PDA

View Full Version : ارجو التوضيح

forexBOSS
06-27-2012, 19:14
السلام عليكم
ما معنى المتاجره وقت الاخبار؟ سمعت عن هذا الموضوع كثيرا و لم افهمه و ايضا سمعت ان البونص يلغى فى حاله المتاجره وقت الاخبار ما معنى ذلك هل معناها وقت نزول خبر ما؟ طب مكل شويه بينزل اخبار ارجو الافاده و شكرا للجميع

كريم
06-27-2012, 20:41
المتاجره وقت الأخبار معناها انه بيكون بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك

و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير و تقوم بناء الخبر بالبيع او الشراء و عليك باستخدام

الأخبار القوية فقط و البونص لا يلغى بالمتاجره على الخبر و ده امر شخصي و اي استفسار فأنا موجود و الله يوفق الجميع

Smart
06-27-2012, 20:49
ثوانى بقى عشان الموضوع مش واضح بالضبط
انت بتسئل كمبتدىء ماهى المتاجره وقت الاخبار
ام ان سؤالك خاص بالبونص...ولا خاص بسياسه شركه انستا بخصوص المتاجره وقت الاخبار
ياريتك توضح عشان اعرف اضع الموضوع فين بالضبط...وارد عليك ازاى

ana1990
06-27-2012, 21:06
بص انا هقسم الموضوض و احاول افهمك لان شكلك عندك جزء بايظ خالص

ما معنى المتاجره وقت الاخبار؟
يعني تتابع اخبار الاقتصاد و تشوف تاثيرها على السوق بمعنى مثلا اليونان بتسقط يبقى اليورو هيقل و هكذا مع كل الاخبار عن كل البلاد

سمعت ان البونص يلغى فى حاله المتاجره وقت الاخبار ما معنى ذلك هل معناها وقت نزول خبر ما؟
معرفش انت سمعت كده من مين بس هو فتاب او فشار كبير البونص ملوش اي علاقه بالاخبار دي حاجه و دي حاجه تانيه خالص حتى مفيش حاجه ممكن تربطهم ببعض

طب مكل شويه بينزل اخبار ارجو الافاده و شكرا للجميع
اديك نت قولتها بنفسك متجيش و ايه علاقة البونص اساسا عموما الموضوعين البونص و الاخبار ملهمش علاقه ببعض

deadlyfox
06-27-2012, 23:45
المتاجرة وقت الاخبار هى لما بيكون خبر مهم موجود وبياثر على السوق فانت بتخش فى صفقه سواء بيع او شراء مثل البطاله
ودى تقريبا شركه انستا فوركس بتسمح بنسبه معينه من المتاجرة وقت الاخبار

forexBOSS
06-28-2012, 02:44
لقد اتضحت الروئيه و شكرا للجميع انا مبتدا و كنت اخاف جدا ان يضيع الربح على البونص بسبب الاخبار اما بالنسبه لمن قال لى هذا فهو مندوب من شركه انستا فوركس و قال لى هذا بالتحديد اى متاجرة وقت الاخبار بيتم خصم ربحها
والمقصود بالمتاجرة وقت الاخبار انك قبل الخبر بكام دقيقة تحط اوامر معلقة وتتنفذ وقت الخبر
اما لو انت فاتح صفقات قبل الخبر ده عادى
فما قولكم؟

sami
06-28-2012, 03:01
المتاجرة و قت الأخبار أي الدخول في صفقة حال صدور الخبر بيع أو شراء حسب نتيجة الخبر،و المتاجرة و قت الأخبار الهامة كنسبة الفائدة أو مبيعات التجزئة أو نسبة الوظائف في القطاع غير الزراعية غالبا ما تتبعها حركة قوية في السوق خاصة إذا جاءت النتائج عكس المتوقع يحاول المضارب أن يستفيد منها،أما عن إذا ما كانت أرباح البونص تلغى عند المتاجرة و قت الخبر أو لا فليس لدي أدنى فكرة

kingman
06-28-2012, 03:19

هو سؤال مركب فى نواحى عدة
اولا المتاجرة وقت الأخبار معناه الأستفادة من الأخبار فى التداول وحركتها الكبيرة التى تحدثه فى الأسعار
وفيه تجار بيحللوا الخبر ويدخلوا على نتيجته ودى طريقة صعبة وعايزة محترفين وفيه بيستخدم طريقة الأوامر المعلقة قبل الخبر بثوانى
بخصوص انستا المتاجرة على الأخبار ماتزيدش عن 10 فى المية من حجم ايداعك
بالنسبة للبونص انه هيتلغى فى حالة المتاجرة على الأخبار ان شاء الله تفيدك الأدارة بخصوص هذه الجزئية

amrmorasamir
06-28-2012, 04:27
المتاجره وقت الأخبار معناها انه بيكون بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك

و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير و تقوم بناء الخبر بالبيع او الشراء و عليك باستخدام

الأخبار القوية فقط و البونص لا يلغى بالمتاجره على الخبر و ده امر شخصي و اي استفسار فأنا موجود و الله يوفق الجميع

لو دخلت على الاخبار فى شركه انستا هيلغوا الربح اول مره وفى تانى مره لو عملتها برده هيلغوا الربح والبونص ويبقى رصيدك صفر وده عن تجربه شخصيه

dodovedo
06-28-2012, 08:32
اخى الكريم
لما بينزل خبر قوى بياثر على السوق
اما يرتفع سعر العمله بشكل حاد او يهبط
بشكل حاد هنا ياتى المتاجره وقت الاخبار
اما ادخل بايع او مشترى
تقبل ودى ومرورى

ana1990
06-28-2012, 15:24
لقد اتضحت الروئيه و شكرا للجميع انا مبتدا و كنت اخاف جدا ان يضيع الربح على البونص بسبب الاخبار اما بالنسبه لمن قال لى هذا فهو مندوب من شركه انستا فوركس و قال لى هذا بالتحديد اى متاجرة وقت الاخبار بيتم خصم ربحها
والمقصود بالمتاجرة وقت الاخبار انك قبل الخبر بكام دقيقة تحط اوامر معلقة وتتنفذ وقت الخبر
فما قولكم؟
متهيالي حضرتك الافضل تقرا كام كتاب تتعلم منهم قبل اخر الشهر علشان تستلم البونص تتاجر بيه لانك مش هتقدر تتاجر بمعلومات قليله عموما انا معرفش اوي في موضوع الاخبار لكن خلي بالك ان في شركات وقت الاخبار بترفع الاسبريد و ممكن يوصل ل10 نقاط علشان كده منصحكش تعتمد على متاجرة الاخبار

dollyabdallah
06-28-2012, 15:42
فعلا المتاجره وقت الاخبار هى انك تكو ن عارف اقتصاد كل دوله فى اى اتجته هل فى انخفاض ام فى ارتفاع

p2000
06-28-2012, 15:58
من وجهة نظرى ان الاخبار الاقتصاديه بتؤثر على العملات الحاصة بكل دوله ودا طبعا بيؤثر على تجارة الفوركس وصعود وهبوط السعر بناءا على أقتصاد الدوله التى تتعامل بهذه العمله...

elazez
06-29-2012, 00:24
من العوامل اللي بتاثر علي حرة سعر العملة
الاخبار سواء الاقتصادية او السياسية
وبيكون ليها تاثير واضح في حركة العملة

nrgslawi
06-29-2012, 12:24
مفهوم المتاجر بالاخبار هو ان تستغل حدث اقتصادي او سياسي او رياضي مهما يكون نوع الخبر لكن يكون له تاثير مباشر على حالة السوق اما بارتفاع العملة او انخفاضها

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 06:58
مهم جدا متابعة الخبار اثناء العمل
لانه يساعدك على الربح بحد كبير
لانه ف اي وقت بيجي خبر قوي جدا بيأثر على السوق

derfcase
07-05-2012, 14:26
حقيقة انا اعرف ان الذي يحسب وقت الاخبار هو 10 بالمائة فقط من الارباح
و لكن لا اعلم ان البونص يتم الغاءه في حالة المتاجرة وقت الاخبار

magic777
07-05-2012, 15:13
انا اقدر اجاوبك على جزئيه المتاجره وقت الاخبار هو ان فيه بعض المتاجريين بيكون طريقه متاجرتهم مبنيه على الاخبار
اللي بتكون موجوده في المفكره الاقتصاديه واللي بيكون معروف مواعيدها مسبقا
هما هنا بيحللوا الاخبار دي على حسب مستواهم في التحليل الاساسي او بطرق خاصه بهم
وبيفتحوا صفقات قبل الخبر او وقت الخبر نفسه بناء على تحليلهم لهذه الاخبار

safiforex
07-05-2012, 17:09
انا اقدر اجاوبك على جزئيه المتاجره وقت الاخبار هو ان فيه بعض المتاجريين بيكون طريقه متاجرتهم مبنيه على الاخبار
اللي بتكون موجوده في المفكره الاقتصاديه واللي بيكون معروف مواعيدها مسبقا
هما هنا بيحللوا الاخبار دي على حسب مستواهم في التحليل الاساسي او بطرق خاصه بهم
وبيفتحوا صفقات قبل الخبر او وقت الخبر نفسه بناء على تحليلهم لهذه الاخبار
بالفعل اخي الكريم فالذي يعتمد على المتاجرة على الاخبار فهذا ظاهر ، انه بيعتمد على المفكرة الاقتصادية ليرى الاخبار و وقتها ، و بالتالي فانه يتتبع الاخبار المتعلقة بهذا الاخبر
لكي يتكون له فكرة جيدة عن ما سيؤدي هذا الخبر و بالتالي فانه يعتمد عليه لوضع صفقة على حسب الخير
و يمكن ان يكون الخبر في واد و السعر في واد لهذا فانا لا اعتمد على الاخبرار

thestarboy
07-06-2012, 00:08
المتاجره وقت الاخبار يعني يا اخي لو فيه خبر مهم وقوي وممكن يأثر علي العمله فأنت ممكن تفتح الصفقه وقتها
انما بخصوص البونص يتلغي ده انا اعتقد انه كلام مش سليم اطلاقا لان ده مينفعش اصلا

forex man
07-06-2012, 00:25
لو دخلت على الاخبار فى شركه انستا هيلغوا الربح اول مره وفى تانى مره لو عملتها برده هيلغوا الربح والبونص ويبقى رصيدك صفر وده عن تجربه شخصيه

اعتقد هيا دى النقطه تاى كان لسه عليها غموض فى الموضوع
والى انا كمان كنت عايز اعرفها والى هيا سياسه انستا وقت الخبر
تحياتى

KOGI
07-12-2012, 04:15
شوف اخى الكريم المتاجرة وقت الاخبار او ما يعرف بالتحليل الاساسى هو لما بيكون خبر مهم موجود وبياثر على السوق فانت بتخش فى صفقه سواء بيع او شراء على حسب نوع وقوة الخبر ده
وتقبل مرورى اخى الكريم

mrxr00t3d
07-12-2012, 04:56
بالنسبة للبونص انه لا يلغى عند المتاجرة وقت الاخبار
و المقصود بالمتاجرة وقت الاخبار اي وقت نزول خبر كانخفاض سعر او اي شيء

mohamed yossef
07-13-2012, 21:36
هناك اجندة اقتصادية اخى الكريم تتضمن مواعيد صدور اخبار مععينة خاصة بالدول التى نضارب على عملاتها
وهناك مضاربين يقوموا بانتظار تلك الاخبار ومتابعة مردودها فى السوق
كيف ستؤثر على السوق
ثم يقوموا بملاحقتها واقتناص النقاط عن طريقها لان بعض الاخبار تحرك السوق حركات قوية

spiderxp
07-21-2012, 23:28
المتاجرة وقت الاخبار خطيرة بصراحه منصحش اي واحد يتاجر ساعه الاخبار لانه محرك فظيع لحركة الازوااج

2x1
07-21-2012, 23:34
ليس هناك اي علاقة بالمتاجرة وقت صدور الخبر بالبونص لكن انا توقعت او ستنتجت ان المقصود بذلك وانت قد فهمتة غلط وارجو من يفه شيئ خاطي ان يسال فية ولا ينشرة علي انة حقيقة هو ان وقت صدور الخبر بيكون خطر المتاجرة ويجوز ان تخسر البونص اذ لم تكن حذر في تجارتك لهذا ينصح ان تنتظر قليلا وتفتح بعد الخبر اي صفقة ولا تفتح الصفقة وقتها

Aker001
07-21-2012, 23:36
وقت الاخبار او ما يعرف بالتحليل الاساسى هو لما بيكون خبر مهم موجود وبياثر على السوق
فانت بتخش فى صفقه سواء بيع او شراء على حسب نوع وقوة الخبر ده

dodovedo
07-22-2012, 01:11
اخى الكريم
الاخبار لما بتنزل بتاثر على السوق
فى وقت نزولها فى اخبار تاثيرها قوى وفى اخبار تاثيرها ضعيق
حسب الخبر
تقبل احترامى

khaledforex
07-22-2012, 02:16
يجب الابتعاد التام عن المتاجرة وقت الأخبار لعدة اسباب:
1_ستجد السعر فى حالة جنون ارتفاع مفاجىء ثم نزول مباغت
2- معظم الشركات تضع اسبريد عالى جدا ومبالغ فية وقت الأخبار
3-لن تستطيع اغلاق الصفقة وقت الأخبار عندما ينعكس عليك السعر وتريد ان توقف نزيف الخسارة
4- معظم الشركات قد تلغى ربحك بسبب عدم السماح بالمتاجرة وقت الأخبار

mage
07-22-2012, 03:11
ايون يا اخى سيتم الغاء الربح من البونص لانه الشركة تمنع العمل فى وقت الاخبار واعتقد ان هذه القوانين واضحة من قبل ان تبدا العمل مع هذه الشركة وعليك ان تختار بنفسك ان كنت تريد العمل معهم ام لا

bodda.2011
07-22-2012, 06:33
معناها انه بيكون بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك

derfcase
07-22-2012, 07:29
يجب الابتعاد التام عن المتاجرة وقت الأخبار لعدة اسباب:
1_ستجد السعر فى حالة جنون ارتفاع مفاجىء ثم نزول مباغت
2- معظم الشركات تضع اسبريد عالى جدا ومبالغ فية وقت الأخبار
3-لن تستطيع اغلاق الصفقة وقت الأخبار عندما ينعكس عليك السعر وتريد ان توقف نزيف الخسارة
4- معظم الشركات قد تلغى ربحك بسبب عدم السماح بالمتاجرة وقت الأخبار

اوافقك الراي اخي الكريم
khaledforex
و ان كنت افضل التداول في وقت الاخبار و لكن بلوتات صغيرة و اهداف صغيرة ايضا لا تتعدي ال 20 نقطة - حيث تكون حركة السوق في ذلك الوقت
متوافقة الي حد كبير مع اشارات التحليل الفني

forex4ever
07-22-2012, 09:32
انا مش عارف اصلا الناس بتدخل مع الخبر ازاي الموضوع صعب جدا وممكن يخسر الواحد كتير من راس ماله لو كان الخبر مش في صالح الصفقة انا ببعد خالص عن فتح اي صفقات وقت الاخبار
وبريح مخي من الخطورة المبالغ فيها

2x1
07-22-2012, 09:54

طيب اية هو اللي مش مخالف يعني اية فايدة الاخبار اذا مكناش نتاجر عليها ارجو التوضيح يعني امتي مسموح ليا بالمتاجرة بعد الخبر بقد اية مثلا

alkatom
07-22-2012, 10:21
أن أعرف أنا وقت صدور الأخبار القوية تكون هناك عملية إعادة تسعير متكررة
لم أسمع قط أن هناك شركة تمنع التداول وقت الأخبار

Looser
07-22-2012, 13:59
المتاجرة وقت الأخبار تعتبر للمحترفين فقط وليس أي محترف *
و إنه لا يجب الإعتماد بتاتا على التوقعات الخاصة بالأخبار *
لأنه شيء خطير ومخاطرة كبيرة *
لذا الأفضل الإبتعاد عن المتاجرة وقت الأخبار * المهم في الموضوع التالي حسب رأي المتواضع

1- في بداية كل إسبوع يمكنك الإستفادة بشكل عام من المفكرة
لتعرف الشكل العام للنتائج المتوقعة لزوج معين من خلال الأخبار الخاصة به
* وهذا توقعات فقط *
يمكنك فقط الإستنباط تقريبا من مجموع التوقعات الجيدة بالنسبة للسيئة

3- هناك 3 أنواع من الأخبار برأي :

a. خبر مؤثر مثل الفائدة والتوظيف والبطالة وماشابه ذلك من الاخبار المؤثرة بشكل كبير على حركة الزوج بشكل عام ولمدة طويلة وليست لحظية

* والدليل على ذلك ما يحدث الأن على الدولار واليورو والأسترالي مثلا
حيث تخفيض الفائدة على الدولار جعل المتاجرين يتجهون للإستفادة من العملات التي لم تخفض الفائدة بعد مثل اليورو والإسترالي *
لذلك هي عملات قوية الأن جدا

b. خبر قوي جدا وتأثيره 90 % قد إنتهي
حتى قبل ظهور الخبر *
هذه الأخبار التي تتسرب ويتوقع فيها الخبراء بدرجة كبيرة جدا نتائجها خلال المؤتمرات أو المحادثات التلفزيونية لمحافظي البنوك أو الحكومات *
وهو ما حصل مع الدولار عندما تحدث برنانكي ومع الإسترليني عندما تم تسريب خبر الفائدة عليه بإنها سوف تنخفض *
مما أدى لبيع كمبات كبيرة من هذه العملات
ونزل الزوج تقريبا 400 نقطة بالنسبة للإسترليني خلال 4 ساعات تقريبا

c. خبر قوي لحظي غير متوقع مفاجيء * وهو خبر يتوقع مثلا
أن التوظيف سيكون 18
كما حصل مع الكندي أخر خبر له
ولكن النتيجة كانت حسب ما أذكر 38
مما أدى إلى صعود الزوج بشكل مفاجيء تقريبا 70 نقطة خلال لحظات *
وهذا عكس التوقع * لذلك هنا الخطر يكمن

لذا المتاجرة وقت الأخبار هي متاجرة صعبة * ويلزمها خبرة كبيرة
ويحدث تذبذب عالي وقت الأخبار المهمة
قد تؤدي بسهولة إلي ضرب الستوب *
هذا بالإضافة إلى أن بعض الشركات
لا تضمن لك ضرب الستوب أصلا في حالة تدفق كمية سيولة عالية جدا بعض الأحيان
وهنا تكمن المشكلة

أما بالنسبة للأرباح وقت الأخبار * فهي فعلا جيدة إن كانت في صالحك *
لقد عملت بها لفترة ولحظة صدور الخبر دخلت معاه * وكانت لنتائج رائعة وتصل لدرجة كبيرة من النجاح * ولكن صادفتني مشكلة صدور أكثر من خبر في نفس اللحظة والإنعكاس *
مما تسبب في خسارة *
لذا إبتعدت بشكل كبير الان عن الأخبار لأنها مخااااطرة من تجربتي وبعد سؤال المحترفين أيضا

sabre
07-22-2012, 14:04
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
المتاجرة وقت الاخبار يستغلها بعض
المتاجرين علشان التحركات بتكون سريعه وكبيرة وبيحاولو يكسبو من كدة اما موضوع الحذر من التجارة وقت الاخبار فى شركه انستا فهم يقولون انهم يسمحون لك بربح 10% قفط وقط الارباح

dent
07-22-2012, 14:12
المتاجره يعنى قببل الخبر بدقيقه او 2
هى ممكن تكسبك كتير فعلا بس ممكن تخسر راس مالك كله
لان السعر لايحترم التحليل الفنى فى هذا الوقت كممكن تحرك 200 نقطه فى اقل من ربع ساعه فنصيحه منى تجنب المتاجره وقت الاخبار

mohamed1happy
07-22-2012, 17:32
نعم المتاجرة وقت الاخبار يعتبر خطأ هنا في الشركة
والشركة من حقها في ذلك الوقت ان تسحب البونص منك

eagles
07-23-2012, 01:50
السلام عليكم
ما معنى المتاجره وقت الاخبار؟ سمعت عن هذا الموضوع كثيرا و لم افهمه و ايضا سمعت ان البونص يلغى فى حاله المتاجره وقت الاخبار ما معنى ذلك هل معناها وقت نزول خبر ما؟ طب مكل شويه بينزل اخبار ارجو الافاده و شكرا للجميع

السلام عليكم

المتاجرة في الاخبار هو عندما نسمع انه هناك خيرمؤتر يكون اجابي او سلبي ونتاجر في دلك الوقت

eng2012
07-23-2012, 02:09
معنى المتاجره وقت الاخبار انه يكون مثلا فى خبر على عمله ما ولتكن الدولار فى تمام الساعه 3 وانت تكون قد فتحت صفقه على هذه العمله ولكتكن مثلا الساعه2.30 وعندما جاء وقت الخبر كانت صفقتك ماذالت مفتوحه وذلك يجعل صفقتك فى منتهى الخطوره لانها مفتوحه ساعه صدور خبر وعليك ان تغلقها سريعا

spiderxp
07-24-2012, 01:26
هيا شكلها كدا بتتلغي وقت الاخبار يابهوااات

peter
07-24-2012, 12:25
دي مش حاجه اجباريه او مخالفه للقوانين
لكن الخبراء ينصحون بعدم التداول وقت الخبر لكي لا تخسر

منصور
07-24-2012, 20:11
يا ريت تخلي بالك جداااا لان المتاجرة وقت الاخبار تدمير للحساب او ارباح محترمة وبالنسبة لسياسة انستا فوركس وقت الاخبار المشرفين هيكونوا علي علم اكتر

sky44
07-25-2012, 16:13
السلام عليكم . مهنى المتاجرة وقت الاخبار يعني ان تقوم بفتح صفقاتك في وقت صدور الخبر و اغلاقها بعده مباشرة لاكنني اعتقد ان المتاجرة في هدا الوقت محظورة من طرف شركة انستافوركس و الله اعلم

nour7
07-25-2012, 18:30
الأخبار تؤثر في الاقتصاد
فإذا أذيع خبر قوي في دولة معينة تؤثر في العملة الأساسية لهذه الدولة وللمنطقة التي تنتمي إليها
لذا نشاهد نزول أو صعود حاد مباشرة بعد صدور هذه الأخبار
وتتبع هذه الأخبار يمكنها من معرفة أوقات الدخول في الصفقات

Rami
07-26-2012, 01:05
انك تتاجر وقت
صدور الاخبار والحركة السعرية بتكون عنيفة جدا
بارك الله فى جهودكم الكريمة

apolo
07-26-2012, 01:24
بمعنى انك تدخل السوق في وقت يكون فيه صدور للاخبار التي من شانها احداث تغييرات على السوق سواء في سرعة حركته

او تغير اتجاهه .. وعليه يرجى منك تجنب هذا الوقت في تجارتك

osama00971
07-28-2012, 16:45
تابع اخي الاخبار جيدا حتى
من مواقعها المتخصصة

Aker001
07-28-2012, 16:48
المتاجرة وقت الاخبار يستغلها بعض
المتاجرين علشان التحركات بتكون سريعه وكبيرة وبيحاولو يكسبو
من كدة اما موضوع التجارة وقت الاخبار فى شركه انستا
فهذا ممنوع

EngAhmed
07-28-2012, 20:16
السلام عليكم

موضوع المتاجرة وقت الاخبار دا حرية محدش يقدر يحكمك فيه والبونص لا يلغى اى وقت ايا كان:accute:

medmedooo
07-28-2012, 22:41
فما قولكم؟

basom59
07-30-2012, 13:38
اعتقد ان انستا بتمنع التداول وقت الاخبار يعني الاوامر المعلقة بس بشكل عام التدول وقت الاخبار جامد جدا وممكن في خبر او اتنين تدبل الحساب

willy
07-31-2012, 05:42
مفيش اي اجابة شافية ووافية للعضو الذي يسال طيب ماهي الاخبار التي لايمكن التداول معها لان كل ساعة تقريبا يوجد خبر ولا الاخبار القوية بس افيدونا ولانريد تسطير كلمات فقط

hossam hossam
07-31-2012, 07:33
انا سمعت انه بيتحسب 10 في الميه من الارباح فقط ومش عارف ليه وانا اعرف
ميعاد الخبر ازي ياريت حد يوضح المعلومه دي

thunderfot
08-07-2012, 12:23
نعم المتاجرة وقت الاخبار يعتبر خطأ هنا في الشركة
والشركة من حقها في ذلك الوقت ان تسحب البونص منك

ايون يا اخى سيتم الغاء الربح من البونص لانه الشركة تمنع العمل فى وقت الاخبار واعتقد ان هذه القوانين واضحة من قبل ان تبدا العمل مع هذه الشركة وعليك ان تختار بنفسك ان كنت تريد العمل معهم ام لا

هل من الممكن معرفة اي نوع من الاخبار هل هي القويه جدا ام كل الاخبار - وهل المقصود قبل الخبر بدقيقه ا 2 وبعد الخبر بدقيقه او 2 ولا ماذا انا احترت بالرغم انني لم اتاجر على منصة انستا واحب اعرف قبل ان اتاجر

ahrou
08-07-2012, 13:39
يعمي وقت الأخبار الإقتصادية المهمة التي بإمكانها أن تكون لها تأتيرات مهمة على العمل وعلى اقتثصاد الدول يا أخي

MohamedAdel
08-08-2012, 10:36
المتاجرة وقت الاخبار هى لما بيكون خبر مهم موجود وبياثر على السوق فانت بتخش فى صفقه سواء بيع او شراء مثل البطاله

HOUSAMMI
08-08-2012, 12:57
بسم الله

كل دول العالم بتصدر نشرات اخبار زى عندنا كدة نشرة 9

وبعض الهيئات الكبرى زى البنوك المركزية وبيوتالمال بتصدب اخبار برضة

هدا هو المقصود بوقت الاخبار

master_egypt
08-08-2012, 14:27
مفيش اى اخبار يا اخواتى عن يوم الدفع للجميع هيكون امته لانى كل ما افتح موضوع اسال فيه يغلق من قبل الاشراف وفى الحقيقه قلقان جدا الشهر ده واول شهر اسحب من المنتدى ربنا يسترها معانا

aggg
08-08-2012, 16:15
يا جماعة انا كدة اتلخبط انا كمان
يعنى فيى بعض المشاركات بنقول عادى مهو طبيعى اى سوق عشان يتحرك سواء صعودا او هبوطا مهو طبيعى يكون على اخبار امال حيكون على شوربة
امال اية بقى لو تاجرت على الاخبار نلغى ونشيل ونحط
يا اخوانا مكن فضلكم هذا الكلام غير منطقى اطلاقا
والراجل اللى سئل كان سؤالة واضح جدااا مافيهوش لبس
وحتى الان لا اجابة مؤكدة
نرجوا من المختصين اما الاثبات او النفى
شكرا

mahyfxxx
08-09-2012, 15:35
متهيالى دة هدف كل واحد فى هذا المنتدى هو الربح معتقدش ان فى حد عاوز خسارة

roukhou
08-11-2012, 08:29
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

hend
08-11-2012, 15:37
بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك
و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير و تقوم بناء الخبر
بالبيع او الشراء و عليك باستخدام الأخبار القوية فقط

magic777
08-11-2012, 19:38
بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك
و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير و تقوم بناء الخبر
بالبيع او الشراء و عليك باستخدام الأخبار القوية فقط

وانت لو مش عاوز تتاجر على الاخبار برده لازم تعرف مواعيدها هنا وتأثيرها بيكون ازاي على العمله علشان على الاقل
تتجنب العمل في اوقاتها او تساعدك المعلومات دي في فلتره تحليلك الخاص للعمله

master_egypt
08-11-2012, 23:31
بص يا اخى السوق بيتحرك بناء على طلبات العرض والطلب على اى سلعه مهما كانت او اى عمله ايضا لكن الاخبار تعتبر محرك قوى جدا لاى عمله وبيظهر تاثيرها على فترات طويله يقدر يتقنها كل من شغال على فريم كبير فقط

nadir21
08-11-2012, 23:35
يقصد ان المتاجرة وقت الاخبار تجعل الاسعار تختلف فممكن ترتفع او ممكن تنخفص وبالتالي المتداولون يعملون على تجنب السوق وقت الاخبار حتى يظهر الخبر وما مدى تأثيره على السوق وعليك بتتبع ومعرفة اوقات نزول الاخبار لأنه تفيد في التداول
اما البونص يحذف وقت التداول عند نزول الاخبار اصلا لم اعرفها

marouansteph
08-12-2012, 19:16
سلام عليكم ورحمة الله و بركاته
انا اول مرة بسمع حاجة زي دي
على كل حال شكرا للاخوة على للافادة

simsimou213
08-12-2012, 19:31
نعم يجنب المتاجرة وقت الأخبار لأن الخبر يِثر على السعر فمثلا تكون صفقتك في إتجاه صاعد للسعر ويجي خبر سلبي راحتك عليك يا باشا

master_egypt
08-13-2012, 00:57
اخى السوق بيتحرك بناءا على العرض والطلب واللى بيحرك السوق بقوه ويحدد اتجاه اى عمله هى الاخبار ده اللى انا فهمته من خلال شغلى ومتابعتى للفوركس بشكل كامل ومش عارف وجهه نظرى صحيحه ام خاطئه

MC BEN
08-13-2012, 01:55
السلام عليكم بارك الله فيك اخي الدخلو في وقت الاخبار و العمل في نفس الوقت قد
يكون خطيرا على المبتدئين لان هذا قد يكون مغامرة بكل الربح وقد تكون الخسارة كبيرة ومؤثرة

محمود
08-13-2012, 01:57
مانوع الحساب الدي يتم علية احتساب البونص وحساب تجريبي ولا حساب تداول وكيفية ربطة في المنتدى وربط منتدى في الموقع
بخصوص فتح حساب بشركة انستا فوركس ونطام حسب النقاط نوع الحساب مجاني ولا حساب تداول حقيقي ويجب وضع فلوس في

Lotus-FX
08-13-2012, 04:45
اخي طبعا تصدر اخبار ، وهي التي تؤثر على حركة السووق بعض الاحيان
و من عرف كيف يستغل هدا الخبر لصالحه سووف يربح

BaHaa FxTr
08-13-2012, 05:18
الاهم من انتظار الاخبار معرفه كيفيه الاستفاده منها وتكون مؤكده او لا لتحليلك او مغايره ليه وده لوحده جزي من مبادئ التحليل الاساسي او المالي واللي يجب ان يكون جميع المتداولين لي خلفيه بيه

محب الصحابه
08-13-2012, 06:16

واي سؤال تفضل

izalid
08-13-2012, 06:24
كل شركة التى تستغل معها و سياستها هناك بعض شركات تقول ممنوع تداول اتناء الاخبار

و هناك شركة لا توجد لديها مشكلة لكن هناك عضو استلم البونص فى انستا و لما عمل صفقة اتناء الاخبر تم نقص الارباح من البونص ولما سال قالو انت عملت صفقة اتناء الاخبار

و طبعا انا ستغربت لهذا الامر اصلا اليوم كله اخبار

aminewactop
08-24-2012, 14:48

hesham itch
08-31-2012, 16:34
هناك بعض الاخبار التى تصدر سواء اقتصادية او سياسية والتى تؤثر على
حركة العملات والمتاجرة والمتاجرة وقت الاخبار ممنوعة فى انستا فوركس

mohamed alalfy
09-09-2012, 18:25
السلام عليكم
المتاجره وقت الاخبار
هى ان تربط بين الاخبار وبين التماجره فى سوق الفوركس
حيث ان كلا منهما يكمل الخر
فيجب ان تكون ملما بكل الاخبار التى
تدور من حولك
وشكر الله سعيكم

zasd
09-10-2012, 02:43
اخى الكريم
اما ادخل بايع او مشترى
تقبل ودى ومرورى

themystery
09-10-2012, 03:33
أظن انه من الطبيعي المتاجره اثناء الاخبار اما
البونص و علاقته ب ده
فمن المفروض انه موجود طبيعي
لكن انا لست متأكد من سؤالك بالتوفيق

houda najim
09-10-2012, 11:48
السلام عليكم

المتاجرة و قت الأخبار أي الدخول في صفقة حال صدور الخبر بيع أو شراء حسب نتيجة الخبر

بارك الله فيك

nour nagi
09-10-2012, 15:01
بعض الاخبار التى تصدر سواء
اقتصادية او سياسية والتى تؤثر على
حركة العملات والمتاجرة

hwida nada
09-15-2012, 12:00
والله يا اخوانى انا استفدت كتير جدا لما قرات الموضوع ده
وببقى سعيدة اوى لما بدخل موضوع واخرج منه بمعلومة
بس ليا سؤال ماهى مواعيد صدور الاخبار لان دى مهمة جدا
واى موقع موسوق فيه استطيع من خلاله الحصول على الخبر الصحيح

abo khater
09-15-2012, 12:50
شكرا اخي علي السوال
نعم اظن انه يمكن المتاجره بالبونص ويفضل ان يكون بونس كبير ميقلش ثلا عن 100 دولار

alkods5000
09-15-2012, 13:04
يا استاذا انا1990 براحه علينا شويه
احنا اغلبيتنا مبتدئين وبنسمع كلمة من هنا ع كلمة منا
فياريت تفهمونا براحه الله يخليكم

aladdensima
09-16-2012, 13:42
الموضوع ده اتكرر اكثر من مره وكل مره مش بلاقي اجابه زي التانيه ارجوا من الاداره ان تخصص موضوع لشرح شروط المتاجره بالبونص حتى لا نقع في خطأ او يلغي البونص من الميتا تريد دون ان نكون نقصد الخطأ الرجاء الاهتمتم من الاداره بعمل هذا الموضوع شروط المتاجره بالبونص

حوسام احمد
09-17-2012, 05:07
السلام عليكم
جزاك الله خيرا ..جعله الله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

ash988246
09-23-2012, 17:19
السلام عليكم

نصيحة لك ابتعد عن المتاجرة وقت الأخبار حيث تحتاج محترف له خبرة عالية مع السوق ومن كلامك يبدو أنك مبتدأ فحركة السعر تكون في درجة عالية من التذبذب وربما تصفر الحساب قبل أن تتضح اتجاه الأسعار .

fady10
09-23-2012, 21:03
ارى ان الموضوع مهم والتطرق الى مثل هذة الامور مفيد جدلمتاجره وقت الأخبار معناها انه بيكون بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك

اتمنى للجميع التوفيق وحظ اوفر واكتساب خبر ة كانوا يبحثوا عنها

simo512
09-26-2012, 02:53

anass
09-26-2012, 02:54
السلام عليكم
اخي انا مبتدئ و اشكرك على طرح هذا النقاش ليستفيد منه الجميع
و شكرا

asmaa omar
09-26-2012, 03:25
بالنسبه للتداول عمتا فى اى شركه وقت الاخبار فهو
امر صعب جدا ويجب عليك التعلم جيدا فى هذا الموضوع

rigiray
10-10-2012, 21:19
السلام عليكم اخي الكريم
اما ادخل بايع او مشترى
تقبل ودى ومرورى

mostafa ramy
10-13-2012, 23:52
اعتقد ان ادارة المنتدى قد وضحت انة حين صدور خبر قوى يؤثر على السوق بطريقة حادة
عندها لا يحتسب الربح ولكن كيف نعرف ان هذا الخبر يكون لة تاثير قوى او تاثيير ضعييف

shadows
10-14-2012, 00:10
السلام عليكم

السلام عليكم اخي الكريم
لا اعرف شيئا عن انالبونص يلغى اذا تاجرت وقت الاخبار
لكن الاخبار تصدر طوال اليوم يعني انت لازم تعرف كل خبر اي ساعة لازم ينزل
ممكن كل نصف ساعة يكون في خبر
على العموم الاخبار الاقتصادية ممكن تعرفها من اي موقع باسم الجدول الاقتصادي
موفق اخي

eletrebi
10-14-2012, 01:26
يا اخى الخبر دا خطا مليون فى المية اكيد
افرض نزل خبر وانت مش واخد بالك
هتخسر راس مالك كلو

RamiAlam
10-14-2012, 01:58
معنى المتاجرة وقت الاخبار يعني ان تقوم بفتح صفقاتك في وقت صدور الخبر و اغلاقها بعده مباشرة
لاكنني اعتقد ان المتاجرة في هدا الوقت محظورة من طرف شركة انستافوركس و الله اعلم

tharwat
10-14-2012, 02:32
لا اعرف شيئا عن انالبونص يلغى اذا تاجرت وقت الاخبار
لكن الاخبار تصدر طوال اليوم يعني انت لازم تعرف كل خبر اي ساعة لازم ينزل

MAGDY
10-14-2012, 02:36
السلام عليكم

المتاجرة وقت الأخبار .. يعنى فتح صفقات فى لحظات صدور الأخبار
مافيش حاجة اسمها البونص يتلغى وقت صدور الأخبار
البونص يتلغى فى حالة واحدة بس مافيش غيرها
لو خالفت قوانين المنتدى والشركة
تحياتى

lions
10-14-2012, 09:45
المتاجره وقت الاخبار انك بتستنى الاخبار القويه
وبتحدد لوين اتجاه السعر ذاهب وبعد هيك
بتشتري او بتبيع يعني اعتماد على الاخبار القويه باختصار

tharwat
10-14-2012, 10:07

joker7diaa
10-14-2012, 13:41

نعم المتاجرة وقت الاخبار تحتاج الى خبرة اكثر ومن يتاجرون وقت الاخبار دول بكونو محترفين فوركس يا معلم

yacrao
10-14-2012, 13:57
لا المعنى من هذا الاخبار ذات التاثير فقط
يعني الاخبار التي تكون التاثير بتاعها هايت

mohamedemara
10-14-2012, 14:56
بوجد بعض المواقع التى تصدر اخبار خاصه بالعملات الاجنبيه
ومعنى انك توقم بالتداول وقت الاخبار انك تقوم بفتح صفقات فى توقيت سوف يصدر به الخبر

y4x
10-14-2012, 17:15
اخى الاخبار بتاثر جدا على سوق الفوركس

ممكن خبر يقلب كل شئ لذلك لا متاجرة وقت الاخبار

اما البونص مفيش منه اى مشكله

mostafa ramy
10-14-2012, 17:43
يتوجب عليك عدم المتاجرة اثناء الاخبار الحادة التى تغير فى سعر العملة
بطريقة كبيرة مثال يتغير سعر العملة صعودا او هبوطا 200 او 300 نقطة
نتيجة الخبر وبذلك لا تحسب قيمة الربح سوى 10 %

keko
10-15-2012, 02:08
طبعا بالنسبه للمتاجره وقت الاخبار ان يكون هماك اخبار قويه ثؤثر على اقتصاد اى دوله من الدول مثل البطاله وغيرها
وانت تستطيع التعرف على ذه الاخبارمن خلال فوركس فاكتورى وبالنسبه للبونص فبصراحه انا اول مره امع عن هذا الموضوع وارجو التوضيح

mohamed10037
10-15-2012, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية والسلام اخوانى الاعزاء
انا اؤريد التوضيح من حضراتكم اكثر عن الفوركسوعن كيفية الربح عن طريق الفوركس

xtomorrow
10-18-2012, 13:49
يا جماعة ممكن توضيح حول مشروعية التداول على الاخبار في شركة انيستا ام لا يكمن
مسالة تعريف التحليل الاساسي خلاص فهمناها فممكن حد يوضح لينا السؤال فوق من فضلكم

ptczalat
10-20-2012, 13:55
اولا وقت الأخبار دة بيكون معروف جدا وتقدر بسهولة تعرفة عن طريق متابعة
النشرات الأخبارية اما البونص فا ما بيتسحبش لأن دي حرية في ناس بتفضل
المتاجرة وقت الأخبار وناس لأ

jamalsale
10-20-2012, 15:28
ليست هناك علاقة بين البونص و الاخبار فان تاجرة على الاخبار فستقوم الشرك بالغاء العملية
و هدا شيء طبيعي بسبب سياسة الشركة

noureen
10-21-2012, 11:20
السلام عليكم

نعم معناه وقت نزول خبر ما اذا كان سلبى او ايجابى
و لكنى لا انصحك به
تقبل احترمى

azifek
11-24-2012, 23:09
أخي الكريم
هناك مواقع تعرض أوقات صدور الأخبار و مدى تأثيرها
و انستا فوركس تمنع المتاجرة خلال 5 دقائق التي تلي صدور الخبر

radoinehajhouji
11-30-2012, 21:07
:bravo::bravo:مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيفيد المبتدءين في عالم الفوركس
جزاك الله بالف خير

houcinelamraki
12-03-2012, 20:01
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الموضوع جد طيب يستحق التشجيع
شكرا جزيلا

esam1230
12-03-2012, 20:58
الحمد لله الاخوة فدوك وياريت كدة فهمت النتا عايزو وشكرا لجميع الاعضاء

zaho
12-03-2012, 21:23
شكرا لهذه المعلومات هو مهم بالنسبة لنا
الله*يوفق*الجميع

med
12-04-2012, 00:49
لم أفهم أي شيء من كلامك

cash maker
12-04-2012, 01:06
انا لا اعلم ان كانت هذه المعلومة صحيحة حيث قمت بالمتاجرة على الاخبار من قبل
ولم يحدث شىء واذا كنت تسال عن كيفية المتاجرة على الاخبار فهى تتم من خلال مواقع الاخبار والاجندة الاقتصادية وستجدها متوفرة فى مواقع كثيرة

mahmoud1
12-04-2012, 01:10
المتاجرة وقت الاخبار يعنى فى اوقات بيكون فى اخبار قوية بتصدر على العملات الاخبار القوية بتحرك السعر قى وقت بسيط لو انت دخلت عملة صفقة وقت الاخبار وربحت منها فى بند فى الشركة انه الارباح ماتكونش اكتر من 10% بس مش كل فى كل الشركات البند دة موجود فى انستا

maroc_forix
12-07-2012, 14:17
ينصح بعدم المتاجرة وقت الأخبار لأن السوق يتحرك بسرعة 200 نقطة في إتجاه معين مثلا
مما قد يصيبك بخسائر فادحة

ahamed ali
12-07-2012, 15:09
وقت صدور الخبر بالبونص لكن انا توقعت او ستنتجت ان
المقصود بذلك وانت قد فهمتة غلط وارجو من يفه شيئ خاطي
ان يسال فية ولا ينشرة علي انة حقيقة هو ان وقت صدور الخبر
بيكون خطر المتاجرة ويجوز ان تخسر البونص اذ لم تكن حذر في تجارتك

ahmedsaied
12-13-2012, 04:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته المتاجرة وقت الاخبار يعنى تنتظر ظهور خبر يؤثر على زوج العمله مثلا اليورو تنتظر الاخبار التى تؤثر على صعود وهبوط اليورو مثل معدل الفائده ومعدل البطاله وتدخل فى الصفقه بناؤن على الخبر بالتوفيق

saloom100
12-14-2012, 04:38

FiFi
01-16-2013, 13:19
السلام عليك ورحمة الله وبركاته
المتاجره وقت الاخبرا اما تعود عليك هي الاخبار سلبا او اجابا
وهاي من احسن الاوقات ولكن في طريقه انك لازم تعلم بالخبر قبل صدوره وتحط ام ا شراء وا بيع حسب الخبر
لي راح ياثر ونتضر صدور الخبر ولما يصدر لا تقفل الفقه خليها في ازدايا لناك لو قفلتها يمكن ما تنحسب لك لانو وقت الاخبار

AhmedShawky1
01-16-2013, 13:20
والله موضوع مهم جدا وأعتقد إن كثير منا بحاجه إليه جزاكم الله خيرا وبالتوفيق للجميع

فيسبوك
01-16-2013, 14:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كويس جدا المعلومة دي
اتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

basom59
01-16-2013, 15:06
المتاجرة وقت الاخبار من اسرع التداولات اللي بتكسب بس المهم كيفية التعامل مع الخبر لابد ان تحترف التعامل مع الخبر وهناك اكثر من طريقة للتداول وقت الاخبار حسب الشركة المتعامل معها

meshmesh78
01-16-2013, 16:01

اعتقد انه المتاجره وقت اصدار خبر معين تقوم بالمتاجره بناءا عليه
حسب تأثير الخبر

وبالتوفيق للجميع

مارو
01-16-2013, 17:16
المتاجره وقت الأخبار معناها انه بيكون بتنزل اخبار عن اقتصاد كل دولة و مؤشر اسعار المستهلك

مروة
01-19-2013, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

admelmolto
01-24-2013, 04:30
لا ياباشا التداول وقت الاخبار عادي خالص مفيش اي مشاكل في ناس كثير بتقول بيتلغي البونص وفي ناس بتقول لا يحسب ليك الي بي 10%من المكسب
انا الي سمعته انه مينفعش تغلق الصفقه قبل 2دقيقه

forex.secret
01-24-2013, 14:00
والله يا اخى الكريم فعلا الواحد اساسا لازم يهتم بالاخبار وان شاء الله ربنا يوفقنا

Aya Ali
01-24-2013, 15:46
انا كمان كنت عاوزه اعرف اجابة السؤال ده وتابعت ردود الاعضاء واستفدت جدااااااااااااا
وبالتوفيق للجميع

free.person
01-26-2013, 16:51
يا اخى الكريم انك تدخل تتاجر وقت صدور الاخبار وبجد فى شركات كتير اوى اوى بتمنع التداول ساعه الاخبار بس انستا مش منهم

dody alex
01-27-2013, 16:37
الاخبار مجرد اخبار عن الصوق وتوضيح ارتفاع وانخفاض العملات مثلا خبر ان الدولر نزل او علي مثلا
فا عليك ان تستفيد من الخبر وتترجمه في المصلحه والمكسب وان تربح من خلال الاخبار

عمر رمضان
01-27-2013, 16:44
يا اخي نصيحة تجنب وقت صدور الخبر فممكن تدخل ويكون الخبر مزيف او شي يضيعك انت عليك تجنب ذالك والبعد عنه

zinamalqa
01-27-2013, 17:20
الاخبار يعني عندما يتحدث مسؤول مالي

مثلا برنانكي عندما يعطي تقريرا حول الاحداث الاقتصادية

يتاثر السوق كثييرا بالاحدااث

peep8
01-27-2013, 17:33
المتاجرة و قت الأخبار أي الدخول في صفقة حال صدور الخبر بيع أو شراء حسب نتيجة الخبر،و المتاجرة و قت الأخبار الهامة كنسبة الفائدة أو مبيعات التجزئة أو نسبة الوظائف في القطاع غير الزراعية غالبا ما تتبعها حركة قوية في السوق خاصة إذا جاءت النتائج عكس المتوقع يحاول المضارب أن يستفيد منها،أما عن إذا ما كانت أرباح البونص تلغى عند المتاجرة و قت الخبر أو لا فليس لدي أدنى فكره

محمود شبايك
01-27-2013, 18:36
التحليل الاخبارى على فكرة من اهم التحلايلات
الموجودة فى السوق انا خسرت على فكرة بسببها حوالى 60 دولار

sabel
01-28-2013, 05:38

شكرا اخي على ردك وانا كمان سمعت عن الكلام ده وسمعت انه وقت الاخبار بيتنقص من ربحك

dragonx
01-28-2013, 05:44
شكرا اخي على ردك وانا كمان سمعت عن الكلام ده وسمعت انه وقت الاخبار بيتنقص من ربحك

نعم كلام سليم نوعا ما بس وقت الاخبار في كثير من شركات الوساطة توقف التداول فاحذروا التداول وقت الاخبار

derar
02-10-2013, 12:59
مساء الخير
المتاجرة وقت الاخبار يعني
ولازم تكون عارف مواعيد الاخبار
وبتابعها من خلال المواقع المتخصصة

شيماء الشناوي
03-13-2013, 23:57

االسلام عليكم
شكرا اخي على الافاده فعلا دا بيحصل بيخسر البونص لو تاجر اثناء الاخبار

GHOST_07
03-14-2013, 00:07
السلام عليكم
لكل زوج أو عملة أخبار يومية تأثر فيها هناك أخبار مهمة وأخبار عادية
والمتاجرة في وقت صدور الخبر خطر جدا ربما يتجه السوق عكس توقع من الخبر

egmagician
03-14-2013, 00:07
اوقات الاخبار القوية سعر العملة بيرتفع او ينخفض على حسب نوع الخبر فممكن انت تحدد نوع الصفقة وتعملها معلقة وتتنفذ لوحدها

ميوية حسن
03-14-2013, 00:15
التداول وقت الأخبار يمثل أحد طرق التداول المعتمدة على فكرة أن الأخبار تحرك السوق. إصدار الأخبار الإيجابية يؤدى إلى زيادة أسعار العملات، وإصدار الأخبار السلبية يؤدى إلى هبوطها. وفقاً لذلك المصطلح فإن أى عوامل تؤثر فى قيمة الشركة تعتبر أخبار. مثال لذلك مؤشرات تحسين الوضع المالى للشركة (المؤشر الأساسى والذى هو جزء من تحليل السوق) تعتبر أخبار إيجابية للشركة

tazi larbi
03-14-2013, 00:50
السلام عليكم مشكور اخي الكريم على هدا السؤال وفيه نقطة هامة وهي فعلا هناك كل ساعة اخبار ام ان الاخبار المعنية هي الاقتصادية فقط نرجو من الاخوة الاعضاء انيفيدنا اما عن البونص لا اظن دلك والله الموفق

achrafraja
03-14-2013, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
على حد علمي المتاجره وقت الأخبار معناها انه بيكون بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير
وشكرا

Omaryat1
03-14-2013, 02:39
السلام عليكم و رحمة الله
أخي معناها أنه عليك أن لا تفتح صفقة يعني مع صدور خبر مهم ما

make
03-14-2013, 16:23
يعنى فى اخبار لما بتضهر السعر لازم ينزل او يطلع
فالوقت دا هنستفاد نقط

ehab_hassaan
03-14-2013, 18:25
المتاجرة وقت الاخبار موضوع مهم يجب توخي الحذر فية و لا تنشر ما سمعته لانه ليس له اساس من الصحة يعني مثلا السوق هيتحرك ازاي و تربح من غير خبر مؤثر .

karim12
03-14-2013, 18:28
التداول وقت الاخبار عادي خالص مفيش اي مشاكل في ناس كثير بتقول بيتلغي البونص وفي ناس بتقول لا يحسب ليك الي بي 10%من المكسب
انا الي سمعته انه مينفعش تغلق الصفقه قبل 2دقيقه

moselm2011
03-15-2013, 14:28
المتاجره وقت الاخبار اخى الكريم لها ناسها ومش اى حد
يقدر التعامل مع السوق وقتالاخبار الا بحذر شديييد

azerty
03-15-2013, 15:28
السلام عليكم
المتاجرة وقت الاخبار هو لما يصدر خبر مهم مؤثر على السوق هنا يمكنك تدخل فى صفقه سواء بيع او شراء
بحسب تحليلك للخبر و كيف سيؤتر على سير الزوج لمتاجر به بالتوفيق للجميع

BISO
03-15-2013, 15:36
وقت الأخبار معناها انه بيكون بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك

و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير و تقوم بناء الخبر بالبيع او الشراء
او لما بينزل خبر قوى بياثر على السوق
بشكل حاد

haitham
03-16-2013, 00:30
المتاجرة بالاخبار هو المتاجرة بالاعتماد على تحليلك لتاثير هذا الخبر على اسعار العمله وهذا النوع لايلغى البونص وليس له علاقه به وبالتوفيق للجميع

girges
03-16-2013, 01:36
لقد استفدت كثيرا من ردود الاخوة المحترفين
تقبل مرورى

hebkar
03-16-2013, 01:40
انا لا اعرف عن الغاء الربح وقت حدوث الاخبار
اول مره اسمع هذا الكلام ولكنى لا اعتقد به
تقبل مرورى وتحياتى

sam03
03-20-2013, 17:37
السلام عليكم

المتاجرة وقت الاخبار للمحترفين هي افضل وسيلة لتحقيق ارباح كبيرة في زمن قصير نسبيا ولكن بعض شركات التداول لا توافق على هذا لانه يسبب لها خسارة كبيرة ويضرها ان تغطي المراكز المفتوحة من جيبها الخاص اذا كان ولا بد انك تريد ان تتاجر وقت الاخبار فعليك ecn بروكر حيث ان هذه النوعيات من شركات التداول لا تتدخل ابدا باسلوبك فكما هي تحصل على نقاط منك فهي ايضا تحصل على عمولات

والله اعلم

mr.tunisiano
03-20-2013, 17:42
لا يلغى البونص وقت الأخبار
لكن كلما ما بتشاهد الاخبار إنت حتعرف كل جديد عن الأسعار
يعني حتقدر تواكب

ايهاب عادل
03-20-2013, 17:50
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك اخى الكريم المتاجره وقت الاخبار لها خطر كبير
والمحترفين فقط هم من يستطيعو الربح فى هذا اللوقت لتحليلهم الدقيق والبونص لايلغى
ان تاجرت وقت الاخبار ويمكنك الاعتماد فى ذلك على موقع فوركس فاكتورى وفوركس برو

ismail slimani
03-20-2013, 17:52
التجارة عن طريق الاخبار
تعتبر من اصعب الطرق لتتداول
ولعل الاسرع من حيث الربح
لكن لازم لك القدرة على التحليل الاساسى وليس الفنى

mouradyassine
03-20-2013, 17:55
السلام عليكم
مشكور علي الافادة هاده معلومة استفدناها لا تجاره وقت الاخبار.

ahmedhawash
03-20-2013, 17:57
السلام عليكم ورحمه الله

لان الاخبار تؤثر على السوق ووقت الاخبار يكون السوق اكثر تذبذبا

john_2_878
03-29-2013, 14:21
السلام عليكم
بكل بساطة تتابع اخبار الاقتصاد و تشوف تاثيرها على السوق و لكن نعتمد علي الخبار القوية فقط
وهي تؤثر علي البونص
قد تغلق الشركة التداول اثناء وقت الاخبار و قد لا تحتسب ارباحك في هذا الوقت

forex_lionz
03-29-2013, 14:31
ياباشا هناك اخبار مؤثرة فى السوق بدرجة كبيرة
بل انها اففضل من التوصيات وهناك شركات وساطة تمنع هذا

verdi verdi
03-29-2013, 14:37
المتاجرة وقت الاخبار المقصود بالاخبار تصريحات
و المؤتمرات لصناع القراع في اسواق امال
يعني تستنى اي خبر و تدرس جيدا
و تدخل عليه والتجارة على الاخبار خطر
خصوصا للمبتدئين

ramyw
03-29-2013, 15:33

يا اخي سمارت ، اعتقد اننا نحن المبتدئين مبنبقاش عارفين اسئلتنا اصلا !!
احنا بنبقا عاوزين نلمح بس بالموضع ، وحضرتك يا غالى ، تروينا بخرباتك ، وضيف جميع خبراتك لنا او ع الاقل المفيد منها لنا
بطريقة سهلة بسطية

oo0khaled0oo
03-29-2013, 15:53
تمام اخي الخبر ازا كان قوي
سواء بحدوث حادثه او هبوط في الاسعار
او سحب او ايداه في احد البنوك المركزيه
في اي دوله مثلا او مشكله اقتصاديه كالتي
حدثت في دول العالم في عام 2011
تأثرت بها اسعار العملات

taoufik bajjou
03-29-2013, 19:24
السلام عليكم هي ممكن الشركة تمنع المتاجرة وقت الأخبار لكن لا علاقة للبونص بالمتاجرة لا يمكن أن يلغى البونص أختي

ziani1988
03-29-2013, 19:43
انا لم اسمع بهذا الخبر من قبل
لكن بعد ردور الخبراء نفهم انن البونص لا يلغى

bourhan25
03-29-2013, 19:56
السلام عليكم اخي المتاجرة وقت الاخبار هي انك تتاجر وقت صدور الاخبار في اي وقت
انا سمعت انها تسحب منك نسبة من الربح او ماشابه هاذا وقت الاخبار

جنه الرحمن
03-29-2013, 19:58
اكيد عارف ان الاخبار الاقتصاديه لها اهميه كبيرة جدا عشان تقدر تحدد انت هتاجر بايه وعلي ايه وكمان ممكن السعر في اي لحظه يعمل ريترن ويرفع او العكس ده راجع للظروف الاقتصاديه والسياسيه للبلد اللي انت بتاجر بعملتها وموضوع الغاء البونص من موضوع الاخبار مالوش دعوة خالص اصلا وبردوا اسال اهل الخبرة والله اعلم

mn007
03-30-2013, 11:20
على العملات الحاصة بكل دوله ودا طبعا بيؤثر على تجارة الفوركس وصعود وهبوط السعر بناءا

ramyw
03-30-2013, 13:39
المتاجرة و قت الأخبار أي الدخول في صفقة حال صدور الخبر بيع أو شراء حسب نتيجة الخبر،و المتاجرة و قت الأخبار الهامة كنسبة الفائدة أو مبيعات التجزئة أو نسبة الوظائف في القطاع غير الزراعية غالبا ما تتبعها حركة قوية في السوق خاصة إذا جاءت النتائج عكس المتوقع يحاول المضارب أن يستفيد منها،أما عن إذا ما كانت أرباح البونص تلغى عند المتاجرة و قت الخبر أو لا فليس لدي أدنى فكرة

من اين ناتى بالاخبار تلك
التى تتحدثون عنها ؟؟
هل من ال تى في ؟
ام من المواقع الاخبارية ؟

ارجو ارفاق لنكات

شيماء المصرية
03-30-2013, 13:43
السلام عليكم
اخي مشكور علي هذا الموضوع ولكن متي تكون اوقات الاخبار حتي نتجنبها وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

melad
03-30-2013, 14:13
بسم الله الرحمن الرحيم , انا قرأت السؤال و المشاركات و وجدت حضرتك ناقل عن مندوب شركه إنستا الإجابه فشكرا لحضرتك على السؤال و الإجابه

dodovedo
03-31-2013, 00:15
اخى الكريم تم الرد على سؤالك
ومن فضلك اللى له سؤال يسال فى قسم الاعضاء
يغلق