PDA

View Full Version : كيفية العمل وقت الأخبار8

محمد السيد محمد
02-07-2015, 15:42
الاستراتيجية الرابعة .. ودي انا اصلا ماباعتبرهاش استراتيجية .. لكن هقولها للعلم وعلى فكرة اصحابها مفكرينها هي دي اللي فيها الزبد .. وحقيقي اللي يقراها ويفهمها يفكرها هي دي الاستراتيجية لأنها مبنية على اساس منطقي لكن برده فيها عيب يخلى نسبة نجاحها 50% ليس أكثر.. ايه هي بقه الاستراتيجية دي
بيقولك ياسيدي .. ان احنا نشوف الاتجاه العام للسعر يعني طالع والا نازل .. وجدناه نازل مثلا .. وبعدين نشوف النتيجة المتوقعة للخبر فاذا كان طالع ماندخلش ، واذا وجدناه نازل يعني متفق مع الاتجاه العام يبقى ندخل على بركة الله .. في الحقيقة حاجة تفرح لأن الاستراتيجية شكلها منطقي لكن سيبوني بالنيابة عنكم اسال اساتذتنا الأفاضل سؤال .. واقول ده لو كان الخبر له نتيجة متوقعة طيب في الخبر اللي مالوش نتيجة متوقعة بتعملو ايه ؟؟
هاتقولو بنسيبه .. ماشي .. طيب بلاش كده لنفرض ان الخبر كان منطوقه ان الزوج هينزل زي الاتجاه العام ..طيب ايه رايكم لو كان في وقت صدوره طلع ومانزلش وده بيحصل كتير زي ما احنا عارفين يتضرب الاستوب؟؟ بقه ده كلام
فيه بقه استراتيجية الفها العبد لله ..وربنا هو اللي الهمني فكرتها مش هابخل عليكم بيها اسمها استرتيجية لا بحبك ولا بقدر على بعدك ..... هههههههها أقولكم الأول انا سميتها كده ليه .. طبعا كلنا عارفين ان العمل في الأخبار مشوب بالخطورة لأن الرصيد ممكن يتبهدل فيه عشان كده احنا ما بنحبوش .. لكن في نفس الوقت العمل في الأخبار بحرفية ممكن تاخد منه نقط بالهبل وفي مدة بسيطة فعشان كده مابنقدرش على بعده .. كده ماشي .. وانا امامكم بسجل براءة اختراعي ده عشان محدش ينسبه لنفسه .. عشان ما اطولش عليكم هقولهالكم في الجزء التاسع كونو معنا

a7med84
02-07-2015, 20:12
بالفعل التعامل مع الاخبار بالمنطق للاتجاه العام

مش طريقه لان عادى جدا حتى الاتجاه العام بيكون فى تصحيح كبير له عادى جدا

محمد السيد محمد
02-07-2015, 20:19
انا شايف تحت اسمك انك مصري .. ليه انا مش فاهم لغتك ؟؟
انا آسف برده مش عارف تقصد ايه بـ (مش طريقه لان عادى جدا حتى الاتجاه العام بيكون فى تصحيح كبير له عادى جدا)

hassanabu
02-07-2015, 21:08
السلام عليكم
العمل بمنطوقه العام يجب ان يكون مع الاتجاه العام للترند
هكذا تعلمت ولا زلت اتعلم
اذا سنعمل مع الاتجاه العام
ولكن سؤالي عن الاستوب في حالة العمل مع الاخبار لانه من الممكن ان يضرب خلال التذبذب
فهل هو ضروري

متوكلة
02-19-2015, 09:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الفاضل على هذه الخطوات الدقيقة التي قدمتها لنا للعمل وقت الاخبار ونحن جد ممتنين لك و جزاك الله بالربح الوفير من السوق

doom
02-27-2015, 23:37
موضوع مثل هذا مهم جدا اكيد يدل على الخبرة الكبيرة الى حضرتك اكتسبتها فى مجال الفوركس ومشاركتنا
هذه الموضيع يدل على كرم اخلاق حضرتك فى افادة الاعضاء الجدد احييك يا اخى

gamal20
02-27-2015, 23:53
متابع معاك اخى الكريم وياريت بجد انا من عاق العمل وقت الاخبار
بانتظار الجزء التاسع وتقبل خالص تحياتى وشكرا جزيلا

antonioforex
02-28-2015, 16:04
السلام عليكم
شكرا لك اخي على شرح طريقة العمل وقت الاخبار و لكني لا افضل العمل فيها لان الاسعار
تتحرك بسرعة و ممكن نخسر الكثير في حساباتنا بسبب هدا سلام

Rebellious soul
02-28-2015, 16:12
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة...انا مش عارفة التداول وقت الاخبار هيفيد الصفقة ولا لا وهل كل مصادر الاخبار موثوق فيها وازاى هتقدر نعمل التحليل الصحيح للاخبار

van
03-20-2015, 05:00
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

moutanabbih mohammed
05-25-2015, 23:40
بارك الله فيك اخي العزيز على هذا الموضوع المفيد والنافع عن كيفية العمل وقت الأخبار رعاك الله واسعدك وانار دربك بالعلم والإيمان

qeqe77
05-25-2015, 23:43
- طرحك رَبيعٌ فاتِنْ ..معلومات تصل الي شغاف الفوركس وقلم متميز ينثر عطرة هنا وهناك
الإلهام لبُ الكتابة حقا ..أروتني معلوماتك حد الإكتفاء لقلبك بياض لا ينتهي ورمضان كريم لكم

aymansaleh
05-25-2015, 23:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم, التداول وقت الاخبار مهما كان باحترافيه وخبره فأنه يعتمد على الحظ في المقام الاول ولذلك يشوبه الخطر والمخاطره العاليه جدا ولذلك فان المنطق الذي اعمل به هو الابتعاد عن التداول وقت الاخبار
تقبل مروري

snnaky
02-22-2016, 16:13
اننى ارى ان ااستراتيجيات الأفضل هى استراتيجية الموقف حيث ان الكثير من المتغيرات الأن على الساحة وكل استراتيجية مهما كانت ناجحة يأتى عليها وقت تصير بدون قيمة ولا تكون على نفس درجة القوة مثلما كانت
لذا افضل استراتيجية الموقف مع الالتزام بحسن ادارة المال

fanta
04-30-2016, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

3laabasha
05-30-2016, 04:32
العمل فى وقت الاخبار من الاشياء المهمة والتداولات الجيدة التى تجعل المتداول قادرا على تحقيق الارباح ولكن يجب الحذر فانحرافات السعر تكون شديدة جدا من الممكن ان تخسر حسابك بالكامل

أم مهيرة
11-28-2016, 14:44
العمل في وقت الاخبار يتميز بالمخاطرة العالية جدا جدا فان كان ولا بد لك ان تفتحح مركز بيع او شراء في السوق
ويتوقع ان ياتي هبر قوي جدا يتاثر به السوق
فالافضل لك ان تكن على حذر وان تتلافى الاضرار بسرعة وحكمة

sob81
11-28-2016, 15:48
كيفية العمل وقت الاخبار موضوع مهم لكل متاجر ويجب على المتاجر معرفة توقيت الاعلان عن الاخبار المهمة واتلى يكون لها
تاثير كبير على السوق لعمل التذبذب في السعر

foxforex2020
11-28-2016, 18:06
اهلا اخي انت قلت الاستراتيجية الرابعة هل يوجد ثلاثة استراتيجات اخى ام ماذا و ثانيا وقت الاخبار خطير جدا و قد يسببلك المارجن كول اذا ما دخل بلوتات عالة او فول مارجن

doaa sary
11-28-2016, 18:55
مشكور ع الموضوع اخى الكريم والمعلومات القيمة جداا والطرق المميزة للدخول وقت الاخبار الاقتصادية
انا كنت بدخل بطريقه تانية
بشوف وقت الخبر واشوف النتيجة وادخل بعدها ع طول
بالتوفيق للكل