PDA

View Full Version : تساؤل

Pages : [1] 2 3 4 5

bxrve
01-18-2015, 15:24
السلام عليكم و رحمة الله
اريد ان اعرف من الاعضاء الكرام المتوجدين في المنتدى من هم الاكتر الخسرون ام الرابحون
كل عضو يقول لنا ما هو رؤيه في مسيرته فب عالم الفوركس
و هل يعتبر نفسه رابح ام خاسر

:woo:

mn3m
01-21-2015, 21:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا حاسس الن الموضوع دة مكرر بس انا قلت فبل كدة ان الموضوع نسبي ولا يهمك في اي شئ اذا كان الناس بتخسر او بتكسب ممكن يكون الناس ككلها بتكسب وانت خسران وممكن يكون العكس انت اهتم ب امورك انت

nagwann
01-23-2015, 12:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
اعتقد ان الخاسرون هم الأكثر لأن معظم الناس
مصابة بالتسرع عايزة تكسب من غير ما تتعلم
ربنا يوفقك

mohamedsaber
01-23-2015, 16:03
في رايي الربح و الخسارة بتختلف من متاجر الي اخر بسبب اختلاف الخبرات واختلاف اسلوب المتاجرة من تاجر الي اخر
ايضا بسبب اختلاف التحليل والتعامل مع الاخبار من تاجر الي اخر
الاكثر ربحا هو الاكثر اجتهادا والاكثر تعلما

payza
01-23-2015, 16:22
نعم يوجد الكثير من الاعضاء الذين ربحوا يا غالي في الوركيسو الكل طبعا في منهم يخسر وفي اللي بيكسب وفي اللي بسيب المنتدي بس دا كله يرجع للك وتعللمك ........

antonioforex
01-23-2015, 16:26
السلام عليكم
طبعا اخي الخاسرون هم النسبة الكبيرة في المجال و دلك نظرا لعدة عوامل و بالنسبة لي
لازلت اتعلم في الحساب الديمو كي اجد استراتيجية لاعمل بها و بالتوفيق لك.

sarass11a
01-23-2015, 16:42
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

magedman
01-23-2015, 16:54
السلام عليكم ورحمة الله
في مجال الفوركس غالبا النسبة الاكبر هي النسبة الخاسرة

لانهم يتاجرون بطمع ولا يحترمون السوق

تحياتي

OLSOPIDRO
01-23-2015, 19:38
اخوتي اخواتي السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا حاسس الن الموضوع دة مكرر بس انا قلت فبل كدة ان الموضوع نسبي ولا يهمك في اي شئ اذا كان الناس بتخسر او بتكسب ممكن يكون الناس ككلها بتكسب وانت خسران وممكن يكون العكس انت اهتم ب امورك انت وشكرا لك

ahmedibrahim258259
01-31-2015, 13:42
بسم الله الرحمن الرحيم طبعا الخاسرون علشان كده السوق ده مستمر لكن لو نسبة الرابحون زادت عن الخاسرون يبقى السوق هايقفل لانه بيعتمد على كثرة نسبة الخاسرين
تقبل مروري

ibrahim forex
02-23-2015, 13:09
اخى الفاضل الفوركس من اصعب التجارات الموجودة وكل تجارة كما بها مكسب بها خسارة
ولكن من خلال الفوركس تقدر ان تحقق ارباح كثيرة وذلك عن طريق الخبرة وادارة راس المال جسدا
والتحلى بالصبر وانتختار استراتيجية مناسبة للتداول فى الفوركس

محمد السيد محمد
02-23-2015, 13:55
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا الأكثر هم الخاسرون يابني .. والفوركس عالم جديد ومصدر للرزق محترم وانا اعتبر نفسي رابح على كل حال
ان لم يكن مالا فرباح تجربة وخبرة في الحياة

garero2015
02-23-2015, 14:02
السلام عليكم ..........لم اضرم صفقات في حسابي الحقيقي بعد ......ولكن كل ما فعلته هو فتح حساب تجريبي واجريت صفقات منها الخاسر ومنها الرابح......

remas
02-24-2015, 00:39
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
بكل تاكيد الخاسرون فى السوق اكبر

ahmedmano
02-24-2015, 01:47
اخي الكريم السلام عليكم
هذا الموضوع مهم شكرا يا اخي عليه
كثير من الناس تخسر فمعظم الناس متسرعين
ويجب عليك مراقبك السوق جيدا
ومواقع الاخبار و التوصيات و الله المستعان
تقبل مروري

sherouk55
02-28-2015, 16:05
بتمالك كل خير كنت اتمنى انى اقدر افيدك ف هذا الموضوع ولكننى جديده ف هذ المجال اتمنى ان احد الاعضاء يقدر يفيدك
بالتوفيق لك وللجميع

firo23
02-28-2015, 16:25
السلام عليكم
أتفق مع الأخوة لأنه ان كان عدد الرابحين أو نسبة المداولين الرابحين في الفوركس أكبر لكان السوق سيقفل
أتمنى الربح من كل قلبي لمن يستحق لأنه الذي لا يعتمد على السحر بل على تحليلات منطقية و مقننة هو الأجدر
شكرا

newfolder
03-01-2015, 14:58
انا لسة جديدة وبتعلم معاكم هنا بس متفائلة اصلا عندى ناس اعرفهم كسبو كتير

سالي سمير
03-01-2015, 16:54
اولا المكسب والخسارة موضوع نسبي ويختلف من شخص لاخر فمن الممكن انت تكسب وعشرة يخسرون والعكس ومعظم الناس للاسف يجيدون فن التسرع وهذا خطا فادح

زيزو الصغير
03-08-2015, 20:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريبم بعد التحيه موضوع مميز ورائع

كل شي مكسب وخساره ولكن عليك بالتحلي بالصبر وعدم الطمع فه من اسباب الخساره ويجب عليك الاجتهاد

SHADOWING
03-14-2015, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
بصراحة اخى الفاضل انا اسمع ان الخاسرين كثر ولكن انا فى نظرى ان الكل يقدر يربح اذا امتلك الخبرة وتعلم التعامل مع السوق بشكل جيد

ghiles
03-14-2015, 15:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا ايضا تسائلت على هذا الامر ولقد وجدت بان
نسبة الخاسرين اكثر من نسبة الرابحين لان الخبرة ناقصة وكثرة الطمع والجشع والجرئة وعياب الصبر

samiechikh
03-14-2015, 15:38
السلام عليكم و رحمة الله
كيف يمكننا ان نعرف جواب لهذا السؤال من المنتدي ؟؟؟ لا يمكن
لكن يمكن ان نعمل احصائية و كل واحد يثبت لنا الربح او الخسارة كي نعرف النتيجة

abdelaziz 10
03-17-2015, 19:38
انا شخصيا يا اخي اعتبر نفسي من الخاسرين لاني فعلا خسرت اكثر مما ربحت في الفوركس
انما الاهم في رايي اني اكتسب الخبرات اكثر فاكثر وهذا في حد ذاته ربح غير مباشر

Eiman
03-18-2015, 00:12
تحية عطرة..
طبعا اخي الخاسرون هم النسبة الكبيرة في المجال و دلك نظرا لعدة عوامل و بالنسبة لي..
لازلت اتعلم في الحساب الديمو كي اجد استراتيجية لاعمل بها...
و بالتوفيق لك...

abderrahmenanis
03-22-2015, 14:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا حاسس الن الموضوع دة مكرر بس انا قلت فبل كدة ان الموضوع نسبي ولا يهمك في
اي شئ اذا كان الناس بتخسر او بتكسب ممكن يكون الناس ككلها بتكسب وانت خسران وممكن يكون العكس انت اهتم ب امورك انت

magic777
03-22-2015, 23:06
بصراحة اخى الفاضل انا اسمع ان الخاسرين كثر ولكن انا فى نظرى ان الكل يقدر يربح اذا امتلك الخبرة وتعلم التعامل مع السوق بشكل جيد

بالتأكيد اخي الخساره هنا للأسف مؤلمه بس هيا بتكون عباره عن دروس مدفوعه التمن بيتعلم منها المتاجر الاساس ويتعلم ازاي يتجنب الوقوع فيها بعد
كده في المستقبل علشان يكون افضل

مامون سباعنة
03-23-2015, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحيـــه طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على مروورك اخي .. اخي ان كل محترف ومجاازف في العلم لا يخسر .. الذي يخسر هو من لا يملك الخبرة الكافية
اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

fadiarab
03-31-2015, 12:55
ولكن من خلال الفوركس تقدر ان تحقق ارباح كثيرة وذلك عن طريق الخبرة وادارة راس المال جسدا

abdelrazek
03-31-2015, 13:23
ههههههه بصراحه اخي الكريم انا لاعتبير من الرابيحين ابدا وانما اعتبير حتي الان من المتعلمين لاني اكسب وبعدين اخسر واظن ان الكل مر بالمرحله دي . تقبل تحياتي

katreenaziz
04-03-2015, 23:45
اخى الكريم من وجهة نظرى ارى ان الخاسرين اكتر بكتير مش بقولك كدا احباط ليك ولكن دية الحقيقة والسبب التسرع والفكرة الخاطئة عن سوق الفوركس اتمنى لك التوفيق والنجاح

mohamed saad
04-03-2015, 23:52
بالطبع الخاسرون في هذا السوق اكثر بكثير بل معظم الكتداولون خاسرون وذلك لان فلسفة فهمهم لهذا السوق خاطئة فالكل يعتقد ان الفوركس سبيله للثراء مع انه مجال مثل اي مجال ولكنه لانه يعمل بالاموال مباشرة فيعتقد انه من ضغطة زر يستطيع ان يجلب الكثير من الاموال ولكن المفهوم خطأ فهذا المجال يحتاج الى خبرة لسنوات طويلة حتى يربح منه المتداول ربح معقول

modr2015
04-07-2015, 15:17
يوجد الكثير من الرابحين , ولكنك لن تجد رابح يستغيث بك من كثرة أرباحه , فالطبيعى أن الرابحين يسكتون دائما ومن يتكلم ويشتكى هم الخاسرون , وهو أمر طبيعى .

mohamedhassn
04-09-2015, 18:48
نعم هذة حقيقة الخاسرون فى الفوركس اكبر بل اضعاف الرابحون حتى ان البعض يظن انة لايوجد رابحون لذلك دعنا نقف قليلا وندرس لماذا الخاسرون اكبر من الرابحون وما هى الاخطاء التى ... السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ام بعد اخي الكريم لان الفوركس علم مش ... على طرح الموضوع الاكتر من رائع عن طريقه ااسكالبنج فى الفوركس يا ...

mostafa khaled
04-09-2015, 18:58
طبعا اخي الخاسرون هم النسبة الكبيرة في المجال و دلك نظرا لعدة عوامل و بالنسبة لي
لازلت اتعلم في الحساب الديمو كي اجد استراتيجية لاعمل بها و بالتوفيق لك

adnan1969
04-11-2015, 20:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم مافي مقارنه في نسبه الرابحين والخاسرين كل شخص على حسب حبو لتعلم وممكن في اشخاص تركو المجال وفي واصلت وربحت بتوفيق لجميع

sherry mohamed
04-19-2015, 12:21
ربنا يوفقك

fadl1984
04-19-2015, 12:49
الخسارة والربح مرتبطة بخبرة الشخص فالرابحين في سوق الفوركس اقل من الخاسرين حيث يتبع الناجحون في الفوركس خطة واستراتيجية قوية والالتزام بالخطة والاستراتيجية عامل من عوامل النجاح بينما الخاسرين يخسروا لاسباب كثيرة من ضمنها نقص المعرفة والخبرة والتسرع والطمع وعدم ادارة راس المال وغيرها من الاسباب

ShougySalout
04-19-2015, 12:57
نعم يوجد الكثير من الاعضاء الذين ربحوا يا غالي في الوركيسو الكل طبعا في منهم يخسر وفي اللي بيكسب وفي اللي بسيب المنتدي بس دا كله يرجع للك وتعللمك

sniper_2015
04-20-2015, 16:33
السلام عليكم ورحمة الله
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.
و أشكركم جميعا على هذه المعلومات المفيدة لنا جميعا

ali.22595
04-30-2015, 16:27
اخى الفاضل بصراحة وعن نفسى انا خسرت اكثر ما ربحت واعتقد كتير فى الغالب بيخسرو
ودة السبب ان كتير بيخرج من السوق ولاكن المهم انك متحاولش تكرر السبب فى الخسارة

moustafaforex
04-30-2015, 16:42

BABAOU
05-01-2015, 00:08

Abdelhedi
05-01-2015, 00:14
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم :
لا يمكنك ان تعرف اخي الحبيب و لا انصحك ابدا بان تعرف فهذا لا يخصط سلام.

big.pharaoh
05-01-2015, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. طبعا الخاسرون اكتر من الرابحون .. والنسبه 5% رابحون و95% خاسرون ان لم يكن اكثر .. وانا عن نفسي بصراحه لسه مقدرش اعتبر نفسي من الرابحين لاني خسرت اكتر من مره للاسف .. ربنا يعوضني خير انا وكل الخاسرين

heroo252
05-01-2015, 00:22
الكل بيقول الخاسرون ودى حقيقه وان كنت اختلف مع كتير من الناس فى نسبه
ال 95% وال5% مش معقول تكون الفارق كبير كده
اعتقد ممكن 70و30

popa2015
05-01-2015, 03:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

جابر1979
05-01-2015, 03:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
في الفوركس لا يوجد مكسب بدون خسارة ، اي ممكن ان تخسر في اول الطريق بعض الصفقات مما يكاد ضرورة تعلم و دراسة المجال ، لتتعلم و تناضل ، و من ثم تحقق النجاح

hamdochi
05-03-2015, 19:23
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد ان الفوركس من اصعب التجارات الموجودة وكل تجارة كما بها مكسب بها خسارة ولكن من خلال الفوركس تقدر ان تحقق ارباح كثيرة وذلك عن طريق الخبرة وادارة راس المال جسدا والتحلى بالصبر وانتختار استراتيجية مناسبة للتداول فى الفوركس بالتوفيق لك وللجميع

hager omar
05-03-2015, 20:40
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت اتمني ان افيدكم وواشترك معكم في النقاش ولكن انا مازالت مبتدئة ولم ابداء في التداول حتي الان حتي استطيع ان اتناقش معكم

تقبل مروري

skavardoma
05-03-2015, 20:50
مشكور اخي الكريم على الموضوع الجميل والمفيد واتمنى ان الجميع قد استفاد
وبالتوفيق لك ولجميع الاعضاء

nuclear2010
05-03-2015, 21:37
السلام عليكم جميعا
بالنسبه لى ياخى ان الخاسرون اكثر فى هذا السوق الكبير
ولذلك ستجد هذا السوق مستمر علطلول ياري نكون
من الرابحين فى هذا السوق

abdougagi
05-03-2015, 21:41
حسب اعتقادي و حسب ما اشاهده في المنتدى فالخاسرون هم الاكثرية لعدة اسباب
منها ان الفوركس يبدو للوهلة الاولى سهلا جدا حيث انه يوجد احتملان لا ثالث لهما اما ربح او خسارة
لذلك يظن الجدد انهم بمعرفة القليل سوف يفوزون و هذا اكبر خطأ

alaa ali
05-03-2015, 21:45
السلام عليكم
لربح ياتى من الخبرة وادارة راس المال بشكل جيد اما الخسارة فتاتى دائما من الطمع وعدم الخبرة
بالتوفيق

raid
05-03-2015, 21:45
السلام عليكم
شركة فوركس هي طعا شركة رابحة بس عيزة شوية صبر

investtime
05-03-2015, 21:56
لحد الأن لم احقق ربح وسحبته لأنني مازلت مبتدئ ولكن عندي امل كبير بالنجاح والسبب
هو تعلمي من الخسارة بمعرفة السبب وعدم تكرار الخطء بالتوفيق لنا جميعا وشكرا

moutanabbih mohammed
05-03-2015, 21:59
في الحقيقة الإحصـائيـات التي اجريت في هذا الميداين تقول ان نسبة الخاسرين اكثر و السبب هو قلة التعلم و المعرفة بهذا السوق

FullyActive
05-03-2015, 22:01
لا يوجد احصائيات عن اعضاء المنتدى
ولكن يوجد احصائيات عن الخاسرين فى سوق الفوركس بشكل عام وتقدر بنحو نسبة 95% والله اعلم

mesteraden
05-04-2015, 21:18
اخي الكريم بالنسبة لي لسه مبتديء في مجال الفوركس ولم أجرب التداول على الحساب الحقيقي ولكن إن شاءالله قريبا سأبدأ التداول على الحساب الحقيقي وبعدها سأعرف ان كنت سأربح او سأخسر وتقبل مروري أخي الكريم

chirikhan
05-08-2015, 19:05
يا اخي ممكن البعض فقط او القليل جدا من الاعضاء من يخبرك بالحقيقة اهو ناجح او خاسر
بالتالي لا يمكن التاكد من الناجحين او الخاسرين وعددهم فالواحد يعمل في سر في الغالب

firas45
05-08-2015, 19:52
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن ه وبركاتةالله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلسن بة للمكسب او الخسارة فهي محايدة هي بتاثر علي الاسعار وحركة السوق لكن انت لوحدك تقدر تستفيد من الاخبار فتحولها لمكسب او متستفيدتش منها وبالتالي تاخد قرار غلط وتخسر في الصفقة الرك

al-Mashhadani64
05-08-2015, 21:19
اخي الفاضل انا حسب قرائاتي ودراساتي عن الفوركس فان الخاسرون هم اكبر من الرابحون والاسباب عديده اهمها ان المبتدئون في الفوركس اكثر من المحترفون وان معضم الحسايات الموجوده في الفوركس صغيره والقليل منها كبيره والان الحسابات الصغيره لا تقاوم الخساره الكبيره

masry928
05-10-2015, 23:40
بعتمد على مراقبة الازواج الرئيسيه وهم عبارة عن اليورو مقابل الدولار والسويسرى مقابل الدولار والين مقابل الدولار واخيرا الاسترلينى وشد حيلك وحاول تستثمر بعيد عن الاخبار

tabaki
05-14-2015, 12:48
انا ارى ان اغلب الاعضاء في المنتدى من الجدد والمبتدئين امثالي فلم يربحوا ولم يخسروا
الكثير من الاعضاء في مرحلة التعلم والاكيد ان تجارب الناس الناجحة ممكن تشجعهم بقوة

magic777
05-14-2015, 15:26
انا ارى ان اغلب الاعضاء في المنتدى من الجدد والمبتدئين امثالي فلم يربحوا ولم يخسروا
الكثير من الاعضاء في مرحلة التعلم والاكيد ان تجارب الناس الناجحة ممكن تشجعهم بقوة

اكيد التعلم اساسي واهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

خيرالدين مهدي
05-14-2015, 15:28
السلام عليكم و رحمة الله
اريد ان اعرف من الاعضاء الكرام المتوجدين في المنتدى من هم الاكتر الخسرون ام الرابحون

:woo:............................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

midouknight
05-14-2015, 16:37
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي لا يهم عدد الرابحين والخاسرين المهم التعلم من الأخطاء

مصراوى
05-14-2015, 17:46
اخى الفاضل اعتقد انة لابد من الخسارة والتعلم الجيد منها والبعد عنها فى المستقبل وباتللى زيادة الارباح وبالتوفيق للجميع

alasfarahmad
05-14-2015, 17:51
هناك صعوبة من الإجابة على هذا السؤال، من حيث النتيجة قد يكون رابحا، ولكنه دفع ثمنا غاليا، أما بالنسبة لي فما مدفوع من ايداعات يعد كبيرا والحق يقال أن العوائد كانت مقبولة نسبيا، ولكني اجد نفسي مرتاحا مع هذا المشروع واتطلع إلى أن يكون ناجحا بإذن الله، والله الموفق على كل حال، ونتمى للجميع النجاح والتفوق، والحصول على أغلى مستويات من الربح إنشاء الله.

BASAM IBRAHEM
05-27-2015, 07:43
في رايي الربح و الخسارة بتختلف من متاجر الي اخر بسبب اختلاف الخبرات واختلاف اسلوب المتاجرة من تاجر الي اخر

wlaa
05-27-2015, 16:54
يمكنك المتاجرة بجميع الازواج التي تتيحها لك شركة الوساطة في حسابك الخاص.
بالنسبة لشركة انستافوريكس تسمح لك بالمتاجرة في عدد كبير من الازواج بالاضافة الى المتاجرة في الذهب وبعض الاسهم.
وطبعا انت من يختار الزوج الذي تريد، لكن ينبغي ان تكون لك خبرة فيه وقادر على تحليله ومعرفة تقلباته

yassine imq
05-27-2015, 17:00
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الهام
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء

romano
05-27-2015, 17:06
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا الأكثر هم الخاسرون يابني .. والفوركس عالم جديد ومصدر للرزق محترم وانا اعتبر نفسي رابح على كل حال
ان لم يكن مالا فرباح تجربة وخبرة في الحياة

محمد ادم
05-29-2015, 09:29
تقبل مروري...........

noraa
05-29-2015, 12:25
يجب اولا ان تعلم انك داخل سوق ربح او خساره ..
بمعنى ان انت ممكن يكون معاك استراتيجيه ناجحه ولقدر الله تخسر اموالك اللى بالصفقه

noor eldyen
05-30-2015, 13:58
ربنا يوفقك

MOHAMED forex00
05-31-2015, 11:47

dhiebj316
05-31-2015, 11:54
سلام عليكم و رحمة الله
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشكر لكم أخواتي الاعزاء على هذه الردود الجميلة

MOHAMED forex00
05-31-2015, 11:59

dhiebj316
05-31-2015, 12:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا ايضا تسائلت على هذا الامر ولقد وجدت بان

نسبة الخاسرين اكثر من نسبة الرابحين لان الخبرة ناقصة وكثرة الطمع والجشع والجرئة وعياب الصبر

merna12
05-31-2015, 12:17
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ارى ان الخاسر يقابله شخص اخر يكسب لان الفوركس قائم على العرض والطلب وفيه مشترى وبائع ويوجد خاسر وكاسب

hedibougha
05-31-2015, 12:19
اولا اخى الكريم انا اول مرة اقرا الموضوع بتاعك دة وبحاول انى افهم الفرق بين الوسطاء
وبين الماركت ميكر ف الفوركس وان شاء الله افهم واستفاد
ومتشكر جدا ليك ... وتقبل مرورى

احمد سعيد على
06-01-2015, 18:10

العراقي
06-05-2015, 19:53

gootdf
06-06-2015, 16:36
يمكنك المتاجرة بجميع الازواج التي تتيحها لك شركة الوساطة في حسابك الخاص.
بالنسبة لشركة انستافوريكس تسمح لك بالمتاجرة في عدد كبير من الازواج بالاضافة الى المتاجرة في الذهب وبعض الاسهم.
وطبعا انت من يختار الزوج الذي تريد، لكن ينبغي ان تكون لك خبرة فيه وقادر على تحليله ومعرفة تقلباته

MEDHAT MOUSTAFA
06-11-2015, 12:51
ربنا يوفقك

karim02
06-11-2015, 13:50
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

alaa ali
06-11-2015, 13:51
السلام عليكم
لم نذهب الى النجاح بعد .. ونتمنى ان نصيب الارباح عن طريق الخبرة التى نكتسبها من التداول بالعملات
بالتوفيق

waelmma
06-11-2015, 15:18
والله يااخى انا حققت ارباح لاباس بها لكنى رجعت خسرتها تانى
وان كنت سحبت منها جزء لاباس به وربنا يبارك فيك اخى

karim02
06-11-2015, 15:28
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

zarour soufyane
06-11-2015, 15:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخي الكريم الربح و الخسارة في الفوركس يتعرض لها جميع المتداولين المهم ان التاجر يحاول ان يجعل نسبة الربح اكبر من نسبة الخسارة بادارة راس مال ناجعة لكي يكون في الاخير تاجر ناجح بالتوفيق

ahmed haggan
06-11-2015, 18:26
فايده البونص انك لما بتجمعه بتروح تتاجر بيه لأنه يمثل لهم راس المال الذين سيتداولون به
اتمنى لك ولجميع الاعضاء التوفيق والنجاح
تحياتي للجميع

magic777
06-11-2015, 19:31

اخي الكريم الربح و الخسارة في الفوركس يتعرض لها جميع المتداولين المهم ان التاجر يحاول ان يجعل نسبة الربح اكبر من نسبة الخسارة بادارة راس مال ناجعة لكي يكون في الاخير تاجر ناجح بالتوفيق

اخي لازم علشان اي متاجر هنا يكون قادر على تحقيق ربح جيد من المجال الي احنا فيه ده انه يكون بالفعل عنده الخبره الكافيه ايل يقدر يحقق بها النجاح
وده هيحتاج منه لوقت طويل

محمد السيد
06-11-2015, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله

:woo:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. الخاسرون يابني اكثر من 95% من المتداولين لو حسبناهم بطريقتك
يعني اللي بيخسروا فلوس اما الخاسرون في نظري هم من لا يمكنه الاستفادة من خسارته المالية في الحصول على درس مهم وانا كمان باعتبر الرابح الجاهل خاسر

omar samy
06-11-2015, 20:41
ربنا يوفقك

MOHAMED in forex
06-12-2015, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله
في مجال الفوركس غالبا النسبة الاكبر هي النسبة الخاسرة

لانهم يتاجرون بطمع ولا يحترمون السوق

تحياتي

MOHAMED forex00
06-13-2015, 13:35
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع

magic777
06-13-2015, 18:10
نورت المنتدى اخى الكريم
وبالتوفيق لك وللجميع

اكيد اخي مافيش حاجه مضمونه والسوق الي احنا فيه اصلا سوق عالي المخاطره والربح فيه بيعتمد على مدى خبرتك العمليه وفهمك لتحركات الاسعار
وايضا طريقه عملك وحجم راس المال

alaaelsayed
06-13-2015, 18:15
السلام عليكم
لازلت اتعلم في الحساب الديمو كي اجد استراتيجية لاعمل بها و بالتوفيق لك.

fatah
06-13-2015, 18:25
طبعا ........... الخاسرون هم الأكثر لأن معظم الناس
ربنا يوفقك.

a7med sniper
06-13-2015, 18:45
السوق مش مووضوع سهل اخى الكريم مهم جدا ان تكون عارف ان معظم اللى فى المنتدى هنا مبتدئيين الموضوع هنا بيكون من خلال تعامل

بيكطون فى البدايه سهله والله المستعان

tabaki
06-15-2015, 01:41
تجربتي في الفوركس ليست طويلة فلي حوالي الشهر والنصف في الفوركس والمنتدى
بالتالي ارى اني لازلت في مرحلة التفقد والتجريب واتمنى النجاح في المستقبل القريب

mechanical
06-23-2015, 15:35
السلام عليكم......الحمدلله في جميع الاحوال وانت لازم تلتزم بالصبر عشان تبقا من الرابحين
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

RomanyMoreed
06-26-2015, 14:31
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

انا كان لي خساير كتير اوي الحقيقة في بداية مشواري بس مع الوقت بقيت بعرف احلل السوق كويس واعرف اطلع بفرص محترمة واكسب

one god
06-26-2015, 15:47
انا بدات مسيرتي في الفوركس اليوم وارى انه ممكن الواحد ينجح لما لا في هذا السوق
مادام هناك امل في النجاح واجتهاد واصرار فمن الممكن ان الواحد يصنع المجد

alaa ali
06-26-2015, 15:48
اهلا بكم
من وجهة نظرى الخاسريون اكبر بكثير من الرابحون .. بسبب قلة الخبرة فى المتاجرة بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

osama147
06-26-2015, 15:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي اعتقد ان نسبة الخاسرين اكتر لان الاغلب يدخل عالم الفوركس دون تعلم ويكون متسرع فى تحقيق اي ربح يذكر حتى يسحب ارباحة
تقبل مروري ورمضان كريم

mido elmasry
06-26-2015, 16:00
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل bxrve
لا تحسب تجاره الفوركس من هذا المنطلق يجب عليك ان تحتسب كيف تكون انت ارباحك
لا تبحث عن خاسرين او رابحين ابحث عن نفسك و كيف تربح و كيف تتجنب الخساره
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

ASMAA TAHA
06-29-2015, 05:14
الغالبية العظمى من التجار فى سوق الفوركس للاسف خاسرين للاسف الشديد ويقال ان نسبة الخاسرين 95 بالمية مقابل فقط 5 بالمية هم الرابحين فقط والله اعلم لكنى خسرت كثيرا جدا واتمرجنت اكثر من مرة

ayoub321
06-29-2015, 07:11
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
الأكثر خسارة هم الطماعين ورابحون هم الأضحية لا يطمعون
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

mohamed12345
06-29-2015, 23:54
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد طبعا الخاسرون علشان كده السوق ده مستمر لكن لو نسبة الرابحون زادت عن الخاسرون يبقى السوق هايقفل لانه بيعتمد على كثرة نسبة الخاسرين

kokou
07-02-2015, 19:07

med1985
07-02-2015, 19:09
ربنا يوفقك

۰۪۫M۪۫۰۰۪۫A۪۫۰۰۪۫X۪۫۰
07-02-2015, 19:10

med1985
07-02-2015, 19:11

ahmed bakry
07-02-2015, 19:18
دى ماتقدرش تحسبها لانه دى بتختلف من متداول لاخر ومن خبرة متداول لمتداول اخر وبعدد الصفقات الكسبانة وعدد الصفقات الخسرانة وحاجات كتير

abdoumed
07-02-2015, 19:48
لم يطرأ تغيير يذكر على الدولار ر يذكر مقابل سلة من العملات الرئيسية الاخرى اليوم الخميس، مع ازدياد المخاوف بشأن أزمة الديون في اليونان ما زالت قائمة، حيث يترقب المستثمرون سلسلة من التقارير الاقتصادية الامريكية التي ستصدر في وقت لاحق من نفس اليوم.
فلقد ارتفع اليورو/دولار بنسبة 0.22٪ ليصل إلى 1.1077.

hamed mohamed
07-02-2015, 19:57
اخى الفاضل انا عن نفسى اعتقد النسبه الاكثر
هم الخاسرون لا" الكثير يبدئون بدون تعليم ولا تطبيق
اولا" على الحساب التجريبى قبل الفعلى والبعض يدخلون
الصفقات عكس السعر والجيدون منهم بعد ميفتح الصفقه
تعكس عليه يبقى مين الاكثر الرابحون ولا الخاسرون

sougharbi
07-02-2015, 20:04
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله
طبعا الخاسرون علشان كده السوق ده مستمر لكن لو نسبة الرابحون زادت عن الخاسرون يبقى السوق هايقفل لانه بيعتمد على كثرة

tahiri11
07-02-2015, 20:11
علي تدخلك و علي المعلومات بشان اليورو abdoumed شكرا
ارجو ان لاتبخل علينا بالمزيد

topomarouan
07-02-2015, 20:14
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا حاسس الن الموضوع دة مكرر بس انا قلت فبل كدة ان الموضوع نسبي ولا يهمك في اي شئ اذا كان الناس بتخسر او بتكسب ممكن يكون الناس ككلها بتكسب وانت خسران وممكن يكون العكس انت اهتم ب امورك انت

مهند سباعنة
07-03-2015, 01:53
أخي الفاضل بصراحة و للأسف ان عدد الخاسرون أكبر حسب ما تفيدها الاحصائيات
و ذلك نتيجة لسوء التخطيط و الادارة و التعجل و العصبية
تقبل مروري

Kiing
07-14-2015, 17:44
ممكن متلا انه يوجد الكثير من الاعضاء تم منه متلا انه ممكن معه متلا الذين ربحوا يا غالي في الوركيسو الكل طبعا في تم منه ممكن معه متلا انه منهم يخسر تم منه بيكسب متلا مع المنتدي

helmi nsir
07-16-2015, 05:23
أخي الخاسرون اكبر بكثير من الرابحون
لان الاغلب يدخل عالم الفوركس دون تعلم ويكون متسرع

andro2016
09-29-2015, 20:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الخاسرون كتير جدا ولهذا السبب لانهم يكون الاستعجال وعدم الخبرة
وبالتالى تكون الخسارة حليفتهم لاكن اذا كان الشخص ناجح وتعلم الكثير بلا شك الربح هيكون اكبر من الخسارة

sharshabil
10-07-2015, 18:13
الخاسرون طبعا و لكا تقول متاجر يدخل بمئة دولار و حتى الف دولار
يعني الخسارة تكون سهلة جدا و قريبة و لهذا الاغالبية تخسر

nassim126
10-07-2015, 18:46
السلام عليكم اخي الكريم هل تريد ان تعمل احصاء ههه المهم اخي انا لم اسحب بعد ارباحي لهدا لاتدرجني الان في الحساب تقبل مروري

ynwa1892
10-09-2015, 22:46
السلام اخي هناك احصائية يتكلم عليها الناس وهو ان نسبة الرابحين في الفوركس هم 5 % من المتداولون وهذا رقم رهيب يخلي الناس تبتعد عن المتاجرة والمخاطرة بالاموال
وفقك الله

queen_yasmeen
10-09-2015, 22:48
الخاسرون اكبر بكثير من الرابحون
لان الاغلب يدخل عالم الفوركس دون تعلم ويكون متسرع
فسجب ان نتعلم ونقرأ جيدا قبل البدء في هذا المجال

waleed shaaban
10-09-2015, 23:54
ارى ان كل من بالفوركس رابح نعم الكل رابح كيف هذا ساقول لك
الم تجد نفسك تعلمت اشياء لم تكن تتخيل يوم ان تعرفها او تتظرق اليه الم تتعرف على اناس فى رحله تعلم الفوركس
اليست تلك مكاسب الى جانب انك سوء ربحت او خسرت فالخساره بالمال تعوض اما ما تعلمت فانت بالتاكيد سوف تستفيد به ف ى حياتك العماليه

yassineleo
10-10-2015, 00:05
• تداول دائما عندما يكون الزخم في صالحك حيث سيساعدك على دفع صفقاتك في الاتجاه الصحيح ويمكنك من الوصول إلى الهدف بسرعة.

sohayla
10-10-2015, 00:12
ان نسبة الخاسرين اكتر لان الاغلب يدخل عالم الفوركس دون تعلم ويكون متسرع فى تحقيق اي ربح يذكر حتى يسحب ارباحة

egyptian200100
10-10-2015, 00:32
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
الفوركس به الرابح والخاسر
ولكن علينا ان نحذر من الخساره
ونتعلم جيدا كل شىء ف الفوركس
مشكور
وتقبل مرورى

a l
10-10-2015, 00:32
السلام عليكـم
انا من الخاسرين دائما واتمنى ان احقق الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

mena saied basta
10-10-2015, 00:59
اعقد ان السوق بيستفيد من الخاسرين اكتر وده سبب بقاءه
لكن الخاسرين مش شرط يكونوا اشخاص ليس لديهم خبرة
ممكن تكون بنوك كبيرة داخلة بمخاطرات كبيرة

akram mohamed obaid
10-28-2015, 13:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اكيد ان الخاسرين في هذا السوق كثيرين واكثر من الرابحين وهذا يعود لنقص المعرفه بهذا السوق والتخبط بالعمل والتسرع

@bd
11-06-2015, 11:14

ayoo
11-17-2015, 19:19
تداول العملات الأجنبية ومسألة الحصول على المال، لذلك قبل البدء في مكان التداول، يجب تاجر تحليل كثير من الأحيان على خلاف ذلك الاستنتاج تؤخذ عن طريق تاجر في حالة أن التاجر الخطأ القادم قد حرص على فقدان المال. وبالتالي لا تأخذ أي خطر. تاجر عادة ما يفقد المال في كثير من الأحيان نتيجة لأكثر من الاطمئنان. الثقة أمر ضروري لكن في جميع أنحاء الثقة الضارة.

---------- Post added at 04:19 PM ---------- Previous post was at 04:10 PM ----------

تداول العملات الأجنبية ومسألة الحصول على المال، لذلك قبل البدء في مكان التداول، يجب تاجر تحليل كثير من الأحيان على خلاف ذلك الاستنتاج تؤخذ عن طريق تاجر في حالة أن التاجر الخطأ القادم قد حرص على فقدان المال. وبالتالي لا تأخذ أي خطر. تاجر عادة ما يفقد المال في كثير من الأحيان نتيجة لأكثر من الاطمئنان. الثقة أمر ضروري لكن في جميع أنحاء الثقة الضارة.

asxqwzdcefv1
11-17-2015, 19:21
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أننا أستطيع بالتأطالما كيدبقينا أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك.

yahya412
11-17-2015, 20:10
بسم الله الرحمن الرحيم وصلاة والسلام على أشرف المرسلين اما بعد فعلى أي شخص يقرر دخول افوركس لا بصعب ولا بسهل ولكن على كل فرد أن يكون ذو دراية بكفة أمور الفوركس

---------- Post added at 06:09 PM ---------- Previous post was at 06:04 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم وصلاة والسلام على أشرف المرسلين اما بعد فا الفوركس عمل يفيد الجميع فاءن خسرة المل ربحت المعلومة

---------- Post added at 06:10 PM ---------- Previous post was at 06:09 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم وصلاة والسلام على أشرف المرسلين اما بعد فا الفوركس عمل يفيد الجميع فاءن خسرة المل ربحت المعلومة

yansane
11-17-2015, 20:15
طبعا اخي الخاسرون هم النسبة الكبيرة في المجال و دلك نظرا لعدة عوامل و بالنسبة لي لازلت اتعلم في الحساب الديمو كلها بتكسب وانت خسران وممكن يكون العكس انت اهتم ب امورك

asxqwzdc6
11-17-2015, 20:25
السلام عليكم اخي العزيان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداولوانا ذلكواجهت نفسى من خلالهالموقف ا دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره

dhmo
11-17-2015, 21:03
طبعا اخي الخاسرون هم النسبة الكبيرة في المجال و دلك نظرا لعدة عوامل و بالنسبة لي لازلت اتعلم في الحساب الديمو كلها بتكسب وانت خسران وممكن يكون العكس انت اهتم ب امورك

لو صبرنا علشان نفهم هننجح وده الصح اخي واحنا هنا لما بنعاند السوق احنا الي بنخسر في النهايه مش السوق وبيغلبنا اهم حاجه للمتاجر نا انه يتعلم كويس ازاي يعمل في المجال
ده بدون مخاطره ويمشي مع السوق

مريم ميري
11-17-2015, 21:49
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة سواءا الخسارة او الربح هما حقيقتين لابد منهما وكل متداول يسدوق طعمهما
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

asxqwzdc6
11-17-2015, 22:00
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ahmed00
11-17-2015, 23:13

Bassem Hassani
11-17-2015, 23:15
طبعا بلا شك ان الخاسرون فى سوق الفورك عددهم اكتر من الرابحون ودا لان نسبة الخاسرون فىا لفوركس تقدر بنسبة 95 فى المية من اجمالى عدد المتداولين ويتمثل ال5 فى المية نسبة الرابحون فى الفوركس ودا شئ طبيعى لان لو الكل ربح فى الفوركس يبقى السوق فى خسارة مستمرة واكيد دا منطقى جدا ولكن لكل مجتهد نصيب والواحد يتعلم ويعمل ايه عليه والباقى على الله

Wassa04
11-18-2015, 00:54
مرحبا اخي الكريم هناك دراسة تبين ان الخاسرون
من السوق اكثر من 95 بالمائة بالتوفيق لك تقبل مروري

zee1996
11-18-2015, 01:22
اخي الفاضل في البداية احب ان انوه إلى ان الفوركس ليس كله ارياح بل هناك ربح و خسارة و من خلال خبرتي المتواضعة في مجال الفوركس فالفرق بين المتداول الناجح و الفاشل هو معرفته بالسوق و أسلوبه في العمل و بالتوفيق لك وللجميع

luka95
11-18-2015, 01:31
السلام عليكم ورحمة الله
صراحة اخي الكريم انا مبتدئ في هذا المجال ولم اتداول بشكل حقيقي في الفوركس واتدرب على الحساب التجريبي لاكتسب
الخبرة قبل البدء بالمتاجرة الحقيقية
وبالتوفيق لك انشاء الله

hya
11-18-2015, 12:51
أنا بالتأكيد سوف تفكر في نفسك كتاجر جيدة مع الجهد والجهود، إذا أردنا أن الجهد والجهود سوف تكون ناجحة ويمكن أن يكون المال الوفير. يجب أن يكون التاجر على استعداد لمساعدة الجهود والجهود. والتجار البيسبول مثل ولدي للعمل صعبة وتحسين المعرفة

foreex
11-18-2015, 12:56
بسم الله الرحمن الرحيم طبعا الخاسرون علشان كده السوق ده مستمر لكن لو نسبة الرابحون زادت عن الخاسرون يبقى السوق هايقفل لانه بيعتمد على كثرة نسبة الخاسرين
تقبل مروري

marwanadam
11-18-2015, 14:25
المهم اخى حاول انت ان تحكم على نفسك وان تحوال من هدا الامر ان تعرف هل
انت مهيئ الى ان تعمل فى الحساب الحقيقى او لزم التجرب لدى يجب ان تضع هدا المقارنة اخى
وبتوفيق

heroo252
11-18-2015, 14:41
مفيش حاجه اسمها مين اكتر لان مش معنى ان فى واحد كسب يبقى فى واحد
قصاده خسر مش كل الناس بتشترى عملات بغرض البيع مره اخرى وتحقيق مكسب

labsir
11-18-2015, 14:52
والله يا اخي الكريم تجربتي في الفوركس ليست طويلة فلي حوالي الشهر والنصف في الفوركس والمنتدى
والله الموفق والمعين

ayoo
11-18-2015, 19:36
قد يظن البعض نقصه من الثقة بالنفس، ولكن على خطوة يجري منتبه أحيانا عندما نفكر استراتيجيتنا ربما قد يكون بعض أخطائها أكثر أمانا للتحقق من فكرة وإلا فإنه سوف يكون الخراب كله، وإذا اتضح أنه يبدو أن حق الكثير منا سيشعر مطلعة.

snnaky
11-24-2015, 21:23
والله انا رأى ان حضرتك تهتم اكتر باللى يخصك واكيد بيفرق معاك اكتر واللى بيفرق معاك اكتر انك تتعلم وتعرف انت ازاى تكسب ومتخسرش وسيبك من اللى بيكسب او بيخسر المهم انت تتعلم اللى يخصك وبلاش تهتم بأمور لن تفيدك عند معرفتها ولن تخسر عند عدم معرفتها بلاش نعمل مواضيع غير مفيدة

choroukguid
11-24-2015, 21:54
اهلاكثير ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺒﺘﺪﺋﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺪﺭﺍﺳﺔ ﻭﺍﻟﻨﻈﺮ ﻓﻲ ﺗﻮﻗﻌﺎﺕ ﺍﻟﺴﻮﻕ
ﻻ ﻳﻌﻄﻲ ﻷﻭﻗﺎﺕ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﺍﻫﻤﻴﺔ ﻭﻫﻮ ﻣﺎﻳﻌﻮﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﺎﻟﺴﻠﺐ
ﺑﺎﻟﺮﻏﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺤﻠﻴﻞ ﺍﻟﺴﻠﻴﻢ

عبد الرحيم رافا
11-24-2015, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
أخي انا من نفسي لسى أتعلم اعتبر نفسي سأكون ناجح ولو بنسبة 1% و هذا كولو بالاجتهاد من طبيعة الحال و الصبر تم الصبر يا اخواني

heroo252
11-24-2015, 23:27
فى ناس بتقسمها نسبه وتناسب لكن انا محتلف معاهم
هما اه الخاسرين اكتر لكن مش لدرجة 5% و95% خاسرين
ده كلام عارىى تماما عن الصحه الوحد بيتفادى كل ده

asx
11-28-2015, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

otmani
11-28-2015, 18:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مع البداية
في مسيرتك على طريق الفوركس تتعثر وتقف ومع الوقت العثرات تقل

الاصيل
11-28-2015, 18:32
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
كنت اتمنى ان اكون من الرابحين فى هذا المجال و اعطى امل طيب للباقين ولكن للاسف الى الان لم استطيع حتى تعويض خسائرى وانا اعرف انى متسرع فى عمل صفقات
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

aboubakr el ayach
12-04-2015, 20:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب طبعا الخاسرون هم أكثر الناس في هذا المنتدى أو لنقل هم أكثر عددا من الرابحين في تجارة الفوركس لا نعلم السبب حتى الآن ولكن نجزم أن الإدارة غير السليمة هي سبب رئيسي في وقوع الخسائر

elfaresyoussef
12-04-2015, 20:55
لا يا باشا دي انت مش هتستفيد منها بشيء بس علي العموم انا عن نفسي لحد دلوقتي خسران لاني في بعض التعليمات من الخبراء متبعتهاش

hafa1985
12-04-2015, 21:02
im hafa from tunisa
im nes in forex how i cannn
doo salam

latraaa
12-04-2015, 21:05
و الله يا اخي الكريم، لا أدري ما الفائدة من هدا الأمر و الدي تريد أن تجنيه كمعلومة في هدا المضوع، على اية حال نتمنى أن يكون كل ما يشارك في الرد من الناجحين و الرابحين في سوق الفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

roussi.27
12-04-2015, 21:34
هذا لا يهم اخي ولا يمكن الإجابة على سؤال كما تريد ، لان كل واحد وماهو مستواه في الفوركس ، فبالطبع الجدد عندما يتاجرون يخسرون بطبيعة الحال فاكثر الخاسرون هم المبتدؤون
وبخصوص المحترفين يخسرون فقط عند تحليلهم الخاطئ في السوق او كما يقال تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن فكل تاجر مؤهل للخسارة لكن كل واحد وكيف يخسر ونسبة خسارته ونسبة خبرته ومعرفته في السوق

onelove
12-04-2015, 23:25
م يوجد الكثير من الاعضاء الذين ربحوا يا غالي في الوركيسو الكل طبعا في منهم يخسر وفي اللي بيكسب وفي اللي بسيب المنتدي بس دا كله يرجع

justsmile
12-05-2015, 01:58
هل تعلم اخي ان الخاسرون اكثر ..!!
و هذا بسبب ان الذين يصبرون على التعلم قليلوون جدا
فالسر بالربح الخبرة و التعلم ..

ppttss
12-05-2015, 12:33
بخبرتى الطويلة فى الفوركس اعتقد بان الخسارة اكثر بكثير من الربح لذلك يجب على التاجر ان لا يياس لو خسر اى مبلغ يجب معرفة هذا بحيث يعرف الكثيرن بان الخسار واردة

neverlityouco1
12-11-2015, 01:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

one k
01-10-2016, 11:51
السلام عليكم ... المنتدي في ناس كتير من المهم ان يكون فيهم الكسبانين والخسرانين ومن المهم ان تكون انت اللي كسبان ولا ليك اي دعوة بحد
من المهم ان تركز انت علي نفسك
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

merna12
02-07-2016, 20:15
كما قال احد المتداولين الناجحين فان تداول الفوركس يبدوا كالتقاط الأموال من الأرض . وعدم تجارة الفوركس يعني ترك هذه الأموال علي الأرض حتى يلتقطها شخص أخر . آخرون يعملون في هذه الصناعة أيضا قالوا ان تجارة الفوركس تشبه ان لديك مكينة atm في جهاز الحاسوب الخاص بك .

yacrao
02-07-2016, 20:27
احب ان اقول اخي الكريم ان الاحصاءيات متوفرة 95 بالماءة يخسرون و5 بالماءة يربحون في الفوركس للاسف الشديد

jallou
02-07-2016, 20:59
وصدر عن أكبر إقتصاد في العالم بيانات التدفقات النقدية، حيث شهدنا ارتفاع صافي التدفقات النقدية طويلة الأمد في حزيران لتصل إلى 44.4 مليار دولار أمريكي، بالمقارنة مع القراءة السابقة والتي بلغت 35.4 مليار دولار والتي تم تعديلها إلى 35.3 مليار و بأدنى من التوقعات التي بلغت 45.7 مليار دولار أمريكي.

اكرم التميمي
02-07-2016, 21:17
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم سوق الفوركس فيه الرابح وفيه الخاسر انا خسرت وايضا ربحت من الفوركس وسحبت اموال من الفوركس واجاهد لكي اتعلم في هذا السوق
تقبل مروري

merna12
02-09-2016, 18:29
كما قال احد المتداولين الناجحين فان تداول الفوركس يبدوا كالتقاط الأموال من الأرض . وعدم تجارة الفوركس يعني ترك هذه الأموال علي الأرض حتى يلتقطها شخص أخر . آخرون يعملون في هذه الصناعة أيضا قالوا ان تجارة الفوركس تشبه ان لديك مكينة atm في جهاز الحاسوب الخاص بك .

may
02-11-2016, 10:01
حسنا، من دون أدنى شك أن النقد الاجنبى وغالبا ما يكون العمل المفيد جدا، ولكن كل يجب أن يكون جزء واحد من عقولهم النقد الاجنبى ليست مجرد عمل جديرة بالاهتمام ولكن يجب أن يكون أي هيئة وجعل الأعمال التجارية في الفوركس لمواجهة شيء آخر هو خسارة. الفوركس هو عادة عمل محفوف بالمخاطر ومخاطر عالية هو إشراك في الاستثمار التجاري الفوركس، لذلك كل شخص سوف تبني التجارة الإلكترونية لا بد له من أن فهم حول خطر.

merna12
02-12-2016, 22:03

noarh
02-13-2016, 00:02
يوصف المخاطر، الحصة التي سوف تحتاج لوضع تقريبا أي عمل ليس مجرد استثمار النقد الاجنبى. يحدث هذا لأنه إذا كنت تستثمر الأموال في الأعمال التجارية، وكنت تحصل على خطر بهدف جني الأرباح قبل نهاية فترة ما بعد الظهر.

aboubakeur_m12
02-13-2016, 00:05
اي متداول في الفوركس تكبد خسائر كبيرة كن متاكدا من ذلك لكن المتاجر المحترف هو الذي يعرف كيف يتخطى خسائره بتصحيح الاخطاء و عدم الوقوع فيها و شخصيا اعتقد ان نسب خسائري اكبر من اارباح للسب المذكور انفا الا و هو قلة الخبرة

dhmo
02-13-2016, 00:37

والبدايه تكون مع التعلم من الكتب اخي افضل بكتير من اي وسيله تعلم اخرى لانها بتقدم ليه هنا المعلومات بطريقه منظمه وسهله ويقدر يتابعها انما الفيدوهات بتكون ملخصه اكتر
ولازم يكون معاه قاعده بيانات

talel babchia
02-13-2016, 01:45
بتختلف من متاجر الي اخر بسبب اختلاف الخبرات واختلاف اسلوب المتاجرة من تاجر الي اخر
ايضا بسبب اختلاف التحليل والتعامل مع الاخبار من تاجر الي اخر.........................................ب لتوفيـــق ,للجميع

ملاك الروح
02-13-2016, 02:03
بالطبع الخاسرون اكثر لكن ليس خسارة بمعنى مارجن بل ايقاف العقود الخاسرة حسب استراتيجية معينة
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري واحترامي ،،،

global
02-13-2016, 02:27
يا اخي الكريم انا ارى انه في البداية اي متاجر يجب ان يخسر اي معظم الاخوة تقريبا خسيروا
والله الموفق والمعين

merna12
02-13-2016, 17:56
عزيزتي جيدة هذا هو مفيد للغاية ومجزية عمل إذا بذلنا جهدا، ق ثم أعطى هذا العمل لنا عودة، ق ق يجب علينا اتباع الفعلي عودته استراتيجية، الصورة ويمكننا أن نجعل من جني الأرباح الصفقات الجيدة ..

global
02-13-2016, 18:40
يا اخي الكريم يمكنك ان تقوم بأستفتاء في الموضوع حول المنتدى لاكن اي واحد لازم يتمرجن اول مرة
والله الموفق والمعين

latraaa
02-13-2016, 18:58
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي الدي قدمته، و على اية حال أنا ارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و عدم التعامل مع الأمر من خلال عرض السير، و إنما من خلال عرض طرق التداول

noarh
02-13-2016, 21:03
وأنا أتفق معك، والمعرفة هي الطريق الصحيح لمزيد من الربح في الفوركس كما ستعرف أفضل استراتيجية لحسابك وسوف تدخل إلى السوق مع طائرة جيدة للتداول.

koy
02-14-2016, 15:03
يرجع هذا الخطأ إلى ضعف خطة التداول وسوء إستراتيجية إدارة الأموال. بمجرد إبرام صفقة تداول، قم بإنشاء أوامر وقائية لإيقاف الخسارة مع مراعاة أن تكون هذه الأوامر واقعية وليست خيالية. كثيرًا ما يستخدم المتداولون أوامر خيالية ليس لشيء إلا لأن هذه الأوامر قد حققت نجاحًا في الماضي. إذا أخطأت تحديد مكان أمر إيقاف الخسارة، فإن هذا يعني أنك قد أخطأت التحليل الفنnn.

never11
02-15-2016, 21:16
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

HamadaRonaldo
02-15-2016, 21:37
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اخى الكريم الشكر للك ع الموضوع وارجو يكون حد فادك

nohay
02-18-2016, 06:29
بلدي انظر حول خطر في العملات الأجنبية يجب أن تساعد في جعل نظرنا صفر في لحظة واحدة وبالإضافة إلى ذلك فإنه قد خلق عاطفة في فكرنا. فإنه عادة ما يكون الطلب على العقل الخاصة بنا، وأيضا يبقينا concered حول التجارة في كل وقت. ويمكن أن تجعلنا حمل والعضوية فقدان اللحوم منطقتنا العاصمة كله بالإضافة إلى عقلية أيضا عندما تستثمر.

ahmedsamy5023
02-19-2016, 16:32
السلام عليكم اخي الكريم اظن ان الرابحون هم اكثر المتواجدين هنا
لو لم يكن هنا رابحين لم كن هناك اعضاء من الاساس ولك جزيل الشكر

pop2mido
02-19-2016, 16:35
خسرت ونفسى الئى دورات مفيدة لان مفيش شر ح كامل خالص على يوتيوب يفدنى

may
02-20-2016, 07:10
بلدي انظر حول خطر في العملات الأجنبية يجب أن تساعد في جعل نظرنا صفر في لحظة واحدة وبالإضافة إلى ذلك فإنه قد خلق عاطفة في فكرنا. فإنه عادة ما يكون الطلب على العقل الخاصة بنا، وأيضا يبقينا concered حول التجارة في كل وقت. ويمكن أن تجعلنا حمل والعضوية فقدان اللحوم منطقتنا العاصمة كله بالإضافة إلى عقلية أيضا عندما تستثمر.

may
02-21-2016, 09:07
سوف النقد الاجنبى يكون من السهل المال للتاجر أن لديهم خبرة جيدة ولكن للتجار أن ليس لديها خبرة جيدة سيجدون جعل من المال من الفوركس لا يتم easy.so التاجر يجب أن يبذل قصارى جهده في تعلم لتكون قادرة على التجارة بشكل جيد وكسب المال.

noarh
02-22-2016, 05:02
الفوركس هو المال الحقيقي كسب business.and هناك فرصة كبيرة لكسب money.but ضخم أنها ليست business.it السهل هو التداول الصعب جدا business.so نحتاج المعرفة جيدا حول سوق الفوركس.

koy
02-22-2016, 09:15
كيفية كسب المزيد من الأرباح في هذا السوق وأعتقد أنه يمكنك القيام بذلك ولكن بالنسبة لك يزال يبقى وقت كبير لأنه بالنسبة لك فمن الضروري جدا أن تعرفه عن هذا السوق أن كيفية تحديد الاتجاه، وعندما لتجارة

merna12
02-22-2016, 22:32
كيفية كسب المزيد من الأرباح في هذا السوق وأعتقد أنه يمكنك القيام بذلك ولكن بالنسبة لك يزال يبقى وقت كبير لأنه بالنسبة لك فمن الضروري جدا أن تعرفه عن هذا السوق أن كيفية تحديد الاتجاه، وعندما لتجارة

noarh
02-23-2016, 06:15
أعتقد أن الرجل الذي لديه الكثير من المعرفة حول النقد الاجنبى، وإذا كان هو خبير في العملات الأجنبية ثم انه يمكن كسب الكثير من المال من النقد الاجنبى لذلك أعتقد أنه إذا كنت تريد أن تكسب الكثير من المال ثم عليك أن تعلم حول تداول العملات الأجنبية ..

nohay
02-24-2016, 07:15
كل الأعمال التجارية تمتلك بعض المخاطر. مع من خطر ليس هناك أي عمل كنت أعتقد. لكننا يمكن أن تقلل بسهولة تفقد من قبل إدارة المخاطر. تحتاج إلى اتباع قواعد إدارة المخاطر لتقليل الخسائر في الاستثمار فوركس.

joker7diaa
02-24-2016, 07:56
الاكثر خسارة ده موضوع مفيش فيه جدل اخي الكريم طبعاً هم الخسارون ومش محتاجين نعمل احصائية لحتى نثبت هاد الشيء
بختصار المقولة دي بتشرح لك "" الاغنياء يزدادون غنى والفقراء يزدادون فقرا " ده ملخص مجال الفوركس

chouaib112
03-07-2016, 21:14

Thequest250
03-07-2016, 22:40
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

The_Gahbaz
03-07-2016, 22:55
النسبه الاكتر هي للخاسرون
لان معظم اللي بيدخل المجال بيبقي سمع عنه مجرد سمع ومبيديش الوقت لنفسه انه يتعلم صح وبيدخل السوق بتسرع من غير ماهو فاهم اي حاجه وبالتالي بيخسر وبيخرج مبيرجعش تاني
اما بقي اللي بيقرر انه يتعلم ويبداء صح فدول نسبه صغيره جدا

sleh bouabid
03-07-2016, 22:57
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

moodyloveelromansy
03-07-2016, 23:10
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

sleh bouabid
03-07-2016, 23:15
حياك الله اخى الكريم
وبالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

---------- Post added at 09:12 PM ---------- Previous post was at 09:12 PM ----------

لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته أخى الكريم
الفوركس فى كلمة هو تداول العملات عبر الانترنت بالنسبة لحركة سعر العملات
وهذا يحتاج لدقة وخبرة واستراتيجية عمل تحقق نسبة نجاح
وبالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

---------- Post added at 09:15 PM ---------- Previous post was at 09:12 PM ----------

حياك الله اخى الكريم
تقبل مروري اخي الغالى

نادر صباح الدين
03-07-2016, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا العزيز استطيع القول بأن قيمة ارباح في مجمل عمليات التداول مساوية لقيمة الخسائر، فكل ما يتم ربحه في طرف تتم خسارته في طررف آخر، أما فيما يتعلق بعدد الرابحين وعدد الخاسرين، فلا شك في أن عددد الرابحين أقل بكثير من الخاسرين، لأن متداول واحد لديه الرصيد المالي الكبير، والخبرة الواسعة قادر على أن يمتص كل ما يخسره العشرات من المتداولين غير العارفين، مشكور على ملاحظتك، ونتمنى لك التوفيق.

محمد فاروق
03-08-2016, 00:00
مشكور اخى على سؤالك
هذا السوق النسبة الاكبر فيه هى الخاسرون لان مظعم الناس متسرعين وطماعين
والتسرع والطمع هى من سمات الخاسرون
تقبل مرورى

mourada
03-08-2016, 14:33
اخي الفاضل اي متداول في بداية مشواره يخسر الكثير و مع الايام يكتسب الخبرة و تبدا الخسائر في الانخفاض و الارباح ترتفع و انا مثل اي متداول بدات الارباح ترتفع و تنتصر على الخسارة

ابوفؤاد
03-08-2016, 14:43
النسبه الكبيره من المتدوالين هم الخاسرون و من خبرتى ييمكن ان نقول ان السبب الرئيسى للخساره
هو الجهل التام بريقه التجاره و الاعتماد على اقوال مندوى الشركات التى ليس لها هم الا جذب العملاء و اخ مالهم

ahmed070
03-08-2016, 14:56
السوق فيه الرابحين و الخاسرين ..فهو مثل اي سوق و لكن الاكثريه هم من الخاسرون ..فسوق الفوركس مثل المحيط الشاسع الاسماك الكبيره هي من تاكل الاسماك الصغيره

salimkala
03-09-2016, 20:53
ربنا يوفقك

عاشق الفوركس
03-18-2016, 17:31
والله انا ارى من الاحسن ان تتجه الى تعلم الفوركس ولا تهتم بمثل هده الامور على كل حال اتمتنى الاجابة على موضوعك ان شاء الله ....بالتوفيق لك ولكل الاعضاء ان شاء الله

رضوان
03-18-2016, 18:46
السلام عليكم
الربح و الخسارة مقرونة بالتاج نفسه و الفوركس ربح و خسارة و لهذا قد تربح اليوم و تخسر غدت هذا هو السوق و اتمنى لك كل الأرباح اخي

Abdalellah16
03-18-2016, 19:01
والله يا اخى مؤسسة ناجحة جدا على كده انا فعلا لا اعرف عنها اى شئ ولسه حالا اهو عارف اسمها لكن دائما الشركات الكبيرة والمتخصصة هى اللى بتقدر تكون عندها
اكبر واكثر من مصدر دخل علشان لو حصل اى مشكلة فى اى حاجة من مصادر الدخل يكون الانشطة التانية شغالة عادى جدا ومحققة ارباح وربنا يكرم الجميع صباح الخير

abdelmadjid41
03-18-2016, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم من وجهة نظري ارى ان لا احد يمكنه معرفة من الاكثر الرابحون ام الخاسرون يمكن ان يكون هناك خاسرون ورابحون معا

dhmo
03-19-2016, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم من وجهة نظري ارى ان لا احد يمكنه معرفة من الاكثر الرابحون ام الخاسرون يمكن ان يكون هناك خاسرون ورابحون معا

ده بيكون بسبب التسرع والطمع وهنا اكيد اخي مافيش حاجه مضمونه والسوق الي احنا فيه اصلا سوق عالي المخاطره والربح فيه بيعتمد على مدى خبرتك العمليه وفهمك لتحركات الاسعار
وايضا طريقه عملك وحجم راس المال

midoforex00
03-19-2016, 21:44
لا يوجد احد في الفوركس خاسر عاي طول او رابح علي طول لذلك ستجد كل الهنا خسر في بعض الاحيان وربح في بعض الاحيان لذلك متاجر الفوركس الحقيقي هوا الذي يحاول ان يجعل نسبه ارباحه اكبر ويقلل من نسبه خسارته

عبد الرحيم رافا
03-27-2016, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بجميع الاعضاء الكرام ان شاء الله الكل بخير و بصحة و عافية
صراحة انا اسمع انهم الخاسرون ولكن ان شاء الله نكون من الرابحون

tfkamal
03-28-2016, 00:36
كلمة شكر وامتنان .. إلى صاحب القلب الطيّب .
. إلى صاحب النفس الأبيّة .. إلى صاحب الابتسامة الفريدة .
. إلى من حارب وساهم الكثير من أجل العلم

lebouziramzinio
03-28-2016, 18:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل طبعا الخاسرون علشان كده السوق ده مستمر لكن لو نسبة الرابحون زادت عن الخاسرون يبقى السوق هايقفل لانه بيعتمد على كثرة نسبة الخاسرين

belabied
04-11-2016, 18:02
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

neverlit5
04-13-2016, 16:50
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

---------- Post added 04-13-2016 at 01:48 PM ---------- Previous post was 04-12-2016 at 03:33 PM ----------

اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

---------- Post added at 01:50 PM ---------- Previous post was at 01:48 PM ----------

doaa sary
04-13-2016, 17:24
والله يا اخى
اعتقد
الخسارة اكبر
بسبب
ان معظمنا لسة مبتدئ
ومعظمنا بيطمع ويعمل اخطائ
زى اللوت العالى مثلا
وقلة الخبرة والدخول العشوائى

algoddam
04-13-2016, 17:48
اذا تكلمت من طريق المبتدئ في السوق فاقول ان السوق صعب وانه ليس على كل الاصعدة بل
هناك مناطق يمكن الاغلب عليها ويمكن حتى الربح علىها مثل الترند ومثل المؤشرات المساعدة

touab.ali
04-13-2016, 18:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الفاضبل ليكن في علمك انه لا يوجدد لا يخسر
في الفوركس دائما هناك ربح و خسارة و خسارة و ربح و يجب التركيز اخي قبل الدخوول

adamarwan
04-13-2016, 18:51
وانت فى السوق لبد من ان تمر فى العديد من التجار منها الخسائر
ومنها كدالك جمع الارباح ما عليك الى ان تتعرف على الامر وان تدرب نفسك عليه

Carlos
04-13-2016, 18:57
اخى العزيز لو عايز الحقيقة المرة طبعا الى بيخسر اكتر بكتير من الى بيكسب فى سوق الفوركس ودا راجع لان السوق مش سهل والربح فية مش بيتحقق غير للمحترفين فقط انما المبتدئين خاسرون بلتوفيق

dhmo
04-13-2016, 19:46
وانت فى السوق لبد من ان تمر فى العديد من التجار منها الخسائر
ومنها كدالك جمع الارباح ما عليك الى ان تتعرف على الامر وان تدرب نفسك عليه

واكتر طرق الخساره الطرق الخطره و الاسكالبنج جيد بالفعل ولكن المشكله هنا ان العمل به بيكون مخاطره عاليه على الحساب وممكن تكسب كتير اه بس ممكن ايضا تخسر كتير او حتى
تتمرجن لو انت داخل غلط

neverlit6
04-15-2016, 14:31

latraaa
04-15-2016, 14:44
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن اش ءالله، كام أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شا ءالله

HaMaDa99
04-15-2016, 14:44
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

dhmo
04-15-2016, 14:54
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن اش ءالله، كام أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شا ءالله

ويكون المهم دايما التعلم واهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

ahmadinho100
04-15-2016, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اضن ان الخاسرين اكتر لان كل يوم نجد شخص جديد يتسجل و يبذء التداول و عادي ان يخسر الشخص في الاول

mustaphakermad
04-15-2016, 17:27
السلام عليكم................ ورحمه الله وبركاته ..........................
بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الرائع و المفيد ويساعد المبتدئين لاكتساب الخبرة......................
جزاك الله............ ان شاء الله ...............................
تحياتي و تقبل مروري

zakariaguemi
04-15-2016, 17:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع أرائع وبعد :

أخي أنا أتعلم على دمو مند 6 أشهر وفهذة أشهر الأخير أنا أحق أرباح يعي الفوركس يحتاج وقت

. تقبل مروري أخي الفاضل في موضوع أخر إنشاء الله

wentwor
04-15-2016, 17:34
السلام عليكم و رحمة الله
في راي الشخصي اكبر الخاسرون في سوق الفوركس هم المتوافدون الجدد على هدا السوق
لانهم يدهلون صفقات بدون اي تحليل و راس المال يكون صغير و لا يتحمل تقلب السوق

samir011
04-15-2016, 17:36
السلام عليكم اخى الحبيب الكل فى الفوركس رابح وخسار لا يوجد رابح دائماً ولا خاسر دئماً ألاغير الملتزم بقوانين السوق

احمد عبد الباسط
04-30-2016, 03:29
طبيعة المجال انة بيحتوى على نسبة مخاطرة عالية
لذا ستجد مجموع الخاسرين فى جميع انحاء العالم النسسبة تعدى تقريبا 95%
و 5% فقط هو الرابحون
ولكن تعلم اولا اسرار وفن التداول ربما تكون انت يوما ما من النسبة القليلة الرابحة

mona22
05-04-2016, 21:56
تحياتي لكم انا حاسس الن الموضوع دة مكرر بس انا قلت فبل كدة ان الموضوع نسبي ولا يهمك في اي شئ اذا كان الناس بتخسر او بتكسب ممكن يكون الناس ككلها بتكسب وانت خسران وممكن يكون العكس انت اهتم ب امورك انت تحياتي اخي او تقبل مروري

mezo55
05-05-2016, 11:44
تحياتي لكم شكرا لك اخي على الموضوع الرائعاعتقد ان الخاسرون هم الأكثر لأن معظم الناسمصابة بالتسرع عايزة تكسب من غير ما تتعلمربنا يوفقك اتمني اني اكون فيدتك اخي

menaa
05-08-2016, 11:12
مرحبا اخي طبعا اخي الخاسرون هم النسبة الكبيرة في المجال و دلك نظرا لعدة عوامل و بالنسبة ليلازلت اتعلم في الحساب الديمو كي اجد استراتيجية لاعمل بها و بالتوفيق لك. تحياتي اخي او تقبل مروري

nader6
05-08-2016, 11:58
السلام عليكم اخي الكريم في رايي الربح و الخسارة بتختلف من متاجر الي اخر بسبب اختلاف الخبرات واختلاف اسلوب المتاجرة من تاجر الي اخرايضا بسبب اختلاف التحليل والتعامل مع الاخبار من تاجر الي اخرالاكثر ربحا هو الاكثر اجتهادا والاكثر تعلما اتمني اني اكون فيدتك اخي

mona22
05-08-2016, 13:21
مرحبا اخي وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتهنورت المنتدى اخى الكريمكان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجاليارب حد يقدر يفيدك من الاعضاءوبالتوفيق لك وللجميعتقبل مرورى اتمني اني اكون فيدتك اخي

yousse
05-08-2016, 17:28
يمكنك أنتتسأل كفم تريد ستجد الجواب الدي تريد هون اى في الانتداء وسيسعدونك على أن تجده ولكن عليك أخي أن تكون موجتهد

ghost.mastar
05-08-2016, 18:03
اعتقد انه لا يهم اى الفريقين هم الاكثر الذين يربحون ام الذين يخسرون لان سبب تواجدنا كلنا هنا هو التعليم فى المقام الاول وليس من هو الاكثر الرابح ام الخاسر ولكن انا ارى ان الاكثر من خلال النظر الخاسرون لان الكل مبتدئ فلازم نحقق خساره