PDA

View Full Version : كيفية العمل وقت الأخبار4

محمد السيد محمد
02-07-2015, 06:21
قلنا ان الأخبار اللي هنهتم بيها الحمراء بس .. وان الأخبار على كل حال بتنقسم الى نوعين متوقعة النتيجة .. وغير متوقعة لا نعرف ماسيحدث بشانها الا وقت صدور الخبر ..
طيب والأخبار المتوقعة النتيجة دي بييجي دائما التوقع فيها صائب ؟؟ الحقيقة مش دائما فقد تاتي النتيجة المتوقعة صحيحة .. وقد تاتي الفعلية افضل للعملة فتاتي النتيجة خضراء .. وقد تأتي سيئة للعملة فتاتي باللون الأحمر
انت طبعا بتقول الله ماهي برده كده تبقى زي غير المتوقعة النتيجة ما بتتعرفش نتيجتها الا وقت صدور الخبر فايه الفايدة من التقسيم لأخبار متوقعة النتيجة وأخبار غير متوقعة النتيجة .. انا اقولك وركز معايا بقه الفايدة ياسيدي انك بتشتغل على المتوقعة من دلوقتي مش بتستني لما يصدر الخبر .. هاتقول مش فاهم .. خليك معايا
لو قالولك ان الموبايل اللي انت شاريه لسة انهارده بـ 500 جنيه انه كمان اسبوع هيرخص ويبقى بـ 200 جنيه بس هتعمل ايه ؟؟ طبعا هتدورله على زبون تلزقهوله حتى لو بـ 400 جنيه قبل ماييجي الاسبع الجاي ..مضبوط
نفس الحكاية .. لو قرات خبر عن اليورو انه هينزل بكره طبعا هتبتدي من دلوقتي تبيع فيه مش هتستنى لبكرة
اه هو ده اللي بيعمله التجار لما بيعرفو خبرعن عملة اذا هترخص يبيعوها من دلوقت واذا هتغلى طبعا هيشتروها من دلوقت .. وده بيبقى له اثره على سعر العملة وقت صدور الخبر ؟؟ ايوة .. ازاي .. لما انا ابيع وانت يبيع .. وده يبيع وده يبيع .. اليورو لما عرفنا انه هيرخص نيجي وقت صدور الخبر ولو حتى النتيجة الفعلية للخبر جاءت توافق المتوقعة او يمكن جاءت اسوأ لا تجد السعر ينزل كثيرا لأنه تشبع بيعيا ..او بلفظ آخر تشرب
وبالعكس قد يصعد ايضا
تبفى انت مستني انه ينزل وتيجي النتيجة الفعلية تقول هينزل وتشوفه بيطلع فتشك في نفسك .. ايه ياجدعان انا فاهم والا مش فاهم .. وقبل ما اقفل الموضوع بقول ان دي الفايدة الوحيدة من العمل في الأخبار انك بتشتغل على التوقع قبل صدور الخبر ..مع العلم انه وقت الخبر قد يأتي جيد للعملة فيرتفع ..او مثل التوقع ويمكن أسوأ ويرتفع ايضا لأنه متشرب من الذين عملو عليه قبل صدوره .. نخش في الجزء الخامس

katreenaziz
02-07-2015, 07:04
اخى الكريم شكرا لك على طرحك هذا الموضوع الهام وانا من الناس اللى متعقدة من التحليل الاساسى لكن الصورة بدئت توضح بفضل شرحك لكن انا سمعت ان المتارجة وقت الاخبار ممنوع فى بعض الشركات وشركة انستا بتديك 10% من الارباح وانا مش عايزة اتاجر وقت الخبر ومش عارفة اعرف وقتوا منين مع انى بفتح موقع فوركس فاكتورى وبشوف الاخبار بس مش عارفة هى دية المواعيد اللى هتصدر فيها الاخبار ولا اللى صدرت معلش انا مبتدئة فى التحليل الاساسى ومش فاهمة

xwolf806
02-07-2015, 14:04
في إنتظار جديدك الأروع لك مني أجمل التحيات
وكل التوفيق لك يا رب و الله يعطيك العافيه يارب
و السلام عليكم

mansour2010
02-07-2015, 14:26
شكرا ايها الاخ على هدا الموضوع الشيق والمغيد للغاية
الاخبار مهمة جدا في التداول وعلينا ان نستعملها
اتمنى لك النجاح والتوفيق الدائم

catw
02-07-2015, 14:56
مشكور اخى على موضوعك
كيفيه العمل وقت الخبر
واتمنى منك المزيد من الابداع والتميز
ولا تحرمنا من جديدك تقبل تحياتى وتقديرى

محمد السيد محمد
02-07-2015, 19:54
اسمعي يا اخت كاترينازيز ..انت بعد ما بتدخلى موقع فوركس فاكتورى لازم تضبطي الوقت فيه .. اراي ؟؟
لو طلعتي اعلى الصفقحة هتجدي ساعة اضغطي عليها هتجيلك صفحة بفروق التوقيت بين مصر وساعة جرينتش اختاري منها
+2 ده فرق التوقيت بيننا وبين جرينتش بعد كده هتلاحظي ان الساعة اتغيرت وبقت موافقة للساعة في مصر
خلاص لما ترجعي للصفحة كاليندر ستجدي اللأخبار اتعدلت والخبر اللي عليه الدجور جنبه سهم اخضر
والله انا كان نفسي اكون جنبك واعرفك بنفسي واطمن ان المعلومة وصلت كاملة على كل حال لوحاجة وقفت في ايدك كلميني على الخاص

---------- Post added at 07:54 PM ---------- Previous post was at 07:51 PM ----------

الأخ xwolf806 والأخ mansour2010 والأخ catw السلام عليكم ورحمة الله ..باشكركم جدا على هذه الدعوات الطيبة
و اعلموا ان الملك الموكل رد عليكم دعواتكم وقال ولكم مثلم ماقلتم .. فهنيئا لك ان كانت دعواتكم من القلبmansour2010catw

IZM
02-07-2015, 20:00
السلام عليكم
نشكرك أخي على هذا التعب و الموضوع الرائع
الأخبار من الأشياء التي يجب متابعتها و هناك مواقع لدالك
لكن أنا لا أحب المتاجرة أتناء صدور الأخبار لأنك لا تستطيع
التحكم بعقلك و أنت ترى تلك التحركات صعودا و نزولا للأسعار
شكرا لك تقبل مروري

hassanabu
02-07-2015, 20:01
السلام عليكم
نحن بالانتظار على احر من الجمر
حتى تتم الفائدة
جزاك الله خيرا
تقبل مروري

محمد السيد محمد
02-07-2015, 20:49
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك izm وانا اتفق معك في رايك ان تجنب الشر واجب لكن ياخي اذا انت سيبته تفتكر هو هيبعد عنك
لابد ان تتعلم المواجهة .. والا انت خايف على شوال الفلوس اللي انت حاطه في الصورة الرمزية ماتخافش الشوال عليه قفل
باين عليه مايتفتحش بسهولة هههههه

---------- Post added at 08:48 PM ---------- Previous post was at 08:46 PM ----------

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
اشكرك hassanabu وربنا يقدرني اقدم كل جديد اصل اليه ..

---------- Post added at 08:49 PM ---------- Previous post was at 08:48 PM ----------

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
اشكرك hassanabu وربنا يقدرني اقدم كل جديد اصل اليه ..

Tro
02-07-2015, 21:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصراحه انا مش بحب المتاجره اثناء صدور الاخبار رغم ان الاخبار مهمه فى معرفتها لكن من الافضل عند المتاجره
وقتها وفى شركات اصلا بتمنع المتاجره وقت صدور الاخبار

a7med84
02-07-2015, 22:27
شكرا لعىا لموضوع بس مش فى كل الاوقات ده بيحصل

اليورو متشبع من فتره من البيع وعمال بينزل بشكل كبير والله المستعان

Wassa04
02-07-2015, 23:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الجمييل
في انتظار الجزء الخامس بالتوفيق تقبل مروري

mansour2010
02-07-2015, 23:15
الاخبار مهمة في التداول للغاية ويجب على المتداول ات يترك جانبا خاصا في استراتيجيته لهده الناحية
شكرا على الافادة واتمنى لك النجاح والتوفيق الدائم

BYE
02-08-2015, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

antonioforex
02-08-2015, 15:27
السلام عليكم
شكرا لك اخي على توضيح طريقة العمل وقت صدور الاخبار و من وجهة نظري هي خطيرة جدا
لانها تؤثر على حساباتنا كثيرا في حالة الخسارة و بالتوفيق لك اخي الفاضل سلام.

متوكلة
02-19-2015, 12:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذه السلسلة من الدروس حول كيفية المتاجرة وقت الاخبار و نحن جد ممتنين لك و تقبل مروري

mazouz
02-19-2015, 17:42
باسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك أخي الكريم على هذه المعلومات القيمة والتي ستساعدنا كثيرا
أدعو الله العلي القديرأن يوفق الجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

RomanyMoreed
02-26-2015, 15:53
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

العمل وقت الاخبار مش سهل اطلاقآ زي ما شفنا من كام شهر السويسري عكس علي ناس كتير بعدد نقاط هائل ضيع حساباتها

تحياتي

shihab
02-26-2015, 16:34
السلام عليكـــــم ورحمــــة الله وبركاتــه
مشكـــــور اخــــي
معلومات رائعة، موضووووع قيم و مهم و موفق و مفيد...
بوركت جهودك، و جزاك الله خير الجزاء
اتمنى الاستفادة للجميع .. وجزاك الله خيرا
تقبل مروري

baite
02-26-2015, 20:50
منى ان تنجحبسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لك الشكر الجزيل اخي العزيز على هذا الموضوع الرائع حقا
.ات معنا ان شاء الله

choomido
11-09-2015, 17:15
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
بالفعل كلامك كلو صحيح ونتمى نجد مواضيع مفيدة متل هاد الموضوع تحياتي على الشرح

Roshdy
11-14-2015, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالفعل لذلك انا كنت بقع فى الخطأ وبحس انى مش فاهم وضيف فى التحليل الاساسى

snnaky
12-03-2016, 20:29
لايمكن ابدا اننا نغفل عن اهمية الأخبار على العكس دى الاخبار هى المحرك الأول للاسعار ودة لة عوامل منها :
توقعات المتعاملين
تعكسها الأحداث السياسية والاقتصادية والاجتماعية التي تؤثر على السوق النقدي، وأهم هذه الأحداث التي قد تؤثر على سلوك المتعاملين، القرارات السياسية ووضع ميزان المدفوعات والموازنة العامة للدولة، وإحصاءات النقد وحالة سوق العمالة وبيانات الإنتاج، والاضطرابات والقلاقل والثورات والإرهاب والكوارث الطبيعية.

Yahia Shahen
12-03-2016, 20:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

شكرا جزيلا اخي على الموضوع والجهود الرائع والمفيد واتمني من جميع الاعضاء ان يستفيدو منه

وبالتوفيق انشاء الله

xmenflis1
12-04-2016, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحباً شكراً على إضافة
الاخبار مهمة في التداول للغاية ويجب على المتداول ات يترك جانبا خاصا في استراتيجيته لهده الناحية
بتوفيق للجميع