PDA

View Full Version : من اين ابدأ تعلم الفوركس

Pages : [1] 2 3

thomassobhy
01-15-2015, 23:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا جديد فى مجال الفوركس وهذا اول يوم لى فى المنتدى وسجلت فى موقع انستا فوركس لكن الصراحة حاسس ان الموضوع معقد ومش هقدر اعمل حاجة، فياريت لو تقدروا تساعدونى فى كيفية البدأ وتعلم هذا المجال لكن بدون تعقيد بالله عليكم لان الواحد بيتعقد لما بيشوف موضوع كبير اوى وبحس انى مش فاهم حاجة فى الاخر :(

مصطفى حمدان
01-20-2015, 18:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الموضوع صعب بس مع الارادة والتصميم لن تجد شىء صعب ان شاء الله كل ما عليك ان تصبر وان لا تياس وابدا خطوة بخطوة والله الموفق للجميع

hamza el
01-21-2015, 03:35
انصحك ان تقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس
و بعد ان تنتهي منه يمكنك ان تقرا كتاب مخصص مثلا في التحليل الفني و تعلمه
و بعد الانتهاء منه ياتي دور التطبيق في الحساب التجريبي و هذه خطوة مهمة جدا
و يجب ان لا تقل مدة التدريب على الحساب التجريبي على الاقل لمدة ثلاتة اشهر على الاقل اقول

Mahmoud Elmasry
01-21-2015, 03:41
يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس

mansoro
01-21-2015, 03:50
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليك يا اخي الكريم

انا متلك مبتدء واجد مشاكل كتيرة في التداول هل هناك يا اخوان اي مساعدة ولابد ان يكون

هناك اصرار في التداول

emona
01-21-2015, 03:51
ادخل على موقغ اليوتيوب فهناك فيديوهات عن الفوركس كما يوجد فى القسم التعليمى فى هذا المنتدى

mansoro
01-21-2015, 04:15
السلام عليك يا اخي الكريم الامر يا اخي الكريم ليس الامر يا اخي الكيرم

سهلا يحتاج الي خبرة ولاكن الجميع تعلم ووصل الي ماده يا اخي

حاول وبحت صوف تصل يوما ما يا اخي الكريم

myada
01-21-2015, 04:15
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على هذا الطرح الجيد والردود الرائعة من اﻻعضاء
جعله الله فى ميزان حسناتكم

Akrad
01-21-2015, 04:32
طبعا أخي أنت تعلم أن الشبكة العنكبوتية مليئة بالمواقع التي تهتم بتعليم الناس كل ما يلزمهم لدلك فمشكلتك بسيطة جدا و يكفيك الرجوع إلى اليوتيوب و غيره لمراكنة خبرات لا بأس بها في هذا الخصوص

ahmed7afifi
01-21-2015, 07:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
و يجب ان لا تقل مدة التدريب على الحساب التجريبي على الاقل لمدة ثلاتة اشهر على الاقل اقول
واتمنى لك التوفيق والنجاح
تقبل مرورى
♠♠♠
♠♠

eragon
01-22-2015, 19:24
وعليكم السلام ورحمــة الله وبركاتــــه , كلنا كنا في البدايه زيك كده بالظبط , لكن مع القراءه ومشاهدة الفيديوهات اتعلمنا المتاجره
المهم انتا هتدخل علي القسم التعليمي في الرابط ده http://forex-masr.com/forumdisplay.php?12-Trading-Universities
هتلاقي مجموعة دروس تعليميه عن الفوركس شاهد كله وافتح حساب تجريبي اتعلم عليه 3شهرو علي الاقل

mesteraden
01-27-2015, 20:00
أخي الكريم مجال الفوركس فعلا مجال كبير ومعقد جدا ولكن مربح جدا اذا عرفت كيف تتكيف معه وبالنسبة لتعلم هذا المجال لابد ان يكون عندك عزيمة واصرار على التعلم وانصحك في حاليا ان تذهب الى القسم التعليمي لكي تشاهد الدروس التعليميه واتمنى لك التوفيق

hicham1991
01-27-2015, 20:04

alyaall
01-27-2015, 20:04
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاه والسلام علي اشرف الانبياء والمرسلين
اعضاء المنتدى الكرام اهلا بكم
اما بعد اخى العزيز في الحقيقه انا لسه مبتدئه ولكنى استفدت كثيرا من طرحك لهذا الموضوع
ومن ردود الاخوه والاخوات عليه
ومع اطيب تمنياتى بالربح المستمر للجميع

خيرالدين مهدي
01-27-2015, 20:19
هلا وسهلا بك اخي الكريم ونورت المنتدى
بدون تعقيد عليك ان تبحث عن كتاب اسرار الفوركس او الفوركس للمبتدئين
ستتعلم جميع الاساسيات
ومن بعد ذالك ستكون هنالك المنتديات كفيلة بالامر

azerty
01-28-2015, 20:21
اخي احس بنبرة انهزام من خلال ما كتبت
الفوركس ليس للانهزاميين وليس للمترددين
الفوركس اخطر مجال مالي في الكون لتدخله يجب ان تقوي كل حواسك
الفوركس سهل وصعب ان اردت ان تفهمه وتتعلمه فهو اسهل مجال والعكس ان فقدت روح التعلم والصبر
بالتوفيق

samyarr
01-28-2015, 20:51
أخى الكريم أتمنى انى افيدك بشىء ولكنى لا أعرف أي شيء لاننى جديدة بالمنتدى
أتمنى الاستفادة من الأعضاء المنتدى
أنصحك أخى بزيارة قسم التعليم والقراءة فيه جيدا
أمنى لك التوفيق والنجاح دائما والعلو الى القمة
دمت على رضى من الرحمن
تقبل مروورى
بالتوفيق

frxtop
01-28-2015, 21:44
أخي الكريم يمكنك البدا بتعلم الفوركس من خلال القسم التعليمي للمنتدى
رجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح و شكرا

mo elsesy
01-28-2015, 21:57
اخى الكريم مشكور على هذا الموضوع الهام وعلى تلك الاجابات من الساده الزملاء المستفاد منها لدى المبتدئين
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..

remas
01-28-2015, 22:08
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
القسم التعليمى هو بداية الطريق الصحيح

nagwann
01-28-2015, 22:24
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس
نصيحتى لحضرتك أنك تدخل على القسم التعليمى ومشاهدة الفيديوهات

nader
01-28-2015, 22:34
انصحك الا تصاب بالاحباط
اولا ضع خطة لتبدئ في التعلم وكرس بعض الوقت للفوركس وسوف تتظور مهارات كل يوم
اقصد القسم التعليمي وابدء من هناك ستجد مواضيع فيديوهات مفيدة اي شيء يخص الفوركس خد منه
بالتوفيق

nada 200
01-28-2015, 22:46
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم...

yasme
01-28-2015, 22:47
يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو
به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس
والله الموفق

mesteraden
01-31-2015, 17:19
أخي الكريم لايوجد اي صعوبه في تعلم مجال الفوركس واهم شي يكون عندك ارادة وعزيمة والصبر في التعلم لأن فعلا مجال الفوركس مجال كبير ولكنه بالأمكان تعلم هذا المجال ولكن التعلم يحتاج الى مدة طويلة واتمنى لك التوفيق

ahmed mohsen92
01-31-2015, 18:36
نورت المنتدى اخى الكريم
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

mn3m
02-01-2015, 09:25
السلام عليكم ... انت من الممكن ان تدخل الي القسم التعليمي للمنتدي وان شاء الله تلاقي كل اللي انت عايزو وخصوصا في الموضوعات المثبتة اللي في الاول
بالتوفيق تقبل مروري

faroukbadr8051
02-01-2015, 10:52
ابدأ تعلم الفوركس من المنتدى التعليمى قسم الكتب وده رابط قسم الكتب اتعلم ما يفيدك

http://forex-masr.com/forumdisplay.p...orex-Education

tazi larbi
02-01-2015, 10:58
السلام عليكم اهلا بك اخي عضوا جديد في المنتدى وانت هنا في المكان الصح لتباا التعليم بالطريقة الصحيحة وهدا رابط لموضوع ممتاز للاحد الاعضاء الممتازين السيد ايمن شوشة سيساعدك في رسم طريق البدايةhttp://forex-masr.com/showthread.php?53920اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Mohamed Morsy
02-03-2015, 12:06
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحـقق كل اللى انت عـاوزه من السـوق
القسم التعليمى هو بداية الطريق الصحيح
تحياتي ...

mohamed bnali
02-03-2015, 13:03
السلام عليكم ومرحبا بالعضو الجديد في منتدانى فركس العرب
انصحك بان تدخل القسم التعليمي وتحمل ما تيسر لك من كتب وفيديوهات تعليمية وتقرا قدر المستطاع ان كيفية اشتغال الفركس وكيف يتحرك هدا السوق وما هي اليته واساسياته وادواته حتى تعرف من اين تبدا رحلتك الفركسية
تم بعد تحصيلك للمعارف الكافية اقرا مقالات الاعضاء المطروحة في منتدنى في هدا القسم واجب عنها بما عرفته وخبرته سابقا ولا تقم بنسخ الردود بل اجب بما قراته وتعلمته انت وعلى كل رد ستقوم به ستنال عليه بنصا 10 سنت
يكون اول تبني عليه رافعتك المالية وهو محفظتك المالية المجانية اللممنوحة لك من طرف شركة انستا فركس
تم بعد دلك افتح حسابا تجريبيا في شركة انستا فركس وتدرب عليه ما شئته وشائته الاقدار لك حتى تتعلم كيفة التداول وكيف تفتح الصفقات وتغلقها وكيف تخبر استراتيجية ناجحة تعتمد عليها في تجارتك
وبعد ان تقوم بالتدرب الكافي على الحسابا لاتجريبي انتقل الى الحساب الحقيقي حيث ستبدا رحلتك الحقيقية نحو جني الارباح
والله ولي التوفيق

hadymetwally4773
02-03-2015, 13:22
ابدأ تعلم الفوركس من خلال ذلك قسم الكتب وده رابط قسم الكتب اتعلم ما يفيدك

فوركسوريا
02-03-2015, 13:24
يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو
به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس
والله الموفق

nagranelhamy6562
02-04-2015, 10:30
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته انت ممكن تتعلم الفوركس من طرق عديده وهي التعرف علي المعلومات من صديق خبير في هذا المجال
او انك تقراء بعض الكتب في هذا المجال وايضا يمكنك ان تري بعض الفديوهات ايضا

mons
02-04-2015, 13:47
لاتعقد نفسك يااخي الكريم وهذا شعور اي شخص عندما يدخل في مجال لايعرفه ولكن بعد ان يدخل هذا المجال ويتعرف عليه عن قرب يتبدل شعوره ويبدأ بالتعلم والفهم وانصحك بان تبدأ التعلم من البداية وإن شاءالله ستتعلم بكل سهوله وتقبل مروري

MahmoudNofal
02-09-2015, 21:54
الموضوع مش معقد انت بس دور على كورس على النت او فى المنتدى و امشى بالترتيب عشان فى حاجات مترتبة على حاجات تانية وطبق الى انت بتتعلمه على الميتاتريدر و ربنا يوفقك

antonioforex
02-09-2015, 23:34
السلام عليكم
اخي تستطيع تعلم الفوركس من خلال المواضيع التعليمية الموجودة في المنتدى و انصحك ان تفتح
حساب ديمو و تتدرب عليه لفترة كافية و بالتوفيق لك اخي الفاضل سلام.

Forex45
02-10-2015, 00:01
البداية تكون من قسم التعلم فى المنتدى مرورا على الدخول على الحساب الديمو لتطبيق ما تم فهمه
بعد ذلك وضع خطة تداول من خلال استراتيجية تداول تدخل صفقات من خلالها

a7med84
02-10-2015, 20:54
فى موضوضعات مثبته هنا فى القسم التعليمى هتكون مفيده جدا فى البدايه فى التعامل فى هذا السوق

انصحك ان تكون البدايه منها والله المستعان

Mohamed Ibrahm
02-12-2015, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. اخى الفاضل يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس

adel2525
02-12-2015, 21:58
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
تقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس

محمد السيد محمد
02-12-2015, 23:22
اسهاما مني في مساعدتك على التعلم ادخل على هذا الرابط وحمل هذا الكتاب فى الفوركس
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

against
02-15-2015, 02:46
☼♠♠السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري☼♦♦☼

deyaa24
02-15-2015, 03:06
تعلمي الفروكس يبدا من الحصول على خبرات كبيرة جدا
تعليم الفوركس ايضا يبدا من الشخص نفس كل تاجر فى الفروكس عشان يحصل على اكبر خبةر لابد انهيتلم وايض يكون عنده دفاع نحو النجاح

egyptian200100
02-15-2015, 03:07
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
كل ما عليك الان اخى الكريم هو عمل ردود على المواضيع الموجودة في المنتدى ومع المواضيع تعلم الفوركس من المنتدى
بالبحث عن ما تريد تعلمه في المنتدى
او عمل مواضيع جديدة تسال فيها عن ما تريد معرفته
وشكرا
وتقبل مرورى

oussamafond
02-15-2015, 03:13
فعلا فإن لكل فن اهله يجب ان يرجع اليهم و لكي لا يكون العمل في الفوركس مبني على الحض ثم يقول البعض ان هده الشركات نصابه يجالتعلم اولا بارك الله فيك اخي

deyaa24
02-15-2015, 04:17
تعليم الفوركس ايضا يبدا من الشخص نفس كل تاجر فى الفروكس عشان يتعلم
وكل شخص بكو الصعوبة عنجه فى البدء فى التداول

Isa
02-15-2015, 05:36
بتبدأ الاول عن طريق معرفة اساسا معنى الفوركس ثم البحث عنه وقراءه كتب لتعليم الفوركس كمان انه يوجد بالمنتدى فيديوهات من الممكن ان تحصل عليها وتشاهدها وتتعلم منها ثم البدأ بعد ذلك على حساب تجريبى وتطبيق ما تعلمته علبه وبعدها الانتقال الى الحساب الحقيقى

mody555
02-15-2015, 13:20
بالطبع، إنّه صفّ مجّاني ويتميّز بسهولة الفهم التي يوفرها. إذا كنت في صدد بناء استراتيجية التداول خاصّتك، سنكون هناك لمساعدتك وتطوير استراتيجيتك. وبما أنّ الحدود الوحيدة لنجاحك هي المعرفة التي تتمتّع بها، نأمل أن نراك هناك.

walidqse
02-15-2015, 21:39
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم...

free_man
02-15-2015, 21:42
وعليكم السلام اخي الكريم واهلا بك في منتدى فوركس العرب
اخي الكريم انت كمبتدا عليك قراءة ومشاهد كل ما تقع
عينك عليه لتكسب الخبرة والمعلومات المهمة التي تفيدك في التداول
ومن ثم ابدا بالعمل على حساب تجريبي لتختر مدى خبرتك في التداول من ثم ابدا بالتداول اذا رايت
نفسك قد وصلت الى مستوى يمكن التداول به

مصراوى
02-15-2015, 21:52
اخى الفاضل انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة مع التدريب على الحساب التجريبى وبالتوفيق للجحميع والربح الدائم

yaso2012
02-15-2015, 21:53
إن الحديث هنا ليس عن أرباح الفوركس التي تتحول إلى خسائر فحسب (مع أنه في حال المضارب، فإن هذا هو الأمر بالضبط) و لكن الحديث هو عن مقدار الربح و مقدار الخسارة ، حتى و لو كانت تعني مجرد نقاط بسيطة في كل مرة، فإنها سوف تتجمع بشكل سريع.

chouai
02-19-2015, 19:02

basim
02-19-2015, 21:16
شكرا على هذه المساهمه اخي تعلم الفوركس من اليوتيوب والمنتدى فيه قسم تعليمي وكذلك افتح حساب تجريبي وتعلم التداول
وهي معلومات مفيده جدا نتمنى منك المزيد من المواضيع المفيده والمشاركات القيمه
لتعم الفائده عموم اعضاء منتدى فوركس العرب مع امنتياتنا للجميع بالتوفيق
والنجاح

magic777
02-19-2015, 22:04
وعليكم السلام اخي الكريم واهلا بك في منتدى فوركس العرب
اخي الكريم انت كمبتدا عليك قراءة ومشاهد كل ما تقع
عينك عليه لتكسب الخبرة والمعلومات المهمة التي تفيدك في التداول
ومن ثم ابدا بالعمل على حساب تجريبي لتختر مدى خبرتك في التداول من ثم ابدا بالتداول اذا رايت
نفسك قد وصلت الى مستوى يمكن التداول به

التعلم والتدريب واضا المهم ان الطريقه تكون مناسبه للمتاجر يعرف بالفعل يوظفها صح وعلى الفريم المناسب له ايضا من ناحيه الوقت وغيره كل ده لو عرف يعمله صح
اكيد هينجح ويواصل

الاصيل
02-19-2015, 22:09
الموضوع اخى الفاضل يحتاج صبرعلى التعلم ويحتاج جهد فى محاولة التعلم
يجب عليك متابعة الدروس التى عن الفوركس فى اليوتيوب وبعد ذلك ستتعلم من اين تبداء
اتمنى لك التوفيق

boulafrah
02-19-2015, 22:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ان تقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس و بعد ان تنتهي منه يمكنك ان تقرا كتاب مخصص مثلا في التحليل الفني و تعلمه تقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس و بعد الانتهاء منه ياتي دور التطبيق في الحساب التجريبي و هذه خطوة مهمة جدا و يجب ان لا تقل مدة التدريب على الحساب التجريبي على الاقل لمدة ثلاتة اشهر على الاقل و بعد الانتهاء منه ياتي دور التطبيق في الحساب التجريبي و هذه خطوة مهمة جدا

---------- Post added at 08:14 PM ---------- Previous post was at 08:12 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و يار بسيط في تعليم الفوركس و بعد ان تنتهي منه يمكنك ان تقرا كتاب مخصص مثلا في التحليل الفني و تعلمه تقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس و بعد الانتهاء منه ياتي دور التطبيق في الحساب التجريبي و هذه خطوة مهمة جدا و يجب ان لا تقل مدة التدريب على الحساب التجريبي على الاقل لمدة ثلاتة اشهر على الاقل و بعد الانتهاء منه ياتي دور التطبيق في الحساب التجريبي لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

vatizwei
02-19-2015, 22:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
شكرا اخي علي هذا الموضوع وننتظر الجديد
وجزاك الله عن كل خير و بالتوفيق للجميع

magic777
02-19-2015, 22:53
الموضوع اخى الفاضل يحتاج صبرعلى التعلم ويحتاج جهد فى محاولة التعلم
يجب عليك متابعة الدروس التى عن الفوركس فى اليوتيوب وبعد ذلك ستتعلم من اين تبداء
اتمنى لك التوفيق

طبعا اخي الصبر والتعلم هنا مطلوب جدا في المجال الي احنا فيه ده علشان المتاجر هيكون محتاج لوقت علشان يتعلم ويدرب وكده ومش هيكون ده
الا بالصبر والتعلم على انه يلتزم

حسنى صادق
02-19-2015, 23:38
اخى الفاضل اعتقد انة عليك اولا بالعمل على التعامل مع المصادر التى يمكن من خلالها التوصل الى الوقت الجاد و الدقيق فى التعامل مع السوق

snnaky
02-20-2015, 00:17
متحاولش تتعلم كل حاجة فى وقت بسيط ولا تشتت نفسك
ابدا بأهم الأدوات واولا افهم الأول الشروحات اللى تعرفك يعنى اية شارت وسعر واية الشموع عشان تبدا تفهم الأول اية البدايات ثم بعد ذلك تعلم اداة واحد فقط ولو اتقنتها اتعلم غيرها وابدا جرب

ghiles
02-20-2015, 00:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا انصحك بان تبدا تعلم الفوركس من الحساب
التجريبي لان الحاب التجريبي فهي اول مرحلة يجب على المبتدئ ان يبدا فيه التعلم

ahmed mahmoud abdelhady
02-20-2015, 00:34
بعد التحيه اخوااني
أود التوجه بالشكر الجزييل لاخي
مشكوور جزيلا على الموضوع الاكثر من رااائع
اتمني من الجميع العمل على اقوي النقااط
تقبل مروري♥

salem max
02-20-2015, 00:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
إبدأ بالتعلم على حساب تجريبي عشان تتعلم وشاه=د فيديوهات يوتيوب
ان شاء الله يا رب بالتوفيق لي و لكم

ayman nasr
02-20-2015, 00:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفورفكش محتاج فهم واردة لانة مجال مش سهل
واتمنا التوفيق للجمبع

mooor
02-20-2015, 04:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز يمكنك الدخول علي القسم التعليمي و سوف تجد كل ما تحتاجه
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

ilyes chaieb
02-20-2015, 08:48
اخى الكريم القسم التعليمي للمنتدى هو المكان الوحيد لتنطلق منه يوجد عدد كبير من المواضيع التعليمية هناك اتمنى ان تستفيد منها و لو ليك اي استفسار نحن تحت امرك ممكن نجاوبك عليها

mohammednasser
02-20-2015, 09:57

mawwalmammo
02-20-2015, 10:07
اعلم اخي ان اصعب الامور ابتدائها اولا اخي عليك الا تكون مستعجلا في جني الربح من الفوركس
لانك في فترة ليس لك ان تفكر سوى بالتعلم واول الطريق الحساب التجريبي
وكن واثقا في نفسك انك سوف تتعلم

gamal20
02-20-2015, 10:18
اخى الكريم يمكنك البحث على جوجل عن الدروس التعليميه للمبتدئين
وما اكثرها وستجد بها كل ما تحتاجه ان شاء الله

Essam29
02-20-2015, 10:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:)

انا صراحة جديد بسوق الفوركس وما عندي خبرة كفاية لأفادتك اعتذر منك

بالتوفيق لك اخي الكريم

ahmedibrahim258259
02-20-2015, 10:30
بسم الله الرحمن الرحيم انا انصحك انك تبدأ التعلم في الفوركس من خلال انك تتعلم المصطلحات الاساسية وبعد كده تنزل الحساب التجريبي ده هايساعدك كتير
تقبل مروري

chouai
02-26-2015, 11:51
أخي الكريم مجال الفوركس فعلا مجال كبير ومعقد جدا ولكن مربح جدا اذا عرفت كيف تتكيف معه وبالنسبة لتعلم هذا المجال لابد ان يكون عندك عزيمة واصرار على التعلم وانصحك في حاليا ان تذهب الى القسم التعليمي لكي تشاهد الدروس التعليميه واتمنى لك التوفيق

Hana Ramzi
02-26-2015, 19:01
السلام عليكم
يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى
فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس

samir33
02-26-2015, 19:04
بصراحة سوق الفوركس صعب لكن طبع يحتاج صبر
و تعلم خطوة خطوة و اهم شيئ اكتساب الخبرة مع الوقت

Yara1
03-06-2015, 02:04
كتاب بسيط في تعليم الفوركس

salem11
03-06-2015, 13:06
الفوركس يحتاج كل وقت ممكن منك حتى تلم جميع معلوماته لذلك لو كنت مشغول
بدراسة او عمل فانصحك بالابتعد عنه وعدم اايداع سنت واحد فسوف تخسره اكيد اخي
ولما تصبح نتفرغا له وترى نفسك قادرا على الخوض في هذا الدرب يمكنك البدا معه

zidane
03-06-2015, 13:10
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى توضيح الامور نسبة هئلة يجب ان يكثر المحترفون في السوق لتوعية المبتديين ،
أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

wael40
03-06-2015, 14:28

adilsafi
03-06-2015, 14:54
انا مثلك يا أخي مازلت متدء ي هذا لمجال أحاول البحث في الت على اشياء الأساسية وكذلك ٱسفاة من نصائح الاخوة لأعضاء و شكرا

chennana
03-06-2015, 14:57
عيك بالصبر اثناء التعلم لانه مفتاح كل شئ
يمكنك الذهاب للقسم التعليمي و البدء من هناك اساسيات الفوركس و التداول

Doodysamsom
03-06-2015, 15:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة...
اهلا بك بالمنتدى معنا يا اخى,,,
الامر ليس بذلك التعقيد كلنا فى الاول منا مهمشين ومش فاهمين اى حاجة...
لكن بمرور الوقت بدانا نتعلم ونكتسب خبرا بتلك المجال

Adnan Afailal
03-06-2015, 15:11
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم اشكرك على هذه المشاركة
عليك اولا البدأ في تعلم الفوركس من خلال احد الدورات التعليمية

احمد محسن
03-06-2015, 15:39
السلام عليك ورحمة الله وبركاتة
صراحة ليس لدى المعلومة الكافية للمساعدة
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
جزاك الله كل خير

شبه منحرف
03-06-2015, 15:40
انا انصحك بتعلم دورة فوركس كامله من على يوتيوب وان تطبق ذلك على حساب تجريبى اولا وفى غضون تلك الفتره قد تكون تعلمت اكثر وكذلك جمعت قدر كبير من البونص فى حسابك وتقدر تتداول به بدون مشاكل

soad labib sadek
03-06-2015, 15:56
الاخ الكريم اهلا و سهلا بك و مرحبا و نحن كلنا بهذا المنتدي كالاخوة و دائما ساكون حاضرة اذا احتجت اي مساعدة في اي شيء اقدر عليه او اعلمه و بالنسبة للجانب العملي فابدا بقراءة كتاب الفوركس للمبتدئين و ابعد عن المواضيع المعقدة قبل قراءة هذا الكتاب ليضع لك الارضية المناسبة التي تستطيع ان تستقبل عليها كل المعلومات الاخري عن الفوركس و الكتاب موجود في القسم التعليمي بالمنتدي في احدي المواضيع و لا تنسي ان تحسم الجانب الديني اولا قبل الدخول في الفوركس

بالتوفيق

akachkach ayoub
03-06-2015, 16:00
السلام عليكم و رحمة لله تعالى وبركاته
اخي العزيز انا ايضا مبتدء في الفوركس . حاولت مرارا وتكرارا ايجاذ طريقة لفهم هذا المجال الذي يبدو في بادء الامر معقداا
الى انني وجت ان افضل طريقة لذالك هي تخصيص وقت يومي للدخول في مناقشات في منتدى فوركس العرب وكذالك البحث وقراءة الكتي المتخصصة في الفوركس وهذه المرحلة من التعلم تتطلب على الاقل اسبوعا الى اسبوعين حتى تفهم الاطار العام للفوركس وشكراا

Ehab Hamed
03-06-2015, 16:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الموضوع صعب بس مع الارادة والتصميم الرائع لن تجد شىء صعب ان شاء الله كل ما عليك ان تصبر وان لا تياس وابدا خطوة بخطوة والله الموفق

احمد محمد عبد الصبور
03-06-2015, 22:07

---------- Post added at 07:07 PM ---------- Previous post was at 07:03 PM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليك يا اخي الكريم

انا متلك مبتدء واجد مشاكل كتيرة في التداول هل هناك يا اخوان اي مساعدة ولابد ان يكون

هناك اصرار في التداول

cian s
03-06-2015, 22:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الكريم
راجع موضوعات القسم التعليميى بالمنتدى و كذلك الفيديوهات الموجودة باليوتيوب و لا تنسي الكتب المترجمة باللغة العربية
تقبل مرورى و خالص شكرى وتحياتى وبالتوفيق لك ولنا جميعا

miro125
03-06-2015, 23:01
اعتقد ان في كثير من الناس تخسر من الفوركس أكثر مما تربح و هذا يدل على أن قرارتهم معظمها تكون خاطئة وغير صحيحة @@@@

بسمه
03-06-2015, 23:03
الموضوع سهل وبسيط اوى ان شاء الله موش بلصعوبه اللى انت متخيلها لاكن هناك شروط لازم تتبعها عشان تكسب ولازم تفهم الموضوع كويس جدا قبل ما تبدا فاى حاجه

zarour soufyane
03-06-2015, 23:15
السلام عليكم
ياصديقي انا شخصيا تعلمت ابجديات الفوركس من كتاب قمت بتحميله من الانترنت ( قم بالبحث في محرك جوجل بالكلمات التالية ) # الفوركس للمبتدئين بي دي اف # كتاب يعطيك لمحة اولية على تجارت الفوركس بالتوفيق.

forexchaos
03-06-2015, 23:17
ان تقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس
و يجب ان لا تقل مدة التدريب على الحساب التجريبي على الاقل لمدة

forexaly5
03-06-2015, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته يجب أن تعرف أولا ماهو الفوركس و أن تتعلم جيدا أين أنت و ماذا يجب أن تفعل لكي تربح و بعد ذلك إبدأ بالتطبيق و الممارسة

ahmedabobaker
03-06-2015, 23:24
أخى الكريم أتمنى انى افيدك بشىء ولكنى لا أعرف أي شيء لاننى جديدة بالمنتدى
أتمنى الاستفادة من الأعضاء المنتدى
أنصحك أخى بزيارة قسم التعليم والقراءة فيه جيدا
أمنى لك التوفيق والنجاح دائما والعلو الى القمة
دمت على رضى من الرحمن
تقبل مروورى
بالتوفيق

مامون سباعنة
03-06-2015, 23:53
تحياتي أخي العزيز
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انصحك صديقي بحضوور حلقاات تعليمية من اليووتيووب . وذلك لان الفيديو يوصل المعلوومة اكثر من الكتب الالكتروونية اتمنى لك التوفيق
تحياتي للجميع

sherry mohamed
03-07-2015, 13:08
اقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس

فوركسوريا
03-07-2015, 15:28
بصراحة سوق الفوركس صعب لكن طبع يحتاج صبر
و تعلم خطوة خطوة و اهم شيئ اكتساب الخبرة مع الوقت

rabbabqq
03-07-2015, 15:33
من اين ابدأ تعلم الفوركس من قسم الكتب وده رابط قسم الكتب اتعلم ما يفيدك به كل ما تتمنا فعلا التعلم يوفر كتير من الخسائر

liverpool
03-07-2015, 15:36
السلام اخي انصحك بالتوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد كل ماتريده من استراتجيات للتتداول وطرق الربح ومؤشرات واكسبريتات
وفقك الله

wael40
03-07-2015, 15:37

bsameforex
03-08-2015, 04:24
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

salem11
03-08-2015, 11:26
بكل صراحة الى الان لم ابدا التدولات الحقيقة لكنى اقوم بالتعلم والدراسة فقط فى الفوركس
وواكيد لابد لاى متداول ان يقيم نفسه فى سوق الفوركس هل يستمر على الاستراتيجيات التى يتبعها ام يغيرها فى الحال حتى يوقف خسارته
و بالتوفيق للجميع

romo
03-08-2015, 17:19
انا سمعت انه فيه متاجرين لا يستخدموا الا الهيدج في تحصيل ارباحهم
وبيعتمدوا عليه فقط في المتاجرة بس اظن الموضوع ده عاوز تدريب فترة مش قليلة عشان نحترف فيه

ahmed112
03-13-2015, 22:52

abdelaziz 10
03-17-2015, 23:52
نصيحة مني يا اخي الكريم تعلم الفوركس من خلال دورة تعليمية منتظمة وممنهجة الدروس
السبب انه الدروس لما تكون من مصدر واحد ومنتظمة اسهل في فهمها من المتشتتة

m.gama17l
04-03-2015, 13:01
و بعد ان تنتهي منه يمكنك ان تقرا كتاب مخصص مثلا في التحليل الفني ... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

FullyActive
04-03-2015, 13:13
فكر فى التعلم قبل التفكير فى تجميع البونص
الفوركس صحيح صعب ولكنه ليس مستحيل تعلمه
هو مجال عمل استثمارى مثل اى مجال عمل اخر وله متطلباته

roty
04-03-2015, 13:31
ع صعب بس مع الارادة والتصميم لن تجد شىء صعب ان شاء الله كل ما عليك ان تصبر وان لا تياس وابدا خطوة بخطوه و يجب ان لا تقل مدة التدريب على الحساب التجريبي على الاقل لمدة ثلاتة اشهر على الاقل اقول

waelmma
04-03-2015, 13:50
اخى العزيز ان تبدا بتعلم اساسيات الفوركس من خلال الكتاب
http://www.kutub.info/library/book/2683 وجزاك الله خيرا اخى الكريم

nassim126
04-03-2015, 14:16
السلام عليكم اخي الكريم مادمت دخلت في حربك مع الفركس فتوكل على الله وتعلم اكثر في هدا المجال وستحصد نتائج اكيد طيبة

نورين
04-06-2015, 01:07
السلام عليكم انصحك ان تقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس
و يجب ان لا تقل مدة التدريب على الحساب التجريبي على الاقل لمدة ثلاتة اشهر على الاقل اقول وبلتوفيق ان شاء الله

fifi w mody
04-06-2015, 01:09
السلام عليكم ورحمة اللة
اخى الفاضل انا افضل زيارة بند المعلومات فى الصحة الريسية لمعرفة من اين تباء الفوركس
تقبل مرورى

aboubakr el ayach
04-08-2015, 17:53
يا أخي أهلا و سهلا بك في منتدانا الجميل! نتمنى لك حظا موفقا، في أول الأمر حاول قراءة المعلومات عن الفوركس عن طريق محرك البحث حتى تحيط علما بعموميات الفوركس! بعدها حاول التداول في الحساب التجريبي و أنت تحاول كلما سنحت لك الفرصة في إيجاد أي جديد حاول أن تبحث عنه بكل الوسائل و ستتعلم عن طريق الحدص.

جوجو2008
04-08-2015, 17:57
فراة كتاب بسيط في تعليم الفوركس
يمكنك ان تقرا كتاب مخصص مثلا في التحليل الفني و تعلمه
\ دور التطبيق في الحساب التجريبي و هذه خطوة مهمة جدا
وشاهد فيديوهات على اليوتيوب لتعليم الفوركس

emad64
04-08-2015, 19:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. اخي العزيز اكيد الموضوع صعب ولكن بالبدايه فقط بمرور الوقت وعند التدريب والتعلم يصبح الموضوع سهل ويبدأ عملك بانسيابيه منقطعة النظير توكل على الله فهو المعين

oussemaaxe
04-08-2015, 19:31
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﺔ
ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻧﺎ ﺍﻓﻀﻞ ﺯﻳﺎﺭﺓ ﺑﻨﺪ ﺍﻟﻤﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﻓﻰ
ﺍﻟﺼﺤﺔ ﺍﻟﺮﻳﺴﻴﺔ ﻟﻤﻌﺮﻓﺔ ﻣﻦ ﺍﻳﻦ ﺗﺒﺎﺀ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ
ﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻯ

modr2015
04-12-2015, 15:27
ما مدى تكرار تداولات أسواق فوركس؟ الخطوات الأولى في الفوركس 8. ماذا أحتاج كي أبدأ في عملية التداول في أسواق فوركس؟ 9. كيف أتعلم التداول في أسواق الفوركس؟ العملات*...

bonus
04-12-2015, 18:02
اعتقد يا سيدي الفاضل .. انك توافقني الراي في ان التحليل الذي تفضلت بعرضه ربما كان مفيدا وقت كتابتك له
.. اما الان فاعتقد انه لا يمكن بحال الاستفادة منه لفوات وقته

04-12-2015, 19:27
مش متذكر والله بالضبط ولكن كل يوم وله ظروفعه وفى الغالب لا تزيد عن 6 ساعات او اكثر قليلا على حسب اليوم وعلى حسب الطريقة التى اعمل بها فى هذا السوق يوميا وكل طريقة ولها وقتها بدره

bonus
04-12-2015, 23:29
انا كانت فاكر ان العملات فقط لانى سئلت فى السوق الاسهم المصرية مكنش فيها هامش انت متاكد من المعلومات دى

Pierre
04-13-2015, 04:29
احسن طريقة لتفادي الخساشر الكبيرة اخي هي ان تتقيد
بادارة سليمة لراس مالك لان السوق مليئ بالفرص و ان
خسرت واحدة يمكنك التعويض في مئات الصفقات و بالتوفيق لك
تحياتي سلام.ww

bonus
04-13-2015, 13:52
من اهم عوالم الخساره عند العرب خصوصا ومتاجرين الفوركس عموما وهو عدم الخبره او التعلم الكافى
لان كتير بيدخل السوق عاوز يعمل فلوس وخلاص بدون فهم للسوق او الفوركس او التعامل معاه نهائيا

magic777
04-14-2015, 00:13
من اهم عوالم الخساره عند العرب خصوصا ومتاجرين الفوركس عموما وهو عدم الخبره او التعلم الكافى
لان كتير بيدخل السوق عاوز يعمل فلوس وخلاص بدون فهم للسوق او الفوركس او التعامل معاه نهائيا

بالتأكيد اخي الخساره هنا للأسف مؤلمه بس هيا بتكون عباره عن دروس مدفوعه التمن بيتعلم منها المتاجر الاساس ويتعلم ازاي يتجنب الوقوع فيها بعد
كده في المستقبل علشان يكون افضل

sa sa
04-14-2015, 00:29
اي عمل في بدايته بيكون صعب لكن مع التعلم والاصرار ان شاء الله تحقق الخبره المرجوه واللي هتقدر من خلالها انك تحقق الربح
عليك بالتعلم والصبر والممارسه في الحساب التجريبي ومن ثم تقدر تستوعب سوق الفوركس

m.gama17l
04-17-2015, 13:24
السلام عليكم ورحمة الله يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس بالتوفيق للجميع ان شاء الله

engaym
04-17-2015, 13:41
اهم شي فى الفوركس هى البداية ولذلك ممكن لك اخى ان تبداء بالتوجة الى القسم التعليمى بالمنتدى
وسوف تجد الفيدوهات والشروحات والكتب التى تفيدك فى هذا الموضوع

payza
04-17-2015, 15:35
يا باشا مجال الفوركس فعلا مجال كبير ومعقد جدا ولكن مربح جدا اذا عرفت كيف تتكيف معه وبالنسبة لتعلم ..... والله الموفق

دينا اسلام
04-17-2015, 15:37
بعد التحيه اخوانى الكرام
اتوجه بالشكر الى اخينا الفاضل على الموضوع الاكثر من رااائع
جعله الله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
واتمنى من الجميع العمل على اقوي النقاط الهامه
تقبل مروري☺♣♣

takirg
04-19-2015, 14:54
اساس التداول بالعمولات هي التوخي في معرفة الفركس الفركس على طريق الهوى
والاحاطة بكل عملة عن طريق عملتها اقتصاديا ونموا وازدهارا فالعملة تزدهر بدولتها

zhar01
04-19-2015, 14:59
يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس

sof
04-19-2015, 16:08
اخي المسالة ليست معقدة من اين تببا وكيف تبدا وبماذا ستبدا الاهم اولا
تعلم كيف تدير راس مالك بعدها افهم جيدا كيفية التعامل بمنصة الميتاتريدر
بعدها عليك فهم الاساسيات جيدا لانها اساس الفوركس من دعوم ومقاومات وقنوات

Miro1
04-19-2015, 16:13
ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﺳﺤﺐ ﺍﺭﺑﺎﺡ ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﺘﻲ ﺍﻭﺩﻋﺘﻬﺎ ﻣﻦ
ﺑﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻤﺎﺳﺘﺮ ﻛﺎﺭﺩ ﺑﻨﻔﺲ ﺍﻟﺒﻄﺎﻗﺔ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻧﻪ ﻳﺠﺐ ﺍﻟﺴﺤﺐ ﺍﻟﻰ
ﻧﻔﺲ ﺍﻟﺒﻄﺎﻗﺔ ﻓﻼ ﻳﻤﻜﻦ ﺍﻥ ﺗﻮﺩﻉ ﻣﻦ ﺑﻄﺎﻗﺔ ﻣﺎﺳﺘﺮ ﻭﺗﺴﺤﺐ ﺍﻟﻰ
ﺑﻄﺎﻗﺔ ﻣﺨﺘﻠﻔﺔ ﻓﺎﻟﺸﺮﻛﺔ ﺗﻤﻨﻊ ﺫﻟﻚ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻥ ﺑﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻤﺎﺳﺘﺮ ﻳﺠﺐ
ﺍﻥ ﺗﻜﻮﻥ ﺑﺎﺳﻤﻚ ﻭﻟﻴﺲ ﺑﺎﺳﻢ ﺍﺣﺪ ﺍﺧﺮ ﻭﺫﻟﻚ ﺣﺘﻰ ﻻ ﺗﺤﺼﻞ
ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﻏﺴﻴﻞ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻓﻬﺬﺍ ﻣﺎ ﻋﺮﻓﺘﻪ ﻣﻦ ﺭﺩﻭﺩ ﺍﺣﺪ ﺍﻻﻋﻀﺎﺀ ﻋﻨﺪﻣﺎ
ﺍﺟﺎﺏ ﻋﻦ ﺳﺒﺐ ﺭﻓﺾ ﺍﻟﺸﺮﻛﺔ ﻟﺴﺤﺐ ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﻰ ﺣﺴﺎﺑﺎﺕ
ﻟﻴﺲ ﺑﺎﺳﻢ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ

bidaaaaaaaaa
04-19-2015, 16:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم يوجد منتدى تعليمى هنا سوف
تجد موضويع مطالعه وفديوهات وكل م تحتاجه سوف يفيدك كثير

حلم
04-20-2015, 01:30
ببساطة شديدة جدا من الكتب والكتب مهممة جدا لانها بتقدر تفهمك يعنى ايه فوركس
يعنى انا مثلا اتعلمت الفوركس من خلال الكتب واتعلمت الاستراتيجية اللى اشتغلت عليها من خلال الكتب وهى الايشموكوكينكو هيو

---------- Post added at 10:30 PM ---------- Previous post was at 10:28 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم يوجد منتدى تعليمى هنا سوف
تجد موضويع مطالعه وفديوهات وكل م تحتاجه سوف يفيدك كثير
بص هو بيسال عن ايه احسن وسيلة انه يقدر يتعلم بيها
وانا من رايى لو فى البداية خالص لازم ياخد المجال من حد خبير فيه علشان يعرف ايه الجديد وايه المفدي وايه الخطوات

رضوى
04-20-2015, 07:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الموضوع صعب بس مع الارادة والتصميم لن تجد شىء صعب ان شاء الله كل ما عليك ان تصبر وان لا تياس وابدا خطوة بخطوة والله الموفق للجميعو بعد الانتهاء منه ياتي دور التطبيق في الحساب التجريبي و هذه خطوة مهمة جدا

User_90
04-20-2015, 07:36
نصيحتي لك ان
يمكنك البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس بالتوفيق

magic777
04-21-2015, 02:13
اساس التداول بالعمولات هي التوخي في معرفة الفركس الفركس على طريق الهوى
والاحاطة بكل عملة عن طريق عملتها اقتصاديا ونموا وازدهارا فالعملة تزدهر بدولتها

اكيد اخي مافيش حاجه مضمونه والسوق الي احنا فيه اصلا سوق عالي المخاطره والربح فيه بيعتمد على مدى خبرتك العمليه وفهمك لتحركات الاسعار
وايضا طريقه عملك وحجم راس المال

abdelaziz 10
04-22-2015, 14:19
دروس الفوركس يا اخي كثيرة وممكن في هذا المنتدى فقط تلاقي الكثير الكثير من الدروس
بالتالي انت توكل على الله واجتهد واصبر الى ان تتعلم وبعدها تدرب في الديمو ضروري

gannforex
04-22-2015, 14:32
أخي كنصيحة مني إبداء من التعريف بالفوركس مروراً بالدعوم والمقومات
والترندات هذا هو الطريق أخي إن شئت إتبعته أو لا هذا هو الطريق وشكرا

فوركسوريا
04-22-2015, 21:44
يا أخي أهلا و سهلا بك في منتدانا الجميل! نتمنى لك حظا موفقا، في أول الأمر حاول قراءة المعلومات عن الفوركس عن طريق محرك البحث حتى تحيط علما بعموميات الفوركس! بعدها حاول التداول في الحساب التجريبي و أنت تحاول كلما سنحت لك الفرصة في إيجاد أي جديد حاول أن تبحث عنه بكل الوسائل و ستتعلم عن طريق الحدص.

MAGDYABDO
04-23-2015, 12:40
انصحك بقراه كتاب تلعم الفوركس من الف الى الياء ثم تابع دورات الفدييو المنتشره

Schams
04-23-2015, 12:41
شكرا اخي الكريم على الموضوع القيم المفيد لكل مبتدأ و كل خبير
استفدت كثيرا من خلال موضوعك و ردود الاخرين اتمنى ان تزيدنا اكثر و اكثر
تقبل مروري و تحياتي لك

ahmedtaher
04-25-2015, 01:06
السلام عليكم ... ادخل الي المنتدي التعليمي ومن الممكن ان تجد كتير من الموضوعات التعليمية واللي هتفيدك كتير ان شاء الله
بالتوفيق ان شاء الله

big.pharaoh
04-25-2015, 01:09
اهم حاجه بالنسبه لأي مبتدأ هي انه يتعمل.. ثم يتعلم.. ثم يتعلم
المعرفه اهم شيء .. مش بس في الفوركس ولكن في كل المجالات

مابالك بقى ده سوق فيه ضخ اموال يوميا اكتر من 4 تريليون !! يعني حاجه ضخمه لازملها معرفه كبيره وفهم لطرق التداول فيها

abes
04-25-2015, 14:11
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

fifi w mody
04-25-2015, 14:12
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة لكى تقوم بالتعلم عالم الفوركس جيدا عليك الدخول الى القسم التعليمى فى المنتدى وشكرا لك اخى

MAGDYABDO
04-25-2015, 20:57
انصحك بقراه كتاب تلعم الفوركس من الف الى الياء ثم تابع دورات الفدييو المنتشره
بالتوفيق اخي

zakariainchallah
04-25-2015, 21:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم على اله و أصحابه أجمعين وبعد
اليوتيوب و المنتدى احسن طريقة للتعلم أخي الكريم و يجب عليك متابعة دروس خاصة

نورين
04-30-2015, 20:12
السلام عليكم
انا جديد فى مجال الفوركس وهذا اول يوم لى فى المنتدى وسجلت فى موقع انستا فوركس لكن الصراحة حاسس ان الموضوع معقد ومش هقدر اعمل حاجة، فياريت لو تقدروا تساعدونى فى كيفية البدأ وتعلم هذا المجال لكن بدون تعقيد بالله عليكم لان الواحد بيتعقد لما بيشوف موضوع كبير اوى وبحس انى مش فاهم حاجة فى الاخر وبلتوفيق ان شاء الله

maradona120183
04-30-2015, 20:30
السلام عليكم اخي ورحمة الله وبركاته
انصحك حاليا ان تذهب الى القسم التعليمي لكي تشاهد الدروس التعليميه واتمنى لك التوفيق

abdougagi
04-30-2015, 20:57
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله
الموضوع غاية في السهولة هناك العديد من الدورات التكوينية في اليوتيوب و في غوغل يكفي فقط
كتابة اساسيات الفوركس لتحصلا على نتاائج كبيرة جدا و مفيدة تعلم ثت طبق على الحساب التجريبي
تحياتي اخي الكريم

ahmed mo
04-30-2015, 21:04
البدايه دائما من خلال الكتب اخى الكريم ومن بعدها الفديوهات والحساب التجريبى فى هذا السو قوالله المستعان

وبالتوفيق للجميع فى التعامل فى هذا لسوق

TORAK
04-30-2015, 21:38
فعندما تبدأ البیع سیكون كل أملك ھو أن تنخفض الأسعار حتى تتمكن من الشراء بسعر أقل من سعر البیع .
فكما قلنا أن الربح لایتحقق إلا إذا كان سعر البیع أعلى من سعر الشراء , ولایھم ترتیب الصفقة المھم ھو أنھ في نھایة الصفقة
یكون السعر الذي بعت بھ السلعة أعلى من السعر الذي اشتریتھا بھ .

ameralro7
04-30-2015, 21:44
صديقى العزيز الموضوع مش معقد بس محتاج منك القليل من الصبر وبعض المتابعة على الأنترنت فى الفيديوهات الخاصة بتعلم الفوركس إذا تابعتها ستجد سهولة فى الموضوع أما الصعوبة فى التنفيذ العملى ستتغلب عليها بكثرة التعامل ولك جزيل الشكر

tipou
04-30-2015, 22:55
السلام عليكم
انا انصحك بالتعلم على الفيديوهات و على المنتدى و خاصة خاصة على الحساب التجريبي لانه صديقك كمبتدئ
و اتمنى لك التوفيق و النجاح ان شاء الله

hhpr1212
04-30-2015, 23:00
كل المعلومات البتي تبدو معقدة فهي ليست كذلك لكن ان تعلمت الاساسيا ستبدو بديهية
ولا غموض فيها ولكن لابد من التعلم الاساسيات والعموميات ثم التجربة وبعهد ذلك المتاجرة الفعلية

elmassy
04-30-2015, 23:31
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام
اخي العزيز شكرا على هذا السؤال المفيد

mesteraden
05-01-2015, 17:13
أخي الكريم لاتقلق إن شاءالله بتتعلم هذا المجال ولكن لابد ان تتحلى بالصبر والعزيمه وكلنا كنا مثلك في بداية مشوارنا في مجال الفوركس ولكن مع الوقت والأيام تعلمنا مجال الفوركس ومازلنا نتعلم وتقبل مروري أخي الكريم

m.kh
05-01-2015, 18:35
اكيد هتحس الموضوع معقد وصعب طالما انتا بتقول دا أول يوم ليك أنا ومن وجهة نظري المتواضعة انك تحمل كتب تعليم الفوركس باللغة العربية للمبتدئين وبعد كده تحمل فيديوهات بتشرح الفوركس للمبتدئين برده وبعد كده عليك بالحساب التجريبي وهتلقي كل حاجة ان شاء الله في القسم التعليمي

adnan1969
05-01-2015, 18:59
اخي الكريم اهلا وسهلا فيك في المنتدى وياريت تستفاد من مواضيع الشباب اخي ادخا القسم التعليمي وراح تلاقي مواضيع مهمه ومفيده بتوفيق لجميع

ZakariaTech
05-01-2015, 19:03
أخي الكريم لاتقلق إن شاءالله بتتعلم هذا المجال ولكن لابد ان تتحلى بالصبر والعزيمه وكلنا كنا مثلك في بداية مشوارنا في مجال الفوركس ولكن مع الوقت والأيام تعلمنا مجال الفوركس ومازلنا نتعلم وتقبل مروري أخي الكريم

mesteraden
05-02-2015, 20:35
أخي الكريم لاتعقد نفسك وهذا شعور اي شخص عندما يدخل في مجال لايعرفه ولكن بعد ان يدخل هذا المجال ويتعرف عليه عن قرب يتبدل شعوره ويبدأ بالتعلم والفهم وانصحك بان تبدأ التعلم من البداية وإن شاءالله ستتعلم بكل سهوله وتقبل مروري اخي الكريم

chirikhan
05-03-2015, 13:05
انا بدات التعلم البارحة يا اخي ورغم ان اليوم هو اول يوم لي في المنتدى الا اني اعمل ردود جيدة واتفاعل واشارك بالردود مثلي مثل اي عضو هنا ربما مجرب وله خبرات

hamdochi
05-03-2015, 13:50
تحية طيبة ومرحبا بك اخي العزيز اظن انه لايوجد اي صعوبه في تعلم مجال الفوركس واهم شي
يكون عندك ارادة وعزيمة والصبر في التعلم لأن فعلا مجال الفوركس مجال كبير ولكنه بالأمكان
تعلم هذا المجال ولكن التعلم يحتاج الى مدة طويلة بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم

modr2015
05-03-2015, 20:29
دروس مجانية لتعليم تجارة الفوركس و كتب و شروحات اساسيات سوق تجارة العملات ، كتاب الفوركس خطوة بخطوة محاضرات دورات...

---------- Post added at 05:29 PM ---------- Previous post was at 05:15 PM ----------

ماذا أحتاج كي أبدأ في عملية التداول في أسواق فوركس؟ 9. كيف أتعلم التداول في أسواق الفوركس؟ العملات في الفوركس 10. كيف يتم تحديد أسعار العملات؟ 11. ما الذي*...

hager omar
05-03-2015, 20:58
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحبا بك اخي الكريم وبكل اعضاء المنتدي الكرام وانا انصحك كي تبدا في التعلم اولا تقوم بزيارة القسم التعليمي بالمنتدي وبعدها تشاهد فيديوهات علي اليوتيوب وايضا قراءة كتب الفوركس

تقبل مروري

modr2015
05-03-2015, 21:21
ماذا أحتاج كي أبدأ في عملية التداول في أسواق فوركس؟ 9. كيف أتعلم التداول في أسواق الفوركس؟ العملات في الفوركس

nuclear2010
05-03-2015, 21:46
اسللام عليكم جميعا
اخى العزيز هناك الكثير من الكتب والفيديوهات التى تقدر
تساعدك فى فهم مجال الفوركس وانا انا انصحك بكتاب فوركس العرب للمبتدئين
هتلاقيه هنا فى المنتدى وده هيساعدك كثيرا

modr2015
05-06-2015, 03:53
ما هي أساسيات الفوركس أو ما يسمى "تجارة العملات"؟ هذا القسم ... ماذا أحتاج كي أبدأ في عملية التداول في أسواق فوركس؟ على غير ... كيف أتعلم التداول في أسواق الفوركس؟

mohamed9004
05-06-2015, 06:56
السلام عليكم ورحمه الله .. لا انت شكلك اتعقدت خالص ومكملتش اساسا عملت الموضوع ده وزهقت انت الاول عشان تتعلم يعنى ايه فوركس وكيفية التداول فيه لازم تتعب نفسك شوية حيبقى فيه تعقيد فى الاول بس ده عادى كل حاجة مع التعلم بتبقى سهلة حتروح على القسم التعليمى وتشوف فيديوهات الشرح والكتب الاليكترونية وبعد كده تبدا تعمل حساب ديمو وتجرب عليه اللى اتعلمته

محمد ادم
05-06-2015, 10:10
طبعا أخي أنت تعلم أن الشبكة العنكبوتية مليئة
بالمواقع التي تهتم بتعليم الناس كل ما يلزمهم
لدلك فمشكلتك بسيطة جدا و يكفيك الرجوع
إلى اليوتيوب كما انصحك ان تقرا كتاب بسيط
في تعليم الفوركس بالتوفيق...

ppttss
05-06-2015, 10:13
تتعلم الفوركس والتداول من الاقسام المخصصة هنا بالمنتدى

الخاصة بالمبتدئين لو دخلت وتعلمت سوف تربح ان شاء الله

يجب ان تتعلم كل شيء حتى تقدر ان تتداول

chirikhan
05-06-2015, 11:23
ابدا تعلم الفوركس يا اخي من مصادر التعلم المعروفة اما عبر الفيديو او النظري ايضا
اي مصدر تعلم ممكن من خلاله تتعلم وتصير بدراية بكل اساسيات الفوركس المهمة

deyaa24
05-06-2015, 11:59
وحتى الان انا لى حوالى 5 شهور بتعل الفركس واكدي الفترة دى كويس جدا وبكدة سوف اكو تاجر خبرة

bowaqni
05-06-2015, 12:03
مرحبا ....
اذا انت ترغب في تعلم الفوركس يجب انت تبدا في الشموع اليباني
ومن ثم في الفيبونتشي .. ادارت راس المال ... الهرمنيك ... ومجموع من المشرات المساعدة لك
شكرً

sharshabil
05-06-2015, 12:07
الامر عادي يا اخي. كلنا دخلنلا لام نفغهم اي سي لكمن ةالوصع
يتغير م الوقت ومع زبارة المواضيع التعليبميبة تتضصح الاامور

al-Mashhadani64
05-06-2015, 12:33
الاخ الكريم كلنا في البدايه كنا نحس ان الامور معقده لكن مع الزمن والتعليم الحمد لله اصبح الوضع غير شكل تقريبا اصبحنا متداولين بنسبة 30 % وهذا ممتاز بالنسبه لنا لاننا مبتدئين وسنتعلم ان شاء الله

karim02
05-06-2015, 13:20
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
بصراحة هدا الموضوع يستحق الإهتمام به وأتمن من جميع الأعظاء أن يساعدونا بردودهم لكي نستفيد أكثر ؛ وأتمنى التوفيق لنا جميعا

abdoucooll
05-06-2015, 13:21
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh walah ya 5ou mana3raf walou d5alt lbara7 w sajalt w rabi ywaf9ak

ramdani
05-06-2015, 13:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم عندي كتاب تعليم الفوركس خطوة بخطوة، لمن يريد تعلم فوركس بالطريقة الصحيحة

abdoucooll
05-06-2015, 14:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم واحده من أهم الميزات التي يوفرها سوق الفوركس استخدام الرافعة المالية وبحجم كبير

---------- Post added at 11:14 AM ---------- Previous post was at 11:04 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم واحده من أهم الميزات التي يوفرها سوق الفوركس استخدام الرافعة المالية وبحجم كبير

معتز سباعنة
05-06-2015, 14:43
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الالكريم اتمنى ان تكون قد استفدت من شر ح الاعضاء لك بخصوص استفسارك الذي يتسائل به كل مي يشترك في المنتدى لاول مرة .
والسلام عليكم ورحمة الله

شهيرة
05-18-2015, 22:01
يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى
فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس

هاشم احمد
05-19-2015, 01:23
الفضه ليها زوج مع حاجه ولا لوحدها ؟؟؟
لو كده منها للهوا لوحدها صاعد يبقي الواحد يشتري
انها لو معع زوج تاني لازم نعرف مين الاساس عشان نحدد
تحياتي

Kiing
05-19-2015, 04:10
ممكن متلا انصحك ان تقرا كتاب بسيط في تعليم الفوركس تم بعد ان تنتهي منه ي متلا مكنك ان تقرا كتاب مخصص لان التحليل الفني و تعلمه تم الانتهاء منه متلا التطبيق في الديمو

ali.22595
05-28-2015, 16:24
اخى الفاضل اولا اهلا ومرحبا بك معنا فى منتدى فوركس العرب اهم حاجة اخى انك بتصعبش الموضوع على نفسك
كل حاجة هتعرفها مع الوقت بس انتا اذهب الى القسم التعليمى هنل فى المنتدى وحمل كتب فى شرح الفوركس وشوف
فيديوهات تعليمية وافتح حساب تجريبى واشتغل علية وهتلاقى نفسك فهمت كل حاجة مع الوقت وبالتوفيق اخى

noraa
05-28-2015, 17:45
ان مسابقات الفوركس تكون وسيلة للاعلان عن الشركة فالشركات تدفع الكثير من الاموال فى مقابل اشهار شركتهم
لذا تقوم بعمل المسابقات لجذب العملاء الى الشركة والتعامل معها

hmadnah123
05-28-2015, 17:58
البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس والتداول وانا انصح باستخدامة في تعلم الفوركس

malak558
05-28-2015, 20:24
الموضو مش معقد الموضوع محتاج تركيز وعدم استعجال
رتب خطواطك وابدء واحده واحده بدون تسرع وهتوصل لاهدافك بنجاح

noraa
05-28-2015, 21:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم
انتا مش محتاج تربط بحاجة هيا الميتا تريدر دة فية توضيح للحساب وهيا كدة كدة مربوطة لوحدها
تقبل مروري والله الموفق للجميع

ehabbob
05-28-2015, 22:07
اخى العضو الموضوع بامر الله سهل الاول افتح لك حساب تجريبى وكل ما تسمعه فى المنتدى او تدخل فى القسم التعليمى للمنتدى وجرب كل ما تره لاكتساب المعرفه والخبره
والله ولى التوفيق

ملاك الروح
05-28-2015, 22:08
اخي بالعكس الموضوع ليس معقد فهو بسيط جدا باختصار انت تضع الردود وفي بداية الشهر يتم تحويل الرصيد للمنصة وانت تتاجر به وللتعلم امثر تابع المواضيع المثبته في القسم التعليمي وسوف تحترف باذن الله تعالى
تقبل مروري اخي الكريم

babyzee
05-28-2015, 22:10
من المؤكد ان الشبكة العنكبوتية مليئة بالمواقع التي تهتم بتعليم الناس وكل ما يلزم هوانة تعيد الرجوع إلى اليوتيوب او غيره لمراكنة خبرات لا بأس بها في هذا الخصوص وتحياتي للجميع وبالتوزفق

wardi18
05-28-2015, 22:15
أخي الفاضل يمكنك تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي كدلك توجد في اليوتوب عدة فيديوهات تشرح لك بالتفصيل كيفية العمل بالفوركس
تقبل مروري

aimenbougha
05-28-2015, 22:16
شكرا لك الاخ الكريم على هذه المعلومات القيمه و المفيده
ولكن بالنسبة لى ارى انه اذا تعلم الشخص كل هذه المبادىء و الاسس بمجرد دخوله عالم الفوركس سوف ينسى كلى شىء ويجد نفسه امام سوق عجيب جزاب يقلب كل الخبرات و التوقعات
قليل من يستطيع ان يتحكم فى نفسه امام مغريات هذا السوق
تمنياتى للجميع بالتوفيق

MOHAMED forex00
05-29-2015, 12:40
طبعا أخي أنت تعلم أن الشبكة العنكبوتية مليئة بالمواقع التي تهتم بتعليم الناس كل ما يلزمهم لدلك فمشكلتك بسيطة جدا
و يكفيك الرجوع إلى اليوتيوب و غيره لمراكنة خبرات لا بأس بها في هذا الخصوص

romano
05-29-2015, 13:35
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحـقق كل اللى انت عـاوزه من السـوق

معتصم سباعنة
05-29-2015, 19:27
اخي باختصار عليك وضع الردود هنا وسوف تكسب البونص - بداية الشهر سوف يحول البونص ما علي الا المتاجرة وسحب الارباح - بالنسبة للمتاجرة ادخل القسم التعليمي ومن ظثم المواضيع المثبته تابعها سوف تحترف
تقبل مروري اخي الكريم

jamila cchahed
05-29-2015, 23:29
بسم الله الرحمان الرحيم و بعد ان تنتهي منه يمكنك ان تقرا كتاب مخصص مثلا في التحليل الفني و تعلمه
تقبل مروري
والسلام

alaa ali
05-29-2015, 23:58
اهلا بكم
لو عاوز تبدا الفوركس لازم تهتم بالتعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة فيه
شكرا

نادر صباح الدين
05-30-2015, 00:13
اعتقد أن أفضل بداية إنما هي بمراجعة بعض البرامج التعليمية الموجود في موقع الشركة، وبعض افلام الفيديو التي يمكن أن تساعد كثيرا في توضبح آليات العمل، ومن ثم يمكنك االبدء بالحسابات التجريبية التي تقدم فائئدة كبيرة في كيفية التعامل مع الفوركس، واكتشاف مواطن القوة والضعف، وكيفية التداول، ومن حيث النتجية إنما التوفيق هو من الله عز وجل، والله الموفق على كل حال.

hedibougha
05-30-2015, 00:45
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
لا اكيد ولو فى طريقه انا معرفهاش للاسف
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله♠♠

marwafawzy122
05-30-2015, 00:55
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ ك\مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

FullyActive
05-30-2015, 00:59
الفوركس صعب لكنه ليس مستحيل اى شىء تستطيع ان تتمكن فيه بالممارسة ومع الوقت فلا تستجعل ادخل على الكورسات والكتب وخلص فيهم واحد تلو الاخر وان شاء الله هتطلع بنتيجة كويسة

ridouan
05-30-2015, 03:18
تعلم ثم تعلم لاتيأس

جابر1979
05-30-2015, 03:20
سأتوجه الى القسم التعليمي للمنتدى و ستجد به كل المواضيع و الشرح للمصطلحات التي تشكل عماد و أدوات التداول على الفوركس و الاستراتيجيات ، بالتوفيق اخي الكريم

احمد سعيد على
05-31-2015, 14:27

a7med sniper
05-31-2015, 14:54
البدايه فى هذا السوق بتكمون من خلال الكتب فى التعلم فى ذها لسوق

مهم جدا ان يكون هناك معرفه بلمصطلحات الغريبه اكيد على اى مبتدئ والله المستعان

ahmed bakry
06-04-2015, 19:07
ابجاء تعليمك لمجال الفوركس وتداول العملات من المشاركات ف المنتدى والتفاعل مع الاعصاء والقراءة المستمرة ومتابعة التحليلات والمفاهيم والتعريفات وبكدة تكون وصلت الى ماتطمح له فى مجال الفوركس وتقبل مرورى

sameh-a
06-05-2015, 03:21
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل اذهب الى المنتدى التعليمي وتعلم من البداية
الفوركس وبشكل جيد لكي تتداول بشكل مدروس

almared13
06-14-2015, 14:07
الموضو مش معقد الموضوع محتاج تركيز وعدم استعجال
رتب خطواطك وابدء واحده واحده بدون تسرع وهتوصل لاهدافك بنجاح

ibrahim forex
06-14-2015, 17:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الموضوع صعب بس مع الارادة والتصميم لن تجد شىء صعب ان شاء الله كل ما عليك ان تصبر وان لا تياس وابدا خطوة بخطوة والله الموفق للجميع

Emam_gad
06-14-2015, 17:39
لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.

magic777
06-14-2015, 17:57
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل اذهب الى المنتدى التعليمي وتعلم من البداية
الفوركس وبشكل جيد لكي تتداول بشكل مدروس

بالطبع والي بيدي لنفسه وقت طويل يدرب ويعمل على الحساب الديمو هيكون افضل في المستقبل وهيقدر يكون الافضل بعد كده لانه اكتسب
خبره جيده بالتدريب على هذا الحساب الديمو

sameh-a
06-15-2015, 00:28
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم يجب ان تبدأ من الصفر اسال معلم خبير في هذا المجال او اذهب للمنتدى التعليمي
واقرا الكتب وشاهد الفيديوهات وتداول على حساب الديمو لديك

dhiebj316
06-15-2015, 01:12
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
بدأ تعلم الفوركس من المنتدى التعليمى قسم الكتب

mechanical
06-23-2015, 16:05
السلام عليكم......الجأ لفيديوهات تعليم وانعلم عنها الكتير والتزم بشروطها كلها عشان تتفادي اي اخطاء
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

sameh-a
06-24-2015, 00:32
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم انصحك بالذهاب للمنتدى التعليمي وهناك سوف تجد الكتب المناسبة
والفيديوهات ويجب ايضا ان تتداول على حسابك التجريبي

mido elmasry
06-24-2015, 00:40
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
أخي الفاضل thomassobhy
بدون تعقيد ان لم تتعب في بحثك و دراستك لكي تتعلم فنصيحه اخويه من لا تدخل هذا المجال ابدا
لا تعتقد انه سهل و وف يدر عليك الاموال و الدولارات و انت في سريرك
يجب عليك ان تجتهد و تتعبت و تجد لكي تجد ثمار ما زرعته بيدك
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

MONTASR SHABAN
06-24-2015, 00:46
اعتقد يا سيدي الفاضل .. انك توافقني الراي في ان التحليل الذي تفضلت بعرضه ربما كان مفيدا وقت كتابتك له
.. اما الان فاعتقد انه لا يمكن بحال الاستفادة منه لفوات وقته

asxqw
06-24-2015, 01:13
وسويسرا اصلا بتتبع شسياسة الحرامية والله زي ما بقوللك يشتروا اليورو والدولار أن الشبكة العنكبوتية مليئة بالمواقع التي تهتم بتعليم الناس كل ما يلزمهم لدلك فمشكلتك بسيطة جدا و يكفيك الرجوع إلى اليوتيوب و غيره لمراكنة خبرات لا بأس بها في هذا الخ والبووسويسرا اصلا بتتبع شسياسة الحرامية والله زي ما بقوللك يشتروا اليورو والدولار والبواند ويخزونه في البنوك بتاعتهم تلاقي فجاة بيبعوه شوف بقي البنك

---------- Post added at 10:13 PM ---------- Previous post was at 10:12 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خ والدولار أن الشبكة العنكبوتية مليئة بالمواقع التي تهتم بتعليم الناس كل ما يلزمهم لدلك فمشكلتك بسيطة جدا و يكفيك الرجوع إلى اليوتيوب و غيره لمراكنة خبرات لا بأس بها في هذا الخ والبووسويسرابايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

jaouad ouaiss
06-30-2015, 02:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالنسبة لك من الاحسن ان تتوجه الى احد الاقسام التعليمية لتلقي الدروس و كتب تعليمية للفوركس وفيديوهات تشرح المنصة .تحياتي

rokataha19
06-30-2015, 02:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد التحية الطيبة والشكر على الموضوع الرائع :
لا الموضوع مش معقد خالص وكل يوم وانت بتابع المنتدى هتفهم حكاية سوق الفوركس ايه ان شاء الله

OSAMA AMER
06-30-2015, 02:34
مرحبـــا بـــك اخــى الفاضــل وكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب ( اخى عليك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى فىالمنتدى ويستجد فيه ما تحتاج اليه من كتب قم بتحميلها وفيديوهات ايضا حتى تتعرف على طبيعة السوق الذى انت مقبل عليه

roony
06-30-2015, 02:35
أخي كلنا بدأنا في الفوركس لا نعلم إلا إسمه
لكن بالوقت و التعلم بدأنا شيئا فشيئ نكسب الخبرة
لدى أنصحك بزيارة القسم التعليمي بالمنتدى و
مشاعدة الفيديوهات حتى تتعلم ثم تتدرب على التجريبي حتي تكسب الخبرة الازمة
و من ثم ستكون مستعد لسوق الفوركس

3imadrsasa
06-30-2015, 06:56
اخي احس بنبرة انهزام من خلال ما كتبت
الفوركس ليس للانهزاميين وليس للمترددين
الفوركس اخطر مجال مالي في الكون لتدخله
يجب ان تقوي كل حواسك
الفوركس سهل وصعب ان اردت ان تفهمه
وتتعلمه فهو اسهل مجال والعكس ان فقدت روح التعلم والصبر
بالتوفيق

ayoub321
06-30-2015, 07:24
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
أخي يوجد في المنتدى كراس كميل أنصحك به أخي الكريم
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

kokou
07-03-2015, 20:14
نصيحتى لحضرتك أنك تدخل على القسم التعليمى ومشاهدة الفيديوهات vالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

kokou
07-07-2015, 18:00

sofien34
07-10-2015, 02:58
في أول الأمر حاول قراءة المعلومات
عن الفوركس عن طريق محرك البحث
حتى تحيط علما بعموميات الفوركس
بعدها حاول التداول في الحساب التجريبي

abdoumed
07-10-2015, 03:03
استمر تشكيل مستوى 135.50 لمسوى دعم قوي أمام محاولات السعر السلبية لنلاحظ اندفاعه بشكل ايجابي منذ تداولات هذا الصباح نحو مستوى 134.50, حتى هذه اللحظة لا يزال السعر مستقرا ضمن محاور القناة الهابطة ولننوه إلى امتداد المقاومة نحو 135.15 لنعتمد على ثبات المستوى السابق باستمرارية المحاولات الهابطة للفترة القادمة.

toujani95
07-10-2015, 03:06
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على الموضوع و مرحبا بك في الفوركس انصحك يمشاهدة الفيديوهات التعليمية

lati4exer
07-20-2015, 12:53
رئيس استراتيجيات اسواق السلع في بنك بي ان بي باريباس نقلا عن الفاينانشل تايمز : “انتقل المستثمرون الي النفط في شهر يونيو بحثا عن التحوط بسبب حالة عدم اليقين التي سببها تقدم الدولة الاسلامية في العراق و

alaa ali
07-20-2015, 12:53
السلام عليكم
الفديوهات التعليمية على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقة لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

tarik46
08-15-2015, 23:18
تعلم الفوركس سهل جدا و ل يتطلب جهدا و وقتا كبيرين انصحك بمشاهدة محاضرات الدكتور عادل صاحب
موقع اكاديمية ** arabia الذي يقدم دورة تكوينية في الفوركس استفدت منها كثيرا انصحك بمشاهدتها حتى النهاية
تحياتي اخي العزيز

pepobm
08-15-2015, 23:54
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

jamalm
08-16-2015, 01:28
انصحك الا تصاب بالاحباط
اولا ضع خطة لتبدئ في التعلم وكرس بعض الوقت للفوركس وسوف تتظور مهارات كل يوم
اقصد القسم التعليمي وابدء من هناك ستجد مواضيع فيديوهات مفيدة اي شيء يخص الفوركس خد منه
بالتوفيق

MahmoudNofal
08-16-2015, 22:39
السلام عليكم
اخي الكريم يمكنك البحث في القسم التعليمي للمنتدى و على النت يمكنك البحث عن فيديوهات و كورسا و عليك متابعة الاخبار و فتح حساب تجريبي لتطبيق ما تعلمته
وفقك الله

rifi
08-16-2015, 22:41
شكرا عن طرحك هدا الموضوع
يمكن لك البداية من القسم التعليمي وتتبع كل الردود هنا في المنتدى ؛ وكدلك يجب أن تشارك في الردود لكي تكسب البونص

sameh-a
08-17-2015, 23:28
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم انصحك بالذهاب للمنتدى التعليمي وقراءة الكتب
ومشاهدة الفيديوهات والتداول على حسابك التجريبي

Chima
08-23-2015, 05:43
نصيحتى لحضرتك أنك تدخل على القسم التعليمى ومشاهدة الفيديوهات............

rimox
08-23-2015, 10:13
يمكنك اخي البدء في تعلم الفوركس عن طريق القسم التعليمي في هذا المنتدى فهو به مجموعة من الشروحات والدروس لتعلم الفوركس

classic_trader
08-23-2015, 10:42
اذا كنت مبتدئا انا انصحك في البداية بتعلم نظام المتاجرة بالهامش ثم
الدخول للمتاجرة على الحساب التجريبي للتطبيق و المتاجرة بشكل عملي

Wassa04
08-23-2015, 11:44
مرحبا اخي الكريم اولا انصحك من دون تعقيد بمراجعة
الفيديوهات المثبتة في القسم التعليمي تقبل مروري

ayoubharra3
08-23-2015, 12:44
و يجب ان لا تقل مدة التدريب على الحساب التجريبي على الاقل لمدة ثلاتة اشهر على الاقل اقول................

ahmedhatim17
08-23-2015, 13:20
اخي يمكنك ان تتعلم من خلال جوجل او يوتيوب او النظر هنا داخل المنتدى
لكن اظن ان في الفوركس التجربة نصف التعلم يجب ان تجرب لذلك انصحك بعمل حساب تجريبي
وفقك الله
تقبل مروري

islamkool
08-23-2015, 13:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نشكرك على طرحك لهدا الموضوع االجيد والممتع بشكل كبير جدا
واعتقد ان مسالة الشبكة العنكبوتية جد مليئة بالمواقع التي تهتم بتعليم وتدريس مختلف الناس في هدا المجال