PDA

View Full Version : لو التغت الرافعة المالية من الفوركس هل ستبقى؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

okash
06-28-2012, 19:57
لو يوم الغوا الرافعة المالية هل ستبقى في الفوركس ام ستتركها؟

AhmedMagnifico
06-28-2012, 20:52
ان شاء الله هتركها !!
ياريس الفوركس من غير الرافعة ميبقاش فوركس
يبقى شركات ptc or gpt احسن منه بكتييير

okash
06-29-2012, 14:19
ان شاء الله هتركها !!

بس اكيد رح يخترعو اشي جديد بدالها

وهناك حسابات قد تدخل دون رافعة مالية ولكن على ما اعتقد تبدأ ب 100000 دولار لأنها اصلا ليست بحاجة الى رافعة مالية

---------- Post added 06-29-2012 at 11:19 AM ---------- Previous post was 06-28-2012 at 06:04 PM ----------

الرافعة المالية هي التي تميز الفوركس عن باقي التجارات فقي العالم ولكن اذا التغت ،في هذه الحالة يجب ان نجمع مبلغ كبير جدا ونبدأ بالتجارة العملة اليدوية لذلك اتمنى ان لا تلغى

madoxegy
06-29-2012, 14:21
بيتهيألى المستثمرين الصغار امثالنا مش هيبقوا موجودين انما اللى هيبقى موجود
المستثمرين الكبار والبنوك المركزية صناع السوق

Mostafa Mando
06-29-2012, 14:37

صحيح يا اخي فهي تساعد الصغار فقط مثلنا اما المستثمرين الكبار لا يهمهم

لان معهم رؤوسش اموال طائلة وكبيرة لكن ستسبب مشكلة لنا نحن وهي الشركات اعتقد انها تربح مننا نحن المبتدئين لكثرة خسائرنا

mrhoda
06-29-2012, 14:41

الرافعة المالية لو اتلغت هاتبقى مشكلة وجميع المستثمرين الصغار سوف يختفون
لان اقل شىء تفتح به حساب يكون مبلغ 100000 الف دولار
وبالتالى سوف يتم اغلاق معظم شركات الوساطة لان المستثمرين سوف يقل عددهم

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 14:51
اعتقد فى الحاله دى
هتلاقى تلت تربع مضاربين الفوركس

طرقووو الفوركس ورااحوو يشوفو اى استثمار اخر

لان الرافعه مهمه جداً لاصحاب الاموال الضعيفه

انما العتوله الكبار لا يفرق معهم اى شئ

remas
06-29-2012, 15:09
الرافعه الماليه هى فى الاساس وجدت علشان التجار الصغار امثالنا وهى برضه مصيده من الشركات بتصطاد بيها صغار المضاربين لكن انت تقدر تتحكم فيها ولو اتلغت عاوز راس مال كبير علشان تقدر تتاجر

Mostafa Mando
06-29-2012, 15:17
اعتقد فى الحاله دى

ربنا اجعلنا مثلهم يا رب كبار في السوق لا يهمنا اي انعكاس للسعر علينا

ولا رافعة مالية ولا اي شئ ونتعامل مع البنك مباشرة ليس مع اي شركة وساطة لتجنب النصب من الشركات الجديدة

sobissa
06-29-2012, 15:23
الرافعة المالية هي أهم مميز لسوق الفوركس عن باقي الأسواق ولا أظن أن هناك شخص بيننا سيستطيع التداول بمبلغ مائة ألف دولار من ماله الخاص

ana1990
06-29-2012, 15:33
مبدئيا هتشوف بعض الشركات النصابه حاطين حجه ذي الرافعه و كل هذفهم نهم ياخدوا فلوسك و بعد ما المتاجر يفوق من حلم عودة الرافعه و يتاكد انها خلاص مش هترجع تاني هتلاقي المتاجرين انقسموا لثلاث اقسام الاول صاحب راس المال الكبير و هذا سيزيد من راس ماله قليلا و سيكمل و الثاني سيبحث في كل مكان حتى ياتي باقل مبلغ منسب و الثالث هيسيبه من المجال خالص

compaq0
06-29-2012, 15:41
لا داعى لوجودنا فى الفوركس او سنحتاج الى راس مال كبير جدا حتى نستطيع ان نربح من الفارق الضئيل الذى تتحركه العمله ستكون مثل ان نشترى الدولار من الصرافه بالجنيه و ننتظر حتى يزيد سعره و نبيع بزياده 10 قروش فنحتاج الى 100 الف جنيه مثلا حتى يصبح الربح معقول

forexBOSS
06-29-2012, 15:55
لن اتركها لانى استطيع اداره مالى دون رافعه ماليه و لكن اعتقد انها مهمه جدا و من غيرها يعتبر اداره راس المال غير كامله
و من المستحيل ات يلغوا الرافعه الماليه

mhmd
06-29-2012, 17:24
سؤال صعب بصراحة ما عارف أأجب عليه

الرافعة من مميزات الفوركس

والله ما انا عارف

a5rzamn
06-29-2012, 17:27
اتوقع عند الغاء الرافعه الماليه فان 99%سيترك الفوركس

وستكون صدمه من العيار الثقيل

Mostafa Mando
06-29-2012, 18:59
اتوقع عند الغاء الرافعه الماليه فان 99%سيترك الفوركس

وستكون صدمه من العيار الثقيل

نسبة المتداولين الصغار امثالنا كبيرة جدا ولكن المتداولين الكبار لن يفرق معهم اي

شئ ان كان انعكاس سعر او رافعة مالية او اي شئ ربنا اجعلنا مثلهم

nrgslawi
06-29-2012, 19:09
الرافعة المالية هي نقمة ونعمة
ففي بعض الاحيان يمكن ان تمرجن حسابك وخصوصا الرافعة 1:1000 اليس هذا صحيح

i5land_man
06-29-2012, 19:11
لن اتركها لانى استطيع اداره مالى دون رافعه ماليه و لكن اعتقد انها مهمه جدا و من غيرها يعتبر اداره راس المال غير كامله
و من المستحيل ات يلغوا الرافعه الماليه
عشان تتاجر بدون رافعة مالية محتاج حساب لا يقا عن 10 الاف دولار او اكثر
وهذا القدر من المال اظن انه اغلب المتاجرين لا يملكه ولا يجد الشجاعة انه يضع مثل هذا المبلغ في الفوركس

hesham1046
06-29-2012, 19:17
مستحيل الان الشركات الوساطة مش انستا فوركس والشركات الاخرين اهم شىء عندهم هو المستثمر الصغير الان المستثمارين الكبار لا يحركون السوق الان الصغار هم اساس السووووق

Rami
06-29-2012, 19:23
انا اعتقد ان الافعة اهم ادوات هذا السوق المسمى الفوركس
لو ذهبت ادراج الرياح فالكثيييييير الكثييييير من المضاربيييين
سيتركو الفوركس وانا اولهم هههههههه
تحياتى لك

remo
06-29-2012, 19:25
مبدئيا هتشوف بعض الشركات النصابه حاطين حجه ذي الرافعه و كل هذفهم نهم ياخدوا فلوسك و بعد ما المتاجر يفوق من حلم عودة الرافعه و يتاكد انها خلاص مش هترجع تاني هتلاقي المتاجرين انقسموا لثلاث اقسام الاول صاحب راس المال الكبير و هذا سيزيد من راس ماله قليلا و سيكمل و الثاني سيبحث في كل مكان حتى ياتي باقل مبلغ منسب و الثالث هيسيبه من المجال خالص

معاك فى الكلام دا بس الرافعة المالية هى اللى بتخلى المتاجريين الصغيرن او ذو رؤس اموال قليلة يستطيعوا ان يتاجروا فى الفوركس ومن هنا تاتى الاهمية واعتقد ان هولاء المتاجريين لا يعنيهم ان الشركة تكسب من وراهم سواء خسروا او كسبوا

i5land_man
06-29-2012, 19:29
معاك فى الكلام دا بس الرافعة المالية هى اللى بتخلى المتاجريين الصغيرن او ذو رؤس اموال قليلة يستطيعوا ان يتاجروا فى الفوركس ومن هنا تاتى الاهمية واعتقد ان هولاء المتاجريين لا يعنيهم ان الشركة تكسب من وراهم سواء خسروا او كسبوا

كلامك مظبوط الرافعة المالية دي هي اللي بتحسس المتاجر انه معاه راس مال مناسب لتاجرة الفوركس ومن غير رافعة مالية
لا اظن ان رؤس اموال صغار المتاجرن امثالنا ستصبح ملائمة للتداول

sami
06-29-2012, 19:35
لو إتلغت الرافعة المالية و كان لدي رأس مال كبير يغنيني عن الرافعة المالية فأكيد سأظل في السوق أما
لو إتلغت و رأس مالي صغير فأكيد سأغادر،لأن دون رافعة مالية لن تكون هناك أرباح مجزية و من
الأفضل أن أبحث عن مهنة أخرى

amrmorasamir
06-29-2012, 19:49

لو الرافعه الماليه اتلغبت مش هنلاقى مبتدئين فى السوق خالص وهتلاقى اصحاب رؤوس الاموال الكبيره فقط الى موجودين عشان دول اصلا مش يشتغلوا برافعه ماليه كبيره يعنى اقصى حاجه بيستخدمواها 1:50

dodovedo
06-29-2012, 20:04
لو إتلغت الرافعة المالية و كان لدي رأس مال كبير يغنيني عن الرافعة المالية فأكيد سأظل في السوق أما
لو إتلغت و رأس مالي صغير فأكيد سأغادر،لأن دون رافعة مالية لن تكون هناك أرباح مجزية و من

حتى لو راس مال كبير لازم رفعه ماليه
علشان نقدر نتاجر والربح يكون مجزى
تقبل مرورى

Heba samir abdallah
06-29-2012, 20:07
معظم الناس سوف تترك التجارة فى مجال الفوركس لان الرافعه الماليه مهمه جدا وتميزة عن اى سوق اخر

elzeel
06-29-2012, 20:09
انا كتير بقرا ردود هنا فى المنتدى ان فى ناس مش بتعتمد عليها
فممكن عشان احنا مبتدئين بتهمنا جدا لكن ممكن مع اللى اكتر خبره مبتهموش

ahmed saleh
06-29-2012, 20:11
اظن ان لا احد سوف يبقى فى الفوركس لان معنى ان الرفعة المالية اتلغت يعنى انت فى مشكلة كبيرة
اى بمعنى انك المفروض تحط فلوس هائلة من جيبك للمتاجرة فى الفوركس وكمان الونص الى بنخدة دة مش هينفع انك حتى تتاجر بية
لذلك ارى انها صعبة جدا

Mostafa Mando
06-29-2012, 22:24
اظن ان لا احد سوف يبقى فى الفوركس لان معنى ان الرفعة المالية اتلغت يعنى انت فى مشكلة كبيرة
اى بمعنى انك المفروض تحط فلوس هائلة من جيبك للمتاجرة فى الفوركس وكمان الونص الى بنخدة دة مش هينفع انك حتى تتاجر بية
لذلك ارى انها صعبة جدا

بالفعل يا اخي انها تعتبر كارثة بالنسبة لنا صغار صغار المتداولين ياه لو الواحد

معاه راس مال كبير مش هيخاف ولا من رافعة مالية تتلغي ولا من انعكاس سعر

tarek22
06-29-2012, 23:41
بطبيعت الحال ساتركها وسيتركها كل الناس
لان الفوركس بدون رافعة لا معنى له كما قال احد الاعضاء تصبح الشركات الﻻبحية افضل منه

derfcase
06-30-2012, 00:46
سؤال محرج حقيقة يا اخ
okash
فانا اعتقد ان كثيرا من مستثمرين الاسهم ما تركو سوق الاسهم و جاءو الفوركس الا بسبب الرافعة المالية و امكانية التداول بمبالغ اعلي
فلماذا يا اخي تريد ان تلغي هذا النظام ؟

AhmedMagnifico
06-30-2012, 01:02
لذلك ارى انها صعبة جدا
مظبوط يا ريس
زى ما قولت قبل كده العملية هتكون وحشة جداً شركات الاعلانات وال ptc هتكون افيد من الفوركس !

21cent
06-30-2012, 01:43

واية المشكلة فى كدا هى الرافعة ليها مميزات وليها عيوبها
المميزات بتساعدك انك تلاقى ربح كويس ومجزى حيث انها تضاعف راس مالك عند دخول الصفقات لكى تجعلك تشترى وتبيع
بكميات كبيرة كانك سافل الفلوس دى وبترجعهم تانى
والعيوب لو الرافعة عالية مما تجعل تدخل بلوتات اعلى من المطلوب وتسبب فى مرجنه حسابك

osama shaban
06-30-2012, 01:45
لا اعتقد انه سيتم الغاء الرافعه الماليه لان ده هياثر علي اغلب شركات الوساطه لان عملائنا سيتركونها
ثانيا اغلب المضاربين حول العالم سوف يتركون الفوركس بسبب عدم قدرتهم علي المضاربه بسبب حجم حسابتهم الصغير

hesham itch
06-30-2012, 08:00
من الصعب الاستمرار فى الفوركس بدون نظام الرافعة المالية وذلك خاصة اذا كان راس المال
مبلغ صغير ولكن من الممكن ان يستمر المتاجرين اصحاب رؤؤس الاموال الكبيرة فقط

mony
06-30-2012, 17:49
ولكن الرافعه بالرغم من مميزاتها فلها عيوب وهى سلاح ذو حدين ويمكن تكون سبب فى خساره الكثير

jonaselk
06-30-2012, 17:50
الرافعة المالية هي أساس الفوركس عن باقي الأسواق
و لا أحد منا يستطيع التدوال بمبلغ كبير من ماله الخاص

Amgad91
06-30-2012, 18:04
في حال الغاء الرافعة المالية هتبقى المضاربة مستحيلة للمستثمرين الصغار امثالنا لأن اقل عقد هيتطلب 100 الف دولار كقيمة للنقطة الواحدة وده مستحيل بالنسبة لينا
علشان كده انا باعتبر الرافعة المالية افضل شيء تقدمه شركات التداول للمضاربين الصغار
ولكن يجب الحذر منها فهي سبب في الكثير من الخسائر ايضا

عزبز 18
06-30-2012, 18:19
ان شاء الله هتركها !!

هاها اعجبنب كلامك نعم الفوركس بدون الرافعة المالية كالجسد بدون راس
وكما دكرت انت تبقي زي شركات الاعلانات يعني يفدر تاجر الا صاحب الاموال الكبيرة

sabre
06-30-2012, 18:27
بالنسبه لى انا طبعا سأتركها لسبب وحيد وهو اين رأس المال الكبير الذى سوف اتاجر بيه
فالرافعه الماليه هى السبب اصلا فى اقبال كثيرون على الفوركس لانه لا يلزم رأس مال كبير

madoxegy
06-30-2012, 18:31
بيتهيألى لو الرافعة المالية اتلغت مش هيبقى فى مكان فى السوق للمستثمرن الصغار امثالنا
وانما سيتحكم فى السوق محركى السوق

Mtec
06-30-2012, 18:34
يا اخي الرافعة هي التي تعطي الفوركس لقبه
ومن دون رافعة سوف يكون كل شيء بطيء و كأنك تتاجر في العملة

madoxegy
06-30-2012, 18:37
بيتهيألى لو الرافعة المالية اتلغت مش هيبقى فى مكان فى السوق للمستثمرن الصغار امثالنا

sa sa
06-30-2012, 18:49

اعتقد ان انتشار الفوركس فى الفتره الاخيره سببه الرئيسى هو الرافعه الماليه هى التى جعلت الفوركس ينتشر بتلك الصوره لذلك لو الغت الرافعه الماليه سيتركه العديد من المستثمرين ساكون انا اولهم لكن اعذرنى كلام حضرتك ليس منطقى لان البروكرز تربح اكثر بالرافعه الماليه الرافعه الماليه مربحه لشركه الوساطه اكثر من الشخص نفسه

pimo
06-30-2012, 18:50
هذا امر مستحيل لان الغاء الرافعة المالية سوف يؤدي بسوق الفوركس بالركود ولن تستطيع الحكومات ان تكسب المال الوفير من الضرائب التي تفرض علي العمليات التداولية في سوق الفوركس وسوف ينكمش سعر سرف العملة ويصبح بدون قيمة

ابو محمد
06-30-2012, 18:54
لن ابقى بالسوق اطلاقا لانة اصحاب
راس المال الصغير سوف يخسر كلشي

madoxegy
06-30-2012, 19:00

Mostafa Mando
06-30-2012, 19:37
لن ابقى بالسوق اطلاقا لانة اصحاب
راس المال الصغير سوف يخسر كلشي

اعتقد انها ستكون كارثة بالنسبة لاصحار رؤوس الاموال الصغيرة مثلنا

ولكن بالنسبة لكبار المستثمرين لن يفرق معهم ذلك ولكن نسبة كبيرة من مستثمرين الفوركس سوف يتركونه

waleed adel
07-01-2012, 15:36
مستحيل طبعا ان نكون متواجدين لو اتلغت نسبة المتداولين الصغار امثالنا كبيرة جدا ولكن المتداولين الكبار لن يغير
الغائها او وجودها شىء

abdallah elbaz
07-02-2012, 03:33
لا اعتقد انهم ممكن يلغوا الرافعه الماليه والا هتلاقى ناس كتيره سابوا الفوركس
لان الرافعه من اهم مميزات الفوركس وناس كتيره بتعتمد عليها ف تحقيق النجاح

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 20:16
هو لو ده حصل فعلا اكيد هترك الفوركس وخصوصا انى مستثمر مبتدأ يعتبر
بس معتقدشى ان المستثمرين الكبار ممكن يتراجعو او يتركوة لان ساعاتها مش هتفرق معاهم
بس هو انا بأظن انها لو اتلغت فده ممكن يعملو حاجه اكبر واحدث لانه مشروع ممتاز جدا

Rami
07-03-2012, 20:18
هو لو ده حصل فعلا اكيد هترك الفوركس وخصوصا انى مستثمر مبتدأ يعتبر
بس معتقدشى ان المستثمرين الكبار ممكن يتراجعو او يتركوة لان ساعاتها مش هتفرق معاهم
بس هو انا بأظن انها لو اتلغت فده ممكن يعملو حاجه اكبر واحدث لانه مشروع ممتاز جدا

لست الوحيد لان ساعتهاالكثير سيحتاجون الى رووس اموال
كبيرة لكى يقدروا الوصول للسوق والمتاجرة به
تحياتى لك

ma90do
07-03-2012, 20:24
اكيد هترك المجال لاني يعتبر هلعب كده بس صعب الرافعه الماليه تتلغي دي معظم الشركات الوساطه هتقفل علي كده وهياخدو اسبريد كم علي كده بالنقطه ولا بالشويه

dina mahmoud
07-06-2012, 20:06
لرفع المالي يعرف بمقدار رؤوس الأموال المقترضة لزيادة إمكانات استثماراتك. وبعبارة أخرى التداول بإستخدام الرفع المالي يزيد من القوة الشرائية الخاصة بك، ولكن اذا استخدمت بشكل خاطئ، يمكن أيضا أن تزيد من خسائرك.
التداول باستخدام الرفع المالي يتيح لك أن تودع مبلغ صغير نسبيا والتداول مع مبلغ أكبر نسبيا مما كنت قد أودعته في البداية. عندما تستخدم بالصورة الصحيحة ، ويتيح لك الرفع المالي زيادة كبيرة في العائد على إستثمارتك الأساسية.
وبينما تقوم غالبية شركات الوساطة بمحاولة إقناع المتاجرين عن طريق فريق التسويق المتمرن جيداً بالمتاجرة بأعلى رافعة مالية ممكنة، يجب أن يكون هدفك كمنداول أن تتاجر بأقل رافعة ممكنة. فمثلما أنك لن تقترض من البنك لشراء منزلا، إلا إذا كنت مضطرا، وأنك سوف تحاول أن تجعل مقدم الدفع عاليا بقدر الإمكان، فيجب أن تتاجر بالفوركس بأقل رافعة مالية ممكنة.
الرافعة هي سيف ذو حدين قد تؤثر بشكل كبير على أرباحك. وقد تؤثر أيضاً بشكل كبير على خساراتك. قد يكون تداول العملات الأجنبية على أي رافعة غير مناسب لجميع المستثمرين. عندما تستخدم رافعة عالية فإن عدة تداولات خاسرة سيكون لها تأثير كبير وسريع على العديد من التداولات الناجحة.

ehab
07-07-2012, 19:23
طبعا مش عشان ارافعه هتتغلى يبئا خلاص الدنيا هتقف اكيد هدور على استراتيجية كويسة
تحقق ليا المكسب الى انا بحلم بية واعتمد على التحيلات الفنية

theboy2226
07-07-2012, 19:53
اكيد ده حياثر علي عدد المتاجرين بالسلب و اكتر ناس حاتتضر اصحاب راس المال الصغير زي حالتنا بس ده مستبعد يحصل لان بما ان 95%من التجار بخسروا و شركات الفوركس كسبانة من ربح او خسارة المتاجر يبقي مش فارقة معاهم الرافعة في حاجة و لو ده حصل انا عن نفسي حقعد 24ساعة قدام الجهاز. عشان اجيب اكبر بونص ممكن يعني حنلاقي حل بردوا هههههه
انما عمري ماحسيبوا لو عملو ايه
طبعا لو لغوا البونص
bye bye forex

sahar elmansory
07-07-2012, 19:57
بما اني مبتدئة فحدوث امر مثل ذلك سوف يجعلني اترك الفوركس..ولكن اظن ان المحترفين لا يعتمدوا على الرافعة فقط وسوف يستطيعون ايجاد طرق واستراتيجيات اخرى يحققون من خلالها ارباح ايضا..بس الغاء الرافعة سيؤثر بدرجة كبيرة على المتاجرين خاصة الذين يعتمدون علىيها بشكل رئيسي في تحقيق ارباحهم

mohamed yossef
07-08-2012, 23:08
الرافعة المالية يا صديق هى النار اللى بتسوى الطعام
من غيرها الاكلة ما تتاكل لكن اللى يقرب من النار - نار الرافعة - ياويله وربنا يبعدنا عن خطرها ويزيدنا من فوائدها بس

jans
07-08-2012, 23:11
لن يكون هناك متاجرين في هذا المحال لو تم إلغائها
لأنه بدونها لن تستطيع الدخول للسوق بسبب عدم توفر المال الكافي و هذا اهم آمر بالنسة للفوركس .

forex man
07-08-2012, 23:31
لو اتلغت الرافعه اخى
لن تجد 90 % من المتداوليه فى الفوركس
وانا منهم
تحياتى

husamart
07-08-2012, 23:39
الرافعة المالية مكسب كبير لسوق الفوركس ولا يمكن الغاؤها
لأن أغلب المسنتثمرين الصغار يعتمدون عليها
والطبيعي في حال الغائها سيبتعد الكثيرون وأنا اظن كذلك

Mohamed90
07-08-2012, 23:41
السلام عليكم اخي العزيز لا اتصور الفوركس بدون رافعة مالية
ويدونها تحتاج ل10.000 على الاقل مع ربح قليل جدا
الرافعة اخي مهمة في اطار الحساب الصغير و المحدود

waleed adel
07-13-2012, 00:06
بدونها لن تستطيع الدخول للسوق بسبب عدم توفر المال الكافي
و هذا اهم آمر بالنسة للفوركس

كريم
07-13-2012, 00:11
لا اعتقد اني سأبقى لأنه سيكون امر مستحيل للتداول

لأنه يجب ان تضع راس مال قوي جدا

و كبيرة بشكل غير عادي و هتبقى صعبه مووت

و الله يوفق الجميع

mido
07-13-2012, 00:13
ههههههههه اكييد هتركها
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

sunlight
07-13-2012, 00:16
اكيد طبعا سوف اتركه لانى محتاج اكتر من 10000 الاف دولار عشان تبدا تشترى او تبيع الرافعه اعتقد انها رائعه ولكنها فى بعض الاوقات تصبح سلا ح ذو حدين وتجعل الكول مارجن ياتى بسرعه

fx-man
07-13-2012, 00:21
لو الرافعة المالية اتلغت يعنى بقت 1:1 دا معناه انى محتاج انى استثمر مبلغ كبير جدا فى الفوركس عشان الربح اللى احقق يكون ربح معقول وانا حاليا طالب وما عنديش رأس مال ابدأ بيه .

ehab
07-14-2012, 00:22

عندك حق لان المبتدئين وحساباتهم الصغيرة
بتعتمد اعتماد شبة كلى على الرافعه لو اتلغت اكيد دول مش هيبئو موجودين

forex4ever
07-14-2012, 00:27
الرافعة المالية في الفوركس زي البحر بالنسبة للسمك !! وطبعا احنا السمك احيانا بنكون سمك مفترس واحيانا بنكون سمك بلطي صغير واحيانا بنبقى سمك (بساريا) ههههه وطبعا في حيتان فظيعة ماشاء الله ربنا يزيدهم ويرزقنا زيهم احنا صغار المتداولين في هذا السوق الشرس

essam1985
07-16-2012, 16:21
اعتقد اني سأتركه

لان مبلغي صغير و لن يححق لي العائد المرجو منه

فساعتها سيكون الفوركس مضيعة للوقت و الاعصاب

الا طبعا لاصحاب الحسابات الكبيرة

top2milan
07-16-2012, 16:25
اكيد هطلع من السوق لان مش معايا المبلغ الكافي اني ادخل من غير رافعه ماليه الي هيا سبب دخول معظمنا للفوركس لما بيلاقي
انو ممكن يدخل برأس مال صغير

sky44
07-16-2012, 16:26
بالتأكيد ادا لغو الرافعة المالية سأترك الفوركس لان الرافعة هي التي تجعلنا نتاجر برؤوس أموال صغيرة وسط الملايير من الاموال بحيث تقوم بمضاعفته اضعافا

KOGI
07-16-2012, 18:36
هتبقى مشكلة كبيرة طبعا انهم يلغو حاجة زى ده وبيتيهالى ده اكتر حاجة متنفعش تتلغى من الفوركس لان ساعتها محدش هيشتغل فيها خالص مين عنده اسشتعداه يخش صفقة ويكسب منها 10 سنت ؟
تقبل مرورى اخى الكريم ولك فائق احترامى

salah.bmw
07-17-2012, 00:53
بصراحة مخاطر الفوركس كبيرة كتير ونسبة مخاطرته اكبر من نسبة ربحه
ويلي بخلي الناس تقتنع بلفوركس وتحبو هو الرافعة المالية ولولا الرافعة المالية كان كل الناس وانا اولهن ما اهتمينا بلفوركس من اساسه

kingman
07-17-2012, 01:37
بالتأكيد ادا لغو الرافعة المالية سأترك الفوركس لان الرافعة هي التي تجعلنا نتاجر برؤوس أموال صغيرة وسط الملايير من الاموال بحيث تقوم بمضاعفته اضعافا

والواحد ساعتها مش هيلاقى فرق كبيرانه فى الأساس يشتغل تاجر عملة بدل مايشتغل مع شركة وساطة وهتكون هى هى لكن مع اختلاف ان تجارة العملة محاربة فى بعض الدول مثل مصر

nader
07-17-2012, 01:56
اذا اتلغت الرافعة المالية فسوف يكون من الصعب ان نتاجر في الفوركس باعتبارنا من صغار المتاجرين ولان حساباتنا لا تتجاوز في اغلبها بعض المئات من الدولارات فسوف يكون من الصعب علينا تحقيق ولو اليسير من الارباح
وبطبيعة الحال سوف ننسحب

زيزو
07-17-2012, 16:12
لا اعتقد انه في الوقت الحالي
او نظرا لظروف المنافسة بين الشركات ان يتم مثل هذا الاجراء
لكن لو تم اعتقد انه هيخرج عدد كبير جدا من السوق
علشان السوق هيحتاج الي راس مال كبير جدا

egypt2012
07-17-2012, 16:14
فى هذه الحالة سوف يتاجر فقط فى الفوركس من لدية راس مال كبير جدا فقط

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 19:16
وعليكم السلام يا صديقي

علي ما اعتقد يا غايل

اني هحاول ابعد عن الفوركس .. لكن مش هقدر اسيبه

MrSniper
07-17-2012, 20:05
طبعا لأن الرافعة الماليه ليست قلب المستثمر فأهم شيء يكون التحليل جيد
حتى لو كان الربح قليل

pimo
07-17-2012, 20:08
هذا امر مؤكد سوف نترك الفوركس اذا تم الغاء الرافعة المالية لانن لن نستطيع ان نربح المال الوفير كما نكسبه الان وهذا لدعم الرافعة في الصفقة التي ندخل بها الي السوق

ahmed
07-17-2012, 20:09
لو اتلغت الرافعه الماليه اكيد صغار المستثمرين امثالنا مش
هيقدرو يكملوا فى السوق لصغر المردود المادى

forex4ever
07-17-2012, 20:12
90%
من المتداولين لن يبقوا في السوق طبعا الموضوع مش هيبقى اختياري اصلا مين معاه رؤوس اموال تصلخ لان تعمل في هذا السوق بدون رافعه 1:100 او حتى 1:200 الموضوع هيبقى في غاية الصعوبة

tarek22
07-18-2012, 00:56
بالتاكيد يااخى تجار كتير جدا مش هيكملو فى السوق لانهم هيحتاجو راس مال كبير جدا وده مش متوفر الا مع عدد قليل جدا من التجار كلنا بنبدا السلم ونطلعه من اوله..........

mage
07-18-2012, 02:15
اعتقد اننى مش هبقى فى الفوركس لان العمل فى الفوركس لو مفيهوش رافعة مالية من الممكن ان لا يمكننى براس مالى الذى املك ان احقق حتى نسبة ارباح ولو بسيطة وسوف ترى السوق بطيئ جدا لو مفيش رافعة مالية كبيرة

zahran
07-18-2012, 02:17

هى انا نفسى فى حاجه بصراحه .. بص مبدايا لو اتلغت الرافعه الماليه انا هبقى متواجد برضه ان شاء الله فى السوق دا
بس اللى انا نفسى فيه بقى ان اكبر رافعه ماليه تكون 1:50 كما يفعل الامريكيين . هذه اكبر رافعه موجوده عندهم وبالامر من الهيئات الرقابيه الموجوده عندهم

AMANI
07-18-2012, 02:21

من خلال ما قراءت الايام الماضيه عرفت ان مقدار الربح الناتج عن حركه الاسعار صغير جدا وان ما يضخم هذه الارباح هى الرافعه الماليه
وبالتالى لن يكون الفوركس مجدى بدون هذه الروافع الماليه

mido95
07-18-2012, 02:41
انا اظن انه لو لغيت الرافعة المالية من الفوركس لن يكون هناك اى مكان للحسابات الصغيرة نهائيا و من سيبقى فى الفوركس هى الحسابات الكبيرة فقط

madoxegy
07-18-2012, 02:43

Aker001
07-18-2012, 02:44
الرافعة تساعد على رفع الارباح لكن ليس أهم شيء في تجارة الفوركس لأنها تأخذ هامش من رصيد المتداول كما أنها قد تضخم الخسائر على المستخدم لها اذا
لم يحسن الاستعمال لها

aboushnb
07-18-2012, 02:51
السلام عليكم
يازعيم الفوركس من غير الرافعة ميبقاش فوركس
واحسن من اى حاجة على النت

amrmorasamir
07-18-2012, 03:00
الرافعة تساعد على رفع الارباح لكن ليس أهم شيء في تجارة الفوركس لأنها تأخذ هامش من رصيد المتداول كما أنها قد تضخم الخسائر على المستخدم لها اذا
لم يحسن الاستعمال لها

الرافعها لماليه ياباشا من اهم الحاجات اللى لازم تاخد بالك منها فى البدايه لانها ممكن تحدد حجم المخاطره اللى هتدخل بيها وانا انصحك انها تبقى1:500 هتبقى مناسبه ليك جدااا فى جميع صفقاتك

madoxegy
07-18-2012, 03:02

Noah
07-18-2012, 04:04
اعتقد اننى من الممكن ان اترك الفوركس واتفرغ لاى عمل اخر الى ان اتمكن من الحصول على راس مال جيد للعمل فى الفوركس مرة اخرى لان العمل ف الفوركس متوقف اولا على راس المال الذى لديك والذى تعمل به يجب ان يكون كبير

khaled zizo
07-20-2012, 18:07
لو إتلغت الرافعة المالية و كان لدي رأس مال كبير يغنيني عن الرافعة المالية فأكيد سأظل في السوق أما و الرافعة المالية هى اللى بتخلى المتاجريين الصغيرن او ذو رؤس اموال قليلة يستطيعوا ان يتاجروا فى الفوركس ومن هنا تاتى الاهمية واعتقد ان هولاء المتاجريين لا يعنيهم الرافعه الماليه اتلغبت مش هنلاقى مبتدئين فى السوق خالص وهتلاقى اصحاب رؤوس الاموال الكبيره فقط الى موجودين عشان دول اصلا مش يشتغلوا برافعه ماليه كبيره يعنى اقصى حاجه لان الفوركس بدون رافعة لا معنى له كما قال احد الاعضاء تصبح الشركات الﻻبحية افضل منه

youmuststop
07-20-2012, 18:44
صعب لان بذلك سيكون انتهي سوق الفوركس وستبقي العملات كما هي وستخسر الدول الكبري قبل المضاريبين الصغار فهو شئ مستحيل لان في هذه الحاله لان يكون هناك مضارب واحد في افوركس

AMANI
07-20-2012, 19:56

assidi saber
07-20-2012, 20:06
اخي الرافعة المالية لا يمكن الاستغناء عنها ابدا لانها الشئ الاساس في سوف الفوركس

Amgad91
07-20-2012, 20:55
سيصبح من المستحيل في حال الغاء الرافعة المالية على امثالنا من المضاربين الصغار ان يستمروا في سوق الفوركس لأننا سنحتاج الى مبلغ كبير جدا من المال حتى نستطيع المتاجرة
لذلك لا اعتقد ان الشركات ستقدم على هذه الخطوة لأنها ستؤدي الى خسارة عدد كبير جدا من عملائها حتى وان كانوا صغارا

ehab
07-22-2012, 18:12

فعلا لو اتلغت مش هتلاقى حد من السغسرين الى زينا فى السوق ده مش هتلاقى غير الكبار بس
بس انا شايف ان ده مش ممكن يحصل فى الوقت الحالى

mohamed1happy
07-23-2012, 16:46
لا انا سأتركها لاني ساعتها هكسب سنتات قليلة جدا غير مجدية
الا لو انا صاحب راس مال كبير ساعتها مش هتفرق معايا

mohamed saad
07-23-2012, 16:59
لو اتلغت الرافعة يبقا يلغوا الفوركس افضل لان المضاربين اقبلوا على الفوركس بسبب الرافعة المالية فلو تاجرت بدون رافعة ورأس مالك صغير يبقا انت تحتاج مثلا الى خمس اعوام علشان تستطيع انك تكسب 5 دولار او اقل اما بالرافعة المالية فهي تزيد رأس مالك اضعاف اي تحول رأس مالك الصغير الى كبير حتى تربح او تخسر ثم يعود الررأس المال الكبير الى الشركة وتحتفظ برأس مالك الصغير وانا اقول مستحيل تلغى الرافعة المالية بل اننا نجد شركات تزيد من الرافعة مش تلغيها

Ahmed Salama
07-23-2012, 17:05
لا اظن انى سوف اكمل فى الفوركس سعتها
الرافعة هيا التى تزيد الارباح بطريقة كبيرة وتزيد الخسائر ايضا بطريقة كبيرة

havic
07-23-2012, 17:20
اذا الغيت الرافعة من الفوركس لن تجد احد يشتغل في الفوركس
لكن اصحاب راس المال الكبير يمكن ان يكملو المشوار البطيء

ehab
07-24-2012, 16:16

تمام كلامك ان الرافعه هيا صديقة المتاجرين الصغار
من غيرها مش هيبئا فية غير الكبار ذوى الاموال الكثيرة

ma90do
07-24-2012, 16:23
معظم الناس سوف تترك التجارة فى مجال الفوركس لان الرافعه الماليه مهمه جدا وتميزة عن اى سوق اخر

طبعا بدون الرافعه الماليه فلا يوجد اي مكان للمبتدئين او المتاجرين الجدد او المتوسطين او المترفين ذوي المبالغ البسيطه هذا سيطرت ان يكون رائس المال 10.000 دولار وبالتالي الشركات كلها هتخسر والناس مش هتشترك نهائي

al7oot
07-24-2012, 16:29
يا أخي الرافعة المالية لها دور كبير في التجارة في الفوركس
ولها دور كبير في التاجر الذي يتاجر
يعني من غير رافعة مالية لا يوجد فوركس

kanzsea
07-24-2012, 17:14
لا اعتقد انهو فى يوم من الايام سوف تلغى الرافعة المالية لان بذلك سوف تخسر شركات الفوركس مضاربين كثيرون

vanpunisher
07-24-2012, 17:29

Spiderhoof
07-25-2012, 19:49
ستجبر على تركه او ستتاكر بمبالغ كبيره اقلها 100 الالف دولار

وشكرا لك

resala11111
07-28-2012, 11:36
طبعا لم اترك الفوركس مهما حصل
لانى عندى هدف فى مجال الفوركس
وعندى اصرار ولم اترك الفوركس الى لما أحقق احلامى
بالتوفيق لكم

أسكبيد
07-28-2012, 12:42
لا طبعا مش هتبقى مشكلة ولا حاجة بالعكس المخاطر هتقل والطمع هيقل
يعني هتتاجر بفلوسك مباشرة بدون هامش

hend
08-11-2012, 00:11
طبعا الرافعه مهمه جدا ف الحسابات الصغيرة دى بتكبر
الحساب و لو اتلغت دى هتصعب الامور فى الفوركس

MrDeloma
08-11-2012, 00:26
اخي طبعا سأبقى لكن لازم رأس مال كبير للربح الجيد
و الرافعة الماليه حاليا تنفعنا كثيرا ، ولا يمكن ان تجد شركة وساطة بدون رافعة ماليه

mannon
08-12-2012, 13:50
طبعا الرافعه مهمه جدا ف الحسابات الصغيرة دى بتكبر
الحساب و لو اتلغت دى هتصعب الامور فى الفوركس

لو فعلا اشتغلنا بدون رافعة الموضوع هيصعب جدا على المتداولين خصوصا اصحاب الحسابات الصغيرة وسوف يعود السوق مرة اخرى سوق الاغنياء كما كان
واعتقد ان كدة هيكون افضل على الاقل الى هيشتغل فى الفوركس هيقدر العمل دة

Gravity
08-12-2012, 13:53
ضرورية جدا الرافعة
اذا لم تكن موجودة.. فأكيد سأترك الفوركس
وارجع للشركات الاستثمارية

ahmed
08-12-2012, 13:58
لا طبعا مش هتبقى مشكلة ولا حاجة بالعكس المخاطر هتقل والطمع هيقل
يعني هتتاجر بفلوسك مباشرة بدون هامش

كلامك منطقى جدا المخاطرة هتقل جدا وهتتاجر فعلا بفلوسك مباشرة
بس تفتكر هتحتاج كام علشان تقدر تتاجر ب100 دولار برافعه 1:100
هتحتاج 10000 دولار علشان فى الاخر تبقى بتتاجر ب 100 دولا برافعه الان

hichemdz
08-12-2012, 14:12
لا يمكنني ان اتداول من دون رافعة مالية ابدا اخي الكريم . لن يبقى لنا وجود في هذا السوق
والاكيد انهم لن يقوموا بالغائها ابدا .لأن الشركات تستفيد منها كذلك .

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 14:19
لايمكن الغاء الرافعة حتى سبتكروا بديلا لها يساهم في توفير مزيد من الفرص المتاحة

master_egypt
08-12-2012, 14:43
لا طبعا لن اترك الفوركس لالغاء الرافعة المالية
الفوركس مجال شيق وجذاب بس للى يفهمة ويحبة

yassoo011
08-12-2012, 15:44
الرافعة المالية وضعت لجذب صغار المستثمرين امثالنا
فالسوق يتقدم ولا يرجع للخلف لذلك يكاد يكون من المستحيل ان تلغى الرافعة
المالية لان ذلك سيفقد السوق الكثير من التجار

islam96
08-19-2012, 22:13
لو كان معي رأس مال كبير سأبقى
ولو لم يكن معي رأس مال كبير لن أبقى

egypt25
08-20-2012, 22:03
خلاص لو لغوا الرافعة المالية كلنا هنسيب الفوريكس خالص
لان النقطة اللى هيتحركها السعر هتكون بتساوى 1 من 10 الالاف من الدولار
يعنى ماحدش هيكسب حاجه ولا يخسر هههههههههههه

medhat
08-20-2012, 22:11
اذا لغو الرافعه الماليه فلن يبقى الا القليل من الناس فى السوق وستصبح سوق لاصحاب الرؤس الاموال الكبير فقط
وستفقد الكثير من المستثمرين والممولين الذين يخسرون من اجل الاخرين

nado bado
08-20-2012, 22:27
لا طبعا انا مقدرش اتاجر من رافعة مالية و ده لان ليها فايدة كبيرة و بالذات للمستثمرين و التجار المبتدئين لان
من غير رافعة مالية هيكون نسبة دخول صفقة كبير جدا و ده طبعا بيحتاج لراس مالى كبير جدا

zeyadkabeel
08-20-2012, 23:34
لا يمكن ان تحصل ما تقوله اخى الكريم والا يبقا ملهوش اى لازمة بقا

ronaldo
08-21-2012, 00:35

shahd
08-21-2012, 03:45
نعم لان عن نفسى لا افضل الرافعه الماليه حتى واذا كانت سبب فى زياده الارباح ولكن خطورتها اكبر

hendbadr33
08-21-2012, 04:03
أبقى اعمل ايه ان شاء الله من غير رافعة مالية ؟ الفوركس اساسا مرتكز على الاساس دة لو أتشال يبقى ملوش لازمة أصلا . و معتقدش انه ممكن تتلغى الرافعة ممكن جدا تتقلل لكن تتلغى خالص دى صعبة شوية

egypt25
08-21-2012, 23:35
طبعا مستحيل ان حد يكمل فى الفوريكس بعد الغاء الرافعة المالية
لان كده كل نقطة هيبقى مكسبها ملالييييم
ورأس المال بتاعنا مش هيكفى

Ama0200
08-21-2012, 23:37
ما اظن الفوركس راح يكون له معنى
بدون الرافعة المالية لانك لم تربح اي شي
الا اذا كان المبلغ كبير

face book
08-21-2012, 23:53
بالطبع لاوجود لنا في السوق مين معاه من المتاجرين الضغار مبالغ ضخمه كي يعوض بيها الرافعه الماليه
ثم يعد ذالك هما مستفيدين برضوا من الرافعه الماليه

mohamed elsayed ahmed
08-25-2012, 14:29
سؤال صعب بصراحة ما عارف أأجب عليه
الرافعة من مميزات الفوركس

twaslpro
08-25-2012, 14:51
ساتركها اذ انه لن تكون هناك ارباح تذكر

marem2007
08-25-2012, 15:03
يبقي محدش هيشتغل في الفوركس من الناس العادية تاني
وهيبقي بس البنوك الاستثمارية والبنوك المركزية

silver
08-25-2012, 21:20
بالتاكيد سوف اترك الفوركس

لاني عندها يجب ان املك مليون دولار لكي اربح القليل من الامول

aminewactop
08-26-2012, 02:06
الرافعه الماليه هى فى الاساس وجدت علشان التجار الصغار امثالنا وهى برضه مصيده من الشركات بتصطاد بيها صغار المضاربين لكن انت تقدر تتحكم فيها ولو اتلغت عاوز راس مال كبير علشان تقدر تتاجر

Dola
08-26-2012, 02:27
انا شايف انه من الصعب الغاء الرافعه الماليه ولو فكروا يلغوها هتكون
مشكله كبيره لدي الكثير من المثتسمرين

Evon
08-26-2012, 02:36
اكيد هسيب الفوركس لانها هيا الاساس .. الفوركس من غير الرافعة المالية بالنسبة للمبتدأين و صغار التجار لن يحققوا ارباح تذكر .. ولكن بالنسبة للناس التقيله اوى فى سوق الفوركس مش مهم عندهم وجود الرافعة الماليه لان اصلا معاهم ارصده تفوق اى رافقه و تحقق ارباح هائله بدون اى رافعه فما بالك بالرافعة لهم .. اعتقد سيقل عددهم ايضا و لكن زوى الخبره سيتوصلون انه لا يوجد مجال للتجاره احسن من الفوركس

gogo galal
08-27-2012, 16:56
فى راى الشخصى مستحيل انى
الرافعة المالية تخفى فى سوق الفوركس
وحتى لو كده هكمل فى الفوركس لانى عنده هدف فيه
ومش هسيب الفوركس الا لما يحقق
وبالتوفيق لكم

dentist
08-27-2012, 17:30
اكيد هسيب الفوركس لان ساعتها هيبقي مفيش مكسب منه
ومفيش عواطف في المكسب يعني لازم اشتغل شغل يكسبني

mastar_soft
08-27-2012, 22:14

الرافعه دى اساسى للمبتدئين طبعا لو اتلغت مفيش فوركس طبعا ســـأتركه
اما بالنسبه للمحترفين اعتقد ان راس المال الخاص بهم يكفى بالمتاجره
لكن فى النهايه الفوركس بدون رافعه لا يجدى

azza51
08-27-2012, 22:18
اكييييد هنقول يافكيك لأن الرافعة المالية مهمة جدا وميزة رائعة في الفوريكس والا منين نجيب رأس مال 100000 دولار لنبدأ به التجارة ..لكن سبحان الله بمبلغ حتي 100 دولار فقط يمكن فتح صفقة ومضاعفة المبلغ وتحقيق ارباح جيدة يبقي اروح فين بقي من غير رافعة مالية

windstorm
08-29-2012, 13:29
اكيد ساترك الفوركس
الا لو اصبح حسابى 100 مليون
ممكن استمر

mero
08-31-2012, 23:46
نعم استمر ولا ارى ضروره من وجودها ومن راى ان وجود الرافعه الشركه بتستفيد منه لانه يؤدى الى خساره مبالغ كبيره وبالتالى الشركه بتستفيد من تلك الخسائر فيجب ان نكون اكثر حذرا مع اختيار الرافعه

hmadi
09-01-2012, 00:16
حايبقي صعب اوي بدون رافعه
ولاكن طبعا مش حايتم الغاها عشان الشركة ما تخسر عملاء كبار

All 4 You
09-01-2012, 00:16
الرافعة المالية هي أهم مميز لسوق الفوركس عن باقي الأسواق
لا أظن أخي أن هناك شخص بيننا سيستطيع التداول بمبلغ مائة ألف دولار من ماله الخاص
لأن هدا مستحيل

samyrahmy
09-01-2012, 00:54
هتبقى كارثه وهنسيب الفوركس

منين نجيب فلوس نشتغل بيها

Looser
09-01-2012, 13:29
مع الازمة الحالية والتى تأمل امريكا بحلها او انها فى الطريق لحلها كما يعتقدوا فلن يكون هناك مشكلة
المشكلة ستكون ان لم تحل سينتج عنه زيادة فى قلة السيولة وبالتالى قد تضطر البنوك نتيجة لقة السيولة لعدم اقراض الشركات

lala
09-02-2012, 02:19
فى حاله الغاء الرافعه المايه فى الفوركس فلابد من اكتشاف شىء اخر جديد لان الرافعه هى من اهم الاشياء التى
تميز الفوركس وخصوصا للذين لديهم راس مال ضعيف لا يقدؤوا ان يستغنوا عن الرافعه الماليه

noha
09-02-2012, 03:08
اعتقد ان مش كل المتاجرين هيسيبوا الفوركس
انما المتاجرين الصغيرين هما اللى هيسبوة لانه الرفعة المالية بتساعدهم كتير
وكتير منهم بيدخل اصلا علشان الرافعة المالية

mido303037
09-02-2012, 03:23
هههههههههههه اظن ان الفوركس مش هيكون فوركس بدون
رافعة مالية والناس كلها ممكن تترك الفوركس من غير الرافعة المالية

fares72
09-02-2012, 04:08
الرافعة المالية هي التي تميز الفوركس عن باقي التجارات

monaismail
09-02-2012, 04:14
لو اتلغت الرفعة المالية سيصبح الفوركس عديم الجدوى

وتركه افضل بكثير ولكنى اعتقد ان هذا لن يحث لانهم بيبحثوا عن وسائل تجذب المتداولين للفوركس بكل السبل الممكنة وبالتالى لن يلجاو لالغاء الرفع المالية

sa3idsmp
09-02-2012, 14:43
اعتقد فى الحاله دى

لا اظن ان الكثير سيترك هدا العالم
لأن بدون رافعة مالية سنتاجر من دون
مخاطرة كبيرة وسنحاول ما امكن المحافظة
على راسالمال ولو كان صغيرا

MAGDY
09-02-2012, 14:48
يستحيل العمل فى الفوركس بدون رافعة
إلا إذا كان رأس مالك يوازى رؤوس أموال البنوك
الرافعة ، هى أكبر وأعظم ميزة فى شغلنا
بس بشرط : اللى يعرف يلعب ويتلاعب بها
هى بصراحة : محتاجة حاوى محترف بيلعب بالثعابين
هكذا الرافعة ، وخصوصاً لما تبقى رافعة كبيرة .. عينى يا عينى عليها
وآآآآآآآآآآآآآآه منها لو غفلت عنها ونسيت نفسك معاها
المارجن والأوت ، تلاقيهم فى الحساب فوراً
تحياتى

soomoon
09-02-2012, 15:04
كلامك صحيح يا اخى فى الرافعة المالية هي التي تميز الفوركس عن باقي
التجارات فقي العالم ولكن اذا التغت ،في هذه الحالة يجب ان نجمع مبلغ كبير جدا
ونبدأ بالتجارة العملة اليدوية لذلك اتمنى ان لا تلغى

ibrahimhabony
09-02-2012, 15:39
انا مش هسيب الفوركس حتى لو لغوا الرافعة هفضل اشتغل لما اوصل واكون من الكبار
حتى لو لغوا الفوركس نفسة مش هسيبة ههههههههههههههههههههههههه هه

العوامى
09-02-2012, 16:06
يستحيل العمل فى الفوركس بدون رافعة
إلا إذا كان رأس مالك يوازى رؤوس أموال البنوك
الرافعة ، هى أكبر وأعظم ميزة فى شغلنا
بس بشرط : اللى يعرف يلعب ويتلاعب بها
هى بصراحة : محتاجة حاوى محترف بيلعب بالثعابين
هكذا الرافعة ، وخصوصاً لما تبقى رافعة كبيرة .. عينى يا عينى عليها
وآآآآآآآآآآآآآآه منها لو غفلت عنها ونسيت نفسك معاها
المارجن والأوت ، تلاقيهم فى الحساب فوراً
تحياتى

بالعكس اخى الكريم تسطتيع العمل براس مال قليل لا يتجاوز الالفين دولار
نعم اخى الكريم هذا صحيح اتدرى ان المارجن اللازم لفتح عقد قيمه النقطة 10 سنتات برافعه قدرها 1:1 هو الف دولار

abdellatif2013
09-04-2012, 17:48
:oهتلاقى تلت تربع مضاربين الفوركس

لان الرافعه مهمه جداً لاصحاب الاموال الضعيف...;)

Shawky Farag
09-04-2012, 17:54
:yahoo:
ياعزيزي
هو الفوركس من غير الرافعة يبقى فوركس
لو شالوا الرافعة حايدوروا على إسم تاني
تحياتي

nabeel_25
09-04-2012, 18:19
السلام عليكم
طبعا هتركها وحتى اصحاب الاموال الضخمة سوف يتركونها
بدون رافعة مالية لايوجد فوركس اصلا
شكرا

ayaa
09-11-2012, 20:42
لو اتلغت الرافعه الماليه هذا سيكونسيئ للغايه ليس بعد ذالك يوجد مكان الي التجار الصغار امثالنا ستكون للتجار الكبار فقط

amiraamira
09-11-2012, 21:58
اهم شي في الفوركس الرافعة المالية
ليه ب تفول انها راح تتشال :o

amera-nada
09-11-2012, 23:29
الصراحة لو عملو كدة يبقي عايزين يخلو الاقوياء فقط في السوق
واصحاب الحسابات الصغيرة بيعملو لهم تصفية تامة من الفوركس
اكيد بدون رافعة مالية لوجود لمن يحلمون بتحقيق المليون

bondokpower
09-12-2012, 00:18
طبعا لا ولو اتلغت الرافعه الماليه معظم التجار حيخرجوا من السوق لانها سوف تكون تجارة المليونيرات واصحاب الثروات

ahmedgalal
09-12-2012, 05:12
انا عن نفسى هسيب الفوركس
بطبيعت الحال ساتركها وسيتركها كل الناس
لان الفوركس بدون رافعة لا معنى له كما
قال احد الاعضاء تصبح الشركات الﻻبحية افضل منه

abde1234
09-12-2012, 06:29
لو اتلغت الرافعه الماليه معظم التجار حيخرجوا من السوق لانها سوف تكون تجارة المليونير

ahmedamz
09-12-2012, 06:45
الرافعة المالية لها فوائد كبيرة وبالاخص للمضاربين الصغار مثلا ولكن فى نفس الوقت فانها تحجز كثير
من اموالك ى نظم الهامش فنحن المبتدئون لا نستطيع ان نتاجر بدون الرافعة المالية لتزيد من حجم رس مالنا

hassan347
09-12-2012, 06:52
السلام عليكم ورحمه الله

اكيد طبعا الكل هيسيب الفوركس يعنى هو فعلا الفوركس من غير الرافعه الماليه يبقى اسمه فوركس

وبعدين مينفعش اصلا تتشال لان الرافعه الماليه دى هى اللى بتميز الفوركس عن باقى طرق الربح الموجوده على النت

شكرا لك على الطرح

zedan92
09-12-2012, 06:56
ان الغاء الرافعه يعني خروج كل الافراد من السوق ولن يبقى فيه الا البنوك المركزيه والصناديق السياديه وصناديق التحوط وعمالقة المتداولين الافراد لااضن ان يتم الالغاء لان 95% من المتدولين الافراد يخسرون اموالهم في هدا السوق والرابح شركات الوساطه ان من يربح لا يقضي على مصدر رزقه

kami1995
09-12-2012, 09:31
السلام عليكم
ان الغاء الراااافعه يعني خروج كل الافراااااد من السوق ولن يبقى فيه اااالا البنوك المركزيه والصنادي
ق السياديه وصناديق التحوط وعمالقة المتاااداولين الافراد لااضن ان يتم الالغاء لان 95% من ا
لمتدولين الافراد يخسرون اموالهم في هدا السوق والرابح شركات الوساطه ان من يربح لا يقضي
على مصدر رزقه

mozoabdo
09-12-2012, 12:01
سوف يكون مثل البورصه حيث ان البورصه بدون رافعه ماليه ولكن العيب الوحيد انك يجب ان تدخل براس مال كبير اما الرافعه الماليه تعوضك عن ذلك براس مال فلو دخلت ب100 دولار كانك تدخل بالف دولار ومن الممكن اذيد بالطبع حسب قوه الرافعه

mansourito
09-12-2012, 16:25
كيف أبقى بدون الرافعةالمالية لا وجود للصغار مثلنا لكن مستبعد أخي الغاء الرافعة من الفوركس

nabeel_25
09-12-2012, 16:34
السلام عليكم
لو لم تكن رافعة مالية سوف لن تجد التجار الصغار امثالنا
سوف تكون فقط لا صحاب الاموال الطائلة

Eslam
09-15-2012, 19:48
اعتقد ان ذلك غير ممكن الحدوث لانة لا يمكن الاستغناء عن الرافعة المالية

momo56
09-15-2012, 20:28
الرافعة المالية هي أهم مميز لسوق الفوركس عن باقي الأسواق ولا أظن أن هناك شخص بيننا سيستطيع التداول بمبلغ مائة ألف دولار من ماله الخاص

azifek
09-15-2012, 20:33
هذا القرار يعتمد على رأس المال
فالشخص الذي يملك 1000 دولار يمكنه أن يتاجر به دون رافعة مالية
أما الشخص الذي يملك 50 دولار فلا أظن أنه سيبقى في الفوركس بسبب أن هذ المبلغ لن يجني منه الكثير

ahmed zayan
09-15-2012, 20:45
اخى الكريم لا يمكن الغاء الروافع لان معظم المتداولون يكونوا داخلين
على هذه الروافع والغائها معناه ان تلغى معظم المتداولين وان تصبح البنوك المركزيه
فقط والمصالح الحكوميه هى من تدخل الفوركس

apolo
09-15-2012, 20:48
لو تم الغاء الرافعة المالية فالاجدر ان ينتهي الفوركس لان صغار المستثمرين تجذبهم الرافعم المالية الى الاستثمار في الفوركس
ولو اتلغت فسيذهب كل في سبيله

يوسف سيد السمطي
09-15-2012, 20:50
لا انا سأتركها لاني ساعتها هكسب سنتات قليلة جدا غير مجدية
الا لو انا صاحب راس مال كبير ساعتها مش هتفرق معايا

syed
09-15-2012, 21:04
اعتقد اننى مش هبقى فى الفوركس لان العمل فى الفوركس لو مفيهوش رافعة مالية من الممكن ان لا يمكننى براس مالى الذى املك ان احقق حتى نسبة ارباح ولو بسيطة وسوف ترى السوق بطيئ جدا لو مفيش رافعة مالية كبيرة

ayman.shosha
09-15-2012, 21:06
الرافعة المالية اخى العزيز وفى اعتقادى
انها سبب وجود النسبة الكبرى من مضاربى الفوركس
ولولاها ماكان هناك هذا العدد الضخم من المتداولين
ولا اعتقد اننى سوف اواصل فى الفوركس لو تم الغائها
ليس عن غضب ولكن مجبر لقلة الحيلة وقتها

aoneman3
09-15-2012, 22:23
السلام عليكم
مرحبا كيفكم اخوانى الكرام ؟
دي تبقة مصيبة كبيرة على اكتر العرب

rouka
09-16-2012, 02:56

dina
09-16-2012, 03:10
اكيد هسيبها انا هجيب منين 100000 دولار علشان افتح حساب
اتركها بمزاجى بقى احسن ويارب ما يحصل كده ان شاء الله

hitmanben2
09-16-2012, 03:12
بالطبع سأذهب الفوركس بلا رافعة فقط البنوك و أصحاب الملايين هم من يستطعون أن يعملو فيه و يحققوا ربحا فيه.

Didi
09-16-2012, 03:16
السلام عليكم اخواني اخواتي الرافعة المالية هي أهم مميز لسوق الفوركس لا اظن اناني سابق
شكرا جزيلا

yassir2012
09-16-2012, 03:19

4ex
09-16-2012, 03:35
اى بمعنى انك المفروض تحط فلوس هائلة من جيبك للمتاجرة فى الفوركس وكمان الونص الى بنخدة دة مش هينفع انك حتى تتاجر به لذلك ارى انها صعبة جدا

mohamedgo12
09-16-2012, 18:42
لذلك ارى انها صعبة جدا

fathy1011
09-16-2012, 20:14

بالطبع سوف اسحب المبلغ المتبقي واذهب لابحث عن عمل

بالتوفيق للجميع واتمني ان لا تلغي

تحياتي

kingta
09-16-2012, 21:20
السلام عليكم أضن أن المستتمرين الكبار هم الدي سيبقوا اد اتلغت الرافعة لدالك الرافعة مهمة للمستتميرن الصغار مثلي وشكراا

YASER83
09-18-2012, 14:58
السلام عليكم
هذا سيكون بمثابة طرد لنا من الفوركس
لأن جميعنا نعتمد مباغ صغيرة في التداول
تكون اقل مما يمكن ان نتاجر فيه في هذا السوق لولا الرافعة المالية

khaled ibrahem
09-18-2012, 17:14
الرافعه الماليه بالنسبه للتجار الصغيرين مهمه جداً لانها هى اللى بتشغلهم فمبالك بقى لو اتلغت نيجىى اجنا فين جنب التجار الكبار اللى عنده 100000 و 200000 الف دلاور وكمان معظم شركات الوساطه هتقفل لانه بيترتب على كده قله المستثمرين
والرافعه الماليه ميزه بيتميز بيها سوق الفوركس اعتقد انه من غيرها احنا مش هنشتغل تانى

numanimax
09-18-2012, 17:16
ان شاء الله هتركها ...

forex_9
09-18-2012, 17:16
فى اعتقادى الرافعة المالية من اهم الاسباب لانجذاب المتاجريين الى الفوركس واعتقد انه من الصعب جدا الغاء الرافعة المالية وفى حالة حدوث ذلك اكيد سيتوافر بديل عنها لان الرافعة المالية ميزة لكلا من المتاجر والشركات وبالتالى ليس هناك داعى الى الغائها

face book
09-18-2012, 18:03
لو تم الغاء الرافعه الماليه انا خارج من السوق لا محاله لان السوق لا اهميه له بدون وجود روافع ماليه تساعد التجار اللي حسابهم اقل من 10000 دولار فما باللك باللي حسابه 1000 دولا فما اقل ؟؟؟ الموضوع هيبقي شبه مستحيل

---------- Post added at 05:03 PM ---------- Previous post was at 04:56 PM ----------

لو تم الغاء الرافعه الماليه انا خارج من السوق لا محاله لان السوق لا اهميه له بدون وجود روافع ماليه تساعد التجار اللي حسابهم اقل من 10000 دولار

فما باللك باللي حسابه 1000 دولا فما اقل ؟؟؟ الموضوع هيبقي شبه مستحيل

mrhero
09-21-2012, 20:28
الرافعه الماليه هى فى الاساس وجدت علشان التجار الصغار امثالنا وهى برضه مصيده من
الشركات بتصطاد بيها صغار المضاربين لكن انت تقدر تتحكم فيها ولو اتلغت عاوز راس مال كبير علشان تقدر تتاجر

mansourito
09-22-2012, 16:27
ههههه اخي كيف سأبقى وانا حسابي لا يتعدى 100 دولار
انعدام الرافعة المالية هو انعدام الفوركس

loco
09-22-2012, 17:17
طبع كل المتاجرن الصغر ينسحبو
بس الفكرة دي مستحيلة

mahmoud1
09-22-2012, 17:18
اكيد صعب بالنسبة لينا نشتغل فى الفوركس بدون رافعة مالية لانه معظمنا راس مالة صغير وفكرة الرافعه المالية اللى بتقدمها شركة الوساطة انه بتساعد المتاجرين الصغار اللى راس المال صغير انهم يقدرو يتاجرو فى سوق الفوركس

sohir
09-22-2012, 18:35
نا كتير بقرا ردود هنا فى المنتدى ان فى ناس مش بتعتمد عليها

hedraf
09-22-2012, 18:41
لا اعتقد ان الرافعة من الممكن الغاءها لان كثير من شركات الوساطة تعتمد على وجودها للحصول على متاجرين اكثر ولكن لو حدث انها الغيت اتمنى ان اصل الى مبلغ كبير قبل الغاءها يساعدنى على الاستمرار فى المتاجرة فى الفوركس

sharif4
09-22-2012, 18:44
بيتهيألى المستثمرين الصغار امثالنا مش هيبقوا موجودين انما اللى هيبقى موجودالرافعة المالية هي أهم مميز لسوق الفوركس عن باقي الأسواق ولا أظن أن هناك شخص بيننا سيستطيع التداول بمبلغ مائة ألف دولار من ماله الخاص

maro50
09-22-2012, 18:45
ان الرافعه الماليه هى الوسيله المساعده لاصحاب روؤس الاموال الصغيرة من اجل اتما حلم التداول والحصول على ارباح مناسبه كما ان شركات الوساطه تعمل من خلال تلك الرافعه لذلك اذا اتلغت تغير شكل سوق الفوركس واختفى جميع التجار الصغار

madoxegy
09-22-2012, 18:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو اتلغت الرافعة المالية لن يبقى فى السوق الا صناعه ولا يكون لنا مكان فيه

moonlight32
09-22-2012, 18:48
طبعاً حقول لها وداعاً
لان اساس الفوركس هي الرافعة المالية

adel asran
09-22-2012, 19:00
والله علي حسب راس مالى ساعتها بس انا ماعتقدش انها هتتلغى لانها اساس سوق الفوركس وهى من تسهل عمليات البيع والشراء والربح وتجعل اي متداول مهمها كان راس مالة
ان يتعامل مع السوق

sahar
09-22-2012, 19:10
لا اعتقد ذلك لكن لو حصل كده فعلا سوف يغادر معظم المتداولين الفوركس لانا اعتمادنا
علي الرافعه المالية لاننا صغارلا ويصبح الفوركس للبنوك بقي واصحاب الملايين
لاننا لا نستطيع التداول من مالنا الخاص وهذه من شأن الرافعه المالية علينا تساعدنا كثثيراً

HOUSAMMI
09-22-2012, 20:47
من اهم مايميز سوق الفوركس هو وجود وتنوع الرافعة المالية

هى التى تجعلك معك 200 دولار تتااجر ب 20000 دولار مش هتلاقى كدة فى اى سوق تانى

لو اتلغت يبقى مافيش حد هيتاجر زينا 200 دولار دول لو عايز تعمل مشروع مافيش الا تبيع لب وسودانى فى الاتوبيسات

magic777
09-22-2012, 20:54
لا اعتقد ذلك لكن لو حصل كده فعلا سوف يغادر معظم المتداولين الفوركس لانا اعتمادنا
علي الرافعه المالية لاننا صغارلا ويصبح الفوركس للبنوك بقي واصحاب الملايين
لاننا لا نستطيع التداول من مالنا الخاص وهذه من شأن الرافعه المالية علينا تساعدنا كثثيراً

اعتقد انها لو اتلغت مش هيتبقى الا المتاجريين الكبار اللي معظمهم رابحين بحسابتهم الكبيره ومش هيلاقوا
صغار المتاجريين الخاسرين اللي بيدفعوا للكبار ارباحهم من خسائر هؤلاء الصغار
علشان كده اعتقد ان وجود الرافعه مفيد ليهم اكتر

noureen
09-26-2012, 19:13
لا اعتقد انى استطيع البقاء ابدا ولا انا و لا اى تجار من التجار الصغار
فالرافعه هى ما دفعت الكثرين للعمل فى الفوركس

علاء بدران
09-26-2012, 19:21
عن نفسى اتركها لو التلغت لاناه الاساس
وممتميزة جدا لمضاربين الصغار لكى يتاجرو
بكل سهوالة

2x1
09-26-2012, 19:23
لا طبعا الرافعة دي احد اسباب متاجرنا فالفوركس بل اهم الاسباب التي تجعلك تكسب
وتربح كثيرا باقل رس مال ممكن واعتقد ان هذا راي الكثيرين ممن يعملون بة

selman
09-26-2012, 19:24
اذا اتلغت حتبقى مشكلة كبيرة في نظري

fnaan
09-26-2012, 19:26
بصراحه بدون رافعه مفيش متدوال صغير هايعرف يتعامل مع الفوريكس لان سياسة المتدوال زو رأس المال الصغير بتكون على اساس الرافعه والى اغلبها بيكون سنتات فى البدايه فهيبقى صعب جدا انو يتعامل بدون رافعه بل حتى فى متدوالين كبار وبيتدولوا على رافعه ماليه صغيره خطتهم بتبقى مكسب قليل بمخاطره قليله احسن من مكسب كبير بخساره اكبر لو حدث خساره ودا طبيعة الفوريكس حتى شركات التدوال هاتخسر برضو عملاء كتير من المستثمرين الصغيرين واعتقد دا مش وارد فى الوقت الحالى فى سوق الفوريكس

Hamdy Elhossiny
09-26-2012, 19:29
اظن انى سأحس بخيبه امل كبيره ولكنى سأحاول ان اتأقلم
مع الوضع الجديد واحلول تحقيق الارباح وان شاء الله ربنا يرزقنا المال الكثير

علاء بدران
09-26-2012, 19:38
ساترك الفوركس فى الحال لاان الرافعة المالية هيا اساس اللفوركس
فهو يتميز بالسهولة

Shawky Farag
09-26-2012, 19:44

عزيزي:yahoo:
تحياتي
أعتقد أن مايميز سوق الفوركس هو الرافعة
وحتى إسمها أساسا يأتي من المتاجرة بالهامش
وأعتقد أيضا أن الرافعة هي أرباح للشركات
قبل أن تكون أرباح لنا نحن الغلابة
فلا تخف ولاتعمل لهذا الموضوع أي حساب
تحياتي:bravo:

mohamed saad
09-26-2012, 21:32
بالطبع لا لان معنى الغاء الرافعة المالية اي انك ستتاجر بمالك فقط وبالتالي اذا ربحت لن تربح الا سنتات معدودة وبالتالي فلا جدوى للمتاجرة فالرافعة هي التي تحقق لك الربح الوفير في وقت قصير وكلنا لا نملك سوى رأس مال صغير وهو السبب في اقبال الكثير على مثل هذه التجارة وهو الرافعة المالية

yasser habola
09-26-2012, 23:00
الرافعة المالية توجد في شركات الوساطة التي تتداول بها حتي ترفع قيمتة الراس مالية
ولو تم الغاء الرافعة لشركات التداول فمن الصعب التداول الا لو تعاملت مع البنوك مباشرة لكن تحتاج الي مبالغ ضخمة

egypt25
09-26-2012, 23:26
اصل لو الرافعة المالية اتلغت كل الناس اللى انت شايفها دى هتمشى من الفوريكس
لاننا محتاجين فلوس كتيرة قوى وبعدين هتلاقى الربح فى النقطة 1 من 1000 الاف من الدولار

magic777
09-27-2012, 02:29
اصل لو الرافعة المالية اتلغت كل الناس اللى انت شايفها دى هتمشى من الفوريكس
لاننا محتاجين فلوس كتيرة قوى وبعدين هتلاقى الربح فى النقطة 1 من 1000 الاف من الدولار

وده مش في مصلحه الشركات كمان اخي انهم يلغوا الرافعه لان وقتها هيكون فيه فئهبسيطه في المجال
وهما اللي معاهم فلوس اللي معظمهم اكيد بيكسب والسوق ده علشان يستمر لازم يكون فيه اللي بيخسر

علاء بدران
09-27-2012, 02:31
الرافعة المالية مهمة جدا فهيا تسهل للمبتدئين العملية التجارية
ولو اتلغت بكل تاكيد اسيب الفوركس

m.o.b
09-27-2012, 02:36
ان شاء الله هتركها !!

masoodasif
09-27-2012, 02:41
المستثمرين الكبار والبنوك المرك

elkhawaga
09-27-2012, 02:44
السلام عليكم
انا عن نفسى بالتاكيد سوف اتركها طبعا لان المبتدا مثلى راس المال يكون صغير جدا و لم يستطيع البقاء بدون الرافعة المالية

shahy
09-27-2012, 03:30
نعم لان الرافعه الماليه يمكن ان تكون مضره اكثر ولكن ارى ان معظم المتداولين لا يتداولوا بدونها ولكن لا ارى حاجه لها

gigi
09-29-2012, 09:06
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
معظم الناس سوف تترك التجارة فى
مجال الفوركس لان الرافعه الماليه
مهمه جدا وتميزة عن اى سوق اخر

sharif4
09-29-2012, 09:54
بيتهيألى المستثمرين الصغار امثالنا مش هيبقوا موجودين انما اللى هيبقى موجودولا رافعة مالية ولا اي شئ ونتعامل مع البنك مباشرة ليس مع اي شركة وساطة لتجنب النصب من الشركات الجديدة

mouhid
09-29-2012, 10:13

sharif4
09-29-2012, 10:31
بيتهيألى المستثمرين الصغار امثالنا مش هيبقوا موجودين انما اللى هيبقى موجودالرافعة المالية هي أهم مميز لسوق الفوركس عن باقي الأسواق ولا أظن أن هناك شخص بيننا سيستطيع التداول بمبلغ مائة ألف دولار من ماله الخاص

elking
09-29-2012, 10:31
من المستحيل ان ابقى اعمل فى سوق الفوركس ولا توجد به رافعة مالية
حيث انا لرافعة المالية تسهل علينا الكثير من العمل فى سوق الفوركس

ehap
09-29-2012, 11:12
يبقي محدش هيشتغل في الفوركس من الناس العادية تاني
وهيبقي بس البنوك الاستثمارية والبنوك المركزية

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 12:20

على فكره مفيش حد هيقدر يلغى الرافعه نهائياً وهتفضل الى نهاية هذا السوق

hotimah
09-29-2012, 13:37
في الواقع رأس المال هي أيضا ليست عقبة، نعم، أقول إذا كنا قد عاصمة احتج 5000 نعم، في حين لدينا فقط 50 المسار الحقيقي هذا يمكننا حساب المدخلات المائة المائة 5000 انه يغير كذلك الحق في ذلك، أو إذا كان في الحقيقي لدينا العادية فقط مفتوحة 0،01 الكثير، بل هو أيضا عن المرونة في 5000an

mouwal555
09-29-2012, 13:44
السلام عليكم جميعا
نعم اخي بدون تردد سأترك مجال الفوركس لأن الرافع الملي
دروري بنسبتي لي وهي تساعد الصغار فقط مثلنا و تجاري تداولاتهم

2x1
09-29-2012, 13:46
بيتهيألى المستثمرين الصغار امثالنا مش هيبقوا موجودين انما اللى هيبقى موجودولا رافعة مالية ولا اي شئ ونتعامل مع البنك مباشرة ليس مع اي شركة وساطة لتجنب النصب من الشركات الجديدة

فعلا كدة هيبقي مقتصر علي كبار المستثمرين بس دة مش ممكن
يحصل لان النسبة الاكبر فالفوركس هما صغار المستثمرين
ومش ممكن يستغنو عن النسبة دي

jamalsale
09-29-2012, 15:09
أضن ان الرافعة المالية اهم شيء في الفوركس فهي التي تدفع بالمتداولين الصغار للدخول
و من دونها فلن نستطيع الدخول لهذا العالم و سوف يصبح محصور للكبار فقط +10000$ ا

lecoq6
09-29-2012, 15:23
الرافعة المالية هي من تعطي للفوركس ميزته عن التجارة اليدوية للعملات
انا لن استطيع التداول في الفوركس بدون رافعة مالية

nemo19
09-29-2012, 15:34

magic777
09-29-2012, 17:50

كلنا هنا بنعتمد على الرافعه الماليه اخي مافيش حد فينا يقدر يشتغل بدونها اطلاقا
لان حسباتنا جميعا لا تساعدنا على العمل بدون الرافعه

keko
09-29-2012, 18:03
ان شاء الله الرافعه الماليه لن تنهى من الفوركس لانها بالفعل من اكثر الوسائل الى بتشجع اى متداول على الدخول فى
الفوركس فبدون هذه الرافعه يصبح الفوركس ليس له اى وسيله لاغراء اى متداول

omran
09-29-2012, 18:09
هيكون فى استمرار فى الفوركس لكن لاصحاب المبالغ الكبيره واصحاب راس المال الكبيره
اما نحن المبتدئون والصغار فى ذلك السوق هيكون العمل صعب معانا جدا جدا ومكسبه
صغير لايقارن بما نحن عليه حاليا

eng/ali
09-29-2012, 18:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد حتى لو التغيت الرافعة سنستمر
فى المتاجرة

hard currency
09-29-2012, 18:17
اعتقد ان اهم مميزات الفوركس هيا الرافعه الماليه ولهذا تجد الكثيرين من الاشخاص يتجهون للمتاجره على الفوركس وان حدث اى شيئ والتغت اعتقد انهم سيخسرون الكثير من عملائهم

hwida nada
09-29-2012, 18:17
انا فى رايئ انك تتكلم فى المستحيل لان سوق الفوركس يعتمد دائما على الرافعة
المالية كما انه يتميز فيها عن جميع الاسواق الاخرى

asmaa omar
09-29-2012, 21:24
بالطبع ساتركها ولكنى لا اعتقد ان هذا ممكن
ان يحدث فى يوم من الايام لانه اذا حدث لن يبقى فى السوق الا الكبار فقط

derar
10-21-2012, 20:59
السلام عليكم\
الرافعة المالية هي التي