PDA

View Full Version : عاوز حل مع انستا

salmmami
02-03-2015, 17:17
ياجماعة انا مش عارف اعمل ايه مع انستا..بقالي فتره بتاجر معهم وفي اوقات كتير خاصة الاوقات الحساسة اللي بيتحدد فيها الربح والخسارة المنصه بتاعتهم بتجمد السعر ومبتنفذش اي امر
غير كده لمن تكون فيه فرص المنصه بتقفل وتبقا محظووظ لو اشتغلت لك في نص ساعة وقتها مبتفتحش الا على خسارة كبيرة او ربح مش مستاهل
فياليت اللي عندهم تجربه يفيدونا في المشكله دي..وشكرا

mrdark
02-04-2015, 00:44
ياجماعة انا مش عارف اعمل ايه مع انستا..بقالي فتره بتاجر معهم وفي اوقات كتير خاصة الاوقات الحساسة اللي بيتحدد فيها الربح والخسارة المنصه بتاعتهم بتجمد السعر ومبتنفذش اي امر
غير كده لمن تكون فيه فرص المنصه بتقفل وتبقا محظووظ لو اشتغلت لك في نص ساعة وقتها مبتفتحش الا على خسارة كبيرة او ربح مش مستاهل

أخي الكريم المشكلة راح تكون فقط في خط الأنترنيت عندك

حلم
02-22-2015, 19:30
دى مش خسارة ده وقت اغلاق السوق وبعد كده بيفتح
لازم تختار الوقت المعين والمناسب لفتح الصفقات مش اى وقت تتاجر فيه ابدا

---------- Post added at 04:30 PM ---------- Previous post was at 04:19 PM ----------

لا خط الانترنت مفيهوشمشكلة لان اساسا المنصة لا تحتاج
الى سرعة كبيرة لكى تعمل فربما تحتاج الى بعض الكيلو بات لكى تعمل فقط

gehad87
02-23-2015, 23:28
والله ممكن تكون مشكلة سيرفر ان السيرفر مش تمام
انا كننت في السيرفر الاسيوي بشوف المشكلة دي
علشان كده بنقول قبل ما تفتح حساب اتاكد انت عاوز تفتحه على اي سيرفر

ayoubharrab1
04-11-2015, 19:20
تجميد الأكواد موجود بالفعل
قال حسين الشربينى، العضو المنتدب بقطاع السمسرة بشركة فاروس القابضة للاستثمارات المالية، إن فكرة إلزام الصناديق المصرية والأجنبية والشركات ذات الغرض الخاص بتقديم قائمة معتمدة بأسماء حملة الوثائق المالكين لنسبة %10 فأكثر ونسبة الملكية لكل منهم وجنسياتهم- قد تكون سهلة التطبيق بالنسبة للصناديق المغلقة، مقارنة بالمفتوحة التى تتغير ملكيتها باستمرار.

وأشار إلى أن وجود فترة توفيق أوضاع 3 أشهر حتى نهاية يونيو المقبل مناسب نظريًّا وكاف لإنهاء الجهات التى يشملها القرار لإجراءاتها، لافتًا إلى أن الأمر سيتحدد عند التطبيق.

وتساءل الشربينى عن الجهة التى تقع على عاتقها المسئولية إذا كانت المعلومات بشأن الملكيات غير الدقيقة، مشيرًا إلى أن شركات الوساطة يجب ألا تتحمل تلك المسئولية، وإنما تكون على العميل أو الشركة نفسها.

وعلى صعيد تجميد الأكواد قال العضو المنتدب بقطاع السمسرة بشركة فاروس القابضة للاستثمارات المالية، إن البورصة كانت تقوم بالفعل بإيقاف أو تجميد أكواد العملاء غير المستوفاة بياناتهم، لحين إخطارها بالمعلومات المطلوبة، متسائلا عن الجديد فى ذلك القرار.

وأشار إلى أن فكرة تجميد الأكواد سليمة من ناحية ضرورة إطلاع البورصة على بيانات العملاء، لكن فى بعض الحالات خاصة الأفراد وليس المؤسسات تكون المعلومات المطلوبة غير جوهرية بشكل يستدعى تجميد الكود مثل تجديد بطاقة الرقم القومى، متابعًا: شخصية المتعامل لن تتغير على سبيل المثال إذا لم يجدد بطاقته الشخصية، إلى جانب تفادى التوسع فى الأسباب التى يشملها قرار التجميد.

الحوار المجتمعى مطلوب فى تلك القرارات

وقال خالد أبوهيف، العضو المنتدب بشركة الملتقى العربى للاستثمارات، إن فكرة الإفصاح عن كبار الملاك بصناديق الاستثمار والشركات غير المقيدة- جيدة، لكن الأفضل حصول البورصة على تلك البيانات من خلال هيئة الاستثمار التى تمتلك هياكل ملكية الشركات غير المقيدة و»مصر المقاصة»؛ لأن لديها قاعدة بيانات بتعاملات الصناديق.

وأضاف أن ربط أنظمة البورصة بتلك الكيانات أمر مهم وسيوفر وقتًا وجهدًا، متابعًا أن البورصة لديها أنظمة قوية تمكنها من ذلك.

وأشار إلى أن إلزام الصناديق نفسها بالإفصاح عن الملكيات التى تصل إلى %10 قد يكون أمرًا غير يسير للصناديق المفتوحة التى تتغير مساهمات المستثمرين بها بشكل يومى أو أسبوعى.

وأوضح أبوهيف أنه لا يمكن الجزم بأن فترة توفيق الأوضاع كافية أو غير كافية، لافتًا إلى أن الأمر برمَّته كان يجب أن يخضع أولا للحوار المجتمعى قبل إقراره؛ للوقوف على الآلية الفضلى والفترة المناسبة لتوفيق أوضاع الصناديق والشركات مع القرار.

وفيما يخص جواز إيقاف أكواد المتعاملين المخالفين لقواعد التعامل فى سوق الأوراق المالية وفقًا لضوابط تعتمدها الهيئة، قال العضو المنتدب بشركة الملتقى العربى للاستثمارات إن ردع المخالفين خطوة جيدة، لكنه أشار إلى أهمية ألا تكون المسئولية على شركة السمسرة التى تقوم بإدخال بيانات العميل وإنما يجب أن تقع على عاتق العميل أو الشركة نفسها بعيدًا عن السمسرة.
اللهم ارحم ابي واغفر له وبارك لي في عمر امي و صحتها ولا تحرمني بhtjytkukdtethrghjuysdgjmporzaqwshtjn,llyh

ahmedibrahim258259
04-26-2015, 18:36
بسم الله الرحمن الرحيم انا موش حصل معايا الموضوع ده انا بقالي سنتين وعمر المنصة ماتجمدت ابدا وشغالة في اي وقت
تقبل مروري

samieh
05-14-2015, 13:41
السلام عليكم
مشكلة تعليق المنصات موجودة فى اى شركة اخى الكريم
غير السيرفر وجرب لان انا بعمل كدة اواعمل rescan
وان شاء الله المشكلة تتحل

osama147
05-15-2015, 15:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اعتقد انه المشكلة فى الانترنت مش فى الشركة تاكد من الانترنت الخاص بك ممكن يكون بفصل وبرجع من غير ماتحس حاول تفتح البرنامج على جهاز اخر وجرب
تقبل مروري

ilyes chaieb
05-16-2015, 08:03
في الحقيقة انا لا اواجه مثل هذه الكشكلةفالمنصة الانتعمل معى بشكل عادي و طيبعي جدااا ربما حضرتك النت عندك ضعيف حاول ان تتثبت من هذه النقطة

doola2020
05-16-2015, 14:42
نعم اخي فهذه المشاكل واجهتني وتواجهني كثير وخاصة عندما اكون فاتح حساب ايداع وليس بونص فحسابات البونص كلها لا توجد فيها مشكلة الا غلق الحسابات فقط

hager omar
05-17-2015, 20:36
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت اتمني ان افيدك ولكن ليس لدي معلومات عن هذا الموضوع واتمني من الاعضاء الكرام اصحاب الخبرات ان يفيدك

تحياتي لك

جابر1979
05-17-2015, 20:48
-السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
و انا داءما ما يحدث نفس المشكل معي فاضطررت الى تحميل الميتاتريدر و فتح الحساب الخاص بالشركة عليه و لم أعد أواجه تلك الانقطاعات

big.pharaoh
07-23-2015, 17:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. بصراحه انا المشكله دي مقابلتنيش .. بس في الغالب لو حصلت بتبقى مشاكل من النت نفسه حاول تشوف النت بتاعك اخباره ايه اكيد هو السبب

faisseli
07-26-2015, 17:19
للاسف ليس لدي ما اقدمه لك لمساعدتك في حل مشكلتك
بخصوص انستا ان شاء الله تلاقي الحل

zizo199
02-20-2016, 20:52

The_Gahbaz
03-28-2016, 01:06
اعتقد ان مش مشكله زي دي ممكن تكون من عندك انت فقط لان لو مشكله زي دي موجوده بشكل عام الشركه ممكن تقفل تاني يوم بسبب الشكاوي اللي هتيجي عليها
ده غير اني بستخدم المنصه بقالي فتر وهي شغاله معايا زي الفل مفيهاش اي مشاكل

omaryat2
03-28-2016, 19:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي فعلا مثل هذه المشاكل تتواجد في المنصة و لكن على العموم الأمر يتعلق أيضا بسرعة النت لديك و أيضا بسرعة الحاسوب لديك
و على كل نتمنى تطير منصة أفضل من الشركة

sahar1046
03-28-2016, 19:23

شوف هقولك حاجه تريحك بسرعه لو انت بتستخدم تي اداتا يبقي شركه زباله جدا وبتعلق في النت وبتيقي الحاله زفت حصلت معيا قبل كده بس في منصه شركه تانيه لحد ما نزلت 4 منصات لشركات فوركس محترمه وراقبتهم لقيتهم كلهم بيقفو فا اشتريت فلاشه فودافون ومن وقتها وانا علي النت صدقني العيب في النت

taherup
03-28-2016, 20:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الشرح
الرائع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

joker7diaa
03-28-2016, 20:32

ممكن تكون المشكلة فعلاً في ضعف الانترنت او الانترنت عندك بفصل كتير
لانه انا شغال على المنصة الى اربع سنين ولا توجد بها اي مشاكل

karinho1991
04-22-2016, 21:43

ابوفؤاد
04-22-2016, 22:17
ككل الشركات لديعا من لسسلبيات و الايجابيات و لكن مشكله لمنصه انا تعاملت مع اكثر من شركه و تجد ان الامر فعلا يتغير و تبدء مسوء المنصه معاك و الحاجه التانيه احنا نعمل مع ماركت ميكر صديقى يعنى الامر م المنصه لمنصه

ahmedyosri73
04-23-2016, 05:40
السلام عليكم وا رحمة الله وا بركاتة
اخى الكريم ممكن تكون المشكلة فى ضعف الانترنت عندك
او السرفير اختار السيرفر الاروبى بهو جيد جدا بالتوفيق لك انشاء الله .

midou277
04-23-2016, 08:22
السلام عليك و رحمة الله و بركاته.........
يمكن ان تكون المشكلة في بطئ الانترنت يا اخي الكريم او بطئ الجهاز عندك والله اعلم..............
اتمنى لك التوفيق..........

بروفسير العرب
05-11-2017, 20:38
انيستا مبتعملش الحركه دى خالص ممكن تراجع قوة الشبه الانترنت
بتاعك الاول علشان ممكن العيب يكون من الانترنت وبعدان ان لسه متحلتش راسل الدعم افضل

ahmedyosri73
05-12-2017, 11:47
السلام عليكم وا رحمة الله وابركاتة
اخى الكريم ممكن تكون المشكلة من عندك من الانترنت او من السرفير افضل سرفير يو كا
خفيف جداا .

Gehad Anwar
04-15-2018, 18:02
االموضوع ده كان زمان دلوئتي الموضوع مختلف تماما والمنصة سرعتها جيدة
كمان انا كنت بواجه المشكلة دي زمان ومع الاتصال اللاسلكي
غير كدا ما انصحكش بالدخول على الاخبار حط تحليلك من بدري واعمل حساب الخبر وحلله صح
واشتغل فيني في مالي هتلاقي الدنيا حلوة باذن الله

zndo910
05-11-2018, 21:10
معظم المتداولين ولاسيما المبتدئين يفزعون أو يبالغون في ردة فعلهم عند أول بادرة تغير في اتجاه حركة الصفقة إلى أسفل، وهذه المشكلة تظهر بشكل أوضح في التداول الحقيقي عن التداول التجريبي نظرا لاختلاف ردود الأفعال فيما بينهم، إلا أنها مشكلة ومن الضروري التصدي لها والبحث لها عن حل مناسب.

3ar3ar
06-03-2018, 23:14
اخى الفاضل المشكله دى موجودة فى كل الشركات تقريبا وعلشان
تتأكد ادخل على اى شركةتانية هتلاقى معظم المنصات بتعلق فى اوقات الاخبار تحديدا
عادى ممكن تقفل المنصة وتفتحها تانى وان شاء الله تتحل مشاكلك
وكل عام وانتم بخير

eslam-gad
06-04-2018, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحية طيبة
نشكر لكم مجهودكم الراءع وشرحكم المميز ومعلوماتكم المفيدة والقيمة ونرجو منكم المزيد لكي نتعلم منكم ونستفيد من خبراتكم ولكم مني جزيل الشكر
والله المستعان
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته