PDA

View Full Version : فكرة عمل رحله تعليميه للهارمونيك فما آرائكم ؟

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 02:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
جاءت ببالي فكرة اردت ان اشارككم بها لعلها تجد القبول
وهي اني منذ فترة مهتم بعلم التداول التوافقي
(الهارمونيك)
وبالفعل بدات في تعلمه وطبعت كتب تتحدث عنه وبدات في حفظ النسب الخاصه بالنماذج
ولكن تركت كل هذا لاني انشغلت في فترة الامتحانات
والان نحن في اجازة الصيف
معلومات الهارمونيك لدي بنسبه60% من العلم مثلا
بقي نصف المشوار لكي ابدا التطبيق واكتسب الخبره وهي الاهم من الحفظ النظري
لذلك قررت اني ساقوم برحله تعليميه من جديد للهارمونيك من اوله لاخره كما فعلت من قبل مع نفسي
لاثبت المعلومات في ذهني ولاذاكر ما اغفلته او لم اكمله المره السابقه
ثم خطر ببالي فكره وهو ان نقوم بهذه الرحله التعليميه جماعه اي اقوم بفتح موضوع لتعليم الهارمونيك ونتعلم سويا
وسوف اكتب كل يوم درس ونقوم بالتطبيق عليه كلنا مع بعض واستخراج النماذج ورفع الشارتات ومن عنده سؤال يسأله وكله يستفاد وبأمر الله في خلال اسبوع الي عشرة ايام سوف ننتهي من الهارمونيك كاملا
ولكن اهم شيء هو التفاعل وعدم اضافه الردود فقط من اجل البونص فليس هذا هو هدفنا
هدفنا هو اولا التعلم واتقان هذا العلم الذي سيعود بالنفع الكثير ان شاء الله
وفي خلال تعلمك ستكون بونص ايضا ولكن ليس بصورة مبتذله
ولما تكون بونص هتعرف تحقق منه ارباح بفضل الله
فكثير من اعضاء المنتدي يكون بونص من الردود ثم يتاجر ثم يخسر وتعود الكرة من جديد
فما اطلبه منك هو رأيكم هل افتح الموضوع وننطلق ان شاء الله في هذه الرحله التعليميه التطبيقيه
ام لا
وان كان ردكم بالقبول فأهم شيء هو التفاعل مع الموضوع ومذاكرة الدروس
والتفاعل معها وحفظ نسب النماذج واسمائها وذكر الاسئلة ان وجدت ولكن ليس بابتذال كما ذكرنا
لا اريد ان اري ردودا غرضها البونص نريد مشاركات بناءة غرضها التعلم ان قررنا ان نقوم بهذا العمل
واخذ الموضوع علي محمل الجد وليس التسليه لانه جدير بهذا وسوف تكتشفوا ذلك بانفسكم
وفي ذهني إن وفقنا في هذا العمل واتقنا الهارمونيك نبدا بوضع التحليلات ومناقشه الفرص سويا علي الديمو حتي نهايه شهر يوليه
لنري النتائج المحققه خلال هذه الفترة من التدريب والتطبيق وسنكون قد اكتسبنا الخبرة
ومن ثم العمل علي الحقيقي بالبونص الذي سنكون حققناه في شهر يوليه
واخيرا اريد احدا من الادارة يقول لي اين القسم المناسب لموضوع مثل الذي ذكرته
منتظر اراءكم
دمتم بود

تم بفضل الله فتح الموضوع الخاص برحله تعلم الهارمونيك من البدايه الي الاحتراف
اتفضلوا اللينك من هـــــنـــا (http://forex-masr.com/showthread.php?1591-%CE%A8%E2%97%84%E2%96%88%E2%96%88%E2%96%88%E2%96%9 3%E2%96%92%E2%96%91%E2%96%91-%D8%B1%D8%AD%D9%84%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%80%D9%80%D9%87%D9%80%D9%80%D8%A7%D 8%B1%D9%85%D9%80%D9%80%D9%88%D9%86%D9%80%D9%80%D9% 8A%D9%80%D9%80%D9%83-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%AA%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D9%82%D8%A7%D8%AA-%E2%96%91%E2%96%91%E2%96%92%E2%96%93%E2%96%88%E2%9 6%88%E2%96%88%E2%96%BA%CE%A8)

mrhoda
06-28-2012, 05:26
الفكرة جامدة جدا بس حاول ياستاذ احمد تكتب تعريف بسيط عن الهارمونيك
علشان الناس المبتدئة تفهم
وياريت تدينا تفاصيل اكتر وعندى سؤال هل الهارمونيك هايبقى فى نظام ورشة ولا هايبقى شروحات فيديو
ارجو الرد

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 06:27
وياريت تدينا تفاصيل اكتر وعندى سؤال هل الهارمونيك هايبقى فى نظام ورشة ولا هايبقى شروحات فيديو
ارجو الرد

كلمه هارمونيك ليها عدة معاني منها التوافق او التناغم
لذلك يطلق عليه التداول التوافقي
والهارمونيك في تعريف بسيط هو عبارة عن نماذج عددها سبعه والاكثر شهرة منهم خمسة نماذج
يعني مثل النماذج الفنيه (المثلث _ الوتد )
ولكن تحديدهم ليس عشوائي بل يتم تحديدهم بنسب دقيقه جدا هي نسب الفيبوناتشي
وسوف نسهب في ذلك لاحقا ان شاء الله
وبالنسبه لسؤالك الاخير ف ان شاء الرحمن هيكون دروس كتابيه في ورشه هنفتحها للرحله
ولكن هتكون باسلوب مبسط جدا وبردو انا معاكم اللي مش هيفهم نقطه معينه
هنعيدها مرة واتنين وعشرة وبأيسر الاساليب اللي توصل للمبتدئين بدون تعقيد

---------- Post added at 03:27 AM ---------- Previous post was at 02:37 AM ----------

وبالنسبه لفكرة الفيديوهات يا اخي هي كانت ترادوني ولكنها اولا ستحتاج الي مجهود كبير في الاعداد من عمل عروض تقديميه علي الباور بوينت وتجهيز شارتات وعمل صور للتوضيح ثم تسجيل الفيديو والرندره وتحويل الصيغه ثم الرفع الي غير ذلك من الامور التي ستأخذ وقت كثير ونحن في غني عن العطله بالاضافه الي ان المتلقي سوف يجد مشقه اذا نسي معلومه واراد ان يتذكرها فعليه ان يشغل الفيديو كاملا حتي يسمعها اما الكتابه فهي اسهل بكثير وكما اوضحت لك فالموضوع ليس معقد والكتابه ان شاء الله كافيه

hossam eldeen mohamed
06-28-2012, 14:42
ياريت تفاصيل عن الهارمونيك عشان انا مش عارفه

hisoka
06-28-2012, 14:46
فكره جامده ولكن يجب ان تعرفنا تعريفا بسيطا للمبتدئين
وجزالك الله خيرا اخى

ahmed
06-28-2012, 14:49
ممتاز يا اخى فما اجمل العلم والتعلم اؤيد بشدة فكرتك
وسر على بركه الله ان شاء الله كلنا نستفيد من الرحله
وانا بصراحه بحب الهارمونيك وكنت اتمنى ادمجه مع الكلاسيكى

dollyabdallah
06-28-2012, 14:55
فعلا فكره جامده جدا حقيقى لازم نعمل رحلات تعليميه فى كل شئ يخص الفوركس لكى نستفيد اكتر

elazez
06-28-2012, 14:58
فكرة جاامده وكلام جميل
وان شاء الله نلاقي افكار وتفاعل اكتر واكتر
مشكور علي مجهودك

madoxegy
06-28-2012, 15:07
أؤيد الفكرة وياريت المنتدى يكون فيه ورش تعليمية لكل حاجة وورش تحليل لازواج معينة مثلا اليورو دولار والكل يشارك

ana1990
06-28-2012, 15:13
الفكره جميله جدا اخي و انا موافق عليها اتمنى حضرتك تبدا فيها من دلوقتي بدل ما تستنى لبداية شهر 7 عموما ما فيش حد هيقول للفائده لا طالما عند حضرتك علم انشره بين الناس حتى يستفيد الجميع و شكرا مسبقا على الموضوع و الشرح الجميل اللي انت هتعمله

elazez
06-28-2012, 15:18
فكرة جاامده وكلام جميل
مشكور علي مجهودك

aminos
06-28-2012, 15:23
السلام عليكم
الفكرة ممتازة و جميلة و أنا نفسي أن أتعلم الهارمونيك
لأني أسمع عليه كثيرا و لا أدري ما هو
المهم متابعين و بالتوفيق إن شاء الله

ahmed abdalla
06-28-2012, 15:33
الفكرة جامدة جدا يا اخى نرجو من حضرتك تكمة الباقى حتى نكون الفكرة والمعلومة الكاملة عن الموضوع ولك جزيل الشكر

Desperate
06-28-2012, 15:33
الفكرة رائعة جدا خصوصا لى لانى لا اعرف الهارمونيك
و اود تعلمه, بس ياريت يكون فعلا الشرح مبسط وميكونش فى كلمات
معقدة يصعب فهمها على متاجر ملوش خبرة كبيرة فى المجال

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 18:33
شكرا لردودكم الراقيه
وسعيد والله اني لقيت تفاعل منكم وان شاء الله نبدا الرحله في خلال يومين تلاته بالكتير
وبالنسبه لمن يسال عن تعريف بسيط للهارمونيك فانا قد ذكرت ذلك في الرد علي االاخ
Mrhoda
اول واحد رد علي الموضوع يمكنكم الرجوع له
وممكن نقول مرة تاني تعريف بسيط في كلمتين ان الهارمونيك هو
"عبارة عن نماذج سعريه بيتم تحديد اهدافها من خلال نسب الفيبوناتشي"

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 18:48
شكرا لردودكم الراقيه
وسعيد والله اني لقيت تفاعل منكم وان شاء الله نبدا الرحله في خلال يومين تلاته بالكتير
وبالنسبه لمن يسال عن تعريف بسيط للهارمونيك فانا قد ذكرت ذلك في الرد علي االاخ
Mrhoda
اول واحد رد علي الموضوع يمكنكم الرجوع له

اعرف ناس تشتغل بنظام الهارمونيك

ماشاء الله عليهم يحققو ارباح عاليه جداً بهذا النظام

هو نظام صعب ودقيق ويحتاج ممارسه وفهم جيد

deadlyfox
06-28-2012, 18:50
فكرة ممتازة وتطبيقها عايعود على الكل بالنفع والاستفاده من الدروس دى
ومجهود نشكرك عليه اخى وان شاء الله تكون موفق

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 19:02

هو تحليل قوي جدا بشهادة الكثيرين ويستحق المجهود المبذول في تعلمه وليس نظام صعب يا اخي فلا يوجد شيء صعب مادمت تعطيه حقه في التعلم وان شاء الله الاسلوب هيكون مبسط لاقصي درجه هو سر اتقانه بس الممارسه لامستمرة والتطبيق الكثير عشان محدش يتلخبط ف النماذج وبعد كدا هتلاقيه بقي حاجه سهله جدا في استخراجه من الشارت

mrhoda
06-28-2012, 19:16

انا عارف ان الموضوع ممكن يكون صعب على ناس وسهل على ناس تانية على الاقل واخدة فكرة عنه يابشمهندس
بس بالتعليم كل شىء بيكون سهل ان شاء الله
والواحد لما يكون متأسس ودارس الانظمة القوية فى تجارة الفوركس قليل جدا لما يتعرض لخسارة

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 19:19
طيب انا شايف اعضاء كتير ردوا ومعملوش فوت
ياريت كلو يشارك في الفوت عشان اعرف نسبه الاقبال بس وهيكون في عدد يستحق العناء ام لا فانتم تعرفون ان التحضير للموضوع وتلخيصه وكتابته وتنسيقه كل هذا ياخد الكثير من المجهود والوقت في الاعداد

2x1
06-28-2012, 19:21
الله الموفق اخي ان شاء الله تكون فكرة مربحة والجميع
يستفيد وتكون نتائجها ايجابية وتدر اعلي الارباح

islamselmy
06-28-2012, 19:34
والهارمونيك في تعريف بسيط هو عبارة عن نماذج عددها سبعه والاكثر شهرة منهم خمسة نماذج
وبالنسبه لسؤالك الاخير ف ان شاء الرحمن هيكون دروس كتابيه في ورشه هنفتحها للرحله
ولكن هتكون باسلوب مبسط جدا وبردو انا معاكم اللي مش هيفهم نقطه معينه
هنعيدها مرة واتنين وعشرة وبأيسر الاساليب اللي توصل للمبتدئين بدون تعقيد

---------- Post added at 03:27 AM ---------- Previous post was at 02:37 AM ----------

وبالنسبه لفكرة الفيديوهات يا اخي هي كانت ترادوني ولكنها اولا ستحتاج الي مجهود كبير في الاعداد من عمل عروض تقديميه علي الباور بوينت وتجهيز شارتات وعمل صور للتوضيح ثم تسجيل الفيديو والرندره وتحويل الصيغه ثم الرفع الي غير ذلك من الامور التي ستأخذ وقت كثير ونحن في غني عن العطله بالاضافه الي ان المتلقي سوف يجد مشقه اذا نسي معلومه واراد ان يتذكرها فعليه ان يشغل الفيديو كاملا حتي يسمعها اما الكتابه فهي اسهل بكثير وكما اوضحت لك فالموضوع ليس معقد والكتابه ان شاء الله كافيه

كويس انك هرفت الهارمونيك لانى كنت هسئلك بس ممكن توضيح اكتر لانى باردو مش فاهم هنعمل ايه

Mostafa Mando
06-28-2012, 19:35

هي فكرة رائعة فعلاً وان شاء الله الخير يعم على الجميع والكل مستفيد

احلى شئ في المنتدى ان كل عضو لديه فكرة لا يبخل بها على الآخر لكي تعم الفائدة على كل الاعضاء

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 19:40
كويس انك هرفت الهارمونيك لانى كنت هسئلك بس ممكن توضيح اكتر لانى باردو مش فاهم هنعمل ايه

اللي هنعملو اننا هنشرح الهارمونيك في شكل دروس متسلسله كل يوم درس هكتبو انا وانتو تقروه واللي متفهمهوش فيه تحط سؤال وانا هجاوبك ولما نوصل في الدروس لمرحله التطبيق ودي هتبقي من تاني درس او تالت درس بالكتير المفروض ان كل المتابعين معايا يبداوا يطلعو شارتات ويحللوا ونصحح لبعض وكدا

AhmedMagnifico
06-28-2012, 20:40
تم التصويت لنعم اؤيد ذلك بشده
وياريت يا اخى تبدا من دلوقتى وبلاش شهر 7 !

zikooo014
06-28-2012, 20:48
انا عندي كتاب بيشرح الهارمونك و النماذج عامةً من اولها لاخرها و بجد كتاب ممتاز
بس طوييييييييييل شويه
و فيه اسم منتدي اخر
ارفعه ولا هيكون مخالف للقوانين؟؟

Ahmed EL Deeb
06-28-2012, 21:32
انا عندي كتاب بيشرح الهارمونك و النماذج عامةً من اولها لاخرها و بجد كتاب ممتاز
بس طوييييييييييل شويه
و فيه اسم منتدي اخر
ارفعه ولا هيكون مخالف للقوانين؟؟

اذا كنت تقصد ترجمه كتاب سكوت كارني فهو متاح للجميع وعدد صفحاته 250 صفحه ولكن هذا ما يعيق كل من يريد تعلم الهارمونيك لانك لازم تقرا عدد كبير جدا من الصفحات لاستخلاص المعلومه وبترجمه متصرفه عن لغه غير لغتك مما يصعب المهمه وطبعا هو كتاب رائع وانصح به ولكن من باب التوسع بعد ان تتقن النماذج وهو الاهم لذلك مهمتنا هي تلخيص الهارمونيك وتسهيله وذكر المعلومه بدون دباجه
بخصوص الكتاب انتظر رد حد من الادره او اسال احد المشرفين ف القسم الخاص بالاستفسارات لتعرف هل هو مخالف ام لا ولكن عموما هو متاح علي النت لمن يبحث عنه سيجده بسهوله

abdallah elbaz
06-29-2012, 00:24
تسلم ايدك اولا واخيرا
بس ياريت انك توضح فعلا مفهوم الهارمونيك بطريقه بسيطه وسهله

mony
06-29-2012, 00:35
نماذج الهارمونيك هي نماذج وأشكال فنيه تتكون أصلاً من موجة تصحيحية صاعدة أو هابطة

Ahmed EL Deeb
06-29-2012, 02:15
تسلم ايدك اولا واخيرا

انا كتبت التعريف لغايه دلوقتي مرتين ليه مش بتقروا كلامي ؟ ارجع حضرتك لاول صفحه في الموضوع هتلاقيني رديت علي اول واحد سال علي تعريف الهارمونيك في نفس الصفحه

نماذج الهارمونيك هي نماذج وأشكال فنيه تتكون أصلاً من موجة تصحيحية صاعدة أو هابطة

هو ليه يا جماعه اللي بيدخل الموضوع مش بيكلف نفسه يقراه علشان يعرف يرد الرد المناسب ؟

ahmed saleh
06-29-2012, 02:15
هو الموضوع جامد بس اظن انى عايز افهم اكتر عن الموضوع دا لانى محتاج افهمة
ولكن هل الموضوع دا سهل النفبذ ام كيف سينفذ

KOGI
06-29-2012, 02:31
الفكرة جميلة جدا اخى الكريم وانا موافق ومؤيد ليها بشده واعتقد فى ناس كتير هتشارك معانا فى المنتدى وهيستفادو اكتر واكتر
وشكرا على موضوعك الرائع

revenge
06-29-2012, 03:01
بصراحه انا معرفش حاجه في الهارمونيك خالص .. يا ريت شرح شامل عنه و تبقي حاجه كويسه جدا انها تكون رحله كامله

mrhoda
06-29-2012, 03:26
اظن الاعضاء كلهم موافقين على رحلة تعليم الهارمونيك بس ياريت تبسيط فى الشرح
وترتيب الامر ويكون له وقت وميعاد محدد لكل درس
ياترى بقى ياستاذ احمد هاتبدا امتى الدروس

Ahmed EL Deeb
06-29-2012, 04:42
اظن الاعضاء كلهم موافقين على رحلة تعليم الهارمونيك بس ياريت تبسيط فى الشرح
وترتيب الامر ويكون له وقت وميعاد محدد لكل درس
ياترى بقى ياستاذ احمد هاتبدا امتى الدروس

بأمر الله في خلال يومين هنبدأ الرحله وهيكون الموضوع في قسم

Trading Universities

ولما افتحه هحط اللينك بتاعه هنا فياريت كل اللي ناوي يتابعنا يخلي الموضوع ده في المفضله عشان يتابع اخر المستجدات

وياريت كل الاعضاء اللي ردت لانها متحمسه للموضوع تشارك في الفوت اما اللي رد عشان عدد مشاركات يزيد واحد ميشاركش ف الفوتينج عشان نعرف مين معانا بس

sho
06-29-2012, 04:53
بص انا اى حاجة فيها تعليم لحاجة تخص الفوركس اكيد موافقة جدا ومرحبة بيها لانى عندى رغبة فظيعة انى اوصل لمستوى الاحتراف فى اقصر وقت ممكن يا ريت تقلنا الاول اية هى الهارمونيك دى عشان بصراحة اول مرة اعرفها

Ahmed EL Deeb
06-29-2012, 05:39
بص انا اى حاجة فيها تعليم لحاجة تخص الفوركس اكيد موافقة جدا ومرحبة بيها لانى عندى رغبة فظيعة انى اوصل لمستوى الاحتراف فى اقصر وقت ممكن يا ريت تقلنا الاول اية هى الهارمونيك دى عشان بصراحة اول مرة اعرفها

اهلا بيكي وانا بحب جدا الناس اللي عندها شغف للتعلم عموما في اي مجال يعني مش شرط الفوركس لان العلم هو النور الذي يضيء طريقنا في اي مجال اردنا
النجاح فيه وبالنسبه لتعريف الهارمونيك اتفضلي اقرأي الاقتباسين دول كنت رديت بيهم علي الاخوه اللي سالو السؤال ده في الردود

وياريت تشاركي في الفوتينج علي عمل الرحله اللي موجود اعلي الموضوع

hesham itch
06-30-2012, 09:06
بالفعل هذه الفكرة قد تفيد اذا تم وضعها فى المنتدى وذلك لتحقيق فايدة للجميع
للمشتركين بالمنتدى من متاجرى الفوركس وبشكل خاص المبتدئين

jihadazzam
06-30-2012, 21:00
t;vm [hl]m dh hsjh` hpl]
السلام عليكم
فكرة جامدة يا استاذ احمد عن الهارمونيك
بالتوفيق

Ahmed EL Deeb
07-01-2012, 00:59
ان شاء الله بكرة بليل كدا هفتح الموضوع وهكتب مقدمه عن الدورة وهكتب رد هنا احط فيه لينك الموضوع اتمني الناس اللي شاركت هنا الاقي تفاعلها هناك عشان محسش اني بتعب نفسي عل فاضي ومفيش حد متابع بخصوص عدد الدروس هيكون في حدود 10 مثلا يعني هنسيبها للتساهيل ونشوف الدنيا هتمشي معانا ازاي

mrhoda
07-01-2012, 01:04
ان شاء الله بكرة بليل كدا هفتح الموضوع وهكتب مقدمه عن الدورة وهكتب رد هنا احط فيه لينك الموضوع اتمني الناس اللي شاركت هنا الاقي تفاعلها هناك عشان محسش اني بتعب نفسي عل فاضي ومفيش حد متابع بخصوص عدد الدروس هيكون في حدود 10 مثلا يعني هنسيبها للتساهيل ونشوف الدنيا هتمشي معانا ازاي

مش مشكلة عدد الدروس ياستاذ احمد اهم حاجة الدروس تكون من الالف للياء فى الشرح والناس تفهم بسهولة وعدم وجود اى صعوبة فى اى فقرة
واعمل حسابك ان زى ماهايتابعك محترفين هايتابعك مبتدئين يعنى هاتتعب هاتتعب شوية معانا

derfcase
07-01-2012, 01:34
و من الافضل ايضا استاذ
Ahmed EL Deeb
حتي لا يفقد الموضوع جديته ان ترفق لنا صور و يا حبذا فيديوها - لطرق الهارمونيك المعينة التي تريد منا ان نتشارك معك فيها

Ahmed EL Deeb
07-01-2012, 03:35
و من الافضل ايضا استاذ
Ahmed EL Deeb
حتي لا يفقد الموضوع جديته ان ترفق لنا صور و يا حبذا فيديوها - لطرق الهارمونيك المعينة التي تريد منا ان نتشارك معك فيها

مش فاهم يعني صور ولا فيديوهات لايه بالظبط ؟ طرق الهارمونيك لما ابدا في شرحها اكيد هرفق صور لنماذجها لكن دلوقتي مش هيبقي ليها لازمه لما تشوف صورة لنموذج هارمونيك ارفقهولك دلوقتي وانت مش فاهم ايه ده ولا تكون ازاي ولا هتستفيد منه ازاي ؟
عموما لو عايز تشوف بردو حاجه زي كدا هديك لينك لمشاركه كتبتها في قسم كتبت فيها تحليل اليورو دولار توافقيا (هارمونيكيا) علي اطار زمني كبير ومرفق مع التحليل صورة كما طلبت
اتفضل يا اخي اللينك من هـــنــــا (http://forex-masr.com/showthread.php?14-Eur-usd&p=39724&viewfull=1#post39724)

xtomorrow
07-01-2012, 03:57
مشكور اخي على مجهوداتك النبيلة
احببت فعلا الامر واود تعلم الهارمونيك
وانا من اول المتابعين لك والمشجعين لك

Texxon
07-01-2012, 13:38
الهارمونيك من افضل الاساليب في العمل
ببساطة هو يعتمد على نماذج تعيد رسم نفسها للتماشى مع مقولة ان التاريخ يعيد نفسه

تمنياتي بالتوفيق والوصول للمليون

mhmd
07-01-2012, 13:42

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 00:54

فعلا رأيت احد الاخوه في منتدي مجاور يدمج الهارمونيك بالكلاسيكي والحقيقه اتت هذه التوليفه بنتائج قويه جدا وكل من يدرس الهارمونيك يحبه فعلا يا اخي لذلك احبذ ان تتقن الهارمونيك بمفرده اولا حتي لا يتشتت ذهنك ثم تحاول ان تدمجه مع الكلاسيكي بالتحديد النماذج السعريه وخصوصا العاكسه وايضا الشموع الانعكاسيه الفرديه والمركبه

وبالمناسبه تم بفضل الله فتح الموضوع الخاص برحله تعلم الهارمونيك من البدايه الي الاحتراف اتفضلوا اللينك من هـــــنـــا (http://forex-masr.com/showthread.php?1591-%CE%A8%E2%97%84%E2%96%88%E2%96%88%E2%96%88%E2%96%9 3%E2%96%92%E2%96%91%E2%96%91-%D8%B1%D8%AD%D9%84%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%80%D9%80%D9%87%D9%80%D9%80%D8%A7%D 8%B1%D9%85%D9%80%D9%80%D9%88%D9%86%D9%80%D9%80%D9% 8A%D9%80%D9%80%D9%83-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%AA%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D9%82%D8%A7%D8%AA-%E2%96%91%E2%96%91%E2%96%92%E2%96%93%E2%96%88%E2%9 6%88%E2%96%88%E2%96%BA%CE%A8)

اتمني الاقي التفاعل المرجو حتي لا ايأس واقرر تكمله الرحله بمفردي

kingman
07-02-2012, 01:20
اؤيد طبعا واى موضوع تعليمى اكيد مفيد وفيه ناس هتستفيد منه فبرغم انى غير مهتم بالهرمونيك فى المتاجرة الا ان مثل هذه الموضيع التعليمية بتكون مرجع الواحد يرجع ليه فى اى وقت لو حب يتعلم هذه الطريقة

madoxegy
07-02-2012, 01:35
السلام عليكم
والله يا اخى فكرة جميلة جدا انا كنت بفكر فى الفكرة دى
بس على النماذج السعرية

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 01:40
الهارمونيك من افضل واقوى النماذج وانا شخصيا استخدمها كثيرا
وقضيت ومازلت اقضي مع الهارمونيك اوقاتا كبيرة في التحليل بصراحة انا شايف ان لا غنى للمتاجر القوي عنه

كريم
07-02-2012, 01:42
فكره جميلة جدا بس يا ريت تحدد وقت البدأ

و ازاي هتمشي بالشرح و غيره

و توضيح الفكره و الله يوفق الجميع

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 03:52
(الهارمونيك)
والان نحن في اجازة الصيف
لذلك قررت اني ساقوم برحله تعليميه من جديد للهارمونيك من اوله لاخره كما فعلت من قبل مع نفسي
ثم خطر ببالي فكره وهو ان نقوم بهذه الرحله التعليميه جماعه اي اقوم بفتح موضوع لتعليم الهارمونيك ونتعلم سويا
وسوف اكتب كل يوم درس ونقوم بالتطبيق عليه كلنا مع بعض واستخراج النماذج ورفع الشارتات ومن عنده سؤال يسأله وكله يستفاد وبأمر الله في خلال اسبوع الي عشرة ايام سوف ننتهي من الهارمونيك كاملا
فما اطلبه منك هو رأيكم هل افتح الموضوع وننطلق ان شاء الله في هذه الرحله التعليميه التطبيقيه
ام لا
والتفاعل معها وحفظ نسب النماذج واسمائها وذكر الاسئلة ان وجدت ولكن ليس بابتذال كما ذكرنا
لا اريد ان اري ردودا غرضها البونص نريد مشاركات بناءة غرضها التعلم ان قررنا ان نقوم بهذا العمل
وفي ذهني إن وفقنا في هذا العمل واتقنا الهارمونيك نبدا بوضع التحليلات ومناقشه الفرص سويا علي الديمو حتي نهايه شهر يوليه
لنري النتائج المحققه خلال هذه الفترة من التدريب والتطبيق وسنكون قد اكتسبنا الخبرة
منتظر اراءكم
دمتم بود

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
اؤيدك بشده وانا معك ان شاء الله
لدى الكثير من المعلومات والكتب فى هذا المجال
وان شاء الله سنتعاون مع بعض
اتمنى لك دوام التوفيق

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 04:00
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
اؤيدك بشده وانا معك ان شاء الله
لدى الكثير من المعلومات والكتب فى هذا المجال
وان شاء الله سنتعاون مع بعض
اتمنى لك دوام التوفيق
سيكون لي الشرف يا اخي اذا تعاونت معي في هذه الرحله فهذا بالظبط ما اريده هو ان نكون مجموعه يسودها روح التعاون وليس شرطا ان يكون كل من في المجموعه مبتديء ولكن ايضا مطلوب من لديهم فكرة عن هذا النوع من التحليل حتي نثري الرحله اكثر واكثر.منتظرك في موضوع الرحله.تجد اللينك في اول مشاركه ان كنت لم تراه بعد

waleed adel
07-05-2012, 18:07
ان شاء الله يستفيد الجميع و شكرا مسبقا على الموضوع و الشرح الجميل
اللي انت هتعمله

remo
07-05-2012, 18:15
(الهارمونيك)
والان نحن في اجازة الصيف
ام لا
منتظر اراءكم
دمتم بود

احنا متشكريين ياريس على التعب وبالتوفيق ان اشء اللة
واحنا معاك باذن اللة وهنبدا نتعلم ونعرف اية الهاارمنيك دا وهنفتح حساب ديمو من جديد

memostar3
07-05-2012, 18:29
(الهارمونيك)
والان نحن في اجازة الصيف
ام لا
منتظر اراءكم
دمتم بود

انا اؤيد ذلك وبشششششششده
وان شاء الله تجدنى من متابعين موضوعك يالغالى
والله يوفقك لما يحبه ويرضاه ان شاء الله

M Sabry M Elbakrawy
07-05-2012, 20:54
فكرة في غاية الروعة واناا تمنيت فعلاا ان المنتدي ما يكونش مقتصر علي البونص فقط بس عايزين علم نتعلمه وزي ماقلت لازم نتعلم عشان ما ناخدش الونص ونضيعه ونرجع نكتب تاني :d

elzeel
07-05-2012, 21:03
اؤيد طبعا واى موضوع تعليمى اكيد مفيد وفيه ناس هتستفيد منه فبرغم انى غير مهتم بالهرمونيك فى المتاجرة الا ان مثل هذه الموضيع التعليمية بتكون مرجع الواحد يرجع ليه فى اى وقت لو حب يتعلم هذه الطريقة

فعلا كلام صحبح جدا لان المواضيع دى على الاقل بتساعدنا اننا نعرف اكتر ونتعلم مع الناس اكتر
ويكون فى سئال وجواب عشان نفضل لمرحله افضل كمبتدءين

تامر
07-05-2012, 21:11
(الهارمونيك)
والان نحن في اجازة الصيف
ام لا
منتظر اراءكم
دمتم بود

كلمه حارمونيچ تعنى توافق باللغه العربيه وبالتالى سنقول هنا التداول التوافقى ووجدت انها مع الفيبوناتشى تحدد لنا الدخول والخروج بدقه متناهيه قد تصل الى فوق نسبه 95% وكل ذلك بتوفيق من المولى عز وجل

kingman
07-06-2012, 01:17
كلمه حارمونيچ تعنى توافق باللغه العربيه وبالتالى سنقول هنا التداول التوافقى ووجدت انها مع الفيبوناتشى تحدد لنا الدخول والخروج بدقه متناهيه قد تصل الى فوق نسبه 95% وكل ذلك بتوفيق من المولى عز وجل

نسبة عالية جدا وان كانت كذلك فهى جيدة جدا وربنا يوفقنا ويوفق صاحب الموضوع فانا ليس مهتم حاليا فى تعلم الهارمونيك لكن من الجيد ان يوجد هذه المواضيع لتكون ارشيف وعندما يقرر المتاجر تعلمها يجد المادة الجيدة التى يتعلم منها وربنا يكون فى عون الجميع

eng2012
07-06-2012, 01:50
اعتقد انه تفكير جيد وعلينا ان نقوم بتجربه هذه الطريقه لانى اعتقد اننا يمكننا تحقيق ربح كبير جدا من خلال هذه الطريقه

ma90do
07-06-2012, 02:05
ليه مخلتوش الاستطلاع اكتر من كده علشان كنا هنلاقي بدايه مشجعه اكتر انا بالنسبالي هذا المنتدي اصبح بيتي الثاني واحب ان اتعلم من عليه الكثير من الامور بهذا المجال وتسلم ايدك

ehab
07-08-2012, 06:57

waleed adel
07-09-2012, 17:41
موافق ومؤيد ليها بشده واعتقد فى ناس كتير هتشارك معانا فى المنتدى
وهيستفادو اكتر من تفاعل الاعضاء

elkorashe
07-14-2012, 18:19
صراحة انا مش فاهم الموضوع ده
واول مره اسمع عنه
ياريت توضيح اكتر لان حاسس انه مهم بس مش عارف فى ايه

mohamed yossef
07-16-2012, 09:30
انا لا اعلم عن الهارمونيك شيئا ولكن من الممكن ان تقوم بتبسيط الفكرة
اكثر لنا نحن المبتدئين لان نفسى اشتغل بالهارمونيك

forex4ever
07-16-2012, 11:11
لا اعرف لماذا لم تبدؤوا الورشة كانت ستكون جميلة ومفيدة لكل المتداولين للاسف ما اكثر المواضيع التي تفتح وتهمل ويكون السبب نحن انفسنا وكسلنا .. موضوع مثل الهارومنيك لا يمكن ان يفتح له ورشة وتهمل بهذا الشكل لذا ارجو من صاحب الموضوع ان يبدا وفورا في الورشة وتنظيمها ووضع الفرص الحية والشروحات

ahmed
07-16-2012, 11:13
نتمنى اخى بالفعل ان تفتح مثل هذة الورش التى ستجذب الكثير الى المنتدى
وتضيف للاخرين اعلم النافع وتطوير طرقهم للربح

Looser
07-16-2012, 11:55
نماذج الهارمونيك Harmonic
كلمه Harmonic تعنى توافق باللغه العربيه وبالتالى سنقول هنا التداول التوافقى وهى تعتمد على نسب الفيبوناتشى المعروفه لنا

نماذج الهارمونيك هي نماذج وأشكال فنيه تتكون من موجة تصحيحية صاعدة أو هابطة حيث يكون تكوينها الداخلي ثلاث موجات وتتشكل في حاله الصعود(Bearish)عبر موجتان صاعدتان وبينهما موجة تصحيحية (هابطة) وفي حاله الهبوط (Bullish)تتكون عبر موجتان هابطتان وبينهما موجة تصحيحية(صاعدة) ولكل نموذج من هذه النماذج قياس توافقي بنسب فيبوناتشي، وقد يظهر لنا تشابهبين هذه النماذج ولكن ما يميزها هو تباعد الأضلاع بين نموذج وآخر وإختلافها بالقياس ، ونحتاج في كل نموذج لقياس الأضلاع (A) و (B) لتظهر لنا حدود (C) و (D) تقريباً ويمكن تحديد الهدف حينها. ومن وجهه نظرى المتواضعه ان اهم شئ فى هذه النماذج هو (B) لانه هو من سيحدد اسم النموذج وبالتالى ستتوقع حدود (C) وال (D)

---------- Post added at 11:55 AM ---------- Previous post was at 11:36 AM ----------

كلمه Harmonic تعنى توافق باللغه العربيه وبالتالى سنقول هنا التداول التوافقى وهى تعتمد على نسب الفيبوناتشى المعروفه لنا

نماذج الهارمونيك هي نماذج وأشكال فنيه تتكون من موجة تصحيحية صاعدة أو هابطة حيث يكون تكوينها الداخلي ثلاث موجات وتتشكل في حاله الصعود(Bearish)عبر موجتان صاعدتان وبينهما موجة تصحيحية (هابطة) وفي حاله الهبوط (Bullish)تتكون عبر موجتان هابطتان وبينهما موجة تصحيحية(صاعدة) ولكل نموذج من هذه النماذج قياس توافقي بنسب فيبوناتشي، وقد يظهر لنا تشابهبين هذه النماذج ولكن ما يميزها هو تباعد الأضلاع بين نموذج وآخر وإختلافها بالقياس ، ونحتاج في كل نموذج لقياس الأضلاع (A) و (B) لتظهر لنا حدود (C) و (D) تقريباً ويمكن تحديد الهدف حينها. ومن وجهه نظرى المتواضعه ان اهم شئ فى هذه النماذج هو (B) لانه هو من سيحدد اسم النموذج وبالتالى ستتوقع حدود (C) وال (D)

sabre
07-18-2012, 19:24
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
فكرة عمل رحله لتعلم الهامرونيك فكرة ممتازة
ولاكن نريد الخبراء فى هذا المجال ان شاء الله ويكون الشرح سهل شويا لانى حاولت التعلم قبل كدة ومفيش فايدة

Noah
07-18-2012, 20:08
بالتأكيد انا من مؤيدى اى ورشة تعليمية بالاخص ان كل الطرق التحليللية الفنية الكلاسيكية انا بحبها جدا لانها بالفعل من اكثر الاشياء التى يمكنك ان تعمل بها فى سوق الفوركس وتحقق من خلالها العدد الكبير جدا منا لنقاط

al7oot
07-18-2012, 21:11
فكرة جاامده وكلام جميل
مشكور علي مجهودك

Aker001
07-18-2012, 21:21
علينا ان نقوم بتجربه هذه الطريقه لانى اعتقد اننا يمكننا تحقيق ربح كبير

mohamed adel
07-18-2012, 21:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة فكرة كويسة جدا وغير مسبوقة
وربنا يوفقكم

زيزو
07-19-2012, 03:06
فكرة جميلة جدا
ويارب الاستمرار والتفاعل علشان باقي الاعضاء المبتدئين
والكل يستفاد

khaled zizo
07-20-2012, 18:43
هنعملو اننا هنشرح الهارمونيك في شكل دروس متسلسله كل يوم درس هكتبو انا وانتو تقروه واللي متفهمهوش فيه تحط سؤال وانا هجاوبك ولما نوصل في الدروس لمرحله التطبيق ودي هتبقي من تاني درس او تالت درس بالكتير المفروض ان كل المتابعين معايا يبداوا يطلعو شارتات كتبت التعريف لغايه دلوقتي مرتين ليه مش بتقروا كلامي ؟ ارجع حضرتك لاول صفحه في الموضوع هتلاقيني رديت علي اول واحد سال علي تعريف الهارمونيك في نفس الصفحه نماذج الهارمونيك هي نماذج وأشكال فنيه تتكون أصلاً من موجة تصحيحية صاعدة أو هابطة

AMANI
07-20-2012, 19:55
الفكرة ممتازة و جميلة و أنا نفسي أن أتعلم الهارمونيك
لأني أسمع عليه كثيرا و لا أدري ما هو
المهم متابعين و بالتوفيق إن شاء الله

Sobhy
07-20-2012, 20:03
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
دراسة الهارمونيك شى رائع و نرجوا ان نقوم بهذه الوارشة بطريقة مبتكرة مثلاً google + hangout و نتحدثعن وارشة عمل عن الهارمونيك

assidi saber
07-20-2012, 20:13
الفكرة جيدة اخي و اتمنى لك التوفيق

salemsllam61
07-25-2012, 13:26
تسلم يا غالي
أتمنى أن تتاح لي الفرصة للإطلاع على الموضوع كاملاً بحول الله

Aker001
07-25-2012, 13:28
انا معرفش حاجه في الهارمونيك خالص
يا ريت شرح شامل عنه و تبقي حاجه كويسه جدا

kingman
07-25-2012, 14:21
انا معرفش حاجه في الهارمونيك خالص
يا ريت شرح شامل عنه و تبقي حاجه كويسه جدا

تم فتح موضوع تعليمى عن الهارمونيك للأخ العضو فى القسم التعليمى وهو موضوع مميز لتعليم الهارمونيك ان شاء الله تستفيد منه وان لم تجد الموضوع اخبرنا وان شاء الله نساعدك وربنا الموفق

faissel
07-25-2012, 15:05
موفق يا اخى ان شاء الله ومتابعين معك
فى رحلتك التعليميه وباذن الله الكل يستفيد

mido
07-27-2012, 01:20
اخي الكريم
فكره جامده ولكن يجب ان تعرفنا تعريفا بسيطا للمبتدئين
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ايه الجديد
07-28-2012, 14:00
فكرة اأكيد مميزة
اى تعلم مهما كانت صغرة أو قوتة هو مميز
توكل على الله وابدأ

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 15:51
فكرة رائعة اخى الفاضل
وانا ذاهب الى موضوعك الجديد
بالتوفيق

younesjoe
07-28-2012, 17:07
فكرة جيدة و هي مهمة بالنسبة للمتداولين للتعرف عليها ممكن تساعد اكتر في التداول
تعلمت الهارمونيك و اشكالو متل الفراشة و العديد من الاشكال تعطيك على العموم الاتجاه المستقبلي و ممكن تحدد به الدعوم او المقاومات المستقبلية

bilalo200
07-28-2012, 17:15
بسم الله الرحمن الرحيم
اوافق اخي الكريم

Mido0o
07-28-2012, 17:27
بالنسبة لى لا أعرف اى شئ عن الهارمونيك ..
ستكون فرصة سعيدة ان شاء الله و انا متابع الموضوع الذى فتحته ..
بالتوفيق ان شاء الله

Rami
07-28-2012, 17:30
والله فكرة ممتازة لان الهارمونيك من الادوات
المميزة التى يستخدمها المتاجر الناجح
تحياتى لشخصك الكريم

magic777
07-28-2012, 23:32
ياريت فعلا اخي الهارمونيك ده علم رائع جدا وكفايه انه مشتق من علم موجات اليوت القويه اللي له لحد الان لم اتقنها
ولكن صعب التطبيق اوي على الشارت والبحث عن نموذج جيد ويمكن المؤشرات هنا تساعدنا بس اي مؤشر فيهم بالضبط
دول كتير اوي ياريت فعلا اللي يعرف مؤشر جيد للهارمونيك يضيفه لينا هنا

kanzsea
07-29-2012, 19:19
ياريت وتكون خطوة بخطوة حتى يستفيد الجميع من هذة الرحلة التعليمية

salah.bmw
07-30-2012, 03:04
موضوع ممتاز ربنا يبارك فيك
بس يا ريت تشرحولنا شوية عن الهارمونيك لأنو بصراحة انا اول مرة بسمع فيه وما بعرف شو يعني الهارمونيك
اتمنى ان تفيدونا حتى نتفاعل معكم وبارك الله بكم

WEZA
07-30-2012, 08:10
بالتوفيق لك في الرحلة و اتمنى ان يستفيد منه الكل فبارك الله فيك
و انشاء الله متابعينك

gamal
07-30-2012, 08:35
انا بجد احيك علي فكرتك الرئعة هذا
واتمن ان يكون في ورش تعليمة علي الفوركس لكي اتعلم اكثر الفوركس

dr.stress
07-31-2012, 13:00
اكيد نماذج الهارمونيك مفيدة و بتتننبأ بالسعر
لكن انا بالنسبة لي
نفسي اتعلم اليوت
و ربنا يوفقكم في اللي تعملوه

mannon
07-31-2012, 13:22
موضوع ممتاز ربنا يبارك فيك
بس يا ريت تشرحولنا شوية عن الهارمونيك لأنو بصراحة انا اول مرة بسمع فيه وما بعرف شو يعني الهارمونيك
اتمنى ان تفيدونا حتى نتفاعل معكم وبارك الله بكم

الهارمونيك دة علم منفصل ياخى الكريم واعتقد انة يصلح لان يكون مدرسة فى حد ذاتة وباختصار شديد ال الهارمونيك هو التناسق الى ممكن يحصل على الشارت والى ممكن نستفيد من موجاتة الهابطة والصاعدة

silver
07-31-2012, 13:24
الهارمونيك نسي اتعلمه

لكن قبل ان تبدا ممكن تذذكر لنا ماهو العائد المتوقع اثناء العمل عليه؟

شكرا لك اخي

adam
07-31-2012, 13:33
الهارمونيك اسلوب رائع في المتاجرة ولكن يجب الاستفادة من أخطاء الاستراتيجيات التي تهتم بهذا النوع من التحليل وتداركها ان تم فتح ورشة في هذا المنتدى والبدء برحلة مع هذه الاستراتيجية وتحقيق الأرباح باذن الله

hocin
08-03-2012, 13:27
الفكره جميله جدا اخي شكرا لك تسلم واوااو

themaxprofit1
08-03-2012, 17:34
انا نفسى اعمل كل حاجة بس الاول انا عايز اعرف ايه الهارومنيك دا عشا انا اول مرة اسمع عنى دلوقتى وانا لسى مبتدء

Spiderhoof
08-09-2012, 06:06
فعلا فكره جميله جدا انا من رأيي تسير علي بركه الله
وربنا يوفقك في فكرتك دي ومتخليش رأي حد يأثر عليك

tamid0
08-09-2012, 06:34
ارجو الرد

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فعلا انا مفهمتش اي حاجة

يا ريت لو في شوية توضيح اكتر

و لو فهمنا ان شاء الله انا معكو

subzero
08-09-2012, 07:06
الموضوع ممتاز
بس عاوزين نعرف اكتر عنها
يعنى ياريت التفاصيل

mage
08-09-2012, 08:04
انا فى كتاب كنت نزلته عن الهارمونيك واعتقد انه بجد كان كتاب اكثر من ممتاز حيث ان هذا الكتاب يشرح لك الهارمونيك من البداية الى الاحتراف ويشرح لك النماذج السعرية كلها التى يمكنك ان تجدها فى هذا السوق

mr.mido
08-09-2012, 08:37
بصراحة فكرة ممتازة وموضوع جديد
فانا اؤيد هذه الفكرة لكى يتسطع نطاق التعلم اكثر فى الوطن العربى

alwayswinner35684
08-27-2012, 10:29
فكرو رائعة جدا لاني من المبتدائن وبحاول اجمع معلومات كثيرة عن كل شيئ في تجارة الفوركس ومشكور لانك كل مدي تبسط الامور في الشرح ربنا ينفعك بكل الل تدرسه وينفع الجميع انا شخصيا ساستفيد جدا

adlsat14
08-27-2012, 11:06
السلام عليكم
و الله متشوق للرحلة هاذي لتعلم الهارمونك التوافقي
مع اني مبتدئ

osamaelnino
08-27-2012, 11:25
الهارمونيك احد افضل الطرق فى عالم الفوركس
و هذه الفكرة بالتحديد مع التعود عليها اعتقد ستكون مفيدة

Looser
08-27-2012, 12:19
يستفيد وتكون نتائجها ايجابية وتدر الارباح

العوامى
08-27-2012, 12:55
طبعا الهارمونيك من وسائل التحليل الفنى المضمونة اللى بتتنبأ بالسعر بدقة وبتقدر من خلاله تحديد التارجت والاستوب بدقة
وانا حابب اتعلمه معاكم ياجماعه

khoroto
08-27-2012, 13:20
الفكرة رائعة جدا بس حاول تكتب تعريف بسيط عن الهارمونيك
علشان الناس المبتدء افهم مدا معناه وماهي طريقته

god lover
08-27-2012, 13:29
يا ريت شرح ابسط للهارمونيك لانى مبتدئة
ومفهمتش اى حاجة بصراحة ويا ريت الالفاظ الصعبة شوية دى يكون ليها شرح مبسط

face book
08-27-2012, 14:56
هي الفكره كويسه والهارمونيك من اقوي ادوات السوق في الوقت الحالي لدقته في اختيار نقط الدخول واالخروج ولكن نماذجه بتبقيصعبه استخراجها بدقه

alwayswinner35684
08-28-2012, 12:40
فكرة اكثر من رائعة خصوصا اني ليس لدي اي خبرة عن التداول الافقي الهارمونيك بس كان لي سؤال هل يمكن ان ابدا دراسة بالهارمونيك لاني مازلت مبتدائه وما زلت ادرس قواد الاساسيه للفوركس منذ البداية

ehab
09-07-2012, 09:53
فكرة كويسة وجيدة ومزيد من التقدم ان شاء الله وياريت
الكل يستفاد من الموضوع ده وتقبل مرورى

abdellatif2013
09-08-2012, 16:55
سر على بركه الله ان شاء الله كلنا نستفيد من الرحله وانا بصراحه بحب الهارمونيك وكنت اتمنى ادمجه مع الكلاسيكى.....;)

lala
09-08-2012, 16:58
هو على كل حال فكره رائعه وخصوصا يوجد الذين يتعاملون مع الفوركس لا يعرفون شيئا عن الهارومنيك وانا معهم لانى لسع من
ضمن الاعضاء الجدد فكل ما اعرفه عنه انه وسيله من وسائل التحليل الفنى فارجو المزيد من الشرح

ameer
09-08-2012, 17:06
فكرة كثير حلوة وسر في هذا الطريق والتوفيق لك ولجميع اخواننا وخاصة المبتدئين

face book
09-08-2012, 17:19
نعم اوويد رحله تعليميه في الهارمونيك لانه من اقوي الاساليب في التجاره الحديثه وخصوصا مع لفيبوناتشي لازم تكون ورش عمل لهذا الموضوع القيم وجزاك الله خيرا علي مبادرتك لهذا الموضوع

zakariazzd
09-08-2012, 18:28
ياريت تفاصيل عن الهارمونيك عشان انا مش عارفه :(

fnaan
09-08-2012, 19:14
ياريت يااخى انا من الناس المقتنعه تماما بان اى معلومه فى الفوريكس ممكن تفيد جدا وممكن تكون سبب لتحقيق ارباح كبيره لناس وتجنب خسائر والى اعرفه عن الهارمونيك ان كتير من الناس حاول انو يفهم النوع دا من التحليل لكن كان صعب جدا اما بالنسبه للتفاعل اعتقد ان الغالبيه من الناس ان شاء الله هتتفاعل معاك وخصوصا المبتدأين الى بيحاولوا يبنوا نفسهم من البدايه بشكل صحيح

ahmedgalal
09-18-2012, 04:48
انا عن نفسى كل الى اعرفه فى الموضوع ان
نماذج الهارمونيك هي نماذج وأشكال فنيه
تتكون أصلاً من موجة تصحيحية صاعدة أو هابطة
والله يوفق الجميع

smail
09-22-2012, 17:22
اولا ستحتاج الي مجهود كبير في الاعداد من عمل عروض تقديميه علي الباور بوينت وتجهيز شارتات وعمل صور للتوضيح ثم تسجيل الفيديو والرندره وتحويل الصيغه ثم الرفع

moody
09-22-2012, 17:27
تم التصويت لنعم اؤيد ذلك بشده

sohir
09-22-2012, 17:35

dina
09-22-2012, 17:36
انا لا اعلم ما هو الهارمونيك ولكن فكرتك رائعة لتعليمة
ومشكور اخى الفاضل وسوف اتابع معك رحلتك فى تعليم الهارمونيك

maha sharawey
09-22-2012, 18:09
بسم الله الرحمن الرحيم
كلمه هارمونيك يطلق عليه التداول التوافقي وهذا من بعض المعاني الذي تطلق عليها
يعني مثل النماذج الفنيه (المثلث _ الوتد ـــ المستطيل )
وعلي العموم هي فكره جامده جدا

adel asran
09-22-2012, 19:30
نعم اتمنى ذلك بشدة لانى بحثت عن فيديو كامل لها ولم اجد
امنى من المنتدى ان يبداها عن قريب ويضع الفيديو الخاص بها او لينك التحميل بالمنتدى

wowdd
09-22-2012, 22:27
(الهارمونيك)
والان نحن في اجازة الصيف
ام لا
منتظر اراءكم
دمتم بود

السلام عليكم ورحمة الله
الفكره متميزه جدا لكن ياريت يكون شرح فديو علشان نتعلم عملى وياريت تكون مبسط الامور على قد ما تقدر
كى يستفيد الجميع ان شاء الله وانا اول المتابعين لك ان شاء الله
وتحياتى لك

الشياطين الحمر
09-22-2012, 22:27
ياريت تفاصيل عن الهارمونيك عشان انا مش عارفه

momenahmed2
09-22-2012, 22:31
جميل والله فكره رائعة

4ex
09-30-2012, 00:40
ممتاز يا اخى فما اجمل العلم والتعلم اؤيد بشدة فكرتك وسر على بركه الله ان شاء الله كلنا نستفيد من الرحله
وانا بصراحه سمعت كثيرا عن الهارمونيك و اتمنى ان اتعلمه واتقنه

mohamed alalfy
09-30-2012, 01:10
السلام عليكم
شكرا جزيلا على كل ما تقدمه لنا من معلومات
ونرجو من سيادتكم ان تقدمو لنا
كل ما هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

mahmoud1
09-30-2012, 01:14
الفكرة جيدة لما يكون فى رحلة تعملية انا كنت قريت عن نماذج الهارموينك وجربت شوية لكن مليت لانه ممكن الفرص مش تحقق بسرعة وانتظر فترة طولية انتظر فرصة لانه كنت بفضل العمل على الفريمات الكبيرة لكن ان شاء الله لو فى ورشة نرجع نتعلم تانى

m.o.b
09-30-2012, 03:46
وياريت تدينا تفاصيل اكتر
وموفق ان شاء الله

magic777
09-30-2012, 03:51
الفكرة جيدة لما يكون فى رحلة تعملية انا كنت قريت عن نماذج الهارموينك وجربت شوية لكن مليت لانه ممكن الفرص مش تحقق بسرعة وانتظر فترة طولية انتظر فرصة لانه كنت بفضل العمل على الفريمات الكبيرة لكن ان شاء الله لو فى ورشة نرجع نتعلم تانى

ماهيا فعلا طرق الهارومنيك معموله اكتر للصفقات السوينجيه واهدافها بتتحقق من اسبوع الى شهر
بس بتكون صفقات قويه واغلبها بيضرب الهدف مع مراعاه اداره راس المال طبعا

keko
09-30-2012, 03:53
انا فعلا لما قراءت الموضوع لا اعرف شىء بخصوص الهارمونيك فياريت توضيح بسيط له ولكن الواضح
من كلامك انها فكره عظيمه وهتضيف لنا الكثير نحن المبتدئيين اثناء التعلم

mohamed ramzy
10-06-2012, 18:02
اؤيد الفكرة اكيد مع ان انا عندى فكرة نفسى تتنفذ طالما ان المنتى عربى لية خبراء المنتدى ميعملوش كورسات حقيقية
بمبالغ رمزية ويكون كل محافظة ليها وقت محدد للكورس وبالتالى هيكون نسبة التعلم اكبر بكتيير

kamola
10-06-2012, 18:45
فكرة جاامده وكلام جميل

abokhaledelmasry
10-06-2012, 18:48
ماشاء الله ربنا يباركلك على افكارك ومجهودك فى عمل الخير

وان شاء الله انا من متابعى هذه الدوره والجميع لابد ان يطور علمه حتى يستطيع ان يحقق ربح من الفوركس

forex.fee
10-06-2012, 18:52
بجد الواحد مش عارف يقول ليك ايه وبجد كمان الواحد بيشكرك اوى
اوى وبجد الواحد بيتعل منكم كتير ووشكرا لك اخى الكريم على الموضوع وتقبل مرورى

---------- Post added at 05:52 PM ---------- Previous post was at 05:51 PM ----------

وطبعا اخى الكريم انا معاك فى هذه الرحله وانا من المويدين

kamola
10-06-2012, 19:11

yazeed
10-06-2012, 19:14
السلام عليكم
فكرة جميلة يكمننا ان نسفيد منها في عالم الفوركس والتداول واتمنى ان تطبق على ارض الواقع

jamalsale
10-06-2012, 20:26
طبعا دروس في الهارمونك سوف تكون ممتازة فانا لم اعمل بها من قبل
و اتمنى من خبراء المنتدى ان يساعدونا في هذا

CoRLeoN300
10-06-2012, 21:23
بسم الله الرحمن الرحيم
ما معنى الهارمونيك يا أساتدة جاوبونا ?????
تحياتي

ام يوسف
10-06-2012, 21:48
فكرة جاامده وكلام جميل
مشكور علي مجهودك