PDA

View Full Version : ساعات تداول الفوركس

Pages : [1] 2

abdelilah1234
01-21-2015, 19:44
يقوم سوق الفوركس على "المعاملات الفورية". وسبب ذلك هو أن التداول يتم 24 ساعة في اليوم، 5 أيام في الأسبوع. ولا يتوقف التداول مطلقاً في سوق الفوركس، باستثناء نهايات الأسبوع والعطلات. وهذا يشمل الكريسماس وعشية رأس السنة، عندما يغلق سوق الفوركس مبكراً.

nagwann
01-23-2015, 16:36
السلام عليكم و رحمة الله
أخي تحياتى لك على هذه المعلومات القيمة وشكرا لك
اتمنى لك التوفيق
جزاك الله خيرا

hamza el
01-23-2015, 19:32
نعم اخي الكريم بينما سوق بينما اذا كنت تريد ان تتداول مثلا في سوق الاسهم و اخترت شركات الامركية مثلا
فسوف تصبح مقيد بالوقت و ايضا السيولة صغيرة في سوق الاسهم و يلزمه خبرة كبيرة
و لكن ما يميز سوق الفوركس انه و كما ذكرت تستطيع ان تاجر في اي وقت باستثناء عطلات و نهاية الاسبوع

ahmedibrahim258259
01-23-2015, 19:40
بسم الله الرحمن الرحيم ودي ميزة مهمة جدا تميزة عن غيره من البورصة انه سوق مفتوح على مدار 24 ساعة
تقبل مروري

mohamedsaber
01-23-2015, 21:22
شكرا لتوضيحك ساعات العمل في سوق الفوركس
ايضا بيتم ايقاف التداول علي ازواج معينة في حالة وجود كوارث مثل ايقاف التداول علي ازواج الروبل الروسي
وازواج الفرنك السويسري وقبل ذلك تم ايقاف التداول علي الين بسبب زلزال اليابان

arabien
01-23-2015, 21:35
وهذا من أهم مميزات الفوركس .
كما أنه لايوجد الكثير من الفجوات في الفوركس نظراً
ببورصات الأسهم والعقارات .
بتوفيق للجميع .

OLSOPIDRO
01-25-2015, 16:13
السلام عليكم نعم اخي الكريم بينما سوق بينما اذا كنت تريد ان تتداول مثلا في سوق الاسهم و اخترت شركات الامركية مثلا
فسوف تصبح مقيد بالوقت و ايضا السيولة صغيرة في سوق الاسهم و يلزمه خبرة كبيرة تمنياتي لكم بالتوفيق

mawwalmammo
01-25-2015, 16:17
هذا الاستثاء يوم السبت والاحد تمنت لو تمت اضافتهما الى التداول اذ احس بفرحة عندما يفتح السوق يوم الاثنين
واشعر بالانقباض يوم الجمعة لقد احست اني مدمن عليه وهو بسبب هذه الميزات التي ذكرت فيه

ramezali12
01-25-2015, 17:11
لازم نقدر نستفيد اخى اكلريم الى هيقدر يحقققنلا اكلثير اخى اكلرمي باتلوفيق كل وقتبلت حياىت لكاخى اكلريمش
ركالك اخى اكلريم

ibrahim forex
01-27-2015, 00:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة فيه هو انه شغال خلال 24 ساعة تقدر ان تااجر فيه
ولكن الاحد والجمعة اجازة غير الاجازات الرسمية الله الموفق والمستعان

مصطفى حمدان
01-27-2015, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخى الفاضل فان سوق الفوركس موجود على مدار ال24 ساعة فى اليوم لمدة 5 ايام فى الاسبوع مما يتيح للجميع العمل من اى مكان فى اى وقت

deyaa24
01-27-2015, 21:42
سوق الفوركس يعمل طوال الخمس الايم يعمل 24 ساعة ولكن ليست كل وقت فى السوق يكون متاسب لللتداول
ويب اه يكون السوق يكون افضل وقت هى فترة السوق الامريكى

belhadjnokia
01-28-2015, 04:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل اخى الفاضل فان سوق الفوركس موجود
على مدار ال24 ساعة فى اليوم لمدة 5 ايام فى الاسبوع مما يتيح للجميع العمل
من اى مكان فى اى وقت

payza
01-28-2015, 19:09
الفوركس مستمر طوال ايام الاسبوع ما عدا السبت والاحد ويستمر 24 ساعة يا غالي كل يوم والله الموفق بس انت ركز الاول وان شاء الله خير .......................

amnyya
01-31-2015, 23:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم شكرا على الموصوع تقبل مرورى بالتوفيق فى عالمالفوركس تسلم يا اخىى

حنين القصاص
01-31-2015, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكرك اخي الفاضل على هذا الكلام ان سوق الفوركس يفتح خمسة ايام في الاسبوع وايام العطل لا يعمل السوق تقبل مروري

hicham1991
01-31-2015, 23:29
ايضا بيتم ايقاف التداول علي ازواج معينة في حالة وجود كوارث مثل ايقاف التداول علي ازواج الروبل الروسي
وازواج الفرنك السويسري وقبل ذلك تم ايقاف التداول علي الين بسبب زلزال اليابان

Schams
01-31-2015, 23:31
لكني كنت قد قرأت في تعليمات انستا فوركس ان السوق يتوقف او يتباطأ في ألحركه من الساعه الحادية عشر حتى الثالثه فجرا
و فعلا لقد جربت و شعرت بتوقف السوق في. هذا الوقت
تحياتي

Ahmed Sameh
01-31-2015, 23:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. انا اعتقد ان افضل ساعات التداول فى الفوركس هى التى تكون عقب الاجازات الرسمية فى سوق الفوركس وهما يومى السبت والأحد لذا فان جميع التجار يتطلعون بلهفة الى سعر افتتاح العملة الذى سيتم به فتح الاسبوع وبناءا عليه يقومون باخذ قراراتهم وتحليل توقعاتهم حيث يحدث فى هذين اليومين العديد من القرارات الاقتصادية التى قد تؤثر على سوق الفوركس

mn3m
02-01-2015, 08:56
السلام عليكم ... بالفعل سوق الفوركس بيعمل 24 ساعه ف اليوم .. ودي من المميزات الكويسة اللي في سوق الفوركس
بالتوفيق تقبل مروري

faroukbadr8051
02-01-2015, 11:06
ارى ان تميز الكبيرعن غيره من البورصة انه سوق مفتوح على مدار 24 ساعة سيوله فاجرة وكتير جدا الحجم اليومي لتداول العملات في سوق الفوركس تصل إلي 3 تريليون دولار مجال رهيب فى حجم المال

ahmed7afifi
02-03-2015, 05:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العزيزانا لسه عضو جديد هنا من فترة بسيطه
وأشكر جدا على اهتمامك البالغ بهذا الموضوع
والحمد لله لان باقى الاعضاء يمكنهم الاستفاده منه
ويارب نجد الاعضاء الكرام يفيدونا بالمعلومات الكبيرة والزاخرة للاستفاده منها
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام ◘♣☻

hmadnah1998
02-03-2015, 09:11
السلام عليكم و رحمة الله
كما أنه لايوجد الكثير من الفجوات في الفوركس نظراً
ببورصات الأسهم والعقارات .
بتوفيق للجميع .

nagranelhamy6562
02-04-2015, 09:52
انا اري ان هذا المجال ساعات التداول مفتوحه فيه فيكون عالم الفوركس مفتوح اربعه وعشرين ساعه ويغلق من يوم الجمعه بليل الي يوم الاحد بليل
ولهذا يختلف اوقات التداول من شخص لاخر علي حسب الخبره

aseer
02-14-2015, 13:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم ثم بعد التحيه موضوع مميز

تسلم ايدك اخى الكريم الكريم على المعلومات والاعياد كلها بتبقا فى شهر 12 الاجزات اخى وبنوقف الشغل

a7med84
02-15-2015, 05:57
شكرا لعىا لمضووع ويكمن اكبر مميزات الفوركس هى دى بالفعل
هو الحريه خلال اليوم ف فتح واغلاق الصفقات موضوع مهم والله المستعان

mody555
02-15-2015, 11:49
في النهاية، سحابة Kumo هي صعودية وتعتبر بمثابة مؤشر رائد على التحرّكات الإرتفاعية مع تواجد Senkou A فوق Senkou B

antonioforex
02-17-2015, 16:52
السلام عليكم
نعم اخي سوق الفوركس يعمل على مدار 24 ساعة لدلك يجب علينا ان نستغل هده الفرص
الموجودة فيه و بالتوفيق لك في عملك اخي الفاضل سلام.

adkins
02-17-2015, 23:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا سعيد بأني عضو في هدا المنتدى الكبير و الرائع و الاول على المستوى العربي
و قد أخدت معلومات كثيرة من خلال الاسئلة و أجوبة الاعضاء الكرام
مشكور للكل

1 million
03-26-2015, 22:13
أنا افضل التداول وقت افتتاح الفترة الامريكية و احيانا في فترة لندن
لان هذا الوقت السعر يتحرك كثيرا و من الممكن أن نربح بعض النقاط

abes
03-27-2015, 02:13
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

noa
03-27-2015, 12:34
أفضل زوج بالنسبة لي هو الدولار /الدولار الاسترالي
أنا عادة أتاجر ليلا و احب العملات المرتبطة باسواق السلع مثل الاسترالي و النيوزيلندي
أما العملة التي لا احبها إطلاقا هي الين الياباني

nabilll
03-27-2015, 15:07
ياة حساب ما شاء الله كبير لا اجد نفسى الان اننى يمكن ان اتاجر فى المبلغ الكبير دا
لكن انا نصحتى بلاش تحط راس المال كله فى محفظة واحده

سارة محمد
04-12-2015, 00:11
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

sharshabil
04-13-2015, 18:38
نعم المعلومة صحيحة هو لا يغلق على مدار الاربع و عشرين ساعة
لكن هناك اوقات تنعدم فيها السيولة و يون شبه مغلق لان لا سيولة

04-13-2015, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي ارافعة المالية تحدد تبعا لراس مالك اولا ثم البروكر او الوسيط المستخدم
والاه الصفقة المبرة اذ كانت الصفقة ذات مربوح قليل او كثير ثم تعليمات الاستراتجية المتبعة

adamsbooba
04-14-2015, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحةهدفى ان اتعلم اكثر فى الفوركس حتى ان اكون خبير أتمني للجميع الاستفااده منه والتركيز على اهم النقاااطاهم شئ الخبره والالتزام وعدم الطمع
وبالتوفيق

sniper_2015
04-14-2015, 14:33
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

taget
04-14-2015, 17:29
المتاجرة بالهامش أمر رائع و خصوصا لنا أصحاب رأس المال الصغير فمعه تكون الأرباح أكبر كثيرا من رأس المال
و لكن يجب أن يراعي المتداول أن يهتم بالاستوب حماية له لأن ضربة الهامش بمرجنة الحساب

04-14-2015, 18:26
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولكى تتعلم الفوركس لابد من الاستراتيجيات الهامة والتى تعمل على الربح السريع ولابدمن عمل الاستراتيجيات التى تربح الصفقات وجنى المكسب
بالتوفيق للجميع

al-Mashhadani64
04-14-2015, 19:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . شكرا لك اخي على اثارة هذا الموضوع فالتداولات او اوقات قتح وغلق السوق يعتبر شيء حيوي في عمليات الدخول بالمتاجره لان السواق تنشط في فترات معينه وتخمل في فترات اخرى

adamsbooba
04-14-2015, 21:07
الفوركس ياإخوتي رحمة من الله تعالى عز و جل ربح و فواؤد و أصدقائ جدد كل هذا في موقع يوفر المال كل التوفيق للجميع

haphop
04-14-2015, 21:08
السلام عليكم ورحمه الله
ان التداول مستمر 24 ساعهفي اليوم ولا يتوقف الا وقت الاخبار لان هذا الوقت بيكون فيه السعر مذبذب
جزاك الله كل خير

tipou
04-14-2015, 21:23
اعات تداول الفوركس في أسيا

خلال هذه الفترة تكون أكثر صفقات العملات نشاطا هي تلك المتعلقة بتبادل الدولار الأمريكي مقابل الين الياباني (usdjpy), واليورو مقابل الين (eurjpy), والدولار الأمريكي مقابل اليورو (eurusd), والدولار الاسترالي مقابل الدولار الأمريكي (audusd).

ساعات تداول الفوركس في أوربا

يتم إجراء التداولات خلال هذه الفترة في كبري المراكز المالية الأوربية. تتزايد حدة تقلبات أكثر أزواج العملات شعبية بشكل كبير خصوصا بعد أن تبدأ جلسة لندن. يتقلص نشاط التداول إلى حد ما لتناول الغذاء, ولكن يعاود المتداولون في المساء نشاطهم مجددا. تغيرات أسعار الصرف خلال ساعات التداول الأوربية يمكن أن تكون حادة وذلك نتيجة لوجود الغالبية العظمي من أسواق الأسهم في أوربا.

ساعات تداول الفوركس في أمريكا

يصل نشاط تداولات الفوركس إلى ذروته مع بداية جلسة نيويورك وبدء عمل البنوك الأمريكية, في الوقت الذي يعود فيه المتداولون الأوربيون إلى عملهم بعد استراحة الغذاء. تأثير البنوك الأمريكية والأوربية يبدو متساويا, لهذا لا تحدث تغيرات قوية في السوق مقارنة بما يكون عليه الحال مع افتتاح الجلسة الأوربية. برغم ذلك, تتزايد حدة التقلبات في بعض الأحيان بعد إغلاق الأسواق الأوربية. هذا الأمر يكون ملحوظا بدرجة كبيرة يوم الجمعة قبيل العطلة الأسبوعية. الجلسة الأمريكية بصفة عامة تكون أكثر تقلبا من جلسات التداول الأخرى.

mohamed12345
04-17-2015, 00:14
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخى الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة فيه هو انه شغال خلال 24 ساعة تقدر ان تااجر فيه ولكن الاحد والجمعة اجازة غير الاجازات الرسمية الله الموفق والمستعا

Nabil Wagdy
04-18-2015, 22:12
السلام عليكم
اخي الفاضل كما ان يقال في الإعادة افادة رغم أن متل هذه الامور أصبحت انها تكون معروفة
للجميع لكن لابأس في اعادتها بالنسبة للاعضاء الجدد

user_66
04-19-2015, 15:50
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

ahmedtaher
04-24-2015, 20:46
السلام عليكم ... انا رايي ان التداول مش بيكون علي طول وكمان مش بيكون طول ال 24 ساعه لان التنظيم كويس والاهداف كمان افضل
بالتوفيق ان شاء الله

ali.22595
05-13-2015, 21:48
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى الفاضل جزاك اللة كل خير على موضوعك وتوضيحك لنا مواعيد سوق الفوركس
واكيد اخى موضوعك هيفيد اى مبتدء مشكور وننتظر المزيد

nda
05-14-2015, 16:02
اخى الركيم المنتدى هنا بالاسم تبع انستا ملوش لينك فى موقع الشركة الشركة اساسا ملهاش ترخيص وتم سحبها والبونص اللى بتدهولك دة تتاجر بية بترجع تخسرهولك تانى والراباح بتعتة لو فيها غلطة تقفلك الحساب بالراباح والبونص

mohamed12345
05-15-2015, 15:24
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخى الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة فيه هو انه شغال خلال 24 ساعة تقدر ان تااجر فيه ولكن الاحد والجمعة اجازة غير الاجازات الرسمية الله الموفق والمستعا

---------- Post added at 12:24 PM ---------- Previous post was at 12:23 PM ----------

اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد خى الركيم المنتدى هنا بالاسم تبع انستا ملوش لينك فى موقع الشركة الشركة اساسا ملهاش ترخيص وتم سحبها والبونص اللى بتدهولك دة تتاجر بية بترجع تخسرهولك تانى والراباح بتعتة لو فيها غلطة تقفلك الحساب بالراباح

جابر1979
05-15-2015, 15:25
السلام عليكم و حمة الله تعالى و بركاته .
فعلا اخي الكريم فالتداول في سوق العملات لا يتوقف لان البورصات تفتح تتابعا ولا تجد وقتا مستقطعا في التداول الا ايام العطل .

omer1
05-15-2015, 20:51
السلام عليكم
اناجديد فى مجال الفوركس اسعى الى الوصول الى الفوز بهذة المسابقات
يمكنك التوجه لانستى والذهاب الى قسم المسابقات

popa2015
05-16-2015, 02:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

omer1
05-16-2015, 13:28
اهلا وسهلا بالاخ الكريم اما فيما يخص السحب من شركة انيستا فانه لا ييمكنك السحب الى الماستر كارد مباشرة وانما الى بنك الكتروني تستطيع ان تربط معه بطاقتك الائتمانية الماستر كارد وعند السحب الالي من الماستر كارد فاكيد ان هناك رسوم وبالتوفيق

popa2015
05-16-2015, 18:58
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

modr2015
05-16-2015, 19:05
هو أن التداول يتم 24 ساعة في اليوم، 5 أيام في الأسبوع. ولا يتوقف التداول مطلقاً في سوق الفوركس، باستثناء نهايات الأسبوع والعطلات. وهذا يشمل

شهيرة
05-21-2015, 22:51
بينما سوق بينما اذا كنت تريد ان تتداول مثلا في سوق الاسهم و اخترت شركات الامركية مثلا
و لكن ما يميز سوق الفوركس انه و كما ذكرت تستطيع ان تاجر في اي وقت باستثناء عطلات و نهاية الاسبوع

soad labib sadek
05-21-2015, 23:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز جزاك الله خيرا علي المعلومات القيمة و وقت التعامل مع الفوركس و موضوع مفيد جدا للاخوان المبتدئين و في اول بداياتهم مع الفوركس و اتمني ان يستفيد منه الاعضاء و في انتظار المزيد

بالتوفيق

magic777
05-21-2015, 23:45
بينما سوق بينما اذا كنت تريد ان تتداول مثلا في سوق الاسهم و اخترت شركات الامركية مثلا

بس لازم واصلا اخي الناس الي بتقول ان للمجال ده اسرار وكده هو فعلا جزء من كلامهم صح على فكره بس السر الحقيقي للمتاجر الناجح انه يفهم طبيعه تحركات الاسعار
والزوج الي بيعمل عليه مع الخبره

elmassy anouar
05-21-2015, 23:49
السلام عليكم و رحمة الله اخى الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة في الفوركس هو انه شغال خلال 24 ساعة 5 أيام في الأسبوع. ولا يتوقف التداول مطلقاً في سوق

ehabbob
05-22-2015, 00:41
الفوركس سوق مفتوح 24 ساعه فى اليوم لمده 5 ايام فى الاسبوع والسبت والاحد اجازه
والله ولي التوفيق

jamila cchahed
05-22-2015, 00:53
بسم الله الرحمان الرحيم اخى الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة فيه هو انه شغال خلال 24 ساعة تقدر ان تااجر فيه
تقبل مروري
والسلام

معتصم سباعنة
05-22-2015, 01:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اشكرك اخي الكريم على توضيح ساعات تداول الفوركس وايضا هناك اسواق تغلق وتفتح بنفس اليوم دون اغلاق للسوق بالكامل والعطلة الرسمية يوم السبت والاحد
تقبل مروري اخي الكريم

sdk001
05-22-2015, 01:29
السلام عليكم و رحمة الله
اتمنى لك التوفيق

fatehbtn
05-28-2015, 14:31
سألت التميز أين أنت فأجاب على موضوع متميز

وعندما مررت بموضوعك وجدته جالس منبهر من روعة ما كتبت

لقد كتبت فأبدعت

تمنياتي لك دائما في صعود للقمه

ودمت بحفظ الله ورعايته

a7med sniper
05-28-2015, 15:02
السوق شغال 24 ساعه ده حقيقى بس عموما

مش طول اليوم السوق نشط والله يوفقكم والله المستعان

ومزيد من الموضوعات المميزه فى السوق

noor eldyen
05-28-2015, 15:14
نعم اخي الكريم بينما سوق بينما اذا كنت تريد ان تتداول مثلا في سوق الاسهم و اخترت شركات الامركية مثلا

حسنى صادق
05-28-2015, 16:35
اعتقد ان الفوركس ليس بموضوع التداول الاسهل فى الوقت الحالى و لكن العلم على تلعم الموزيد من الاستراتيجيات الاخرى فى العلم على اساسا منطقى

mohamed4355
05-28-2015, 16:38
بسم الله الرحمن الرحيم
كلامك صحيح اخي الكريم , شكرا علي الافادة جزاك الله خيرا وجعله في ميزان حسناتك , ولا تحرمنا في المستقبل من مثل هذه المعلومات المفيدة
شكرا تقبل مروري

Ossama.forex
05-28-2015, 16:40
يعمل السوق 24 ساعه خمسه ايام فى الأسبوع و لكن يوجد مواعيد مفضلة للتداول و هى تكون فى منتصف جلسات عمل البورصات العالميه و ينصح بعدم التداول فى نهايه يوم عمل البورصه لما فيه من مخاطر

aimenbougha
05-28-2015, 17:41
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام...
اشتغل بالاكونت بتعاك افضل وبعديين اسحبهم واعملهم ايداع تانى
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

Kiing
05-28-2015, 18:32
ممكن انه متلا سوق بينما اذا كنت تريد ان تتداول تم منه ممكن انك مثلا في سوق الاسهم تم منه ان اخترت شركات الامركية تم انه ممكن متلا سوف تصبح مقيد بالوقت تم متلا و ايضا السيولة

ilyes chaieb
05-28-2015, 19:09
هذا الاستثاء يوم السبت والاحد تمنت لو تمت اضافتهما الى التداول اذ احس بفرحة عندما يفتح السوق يوم الاثنين
واشعر بالانقباض يوم الجمعة لقد احست اني مدمن عليه وهو بسبب هذه الميزات التي ذكرت فيه

ههههه يا اخى لازم الواحد يرتاح شوية من الفوركس خاصة و ان اسبوع كامل والواحد يحلل و يتاجر و ضغط نفسي الخ .من الضروروي نلاتاح شوية

احمد سعيد على
05-29-2015, 16:30

doola2020
05-29-2015, 23:13
وهذه ميزة لسوق الفوركس انه يعمل لمدة أربع وعشرين ساعة ولكن للأسف فرص الدخول لا تأتي في وقت معين بل تأتي في اوقات عشوائية

alaa ali
05-30-2015, 00:11
اخوانى الافاضل
ساعات تداول الفوركس هى مع افتتاح البوصات العاليمة مثل فرانكفورت ولندن ونيويورك لانها نشطة جدا
بالتوفيق

هاشم احمد
05-30-2015, 04:17
اخي العزيز............ موضوع رائع وجميل
فصاحب الخلق الرفيع والقلب الطيب والنية الصادقة
يقدم لنا اجمل واروع طرح امام اخوته..
تحية بجمال طرحك..

احمد محسن
05-30-2015, 04:37
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

hidouri25
05-30-2015, 13:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الصلاة و السلام على افضل المرسلين حبيبي محمد و اله و صحبه
شكرا تقبل تحياتي و مروري
و في الاخير اتمنى ان يرزقنا الله خير الدنيا و الاخرة

adamsbooba
06-03-2015, 19:40
الفوركس ياإخوتي رحمة من الله تعالى عز و جل ربح و فواؤد و أصدقائ جدد كل هذا في موقع يوفر المال كل التوفيق للجميع

MONTASR SHABAN
06-04-2015, 00:44
اخى العزيزانا لسه عضو جديد هنا من فترة بسيطه
وأشكر جدا على اهتمامك البالغ بهذا الموضوع
والحمد لله لان باقى الاعضاء يمكنهم الاستفاده منه
ويارب نجد الاعضاء الكرام يفيدونا بالمعلومات الكبيرة والزاخرة للاستفاده منها
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام ◘♣☻

OSAMA AMER
06-04-2015, 04:06
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركانه اخوانى واخواتى الكرا فى منتدى فوركس العرب
أتمنى لكم جميعا حظا سعيدا :bravo:
صدقت اخى الكريم فى هذا الامر سوق الفوركس لا يتوقف على مدار الساعة يعمل ليل نهار يبدا اليوم بالفترة الاسترالية فى الحادية عشرمساءا بتوقيت مصر وينتهى مع اغلاق فى اليوم التالى فى الحادية عشر بانتهاء الفترة الامريكية

karim02
06-04-2015, 11:31
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

AbdounDZ
06-04-2015, 11:32
التداول في الفوركس يكون 24 ساعة على 24 ساعة مدة 5 أيام بإعتبار أن السبت والأحد عطلة عالمية
موفق في طرح الموضوع وأتمنى أن أكون قد أفدتك :tie:

himaya
06-04-2015, 11:56
العمل فعلا يكون 24/24 وخمس ايام في الاسبوع لاكن الدخول في الصفقات لايكون
بمقدار هدا الوقت لانه دائما تكون هناك أوقات عشوائية يصعب تحديدها لدلك يجب الاجتهاد

atbill
06-04-2015, 12:02
السلام عليكم ، الشيء الجيد الرائع في الفوركس هو أنه يعمل دائما وفق استراتيجياته
المربحة و الفعالة في مجال الفوركس و بالتالي نتمكن من تحقيق أرباح ممتعة و بالتوفيق للجميع.

Kiing
06-21-2015, 16:48
ممكن متلا انه ممكن معه سوق بينما اذا كنت تريد ان تتداول مثلا في سوق الاسهم تم منه ممكن متلا انه ممكن معه اخترت شركات الامركية مثلا تم منه متلا انه ممكن معه سوف تصبح مقيد بالوقت فقط

firos007
06-23-2015, 19:06
السلام عليكم هذا الاستثاء يوم السبت والاحد تمنت لو تمت اضافتهما الى التداول اذ احس بفرحة عندما يفتح السوق يوم الاثنين ايضا بيتم ايقاف التداول علي ازواج معينة في حالة وجود كوارث

osama147
06-25-2015, 08:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي فعلاا ان سوق الفوركس لايعلق نهائياا الا يوم السبت والاحد وايام الاعياد اما باقي الايام يكون المتاجرة به مسموحة ويعتبر هذة ميزة فى سوق الفوركس
تقبل مروري ورمضان كريم

شبه منحرف
06-25-2015, 09:28
سوق الفوركس سوق مرن جدا وممتع واهم مايميزه هو الاوقات التى ندخل فيها السوق متاحه لنا فى اى وقت فهو متاح خمسة ايام فى الاسبوع لمدة اربع وعشرون ساعه فى اليوم فهو امر مميز جدا

محمد السيد
06-25-2015, 11:48
بالفعل يقوم سوق الفوركس على "المعاملات الفورية". وسبب ذلك هو أن التداول يتم 24 ساعة في اليوم، 5 أيام في الأسبوع. ولا يتوقف التداول مطلقاً في سوق الفوركس، باستثناء نهايات الأسبوع والعطلات. وهذا يشمل الكريسماس وعشية رأس السنة، عندما يغلق سوق الفوركس مبكراً.

hager omar
06-26-2015, 01:27
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذا الامر من الامور المميزة لسوق الفوركس والتي تشجع الجميع في العمل في هذا المجال

اتمني ان اكون شاركت مشاركة مفيدة في هذا الموضوع

تقبل مروري

one god
06-26-2015, 21:53
الفوركس صحيح يعمل يا اخي 5 ايام في الاسبوع انما 24 ساعة متواصلة في اليوم طبعا
انما الاكيد ان كل تاجر من التجار وله وقت محدد ومفضل وصالح للتداول بالنسبة له

mazn
06-27-2015, 15:57
كما يقال في الإعادة افادة رغم أن متل هذه الامور أصبحت معروفة للجميع لكن لابأس في اعادتها بالنسبة للاعضاء الجدد

أتمنى تجارة مربحة للجميع

atheimen
06-27-2015, 15:59
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري....

marwafawzy122
06-27-2015, 16:35
والله يا اخى الفاضل ان سوق الفوركس مفتوح على مدار 24 ساعة طوال ايام الاسبوع ما عدا يومى السبت والاحد الاجازة الرسمية واعتقد بأن الجيع يعلم هذا جيداً ونستطيع التداول فى اى وقت نشاء ولكن انا من خلال خبرتى فى هذا المجال ارى ان افضل اوقات التداول هو ما بين الساعة الثامنة صباحاً الى الخامسة مساءاً بتوقيت القاهرة ....

هند الحمامصى 2216
06-27-2015, 19:19
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العزيز .......................
تحيه طيبه وبعد
من وجهة نظرى ان افضل ايام تداول فى الفوركس هى نهايات الاسبوع ومنتصف الشهر
اشكرك جزيلا على هذا الموضوع الرائع الذى يعتبر من موضوعات الساعة
واتمنى من جميع المبتدئين والمحترفين فى المنتدى ان يستفادوا منه
تحياتى
تقبل مرورى

mohamed12345
06-28-2015, 21:32
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخى الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة فيه هو انه شغال خلال 24 ساعة تقدر ان تااجر فيه

samieh
07-19-2015, 06:40
السلام عليكم
بالفعل اخى الفاضل فان سوق الفوركس موجود على مدار ال24 ساعة فى اليوم لمدة 5 ايام فى الاسبوع مما يتيح للجميع العمل من اى مكان فى اى وقت
بالتوفيق

andro2016
09-29-2015, 20:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة فعلا اخى الفوركس مفتوح 24 ساعة لمدة 5 ايام فى الاسبوع
وياريت جميع التجار يعرفون التحليل ويقومون باقتناص الفرصة بالتوفيق للجميع باذن الله

sharshabil
10-07-2015, 18:12
و فعلا سوق الفورس مفتوح على مدار الساعوة لتانه يسجمع مختلف البورصات
و بالتالي يكون تعالقب في التوقينت بين تلك الدول و يكون شغال اربع و عشرين ساعة

nassim126
10-07-2015, 18:48
السلام عليكم اخي الكريم لدى سوق الفركس اكبر واضخم سيولة لدالك لايغلق الاالويك اند والعطل وكل البورصات تشتغل يوميا

ynwa1892
10-09-2015, 22:45
السلام اخي نعم وهذا ما يميز سوق الفوركس عن البقية مثل سوق الاسهم البورصة التي تغلق كل يوم وسيولة قليلة
وفقك الله

waleed shaaban
10-10-2015, 00:01
الفوركس سوق رائع جدا لم له من ميزات ليست بغيره من الاسواق الماليه من المرونه والسهوله فى العمل
وان كنت لم تعلم بعد عن الفوركس فان انصحك ان تتعلم فورا هذا العمل الذى لن تحتاج الا اللى عقل تفكر بها
حتى و ان كنت بلا مال فانت بمنتدى و شركه تعينك على الحيااه الكريمه

yassineleo
10-10-2015, 00:05
• تداول دائما عندما يكون الزخم في صالحك حيث سيساعدك على دفع صفقاتك في الاتجاه الصحيح ويمكنك من الوصول إلى الهدف بسرعة.

sohayla
10-10-2015, 00:23
انا اري ان هذا المجال ساعات التداول مفتوحه فيه فيكون عالم الفوركس مفتوح اربعه وعشرين ساعه و5 ايام في الاسبوع

a l
10-10-2015, 00:38
هلا
اخىالكريم ........ السوق والتداول يتم 24 ساعة في اليوم، 5 أيام في الأسبوع عدا السبت والاحد من كل اسبوع

YOSAF
10-28-2015, 18:04
السلام عليكم
كما يقال في الإعادة افادة رغم أن متل هذه الامور أصبحت معروفة للجميع لكن لابأس في اعادتها بالنسبة للاعضاء الجدد

seifhd
10-28-2015, 18:40
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

sharshabil
10-28-2015, 23:52
السبب فيب كزن الفزركس يشتغل على امجار الساعة انه يتكون من ععدة اسواق و تتنالوب في فتح او اغلاق اسولقها و لهذا يكون شعغال على مادار اليوم . شكرا على الموضوع .

akram mohamed obaid
10-29-2015, 13:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا لك اخي على هذه المعلومه عن مواعيد فتح وغلق الاسواق ولكل سوق توقيت مخصص له فالاسواق الاسيويه تختلف عن الاسواق الاوربيه تحياتي

مصراوى
10-29-2015, 13:08
مؤشرات مميزة وجديدة في قاموسي المعرفي وتعليقات اكثر من مفيدة
وصراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك
شكرا لكم واتمنى التوفيق للجميع باذن الله والاستمرار في العطاء المفيد

otmani
10-29-2015, 13:42
تلك هي اوقات التداول في سوق الفوركس
وضروري من وجود العطل وبالتوفي

sinn
10-29-2015, 13:42
Content=السلام عليكم اخي الكريم و شكرا لك على موضوعاتك القيمة و مزيدا من اتالق و ياريت تشح لنا اكثر تقبل مروريو شكرا

heroo252
10-29-2015, 14:11
الفوركس متاح على مدار ال24 ساعه يوميا بس بيكون فى ساعات زخم
والسوق عنيف زى الجلسه الامريكيه او الاوروبيه وفى ساعات هادى زى الاسيويه كده

mida2014
10-29-2015, 14:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفوركس ليس هو ربح المال فقط فلا تستطيع ان تحقق ارباح بدون المرور على عدة مراحل اولا التعلم ثانيا الصبر
واخيرا جني الارباح

مريم ميري
10-29-2015, 15:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يفتح السوق من الاثنين الى الجمعة اربع وعشرين ساعة من دون السبت والاحد
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

abdougagi33
10-30-2015, 17:17
السلام عليكم
يا سلام على الموضوع المنظم و الراقي و النصائح الرائعة
التي تقدمها للمنتدى بخصوص ساعات تداول الفوركس
اتمنى ان تلقى تجاوب من طرف الاعضاء
الى فرصة اخرى ان شاء الله
.

sohayla
10-30-2015, 17:57
يا اخي الكريم سوق الفوركس موجود على مدار ال24 ساعة فى اليوم لمدة 5 ايام فى الاسبوع
تقبل مروري

ASMAA TAHA
10-30-2015, 18:58
بالفعل سوق الفوركس يستمر لمدة 24 ساعة وبالتالى انت من الممكن ان تتداول فى اى وقت تريده وفى اى مكان لانك تعمل لنفسك فقط ولا لشخص اخر وبالتالى يكون الموضوع سهل جدا

AYYOUB100
10-30-2015, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله
انت تتحدث عن أوقات عمل سوق الفوركس وهي اوقات البوصة ويبقة فاتح طوال
أيام عمل الأسبوع ليلا ونهارا إلا يومي السبت والأحد والأعياد الرسمية

tareq sleem
11-14-2015, 01:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل ان سوق فوركس نظام مفتوح
في المعاملات التجاري الا يحدد وقت او زمن او فترا معينة **وشكرا**

---------- Post added at 09:53 PM ---------- Previous post was at 09:52 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع**
ساعات التداول الفوركس وشكرا**والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

---------- Post added at 09:55 PM ---------- Previous post was at 09:53 PM ----------

ان مميزات السوق فوركس انهو غير مقيد بي فترة زمنية معينة بل مفتوح **
24 علي 24 في المعملات التجلرية **وشكرا**والسلام عليكم ورحمة الله

---------- Post added at 10:02 PM ---------- Previous post was at 09:55 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع**
ساعات التداول الفوركس وشكرا**والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

snnaky
11-23-2015, 20:00
ايوة ياباشا فين الموضوع انا قرأت الكلمتين بتوعك ومنتظر افهم هو اللى حضرتك كاتبة دى موضوع ولا تعريف ولا كلمتين حضرتك افتكرتهم ولا اية اصل دة ولا هو موضوع ولا هو تعريف يعنى مش فاهم اية الاضافة الجديدة اللى حضرتك قولتها او الاكتشاف المذهل فى ان الفوركس سوق يعمل 24 ساعة
طب ماشى ماحنا كلنا عارفين كدة اية الجديد

moh19DZ
11-23-2015, 21:41

baite
11-23-2015, 23:21
شكرا لك اخي موضوع جيد و مفيد
بصراحه انا مبتدئ بالفوركس تقبلوا تحياتي واحترامي
امنياتي للجميع بالتوفيق والنجاح
تقبل مرورى

ahmednadji11
11-23-2015, 23:46
السلام عليكم
بالفعل اخي التحليل الفني مهم جدا في الشارت من
خلاله نستطيع معرفة اتجاه حركة السعر القادمة
و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما في المنتدى اخي الفاضل
تحياتي سلام.

asx
11-26-2015, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohamed ghardallou
11-26-2015, 15:17
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه سوق نشيط 24 ساعة في اليوم لمدة 5 أيام

abouamine2013
11-28-2015, 14:10
السلام عليكم وحمة الله:
جيد كما أن للسوق أوقاتا للتداول تسمى بالخنادق الزمينة، تكون فيها السيولة دائما عكس ما يبقها لذلك يجب التعرف عليها و المتاجرة فيها مع إدارة ٍاس المال,
على العموم يجب تفادي المتاجرة بين إغلاق بورصة وافتتحاح البورصة الموالية. و ايام عشية الأحد و الجمعة لأن السوق يكون غير مستقر.
بالتوفيق

heroo252
11-28-2015, 14:29
التداول صحيح متاح 24 ساعه فى اليوم لكن الساعات دى بيبقى فيها مش اقل من ساعات
السوق فى حالة ركود تام بيتحرك ببطء شديد جدا ولازم نبقى عارفين ده كويس

houssemmidou4
12-04-2015, 14:01
شكرا على الطرح فافضل ميزة في الفوركس هي انه يفتح 5 ايام في الاسبوع و 24/24 اي انك يمكنك
التداول في اي وقت تريده مع مراعاة ادارة راس المال و اوقات الدخول الخطرة مثل اوقات الاخبار

latraaa
12-04-2015, 14:30
مشكور أخي الكريم على الموضوع، و كما هو معروف أن التداول يكون كل أيام الأسبوع ماعدا يومي السبت و الأحد اللدين هما يومي العطلة الأسبوعية، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى إن شاء الله

adamarwan
12-04-2015, 14:38
نعم السوق مفتوح طوال الوقت ل لكى يجب ان تختار الاوقات الاكتر سيولة لكى تداخل الفقات فى تحركات كبير
لا ان تدخل فى الاوقات التى يكون السوق فى ركود فيها
وحظ طيب لك اخى

Baligh
12-04-2015, 14:42
ما يميز سوق الفوركس انه تستطيع ان تاجر في اي وقت باستثناء عطلات و نهاية الاسبوع
تقبل مروري .

onelove
12-04-2015, 18:09
بيتم ايقاف التداول علي ازواج معينة في حالة وجود كوارث مثل ايقاف التداول علي ازواج الروبل الروسي وازواج الفرنك السويسري وقبل ذلك تم ايقاف التداول علي الين

ppttss
12-05-2015, 14:35
بالنسبة للساعات التى يتاجر به التاجر يوجد من يفضل ان يعمل صفقة واحدة فى اليوم واخر فى الاسبوع واخر يتخدم الاكسبرتات فى التادول الالى يكون مدار الاسبوع تداول مثلى انا

عاشق الفوركس
12-06-2015, 00:40
شكرا لك على المضووع وعلى الطرح القيم امل ان نرك في طروحات اخرى ان شاء الله في القريب العاجل ....ب التوفيق ...........

aboubakr el ayach
12-06-2015, 18:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب تداول الفوركس ليس لديه وقت محدد بحيث أنك يمكنك التداول خلال الارعة وعشرين ساعة يوميا ولكن يمكنك ذلك في خمسة ايام من الاسبوع فقط تحياتي وتقبل مروري

mhd99
12-13-2015, 13:12
فعلا سوق الفوركس مقتوح بشكل دائم ولا يغلق الى في اوقات العطلة الرسمية يومي السبت والاحد وهذا ما يميز الفوركس
انه شغال 24 ساعة حيث هناك فرص دائمة للربح على مدار اليوم

heroo252
12-13-2015, 13:41
فعلا الفوركس لانه متاح طول الاسبوع احنا بقينا بنعانى ايام العطله
اتعودنا على اننا نشتغل ديما ربنا يعدى الكام ساعه دول على خير ونرجع للشغل

ppttss
12-13-2015, 13:46
بالنسبة للساعات كثيرة يجب ان تعرف بان تلك الساعات يمكنك ان تعرفها او تتداول بها يجب ان تعرف بان التداول على كل الساعات يجب ان تعرف تلك الساعات والشيء المهم ايضا ان تعرف بان هذا لابد منه

majdifdf1
12-13-2015, 14:06
كما انه من المهم خلال اوقات العطل يجب التوقف عن التداول وعدم القيام بأي صفقات يمكن ان تؤدي الى خسارة فادحة حيث انه في كثير من الاحيان تختلف اسعار الافتتاحية كثيرا عن سعر الاغلاق وبالتالي يفضل ان تكون الصفقات خلال فترة عمل السوق فقط .
مع تحياتي وشكرا لك على هذه المعلومات القيمة .

ابوفؤاد
12-13-2015, 14:18
24 ساعه هى مده العمل بالفوركس اما عن البورصه فهى 6 ساعات لهذا من الممكن ان تقوم بابرام االعقد اغلاقه دون ان تتاثر تجارتك بالسالب و لا بالموجب و هذا غير متوفر بيبع الاسهم و السنداات

mrtrad
12-13-2015, 14:24
نعم أخي هناك ساعات عمل الفوركس كتيرة عليك فقط أن تحديد متى تدخل إلى صفقتك ويجب أن يكون إختيار هذه الصفقات بعيني حتى لا تخسر وتتجنب التداول وقت الأخبار وأيضاً نهاية ألسنة حيت أن أغلب البورصة تغلق في دلك اليوم والتداول في تلك الأوقات يكون خطير اتمنى لك التوفيق

Bassem Hassani
12-13-2015, 14:40
طبعا دى تعتبر ميزة كبيرة جدا فى سوق زى الفوركس كدا انه دايما التداول فى الفوركس يعمل على مدار 24 ساعة يوميا من خلال خمسه ايام عمل فى الاسبوع حيث يبدا التداول فى السوق من يوم الاحد السااعة 12 بتقويت القاهرة وينهى الساعه 12 يوم الجمعة بتوقيت القاهرة وتلبغ سيوله سوق الفوركس تقريبا تصل الى 5 تريليون دولار يوميا ودا مبلغ كبير جدا

neverlityougo3
12-16-2015, 18:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

walidabou
12-16-2015, 18:54
أهلا وسهلا بك أخي الكريم ،، سوق الفوركس يعمل 24/24 ساعة على مدى 5 أيام وهذا هو الشيء الممتع فيه
باستثناء طبعا ما قلته حول الاجازات وعطل الاعياد ويومي السبت والأحد

one k
12-20-2015, 17:50
السلام عليكم ... هو الفوركس بالفعل بيعمل ال 24 ساعه بس انت لا تداول ا ل 24 ستعه اكيد انت خليك
في الاوقات اللي انت فاهم فيها التداول
بالتوفيق ان ان شاء الله

yaskar
12-20-2015, 17:59
اولا انا مش شايف اى معلومات عشان الصورة صغيرة بس عموما المعلومات اللى انت كاتبها كتير غريبة
يعنى فاتح حساب ب14 دولار وعامل اول صفقة ب4 دولار اولا دة مش حينفع من حيث الرافعة مهما كانت والأكيد هى 4 سنت او 40 سنت يمكن
الأهم انك مش عاوز تخسر وانت عامل كدة

latraaa
01-30-2016, 22:21
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

اكرم التميمي
01-30-2016, 22:51
شكرا لك اخي على هذه المعلومات حيث كما نوهت لسوق الفوركس 5 ايام في الاسبوع ويتوقف السوق ليومي السبت والاحد من كل اسبوع
والموفقيه للجميع
تقبل مروري
تحياتي لكم

معن الجميلي
01-30-2016, 22:54
بالفعل اخى الفاضل فان سوق الفوركس موجود على مدار ال24 ساعة فى اليوم لمدة 5 ايام فى الاسبوع مما يتيح للجميع العمل من اى مكان فى اى وقت
بالتوفيق

justsmile
01-30-2016, 23:31
فعلا الفوريكس عمله فوري .. باستثناء ايام الاجازة .. اشكرك اخي على المعلومات عن اوقات تداول الفوريكس .. جزيت خيرا كثيرا..

reyad george
01-31-2016, 01:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته واشعر بالانقباض يوم الجمعة لقد احست اني مدمن عليه و يكون فى هذا اليوم حركات عنيفه و غير متوقعه ايضا بالتوفيق للجميع

mahmoud massry
01-31-2016, 19:50
طبعا دى من احلى مميزات سوق الفوركس انك طول 24 ساعه موجوده الفرص وتقدر تشتغل فيها بكل سهوله وتحصل على ارباح

ahmedmomenali
01-31-2016, 20:08
شكرا اخي الكريم على هذه المعلومة ودي ميزة ان سوق الفوركس بيشتغل 5 ايام في الاسبوع
لكن انا شخصيا كنت بفضل لو هو بيشتغل طول الاسبوع عشان نقدر نحقق ربح اكبر

talel babchia
01-31-2016, 20:11
و لكن ما يميز سوق الفوركس انه و كما ذكرت تستطيع ان تاجر في اي وقت باستثناء عطلات و نهاية الاسبوع.................................... ..............

alkoufi
01-31-2016, 20:25
السلام عليكم و رحمة الله
اخى الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة فيه هو انه شغال خلال 24 ساعة تقدر ان تااجر فيه
تمنياتي لكم بالتوفيق

hossam122
01-31-2016, 20:30
الفوركس افضل ميزة فيه انه لا يتوقف ابدا الا يومين فىالاسبوع وهو يوم السبت والاحد وفى الاعياد غير كدة شغال الاربعة وعشرين ساعة قى اليوم

aissahd
01-31-2016, 22:50
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

never11
02-08-2016, 23:44
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

nuclear2010
02-09-2016, 00:01
السلام عليكم جميعا
نعم اخي سوق الفوركس يعمل على مدار 24 ساعة لدلك يجب علينا ان نستغل هده الفرص
الموجودة فيه و بالتوفيق لك في عملك اخي الفاضل سلام
تقبل تحياتى

Zezobebo3
02-09-2016, 00:25
ايضا بيتم ايقاف التداول علي ازواج معينة في حالة وجود كوارث مثل ايقاف التداول علي ازواج الروبل الروسي ارجو ان تتقبل مرورى واحترامى لك وبالتوفيق

global
02-09-2016, 03:39
يا اخي الكريم انا ارى ان تخصص على الاقل 4 ساعات يومية تجلس وتراقب الشارت وتدخل صفقات
والله الموفق والمعين

yansane
02-09-2016, 17:24
لكن ما يميز سوق الفوركس انه و كما ذكرت تستطيع ان تاجر في اي وقت باستثناء عطلات و نهاية الاسبوع اخى الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة فيه هو انه شغال خلال 24 ساعة تقدر ان تااجر فيه

ملاك الروح
02-09-2016, 22:12
اشكرك اخي الكريم - موضوع رائع - بانتضار مزيد من المواضيع القيمة
اتمنى لك دوات التقدم والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري ،،،

محمد صلاح
02-09-2016, 22:33
فعلا اخى العزيز عندك حق

وده اهم ما يميز الفوركس انه شغال 24 ساعة وتقدر تتاجر فى اى وقت وفى اى بلد حسب اختلاف التةقيت

ibrahem91
02-09-2016, 23:02
الاهم هو اختيار الوقت المناسب للتداول لان ساعات العمل تكون كثيره
علي مدار الاسبوع ولكن اختيار اوقات السيولة والحركة هو اهم شئ في النهايه

alizert2015
02-10-2016, 05:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك أخي الكريم على الموضوع الرائع
الدي يخص ساعات تداول الفوركس وننتظر جديدك و لا تبخل علينا

chouaib112
02-19-2016, 00:51
سوق الفوركس يعمل طوال الخمس الايم يعمل 24 ساعة ولكن ليست كل وقت فى السوق يكون متاسب لللتداول
ويب اه يكون السوق يكون افضل وقت هى فترة السوق الامريكى

Marrakechi85
02-19-2016, 00:58
نعم يمكن التداول 24 ساعة على 24 مدة 5 أيام في الأسبوع
باستتناء أيام العطل شكرا أخي على التوضيح موفق انشاء الله

global
02-21-2016, 23:15
يا اخي الكريم انا ارى انه علينا توفير على الاقل 3 ساعات يوميا للربح من الفوركس
والله الموفق والمعين

jallou
02-22-2016, 01:15
مؤشر الدولار الذي يقيس أداء الدولار مقابل سلة من العملات الرئيسية شهد ارتفاع اليوم ليسجل أعلى مستوى منذ أسبوعين عند 97.16 وكان قد افتتح جلسة اليوم عند المستوى 96.85 ليتداول حالياً عند المستوى 96.77 بعد ان انخفض ليسجل ادنى مستوى عند 96.64.

global
02-22-2016, 23:53
يا اخي الكريم انا انصح بتخصيص 4 ساعات عمل على اكثر تقدير للربح من الفوركس
والله الموفق والمعين

chouaib112
03-04-2016, 17:37
ارى ان تميز الكبيرعن غيره من البورصة انه سوق مفتوح على مدار 24 ساعة سيوله فاجرة وكتير جدا الحجم اليومي لتداول العملات في سوق الفوركس تصل إلي 3 تريليون دولار مجال رهيب فى حجم المال

newlookmostafa
03-05-2016, 12:42
افضل اوقات التداول هى تلاقى الفترة الاوروبية والامريكية تكون بها سيولة عالية
تقبل مروووررررروى
تحياااااااااتى

Elgohary1024
03-05-2016, 13:23

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

karinho1991
03-20-2016, 17:50

ahmed arrar
03-21-2016, 14:42
انا اري ان هذا المجال ساعات التداول مفتوحه فيه فيكون عالم الفوركس مفتوح اربعه وعشرين ساعه ويغلق من يوم الجمعه بليل الي يوم الاحد بليل

lebouziramzinio
03-24-2016, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل فعلا الفوركس احسن ميزة فيه هو انه شغال خلال 24 ساعة

ahmedmostafa19
03-24-2016, 15:15
اعتقد ان سوق الفوركس من افضل مجالات العمل التي لاتغلق ابوابها ابدا باستثناء ما ذكرت واتمني التوفيق للجميع وشكرا

neverlit3
03-25-2016, 12:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hossam123
03-25-2016, 15:53
الفوركس دة بيعمل الاسبوع كله ما عدا يومين فقط بيبقى السوق مغلق وهما يوم السبت والاحد
لانهم ايام عطلة اسبوعية فى اوروبا والدول الغربية

taherup
03-25-2016, 18:36
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

عبد الرحيم رافا
03-25-2016, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مرحبا بالجميع و اتمنى يكون الكل بخير ان شاء الله و شكرا لكل الاعضاء المسؤولين على هذا المنتدى
لا تسأل عن ساعات التداول و اسأل عن نقاط الدخول و الفرص السوق 24/24

taherup
03-25-2016, 23:25
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

neversi4
03-26-2016, 19:30
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

abderrahmenanis
03-27-2016, 14:27
السلام عليكم نعم اخي الكريم بينما سوق بينما اذا كنت تريد ان تتداول مثلا في سوق الاسهم و اخترت شركات الامركية مثلا
فسوف تصبح مقيد بالوقت و ايضا السيولة صغيرة في سوق الاسهم و يلزمه خبرة كبيرة تمنياتي لكم بالتوفيق

kymslye
03-30-2016, 10:59
شكراً على الإضافة اخي فقط اريد تدكير الإخوان انه أحيانا تكون عطل وتتوقف بنوك عن العمل وتكون عملاتها شبه متوقفة طوال اليوم وأحيانا النفط يتوقف واعتقد ياخد يوم عطلة ولا يكون دلك اليوم تداول على النفط المهم يجب تركيز على العطل وعدم التسرع عند دخول في زوج محدد

aminetns
03-30-2016, 11:56
ساعات تداول الفوركس تمتد من فجر الاثنين الى نهاية يوم الجمعة شكرا لك اخي الكريم على الموضوع بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

HaMaDa99
03-30-2016, 12:07
يضمن لك سوق العملات الدخول في صفقات التداول على مدار 24 ساعة ، لكن أفضل أوقات التعاملات هى تلك الفترات التي تتداخل فيها ساعات التداول لأكثر من سوق واحدة، لأن ذلك يضمن ارتفاع معدل السيولة على نحو ملحوظ. وهذه الأداة تمكّن المتداول من معرفة التوقيت التي تُفتتح فيه جلستي التداول على التوالي.

doaa sary
03-30-2016, 17:19
فعلا ميزة كبيرة
ان الفوركس سوق يعمل طوال اليوم
24 ساعه
5 ايام بالاسبوع
والاجازة يومين فقط
السبت والحد
بالتوفيق والارباح لينا جميعا ف سوق الفوركس

mohamedforex4
03-31-2016, 22:36
ساعات تداولال الفوركس يا ريس . دي بتعتمد علي افتتاجح البوصات العالميه ز فهمت يعني مثلا مع افتتاح
بورصه لندن . يكون التداول وقتها 5 ساعات اللي هي وقت الفتره . فهمت زظ وبعد ذلك يدخل الفترعه الاسيويه . :)

zineb01
04-01-2016, 01:35

neversi5
04-05-2016, 12:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohammedjehah
04-05-2016, 12:14
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا لكم على معرفة كيفية التداول

ahmadinho100
04-05-2016, 13:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك اخي على هاده المعلومات التي تتحجت على اوقات عمل سوق الفوركس اتمنا لك النجاح في مسيرتك

sofiane159
04-05-2016, 13:04
السلام عليكم و رحمة الله
اتمنى لك التوفيق
جزاك الله خيرا

رومانى
04-05-2016, 13:11
طبعا سوق الفوركس دائم لمدة اربعة وعشرون ساعة على مدار خمسة ايام وهو اكبر
سوق فى التداول فى العالم اذ يبلغ المبلغ المتداول خمسة تريليون دولار
وهذا مبلغ ضخم ويضم اكبر البنوك فى العالم

devowr
04-05-2016, 13:12
موضوع مهم جدا و اعتقد ان ساعات الفوركس التى بها اعلى ربح
هى من الساعه 3 مساء حتى الثامنه مساء والاوقات الباقيه فى اليوم بتكون فيها خساره
والله اعلم

الماجيك
04-05-2016, 13:26
بسم الله الرحمن الرحيم اشكرك من كل قلبى على هذة المعلومات القيمة
واتمنى الجميع ان يستفيدوا وشكرا ارجو تقبل مرورى

csebai12
04-05-2016, 17:36
السلام عليكم و رحمة الله تعالة و بركاته مشكور اخي على الموضوع
رغم هذا افضل التداول 3 سعات يوميا لا اكثر في الوقت الذي تتداخل فيه بورصة نيوويرك و البورصة الاوروبية كونها افضل اوقات للتحركات

hamed mohamed
04-09-2016, 22:22
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق******|||||

neversi5
04-11-2016, 10:29

FOREX7
04-11-2016, 13:07
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

neverlit5
04-12-2016, 12:32
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

himaya
04-12-2016, 13:13
ارشاد غاية في الأهمية .. وحقيقة لا اظن ان هناك ثمة تاجر ممكن ان يستعيض عنها
بشئ وهي وان دلت على شئ فانما تدل على خبرة هائلة لدى كاتب الموضوع .. والذي نشكره عليها ونطالبه بالمزيد منها .

latraaa
04-12-2016, 13:17
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة الراقية التي تقدمت بها و أتمنى ان نراك تحقق الثكير من النتائج القيمة إن شاء الله، مشكور أخي الكيرم و بالتوفيق لك و للجميع إن اش ءالله

Yasser Ibrahim Youssef
04-12-2016, 13:18
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة الراقية التي تقدمها
لجميع العضاء وبارك الله فيك

magdy hosny
04-12-2016, 13:21
السلام عليكم ورحمه الله كنت هسال سوق الفوركس على "المعاملات الفورية". وسبب ذلك هو أن التداول يتم 24 ساعة في اليوم، 5 أيام في الأسبوع. ولا يتوقف التداول مطلقاً في سوق الفوركس، باستثناء نهايات الأسبوع والعطلات. وهذا يشمل الكريسماس وعشية رأس السنة اكيد طبعا.

hossam123
04-12-2016, 14:22
سوق الفوركس يفتح خمسة ايام في الاسبوع وايام العطل لا يعمل السوق
افضل ساعات التداول فى الفوركس هى التى تكون عقب الاجازات الرسمية فى سوق الفوركس وهما يومى السبت والأحد

hoomid
04-13-2016, 13:40
سلام عليم الاخوة الكرام
هده الميزة الاساسية في الفوركس هو كونها مفتوحة على مدار الساغة عدا العطل
بالتوفيق للجميع

hossam123
04-15-2016, 01:00
بالفعل اخى الفاضل فان سوق الفوركس موجود على مدار ال24 ساعة فى اليوم لمدة 5 ايام فى الاسبوع مما يتيح للجميع العمل من اى مكان

احمد عبد الباسط
04-30-2016, 06:18
نعم سوق الفوركس 5 ايام فى الاسبوع
و24 ساعة فى اليوم
ولكن افضل فترات التداول من وجهه نظرى هى من 7 ص الى 7 م
حيت تكون نسبة السيولة عالية والتداول يكون جيد فى هذة الفترة

YSN
05-04-2016, 17:16

harimeche
05-04-2016, 19:21
نعم معك حق يا اخــــي الفاضل سوق كبير بل أكبر ســــــوق في العــــالم بل حتى الأسواق الأخرى لا تسوى امامه شيء يشتغل 24/ 24

لكن هدا لا يعني ان كل 24 ســــــاعة صــــالحة للتداول بل الخبراء يؤكدون ان أقصى شيء 3 ساعات في اليوم

متداول خسران
05-04-2016, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم
مشكور جزيل الشكر على هذا الموضوع الرئع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و مليء بالمعلومات الرائعة عن ساعات تداول الفوركس
ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله وبالربح الوفير و لا تبخل علينا بكل جديد

شبه منحرف
05-04-2016, 20:52
بالنسبه لساعات التداول فى الفوركس فهو مفتوح خمسة ايام فى الاسبوع ماعدا السبت والاحد اجازه وباقى الخمسة ايام يمكنك التداول طوال الاربع وعشرون ساعه

seifhd
05-06-2016, 14:47
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

Mr-alialkhbeer
05-06-2016, 21:06

متداول خسران
05-06-2016, 21:19
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين وصحبه الغر المحجلين
ومن والاهم واتبع هداهم إلى يوم الدين السلام عليكم و رحمة الله تعال و بركاته اعضاء المنتدى الافاظل
اشكرك صديقي لطرحك موضوع ساعات التداول بسوق الفوركس

mohamed2610
05-06-2016, 21:22
وازواج الفرنك السويسري وقبل ذلك تم ايقاف التداول ولكن الاحد والجمعة اجازة غير الاجازات الرسمية الله الموفق والمستعان

3BKRENO
05-06-2016, 21:48
وازواج الفرنك السويسري وقبل ذلك تم ايقاف التداول علي الين بسبب زلزال اليابن

dhmo
05-07-2016, 01:15
وازواج الفرنك السويسري وقبل ذلك تم ايقاف التداول علي الين بسبب زلزال اليابن

وده الصح وقت الخبره وده طبيعه التحرك في السوق اخي ان السعر بيسير في مدارات يعني ترندات متداخله ترند صغير يكمل لترند اكبر وهكذا ده الي بيحصل في السوق وطبعا
اي متاجر هنا لابد ان يعرف ده وازاي يفهم ويتواصل وهكذا

Zakariaa
05-07-2016, 01:16
السلام عليكم
نعم اخي 5 ايا للتداول يومين للراحة سوق مرب و رائع
يجب معرفة كيفيت التعامل معه
لا غير من خلال تعلم اساليب التحاليل و ربح موفق

medcss
05-07-2016, 04:23
شكرا لك أخي العزيز على موضوعك الرائع ،حقيقة تعلمت الكثير و مازلت أتعلم كم هو صعب سوق الفوركس

sw_mas
05-07-2016, 05:04
الشكر موصول منى الى كل من يحاول افادة الاعضاء داخل المنتدى الكبير والجميل ولكل من يقدم يد العون للجميع
الشكر للكاتب وكل من حاول الافادة من خلال الردود
شكرا جزيلا.

ahmadnigm
05-07-2016, 05:05
اخى الكريم السبت والأحد اجازه وليس الجمعه
وفضلا هل التداول علي مدار ال ٢٤ ساعه بنفس ألقوه ولا هناك وقت ذروه ؟

abdelmadjid41
05-07-2016, 16:12
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته اخي الكريم الفوركس سوق مفتوح 24/24 ساعة لكن لا يجب التداول دائما

nonam
06-20-2016, 17:05
السلام عليكم ... تداول الفوركس من المهم ان يكون التعامل مع التداول من اهم الادوات وكمان الوقت اللي انت لتدخل فية من المهم جدا التعامل معاه ومن المهم جدا الادوات التعليمية اللي بتحدد ليك كل دة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

ghost.mastar
06-20-2016, 17:31
ا كنت تريد ان تتداول مثلا في سوق الاسهم و اخترت شركات الامركية مثلا

رشا محمد الهوارى
06-21-2016, 12:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
مشكور اخى الكريم على هذه المشاركة الفعالة ونتمنى المزيد من المشاركات المميزة دمتم موفقين
تقبل مرورى

medo2000
06-21-2016, 14:34
&&&&&&&&&&&&اشـكـرك اخـى الـفـاضــل علـى هــذا الـمجـهـود الـوافـر
اسـتـفـدت مـن هـذا الـمـوض ـوع كـثـيـرا شـكـــرا اخـى عـلى هـذا الـمـجـهــود
تـقـبـلـوا خــالص تـحيـاتـى اعـضــاء مـنـتـدى فـوركــس الـعـرب الكرام والـسـلام عـلـيـكم ورحـمـة الله وبـركاتــه&&&&&&&&&&&&&&&513

الصبر
06-21-2016, 16:47
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♣♠6

zarour soufyane
06-21-2016, 17:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم يمكن العمل في الفوركس على طول اليوم خمسة ايام في الاسبوع لكن من المهم اختيار الاوقات التي يمكن ان تتداول فيها بالاخد في الحسبان السيولة المالية
بالتوفيق

fady forex
06-22-2016, 01:47
ولهذا يختلف اوقات التداول من شخص لاخر

kaka16
06-22-2016, 12:06
السلام عليكم و رحمة الله
اتمنى لك التوفيق
جزاك الله خيرا

Mustafa gamal
11-26-2016, 17:50
الفوركس مفتوح لمدة 24 ساعة لمدة خمسة أيام في الأسبوع مما يجعل التداول ممكنا كمهنة ثانية ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

latraaa
11-26-2016, 18:22
يا اخي الكريم هنا في المنتدى الكثير من الماوصيع التي تشرح ما تريد إ نشاء لاله وبالتفصيل الدي تريد و عليه ارى انه من الأفضل العمل على عدم تكرار المواضيع و العمل على مراجعة المواضيع التي تم تقديمها من قبل

zianitrader
11-26-2016, 19:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته, نعم اخي انت على حق, و لكن افضل ما في الفوركس
هو كون السوق مفتوحة 24/24ساعة و هذا يجعلك تختار الوقت الذي يناسبك للتداول

sallysaad
11-26-2016, 19:03
عدد ساعات التداول عبر الانترنت 24 ساعة في اليوم حيث تفتح احد اسواق الفوركس بمجرد غلق احدالاسواق الاخري وهذا يسهل التداول عبر الانترنت علي مدار اليوم للوسطاء والمتداولين

فوريكسي
11-30-2016, 20:23
لا توجد ساعات معينة للتداول شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

zizoo99
12-10-2016, 10:01
شكرا لك اخى الكريم على توضيح عدد ساعات العمل و ايام العطلات الخاصة بالفوركس و التى تهم كل متداول و التى كثر الاسئلة عنها فالاجازة الاسبوعية معروفة يومى السبت و الاحد

tamermosa
12-10-2016, 12:42
شكرا على معلوماتك . و دي من اهم مميزات سوق الفوركس لانه سوق مفتوح دائما و ابدا بإستثناء الاجازات الرسميه و العطلات العالميه . و بكده حتلاقي لك وقت في اوقات فراغك للتداول فيه مهما كان وقت فراغك . تقبل مروري

Foreexx
12-10-2016, 12:44
السـلام عـــلـــيكم ورحــــمة الله تعــــالى وبـــركـــاته
نعم أخي بالفعل السوق يعمل على مدار اربع وعشرين ساعة لمدة خمس ايام عدا السبت والاحد

Yahia Hesham
12-10-2016, 12:51
السلام عليكم، وهذا يعتبر من أهم مميزات الفوركس
فامتداده لساعات يسهل علينا اختيار الوقت المناسب
لنا التداول بدون أن يعطلنا عن باقى اهتمامتنا

rassendyll
12-10-2016, 13:07
اصعب خيار قد يواجه المتداولون هو إنهاء استثمار خاسر، وإعطاء أمر بوقف الخسائر عند القيام بالتداول يجنبه الاضطرار لذلك.
عادة ما يتذمر المتداولون عندما تعود الأسعار للصعود من جديد بعد قيامهم بخيار وقف الخسائر. لا تلغ خيار وقف الخسائر بعد اتخاذه مطلقا. لقد اتخذت خيار وقف الخسائر عندما كنت في حالة هادئة وقبل دخولك التداولات، وأنت الآن في حالة قلق لأن الأسعار تتحرك بعكس الاتجاه الذي ترغب فيه.

creatorman1978
12-10-2016, 13:28
من المهم طبعا للمتداول ان يعرف اوقات عمل السوق واوقات الاجارزات وهى السبت والاحد واعياد رأس السنة حتى يعمل حسابة فى فتح الصفقات واغلاقها ... والله المستعان

alym
12-10-2016, 13:39
من مميزات سوق الفوركس انك تستطيع ان تتداول فى اى وقت على مدار الاسبوع ماعدا يومى السبت والاخد لانهم اجازة اسبوعية ولكن غند افتتاح السوق يوم الاثنين تستطيع ان تتداول فى اى وقت