PDA

View Full Version : ٌإقتراح بخصوص حجب حسابات البونص بدون سابق إنذار

Pages : [1] 2

audi19844
01-28-2015, 19:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحية طيبة لجميع الاخوة اعضاء المنتدي الكرام
عندي اقتراح بسيط بخصوص أغلاق انسيتا للحسابات البونص المخالفة للشروط في المتاجرة

وهو

بدلا من غلق الحساب عند مثلا فتح صفقه اسكالبينج اقل من الزمن المتفق عليه..وعند المتاجرة ايضا وقت الأخبار وتم تحقيق أرباح من هذه الصفقه
فيمكن مثلا ان تقوم الشركة بخصم نسبة ولتكن 30% من الرصيد الكلي لللحساب وليس فقط ارباح هذة الصفقه وتكون هذة الخطوة كإنذار لصاحب الحساب
ليعرف ان حسابة في خطر.

وذلك لسبب مهم جدا

ممكن عضو مبتدئ بالشركة يشترك في نظام فوركس كوبي وهناك الكثير من متاجرين الكوبي يتاجر بنظام الاسكالبينج وقد يعرض الحساب التابع له للغلق
وبالتالي فالعضو هنا قد يكون ضحية وليس مسئول مباشرة في الوقوع بالمخالفة...وعند خصم نسبة ال30% من الرصيد الكلي للحساب سيكون العضو
علي استعداد لتغيير هذه الاستراتيدية وتغييرها فورا لعدم غلق الحساب.

أرجو من الاخوة الافاضل مشاركتنا في هذا الموضوع وهذه الفكرة

ahmed7afifi
02-13-2015, 11:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو هنا فى الجروب و بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري◘

yacrao
02-13-2015, 11:15
هي فكرة طيبة فعلا لما تكون اغلاق الحساب على شيء مربح طاب ما قلت اخي الكريم وفكرة جيدة جدا نرجو من الشركة اعتماديا في المعاملات القادمة

ilyes chaieb
02-22-2015, 08:23
يعنى تفتكر تاجر يعرف قانون الشركة يجي يعمل صفقات مخالفة و انا اتحدث عن الفوركس كوبي يعنى لو فيه تجاوز اكيد صاحب المشروع و المتابعين كلهم في خطر
و على العموم بما اننا نعرف القوانين علينا باحترمها

user_1
03-01-2015, 01:31
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تقبل مروري◘

tazi larbi
03-01-2015, 01:33
السلام عليكم اخي انيستا لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت الاخبار وفكرتك للانذار جيدة لكن لو تقترح على انيستا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

mohamed12345
03-03-2015, 15:20
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد انيستا لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت الاخبار وفكرتك للانذار جيدة لكن لو تقترح على انيستا اتمنى لكم النجاح

ahmedibrahim258259
03-15-2015, 18:13
بسم الله الرحمن الرحيم والله الاحسن ان كل واحد يقرا شروط التداول بحسابات البونص ويحاول انه موش يقع فيها
تقبل مروري اخي الكريم

user_66
03-16-2015, 01:01
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
بتمالك كل خير كنت اتمنى انى اقدر افيدك ف هذا الموضوع ولكننى جديده ف هذ المجال اتمنى ان احد الاعضاء يقدر يفيدك
بالتوفيق لك وللجميع

roty
03-16-2015, 01:04
فعلا لما تكون اغلاق الحساب على شيء مربح طاب ما قلت اخي الكريم وفكرة جيدة جدا نرجو من الشركة اعتماديا في المعاملات لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت

azerty
03-16-2015, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي بالنسبة للقانون فهو سيف على اعناق من التزم به امام الشركة
والشركة لا يمكنها تغيير قانون اساسي بسهولة فهناك اجرائات معقدة لتغيير او حدف اي قانون
لذلك على الانسان احترام القوانين لكي لا يضع نفسه في مواقف محرجة
بالتوفيق

atyaatya007
03-16-2015, 01:55
تقبل مروري◘

soad labib sadek
03-16-2015, 02:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل الفكرة جيدة و لكن علي الوجه الاخر فانا من مؤيدي ان يسعي كل عدو قبل الدخول في الفوركس ان يتعرف علي القوانين واللوائح للموقع المنتمي اليه و ادعو الي ذلك حتي لا تقع في الخطأ

بالتوفيق للجميع

مامون سباعنة
03-16-2015, 03:57
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة وبعد ::::
أشكرك اخي الفاضل على اقترااحك .. اخي يووجد العديد من الاعضااء يخاالفوون احكاام المنتدى .. لولا الحجب لاستعلوا اكثر في اخطاائهم بدوون جدوى
أتمنى لك ولجميع أفراد المنتدى بالتوفيق
تقبل مرووري اخي

سارة محمد
04-12-2015, 19:35
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

Eslam1
04-13-2015, 19:26
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

abdelaziz 10
04-23-2015, 18:00
فعلا كلامك صح يا اخي فالامر لازم يتغير لان الواحد يخسر البونص دون ان يعرف لما
بالتالي اتمنى من مندوبي الشركة التوسط بين الاعضاء والشركة لحلول مفيدة للكل

ahmedtaher
04-24-2015, 18:45
السلام عليكم ... انا فتحت موضوع والناس ياريت تكتب اية الاسباب اللي ادت الي اغلاق الحساب
بالتوفيق ان شاء الله

cian s
04-24-2015, 18:49
شكرا جزيلا اخى الكريم على هذا الاقتراح الجيد، اتمنى ان يقوموا بتطبيقه فى الصفقات المقبله
بالتوفيق

خيرالدين مهدي
04-24-2015, 18:54
تحية طيبة لجميع الاخوة اعضاء المنتدي الكرام
عندي اقتراح بسيط بخصوص أغلاق انسيتا للحسابات البونص المخالفة للشروط في المتاجرة

وهو

بدلا من غلق الحساب عند مثلا فتح صفقه اسكالبينج اقل من الزمن المتفق عليه..وعند المتاجرة ايضا وقت الأخبار وتم تحقيق أرباح من هذه الصفقه
فيمكن مثلا ان تقوم الشركة بخصم نسبة ولتكن 30% من الرصيد الكلي لللحساب وليس فقط ارباح هذة الصفقه وتكون هذة الخطوة كإنذار لصاحب الحساب
ليعرف ان حسابة في خطر.

وذلك لسبب مهم جدا

ممكن عضو مبتدئ بالشركة يشترك في نظام فوركس كوبي وهناك الكثير من متاجرين الكوبي يتاجر بنظام الاسكالبينج وقد يعرض الحساب التابع له للغلق
وبالتالي فالعضو هنا قد يكون ضحية وليس مسئول مباشرة في الوقوع بالمخالفة...وعند خصم نسبة ال30% من الرصيد الكلي للحساب سيكون العضو
علي استعداد لتغيير هذه الاستراتيدية وتغييرها فورا لعدم غلق الحساب.

أرجو من الاخوة الافاضل مشاركتنا في هذا الموضوع وهذه الفكرة...................................... ........
.................................................. .................................................. .................................................. ..........................................
.................................................. .................................................. .................................................. ...............................................

جابر1979
04-24-2015, 18:58
موضوع مهم و روية جيدة للعواقب التي يمكن ان يقع فيها المتداول بدون قصد او تعمد لدى يجب ان تكون هناك لنظارات قبل قفل الحساب ليضع المتداول الخطأ امام عينيه و يتفادى الوقوع فيه

elkalaby
04-24-2015, 19:09
اخى الكريم
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وهذا سوف يستفيد منه الاعضاء المبتدئيين فى مجال الفوركس استفدت كثير
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة
تحياتى لك

hamdochi
05-11-2015, 22:55
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه النسبة للقانون فهو سيف على اعناق من التزم به امام الشركة والشركة لا يمكنها تغيير قانون اساسي بسهولة فهناك اجرائات معقدة لتغيير او حدف اي قانون لذلك على الانسان احترام القوانين لكي لا يضع نفسه في مواقف محرجة تقبل مروري و احترامي الكبيرين

haythem95
05-11-2015, 22:58
انيستا لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت الاخبار وفكرتك للانذار جيدة لكن لو تقترح على انيستا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

نادر صباح الدين
05-11-2015, 23:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، اعتقد أن الفكر جيدة، خاصة وأن الكثير من المتداولين الذين يقعون في مثل هذه المشكلات هم على الأغلب حديثي العمل مع الفوركس، ولا شك أن المتداول وافق على ذلك عندما أقدم على المشاركة في هذه الشركة أو تلك، ولكن هذا لايتيح استخدام هذا الحق القانوني في حال عدم المعرفة، أو الجهل، أو خلافه، واعتقد أن من العدالة أن يعطى المتداول الذي اخطأ في صفقة معينةإنذارا، أو تلغى هذه الصفقة بذاتها دون أن يؤدي ذلك بالضرورة إلى إغلاق الحساب، خاصة إذا كان للمتداول رصيد مالي تم الحصول عليه من ارباح مشروعة.

alaa ali
05-11-2015, 23:05
اهلا بكم
برجاء المحافظة على قوانين الشركة وعدم مخالفتها حتى لا تندم بعد ذلك ندم شديد لا بنفع معه البكاء
شكرا

tabaki
05-12-2015, 18:34
يا اخي الشركة هي صاحبة القرار وفعلا كلامك صح انما الشركة هي المقرر الاول طبعا
الاهم ان مندوبي الشركة من العرب هم من يقدر انهم يتوسطوا ما بيننا وبين الشركة

samieh
05-15-2015, 03:48
انا مش معاك يا غالى فى هذه الفكرة
المفروض اصلا انستا توضح اسباب غلق الحسابات منعا لتشتيت الاعضاء والحيرة والقلق
لان انا واحد بقول ربنا يستر على حسابى من الغلق
فالمفروض انها تبدى الاسباب حتى يكون فيه شفافية فى التعامل ونقطع سوء الظن بالشركة لو عندها حق فى غلق الحسابات

moh93
05-15-2015, 04:28
فكرة كويسة جدا ومها لن يكون في اى مشكل فى الفوركس اكدي انستا ل تعمل كد سوف تعرف نتتداول فيها وبون الخوف من اغاق الخساب
ويج ان نتبع كل قواعد البوصن عشان مكنش فية اى مشاكل فى البونص

محمود يوسف
05-15-2015, 04:51
ا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت الاخبار وفكرتك للانذار جيدة لكن لو تقترح على انيستا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

محمد مختار
05-15-2015, 05:24
تقبل مروري◘

zee1996
05-15-2015, 06:16
اخي قوانين انستا واضحة و قد وافقنا عليها جميعا عند التسجيل لذا مخالفتها تبقى مسؤليتنا و من حق انستا اتخاذ اي اجراء كيفما كان في حق المخالفين و بالتوفيق للجميع

محمود يوسف
05-15-2015, 06:18
لشركة يجي يعمل صفقات مخالفة و انا اتحدث عن الفوركس كوبي يعنى لو فيه تجاوز اكيد صاحب المشروع و المتابعين كلهم في خطر

waelmma
05-15-2015, 06:53
:)):)):)) هذا الاقتراح اخى الكريم لازم تتوجه به
الى شركة انستا وليس الى اعضاء المنتدى وربنا يجازيك خيرا ان شاء الله

شهيرة
05-22-2015, 22:40
يعنى تفتكر تاجر يعرف قانون الشركة يجي يعمل صفقات مخالفة و انا اتحدث عن الفوركس كوبي
يعنى لو فيه تجاوز اكيد صاحب المشروع و المتابعين كلهم في خطر

hidouri25
05-22-2015, 23:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الصلاة و السلام على رسول الله و اله و صحبه
مةوضوع رائع شكرا
و في الاخير ارجوا من الله ان يرحمنا و يرزقنا خير الدنيا و الاخرة

ملاك الروح
05-22-2015, 23:33
اشكرك اخي على الموضوع القيم - لكن هناك قوانين صارمة للشركة يجب اتباعها خوفا من حظر الحساب وبالنسبة لنظام الكوبي لا انصح به
اتمنى لك التوفيق

popa2015
05-23-2015, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

aminalamor
05-23-2015, 01:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم انا ارى ان حجب حسابات الفوركس دون سابق انذار يعود الى الاخلال بالتفاقيات المبرمة بين العضو وبين مسؤولي المنتدى والتي وافق عليها عند التسجيل اول مرة
بالتوفيق للجميع

adnan1969
05-23-2015, 01:32
اخي الغالي في قوانين وشروط موجوه واحنا وافقنا عليه واذا خالفت اي شرط منها ممكن حسابك يغلق وهذا القانون يسري على الجميع بتوفيق اخي

superkenan
05-23-2015, 02:05
اخي الكريم هو مسؤول نحن هنا لنعمل ونستفيد والمشاركات يوجد فيها اسئله هامه وانظمة الكوبي هي استهتار
بالاسئله برأيي
وشكرا

ASMAA TAHA
05-23-2015, 02:50
حجب حسابات البونص بتكون بسبب اسباب مخالفة لقوانين المنتدى مثل تكرار الردود او نسخ ردود اشخاص اخرين او الكتابة بعيدا عن الموضوع
وبالتالى المشرفين عندما بيراجعوا الردود بيكون خالف القوانين كذا مرة فبيتم حجبه

Mohamed Morsy
05-26-2015, 12:45
اشكرك اخى الكريم .. على هدا الموضوع واعتقد انه النسبة للقانون فهو سيف على اعناق من التزم به امام الشركة والشركة لا يمكنها تغيير قانون اساسي بسهولة فهناك
اجرائات معقدة لتغيير او حدف اي قانون لذلك على الانسان احترام القوانين لكي لا يضـع نفسه في مواقف محرجة تقبل مروري و احترامي الكبيرين
تحياتي ...

REDA FOREX
05-28-2015, 07:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم انا ارى ان حجب حسابات الفوركس دون سابق انذار يعود الى الاخلال بالتفاقيات المبرمة بين العضو وبين مسؤولي المنتدى والتي وافق عليها عند التسجيل اول مرة
بالتوفيق للجميع السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم انا ارى ان حجب حسابات الفوركس دون سابق انذار يعود الى الاخلال بالتفاقيات المبرمة بين العضو وبين مسؤولي المنتدى والتي وافق عليها عند التسجيل اول مرة
بالتوفيق للجميع

afaq11
05-28-2015, 08:17
صراحة افدتنا بالكثير من المؤشرات القيمة جازاك الله خيرا
نامل كلنا ان تكون هذه المؤشرات هي السبيل والطريق الصحيح لتجعلنا من الناجحين في هذا المجال

MOHAMED forex00
05-28-2015, 15:29
يعنى تفتكر تاجر يعرف قانون الشركة يجي يعمل صفقات مخالفة و انا اتحدث عن الفوركس كوبي يعنى لو فيه تجاوز اكيد صاحب المشروع و المتابعين كلهم في خطر

yassine imq
05-28-2015, 15:51
مشكور اخي الكريم على انك طرحة هذه النقطة لكي يستفد الجميع جزاك الله كل خير وتقبل مروري
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء

a7med sniper
05-28-2015, 16:08
هو عموما اخى لكريم ده قانون فى التعامل فى الشركه مع

عملائها اللى تتداول بالبونص والله المستعان وبالتوفيق للجميع فى هذا لسوق

romano
05-28-2015, 16:26
يا اخي الشركة هي صاحبة القرار وفعلا كلامك صح انما الشركة هي المقرر الاول طبعا
الاهم ان مندوبي الشركة من العرب هم من يقدر انهم يتوسطوا ما بيننا وبين الشركة

Kiing
05-28-2015, 18:04
ممكن انه متلا تفتكر تاجر يعرف تم منه انه مع قانون الشركة يجي يعمل صفقات مخالفة تم منه متلا انا اتحدث عن الفوركس كوبي اي انه يعنى لو فيه تجاوز اكيد تم منه متلا صاحب المشروع

معتصم سباعنة
05-28-2015, 19:38
اشكرك اخي الكريم على الاقتراح - لكن كل مخالف يجب ان ينال جزؤه
تقبل مروري اخي الكريم

hmadnah123
05-28-2015, 22:23
السلام عليك ورحمة الله وبركاتة

jamila cchahed
05-28-2015, 23:57
بسم الله الرحمان الرحيم فعلا لما تكون اغلاق الحساب على شيء مربح طاب ما قلت اخي الكريم وفكرة جيدة جدا نرجو من الشركة اعتماديا في المعاملات لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت
تقبل مروري
والسلام

moh93
05-29-2015, 01:22
فكرة كويسة جدا ومها لن يكون في اى مشكل فى الفوركس اكدي انستا ل تعمل كد سوف تعرف نتتداول فيها وبكدة اكيد سوف نعرف نحافظ على راس امال
والتاجر لن يعرض الى اغلاق الحسابات بكدة لانه دى اكبر مشكلة تواجه كل عميل

hamed mohamed
05-29-2015, 01:29
الاخ العزيز فكره جيده ولكن فى بعض
المتداولين يعلون فى الرافعه الماليه
فأذا وضعو رافعه ماليه مناسبه ولو حتى خسرو صفقه
لا يتم مرجنه حسابهم
والله الموفق

حلم
05-29-2015, 02:00
بص انا من رايى مش هتقدر تغير حاجة فى الامر ده لان ببساطة الحظر ده بييحى من خلال برنامج الى يقوم بحسب الردود والتعديلات اللى تى حصل عليها والردود غير المفيدة وكمان مافيش حد يلغيلك حسابك او يعمله حظرالا اذا لو كنت انت عملت حاجة غلط

---------- Post added at 10:44 PM ---------- Previous post was at 10:39 PM ----------

الاخ العزيز فكره جيده ولكن فى بعض
المتداولين يعلون فى الرافعه الماليه
فأذا وضعو رافعه ماليه مناسبه ولو حتى خسرو صفقه
لا يتم مرجنه حسابهم
والله الموفق
الرافعة المالية المناسبة يجب ان تكون موضوعة على حسب الرصيد الذى تتاجر به يعنى
وعلى حسب طريقة التداول اللى انت عايزتشتغل بيها يعنى لوا عايز تشتغل بالدولار فيبقى رافعة مالية كبيرة جدا

---------- Post added at 10:51 PM ---------- Previous post was at 10:44 PM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم فعلا لما تكون اغلاق الحساب على شيء مربح طاب ما قلت اخي الكريم وفكرة جيدة جدا نرجو من الشركة اعتماديا في المعاملات لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت
تقبل مروري
والسلام
اغلاق الحساب ده بيكون ياجماعة بسبب مخالفة القوانين والشركة مش هتقدر تقفل
ليك حاجة من غير الا لما تكون عملت حاجة غلط صدقونى وعلشان كده كلشوية بقول تقراوا القوانين بتاعت المنتدى والشركة

---------- Post added at 11:00 PM ---------- Previous post was at 10:51 PM ----------

اشكرك اخي الكريم على الاقتراح - لكن كل مخالف يجب ان ينال جزؤه
تقبل مروري اخي الكريم
الشملكة ان كتير جدا من الاعضاء بيغفلوا انهم يقراو القوانين بتاعت المنتدى لانهم بكده
هيخسروا حساباتهم قريبا جدا لان فيه بنود هما ممكن مش يكونوعارفينها ويعملوا غلط وبرده يقولو حساباتنا اتلغت ليه

aminooos
05-29-2015, 02:10
فيمكن مثلا ان تقوم الشركة بخصم نسبة ولتكن 30% من الرصيد الكلي لللحساب وليس فقط ارباح هذة الصفقه وتكون هذة الخطوة كإنذار لصاحب الحساب اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
هي فكرة طيبة فعلا لما تكون اغلاق الحساب على شيء مربح طاب ما قلت اخي الكريم وفكرة جيدة جدا نرجو من الشركة اعتماديا في المعاملات القادمة

حلم
05-29-2015, 02:21
تقبل مروري◘
بص نصيحة منى انت لازم تقرا القوانين بتاعت المنتدى وبتاعت الشركة علشان
تقدر تفهم ايه هيا القوانين وعشان ميحصل ليك بعد كده لاقدر الله حظر حسابك او اغلاقه

احمد سعيد على
05-30-2015, 13:14
تقبل مروري◘

noor eldyen
05-31-2015, 10:33
و على العموم بما اننا نعرف القوانين علينا باحترا مها

العراقي
06-04-2015, 19:24
يعنى تفتكر تاجر يعرف قانون الشركة يجي يعمل صفقات مخالفة و انا اتحدث عن الفوركس كوبي
يعنى لو فيه تجاوز اكيد صاحب المشروع و المتابعين كلهم في خطر

hamed mohamed
06-04-2015, 20:33
اولا" شكرا" لك اخى الكريم على المشاركه
فعلا" ان موضوعك مفيد لان البعض لا يعرف
شئ عن هذا الموضوع فغلق الحساب بدون سابق
انزار اكيد غير مورضى للكل
واللع الموفق

osama147
06-04-2015, 20:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والله يااخي اقتراح جيد ولكن يجب ان نكون حذرين من قوانين الشركة حتى لا نقع بالخسارة او اغلاق الحساب المفاجأ
تقبل مروري وشكرا لك

ehabbob
06-04-2015, 22:04
الاعضاء الكرام وادارة منتدى فوركس العرب اتمنى لكم حظا موفقا و رزقا كريما باذن الله
والله ولى التوفيق

Emam_gad
06-09-2015, 08:45
29) الاستسلام بسهولة : من الممكن أن لا تكون صفقاتك لهذا اليوم ناجحة لكن يجب أن لا تكون سببا للانهزام والانسحاب نهائيا ، يجب أن يكون ضمن خطة عملك ميزانية يومية لأعلى خسارة يمكن أن تتحملها وحتى إذا وصلت لها مرة أو مرتين عن طريق صفقات خاسرة فهذا أمر طبيعي ومتوقع .

ahfirnet
06-09-2015, 10:08
تقبل مروري

ynwa1892
06-09-2015, 13:07
السلام اخي البونص الذي تعطيه اياك الشركة لا تجده في اي شركة في العالم ولها الحق التام في اغلاق الحسابات التي تخالف القوانين
وفقك الله

waelmma
06-09-2015, 13:27
موضوع اغلاق الحسابات من جانب انستا اخى الكريم يحتاج الى توضيح لان
به بعض الغموض ومش عارفين ليه هما بيغلقوا الحسابات

karim02
06-09-2015, 14:31
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

ibrahim forex
06-10-2015, 03:29

محمد السيد
06-10-2015, 20:45
انت بتقول الكلام ده لمين .. ؟؟ الكلام ده تروح تقوله لأونستا مش لينا
وبعدين هتقول الكلام ده امتى بعد ما اتفقت مع الشركة او بمعنى آخر بعد ما وافقت علىشروطها اتس تو لييت ياعزيزي

hager omar
06-10-2015, 20:57
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور علي موضوعك اخي الفاضل وانتظر منك مزيد من هذه المواضيع القيمة التي تفيدنا كثيرا واتمني لك دوام النجاح والتووفيق

تقبل مروري

alaa ali
06-10-2015, 21:06
اهلا بكم
عند حدوث مخالفة قد تعرضك الى الغاء حسابك وسوف تندم كثير لذلك انتبه ولا تخالف القوانين المعمول بها فى المنتدى
بالتوفيق

AH3
06-20-2015, 04:54
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام جزاك الله كل خير اخي علي معلوماتك نرجو المزيد منك
تقبل تحياتي

Tro
06-20-2015, 05:42
..................................
اتكمي ان يكون المسؤل عن تنفيذ مثل هذا الاقتراح مطلع اصلا علي الموضوعات هنا في المنتدي

saiddeco
06-20-2015, 05:47
سلام عليكم نعم اخي هذا كلام كله صحيح و لهذا يرجى توخي الحدر في التعامل مع هذه الشركة و كيفية تسير الحساب و الصفقات و شكرا للجميع و لهذا التسير مهم في هذا المجال

big.pharaoh
06-20-2015, 06:00
بصراحه في الفتره الاخيره في ناس كتير اتقفل حساباتها وانا واحد من الناس دي على الرغم من اني لم اتجاوز في شيء ولم اتاجر على الاخبار ولم اغلق صفقات قبل خمس دقائق

Wassa04
06-20-2015, 13:50
مرحبا اخي الكريم و لماذا لا يحترم المتداول
القوانين و لا يعمل فوركس كوبي الا اذا كان الحساب
من ماله الخاص تقبل مروري

RomanyMoreed
06-22-2015, 03:41
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

وحضرتك لية تخالف القوانين من الاول ؟؟ لازم تلتزم بالقوانين اللي واضعاها الشركة وعدم مخالفتها اطلاقآ

تحياتي

dhiebj316
06-22-2015, 03:44
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
علا كلامك صح يا اخي فالامر لازم يتغير لان الواحد يخسر البونص

mechanical
06-23-2015, 03:34
السلام عليكم ... للاسف الكلام دة مش هيوصل للشركة لان القسم الرخم اللي بيقفل الحسابات لة قوانتين في الشركة وبينفذها وبس
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

AH3
07-21-2015, 21:02
شكرا جزيلا علي التوصيات والمعلومات التى يجب الاخذ بها مفيدة جدا شكرا على محهوودك يا اخي
اخي الكريم على هذه المشاركة الرائعه

Forex Story
08-16-2015, 18:56
اخي بالنسبة للقانون فهو سيف على اعناق من التزم به امام الشركة
والشركة لا يمكنها تغيير قانون اساسي بسهولة فهناك اجرائات معقدة لتغيير او حدف اي قانون
لذلك على الانسان احترام القوانين لكي لا يضع نفسه في مواقف محرجة
بالتوفيق

ebramoh
08-16-2015, 20:34
السلام عليكم..
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى..
انا عضو هنا فى الجروب و بحاول استفيد من الاغضاء الكرام..
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع..
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط..
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام..

forex all arabes
08-18-2015, 11:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مرحبا بك فى عالم الفوركس اسعدنا تواجدك معانا بالمنتدى تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت الاخبار وفكرتك للانذار جيدة لكن لو تقترح على انيستا اتمني لك التوفيق

tarik46
08-23-2015, 17:05
فكرة جيدة و لكن حسب اعتقادي انه يجب تجنب التعامل بالفوركس كوبي بتاتا و ان يتعلم المتداول التحليل
بانواعه الفني و الاساسي و الموجي و التوافقي لكي يتمكن من تحقيق ارباح دون المخاطرة بحسابه
اتمنى ان اكون قد افدتك

abdelloo31
08-23-2015, 17:11
موضوع مهم و روية جيدة للعواقب التي يمكن ان يقع فيها المتداول بدون قصد او تعمد لدى يجب ان تكون هناك لنظارات قبل قفل الحساب ليضع المتداول الخطأ امام عينيه و يتفادى الوقوع فيه

andro2016
09-25-2015, 23:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اكيد اخى موضوع رائع ومهم وانا معك وعادى ممكن يكون فى
حظر بطرق كتير غير 30% لكن المهم يكون فى انذارات وليس اغلاق الحساب

chomadara
10-20-2015, 18:03
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
جيد ممكن تشرح أكتر لأني مافهمت

akram mohamed obaid
10-20-2015, 18:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاقتراح الجميل والمميز ارجوا من منتدى فوركس العرب ان تاخذ الطلب بمحمل الجد والموفقيه لاعضاء المنتدى الكريم

ayoub321
10-20-2015, 20:26
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي الكريم مرحباً يجب أن تعرف أنه ادار لا تنذر قبل إغلاق الحساب لذلك أخي الكريم يجب أن تكون مستعد لذلك في أي وقت من دخولك للمنتدى
تقبل مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

seifhd
10-20-2015, 20:49
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

nuclear2010
10-20-2015, 21:05
السلام عليكم جميعا
الف شكر ياخى على هذه النصيحه
جزاك الله الف خير على مجهودك وفى انتظار المزيد منك
تقبل تحياتى

xfdhtg
10-22-2015, 16:25
فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 02:25 PM ---------- Previous post was at 02:23 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

aboubakr el ayach
10-22-2015, 16:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل بالنسبة للنقطة الاولى فانا متفق معك فيها اما بالنسبة للنقطة الثانية فانا استبعدها لسبب واحد وهو ان الشركة تعلم ان الخطا وقع من طرف صاحب الحسابات وليس من طرف الممول

XMPS
10-22-2015, 16:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كرة كويسة جدا ومها لن يكون في اى مشكل فى الفوركس اكدي انستا ل تعمل كد سوف تعرف نتتداول فيها وبون الخوف من اغاق الخساب ويج ان نتبع كل قواعد البوصن عشان مكنش فية اى مشاكل فى البونص بالتوفيق للجميع

sharshabil
10-23-2015, 23:19
الشركة عنما يكون عليها عبئ في دفع البونصات عن طلب السحب
تثوم بعملةية حدف الحسابات سواء اخترقت فوانين ام لا و خصوصل اتن كان عندك بونص ممحترم

mida2014
10-23-2015, 23:48
ان تعلم الفوركس واساسيات التداول من الامور المهم التي وجب استخدامها وتطبيقها على الحساب التجريبي اولا ثم الحساب الحقيقي بهده الطريقة تسطيع النجاح

ahmedhathout
10-24-2015, 01:10
فيه جزء في الكلام غير صحيح وهو انه ممكن يكون مشترك في نظام الفوركس كوبي ودا غير صحيح
لان حسابات البونص مش متاح لها الاشتراك في هذه الخدمه

kacembouden1
10-24-2015, 15:07

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

gadeer86
10-24-2015, 16:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. :
شكرا على طرح الموضوع .. بصراحة اتمنى ان تفعل ذلك انستا .. ولكن للأسف هي تغلق الحساب بدون سابق انذار .. و هذا ما لا احبه فيها
بالتوفيق لك و لجميع الاعضاء .. :)

egyptian200100
10-24-2015, 16:40
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
هى فكره جيدة
انا عن نفسى تم غلق حسابى فى انستا كوبى
ولا اعرف لماذا
دون اى انذار سابق ولا سبب اعرفه
مشكور
وتقبل مرورى

الخليل
10-24-2015, 20:46
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

zesrt
10-25-2015, 14:49
تنتظر حتى تغلق الشمعة وتبدأ تجارة جديدة مع شمعة جديدة ، لأنه ربما تدخل في وسط الشمعة وكل مؤشراتك تعطيك إشارحساب هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار يختارون مستويات الدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال حدد أهدافك بتركيز ولا تخرج مبكرا مهما حدث وتمسك بنظام استراتيجيتك

---------- Post added at 11:49 AM ---------- Previous post was at 11:48 AM ----------

الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك

otmani
10-26-2015, 16:36
اقتراح في محله ولكن هناك عدة شركات تسمح بالتداول
اثناء الاخبار وتسمح بالسكالبينج وشكرا

الخليل
10-26-2015, 18:17
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

ranimdammar
10-29-2015, 22:31
فيما يخص نظام كوبي فانهم ملزمين بنص قانون الشركة الذي يمنع التداول بالسالبينج و اقصد
الصفقات التي تكون اقل من خمس دقائق وهذا ليس ممنوعا على الحسابات البونص فقط بل هو قانون عام لكل الحسابات

salak
10-30-2015, 22:30
والله يا اخي الواحد منا لا يملك اي خيار غير العمل في البونص والمنتدى لقلة المال
بالتالي نحن مظطرين الى الصبر والتاقلم مع كل قوانينالمنتدى والبروكر بالتاكيد

snnaky
11-18-2015, 23:06
اعتقد ان حسابات البونص غير مشتركة او غيؤر مصرح لها بالأشتراك فى حسابات الفوركس كوبى الا من خلال حساب ايداع خاص او شيء من هذا القبيل ثم ان موقف زى كدة الشركة اكيد عارفة ان دة مش بأرادة العضو وانة خاضع لطريقة عمل الناسخ وهى تعلم ه1ذا تماما ولهذا اعتقد ان هناك اسباب اخرى لغلق الحساب ليس هذا من بين اسبابها

asxqwzdcefv1
11-21-2015, 13:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

creatorman1978
11-21-2015, 13:27
انا معاك ولكن لو حسابك اتخصم منه 30 % ويبقى المطلوب منك تعوض ال 30 % دى وتزود عليها كمان عشان تربح فهذا امر محبط ... لذلك الافضل هو فتح حساب جديد ببونص جديد واى زيادة علية ربح تسحبها

ppttss
11-21-2015, 13:33
الشيء الاكيد هو ان العميل لو خالف تعاليم المنتدى يمكن حجب البونص اوترد العميل او عملة بان وتردة من المنتدى وهذا يرجع للمخالفة لابد من اتباع التعاليم قبل المشاركات

asx
11-24-2015, 13:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

marwanadam
11-24-2015, 15:13
ممكنا المهم ان تتعرف على كيفية التداول الناحج فى السوق الان بها التى ممكن ا
ان تحقق الاهاد التى تريد فى المستقبل بدل من التداول فى كل يوم بطريقة
وبتوفيق

fouad djaafri
11-24-2015, 15:27
مشكور اخي عن اعطائك لي هذا التنبيه الذي اكيد كنت سوف اقع فيه
مستقبلا لانني لم اكن اعرف ان انستا فوركس لا تقبل العمل بالاسكالبينج

asx
11-27-2015, 18:36

doaa sary
11-27-2015, 18:52
فكرة حلوة فعلا نتمنا يطبقوها بدل غلق الحسابات
بس انا الحمد لله معنديش مشاكل ف انستا وبلتزم بالقانون
بالتوفيق للجمييع

abouamine2013
11-29-2015, 12:30
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا أخي الكريم على المساهمة، أظن و الله أعلم أن شركة إنستا عندما وضعت القانون الخاص يالبونس لم تضعه بشكل غير مدروس، 5دقائق وغيرها لأنها علمت من خلال الخبرة أن العديد من المتداولين الذين يستفيدون من البونص مستجدون و بالتالي عديمي الخبرة، و الدخول على صفقات أقل من 5دقائق هي غالبا وقت الأأخبار دون دراسة أو حياب مما سيعرض ٍرأس مال الشركة لأضرار جسيمة. و يدفعها للإفلاس، ممكن يقول أحدهم أن الشركة نربح من الفوركس، ولكن أتربح هي لتعطيه لمستجد يبدده.
المهم القانون وضع ليضبط ترفات قد تكون مخلة، مع احترامي و تقديري للجميع و شكرا على التدخل.
بالتوفيق

Hamza KHACHII
12-03-2015, 01:50

مريم ميري
12-03-2015, 10:56
السلام عليكم اخي الكريم اشكرك على اقتراحك فعلا من الافضل ان تدرس الشركة قضية اعطاء الاندارات بخصوص كل اشكال مخالفة القوانين
المتفق عليها بالمنتدى ودالك لمساعدة المتداولين وخاصة المبتدئين بدل استعمال اسلوب الغلق مباشرة فاعطاء الاندار يعطي للمتداول فرصة مراجعة اخطاءه
واتمنى لكم التوفيق

brahim123
12-11-2015, 19:00
في هذه المقالة نستطيع الجزم بان الصبر هو من أكثر الأسلحة الفعالة لدينا تجارة العملات الأجنبية. وهذه الصفة يجب ان تؤخذ على محمل الجد، فهي من المفاهيم الهامة جدا في تجارة الفوركس، والصبر أمر ضروري للنجاح في تجارة العملات، في الواقع يبدو أنه هو العامل الأكثر أهمية اثناء التداول، حيث يمكنك من التحلي بالنظرة الثاقبة للسوق وبالتالي تجنب الإفراط في التجارة.

take-profit
01-14-2016, 12:38
اري ان هذا الاقتراح جيد ولكن ليس تماما فالشركة من الممكن ان تخصم الارباح التي حققت ولكن ليس بالضروري
ان تغلق الحساب او تخصم من البونص لان هذا مجهود الاعضاء

alatn123
01-14-2016, 14:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
اقتراح جميل جدا اخي و معقول و غير ظالم لأنو عديد الاخوة فقدو ارباحهم بسبب الفوركس كوبي
بالتوفيق يا غالي ...

forexdz
01-14-2016, 15:10
بالفعل عندك حق والله
حتى نظام كوبي لم اجربه
وقادر اي واحد يستعمله يروح صحية اخر في هائا
لكن السكالبين وقونين انستا لم اهتم لها يوما ولم اقراها
سوف اعود من جديد واقرا نظام انستا قبل ان يقع الفاس في الراس ولندم

aissahd
01-14-2016, 17:07

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

Sami1985
01-14-2016, 17:57
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..اقتراح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

latraaa
01-14-2016, 18:20
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة الت يتقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة، الكرام، كما أتمنى ان تعمل الإدارة القيمة بهدا الإقتراح، مشكور أخي الكيرم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

عامر البرماوي
01-29-2016, 00:10
ليعرف ان حسابة في خطر.
فعلا لما تكون اغلاق الحساب على شيء مربح طاب ما قلت اخي الكريم وفكرة جيدة جدا نرجو من الشركة اعتماديا في المعاملات لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت

doaa sary
01-29-2016, 01:33
فكرة حلوة فعلا نتمنا يطبقوها بدل غلق الحسابات
بس انا الحمد لله معنديش مشاكل ف انستا
وبقالى 3سنين معاها

ahmed humedat
02-12-2016, 21:58
تقبل مروري◘

global
02-12-2016, 22:22
يا اخي الكريم نعم لاكن الشركة لا تظلم احد لانك انت من تقوم بالنسخ الردود والمواضيع
والله الموفق والمعين

never11
02-14-2016, 20:53
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ahmedmomenali
02-14-2016, 21:16
فعلا اخي الكريم انا متفق معاك ان اغلاق الحساب بدون انذار شيء سيء لان في موضوع
الفوركس كوبي ممكن مش الشخص نفسه هو اللي يعمل الصفقات لذلك الانذار اولا افضل بكتير

best1
02-14-2016, 21:22
قبل صدور تقارير الاسبوع المقبل، فقد جمعت لكمقائمة من هذه الاحداث وغيرها من الأحداث الهامة التي من المحتمل أن تؤثر على الأسواق. ستقوم اليابان بنشر بيانات أولية حول النمو الاقتصادي في الربع الرابع.

نادر صباح الدين
02-14-2016, 21:27
مشكور صديقنا العزيز على هذه المشاركة، بالفعل من الأفضل أن تجد إدارة المنتدى طريقة لتحذير الأعضاء المتداولين الذين يمارسون أخطاء في عمليات التداول قبل القيام بإغلاق الحساب، خاصة وأن عدددا كبيرا من الذين يرتكبون الأخطاء إنما يأتي ذلك نتيجة عدم العرفة، ونتيجة غياب الخبرة، والمشكلة الأكبر عندما يستغرق المتداول وقتا طويلا في تجميع البونص.

aminetns
02-15-2016, 00:07
اقتراحات مهمة اخي الكريم لازم نحترمها شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mourada
02-15-2016, 11:50
اخي الفاضل انا معك في هذا الاقتراح و بالفعل فاغلاق الحسابات بدون سابق انذار يؤدي الى ازمنة نفسية و خاصة اذا كان الحساب براسمال كبير و جزاك الله كل خير

abdoooo
02-15-2016, 11:54
بعد التحيه
شكرا اخي الكريم ع هذا الموضوع
وارجو ان تزيد من الموضوعات للمبتدئيين
ولك جزيل الشكر انت واعضاء المنتدي والقائمين عليه
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

aissaalg
02-15-2016, 11:57
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

اكرم التميمي
02-16-2016, 15:44
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
مشكور لك اخي الكريم على هذا المقترح الجميل لان الحصول على البونص يكون في غايه الصعوبه ونحتاج الى ايام كثيره للحصول عليه فيجب على المنتدى والشركه ان تعمل تنبيه للمتداول وتذكيره بخطاءه

chouaib112
02-23-2016, 14:45
اخى الكريم
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وهذا سوف يستفيد منه الاعضاء المبتدئيين فى مجال الفوركس استفدت كثير
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة
تحياتى لك

never101
02-24-2016, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

chouaib112
03-08-2016, 22:11

lamahussain
03-08-2016, 22:15
فكرة الخصم بنسبة معينة افضل من فكرة اغلاق الحساب طبعا
خاصة بالنسبة للمبتدئين قليلين الخبرة واقتراح الاخ ممتاز ياريت
يطبق لانه معنويا افضل للجميع

Thequest250
03-09-2016, 15:34
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

قواعد المتاجرة بالبونص في انستا والمخالفات التي قد تؤدي الي اغلاق حسابك في انستا
وان شاء الله لو التزمنا بيها مش هيبقي هناك مشاكل في السحب باذن الله
شروط الاتفاقية كلها نجدها في صفحة التسجيل في الشركة ،ملحوظة القواعد دي تطبق علي حسابات الايداع والبونص معا بس اللي هيحصل لو خالفتها في حساب الايداع هيتم حذف الارباح اما لو خالفتها في حساب بونص هيتم غلق الحساب

اللي يهمنا جدا الشروط الاتية انا شرحتها كمان عشان نوضح اكتر الرجاء نلتزم بها واي استفسار هرد عليك ان شاء الله

1-يوافق العميل على الخضوع لفحص دقيق على حسابه, إذا تم إكتشاف قيام العميل بفتح صفقات و غلقها بفاصل زمنى أقل من 5 دقائق بينهم يتم إلغاء هذه الصفقات ووفقا لنتائج هذا الفحص تملك الشركة الحق فى تصحيح نتائج تداولات العميل من خلال حساب مجموع تلك الأوامر= باختصار لازم مدة اي صفقة لا تقل عن 5 دقايق

2 - يحظر هذا الإتفاق الإستراتيجيات الموجهة لإستخراج أرباح بالعمد بوسائل مختلفة, عندما يكون رصيد أحدى العملاء أو مجموعة من الحسابات بالسالب ( هنا يقصد الهيدج بين حسابين بونص في حالة لو تملك حسابين بونص ممنوع تدخل صفقة شراء علي زوج ما في الحساب الاول وتقوم فاتح صفقة بيع علي نفس الزوج في الحساب التاني في نفس الوقت دا ممنوع ومخالف نخلي بالنا ) و تشمل أيضا الحالات التى تتم بفتح عدة حسابات بأسماء أشخاص مختلفين و هم بالفعل جزء من الإستراتيجية. فى حالة الكشف عن مثل هذه الإستراتيجيات تملك الشركة الحق فى تطبيق شروط الفقرة 3.15.5 من الإتفاق ..
( يقصد باسماء اشخاص مختلفين يعني لو تاجرت باكثر من حساب بونص لاشخاص اخرين علي جهازك والحسابات دي مش باسمك انت )

3 - عندما يتغير السعر, الفرق بين أخر سعر إغلاق لأداة تداول و أول سعر إفتتاح, أو السعر له علاقة بنشرات أخبار و أدى ذلك إلى أرباح أعلى من 10% من الإيداع المبدئى, تملك الشركة الحق لعمل تصحيح على مثل هذه الصفقات فى أحجام تتناسب مع الفرق بين الأسعار المشار إليها بالأعلى بالنقاط, يتم خصم هذه الأموال مع التعليق برسالة "Clause 5.12. correction". فى بعض الحالات تحدد الشركة شرط نسبة الأرباح أسفل من 10% (من الإيداع المبدئى). بس نخلي بالنا التدوال وقت صدور الاخبار مش ممنوع انت ممكن تدخل عادي بس بلوت صغير عشان تتجنب نسبة الربح اللي اكبر من 10 % من راس المال وبكدا ضربنا عصفورين بحجر واحد ربحنا من الخبر هو اه الربح هيكون صغير بس خلينا نفسنا في امان ( يقصد بالاخبار القوية فقط High level )

قواعد اخري لا تخص المتاجرة بل مخالفتها تودي الي الحرمان من حملة البونص او ارساله للك و اغلاق حسابك في انستا

1 - لا تسجل في اكثر من منتدي تابع لانستا الشركة تسمح بالتسجيل في منتدي واحد فقط لكي تستلم البونص
2 - نسخ الردود في المنتدي من الاعضاء الاخرين يؤدي الي اغلاق حسابك في انستافوركس
3 - اعمل عضوية واحدة فقط في منتدي فوركس العرب
4 - لا تدير حسابات بونص باسماء مختلفة علي نفس الايبي ip الخاص بك
5 - اذا كان لديك اكثر من حساب بونص يجب ان تكون بياناتك الشخصية و عنوانك متطابقة في كل الحسابات
6 - الاعضاء الذين يبيعون البونص لاشخاص اخرين يرجي العلم ان الشركة لها ادوات لكشف الغش لذا البيع للبونص لن يفيد او الاعضاء الذين يربطوا حساباتهم في المنتدي مع اخرين لعمل البونص بدلا منهم

Sinan Tareq
03-09-2016, 15:43
السلام عليكم رحمة الله وبركاته اخي الكريم ... اخي الكريم انا راسسلت الدعم الفني في الشركة واخبروني انهم لايغلقوا الحساب عند التداول اقل من 5 دقائق ولكن فقط يتم الغاء الاباح المتحققة اما بالنسبة لوقت الاخبار فاعتقد ان هذا جيد ان تنبيه الشخص

aym
03-09-2016, 15:58
يتم حذر حساب البونص اذا تم عمل اى مخالفات للحساب وبالتالى يجب الالتزام بالقواعد التى
ينص عليها المنتدى حتى لا يتم حذر الحساب

mego997
03-09-2016, 18:22
اقتراح ةجميل وفعال وقابل للتنفيئ اعتقد
اتمني من الاداره اخذ هذا الاقتراح بالاعتبار
بالتوفيق لك اخي

islamhd
03-09-2016, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

mego997
03-11-2016, 20:24
بالتوفيق لك اخي

berserkern
03-11-2016, 21:49
الفكرة جميلة جدا و اكثر عدلا و مرونة من قوانين انستا الصارمة بهذا الشان ، لكن المشكلة انه لا ضمان ان يتم اخذ هذا المقترح بعين الاعتبار فالعدد الكبير من المتحيلين في الفوركس امر لا يمكن انكاره كذلك و لعل الشركة تتصرف بصرامة لهذا السبب بالذات

aissaalg
03-12-2016, 01:23
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

elnagar
03-12-2016, 01:44
السلام عليكم اخى الكريم مشكور على مجهودك الرائع وعلى اقتراحك الممتاز واتمنى من ادارة الشركة انها تدرسه وتشوف لو مناسب وتطبقه بالتوفيق للجميع

mahmoudreda0
03-12-2016, 02:20
ياريت يا جماعه لو حد يوضح اكثر لماذا الشركه تغلق
الحسابات و ما هي القوانين من فضلكم انا مبتدئ و اريد
ان اعرف ما هي اسباب غلق الحسابات او القوانين الشركه
ياريت حد يعرفني

حسن ياسر
03-12-2016, 02:59
موضوع مهم جدا ويا ريت يتم النظر اليه بعين الاعتبار
وانا كنت اول مرة اعرف الموضوع ده

Civil Engineer
03-12-2016, 03:15
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
نتمني من الشركة التفاهم والتواصل مع العملاء بشكل افضل مما هو عليه الان

elnagar
03-12-2016, 03:19
السلام عليكم اخى الكريم مشكور على مجهودك الرائع واقتراحك بخصوص حجب حسابات البونص اقتراح رائع وتواصل مع ادارة الموقع لعرض اقتراحك بالتوفيق للجميع

AboMoZo
03-12-2016, 11:18
بسم الله الرحمن الرحيم
اسعدني المرور بموضوعك الرائع
واصل ابداعك واتحفنا بكل ما هو جديد و شكراً جزيلاً لك
تمنياتي لك بالتوفيق
خالص التحية

salimkala
03-13-2016, 16:45
السلام عليكم اخي انيستا لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت الاخبار وفكرتك للانذار جيدة لكن لو تقترح على انيستا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

عاشق الفوركس
03-14-2016, 23:56
والله اقتراح قيمة واتمنى العمل به وان شاء الله يتم دراسته ان شاء الله في القريب العاجل ان شاء الله ....بالتوفيق لك وللجميع ان شاء الله

رضوان
03-15-2016, 00:02
السلام عليكم
اخي اقتراحك مهم و اتمنى ان يصل الى الجهات الوصية أخي
و لهذا وجب الحظر من عمل سكالبينج من الآن أخي
و شكراً لك

asmaa mahmod
03-15-2016, 00:07
اقتراح هايل فعلا بيضيع حسابات كتيره بسبب الفوركس كوبى فعلا وان المتاجر التابع لم يكن بذنبه شئ ياريت العمل باقتراحك تقبل مرورى

mego997
03-26-2016, 17:07
بالتوفيق لك اخي

فوزي
03-26-2016, 17:13
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى الفاضل من الاقتراحات التى تخص
حجب الحسابالخاص بك عليك اولا عن الاستفسار عن هذا السحب ان كان هذا خطا ام صحيح
ومن خلال ذلك تستطيع ان تحدد ماذا تفعل
وشكرا

latraaa
03-26-2016, 18:53
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلومات الت يتقدمت بهان و لكن حقيقية لم يسبق لي و أن رأيت ما تقول، اتمنى من الإخوة الكرام المشرفين على المنتدى التفصيل و الشرح و التفسير في الموضوع

mohamed naga
03-29-2016, 03:15
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

mego997
04-02-2016, 14:36
بالتوفيق لك اخي

ebn masr
04-03-2016, 07:58
فكرة جيدة جدا بس الاهم هل الشركة هاتقبل تدجبيق دة وهاتاخد بيه لانه مش معروف اولا هل يصلح او لا وشكرا ليك جدا على اقتراحك

algoddam
04-03-2016, 09:26
لا اخي الكريم ان البن
والنص الذي ينص على عدم السماح بالتداول على صفقات اقل من خمس دقائق ليس مشروطا
على حسابات البونص بل على كل الزبناء الشركة دون اي تفاضل لان هذا نص قانوني عام
اتمنى التوفيق للجميع

joker7diaa
04-03-2016, 10:28
قوانين الشركة واضحة واعتقد كل عضو قبل الحصول على البوص والاشتراك في حملة البونص
وافق على هذه القوانين وكل عضو مخالف لها الشركة ممكن تغلق حسابه

nan6jh1980
04-03-2016, 10:30
وعليكم السلام ورحمة الله
الغلط اكيد بيكون من عندنا ... الصور اكيد مش بتكون واضحة...
علشان كدة الصور لازم تكون مسحوبة سكانر اوووولا...
وبعدجين نرفعها.

Slimane.80
04-03-2016, 10:35
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي على الموضوع المميز دمت طيبا.

angelzzz
04-03-2016, 11:26
اعتقد ان حسابات البونص غير مشتركة او غير مصرح لها بالأشتراك فى حسابات الفوركس كوبى الا من خلال حساب ايداع خاص او شيء من هذا القبيل
الصفقات التي تكون اقل من خمس دقائق وهذا ليس ممنوعا على الحسابات البونص فقط بل هو قانون عام لكل الحسابات

الماجيك
04-03-2016, 11:40
بسم اللة الرحمن الرحيم بعد التحية لاخوانى الكرام يجب عدم عمل صفقات مخالفةلكى لاتقع فى خطر
ولابد من قراءةهذا الموضوع جيدا لكى تستفيد فيجب عليك احترامها مع تحياتى لاخوانى الكرام تقبل مرورى

alsaher
04-03-2016, 11:57
السلام عليكم
مشكور اخي الكريم على الاقتراج ونتمنى لو موقع انستا فورطس يتبعه حتى لاتضيع مجهودات بعض الاعضاء سدى

hanmar
04-03-2016, 15:12
احنالازم طبعا نلتزم بتعليمات المنتدى واللى هى مكتوبه ف اكتر من مكان لتجنب غلق الحساب وبالتالى الخساره هتكون مضاعفه لان وقتها مش هتقدر ترجع تانى غير
لما تعمل اكونت جديد ببينات جديده مش لازم اخاطر بحاجه زى كده يكفى الالتزام وفقط بتعليمات الموقع والمنتدى

tarek2016
04-03-2016, 15:13
تقبل مروري

Ashraf Bekhit
04-03-2016, 15:22
السلام عليكم
اخى الكريم هناك فرق كبير بين اغلاق الحساب وإلغاء الارباح الناتجة عن حساب البونص فيكون الغاء الارباح بسبب التداول مدة اقل من 5 دقائق او التداول وقت الاخبار للاستفادة من اتاثير الخبر المباشر
تقبل تحياتى

---------- Post added at 02:22 PM ---------- Previous post was at 02:19 PM ----------

السلام عليكم
نرجو من السادة الخبراء شرح الفارق بين إغلاق الحسابات و إلغاء الارباح من الحسابات وما هى الاجراءات التى تقوم بها شركة انستا ايزاء مخالفة شروطها نرجو التوضيح من خلال التجارب الفعلية التى مر
بها خبراء الفوركس لافادة المبتدئين فى الفوركس ؟
تقبلوا منى التحية

ammar hallak
04-03-2016, 15:26
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الكريم القوانين واضحة اما بالنسبة للنسخ كوبي فوركس فاعتقد انه الاشخاص الموجودين رح يكونوا مخضرمين مش رح يوقعوا باخطاء متل هالاخطاء و لكن فكرة التنبيه جيدا جدا لو تم تطبيقها

رومانى
04-03-2016, 15:35
موضوع جيد جدا نشكرك عليه ، ولكن ما هو الاسكالبينج هذا
هو اسلوب للمتاجرة يقوم به المتاجربفتح صفقة للشراء او بيع زوج من العملات
ويحتفظ بالصفقة لمدة قصيرة للغايةبهدف تحقيق ربح بسيط ويعتمد هذا النوع على فتح عدة
صفقات بسيطة من اجل تحقيق ربح بسيط

البرنس ميدو
04-03-2016, 15:57
اخى الفاضل اشركم على طرح مثل هذه الاسيله بخصوص حجب البونص فهذا امر مقلق فارجو منكم
طرح الجوبه النلسيه لهذه المواضيع الهامه فىالمنتدى وشكرا

zero_cool
04-03-2016, 16:23
نعم أخى أنا أويد فكرتك هذه فهى فكرة رائعة وأرجو أن يتم تطبيقها
وأيضا يرجى تزويد البونصات على المشاركات

Abughali
04-03-2016, 16:23
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

al12
04-03-2016, 16:53
هلا بكم
انا افضل الحجب حتى نحافظ على المنتدى ويكون مصدر للمعلومات المفيدة بدلا من الموضوعات خير المجيدة التى به

شكرا

neversi5
04-06-2016, 12:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ahmadinho100
04-06-2016, 12:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا غير متفق معك يا اخي اضن ان القانون التي ضعه الشركة الان فهو مميز للجميع و شغال بانتياز

مبتدئ و لكن...
04-06-2016, 23:30
موضوع جمييل و مفييد شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود الرائع بالتوفيق لك تقبل مروري

csebai12
04-07-2016, 00:41
السلام عليكم و رحمة لله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
هذا اقتراح جيد و اقترح ان يكون هناك تحذير مسبق قبل ان يقومو باجرائات تاديبية

DR.MJH.JO
04-07-2016, 00:46
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك على الموضوع الجميل والمفيد
وهذا جد مهم لاخواننا المبتدئين فى المنتدى
وفي انتظار جديدك الأروع والمميز
ولك مني أجمل التحيات
وكل التوفيق لك يا رب
تحياتي
نعم الاعضاء الجدد معرضون للخطأ

محمد مسعد
04-07-2016, 01:22
السلام عيكم ورحمة الله وبركاته اود ان اشكرك اي
الكريم الذي يستفاد منه المشاركين في هذا المندي الرائع
الذي يريد انيفيد الجميع

---------- Post added at 01:22 AM ---------- Previous post was at 12:47 AM ----------

لسلام عيكم ورحمة الله وبركاته اود ان اشكرك اي
الكريم الذي يستفاد منه المشاركين في هذا المندي الرائع
الذي يريد انيفيد الجميع

hanmar
04-07-2016, 13:14
اشكرك جدا اخى العزيز على طرح مثل هذا الرائع والمهم فانا معك جدا فى هذا الاقتراح ةهذا تشجيع كبير طبعا عل زياده التجار فبعض المبتدين عند الدخول فى صفقه وخساره كبيره فهذا يجعلهم يتركون الموضوع نهائى والياس من الموضوع فالانذار بالخساره ولو 30% انسب شئ وارجو من الشركه الاطلاع على هذه الاراء

احمد عبد الباسط
04-07-2016, 20:34
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
ياريت ياشباب افهم منكو اية الشروط المطلوبة والزمن المتاح لفتح واغلاق الصفقات لتجنب مثلا هذة الحالات

---------- Post added at 07:34 PM ---------- Previous post was at 07:32 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
ياريت ياشباب افهم منكو اية الشروط المطلوبة والزمن المتاح لفتح واغلاق الصفقات لتجنب مثلا هذة الحالات من الخسارة او اغلاق الحساب ارجو الرد

هاني حليم
04-07-2016, 21:22
اهم القواعد التي اابعها قبل واثناء دخولك الصفقة :
1\ القاعدة الاولي : استخدام امر الحد من الخسارة
2\ القاعدة الثانية لا تخسر اكثر من 2-2.5%من حيابك في الصفقة الواحة

---------- Post added at 06:18 PM ---------- Previous post was at 06:09 PM ----------

اشكرك اخي روماني علي هذا التوضيح لاستراتيجية الاسكالبينج
ولكن اذا تفضلت واسردت لنا في شرح مبسط لاهم قواعد وشروط
الاسكالبينج وكيف احترفها فتكون مشكورا

---------- Post added at 06:22 PM ---------- Previous post was at 06:18 PM ----------

استاذ روماني واضح انك ملم بالموضوع ومحترف هذه الاستراتيجية
فلو تتفضل مشكورا بافادتنا عن متي لا يجب ان نستخدم استراتيجية
الاسكالبينج واي الايام التي لا اتداول فيها

abdelmadjid41
04-07-2016, 21:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اقتراحات رائعة لكن قوانين الشركة صارمة وهذا ما يجب على الشركة ان تقوم به فعلا

youssf
04-07-2016, 23:22
أشاطر أخي نفس الرآي في أن لايتم أغلاق حساب أي عضو من الأعضاء الى بعد اعلامه أو ارسال تحدير له وتنبيه للأمر فربما
يكون هذا العضو لايعلم بالأمر اوأنه جاهل بأمره أوكان ضحية لمعلومات كادبة ما وتقبلوا تحياتي

mohammedjehah
04-08-2016, 00:00
:)السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام..................

mego997
04-10-2016, 16:44
بالتوفيق لك اخي

FOREX7
04-10-2016, 17:52
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

harimeche
04-10-2016, 18:03
الســــــــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

لا اتفق معــــــــــاك يا اخـــي فنحن دئمـــا نتاجر وقت الاخبار

لكن إن كانت اهدافنا أكبر نضع اهدف عند 10 في المئة

مع التحية وبالتوفيق

ShiToSawY
04-10-2016, 18:36
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضي : صح كلامك يجب اعطاء الاعضاء انزل مسبق قبل الايقاف

belabied
04-10-2016, 19:38
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

neverlit5
04-11-2016, 17:56
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mego997
04-17-2016, 01:08
بالتوفيق لك اخي

Zezobebo3
04-17-2016, 03:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل الحبيب .طب وانا ليه ادخل فى الحسبه العميقه دى واحط نفسى تحت ضغط طب ماامشى تبع القوانين والشروط افضل من كل دا ..بالتوفيق

yousse
04-17-2016, 09:09
أخي هدا هو قانون انيسة أمان يخليف القوانين يتم افعل حسبيه يعني المشكل ليس في الشركة بل في العملاء لهدا لا يجيب أن يتم إختراق القونين من أجل أن لا يقفل حسبك

snapping
04-17-2016, 09:17
السلام عليكم اخي انيستا لا تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت الاخبار وفكرتك للانذار جيدة لكن لو تقترح على انيستا اتمنى لكم النجاح والله الموفق .

tarek2016
04-17-2016, 09:26
تقبل مروري

بروفسير العرب
04-17-2016, 13:42
نعم هى مشكله كبيرة موضوع حجب البونص وايضا فى مشكله وهى اغلاق الحساب
دون انذار من قبل ودون اى اسباب ياريت الادارة تعالج تلك المشكلات وتحلها ليسهل العمل لجميع الاعضاء

فوزي
04-18-2016, 17:30
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول ٌإقتراح بخصوص حجب حسابات البونص بدون سابق إنذار
اخى الكريم لو كل واحد يقرا شروط التداول بحسابات البونص ويحاول انه موش يقع فيها وشكرا

zakariaguemi
04-18-2016, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لكل أعضاء المنتدى وبعد :

شكراً أخي على هدى الموضوع صراحة حل رائع فالكتير من يمشي ضحية في شركات الفوركس

تقبل مروري أخي الفاضل في موضوع أخر إنشاء الله

one god
04-19-2016, 17:48
لو كانت البروكر تعمل انذار للمتاجر قبل اقفال حسابه فالاكيد انه ماكان ليكرر الخطا من جديد لانه ما كان يعلم به اصلا
بالتالي البروكر يقفل الحسابات بلا انذار والواحد فعلا يمرض نفسيا انا ايضا بصراحة زعلت جدا ورمضت نفسيا

moura
04-21-2016, 01:35
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

hosam1982
04-21-2016, 01:41
عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي لايوجد اي حل لغلق حسابات البونص المخالفة لشروط التداول . ومع احترامي الكامل لحضرتك الجهل بالقوانين لايعفي من المسؤولية. ولكن هناك اقتراح اخر لا اذا كان يغير شيء وهو ان نقوم بإيداع 10 دولار في حساب البونص فيصبح الحساب ليس مجرد بونص فقط والله اعلم

nano
04-22-2016, 17:06
تقبل مروري◘
./.....................

mego997
04-23-2016, 19:18
بالتوفيق لك اخي

best39
04-23-2016, 20:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته على الجميع اخواني ...
تغلق الحسابات بعد لتداول بصفقات اقل من خمسة دقائق بل تلغي الارباح هي تغلق الحسابات لتي تاخذ ارباح اكثر من النسبة وقت الاخبار وفكرتك للانذار جيدة لكن لو تقترح على انيستا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

فوزي
04-27-2016, 16:39
اخى الكريم انت تسال عن ٌإقتراح بخصوص حجب حسابات البونص بدون سابق إنذار
اخى الكريم ان الانزار او حجب الحساب لا يكون بدون اسباب ابدا
اكيد ان هناك خطا معين يحجب الحساب

جمال صادق
04-27-2016, 17:24
لا اعتقد ذلك انة من الممكن ان يكون فى صالحنا على الاطلاق لانة من الممكنا ن يخطىء شخص بوقانين الشركة من عدم المعرفة بالخطأ لذلك لابد من الانذار اولا

mego997
04-27-2016, 20:08
بالتوفيق لك اخي

nonam
06-21-2016, 16:10
السلام عليكم .... من المهم ان يكون التعامل مع البونص من اهم الادوات اللي من الممكن ان تعامل معاها والقوانين بتاعه التداول من المهم جدا ان يكون لديك الوعي في التعامل مع التداول ومن المهم جدا معرفة القوانين
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

الصبر
06-21-2016, 16:17
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♣♠6

zarour soufyane
06-21-2016, 16:26
اخي الكريم انيستا فوركس لا تغلق الحسابات على التداول بالصفقات الاقل من 5 دقائق و الاخبار اد انها لا تحتسب بتاتا في الربح او الخسارة و على العموم مقترح جميل يمكن للقائمين على المتدى عرضه على انيستا فوركس
بالتوفيق

analyst
06-22-2016, 01:15
كلامك صحيح ممكن ان يكون المشكل بسسب نظام نسخ الصفقات فليس عدل ان تغلق الشركة الحساب بسبب ذلك من الافضل ان يلغى هذا القرار الخاص بالاسكالبينغ

kaka16
06-22-2016, 11:32
تقبل مروري◘

samieh
07-29-2016, 00:57
انا مش معاك يا غالى فى هذه الفكرة المفروض اصلا انستا توضح اسباب غلق الحسابات منعا لتشتيت الاعضاء والحيرة والقلق
لان انا واحد بقول ربنا يستر على حسابى من الغلق فالمفروض انها تبدى الاسباب حتى يكون هناك شفافية فى التعامل مع عملائها

analyst
08-05-2016, 16:06
انا مش معاك يا غالى فى هذه الفكرة المفروض اصلا انستا توضح اسباب غلق الحسابات منعا لتشتيت الاعضاء والحيرة والقلق
لان انا واحد بقول ربنا يستر على حسابى من الغلق فالمفروض انها تبدى الاسباب حتى يكون هناك شفافية فى التعامل مع عملائها كلامك منطقفي اخي الكريم الشركة من الافضل ان تبين اسباب الغلق او على الاقل تكون شروط غلق الحساب واضحة حتى يستطيع المتداول تفادي الوقوع في احد الاسباب التي ممكن تسبب غلق حسابه

hamedibrahim
08-05-2016, 16:11
اقترح جميل ولكن من نظرة الاعضاء
ولكن الشركة خسرانه عشان المكسب السريع
واقت الاخبار ممكن تكون الصفقه متفعلتش في السوق

bavely
08-05-2016, 16:31
السلام عليكم
ارى انها فكرة جيدة لان من الممكن ان يقع احد الاعضاء الجدد فى خطأ عن غير قصد و يتم غلق الحساب و لكن مع هذة الفكرة تكون هناك فرصة اخرى بالتوفيق

michael1
08-05-2016, 16:57
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
هل من الممكن ذلك فعلا يا ريت يتم تفعيل هذه الخاصية
وهى التداول وقت الاخبار

mrdhia
08-05-2016, 17:00

hehelibeb
08-05-2016, 17:03
كلام جيدوفي المستوى ويستحق التثبيت

faridroon
08-05-2016, 17:46
فكرة جميلة جدا فكم من شخص قام بالخطئ بدون ان يدري ربما وقت الاخبار او اغلق صفقة ربما فتحها بالخطئ و لم يمر عليها
الوقت الازم فلو يكون هناك تحذير اولي مع خصم ارباح من هكذا صفقات ممنوعة ستكون مبادرة قوية سيشكرون عليها

ahmed1996
08-05-2016, 19:57
السلام عليكم خى
انا متفق معك تماما فى حكايه ان يتم ان\ار الشخص قبل غلق حسابه لان هناك الكثير من المبتدئين يقعون فى ه\ه الاخطاء
دون علم مسبق بالقوانين و ايضا يجب اعلام الشخص بسبب الان\ار او سبب الغلق للحساب

adamarwan
08-05-2016, 21:18
اخى اولا لكى تتمكن من ان تفهم ان حساب البونص
لا يمكن ان تشترك فى اى من النظامة التى فى الشركة لانه لبد من ان تديع المال
بنسفك لكى تتمكن من ان تستفيد من العروض كلها
وحظ موفق

lebouziramzinio
08-13-2016, 02:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل فعلا لما تكون اغلاق الحساب على شيء مربح طاب ما قلت

nourmea53
09-10-2016, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله
اقتراح في محله ولكن هناك عدة شركات تسمح بالتداول
اثناء الاخبار وتسمح بالسكالبينج وشكرا

Bouani
09-26-2016, 16:54
هي الطرق للحد من المخالفات عديدة
بس الخصم لا اظنه رح ينفع كتير لأنه مع الوقت يرجع
هي من الشروط الاولى لحسابات البونص في فقرة يمكن للشركة الحجب دون انذار

عبد الرحيم رافا
09-27-2016, 01:54
لا يا اخي كلنا بنقول كذا ولكن ضروري من مخالفة و انت لا تعرف يبانها مخالفة انستا لا تلعب بحسابات الناس

kirollos.budggie
09-27-2016, 02:35
زميلي العزيز
انا معك في كل ما كتبته
ولكن ان وجد القانون فعلينا ان نحترمه
ولكني اعتقد ان الفوركس كوبي لا يغلق لهم حساباتهم
تقبل مروري

kroch
09-27-2016, 07:52
السلام علكيم اقتراااح ممتاز صديقى الفاضل لان اغلاق الحسابات بدون سابق انظار يجعل المتداولين شككون فى نزاهتها فنلاحظ العديد من الاشخاص يقولون تم النصب عىلى ولا اعرف لماذا اغلقوا حسابى

doaa22
09-27-2016, 14:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فعلا انه حاجه تضايق جدا انه بعد اما الشهر يخلص تفاجئ ب انه الحساب بتاعك اتحزف
اصلا من الممكن انه يكون عند القائمين على المنتدى حلول اخرى

Samirghatas
10-14-2016, 20:30
اخى الكريم هذا اقتراح جيد واتمنى شركة انستا تطبقة بدلا من حجب الحسابات وممكن
ايضا تخصم الارباح التى حققتها من خلال خرق القوانين بالتوفيق ياغالى

saleh05
10-14-2016, 23:18

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

zizoo99
10-24-2016, 09:23
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة و لكن هذه فكره شريره و ليست جيده نهائيا و بعدين لو مؤاخذه انت مالك الناس تشتغل سكالبينج و لا هيدج دا بدل ما تقترح العكس و تفتح الربح اكبر من 10% انت معانا ولا معاهم

latraaa
11-15-2016, 14:13
يا اخي الكريم الدي اقوله لك و للجميع أن الأمر يعود بالدرجة الأولى إلى أننا نخالف القوانين و الشركة و لله الحمد لها قوانين وضعتها و هي مبينة في الموقع الرسمي لها و عليه لابد من العمل على احترامها قبل الحديث عن اغلاق الحسابات

hoodhood700
11-16-2016, 16:35
أهلا وسهلا بكل الأصدقاء المتواجدين بالمنتدى وبعد ، والله فكرتك رائعة اخي الكريم ولا يخفى على احد كم من حساب قد اغلق دون اي انذار ولما تستفسر يوجهونك الى بريد الكتروني خاصة بمكافحة الغش وانت اصلا لم تقم باي غش وفي الاخير تفقد حسابك واموالك دون فهم ماذا جرى. وشكرا

chiheb316
11-16-2016, 18:31
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الاسكالبينج اخي غير محضور في شركة انستا فوركس فقط و ككل شرك يتطلب منك الامر ان تبقي الصفقة على ااقل 5 دقائق

jaouad ouaiss
11-16-2016, 18:49
الكتير من الاخوة يشتكون من حظر حسابهم في شركة انستا ويقولون انه بدون سبب وهدا ليس صحيح بل انهم يخالفون قوانين الشركة كا الدخول وللخروج في صفقات لا تتجاوز الخمس دقاءق الى غيرها

body2
11-16-2016, 18:53
مش عارف لغاية دلوقتي مجربتش مشكلة قفل الحسابات في انستا فوركس
لكان قانون الشركة الصفقة اقل حاجة هو 5 دقائق لقفل الصفقة

latraaa
11-16-2016, 19:13
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الفكرة و لكن يايضا ارى انه لابد من العمل على عدم مخالفة القوانين أخي الكيرم، لابد من ان نراقب أنفسنا أولا و هدا لأجل الإبتعاد عن المشاكل إ نشا ءالله، بالتوفيق لك