PDA

View Full Version : ملاحظة بخصوص زيادة الأسبريد حد يعرف لية؟

Pages : [1] 2 3

snnaky
01-22-2015, 18:22
السلام عليكم ورحمة الله
فى ملاحظة اخدت بالى منها بالأمس وانا بعمل صفقة على الباوند يورو ومشتقاتة ان الأسبريد زايد عن الطبيعى اللى هو فرق 3 بيب واصبح 5 بيب مع ملاحظة انة غير مكتوب كفرق بين الأسك والبيد وايضا فى غير وقت الأخبار عشان محدش يفتكر انة نتيجة الخبر
المشكلة انة مشكتوب انت بتتفاجأ بلزيادة اول ما تعمل الصفقة وتجد الفرق
ياترى فى حد عندة معلومة او خبر ان حصل تنوية من انستا بخصوص عملات معينة بزيادة الأسبريد

ahmedibrahim258259
01-23-2015, 19:35
بسم الله الرحمن الرحيم والله المشكلة اللي حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبريد والظروف دي مؤقتة موش مستمرة علطول
تقبل مروري

nagwann
01-24-2015, 20:44
السلام عليكم و رحمة الله
أخي تحياتى لك على هذه المعلومات القيمة وشكرا لك
فى الحقيقة ما كنتش واخدة بالى ان السبريد اترفع

snnaky
01-25-2015, 18:22
ايوة بس المشكلة ان زيادة الأسبيريد غير موضحة وبالتالى لا ترىاها الا لما تعمل الصفقة سواء بيع او شراء فتجد الاسبيريد زائد عن المعدل المعروف ب2 او 3 بيب ولا افهم اية علاقة اللى حصل بالبنك السويسرى واية العلاقة واشمعنى ازواج معينة بس وليس كل الأزواج رغم ان الأزواج ليست منها الفرنك السويسرى

hamza el
01-26-2015, 03:34
و الله يا اخي لا اعلم و ليس لدي معلومة عن هذا
و لكن على حسب ما يروج ان الشركات قامت برفع الاسبريد على اساس قرار
البنك السوسري لتعويض الخسائر
و طبعا هناك شركات افلست بالمرة و لم يعد في راس مالها و لا سنت

ibrahim forex
01-26-2015, 13:45
بسم الله الرحمن الرحيم والله المشكلة اللي حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبريد والظروف دي مؤقتة موش مستمرة علطول
تقبل مروري

شبه منحرف
01-26-2015, 13:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حدثت معى فى شركه كنت اتعامل معها قبل انستا وعندما سالتهم قالو نظرا لتغير الاسعار فنحن نمشى وراء الاسعار لكن بعد كده قفلت حسابى معاهم فورا وبالتوفيق اخى الكريم

midouknight
01-26-2015, 13:58
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي السبريد في شركة إنستفريكس ثابت لكن عند صدور أخبار قوية يتحرك

payza
01-26-2015, 22:51
صح يا غالي البيورو باوند الزوج دا بسكون في اوقات زي الظهر كدا 5 بيب اسبرد وفي ازواج كتير زيه واكتر في الاسبريد دوالله الموفق وبالتفويق للك ..............

mn3m
01-27-2015, 00:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اي زيادة في عملية الاسبريد
بيكون هو عبارة عن نقص في السيولة عند الشركة
والزيادة الي 5 مش كتير مقارنة بعملات تانية
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

gehad87
01-27-2015, 18:17
لا هو موجود هو كان الاول فعلا 3 نقط بس تم رفع الاسبرد ل5
وفي شركات تانية كان الاسبريد 2 وبقا 3 وبعد كده خلوه 4 + عموله
بتبقى حسب السيولة والطلب بردو والخطورة احيانا

مصطفى حمدان
01-27-2015, 20:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الاسبريد ال3 بيب دا على العملات الرئيسية اما العملات الاخرى فيكون الاسبريد فيها اعلى ويختلف الاسبريد كذلك من وقت الى اخر فبيكون اعلى وقت الدخول عند صدور الاخبار

samir33
01-27-2015, 20:56
و عليكم السلام و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور على طرح هدا الموضوع ليستفيد الاعضاء
انا بصراحة افتح الصفقات و لا انتبه للسبريد
ولكن مادام نبهتنا لهدا الامر ساحاول التدقيق في
قيمة السبريد

jmola
01-27-2015, 21:04
اخي نضرا الي التغيير الذي حصل علي عملات الفرنك السيوسري اغلب الشركات قامت بزيدة السبريد وهذه الحالة موقت وانشالله بترجع عادي

ssnsafi
01-27-2015, 21:04
اخي الكريم شركة انستا فوركس اسبريدها ثابت ويتراوح بين ثلاث نقاط و12 نقطة ولكن في الصباح يصبح السبريد متغير على زوجين من العملات نسيت ماهم بصراحة فقد قرأت هذا الامر مرة في موقع الشركة وقد يكون كما ذكرت انت انه زوج اليورو جنيه وفقط في الصباح لغاية الساعة 12 ظهرا وبعد ذلك يصبح السبريد ثابت لا يتغير فالامر ليس تلاعب من الشركة ولكن نحن من لا نقرأ جيدا قوانين الشركة وننتبه الى شروطها

samyarr
01-27-2015, 22:27
أخى الكريم
طرح مكتمل بجميع جوانبه جعل اقلامنا
تقف عاجزة عن الاضافة
بارك الله فيك على هذا الموضوع المفيد والنافع
كل الشكر والتقدير
تقبل مروورى بالتوفيق

belhadjnokia
01-28-2015, 04:36
السلام عليكم و رحمة الله
فى الحقيقة ما كنتش واخدة بالى ان السبريد اترفع..

youssedyazid5296
02-07-2015, 15:11
السلام عليكم يا اخواني انا من وجهة نظري ان الزياده اللي انت بتتكلم عنها في الاسبريد لا يمكنك ان تلاحظها الا في الصفقه فقط وان بريطانيا هي السبب في هذه الزياده

ahmed7afifi
02-08-2015, 23:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو هنا فى الجروب لكن بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

hssouminabil
02-08-2015, 23:21
بعد التحيه
اخى اشكرك على موضوعك الرائع
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع

FullyActive
02-09-2015, 04:48
غريبة رغم ان السبريد فى انستا المفورض انه ثابت
على كل حال هو فى الوقت الحالى على المنصة رجع 3 تنقاط مثل الاول

AlaaEldien Ahmed
02-09-2015, 06:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
اللي حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبريد والظروف دي مؤقتة موش مستمرة علطول
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري.

IZM
02-11-2015, 17:02
السلام عليكم
فقط سوف يكون عطل مؤقة إذا قمت بإختيار سبريد ثابة
أما إذا كان السبريد متحرك فذالك شيئ عادي يا أخي
تقبل مروري

heroo252
02-11-2015, 17:04
المشكله ان انستا مثبته الاسبريد اصلا
المفروض يكون متغير اى شركه كبيره بتعمل اسبريد
متغير بيوصل لواحد بيب بس فبعض لاوقات

محمود مرعى
02-11-2015, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله
فى ملاحظة اخدت بالى منها بالأمس وانا بعمل صفقة على الباوند يورو ومشتقاتة ان الأسبريد زايد عن الطبيعى اللى هو فرق 3 بيب واصبح 5 بيب مع ملاحظة انة غير مكتوب كفرق بين الأسك والبيد وايضا فى غير وقت الأخبار عشان محدش يفتكر انة نتيجة الخبر
ياترى فى حد عندة معلومة او خبر ان حصل تنوية من انستا بخصوص عملات معينة بزيادة الأسبريد

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته وانا عايز اقولك انى بصراحة محصلتش معايا قبل كده اطلاقا فى شركة انستا فوركس وان المنصة فعلا انا يمكن اكون نفذت عليها تقريبا ما لا يقل عن
500 صفقة ومفيش اى حاجة من الحاجات دى حصلت معايا وانا اعتقد ان حضرتك ممكن تكون فعلا نفذت الصفقة ساعة صدور اى اخبار والله الموفق والمستعان وربنا يكرم الجميع

against
02-11-2015, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري0♣♠♠♠

joseph mounir
04-06-2015, 12:21
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
بارك اللة فيك اخى الكريم موضوع هام واتمنى حد من الاخوة الاعضاء الافاضل يشرحولنا اكتر عن الاسبريد وطريقة العمل بة
واكون شاكر جدا

واتمنى لك ولكل الاخوة الاعضاء التوفيق باذن اللة

سارة محمد
04-09-2015, 17:48
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

hasback
04-09-2015, 18:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وتحياتي اخي الكريم وبالنسبة لهذا الامر لم يحدت معي وانستا لم تصدر اي بيان بزيادة الاسبريد حسب علمي والافضل ان تكلم الدعم فربما حصل خطئ

sof
04-09-2015, 19:35
السلام عليكم اخي الكريم
السبريد هو لشركة الوساطة
طبعا انت تشتغل معاها وهي
تاخذ نسبة من الارباح وهو السبريد
تسلم اخي ان شاء الله

yasrnavy
04-09-2015, 19:39
اللي حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبريد والظروف دي مؤقتة موش مستمرة علطول

---------- Post added at 08:37 PM ---------- Previous post was at 08:37 PM ----------

السلام عليكم
فقط سوف يكون عطل مؤقة إذا قمت بإختيار سبريد ثابة
أما إذا كان السبريد متحرك فذالك شيئ عادي يا أخي
تقبل مروري

---------- Post added at 08:38 PM ---------- Previous post was at 08:37 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري0♣♠♠♠

---------- Post added at 08:39 PM ---------- Previous post was at 08:38 PM ----------

السلام عليكم اخي الكريم
السبريد هو لشركة الوساطة
طبعا انت تشتغل معاها وهي
تاخذ نسبة من الارباح وهو السبريد
تسلم اخي ان شاء الله

Warrior Dz
04-09-2015, 19:48
السلام عليكم ورحمة الله
و طبعا هناك شركات افلست بالمرة و لم يعد في راس مالها و لا سنت .
وشكراا

yasrnavy
04-09-2015, 19:49
السلام عليكم ورحمة الله
وشكراا

دينا اسلام
04-09-2015, 20:00

basim
04-09-2015, 20:26
اخي الكريم شكرا على هذه المساهمة اما بخصوص السبريد ومتغيراته فهذا يعتمد على السيولة المالية للشركة
عموما مشاركة جيدة ومعلومات مفيدة من المساهمة وردود الاعضاء الكرام
نتمنى منك المزيد من المشاركات القيمة في هذا المنتدى المبارك ..

karimtutto
04-09-2015, 20:39
تستطيع ان تتاجر اخي الكريم
على كل ازواج العملات المتاحة في المنصة
بدون شروط ولا قيود
بالتوفيق

مصراوى
04-10-2015, 00:08
اخى الفاضل الاسبريد يختلف من عملة الى اخرى واعتقد انة كلما زادت حركة العملة تزداد حجم الاسبريد لها وبالتوفيق

mohamed12345
04-13-2015, 12:45
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اي زيادة في عملية الاسبريد بيكون هو عبارة عن نقص في السيولة عند الشركة والزيادة الي 5 مش كتير مقارنة بعملات تانية

adel25
04-13-2015, 13:17
طبعا اخي السبريد يختلف من عملة الى اخرى هناك عملات السبريد بيكون 5 و عملات بيكون حتى 7 يجب التاكد اولا قبل الدخول في الصفقة
و الله ولي التوفيق

kokou
04-14-2015, 16:46

atbill
04-14-2015, 16:49
أخي شئ طبيعي فالسبريد يتغير من زوج عملات لآخر و هو ليس ثابت

ahmed mo
04-14-2015, 17:13
الاسبريد فى انستا ثابت ليس لى متاجره عل هذا الزوج ولكن عموما هو 3 نقاط

عل الازواج الرئيسيه فى السوق والازواج الاخرى ممكن يكون ازيد

دينا اسلام
04-15-2015, 23:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

yoka mohamed2
04-16-2015, 00:21
الاسبريد فى انستا ثابت ليس لى متاجره عل هذا الزوج ولكن عموما هو 3 نقاط

عل الازواج الرئيسيه فى السوق والازواج الاخرى ممكن يكون ازيد

Schams
04-16-2015, 00:21
شكرا اخي على هذا الموضوع المفيد من جميع النواحي منها التعليقات و المعلومات البسيطة الموصلة الى معلومات اكبر و مهمة في هذا المجال
ننتظر المزيد من معلوماتك و موضوعواتك
تحياتي لك و تقبل مروري

user_66
04-18-2015, 18:34
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

---------- Post added 04-18-2015 at 03:34 PM ---------- Previous post was 04-17-2015 at 05:06 PM ----------

ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

babokaka1
04-18-2015, 18:50
شوفوا بقى
احنا بسم الله ماشاء الله علينا
العرب فخر شعوب العالم
عاوزين ايه بقى
وهاتكلم بالمصري وبلدى كمان
قاعد فى بيتك زى الباشا

قدامك كوب النسكافيه

وفى ايدك السيجارة

والتكييف شغال تمام

و مزاجك عالى مفيش كلام

تفتح شارت المجنون ابو الاندال
علشان تدبل الحساب بسرعة وتخلص

مش لسه هانقعد نستنى فى كل صفقة يومين ولا تلاتة

وتفتح استراتيجية حلوة كده بتربح على الأقل 100 نقطة فى الساعة

وطبعا كلنا اساتذة فى الفوركس دارسين التحليل فنى واساسى وكلاسكى ونفسية السوق وإدارة راس المال وكله تمام طبعا

وجون ميرفى والأخ داو يشهد لنا بكده

وبعدين نخسر طبعا (هو حد جاب سيرة مكسب )

ويطلع فى الآخر الفوركس وهم سبحان الله

هاطول عليكم شوية وعارف انكم مليتوا من كلامى

اول مابدأت فوركس ومن وقت قريب

تخيلوا قرأت كتاب بسيط جدا حوالى 200 صفحة

كل اللى اتعلمته ازاى افتح صفقة وايه و لترند والشارت

وفتحت حساب ديمو وبدأت اتاجر بالترند فقط على عملتين

يورو / دولار و يورو / ين

الحساب ادبل اكتر من 3 مرات

وفتحت حساب حقيقى وخسرته كله اكشن اول مرة

وحساب تانى وخسرته

adnan1969
04-18-2015, 19:01
والله اخي الكريم ممكن تكلم اي حد من الدعم وتسئلهم لان الاعضاء ماراح يعرفو يجاوبوك على سوالك الكل حيران بتوفيق اخي

Yara1
04-19-2015, 14:32
سجّل كل شيء
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل و المخرج اذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل

user_66
04-19-2015, 21:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..... بسم الله الرحمن الرحييييييييم ....
اهلا بكم اخوتى واخواتى وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠:peace::peace::peace::peace::peace:
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... وشكرا لكم جزيل الشكر ..... واتمنى المزيد...
♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥
♥♥♥
♥♥

---------- Post added at 06:34 PM ---------- Previous post was at 06:26 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..... بسم الله الرحمن الرحييييييييم ....
اهلا بكم اخوتى واخواتى وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠:peace::peace::peace::peace::peace:
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... وشكرا لكم جزيل الشكر ..... واتمنى المزيد...
♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥
♥♥♥
♥♥

Miro1
04-19-2015, 21:37
ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﺳﺤﺐ ﺍﺭﺑﺎﺡ ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﺘﻲ ﺍﻭﺩﻋﺘﻬﺎ ﻣﻦ
ﺑﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻤﺎﺳﺘﺮ ﻛﺎﺭﺩ ﺑﻨﻔﺲ ﺍﻟﺒﻄﺎﻗﺔ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻧﻪ ﻳﺠﺐ ﺍﻟﺴﺤﺐ ﺍﻟﻰ
ﻧﻔﺲ ﺍﻟﺒﻄﺎﻗﺔ ﻓﻼ ﻳﻤﻜﻦ ﺍﻥ ﺗﻮﺩﻉ ﻣﻦ ﺑﻄﺎﻗﺔ ﻣﺎﺳﺘﺮ ﻭﺗﺴﺤﺐ ﺍﻟﻰ
ﺑﻄﺎﻗﺔ ﻣﺨﺘﻠﻔﺔ ﻓﺎﻟﺸﺮﻛﺔ ﺗﻤﻨﻊ ﺫﻟﻚ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻥ ﺑﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻤﺎﺳﺘﺮ ﻳﺠﺐ
ﺍﻥ ﺗﻜﻮﻥ ﺑﺎﺳﻤﻚ ﻭﻟﻴﺲ ﺑﺎﺳﻢ ﺍﺣﺪ ﺍﺧﺮ ﻭﺫﻟﻚ ﺣﺘﻰ ﻻ ﺗﺤﺼﻞ
ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﻏﺴﻴﻞ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻓﻬﺬﺍ ﻣﺎ ﻋﺮﻓﺘﻪ ﻣﻦ ﺭﺩﻭﺩ ﺍﺣﺪ ﺍﻻﻋﻀﺎﺀ ﻋﻨﺪﻣﺎ
ﺍﺟﺎﺏ ﻋﻦ ﺳﺒﺐ ﺭﻓﺾ ﺍﻟﺸﺮﻛﺔ ﻟﺴﺤﺐ ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﻰ ﺣﺴﺎﺑﺎﺕ
ﻟﻴﺲ ﺑﺎﺳﻢ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ

abdelaziz 10
04-22-2015, 17:22
لم اسمع بالامر فعلا يا اخي انا اتاجر فقط على الازواج الرئيسية ولم الحظ الامر
عموما في هذه الحالة ممكن السبريد يكون ازداد لفترة مؤقتة وليس على طول

sherry mohamed
04-22-2015, 18:17
المشكلة ان زيادة الأسبيريد غير موضحة وبالتالى لا ترىاها الا لما تعمل الصفقة سواء بيع او شراء فتجد الاسبيريد زائد عن المعدل المعروف ب2 او 3 بيب ولا افهم اية علاقة اللى حصل بالبنك السويسرى واية العلاقة واشمعنى ازواج معينة بس وليس كل الأزواج رغم ان الأزواج ليست منها الفرنك السويسرى

qeqe77
04-22-2015, 18:19
السلام عليكم , الصورة التى اظهرتها توضح فارق اسبريد 5 نقاط على اليورو ين
وهو لا يعتبر زيادة كبيرة لان هذا الارتفاع كان فى وقت السيولة و هذا امر عادي

eslam kassem
04-22-2015, 18:43
أخي الغالي السبريد في شركة إنستفريكس ثابت لكن عند صدور أخبار قوية يتحرك
مع تحياتي

معتصم سباعنة
04-22-2015, 19:05
اخي الكريم من المعروف ان يوم الاربعاء بالتحديد يزيد الاسبريد واعتقد انك عملت العقد يوم الاربعاء
تقبل مروي

mohamedhassn
04-23-2015, 03:12
أنــا ملاحظـة إن أكثر الموجودات معندهومش فكرة وحتى اللي جربوا منهــم واضح إن .... حد يعرف حاجة عن بطاقات الكاش يو دي بيستخدموها بدل الفيزا بس مش عارفة تفاصيل عنها ... شوفي بخصوص الشركـات اللي بتقدم البونص طلبتي أذكر لك إسم شركـة .... زي زياده في السبريد يعتبر فائده بالتالي الحساب مش مطابق للشريعه واانا ...

abdelrazek
04-23-2015, 04:21
السلام عليك ماخي الكريم . اولا احب اشكرك ع الافاده لاني بصراحه اول مره اعرف ان الاسبريد ارتفع ولكن في الحقيقه معرفش ليه الاسبريد ارتفع وايه الاسباب . تقبل تحياتي

deyaa24
04-23-2015, 04:49
السبريد بيكون كبير فقط فى اوقات الاخبار حيث فى وقت الاخب بيكون السبريد المتحرط كبير
ويجب اتبع كل قاواعد التدالو عشان ليكون فية اى مشكلة ولكن فى الثابت السبريد لن يكون كبير

محمود مرعى
04-23-2015, 05:22
السلام عليكم ورحمة الله

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى الفاضل سناكى وممكن حضرتك تكون اخطأت فى التقدير لو كنت بتشتغل على منصة ميتاتريدر
فايف او لو انت فعلا بتتاجر على ميتاتريدر فور فاكيد ممكن تكون حضرتك شوفت الاسبريد وقت صدور خبر وربنا يكرمك ويوفقك يارب

deyaa24
04-23-2015, 10:21
السبريد بيكون كبير فقط فى اوقات الاخبار حيث فى وقت الاخب بيكون السبريد المتحرط كبير
ويجب اتبع كل قاواعد التدالو عشان ليكون فية اى مشكلة ولكن فى الثابت السبريد لن يكون كبير وها ما هو موجود فى انستا

abdelaziz 10
04-25-2015, 23:22
السبريد لا اظن انه يزيد فيش ركة انستافوركس لان السبريد ثابت فيها وهذا ما اعرفه شخصيا
انما ممكن ربما يتغير السبريد في عدده في اوقات الاخبار القوية لان الربح يكون كبيرا

Mohamed Morsy
04-28-2015, 13:49
الاسبريد فى انستا ثابت .. ليس لى متاجره عل هذا الزوج ولكن عموما هو 3 نقاط
علي الازواج الرئيـسيه فى السوق والازواج الاخرى ممكن يكون ازيد
تحياتي ...

sherry mohamed
04-28-2015, 16:12
المشكلة ان زيادة الأسبيريد غير موضحة وبالتالى لا ترىاها الا لما تعمل الصفقة سواء بيع او شراء فتجد الاسبيريد زائد عن المعدل المعروف ب2 او 3 بيب ولا افهم اية علاقة اللى حصل بالبنك السويسرى واية العلاقة واشمعنى ازواج معينة بس وليس كل الأزواج رغم ان الأزواج ليست منها الفرنك السويسرى

abdelaziz 10
04-29-2015, 12:41
حسب ما اعرف عن الشركة انستافوركس ان السبريد فيها معروف انه ثابت ويس متحرك
بالتالي لا اظن ان السبريد تغير يا اخي فممكن تكون تاجرت بزوج فيه السبريد عال

Abdelhedi
04-29-2015, 13:48
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاتهه و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد
و الله للاسف انا لا اعلم من منكم يعلم يا شباب لكي يساعدنا و شكرا مرة اخري سلام.

hamdochi
05-10-2015, 01:18
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان الاسبريد ال3 بيب دا على العملات الرئيسية اما العملات الاخرى فيكون الاسبريد فيها اعلى ويختلف الاسبريد كذلك من وقت الى اخر فبيكون اعلى وقت الدخول عند صدور الاخبار تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

aminoos
05-10-2015, 01:23

ايوة بس المشكلة ان زيادة الأسبيريد غير موضحة وبالتالى لا ترىاها الا لما تعمل الصفقة سواء بيع او شراء فتجد الاسبيريد زائد عن المعدل المعروف ب2 او 3 بيب ولا افهم اية علاقة اللى حصل بالبنك السويسرى واية العلاقة واشمعنى ازواج معينة بس وليس كل الأزواج رغم ان الأزواج ليست منها الفرنك السويسرى

samieh
05-15-2015, 03:39
والله يا اخى انا اول مرة اسمع ان الاسبريد بيزيد اول اما تفتح الصفقة دى جديدة عليا
واضح ان انستا غيرت قوانين كتيرة بالنسبة لحسابات البونص
ربنا يستر لحسن بعد كدة تلغيها خالص

sayed_markets
05-15-2015, 03:45
زيادة الاسبريد يكون فى أوقات الأعياد والمناسبات بسبب قلة السيولة وإغلاق معظم البنوك الرئيسية المتحكمة فى حركة السوق الفعلية ويحدث هذا تزبزب كبير فى الأسعار

waelmma
05-15-2015, 11:19
:o:o:o اخى الكريم ان دائما افضل التعامل مع الازواج الرئسية
لانها الاسبريد بتاعها صغير جدا وخاصة زوج اليورو دولار

Kiing
05-15-2015, 23:49
ممكن مع زيادة الأسبيريد اي انه من هناك غير موضحة تم انه بالتالى ممكن ان لا تراها الا لما تعمل الصفقة ممكن متلا سواء بيع تم سواءا شراء فتجد الاسبيريد زائد من هناك

popa2015
05-16-2015, 00:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

ملاك الروح
05-16-2015, 01:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هذا شيء طبيعي يكون يوم الاربعاء في معظم الشركات او يوم اخر المهم يوم واحد بالاسبوع وكذلك تزيد الفوائد لكن هذا بالحسابات العادية اما الاسلامية لا يزيد
اتمنى لكم التوفيق

محمد العمر
05-16-2015, 02:17
السلام عليكم اخواني ورحمة الله تعالى وبركاته
تحياتي لكم جميعاً
اخي اشكرك على سؤالك .. اخي العزيز البوونص يحول في نهااية كل شهر للمتاجرة عليه وليس للسحب ..
تمنيااتي لكم بالتوفيق والربح العالي
تحياتي للجميع

moh93
05-16-2015, 03:17
زيادة السبريد تكون ول شى يجعل التداول صعب
وعشان كدة السبريد الصغير و العملات التى يكون فيها سبريد صغير تكون هى اافضل حي يكن ية تدال عليها افضل

شهيرة
05-22-2015, 02:42
ايوة بس المشكلة ان زيادة الأسبيريد غير موضحة وبالتالى لا ترىاها الا لما تعمل الصفقة سواء بيع او شراء فتجد الاسبيريد زائد عن المعدل المعروف ب2 او 3 بيب
ولا افهم اية علاقة اللى حصل بالبنك السويسرى واية العلاقة واشمعنى ازواج معينة بس وليس كل الأزواج رغم ان الأزواج ليست منها الفرنك السويسرى

REDA FOREX
05-23-2015, 07:26
بتبقى حسب السيولة والطلب بردو والخطورة احيانا لا هو موجود هو كان الاول فعلا 3 نقط بس تم رفع الاسبرد ل5

haythem95
05-23-2015, 08:00
زيادة السبريد تكون ول شى يجعل التداول صعب
وعشان كدة السبريد الصغير و العملات التى يكون فيها سبريد صغير تكون هى اافضل حي يكن ية تدال عليها افضل
اخي اشكرك على سؤالك .. اخي العزيز البوونص يحول في نهااية كل شهر للمتاجرة عليه وليس للسحب ..
تمنيااتي لكم بالتوفيق والربح العالي

mohamed9004
05-23-2015, 08:31
السلام عليكم ورحمه الله .. حكاية رفع الاسبريد ديه انا اعرف انها بتحصل وقت الاخبار ومش كل الشركات بتعملها وانا اول مرة اعرف ان انستا بتعمل كده انا اللى كنت ملاحظه ان انستا شغالة عادى سواء وقت الاخبار او الاوقات العادية اكيد فيه عملات بيحصل عليها الكلام ده

waelmma
05-23-2015, 09:05
;):)):)) الحقيقة اخى الكريم انا لااعلم لماذا بس كل اللى اعرفه
ان زوج اليورو دولار هو اقلهم اسبريد وان الاسبريد بيزيد بزيادة حجم الصفقة

omer1
05-23-2015, 17:16
ان كنت تتحدث بجدية فحضرتك تحتاج حساب بحجم 10000 دولار
حتى تستطيع ان تربح 200 دولار يزميا اما ان كنت تريد ان تربح هذا المبلغ
براس مال اقل من ذلك فستكون نسبة المخاطرة عالية

faridd
05-23-2015, 18:28
في الحقيقة اخي انا اتداول في كل ايام الاسبوع
و دلك على حسب الفرص التتي تاح لي للدخول
في صفقات كي استطيع تحقيق ارباح جيدة و بالتوفيق لك

magic777
05-23-2015, 19:09
;):)):)) الحقيقة اخى الكريم انا لااعلم لماذا بس كل اللى اعرفه
ان زوج اليورو دولار هو اقلهم اسبريد وان الاسبريد بيزيد بزيادة حجم الصفقة

هو لازم يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

asxqw
05-23-2015, 19:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتعملية الاسبريد يكون هو عبارة عن نقص فيفى شركه كنت اتعامل معها قبل انستا وعندما سالتهم قالو نظرا لتغير الاسعار فنحن نمشى وراء الاسعار لكن بعد كده قفلت حسابى معاهم فورا وبالتوفيق السيولة عند الشركةوالزيادة الي 5 مش كتير مقارنة بعملات تا والله المشكلة اللي حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبرينية بالتوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 04:14 PM ---------- Previous post was at 04:12 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله
الاسبريد يكون هو عبارة عن نقص فيفى شركه كنت اتعامل معها قبل انستا وعندما سالتهم قالو نظرا لتغير الاسعار فنحن نمشى وراء الاسعار لكن بعد كده قفلت حسابى معاهم فورا وبالتوفيق السيولة عند

ASMAA TAHA
05-24-2015, 01:23
الاسبريد فى غالب الشركات هو 3 نقاط مثل اليورو دولار والين دولار والدولار كندى
ولكن فى اوقات الاخبار الاسبريد على هذه العملات بيزيد جدا يكاد يصل الى 15 نقطة فى معظم الشركات

nda
05-24-2015, 09:35
صفقات فوق الطاولة مسمى يطلق على الأسواق المعتمدة على الكمبيوتر أو التليفون مثل الفوركس
فسوق العملات الأجنبية عملياته تكون خارج البورصة فهو سوق اللامركزية

aseer
05-24-2015, 09:59

ayoub321
05-25-2015, 13:10
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور على هذا الموضوع المفيد ورائع
ربما لكثرة المتداولون في الشركة أخي الكريم
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

noor eldyen
05-25-2015, 13:48

ابراهيم حمادة
05-25-2015, 14:22
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ ﻣﺸﻜﺮﻳﻦ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﺴﺎﺩﻩ ﺍﻟﺎﻋﻀﺎﻱ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻤﺠﻬﻮد
ﺍﻟﻌﻆﻴﻢ ﺍﻟﺬﻱ ﺗﻘﺪﻣﻮﻩ ﻟﻨﺎ ﻭﻋﻠﻲ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺍﻟﻤﻂﺮﻭﺣﺔ ﻣﻦ ﺳﻴﺎﺗﻜﻢ
ﻭﺍﻟﺴﺒﺮﻳﺪ ﻋﻠﻲ ﺣﺴﺐ ﺗﻘﻢ ﺍﻟﺸﺮﻛﻪ ﻭﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﻯﻱ

karim02
05-25-2015, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

a7med sniper
05-25-2015, 14:35
مش عارف لصارحه ممكن يكون فى ازواج معينه بس عموما فى السوق هنا

تركيزى على الازواج الاخرى اللى ممكن نقول رئيسيه والله المستعان

Omar99
05-25-2015, 15:11
اللى انا اعرفه عن الاسبريد فى التجارة فى الفوركس ان هناك نوعان من الاسبريد فهو اما متحرك فى اى وقت يكون متحرك او ثابت و هذا بيكون ثابت على طول و لا عمره بيتغير فى السوق

doola2020
05-29-2015, 23:04
أخي الكريم الاسبريد ثابت في جميع العملات إلا زوجان ، انا الصراحة مش فاكر الزوجين دول لكن اعتقد ان الزوج اللي ذكرته واحد منهم

هاشم احمد
05-30-2015, 03:25
واصل تميزك معنا
موضوع رائع من عضو أروع
دائما تتحفــنا بمواضيعك الرائعة والمميزة والمفيدة

ahmed bakry
05-30-2015, 06:47
انا بشكرك جدا جزيل الشكر على ملاحظتك الهامة دى بس انا بصراحة معرفش امتا الاسبريد بيزيد
وامتامابيزيدش علشان اجاوبك وتقبل مرورى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

FullyActive
05-30-2015, 06:57
لا ما حدث معى هذا الموضوع وانا لا اتاجر على هذا الزوج الا قليل..
انا بتاجر على الباوند دولار واليورو دولار بصفة مستمرة وتملى اجد السبريد عليهم 3 نقاط

Eslam Anwar
06-03-2015, 16:42
اخي الفاضل ... يعني ان دائما افضل التعامل مع الازواج الرئسية
لانها الاسبريد بتاعها صغير جدا يعني وخـاصة زوج اليورو دولار

waelmma
06-03-2015, 18:05
اعتقد اخى الكريم ان اﻻسبريد بيختلف من زوج الى اخر وان زوج
اليورو دوﻻر بيكون اقلهم اسبريد وبيتوقف كمان على حجم الصفقة

atmoul
06-03-2015, 18:31
أن أخي اتداول على هذا الزوج ولم أجد أي مشكلة معه أخي ما يعيب هذا الزوج هو أن حركاته بطيئة مقارنةً باقي الأزواج الأخرى ما ادكر أن قيمة الإسبريد به هي متل الاورو دولار وهي 3 نقاط

AbdounDZ
06-03-2015, 18:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى
وبركاته أنا مبتدأ ومعندي خبرة تكفي للإجابة على السؤال وقد استفدت الإجابات المقدمة من طرف الأعضاء جزاكم الله خيرا
تقبل مروري ;)

odai namora12
06-03-2015, 19:08
يا ريت توضحولنا هاي الامور لانو في مصطلحات انا مش فاهمها منيح ومش قادر افهمها لوحدي وبدي حد يفهمني
اياها ويا ريت حد من اهل الخبرة يفيدنا بهيك اشياء والله يجازيه كل خير با رب

MOHAMED OSAMA
06-03-2015, 19:59
ملاحظة بخصوص زيادة الأسبريد حد يعرف لية؟

السلام عليكم ورحمة الله

احمد سعيد على
06-09-2015, 14:50

alaa ali
06-09-2015, 18:28
السلام عليكم
يوجد اسبرد ثابت واخر متحرك وهو يختلف من شركة الى اخرى حسب المنصة التى تتداول عليها بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

REDA FOREX
06-09-2015, 22:46
بتبقلا هو موجود هو كان الاول فعلا 3 نقط بس تم رفع الاسبرد ل5
بتبقى حسب السيولة والطلب بردو والخطورة احيانا ى حسب السيولة والطلب بردو والخطورة احيانا

tabaki
06-12-2015, 11:15
السبريد في الازواج في الشركة يا اخي ثابت على حد ما اعرف انما ليس فيكل وقت
ممكن طبعا في اوقات الاخبار القوية تلاقي السبريد اتسع ولو اني لم اجرب الامر

ehabbob
06-12-2015, 11:52
الاعضاء الكرام وادارة منتدى فوركس العرب اتمنى لكم حظا موفقا و رزقا كريما باذن الله
والله ولى التوفيق

waelmma
06-12-2015, 12:34
اخى الكريم انا لااحب التعامل غير مع زوج اليورو دولار لانه بيكون
اقل الازواج الرئسية اسبريد وجزاك الله خيرا اخى وربنا يوفقك

محمد السيد
06-12-2015, 13:58
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ،احنا طبعا عارفين الكلام ده .. انت بس اللي
مش واخد بالك الاسبريد 3 نقط فقط في الأزواج التي احد عملتيه الدولار مش كل الأزواج فهمت

waelmma
06-12-2015, 17:54
انا بحب اخى الكريم ان اتاحر على زوح اليورو دوﻻر ﻻن بيكون اقلهم
فى اﻻسبربد وربنا يوفقك ان شاء الله ويرزقك اخى المريم

RomanyMoreed
06-13-2015, 15:31
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

لا مش زيادة اصلآ الاسبريد ثابت وده موضح في الصفحة الخاصة بالشركة ممكن يحدث انزلاق في السعر وده شئ طبيعي جدآ

hhpr1212
06-14-2015, 01:23
المشكلة اللي حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبريد والظروف دي مؤقتة موش مستمرة علطول
ولا يمكن معرفة متى يزيد السبريد
ولكن يمكن معرفة الحساب على اي سبرد متغير او ثابت

superkenan
06-14-2015, 02:05
اخي الكريم السبرد هو الفرق بين سعر المبيع والطلب اي انه ثابت كما اعلم ويكون واضحا لا يختلف من مكان لأخر
اتمنى لك التوفيق

hhpr1212
06-14-2015, 23:25
المشكلة اللي حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبريد والظروف دي مؤقتة موش مستمرة علطول

MEDHAT MOUSTAFA
06-18-2015, 13:13

SHAYMA MOHAMED
06-18-2015, 16:10
اخي الكريم شكرا على هذه المساهمة اما بخصوص السبريد ومتغيراته فهذا يعتمد على السيولة المالية للشركة
عموما مشاركة جيدة ومعلومات مفيدة من المساهمة وردود الاعضاء الكرام
نتمنى منك المزيد من المشاركات القيمة في هذا المنتدى المبارك ..

raaslen316
06-18-2015, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
و الله يا اخي لا اعلم و ليس لدي معلومة عن هذا ...و لكن على حسب ما يروج ان الشركات قامت برفع الاسبريد على اساس قرار ...البنك السوسري لتعويض الخسائر
و طبعا هناك شركات افلست بالمرة و لم يعد في راس مالها و لا سنت...

ahmedelmaghrbi
06-18-2015, 16:57
اخي الكريم شكرا على هذه المساهمة اما بخصوص السبريد ومتغيراته فهذا يعتمد على السيولة المالية للشركة عموما مشاركة جيدة ومعلومات مفيدة من المساهمة وردود الاعضاء الكرام نتمنى منك المزيد من المشاركات القيمة في هذا المنتدى المبارك ..

SHAYMA MOHAMED
06-18-2015, 18:02
تفائل الانسان بالقادم او بالمستقبل شيء ضروري لتحقيق الدات لكن ان يعيش الشخص في احلام اليقظة و بعد فترة بصطدم بالواقع المرير سوف تكون النتيجة سلبية بكل المقايس يعني تفائل حسب قدرتك و لا تعش في الاحلام >التي ستصبح اوهام و كوابيس

MONTASR SHABAN
06-18-2015, 23:19

magic777
06-19-2015, 01:00
اخي الكريم شكرا على هذه المساهمة اما بخصوص السبريد ومتغيراته فهذا يعتمد على السيولة المالية للشركة عموما مشاركة جيدة ومعلومات مفيدة من المساهمة وردود الاعضاء الكرام نتمنى منك المزيد من المشاركات القيمة في هذا المنتدى المبارك ..

لا يمكن الحكم اخي بالسيوله دي لان جني ارباح كبيره ممكن تحصل صدفه لكن المحافظه على مستوى ربح معين لفتره طويله او بصفه مستمره هو الفيصل
هنا الي بيفرق بين المتاجر الناجح والعكس

ahmed bakry
06-19-2015, 01:45
بصراحة معرفش علشان ماكدبش عليك واقولك اى معلومة غلط مش هاتفيدك واكون مخطىء بصراحة معرفش ليه ارتفع سعر الاسبريد والهدف من كدة ايه لو حصل فعلا والسلام عليكم

SHAYMA MOHAMED
06-20-2015, 01:20

alaaelsayed
06-20-2015, 13:36

mazn
06-20-2015, 14:17
أخي شئ طبيعي فالسبريد يتغير من زوج عملات لآخر و هو ليس ثابت

أتمنى تجارة مربحة للجميع

SHAYMA MOHAMED
06-20-2015, 15:39
الف شكر اخى على موضوعك الجيد بالفعل الفوركس هو سوق لتبادل العملات فى شكل ازواج ومتقلب وهذا التغير على مدار اليوم هو الذى يتحول الى ربح وخساره فى حساباتنا تحياتى لك

engaym
06-20-2015, 15:46
السلام عليكم اخى السبريد الذى يقوم على تحديدة هو شركة الوساطة نفسها حيث يرجع هذا الى السيولة الموجودة فى الشركة
وشكرا لك على طرح هذا الموضوع ونتمنى المزيد من المواضيع المهمة فى الفوركس وبالتوفيق للجميع

---------- Post added at 12:46 PM ---------- Previous post was at 12:45 PM ----------

السلام عليكم اخى السبريد الذى يقوم على تحديدة هو شركة الوساطة نفسها حيث يرجع هذا الى السيولة الموجودة فى الشركة
وشكرا لك على طرح هذا الموضوع ونتمنى المزيد من المواضيع المهمة فى الفوركس وبالتوفيق للجميع

big.pharaoh
06-20-2015, 16:06
انا لاقيت احد الاخوه رادد وقايل ان المشكله دي بسبب الفرنك السويسري .. عموما انا حاليا مش شايف اي ارتفاع في الاسبريد واغلب العملات الرئيسيه 3 نقاط فقط سبريد

alaaelsayed
06-20-2015, 17:46
السلام عليكم انا مبتدء و هدااول رد لي في المنتدى اعتقد ان السبب بسيط هو ان العمل فب الحساب التجريب يكون مرتح وليس عليك ضغط لكن عندمانفتح حساب حقيق فان عوامل كتيرة كالخوف و التوتر و كدلك الطمع يؤترون علينا ممايسبب الخسارة

---------- Post added at 02:46 PM ---------- Previous post was at 01:53 PM ----------

تفائل الانسان بالقادم او بالمستقبل شيء ضروري لتحقيق الدات لكن ان يعيش الشخص في احلام اليقظة و بعد فترة بصطدم بالواقع المرير سوف تكون النتيجة سلبية بكل المقايس يعني تفائل حسب قدرتك و لا تعش في الاحلام >التي ستصبح اوهام و كوابيس

helmi nsir
06-20-2015, 18:10
اي زيادة في عملية الاسبريد بيكون هو عبارة عن نقص في السيولة عند الشركة
اﻻسبريد بيختلف من زوج الى اخر وان زوج اليورو دوﻻر بيكون اقلهم اسبريد

Wassa04
06-20-2015, 18:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم بخصوص الباوند يورو
هناك دائما زيادة في الاسبريد تقبل مروري

a7med1
06-20-2015, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركانه
ربنا يجازيك خيرا علي تعبك ومجهودك اللي بيفيد غيرك
وجزاك خيرا
تقبل مرورى

SHAYMA MOHAMED
06-20-2015, 19:25

khalde
06-20-2015, 19:47
فعلا أخى انا لاحظت الموضوع ده بس للأسف لم أكن اعرف السبب
بس الموضوع دا لم يؤثر على شيء معى

magic777
06-20-2015, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركانه
ربنا يجازيك خيرا علي تعبك ومجهودك اللي بيفيد غيرك
وجزاك خيرا
تقبل مرورى

اهم حاجه للمبتدأ هنا انه يحاول يتعلم كتير على قد ما يقدر وده هيساعده طبعا على تكوين خبره جيده له هيحتاج ليها بعد كده كتير
ويعمل منها الارباح الخاصه به

habib_pro
06-20-2015, 20:00
انا لا اعتقد ان الاسبريد قد تغير لانه حسب قوانين الشركة الاسبريد في المنصة
الخاصة بانستافوركس ثابت و لا يتغير و هو محدد مسبقا لكل زوج

alaaelsayed
06-21-2015, 05:47
لصبر هو العنصر الأكثر أهمية، مفيدة ومهمة في مجال تداول العملات الأجنبية مثل أسلحة كبيرة. مع من الصبر لا يمكنك الحصول على هذه الأعمال بشكل سليم ولا يستطيع قادرة كسب الكثير من المال. حسنا تاجر من ذوي الخبرة الذين هم في الغالب ناجحة في هذا المجال تداول أنهم يتفقون في الغالب معي

---------- Post added at 01:05 AM ---------- Previous post was at 12:15 AM ----------

السلام عليكم انا مبتدء و هدااول رد لي في المنتدى اعتقد ان السبب بسيط هو ان العمل فب الحساب التجريب يكون مرتح وليس عليك ضغط لكن عندمانفتح حساب حقيق فان عوامل كتيرة كالخوف و التوتر و كدلك الطمع يؤترون علينا ممايسبب الخسارة

---------- Post added at 01:57 AM ---------- Previous post was at 01:05 AM ----------

لصبر هو العنصر الأكثر أهمية، مفيدة ومهمة في مجال تداول العملات الأجنبية مثل أسلحة كبيرة. مع من الصبر لا يمكنك الحصول على هذه الأعمال بشكل سليم ولا يستطيع قادرة كسب الكثير من المال. حسنا تاجر من ذوي الخبرة الذين هم في الغالب ناجحة في هذا المجال تداول أنهم يتفقون في الغالب معي

---------- Post added at 02:47 AM ---------- Previous post was at 01:57 AM ----------

hassene
06-21-2015, 05:50
اﻻسبريد بيختلف من زوج الى اخر, اسبرد ثابت واخر
متحرك وهو يختلف من شركة الى اخرى حسب المنصة

محمد حسني
06-21-2015, 05:53
ممكن شرح وافي

alaaelsayed
06-21-2015, 06:38

SHAYMA MOHAMED
06-21-2015, 07:29

alaaelsayed
06-21-2015, 10:20
ضوابط مهمه يجب اخذها فى الاعتبار فى اى استراتيجيه ليتضح اكثر طرق التعامل معها والاستفادة القصوى منها ايضا ومن هذة الضوابط نستطيع ان نحدد الاستراتجيات التى تتناسب معنا فهى تختلف من شخص لاخر فبالنسبالى اهم ضابط ان تتاجر الاستراتيجيه فى وقت الترند وتنبهنى للتذبذب

---------- Post added at 06:28 AM ---------- Previous post was at 05:04 AM ----------

---------- Post added at 07:20 AM ---------- Previous post was at 06:28 AM ----------

حسنى صادق
06-21-2015, 10:31
لابد من مرعفة الكثير من اللاطرفق التى تتميز بالعمكل على اساا فهم الكثير من الطرق الاخرى فى العمل و التى تتميز بالعفهم القويم

waelmma
06-21-2015, 10:38
اعتقد اخى الكريم ان الاسبريد مش بس بيتوقف على نوع زوج العملات
ولكن بيتوقف ايضا على حجم الصفقة فكلما زاد حجم الصفقة زاد الاسبريد

حسنى صادق
06-21-2015, 10:48
لا اعتقد انة من الممكن لن يكون هناك تفاهم بين العم على اساا الكثير من التداول فى الكثير من الامور و التى لابد من تعلم المزيد منها

alaaelsayed
06-21-2015, 11:13

osama147
06-21-2015, 11:25
بصراحة اخي انا لايوجد عندى علم بذالك ولم ألاحظ الا من كلامك اخي وهذا شيئ غريب واعتقد ان البنك السويري هوى وراء ذالك القرار
تقبل مروري ورمضان كريم

alaaelsayed
06-21-2015, 12:59

---------- Post added at 09:59 AM ---------- Previous post was at 09:06 AM ----------

magic777
06-21-2015, 15:50

---------- Post added at 09:59 AM ---------- Previous post was at 09:06 AM ----------

طبعا اخي العمل على الحساب الديمو هنا بيكسب المتاجر الخبره القويه الي بها يقدر يعمل على الحساب الحقيقي بعد كده بدون اي خسائر كبيره
على الاقل وهتكون الخسائر الخاصه به محدوده

mhamdy22
06-21-2015, 15:50
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اما بعد شكرا لك اخى الكريم عل الشرح بارك الله فيك على الموضوع والمعلومة المميزة والتي ان شاء الله تفيد الجميع
بالتوفيق لك وللجميع

حسنى صادق
06-21-2015, 16:07
اعتقد ان زيادة اتلسبريد او خفضة من الممكن ان يكن تتابعا لبعض عملبيا لسيولة الموجودجة فى السوقف و الت تتوقف على عملياات البيع

ziyaddn
06-21-2015, 16:58
اخي بخصوص سحب ارباحك من انستاا يوجد طرق كتيرة لتحويل حاول ان تختار بنك تجاري متل موني بوكرز وان تجد له وكيل تقوم بحسب ارباحك من خلاله فهذا افضل لك

حسنى صادق
06-21-2015, 17:02
كما اتذكر انة من المفترض حين ازمة الفرنك التى حدثت فى الاونة الاخبر اعتقد ان التداول كان الايسبريد عاليا جدا بسبب نقص السيولة فى السوق

ziyaddn
06-21-2015, 18:26
اخي اعتقد ان نقل الافكار شئ غير مضمون النتائج ممكن تاخد فكرة ناجحة و تطبقها ولا تنجح او لا تعطي نفس النتائج
اهم شئ التدرب على حساب تجريبي لمدة معينة ثم تقوم بالاسثتمار المهم الدخول بمبلغ صغير وعدم المخاطرة

ali20
06-21-2015, 18:36
الاسبريد بيكون كبير جدا فى العملات التمقاطعة وهى العملات التى لن يكون فيها الدولار طرف ى الزوج
اكي بيكون فة سبريد يصل لاى 7 نقاط فى العملت المتاطعة وبكدة لن تكون سهلة

autocom
06-21-2015, 18:53
ياترى فى حد عندة معلومة او خبر ان حصل تنوية من انستا بخصوص عملات معينة بزيادة الأسبريد بسم الله الرحمن الرحيم والله المشكلة اللي حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبريد والظروف دي مؤقتة موش مستمرة علطول فى الحقيقة ما كنتش واخدة بالى ان السبريد اترفع

alaaelsayed
06-22-2015, 05:56

---------- Post added 06-22-2015 at 02:56 AM ---------- Previous post was 06-21-2015 at 11:38 PM ----------

merna12
06-22-2015, 07:50
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يمكن ان تزيد الاسبريد مع الاخبار ولكن عند بعضالشركات ويكون لديهم الاسبريد متحرك

hmadnah123
06-22-2015, 07:54

MOHAMED OSAMA
06-22-2015, 08:29

zineb01
06-22-2015, 08:40

magic777
06-22-2015, 17:36

اخي اهم حاجه انك تعرف انت هيناسبك ايه السبريد الثابت ولا المتحرك وعلى اساسه تختار شركه الوساطه الي ممكن تقدم لك ده بسهوله ويكون
هنا في صالحك يعني تقدر تعمل جيدا

Mona forex
06-22-2015, 18:01
السلام عليكم و رحمة الله

faisseli
06-22-2015, 18:20
طبعا اخي العمل على الحساب الديمو هنا بيكسب المتاجر الخبره القويه الي بها يقدر يعمل على الحساب الحقيقي بعد كده بدون اي خسائر كبيره
على الاقل وهتكون الخسائر الخاصه به محدوده

mechanical
06-23-2015, 05:49
السلام عليكم ... انا ملاحظ ان الاسبريد بالفعل عند انيستا عالي جدا ومش عارف لية الحقيقة علي الحسابات كلخها سواء كان بونص او ايداع
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

saidsami
06-23-2015, 06:01
حصلت من البنك السويسري خلي الشركات ترفع الاسبريد والظروف دي مؤقتة موش مستمرة على طول اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة لكل اعضاء المنتدى

alaaelsayed
06-23-2015, 06:16

abdoumed
06-23-2015, 06:17
أخي الكريم شكراً جزيلا لك على هذه الملاحظات الهامة بارك الله فيك و جازاك الله كل خير
أسأل الله أن يوفقني و إياكم و أن يحفظ أوطاننا

كاره المراقبين
06-23-2015, 06:20
ما اظنش ان زياده الاسبريد دي ممكن تؤثر علي التجاره العامه للناس انا معاك انها نؤثره ولكن ليست بالدرجه الكافيه انت مش محتاج تعوضه خالص توكل علي الله وابدا تجارتك من جديد ولكن حاول تحافظ علي البونص الجديد بدون ما تضيعه يا اخي في صفقات دخولها غلط ومتتسرعش في الدخول في الصفقات مش كل الصفقات تستحق الدخول

alaaelsayed
06-23-2015, 07:09

كاره المراقبين
06-23-2015, 07:12
ما اظنش ان زياده الاسبريد دي ممكن تؤثر علي التجاره العامه للناس انا معاك انها نؤثره ولكن ليست بالدرجه الكافيه انت مش محتاج تعوضه خالص توكل علي الله وابدا تجارتك من جديد ولكن حاول تحافظ علي البونص الجديد بدون ما تضيعه يا اخي في صفقات دخولها غلط ومتتسرعش في الدخول في الصفقات مش كل الصفقات تستحق الدخول و

SHAYMA MOHAMED
06-23-2015, 18:01

احمد محسن
06-23-2015, 18:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا على الطرح المميز لهذا الموضوع الجيد استفدنا كثيرا منة
بارك الله فيك و جــــــــــــــــــزاك كل خيــــــــــــــر
تقبل تحياتى اخي الكريم

ali20
06-23-2015, 19:14
الاسبريد بيكون كبير جدا فى العملات التمقاطعة وهى العملات التى لن يكون فيها الدولار طرف ى الزوج
اكي بيكون فة سبريد يصل لاى 7 نقاط فى الوايضا فى وقت الاخبر الاسبريد بيكون كبير

RANA FOREX
06-23-2015, 23:06

SHAYMA MOHAMED
06-24-2015, 00:04

RANA FOREX
06-24-2015, 04:55

SHAYMA MOHAMED
06-24-2015, 05:55
الاوامر المعلقعة نوعين عادية و buy limit or sell limit الاوامر العادية هى اللى بتعلق شراء من من سعر ادنى من سعر السوق وتعليق بيع اعلى من سعر السوق او السيل والباى ليميت هو اللى بيخليك تعلق شراء فى سعر اعلى من السعر الحالى

RANA FOREX
06-24-2015, 06:58

SHAYMA MOHAMED
06-24-2015, 07:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مشكور اخي و بارك الله فيك على طرحك موصوع الشموع اليابانية اللي تبقى فيها قيمة المعة في الحالة العادية حوالي 30 نقطة وشكرا ايضا للاخوة الاعضاء على التفاعل بالردود المفيدة وعلي المعلومات القيمة و ارجوا ان يكون الاخوة الاعضاء المبتدئين قد استفادو ان شاء الله

RANA FOREX
06-24-2015, 09:09

كاره المراقبين
06-24-2015, 09:12
ما اظنش ان زياده الاسبريد دي ممكن تؤثر علي التجاره العامه للناس انا معاك انها نؤثره ولكن ليست بالدرجه الكافيه انت مش محتاج تعوضه خالص توكل علي الله وابدا تجارتك من جديد ولكن حاول تحافظ علي البونص الجديد بدون ما تضيعه يا اخي في صفقات دخولها غلط ومتتسرعش في الدخول في الصفقات مش كل الصفقات تستحق الدخول

SHAYMA MOHAMED
06-24-2015, 10:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مشكور اخي و بارك الله فيك على طرحك موصوع الشموع اليابانية اللي تبقى فيها قيمة المعة في الحالة العادية حوالي 30 نقطة وشكرا ايضا للاخوة الاعضاء على التفاعل بالردود المفيدة وعلي المعلومات القيمة و ارجوا ان يكون الاخوة الاعضاء المبتدئين قد استفادو ان شاء الله

waelmma
06-24-2015, 10:22
انا مش عارف ليه بس كل اللى اعرفه ان زيادة الاسبريد بزيادة حجم الصفقة يعنى
فى زوج اليورو دولار بياخد على الصفقة اللى حجمها عشرة سنت ثلاثة سنت ولما بيتضاعف حجم الصفقة بيتضاعف معه الاسبريد

RANA FOREX
06-24-2015, 11:19

seifhd
06-24-2015, 11:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم المشكلة التي حصلت من البنك السويسري دفعت الشركات لرفع الاسبريد مؤقتا
بالتوفيــــــــــــــــــ ـق تقبل مروري

SHAYMA MOHAMED
06-24-2015, 12:21
الاوامر المعلقعة نوعين عادية و buy limit or sell limit الاوامر العادية هى اللى بتعلق شراء من من سعر ادنى من سعر السوق وتعليق بيع اعلى من سعر السوق او السيل والباى ليميت هو اللى بيخليك تعلق شراء فى سعر اعلى من السعر الحالى

RANA FOREX
06-24-2015, 13:24

mohd5ash
06-24-2015, 13:27
قرار البنك السويسري
ادى الى افلاس شركات وخسائر كبيرة للبعض في السوق
لذلك بعض الشركات توجد قوانين مؤقته لضبط المتداولين وعمليات تداولهم
فزادت المارجن المطلوب لبعض الازواج

waelmma
06-24-2015, 13:29
كل معلوماتى عن هذا الموضوع اخى الكريم انه كلمازادت حجم الصفقة هيزيد بالضرورة
الاسبريد لانه بيتضاعف بزيادة الاسبريد والله الموفق ان شاء الله

Ayman Dollar
06-24-2015, 14:01
السلام عليكم
زيادة الاسبريد لن يكون لها التاثير المتوقع في تقلليل العمل على الصفقات من
قبل المتداولسن الزملاء اعضاء المنتدى ولكن الاهتمام بالدخول في الصفقات السليمة هو الاهم

almagik
06-24-2015, 14:51
السلام عليكم
فى الحقيقه اخى الفاضل مؤشر ممتاز ورائع وطريقة تقديم ولا اروع تستحق الشكر عليها
صراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك ...وجزاكم الله خيرا

abdoumed
06-24-2015, 14:54
في تقرير له ذكر معهد البحوث الألماني، ايفو مؤشر مناخ العمل .تراجع بوتيرة أسرع مما كان متوقعا ليسجل . 107.4 هذا الشهر، بانخفاض من قراءة 108.5 في ايار/مايو مخالفا التوقعات التي كانت تترقب 108.1.
فلقد ارتفع الباوند/دولار بنسبة 0.20٪ ليصل إلى 1.5762.

---------- Post added at 11:54 AM ---------- Previous post was at 11:52 AM ----------

تراجع الدولار مقابل الين والفرنك السويسري، مع تراجع الدولار/ين بنسبة 0.10٪ ليسجل 123.81
ومع تراجع الدولار/فرنك بنسبة 0.20٪ ليسجل 0.9321.

RANA FOREX
06-25-2015, 05:00

SFAA ALe
06-25-2015, 06:07

RANA FOREX
06-25-2015, 17:44

SFAA ALe
06-26-2015, 00:40
ضوابط مهمه يجب اخذها فى الاعتبار فى اى استراتيجيه ليتضح اكثر طرق التعامل معها والاستفادة القصوى منها ايضا ومن هذة الضوابط نستطيع ان نحدد الاستراتجيات التى تتناسب معنا فهى تختلف من شخص لاخر فبالنسبالى اهم ضابط ان تتاجر الاستراتيجيه فى وقت الترند وتنبهنى للتذبذب

RANA FOREX
06-26-2015, 01:13

Mona forex
06-26-2015, 02:03

RANA FOREX
06-26-2015, 06:54

---------- Post added at 03:54 AM ---------- Previous post was at 01:59 AM ----------

saiddeco
06-26-2015, 07:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. للقول أن السؤال الكل يبحث عن جوابه و السبب الذي يجعله مرتفع وان كان الأمر مهم فلمن ليه الخبر اليقين المساعد و الشكر والتقدير للجميع

RANA FOREX
06-26-2015, 07:53

hmadnah123
06-26-2015, 08:08
حدثت معى فى شركه كنت اتعامل معها قبل انستا وعندما سالتهم قالو نظرا لتغير الاسعار فنحن نمشى وراء الاسعار لكن بعد كده قفلت حسابى معاهم فورا وبالتوفيق اخى الكريم

RANA FOREX
06-26-2015, 09:47

SFAA ALe
06-26-2015, 11:10

RANA FOREX
06-26-2015, 11:42

waelmma
06-26-2015, 11:47
الاسبريد اخى الكريم بيختلف من زوج عملات الى الاخر وكمان بيزيد الاسبريد
وبيتضاعف مع تضاعف حجم الصفقة وان اقل الازواج اسبريد هى الازواج اليورو دولار والله لموفق ان شاء الله

midouknight
06-26-2015, 11:49
أكيد أخي الفاضل السبريد يختلف من زوج إلى أخر وذلك حسب قوة العملة

AH3
06-26-2015, 14:21
بالفعل اخي الحساب الاسلامي هنا بيكون من غير فوائد ويقدر المتاجر يختار الحساب ده من البدايه مع مرحله التسجيل علشان يقدر يعمل
وهو مطمن انه مش بيعمل حاجه غلط تقبل مروري

alaa ali
06-26-2015, 14:23
اهلا بكم
هناك انواع متعددة من الاسبريد انت تختارها فى بداية تعاملك مع الشركة فمنها الثابت ومنها المتحرك حسب اختيارك
بالتوفيق

شبه منحرف
06-26-2015, 14:25
اعتقد ان الاسبريد عادة عندما يزداد يكون ذلك بسبب الاخبار اى انه قد يكون هناك خبر قوى فى هذه اللحظه ادى الى ارتفاع الاسبريد ولكنه دائما مايعود الى وضعه الطبيعى بعد مرور الخبر

AH3
06-26-2015, 23:04
اهم حاجه انك تعرف انت هيناسبك ايه السبريد الثابت ولا المتحرك وعلى اساسه تختار شركه الوساطه الي ممكن تقدم لك ده بسهوله ويكون
هنا في صالحك

SFAA ALe
06-27-2015, 07:25
سلام عليكم مشكور اخى الكريم على الموضوع الشيق و فعلا انا شايف ان الاقتصاد الامريكى تم بناؤه بطريقة معقدة جدا تقتضى انه لا<br>يمكن ان يحدث تدمير لاقتصاد امريكا الا بدمار اقتصاد العالم اجمع .

marwaforex
06-27-2015, 07:55
السلام عليكم ورحمة الله في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح. و أشكركم جميعا على هذه المعلومات المفيدة لنا جميعا

the star
06-27-2015, 08:39
احيانا تتدخل البنوك والشركات الكبرى في سعر صرف العملات الأجنبية وتقوم بزياده فروق الأسعار عن المعتاد
ولكن هذا يكون بشكل مؤقت وفروق السبريد ترجع إلى طبيعتها

marwaforex
06-27-2015, 09:13

SFAA ALe
06-27-2015, 12:11

---------- Post added at 09:11 AM ---------- Previous post was at 07:14 AM ----------

marwaforex
06-27-2015, 12:44
marwaforex

SFAA ALe
06-27-2015, 13:09

marwaforex
06-27-2015, 14:43

SFAA ALe
06-27-2015, 15:08

marwaforex
06-27-2015, 15:40

SFAA ALe
06-27-2015, 16:06

mido elmasry
06-27-2015, 16:09
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل snnaky
تم رفع الاسبريد بعد مشكله الفرنك السويسري لبعض الاسباب المعلومه و المجهوله
و هي لوقت مؤقت فقط لا غير و سوف تعود كما كانت منذي قبل
لا تقلق اخي الكريم سوف يعوض كل شئ الي طبيعته قريبا
تقبل مروري و باتوفيق للجميع ان شاء الله

osama Elcorvo
06-27-2015, 16:19
لسلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته أخي العزيز أولا تقبل مروري ,, أخي العزيز السبريد المتغير يزيد في أوقات انعدام السيولة أو نقصها خصوصا أزواج الباوند في الفترة الأسيوية أنصحك عدم الدخول في صفقات في تلك الفترة

abdoumed
06-27-2015, 16:20
قلصت العملة الاوروبية الموحدة خسائرها أمام نظيرتها الأمريكية اليوم الجمعة، لكنها بقيت تحت ضغط المخاوف من الآزمة المالية اليونانية والبيانات الجيدة التي صدرت يوم أمس الخميس في الولايات المتحدة، وأضافت إلى التفاؤل الموجود أصلا تجاه حالة الإقتصاد الأمريكي.
فلقد تعافى اليورو/دولار من أدنى سعر له اليوم عند 1.1155 وهو أدنى سعر له اليوم ليرتفع إلى 1.1194، ليتراجع بذلك بنسبة 0.09٪.
وعلى الأرجح سيجد هذا الزوج الدعم عند أدنى سعر ليوم 23 من الشهر الحالي 1.1295، والمقاومه عند أعلى سعر ليوم 15 من الشهر الحالي 1.1295

Roshdy
06-27-2015, 16:27
ان لاحظت فعلاً مرة حاجة زى كده وانا جاى افتح صفقه
قولت ممكن تكون من خبر عشان لسه مش متعلم الشغل على الاخبار بشكل كويس عشان كده مش متابع الاخبار

ريهام عبد العزيز
06-27-2015, 16:44
ليس عندى اى معلومة عن هذا الموضوع اتمنى لك التوفيق والنجاح دائما .
تقبل مرورى

babyzee
06-27-2015, 16:49
فبحسب علمي فان الشركات التي قامت برفع الاسبريد على اساس قرار البنك السوسري لتعويض الخسائر و بالمقابل يجب علينا ان لا ننسى ان هناك شركات افلست بالمرة و لم يعد في راس مالها و لا سنت ولا حول لها ولا قوة وبالتوفيق للجميع

sofpreda
06-27-2015, 16:55
شكرا على الموضوع أخي السبريد أخي يزيد عند وجود أخبار على الزوج لدلك فهو يرتفع في هذه الأوقات
تقبلوا مروري

sof
06-27-2015, 17:33
السلام عليكم
اخي العزيز
الفوريكس هو اكبر مجال تقدر تكسب فيه
لا ننكر هذا بس بتقدر ان تخسر اضعاف واضعاف لي تكسبو
وبالطبع يجب ان نجعل الفوريكس ليس اولوية
دوما

MOHAMED OSAMA
06-27-2015, 17:56

ahmed bakry
06-27-2015, 19:09
بصراحة معنديش اى فكرة عن الموضوع دة علشان ماقولش اى كلام وخلاص ومااقدرش ااكد انه الاسبريد زاد ولا زى ماهو وشكرا

marwaforex
06-28-2015, 07:01

Jek_So
06-28-2015, 07:04
الاسبيريد يزداد وقت الاخبار القوية جدا ويمكن قبل او اثناء
او بعد صدور الخبر وهذا الاسبيريد هو بمثابة مكسب الشركة او البروكر

SFAA ALe
06-28-2015, 07:26

marwaforex
06-28-2015, 08:59
السلام عليكم ورحمة الله في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح. و أشكركم جميعا على هذه المعلومات المفيدة لنا جميعا

---------- Post added at 05:59 AM ---------- Previous post was at 04:59 AM ----------

SFAA ALe
06-28-2015, 09:25

topomarouan
06-28-2015, 09:30
السلام عليكم و رحمة الله

marwaforex
06-28-2015, 09:58

SFAA ALe
06-28-2015, 10:23

حسنى صادق
06-28-2015, 11:14
اعتقد ان شركة انستا هى الوحيدة التى من الممكنا تكون موجودج بطريقة كاملة للعمل عل ااسا تعلم الطرق الاتخرى فى السوق ومنها العلم على التوصلا الى الكثر من الافتراضات فى العمل

hamza mansouri
06-28-2015, 11:21
بصراحة انا لم الاحظ ذلك انا في الحاضر اتاجر على الحساب التجريبي
و كان الاسبريد ثلاثة نقاط كما هو الحال من قبل يا صديقي

SFAA ALe
06-28-2015, 11:23

marwaforex
06-28-2015, 11:56

waelmma
06-28-2015, 12:52
وانا دائما اخى الكريم احب ان اتاجر على اليورو دولار لان هذا الزوج يتم اخد منه اقل اسبريد مكن
والله الموفق اخى الكريم وربنا يرزقك ان شاء الله

SFAA ALe
06-28-2015, 14:21

---------- Post added at 11:21 AM ---------- Previous post was at 10:21 AM ----------

yasrnavy
06-28-2015, 14:22