذة فاهمين المقصود .. لكن مش هاننسى اخواننا الجدد وهنقولهم الفرق عشان يكونو معانا على الخط ..
اقولكم انا طولت عليكم لذا هناجل الكلام في الموضوع ده للمرة الجاية .. تحت عنوان تابع ترتيب العلامات الانعكاس هام جدا جدا جدااااااااااا2
فالى هناك ..

adil17
01-10-2015, 18:14
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكريم مشكور على هذا المجهود الكبير و على ما قدمته لنا من معلومات قيمة و مهمة و نحن ممتنين لك كثيرا و جزاك الله كل خير

محمد السيد محمد
01-10-2015, 20:27
السلام عليكم ورحمة الله .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
انا كل اللي يهمني فعلا .. ان المعلومات دي تصل الى كل اخ مبتدئ .. مش حب للرياء او السمعة
انما مبتغيا الثواب من الله لأن انا فعلا تعبت لما وصلت لها عشان اشتغل صح

a7med84
01-11-2015, 00:02
شكرا لك اخى الكريم عل الموضوع وعلى المعلومات اللى فيه من اجل التأكد من ان المنطقه د منطقه انعكاس للسعر ام ماذا شكرا لك والله المستعان

محمد السيد محمد
01-12-2015, 00:03
بسم الله الرحمن الرحيم .. تمام كده زي ماحضرتك فهمت .. بعد مايظهر الديل على شمعة
ونقول يبدو ان الاتجاه فنش او شحر او تشبع او جاب آخره .. وتيجي شمعة صاعدة بعده ده بياكد فعلا ان الاتجاه هيقف عند هنا
بس برده ده مش كفاية عشان تاخد فرار بغلق صفقة مفتوحة انتظر لما تقرا العلامة الثالثة

hpacer
01-18-2015, 05:02
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكريم مشكور على هذا المجهود الكبير و على
ما قدمته لنا من معلومات قيمة و مهمة و نحن ممتنين
لك كثيرا و جزاك الله كل خير.

fadl1984
01-18-2015, 05:25
شكرا اخي علي هذا الموضوع فالسوق له الكثير من العلامات
التي تدل علي استمراره اونعكاسه مثل الشموع والترندات
والدعوم والمقاومات والدايفرجنس والاخبار وغيرها

YMTMAX
09-27-2015, 15:44
*

*

أتمنى لك التوفيق والتقدم أخي الفاضل ضمن

هذه الأنجازات ومشكور على مجهودك الذي بذلته

لكي توصل لنا كل ما هو مفيد في هذا المجال ..

تقبل مروري ..