PDA

View Full Version : كيفية العمل وقت الأخبار10

محمد السيد محمد
02-07-2015, 17:22
وقفنا عند ايه ؟؟.. ايوة وقفنا عند سؤالك .. اللي بتقول فيه افرض ان الاتجاه العام كان نازل زي انا مابقول واتجاه السعر كان طالع وعمل اتجاه خاص لأنه طلع كتير ؟؟ اعمل صفقة مع الاتجاه السابق ام اعمل الصفقة وفق اتجاه الخبر اللي كون اتجاه جديد ؟
على فكرة فيه ناس من اساتذتنا هيقولو هو فيه خبر بيغير الاتجاه .. ؟؟ !! ايه الفتوى الجديدة دي !!
معلش سيبك منهم ربنا يسامحهم .. انا طبعا بقول ايوة واللي مش مصدق يبص في شهر يناير 2015 يشوف الكندي مشى في خبر واحد قد ايه ؟؟ 334 نقطة .. مش موضوعنا .. ارد على سؤالك
لو الخبر عمل اتجاه جديد بانتظر وما بدخلش لغاية ما ينتهي اثره وبعدين اشتغل عادي على الاتجاه الجديد
هاتقوللي طيب انا جيت اتشعبط معرفتش اقولك خيرها في غيرها واستني بقه اوتوبيس 8 بشرطة ههها
يعني الجايات اكتر من الرايحات ياسيدي وخيرها في غيرها .. وماتزعلش نفسك يابرنس
هتقوللي استنى استنى انت ماقلتليش اعمس استوب فين وهدف فين .. ؟؟ اجاوبك عادي ياصديقي حط الاستوب الي انت متعود تحطه اما الهدف فهيكون عند الخط الأفقي اللي انت راسمة او اقل منه بشوية لضمان تحقيق التارجت
هتقوللي لسة فيه حاجة انت ما قلتهاش ..؟؟ اقوللك انا لسة فيه حاجة انت مافهمتهاش ؟؟ على كل اذا كان فيه حاجة قول عليها وان مارديتش انا لأي عذر عندي حاول تقرا الموضوع تاني وان شاء الله هتفهمه .. هتقوللي ممكن تكتب اختصار لهذا الموضوع لأنه كبير قوي اقولك مش هنا في الجزء الحادي عشر .. عشان احنا طولنا هنا .. فالى هناك

a7med84
02-07-2015, 18:59
شكرا لعى الموضوع التداول مع الاخبار مهم جدا ان يكون هناك تعامل

مع الافكار اللى مع الاخبار وقت كبير والتعرف على الاخبار الهامه جدا اللى ممكن تكون جيده مش اي اخبر

محمد السيد محمد
02-07-2015, 20:14
معذرة مافهمتش عبارتك اللي بتقول فيها مهم جدا ان يكون هناك تعامل
مع الافكار اللى مع الاخبار .. ياريت توضح قصدك ايه ؟؟ اكون شاكر ..

---------- Post added at 08:14 PM ---------- Previous post was at 08:13 PM ----------

معذرة مافهمتش عبارتك اللي بتقول فيها مهم جدا ان يكون هناك تعامل
مع الافكار اللى مع الاخبار .. ياريت توضح قصدك ايه ؟؟ اكون شاكر ..

hassanabu
02-07-2015, 21:11
السلام عليكم
اذا من المتعارف عليه ان الاخبار لاتغير الاتجاه
اذا هل الاخبار تقوم بحركة سريعة للترند ومن ثم تعود الى طبيعتها
اي اذا هبط الترند والاتجاه العام هابط فهل اتوقع صعودا تصحيحيا يعود بالترند الى نقطة بداية الخبر

tazi larbi
02-07-2015, 21:31
السلام عليكم شكرا لك على الموضوع لكن اخي هنا اخبار لها تاثير لحظي ممكن ترى السعر نزل او صعد ليعود بعد ساعة او اكثر وهناك اخبار لها تاثير طويل الامد ممكن يسير معها السعر ويبقى في مساره اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Tro
02-07-2015, 21:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الاخبار هنا تأثيرها مش هيبقى كبير او للحظات بسيطه فقط لا غير يعنى السعر ممن يصعد وينزل فى خلال ساعات بسيطه والاخبر بتختلف من جيث تأثيرها وانواعها
ممكن يبقى تأثيرها لحظى وممكن يبقى ليها تاثير على المدى الطويل

متوكلة
02-19-2015, 09:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع المميز حول كيفية العمل وقت الاخبار و هو جد مهم لاخواننا المبتدئين و جزاك الله كل خير

doom
02-27-2015, 23:30
موضوع مثل هذا مهم جدا اكيد يدل على الخبرة الكبيرة الى حضرتك اكتسبتها فى مجال الفوركس ومشاركتنا
هذه الموضيع يدل على كرم اخلاق حضرتك فى افادة الاعضاء الجدد احييك يا اخى

antonioforex
02-28-2015, 16:12
السلام عليكم
شكرا لك اخي على شرح هده الطريقة للعمل وقت الاخبار و لكني لا افضل العمل في هده
الاوقات لانها خطيرة جدا و ممكن السعر يعكس علينا و نخسر الكثير في حسابنا

van
03-20-2015, 05:00
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

baki
03-20-2015, 23:33
نحتاج الى معرف الاخبار مسبقا قبل حصول نتائجها لانها ان
حدثت ستكون التئثير بسرعة كبيرة يفوق قدرتنا على التصرف في دالك الوقت

Ahmedadg
03-20-2015, 23:36
شرح رائع و مجهود متميز و شكرا جزيلا علي المعلومات القيمه ...نتمني منك
المزيد من المشاركات القيمه في المستقبل ان شاء الله ...و اعتقد ان تحليل الاسواق
هام جدا لمتداول الفوركس و لكن انا شخصيا لا اهتم به بحسب استراتيجياتي و شكرا

Rebellious soul
03-30-2015, 15:55
معدل الحركة الثقيل Weighted moving average - WMA
وهو نفس السابق ولكن يحسب بمعادلة تعطي أيضاً وزناً أكبر للفترات الحالية
ووزن أقل للفترات السابقة .
ستكون النتيجة خط كالسابق ولكنه يختلف بعض الشئ لأن القيم الأخيرة لها
وزن أكبر في الحساب .مما يجعله أكثر حساسية لتغيرات السعر .

moutanabbih mohammed
05-30-2015, 01:25
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكور اخي الفاضل على هذه المعلومات الاكثر من مفيدة وجزاك الله كل خير
اتمنى لك النجاح والتوفيق

almared13
05-30-2015, 08:05
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

troybradbit1
05-30-2015, 09:26
شكراا لك اخى الرائع الكريم على هذا الموضوع المميز وتكرمك
بالشرح والافادة للاخرين واصل اخى على هذا المنوال

الصعلوك
05-30-2015, 10:39
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك اخي الكريم على هذا الشرح البسيط لجميع المبتدئين

adel25
05-30-2015, 12:23
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
بارك الله فيك و جزاك

Wassa04
05-31-2015, 01:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نصائح جمييلة و رائعة شكرا لك يا غالي
على هذا المجهود الرائع بالتوفيق لك تقبل مروري

amr222
11-16-2015, 19:15
سلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوععن نفس افضل القنوات السعرية الافقية منها و المائلة و استعمالها عند الارتداد او الكسر

ahmedibrahim258259
11-16-2015, 19:56
بسم الله الرحمن الرحيم انا عن نفسي بريح نفسي وموش بتاجر وقت الاخبار لانها خطيرة على الحساب وانا بحاولاني ايعد عنها
تقبل مروري

bahoma310
11-18-2015, 19:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لا اغضل العمل وقت الاخبار نهائيا
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح انشاء الله

snnaky
12-18-2016, 20:24
إن توقعات المتعاملين تعكسها الأحداث السياسية والاقتصادية والاجتماعية التي تؤثر على السوق النقدي، وأهم هذه الأحداث التي قد تؤثر على سلوك المتعاملين، القرارات السياسية ووضع ميزان المدفوعات والموازنة العامة للدولة، وإحصاءات النقد وحالة سوق العمالة وبيانات الإنتاج، والاضطرابات والقلاقل والثورات والإرهاب والكوارث الطبيعية.

mohamedsonbol
12-19-2016, 06:32
موضوعك جميل اخي الكريم
جزاكم الله خيرا انت واعضاء منتدي فوركس العرب على هذه المشاركات الرائع
وانا عن نفسى استفدت كتير منها
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدونا بالمزيد وشكرا لكم مره اخري
وجزاكم الله الف خير

Ayman ElSayed
12-19-2016, 13:34
السلام عليكم
هذه طريقة جيدة يا اخي للعمل في اوقات الاخبار والتي ممكن ان تجدها
موجودة على الموقع فوركس فاكتوري حتى تتوقع الاخبار المفيدة

chlor
12-19-2016, 14:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم للاسف الشديد لا توجد علاقة بين عنوان الموضوع وبين محتواه؟ على كل حال فالمتاجرة وقت الاخبار خطيرة ويجب الحذر منها وخاصة المبتدئين. تقبل مروري.

sob81
12-19-2016, 15:05
كيفية العمل وقت الاخبار اخى الكريم انا اراى انه من اىفضل عدم المتاجرة فى وقت الاخبار واختيار الوقت بعد هذة الاخبار
حيث يكون السوق فى وضع تذبذب عالى

doaa sary
12-19-2016, 18:14
موضوع مميز مشكور ووقت الاخبار الاقتصادية افضل وقت ممكن نكسب فية مئات النقاط بسهولة
بالنسبالى بفضل الدخول لايف بعد معرفة نتيجة التقرير
بعد دقيقة من الخبر

radyaboelnaga
12-19-2016, 18:20
وقفنا عند ايه ؟؟.. ايوة وقفنا عند سؤالك .. اللي بتقول فيه افرض ان الاتجاه العام كان نازل زي انا مابقول واتجاه السعر كان طالع وعمل اتجاه خاص لأنه طلع كتير ؟؟ اعمل صفقة مع الاتجاه السابق ام اعمل الصفقة وفق اتجاه الخبر اللي كون اتجاه جديد ؟
على فكرة فيه ناس من اساتذتنا هيقولو هو فيه خبر بيغير الاتجاه .. ؟؟ !! ايه الفتوى الجديدة دي !!
معلش سيبك منهم ربنا يسامحهم .. انا طبعا بقول ايوة واللي مش مصدق يبص في شهر يناير 2015 يشوف الكندي مشى في خبر واحد قد ايه ؟؟ 334 نقطة .. مش موضوعنا .. ارد على سؤالك
لو الخبر عمل اتجاه جديد بانتظر وما بدخلش لغاية ما ينتهي اثره وبعدين اشتغل عادي على الاتجاه الجديد
هاتقوللي طيب انا جيت اتشعبط معرفتش اقولك خيرها في غيرها واستني بقه اوتوبيس 8 بشرطة ههها
يعني الجايات اكتر من الرايحات ياسيدي وخيرها في غيرها .. وماتزعلش نفسك يابرنس
هتقوللي استنى استنى انت ماقلتليش اعمس استوب فين وهدف فين .. ؟؟ اجاوبك عادي ياصديقي حط الاستوب الي انت متعود تحطه اما الهدف فهيكون عند الخط الأفقي اللي انت راسمة او اقل منه بشوية لضمان تحقيق التارجت
هتقوللي لسة فيه حاجة انت ما قلتهاش ..؟؟ اقوللك انا لسة فيه حاجة انت مافهمتهاش ؟؟ على كل اذا كان فيه حاجة قول عليها وان مارديتش انا لأي عذر عندي حاول تقرا الموضوع تاني وان شاء الله هتفهمه .. هتقوللي ممكن تكتب اختصار لهذا الموضوع لأنه كبير قوي اقولك مش هنا في الجزء الحادي عشر .. عشان احنا طولنا هنا .. فالى هناك

الاخ الكريم
موضوع مفيد جدا بالفعل عن تأثير الاخبار على حركة السعر وكيفية المتاجره بالاسلوب الافضل وقت الاخبار, سوف يستفيد الجميع ان شاء الله
تقبل مروري

AHMED NOLE
12-19-2016, 18:21
هو عموما كل متاجر والاسلوب اللى بيعمل بيه فى السوق عموما انان افضل الابتعاد عنها

وفى متاجر اخر بيفضل وقت الاخبار والدخول بأمر معلق او بمخاطره كبيره والله المستعان

وبالتوفيق

xmenflis1
12-29-2016, 15:47
مرحباً شكراً على إضافة
الاخبار هنا تأثيرها مش هيبقى كبير او للحظات بسيطه فقط لا غير يعنى السعر ممن يصعد وينزل فى خلال ساعات بسيطه والاخبر بتختلف من جيث تأثيرها وانواعها
بتوفيق للجميع