PDA

View Full Version : انتو ليه بتستخدمو ستوب لوس / وقف خساره ؟

Pages : [1] 2

eragon
02-01-2015, 06:23
كنت عايـز اعرف وجهة نظر كل متاجر بيستخدم او بيفكر يستخدم ستوب لوس
ليه بتستخدم الاستوب او بتفكر تستخدمه ؟
كلمنا شويه عن قصه الاستوب لوس بتاعتك هل حسابك اتمرجن او اتعرضت لخساره كبيره
بسبب عــدم استخدامه ؟ تفتكر لو الاستوب اتضرب 10 مرات متتاليه هتتاثر وهتعيد حساباتك اتجاهه ؟
----
طيب انا هشارك حكايتي معاكم
استخدامي للاستوب عندما اتاجر عكس اتجه الترند العام فقط ,
ببساطه لان السعر يكون عنيف جدا ولايمكن لاحد ايقاف الترند الا بتغيير سعر الفائده للعمله او كارثه اقتصاديه
بالنسبه لو عندي صفقه خسرانه ولكن في اتجاه الترند العام اقوم غالبا بتبريد الخساره ولكن لا اضع ستوب
(مع العلم اني بعمل اعتبار للاخبار الاقتصاديه الهامه التي تصدر من البنوك المركزيه )
واحيانا اقوم بالهيدج كما شرحت في استراتجية Sure fire

ahmedibrahim258259
02-15-2015, 19:38
بسم الله الرحمن الرحيم الاستوب لوز ده فعلا المنقذ انا بسميه كده لاني كنت بشتغل من غيره اول ماعرفت الفوركي وكان الحساب بيتمرجن طبعا كنت موش بوضعه لاني كان بيبقى عندي امل ان الصفقة ترجع وتكسب لكن كانت بتتمرجن ولسه باىء استخدمه من 3 شهور وفعلا شوفت المكسب على ايده
تقبل مروري

a7med84
02-16-2015, 23:12
من اجل لحفاظ على مكسب محقق

او حمايه الحساب لو السعر جرى فى عكس الصفقه هى مش محتاجه سؤال دى عوامل امامن فى الاتجاهين

nahas mohammed
02-16-2015, 23:36
يبقى الستوب لوز ضروري لكي تحمي نفسك من الخسارة التي قد تكون ضارة لك بشكل كبير اخي الكريم و تبقى الاشياء الجيدة في نغس الاوقت على الحساب

joseph mounir
04-06-2015, 13:09
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
مضوعك هام اخى الفاضل
فعلن اخى الاستوب لوز نقطة مهمة جدا فى حسابك بتقدر بيها تحدد سعر البيع ولكن اخى الكسب القليل افضل
واتمنى لك ولكل الاخوة الاعضاء التوفيق والربح الدائم باذن اللة

aboubakr el ayach
04-06-2015, 13:12
نعم إن الستوب لز له أهمية فائقة و جلية في المتاجرة! فهو قد يحميك من الخسارة الكارثية التي يمكنها أن تذهب برأس مالك كله، لكن، قد لا يرغب بعض من المتاجرين في عمله لكونهم يمتلكون أرصدة ضخمة تمكنهم من الصمود أمام التغيرات المفاجئة. و هذا ما سمعته من الأستاذ سميث في درس له على اليوتيوب. فلا تظن أن من سيتاجر بمائة مليون دولار أنه سيعمل على تحديد وقف للخسارة طبعا لا. تحياتي

marwa 123
04-06-2015, 14:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
استخدام الاستوب لوز يختلف من استراتيجية لاخرى فمنا من لا يعمل دون استوب لوز ومنا من لا يستخدمه على الاطلاق ويرى انه احيانا يكون سبب رئيسي في خسارة الكثير من الصفقات التي كانت من الممكن ان تحقق ربحا عاليا لولا هذا الاستوب لوز الذي اغلقها

oussemaaxe
04-06-2015, 14:52
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﺔ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﺔ
ﻣﻀﻮﻋﻚ ﻫﺎﻡ ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ
ﻓﻌﻠﻦ ﺍﺧﻰ ﺍﻻﺳﺘﻮﺏ ﻟﻮﺯ ﻧﻘﻄﺔ ﻣﻬﻤﺔ ﺟﺪﺍ ﻓﻰ
ﺣﺴﺎﺑﻚ ﺑﺘﻘﺪﺭ ﺑﻴﻬﺎ ﺗﺤﺪﺩ ﺳﻌﺮ ﺍﻟﺒﻴﻊ ﻭﻟﻜﻦ ﺍﺧﻰ
ﺍﻟﻜﺴﺐ ﺍﻟﻘﻠﻴﻞ ﺍﻓﻀﻞ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻰ ﻟﻚ ﻭﻟﻜﻞ ﺍﻻﺧﻮﺓ ﺍﻻﻋﻀﺎﺀ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻭﺍﻟﺮﺑﺢ
ﺍﻟﺪﺍﺋﻢ ﺑﺎﺫﻥ ﺍﻟﻠﺔ

hasback
04-06-2015, 15:45
تحياتي اخي الكريم وشكرا كل على الموضوع وبالنسبة للاستوب لوز فالسؤال هو لماذا لا تستعمله ما ذمت واتق من تحليلك ففي كلا الحالتين انت الرابح اذا صدقت توقعاتك لن تحتاج الى الاستوب ولوز وان لم تصدق فانت قللت الخسارة ف الصفقة

katreenaziz
04-06-2015, 16:06
اخى الكريم لابد من استوب لوز لعدة اسباب اولهم قطع التيار الكهربى او الانترنت ثانيا ممكن السعر يقلب عليك وميرجعش ولازم ادارة رأس مال للصفقات ومفيش ادارة من غير استوب اهم حاجة تعرف تحط الاستوب فين بلظبط بلتوفيق

sherry mohamed
04-06-2015, 17:18
الاستوب لوز ده فعلا المنقذ انا بسميه كده لاني كنت بشتغل من غيره اول ماعرفت الفوركي وكان الحساب بيتمرجن طبعا كنت موش بوضعه لاني كان بيبقى عندي امل ان الصفقة ترجع وتكسب لكن كانت بتتمرجن ولسه باىء استخدمه من 3 شهور وفعلا شوفت المكسب على ايده

expirt77
04-07-2015, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحيه اخوانى الكراااااااااااااام
اتوجه بالشكر الى اخينا صاحب الموضوع
على موضوعه الاكثر من رائع
اتمنى من الجميع العمل على اقوي النقااااااااط الهاااااااامه
وجعله الله فى ميزان حسناتك
ارجو تقبل مروري♣♣◘◘o

نورعيني
04-07-2015, 16:31
السلام عليكم على حد علمى هام فى حاله عدم التواجد او انقطاع التيار لانك بتحدد النسبه سواء مكسب او خساره فانا شايفه انه هام جده

sniper_2015
04-10-2015, 14:22
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

مصراوى
04-10-2015, 14:30
اخى الفاضل لابد من استخدام تلك ااداة والادوات المختلفة فى منصة التداول للحفاظ على راس المال من الضياع والاستمنرار ية وبالتوفيق

omar orabi
04-10-2015, 15:50
السلام عليكم اخى الكريم الاستوب لوز استعمالة يحد من الخسائر لان بعض الحسابات
او اكثر الحسابات صغير فان لم نضع للصفقة استوب لوز واملنا ان يرتد السعر ليحاول
تعويض الخسارة فى من المؤكد سيتمرجن الحساب لان رأس المال صغير ولايتحمل هبوط
السعر القوى فالذالك لابد من استعمال الاستوب لوز لحماية رأس المال خصوصا الحساب الصغير
واغلب المتاجريين يستعملو الاستوب لوز ليحد من نسبة الخسارة اتمنا لك التوفيق

ahmed mo
04-10-2015, 15:55
الاستوب لوز هو صماما امان للمتاجر ىف التعامل فى هذا لسوق اخى الكريم

ومهم ان يكون هناك تحليل فنى لمكان وضع الاستوب مش بشكل عشوائى يعنى والله المستعان

bahoma310
04-10-2015, 17:43
السلام عيكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تخسر في النقطة التي تحددها احسن من النقطة البعيدة
اشكرك عل المشاركة و اتمنى لي و لك و لكل الاعضاء التقدم و النجاح من كل قلبي
تقبلو مروري مع خالص حبي لكم

fifi w mody
04-10-2015, 17:45
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم هم يستخدمون الاستوب لوس من اجل تحقيق ارباح ومن اجل تحقيق الحماية للحساب

elkalaby
04-10-2015, 17:46
اخى الكريم
الاستوب لوز لحمايتك من الخساره وقف الصفقة عندما تكون الصفقة خاسرة
تحياتى لك
شكرا

ppttss
04-10-2015, 17:48
نعم من السهل جدا بان تعرف او تضع لك فى

تداولاتك وقف الخسارة فهى تحافظ على حسابك

بطريقة جميلة يجب وضع الاستوب لوز فهو مهم

Eslam1
04-10-2015, 19:34
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

al-Mashhadani64
04-10-2015, 19:56
الستوب لوز شيء اساسي في تجارة الفوركس لان بدونه تمرجنت كثير من الحسابات وخاصة الحسابات الصغيره والستوب لوز بحد ذاته يعتبر استراتيجيه للتداول وهو ان تاخذ صفقه وتضع لها ستوب وتنتظرها اذا ربحت مثلا 20 نقطه تاخذ صفقه اخري تعزيز وتضع الستوب عند الصفقه الاولى اذا استمر السوق بالاتجاه الايجابي فانك ستربح مرتين واذا عكس فانك لن تخسر شيء وهكذا

adnan1969
04-12-2015, 13:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم انا اتمرجن عندي حساب لطول الامل الي عشتو الصفقه كانت خسرنه شي بصيط وماخرجت عى اساس انو السعر بيصحح ويعود ولاكن كمل
طريقه واتمرجنت والحين افكر بلستوب لوز قبل مافكر بلهدف

adamsbooba
04-12-2015, 18:23
اما بعد......يحتل الفوركس اليوم موقع ممتاز في الحياة الإقتصادية فهو جمع بين البورصة و الأ عمال إذ يوفر فرصة حقيقية للثرئ اتمنى لكم النجاح والله الموفق

taget
04-13-2015, 00:07
فالقسم التعليمى فى فيديوهات بتشرح البرنامج الخاص بشركة انستافوركس
هناك كتب وفيديوهات عن منصة الانستافوركس فالقسم التعليمى
بالتوفيق

سارة محمد
04-14-2015, 23:04
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

Susanna Ahmed
04-14-2015, 23:05
نعم إن الستوب لز له أهمية فائقة و جلية في المتاجرة! فهو قد يحميك من الخسارة الكارثية التي يمكنها أن تذهب برأس مالك كله، لكن، قد لا يرغب بعض من المتاجرين في عمله لكونهم يمتلكون أرصدة ضخمة تمكنهم من الصمود أمام التغيرات المفاجئة. و هذا ما سمعته من الأستاذ سميث في درس له على اليوتيوب. فلا تظن أن من سيتاجر بمائة مليون دولار أنه سيعمل على تحديد وقف للخسارة طبعا لا. تحياتي

hager omar
04-19-2015, 23:11
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور علي موضوعك وعلي فتحك لباب المناقشة في هذا الموضوع وانا اري ان الاستوب لوز هو درع الامان لوقف الخسارة

تقبل مروري

ShougySalout
04-19-2015, 23:30
شكرا على الموضوع واتمنى من الجميع الاستفاده

tefa.brave
04-19-2015, 23:52
والله العظيم انتو شباب 100 ال100ال 100 وربنا يخلى منتدانا الجميل ده وشركة انستا فوركس الى اتحتلنا الفرصة الحلوة دى
مينن كان يصدق تتاجر بحب ولمة وتفؤل لما تكسب او تخسر تلاقى شبابا زى الاعضاء دول تتكلم وتفضفض لهم يسلام ربنا يخليلنا المكان الحلو ده الي كان السبب فى اننا نتجمع هنا

دينا اسلام
04-19-2015, 23:54
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

Pierre
04-21-2015, 00:54
يا اخي انت خبير يعني انك تعرف ان بونص الردود يساوي بونص الموضوع
كما قال لك مصطفى حمدان هناك مسابقة افضل موضوع و هي مسابقة شهرية اي لو كتبت موضوع جيد ستاخد عليه 15 دولار بونص
أرجو ان اكون افدت
بالتوفيقwwww

user_21
04-21-2015, 16:18
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

ahmedtaher
04-23-2015, 21:56
السلام عليكم .... علشان لو السوق عكس عليك ب اخبار قوبة من الممكن ان راس المال بتاعك كلة يروح منك
بالتوفيق ان شاء الله

ShougySalout
04-23-2015, 22:36
مضوعك هام اخى الفاضل
فعلن اخى الاستوب لوز نقطة مهمة جدا فى حسابك بتقدر بيها تحدد سعر البيع ولكن اخى الكسب القليل افضل

فوركسوريا
04-24-2015, 14:13
السعر القوى فالذالك لابد من استعمال الاستوب لوز لحماية رأس المال خصوصا الحساب الصغير

sniper_2015
04-26-2015, 00:33
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

nora40
04-26-2015, 13:45
السلام عليكم
اكيد تحديد الاطار الزمني مهم جدا خلال التحليل الفني لحركة السعر
وهو يختلف من متداول لاخر و من هدف لآخر

فوركسوريا
04-26-2015, 14:17

zhar01
04-26-2015, 17:17

meriemmeriem
04-26-2015, 19:07
البونص ليس للسحب ولكن للمتاجرة فقط و اي ارباح تحققها تقدر تسحبها بدون شروط او قيود
البونص الذي تجمعه في المنتدي لا يتم ارساله يوميا الي حسابك بل بعد انتهاء الشهر بتستلم البونص
انصحك تقرأ الكثير من الموضوعات في هذا القسم لان بها استفسارات موضحة تبحث عنها
تقبل مروري اخي

محمد عز الدين عيد خضري
04-26-2015, 19:08
الاستوب لوز هو الحصن الامان للمبتدئين ولذوي الخبرة وهناك من لا يستخدم
الاستوب لوز ,فالاستوب لوز هو امان في عدم وجودك علي المنصة او اتي خبر قوي لا تعلم به

lomy
04-26-2015, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب

aminalamor
04-26-2015, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار يتم استخدام الاوامر الموجودة على منصة التداول من اجل حماية راس مال المتداول من الضياع او من الخسارة ومن اجل تقوية حظوظ الربح وخاصة امر اخذ الربح وامر ايقاف الخسارة
بالتوفيق للجميع

نورين
04-29-2015, 23:57
السلام عليكم من اجل لحفاظ على مكسب محقق
او حمايه الحساب لو السعر جرى فى عكس الصفقه هى مش محتاجه سؤال دى عوامل امامن فى الاتجاهين وبلتوفيق ان شاء الله

tipou
04-30-2015, 18:33
السلام عليكم
انا يا اخي و الله لا استخدم الستوب لوز لاني اتداول على الاخبار و اعرف نوعية الاخبار جيداا
و اتمنى التوفيق لكل شخص ان شاء الله
اشكرك يا اخي على الموضوع القيم و الالطرح الدي قدمته

Wassa04
04-30-2015, 18:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم الستوب لوس بيحمي حسابك من
التمرجن لذلك بنضعه لكن مكانه يجب ان يتم اختياره بعناية

Abdelhedi
05-01-2015, 00:04
اللهم صل و سلم علي نبينا محمد و علي اله و صحبه اجمعين اما بعد و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته/
سهل جدا لكي لا تتفاقم معنا الخسارة يا حبيبي العزيز و شكرا لك مرة اخري سلام

abdougagi
05-01-2015, 00:11
السلام عليكم ورحمه الله
انا اتفق معك تماما استعمال الستوب لوز يؤدي الى خسارة كل شيء و تصفير الحساب مبكرا
خاصة بالنسبة للمتداولين الصغار الدي لا يملكون في حسابهم سوى 100 دولار انا لا استعملها بتاتا
مشكوور على الموضوع الرائع

big.pharaoh
05-01-2015, 00:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بصراحه الاستوب لوس لابد منه ليه بقى .. لان لو سيبت الدنيا عايمه .. انت متعرفش السعر ممكن يرتد عليك قد ايه .. ثانيا لاقدر الله واحد مش معاه لاب توب والنور قطع عنده او جهازه جراله حاجه فجأه ومش عامل ستوب لوس .. ممكن يفتح بعد ساعه واحده يلاقي حسابه اتمرجن

heroo252
05-01-2015, 00:19
الاستوب لوز مهم جدا بياامن حسابك فوااقات كتير
ممكن يكون ليه اضرار وبياثر بالسلب
عليك بس برده مفيد فاوقات كتير والفوايد اكتر

TORAK
05-01-2015, 00:24
أنت تعلم الآن أن المضاعفة ھي نسبة المبلغ الذي یطلب منك دفعة كعربون مقابل كل وحدة من السلعة إلى قیمة السلعة كاملة .
وكما تعلم أن أساس العمل بنظام الھامش یقوم على المضاعفة والتي تمكنك من المتاجرة بسلعة تفوق قیمتھا ما تدفعة عشرات
المرات مع الاحتفاظ بالربح كاملاً وكأنك تمتلك السلعة فعلیاً

---------- Post added at 10:24 PM ---------- Previous post was at 10:23 PM ----------

أنت تعلم الآن أن المضاعفة ھي نسبة المبلغ الذي یطلب منك دفعة كعربون مقابل كل وحدة من السلعة إلى قیمة السلعة كاملة .
وكما تعلم أن أساس العمل بنظام الھامش یقوم على المضاعفة والتي تمكنك من المتاجرة بسلعة تفوق قیمتھا ما تدفعة عشرات
المرات مع الاحتفاظ بالربح كاملاً وكأنك تمتلك السلعة فعلیاً

sa sa
05-01-2015, 00:59
فايده الاستوب لوز انك تقدر تحدد خسارتك وتحجمها عند حد معين وده ممكن يحافظ علي حسابك
وبزياده الخبره والمعرفه يمكن استغلال الفرصه جيدا وبالتالي يمكنك تحقيق الربح

معتصم سباعنة
05-01-2015, 02:45
اخي امر وقف الخسارة صحيح استخدمه لكن عندما تقف الخسارة ياخذ عقد عكسي ويعوض لي الخسارة وارضى بالخسارة القليلة خوفا من ذهاب راس المال باكمله - بالتوفيق
تقبل مروري

zhar01
05-01-2015, 03:03
واتمنى لك ولكل الاخوة الاعضاء التوفيق

jomaabouguezzi
05-01-2015, 20:34
اللَّهمَّ بلِّغ نَبيكَ وحَبِيبكَ مِنَّا الآن أفضَلَ الصَّلاةِ و أَزكى السَّلامِ، اللَّهمَّ اشرح بالصلاةِ عليهِ صُدورَنا، ويَسِّر بها أُمورَنا، وفَرِّج بها همُومَنا ، واغفِر بها ذُنوبَنا، وثَبِّت بها أَقدامَنا، وبَيِّض بها وجوهَنا، واقضِ بها ديوننَا، وأصلح بها أحوالَنا، اللَّهمَّ تَقبَّل بها تَوبتَنا، واغسِل بها حوبَتَنا، وانصُر بها حُجَّتَناة، واغفِر بها ذلَّتَنا، اللَّهمَّ اجعلها نوراً من بين أيدِينا، ومِن خلفِنا، وعن أيمانِنا، وعن شمائِلنا، ومن فوقِنا، ومن تحتِنا، وفي حياتِنا، وفي مماتنِا

hamdochi
05-09-2015, 14:22
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه اتمرجن عندي حساب لطول الامل الي عشتو الصفقه كانت خسرنه شي بصيط وماخرجت عى اساس انو السعر بيصحح ويعود ولاكن كمل طريقه واتمرجنت والحين افكر بلستوب لوز قبل مافكر بلهدف تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

Wassa04
05-10-2015, 20:19
فعلا اخي الكريم الستوب لوس لا يمكن ان
يكون دائما علينا بمعرفة التصرف معه تقبل مروري

masry928
05-11-2015, 22:28
بسبب عــدم استخدامه ؟ تفتكر لو الاستوب اتضرب 10 مرات متتاليه هتتاثر وهتعيد حساباتك اتجاهه ؟

tabaki
05-13-2015, 13:09
الستوب لوز والتارجت يا اخي مهمة لانها تحمي لنا الحساب من اي جديد مفاجئ في السوق
ممكن كمثال الكهرباء تنقطع او النت ولو كان هناك ستوب لوز يحمسك ولا تخسر الكل

samieh
05-14-2015, 22:40
السلام عليكم
اسلوب متاجرة غريب يا اخى وانا مش معاك فى هذا الكلام
الاستوب ضرورى جدا سواء دخلت فى اتجاه الترند او عكسه
سؤال: هل تضمن اتجاه الترند يظل كما هو ؟؟؟
ممكن الترند يغير اتجاهه فى اى لحظة

snnaky
05-14-2015, 23:07
بصراحة
مش بحبة ابدا
بصراحة انا بقالى اكتر من 4 سنين تقريبا بتاجر فوركس وعمرى ما استخدمتة ولو مرة واحدة و

عاوز الصراحة اكتر
انا اعتبرة المسؤل عن خسائر 85% من متاجرى الفوركس خاصة من يعتمد علية بشكل اساسى ويضعة على ارقام بدون فهم
انا استخدم بدائل اخرى زى المضاعفات والتبريدات وخلافة بشيئ من الفن

REDA FOREX
05-15-2015, 12:14

BASAM IBRAHEM
05-22-2015, 05:21
مضوعك هام اخى الفاضل

fatehbtn
05-28-2015, 12:12
كل الشكر لكـِ على موضوعكر الجميل
الله يعطيكـِ العافيه يارب
خالص مودتى لكـِ
وتقبلي ودي واحترامي
تـوآجدك الرائــع

faridd
05-28-2015, 16:09
اكيد المركز ده بيكون له تأثير على عمله الهند نفسها لكن طبعا مش ليه تأثير واضح على باقي العملات الا اللي العملات المرتبطه هنا باقتصاد
الهند وطبعا مش هيكون ظاهر اوي التأثير على السوق

romano
05-28-2015, 16:23
الاستوب لوز هو الحصن الامان للمبتدئين ولذوي الخبرة وهناك من لا يستخدم
الاستوب لوز ,فالاستوب لوز هو امان في عدم وجودك علي المنصة او اتي خبر قوي لا تعلم به

noraa
05-28-2015, 17:47
نعم احيانا ما يحدث لى موقف مشابه لموقفك وبالفعل كل مرة اتعلم منه
وهذا يكسبنى خبرة اكثر و يزيد من ثقتى فى نفسي بان تحليلي صحيح

soad labib sadek
05-28-2015, 18:09
اخي الفاضل الفكرة من الاستوب لوز ان مفيش استراتيجية نسبة ربحها مائة بالمائة فاذا مثلا هناك استراتيجية نسبة نجاحها 90 بالمئة و دي نسبة عالية جدا فاذا دخلت 9 متاجرات ناجحة و دخلت العاشرة بدون استوب سيتمرجن حسابك اي كل اللي عملته في ال9 صفقات بالشكل دا يضيع في صفقة واحدة

تحياتي

mouse
05-28-2015, 18:21
الصراحة انا كمبتدئ ماستخدمتش الاستوب لوز خاصة اني بستخدم ميتا تريدير علي الموبيل ومعرفش بيتعمل ازاي

---------- Post added at 05:21 PM ---------- Previous post was at 05:18 PM ----------

كمان مش عارف ايه فايدته ايه هل هيمنع من خساير كبيرة بس في نفس الوقت بتخسر بردوا

midouknight
05-28-2015, 18:26
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي أنا عن نفسي أقوم بحماية صفقتي بصفقة هدج ولا استعمل الستوب لوس

Kiing
05-28-2015, 18:27
ان الاستوب لوز ممكن انه فعلا المنقذ انا بسميه كده لاني لانه متلا ان كنت بشتغل من غيره تم منه اول ماعرفت الفوركس لانه متلا معه ان كان الحساب بيتمرجن اي انه طبعا تم منه كنت بوضعه

mohamedhassn
05-28-2015, 18:28
ببساطه لان السعر يكون عنيف جدا ولايمكن لاحد ايقاف الترند الا بتغيير سعر الفائده للعمله او كارثه اقتصاديه
بالنسبه لو عندي صفقه خسرانه ولكن في اتجاه الترند العام اقوم غالبا بتبريد الخساره ولكن لا اضع ستوب
(مع العلم اني بعمل اع

jamila cchahed
05-28-2015, 18:59
بسم الله الرحمان الرحيم لابد من استوب لوز لعدة اسباب اولهم قطع التيار الكهربى او الانترنت ثانيا ممكن السعر يقلب عليك وميرجعش ولازم ادارة رأس مال للصفقات ومفيش ادارة من غير استوب اهم حاجة تعرف تحط الاستوب فين بلظبط
تقبل مروري
والسلام

a7med sniper
05-28-2015, 19:24
شكرا لعى الموضوع والاستوب لوز فى هذا السوق هو اممان لك

لان السوق فى الفوركس تحركاته كبير وهو سوق متقلب فى تحركاته والله ا لمستعان

hmadnah123
05-28-2015, 23:18
السلام عليك ورحمة الله وبركاتة

هاشم احمد
05-28-2015, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله وركاتو
مشكور اخي الكريم موضوع جميل جدا
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وفقك الله على فعل كل خير

العراقي
06-04-2015, 13:18

magic777
06-04-2015, 15:33

اكيد اخي الاستوب مهم جدا للمتاجر بس ده لو هو بيعرف يستخدمه صح الاول اخي يعني بيعرف يختار النقاط الجيده في العمل ويضع علها الاستوبات
بتاعته هنا هيكون جيد

toujani95
06-04-2015, 15:43
مشكور اخي على الشرح و لكن احتاج المزيد من الشرح لاني مبتدء في الفوركس

abdulmajeed
06-04-2015, 15:55
الستوب لوز هو اداة تستخدما لتجنب الخسارة الفدحه يعني بعمل الستوب لوز كذا انت توقف زيادة وتفاقم الخسارة في تلك الصفقه

chirikhan
06-05-2015, 10:14
الستوب لوز والهدف المحدد يا اخي من اجل ان الصفقة تكون مؤمنة من مخاطر السوق الخطرة
بالتالي ممكن حتى النت او الكهرباء ينقطع ولا ينفعك انذاك غير الستوب لوز فهو حامي الحساب

ziyaddn
06-05-2015, 13:13
ان الاستوب لوز ممكن انه فعلا المنقذ انا بسميه كده لاني لانه متلا ان كنت بشتغل من غيره تم منه اول ماعرفت الفوركس لانه متلا معه ان كان الحساب بيتمرجن اي انه طبعا تم منه كنت بوضعه

faisseli
06-05-2015, 13:46
(مع العلم اني بعمل اع

العراقي
06-07-2015, 15:33
الاستوب ضرورى جدا سواء دخلت فى اتجاه الترند او عكسه
سؤال: هل تضمن اتجاه الترند يظل كما هو ؟؟؟
ممكن الترند يغير اتجاهه فى اى لحظة

طريق النجاح
06-07-2015, 15:43
أهلا اخي//بسم الله الرحمن الرحيم الاستوب لوز ده فعلا المنقذ انا بسميه كده لاني كنت بشتغل من غيره اول ماعرفت الفوركي وكان الحساب بيتمرجن طبعا كنت موش بوضعه لاني كان بيبقى عندي امل ان الصفقة ترجع وتكسب لكن كانت بتتمرجن ولسه باىء استخدمه من 3 شهور وفعلا شوفت المكسب على ايده،،،

magic777
06-07-2015, 16:33
(مع العلم اني بعمل اع

اصلا اخي الناس الي بتقول ان للمجال ده اسرار وكده هو فعلا جزء من كلامهم صح على فكره بس السر الحقيقي للمتاجر الناجح انه يفهم طبيعه تحركات الاسعار
والزوج الي بيعمل عليه مع الخبره

waelmma
06-07-2015, 16:50
اﻻستوب لوزاخى الكريم بيحمى رصيدك من الخسائر ومن الوصول الى المارجن كول
ﻻنك بتفتح صفقتك وتسيبها وﻻ ترجع لها اﻻ بعد فترات طويلة وممكن لو مفيش استوب تنك ترجع تﻻق حسابك خلص

houssem_trader
06-07-2015, 17:22
بصراحة انا لا احب الاعتماد على الستوب لوز لانه كثيرا ما يكون سببا في الخسارة
و ليس ايقاف الخسارة و كثيرا ما مرجن حساباتي على التجريبي حقيقة

ibrahim forex
06-07-2015, 19:39

MONTASR SHABAN
06-08-2015, 02:55
الستوب لوز شيء اساسي في تجارة الفوركس لان بدونه تمرجنت كثير من الحسابات وخاصة الحسابات الصغيره والستوب لوز بحد ذاته يعتبر استراتيجيه للتداول وهو ان تاخذ صفقه وتضع لها ستوب وتنتظرها اذا ربحت مثلا 20 نقطه تاخذ صفقه اخري تعزيز وتضع الستوب عند الصفقه الاولى اذا استمر السوق بالاتجاه الايجابي فانك ستربح مرتين واذا عكس فانك لن تخسر شيء وهكذا

chirikhan
06-09-2015, 10:56
عدم استخدام الستوب لوز يا اخي الكريم من شانه ان يمرجن حسابك في اي وقت طبعا
السعر لا احد ممكن يتوقع اتجاهه وسرعة ذلك والهيدج لازمه راس مال ضخم جدا

AH3
06-21-2015, 03:44
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكري علي مشارتك الطيبه و تقبل مروري

autocom
06-21-2015, 04:00
طيب انا هشارك حكايتي معاكم او حمايه الحساب لو السعر جرى فى عكس الصفقه هى مش محتاجه سؤال دى عوامل امامن فى الاتجاهين
يبقى الستوب لوز ضروري لكي تحمي نفسك من الخسارة التي قد تكون ضارة لك بشكل كبير اخي الكريم و تبقى الاشياء الجيدة في نغس الاوقت على الحساب

raaslen316
06-21-2015, 04:09
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﺔ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﺔ
يبقى الستوب لوز ضروري لكي
تحمي نفسك من الخسارة التي قد تكون ضارة
لك بشكل كبير اخي الكريم و تبقى الاشياء الجيدة
في نغس الاوقت على الحساب

محمد السيد
06-21-2015, 04:18
لمعلوماتك انت يجب ان تستخدم الاستوب لوز اذا انت اشتغلت مع الاتجاه .. لأنه اصلا
ما ينفعش انك تشتغل ضد الاتجاه وات مابشتغلش بالهيدج الا في التصحيح لأن السعر في التصحيح رايهح جاي فاعرف افكه بسهولة

mechanical
06-21-2015, 19:16
السلام عليكم ... الاستوب لوس من اهم الحاجات اللي لازم تستخدمها في ادارة راس المال ... لانها بتحافظ علي الاموال من الضياع
بالتوفيق ان شاء الله في كل اعمالك

ASMAA TAHA
06-24-2015, 05:35
الاستوب لوز مهم جدا سواء كان مع الاتجاه العام او ضده ولكنى لا احبز ابدا ان ادخل عكس الاتجاه العام لانها فى الغالب تكون المخاطرة عالية جدا ولا احب ان ادخل مثل هذه الصفقة بل انتظر فافضل منها وادخلها فى الاتجاه العام

hamza mansouri
06-24-2015, 05:55
السلام عليكم
لكي تحمي نفسك من الخسارة الكبيرة اخي الكريم لذلك وجدت الستوب لوز
و هي مفيدة جدا هذه التقنية في كل المداولات اخي الكريم شكرا

MEDHAT MOUSTAFA
06-26-2015, 16:20
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
مضوعك هام اخى الفاضل

razgallah
06-26-2015, 16:21
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
اما بعد
الستوب لوز هو صديقك و ليس عدوك
تقبل مروري

Roshdy
06-26-2015, 17:52
السلام عليكمورحمة الله وبركاته
ممكنتستخدمه فى مناطق صحيحة وليس عشوائى وسيصبح صديقك الاستوب لوز وليس عدوك
بالاضافه الى يمكنك تعمل تريلنج استوب للاستوب لوز ويبقى ضمان للربح

احمد محسن
06-26-2015, 17:57
كنت اريد ان افيدك بس للاسف انا مستجد فى عالم الفوركس
انصحك بزيارة المنتدى التعليمى
اكيد هيفيدو ك بالكثير من العلم ان شاء الله

RomanyMoreed
06-27-2015, 22:57
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

اكيد هستخدم الاستوب لوز حتي لو ضرب مليون مرة حضرتك متضمنش حركة السعر هتروح لفين والتحليل الفني ده توقعات مش اكتر لازم تامن نفسك

MOHAMED OSAMA
06-27-2015, 23:00
بسم الله الرحمن الرحيم الاستوب لوز ده فعلا المنقذ انا بسميه كده لاني كنت بشتغل من غيره اول ماعرفت الفوركي وكان الحساب بيتمرجن طبعا كنت موش بوضعه لاني كان بيبقى عندي امل ان الصفقة ترجع وتكسب لكن كانت بتتمرجن ولسه باىء استخدمه من 3 شهور وفعلا شوفت المكسب على ايده
تقبل مروري

OSAMA AMER
06-27-2015, 23:05
الســـلام عليـــكم ورحمـــة الله وبركـــاته مرحبا بك اخى الفاضل وبكل الاخوة اعضاء ومشرفى المنتدى اخى الكريم انا من يفضل استخدام استوب لوزز لعدة اسباب منها لحدوث انقطاع كهرباء او نت او تحليل خاطئ قمت به

rokataha19
06-27-2015, 23:07
والله حضرتك دى فكرة جيدة جدا ولكن السوق ليس له امان سواء فى استخدام الترند اما لا
انا افضل استخدام الاستوب عشان ماخسرش كل الحساب مرة واحدة

gehad87
08-02-2015, 16:04
هي الاستوب لوس بتبقا زي صمام امان للصفقة ده الكلام العادي
بس بردو في اوقات يضرب الاستوب لوس
وبعدها يطلع يجيب هدف الصفقة
الحل في التحليل الجيد والفههم الجيد والتصرف الصحيح على اساسه في وضع الاستوب لوز

med1985
08-02-2015, 16:06
نعم إن الستوب لز له أهمية فائقة و جلية في المتاجرة! فهو قد يحميك من الخسارة الكارثية التي يمكنها أن تذهب برأس مالك كله، لكن، قد لا يرغب بعض من المتاجرين في عمله لكونهم يمتلكون أرصدة ضخمة تمكنهم من الصمود أمام التغيرات المفاجئة.

alaa ali
08-02-2015, 21:51
اهلا بكم
السبب الرئيسي لفشل صغار المتداولين يعود لفشلهم في التركز على إجراءات عملية التداول والحفاظ على رأس المال
بالتوفيق

احمد فوركس
08-02-2015, 22:30
الاستوب لوز ياباشا ضرورى جدا لحماية حسابك انه يتمرجن وهو عامل من عوامل الامان فى التعامل مع فوركس
وبالتالى فالاستوب لوز يقلل او يحدد الخسارة ولكن هناك خبرات كبيرة لا تستخدمه

midomad
08-02-2015, 22:50
بالطبع لا .. لا یمكنك الإعتماد على مؤشر واحد فلابد أن تتابع نتائج مؤشرات أخرى وعندما تتفق ھذه المؤشرات یمكنك أن تفتح
صفقة بثقة أكبر .
فالتجربة والممارسة ھي الكفیلة بأن تبین لك متى تأخذ برأي المؤشر ومتى لا تأخذ برأیھ وكلما اتفقت مؤشرات أكثر على نفس
الرأي كلما زاد ذلك من احتمال صدق التوقع .
ماھي المؤشرات الأخرى التي یمكنني أن أستعین بھا وإلى ماذا تؤشر ؟

walidfrija
08-02-2015, 22:54
فديتج انا استخدمتها وووووايد اوك
استخدمت للتفتيح مع انيه ما اعاني وايد من اختلاف اللون بس شوي في اماكن اغمج من الويه واستخدمته
شهرين
من اول اسبوع الكل لاحظ الفرق بشكل وايد حلو
وبالحمل بالشهر الثامن استخدمت مال التشققات اييج مثل الرش بعد وايد اوك
والغسول مالهم حلو
والمقشر الاسبوعي لونه الكرتونه ابيض من برا بعد حلو ويعطيج نعومه

csebai11
08-03-2015, 01:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
اخي السوق كثير التقلب و استراتيجية الهيدج تتطلب مراقبة الشارت بصفة دائمة ماذا عن الذين يعملون قد تخطا تحاليلك و ينقلب السوق 180° وقد تخسر كل مالك

pepobm
08-03-2015, 01:56
اخى العضو الكريم فى راى الاستوب لوز سلاح زو حدين اول امن ويحد من خسارتك اما الحد التانى فانه فى الغالب يضرب سريعا وريد تانى فى اتجاه الصفقه اللى كانت
التوفيق من عند الله

forexae
08-03-2015, 02:57
اخي الكريم انا اتمرجن عندي حساب لطول الامل الي عشتو الصفقه كانت خسرنه شي بصيط وماخرجت عى اساس انو السعر بيصحح ويعود ولاكن كمل
طريقه واتمرجنت والحين افكر بلستوب لوز قبل مافكر بلهدف

jaune
08-03-2015, 03:23
اللهم إغننا بحَلالِك عن حرامك وبفضلك عمَّن سواك
لابد من استوب لوز لعدة اسباب اولهم قطع التيار الكهربى او الانترنت ثانيا ممكن السعر يقلب عليك وميرجعش ولازم ادارة رأس مال للصفقات ومفيش ادارة من غير استوب اهم حاجة تعرف تحط الاستوب فين
جزاك الله كل خير

seifhd
08-08-2015, 01:14
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

Chima
08-13-2015, 05:34
نعم من السهل جدا بان تعرف او تضع لك فى

تداولاتك وقف الخسارة فهى تحافظ على حسابك

بطريقة جميلة يجب وضع الاستوب لوز فهو مهم
..............................................

abderrahmenanis
08-13-2015, 12:11
مضوعك هام اخى الفاضل

rifi
08-13-2015, 12:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك أخي عن طرحك هدا الموضوع
ستوب لوز هو المنقد الأساسي لرأس مالك ولا أعرف لمادا لا يستعين به الكثير

romisaa soliman
08-13-2015, 13:13
اشكركم اصدقائي على هذه المؤشرات الهامه واتمنى لكم دوام التوفيق والنجاح
تحاياتى..

androsamir
08-13-2015, 15:16
موضوعك هام اخى الفاضل
واتمنى لك ولكل الاخوة الاعضاء التوفيق

dhmo
08-13-2015, 16:01
مضوعك هام اخى الفاضل

ا\وطبعا خساره الاستوب احسن من المارجن واصلا الخساره هيا درس مدفوع التمن للمتاجر لازم يتعلم ازاي يتستفيد منه في التعلم وانه يلا يقع في الخطأ الي خسره قبل كده وده هيجي بالوقت والتعلم والمتابعه علشان يكون افضل ويواصل الطريق

achraf2012
08-13-2015, 16:02
بعد التحيه اخوانى الكرام
اتوجه بالشكر الى اخينا الفاضل على الموضوع الاكثر من رااائع
جعله الله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
واتمنى من الجميع العمل على اقوى النقاط الهامه
تقبل مروري

yansane
08-13-2015, 16:28
يبقى الستوب لوز ضروري لكي تحمي نفسك من الخسارة التي قد تكون ضارة لك بشكل كبير اخي الكريم و تبقى الاشياء الجيدة لابد من استوب لوز لعدة اسباب اولهم قطع التيار الكهربى او الانترنت ثانيا ممكن السعر يقلب عليك وميرجعش ولازم ادارة رأس مال للصفقات ومفيش ادارة من غير استوب اهم حاجة تعرف تحط الاستوب فين ب

عاشق الفوركس
09-12-2015, 23:44
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
يا حبيبي الاستوب لازم سواء تاحرت مع الترند او عكسته افهم الدرس ولا تكرر مثل هدا الكلام

ahmed bakry
09-13-2015, 13:52
بيستخدموا الاستوب لوس علشان يوقفوا عملية الخسارة لو الصفقة اتعرضت للخسارة انا عن نفسي مابحبهوش ومابستخدمهوش والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dr.TraDeR
09-14-2015, 04:57
اما بعد اخويا العزيز لوقف الخسارة اهمية كبيرة جدا من بينها يا اخي الكريم انو يخليك ما تسخر كل راس مالك لقدر الله
تخسر جزء من المال افضل من تخسر كل راس مالك

dhmo
09-21-2015, 02:22
اما بعد اخويا العزيز لوقف الخسارة اهمية كبيرة جدا من بينها يا اخي الكريم انو يخليك ما تسخر كل راس مالك لقدر الله
تخسر جزء من المال افضل من تخسر كل راس مالك

الاستوب والهدف وغيرهم اساسيات عمل ويجب على كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

tawfik999
09-23-2015, 16:49
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي الفاضل و بعد
لكي لا تتمرجن اخي فتمرجن هو من انك ستخصر حسابك كله اخي و شكرا

nuclear2010
09-23-2015, 17:38
السلام عليكم جميعا

وقف الخسارة فهى تحافظ على حسابك من الخسائر الكبيره
لذلك يجب وضع الاستوب لوز فهو مهم وبالذات لاى مبتدى
تقبل مرورى

ranimdammar
10-18-2015, 08:19
انا لااثقد في السوق ولا في الترند بل اعمل ستوب لوز في كل الحالات لان الترند احيانا لايصمد الى ما لانهاية
بل لابد له من تصحيح وقد يكون التصحيح كبيرا جدا مما قد يضرب مارجن كول اذا انا لم اضع الستوب لوز
شكرا بالتوفيق للجميع

med1985
10-18-2015, 14:30
اخى الكريم لابد من استوب لوز لعدة اسباب اولهم قطع التيار الكهربى او الانترنت ثانيا ممكن السعر يقلب عليك وميرجعش ولازم ادارة رأس مال للصفقات ومفيش ادارة من غير استوب اهم حاجة تعرف تحط الاستوب فين بلظبط بلتوفيق

dhmo
10-18-2015, 15:51

الاستوب مهم جدا ولازم المتاجر هنا يكون حريص على اختيار نقاط استوب قويه علشان يتجنب عكس السعر عيله كتير والتمرجن لازم نتقبل
الخساره بالاستوب افضل من المارجن

---------- Post added at 12:51 PM ---------- Previous post was at 12:45 PM ----------

انا لااثقد في السوق ولا في الترند بل اعمل ستوب لوز في كل الحالات لان الترند احيانا لايصمد الى ما لانهاية
بل لابد له من تصحيح وقد يكون التصحيح كبيرا جدا مما قد يضرب مارجن كول اذا انا لم اضع الستوب لوز
شكرا بالتوفيق للجميع

الاستوب بيحمي الحساب لان المخاطره في الفوركس هنا يعتبر انتحار اخي لان السوق الي احنا بنعمل فيه اساسا سوق عالي المخاطره وانت لو هتخاطر فيه معناه انك بتسهل للسوق على انه
يخسرك او يخرجك ويمرجن حسابك

seifhd
10-20-2015, 22:19
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

zekraoui08
10-21-2015, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يستخدمو ستوب لوس من اجل حماية المكسب والحفاظ عليه وحمليته من الخسارت و دلك من اجل الربح السريع
ويجب استخدامه جيد

xfdhtg
10-22-2015, 21:59
فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 07:59 PM ---------- Previous post was at 07:57 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

akram mohamed obaid
10-31-2015, 09:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم بالنسبه لم استخدم الستوب لوز الا في مره واحده فقط وكانت خطا كبير مني لاني لم اعرف ان استخدمه بالشكل الصحيح وتركته ولم اعمل به مره اخرى تحياتي

engaym
10-31-2015, 10:02
السلام عليكم اخى يتم استخدام الستوب لوز لحماية الحساب الخاص بك حيث فى حالة تعرض السوق الى تغير اتجاة
بسرعة عالية يتم قفل الصفقة ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

abdelhakamel
10-31-2015, 10:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان اغلب الظن يكون في استعمال امر وقف الخسارة حتى يحمي راس مال التاجر من الضياع ولهذا يتم استعماله كثيرا من طرف المبتدئين
بالتوفيق لكل الاعضاء

عبير زيد
10-31-2015, 10:41
اخي بخصوص البونوص الذي حصلت عليه من المنتدي يتم تحويله بشكل الي كل اول اسبوع من اول شهر الى حسابك فى شركة انستاا
الموضوع فقط يحتاج الىصبر لاتخف المنتدي صادق جداا والشركة انستاا ايضاا صادقة لاتخف
تقبل مشاركتي وربنايوفق الجميع

otmani
10-31-2015, 10:41
لا اتفق معك على هده الفكرة الستوب لوز ضروري جدا لوقف الخسارة ولو مع الاتجاه

ahmedhathout
11-08-2015, 20:26
ما هو ممكن تكون داخل مع الترند ويجيي خبر يقلب السعر كله
علشان كدا لازم تبقى مأمن نفسك باستوب لوز

asxqwzdc6
11-10-2015, 16:45
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها بالفيديو لكان

dalia elsayed
11-10-2015, 18:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..... الاستوب لوز مهم جدا حتى
لا تخسر اموالك فى الفوركس بشكل نهائى يا اخى عموما تحياتى

mohamedelmaghrapy
11-10-2015, 18:27
سؤاااااااااال وجيه من شاب محترم . بص يا معلم موضوع انك تضع استوب اوت فده شئ بيرجع
لدرجه الخطوره اللي انت عاوز تعملها لنقسك فهمت . بدل ما اتخلي الخساره عايمه في حسابك بتحجمها . :)

heroo252
11-10-2015, 18:54
ده صمام امان للحساب مش اى حد يدخل بعقد كبير وخلاص
ويسيب الصفقه مفتوحه لما تمرجن الحساب بتاعه وينتهى امره كده
لازم امر وقف خساره يلحقك وقت الزنقه

waleed shaaban
11-10-2015, 18:56
انا اتفق تمام تمام مع ما تقول و اود ان اعلم اين شرح اللاسترتيجى المذكر على امل ان استفيد اثر انا فعلا اتابعالصفقات و اقوم بالتبريد الى ان يرتد السعر و يعود الى التيك بروفت اره انجح طريقه تعاملت بها الى ان معتمدا على الدعم و المقاومه تحديد اماكن التبريد و الخروج

marwanadam
11-10-2015, 20:13
اولا اخى الستوب لوز لا يمكن ان تسخدم بالهبل اى ان تضع فى المكان الدى تريد
لكن يتادى بعد الدراسة وكدالك بعد التحليل الدى يمكنك فى النهاية ان تحدد المكان الصائب له
وبتوفيق

مريم ميري
11-18-2015, 15:50
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة انا مااحبش استعمال الستوب لوس
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

tareq sleem
11-20-2015, 09:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة ان الموضوع مميز مشكور علي طرح هدا الموضوع الرائع والمميز
وشكرا**وتقبل اخي مروري **والسلام عليكم ورحمة الله*****

haroug
11-21-2015, 12:03
انت اكيد تقصد الاكسبرت وطبعا الاكسبرت خطر جدا وممكن رصيدك يتصفر في ثواني يعني بدون اي مقدمات
وطبعا انا مش بفضله خالص انا بستخدم التحليل في الصفقات وبتداول على بعض الاخبار وشكرا ليك

kingi
11-21-2015, 18:08
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة والسلا م عل سيدنا و حبيبنا محمد اشرف المرسلين وعلى إله وصحبه اجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب..واصل اخى على هذا الشكل الجيد لافادة الجميع و مشكور اخي العزيز على كل هذه المعلومات القيمة والمفيدة ارجو من الاخوة الاعضاء الاستفادة منها في التداول وجزاك و ان شاء المزيد من هذه المواضيع و لكن بالنسبة لي لا استعمل الستوب

ppttss
11-23-2015, 13:20
التاجر الجيد والذى يكون على خبرة كبيرة ان يستخدم الاستوب لوز فى تجارته لان الاستوب لوز يعتبر ممتاز ويحقق نتاائج جيدة للتاجر لان وقف الخسارة يحافظ على المال الخاص بالتاجر

houssemmidou4
12-16-2015, 00:25
ان استخدام الستوب لوز هو اكبر ضمان لعدن تصفير الحساب لانه مهما بلغت خبرتك في التداول
فانك لن تقدر على توقع حركة السعر بنسبة 100/100 كما انه يمكن ان يحدث تصحيح

one k
01-13-2016, 22:31
السلام عليكم ... من الممكن ان تتعلم ادارة راس المال ومن المهم ان يكون التعامل من افضل واهم الادوات اللي انت بتعتمد عليها
من المهم اخي الكريم اننا نتعامل مع الموضوع افضل من كدة
بالتوفيق ان شاء الله

OsamaNasser
01-13-2016, 23:02
انا حاليا مش بشتغل من غير الاستوب لوس لا اي حساب صغير او الرافعه الماليه بتاعته غير مناسبه مع الحساب ممكن ميستحملش الانعكاس اللي بياخده السعر قبل ما يرجع لاتجاه الربح وبالتالي الحساب هيتمرجن
ساعتها بتظهر الاستوب لوس كسبيل لعدم مرجنه الحساب

latraaa
01-14-2016, 00:00
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم، أنا شخصيا كنت استخدم الستوب لوز من قبل و في كل مرة ، و لكن أقولها صراحة لقد كبدتني الكثير من الخسائر فتوقفت عنها، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

justsmile
01-14-2016, 00:49
----
(مع العلم اني بعمل اعتبار للاخبار الاقتصاديه الهامه التي تصدر من البنوك المركزيه )

الستوب لووز يجب استخدامه بحكمة ..
يحدد عند فتح الصفقة مع التيك بروفيت ..
لاننا لا نضمن رجوع السعر .. فحتى لا نفقد حسابنا نستخدم الستوب لووز ..

take-profit
01-14-2016, 11:21
وقف الخسارة بيمثل حماية للحساب لان التاجر المبتدئ بيكون مخير بين خسارة راس المال كله او استخدام
وقف للخسارة عند الدخول لحماية بعض الاموال عند التعرض للخسارة

hossam122
01-14-2016, 12:10
الاستوب لوز نقطة مهمة جدا وفى حسابك بتقدر بيها تحدد سعرو البيع ولكن اخى الكسب القليل افضل بكثير
حتى لا يعكس عليك السعر ولا تطمع فى المكاسب الكبيرة

alatn123
01-14-2016, 12:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
صحيح ان الجشع عند الامتداول لا يتركه ان يقوم بعمل ستوب لوز لكن يجب احترام رأس المال و التقيد به و محاربة المشاعر و عمل ستوب لوز في جميع الصفقات
بالتوفيق يا غالي ..

zakaria604
01-14-2016, 13:08
شكرا لك أخي الكريم على مشاركتك لتجربتك معانا لكن أن ضدك فأنا أعتبر ستوب لوز هو صمام الأمان الحقيقي لتجنب الخسارة الفادحة و لا أقول عدم الخسارة بتاتا فالخسارة لبد منها لكن نسعى لايقافها وتقليلها خاضة نحن كمداولين مبتدئين لا أرى من حل أخر لتجنب الخسائر سوى ستوب لوز فهو الحل الأمثل وفي الخاير تقبل مروري أخي االكريم

aissahd
01-14-2016, 16:14
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

hmadnahox
01-14-2016, 16:22
يا اخي الكريم ان الاستوب لوز ووقف الخسارة هو امر ضروري لانه امر اساسي لحماية رأس مالك
والله الموفق والمعين

chorouk
01-14-2016, 22:55
هو اصلا الستوب يخسر لايستطيع احد التحكم فيه بعكس ما يحدث في البورصه حيث تجد ان البورصه شركه معينه تتحكم في السهم والتجار لهم
السيوله فى الفوركس تعتبر روح السوق بالتوفيق

ebn masr
01-15-2016, 08:44
على حسب معلوماتى واللى اعرفه انه الاستوب لوس او مايعرف باسم وقف الخسارة فى عملية تقليص او تحديد الخسارة عند حد معين حتى لا يتعرض امتداول لمزيد من الخسارة

نادر صباح الدين
01-15-2016, 08:48
السلام عليكم ورححمة الله وبركاته، امر ايقاف الخسارة أو كما يقولو ستوب لوز، ضروري جدا في عمليات التداول، وغالبا ما تأتي وظيفته من كونه عامل وقائي يحمي الحساب من تداعيات خسارة غير متوقعة يمكن أن تؤدي إلى تمرجن الحساب باكامل، مشكور على هذه الملاحظة ونتمنى لك التوفيق.

aissa222
01-15-2016, 12:55
السلام عليكم
ﺍﺗﻤﻨﻰ ﻟﻚ ﻭﻟﻜﻞ ﺍﻻﺧﻮﺓ ﺍﻻﻋﻀﺎﺀ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻭﺍﻟﺮﺑﺢ
ﺍﻟﺪﺍﺋﻢ ﺑﺎﺫﻥ ﺍﻟﻠﺔ.

---------- Post added at 10:55 AM ---------- Previous post was at 10:54 AM ----------

سلام عليكم
ﺍﺗﻤﻨﻰ ﻟﻚ ﻭﻟﻜﻞ ﺍﻻﺧﻮﺓ ﺍﻻﻋﻀﺎﺀ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻭﺍﻟﺮﺑﺢ
ﺍﻟﺪﺍﺋﻢ ﺑﺎﺫﻥ ﺍﻟﻠﺔ.

latraaa
01-15-2016, 13:52
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح الدي تقدمت به، و أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله يا ا×ي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

hossam122
01-23-2016, 19:29
لانها تحمي لك الحساب من اي جديد واى شى مفاجئ في السوق
ممكن الكهرباء تنقطع و النت ولو كان هناك ستوب لوزسيحميك من الخسارة

mody555
01-23-2016, 19:35
يجسّد الرسم البياني أدناه مثالاً جيّدًا على ذلك. تقدّم اليورو/ين حاليًا بمقدار 1061 نقطة أساسية عقب اختتامه التراجع الذي بلغ 1732 نقطة على الرسم البياني اليومي. هل يستطيع الماكد رصد الإنعكاس؟ من أجل اكتشاف ذلك، لنتعرّف على الماكد أكثر ودوره في تحديد التباعدات التي تحدث عادة في السوق.

never6
01-24-2016, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

BALBOL2016
01-24-2016, 22:01
مهما كان السعر هابط او صاعد , خاصة للمبتدئين ينصح ان يستخدمو ستوب لوز
حتى للمتداولين عاديين , اظنهم يعرفونه حق المعرفة , فهو ضماد الخسارة
بالتوفيق

mongi90
01-24-2016, 22:27
و الحمد لله لحد الان في 20 صفقه لم يضرب الاستوب الرقمي .
كل الخسائر اغلاق يدوي يعني قللت الخسائر قدر الامكان
استوب اغلاق شمعه الساعه اخدته من الوافي رحمه الله
و هو الخروج من الصفقه عند اغلاق شمعه الساعه فوق او تحت المستوى بعد 20 الى 25 نقطه
وقد انقدني في صفقتين و خدعني في صفقتين هههههههههطبعا ايضا احاول اعتماد الاستوب الخاص بك و عو اغلاق شمعه الفريم الاكبو ايضا من قرائتي لبعض الاستراتيجيات التي تغلق الصفقه بمجرد اغلاق شمعه سا فوق المستوى بعدد كبير من النقاط بدل انتظار ضرب الوقفحاليا احاول القيام بخربشات هنا و هناك
و ان شاء الله و بتوفيقه و العمل بنصائحك
احاول الوصول الى طريقه مرضيه للاستوب لانه هو المفتاح للربح

zizo199
03-22-2016, 21:25
تقبل مروري

justsmile
03-23-2016, 01:59
----

اخي الستوب لووز يجب استخدامه بحكمة .. يحدد عند فتح الصفقة مع التيك بروفيت .. لاننا لا نضمن رجوع السعر .. فحتى لا نفقد حسابنا نستخدمه//

ali20
03-23-2016, 05:01
انا مش مؤيد الاستوب لوز اكيد الاستوب لوز بيكون له تاثير قوى جدا على الخسارة
اول ى بسبب الخسارة هو الاسوب لوز اكيد التاجر لو ترك الصقات بون استوب لوز لن يسر وسوف يكسب الصفقت

mohamed63
03-23-2016, 08:17
السلام عليكم اخي الكريم
الستوب لوز ضروري جد بسبب قطع الكهرباء او قطع الانترنت و ايضا يحميك من الخساره برأس مالك كله و لكن لو واثق في تحليلك . الله يوفق الجميع

ahmed abdelatif
03-23-2016, 08:47
السلالم عليك اخى الكريم الفاضل ورحمه الله عليك وربكاته

إنا شخصيا استعمل التحليل الأساسي باختيار الشركات وبعد اختياري للشركات المناسبة أقوم باستعمال وسائل ‏التحليل الفني لمعرفة حركة السهم ومراقبة سلوكه.‏

وبهذه الطريقة كان وضعي في السوق ممتاز والحمد لله ولم أتعرض خلال مدة ممارسة هذه الطريقة التي امتدت ‏إلى سنوات إلى خسائر تذكر (وان حدثت وبسبب استعمالي أسلوب تنويع المحفظة وهو من أساليب التحليل ‏الأساسي فان بعض القطاعات توازن الانخفاض بارتفاعها)‏.
التحليل الأساسي يعتمد على الأمور التالية‏

الظروف الاقتصادية
ظروف الصناعة
ظروف الشركة

وذلك من اجل تحديد سعر السهم الحقيقي الذي ينبغي إن يباع به السهم ولقد سبق شرح هذه الأمور في مواضيع ‏أخرى في هذا المنتدى.‏

إما التحليل الفني ‏

فهو لا يعني بتحديد السعر الحقيقي للسهم فهو لا يهتم بتجميع أو تحليل أي بيانات أو معلومات متاحة (مثل ‏الأخبار الاقتصادية وغيرها ) ذلك لأنه ينصرف في الأساس إلى تتبع حركة الأسعار في الماضي على أمل ‏اكتشاف نمط لتلك الحركة يمكن منه تحديد التوقيت السليم للقرار الاستثماري فحركة الأسعار في الماضي تعد ‏مؤشرا يعتمد عليه في التنبؤ بحركتها في المستقبل.‏

تقبل مكروري

lebouziramzinio
03-23-2016, 10:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل ﺍﻻﺳﺘﻮﺏ ﻟﻮﺯ ﻧﻘﻄﺔ ﻣﻬﻤﺔ ﺟﺪﺍ ﻓﻰ
ﺣﺴﺎﺑﻚ ﺑﺘﻘﺪﺭ ﺑﻴﻬﺎ ﺗﺤﺪﺩ ﺳﻌﺮ ﺍﻟﺒﻴﻊ ﻭﻟﻜﻦ ﺍﺧﻰ
ﺍﻟﻜﺴﺐ ﺍﻟﻘﻠﻴﻞ ﺍﻓﻀﻞ

dhmo
03-23-2016, 11:36
السلام عليكم اخي الكريم
الستوب لوز ضروري جد بسبب قطع الكهرباء او قطع الانترنت و ايضا يحميك من الخساره برأس مالك كله و لكن لو واثق في تحليلك . الله يوفق الجميع

المهم اساسا اخي تحديد النقاط نفسها ولازم المتاجر هنا يكون حريص على اختيار نقاط استوب قويه علشان يتجنب عكس السعر عيله كتير والتمرجن لازم نتقبل
الخساره بالاستوب افضل من المارجن

aissahd
03-23-2016, 12:03

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربييجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

Baligh
03-23-2016, 13:58
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
يستعمل لي حمايه الحساب لو السعر عكس الصفقه
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري :)

mhmd.hmdy
03-23-2016, 14:23
لان امر وقف الخساره هو صمام الامان لحسابك ومن اهم مميزاته
انك ممن تحركه الوقف المتحرك وتامن عالربح كمان الى كسبته وتسيب الصفقه تكمل بعد كده

neversi3
03-24-2016, 22:48
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

latraaa
03-24-2016, 23:25
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على التفسير الدي قدمته و الدي أتمنى ان يستفيد منه الإخوة الكرام إنشاء الله، مشكور أخي الكيرم على الموضوع و نراك إن شا ءالله في واضيع أخرى

ملاك الروح
03-25-2016, 01:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ان امر الحد من الخسارة (الاستوب) مهم للغاية وهو من اهم ادوات ادرة راس المال وانا انصح به كاداة مهمة لإدارة راس المال بالشكل الصحيح
اتمنى لك التوفيق

messaoud43
03-25-2016, 12:16
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

ynwa1892
03-25-2016, 21:19
السلام اخي انا ارى اهم مؤشر موضوع في المنصة الميتاتريدر هو الستو لوز فهو يحميك من تقلبات السوق وضياع راس مال كله
وفقك الله

forexdz
03-25-2016, 21:32
الستوب لوز وسيلة تادفع بها عن نفسك ضد المارجن اكيد فهو يحافظ على حسابك من المارجن
واكيد الستوب لوز ضمان فعلي لهاذا يحميك من ان تخسر القليل ولا تخسر كل حسابك

abdalla1
03-25-2016, 21:36
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
مضوعك هام اخى الفاضل

hussein.nu
03-25-2016, 21:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أصدقائي الأعزاء

استخدام الستوب لوسس لكي لا تصل إلى مرحلة الإفلاس
بحيث يكون الهامش الحر بالسالب و بعدها يمكن ان يفشل حسابك

Mohamed Mounir Mahmoud
03-25-2016, 21:40
السلام عليـكم ورحمة الله وبركـاتــه اخـى الكـريــم................
اشكرك علي هذا الموضوع الشيّـق واتمني لك النجـاح والتوفيــق...................
جزاك الله خــيـراً وتقـبل مُروري :) :) :) :)

The_Kuzaki
03-25-2016, 22:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اذا لم تستعملهاما فتاكد انه سياتي يوم و لن تجد في حسابكط شيء من المال و سيتمرجن الحساب ههه
اسال الله الي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

justsmile
03-25-2016, 23:21
طيب // مساء الخير ااخي الستوب لووز يجب استخدامه بحكمة
.. يحدد عند فتح الصفقة مع التيك بروفيت .. لاننا لا نضمن رجوع السعر .. فحتى لا نفقد حسابنا نستخدمه ::

مبتدئ و لكن...
03-25-2016, 23:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

neversi4
03-26-2016, 19:32
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ahmed5
04-29-2016, 17:48
اخى الاستوب لوز نقطة مهمة جدا فى حسابك بتقدر بيها تحدد سعر البيع ولكن اخى الكسب القليل افضل

latraaa
04-29-2016, 18:24
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و اقول لك أن وقف الخسارة هو من بين أدوات العمل التي لابد من الحدر منها إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

dali riadh
04-29-2016, 18:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق جزاك الله كل خير

متداول خسران
04-29-2016, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم
موضوع جميل مشكور على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها بخصوص دواعي استخدام الستوب لوز و اتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج الطيبة إن اء الله، مشكور اخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إنشاء الله

hosam1982
04-29-2016, 19:27
السلام عليكم
وقف الخسارة . من اسمه فقط يجعلك لا تستغني عنه ابدا
عندما تعرف اخي ان بدون وقف الخسارة قد تصل الخسارة الى حد لا يمكن تعويضها وقد تصل الى تصفير الحساب
وقف الخسارة امر لا بد منه وبما ان الخسارة امر حتمي اذن لا بد لنا كمتداوليين تحديد الخسارة المقبولة في كل صفقة هذا ما يسمى التداول الذكي اذ تعطي لك ادارة رأس المال السليمة الكثير من الفرص لتعويض الخسارة

akram bahnsawi
05-28-2016, 08:54
الشكر الخالص لجميع اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و التى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و لكم خالص الشكر

nonam
06-21-2016, 17:38
السلام عليكم .... من المهم جدا التعامل مع وقف الخسارة وخصوصا لو كان التعامل مع التداول بيكون علي عكس الاتجاة ومن المهم ان يكون التعامل مع الادوات الليفي التداول الاهم ومن المهم التيك كذلك منعا للطمع
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

latraaahr
06-21-2016, 17:54
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي لاقيم و على المعلومات الراقية القيمة التي تقدمت بها و التي اتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، مشكرو أخ يالكريم و بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

harimeche
06-21-2016, 18:22
الســـلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

أهلا أخـــــي من وجهة نضري لا يمكن لـــي ان اتجاهل

الستوب خصوصـــا في سوق العملات السبب الأول لأنني أتاجر

بالرافعة المالية والهوامش سواء كنت مع الإتجاه أو لا

iheb777
06-21-2016, 18:23
سم الله الرحمن الرحيم جزيل الشكر و التقدير اخي الكريم على هذه المعلومات الرئعة عن اهداف صندوق النقد الدولي بالتوفيق صديقي

medizem
06-21-2016, 18:25
بسم الله الرحمن الرحيم الاستوب لوز ده فعلا المنقذ انا بسميه كده لاني كنت بشتغل من غيره اول ماعرفت الفوركي !!
وكان الحساب بيتمرجن طبعا كنت موش بوضعه لاني كان بيبقى عندي امل ان الصفقة ترجع وتكسب لكن كانت بتتمرجن :)
ولسه باىء استخدمه من 3 شهور وفعلا شوفت المكسب على ايده !!

omarballouch
06-22-2016, 04:32
الستوب لوز هو من اهم ما يجب ان يعتمتده المتداول في تحديد وقف الخسائر
وبدونه قد يخسر المتداول كل راس ماله ، لدى فمن الضروري تحديده .

kaka25
06-22-2016, 19:32
من اجل لحفاظ على مكسب محقق

او حمايه الحساب لو السعر جرى فى عكس الصفقه هى مش محتاجه سؤال دى عوامل امامن فى الاتجاهين

algoddam
06-23-2016, 15:51
الذي يقول حسابت تمرجن اكيد انه لميضع ستوب لوز لصفقته ولو فعل لما وصل الرصيد الى الصفر
لان بعض المتداولين يرون ان ستوب لوز هو خسارة وانا اطمع في رجوع السعر ولكن هيهات ان يحدث ذلك اذا ابتعد السعر كثيرا

nadin22
06-23-2016, 16:36
وقف الخساره جزء مهم جدا لحماية حسابك ومش مع الصفقات اللى ضد الاتجاه فقط
مع كل الصفقات لانك متقدرش تكون موجود طول الوقت ادام الصفقات وممكن يحصل اى حدث مفاجئ

kymslye
06-24-2016, 16:29
ستوب لوز أهم شئ في لمتاجره وأعطيك متال قوي. البارح كان تصويت بريطانيا للبقاء أو لخروج من لإتحاد لإوربي، نتيجة التصوت خروج بريطانيا ونهيار عملتها ليصل مستويات كان فيها سنة 1978 يعني إدا لم تضع ستوب لوز مهما كان رأسمالك سيتمرجن

kemo salah
06-27-2016, 02:04
الاستوب لوس لابد منة لحماية المتداول من الاتهيار،المفاجىء و لا يقلل الاستوب لوس من شان
المتداول او يقلل من خبرتة و لكن هو نوع من انواع الحماية للمخاطر الفجاءية و الشكر،لكم اصحابى

شبه منحرف
06-27-2016, 08:31
انا استخدم الاستوب لوس لكى احمى حسابى من الخساره الكبيره وايضا الحركات السعريه الكبيره فيجب الاخذ فى الاعتبار ان الاستوب لوس اساس من اساسيات التداول

بروفسير العرب
06-27-2016, 11:34
سفضل دايما استخدام الاتوب لوز او وقف الخسارة حتى لا تتغير او تتحرك الازواج
سريعا ولا تقدر على التحكم بيها فتخسرك فى صفقاتك المفتوحه كثيرا لذالك يتم عمل وقف خسارة عند سعر جيد

magdi abdelazim
06-27-2016, 12:02
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الاستوب لوز اهم شئ للحفاظ على رأس مالك من الضياع
ويوجد بعض المتداولين لايستخدموا استوب لوز وذلك بسبب رأس مالهم الكبير

bakup28
06-27-2016, 12:10
السلام عليكم ورحمه الله
اسباب اولهم قطع التيار الكهربى او الانترنت ثانيا
ممكن السعر يقلب عليك وميرجعش ولازم ادارة رأس مال
للصفقات ومفيش ادارة من غير استوب اهم حاجة تعرف تحط الاستوب

creatorman1978
06-27-2016, 13:29
انا حسابى اتمرجن كتير ولاسباب كثيرة وكل مرة لسبب ... المهم استخدام الاستوب لوز دا هام جدا ولكن يجب ان يكون معاه استراتيجية قوية حتى لا تتعرض كثيرا للخسارة وبالتالى خسارة حسابك تدريجيا

Mohamed diean
06-27-2016, 14:01
Thanks it is very beautiful

lionardodicaprio940
06-27-2016, 14:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
يا اخي ان لم يكن لديك الوقت الكافي للجلوس امام شاشة التلفاز كل ماعليك
فعله هواستعمال الستوب لوز
وهوخطوة مهمة جدا في الفوركس

ayoubdz41
06-27-2016, 15:07
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الستوب لوز هو من اهم ما يجب ان يعتمتده المتداول في تحديد وقف الخسائر
وبدونه قد يخسر المتداول كل راس ماله

samieh
07-29-2016, 02:11
اسلوب متاجرة غريب يا اخى وانا مش معاك فى هذا الكلام الاستوب ضرورى جدا سواء دخلت فى اتجاه الترند او عكسه عامة كل واحد وحسب خبرته

mohamed shabana 26
07-29-2016, 06:23
فعلاً اخى الكريم الستوب لوز.. هو من أهم الاشياء التي يجب على المتداول معرفتها
اذا لم تضعه فى الصفقه سوف يكون الحساب معرض انه يتمرجن
بالتوفيق ان شاء الله في القادم

magid01
07-29-2016, 11:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا استخدم استراتجية الهيدج و هذه الاستراتجية تتطلب ان تستخدم الستوب لوز لتنهي الصفقة بخسارة عند انتهاء الصفقة الثانية بربح فلذلك انا استخدمه تقبل مروري

michael1
07-29-2016, 12:08
اهمية الاستوب لوز اخى العزيز عندى انه لو انا داخل على صفقه بلوت عالى يجب عليا
ان يكون الاستوب موجود لامرين الامر الاول هو عدم مرجنتى
الامر الثانى هو ان نفسيتى تكون مرتاحة لو ضرب الاستوب

ahmed2521983
07-29-2016, 12:29
الاستوب لوز لازم العمل بيه لحماية الحساب من التمرجن انا شخصياً تمرجن حسابى لأنى لم أكن استخدم استوب لوز ولكني عدت وفى بعض الصفقات حتى الأن لا استخدمة لانه يمكن تفادى الخسارة لو الانعكاس قليل فممكن الصفقة تعكس معاك وتضرب استوب وتخسر نقاط ولكن من نقطة استوب لوز تعكس وتربح وتقول ياريتنى ما حطيت استوب لوز هههههههه

midouknight
07-29-2016, 12:46
أخي الغالي الموتجر الناجح هو ذلك المتاجر
الذي يستطيع حماية راس المال كذلك الذي يتبع
إدارة راس مال صارمة وواقف الخسارة هي من أهم الوسائل ل حماية
الحساب أوقات التذبذب الكبير

aklm14
07-29-2016, 12:50
ستوب لوس أو وقف الخسارة

سيف ذو حدين

يا يخسرك يا يشيل مالك

كلها نفس الشئ لماذا

هل هناك أحد ركز في هذا الإسم "وقف الخسارة"

ماذا يعني ؟

إنه يعني أن هناك خسارة في الأساس وتم إيقافها والحد منها

أو بالأصح وضع هذه الخسارة في حسابك

فوزي
07-29-2016, 12:53
انت تسال وتقول انتو ليه بتستخدمو ستوب لوس / وقف خساره ؟
اخى الكريم استخدام ستوب لوس / وقف خساره
حتى لا تفقد الرصيد

demo1
07-29-2016, 13:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته جزاكم وجازانا كل خير أما بعد ...

أخي إيقاف الخسارة هو إيقاف النزيف أي عندما تسقط سقوط مدوي فنهى تنقذك من الخسارة الكبيرة

__________________________________________________ _____________________________________

بسم الله الرحمن الرحيم
وقل ربى زدنى علما
صدق الله العظيم

ziko7
07-29-2016, 13:17
الستوب لوز شيء اساسي في تجارة الفوركس لان بدونه تمرجنت كثير من حساباتي فهذه 4 مرة أخسر الحسابيبقى الإللتزام بسياسة راس المال هو الأهم
بالتوفيق

hossam elessawy
07-29-2016, 13:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا احب ان اشكرك على هذا الموضوع القيم والجميل
انا اتفق معا اخى حينما قال لك الاستوب لوس هو المنقذ لانه من الممكن ان تكون
هنالك صفقات لابد من استخدامه فيها والا سوف تجد نفسك خاسر خسارة كبيرة
ومن الممكن ان يكون الاستوب لوس سب كبير فى مكسبك جدا وقليل مايكون العكس لان
استخدامه على حسب رغبة من اى انت الى بتحدد ممكن تكسب ولا لا

Bilel daraji
07-29-2016, 15:29
السلام عليكم ورحمة الله
طبعا اخي الستوب لوز مهم للحفاظ على رأس مالك لأن السعر ممكن يعكس و لا يعاود الصعود و يتمرجن حسابك
و ادارة رأس المال من اه*م الاشياء
تقبلوا مروري

ابوفؤاد
07-29-2016, 15:31
الاستوب لوز مهم لماذا م اغلب الحسابات التى يتم التاجره عليها لهى حسابات قليله الى حد ما و بالتالى ليس من اسهل ان تضمن ان السعر ربما يعود و ان اجعل الاستوب دائما مقدار نصف ما اكن رابح لكى ىلا لخسر ك المال

reyad george
07-29-2016, 15:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الستوب لز له أهمية فائقة و جلية في المتاجرة! فهو قد يحميك من الخسارة المفتوحه فانت تحدد نسبة خسارتك بيدك يا اخى

forexaly5
07-29-2016, 15:45
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز
ستوب لوز أو الخسارة باللغة العربية هو مفتاح النجاح في الفوركس فهو يمكن لك من حمياة رأسمالك بشكل كامل من الضياع بالتوفيق للجميع

عادل زرواق
07-29-2016, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله
اخي انا لاعرف كيف استعمل هذا النضام ارجوك تشرحو
او تحط فيديو له وشكرا

aklm14
07-29-2016, 15:49
buy stop شراء معلق بسعر اعلى من السعر الحالي

sell stop :بيع معلق بسعر اقل من السعر الحالي

mido elshabrawy
07-29-2016, 15:53
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الفاضل بالفعل انا اقوم باستخدام الاستوب لوز لان رأس مالي صغير لا يستحمل المخاطره
و لانني في اغلب الاوقات اقوم بالتجليل و فتح الصفقات و اغلق الجهاز و اذهب لعملي
و وضع التيك بروفيت و الاستوب لوز و عندما اعود اري الي اين وصل السعر
تقبل مروريو بالتوفيق للجميع ان شاء الله

golden19920
07-29-2016, 15:56
اخي عليك ان تفهم شيءا دون الستوبلوز يمكنك ان تخصر حسابك بالكامل فان انعكس السوق عليك ستخصر كل حسابك في ظل لحظة لكن الستوبلوس يحميك باقاف الصفقة عند مستوة محدد

papicc
07-29-2016, 16:03
اضن ان الاستوبلوز عنده فائدة كبيرة ففي حالة انك لم تضعه و انقلب السوق عليك فانك حتما ستخسر الكتير من اموالك و قد يؤدي دالك في النهاية الى خسارة راسمالك اما ان وضعته على مستوى محدد فبالتالي ستخسر القليل على حساب كم ننقطة وضعت في الاستوب لوز
بارك الله فيك على هدا الموضوع

doaa sary
07-29-2016, 18:40
انا قعدت 3 سنين رفضاة ومش بستعملو
يا الصفقه تجيب الهدف
واكسب
يا الحساب يطير ويتحمل انعكاس لاخر دولار
بس حاليا بقيت استخدمو ومهم جداا

masry928
07-29-2016, 19:12
مش معنى انك بتكسب يعنى انك ماشى فى الاتجاه الصح ممكن يرتد السعر عليك فى اى لحظة
متسمعش كلام حد فى اى صفقه تدخلها الا الخبراء فقط ولكن اى حد لسه مبتدا متسمعهوش

Bilel daraji
07-30-2016, 01:42
السلام عليكم ورحمة الله
طيبعا الاستوب لوز مهم
فلو عكس عليك السعر يمكن ما يعاود الصعود
لهذا يجب ادارة رأس مالك بطريقة جيدة
تقبلوا مروري

النقراشى
07-30-2016, 01:51
الستوب لوز هو بمثابة تأمين للحساب ولكن إذا كنت قد قمت بالتحليل الجيد للزوج
فمن المؤكد أن الصفقة ستسير فى إتجاه الهدف وليس فى إتجاه الستوب لوز
تقبل تحياتى أخى بارك الله فيكم ننتظر جديدك

golden19920
07-30-2016, 01:56
اخي الحبيب هذا يعتبر اسلوب للحفاظ على رصيد حسابك اي انك تدخل صفقة وتضع لها وقف الخصارة مثلا عشرة في المائة من حسابك فان وصلت الصفقة لتلك النقطة تغلق لوحدها مش تاكل الرصيد كله