PDA

View Full Version : فى بدايه شغل الفوركس؟

Pages : [1] 2

egyptian200100
02-03-2015, 18:43
فى بدايه تعاملى فى الفوركس سؤال حيرنى كثيرا
انا عندما افتح حساب فى شركة فوركس افتحه بالدولار
فلى الحق ان اشترى او ابيع الدولار
ولى الحق فى شراء اى عمله اخرى بالدولار
ولكن السوؤال هنا
كيف ابيع مثلا الين وانا ليس معى فى حسابى ين
او ابيع استرلينى وانا ليس فى حسابى استرلينى
ارجو الافادة

ahmedibrahim258259
02-15-2015, 19:33
بسم الله الرحمن الرحيم السؤال ده كان محيرني انا كمان لغاية لما عرفت ان الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي
تقبل مروري

a7med84
02-16-2015, 23:20
انت بتحول عمله وده بيكن اتومايك من خلال الحسابات اللى بتكون

لها اتصال مع بنوك فى التحويل بالسعر الحالى لاى عمله وده السوق الله المستعان

azerty
02-16-2015, 23:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي اغلب شركات الوساطة تتعامل بالدولار او الاوروا في عمليات الايداع والسحب
عندما تعبئ حسابك براس مال سواء بالاورو او الدولار فانت مؤهل للقيام ببيع وشراء اي زوج تريد
حتى وان لم يكن احد طرفيه اليوروا او الدولار. فارباحك تحدد بعدد التقاط المكتسبة من الصفقة والتي تظهربالعملة التي اودعت بها
بالتوفيق

sherouk88
02-17-2015, 10:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

mody555
02-17-2015, 10:49
تحرّكات الأسعار القائمة بما أنّ الشمعة الزرقاء الطويلة هي في صدد توليد زخم صعودي جديد للأسعار. ولكي تعتبر الشمعة بمثابة

ppttss
02-17-2015, 10:53
لابد وان تتعلم لانك لا تعرف الكثير عن الفوركس

لو انت غير قادر على تعليم الفوركس عليك بان

تبدء ان تتاجر بطريقة صحيحة الافضل انت تتعلم جيدا

faroukbadr8051
02-17-2015, 11:18
الامور عاديه تقوم اليه جربها على الديمو سترى كيف تسير الامور تلقائيه جد را سمالك يتحرك مع اى عمله حسب رغباتك ويتالق المجال كبير ومميز جدا الاهم التعلم المميز فى المجال

retared10
02-17-2015, 11:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
هذا دور شركة الوساطة يا اخي ليس دورك انت
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

mody555
02-17-2015, 12:47
زوجًا يتّبع اتّجاهًا قويًّا ويختبر تحرّكات ناهزت 366 نقطة أساسية في الشهرين الماضيين. وعلى الرغم من الإصدارات الاقتصادية

doola2020
02-17-2015, 20:48
أخي الكريم الموضوع أبسط بذلك بكثير فلو قمت بشراء اليورو دولار مثلا فأنت هنا قد الدولار مقابل بيعك لليورو والعكس في حالة البيع

adel2525
02-17-2015, 20:50
الامور تلقائيه جد را سمالك يتحرك مع اى عمله حسب رغباتك ويتالق المجال كبير ومميز جدا الاهم التعلم المميز فى المجال
تقبل مروري

ilyes chaieb
02-22-2015, 10:09
اخى الكريم احنا في سوق الفوركس نعمل وفق ازواج بمجرد حضرتك تدخل شراء في المقابل انت بعت العملة الاخرى و العكس صحيح

hamedhaged2016
02-22-2015, 12:56
الحوار بسيط جدا ويكون الى مع نفسه العمل بيستمر انتا بتودع بالدولار بس وعموما خش على المنتدى التعليمى واعرف كل شئ وافهم المجال صح المهم تتعلم وتصبر وتتالق فى المجال

sherouk88
02-22-2015, 16:25
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
كنت اتمنى انى افيدك و لكنى جديدة فى الفوركس اتمنى ان تجد الافادة عند باقى الاعضاء وبالتوفيق لك و للجميع تقبل ودى و عبير ردى فى أمان الله

adkins
02-23-2015, 00:16
هو الذهب بالفعل السلعة الاستراتيجية الاولى فى العالم بعيدا عن الاوراق النقدية وخصوصا فى ظل الازمات المتوالية للاقتصاد العالمى
لان الذهب يعتبر الملاذ الامن الاول لكل دول العالم لانة لايفقد كثيرا من قيمتة

Wassa04
02-23-2015, 05:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا اخي الكريم ذلك عملات تتاجر عليها
و لا تاخذها و الدولار هو عملة حسابك فقط

Audy1
02-23-2015, 05:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم ان الفوركس يتعامل بادولار ويمكن من خلاله الشراء او البيع بنفس العمله اوالتغير والتعامل بعمله اخرى وشكرا

mooor
02-23-2015, 06:29
اخي العزيز انت تقوم علي تبادل العملات فلا يوجد اي روابط انت تقوم بشراء سهم بي 1 دولار مثلا اين كان زوج العملات
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

mohammedali88874
02-23-2015, 07:15
لا يا صديقنا العزيز تستطيع ان تبيع وتشترى اي عملة تشاء فى الفوركس ولا يشترط امتلاكك لها
فمثلا لو حسابك بالدولار واردت شراء الين فان ذلك ممكن

AlaaEldien Ahmed
02-23-2015, 07:20
السؤال ده كان محيرني انا كمان لغاية لما عرفت ان الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري.

hmadnah1998
02-23-2015, 07:22
وبالتوفيق لك وللجميع

adkins
02-23-2015, 23:36
السلام عليكم اخي الكريم هناك العديد والكثير من شركات الوساطه فمنها ما هو صادق ويعمل حسب النظم والقوانين العالميه ومنها تكون وهميه وغير صادقه وانا شخصيا انصحك بالتعامل مع شركه انستا فوركس الذي يتعاقد معها منتدانا الرائع فمن واقع تجربتي ارى انها شركه عريقه وتقدم جميع الخدمات التي تريدها

lBiBil
02-23-2015, 23:45
بسم الله الرحمان الرحيم
انت اخي الكريم يعن مش فاه الفوركس كيف شغال خلي تتابع فيدوهات تعلميية سواء هنا او على اليوتوبب وراح تعرف كل شء عنه

مامون سباعنة
02-24-2015, 00:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد
أخي العزيز اشكرك على مرورك الرائع اخي العزيز كل ما عليك هو ان تختاار الزووج الذي تريد العمل عليه وتلقاائيا تتم عملية التحويل ...
واتمنى لك التوفيق في تجارتك
تحياتي لك ولجميع اعضاء المنتدى ..... تحياتي

1 million
03-23-2015, 23:36
انت عندما تفتح حسابك بالدولار او اي عملة اخرى يمكنك التداول في السوق على اي زوج
لانك عندما تشتري اي تبيع يتم تحويل الدولار الى العملة التي ترغب في شرائها

Abdelhedi
03-23-2015, 23:54
باسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام علي اشرف المرسليم و اله و صحبه اجميعن اما بعد:
حقا ان الفوركس هي شركة ممتازة حقا و ارجو ان تستمتعو بها سلام

mawwalmammo
03-24-2015, 00:08
انت بمجرد ان تبيع الين معناهانه في تلك اللحظة التي بعت فيها الين قد اشتريت السين وبعته في نفس اللحة اي حولت الدولار
الى ين وهذا ما في وسعي ان اصل الى توضيح لكن على كل حال مادم انك تبيع وتشتري فلا حاجة لمعرفة ذلك

gold1
03-24-2015, 00:46
السلام عليكم اخواني الأعزاء و تحية طيبة
طبعا اخي الكريم يمكنك فتح صفقات علی اي زوج عملة بالدولار .
تقبلوا تحياتي و شكراً جزيلا للجميع

سارة محمد
04-12-2015, 03:54
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

طريق النجاح
04-12-2015, 04:01
بسم الله الرحمن الرحيم ..الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي.... الله يوفقنا يا اخي في هذا السوق....

Sofien
04-12-2015, 04:11
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، هنا يأتي دور شركات الوساطة فكلو ماعليك فعله هو تفتح

الصفقة وتتكفل الشركة بتغير عملتك ودخول بها الى سوق البورصة العالمية

تقبل مروري وسلام

user_66
04-12-2015, 04:34
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
اتمنى من الاعضاء افادتك
ويؤسفنى عدم افادتك لانى جديده فى هذا المجال
واتمنى التوفيق للجميع تقبل مرورى

taget
04-12-2015, 13:16
انا هرد على النقطه الاخيره
المقصود بالنقطه هو الحركه سواء صعود او هبوط
هى قيمتها مش لازم يكون سنت لان قيمتها بتتحدد وفقا للرافعه الماليه الى انت بتخترها

masry928
04-12-2015, 13:26
معظم الشركات تعطيك هامش صغير للدخول والبعض يعتقد أن هذه ميزةحسنة فهم يغرونك للدخول بعدد أكبر من العقود دفعة واحدة ليحصلوا على فائدة أكبر منك ، تذكر أنه عندما ينخفض المبلغ المتبقي من حسابك للاستخدام في الهامش إلى الصفر

asxqw
04-12-2015, 13:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةاغلب شركات الوساطة تتعامل بالدولار او الاوروا في عمليات الايداع والسحب عندما تعبئ حسابك براس مال سواء بالاورو او الدولار فانت مؤهل للقيام ببيع وشراء اي زوج تريد ويختبر تحرّكات ناهزت 366 نقطة أساسية في الشهرين الماضيين. وعلى الرغم من الإصدارات حتى وان لم يكن احد طرفيه اليوروا او الدولار. فارباحك تحدد بعدد التقاط المكتسبة من الصفقة والتي تظهربالعملة التي اودعت بها

---------- Post added at 11:51 AM ---------- Previous post was at 11:50 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و شركات الوساطة تتعامل بالدولار او الاوروا في عمليات الايداع والسحب عندما تعبئ حسابك براس مال سواء بالاورو او الدولار فانت مؤهل للقيام ببيع وشراء اي زوج تريد ويختبر تحرّكات لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Pierre
04-12-2015, 18:10
يتم غلق الأسواق كل جمعة ان شاء الله على تمام الساعة العاشرة بتوقيت غرينيتش و يتم
فتحها على حوالي الساعة العاشرة ليلا يوم الأحد بتوفيق غرينيتش ايضا
أتمنى لك حظ سعيد في المتاجرو عندك 5 ايام في الأسبوع ان شاء الله تستفيد منهاwwww

gannforex
04-12-2015, 20:52
أخي حسابك سيكون بالدولار إشتريأيعملة أتماتيك يتم تحويل
المبلغ لأي عملة تتاجر بهــــا هذا ما أعرفه يا أخي الفاضل وشكرا

حسين السيد
04-13-2015, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....... امنى للجميع التوفيق والنجاح فى هذا المجال المربح جدا

مجال الفوركس الذى غير مسار حياة الكثير من الناس

الذين بذلوا كل الجهد للوصول للمعلومات للافادة

أشكر الجميع على الافادة
و السلام عليكم

خيرالدين مهدي
04-13-2015, 22:33
ولكن السوؤال هنا
ارجو الافادةاااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااا
.................................................. .................................................. .................................................. ااااااااااااااااااااااااا االلللللللللللللللللللللل للللللللللللللللللللل

hamadaelbanna
04-13-2015, 22:59
شكرا اخي الكريم على تحليلك الجيد والمفيد اللهم اجعله في ميزان حسناتك تحياتي.
تقبل مرورى اخرى الكريم وجزاك الله خيرا

FullyActive
04-13-2015, 23:16
ولكن السوؤال هنا
ارجو الافادة

هذا دور شركة الوساطة كأنك داخل بنك لو معاك اى عملة تستطيع شراء اى عملة اخرى

طالما انت بتدفع السبريد امال انت فاكر احنا بندفع السبريد ليه مهو مقابل هذه الخدمات

sniper_2015
04-13-2015, 23:16
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

mohamed mosad
04-13-2015, 23:20
اعتقد ان البدايه تعتمد
على استراتيجيه عمل ناجحه
تساعدنا على تحقيق الربح
والالتزام الجيد هو ما يجعلنا نستطيع ان نصل الى تداول ناجح يحقق لنا كل ما نريد من ربح

ahmedtaher
04-23-2015, 20:19
السلام عليكم .... انا مش فاهم المسايل التفنية دي ولكن انت ممكن تتابع التعليقات والناس هتقوللك ان شاء الله
بالتوفيق ان شاء الله

Pierre
04-25-2015, 19:45
لسلام عليم ورحمة الله وبركاته
انا بدايتي مع الفوركس كانت عن طريق احد اصدقائي . هو الذي عرفني على الفوركس . وبعدها فتحت حساب في المنتدى وبداة اعمل مشاركات حتى تحول لي البونص الي حسابي . وانا عنها لم اكن اعرف ولا شي على الفوركس . ولاكن على الرغم من ذالك بدات اتداول بدون تحيلي ولا اي شيء فقط تقدير . حتى لا تمر 3 ايام وتمرجن حسابي الذي كان فيه 100 دولار . حتى الوقت الذي انا اكتب فيه هذه المشاركات تم تمرجن حساب ل 4 مرات متتاتبعة
ولاكن هذا ذالك الشهر تمكنة ولاول مرة في حياتي ان احقق ارباح من الانترنيت وهي 23 دولار . وتم تمرجن حسابي بعدها . هههه
ولاكن في هذا الشرهر اامل الي تحقيق ارباح كويسة انشالله
تحياتيww

sniper_2015
04-25-2015, 20:42
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

marwafawzy122
04-25-2015, 21:16
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

imadoxx
04-25-2015, 21:25
سلام عليكم و رحمة الله اخي كريم شركة وساطة هي من تتكلف بالامر عوض عنك اي هي من تحول عملة التي في حوزتك للعملة التي تود ان تتاجر بها بالتوفيق لك

bayoo73
04-25-2015, 21:35
اخي اغلب شركات الوساطة تتعامل بالدولار او الاوروا في عمليات الايداع والسحب
عندما تعبئ حسابك براس مال سواء بالاورو او الدولار فانت مؤهل للقيام ببيع وشراء اي زوج تريد
حتى وان لم يكن احد طرفيه اليوروا او الدولار. فارباحك تحدد بعدد التقاط المكتسبة من الصفقة والتي تظهربالعملة التي اودعت بها
بالتوفيق

chennana
04-25-2015, 22:05
اخي الكريم السبب في هذا ان العملة تحول اليا
و لكن عليك التعلم من جديد لانك مو فاهم شئ و انصحك بعدم بدء التداول حتى تتعلم

al-Mashhadani64
04-25-2015, 22:10
اخي هذه سهله جدا من خلال الشركه التي تعمل بها هي توفر لك هذه الخاصيه وتحول لك الدولار الى ين اوالى اي عمله اخرى ترغب بالتداول عليها وشكرا لك

haphop
04-25-2015, 22:10
السلام عليك ورحمه الله
عشان تستطيع ان تبيع او تككسب من الين فلابد ان تشتري اولا هذا العمله واتمني لك الربح انشاء الله
تقبل مروري

الاصيل
04-25-2015, 22:19
انت فى هذه الحال لا تبيع ين ولكن تشترى دولار مقابل الين فلو زاد الين معناه انك خسرت
اما اذا انخفض الين وهذا معناه ان الدولار ارتفع فى هذه الحال انت ربحت
الموضوع كله عباره عن كان اى زوج هو سلعه
تمنياتى للجميع بالتوفيق

adnan1969
04-25-2015, 22:36
اخي الكريم هنا دور الشركات انت تشتري باي عمله ودعت اذا كان دولار او يورو وهي تحول اتوتماتك الى ين او جنيه استرليني يعني التحويل فوري

ahmed mo
04-25-2015, 22:38
هى عمليات تحويل تم اتوماتيك حتى لو مش معاك ين فى المثال الخاصبك بس الشركه تفعلها وعلىحسب نتيجه اصفقه يخصم او يضاف الى رصيدك

katreenaziz
04-25-2015, 22:56
اخى الفاضل الشركة بتقوم بتحويل العملة تلقائيا دون تدخل منك دية فايدة شركة الوساطة بتدى امر للبنك بتغير العملة اتمنى لك التوفيق والنجاح

ShougySalout
04-25-2015, 22:58
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

moutanabbih mohammed
04-25-2015, 23:00
لمذا سمي بسوق تبادل العملات الاجنبية على هذا الاساس فانت تبيع عملة و تشتري مكانها عملة اخرى
وفقك الله وأثابك ونفع بك

Mohamed Morsy
04-28-2015, 14:09
معظم الشركات .. تعطيك هامش صغير للدخول والبعض يعتقد أن هذه ميزةحسنة فهم يغرونك للدخول بعدد أكبر من العقود دفعة واحدة ليحصلوا على فائدة
أكبر منك ، تذكـر أنه عندما ينخفض المبلغ المتبقي من حسابك للاستخدام في الهامش إلى الصفر
تحياتي ...

engaym
04-28-2015, 14:12
السلام عليكم اخى يجب ان يكون فى بداية الشغل فى الفوركس ان يكون على دراية كافية بحركات السعر وايضا طرق التداول ويجب النظر على وضع السعر وحركة الاسعار على الفريمات كيف تكون وايضا معرفة الترند العام اين اتجاة ومن ثم بعد معرفة هذة اللاشياء يمكن ان يفتح الصفقات وبالتوفيق

0664545421
04-28-2015, 14:34
يعني بكل بساطة انك إن قمت ببيعها بهذا السعر فإن خسارتك في المتاجرة بهذة السيارة ستكون 2000$. انها عملية واضحة يقوم الكثير بعملها يوميا ..ويمكنك أن تقوم بذلك أنت أيضا .

لكن مهلاً ..!!

faridd
04-28-2015, 16:25
خى الفاضل بالنسبة لخمس دقايق فهم ليسوا بالكثيرين بالنسبة لاى صفقة يعنى تقدر تشتغل اسكالبينج كمان كل اللى عليك انك تحلل صح وتحدد نقاط الدخول والخروج وان شاء الله تحقق ارباح جيدة والله الموفق

MAGDYABDO
04-28-2015, 18:38
انت تشترى الين بسعر الضدولار وحسابك بالدولار هو قيمه حسابك وليس دولارات حقيقه
بالتوفيق اخي

karim02
04-28-2015, 18:43
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
بصراحة المعنى والمضمون في هدا الموضوع جد مفهوم جزاك الله خيرا وأتمنى من جميع الأعظاء أن يشاركونا بمواضيعهم وأتمنى التوفيق للجميع

adele
04-29-2015, 00:02
بالطبع هذا شىء اكيد لان تجارة الفوركس تختلف عن اى مجال تجارة اخرى نمارسها فى حياتنا العادية وليس شرطا ان يكون
تاجر ناجح فى مجال ما ان يكون ناجح فى الفوركس ان العلم والخبرة والعمل المستمر مهمين جدا جداً للنجاح فى هذا المجال ...

Doodysamsom
04-29-2015, 00:17
عادى هتحسب العملة دى بالمبلغ بتاعها وتشوف سعرةا وسعر الدولار بالسوق.
او لو عاوز تحول الحساب بتاعك ممكن برضو؟

moustafaforex
04-29-2015, 00:27
بسم الله الرحمن الرحيم
السؤال ده كان محيرني انا كمان لغاية لما عرفت ان الفوركس
هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن

MAGDYABDO
04-29-2015, 19:24
بالتوفيق اخي

nizar hidouri
04-29-2015, 19:47
اخي بقالنسبة للحساب فتلك عملة تختارها لحسابك فقط و بالنسبة للمتاجرة يمكنك المتاجرة بما تريد
و ارجوا من الله ان يرزقنا خير الدنيا و الاخرة
و ان يجعل النجاح حليفا لنا

haphop
04-29-2015, 19:51
السلام عليكم ورحمه الله
انت عندما تشتري او تبيع الدولار تستطيع ان تشتري مكانه ين وهكذا مع اي عمله الامر سهل وواضح

MAGDYABDO
04-30-2015, 22:55
بالتوفيق اخي

hamdochi
05-23-2015, 15:50
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد ان هناك العديد والكثير من شركات الوساطه فمنها ما هو صادق ويعمل حسب النظم والقوانين
العالميه ومنها تكون وهميه وغير صادقه وانا شخصيا انصحك بالتعامل مع شركه انستا فوركس الذي يتعاقد معها منتدانا الرائع فمن واقع تجربتي
ارى انها شركه عريقه وتقدم جميع الخدمات التي تريدها نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

waelmma
05-23-2015, 16:57
:)):)):)) خى الكريم انت بتتعامل مع وحدات عملات اللى فى الاخر بيتم
تحويلها الى عملة الدولار اى كانت هذه العملة ونوعها :)):))

aseer
05-23-2015, 17:11
الامور تلقائيه جد را سمالك يتحرك مع اى عمله حسب رغباتك ويتالق المجال كبير ومميز جدا الاهم التعلم المميز فى المجال
تقبل مروري

hithamseyam
05-23-2015, 17:18
بسم الله الرحمن الرحيم
فى بدايه شغل الفوركس؟
عملية التداول في فوركس تتم عن طريق شراء أو بيع "أزواج العملات"، حيث يقوم المتداول بتداول عملة مقابل أخرى. من الأمثلة على الأزواج الرئيسية للعملات: زوج اليورو/الدولار الأمريكي، زوج الدولار الأمريكي/الين الياباني، زوج اليورو/الين الياباني، زوج الباوند/الفرنك السويسري ، زوج الدولار الكندي/الدولار الامريكي، و غيرها.
عندما تقوم بإفتتاح صفقة (وضعية) في أسواق فوركس، فإنك تقوم بوضعية "طويلة" على عملة معينة، و وضعية "قصيرة" على عملة أخرى. يشار إلى أنه لا يوجد موقع مركزي محدد لسوق الفوركس، ولهذا فهو يعد من أكثر أنواع التداول مرونة ومتاح عبر الإنترنت لجميع المستثمرين من شتى أنحاء العالم.

yassine imq
05-23-2015, 17:32
السلام عليكم
شكرا لك اخي على توضيح لان هذه الامر جد مهم
و بالتوفيق لك اخي الكريم سلام
لكل مبدع انجاز ولكل شكر قصيده ولكل مقام مقال
ولكل نجاح شكر وتقدير ، فجزيل الشكر نهديك ورب العرش يحميك

ASMAA TAHA
05-24-2015, 01:28
لا دا شئ عادى جدا انتا ممكن تفتح حساب بالدولار وممكن تفتح حساب باليورو
دا على اساس العملة المتوفرة معاك اللى ممكن تفتح بيها او تودع راس مالك بيها وبالتالى دى حرية اختيارك انتا

hmadnah123
05-24-2015, 02:01

mohamed12345
05-24-2015, 02:23
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخي الكريم هذا دور شركة الوساطة يا اخي ليس دورك انت اتمني لك التوفيق و تقبل مرور

popa2015
05-24-2015, 04:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع

faridd
05-24-2015, 10:27
طبعا الربح الصافي هو ما يهمنا اما الخسارة فلا بد منها
لكم ان كانت اقل من الربح افالعائد يكون ربح و لو انه يكون قليل فافضل الف مرة من الربح الكبير و الخسارة بعده

wlaa
05-24-2015, 16:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته
في الحقيقة اصعب شي في مجال الفوكس هو التحليل الفني انا قريت كتير عنه بس مفهمتش عنه حاجة
وبصراحة عشان تكون محلل فني وتقدر تحدد حركة السعر محتاج لوقت عشان تدرس فيه وتطبق

شهيرة
05-24-2015, 16:10
بسم الله الرحمن الرحيم السؤال
ده كان محيرني انا كمان لغاية لما عرفت ان الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت
وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو
نت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي

محمد السيد
05-24-2015, 16:40
انت بتبيع قيمة الين بالدولار .. طبعا مانتاش فاهم حاجة .. انا هاسالك سؤال انت لما بتعمل البونص بيتحسبلك الرصيد ايه ؟؟
دولارات تمام انت مسكتها في ايدك طبعا لك انت فقط شفت رقم بمبلغ البونص على المنصة كان من الممكن يتكتب ذات المبلغ بالين
صح يعنى ماتقولش بقه اصل انا معايا دولارات لأن الحقيقة انت لا معاك دولارات ولاحاجة انت كل اللي معاك رقم في الرصيد
ومحسوب لك قيمته بالدولارات فهمت

ahmed90
05-24-2015, 16:43
سلام عليكم و رحمة الله اخي كريم شركة وساطة هي من تتكلف بالامر عوض عنك اي هي من تحول عملة التي في حوزتك للعملة التي تود ان تتاجر بها بالتوفيق لك

elmassy anouar
05-24-2015, 16:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نورت المنتدى اخى الكريم هذا دور شركة الوساطة يا اخي ليس دورك انت اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

Tro
05-24-2015, 16:56
................................
المتاجرة تكون علي اي زوج وانا فتح الحساب وتحديد العملة شيء مختلف بالنسبة لحساب التداول نفسه

malak558
05-24-2015, 17:20
الربح فى الفوركس بيتحسب بالنقاط والنقاط دى بتتحول بد كدا لعملة الحساب
بالتالى تقدر تبيع وتشترى اى عمله غير الدولار وبيتم تحويل نقاطها الى دولار بشكل اتوماتيك

Kiing
05-24-2015, 17:22
ان الفوركس ممكن انه هو تبادل عملات متلا يعني انت بتبيع تم من كل عملة ممكن انه يبقى متلا انك انت بتشتري عملة في نفس الوقت

حسنى صادق
05-24-2015, 17:36
اعتقد انة من لاافضل على الاطلاق الاعتماد على النفس فى التداول و عدم الاعتماد على الاخرين لانة من الممكن ان يحدث عكس ما نتوقعة على الاطلاق

waelmma
05-24-2015, 17:45
:(:(:( كل العملات اخى الكريم اللى فى الماركت مسموح لك بان تتعامل
معها وبغض النظر عن نوع العملات اذا كانت بالدولار او بالين وخلافه

snnaky
06-10-2015, 23:15
يا صديقى انت تشترى وتبيع بما يقابل هذة العملة بالدولاروليس هذا الأمر هو كل ما تريد معرفتة
فهل عرفت كل شيء خاص بالنتاجحرة ولم يبقى الا هذة المعلومة
هل عرفت ادواتكالتى تمكنك من معرفة اين يقف السعر
هل عرفت افضل الأدوات التى تمكنك من الدخول فى مناطق الشراء المناسبة والربح
عندما تعرف هذا كلة لن يتبقى لك سوى معرفة اجابة سؤالك

alaa ali
06-10-2015, 23:22
اهلا بكم
انصحك اولا بالتعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى النجاح والارباح
بالتوفيق

tabaki
06-15-2015, 19:05
الاهم يا اخي انك في بداية العمل في الفوركس تستند على الجانب المعرفي والتجارب
التدرب الجيد والامعان في التجريب وكذا امور تصنع النجاح بكل قوة في الفوركس

ibrahim forex
06-16-2015, 04:18

MONTASR SHABAN
06-16-2015, 09:19
السؤال ده كان محيرني انا كمان لغاية لما عرفت ان الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري.

mohamed hd
06-16-2015, 17:15
بسم الله الرحمن الرحيم السؤال ده كان محيرني انا كمان لغاية لما عرفت ان الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي
تقبل مروري..........................

seifhd
06-16-2015, 23:53
السلام أخي الكريم
اللفوركس سوق متوازن والتحويلات التي تبحث عنها هو دور شركات الوساطة يا صديقي
بالتوفيق و حظ طيب

forexaly5
06-16-2015, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي أنت عند دخول صفقة تقوم بشراء السهم بالدولار و أي سهم مقابل الدولار العملة التدال وحسابك هذا هو بيت القصيد بالتوفيق للجميع

mazn
06-17-2015, 04:57
اعتقد ان البدايه تعتمد
على استراتيجيه عمل ناجحه
تساعدنا على تحقيق الربح
والالتزام الجيد هو ما يجعلنا نستطيع ان نصل الى تداول ناجح

أتمنى تجارة مربحة للجميع

a7med sniper
06-17-2015, 06:06
دى تحويل بلين اكتر من عمله بيكون بشكل الى اخى الكريم من خلال الوسيط

والتداول بيكون عل ازواج يعنى الفوركس هو لتحويل بين الاموال من خلال الصفقات لالى بتدخلها والله المستعان

ali20
06-17-2015, 06:48
اللحساب فى الشركة كما انت تحب لو انت عايز الحسب بلدولرا افتحه بالدولار
لو انت عايزه باليور افتحه باليورو وانت تدر تبيع وتشترى اى عملة انن عايزها بس اهم شى فى الوركس هو الخبرة

RomanyMoreed
06-18-2015, 18:24
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

لا يا اخي الفاضل هذا ليس لة دخل بالبيع او الشراء دي هتبقي العملة اللي تحول بيها ارباحك للبنوك وكدة

بالتوفيق

mechanical
06-21-2015, 17:11
السلام عليكم ... ان شاء الله انت تتعلم التداول والمعلومات هتفيدك الداول الفنى وانت ان شاء الله هتسفيد منها والتجربة بتعلم
بالتوفيق ان شاء الله في كل اعمالك

ريهام عبد العزيز
06-21-2015, 22:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ابحث فى جوجل ستجد شرح لكل ماتريد نتمنى لك التوفيق والنجاح دائما .
تقبل مرورى

Kiing
06-26-2015, 06:33
متلا انه ممكن معه منه انا كمان لغاية لما تم منه متلا انه ممكن معه عرفت ان الفوركس هو تبادل عملات متلا انه ممكن متلا انه يعني انت بتبيع عملة تم منه انت بتشتري متلا عملة

---------- Post added at 03:33 AM ---------- Previous post was at 02:49 AM ----------

ممكن منه متلا انه ممكن معه من محيرني متلا انه ممكن معه من لغاية لما عرفت ان الفوركس هو تبادل تم منه متلا انه ممكن معه عملات تم منه متلا انه يعني انت بتبيع عملة

hmadnah123
06-26-2015, 12:28
تحرّكات الأسعار القائمة بما أنّ الشمعة الزرقاء الطويلة هي في صدد توليد زخم صعودي جديد للأسعار. ولكي تعتبر الشمعة بمثابة
تقبل مروري

MAGDYABDO
07-13-2015, 07:54
بالتوفيق اخي

waelmma
07-13-2015, 12:10
اخى الكريم طبعا اخى الكريم كل العمﻻت الموجودة فى الماركت ووتس
مسموح لم بالتجارة فيها وبمل العمﻻت ةبارك الله فيك

karim02
07-13-2015, 12:43
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mohamed ghardallou
07-13-2015, 12:44
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه موضوع رائع أحسنت أخي الكريم

pepobm
07-13-2015, 14:11
اخى العضو الكريم يوجد جدول تحويلات عملات مقابل عمله حسابك لا تقلق
التوفيق من عند الله

ayoub321
07-13-2015, 16:40
بسم الله الرحمن الرحيم
صديقي يجب عليك أن تعرف أن الفركس ليس كنز لكن يجب عليك أن تعرف التعامل مع هذا السوق أخي الكريم
اتمنى اللجميع النجاح والتوفيق إنشاء الله

yacrao
07-13-2015, 16:43
اخي الككريم الامر اعقد من هذا بكثير لانك انت مادمت تملك الدولار ففي نفس الوقت انت تملك كل المعادن والعملات بنفس قيمة الدولار الذي تملكه

qqqqqq
07-13-2015, 17:18
السلام عليكم اخي
موضوععععععععععععععع رائعععععععععععععع وشرححححححححححححححح مفهومممممم مشكوررررررر
بالتوفيق انشاء الله

dhmo
07-13-2015, 17:21
بسم الله الرحمن الرحيم
صديقي يجب عليك أن تعرف أن الفركس ليس كنز لكن يجب عليك أن تعرف التعامل مع هذا السوق أخي الكريم
اتمنى اللجميع النجاح والتوفيق إنشاء الله

ولا هو كنز ولا حاجه بس هو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل هنا

roussi27
07-13-2015, 17:22
نعم تفتح بالدولار وتتاجر باي عملة ، الهدف من فتح الحساب بالدولار هي لسحب الأرباح وايداع الأموال
يعني انت تتاجر على اي صفقة وعلى اي زوج كان ، والنقاط الرابحة او الخاسرة تضرب في اللوت والتي هي بالدولار التي فتحته به

hiba
07-13-2015, 17:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحساب فى الشركة كما انت تحب لو انت عايز الحسب بالدولار افتحه بالدولار
لو انت عايزه باليورو او الين وانت تبيع وتشترى اى عملة انت عايزها

AH3
07-14-2015, 13:10
فى بدايه اى صفقه يكون المتداول شديد الخوف ولا يرغب فى اى تقصر حتى لا يتحمل الخساره ويشعر بانه خطاه ولكن مع كثر التجارب يصبح الشخص لديه القدره على بدء صفقه مع استخدام الستوب لوز وبعد ذلك تركها لحين

kokou
07-20-2015, 16:20
تقبل مروري vالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تقبل مروري

molati
07-20-2015, 16:50
شكرا اخي على الموضوع وانشاء الله سيستفيد منه جميع الاعضاء الحساب فى الشركة كما انت تحب لو انت عايز الحسب بلدولرا افتحه بالدولار لو انت عايزه باليور افتحه باليورو وانت تدر تبيع وتشترى اى عملة انن عايزها بس اهم شى فى الوركس هو الخبرة كلام ممتاز ما شاء الله ربنا يسعدك

engaym
07-20-2015, 16:52
السلام عليكم اخى فى بداية شغل الفوركس يجب ان تتعلم جيدا وتقراء الكتب وتشاهد الفيديوهات التى تشرح الفوركس وبعد ذلك
تبداء على الحساب التجريبي الى ان تتمكن ومن ثم الانتقال الى الحساب الحقيقي وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

abdoumed
07-20-2015, 16:52
يتداول زوج الدولار مقابل الفرنك بإيجابية ملحوظة بعد تأكيد اختراق مستوى 0.9540، ليستمر التأثير الإيجابي لنموذج القاع المزدوج بدفع السعر نحو الأعلى، معززاً توقعاتنا بتحقيق مكاسب تبدأ عند 0.9700 وتمتد إلى 1.0000 الذي يمثل الهدف الكامل للنموذج المذكور.

MAGDYABDO
07-24-2015, 09:51
بالتوفيق اخي

heba_a
07-25-2015, 00:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته , الفوركس هو سوق تتجارة عملات وتبادلها يعني لو بتشتري ين مثلا مقابل يورو او استرليني بتحول الدولار لاسترليني او يورو وبعدين تشتري ين فهمت كده

MAGDYABDO
07-25-2015, 09:30
بالتوفيق اخي

waelmma
07-25-2015, 10:13
اخى الكريم طالما انك فتحت حساب يبقى يحق لك التعامل مع كل ازواج
العملات اللى وجودة فى الماركتت ووتش اللى على الشمال يعنى كل العملات تحت امرك

Kiing
07-28-2015, 02:46
الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو

reyad george
07-28-2015, 03:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شركة التداول هى خاصة بهذة التحويلات كما ان الرافعه الماليه لها دور كبير فى ذلك ايضا فيمكنك هذا

basma.seif
07-28-2015, 03:27
مرحبا
هي العملية دراسة و تبادل عملات يعنى انت بتشترى بالدولار العملة المقابلة لها او العكس لكن مثلاً الين بالاستريلنى تقصد يقوم السوق بتقدير الين بناء على رصيدك و يشترى و يبيعه مقابل العملة التانية و الله الموفق

forexangi1
07-29-2015, 05:11
وبالتوفيق لك وللجميع

MAGDYABDO
07-30-2015, 11:42
بالتوفيق اخي

midouknight
07-30-2015, 11:46
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي لا دخل ل نوعية حسابك في تعاملاتك
في سوق الفوركس يمكن أن تشتري وتبيع ما أحببت

Chima
08-20-2015, 06:14
وبالتوفيق لك وللجميع
...................

ynwa1892
08-24-2015, 19:18
السلام اخي من كلامك يتضح انك جد مبتدئ تجارة الفوركس لا تتم هكذا يجب ان تكثر من زيارة القسم التعليمي للمنتدى و تتعلم كيفية التداول
وفقك الله

naggar
08-24-2015, 20:41
السؤال غريب وغير واضح بالمرة
ما كل العملات امامك
وفى ين واسترالى وباوند وغيرهم
لكن عملة التعامل وعملة الاساس هى الدولار

helmi nsir
08-31-2015, 22:44
التداول في الفوركس هو تحويل الاموال من خلال الصفقات الى بتدخلها
يعني شركة الوساطة تتكفل بالعملة

finalhm
08-31-2015, 23:39
لا يا اخي الفاضل هذا ليس لة دخل بالبيع او الشراء دي هتبقي العملة اللي تحول بيها ارباحك للبنوك وكدة

Mousaid
08-31-2015, 23:40
هذا ليس لة دخل بالبيع او الشراء دي هتبقي العملة اللي تحول بيها ارباحك للبنوك وكدة

zeghar
08-31-2015, 23:56
اخي الفاضل انا لسلتي اتعلم في الفروكس
اتمنالك التوفيق ان شاء الله وشكرا

tawfik999
09-16-2015, 15:41
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي العزيز
لا اعرف ما تقصده يا اخي ارجو توضيح ف انا مبتدأ و تحياتي لك من المغرب

Dr.TraDeR
09-16-2015, 16:07
امابعد اخويا العزيز لا ليس كدا انت لما ياتيك البونص تقدر تتاجر على كل الازواج
حتى الدهب تقدر تتداول عليه بدون مشاكل

zekraoui08
10-11-2015, 23:09
السلام عليكم اخي الكريم اخي لابد ان تتدكر الرافعة المالية تعرف السبب لان شركة
الوساطة هي التي تقوم برفع حسابك للدخول في التداول وكدلك ان تسهل لك عمليات البيع والشراء بين الازواج

nuclear2010
10-11-2015, 23:16
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز هذا دور شركه الوساطه وانت بتفتح الحساب
بالدولار وبالنتالى بتقوم ببيع وشراء اى عمله كما تريد
تقبل مرورى

akram mohamed obaid
10-27-2015, 12:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم هذه الامور في تحويل العملات بين عمله واخرى هي من اختصاص شركات الوساطه التي تلعب دورا كبيرا في التداول

ranyxmohamed
10-27-2015, 12:42
اخي الكريم يوجد بيع وشراء وده اسلوب تجارة ممكن تشتري اي عملة او تبيعها حضرتك فهمت اهم شي ادارة راس المال و هتعمل ارباح كبيرة ان شاء الله

عمار ملكاوي
10-27-2015, 12:52
اخي الكريم اخي في البداية عليك بالتعلم على حساب تجريبي في البداية بالتوفيق لك صديقي
تقبلوا مروري

salak
10-30-2015, 12:21
العملات في الفوركس يا اخي على شكل ازواج بالتالي انت تبيع في نفس الوقت او تشتري
بالتالي في هذه الحالة ولو ان حسابك في البروكر بالدولار فانت تشتري الين او تبيعه ايضا

abderraouffb
10-30-2015, 12:43
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ليس هماك بورصة موحدة لإجراء الصفقات في سوق الفوركس. إذ يعتبر سوق الفوركس سوقاً بين البنوك ، أو ما يسمى سوق" خارج البورصات" –سوق ( بالإنكليزية “over the counterو ذلك بسبب أن كل صفقة تجري بين طرفين

عاشق الفوركس
11-17-2015, 11:54
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
اغلب شركات البروكرؤ تتعامل ب الدولار لدا من المستحسن العمل على التداول على الدولار بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

asxqwzdc6
11-17-2015, 12:10
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في بالفيديو الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها

choomido
11-17-2015, 12:25
إخواني عصبتو الأمور فقط لأن الدولار العملة الرئيسية

asxqwzdc6
11-17-2015, 12:26
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في بالفيديو الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها

heroo252
11-17-2015, 13:01
لا الدولارات دى زى كوين انما انتا ليك تتاجر وتبيع وتشترى اى عمله عادى
الدولار ده عملة حسابك مش اكتر انما انتا شغلك على كل العملات

asxqwzdc6
11-17-2015, 13:15

nadjatalgeria23
11-17-2015, 13:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لابد وان تتعلم لانك لا تعرف الكثير عن الفوركس

لو انت غير قادر على تعليم الفوركس عليك بان

تبدء ان تتاجر بطريقة صحيحة الافضل انت تتعلم جيدا

csebai11
11-17-2015, 13:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مكور اخي على الموضوع
بكل بساطة يتم تحويل الدولار بصفة الية الى اليان لتبيع به و تشتري

hossam elsayed
11-17-2015, 13:31
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
حضرتك تقدر تبيع او تشترى اى عمله انتا عاوزها
من خلال شيئ بسيط اسمه تبادل العملات

metnaoui
11-17-2015, 13:34
السلام عليكم
لاننا نتعامل مع شركات وساطة تتعامل وتدفع بالدولار و لا نتعامل مع البنوك المركزية مباشرة
وهناك تحويلات بين البنوك وشركة الوساطة تدفع لنا بالدولار
بالتوفيق لك وتن شاء الله مزيدا من النجاح

dhmo
11-17-2015, 13:44
لا الدولارات دى زى كوين انما انتا ليك تتاجر وتبيع وتشترى اى عمله عادى
الدولار ده عملة حسابك مش اكتر انما انتا شغلك على كل العملات

كلنا نعرف ان الاساس ان فعلا اخي الدولار هو المحرك الاساسي للعملات لانه داخل في اغلب الازواج الرئيسيه وهنا بيكون اي اخبار على الدولار بيكون ليها تأثير كبير جدا
على باقي الازواج في السوق زي ما بنشوف

kingi
11-17-2015, 20:11
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة والسلا م عل سيدنا و حبيبنا محمد اشرف المرسلين وعلى إله وصحبه اجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اخي مشكوور جدا ومشكور على مجهودك و موضوع مميز ويستحق الثناء لما بة من معلومات جيدة لكل شخص يسعى لتعلم الفوركس بشكل عام بكل جزئياتة وتعريفاتة ومصطلحاتة
جزاك الله كل خير و تقبل مروري السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم

asxqwzdc6
11-17-2015, 20:20
السلام عليكم اخي العزيان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداولوانا ذلكواجهت نفسى من خلالهالموقف ا دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره

dhmo
11-17-2015, 21:43
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة والسلا م عل سيدنا و حبيبنا محمد اشرف المرسلين وعلى إله وصحبه اجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اخي مشكوور جدا ومشكور على مجهودك و موضوع مميز ويستحق الثناء لما بة من معلومات جيدة لكل شخص يسعى لتعلم الفوركس بشكل عام بكل جزئياتة وتعريفاتة ومصطلحاتة
جزاك الله كل خير و تقبل مروري السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم

وطبعا هنا المهم جدا ا انك تدخل صفقات نسبه النجاح فيها قويه علشان تقدر تحقق فيها ربح جيد وكده وعلشان تقدر تصل فيها وتقلل من الخسائر
ودي هتحتاج وقت وجهد طبعا

asx1
11-23-2015, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

asx
11-26-2015, 01:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohamed.work2014
11-26-2015, 03:10
الموضوع يا اخى بيتحسب بالنقاط التى تربحها من صفقاتك وتحسب لك

اما التداول فبيكون بالدولار على اى عملة اخرى اى كانت وبيتم عملية

تحويل اتوماتيكية لعملة حسابك الى العملة التى ستتداول عليها ودى مهم

البنك بيعملها ولا دخل ليك بها اتمنى اكون افتدك .

مريم ميري
12-07-2015, 01:55
مساء النور انت يا اخي عندما تودع مالك فانت تودعة بالعملة المحلية لبلدك ويتم تحويل المبلغ بشكل تلقائي الى الدولار الامريكي ولكن فيما يخص التداول
فانت تشتري الدولار وتبيع اليورو ونفس الشيء بالنسبة لباقي العملات فتختار دائما العملة الاقوى والتي تتوقع ارتفاعها فتشتريها وتبيع العملة التي
تتوقع انخفاضها وهكدا يتم العمل بسوق الفوركس

marem20007
12-07-2015, 03:22
طبعا انا فاهمك انت تقصد ان حسابك بنوع عملة وبتشتي عملة تانية وبتبيع عملة تالتة وبتربح بعملة اولي الموضوع معقد جدا

neverlityouco1
12-11-2015, 20:47

aissahd
12-14-2015, 12:18
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

neverlityouco1
12-16-2015, 22:42
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

yansane
12-17-2015, 19:58
سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي هذا دور شركة الوساطة يا اخي ليس دورك انت اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

neverlityouco1
12-20-2015, 16:27
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

walidabou
12-20-2015, 16:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،، لا أخي الكريم فالشركة هي التي تحول العملة لكي تتاجر بها
فالفوركس هو شراء عملة مقابل أخرى يعني أي عملة تريد ليس بالضرورة التي في حسابك
أتمنى أن أكون قد أفدتك

عبد الرحيم رافا
12-20-2015, 19:56
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا بك اخي الغالي في احسن منتدى في العالم العربي
اشتري و بيع اي زوج من العملات تريدها

one god
12-30-2015, 19:42
في الفوركس يا اخي العملات على شكل ازواج فانت لما تبرم بيع فانت بعت عملة الاساس واشتريت عملة القراءة
بالتالي اي امر تبرمه فهو بيع وشراء في نفس الوقت بيع لعملة وشراء للعملة الاخرى فانت تبيع وتشتري

salfe
12-30-2015, 20:27
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي في المنتدى زميل الفوركس نصيحتي
أن تزور القسم التعليمي للمنتندى ففيه إجابات واضحة عن تساؤلات عديدة حتى تختصر الوقت بالتـوفيـــق انشـاء الله

ahmedazzouz
12-30-2015, 20:52
بسم الله الرحمن الرحيم
هنا اخي يدخل دور شركة الوساطة . و انت ما عليك الا التداول و هته الامور جميعها تعود الى الشركة التي تتهامل معها اخي
تقبل مروري.بالتوفيق للجميع

Sami1985
12-31-2015, 01:47
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
ان تقوم بشراء عملة مقابل اخرى
تقبلوا شكري...

joker7diaa
12-31-2015, 01:51
االموضوع معقد شوي لاكن سأحاول شرحه
انت عندما تشتري الباوند ين .. مثلاً
كيف يتم ذلك وانت لا تملك الا الدولار
انت تشتري الين بدولار وتبيع الين وتشتري الباوند

neverlityougo3
01-03-2016, 20:24
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

latraaa
01-03-2016, 20:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي ارى أنها تحتاج إلى الكثير من التفاصيل القيمة و المفدية إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، بارك الله فيك

one k
01-09-2016, 13:35
السلام عليكم ... عملية البيع للين هي عملية الشراء للعملة المقابلة لة في الزوج وكلا في الحالتين شراء في الحقيقة
لو انت بعت عملة من الممكن ان تكون شراء للعملة التانية
بالتوفيق ان شاء الله

bouazza81
01-09-2016, 14:03
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على إفادتنا بمثل هذه المواضع
ونتمنى طرح مواضع أخرى لتعم الإفادة

thewaytosucsess
01-09-2016, 14:35
يا اخى الكريم انت لما بيكون معاك دولار هتعرف تشترى بيه حاجة من السوبر ماركت بمصر اكيد لا
فبتروح لمكتب الصرافة وتغير الدولار اللى معاك بما يعادل قيمته بالجنيه المصرى عشان تعرف تستخدمه وهتلاقى سعره النهارده يختلف عن امبارح وعن بكرة
الفروقات فى السعر دى هى دى اللى بيشتغل عليها تاجر العمله يشترى مثلا 1000 دولار ويستنى لحد مسعر الدولار يرتفع ويبيع ويكسب الفرق وهكذا

dhmo
01-09-2016, 15:58
السلام عليكم ... عملية البيع للين هي عملية الشراء للعملة المقابلة لة في الزوج وكلا في الحالتين شراء في الحقيقة
لو انت بعت عملة من الممكن ان تكون شراء للعملة التانية
بالتوفيق ان شاء الله

الين صعب العمل معه وده الصح اخي واحنا هنا لما بنعاند السوق احنا الي بنخسر في النهايه مش السوق وبيغلبنا اهم حاجه للمتاجر نا انه يتعلم كويس ازاي يعمل في المجال
ده بدون مخاطره ويمشي مع السوق

Bassem Hassani
01-09-2016, 16:20
الفكرة كلها انك بتفتح الحساب عادى جدا بالدولار فانت فتحت حساب بقيمة 1000 دولار وفتحت صفقة بيع لليورو مقابل الين فانت كدا قيمة الدولار فى حسابك بتتحول بشكل تلقائى الى يورو بدون اى تدخل منك وكمان فى وقت قليل جدا اقل من الثانيه وتقدرتبيع اليورو فى الحاله دى وتشرى الين والعكس صحيح فى حاله شراء اايورو وبيع الين .

justsmile
01-16-2016, 23:48
ببساطة اخي هو انك عندما تقوم مثلا بشراء الين و انت تملك الدولار .. فأن الفوريكس اوتوماتيكي يقوم بتحويل عملتك ..
اتمنى ان اكون افدتك و ان يفيدك الاعضاء بالردود ..

Aymen_O
01-17-2016, 00:34
مشكور اخي العزيز على مجهوداتك و نتمى ان تفيدنا معلوماتك و تقبل مني مروري

dhmo
01-20-2016, 20:32
ببساطة اخي هو انك عندما تقوم مثلا بشراء الين و انت تملك الدولار .. فأن الفوريكس اوتوماتيكي يقوم بتحويل عملتك ..
اتمنى ان اكون افدتك و ان يفيدك الاعضاء بالردود ..

بس لازم تعرف الاتجاه الاول وهو التحليل الفني من اقدم التحاليل ومن افضل واقوى التحاليل ايضا حتى وقتنا الحاضر فالمتاجر هنا مطالب بالفعل بانه يتعلم ويفهم المجال كويس علشان
يقدر يعتمد عليه في التحليل

latraaa
01-20-2016, 20:44
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله من النتائج القيمة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

hossam122
01-24-2016, 17:01
ببساطة عندما تبيع الاسترلينى مثلا مقابل الدولار فانت تبيع العملة الاولى وتشترى الثانيى اى انك تبيع الاسترلينى
وتشترى الدولا ر ولو بيع يكون العكس

Sami1985
01-24-2016, 17:58
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

3arbi
01-24-2016, 18:02
السلام عليكم
ارجو منك يا اخي ان تركز اكتر على ربح من الفروقات وكيف استفادة من الفوركس بقدر امكان ولا تهتم لمتل هده الامور مرفق ان شاءء الله

MahmoudNofal
01-24-2016, 19:06
السلام عليكم و رحمة الله اخى ده دور شركة الوساطة هى الى بتحول صفقاتك لصفقات فعلية و تحول الدولار لين و يورو ما تشغلش بالك

---------- Post added at 06:06 PM ---------- Previous post was at 06:05 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى الكريم ده دور شركة الوساطة هى الى بتحول الدولار للعملات التانية و تنفذ صفقاتك الى بتفتحها

hmadnahox
01-24-2016, 19:11
يا اخي الكريم ان عملية البيع والشراء هي عملية تتم بينك وبين البنك والوسيط هو الشركة
والله الموفق والييعن

dhmo
01-24-2016, 19:40
ببساطة عندما تبيع الاسترلينى مثلا مقابل الدولار فانت تبيع العملة الاولى وتشترى الثانيى اى انك تبيع الاسترلينى
وتشترى الدولا ر ولو بيع يكون العكس

المهم تفهم تحركات الزوج ده ولازم علشان اي متاجر هنا يكون قادر على تحقيق ربح جيد من المجال الي احنا فيه ده انه يكون بالفعل عنده الخبره الكافيه ايل يقدر يحقق بها النجاح
وده هيحتاج منه لوقت طويل

ahmed humedat
01-24-2016, 19:45
هذا دور شركة الوساطة يا اخي ليس دورك انت

jallou
01-24-2016, 19:46
تتداول الفضة في منوذج مثلث متامثل. هناك دعم ساعي يقف عند المستوى 13.64 (هبوط 14/12/2015). هناك مقاومة ساعية يمكن ملاحظتها عند المستوى 14.64 (ارتفاع 07/12/2015) ولكنها تبدوا بعيدة المنال. الهيكل الفني العام يشير إلى أن المعدن من شأنه أن يشهد مزيدا من الارتفاع.
- في المدى الطويل، يؤكد كسر منطقة المقاومة الرئيسية بني 18.64 (هبوط الهبوطي الاتجاه على (28/06/2014 هبوط) 18.22 و 11.75. هناك مقاومة رئيسية تقف عند المستوى 18.89

zizo199
03-22-2016, 21:27

ملاك الروح
03-31-2016, 02:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انصحك ان تفتح الحساب بالدولار اخي الكريم وانصحك بالتحليل الفني والتداول عن علم
اتمنى لك التوفيق

ali20
03-31-2016, 03:51
اللحساب فى الشركة كما انت تحب لو انت عايز حساب بالدزلار
انت بيكون من حقز انه بيكون من بالدولار
بس حساب الدولر بيكون اق حساب الدولر هو اقوى ع لمة فى اسوق

drsafaseefo
03-31-2016, 03:57
هو تبادل عملات مختلفة ولكن الربح لابد أن يكون بعملة موحدة وهي الدولار
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام في المنتدى الذي نسفيد منه دائما وننهل منه المعرفة

harimeche
03-31-2016, 05:02
الســـــــــــلام عليكم ورحمة الله وتعـــالى وبركاته

يا اخـــــــــي انت أصلا في ســــــــــوق تبادل العملات

فكيف ستجد مشكلة في التحويل ههه

أتمنى ان تكون الصورة وصلت

مع التحية ...

hamed mohamed
04-07-2016, 22:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته/////////////
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات :rules:;)
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، .........بالتوفيق لك..........

احمد عبد الباسط
04-08-2016, 05:39
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
هذة عملية الكترونية تتم فى لمح البصر وهى ان يقوم بتحويل الدولارات الى الين او اى عملة اخرى تريد شرائها

SALAMA22
04-08-2016, 05:43

والله اخي معظم التعملات بتكون بالدولار انت بتشتري اليورو او الين بالدولار فبيكون معك عملات كتير

korabikayoussef
04-08-2016, 06:57
السلام ورحمة الله الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي
موفق أخي

Shado
04-08-2016, 09:23
أعتقد أنك تشتري أزواجا من العملات أو أنك تشتري ذهبا بالمبالغ الموجودة لديك مع استخدام الرافعة المالية
ولذلك فأنا لا أجد صعوبة في استفسارك
تقبل مروري :)

algoddam
04-08-2016, 09:35
انت فتحته بالدولار ولك ان تتداول باي عملة تشاء وهذا لايعني ان تتداول بالدولار فقط
الا ان الارباح اذا تم ربحها من التداول مثلا في الباوند سوف تتحول الى الدولار بمجرد غلق الصفقة

tarek2016
04-08-2016, 09:59
بسم الله الرحمن الرحيم السؤال
الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو وبعد كده بتبيع اليورو وتشتري الين شوفت اللفة عاملة ازاي
تقبل مروري

zead ahmad
04-08-2016, 10:02
الفوركس فى بداي التداول عليه كان الامر صعب بعض الشيء الان اصبح سهل وانصح الشبابا بالتداول عليه فى يسد جميع احتياجاتك لو ربحت منه يمكن ان تحقق ارباح كبيرة منه

yousse
04-08-2016, 11:17
في بدية شغل الفوريكس سيأتيك كل شيء صعب ويكون من المستحيل أن تكون من المستحيل أن تكون من الناس ألدين ينجحون من الأول

HaMaDa99
04-08-2016, 11:17
لتجارة في العملات في سوق الفوركس تشتمل على محاذير شرعية عديدة، وعلاقة العميل مع الوسيط علاقة تكتنفها أيضاً محاذير كثيرة، ومن هذه المحاذير أن السمسار أو الوسيط في سوق الفوركس يقرض العميل إما بفائدة أو بشرط أن يتعامل في السوق عن طريقه وهذا كله حرام.

اكرم التميمي
04-08-2016, 11:43
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم هذه الامور جميعها هي من اختصاص شركات الوساطه التي تتعامل معها فهي تقوم بالتحويل للاموال وبالعمله التي تريدها حتى وان اشتريت او بعت عمله ليست هي من نفس العمله الموجوده في رصيد حسابك
تحياتي اخي الفاضل

ebn masr
04-08-2016, 12:02
اخى الدولار هو العملة الاولى فى التداول ف الفوركس والاولى على مستوى وبيها تشترى عادى جدا اى عملة اخرى مهما كانت العملة

abdelmadjid41
04-08-2016, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الشركة توفره لك وليس انت هذا امر عادي يمكن ان تشحن حسابك باليورو وتتداول بعملات اخرى

The_Kuzaki
04-08-2016, 13:18
ابحث اكثر اخي التعاملات لكثرها تتم بالدولار
موضوع جميل و منظم واصل
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

samir011
04-08-2016, 13:19
السلام عليكم

اخى الكريم انا اتفهم ما تقصد جيد ولاكن انت امامك المنصة تداول ها كيفما شئت بخصوص العملات فهذا هو دور شركة الوساطة التى تسجل بها هى التى تقوم بكل ذالك الامور ولست انت

تحياتى لك.....

yahia1
04-08-2016, 13:23

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

doaa sary
04-08-2016, 17:33
انت حسابك بالدولار
وعموما هو العملة الاساسية عموما
انت بتشترى او تبيع عملة قصاد اخرى حتى لو لم تمتلك نفس العملة
عادى جدا
بالتوفيق للكل

FOREX7
04-08-2016, 21:05
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

mustaphakermad
04-08-2016, 21:28
السلام عليكم
شكرا لكل من يساعد المبتدئين بالقليل او الكثير جزاك الله خيرا اخي الكريم
شكراا

belabied
04-10-2016, 03:08
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

jaouad ouaiss
04-10-2016, 03:12
نفس المشكلة عندي كوني مازلت جديدا في هدا المجال يصعب علي فهم بعظ الامور كا الهيدج والعملات الاساسية والرءيسية لاكن الان بدات اقرا شروحات بعظ الاخوان والحمد لله

belabied
04-10-2016, 04:52
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

---------- Post added at 02:52 AM ---------- Previous post was at 02:15 AM ----------

والمفيدة

neversi5
04-11-2016, 12:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

lionardodicaprio940
04-11-2016, 12:58
يا اخي ان فتخت حساب بالدولار فيعنني دالك ان راس مالك هو عدد الوحدات اللتي في حسابك وعندما تقوم بالمتاجرة فيعني انك تقوم بتبادل الوحدات
وانت تربح من فارق الصعود والنزول في سعر العملات
ارجو ان اكون قد افدتك.

touab.ali
04-11-2016, 13:40
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين في الحقيقة اخي انا اعتمد على طريقة سحرية
للربح من الفوركس و هي ربح ثلاث اضعاف راس مالي يوميا .:bravo:

aissaalg
05-27-2016, 19:23
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

ramzi77
05-27-2016, 21:27
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم شكرا جزيلا على المعومات المقدمة في انتضار معلومات أخرى

ebrahim mounir
05-27-2016, 21:40
بدايه شغل الفوركس؟ رائع ومبدع دائما من افضل الموضوعات
بارك الله فيك وتقبل مرورى وتحياتى للجميع

latraaa
05-27-2016, 21:46
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الرأي و على الطرخ القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام أتمنى أن نراك تحقق الثكير من الناتئج القيمة إن شاء الله

ghost.mastar
05-28-2016, 00:16
لما عرفت ان الفوركس هو تبادل عملات يعني انت بتبيع عملة يبقى انت بتشتري عملة في نفس الوقت وعلشان كده سوق الفوركس سوق متوازن لانك مثلا لما تشتري ين مقابل اليورو وانت معاك دولار يبقى انت بتحول الدولار ليورو

abdomj
05-28-2016, 01:35
نعم اخى الكريم اول ما تفتح حسابك افتحه بالدولار هذا افضل شىء
لان اكثر العملات المتاحه وافضلها هيا الدولار بدون شك اخى

mohcine amari
05-28-2016, 02:05
******بسم الله الرحمن الرحيم ******
الفوركس في البداية جدجد جد صعب لكن مع المدة الكل يسهل
*****السلام اخواني تقبلو مروري الكريم*****

SALAMA22
05-28-2016, 02:11
معظم المتاجرين الجدد بالعملات لا يبذلون الوقت للمعرفة وتعلم أساسيات حركة العملة لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق مقدم من erwqr

بروفسير العرب
05-28-2016, 02:23
لا ليس كذالك الموضوع ابسط من كدة انت تفتح حساب بدولار ولاكن هل انت اودعت دولار فعلا
لا انت اودعت جنيه وهما حولهالك الى دولار هاكذا ايضا داخل التعامل والتداول هما يحوله العمله التى معك الى العمله
التى توريد التداول بها بكل بساطه وفى ثوانى

youness.alaoui
05-28-2016, 03:58
السلام عليكم ، الأمر ليس فيه حيرة أعلب الشركات تكون حساباتها بالدولار أو اليورو هذا لا يمنعك التداول مع أزواج أخرى بالرغم من غير توفرها على اليورو أو الدولار وفي الأخير الصفقات تحب بالنقاط وتظهر في رصيدك بالدولار.بالتوفيق أخي الكريم

ahmedahmed1
05-28-2016, 04:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام قبل ما تتداول تعلم الاول ولا تدخل المجال الا لما تفهم وتقبل مرورى لك

hamada alex
05-28-2016, 05:48

ahmedahmed1
05-28-2016, 06:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام
يتم تحويل للعملة تلقائيا بدون مشكلة تماما وتقبل مرورى لك

dora1
06-11-2016, 10:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hossam123
06-11-2016, 10:31
الذهب بالفعل السلعة الاستراتيجية الاولى فى العالم بعيدا عن الاوراق النقدية وخصوصا فى ظل الازمات المتوالية للاقتصاد العالمى
لان الذهب يعتبر الملاذ الامن

mohcine amari
06-12-2016, 03:58
******بسم الله الرحمن الرحيم ******
مساء الفل لكل السادة الكرام
الشركات لها اتصال بالبنوك لتحويل السعر او اقرب اليه
*****السلام اخواني تقبلو مروري الكريم*****

cherkaoui AAOUIQA
06-12-2016, 04:37
‏السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته رمضان مبارك سعيد
‏صراحتن طرح في غاية ‏الاهمية
‏المرجو التوضيح وشكرا

islam bahnsawi
06-15-2016, 04:10
سؤال رائع
طرح رآقي وأنتقـــاء مميـــز ومجهود رائـــع
الله يعطيكـ العافيه
لـروحكـ السعاده الدائمــه و شكرا السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

rehaiem2305
06-15-2016, 04:11
حياك الله أخي العزيز ،موضوعك جميل وممتاز منسق بشكل كامل ومفهوم .أتمنى أن يستفيد جميع الاعضاء من هذه الشروحات حول التداول ،عسى أن نراك في المستقبل القريب مع المزيد من الشروحات في مجال الفوركس .
تحياتي لك وتقبل مروري

bahoma310
06-15-2016, 04:36
عندما تشتري عملة فهادا يعني انك تبيع العملة المقابلة لها
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله