PDA

View Full Version : الاستراتجيات والفريمات

Pages : [1] 2

maimonhaged3810
01-25-2015, 05:18
بسم الله الرحمن الرحيم
انا وجدت موضوع غريب جدا في حكايه الاستراتجيات ان كل الاستراتجيات لا تصلح للفريم واحد بمعني ان في استراتجيات تكون مخصصه لفريم نصف ساعه ولكن لا تنفع الي فريم الساعه وفي استراتجيات تصلح للعمله اليور ين ولا تصلح للعمله اليورو-دولار
ايه السبب من وجهه نظرك؟

hamza el
01-26-2015, 03:45
اخي الكريم هذا الامر معروف
لان هناك استراتجيات مخصصة للعملة واحدة دون عملة اخرة
و السبب هنا بانه ليس كل العملات لها حركة سعر واحدة فهناك عملات شديدة التقلب فيجب ان تكون لها استرتجية خاصة بها
لا يجب ان نستخدم عليها استراتجية الخاصة بعملة قليلة التقلب
و هذا الموضوع ليس غريب يا اخي انت فقط مازلت جديد
في هذا المجال

ibrahim forex
01-26-2015, 13:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى يوجد الكثير من الاستراتيجيات والفريمات وانت تقدر ان تختار من خلالهم الفريم والاستراتيجية
التى تحقق لك الكثير من الارباح اتمنى التوفيق للجميع

midouknight
01-26-2015, 13:35
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي هذا السؤال مهم فبناء الاستراتيجية يكون معتمد أساساً على الزوج وكذلك الفرايم

magic777
01-26-2015, 14:14
بسم الله الرحمن الرحيم
انا وجدت موضوع غريب جدا في حكايه الاستراتجيات ان كل الاستراتجيات لا تصلح للفريم واحد بمعني ان في استراتجيات تكون مخصصه لفريم نصف ساعه ولكن لا تنفع الي فريم الساعه وفي استراتجيات تصلح للعمله اليور ين ولا تصلح للعمله اليورو-دولار
ايه السبب من وجهه نظرك؟

بص اخي هناك استراتيجيات جيده تنفع مع اي فريم عادي وبيكون معتمده هنا على التحليل للسعر وليس الفريك وفيه استراتيجيات لا تعمل الا على فريم معين
والي بيكون فيها مؤشرات

خيرالدين مهدي
01-26-2015, 14:25
لا اساس لها من الصحة هذه المقولة
كل استراتجية تصل لجميع الفريمات من الدقيقة الى الشهر
لكن ربما تكون فعالة على الفريم الذي جربها صاحبها
السلام عليكم

samyarr
01-26-2015, 14:50
أخى الكريم اخي الكريم هذا الامر معروف
و السبب هنا بانه ليس كل العملات لها حركة سعر واحدة فهناك عملات شديدة التقلب فيجب ان تكون لها استرتجية خاصة بها
في هذا المجال تقبل مني مرورا متواضعا
وأسأل الله تعالى أن يجازيك علي عملك هذا خير الجزاء..
لك جل تقديري واحترامي

بالتوفيق دائما ان شاء الله

sabrey14
01-26-2015, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة اخى الكريم شكرا اخى على الموضوع استفدت كثيرا منه تقبل مرورى مشكور اخى الفاضل

ramdani
01-26-2015, 15:17
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم هناك استراتيجيات جيده و قوية للتداول في المنتدى

maimonhaged3810
01-26-2015, 20:57
السلام عليكم

لا فعلا في استراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم اخر سوف تكون النتجه خساره

nada 200
01-26-2015, 21:19
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم نطمع الا فى حالات مؤكده نوع ما والرضى بالربح حتى
ولو كان قليل فهو من كل الاتجهات ربح احسن من الخساره

mn3m
01-27-2015, 00:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بافعل اللي انت بتقولو صح
ولكن الطريقة الناجحة هي الطريقة اللي تكن ناجحة علي كل الفريمات
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

مصطفى حمدان
01-27-2015, 19:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الاستراتيجية يقوم المتداول ببنائها على اساس شروط خاصة به يعنى بيجمع مؤشراته وطريقة تحليل الشارت عن طريق نقاط مححدة لا تنطبق على شىء اخر

maimonhaged3810
01-28-2015, 07:21
بافعل اللي انت بتقولو صح
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

كلامك صحيح في استراتجيات تعمل علي كل الفريمات وعلي كل الاستراتجيات ودي الافضل لانه تعطيك الحريه في العمل علي اي فريم واي ازواج من العملات ودي تستحق تجربها فتره كافيه علي الديمو

swhaa9d
01-30-2015, 21:27
لا فعلا في استراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه
لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي
فريم اخر سوف تكون النتجه خساره :) موفق :)

kimoaaq
01-31-2015, 01:31
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة اخى الكريم شكرا على الموضوع يا اخى بالتوفيق فى عالم الفوركس تقبل مرورى مشكور

karam
01-31-2015, 01:35
.........................................
في الغالب الفريم مهم بالنسبة لاستراتيجية معينة وهو كلام موجود فعلا

helmyadam639
01-31-2015, 10:04
الاستراتجيات والفريمات هما البدايه الصحيحه للعمل ويجب أن تتاجر علي حساب تجريبي لمده لا تقل عن 3اشهر تقريبا او اكتر شويا و لا يجب حتي أن يخطر ببالك ان تفتح حساب حقيقي قبل ذلك الوقت

kashefadam2738
01-31-2015, 10:44
يا غالي انا اري ان الفريم يكون علي حسب الاستراتجيه
يعني لو انت بتستخدم اسكالبنجح يبقي الفريم خمس دقائق ولو انتر داي يبقي يوم علي الاقل ولو انت من مستخدمي السوينج يبقي اقل شئ يا غالي هي الشهور وشكل

aseer
01-31-2015, 10:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز جدا

واى استيراتجى بتبق محتاجه التنفيذ الصح مش ان تظبط الفريم وانتا حتحدد انتا عايز كام نقطه منها

ramezali12
01-31-2015, 15:45
لزام نقدر نقحقق الكثير خاىك الرميم نلخالهل الىه يقدر حيقققنلا اكلثير اخىاكل رمباتلوفقك لو تقبتل حياىت لكاخى اكلرمي
شكرا لك

nagranelhamy6562
02-02-2015, 18:15
انت تعرف يا اخويا لو الكلام اللي انت بتقوله ده صح يبقي انا ماشي غلط ويبقي السبب في خسارتي هو عدم اختيار الفريم المناسب للاستراتجيه الخاصه بيا وهي الاسكالبنج علشان انا كنت بشتغل علي فريم ال 4 ساعات وبالتالي بخسر مممممم ساصحح ما انا افعله شكرا

aserghawy6871
02-03-2015, 10:39
صحيح كلامك يا استاذ ان الفريمات ترتبط بقوه ب الاستراتجيات فمثلا لو كنت من مستخدمي الاسكالبنج يبقي انت عاوز فريم قصير لا يكثر عن 15 دقيقه اما لو انتر داي يبقي لا يقل عن 4 ساعات اما لو سوينج لا يقل عن اسبوع

badawyghady3817
02-03-2015, 11:10
بالفعل يا استاذي انا اري ان الفريمات علي علاقه قويه جدا بين الاستراتجيه وهذا يعني انك لابد من ان تختار الاستراتجيه اللي انت حتاجر بيها ولابد من ان تحسن ايضا اختيار الفريم الصح لان لو كان خطأ يبقي الاستراتجيه حتفشل

against
02-03-2015, 15:50
مشكور اخي الكريم على المجهود الاكثر من رااائع
اتمني الاستفاده للجميع والعمل على اقوي النقااط الهامه
اتمني للجميع الربح
تقبل مروري ♣88◘

Mostafaashraf
02-03-2015, 16:06
أخي الفاضل هذا شئ صحيح ان الأستراتيجيات تختلف
كل عملة لها أستراتيجية تختلف عن الأخري لسبب أختلاف حركة السعر
عن العملات المختلفة فكل عمله لها نظام في الحركة تختلف به عن الأخري
شكراً أخي علي الموضوع

badrmazen1065
02-03-2015, 16:21
شكرا اخى على تلك المعلومه الهامه جدا للمتداولين التى من خلالها يمكن تحقيق الربح والمكسب الذى من خلاله ان احقق الربح واتمنى ان تضع لنا تلك الضروف التى نعتمد على الفريمات فى التداول وكذلك الاستراتيجيات التى نعتمد عليها

Doodysamsom
02-03-2015, 16:27
دة صحيح كل عملة لها استراتيجية معينة تستخدمها معاها وفريم محدد...
وانت بتحاول توفق بين الاستراتيجية والفريم المناسب لصفقتك..

shihab
02-03-2015, 16:43
في استراتجيات وفريمات علي كل عمله في عملاات شديدة التقلب
ولكن المشكله تأتى فى التعود والتدريب على هذا الاسلوب
فانت تبذل مجهود ذهنى كبيره فى تحليل شارت لفريم واحد وتخطئ كثيرا وتنخدع كثيرا
فما بالك فى تحليل 3 فريمات للعمله الواحده
هنا تكمن الصعوبه
حيث انك لن تتمكن من الاستمرار فى تحليل زوج ثم اخر ثم ثالث ورابع بهذا الاسلوب
ستفقد تركيزك حتماً
....................
وهنا بأذن سنتحاور ونتناقش
فى انتظار ارأكم

الاسد التاجر
02-03-2015, 16:44
صح كلامك وانا بلنسبه لي عندي استراتجيه
ماتصلح الا على فريم الشهري فقط وعلى الذهب
الفريم اليومي وبلتوفيق للجميع

ppttss
02-03-2015, 16:44
كلام صحيح كل استراتيجية ولها فريم تايم معين انا عن نفسى

استخدم استراتيجية لا تصلح الا على فريم الدقيقة لو غيرت

الفريم اذا لن تشتغل الاستراتيجية لذلك كل استراتيجية ولها ما يخصها من الفريم

shihab
02-03-2015, 16:46
من وجهة نظري فإن بعض الإستراتيجيات بالمتاجرة تلتزم بفريم واحد معين ولكن بالمقابل فإن هناك استراتيجيات تصلح لجميع الفريمات وبالتالي فيجب أن أبحث على الفرص في جميع الفريمات فلربما أن تكون الفرص أكثر وفرة بالفريمات الصغيرة لأوقات معينة ( أيام التذبذب والنطاق المحدود) في حين يكون العمل عالفريمات الكبيرة مضيعة للوقت وطبعا العكس صحيح فمن باب الأمان أن أعمل على الفريمات الكبيرة عند توسع حركة السوق وعند الترندات ..:متفكر:
الإستنتاج : يجب أن تكون لدى المتداول مرونة حول أوضاع السوق واستخدامه الفريمات المناسبة بالأوقات المناسبة له ولحالة السوق .
بتوفق للجميع

youssedyazid5296
02-04-2015, 13:26
هذا الكلام غير صحيح بالمره لان الفريمات معموله علشان تبين لينا ما هي المده الزمنيه اللازمه لتوضيح الحركه الجديده لسعر العمله وبالتالي يا غالي انا انصحك بان تتعلم صح حتي لا تقول معلومه خاطئه مثل هذا وشكرا

payza
02-04-2015, 16:14
كل فريم ليه طريقة زي كل شيخ ليه طريقة بس الفريما تلاصغيرة بتكون متقبلة كل شوية عكس الفريم المكبير زي الديلي بيكون اصدق والله الموفق .....................

the professor
02-04-2015, 16:56
انت عارف اغلب الناس مبتدئين و تبحث عن المعلومة الكاملىة و الواضحة
اتمنى ان نراك في مواضيع اكثر افادة
تقبل مرورى

a7med84
02-04-2015, 21:08
لاستراتيجيه اللى بتشتغل عل فريم واحد بس سيبك منها

لان ده بيكون عيب بها ولا تصلح فى رأيى للتداول فى هذا الاسوق والله المستعان

hixam
02-04-2015, 21:09
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي هذا السؤال مهم فبناء الاستراتيجية يكون معتمد أساساً على الزوج وكذلك الفرايم

kokou
02-08-2015, 19:39
في هذا المجال

ahmedibrahim258259
03-01-2015, 17:04
بسم الله الرحمن الرحيم اه اخي الكرمي لان كل فريم الترند فيه بيكون مختلف ممكن يكون على فريم الخمس دقايق صاعد وعلى الساعة هابط علشان ده موش تلخبط نفسك وركز على فريم واحد
تقبل مروري

shaymaa
03-01-2015, 17:59
ل فريم يعطي اشارة .. احيانا متوافقة و احيانا اكثر متعارضة .. هل انتظر توافق 9 فريمات ؟
هل اتاجر على كل الفريمات ؟
فريم الربع ساعة يعطي اشارة
فريم الساعة يعطي اشارة
هذه بعض الاسئلة المبتدئ ... فهل يملك اجاباتها ؟! :متفكر::مستغرب:
وهذا اللف الدوران حول موضوع تعدد الفريمات انما هو اضاعة للوقت ليس اكثر
و ان شاء الله بالتوفيق و الفوائد واالكسب الاكثر ..

haphop
03-01-2015, 18:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الاستراتجيات دائما تكون مختلفه من عمله لاخري وهذا بالطبع يؤثر علي الفريم

1 million
03-23-2015, 23:18
بالتأكيد أخي الكريم السبب هو ان اي استراتيجية لا بد لها من وقت للوصول الى اهدافها
كم ان الخصائص من كل شزوج تختلف الى الزوج الاخر
مع الملاحظة تتعلم الكثير

فوركسوريا
03-24-2015, 00:21
بالفعل يا استاذي انا اري ان الفريمات علي علاقه قويه جدا بين الاستراتجيه وهذا يعني انك لابد من ان تختار الاستراتجيه اللي انت حتاجر بيها ولابد من ان تحسن ايضا اختيار الفريم الصح لان لو كان خطأ يبقي الاستراتجيه حتفشل

katreenaziz
03-24-2015, 16:11
اخى الكريم بلفعل فية استراتيجيات خاصة بعملات معينة لا اعلم السبب ولكن انا لا اتتداول بلاستراتيجيات غير استراتيجية الوافى رحمة الله بلتوفيق للجميع

salem11
03-24-2015, 16:15
انت تعرف يا اخويا لو الكلام اللي انت بتقوله ده صح يبقي انا ماشي غلط ويبقي السبب في خسارتي هو عدم اختيار الفريم المناسب للاستراتجيه الخاصه بيا وهي الاسكالبنج علشان انا كنت بشتغل علي فريم ال 4 ساعات وبالتالي بخسر

Wassa04
03-24-2015, 16:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم لان هناك استراتيجيات تعتمد وقت معين مثل نصف
الساعة و بالتالي تحتاج فريم النصف ساعة تقبل مروري

nagwa77
03-24-2015, 17:27
عليكم السلام
كثرت الاسئله عن العمل بالرافعه الماليه ونقول عنها انها تعطيك مضاعفات على راس المال تمكنك من القيام بالتداول باحجام اموال
كبيره وانت تمتلك راس مال صغير كانك تمتلكها ولكن تعرف ان الربح لك والخساره ايضا لك

doaa sary
03-24-2015, 17:28
فى استراتجيات جيدة ورائعة وممتازة تعمل مع اى فريم ياعزيزى
استعملها وبالتوفيق لك فى كل شغلك وتعلم الاستراتجيات فى هذا العالم الصعب

om omar20155
03-24-2015, 20:24
هناك استراتيجيات جيده

و قوية للتداول في المنتدى

ويوجد الكثير من الاستراتيجيات والفريمات

وانت تقدر ان تختار من خلالهم الفريم والاستراتيجية

التى تحقق لك الكثير من الارباح

اتمنى التوفيق للجميع

والله المستعان

magic777
03-24-2015, 20:31
الاستراتجيات دائما تكون مختلفه من عمله لاخري وهذا بالطبع يؤثر علي الفريم

انت علشان تكون متاجر ناجح في المجال ده اخي لازم تركز على انك تتعلم المجال ده كويس وطبعا من القسم التعلمي هتلاقي دروس وفيديوهات كتير تقدر تبدأ
وتتعلم منها ما تريد

adelee
03-24-2015, 23:43
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

m7md14
03-26-2015, 22:39
يوجد الكثير من الاستراتيجيات والفريمات وانت تقدر ان تختار من خلالهم الفريم والاستراتيجية
التى تحقق لك الكثير من الارباح.. بالتوفيق للجميع ان شاء الله

m.gama17l
04-06-2015, 13:56
هناك استراتجيات مخصصة للعملة واحدة دون عملة اخرة
و السبب هنا بانه ليس كل العملات لها حركة سعر واحدة .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Warrior Dz
04-08-2015, 23:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
تحياتي

adamsbooba
04-11-2015, 04:27
ســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه موضوع جميل جدا و أتمنى أن أصبح من محترفي الفوركس يجب مزيد التركيز من أجل تخطي الصعاب .... كل التوفيق للجميع

m.gama17l
04-13-2015, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص اخي هناك استراتيجيات جيده تنفع مع اي فريم عادي وبيكون معتمده هنا على التحليل للسعر وليس الفريك وفيه استراتيجيات لا تعمل الا على فريم معين بالتوفيق للجميع ان شاء الله وتقبل مرورى اخى الكريم

kokou
04-14-2015, 17:40
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم نطمع الا فى حالات مؤكده نوع ما والرضى بالربح حتى
ولو كان قليل فهو من كل الاتجهات ربح احسن من الخساره

رونى
04-14-2015, 17:58
السلام عليكم
اخى العزيز لكل عمله استراتيجيه لان هناك عملات متقلبه يجب ان نلتزم بسياسه واستراتيجيه كل عمله وعند اذن ستربح تجارتنا اتمنى لك التوفيق وشكرا

tipou
04-14-2015, 18:14
السلام عليكم
يا اخي لكل الاستراتيجية فريم اجمل خاص بها
و انصحك بالتعلم جيد للسوق
و اتمنى لك التوفيق

محمود مرعى
04-14-2015, 18:37
بسم الله الرحمن الرحيم
ايه السبب من وجهه نظرك؟

والله يا اخى الفاضل لازم تعرف انك طالما دخلت مجال الفوركس ان مفيش اى ثوابت فى هذا المجال القوى بمعنى ان مش لازم
كل زوج يبنطبق عليه نفس الحركات والتحركات وايضا مش لازم اى استراتيجية تكون مناسبة لكل الازواج وربنا يكرم الجميع يارب

khoukha
04-14-2015, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي مشكور على هذاالسؤال
مشكورين اعضاء المنتدى على التدخلات المفيدة
ارى ان هناك استراتجيات فعالو ةقوية في المنتدى
وفي الاخير مشكور على الموضوع القيم مع المزيد من الموضوع القيم
وشكرا

Yara1
04-19-2015, 18:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ;);););):):):)
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون هذا الرأى أم لا ...

abdelaziz 10
04-22-2015, 23:05
فلعلا ممكن استراتيجية ما تنجح في فريمات ال 5 دقائق ولا تنجح في فريمات اخرى
بالتالي وجد الحساب الديمو لتجريب الاستراتيجيات واكتشاف اسرار نجاحها فيه

ahmedtaher
04-24-2015, 20:09
السلام عليكم ... انا من رايي ان الطريقة الناجحة هي اللي من الممكن ان يتم تنفيذها علي كل الفريمات ... اما الفاشلة مش علي الكل
بالتوفيق ان شاء الله

MAGDYABDO
04-24-2015, 20:39
اعتقد ان السبب بيكون اختلاف نوع حركه العملات دي
ففى عملات تتحرك بسرعه وعملات تتحرك ببطئ

jamila cchahed
04-24-2015, 21:04
بسم الله الرحمان الرحيم فلعلا ممكن استراتيجية ما تنجح في فريمات ال 5 دقائق ولا تنجح في فريمات اخرى
بالتالي وجد الحساب الديمو لتجريب الاستراتيجيات واكتشاف اسرار نجاحها فيه
تقبل مروري
و السلام

ali.22595
05-14-2015, 19:20
اخى الفاضل كل استراتيجية ولها عمل وهدف معين يعنى مينفعش استراتيجية بتشتغل على
فرم الساعة وشغلها على فريم النص ساعة اكيد هتبقا نتائجها غير صحيحة

samieh
05-15-2015, 03:09
اعتقد يا اخى والله اعلم بسبب رينج العملة فعملة اليورو دولار رينجها قليل عن عملة اليورو ين مثلا
ففيه عملة تستجيب مثلا للخبر وتلاقيها بتجرى وعملة اخرى بتفضل متنحة تتنيحة ما يعلم بها الا ربنا
والله اعلم

sayed_markets
05-15-2015, 04:03
نعم..هذا الكلام حقيقى ومنطقى جدا..فهناك إستراتيجية مثلا اسمها إستراتيجية الدقيقة الرابحة..هذه الإستراتيجية تعمل فقط على الدقيقة لأنها سكالبج الهدف منها ربح عدد نقاط قليل فى وقت قصير

moh93
05-15-2015, 04:16
كل تاجر بيكون له طريقة مناسبة للتداول التاجر يجب انه يحصل على الفريم الانسب له فى اتلداول
وا1ا مل يكون فية صفقات مناسبة عل الزوج دة عىل جميع الفريمات من اافضل عدم الجخو ويجب ان نبنى استراتيجات قوية

zee1996
05-15-2015, 07:20
نعم اخي هناك استراتيجيات فورية و شبه فورية بينما هناك استراتيجيات اخرى اسبوعية او حتى شهرية و كلها تعتمد على فريمات خاصة و بالتوفيق للجميع

waelmma
05-15-2015, 07:33
:)):)):)) معروف اخى الكريم ان تجارة السوينج بتكون على فريمات كبيرة لاتقل عن 4 ساعات
وتجارة الاسكتالبينج بتكون لاتقل عن فريم الساعة او اقل :o:o

mohamed9004
05-15-2015, 08:02
السلام عليكم ورحمه الله .. اه طبعا فى استراتيجيات بتبقى على الفريمات الصغيرة واضحة وفى استراتيجيات بتكون على الفريمات الكبيرة اللى هما بيسموها سوينجات على ما اعتقد الصفقات اللى بتاخد وقت كبير ممكن توصل معاك لسنة او اكثر كل واحد واستراتيجيته اللى مستريحلها بقى

شهيرة
05-22-2015, 22:26
السلام عليكم ورحمة الله

popa2015
05-23-2015, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

superkenan
05-23-2015, 01:32
نعم اخي الكريم الأتسراتيجيات دقيقه جدا وهي تختلف بحسب الوقت فيوجد استراتيجيات على المدى البعيد واستراتيجيات على المدى القريب

وشكرا

mohamed12345
05-23-2015, 21:35
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فعلا في استراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم اخر سوف تكون النتجه خسار

aseer
05-23-2015, 22:04
بالتأكيد أخي الكريم السبب هو ان اي استراتيجية لا بد لها من وقت للوصول الى اهدافها
كم ان الخصائص من كل شزوج تختلف الى الزوج الاخر
مع الملاحظة تتعلم الكثير

almagik
05-23-2015, 22:26
اتفق معك اخى المتدوال فى هذا الموضوع وخاصة ان هذا الموضوع من الموضيع الهامه والمفيده بالنسبه للمبتدئين ويجب التركيز عليها
والله الموفق والمستعان

ASMAA TAHA
05-24-2015, 02:13
طبعا هناك استراتيجيات بتشتغل على فريمات معينة فقط وليست كل الفريمات
كل متداول حسب طريقته الخاصة لان انا بفضل ان شغلى دائما يكون على فريم الاربع ساعات لانى بشوفه مناسب لطريقتى

معتصم سباعنة
05-24-2015, 04:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي يكون من برمج الاستراتيجية هكذا - وهذه تعليمات خبراء لا يمكن مخالفتها
تقبل مروري اخي الكريم

faridd
05-24-2015, 09:30
ياريت حضرتك لو تكمل باقى الموضوع وتشرح لنا ماهو المقصود من الجداول حتى نستفاد احنا الاخرين
نحن نننتظر الشرح وان شاء الله تكون موفق فى الشرح وتصل لنا المعلومه ان شاء الله

aseer
05-24-2015, 09:56
هذا الكلام غير صحيح بالمره لان الفريمات معموله علشان تبين لينا ما هي المده الزمنيه اللازمه لتوضيح الحركه الجديده لسعر العمله وبالتالي يا غالي انا انصحك بان تتعلم صح حتي لا تقول معلومه خاطئه مثل هذا وشكرا

nda
05-24-2015, 13:59
شكرا لك اخي الكريم على هذه المعلومات ولكن كان من المفروض وان تعطينا مجموع من الصور لمزيد من التفسير
حتى تتمكن من افادتنا اكثر
شكرا لك مع تمنياتي لك بالتوفيق والنجاح

aminalamor
05-24-2015, 18:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان الاعتماد على الاستراتيجيات الناجحة او الفعالة السبيل الامثل والطريق السليم للتحقيق الربح غير انه لكل فرايم استراتيجية معينة تصلح عليه
بالتوفيق للجميع

محمد السيد
05-24-2015, 19:07
والله انا هقولك رايي الاستراتيجية اللي بتدور على فرصة على زوج معين
من العملات في وقت معين على فريم معين لا اعتبرها استراتيجية بمعنى الكلمة واتجنبها

raaslen316
05-25-2015, 12:09
عليكم السلام
صحيح كلامك يا استاذ ان الفريمات ترتبط بقوه ب الاستراتجيات
فمثلا لو كنت من مستخدمي الاسكالبنج يبقي انت عاوز فريم قصير لا يكثر
عن 15 دقيقه اما لو انتر داي يبقي لا يقل عن 4 ساعات
اما لو سوينج لا يقل عن اسبوع

BASAM IBRAHEM
05-25-2015, 23:04
في هذا المجال

boulafrah
05-25-2015, 23:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةل شيء متواجد في هذا المنتدى من البداية اكل استراتجية تصل لجميع اللكن ربما تكون فعالة على الفريم الذي جربها صاحبها فريمات من الدقيقة الى الشهرستراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم اخر سوف تكون النتجه الى الاحتراف

---------- Post added at 08:08 PM ---------- Previous post was at 08:07 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، المنتدى من البداية اكل استراتجية تصل لجميع اللكن ربما تكون فعالة على الفريم الذي جربها صاحبها فريمات من الدقيقة الى الشهرستراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل عل و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

a7med sniper
05-25-2015, 23:11
هو عموما الاستراتيجيه الجيده تتعامل بها مع اى فريم دى قاعده

بس عموما كل متاجحر والفريم اللى بيفضل التعامل به فى هذا السوق اكيد والله المستعان

boulafrah
05-25-2015, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةسيبك من موقع انستا دلوقتي لو عاوز تتعلم ادخل هنا و السبب هنا بانه ليس كل العملات لها حركة سعر واحدة فهناك عملات شديدة التقلب فيجب ان تكون لها استرتجية خاصة بها على المواضيع المخراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم

---------- Post added at 08:17 PM ---------- Previous post was at 08:16 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء وقتي لو عاوز تتعلم ادخل هنا و السبب هنا بانه ليس كل العملات لها حركة سعر واحدة فهناك عملات شديدة التقلب فيجب ان تكون لها استرتجية خاصة بها على المواضيع المخراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينالله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

jamila cchahed
05-25-2015, 23:29
بسم الله الرحمان الرحيم لا اساس لها من الصحة هذه المقولة
السلام عليكم
لا فعلا في استراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم اخر سوف تكون النتجه خساره
تقبل مروري
والسلام

hhpr1212
05-25-2015, 23:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركا ته
الاسترراتيجيات تعمل على كل الازمنة ولكن نقاط الدخول والخروج هي السبب
في التسبب بالخسارة عموما من وجهة نظري الخاصة
ولكن ارريد ان انبه الى شيئ مهم وهو عدم معاندة السوق
لوجو شيئ واحد للدخول

noor eldyen
05-25-2015, 23:38
في هذا المجال

houssem_trader
05-26-2015, 12:26
في الحقيقة اخي الكريم لا يوجد استراتيجية تعمل فقط على فريم زمني واحد لكن يمكن
القول انها تكون مناسبة على ذلك الفريم و لا تعطي نتائج جيدة على فريمات اخرى

احمد سعيد على
05-26-2015, 12:32
في هذا المجال

REDA FOREX
05-28-2015, 08:30
في هذا المجال

engaym
05-28-2015, 10:50
السلام عليكم اخى كلما كان الفريمات كبيرة كلما كان الاستراتيجيات ذات مصداقية عالية ولكن يجب تجربة هذة الاستراتيجيات اولا على الحساب التجريبي لمدة كبيرة من الزمن قد تصل الى 6 اشهر حتى تكون قد مرت على مراحل التغير فى الاسعار وبعد ذلك اذا ثبتت نجاحها يتم تجربتها على الحساب الحقيقي وبالتوفيق للجميع

MOHAMED forex00
05-28-2015, 16:21

noraa
05-28-2015, 17:48
الاصرار مهم والتعليم
وبتفرق من شخص للتانى عن طريق تعبة وخبرتة اكيد
الاهم من النجااح الاستمرار والصبر وعدم التسرع
بالتوفيق للجميع

doola2020
05-29-2015, 21:41
أعتقد ان في استراتيجيات تصلح لكل العملات فأنا أفضل العمل علي استراتيجية تعمل علي كل العملات وعلي اي فريم لكي تزيد فرص الدخول

Kiing
05-30-2015, 05:24
ممكن انه هناك استراتجيات مخصصة للعملة واحدة دون عملة اخرة لانه متلا ممكن السبب هنا بانه ليس اي انه ممكن متلا كل العملات لها حركة سعر منه مع اي واحدة فهناك متلا ممكن معه عملات قوية

soad labib sadek
05-30-2015, 05:37
نعم اخي الفاضل و هنا بتلعب الاخبرة و التدريب و التجريب دور كبير في تحديد الفريم المناسب و الزوج المناسب للاستراتيجية المتبعة فهناك من الازواج ما يتميز برينج عالي للحركة الاسبوعية علي سبيل المثال فلا تجده مناسبا لاستراتيجيات الاسكالبينج مثل زوج الباوند الين و الذي يسمي بالمجنون و قس علي ذلك و تختلف الامثلة

تحياتي

big.pharaoh
05-30-2015, 06:25
بسم الله الرحمن الرحيم
ايه السبب من وجهه نظرك؟
مش كده وبس .. دا في كمان استراتيجيات تنفع لعمله وعمله تانيه لأ . وده شيء طبيعي جدا واللي بيحكم ده هو تجربة الاستراتيجيه يعني اللي مجرب الاستراتيجيه اكيد جربها واختار احسن فريم تشتغل عليه .. كذلك انت ممكن تكتشف فريم افضل او تستنتج شيء جديد في اي استراتيجيه

abdosoltan
05-30-2015, 07:14
السلام عليكم
هذا ليس بغريب بل هى الحقيق فان الفوركس تجاره كاى تجاره لها مواسم ولاها اسواق ولها زبائن ويجب على الانسان يتعمل مع السوق حسب الظروف المحيط فسرعة تكون الشمعه على الدقيق لا يساوى تكونها على اى فريم اخر وعدد النقات يختلف فلذالك الحسب تختلف من فريم الى اخر والفوركس مبنى على معادلات

al-Mashhadani64
05-30-2015, 09:56
اكيد اخي الكريم لان كل فريم له حركته واتجاهاته تختلف عن الاخر ربما انك تلاحظ في فريم الساعه صعود وتجده على فريم ال5 دقائق نزول فلذلك وضعوا كل فريم له استراتيجيه خاصه وتقبل مروري

yyahhyaa
05-30-2015, 09:57
السلام عليكم ورحمة الله

هناك العديد من الأسباب طبعا هذه الاستراتيجيات قد تمت دراستها كل على فريم خاص به

وهناك أيضا تغيرات تكون على عملة الدولار وتغيرات خاصة على عملة الين ولهذه الأسباب تكون الساتراتيجيات كتوابع للعملة وللزمن

Wassa04
05-30-2015, 13:06
اكييد اخي الكريم كل استراتيجية و فريم الخاص بها
مثلا السكابينج لا يمكن الاشتغال بها على فريم اكبر من 15 دقيقة

Eslam Anwar
06-08-2015, 18:28
على ما اعتقد اخي الفاضل يعني هو عموما الاستراتيجيه الجيده تتعامل بها مع اى فريم
دى قاعده بس عموما كل متاجحر و الفريم اللى بيفضل التعامل به فى هذا السوق اكيد والله المستعان

AH3
06-21-2015, 02:54
بص اخي هناك استراتيجيات جيده تنفع مع اي فريم عادي وبيكون معتمده هنا على التحليل للسعر وليس الفريك وفيه استراتيجيات لا تعمل الا على فريم معين
والي بيكون فيها مؤشرات

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكري علي مشارتك الطيبه و تقبل مروري

mechanical
06-23-2015, 03:47
السلام عليكم ... انا عن نفسي لا اتعا مل علي الفريم الاقل من ساعه من الممكنان تتتععامل مع الفريم ال 4 ساعات او الديلي
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

mhamdy22
06-23-2015, 03:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على موضوعك الاستراتيجيات والفريمات ...واتمني الافادة للجميع.

MEDHAT MOUSTAFA
06-25-2015, 12:45
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
اخى الكريم شكرا اخى على الموضوع استفدت كثيرا منه تقبل مرورى مشكور اخى الفاضل، وتمنياتي لك وللأخوة الكرام بالتوفيق والنجاح إن شاء الله

hamza mansouri
06-25-2015, 13:57
بالفعل اخي هناك بعض الاستراتيجيات التي لا تون صالحة الا على
فريمات زمنية معينة و قد لا تعطي نفس النتائج مع الفيرمات الاخرى

karim02
06-25-2015, 14:51
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

MEDHAT MOUSTAFA
06-28-2015, 01:31
في هذا المجال

۰۪۫M۪۫۰۰۪۫A۪۫۰۰۪۫X۪۫۰
06-28-2015, 01:32
السلام عليكم اخى يوجد الكثير من الاستراتيجيات والفريمات وانت تقدر ان تختار من خلالهم الفريم والاستراتيجية

mahmoud22
06-28-2015, 01:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على طرح موضوعك الاستراتيجيات والفريمات ...واتمني الافادة للجميع.تقبل مرورى وجزاكم الله خيرا

Mona forex
06-28-2015, 03:15
في هذا المجال

hidouri25
06-28-2015, 04:11
بسم الله الرحمان الرحيم
اللهم صل و سلم على سيدنا و مولانا محمد و اله و صحبه
في العادة تكون مثل هذه الاستراتجيات مبنية على الامؤشرات و من البديهي هذا الاختلاف فكل مؤشر مبرمج على نقاط معينة
و في الاخير لا يسعني الا ان اتمنى لنفسي و لكم النجاح

bahoma310
06-28-2015, 04:12
السلام عليكم و رخمة الله تعالى و بركاته
انا افضل الفريم الاربع ساعات و انتم
تقبلوا مروري مغ خالص تحياتي و تمنياتي لكل الاعضاء المبتدئين و شكرااا

snnaky
07-29-2015, 01:45
السبب ان زى ما حضرتك ذكرت ان لكل فريم استراتيجية تتناسب معاة ودة يفكرنى بمثال
حضرتك لما تشتكى بأن بطنك بتوجعك ينفع تروح لدكتور عيون اكيد لا مع ان ولا ينفع تروح لدتور عظام لازم تروح لدكتور باطنى
مع العلم ان جميعهم اطباء ولكن التخصص مطلوب وهاكذا الفريمات هى مناطق زمنية ولكن لكل استراتيجية ما يتناسب معها

forexangi1
07-29-2015, 18:56
ممكن انه هناك استراتجيات مخصصة للعملة واحدة دون عملة اخرة لانه متلا ممكن السبب هنا بانه ليس اي انه ممكن متلا كل العملات لها حركة سعر منه مع اي واحدة فهناك متلا ممكن معه عملات قوية

AH3
07-30-2015, 14:58
انا افضل ان اقوم بالتحليل فى الصباح الباكر الساعة 8 صباحا وان اقوم بالتحليل بواسطة البرايس اكشن وان اقوم بالتحليل ودخول الصفقات ولا اخالف الترند

شبه منحرف
07-30-2015, 15:01
انا ارى فعلا ياصديقى ان الاستراتيجيات ممكن تلاقى استراتيجيه مثلا تجوز للفريم اليومى وتكون ناجحه جدا عليه بينما اذا استخدمتها على فريم الساعه مثلا فانها تكون فاشله فكل استراتيجيه يكون لها ميزه خاصه بها

atmoul
07-30-2015, 15:07
كما أن هناك إستراتيجية تنطبق فقط على بعد العملات ليس كلها المهم إذا كانت لديك إستراتيجية أن تحاول أن تطبيقها على حساب تجريبي حتى تتأكد من نتائجها وأي فرام تناسب تم بعدها جربها على حساب حقيقي

enganas
07-30-2015, 15:10
في هذا المجال

aya1
07-31-2015, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةاستراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي لا يجب ان نستخدم عليها استراتجية الخاصة بعملة قليلة التقلب و هذا الموضوع ليس غريب يا اخي انت فقط مازلت جديد
في هذا المجال تقبل مني مرورا متواضعاوأسأل الله تعالى أن يجازيك علي عملك هذا خير الجزايقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل اساس لها من الصحة هذه المقولة كل استراتجية تصل لجميع الفريمات علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم اخر سوف تكون

Forex Story
08-16-2015, 02:50
بافعل اللي انت بتقولو صح
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري..................

rachadcom
08-18-2015, 13:02
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
طبعا اخي كل استراتيجية مخططة على اهداف معية ولا يمكن تطبيق اتراتيجية 5 دقائق على فريم يومي ؟؟ مستحيل هذا الشيء
......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

عاشق الفوركس
08-18-2015, 14:06
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا لك على الموضوع وعلى الالطرح القيم اتمنى ان تجربها على اليدمو اولا قبل الشروووع بها على الحقيقي بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

mohamed ghardallou
08-18-2015, 14:07
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه كل إستراتيجية ولها اهدافها وفرماتها

forex all arabes
09-18-2015, 23:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بالاخوة اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام وبعدعموما الاستراتيجيه الجيده تتعامل بها مع اى فريم دى قاعده
بس عموما كل متاجحر والفريم اللى بيفضل التعامل به فى هذا السوق اكيد شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق للجميع.

doaa sary
09-25-2015, 06:31
استعملها وبالتوفيق لك فى كل شغلك وتعلم الاستراتجيات والطرق المتاحه واختار الانسب

a l
09-26-2015, 11:59
السلام عليكـم
لازم يكون عندك استراتيجية مجربة على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى الارباح
بالتوفيق

ynwa1892
09-27-2015, 22:47
السلام اخي الاستراتجيات ياتي يوم وتخسرك وتضعك في المارجن كول لان السوق غير ثابت ومن الصعب الدوام على الاتراتجية
وفقك لله

dhmo
09-28-2015, 01:58
السلام اخي الاستراتجيات ياتي يوم وتخسرك وتضعك في المارجن كول لان السوق غير ثابت ومن الصعب الدوام على الاتراتجية
وفقك لله

والاستراتيجيات كتير بس لما تختار واحده تلتزم بها وبالفعل اخي الاستراتيجيه هنا بتكون مجموعه ادوات المتاجر هنا الي بيحددها لنفسه على حسب خبرته واختياراته وعلشان كده بتختلف هنا من
متاجر الى اخر لحد لما يصل لما يريد

Federerista
09-28-2015, 02:30
كل استراتيجية لها علاقتها بالفريم المحدد لها فعلى سبيل المتال ادا قارنا مؤشر مركز التقل في الربع ساعة
ليس هو في الساعة و بالتالي اي مؤشر له فريمه الخاص

sharshabil
10-15-2015, 13:56
طبعا ممكن جدا تن استرتيجية تضبطها على حسب عة امور حت تكون ناجحة معك
منها احتيار الفريم المناسب و الزوج المنايب و الاوقت المناسبة يعني اعدادات الاسترتيجية

distefano2007
10-15-2015, 14:28
اخى يوجد الكثير من الاستراتيجيات والفريمات وانت
تقدر ان تختار من خلالهم الفريم والاستراتيجية

windoor
10-15-2015, 14:30
--السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
:o

engaym
10-15-2015, 14:34
السلام عليكم اخى من المهم معرفة كل شئ عن الفوركس قبل فتح الصفقات وذلك لمعرفة كيف يتم الدخول الى الصفقات
الناجحة ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس ان شاء الله

Hassan DAOUDI
10-15-2015, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
تتعدد الاستراتيجيات والفريمات بتعدد سياسة التداول لكل متاجر و حسب نمط التفكير لديه

mohammed55
10-17-2015, 19:16
اهلا وسهلا اعضاء المنتدى انشاء الله تكونو بخير وعافية اما بعد
شكرا اخى على تلك المعلومه الهامه جدا للمتداولين التى من خلالها يمكن تحقيق الربح والمكسب الذى من خلاله ان احقق الربح واتمنى ان تضع لنا تلك الضروف التى نعتمد على الفريمات فى التداول وكذلك الاستراتيجيات التى نعتمد عليها

aboubakr el ayach
10-17-2015, 19:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الحبيب أنت ماذكرته أعلاه يعد حقيقة مسلم بها من طرف أغلب الخبراء والمبتدئين فالاستراتيجيات كالدواء قد تصلح بصفقة وقد لا تصلح لصفقة أخرى تحياتي وتقبل مروري

بشير حمدان
10-17-2015, 19:18
السلام عليكم
ان اختلاف المؤشرات والاشارات من فريم الى اخر قد سؤدى الى نجاح استراتيجيه ما على فريم معين فى حين انها لاتعطى النتائج المرجوه على فريم اخر ...

dhmo
10-25-2015, 20:49
السلام عليكم
ان اختلاف المؤشرات والاشارات من فريم الى اخر قد سؤدى الى نجاح استراتيجيه ما على فريم معين فى حين انها لاتعطى النتائج المرجوه على فريم اخر ...

المؤشرات ليها شروحات هنا وادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

doaa sary
10-25-2015, 21:11
استعملها وبالتوفيق لك فى كل شغلك وتعلم الاستراتجيات

الخليل
10-25-2015, 21:15
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

dhmo
10-27-2015, 22:04
استعملها وبالتوفيق لك فى كل شغلك وتعلم الاستراتجيات

ده صحيح ولازم احتراف الاول واكيد طبعا اخي مش ممكن حد هنا ينجح بشكل متواصل الا مع الخبره ولكن بدون ده مش هيكون طبعا هناك اي نجاح الا بالصدفه او الحظ لازم المتاجر هنا
يسعى بالفعل لان يكتسب الخبره الجيده

عمار ملكاوي
10-27-2015, 22:16
اخي الكريم موضوع جميل ومفيد ونتمى الاستمرار من الاعضاء الاستمرار في طرح مثل هذه المواضيع الشيقة والنفيدة
تقبلوا مروري

tareq sleem
10-29-2015, 09:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع*
الجيد والمفيد **وشكرا** الاخوة الاعضاء **والسلام عليكم ورحمة الله**

abdougagi33
10-30-2015, 17:52
السلام عليكم
يا سلام على الموضوع المنظم و الراقي و النصائح الرائعة
التي تقدمها للمنتدى بخصوص الاستراتيجيات و الفريمات
اتمنى ان تلقى تجاوب من طرف الاعضاء
الى فرصة اخرى ان شاء الله

one k
01-13-2016, 22:43
السلام عليكم ... الحقيقة ان من الممكن ان في طريقة معينة من الممكن انها تنفع في التداول علي فريم ومن الممكن انها لا تفيد
علي فريمات تانية ولكن الطريقة الناجحة الحقيقة اللي بتكون ماشية علي كل الفريمات
بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
01-13-2016, 23:51
مشكور أخي الكريم على المضووع و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أ نيستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

hamza85
01-14-2016, 00:22
سلام عليكم
اعتقد اخي انك محق في عذا لكن هناك بعض الاستراتيجيات تصلح لكل ازواج العملات و الفريمات
و على كل كلما كان الفريم كلما كنت دقتهم اعلى

Sami1985
01-14-2016, 19:22
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

forexdz
01-14-2016, 20:26
هي اباسترانجسات تختلف من عملة لعملو
وتختلف من فريم لفريم
والسبب في حركة السوق
لان حركة السوق السريعة مرات تكون في فريم صغير لعملة اكبر في فريم كلير لعملة اخرى

hossam122
01-14-2016, 20:27
في استراتيجيات تصلح لكل العملات وفأنا أفضل العمل وعلي استراتيجيةل تعمل علي كل العملات وعلي اي فريم كبير او صغير
حنى اجد فرص سانحة للدخول فى اى صقثة

zead ahmad
01-16-2016, 17:58
تلك الاستراتيجيات تعتبر اداة لمعرفة الفريمات كل استراتيجية لها فريم معين الفيم اى الوقت الذى يحب التاجر العمل به يعنى لو التاجر احب ان يتداول على فريم الدقيقة لابد وان يوافقها استراتيجية مثلها

latraaa
01-16-2016, 19:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شا الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثر إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شا الله

Zezobebo3
01-19-2016, 21:10
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لك جل تقديري واحترامي
بالتوفيق دائما ان شاء الله

heroo252
01-19-2016, 21:27
مفتكرش ان فى كده لو انتا بتنقل استراتيجيه هتتعب
انما لو انتا الى ابتكرتها هتعرف كيوس تشتغل بيها على لاى فريم بدون اى مشاكل خالص

Aymen_O
01-19-2016, 21:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،،
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجيد ،،،
اتمنى لك دوام النجاح ،،،
تقبل مروري ...

antr
01-19-2016, 21:43
اخى طبعا هناك فروق فى استخدام الاستراتجيات فى الوقت لان كل وقت له عدد نقاط لما بيكون الواحد داخل على فريم نص ساعة مينتظرش على التحليل بتاعه يمشى السوق 200 نقطة

bazokadz
01-19-2016, 21:58
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

hossam122
01-19-2016, 22:13
غريم الساعة هو أفضل فريم بالنسبة لى ولكن هناك أشخاص يفضلون مثلا فريم اليومى والأربعين ساعات وهناك من يفضل القريات الصغيرة ولكنى لا احبها

Aymen_O
01-19-2016, 22:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،،
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجيد ،،،
اتمنى لك دوام النجاح ،،،
تقبل مروري ...

doaa sary
01-19-2016, 22:38
استعملها وبالتوفيق لك فى كل شغلك وتعلم الاستراتجيات والطرق الموجودة

csebai12
01-20-2016, 00:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
نعم اخي و ذلك بسبب اختلاف انماط المتاجرة فلا تنفع استراتيجية اسكالبينج فيي صفقات طويلة المدى

محمد عز الدين عيد خضري
03-06-2016, 04:19
الاستراتيجيات والفريمات اخي الفاضل تحددها انت بمعني
ادق يحددها سلوكك علي المنصة فمنا من يريد خطف نقاط سريعه من السوق يستخدم فريمات قليلة
ويسمي اسكالبر ومن يريد نقاط كثيرة في وقت كبير ودا الاسواب

Adham nabil
03-06-2016, 16:06
السلام عليكم اخي العزيز أصفق لك بحرآره اخي العزيز........ على موضوعك الرائع
والمميز ولاعجب في ذلك مميز في أختيآرك دائما..
كلماتي تعجز عن وصف مدى ورووعة موضووعك..
أسأل الله لك التوفيق والسعادة
تحياتي لك

ِِAhmed Nader
03-06-2016, 16:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني واخواتي اعضاء المنتدي
انا اري ان كل استراتيجيه لها فريم معين تعمل عليه او زوج معين ربما لا تعمل علي اخر

Adham nabil
03-06-2016, 16:25
الـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه أخـــي العزيــــز .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى
تحـــياتي لـــك .. تقــبل مروري

Elgohary1024
03-06-2016, 18:37

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

Thequest250
03-06-2016, 20:43
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

افضل و اسهل طريقة علشان تعمل 100 % ربح شهري هي :-
1:- تبحث عن 4 فرص يوميه من بين 28 زوج من العملات
2:- تدخل الصفقه بستوب 1 % من الحساب و هدف علي الاقل 3 % من الحساب
اذا 4 صفقات * 20 يوم = 80 صفقه في الشهر كله
بفرض 0 ستوب و 80 هدف = 240 % مكسب - 0 % خساره = 240 % ربح
هذا الفرض مستبعد و لكنه وارد
بفرض 10 ستوب و 70 هدف = 210 % ربح - 10 % خساره = 200 % ربح
بفرض 20 ستوب و 60 هدف = 180 % ربح - 20 % خساره = 160 % ربح
بفرض 30 ستوب و 50 هدف = 150 % ربح - 30 % خساره = 120 % ربح
بفرض 40 ستوب و 40 هدف = 120 % ربح - 40 % خساره = 80 % ربح
بفرض 50 ستوب و 30 هدف = 90 % ربح - 50 % خساره = 40 % ربح
بفرض 60 ستوب و 20 هدف = 60 % ربح - 60 % خساره = zero% ربح
وهذا الفرض ايضا مستبعد و لكنه وارد
اذا تقدرتعمل مابين 40 % ربح الي 120 % ربح و هذا اضعف الايمان.

نصيحة
31) اذا اقفل السوق ولديك ربح وفتح فى اليوم الثانى اقل من المتوقع او المفروض اخرج فورا قبل ان تفكر فى عكس وضعك.
32) احذر السوق الذى يتحرك فى نطاق ضيق لمدة اسبوع فسوف تكون له حركة هائلة لاحقا خصوصا اذا بقى 3 ايام متتالية فى ذلك النطاق الضيق.
33) احذر ال gaps على الرسوم البيانية فالسوق دائما يغطيها مهما طال الزمن.
34) تعلم اخذ القرارت مهما كانت صعبة وكل قرار تاخذه يقربك اكثر من تحقيق اهدافك.
35) لا تستمع الى اى شخص فى السوق مهما كان واستمع الى ما تظنه صواب وتذكر انك الوحيد الذى سيدفع الثمن.
36) لا تعمل ابدا فى السوق اذا كان حجم التداول ضعيف والعقود المفتوحة قليلة فمثل هذا السوق تنقصه السيولة وهو شديد الخطورة، وعليك مراقبة العقود المفتوحة مع حركة السعر فاذا زادت مع زيادة السعر او نقصت مع نقص السعر دل ذلك على استمرار تلك الموجة وبقوة والى مسافة بعيدة اما لو زادت الاسعار وثبتت العقود المفتوحة او تناقصت فهذا يعنى ان السوق على وشك الانتهاء من هذا الاتجاه او نهاية الموجة على الاقل ، وبشكل عام يجب ان تستمر العقود المفتوحة فى الزيادة مع حركة السعر صعودا او هبوطا وعلى مدار حياة العقد ويجب ان يفسر التراجع فى الحجم مع بقاء السعر فى نفس المنطقة او ينقص او يزيد قليلا حسب الموجة الاصليه على انه تراجع مؤقت.
37) التاريخ يعيد نفسه فالاسعار التى تراها اليوم كانت حلم لاخرين فى يوما ما ولكن اين هم هؤلاء الاخرون الان؟فقد ترجع الاسعار التى كنت تتمناها ولكنك قد لا تكون موجود.

ما يجب ان تعرفه عند فتح عدة صفقات
=====================
الازواج المتطابقة والمتماثلة تماما ..بنسبة 95%
زوج اليور ين ....... يطابق زوج الفرنك ين ..........
عند أخذ شراء في زوج اليور ين يمكنك أخذ شراء آخر في الفرنك ين لأنهما متشابهين تماما .
الازواج المتماثلة ... القائد لها اليورو دولار ... والباوند دولار
------------------------------------------------------------
الازواج العكسية ..
أ ) زوج اليور دولار عكس الفرنك دولار .بنسبة 95%
عند أخذ شراء في زوج اليور دولار يمكنك أخذ بيع في
زوج الفرنك دولار .
------------------------------------------------------------
ب ) زوج الباوند دولار عكس الدولار ين بنسبة 80% في حركة الاتجاه ....
ولكن يختلفان في تفاصيل الحركة ....
فاذا تحرك الباوند دولار الى الاعلى بقوة حتما سيتحرك الدولار ين في الاتجاه الآخر بقوة ...
-------------------------------------------------------------
الازواج المتقاربة ....يعني الازواج التي تشبه بعضها البعض بنسب كبيرة ...ونقسمها الى ثلاث مجموعات
أ ) زوج اليور دولار يشابه زوج الباوند دولار .. بنسبة 80%
بمعنى اذا ارتفع اليور غالبا يرتفع الباوند
والعكس .... ولكن احيانا .. يختلفان بنسبة 20% يتحرك احدهما دون الاخر
ب) زوج اليور ين وزوج الفرنك ين....... يشبهان زوج الباوند ين ... بنسبة 80%
فاذا ارتفع زوج اليور ين والفرنك ين سيرتفع الباوند ين غالبا والعكس
ويختلفان بنسبة 20%
اذا تحرك اليور والباوند تتحرك جميع الازواج الموجودة في المجموعتين بنفس الاتجاه بنسبة 70%
ج ) زوج الاسترالي كندي يشبه زوج الاسترالي دولار (امريكي ) بنسبة 70 %
اذا ارتفع زوج الاسترالي كندي سيرتفع .... زوج الاسترالي دولار( امريكي ) بنسبة 70% .
جميع الازواج المتبقية وهي مختلفة عن بعضها البعض تماما.

Ahmed Ab
03-06-2016, 20:49
صحيح كلامك يا استاذ ان الفريمات ترتبط بقوه ب الاستراتجيات فمثلا لو كنت من مستخدمي الاسكالبنج يبقي انت عاوز فريم قصير لا يكثر عن 15 دقيقه اما لو انتر داي يبقي لا يقل عن 4 ساعات اما لو سوينج لا يقل عن اسبوع

Baligh
03-06-2016, 22:01
هناك استراتجيات مخصصة للعملة واحدة دون اخرة
لأنه ليس كل العملات لها حركة سعر واحدة
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

alami
03-06-2016, 22:08
ليس كل الاستراتجيات كذلك فناك
الاستراتجيات تعمل على جميع فيرمات وتكون لها نتائج ممتازة
وهذا المجال غميق فيه عجائة وكل ما انت تبحت وانت ترى اشياء لم تعرفها من قبل

sh1938626
03-06-2016, 22:29
اخى يوجد الكثير من الاستراتيجيات والفريمات وانت تقدر ان تختار من خلالهم الفريم والاستراتيجية

---------- Post added at 07:29 PM ---------- Previous post was at 07:24 PM ----------

nawfalmotya
03-06-2016, 22:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ان الفريمات علي علاقه قويه جدا بين الاستراتجيه وهذا يعني انك لابد من ان تختار الاستراتجيه اللي انت حتاجر بيها ولابد من ان تحسن ايضا اختيار الفريم الصح لان لو كان خطأ يبقي الاستراتجيه حتفشل

Elgohary1024
03-07-2016, 12:27

تحية طيبة اما بعد

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

شكرا على الطرح الرائع

تقبل مرورى , تحياتى لك

nizar hidouri
03-07-2016, 12:39
و الصلاة و السلام على خاتم المرسليت سيدنا محمد و اله و صحبه و سلم
هنالك عدة م الاسباب اخي الكريم ساذكر حسب اعتقادي المهم فيهم

اولا كل زوج و له مجاله السعري الذي يتحرك فيه يعني كل عملة و نطاقها المعتاد
ثم كل فريم و يقدم معطيات مغينة فمثلا لو ان استراتجيتك تقول لك اليورو سيصعد علة فريم الاربع ساعات
هذا لا يعني انه ضرورة صعوده في تلك اللحظة على التصف ساعة فلربما يحقق نزولا ثم يصعد من جديد

جمال صادق
03-07-2016, 13:22
لابد من ان يكون هناك تعلم على المستوى الفردى و لكن لابد من ان نتابع العديد من المواقع التى تكون قابلة للعمل من خلال الاليات الاخرى للسوق

aym
03-07-2016, 13:35
الاستراتيجيات والفريمات يتم اختيار الفريمات الكبيرة وبنتاء الاستراتيجيات عليها حتى تكون النماذج المبنية على الفريمات
الكبيرة صحيحة ونتمنى التوفيق للجميع فى لافوركس

rinho1991
03-07-2016, 20:33
في هذا المجال

mourada
03-08-2016, 12:33
اخي الفاضل اكيد الاستراتيجية التي تنجح مع فريم الساعة لا تصله لفريم الدايلي لان اغلب الاستراتيجيات تعتمد على الشموع و الشموع يختلف شكلها من فريم الى اخر

حسام العدل
03-08-2016, 13:22
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

---------- Post added at 10:22 AM ---------- Previous post was at 10:15 AM ----------

اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

dhmo
03-08-2016, 13:43
اخي الفاضل اكيد الاستراتيجية التي تنجح مع فريم الساعة لا تصله لفريم الدايلي لان اغلب الاستراتيجيات تعتمد على الشموع و الشموع يختلف شكلها من فريم الى اخر

جرب كتير اوي وهنا الاخطاء الاول لو انت اتعلمتها على الحساب الديمو هتوفر على نفسك خسائر كتير بس الاول تدي لنفسك الوقت الكافي للعمل على الحساب وانك تقدر بالفعل
تحقق ربح متواصل في الديمو الاول

islamhd
03-08-2016, 21:51
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

Bassem Hassani
03-11-2016, 15:51
مهو فعلا لو كانت كل الاستراتجيات وطرق التداول بتكون صالحه لكل الفريمات كان من الافضل على مطورين المنصة انهم يعملوا فريم واحد فقط بدل ما يتعبوا فى عمل اكثر من فريم لذلك يجب على كل متداول انه يحدد الفريم المناسب له فى التداول علشان يعمل استراتجية تكون اهدافها مناسبة للفريم نفسه

ابوفؤاد
03-11-2016, 16:15
الاسترتيجيه تكون مخصصه لعمله ما او فريم ما راجع الى كون ان المؤشر المعمول به بالاسترتيجيه بالغالب له خواص معينه و محدده
و عليه من الوجب احترام الاستتيجيه و لكى لا تدل بوصف خاطئ طالما لها شروط

nemo2014
03-11-2016, 16:33
اهلا وسهلا بك أخي العزيز
اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز جدا
واى استيراتجىه بتبق محتاجه التنفيذ الصح مش ان تظبط الفريم وانتا حتحدد انتا عايز كام نقطه منها
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

zezo.
03-11-2016, 16:38
لك جل تقديري واحترامي

youssef salieb
03-11-2016, 17:03
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير
مع كامل احترامى لكم جميعا وشكرا لكم والسلام عليكم

talel babchia
03-11-2016, 17:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في استراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم اخر سوف تكون النتجه خساره..............................و بالتوفيق للجميع

ملاك الروح
03-11-2016, 17:35
بالفعل اخي الكريم بعض الاستراتيجيات تكون مخصصة لفريم محدد ولا تصلح لعدة فريمات
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

Sinan Tareq
03-11-2016, 17:46
السلام عليكم رحمة الله وبركاته اخي الكريم

نعم اخي الكريم وشكرا اخى على تلك المعلومه الهامه جدا للمتداولين التى من خلالها يمكن تحقيق الربح والمكسب الذى من خلاله ان احقق الربح واتمنى ان تضع لنا تلك الضروف التى نعتمد على الفريمات فى التداول وكذلك الاستراتيجيات التى نعتمد عليها .. تقبل مروري اخي الفاضل

karinho1991
03-13-2016, 21:50
في هذا المجال

hamza215rix
03-13-2016, 21:52
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
بسم الله الرحمن الرحيم
ايه السبب من وجهه نظرك؟
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
65

adnane harkati
03-13-2016, 21:55
لان هناك استراتجيات مخصصة للعملة واحدة دون عملة اخرةنعم اخي الكريم وشكرا اخى على تلك المعلومه الهامه جدا للمتداولين التى من خلالها يمكن تحقيق الربح والمكسب*

newlookmostafa
03-14-2016, 16:01
كل استرتجية يكون لها فريم تحقق فيه نتائج جيدة وافضل من الفريمات الاخرى
تقبل مرورورورى
تحيااااااااتى

neversi3
03-16-2016, 02:20
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

YSN
03-16-2016, 02:29

abdellahi
03-16-2016, 02:31
السلام عليكم فعلا بعض الغستراتيجيات لا تصلح للفريمات الكبيرة أو لعكس
لكن الأفضل هو العمل باسنخدام الدعوم و المقاومات و الترند التي تصلح في كل فريم التوفيق

nonam
06-21-2016, 19:44
السلام عليكم .... انت لابد ان تتعامل مع الاستراتيجيات الناجحة اللي انت اتعاملت معاها في التداول والحساب التجريبي اولا قبل التعامل مع الحساب التداول الحقيقي من المهم جدا ان تختبر الطريقة اللي انت شغال بيها
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي

zarour soufyane
06-21-2016, 20:01
اخي الكريم اختيار الفريم المناسب للعمل يرجع الى الفرص المتوفرة بالاضافة الى الاستراتيجية نفسها التي يستعملها التاجر للدخول على الفريم الى السوق
بالتوفيق

houarisat
06-21-2016, 21:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي

سبب ذلك هو التحرحكات المختلفة لكنل الأزواج الأخبار المتوفرة لكل زوج على مدار السنة

احمد عبد الباسط
06-23-2016, 22:14
شرح جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

رومانى
06-23-2016, 22:23
استراتيجية rsi وبالاعدادات الاتية 3 /30/70 اي كلما وصل المؤشر الى منطقة 30 ندخل صفقة شراء
والعكس صحيح اذا وصل المؤشر الى منطقة 70 ندخل بيع ولكن على شرن ان يكون هناك ميل حالي
كما يمكن ان نستعين باحد الموفينجات لتحديد الميل الحالى مثلا عى 5 دقائق وبهدف بحد اقصى بين 20 و30 دقيقة

drissou45
06-23-2016, 22:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم سعيد
اخي الكريم لا تنس اداره راس المال الصارمه , بارك الله فيك
تقبلو مروري الفاضل , تحياتي لكم

hosam1982
06-23-2016, 22:31
السلام عليكم
شوف اخي الكريم لما تقوم بصنع استراتيجية وتجربها بنفسك على حسابك التجريبي تعرف تصلح على اي فريم او اي عملة لكن ان تكتفي
بما يقوله بعض الاشخاص عنها فهذا خطأ جرب بنفسك وسوف تعرف السبب لأن الاستراتيجيات كثيرة جدا

hesham1123
06-23-2016, 22:52
السلام عليكم مفيش رد مقنع للاخ اللى بيسال ولا انا اقتنعت من الردو الاسباب اللى تخليها ما تنفع لكل العملات الا اذا كان مؤشرات مستخدمه لا تعمل على عمله معينه مثلا ولاكن ممكن ما تعطى نتايج كويسه او انها تكون افضل على عمله معينه تزبزب بتعاها مش عالى مجرد وجة نظر مع تحياتى ابوالعز

kameleddine1
06-25-2016, 23:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع المفيد و المميز حول هاته الاستراتيجية
ونرجو أن نرى المزيد من هذه المواضيع الرائعة
ليستفيد منها الجميع
جزاك الله خيرا و بالتوفيق دائما:))

rehaiem107
07-02-2016, 11:41
السلام عليك اخي الكريم
توجد بعض الاستراتيجيات تتوافق مع اي فريم لكنها تعتمد على تحليل السعر كما أنه توجد استراتيجيات تعمل على فريم واحد فقط لا أكثر
وانت اختر مايناسبك تحياتي لك

ahmedmetwali
07-02-2016, 13:52
اخى الكريم توجد استراتجيات كثيره وكل استراتجيه من الممكن ان تعمل على فريم معين او اكثر من فريم
وتوجد استراتجيات اخرى لا تعمل على فريم معين
واوقات معينه

0o0KaRiM0o0
07-02-2016, 13:53
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
ما لكل زوج و فريم سلوك سعري خاص به
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

freetrade
07-02-2016, 13:56
السبب انه كل استراتيجية مبنية علي خطوات ونجاح الاستراتيجية مرتبط بشروط معينة
فلو اشترطت الاستراتيجية التطبيق علي النص الساعة يبقي ده شرط واجب الالتزام به حتي تحقق الاستراتيجية هدفها

شبه منحرف
07-02-2016, 15:57
يجب الربط دائما اخى الكريم بين الاستراتيجيه التى تعمل بها وبين الفريم الذى انت تحلل عليه لكى تصل الى نسبة نجاح للاستراتيجيه جيده وبالتوفيق صديقى العزيز

bakup28
07-02-2016, 17:14
السلام عليكم ورحمه الله
استراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي
يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او
الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم اخر

adamarwan
07-02-2016, 17:55
نعم اخى فى العديد من الامور التى لبد من ان تنتبها لكى لك خطة
لكى تتعرف ان تجنى من المردودية اللزمة ومنا ان تختار الفريم المناسب
وكدالك المال وكل هدا الامور مهم
وحظ سعيد

محمد صلاح
07-02-2016, 18:36
اهلا بك اخى العزيز عندك حق فعلا

هنالك استراتيجيات لا تنفع غير لفريمات معينه يعنى نمفع مثلا غلى فريم الساعة ولا تنفع على فريم الربع ساعة اعتقد ممكن لو الموفسنج بسبب المتوسطات الحسابية

freetrade
07-02-2016, 18:39
بالنسبة للمتاجرين اللي بيحبو يحققوا اهدافهم في وقت قصير يمكنهم الدخول علي صفقات بقيمة 30 نقطة علي شارت الساعة
بشرط انه يقوم بالتحليل الفني كويس جدا عشان يبقي داخل من مستوي قوي

engmohamed
07-02-2016, 18:47
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اخى العزيز شكرا على الشرح الرائع و الجميل
و ننتظر منك المزيد من الاضافات لتعم الفائده و مزيد من الربح و البعد عن الخساره
مشكووووووووور و ننتظر المزيد و المزيد
و كل عام و انت بخير عيد فطر مبارك:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o

berserkern
07-02-2016, 19:09
نعم عن طريق التجربة استطيع ان اجزم بهذا ، الاستراتيجية تكون في مردودها الاقصى في فريم واحد و ما ان تغيره فانها تفقد الكثير من فعاليتها و قد يصل بها الامر لان تصبح عديمة الفائدة في بعض الفريمات التي لا تناسبها لذلك وجب اخذ الامر بعين الاعتبار

ayoubrock
07-02-2016, 19:32

snapping
07-02-2016, 20:17
لزام نقدر نقحقق الكثير خاىك الرميم نلخالهل الىه يقدر حيقققنلا اكلثير اخىاكل رمباتلوفقك لو تقبتل حياىت لكاخى اكلرمي
شكرا لك

mohamed helmy
07-02-2016, 21:36
السلام عليكم ورحمة الله
يا قصرأبدعت بما قدمت
مروري هنا جعلني أصل لقمة الاستمتاع
شوقتنا لنتطلع على مزيد مما تقدمه هنا ،،
مروري على صفحتك جعلني اصل لقمة الاستمتاع
قراءةناصعة البياض وثناء يحملني للسحاب ،
ما قدمته هنا أكبر من به أسهل اعجابي
عبق نرجسي يسطر بعذوبه
وجمال يعانق السماء كجمال الانتقاء
على الطرح الراقى
ابداع تميز تالق
يعطيك العافيه ولاعدمنا جديدكم تحياتي

yansane
07-03-2016, 01:09
انا وجدت موضوع غريب جدا في حكايه الاستراتجيات ان كل الاستراتجيات لا تصلح للفريم واحد بمعني ان في استراتجيات تكون مخصصه لفريم نصف ساعه ولكن لا تنفع الي فريم الساعه وفي استراتجيات تصلح للعمله اليور ين ولا تصلح للعمله اليورو-دولار لا فعلا في استراتجيات تكون مخصصه للطريقه معينه وفريم معين حتي يقول لك هذه الاستراتجيه لا تصلح الا للعمل علي اليورو/ين او الدولار/ين علي فريم الربع ساعه وفي حاله جربتها علي فريم اخر سوف تكون النتجه خساره

samieh
07-28-2016, 13:57
اعتقد يا اخى والله اعلم بسبب رينج العملة فعملة اليورو دولار رينجها قليل عن عملة اليورو ين مثلا ففيه عملة تستجيب مثلا للخبر وتلاقيها بتجرى وعملة اخرى بطيئة ولا تتحرك الا فى وجود اخبار فقط

mohamed helmy
07-28-2016, 14:04
=اخى الفاضل انا بقلق الصراحة .... لما بلاقى شركات بتدى بونص مغالى فيه كدة يعنى ممكن تتاجر و تتعب و تربح و فى الاخر ..؟؟؟ بتلاقى الموضوع عبارة عن نصب فى نصب فخلى بالك و ربنا يستر حتى لو صادقة بيبقا فيه شروط الوتات و الصفقات معقدة ..
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته عليكم جميعا رمضان كريم ياحبائى :)

ahmadinho100
07-28-2016, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لي كمتداول مبتدء جربت الاستراتجيات على فريم الاربع ساعات و لاكن لمتنجح معي يلزمني بعد الخبرة انصح كل متداول مبتدء يبدء بالفريمات الصغيرة حتى يتعلم

hossam elessawy
07-28-2016, 16:16
اخى الكريم طرحك للسؤال دا جديد جدا وانا اتفق معا اخى فى الله الى قال لك ان
موضوع الاستراتيجية لازم يكون مختلف من عمله لعملة يعنى انا مينفعش عملة
بتتقلب عندى كل ساعة اطبق عليه استراتيجية العملة الى بتتقلب كل اسبوع مثلا
مرة لازم يكون فى اختلاف فى كدة لان لو مفيش استراتيجية مخصوصة لعملة معينة
ممكن دا ممكن يعمل مشاكل معاك اثناء التداول

demo1
07-28-2016, 16:23
الســــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــلام عليــــــــــــــــــــــ ــــــــــــكم كافة الاعظاء .....
المتداول الناجح هو الذي يجعل إستراتيجية الاخاصة به وفريم مميز به والله مع الجميع

__________________________________________________ ___________________________________________
سبحان الله الحمد لله الله اكبر,,,,,,لا الاه الا الله ,,,,,سبحانك اللهم اني كنت من الضالمين,,,حسبي الله لا الاه الا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـم

aminovinsky
07-28-2016, 16:27
أكيد أخي الاستراتيجية تختلف من فريم لآخر، فالاستراتيجة التي تسخدمها في المدى القصير ليست مثل التي تستخدمها في المدى البعيد

borhan
07-28-2016, 16:28
السلام عليكم اخي مشكور على الموضوع انا اعمل على استراتيجية خاصة قمت بتحميلها
و فريم اعمل على فريم الاربع ساعات لانه الافضل من ناحية نضري و شكرااا

mronei
07-28-2016, 16:53
اعتقد يا اخى والله اعلم بسبب رينج العملة فعملة اليورو دولار رينجها قليل عن عملة اليورو ين مثلا ففيه عملة تستجيب مثلا للخبر وتلاقيها بتجرى وعملة اخرى بطيئة ولا تتحرك الا فى وجود اخبار فقط

احنا بنعرف تحديد الترند والرينج من التحليل وهنا هو التحليل الفني من اقدم التحاليل ومن افضل واقوى التحاليل ايضا حتى وقتنا الحاضر فالمتاجر هنا مطالب بالفعل بانه يتعلم ويفهم المجال كويس علشان يقدر يعتمد عليه في التحليل

prospan77
07-28-2016, 19:34
اعتقد ان هناك استراتيجية تجد نجاحا اكبر علي فريم اكثلر من غيره بسبب ان الدعوم و المقاومات ليس لها نفس القوة
بمعني ان المقاومة الاسبوعية تكون اكثر قوة وتأثيرا علي الزوج من المقاومات علي الفريمات الاقل
فلا يعقل ان ادخل صفقة سوينجية طويلة قمت بتحليلها علي الفريم اليومي ثم انتظر ان تقوم مقاومة علي فريم ال 5 دقائق برد الاتجاه

aboubakeur_m12
07-28-2016, 19:38
بارك الله فيك اخي الكريم على هذا الموضوع المميز و الاجابة عن سؤالك تكمن في ان بعض اساليب التداول تتاقلم و تتماشى مع بعض العملات و الفريمات و لا تعطي نتائج جيدة عند تغيير الفريم او العملة و هذا راجع بالاساس الى رينج العملة فمن العملات ما يكون رينج اليومي يتراوح بين 60 الى 80 نقطة و بعض العملات تكون بين 150 الى 180 نقطة لهذا يحدث هذا الخلل

metoza
07-28-2016, 19:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نعم اخي الكريم هناك مثل هذا
فالاستراتيجية الي عاملها يختار افضل فرينم لها وافضل زوج

salamat
07-28-2016, 19:55
الاستراتيجية يا اخي لابذ وان تلاقي لها فريم يتناسب معها والامر يكاد يكون منطقي وواضح امام كل متاجر وهذا جد معقول
بالتالي كمثال لا يمكن اننا نتاجر بالسكلبيج في فريم اليومي لانه الامر غير واضح وغير منطقي اصلا فلازم فريم صغير

alasfarahmad
07-28-2016, 20:57
مشكور صديقنا الفاضل على هذه المشاركة التي تتضمن استفسارات حول صلاحية الاستراتيجيات للفترات الزمنية المختلفة، هذا الكلام صحيح بالفعل، فالاستراتيجية التي يمكن اعتمادها ففي الاستثمارات بعيدة المدى لفترات زمنية طويلة، تختلف عن الاستراتيجية التي تبنى على أساس الاستثمارات السريعة اليومية، مشكور على مشاركتك ونتمنى لك التوفيق.

basma.seif
07-29-2016, 16:37
مرحبا
بصراحه اعلم ان الاستراتيجيات او المؤشرات هي ال احياناً تصلح لوقت معين يعنى لربع ساعة نصف ساعة ساعة او حتى يوم او اسبوع و لكن جديدة معلومة ان الاستراتيجيات تختلف من زوج عملة لزوج عملة اخر مفروض ان كل الازواج تطبق عليها اي استراتيجية

MHDF
08-10-2016, 19:15
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد
الموضوع استفدت كثيرا منه تقبل مرورى مشكور اخى الفاضل

hamedibrahim
08-10-2016, 19:47
ده صحيح يا اخي كل استرتيجيه ليها فريم او اتنين بتشتغل عليه
لاكن انا لا احب الفريمات القليله
الافضل 4 ساعة او اليوم
وشكرا وتقبل مروري ودمتم علي خير وفي حفظ لله
تحيااااااااااتي

mohamed shabana 26
08-10-2016, 19:58
السلام عليكم ورحمة الله
اتمنى اكون قادر افيد حضرتك وأرد عليك فى هذا الأمر
لكن للأسف انا لسا مبتدئ بس هتعلم ان شاء الله وهفيد أي حد
اتمنى تكون استفدت من الاخوه الى هنا بالتوفيق ان شاء الله

Khodz20
08-11-2016, 23:55
عن العملات المختلفة فكل عمله لها نظام في الحركة تختلف به عن الأخري
شكراً أخي علي الموضوع

dadaa
08-11-2016, 23:56
السلام عليكم

doaa22
08-12-2016, 00:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفريمات اعددها كبيره كمان الاستراتيجيات فى عالم الفوركس بيه الملاين من الاستراتيجيات عليك
انت قبل ان تعمل ان تضع خطه لتعمل من خلالها وان تضعها بشكل جيد والاهم ان تلتزم بجميه بنودها بشكل كبير جدا

titotroy
08-12-2016, 09:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل والمجهود الرائع.
فعلا الاستراتيجيات متنوعة متباينة
وما يصلح لفريم لا يصلح لفريم آخر
وهكذا الازواج