PDA

View Full Version : حلم المليون ونظريتي لتحقيقه

Pages : [1] 2 3 4 5

mrdark
06-27-2012, 17:39
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة كثرت مواضيع رحلات المليون وورشات المليون وما غير ذلك من مخططات لتحقيق المليون في جل منتديات الفوركس العربية وحتى (الأجنبية على ما أظن والله أعلم) لاكن كلهم فشلوا والسؤال هنا لماذا؟
بصراحة ليس لدينا الحق لنحكم عليهم لماذا لأن هناك مجموعة من الأجوب لهذا السؤال ويصعب علينا معرفة الجواب الصحيح عن السؤال
يقال أنه سبق لفريق يسمى بالسلاحف أن وصل للمليون بستراتجية الترند المكسور لاكن هل هذا صحيح أم لا الله أعلم شخصيا لم أرى أي كشوفات حساب لهذا الفريق تثبت وصولهم للمليون وأنتم هل رأى أحدكم كشف حساب هذا الفريق الذي وصل للمليون؟ سؤال مفتوح للمناقشة مع الموضوع
المهم هذه فقط مقدمة عن هذا الموضوع وموضوعي سيبدا الأن
في رأيي نعم ممكن الوصول لهذا المليون لاكن برحلة فردية بمبلغ لايقل عن 100 دولار
لماذا برحلة فردية؟
لأنه لو كانت رحلة جماعية في نظري ستتسبب بعدة عراقيل بما فيها إختلاف في التحليل والأراء وهذا يتسبب في تضييع فرص في بعض الأحيان هذا في لم يكن في أغلب الأحيان والعديد من الأسباب والعراقيل الأخرى
ثانيا يجب إختيار إستراتيجية والتمسك بها طيلة الرحلة وفي أي ظروف مر بها خلال الرحلة ويفضل أن تكون الإستراتيجية من إبتكارك الشخصي
أيضا إحترام كل شروط الإستراتيجية والحرص على تحقيق كل الشروط للدخول في الصفقة
من هنا نستخرج أهم شيء وهو أفضل وقت لدخول الصفقة وهنا الخطأ الذي يسقط فيه أغلب الناس
الكثير منا يدخل في الصفقة سواء بيع أو شراء بناء على المؤشرات وهذا خطأ فادح يقعون فيه لأن المؤشرات فقط تعطي إشارات بالتشبع وتقيس نسبة التدبدبات
لاكن الوقت الصحيح للدخول في الصفقة يعتمد على مستويات الدعم والمقاومة والترند سواء من ناحية الإرتداد أو من ناحية الكسر أو الإختراق
وأيضا النماذج السعرية ونماذج الشموع سواء التي تدل على الإستمرارية أو الإنعكاسية
وأخيرا لتحقيق هذا الحلم يجب إختيار أربع أزواج عملات على الأكثر للتجارة عليهم ومراقبتهم وحدهم فقط جيدا كي يستطيع رصد تحركاتهم بدقة ويسهل عليه تحديد الأتجاه والوقت الأفضل للدخول في الصفقات ويفضل أن تكون هذه الأزواج هي الأزواج الرئيسية الأربعة في نظري والله أعلم
كما يفضل أيضا فتح صفقات بأرباح لاتتعدى 30 نقطة في الصفقة الواحدة بالإضافة لصفقات السكالبنج
هذا هو رأيي لتحقيق المليون في هذا السوق مع العلم اني لم أفكر أبدا يوما ما بالإنطلاق في رحلة للمليون والموضوع مفتوح للنقاش فما رأيكم؟

elazez
06-27-2012, 17:52
اخي الكريم موضوعك جميل جدا
بالنسبة للسلاحف انا كذلك لم اري اي كشوفات ولكن مجرد سمع
انهم حققوا المليون

---------- Post added at 02:52 PM ---------- Previous post was at 02:49 PM ----------

العمل كفريق او تيم او جماعة
بيكون ليه مميزاته وعيوبه
من مميزاته
اكيد سيكون لدي عضو من الاعضاء افكار جديدة ومعلومات اكتر او اضافات ومساهمات
يستطيع ان يسهم بها في نجاح الفريق
من الممكن ان يقدم الفرد تحليل يكون مخطئي فيه احيانا لسبب ما لكن في ظل الجماعة سيكون هناك اكثر من راي
وهذه تعتبر ميزة وعيب في وقت واحد
لان التعارض في الاراء من الممكن انه سيضيع فرص ولكن اذا احسن الاعضاء الاستغلال سيكون من الجميل والرائع الاتفاق في وجهات النظر
تحياتي لك

forexBOSS
06-27-2012, 17:57
انا اتفق معك فى بعض النقاط و اختلف فى الاخرى طبعا ان لا اتفق معك انه لا يجب العمل الجماعى ان ضدك تماما لان وجدت فى منتدى ان فريق مكون من 10 اشخاص استطاعوا تحقيق المليون فى سنه واحده ده غير ناس كتير اكيد عملوا زيهم ثانيا ان اتفق معك فى موضوع ال100 دولار نوصله الى مليون ولكن ذلك يحتاج الى خبير بمعنى الكلمه و استراتيجيتى هى مضاعف المبلغ كل شهر يعنى الشهر الاول 100 دولار و الشهر التانى يبقى 200 و بعده كده 400 صدقنى لو ده حصل تستطيع الوصول الى مليون فى حوالى سنه و نص

mrdark
06-27-2012, 18:46
لا أخفي عنكم أني كنت متوقع الإختلاف في نقطة العمل الجماعي ولازال الكثيرون من سيختلفون في هذه النقطة
لاكن أنا أرى أن العمل كفريق سيكون ناجحا في حالة واحدة فقط وهي أن يكونو مجتمعين في مكان واحد وليس عبر النت كي يكون إتخاذ القرارات بشكل أسرع مثلا
يلتقون بمكان ما إبتداء من الساعة الثامنة صباحا حتى الثاني عشر وبعدها الثانية مساء حتى السادسة والله أعلم

---------- Post added at 04:46 PM ---------- Previous post was at 04:44 PM ----------

انا اتفق معك فى بعض النقاط و اختلف فى الاخرى طبعا ان لا اتفق معك انه لا يجب العمل الجماعى ان ضدك تماما لان وجدت فى منتدى ان فريق مكون من 10 اشخاص استطاعوا تحقيق المليون فى سنه واحده ده غير ناس كتير اكيد عملوا زيهم ثانيا ان اتفق معك فى موضوع ال100 دولار نوصله الى مليون ولكن ذلك يحتاج الى خبير بمعنى الكلمه و استراتيجيتى هى مضاعف المبلغ كل شهر يعنى الشهر الاول 100 دولار و الشهر التانى يبقى 200 و بعده كده 400 صدقنى لو ده حصل تستطيع الوصول الى مليون فى حوالى سنه و نص
لاكن سؤالي هل يوجد كشوفات حساب تبرهن وصولهم للمليون؟

compaq0
06-27-2012, 21:24

نعم سمعت عن هذا الفريق كانت هذه الرحله تسمى السلاحف و بدات ب500 دولار ووصلت الى المليون بعد سنه و نصف و البدء ب100 دولار ممكن و لكن صعب للغايه

mrdark
06-27-2012, 23:54
نعم سمعت عن هذا الفريق كانت هذه الرحله تسمى السلاحف و بدات ب500 دولار ووصلت الى المليون بعد سنه و نصف و البدء ب100 دولار ممكن و لكن صعب للغايه

نعم أخي العويو لقد ذكرتهم في موضوعي ولقد إتبعوا إستراتجية الترند المكسور لاكن لا توجد أدلة تثبت وصولهم للمليون لم يضعوا أي كشف حساب وعند هذه النقطة يختلف العديد من الناس هناك من يصدق وهناك من لايصدق

kingman
06-27-2012, 23:54
انا ايضا بالنسبة للسرحف اسمع فقط عن وصولهم للمليون ولكنى لم ارى ايضا كشوف حسابات تبرهن ذلك وفيه ناس بتشكك فى انهم قدروا يوصلوا وحقيقة لااعلم هل وصلوا فعلا على حساباتهم للوصول الى المليون ام كانت مجرد كلام نظرى فقط ككثير من هذه المشاريع التى نسمع عنها ولكن لاتتحقق

amrmorasamir
06-27-2012, 23:59
اعتقد ان مبلغ 100 دولار عشان توصل للمليون ده صعب شويه او قد يكون مستحيل وعايز وقت كبير جدا ومينفعش تحسبها انك كل شهر تكسب 100% لان الحساب على الورق مش ينفع مع الفوركس خالص

كريم
06-28-2012, 00:11
يا راجل مليون ايه ,,, أنا مش عارف الاحلام ده وصلت فين و جاي كمان عند العرب

ومفيش مستحيل بس الطمع بيحبه المارجن كول و الله يبعدنا

عنه و انا بقرا اراء الأعضاء و الله يوفق الجميع

ahmed saleh
06-28-2012, 00:25
اظن ان حلم الكليون من الممكن ان يكون سهل ولكن انت تحتاج الى راس مال كبير لكى تقدر على تحقيق هذا
وان يكون لديك استراتيجة واثق فيها وانت تعمل بيها ومن الممك ان تحقق هذا الحلم بسهولة

a5rzamn
06-28-2012, 00:43
اتوقع اذا تاجرت بشكل كويس وحالفك نوع من الحظ ممكن تصل للمليون
لانه انت راس مالك يكون في تضاعف مستمر

ولكن الموضوع بدو تعب وبدو خبره

omar kapo
06-28-2012, 00:44
الصبر ثم الصبر ثم الصبر
لكي تحقق شي لبد لك من شيين
الاول ادارة راس المال المحكمة
والثاني استراتيجية تصل بك الي هدفك

The Mester X
06-28-2012, 01:09
اه موضوع جميل اخوي و الله يوفقك و بالفعل كثرة الاراء بتعرقل المسيرة الملبون
و ممكن وحد يحققها لوحده عكي مجموعة و لكن المليون من 100 دولار صعبة و تحتاج للوقت اكثر و كبي و مجهود ايضا

pimo
06-28-2012, 01:16
تحقيق المليون في الفوركس ليس بالامر الصعب انما الاصعب هو كيف تكسب الخبرة والتجربة التي سوف تحقق لك اكثر من المليون هذا في راي هو الاصعب اريد ان احترف الفوركس ولهذا السبب ان في مرحلة التقدم الي الامام

aminos
06-28-2012, 01:27
السلام عليكم
نعم يا أخي يمكنك أن تصل للمليون دولار
لأن لا شيئ مستحيل في الفوركس
ولكن يجب عليك أن يكون لديك رأس مال كبير للبداية
و إستراتيجية ناجحة تقريبا 80 % و الصبر و إدارة رأس المال
و الإستمرار و الله الموفق

sami
06-28-2012, 01:29
طرح رائع للموضوع أخي الكريم،يمكن الوصول لحلم المليون سواء بشكل فردي أو جماعي المهم أن يكون هناك إلتزام بهدف الرحلة وهو المليون دولار،بالنسبة لي أرى أن العمل الجماعي أفضل،و إذا كان الفريق يعملون في إطار إستراتيجية محددة،فالمطلوب أن تتم مناقشة الفرص من قبل الجميع حتى تعم الفائدة و أن يتم تأكيد الدخول بيع أو شراء من الأغلبية أو من المتمكنين من الإستراتيجية بشكل كبير

mage
06-28-2012, 03:55
السلام عليكم
نعم يا أخي يمكنك أن تصل للمليون دولار
لأن لا شيئ مستحيل في الفوركس
ولكن يجب عليك أن يكون لديك رأس مال كبير للبداية
و إستراتيجية ناجحة تقريبا 80 % و الصبر و إدارة رأس المال
و الإستمرار و الله الموفق

الصبر وادارة المال واستراتيجية جيدة ،،، هذه هى الاشياء الاهم لكى تتمكن من تحقيق المليون فى الفوركس ولا يوجد احد اعرفه تمكن من تحقيق المليون الا وقد تمسك بهذه الاشياء والعمل على المليون ليس مستحيل

Mr.GooDMaN
06-28-2012, 04:28
تمام يا دارك كلامك روووعة بصراحة وانا مقتنع بيه جدا
وانا من اكتر الناس المقتنعة بنظرية المليون وان شاء الله ع امل اني احققها ف يوم من الايام

sho
06-28-2012, 04:33
بصراحة كل اللى مكتوب دا انا بطبقة فى استراتيجيتى وماشية علية تمام بس بالتأكيد عمرة ما هيوصلنى للمليون من رأس مال 100 دولار وعشان دا يحصل محتاج وقت طويل جدا ممكن نقول اكثر من سنتين او اكتر بكتير كمان خصوصا مع تحديد ربح لا يتعدى 30 نقطة

konine
06-28-2012, 04:46
مو ضوع جميل فبداية رحلة من 100 إلى مليون شيء خيالي وصعب تحقيق ولكن بإدارة صارمة ممكن ذلك بعد 20 سنة إن إن شاء الله
و عن نفسي لم أجد أي كشوفات تفيد رحلات إلى مليون
الله كريم

M Sabry M Elbakrawy
06-28-2012, 04:54
مش عارف والله اذا كانت الحكاية دي ممكنة ولا لأ بس مش عايز احبطك ان المليون دي تكاد تكون مسحيلة
احناا ممكن نقول الاول حلم 100.000 مثلاا لو حنبتدي بحساب صغير بعد كده نكبر وتشتغل مضاعفات وهكذااا

omar kapo
06-28-2012, 05:07
الفوركس ببساطة هي تجارة العملات في البورصة بنظام الهامش عبر الانترنت . نود ان نقول لك انه اذا تعلمت فن المضاربة في البورصة forex ربما ستصبح مليونيراً ولم لا ، فربما تصبح احلامك وطموحاتك حقيقية بعد فترة من الزمن ، ولا يوجد شيء مستحيل في هذه الحياه اذا كانت عزيمتك واصرارك على تحقيق النجاح قوية .

Mostafa Mando
06-28-2012, 05:28
الفوركس ببساطة هي تجارة العملات في البورصة بنظام الهامش عبر الانترنت . نود ان نقول لك انه اذا تعلمت فن المضاربة في البورصة forex ربما ستصبح مليونيراً ولم لا ، فربما تصبح احلامك وطموحاتك حقيقية بعد فترة من الزمن ، ولا يوجد شيء مستحيل في هذه الحياه اذا كانت عزيمتك واصرارك على تحقيق النجاح قوية .

بالفعل يا اخي لا يوجد شئ اسمه مستحيل في الحياة انت المستحيل وانت الذي تحققه

بعزيمتك وارادتك وصبرك وهذا اهم شئ الصبر وعدم العجلة لكن الاحلام كلها تصبح حقيقة

في هذا العالم الكبير وهناك الكثير من العوامل تساعدك على تحقيقي احلامك منها مجال الربح من الانترنت

KOGI
06-29-2012, 03:19
بيتيهالى حلم المليون مش مستحيل يعنى واعرف ناس قربت منه والله الموضوع سهل بس محتاج راس مال كبير
واستراتيجية قوية وواثق فيها وطبعا مهارة وخبرة

khaled zizo
06-29-2012, 05:01
مستحيل في الحياة انت المستحيل وانت الذي تحققه

في هذا العالم الكبير وهناك الكثير من العوامل تساعدك على تحقيقي احلامك منها مجال الربح

mrdark
06-29-2012, 12:38
هههه صراعة الموضوع لقي إقبال كبير ولم أكن أتوقع هذا لاكن من خلال قرائتي للعديد من المشاركات وجدت العديد يقدم لي نصائح وكأنني سأنطلق فيرحلة للمليون مع أن محتوى الموضوع بالأصل هوعبارة عن نصائح مني لمن يريد الدخول في رحلة للمليون وقد قلت في موضوعي أنني لا أفكر أبدا في الدخول لرحلة للمليون والسبب هو أنها تحتاج للتفرغ وأنا ليس لدي الوقت للدخول في هذه الرحلة
لاكن أحب أن أظيف شيئا أخر هو أن رحلة المليون قد تكون سهلة عند تقسيمها بمعنى أن يكون الهدف الأول على سبيل المثال هو 10000 ثم 100000 ثم 500000 وأخيرا 1000000
وعند تحقيق كل هدف يتم الرفع من قيمة النقطة والله أعلم

xtomorrow
06-29-2012, 13:28
اولا 100 دولار صعب جدا تحقيق المليون بها
ثانيا اتفق معاك في الافكار التي طرحتها حول طريقة العمل
لكن السؤال المحير اليس من الاولى التفكير في الالف قبل المليون بالنسبة ل 100 دولار

magic777
06-29-2012, 15:17
مش عارف والله اذا كانت الحكاية دي ممكنة ولا لأ بس مش عايز احبطك ان المليون دي تكاد تكون مسحيلة
احناا ممكن نقول الاول حلم 100.000 مثلاا لو حنبتدي بحساب صغير بعد كده نكبر وتشتغل مضاعفات وهكذااا

هو طبعا المفروض نخليها واحده واحده يعني مش نحدد لنفسنا مبلغ ضخم وغير مناسب لراس مالنا كده مره واحده
وفيه كمان اللي بيحددوا لنفسهم وقت محدد للوصول للمبلغ ده
ودي طريقه مش عمليه هنا في مجال كله تقلبات ومخاطر

mando
06-29-2012, 15:59
بالنسبة لى لم يكون لدى طموح لرحلة المليون لانه فى كم منتدى حصلت رحلات وفشلت انا بالنسبة لى لايهم المليون المهم يكون لدى طريقة ارباح منها كل شهر ربح جيد بعد ما يكون فى طريقة جيدة تخالنى اربح منها شهرية ممكن افكر فى هدف المليون لكن بدون تحديد زمان معين المهم هو الربح الثابت

mhmd
06-29-2012, 17:20
الفوركس سوق كبيررررررر جدااااا

فيه ازواج كتير ونقاط كتير قول في اليوم 1000 نقطة

شوف لو انت تقدر تحصد 500 نقطة يوميا بنسبة تاكد 90 المية

مع نسبة دخول في الصفقة عالية

هتبقي رئيس جمهورية نفسك

ashraf el-araby
06-29-2012, 18:24
اعتقد انه حاجة وكويسه لما نحلم بالمليون ونسعى له بزيادة خبرتنا فى الفوركس ونكبر اهدفنا شوية شويا وبالتوفيق للجميع

mido303037
06-29-2012, 18:27
متستبعدش الحكاية دى
طول ما انت بتعمل وبتشتغل فاكيد هتحقق حلمك

elking
06-29-2012, 18:28
نظريتك يا اخى تدعو للاحترام والتقدير لان كلامك صحيح بالفعل ولكن اعتقد ان الاسكالبينج يكون الهدف فيه من 5 الى 10 نقط فقط على ما اعتقد

hesham1046
06-29-2012, 18:30
صعب اى حد يوصل الى المليون فى العالم العربى الان سؤال بسيط علشان توصل لمليون لازم على الاقل يكون معاك مبلغ لا يقل عن 100 الف دولار حاطتهم فى البورصة وتكون شركة امريكة مثل شركات الامريكة الضخمة وتكون موثق بها رقم 1 فى العالم وقتها اقول انك تقدر تكسب المليون
بس يااااااااارب

Mostafa Mando
06-29-2012, 19:14
متستبعدش الحكاية دى
طول ما انت بتعمل وبتشتغل فاكيد هتحقق حلمك

صحيح يا اخي لكن اهم شئ ان تتعلم من كل حدث يحصل معك من خسارة ومن مكسب ومن تجارب الآخرين

لا تضيع لحظة مرت عليك بدون ان تتعلم منها شئ في الفوركس والالتزام بعناصر النجاح اهم شئ والابتعاد

عن المشاعر السلبية مثل الطمع والخواف والاتزام بادارة راس المال وتوسيع الخبرة على قدر المستطاع إذا حققت كل هذا سوف تصل للاحتراف ان شاء الله

Rami
06-29-2012, 19:18
انا بصراحة فى هذ المجال لا يوجد شى اسمه المليون
انت تملك حسن ادارة وخطة واضحة وتوكل على الله
فالله سبحانه يرزقك مليون اتنين
هذا رزق ومقسوم
تحياتى لك

tarek22
06-29-2012, 19:21
صعب اى حد يوصل الى المليون فى العالم العربى الان سؤال بسيط علشان توصل لمليون لازم على الاقل يكون معاك مبلغ لا يقل عن 100 الف دولار حاطتهم فى البورصة وتكون شركة امريكة مثل شركات الامريكة الضخمة وتكون موثق بها رقم 1 فى العالم وقتها اقول انك تقدر تكسب المليون
بس يااااااااارب

علاش يا اخي هذا التشائم
العمل والجهد وراس مال طبعا
كبير
تحقق المستحيل

i5land_man
06-29-2012, 19:23
انا سمعت عن فريق السلاحف واستراتيجيتهم وورشتهم بس لم اري لهم اي كشف حساب يؤكد وصولهم للمليون
وانا بتفق مع صاحب الموضوع علي جزئية الفردية وثبات الاستراتيجية اللي بيشتغل بيها وياريت متكونش بتعتمد علي المؤشرات

ابو محمد
06-29-2012, 19:32
لايوجد شيئ صعب فانا اعرف فريق
وصل للمبليون بالمثابرة واستراتيجية ناجحة

mrdark
06-29-2012, 19:45
نظريتك يا اخى تدعو للاحترام والتقدير لان كلامك صحيح بالفعل ولكن اعتقد ان الاسكالبينج يكون الهدف فيه من 5 الى 10 نقط فقط على ما اعتقد

نعم أخي لاكن هناك من يضرب في السكالبنج 2 أو 3 نقط في كل صفقة ويخرج وهذا أشبه بالمقامرة

---------- Post added at 04:45 PM ---------- Previous post was at 04:35 PM ----------

انا سمعت عن فريق السلاحف واستراتيجيتهم وورشتهم بس لم اري لهم اي كشف حساب يؤكد وصولهم للمليون
وانا بتفق مع صاحب الموضوع علي جزئية الفردية وثبات الاستراتيجية اللي بيشتغل بيها وياريت متكونش بتعتمد علي المؤشرات

نعم أخي العزيز لاكن إسمح لي بخصوص الجملة الأخيرة التي قلتها "الاستراتيجية اللي بيشتغل بيها وياريت متكونش بتعتمد علي المؤشرات" أرى أنه من الأفضل وضع مؤشر واحد فقط أفضل فقط لتدعم بيه القرارات وعلى الأكثر 2 لاكن أن تملء الشارت بالمؤشرات فهذا يجعل الإستراتجية فاشلة لأن المؤشرات فقط تتبع حركة السعر

nrgslawi
06-29-2012, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي للوصول الى المليون يجب عليك التقيد والالتزام بالعديد من الامور وان يكون لديك مصدر دخل اخر
ثم اعطيك فكرة اخرى كلما يصبح رصيدك 3000 دولار اسحب 2000 وترك 1000 وبهذا قد تصل الى المليون

dodovedo
06-29-2012, 20:02
اخى الكريم
والله الاف ميل يبدا بخطوه
ومش عيب ان احنا نحلم بس هل انت درست الدراسه الكافيه اللى توصلك للمليون
هو ده السؤال تقبل مرورى

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 20:11
اخى الكريم
هو ده السؤال تقبل مرورى

اكيد ياغالى الرحله دى تحتاج لمعناه شديده ووقت طويل

ومجهود شاق للعمل فى هذه الرحله

يعنى محتاجه دراسه وخبره بالورقه والقلم

الله يوفق الجميع

elzeel
06-29-2012, 20:14
طبعا هو حلم بيرادو الجميع لكن اظنه فى عالم العرب صعب الحقيقه
وليس مستحيل ولكن متطلب وقت وجهد كبير وراس مال محترم للبدء فى تحقيق الحلم

sabre
06-29-2012, 20:16
انا رأى من خلال تجاربى فى الفوركس من الممكن تحقيق رحله المليون ان شاء الله
ولاكن يجب مراعاة شيئين اولا وقت الدخول للصفقات ثنيا امكان ضرب الاستوب الصحيحه وطبعا لازم خطه لادارة رأس المال

devloppman
06-29-2012, 20:53
حلم المليون دولار حلم مليون عربي وطبعا مشفتش حد وصل لهذا الحلم
العمل الفردي ممكن يوصل لهذا الحلم لكن أظنه صعب جدا حد يفكر فيه أو يقدر يعمل عليه
لكن لا ننسى أن العمل الجماعي به مميزات لتحقيق هذا الهدف لن يجدها من اتخد رحلته بشكل فردي

mrdark
06-29-2012, 22:42
اخى الكريم
هو ده السؤال تقبل مرورى
أخي العزيز شخصيا وضعت دراستي في موضوعي لذلك سميته ب حلم المليون ونظريتي في تحقيقه
مع العلم أني لاأفكر أبدا في رحلة للمليون حاليا وكل همي الأن مرتكزعلى إحترافي لهذا المجال

kingman
06-30-2012, 00:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي للوصول الى المليون يجب عليك التقيد والالتزام بالعديد من الامور وان يكون لديك مصدر دخل اخر
ثم اعطيك فكرة اخرى كلما يصبح رصيدك 3000 دولار اسحب 2000 وترك 1000 وبهذا قد تصل الى المليون

وبسحب نسبة كبيرة من الأرباح الواحد بيبقى ضمن جزء من كبير من تعبه ويقدر يعيد الرحلة فى حالة لاقدر الله تعرض للفشل فيها ويقدر يستمر فى تحقيق حلمه لأنه لم يخرج خاسر بل رابح مع سحب ارباحه بنسبة معينة

hesham itch
06-30-2012, 08:15
نظرية جيدة ولكن لا يستطيع كل المتاجرين السير على هذه الخطوات ويمكن ان يحققها
بعض المحترفين او الاشخاص الذين لديهم من المال مايكفى للقيام بهذه المهمة

mohamed adel
06-30-2012, 10:08
حلم المليون مش مستحيل المهم انه يكون عندنا الحلم
من الممكن تحقيق مبالغ بسيطة وعن طريقها نحقق مبالغ اعلى فأعلى حتى نصل الى حلمنا وهو المليون
ليس هنالك شئ بعيد على الفوركس

mohamed1happy
06-30-2012, 10:31
مازلت اعتقد ان رحلة المليون لايمكن تحقيقها لا فردية ولا جماعية وذلك بسبب الطمع وانك تريد تبيل الحساب في اقل وقت
كل ما يعجبني في رحلة المليون تلك هو الحماس الموجود في اول الرحلة فقط

2x1
06-30-2012, 10:38
اعتقد اخي عشان تبدء ب100 دولا ويكون هدفك تحقيق مليون اعتقد
انك هتشيب علي متوصل لربعة دة رائي ارجو ميكونش صدمك

derfcase
06-30-2012, 11:20
اختلف معك اخي الكريم
mrdark
في ان العمل الفردي هو الذي سيوصلك
لاني اعتقد ان العمل الجماعي تكون نتيجته في تحقيق الاهداف هي اسرع من العمل الفردي

Mohamed90
06-30-2012, 12:34

السلام عليكم طبعا اخي هذا الامر وارد انك تحقق من 100 دولار المليون يتطلب الامر استراتيجية ناجحة بالنسبة 90 بالمئة
و ايضا يجب ان يزداد راس مال حوالي 40 او 50 مئة شهريا و مع ذلك فانت تحتاج للعمل كبير و وقت كبير جدا و ليست مستحيلة ولكن بعيدة

elssayed
06-30-2012, 13:56
ياااااااااه المبلغ ده حلم كبير نفسنا كلنا نحققة
وحتي لو فضلنا نتاجر اكتر من سنه ولا اتنين مش مهم المهم نوصل لهدفنا
وربنا يوفقنا جميعا بس اكيد مبلغ 100 دولار قليل لبدء الرحلة

ahmed abdalla
06-30-2012, 14:03
اظن ان التاجر الذى يحلم بالمليون يجب ان يكون تاجر محترف كما انى انا اخلاف معك فى ان العمل كفريق يحقق مكاسب اكثر من العمل الفردى

deadlyfox
06-30-2012, 14:28
انا سمعت قبل كده عن السلاحف دول وعن تحقيقهم للمليون لكن ماشوفتش اى اثبات لكده
وعشان توصل للمليون اعتقد انك لازم تبدا براس بمال كبير تقدر من خلاله تتاجر بمخاطرة كبيرة

husamart
06-30-2012, 14:35
باعتقادي حلم المليون وهم .. والسوق لا يحتاج الى الحلام وانما الى واقع وتحليل فني دقيق لتحقيق ربح قليل .. ومع التراكم يصبح ربح كبير .. اما الحلم بمبالغ طائلة ما هو الا مضيعة للوقت

magic777
06-30-2012, 14:43
مازلت اعتقد ان رحلة المليون لايمكن تحقيقها لا فردية ولا جماعية وذلك بسبب الطمع وانك تريد تبيل الحساب في اقل وقت
كل ما يعجبني في رحلة المليون تلك هو الحماس الموجود في اول الرحلة فقط

وانا معاك في ان تحقيقها جماعيا صعب اوي وكانت مجموعه السلاحف استثناء هنا
وايام ما كان السوق بيتحرك بحركات منتظمه مافيش فيها تذبذب
لكن فرديا لو من مبلغ كبير يعني من 100 الف اعتقد ممكن في ظرف تلات سنين كده

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 15:27

اكيد اخى هذا المبلغ ضعيف جداً للوصول الى المليون

المبلغ المناسب والرحله المناسبه

تبدأ

من 10000 دولار

افضل مبلغ وافضل رأس مال ده

Mostafa Mando
06-30-2012, 17:06
اكيد اخى هذا المبلغ ضعيف جداً للوصول الى المليون

المبلغ المناسب والرحله المناسبه

تبدأ

من 10000 دولار

افضل مبلغ وافضل رأس مال ده

صحيح يا اخي فإذا كنت تريد ربح كبير بدون مخاطرة هي عملية نسبة وتناسب

بين راس المال والهدف المطلوب تحقيقه

يعني مينفعش يبقى معاك 100 دولار وتقول انا عايز اكسب 1000 دولار يومياً

لو عايز تكسب 1000 دولار يوياً اعتقد يجب ان يكون معك راس مال 100000 دولار وهكذا

لإنها تكون نسبة صغيرة من راس المال وايضاً بدون خطورة كبيرة

mony
06-30-2012, 17:11
اعتقد ان تحقيق حلم المليون دولار صعب جدا تحقيقه لان الفوركس عمل صعب وخطر ومتوقع ان تخسر فيه بسهوله

sunlight
06-30-2012, 17:11
صحيح يا اخي فإذا كنت تريد ربح كبير بدون مخاطرة هي عملية نسبة وتناسب

بين راس المال والهدف المطلوب تحقيقه

يعني مينفعش يبقى معاك 100 دولار وتقول انا عايز اكسب 1000 دولار يومياً

لو عايز تكسب 1000 دولار يوياً اعتقد يجب ان يكون معك راس مال 100000 دولار وهكذا

لإنها تكون نسبة صغيرة من راس المال وايضاً بدون خطورة كبيرة

نعم كلامك صحيح حلم المليون حلم صعب وهذا اذا اردت تحقيقه فى سنه او اكثر اعتقد تحقيق ممكن فى 20 سنه كدا يعنى واعتقد ان الاحلام الصغيره ممكن تكبر وهذا يؤدى الى حلم كبير

HUSSENEY
06-30-2012, 20:15

moonlight
07-01-2012, 01:16
ممكن فعلا تاجر يوصل لمليون ولكن اجد 100 دولار مبلغ قليل لكى تحقق به مليون دولار ويجب وضع رأس مال اكبر من ذلك
مع استخدام استراتيجية جيدة وقليلة المخاطر والالتزام بخطتك سوف تصل لهدفك باذن الله

safiforex
07-01-2012, 01:31
ممكن فعلا تاجر يوصل لمليون ولكن اجد 100 دولار مبلغ قليل لكى تحقق به مليون دولار ويجب وضع رأس مال اكبر من ذلك
مع استخدام استراتيجية جيدة وقليلة المخاطر والالتزام بخطتك سوف تصل لهدفك باذن الله

ليس هناك مستحيل اخي الكريم ، و النهر يبدأ بنقطة او قطر ماء فقط
و بقطر قطرة يمتليء ،/ فكذلك الفوركس المهم فيها الطريقة الناجحة و ب 100 دولار يكمكن الواحد ان يصل به الى اكثر من مليون

naoual
07-01-2012, 01:39
حلم المليون هو حلم كل من يدخل عالم الفوركس لكن غالبا ما يفشل و لا احد يعرف لماذا ربما كما اشرت اخي لتضارب الاراء بين اعضاء الفريق او الطمع

safiforex
07-01-2012, 01:45
حلم المليون هو حلم كل من يدخل عالم الفوركس لكن غالبا ما يفشل و لا احد يعرف لماذا ربما كما اشرت اخي لتضارب الاراء بين اعضاء الفريق او الطمع

هو اخي هذا الحلم فهو مبتدع ليس الا ، لان الواحد لما يدخل الى الفوركس فانه صحيح يحلم بان يصبح مليونيرا منه
لكن هذه الكلمة المليون ما هي الا انها ظهرت مؤخرا في رحلات ، حتى ترسخت في العقول

Ahmed EL Deeb
07-01-2012, 02:00
مبلغ 100 دولار ده عشان تحقق منه مليون صعب جدا ولكن ليس مستحيل ده اولا ثانيا بقي مشوارك طويل اوي لو هتلتزم بتحليل محكم او استراتيجيه قويه وتلتزم بكل شروطها وتلتزم بادارة راس المال لكن لو ضربه حظ فالفشل هو النهايه وعموما رحلات المليون اذا كانت منظمه فمن الممكن ان تنجح مثلما فعلها فريق السلاحف في احد المنتديات

osama shaban
07-01-2012, 02:26
هو فعلا يمكن تحقيق ذلك المبلغ بس علي الاقل مبلغ 1000دولار بدايه
انا تابعت فرقه السلاحف وكانوا عملين رشه عمل ثانيه لتحقيق المليون الثاني كما يدعون ولكن عندما دخلت علي حساب احدهم لاقيته خسران من الحساب ومش كسبان وكان الحساب فيه 200 دولار وخسران منه فحسيت ان الكلام مش صحيح وكمان دعايه للشركه لانهم يشتطرتون التسجيل بشركهتم

xtomorrow
07-01-2012, 04:27
اخي الامر صعب قليلا خاصة لغير المحترفين
لكن اظن ان الاجتهاد والاصرار يمكن يخلق المفاجئة
فلتحقيق المليون لازم تلتزم فنيا ونفسيا وتؤمن بتحقيق الهدف

safiforex
07-01-2012, 05:45
اخي الامر صعب قليلا خاصة لغير المحترفين
لكن اظن ان الاجتهاد والاصرار يمكن يخلق المفاجئة
فلتحقيق المليون لازم تلتزم فنيا ونفسيا وتؤمن بتحقيق الهدف
بطبيعة الحال فللوصول الى المليون ليس بالسهل و حتى على المحترفين فما بالك بالميتدئين
و لكن زي ما قلت فان ليس شيئ مستحيل فيمكن ان المبتديء يخلق المفاجئة و يصبح محترفا بسرعة و يحقق الحلم

mohamed salah
07-01-2012, 05:58
انا عايز اعرف هل في فعلا اشخاص وصلوا للمليون من الفوركس وحده
وازاي بدئوا؟
وهل ممكن تعتمد علي الفوركس في حياتك العملية

Texxon
07-01-2012, 11:59
بالفعل لو ذهبت لأي منتدى ستجد أكثر من رحلة للمليون
والعامل المشترك بينها جميعا ، أنها لم تنجح
هل الموضوع صعب لهذه الدرجة ؟

maged
07-01-2012, 12:04
حلم المليون محتاج خطة بعيدة المدي وفريق متكامل
وراس مال لايقل عن 50000 دولار وبعدين مش لازم الاحلام الكبيرة دي

housam
07-01-2012, 12:21
هو الموضوع صعب او ممكن تقولل شبيه بالمستحيل لاكن مع الصبر والعمل والاجتهاد ممكن تحققه او ع الاقل تقترب منه بس اذا لم نياس مع اول خسارة ونكمل مشوارنا ونتوقع التوقعات الصحيحه فى السوق
والله الموفق والمستعان فكل رزق بيد الله

Mohamed90
07-01-2012, 12:57

السلام عليكم طبعا اخي راينا كثير من الرحلات المليون ولكن لم تتحقق بسبب اختلاف الاراء
و كثير من العوالم و ايضا بدا براس مال صغير مقارنة بالهدف هو المليون
و لو انت حاب تصل للمليون في ظرف قصير تحتاج للمخاطرة و دخول بالتسبة كبير من الحساب للمضاعفته في مدة وجيزة

waleed adel
07-01-2012, 22:56
عزيمتك وارادتك وصبرك هما اهم شئ والصبر وعدمالتسرع ستصبح الاحلام حقيقة

في هذا العالم الكبير وهناك الكثير من العوامل تساعدك على تحقيقي احلامك منها مجال الربح

fxjoseph
07-01-2012, 23:06
في رايي الوصول للمليون ب100 دولار فقط رجلة طويلة جدا واعتقد انك هتحتاج انك لا تسحب من مكسبك وده طبعا شيء صعب انك تفضل تتاجر علطول وتسيب رصيدك متسحبش منه بالتالي فاعتقد للوصول للمليون ممكن يكون البداية الطبيعية 50 الف ممكن تسهل القصة شوية ام 100 دولار معناها ان هتنتظر سننين وربما تصل او لا
في رايي ان كنا واقعيين وطلبنا مثلا نسبة 20 في المائة كل شهر من راس المال اعتقد تكون نسبة جيدة وايضا المخاطر هتكون قليلة

safiforex
07-01-2012, 23:28
في رايي الوصول للمليون ب100 دولار فقط رجلة طويلة جدا واعتقد انك هتحتاج انك لا تسحب من مكسبك وده طبعا شيء صعب انك تفضل تتاجر علطول وتسيب رصيدك متسحبش منه بالتالي فاعتقد للوصول للمليون ممكن يكون البداية الطبيعية 50 الف ممكن تسهل القصة شوية ام 100 دولار معناها ان هتنتظر سننين وربما تصل او لا
في رايي ان كنا واقعيين وطلبنا مثلا نسبة 20 في المائة كل شهر من راس المال اعتقد تكون نسبة جيدة وايضا المخاطر هتكون قليلة
هو انا من رايي الشخصي فان للوصول من 100 دولار الى المليون بطبيعة الحال لا يجب ان يسحب من الارباح
و لكن يمكنه فعل ذلك و ذلك بالالتزام التام سواء بالعمل و الطريق او بادارة مالية جيدة

nada
07-02-2012, 00:46
هية المشكلة انا شيفها مش فى المليون هو ازى واحد يعرف يوصل لهدف معين
دة هو الحل احسن من المليون بكتير

safiforex
07-02-2012, 01:40
هية المشكلة انا شيفها مش فى المليون هو ازى واحد يعرف يوصل لهدف معين
دة هو الحل احسن من المليون بكتير

بالفعل اخي الكريم فالاهم هو الطريقة التي نربح منها بغظ النظر عن حلم المليون
و اذا جعلنا هدفنا في ايجاد الطريقة المثلى في التداول فاكيد لما نجدها اننا سننطلق نحو المليون بدون ما نشعر

kingman
07-02-2012, 01:42
فعلا كثير فى اى منتدى نسمع عن عدة مواضيع تتكلم عن رحلة للمليون لكن سرعان ماتتبخر هذه المواضيع وان شايف اننا مانشغلش بالنا بالمليون ونهتم بمتاجرتنا واذا استطاع النجاح فى متاجرتنا بفضل الله نحقق الربح الوفير وممكن نصل للمليون

husamart
07-02-2012, 01:49
اخواني لندع الاحلام تطير في السماء ولنعمل في الواقع على الارض .الفوركس لا يلتفت للاحلام ...
فهو ناري يكوي عالنار ... لكن التغلب على ناره يكون بترك الحلم البعيد المنال والنظر لتحقيق مكاسب معقولة ومتوازنة

waleed adel
07-03-2012, 19:19
انا شايف الاول وحاليا نهتم بالمشاركات ويكون هدفنا الاول الوصول لل 1000 دولار لانه هيكون مناسب جدا للبدايه
وياريت محدش يتاجر غير لما نوصل للرقم ده

madoxegy
07-03-2012, 19:21
انا بصراحة لم ارى احد وصل للمليون من هذه السوق بكشف حساب يمكن يكونوا مش بيظهروا ده عشان الحسد :))

abdallah elbaz
07-06-2012, 03:45
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
حلم الكليون من الممكن ان يكون سهل لكن بيحتاج راس مال كتير
وربنا يوفقنا

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 04:31
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
حلم الكليون من الممكن ان يكون سهل لكن بيحتاج راس مال كتير
وربنا يوفقنا
في رأيي اخي الكريم رأس المال ليست المشكلة لتحقيق المليون ولكن المشكلة هي المتاجر نفسه
فيمكن ل 100 $ ان تصل الى المليون ولكن عن طريق الصبر فلن نحقق المليون في شهور المليون قد يستغرق سنتين على الاقل
ادارة رأس مال صارمة وخبرة طويلة في هذا المجال كل هذه العوامل اهم من رأس المال نفسه

ehab
07-06-2012, 05:23
انا مسمعتش عن ناس عملت مليون خالص و ممكن يكون موجود الله اعلم بس انا مشفتهاش ولكن العمل ف مجموعه
قد يكون ايجابى وقد يكون سلبى ف نفس الوقت حيث انه ان اخذو قرار صائب فهو خير لهم
وان لم ياخذو الطريق الصائب يكون قدرهم ف الخسارة ونرجو من الله ان يجعل المكسب الحلال من نصيبنا ويبعد عنا المال الحرام

mohamed hamdy
07-06-2012, 05:30
اظن ان حلم الكليون من الممكن ان يكون سهل ولكن انت تحتاج الى راس مال كبير لكى تقدر على تحقيق هذا
وان يكون لديك استراتيجة واثق فيها وانت تعمل بيها ومن الممك ان تحقق هذا الحلم بسهولة

انا اوافقك الراى يا احمد لكن علينا الا نياس ونواصل العمل الجاد
والتعلم لكى تحقق هدفك وهو الوصل الى مليون

shady hamza
07-06-2012, 05:31
انا ايضا بالنسبة للسرحف اسمع فقط عن وصولهم للمليون ولكنى لم ارى ايضا كشوف حسابات تبرهن ذلك وفيه ناس بتشكك فى انهم قدروا يوصلوا وحقيقة لااعلم هل وصلوا فعلا على حساباتهم اكيد سيكون لدي عضو من الاعضاء افكار جديدة ومعلومات اكتر او اضافات ومساهمات
من الممكن ان يقدم الفرد تحليل يكون مخطئي فيه احيانا لسبب ما لكن في ظل الجماعة سيكون هناك اكثر من راي

magic777
07-06-2012, 19:45
[/color]
انا ايضا بالنسبة للسرحف اسمع فقط عن وصولهم للمليون ولكنى لم ارى ايضا كشوف حسابات تبرهن ذلك وفيه ناس بتشكك فى انهم قدروا يوصلوا وحقيقة لااعلم هل وصلوا فعلا على حساباتهم اكيد سيكون لدي عضو من الاعضاء افكار جديدة ومعلومات اكتر او اضافات ومساهمات

اعتقد ان كان في ورشه قائمه ليهم في المنتديات وكان فيها ارقام للمبالغ اللي بيوصلوا ليها وناس متابعه كل ده
وناس مشتركه معاهم كمان بس طبعا بعد كده محدش عرف يعمل زيهم لان السوق اتغير عن زمان واصبح اشد تذبذبا
ومش سهل رحله زي دي تكمل حاليا للمليون

sami
07-06-2012, 19:50
انا ايضا بالنسبة للسرحف اسمع فقط عن وصولهم للمليون ولكنى لم ارى ايضا كشوف حسابات تبرهن ذلك وفيه ناس بتشكك فى انهم قدروا يوصلوا وحقيقة لااعلم

و أنا أيضا سمعت أن فريقا وصل إلى المليون دولار من خلال المتاجرة بإستراتيجية الترند المكسور،و لكن
و لا وجدت أي كشف حساب يتبث ذلك،و أعتقد أن تحقيق المليون دولار ليس بالمستحيل إذا توفر العزم و
الخبرة و التعلم و الصبر

waleed adel
07-07-2012, 21:44
شىء ايجابى ختى اننا بس نحلم بالمليون ونسعى له بزيادة خبرتنا فى الفوركس
ونكبرالحلم بس خطوة خطوه

m_fekry
07-07-2012, 22:03
بالتوفيق لك اخى فى هذه الرحله الطويله واتمنى ان تنجح فيها
ولكنى اعتقد ان مبلغ 100 دولا قليل جدا كبدايه

madoxegy
07-07-2012, 22:07
انا بصراحة لم ارى احد وصل للمليون من هذه السوق بكشف حساب يمكن يكونوا مش بيظهروا ده عشان الحسد

pimo
07-07-2012, 22:14
بالتوفيق لك اخى فى هذه الرحله الطويله واتمنى ان تنجح فيها
ولكنى اعتقد ان مبلغ 100 دولا قليل جدا كبدايه

نعم انت محق 100 دولار قليل جدا لكي تبدء به لكي تحقق 1 مليون يلزمك علي الاقل 10000 دولار لكي تستعد لترحل به الي المليون وهذا يتطلب جهد وتركيز كبير في العمل

forex man
07-07-2012, 22:21
مو ضوع جميل فبداية رحلة من 100 إلى مليون شيء خيالي وصعب تحقيق ولكن بإدارة صارمة ممكن ذلك بعد 20 سنة إن إن شاء الله
و عن نفسي لم أجد أي كشوفات تفيد رحلات إلى مليون
الله كريم

ليه يا غالى 20 سنه ؟ظظ
كتير اوى
شوف انت ممكن تحول ال100الى 1000 فى اد ايه واعتبر نفسك ابتديت من هذه النقطه والله لو هتعب 5سنبن
معنديش مشكله فى كدا
تحياتى

roka
07-07-2012, 22:25
بسم الله الرحمن الرحيم

بصراحة كثرت مواضيع رحلات المليون وورشات المليون وما غير ذلك من مخططات لتحقيق المليون في جل منتديات الفوركس العربية وحتى (الأجنبية على ما أظن والله أعلم) لاكن كلهم فشلوا والسؤال هنا لماذا؟
بصراحة ليس لدينا الحق لنحكم عليهم لماذا لأن هناك مجموعة من الأجوب لهذا السؤال ويصعب علينا معرفة الجواب الصحيح عن السؤال
يقال أنه سبق لفريق يسمى بالسلاحف أن وصل للمليون بستراتجية الترند المكسور لاكن هل هذا صحيح أم لا الله أعلم شخصيا لم أرى أي كشوفات حساب لهذا الفريق تثبت وصولهم للمليون وأنتم هل رأى أحدكم كشف حساب هذا الفريق الذي وصل للمليون؟ سؤال مفتوح للمناقشة مع الموضوع
لماذا برحلة فردية؟
لأنه لو كانت رحلة جماعية في نظري ستتسبب بعدة عراقيل بما فيها إختلاف في التحليل والأراء وهذا يتسبب في تضييع فرص في بعض الأحيان هذا في لم يكن في أغلب الأحيان والعديد من الأسباب والعراقيل الأخرى
ثانيا يجب إختيار إستراتيجية والتمسك بها طيلة الرحلة وفي أي ظروف مر بها خلال الرحلة ويفضل أن تكون الإستراتيجية من إبتكارك الشخصي
من هنا نستخرج أهم شيء وهو أفضل وقت لدخول الصفقة وهنا الخطأ الذي يسقط فيه أغلب الناس
الكثير منا يدخل في الصفقة سواء بيع أو شراء بناء على المؤشرات وهذا خطأ فادح يقعون فيه لأن المؤشرات فقط تعطي إشارات بالتشبع وتقيس نسبة التدبدبات
لاكن الوقت الصحيح للدخول في الصفقة يعتمد على مستويات الدعم والمقاومة والترند سواء من ناحية الإرتداد أو من ناحية الكسر أو الإختراق
وأخيرا لتحقيق هذا الحلم يجب إختيار أربع أزواج عملات على الأكثر للتجارة عليهم ومراقبتهم وحدهم فقط جيدا كي يستطيع رصد تحركاتهم بدقة ويسهل عليه تحديد الأتجاه والوقت الأفضل للدخول في الصفقات ويفضل أن تكون هذه الأزواج هي الأزواج الرئيسية الأربعة في نظري والله أعلم
كما يفضل أيضا فتح صفقات بأرباح لاتتعدى 30 نقطة في الصفقة الواحدة بالإضافة لصفقات السكالبنج
هذا هو رأيي لتحقيق المليون في هذا السوق مع العلم اني لم أفكر أبدا يوما ما بالإنطلاق في رحلة للمليون والموضوع مفتوح للنقاش فما رأيكم؟

لما اسمع على من وصل وحقق المليون ولكن بالخبرة والعلم والممارسة والتدريب يمكن ان تصل الى المليون فهذا ليس ببعيد

Looser
07-10-2012, 16:02
عمري ما كنت من محبين التكلم في الموضوع ده بس في نفس الوقت عمر طموحي ما قل او نزل
الفوركس بالنسبة ليك ايه؟
ايه تفكيرك عن الفوركس؟
ليه دخلت الفوركس؟
اتعلمت و ذاكرت قد ايه؟
اشتغلت ديمو كام شهر؟ كام سنة؟
معلوماتك عن الفوركس جت منين؟
الفوركس استثمار .. و لازم يكون عندك تفكير المستثمر..
الفوركس اقتناص فرص..
الفوركس تجارة .. فيها المكسب و فيها الخسارة..

خلي المليون هدف قدامك.. بس برضه اجتهد عشان توصل لهدفك..
ذاكر و اتعلم و افهم و اسال و علم..

الموضوع مش سهل و لا حتى صعب.. انا غيرك و انت غيري.. مفيش واحد زي التاني.. كلنا مختلفين..

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:06
اخي يمكن تحقيق دلك لكن فقط بتطبيق قواعد الفوركس و عدم الطمع لأن الطمع يؤدي الى الافلاس مباشره
و شكرا لك

waleed adel
07-13-2012, 01:17

في هذا العالم الكبير

ahmedalex
07-13-2012, 01:43
انا افضل العمل كاتيم ورك اعضاء من الاصدقاء يتجمعوا على استراتيجية واحده يعملون بها وان يشتركوا فى المسابقات بحساب واحد وان يعملوا عليه بالتبادل او اكثر من حساب لتحقيق اقصى عائد وربح ممكن وايضا حتى يحصلون على المليون فى اقرب وقت مدام يستخدمون استراتيجيه ناجحه فى السوق

zahran
07-13-2012, 01:47
انا شايف حاجه واحده هيه اللى ممكن تخلى اى واحد يوصل للمليون
وهى .. وضع خطه جيده جدا ودراستها وبناء النتائج لها على اقل الارباح
الالتزام بالخطه كما كانت موضوعه وعدم الخروج نهائى عنها
لو التزمنا بالشرطين دول هنوصل للمليون .وربنا يكرم ونوصلها ان شاء الله

mahmoud1
07-13-2012, 01:56
الحقيقة بشوف انها صعب المهم بالنسبة لى انك تعمل دخل ثابت كل شهر وفى رحلة مليون كتير فشلت ما سمعت غير عن رحلة واحدة كانت ناجحة وكانت لفريق السلاحف لا اعلم هل هذا صحيح ام لا

xtomorrow
07-13-2012, 02:00
الحقيقة بشوف انها صعب المهم بالنسبة لى انك تعمل دخل ثابت كل شهر وفى رحلة مليون كتير فشلت ما سمعت غير عن رحلة واحدة كانت ناجحة وكانت لفريق السلاحف لا اعلم هل هذا صحيح ام لا

بالضبط تحقيق المليون هو حلم كل شخص لكن اشك في امكانية تحقيقه خاصة وسوق الفوركس صعب للغاية والانسان يبحث فقط عن ربح شهري متواضع، فما بالك بتحقيق المليون . في نظري يمكن تحقيق المليون بالمقامرة فقط

mage
07-13-2012, 04:15
اخى حلم المليون مش مستحيل ولكن تحقيق المليون هو ما يحتاج الى الكثير منا لدقة فى اختيار الاستراتيجية التى من خلالها تتمكن من تحقيق نسبة ارباح بسيطة ولكنها مستمرة ومن هنا يمكنك ان تحقق المليون بكل سهولة

hamza
07-13-2012, 04:22
للوصول الى المليون ام كانت مجرد كلام نظرى فقط ككثير من هذه المشاريع التى نسمع عنها ولكن لاتتحقق

HUSSENEY
07-13-2012, 22:50
الصبر والاصرار والتعليم
والالتزام
هو مفاتيح رحلة المليون

ehab
07-14-2012, 06:02
هي تجارة العملات في البورصة بنظام الهامش عبر الانترنت نود ان نقول لك انه اذا تعلمت فن المضاربة في البورصة
forex ربما ستصبح مليونيراً ولم لا ، فربما تصبح احلامك وطموحاتك حقيقية بعد فترة من

mannon
07-14-2012, 06:37
اخي يمكن تحقيق دلك لكن فقط بتطبيق قواعد الفوركس و عدم الطمع لأن الطمع يؤدي الى الافلاس مباشره
و شكرا لك

تطبيق
هى دى الكلمة الاساسية لانك لو سالت معظم الناس الى بتاجر فى الفوركس عن قواعد لافوركس هيجاوبوك بكل ثقة لكن لو تابعت هتلاقى 1 % منهم بيطبق الى بيعرفة وللاسف هذا لاسبب فى خسارة نسبة كبيرة من المتادولين فى هذا السوق

elking
07-14-2012, 10:14
فعلا بتفق معاك وبشدة احنا بس دايما نقول تمام انا ماشى صح واحنا للاسف ماشيين غلط وماشيين حظ وبستر ربنا والله وبتوفيقه لولا كدة كنا خسرنا كتير جدا

DZforex
07-14-2012, 10:30
نعم فشل رحلات المليون

هو قلة ثقة الاعضاء ببعضهم البعض و كثرت التحليلات

فانا احبذ العمل الفردي تحلل بنفسك واحد ما يدوخك بتحليلاتو

mahmoud2012
07-14-2012, 10:33
حلم المليون هو هدف كل واحد منا

وانا ارى شخصيا انه سيظل حلم لانه صعب المنال فى ظل التقلبات الاقتصاديه العالميه

واظن ان حلم المليون يحتاج الى سيوله ورأس مال اكبر من 100 دولار

ahmed
07-14-2012, 10:41
اخى العمل الفردى من الممكن ان يصل الى المليون لانه لا شئ مستحيل ولكنى اقتنع ان العمل الجماعى هو الاقرب للوصول
ومبلغ البدايه صغير جدا للوصول الى الهدف المليون
يجب على الاقل ان نبداء براس مال 10000 دولار

Looser
07-14-2012, 11:33
عمري ما كنت من محبين التكلم في الموضوع ده بس في نفس الوقت عمر طموحي ما قل او نزل

هبتدي بس بترتيب الاوراق شوية

الفوركس بالنسبة ليك ايه؟
ايه تفكيرك عن الفوركس؟
ليه دخلت الفوركس؟
اتعلمت و ذاكرت قد ايه؟
اشتغلت ديمو كام شهر؟ كام سنة؟
معلوماتك عن الفوركس جت منين؟

يا جماهة عشان نوضح الموضوع بس:

الفوركس هوه سوق مالي.. زيه زي اي سوق مالي تاني في العالم بس ليه ميزاته و سيئاته لما تيجي تقارنه بيهم..

الفوركس مش لعبة.. الفوركس تحليل فني و اساسي و ادارة راس مال.. الفوركس تدريب و خبرة..

الفوركس استثمار .. و لازم يكون عندك تفكير المستثمر..
الفوركس اقتناص فرص..
الفوركس تجارة .. فيها المكسب و فيها الخسارة..

خلي المليون هدف قدامك.. بس برضه اجتهد عشان توصل لهدفك..
ذاكر و اتعلم و افهم و اسال و علم..

الموضوع مش سهل و لا حتى صعب.. انا غيرك و انت غيري.. مفيش واحد زي التاني.. كلنا مختلفين..

المنتدى مليان بالمعلومات و الدروس ..

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

younesjoe
07-14-2012, 12:03
نعم يوجد من وصل للمليون لاكن بطرق مختلفة و بتجنيد كل ما يكتسبه من معرفة متال المتاجرة على الحساب الشخصي و يوجد لديه حسابات تابعة عند نجاح الصفقة يكسب حتى من الحسابات الاخرى او اشياء اخرى متل هدا القبيل يصعب كسب المليون فقط من حسابك و متاجرتك

Mohamed90
07-14-2012, 12:52
و شكرا لك

السلام عليكم طبعا اخي العزيز للتحقيق مليون يعني مبلغ كبير و اكيد ليس سهل تحقيقه
ولكن ممكن بالالتزام و عدم الطمع و تقدم خطوة خطوة باحترافية كبيرة

amrmorasamir
07-14-2012, 13:00
تطبيق
هى دى الكلمة الاساسية لانك لو سالت معظم الناس الى بتاجر فى الفوركس عن قواعد لافوركس هيجاوبوك بكل ثقة لكن لو تابعت هتلاقى 1 % منهم بيطبق الى بيعرفة وللاسف هذا لاسبب فى خسارة نسبة كبيرة من المتادولين فى هذا السوق
فعلا يامينا والله التطبيق اهم حاجه ومش بنلاقى غير عدد قليل جداااا اللى بيطلبق اللى اتعلمه فى الفوركس

العوامى
07-14-2012, 13:31
والله نظرية برضة بس لو الواحد فاهم هيقدر باقل مبلغ يحقق اعلى ارباح وهو مستريح
ولكن سيتوقف الزمن على عامل حجم راس المال بمعنى كلما كان راس المال اكبر كانت المدة اقل ولا اؤمن بالمضاعفات

realyone
07-14-2012, 13:32
ليس مستحيل ان نصل الى المليون لكنها تحتاج الى خطة مدروسه جيدا والفترة لايكون قصيرا لأن تحديد فترة قصيره للوصول الى المليون مقابله يكون التداول بمخاطره كبيره وبلوتات كبيره,وافضل ان يكون الرحله على مراحل وليس مرحله واحده

sky44
07-14-2012, 13:43
في رايي اخي لتحقيق مبالغ كبيرة ستحتاج الى رأس مال كبير و ايضا الى المخاطرة و هدا الشيء غير مستحب في عالم الفوركس و الجري خلف المبالغ الكبيرة و محاولت الربح السريع تؤدي غالبا الى الخسارة لذلك في نظري من الافضل ترك الامور تمشي بسلاسة و كل شيء سيأتي في وقته مع الايام و ومع اكتساب الخبرة

wazwaz
07-14-2012, 13:46
اولا مشكور أخي على موضوعك الرائع وأحترم رأيك , بالنسبة لي حلم المليون هو أمر شبه مستحيل ويلزمه الحظ وكما قال أحد الإخوة يلزم أن تتوفر على رأس مال كبير وأن تتوفر على إستراتيجية جيدة وأن تكون لديك إدارة رأس مال صارمة , المهم نتمنى أن يحقق أحد الإخوة هذا النجاح ويحكي لنا الخطوات الصحيحة لإتباعه

Looser
07-14-2012, 14:47
فكرة فوق ال فظيع تحت المريع

بجد جاااااااااامدة اوى

safiforex
07-14-2012, 15:14
انا اتفق معك اخي الكريم في ما قلته ، و لكن نسبيا فقط لانه يمكن ان يكون فعلا بعض الافراد لن يحققوا شيءا مع الجماعة و يحققوا اهدافهم مع انفسهم فقط
و يمكن ان تجد اشخاص لن يستطيعوا تحقيق اي شيء فرادى و لازم لهم من الجماعة لكي يحققوا هدفهم ، و هذا طبيعي لان الانسان ليس واحد

Bs Joker
07-14-2012, 15:42
انا أيضا اوافقك الرأي في فكرة العمل الفردي فعندما تتضارب الأراء , تكثر المشاكل و تصل حتى الى تفرق الأعضاء و حتى عندما يكون البعض على حق فالباقي يكتفي فقط بالاعتذار بعد الخسارة و هذا حسب رأيي الشخصي مضيعة للوقت

resala11111
07-14-2012, 15:58
مش صعب انك توصل الى المليون
لانى مومن انى مفيش حاجة أسمها مستحيل
بس انصحك ان يكون معاك راس مال كبير
استراتيجة محددة وبالتوفيق

msh4egy
07-14-2012, 16:40

mohamed yossef
07-16-2012, 08:51
لازم الناس الجديدة تعرف ان الفوركس ليس ماكينة لانتاج الاموال
بل انها سوق تحتاج الى ادارة راس مال جيد واستراتيجية ناجحة وذلك لما يوجد بذلك السوق من مخاطر

ehab
07-16-2012, 14:54
وضع خطه جيده جدا ودراستها وبناء النتائج لها على اقل الارباح

Looser
07-16-2012, 15:06
سمعت عن هذا الفريق كانت هذه الرحله تسمى السلاحف و بدات ب500 دولار ووصلت الى المليون بعد سنه و نصف

2x1
07-16-2012, 15:12
انا اعتقد انة الموضوع يتطلب طموح كافي لكن هناك اراء لا يوجد بها اي طموح مع ان الموضوع مش مستحيل ولا حاجة بالاجتهاد كل شيء ممكن

forex4ever
07-16-2012, 15:14
لا اعرف لماذا مازلنا نلهث وراء كشوفات الحساب من يريد ان يصدق انهم وصلوا فاليصدق ومن لم يريد فلا يصدق انا عن نفسي اصدقهم وبدون اي كشوفات لحساباتهم ومالي انا والشكوفات يكفيني فقط ان اعرف انه قد وصلوا للمليون !!
وفي الحقيقة موضوع المليون اصبح لايثيرني بل بالعكس في البداية عندما كنت مبتدئ دائما اركض وراء احلام الثراء والوصول الى المليون ولكن الموضوع الان اختلف فلا يعنيني كثيرا من وصل الى المليون ومن لم يصل الذي يهمني هو ارباح جيده اخر الاسبوع والحمد لله

safiforex
07-16-2012, 15:18
وضع خطه جيده جدا ودراستها وبناء النتائج لها على اقل الارباح
نعم لديك الحث في هذا ، فمن يريد ان يحقق الحلم المليون او ما شابه هذا فعليه اولا ان يتعلم جيدا كل ما يتعلق بالفوركس
و بعدها يجب عليه ان يستعمل طريقة جيدة في التداول و ان يلتزم بها و لازم ادارة المال

mahmoud1
07-16-2012, 15:21
فى الفترة الاخيرة فى كذا منتدى وكذا موضوع عملو رحلة مليون وبدون مستمر بتفشل بعد كم شهر
عشان كده بقت ما بهتم بتلك الموضوع كتير بفضل انه اقراء واتعلم عشان استفيد افضل من اقراء موضوعات المليلون اللى مش بتكمل

ahmed
07-16-2012, 15:23
لا اعرف لماذا مازلنا نلهث وراء كشوفات الحساب من يريد ان يصدق انهم وصلوا فاليصدق ومن لم يريد فلا يصدق انا عن نفسي اصدقهم وبدون اي كشوفات لحساباتهم ومالي انا والشكوفات يكفيني فقط ان اعرف انه قد وصلوا للمليون !!
وفي الحقيقة موضوع المليون اصبح لايثيرني بل بالعكس في البداية عندما كنت مبتدئ دائما اركض وراء احلام الثراء والوصول الى المليون ولكن الموضوع الان اختلف فلا يعنيني كثيرا من وصل الى المليون ومن لم يصل الذي يهمني هو ارباح جيده اخر الاسبوع والحمد لله

تمام يا اخى الحصول على ارباح جيدة شهريا الاولى بان يكون هو الهدف
حاليا وبعد تحقيقه يمكن التفكير فى حلم المليون

omanfx
07-16-2012, 15:25
الكل يحلم ف المليون وهذا حق مشرروع لطالما هنااك نااس حققوه فنحن اكيد نقدر ،، مش احنا نااس كمان هههه ؟؟
هو ممكن جدا ومثل مما قاال الاخواان يحتااج الاتزاام ورااس ماال و استرااتيجيه تدااول تحقق متوسط نقااط ثاابت تقريبا
والصبر ثم الصبر

safiforex
07-16-2012, 15:48
الكل يحلم ف المليون وهذا حق مشرروع لطالما هنااك نااس حققوه فنحن اكيد نقدر ،، مش احنا نااس كمان هههه ؟؟
هو ممكن جدا ومثل مما قاال الاخواان يحتااج الاتزاام ورااس ماال و استرااتيجيه تدااول تحقق متوسط نقااط ثاابت تقريبا
والصبر ثم الصبر
و من هذا الذي الذي لا يحلم ان يحقق ثروة من الفوركس زي المليون ، فالكل يحلم بهذا و لو ان البعض لا يصرح بهذا
و لكن الاهم كما قلت ان يتم العمل له وفق طريقة عمل تكون مخططة لها بشكل جيد و بادارة مالية صارمة

top2milan
07-16-2012, 15:50
حلم المليون سهل ان شاء الله لكن بمبلغ اكبر من 100 واستراتيجيه تكون قويه
غير العمل الجماعي في نظري مهم جدا

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 15:53
وعليكم السلام يا غالي

مشكور جدا ع النظريه الرائعه ...بارك الله فيك يا مبدع

وان شاء الله تقدر تحقق المليون ياااارب

شكرا ع موضوعك المميز

HOUSAMMI
07-16-2012, 17:45
اخى ربنا يوفقك وبصراحة موضوع شدنى ولكن :

العمل الجماعى اكيد مثمر لان روح الفريق فى اى شئ من المفروض ان تكون معاه مش ضد الهدف

فيه ناس بتقسم نفسها كل واحد يمسك عملة ويكون مسءول عنها ومدام من الصعب الفرد يراجع كل العملات وصعب انه يحقق فى العمله كل يوم

بيكون الفريق ده مميز جدا وهيمسح السوق بس حسن التنظيم

بالتوفقيق

y4x
07-16-2012, 20:28
ومين مش بيحلم بالمليون واكثر

بس محتاجة صبر ودراسة وبحث وتعب

الله مع الجميع

sunlight
07-16-2012, 20:36
اخى ربنا يوفقك وبصراحة موضوع شدنى ولكن :

العمل الجماعى اكيد مثمر لان روح الفريق فى اى شئ من المفروض ان تكون معاه مش ضد الهدف

فيه ناس بتقسم نفسها كل واحد يمسك عملة ويكون مسءول عنها ومدام من الصعب الفرد يراجع كل العملات وصعب انه يحقق فى العمله كل يوم

بيكون الفريق ده مميز جدا وهيمسح السوق بس حسن التنظيم

بالتوفقيق

انا شاهدت الكثير من المنتديات بتشتغل فى العمل الجماعى وفى كثير منهم ناجح وفى كثير ايضا فاشل واتمنى ان يكون فى المنتدى دا فريق عمل وورشه عمل للتوصيات والاستراتيجيات الناجحه

msh4egy
07-16-2012, 22:22

mido
07-16-2012, 23:52
اخي الكريم
اعتقد ان مبلغ 100 دولار عشان توصل للمليون ده صعب شويه او قد يكون مستحيل وعايز وقت كبير جدا
تقبل مروري ولك فائق احترامي

hesham1046
07-16-2012, 23:53
لازم الناس الجديدة تعرف ان الفوركس ليس ماكينة لانتاج الاموال
بل انها سوق تحتاج الى ادارة راس مال جيد واستراتيجية ناجحة وذلك لما يوجد بذلك السوق من مخاطر

Rami
07-16-2012, 23:58

الله مع الجميع

ما فى حاجة تاتى بدون تعب وصبر
خصوصا فى الفوركس , فهو يحتاج لمثابرة وصبر من المتاجر
تحياتى لشخصك الكريم

elkorashe
07-17-2012, 00:13
والله مفيش حاجة مستحيله مشوار الالف ميل بيبدا بخطوة انا معاك فى انك ممكن تنجح بس بحساب فردى عشان التضارب الى ممكن يحصل وتبتدى لوحدك
بس بردو ممكن تنجح لو انتم مجموعة متفاهمة وهيبقا الموضوع اسهل لان راس المال هيكون كبيره وهتقدر تحقق اهدافك اسرع

kingman
07-17-2012, 03:05

الله مع الجميع
واكيد زى مابنقول من طلب العلا سهر الليالى
والمهم ان الواحد يحلم ويتمنى وفى نفس الوقت يعمل بجد كى يستطيع تحقيق هدفه ودائما الطموح هو القوة التى تحرك الأنسان وتجعله يصل الى النجاح

Aker001
07-17-2012, 03:11
حلم المليون يتحقق أذا كنت حاد الذكاء كالذئب ينتظر لينقذ على فريسة ممكن العمل في جماعة تفهم أصول الشغل و تقاسم الأرباح

safiforex
07-17-2012, 03:32
واكيد زى مابنقول من طلب العلا سهر الليالى
والمهم ان الواحد يحلم ويتمنى وفى نفس الوقت يعمل بجد كى يستطيع تحقيق هدفه ودائما الطموح هو القوة التى تحرك الأنسان وتجعله يصل الى النجاح
الاحلام لابد منها لكي تكون لنا خطة لها ن فاغلب الاكتشافت و العلوم و اي شيء جديد ما هو الا كان عبارة عن حلم
و حتى الذي يريد ان يعمل مشروع فهو يعمل له حلم اولي و بعد ذلك بيقوم بالتخطيط له و بالتنفيذ للخط
وات بشكل منظم مرتب ، و هذا ما يجعل الواحد ينجح في عمله و في مشروعه ، فكذلك الفوركس فلابد من الحلم له و لابدج من التخطيط له و بالتفيد للخطة بالتوزام تام

waleed adel
07-18-2012, 23:27
حلم المليون من الممكن ان يكون سهل ولكن انت تحتاج الى
راس مال كبير لكى تقدر على تحقيق هدفك

os-x
07-18-2012, 23:33
الاحلام لابد منها لكي تكون لنا خطة لها ن فاغلب الاكتشافت و العلوم و اي شيء جديد ما هو الا كان عبارة عن حلم
و حتى الذي يريد ان يعمل مشروع فهو يعمل له حلم اولي و بعد ذلك بيقوم بالتخطيط له و بالتنفيذ للخط
وات بشكل منظم مرتب ، و هذا ما يجعل الواحد ينجح في عمله و في مشروعه ، فكذلك الفوركس فلابد من الحلم له و لابدج من التخطيط له و بالتفيد للخطة بالتوزام تام

نعم اخي اشاطرك الرئي ليست كل الاحلام سهلة المنال فهي تحتاج الى صبر وخطط والكثير من الاشياء البسيطة التي تفتح لك الطريق للوصول الى الحلم
وان شاء الله تتحقق احلام كل الاخوان والاخوات في المنتدى

زيزو
07-19-2012, 03:07
فكرة جميله
ولكن لتحقيق الارباح ورحلة المليون
لابد من ان يكون فيه راس مال كويس يساعد في تحقيق الهدف

Shady Moustafa
07-19-2012, 03:18
اتفق تماما معك أخى وأنا مش مقتنع برده بمواضيع الورش فاغلب هذه المواضيع تنتهى بنفس النهايه بلا فائده بعد وصول عدد صفحات الموضوع لمائات الصفحات

marem2007
07-19-2012, 03:28
اعتقد ان المليون دة صعب بس مش مستحيل
والاغنية بتقول عيش الحلم دقيقة عيشة في كل دقيقة

ehab
07-20-2012, 03:57
و شكرا لك

صعب بصراحة ان حد ميكوتش طماع ويحقق مليون من الفوركس
لازم يكون مخاطر وطماع كبير عشان يوصل للمليون فى اسرع وقت

safiforex
07-20-2012, 04:07
صعب بصراحة ان حد ميكوتش طماع ويحقق مليون من الفوركس
لازم يكون مخاطر وطماع كبير عشان يوصل للمليون فى اسرع وقت
على العكس اخس الكرسم فمن يعمل وفق الطمع هو الذي لا يصل الى حتى جزء من الاعشاؤ من المليون
و الذي لا يطمع فهو سيقتنع بربح قليل و اكيد انه في يوم ما سنراه مليونيرا

hesham1046
07-20-2012, 04:09
بالفعل يا اخي لا يوجد شئ اسمه مستحيل في الحياة انت المستحيل وانت الذي تحققه

في هذا العالم الكبير وهناك الكثير من العوامل تساعدك على تحقيقي احلامك منها مجال الربح من الانترنت

ma90do
07-20-2012, 19:00
اتفق تماما معك أخى وأنا مش مقتنع برده بمواضيع الورش فاغلب هذه المواضيع تنتهى بنفس النهايه بلا فائده بعد وصول عدد صفحات الموضوع لمائات الصفحات

فعلا اخ شادي ولكن الورش فيه منها جيد وفيه منها غير جيد ولكن ما يمميز الورش انها تحتوي علي اعضاء كثير ذو خبره في المجال يضعو تحليلاتهم لحد مايتفقو علي اهداف محدده

ahmed
07-22-2012, 14:53

اخى الوصول الى المليون ليس محتاج الى حظ فى الغالب فقط هو يحتاج راس مال كبير فى البدايه ودراسه وخبرة
وتوفيق من الله سبحانه وتعالى

madman
07-22-2012, 15:20
بوص هو كلامك مظبوط ولو علمان 30 نقطه فى كل صفقه هنكسب بس ايه الى بيعمل ال 30 نقطه عندك استراتيتجيه للكلام دا ؟؟؟؟

mahmoud1
07-22-2012, 15:23

ممكن على حسب الاستراتجية الخاص بية بس لو تاجر بشكل يومى لازم يعمل هدف محدد فى اليوم لانه لو زاد عنه ودخل فى فرص كتير ممكن فى الاول يكسب وبعدين يخسر ودة سببه الطمع يبقى الافضل انه يحدد هدف يومى ومهما كانت فى فرص اخرى لا يدخل فيها عندة تحقيقة للهدف وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

aboualy
07-22-2012, 15:28
الوصول الى المليون ليس هو الحلم المسنحيل ولكن لتحقيقه تحتاج الى الالتزام بادارة راس مال صارمة وكذلك الى خطة متاجرة جيدة والاهم طبعا هو الصبر لان رحلة المليون سوف تستغرق وقت طويل
والافضل ان يتم تقسيم الرحلة الى مراحل متعددة

waleed adel
07-23-2012, 00:28
حلم كل من يدخل عالم الفوركس لكن غالبا ما يفشل و لا احد يعرف لماذا
ربما لانك تحتاج الى مجازفة كبيرة براس المال

asmoshaa2012
07-23-2012, 00:33
انا اعتقد ان الحلم يجب ان يكون فيه شئ من العلانية لكى يمكن تحقيقه ولكن مش احلم وخلاص واقول يا مسهل يارب يتحقق وحلم المليون ده اعتقد انه من لمتاجر لوحده وعشان نحقق مثل هذا الحلم اعتقد انه محتاج مجموعة نشتغل مع بعض مش واحد بس وعلى العموم ده رايى

i5land_man
07-23-2012, 00:34
اخى الوصول الى المليون ليس محتاج الى حظ فى الغالب فقط هو يحتاج راس مال كبير فى البدايه ودراسه وخبرة
وتوفيق من الله سبحانه وتعالى

كلامك سليم يعني اللي بيقول مثلا رحلة المليون من حساب 100 دولار ده اعتقد انه حلم صعب التحقق
لكن عشان مثلا تحلم بالمليون مش اقل من حساب ب 10 الاف دولار

mohamedlee
07-23-2012, 00:49
كلامك صحيح مائة بالمائة وفعلا كل شخص وله تحليلة الخاص ووجهة نظر الخاصة
ويمكن البداية ب 100 دولار فعلا بس العائد هايكون قليل فى البداية ولكن مع مضاعفة
رأس المال بيكون هناك مضاعفة فى العائد بنسبة ايضا وعلى العموم موضوع رائع جدا
بارك الله فيك اخى الكريم فى طرح الموضوع

Aker001
07-23-2012, 00:50
حلم المليون هو حلم كل من يدخل عالم الفوركس
لكن غالبا ما يفشل و لا احد يعرف لماذا

zahran
07-23-2012, 00:52
لكن غالبا ما يفشل و لا احد يعرف لماذا

نعم يا اخى حلم المليون فعلا هو حلم كل متاجر فى هذا السوق وهذا العالم المليئ ب المخاطر
ولكن يا اخى مفيش شيئ مستحيل برضه يا معلم
اهم حاجه فعلا ان الواحد يكون عنده قناعه انه يقدر يحققها وبرضه يكون القناعه فى حسن الالتزام والاداره

havic
07-23-2012, 01:06
طبعا كثرت الاحلام في الفوركس ، لكن يمكن تحقيق الحلم لكن بالعمل المستمر بشكل جيد
ولكن معظم الاحلام تحبط قبل ان تبدأ

MrSniper
07-23-2012, 01:10
أخي هدا مجرد اوهام
نحن نوهم انفسنا بأننا يمكن أن نصل للمليوم
اللهم دولارات قليله أحسن لنا من المليون دولار

khashaba
07-23-2012, 01:10
والله مفيش مستحيل فى الفوركس
ولازم طموحنا يكون عالى
يعنى لو حطيت المليون هدف ليك
اكيد هتوصل لمبالغ كبيره حتى لو موصلتش للمليون بالتحديد

Sakr
07-23-2012, 01:13

انا مش معاك فى نقطة السكالبنج
لإن مش اى حد يقدر يتاجر سكالبنج لإنى اعتقد انه بيحتاج مواصفات خاصة
واعتقد مش شرط عشان احقق المليون لازم اتاجر سكالبنج
سوق الفوركس واسع وعميق
ومش السكالبنج بس هو اللى ناجح فيه
ده غير ان فى شركات كتير بتمنع السكالبنج وبتحاربة

polo
07-23-2012, 01:13
حلم المليون سيظل حلم و سيبقى ذلك طويلا

وانا اظن انه طالما لم حلم مشروع فسيصبح غاية لنا جميعا

اما بخصوص كيفية السير فى طريق المليون فانا اظن انه سيحتاج رأس مالك كبير واستراتيجيات فعاله وصبر ومثابره

وهذا هو كله باختصار

BRUFEN
07-23-2012, 01:19
أخي الكريم الله يعطيك العافيه وأنتبة لما سأقولة إذا كان يمهك
أخي الكريم بعد ان تعرفت بشكل عميق ماذا يعني الفوركس وفهمت وعرفت من يتابعونه كانت المنتديات التي أراها واعرفها هي منتديات عادية جداً
تقدم الاخبار ومنتدى الإسلامي ومنتدى العام لا علاقه لها بالفوركس أبداً ولكن عندما تعرفت على العملات وكأن عيني كان عليها غمامه وغنكشفت
وبالصدفة وجدت المنتدى الذي كان يتابع به السلاحف جلست اتنقل من موضوع لموضوع ثم اعود لمتابعة موضوع السلاحف ومن متابعتي لهم
لا اتذكر بالضبط اعتقد لمايقارب الشهر تقريباً لو كنت معي في المتابعة فأنت لا تحتاج لكشوفات من كانوا بهذه الرحله انا تابعتهم وأرباحهم كانت
امام الجميع وللأسف الشديد كنت بإجازة وسافرت لمدة أسبوع وعندم رجعت لم أجد وقد هجر المنتدى الذي غنطلقت منه الرحله ولم أستطع ان اجدهم
بالعلم كنت اتابع معهم وانا لم أسجل بالمنتدى وقمت بالتسجيل لأبحث عنهم وللأسف الشديد تم حذف جميع الرسائل الخاصه التي كنت أرسلها
لبعض المتابعين فكان الطريق مسدود امامي
وللمعلومية إستراتيجية الترند المكسور لم يستخدموها كما هي بل عدلوا عليها وكان معها اكثر من إستراتيجية وأضافوا عليها ادوات لتتماشى مع طريقتهم
وانا رأيت حتى بعض المبتدئين معهم ولم يعد لهم إهتمام كبير بالمنتديات بما ان الغايه وهي المليون قد وصلوا لها بقدر الله سبحانه وتوفيقه

ولي تعليق بسيط لما تفضلت به بخصوص الرحلة الفردية
الآن يا اخي الكريم مع اني لا أشكك بقدرة الله سبحانه لا قدر الله ولكني أحس وأشعر بمجميع النمابعين لهذه الرحلت
صحيح بان السلاحف وصول للمليون ولكن وقتنا هذا ليس كوقتهم الصبر الذي كان معهم ليس معنا الآن الايام أصبحت أقصر من أيامهم الإلتزام لا نملكه الآن
انا تابعت رحلات كثيرة ولا اعلم لماذا هنالك من يصر على المليون دعونا نصل للعشرة آلاف اولاً ثم تحدثوا عن ما تشائون ولكن للمليون ثم نبحث غن إستراتيجية
ثم نبحث عن من يتعلم طريقة هذه الإستراتيجية ثم يطبقها ثم الإستراتيجية الثانية للأسف زمن الرحلات قد ولى وإنتهاء

mannon
07-23-2012, 01:29
بسم الله الرحمن الرحيم

لماذا برحلة فردية؟

وجة نظر بردو وشكرا على هذا الطرح الرائع ، شخصيا شايف ان المليون دولار ممكن جدا تتحق لانها فى الاول وفى الاخر مجرد هدف ، لكن الموضوع محتاج صبر ومحتاج فى البداية لابحث عن استراتيجية تحقق على لاقل 70% ربح ثابت كل شهر

osama shaban
07-23-2012, 01:31

كلامك صحيح بس المشكله في المضاعفه تنطوي عليها العديد من المخاطر
ولو مفيش استوب لوس الحساب هيجي عليه يوم ويمرجن
افضل طريقه للعمل هي اداره راس المال ده من وجهه نظري

kingman
07-23-2012, 01:34
فى هذا السوق اصبحت اقتنع بالألتزام والأدارة الجيدة لرأس المال لنى من وجهة نظرى هو الأساس للوصول الى الاحلام تدريجيا وصدقنى مافيش مرة اخاطر فيها بادارة راس المال الا لما تكون خسارة كبيرة

aboualy
07-23-2012, 01:36
وجة نظر بردو وشكرا على هذا الطرح الرائع ، شخصيا شايف ان المليون دولار ممكن جدا تتحق لانها فى الاول وفى الاخر مجرد هدف ، لكن الموضوع محتاج صبر ومحتاج فى البداية لابحث عن استراتيجية تحقق على لاقل 70% ربح ثابت كل شهر

فعلا اخى العزيز اعتقد ان حلم المليون ليس مستحيل كما يعتقد البعض
ولكنه ايضا ليس سهل المنال ولا يمكن تحقيقه فى وقت قليل بل يحتاج الى خطة طويلة المدى والى تقسيم الهدف الكبير الى اهداف صغيرة مع العمل بادارة راس المال

محمد فرغلى
07-23-2012, 01:38
اتفق معاك كليا وفعلا يجب الاعتماد على النفس وعدم التشتت وتحديد الهدف المطلوب
وعدم التعجل اهم شىء والسيطرة على النفس ايضا

zizo_a_86
07-23-2012, 01:41
اعتقد صفقات السكالبنج ممكن تعمل اكثر من كدة دا بالاضافة الى انه لازم يكون فى راس مال محترم ودا بدوره يؤدى الى تكوين المليون

pimo
07-23-2012, 02:08
اعتقد صفقات السكالبنج ممكن تعمل اكثر من كدة دا بالاضافة الى انه لازم يكون فى راس مال محترم ودا بدوره يؤدى الى تكوين المليون

انا اري من وجهة نظري الخاصة في تحقيق الهدف الاول وهو 1000 دولار اول قبل التفكير في تحقيق المليون ثم تنتقل لتفكير في تحقيق ال 5000 دولار كمرحلة ثانية ثم بعد ذلك تاتي المرحلة الثالثة وهو تحقيق ال10.000 دولار لكي تستطيع ان تحلم بتحقيق المليون

mohamedlee
07-23-2012, 03:00

msh3egy
07-23-2012, 03:10

al7oot
07-23-2012, 03:13
اعتقد ان مبلغ 100 دولار عشان توصل للمليون ده صعب شويه او قد يكون مستحيل وعايز وقت كبير جدا ومينفعش تحسبها انك كل شهر تكسب 100% لان الحساب على الورق مش ينفع مع الفوركس خالص

صحيح أخي مبلغ 100 دولار قليل جدا عشان توصل فيه للمليوون
طبعا حلم مثل هذا يحتاج الى امكانيات اكثر من ذلك عشان الواحد يقدر يحققه

apolo
07-23-2012, 03:17
نعم أخي العويو لقد ذكرتهم في موضوعي ولقد إتبعوا إستراتجية الترند المكسور لاكن لا توجد أدلة تثبت وصولهم للمليون لم يضعوا أي كشف حساب وعند هذه النقطة يختلف العديد من الناس هناك من يصدق وهناك من لايصدق

فريق السلاحف بقيادة ابو عبد الله ... صحييح لم يوجد لهم ادلة تثبت وصولهم للمليون

لكن صيتهم ذاع في اغلب المنتديات بشكل كبير وأظن أنهم بقوا 2 سنتين حتى حققوا هذه النتيجة ومع اعتماد استراتيجية الترند المكسور كما تفضلت أخي

fx-man
07-23-2012, 03:26
انت متفق معاك ان التداول فى الفوركس من الافضل ان يكون فردى وانا مؤمن بفكرة العمل الجماعى بس دا ما ينفعش فى الفوركس لانك هتتاجر بمالك انت ولازم اى صفقة تفتحها تكون من خلال تحليلك وقرارك انت .

naitsi
07-23-2012, 03:32
السلام عليكم
بالنسبة لى لم يكون لدى طموح لرحلة المليون لانه فى كم منتدى حصلت رحلات وفشلت انا بالنسبة لى لايهم المليون المهم يكون لدى طريقة ارباح منها كل شهر ربح جيد بعد ما يكون فى طريقة جيدة تخالنى اربح منها شهرية ممكن افكر فى هدف المليون لكن بدون تحديد زمان معين المهم هو الربح الثابت

Ahmed Salama
07-23-2012, 04:52
اعتقد ان حلم المليون ليس مستحيل كما يعتقد البعض
ولكنه ايضا ليس سهل المنال ولا يمكن تحقيقه فى وقت قليل بل يحتاج الى خطة طويلة المدى والى تقسيم الهدف الكبير الى اهداف صغيرة مع العمل بادارة راس المال

KOGI
07-23-2012, 05:59
مفيش مستحيل بس الطمع بيحبه المارجن كول و الله يبعدنا

عنه اهم حاجة التحليلات تبقى صادقة وجيدة

فعلا اخى الكريم الطمع نتيجتة الوحيده المرجنة وده اللى حصل معايا لم كمعت فى صفقة صعبه
وكانت النتيجة المرجنة التمام وربنا يعوضنى خير ان شاء الله تقبل مرورى

insta friend
07-23-2012, 08:08
فعلا اخى الكريم الطمع نتيجتة الوحيده المرجنة وده اللى حصل معايا لم كمعت فى صفقة صعبه

ان اايدك في فكرتك اخي الكريم الطمع هو السبب الرئيسي للخسارة
اما عن المليون فهي مسالة وقت لا غير و ممكن جدا الوصول اليها

2x1
07-23-2012, 08:10
والله انا نفسي فيوم من الايام اعمل فريق زي كدة ونشتغل كلنا مجتمعين وبنشتغل مع بعض فمكت او مكان مخصص لتجارتنا مهيئ لتكون بمثابة بوصة صغيرة لنا

insta friend
07-23-2012, 08:14
والله انا نفسي فيوم من الايام اعمل فريق زي كدة ونشتغل كلنا مجتمعين وبنشتغل مع بعض فمكت او مكان مخصص لتجارتنا مهيئ لتكون بمثابة بوصة صغيرة لنا

اكيد العمل الجماعي اخي الكريم هو الاساس في متل هده المشاريع لانها تحتاج الى دقة اكتر و اساليب حليل مختلفة للوصول الى هدا الحلم الكبير
مع تمنياتي للجميع بالملايين ان شاء الله

ehab
07-23-2012, 13:31
بيتيهالى حلم المليون مش مستحيل يعنى واعرف ناس قربت منه والله الموضوع سهل بس محتاج راس مال كبير
واستراتيجية قوية وواثق فيها وطبعا مهارة وخبرة

تمام الكلام هوا مش مستحيل بس اكيد هياخد وقت طبعا فية فريق
عمل مليون فى اكتر من 3 سنين طب لما فريق عمل المليون فى 3
سنين طب الواحد لوحده هيعملو فى اد اية ؟؟!!!!

magic777
07-23-2012, 19:19

اصلا دلوقتي السوق بقى صعب وموضوع مجموعات حلم المليون ده بقى اصعب كمان ومحتاج متابعه مستمره
وتحمل وضغط نفسي غير ان كل واحد في المشتركين بيكون ليه رأيه الخاص وده بيخلق فرص المعارضه

madoxegy
07-23-2012, 19:21
اتمنى لك كل نجاح والوصول ان شاء الله لهدفك

king
07-23-2012, 19:31
اخى انا فى وجهة نظرى حلم اللمليون ممكن ولكن محتاج الى خطه طويل الامد يجب ان تضع خطه تكون ملتزم بها جدا كل بند فى هذه الخطه لا مجال للخطاء على الاطلاق تكون معده بااحتراف كبير عندها فقط اخى العزيز سوف تكون مؤهل للوصول الى حلم المليون اكيد وسوف تكون هذه الخطه طويلة المدى هيا طريقك للوصول الى هدفك الكبير

lesa
07-23-2012, 19:32
حلم المليون دا حلم كل متداول فى سوق الفوركس ولكنى اعتقد ان القليل جدا من استطاع تحقيقة او تحقيق جزء منة حتى ...اعتقد ان العمل الجماعى قد يساعد فى الوصول الى الحلم بطريقة اسهل واسرع

Tips™
07-23-2012, 19:44
ممكن والله الكليون بس الواحد بردوا لسه ممبتدئ و لازم يجرب
و كل حاجه و لها مميزات و عيوب و المهم اناا نعرف نتعلم من اخطائنا

mohamed Omar
07-23-2012, 19:55
مليون مرة واحدة لوحدك
بص الأحلام حلوة بس الحلم لو معقول يبقى تمام

لكن انا من رأي ان تعمل فريق احسن وده اللي بفكر فيه
العمل الفردي شاق جدا
بس ميزته ان الفلوس لوحدك كلها

abdellatif2013
07-23-2012, 19:59
العمل الجماعي ولازال الكثيرون من سيختلفون في هذه النقطة
لاكن أنا أرى أن العمل كفريق سيكون ناجحا في حالة واحدة فقط وهي أن يكونو مجتمعين في مكان واحد وليس عبر النت
وان يكون لديك استراتيجة واثق فيها وانت تعمل بيها ومن الممك ان تحقق هذا الحلم

otakon
07-23-2012, 20:11
ان الله توصل لحلمك وحلم جميع الاعضاء لكن اهم قاعده لجني ارباح كبيره
هي رأس مال وفير وكبير =استقرار في سوق الفوركس وجني ارباح كثيره

عزبز 18
07-23-2012, 20:15
نعم كلامك صحيح يا اخي الكريم بخصوص الطريقة التي ممكن تحقق لك مليون دولار و لاكن الطريق مملوء بالشوك و المخاطر صعب تحقيقه علي ارض الواق يجب سنوات او اكثر ممكن تحقيقه و لاكن مع النشاط و الارادة انشاء الله نحققه في المستقبل و الله ولي التوفيق

kaderbest
07-23-2012, 20:23
الوصول الى المليون يمكن تحقيقه سواءا فرديا و هذا باتباعية استراتيجيتك الخاصة و أن لا تعتمد على توصيات الأخارين بالاضافة الى الالتزام و عدم التسرع
الا أني أختلف معك فيما يخص الصفقات التي لا تتعدى 30 نقطة فهذه الطريقة متعبة جدا و مرهقة
أما السكالبينغ فأنا لا أنصحك به لأنه يأتي على الأخضر و اليابس و لا يمكن الاعتماد عليه ..

Single phase
07-23-2012, 20:23
ياااااااه مليوووووووووووون مره واحده
هو مفيش حاجه مستحيله لو واحد مؤمن بحلمه وبيشتغل بجد ممكن يوصل

bilalo200
07-23-2012, 20:57
اتفق معك اخي الكريم يمكن تحقيق المليون ولاكن الامرليس بين عشية وضحاها

minaking
07-23-2012, 22:29
انا بتفق معاك فى الرأى لما تكون رحلة المليون دى فردية تكون افضل طبعا من الجماعية
لان لما الانسان يتحمل نتيجة اخطائة افضل من تحمل اخطاء الاخرين

saad
07-23-2012, 22:39

eng2012
07-24-2012, 02:48

انا اضم صوتى ليك ولكن انا شايف ان استراتيجيه العمل هى الى حتتحكم فى تحقيق الربح او الخساره ولازم نكون عندنا الاستراتيجيه الى تحققلنا كل ده

hadeer hamdy
07-24-2012, 03:00
هو الموضوع محتاج ناس فاهمه اوى فى الفوركس ومش اى حد يجازف عشان يكسب وخلاص

aboushnb
07-24-2012, 03:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
بتوفيق الجميع

ehab
07-25-2012, 05:59
و شكرا لك
بس هوا مش مستحيل بس برضو صعب الواحد يعمل مليون دولار
فى مدة قليلة ده ع الاقل محتاج ولا 10 سنين عشان يعملهم

nemo emo
07-25-2012, 09:38
رحلة هدفها جميل و محدد من الاول و فعلا ده اول حاجة فى الوصول للهدف انك تكون عارف اللى عايز توصله
اما العمل ضمن فريق فانا بفضله لان كل واحد ممكن يكون عنده استراتيجيه بس فى الاخر بيجمعوها كلها وبيصلو لافضل استراتيجية

tasabeh
07-25-2012, 11:36
انا اعتقد انك تحتاج الى راس مال كبير جدا لكى تستطيع ان تحقق حلم المليون دولار لانه ليس سهل ومن دون مال كثير لا تستطيع ان تحقق نصف المليون واتمنى لك التوفيق

revenge
07-25-2012, 11:48
هي نظريا ممكن

انما عمليا صعبه اوي

بس مش مستحيله

حكايه العمل الجماعي مهمه جدا جدا

kanzsea
07-25-2012, 11:50
كل شخص دخل الفوركس اكيد حلمة هوالوصول للمليون ودى مش حاجة صعبة قوى بس تحتاج الى خطة عمل مدروسة بعناية وتحتاج الى الالتزام التام
واهم حاجة ادارة راس المال

dodovedo
07-25-2012, 11:56
اخى الكريم
انا بحب الواقع لو فى حد وصل للكمليون
يورينا حسابه مبحبش الكلام
بى ممكن توصل لو فهمت السوق ده كويس
تقبل احترامى

faissel
07-25-2012, 12:18
فى أول كل أسبوع يقوم الأعضاء بعرض أفكرهم أو ما يروه فى الشارت الأسبوعى والشارت الشهرى حيث يتم تجميع هذه الأفكار لمساعده الأعضاء الجدد فى سوق الفوركس بمعنى
توصيلت ولكن من خلال ما يراه الأعضاء وتكون على زوج واحد من العملات
ومتابعة الأخبار وتزويد الأعضاء بها فور صدورها أى نشكل فريق للعمل على الربح وتجنب الخسارة ولكل واحد اختصاص فى فريق العمل

salemsllam61
07-25-2012, 12:19
و تبقى الأحلام أحلاماً أما الحقيقة فتحتاج لكافة سبل الوصول إلى الحقيقة

derfcase
07-25-2012, 12:25
هي نظريا ممكن

انما عمليا صعبه اوي

بس مش مستحيله

اوافقك انها صعبة جدا اخي الكريم
revenge
و لكنها ليست مستحيلة - خاصة كما ذكرت انت بنفسك العمل الجماعي
فاعتقد انه من الممكن تحقيق ذلك شريطة الدخول في عمل جماعي شريطة توافر الانضباط و الالتزام بين الفريق - و التطوير المستمر لاسلوب التداول باهداف محددة و ثابتة

morx123
07-25-2012, 12:35
اعتقد انه من غير المستحيل الوصول لهذا المبلغ
اهم شي ان تكون محلل وعندك الاستراتجيات الخاصه لتتمكن من الربح

Mohamed90
07-25-2012, 13:23
هي نظريا ممكن

انما عمليا صعبه اوي

بس مش مستحيله

السلام عليكم اخي العزيز انا متفق معاك بالفعل العملية حسابة و ممكنة
ولكن تبقى صعبة جدا و ليس مستحيلة تحتاج للمجهود كبير و صبر
اما بخصوص العمل الجماعي ممكن يؤثر بسلبي على المشروع لاختلاف الاراء

heropero
07-25-2012, 13:44
ارى ان حلم المليون يمك تحقيقة بالطبع وبفرض انك وصلت لدرجة عالية من الخبرة فى المتاجرة
وانك قادر على قتل طمعك وانك عندك المقدرة فى التحكم فى عواطفك واعصابك وقرارات دخولك وخروجك من الصفقات
يتبقى اهم شىء يجعلك تصل للمليون وهوا راس المال الجيد لانه من الصعوبة ان تقول لى انك تحقق المليون من 100 دولار لانك ستنتظر الكثييير والكثير وستفنى عمرك كله ولن تصل اليه
لان راس المال الجيد سوف يساعدك على الحصول على الربح الجيد بالتاكيد طالما انت تمتلك كل المقومات للمتاجرة والنجاح يبقى
متبقى ليك راس المال وهوا عامل رئيسى وهام جدا جدا

kingman
07-25-2012, 14:30
هي نظريا ممكن

انما عمليا صعبه اوي

بس مش مستحيله

هى اكيد المشكلة فى العمل الجماعى هتبقى متوقفه على آلية العمل هل مثلا سيعمل كل واحد بطريقته ويضع الفرص القيوة بناءا على طريقته او الكل هيتبع استراتيجية او طريقة معينة وسوف يلتزمون بها

bell1895
07-25-2012, 14:37
بصراحة ما اقدر اقول الا ربنا يحقق لكم احلامكم جميعا
و تربحوا جميعكم المليون و انا واحد منكم باذن الله بارك الله فيك

ahmed
07-25-2012, 14:39
هى اكيد المشكلة فى العمل الجماعى هتبقى متوقفه على آلية العمل هل مثلا سيعمل كل واحد بطريقته ويضع الفرص القيوة بناءا على طريقته او الكل هيتبع استراتيجية او طريقة معينة وسوف يلتزمون بها

طريقه العمل فى العمل الجماعى يفضل لعدم التشتيت ان يعمل الجميع على طريقه
عمل واحدة ويقود وضع الفرص قائد واحد فقط والباقى فقط مساعدين

BiG MoNeY
07-25-2012, 14:40
اخي الكريم شكرا لك على لموضوع النقاشي المهم ندخل في صلب الموضوع انا معاك في فكرة كترت مواضيع التي تتكلم على رحلة المليون دولار من التداول لكن المهم هل هناك من حقق هدا المبلغ بالفعل اخي الكريم هدا هو السؤال الدي يجب ان نطرحه اخي الكريم بخصوص العمل كمجموعة ان شاء الله انا ناجح مع المجموعة التي عمل معها المهم يكون فيه تفاهم وتناسق وهدا هو سر نجاح المجموعة

ahmadsalaymeh
07-25-2012, 14:42
لانو من الصعب على المبتداين تحقيق مكاسب بهاذا الحجم
وعلى المحترفين ايضا فيجب توفر راس مال كبير
واذا كنت تسعى وراء المليون فيمكنك ذلك ليس عن طريق الفوركس
ولكن عن طريق مشاريع حقيقية على ارض الواقع

kingman
07-25-2012, 15:24
لانو من الصعب على المبتداين تحقيق مكاسب بهاذا الحجم
وعلى المحترفين ايضا فيجب توفر راس مال كبير
واذا كنت تسعى وراء المليون فيمكنك ذلك ليس عن طريق الفوركس
ولكن عن طريق مشاريع حقيقية على ارض الواقع
وان شايف ان معظم قليلينم الخبرة فى هذا السوق ان يبتعدوا نهائى عن هذا التفكير اللى غالبا بيكون سبب فى الطمع والتفكير الامنطقى ويبدا يركز فى تجارته ويحاول تحقيق ارباحه معقوله فالمهم فى هذا السوق الا يخرج المتاجر خاسر

magic777
07-26-2012, 02:06
وان شايف ان معظم قليلينم الخبرة فى هذا السوق ان يبتعدوا نهائى عن هذا التفكير اللى غالبا بيكون سبب فى الطمع والتفكير الامنطقى ويبدا يركز فى تجارته ويحاول تحقيق ارباحه معقوله فالمهم فى هذا السوق الا يخرج المتاجر خاسر

اصلا الاحلام دي بتكون مع المبتدأين او المتاجريين الجداد في السوق اللي لسه مش عارفيين طبيعه السوق ايه وداخلين المجال من باب الاعلانات
اللي بيكون فيها اغراءات غير واقعيه عن المجال ده
لكن مع اول مارجن المتاجر هنا بيفوق وبيعرف خطأه

sabry
07-26-2012, 02:11
انا معك انة لايوجد شئ اسمة مستحيل لكن مبلغ 100 دولار اعتقد انك محتاج سنوات كثيرة لتحويلة الى المليون على فرض انك تضاغف راس مالك شهريا وبدون اى خسائر عموما انا معك وابداء الرحلة

safari42
07-26-2012, 02:21
الكثيرين هم الذين يتكلموا عن المليون لكن لا نعرف ان كانوا وصلوا
ولا ضيعوا الحساب لا نرى اي كشفات للحساب
اهو كلام وبس

a7lamp3
07-26-2012, 02:24
كثيرا ما نسمع من الاشخاص من ربح المليون وعلى ما اتدكر هناك مغربي ربح ما يعادل 5 مليارات وهو حاليا يقطن بمدينة مراكش ويبقى السؤال المطروح هوكيف

kin89
07-26-2012, 13:28
لتحقيق المليون هناك شرط وحيد و هو الالتزام و وجود خطة عمل يتم الالتزام بها و بشروطها مهما حدت
فهدا هو سر نجاح فريق السلاحف في رحلتهم الاولي و ايضا رحلتهم التانية التى قطعوا فيها اشواطا كبيرة

insta friend
07-26-2012, 13:32
و الله ابداع ما وراه ابداع
ما شاء الله
بس على فكرة انا شايف رغم قوة الترند المكسور انه صعب و دلك لانه يصعب العمل عليه جماعيا
يعني لازم تكون نقاط معلقة

Aker001
07-26-2012, 13:34
انا من اكتر الناس المقتنعة بنظرية
المليون وان شاء الله هأعمل اني احققها

magic777
07-27-2012, 01:16
لتحقيق المليون هناك شرط وحيد و هو الالتزام و وجود خطة عمل يتم الالتزام بها و بشروطها مهما حدت
فهدا هو سر نجاح فريق السلاحف في رحلتهم الاولي و ايضا رحلتهم التانية التى قطعوا فيها اشواطا كبيرة

بس ايام السلاحف كان السوق مساعدهم وحركته منتظمه وسهل التعامل معاه بطريقه الوافي اللي كانوا بيتبعوها
لكن الايام دي السوق زي ما احنا شايفين مش عارفين رايح فين ولا جاي منين واللي بيحقق ربح بيخسر قده المره اللي بعدها

waleed adel
07-28-2012, 05:08
اعتقد ان مبلغ 100 دولار عشان توصل للمليون ده صعب شويه
او قد يكون مستحيل وعايز وقت كبير جدا

mazouna991
07-29-2012, 15:27
في كل الاحوال يبقى حلم المليون صعب التحقيق
واظن ان فريق السلاحف تمكن من دلك
وانا انصحكم بوضع هدا الحلم جانبا
وخاصة للمبتدئين فهو يدمر حياتكم

forexawy
07-29-2012, 15:29
العمل الجماعى هو افضل عمل فى الفوركس
ومينفعش توصل للمليون ب 100 دولار
يجب الا نبالغ فى الاحلام
بالتوفيق

delpi
07-29-2012, 16:59
هي تجارة العملات في البورصة بنظام الهامش عبر الانترنت نود ان نقول لك انه اذا تعلمت فن المضاربة في البورصة ربما ستصبح مليونيراً ولم لا فربما تصبح احلامك وطموحاتك حقيقية بعد فترة من الزمن ولا يوجد شيء مستحيل في هذه الحياه

power8
07-29-2012, 17:13
طبعا العديد من المشارع تفشل لان الوقت يكون طويل و الفوركس متقلب والانسان يمكن ان يخطأ
وانا اعتقد ان افضل بداية لمثل هذه الرحلة تبدأ ب 1000 دولار والتشبث بادارة راس المال بشكل جيد

mohamed saad
07-29-2012, 17:15
اعتقد ان في فريق يعرف بالسلاحف حقق المليون ولكن من وجهة نظري لتحقيق مبلغ هكذا يجب اولا ان يكون الرصيد البادئ لهذه الرحلة لا يقل عن عشرة الاف دولار كما يجب ان يكون العمل من خلال فريق له قائد هو المسئول عن التنفيذ بأخذ المشورة

sa sa
07-29-2012, 17:30
انا اتفق معك يا اخي الكريم العمل الجماعي مفيد حيث يمكن ان نجمع الاهداف كلها في هدف واحد وهو تحقيق اعلي ربح ممكن المليون دولار ووضع جميع الخبرات المتاحه والمعرفه من اجل هذه الغايه

safiforex
07-29-2012, 17:35
هو من ناحية العمل الجماعي فانا اتفق معك في هذا لان العمل الجماعي بيكون فيه تظافر الجهود من الكل ليكون ربح داءم للكل و هذا اكيد سيكون فيه نتاءج طيبة ان كانت الجماعة متوفرة على محللين ممتازين
اما فكرة مضاعفة راس مال شهريا فاعتقد ان هذا صعب ، و الافضل ان يفكر الواحد بطريقة الربح فقطك و لا بفكر النسبة

sa3idsmp
07-29-2012, 18:12
انا معك تقريبا في كل ما قلته الا فيما يخص العمل الجماعي
انا اضن في رأيي ان العمل الجماعي مهم و التحليلات الكثيرة لها نتائج اجابية
والله اعلم

menna4x
07-29-2012, 20:14
اللَّهُــــــــمّےصَـــــ ـلٌ علَےَ مُحمَّــــــــدْ و علَےَ آل مُحمَّــــــــدْ كما صَــــــلٌيت علَےَ إِبْرَاهِيمَ و علَےَآل إِبْرَاهِيمَ وبارك علَےَ♥ مُحمَّــــــــدْ♥ و علَےَ آل مُحمَّــــــــدْ ♥كما باركت♥علَےَ إِبْرَاهِيمَ♥ و علَےَ آل ♥إِبْرَاهِيمَ فى الْعَالَمِينَ ♥إِنَّك حَمِيد مجيد

avocato bola
07-29-2012, 20:18

mroil
07-29-2012, 20:19
المليون مش بعيد
انا اعرف واحد عمل من 10 الاف عمل 220 الف دولار فى شهريين