PDA

View Full Version : كيفية العمل وقت الأخبار 9

محمد السيد محمد
02-07-2015, 16:52
استراتيجية لا بحبك ولا بقدر على بعدك لمؤلفها محمد السيد محمد
الاستراتيجية دي مش بتتطلب منك خبرة خالص .. يعني مش مطلوب منك تشوف الخبر ده يؤدي الى طلوع السعر والا نزوله لأن ده موضوع شاق وخاصة على المبتدئين ودي من مميزاتها
من مميزاتها ايضا انك بتشتغل عليها بعد ماتعرف الاتجاه الحقيقي للخبر سواء كان له نتيجة متوقعة صحيحة او كاذبة .. اوكان خبر ليس له نتيجة متوقعة
من مميزاتها ايضا انك بتزاوج فيها بين التحليل الأساسي والتحليل الفني يعني صفقتك بتساير الاتجاه العام ولابد
من مميزاتها كذلك موافقتها للقانون وقواعد الاتفاق بينك وبين اونستا
نخش بقه في متطلبات الاستراتيجية
1 - عليك ان تبحث في الشارت عن الخبر المماثل حصل فيه ايه .. يعني مشى كم نقطة .. ومشيهم في قد ايه
ولو امكن تشوف في الشهر اللي قبله .. هاتقولي اشوف ازاي .. اقولك بانك تضغط على الظرف الأصفر اللي بجوار الخبر في موقع فوركس فاكتوري .. يقولك على تاريخ ووقت الخبر السابق فتبحث في الشارت عن مكان هذا الخبر فتعرف كم نقطة تحركها الخبر وفي مدة قد ايه عشان يكون عندك تصور عن اللي هيحصل في هذه المرة.. خلاص كده ..ده شي انت بتعمله قبل صدور الخبر بمزاج وعلى روقان .. وانا هعطيك مثال بسيط مثلا خبر (كذا ) مشى 50 نقطة مثلا وفي مدة 50 دقيقة خلاص كده وياسلام لو ترسم خط افقي على الشارت على بعد 50 نقطة من مؤشر السعر من فوق ومن تحت
2 - نفتح نافذة الأوامر ونخلى حجم العقد 0.1% بس من الرصيد ليه؟؟ عشان لو حصلت على 100 نقطة من الخبر
على فرض انه فتح معاك المرة دي يبقى كل اللي حصلت عليه مايزيدش عن 10% من الرصيد المبدئي ومابقاش مخالفا الاتفاق بينك وبين اونستا
3 - مانقفلش نافذة الأوامر وجهز لنفسك للضغط على ذر صفقة توافق
الاتجاه العام وانتظر لغاية ما وقت الدخول يبدا هتشوف السعربيتحرك الناحية نهيه .. وهتشوف العجب
اسمع ياسيدي انت ممكن تتفاجئ ان السعر ماتحركش اصلا من اساسه لأنه متشرب ..او حصلت اي حاجة .. فتغلق نافذة الأوامر وتحمد ربنا انك ما دخلتش صفقة كنت هتخسر فيها الاسبريد على الأقل ..
وممكن انت عارف ان السعر حسب التوقع فييجي عكس التوقع فتحمد ربنا انك ما مشيتش وراء التوقع ، والا كان فاتك خسران الاسبريد و20 - 30 نقطة للاستوب لوز ، وممكن ييجي فعلا حسب التوقع
طيب .. انت قلت لي خليك فاتح نافذة الأوامر هافضل فاتحها واتفرج على السعر وهو رايح جاي قدامي من غيرما اعمل حاجة .. لا انا هقولك تعمل ايه بس ركز معايا ..
هنسيب الفوركس شوية .. انت اصلك ركبت الأوتوبيس الزحمة .. انا هاشرحلك طبعا الأتوبيسات في المحطات الشعبية ما بتقفش وانما بتهدي بس وانت لو عملت حسابك انك تستنى لغاية ما تقف خالص عمرك ماانت راكب
انما انت بتبقى واقف متحفزوبتمد ايدك الشمال عشان تمسك في باب الأتوبيس او حد مادد لك ايده عشان تتشعبط وبعد ما تمسك تروح قازح برجلك الشمال ثم تدخل اليمين وراها وتبقى ركبت وتروح مشوارك .. خلصنا كده هو ده بالضبط اللي هنعمله
احنا شايفين الاتجاه العام هابط والخبر خلا السعر يطلع هاستنى لما يجيب آخره .. هتقولي اعرف آخره منين اقولك امال احنا كنا بنشوف الخبر السايق المماثل عمل كام نقطة ورسمنا خط افقي على بعد 50 نقطة ليه ؟؟ خليك مركز معايا هتقوللي بس هو عملهم الدور ده في وقت اقل أقولك مايهمش .. تقوللي يعني ما استناش لغاية لما المدة تخلص اقولك لا .. طالما عمل هذا القدر من النقط خش .. طيب لنفرض انه ما عملش هذا القدر من النقط .. اقولك يبقى في الحالة دي العبرة بالوقت وعليك انك تنتظر لغاية ما الوقت يخلص وبعدين تخش ..
هتقوللي طيب ياجميل لنفرض انه نزل بدل ما يطلع هنعمل ايه هنشتري .. ازعل منك ان بقه .. واقولك تبقي عارف ان الاتجاه العام نازل وتشتري برده .. لا طبعا .. احنا هانسيب السعر ينزل لآخره ونسيبه كمان يطلع لآخره وطالما هو لسة ماحققش النقط المطلوبة فاحنا امامنا فرصة للدخول لما يهدي وده غالبا بيكون بعد مرور فترة من بدئه وانزل برده بيع احنا مانخالفش الاتجاه ابدا .. طبعا انا شرحت والاتجاه نازل .. في الصاعد بالعكس .. هاتقوللي طيب افرض السعر اتحرك لفوق مثلا لغاية ماحقق اتجاه .. اقولك معلش انا طولت هنا هنكتب الرد في الجزء العاشر .. فالى هناك ..

a7med84
02-07-2015, 20:01
شكرا لك اخى الكريم عل المجهود عل الاسم الغريب للاستراتيجيه

دي مطلع اغنيه دي وعموما بالتوفيق لك فى التعامل بها فى السوق

hassanabu
02-07-2015, 20:34
السلام عليكم
شكرا لك على المجهود العظيم استاذ محمد
والموضوع بالفعل بحاجة الى تدريب من قبلنا حتى نتمكن منه
تقبل مروري

محمد السيد محمد
02-07-2015, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
ايه ده بتتكلم جد دي مطلع اغنية انا كنت فاكرها قول دارج .. طيب ممكن تقوللي مين اللي بيغنيها لوسمحت هههههههه

متوكلة
02-19-2015, 09:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الفاضل على مشاركتك لنا بهذه الاستراتيجية المميزة و نحن بالفعل استفدنا منك و نتمنى لك الربح المستمر من هذا السوق

doom
02-27-2015, 23:45
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

antonioforex
02-28-2015, 16:08
السلام عليكم
شكرا لك اخي على توضيح طريقة العمل وقت الاخبار و لكنها تبقى
خطيرة جدا لدلك لا افضل العمل في هده الاوقات و بالتوفيق لك اخي الكريم

Algset777
03-01-2015, 00:46
اهنئك اخي على الاسلوب الممتع في الشرح
شرحك بسيط وجميل وممتع ويستطيع اي شخص ان يفهمه بسهولة
لم افهم نقطة 10 بالمئة ؟؟ هل هي شرط تضعه انستا فوركس على التداول وقت الاخبار ؟؟

mazouz
03-01-2015, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور أخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع الهام والذي سيستفيذ منه العديد من الأعضاء.
بالتوفيق للجميع وتقبل مروري

Firas Si
03-07-2015, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة
**/

hager omar
03-07-2015, 21:17
السلااااااااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكوووووووور اخي الكريم علي هذا المجهود وعلي طريقة الشرح البسيطة والشيقة التي تجذب العضو الي تكملتها لاخر

بارك الله في علمك وعملك
تقبل مروري

الاسد التاجر
03-10-2015, 10:27
الاخبار تقدر تشتغل فيها اذا كان حسابك حوالات
لان حسابات بونص ممنوع تشتغل فيها قوت الاخبار
ناس تعرضو لغلق حساباتهم بسبت مخالفتهم

ibrahim forex
03-11-2015, 22:32
شكرا لك اخى الكريم عل المجهود عل الاسم الغريب للاستراتيجيه

دي مطلع اغنيه دي وعموما بالتوفيق لك فى التعامل بها فى السوق

snnaky
02-15-2016, 21:54
بصراحة طريقة هايلة وسوف يتم تجربتها ولكن دعنى اوجة ان الأحداث السياسية والاقتصادية والاجتماعية التي تؤثر على السوق النقدي، وأهم هذه الأحداث التي قد تؤثر على سلوك المتعاملين، القرارات السياسية ووضع ميزان المدفوعات والموازنة العامة للدولة، وإحصاءات النقد وحالة سوق العمالة وبيانات الإنتاج

aminetns
02-15-2016, 23:09
بما انك في اينستا فابتعد عن وقت الاخبار احسن شكرا لك اخي الكريم على الموضوع أتمنى لك التوفيق إن شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

gara77
02-19-2016, 15:43
تحية الى اخواني الاعضاء في كل مكان
الشكر موصول لك اخي العزيز على المجهود المبذول في تحضير و عرض موضوعك الرائع حول
كيفية العمل وقت الأخبار 9
نرجوا المواصلة في الافادة وتقديم الإضافة
بالتوفيق للجميع، تقبلوا مروري

gara77
02-26-2016, 16:18
تحية الى اخواني الاعضاء في كل مكان