PDA

View Full Version : متى بدات تجارة الفوركس

Pages : [1] 2

mohammedali88874
02-08-2015, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
متى بدات تجارة الفوركس ومن هى الدولة الاولى التى بدات التجارة بالفوركس

eragon
02-11-2015, 19:20
وعليكم الســلام ورحمــة الله وبركاتــــه
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية
وقامت بدور المدفوعات القابلة للتحويل

against
02-11-2015, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروريn◘66

doola2020
02-17-2015, 20:37
بدايتي مع الفوركس كانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من أخطائي السابقة التي ارتكبتها

mohamed12345
03-02-2015, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته الفوركس كانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من أخطائي السابقة

Yara1
03-02-2015, 20:32
سلام عليكم ورحمة الله وبركااته....

user_21
03-10-2015, 23:45
الفوركس كانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من أخطا

yassin h
03-10-2015, 23:56
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
أخي مشكورعلى هذه المعلومات القيمة و الشرح المفيد
جزاك الله خيرا للجميع11

ahmedibrahim258259
03-15-2015, 18:16
بسم الله الرحمن الرحيم انا سمعت انها بدأت سنة 1939 بعد الحرب العالمية انشأوا نظام الفوركس علشان يتفادوا خسائر الحروب
تقبل مروري

SHADOWING
03-18-2015, 01:31
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية
كما قال لك الاخ الكريم يا غالى الفوركس موجودة منذ القرون الوسطى او بمعنى اخر من فترة زمنية كبيرة ولهذا قد لا نكون قادرين على تحديد اول دولة بدأت والى ما هنالك

مامون سباعنة
03-18-2015, 03:37
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة اخي وبعد
اشكرك اخي الكريم على مروورك .. اخي انا صاارلي سنتين بالفووركس
اتمنى لك ولجميع اخواني النجاح
تحيااتي للجميع ...

atyaatya007
03-18-2015, 04:10
تقبل مروريn◘66

ayman nasr
03-18-2015, 04:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا لسة داخل مجال الفوركس
من فترة قليلة واتمنا التوفيق لى ولكم جميع
وارجو تقبل مرورى

algeriaforex
03-18-2015, 04:44
أخي الكريم أنا بدات تجارة الفوركس في 2012 و دولتي هي الجزائر و الحمد لله تعالى
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

سارة محمد
04-12-2015, 17:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

adamsbooba
04-13-2015, 00:06
اما بعد......يحتل الفوركس اليوم موقع ممتاز في الحياة الإقتصادية فهو جمع بين البورصة و الأ عمال إذ يوفر فرصة حقيقية للثرئ اتمنى لكم النجاح والله الموفق

سارة محمد
04-14-2015, 22:58
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

abdelaziz 10
04-23-2015, 17:35
الفوركس بدا من زمان يا اخي بتداول المواد كالذهب والفضة والحبوب الى غير ذلك
انما مع ظهور العملات بدا التداول بشكل اخر ثم ظهر النت وصار شكل اخر

ahmedtaher
04-23-2015, 19:44
السلام عليكم .... تجارة الفوركس اظن انها بدات في السبعينات ومش عارف مين الدولة اللي بدأتها في العالم
بالتوفيق ان شاء الله

ShougySalout
04-24-2015, 00:53
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
أخي مشكورعلى هذه المعلومات القيمة و الشرح المفيد
جزاك الله خيرا للجميع11

MAGDYABDO
04-24-2015, 11:33
انا بدات المتاجره فى الفوركس من سنه ونص او سنتين
اما بانسبه للسؤال التانى فمعرفش

midouknight
04-24-2015, 12:02
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أضن أخي الغالي أن تجارة الفوركس بدأت في العصور الوسطى مع بدئ التعامل بالعملات

hamdochi
05-11-2015, 22:37
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد ان الفوركس بدا من زمان يا اخي بتداول المواد كالذهب والفضة والحبوب الى غير ذلك انما مع ظهور العملات بدا التداول بشكل اخر ثم ظهر النت وصار شكل اخر نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

tabaki
05-14-2015, 11:50
انا كنت في الاول ابحث عن شركات الربح من رفع الملفات وصدفة وجدت السوق الفوركسي
في الاول كنت اظن ان المجال اصلا لازمه راس مال كبير وخبرات وشهادات في الاقتصاد

faridd
05-14-2015, 14:34
المتاجرة بالاسكالبينج شىء ممكتع وجيد ولكنها ذو مخاطر عالية وتحركات السوق لا تؤمن

8150017
05-14-2015, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل تجارة الفوركس بدات فى التسعينيات قبل انتشار الانترنت فكانت تعتمد اولا على اجراء الصفقات بالتليفون وكانت تقتصر على البنوك وطبعا اول دوله هى امريكا

magic777
05-14-2015, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل تجارة الفوركس بدات فى التسعينيات قبل انتشار الانترنت فكانت تعتمد اولا على اجراء الصفقات بالتليفون وكانت تقتصر على البنوك وطبعا اول دوله هى امريكا

وهنا طبعا التعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

nda
05-14-2015, 22:24
اعتقد ان اسهل استراتيجية تتكون من التحليل الفني الكلاسيكي العادي باضافة بعض المؤشرات
الفنية المشهورة كالموفينج و الاستوكاستيك بالنسبة لي
بالتوفيق للجميع

طارق محمد احمد
05-14-2015, 22:29
الفوركس كانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من أخطا
يا غالى الفوركس موجودة منذ القرون الوسطى او بمعنى اخر من فترة زمنية كبيرة ولهذا قد لا نكون قادرين على تحديد اول دولة بدأت والى ما هنالك

forexaly5
05-14-2015, 22:38
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية وقامت بدور المدفوعات القابلة للتحويل لكل من المشترين والتجار – تماماً مثل أوراق الضمان التعهدية (الكمبيالات). بدأت الحكومات الوطنية والمقاطعات والدوائر البلدية المختلفة في تخزين الذهب والفضة والأشياء الأخرى ذات القيمة المرتفعة وقامت بإصدار كمبيالات (سندات إذنية) في مقابل قيمة محددة وثابتة.
وحتى نهاية الحرب العالمية الأولى، ظلت أسواق الفوركس غير نشطة نسبياً وتتمتع بالاستقرار. وبالرغم من ذلك، فبعد نهاية الحرب العالمية الأولى أخذت التصاعدات في أسواق الفوركس في الزيادة بشكل ملحوظ وزادت عمليات المضاربة التي يقوم بها المستثمرون.
ولم يكن الركود والانتكاس رحيماً مع الكثير من صغار المضاربين المبتدئين، ويرى البعض أن ذلك عائد إلى أعمال التخمين ذات النسبة العالية التي أدت في النهاية إلى حدوث "الكساد الكبير". وكنتيجة لما كان بمثابة فترة عصيبة جداً، بدأ الناس يتعلمون جيداً الدروس التي يحتاجونها لتحقيق التقدم والنجاح. بدأ صناع السياسة والسياسيون يدركون الوزن الحقيقي لأسواق العملات وتأثيرها على ماليات العالم وفي عام 1931 بدأت فترة من إعادة تحديد معالم تجارة العملات الأجنبية (الفوركس) والسياسة المالية.

جابر1979
05-14-2015, 22:40
السلام عليكم و حمة الله تعالى و بركاته .
هذا المجال العالمي و الذي و جد الاخوان طريقا له منذ زمن لم أتعرف عليه الا مؤخراً و أتمنى ان أتعلم جيدا و تحقق أرباح جيدة

karim02
05-14-2015, 22:40
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

elmassy anouar
05-14-2015, 22:47
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز بداية التداولات كانت في القرون التي توسعت فيها التجارة الخارجية حيث قامت بعض الدول بسم العملات الخاصة بها عوض الذهب

مصراوى
05-14-2015, 22:56
اخى الكريم فى القيقة انا اعمل فى مجالاالفوركس منذ 4 سنوات وقد استفت وتعلمت الكثير وبالفعل هو افضل الاعمال على الانترنت وبالتوفيق للجميع

hhpr1212
05-14-2015, 23:07
تجارة الفوركس بدات منذ زمن بعيد نهوعا ما وهو في حدود نهاية الحرب العالمية الثانية
وبدات من الولايات المتحدة الامريكية وبدات من الاسهم ثم ارتبطت بالعملات

wardi18
05-14-2015, 23:19
بدأت سنة 1939 بعد الحرب العالمية انشأوا نظام الفوركس علشان يتفادوا خسائر الحروب
شكرا على الموضوع
بالتوفيق

طارق محمد احمد
05-14-2015, 23:21
عد التحيه اخواانى الكرام
كما قال لك الاخ الكريم يا غالى الفوركس موجودة منذ القرون الوسطى او بمعنى اخر من فترة زمنية كبيرة

jamila cchahed
05-14-2015, 23:41
بسم الله الرحمان الرحيم بعد التحيه اخواانى الكرام
تقبل مروري
والسلام

هاشم احمد
05-14-2015, 23:45
بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي اخواني
أما بعد : لك كل الشكر اخي العزيز على سؤالك ... صراحة اخي انا الي سنتين في هذا المجال وبالفعل حققت نجاحات عالية
املا التوفيق لك ولجميع الاعضاء
تقبل مروري

Kiing
05-15-2015, 03:11
نعم ان الفوركس ممكن انها كانت متلا هنا في منتدي فوركس العرب تم بعدها نقول انه ان استطيع ان أترك الفوركس لانه من هناك حتي لو خسرت متلا اموالي لقدر الله وشكرا

sayed_markets
05-15-2015, 03:49
الفوركس كفوركس على الانترنت فهو ليس ببعيد حوالى تقريبا 15 عاما...لكن نظام تجارة الفوركس المعروف قديما بالمراجحة فهو يعود لعقود كبيرة من الزمن لا أستطيع تحديدها بالظبط

moh93
05-15-2015, 04:10
انا بدا فى تارة الفوركس منذ 2 شهرين ولكن حتى الان انا لى حساب تجريبى
انا مع بكتسب خبرت ولكن الفورك ايز وقت كتير عشان نتعلم ويجب انه يكون فية خبرة والتاجر سوف يحصل على الخبرة

mohamed9004
05-15-2015, 08:28
السلام عليكم ورحمه الله .. انت بتسال على التاريخ اللى بدا فيه سوق العملات صح انا الصراحة اما كنت بتفرج على الشرح مركزتش اوى فى المقدمة اللى هيا كان فيها القصة اللى خلت سوق الفوركس يتم انشائه ومتى انشىء روح على القسم التعليمى حتلاقى هناك اللى انت عاوزه من شرح او معلومات عن الفوركس

al-Mashhadani64
05-15-2015, 11:00
اعتقد اخي الكريم ان الفوركس بدأ بعد الحرب العالميه الثانيه من اجا اعادة انشاء اقتصاد قوي لتلك البلدان التي خاضت الحرب ولكن للاسف لا اعرف الدوله الاولى التي بدأت بتجارة الفوركس وتقبل مروري

alaa ali
05-15-2015, 11:01
تحياتى
بدات الفوركس منذ حوالى سنه ونصف وقد حققت به ارباح متواضعة واامل فى تحثيث الزيد من الالرباح
بالتوفيق

ppttss
05-15-2015, 11:13
متى بدء الفوركس او التجارة لقد بداة منذ 3 سنوات فى هذا المجال وكنت لا اعرف عليه اى شيء

والان انا اتعلم واخذ الخبرة سنة وراء سنة حتى الان والحمد لله اصبحت جيدا جدا جدا

ramdani
05-15-2015, 11:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم الحقيقة حول الفوركس هو أنه يمكن أن يكون تعهدا بالجهود المكثفة التي تتطلب مراقبة قوية على العواطف

aminalamor
05-15-2015, 11:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار غير انه من المفروض ان تسال عن امور تعليمية تستفيد منها انا اعرف ان شركة انستا فوركس او منشا لها هي دولة روسيا وثم بدا التداول ولكن لا ادري في اي سنة
بالتوفيق للجميع

faridd
05-15-2015, 13:07
تحليل رائع جدا لانه بالفعل الفوركس يمكن ان يزيد ممن ربحك بشكل كبير جدا ولكن اذا صبرت عليه ودرسته بعناية واستخدمت التحليلات الصحيحة وادرت راس مالك بصورة جيدة سوف تتمكن من مضاعفة راس مالك وتحقيق الربح

BASAM IBRAHEM
05-22-2015, 05:08
تقبل مروريn◘66

MAGDYABDO
05-25-2015, 23:10

boulafrah
05-25-2015, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة قال لك الاخ الكريم يا غالى الفوركس موجودة منذ القرونكانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من الوسطى او بمعنى اخر من فترة زمنية كبيرة ولهذا قد لا نكون قادرين على تحديد اول دولة بدأت والى انا سمعت انها بدأت سنة بعد الحرب العالمية انشأوا نظام الفوركس علشان يتفادوا خسائر الحروب
تقبل

---------- Post added at 08:13 PM ---------- Previous post was at 08:13 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفع لفوركس موجودة منذ القرونكانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من الوسطى او بمعنى اخر من فترة زمنية كبيرة ولهذا قد لا نكون هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

yassine imq
05-25-2015, 23:18
شكراً لك من أعماق قلبي على عطائك الدائم
كلمات الثناء لا توفيك حقك , شكراً لك على عطائك

jamila cchahed
05-25-2015, 23:27
بسم الله الرحمان الرحيم يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية
كما قال لك الاخ الكريم يا غالى الفوركس موجودة منذ القرون الوسطى او بمعنى اخر من فترة زمنية كبيرة ولهذا قد لا نكون قادرين على تحديد اول دولة بدأت والى ما هنالك
تقبل مروري
والسلام

Mohamed Morsy
05-27-2015, 18:31
السلام عليكم .. هذا المجال العالمي و الذي و جد الاخوان طريقا له منذ زمن لم أتعرف
عليه الا مؤخراً و أتمنى ان أتعلم جـيدا و تحقق أرباح جيدة
تحياتي ...

samigran
05-27-2015, 19:21
تاريخ تجارة العملة
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية وقامت بدور المدفوعات القابلة للتحويل لكل من المشترين والتجار

---------- Post added at 03:32 PM ---------- Previous post was at 03:32 PM ----------

تماماً مثل أوراق الضمان التعهدية (الكمبيالات). بدأت الحكومات الوطنية والمقاطعات والدوائر البلدية المختلفة في تخزين الذهب والفضة والأشياء الأخرى ذات القيمة المرتفعة وقامت بإصدار كمبيالات (سندات إذنية) في مقابل قيمة محددة وثابتة.

---------- Post added at 03:33 PM ---------- Previous post was at 03:32 PM ----------

وحتى نهاية الحرب العالمية الأولى، ظلت أسواق الفوركس غير نشطة نسبياً وتتمتع بالاستقرار. وبالرغم من ذلك، فبعد نهاية الحرب العالمية الأولى أخذت التصاعدات في أسواق الفوركس في الزيادة بشكل ملحوظ وزادت عمليات المضاربة التي يقوم بها المستثمرون.

---------- Post added at 03:33 PM ---------- Previous post was at 03:33 PM ----------

ولم يكن الركود والانتكاس رحيماً مع الكثير من صغار المضاربين المبتدئين، ويرى البعض أن ذلك عائد إلى أعمال التخمين ذات النسبة العالية التي أدت في النهاية إلى حدوث "الكساد الكبير".

---------- Post added at 03:34 PM ---------- Previous post was at 03:33 PM ----------

وكنتيجة لما كان بمثابة فترة عصيبة جداً، بدأ الناس يتعلمون جيداً الدروس التي يحتاجونها لتحقيق التقدم والنجاح. بدأ صناع السياسة والسياسيون يدركون الوزن الحقيقي لأسواق العملات وتأثيرها على ماليات العالم وفي عام 1931 بدأت فترة من إعادة تحديد معالم تجارة العملات الأجنبية (الفوركس) والسياسة المالية.

---------- Post added at 03:34 PM ---------- Previous post was at 03:34 PM ----------

اتفاقية بريتون وودز
وبعد انتهاء الحرب العالمية الثانية، تم توقيع اتفاقية بريتون وودز. فقد اتفقت الدول المشاركة على ربط عملاتهم والمحافظة على قيمة عملاتهم بهامش صغير في مقابل الدولار الأمريكي،

---------- Post added at 03:35 PM ---------- Previous post was at 03:34 PM ----------

وهي الدولة الأكبر من الناحية الاقتصادية، مع الاحتفاظ بمعدل موازٍ لها من الذهب. فلم يكن يُسمح للدول بموجب الاتفاقية بخفض قيمة عملاتها، لتمنح لنفسها ميزة في التجارة. وإذا اقتضت الضرورة القصوى ذلك

---------- Post added at 03:35 PM ---------- Previous post was at 03:35 PM ----------

فقد سُمح لها باللعب في تقديراتها طالما لم ينتج عنها نسبة تغيير تتعدى 10%. وخلال فترة الخمسينيات من القرن العشرين، نتج عن الزيادة في حجم التجارة العالمية إلى وجود الحاجة إلى نقل كميات هائلة من رؤوس الأموال

---------- Post added at 03:36 PM ---------- Previous post was at 03:35 PM ----------

أحدثتها عمليات الإعمار والبناء بعد الحرب العالمية الثانية. وقد أدى ذلك بأسعار صرف العملات الأجنبية بموجب اتفاقية بريتون وودز إلى أن تصبح غير مستقرة.

---------- Post added at 03:37 PM ---------- Previous post was at 03:36 PM ----------

وبحلول عام 1971، لم يدع الموقف العالمي مجالاً لأحد إلا ليتحرك بعيداً عن اتفاقية بريتون وودز. فقد قام الرئيس الأمريكي ريتشارد نيكسون بخفض قيمة الدولار عن معايير الذهب حتى يتمكن من طباعة المزيد من أوراق النقود حتى يتمكن من تمويل حرب فيتنام

---------- Post added at 03:37 PM ---------- Previous post was at 03:37 PM ----------

وقد أحدث ذلك تغييراً في سياسة الحكومة حيث تأسس على إثر ذلك نظام الدائن/المدين. وفي عام 1973، تم تعويم عملات الدول الصناعية الكبرى، بل وأصبحت خاضعة ولو بشكل جزئي إلى الأسعار التي يتم تحديدها لها في سوق الفوركس. وتعرضت الأسعار للتقلب

---------- Post added at 04:15 PM ---------- Previous post was at 03:37 PM ----------

وقد أحدث ذلك تغييراً في سياسة الحكومة حيث تأسس على إثر ذلك نظام الدائن/المدين. وفي عام 1973، تم تعويم عملات الدول الصناعية الكبرى، بل وأصبحت خاضعة ولو بشكل جزئي إلى الأسعار التي يتم تحديدها لها في سوق الفوركس. وتعرضت الأسعار للتقلب

---------- Post added at 04:17 PM ---------- Previous post was at 04:15 PM ----------

والتأرجح يومياً، بينما تشهد التجارة تزايداً كبيراً في الحجم وتصاعد السعر خلال فترة السبعينيات. وقد كانت تلك التغيرات العنيفة السبب في نشأة السندات المالية الحديثة وتحرير السوق وإلغاء التنظيمات والقواعد المقيّدة.

---------- Post added at 04:17 PM ---------- Previous post was at 04:17 PM ----------

الفوركس اليوم
لقد كان هناك العديد من العوامل التي أدت إلى الشكل الحالي لسوق الفوركس.
فمنذ فترة السبعينيات من القرن العشرين، شهدت تجارة الفوركس تدفقاً هائلاً من الكيانات المالية، مثل البنوك وصناديق التغطية وبيوت تجارة السماسرة،

---------- Post added at 04:18 PM ---------- Previous post was at 04:17 PM ----------

كل ذلك إلى جانب أفراد التجار يدخلون إلى حلبة الفوركس. واليوم، بدلاً من الخضوع إلى قيود البنوك والحكومات الوطنية،

---------- Post added at 04:19 PM ---------- Previous post was at 04:18 PM ----------

لم يعد هناك عامل واحد له السيطرة على سوق الفوركس سوى مبدأ العرض والطلب. حيث يعتبر نظام التعويم الحر هو الأمثل لأسواق الفوركس الحديثة بصفتها تجارة دولية ونشاطاً تجارياً يتمتع بوفرة غزيرة في القرن الواحد والعشرين.

---------- Post added at 04:19 PM ---------- Previous post was at 04:19 PM ----------

ولا شك أن النمو الهائل وتطبيق التقنيات المتطورة التي شهدها سوق الفوركس قد عمل على تحطيم كافة الحواجز بين الدول والأمم،

---------- Post added at 04:20 PM ---------- Previous post was at 04:19 PM ----------

فضلاً عن أن حاجز اختلاق المناطق الزمنية كان من نتيجته إيجاد سوق تعمل على مدار 24 ساعة عبر المناطق الزمنية بأمريكا وأوروبا وآسيا

---------- Post added at 04:21 PM ---------- Previous post was at 04:20 PM ----------

ومن خلال إتاحة الإنترنت لتكون أداة عالمية للجمهور بجميع فئاته، أتاحت تجارة الفوركس عبر الإنترنت للمستثمر متوسط الحجم من اختراق هذا السوق الحيوي والعملي.

a7med sniper
05-27-2015, 19:32
عموما تبادل العملات موجود من زمن من خلال

توقع حاله اقتصاديه او ا شئ وشراء كميه او بيع من عمله والله المستعان

وبالتوفيق لكم

soad labib sadek
05-27-2015, 19:38
اخي العزيز اهلا و سهلا بك و بموضوعك و بالنسبة لي قد تعديت العام تقريبا و بالنسبة للفوركس فهو بدا علي حد علمي في الغرب و خصوصا امريكا بقرار الرئيس الامريكي " تقريبا نيكسون " في ذاك الوقت بفك ارتباط العملة عن الذهب و لكن اسواق ال"future " بشكل عام فهي من قديم الازل بل هناك ما كان يتاجر علي الارز من ثلاثة قرون .. و معلوماتي علي خد علمي المتواضع و لا اعلم مدي صحة مصادري و لك حرية البحث .. و الله اعلم

تحياتي

معتصم سباعنة
05-27-2015, 19:43
اخي انا بدأت سنى 2008 وانقطعت ورجعت سنة 2014 - بالتوفيق
تقبل مروري

noor eldyen
05-27-2015, 19:46

محمد ادم
05-27-2015, 19:48
اخى الفاضل تجارة الفوركس بدات فى التسعينيات
قبل انتشار الانترنت فكانت تعتمد اولا على اجراء
الصفقات بالتليفون وكانت تقتصر على البنوك
وطبعا اول دوله هى امريكا تقبل مروري........

ملاك الروح
05-27-2015, 19:50
اخي انا لسا مبتدئة بالشهر الاول - لكن الحمد لله تعلمت الكثير ولدي حساب تجريبي
اتمنى لك التوفيق دائما

حلم
05-27-2015, 20:41
تجارة الفوركس هى تم نشئتها بعد الحرب العالمية الثانية مباشرة بسبب الخراب
الاقتصادى الذى حدث بعد الحرب واول دولة بدات فيه هى الولايات المتحدة الامريكية

---------- Post added at 05:41 PM ---------- Previous post was at 05:35 PM ----------

[quote=ملاك الروح;6161579]السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي انا لسا مبتدئة بالشهر الاول - لكن الحمد لله تعلمت الكثير ولدي حساب تجريبي
اتمنى لك التوفيق دائما[/quote
الحساب التجريبى من الافضل ان لاتستعمليه الا اذا اردت ان تجربى عليه استراتيجية جديدة فقط
ولا تستعمليه كثيرا واذا اردتى ان تربح ربح كبير فيجب عليك ان تفهمى كيفية عمل السوق من خلال التداول على الحساب الحقيقى ]

hithamseyam
05-27-2015, 20:57
في نهاية الحرب العالمية الثانية، كان العالم كله يعاني من الفوضى لدرجة أن الحكومات الغربية الكبرى شعرت بالحاجة إلى إنشاء نظام لتحقيق الاستقرار في الاقتصاد العالمي.المعروف باسم “نظام بريتون وودز”، تم الاتف على سعر صرف جميع العملات مقابل الذهب. هنا استقرت أسعار الصرف لفترة من الوقت، ولكن لأن الاقتصادات الكبرى في العالم بدأت تتغير وتنمو بسرعات مختلفة، وقواعد النظام سرعان ما أصبحت بالية وغير مواكبة لحجم التغيير.

---------- Post added at 07:55 PM ---------- Previous post was at 07:55 PM ----------

ويأتي عام 1971، تم إلغاء اتفاقية بريتون وودز وحلت محلها نظام تقييم مختلفة للعملة .قادته الولايات المتحدة ، وتطورت سوق العملات إلى التعويم الحر، حيث تم تحديد سعر الصرف عن طريق سوق العرض والطلب.
في البداية، وكان من الصعب تحديد أسعار صرف عادلة، ولكن التقدم في التكنولوجيا والاتصالات جعلت الأمور أسهل في نهاية المطاف.
ولكن عند حلول التسعينات وذلك بفضل المهووسين بالكمبيوتر والنمو المزدهر للانترنت .بدأت البنوك بعمل منصات او برامج للتداول على الانترنت. وقد صممت هذه البرامج لامداد عملائها بالاسعار اللحظية مباشرة حتى يتمكنوا من تنفيذ صفقاتهم بأنفسهم على الفور.

---------- Post added at 07:56 PM ---------- Previous post was at 07:55 PM ----------

في غضون ذلك، قامت بعض الشركات بعمل منصات على الانترنت لتداول الافراد. جعلت هذه الكيانات المعروفة باسم ” تجارة التجزئة لوسطاء الفوركس “، من السهل على الأفراد للتداول عن طريق السماح للأصغر حجما بالتجارة. خلافا لما يحدث في سوق ما بين البنوك حيث حجم التجارة معيار واحد مليون وحدة، وسماسرة بيع بالتجزئة سمح الأفراد للتداول بما لا يزيد عن 1000 وحدة.

---------- Post added at 07:57 PM ---------- Previous post was at 07:56 PM ----------

في الماضي، كان لا يمكن إلا لكبار المضاربين وصناديق الاستثماراصحاب روؤس الاموال العالية الاتجار بالعملات، ولكن بفضل وسطاء تداول العملات الأجنبية بالتجزئة والإنترنت الآن يمكن لاى شخص الاتصال بسمسار وفتح حساب، وإيداع بعض المال، وممارسة تجارة الفوركس او التداول فى النقد الاجنبى من منزله
الوسطاء يأتون أساسا في شكلين :
صانعى السوق: وكما يتضح من اسمهم فهم يقدموا اسعار لعروضهم هم.
شبكات الاتصالات الإلكترونية (ecn)، الذين يستخدمون أفضل أسعار العرض والطلب المتاحة لهم من مختلف المؤسسات في سوق ما بين البنوك.

حلم
05-27-2015, 20:57
اخى الفاضل تجارة الفوركس بدات فى التسعينيات
قبل انتشار الانترنت فكانت تعتمد اولا على اجراء
الصفقات بالتليفون وكانت تقتصر على البنوك
وطبعا اول دوله هى امريكا تقبل مروري........
تجارة الفوركس بدات بالفعل بعد الحرب العالمية الثانية بسبب الخراب الاقتصادى الذى سببته الحرب
واول من استخدم هذا المجال هى الولايات المتحدة الامريكية وكانت العملة الاساسية هى الدولار الى ان حل محلها الذهب

hithamseyam
05-27-2015, 20:59
إستمرت تقلبات معدلات العملات بجذب المتداولين و المستثمرين إلى سوق العملات. كان هناك في بعض الأوقات، تأرجحات ضخمة، و الكثير من الحركة الحاصلة، و من ثم ظهرت أجهزة الحاسب الآلي.
يعتبر إستخدام الكمبيوتر في تداول السلع الأساسية من أهم المؤثرات في تاريخ العملات، فقد غيرت كل شيء. تطورت البرامج التي تجعل من التداول على الإنترنت خالياً من الشوائب، و فجأة لم يعد هناك حدود. فيمكن للمتداول في هونج كونج أن يتداول في نفس السوق و في نفس الوقت مع المتداول من ميامي.

---------- Post added at 07:59 PM ---------- Previous post was at 07:58 PM ----------

إن الوصل بين المتداولين من شتى أنحاء العالم أصبح ممكناً بفضل تكنولوجيا الكمبيوتر، و أصبح المتداولون أكثر تطوراً بسبب تطور التكنولوجيا، و البرمجيات و وسائل الإتصال. و النتيجة ولادة سوق فوركس، و دخل تاريخ تداول العملات مرحلة جديدة أخرى، مرحلة تداول العملات في كل وقت

محمود مرعى
05-27-2015, 21:16
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى محمد وانا بدأت تجارة الفوركس فى عام 2010 تقريبا لان كانت البورصة
عندنا انهارت جدا و انا كنت فى شركة امريكية ولكن اختفت من الاسواق والحمد لله على كل حال

laymedia
05-31-2015, 07:49

BABAOU
06-01-2015, 01:08
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير أضن أخي الغالي أن تجارة الفوركس بدأت في العصور الوسطى مع بدئ التعامل بالعملات

ahmed bakry
06-05-2015, 11:01
بصراحة انا معنديش معرفة كاملة بامتا الفوركس ابتدا بس انا اظن انه حاجة قيدمة جدا ف العالم نظرا لارتباطه طبعا بتداول العملات وتقبل مرورى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

osama147
06-05-2015, 11:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والله اخي انا من فترة طويلة وانا اتعلم وامارس التجارة من خلال الديموا ومن خلال حساب التجريبي
تقبل شكري لك

yasrnavy
06-05-2015, 11:05

موسى مرسى
06-05-2015, 11:07
وعليكم الســلام ورحمــة الله وبركاتــــه شضكرا للمنتدى الجميل وتقديم كل ماهو جيد

yasrnavy
06-05-2015, 11:17
والله اخي انا من فترة طويلة وانا اتعلم وامارس التجارة من خلال الديموا ومن خلال حساب التجريبي
تقبل شكري لك

karim02
06-05-2015, 14:34
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

magic777
06-05-2015, 16:06
تقبل شكري لك

هو الاهم هنا اخي انك متقارننش هنا بين الفوركس والبورصه او اي مجال اخر علشان لكل مجال اصلا قواعده واسلوب العمل به بيكون مختلف عن اي مجال
اخر ايضا وعلشان كده لازم الواحد يعمل به بنظام

Kiing
06-22-2015, 18:57
ان الفوركس متلا انه من هنام كانت هنا في منتدي فوركس العرب لانه متلا انه ممكن معه من بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من تم منه متلا انه ممكن معه من عمله

mechanical
06-22-2015, 21:54
السلام عليكم.......سؤال وجيه امتى بدأت صحيح ممكن فعلا مثل ما الأخ الفاضل ذكرها من قبل اى بعد الحرب العالميه بس انا اسف انا شخصيا مش عارف انا اسف لعدم الأفادة لك فى هذا الموضوع واتمنى لك الربح دائما
بالتوفيق ان شاء الله ف المنتدي و التداول

abdougagi
06-30-2015, 20:23
حسب معلوماتي بدأت تجارة العملات سنة 1931 حيث كان المتداولون يتجمعون في منصة خاصة
و يطرحون اسعارهم و يتم البيع و الشراء يدا بيد و لكن بدأ السوق يتطور شيئا فشيئا حتى اصبح بالوضع الذي هو عليه الان
موفق باذن الله

chirikhan
07-04-2015, 16:52
التداو اصلا يا اخي بدا قديما مع التداول بالسلع والمواد وكذا وبعدها الاسهم والسندات ال
عموما العملات ليست قديمة جدا ولكن اليوم نشهد ثورة في تقنية التداول عبر النت

alaa ali
07-04-2015, 16:54
السلام عليكم
انا شخصيا بدات منذ سنه تقريبا ومازلت اتعلم من التداول بالعملات الاجنبية الفوركس واتمنى الحصول على الارباح
بالتوفيق

MAGDYABDO
07-06-2015, 17:46

MAGDYABDO
07-26-2015, 13:44

enganas
07-26-2015, 13:53
تجارة الفوركس بدات بالفعل بعد الحرب العالمية الثانية بسبب الخراب الاقتصادى الذى سببته الحرب
واول من استخدم هذا المجال هى الولايات المتحدة الامريكية وكانت العملة الاساسية هى الدولار الى ان حل محلها الذهب

ASMAA TAHA
08-31-2015, 17:35
اعتقد ان اولى الدول دخلت سوق الفوركس هى الدول الاجنبية والدول العربية لم تدخله ابدا وذلك اكبر دليل على ان كل العملات الموجودة فى المنصة هى عملات اجنبية فقط وانا بدات متاجرة فى الفوركس منذ سنتين

ibrahim4forex
08-31-2015, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته الفوركس كانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من أخطائي السابقة

Shadi
08-31-2015, 18:35
بسم الله الرحمن الرحيم
انا بدأت تجارة الفوركس في صيف العام 2013 و منذ ذلك الوقت و انا احاول بناء استراتيجية خاصة بي
و لحد الحين لم انجح
دعواتكم لي بالنجاح يا شباب

rachadcom
09-12-2015, 01:21
الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه .. بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...

لا اعلم يا غالي متى بدا التداول لمنه بدا اعتقد بعد انشاء البورصات و يكون في الو م ا .. تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري ..

ahmed bakry
09-13-2015, 14:17
انا بصراحة معرفش الكتير عن تاريخ مجال الفوركس وتاريخ المتاجرة فيه والتنداول انا لقيته مرة واحدة وقريب والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dr.TraDeR
09-13-2015, 16:14
اما بعد اخويا العزيز انا بدات التداول في الفوركس تقريبا مند عام ولكن بخصوص اول شركة في عالم الفوركس الله اعلم
مدري على العموم
بالتوفيق لك

ahmed bakry
09-14-2015, 13:47
اعرف انه تجارة الفوركس ف العالم من زمان جدا بس هى جديدة من قريب من سنين قريبة جدا فى المنطقة العربية ومعرفة العرب بيه

waleed shaaban
09-14-2015, 14:04
هذه معلومات تاريخيه وانا لااحب التاريخ كماده علميه ولا ارى انه قد تفيدنى فى شئ مثل هل البيضه اولا ام الدجاجه هذا راى ويرجع الى ربما تكون معلومه مفيده لغيرى ان وردت
وبالله التوفيق

derar86
09-14-2015, 14:39
لم اكن قديما ان سبق لي واشتركت في حسابات حقيقية او حتى تجريبية للعمل بالفوركس ففي المنتدى هذا
كان دخولي لاول مرة عالم الفوركس وان كان حديثا لكني متفائل كثيرا

snnaky
10-21-2015, 14:33
ممكن حضرتك تكتب هذا فى سيرش البحث على جوجل وحتوصل للمعلومة بس المهم المعلومة دى ربما تكون خاصة ولكن دعنا نبحث عن المعلومة التى نشترك فيها جميعا وهى المعلومة التى تهم جميع من بالمنتدى هنا
دعنا نتشارك فى معلومات تكون معلومات غنية تعطى المتداول افكار جديدة تفيدة فى التداولات
دعنا نبحث عن المهم ونترك ماهو ليس بمهم

onelove
10-21-2015, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته و تعالر شكرا حقيقة علي طرح الفكرة لم اكن اعلم بمعلومة الفوركش شكرا اخي و لكب من شارك بالجواب

mody555
10-22-2015, 12:01
على موقع مفتوح ب10 عقود في حساب التداول التقليدي. من الضروري التذكير بانّ هذه القيمة تمثّل العقود المتداولة وبأنّ حجم الهامش هذا المطلوب

nadjatalgeria23
10-22-2015, 12:06

akram mohamed obaid
10-22-2015, 12:41
السلام علكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم بدات بالتجاره في سوق الفوركس في بدايه الشهر الخامس لعام 2015 اي صارلي تقريبا 6 اشهر وكانت البدايه في شركه فانسيكيا

big.pharaoh
10-22-2015, 14:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. تجارة الفوركس بقالها زمن . ولكن اي دوله بدأت فيه اعتقدئ امريكا او روسيا بس الارجح امريكا والله اعلم . عموما المعلومات دي مش هتفيدنا اوي يعني

ayoub321
10-22-2015, 16:51
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي الكريم بصراحة هذا الموضوع دقيق أنا أعتقد بدأت المتاجرة بلفوركس عندما بدأت الأمول لكن لم تكون بطريقة منظمة قال نراه اليوم
مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

aboubakr el ayach
10-22-2015, 16:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب بالنسبة لتاريخ الفوركس فهو يعود الى اوائل النصف الثاني من القرن العشرين وذلك بعد تطور السوق العالمية واتحادها على عملة موحدة وهي الدولار تحياتي وتقبل مروري

Wassa04
10-22-2015, 18:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم تجارة الفوركس لم تكن خاصة بدولة
فقط بل صنعت في قديم الزمان بين العالم تقبل مروري

sharshabil
10-22-2015, 21:08
لااعلاف متى با لكن اعتقد ان مند بداية الانترنت وة التجارة عببر الانترمت بدات
بطرق بسيطة و نع الوقت اصبح الامر اكتر تطورا و سهولة .. تحياتي

abdelmadjid41
10-22-2015, 21:18
شخصيا اعتقد ان الفوركس بدا من زمان يا اخي بتداول المواد كالذهب والفضة والحبوب الى غير ذلك انما مع ظهور العملات بدا التداول بشكل اخر ثم ظهر النت وصار شكل اخر

locos
10-22-2015, 21:20
انا بدات تجارة سوق الفوركس تقريبا منذ ثلاثة سنوات
مررت فيها بين الربح والخسارة الفرح والحزن
السوق الاكثر اثارة وامتاع
بالتوفيق للجميع في تداول ناجح

katreenaziz
10-22-2015, 22:16
السلام عليكم ورحمة الله اخى الفاضل انا بدئت تجارة فى الفوركس من شهر 1 تقريبا خسرت وكسبت بس كسبت خبرة اكتر مما خسرت بكتير اتمنى التوفيق للجميع وتحقيق ارباح

xfdhtg
10-24-2015, 21:50
يجعل من المهم إنفاق الوقت في عملية التداول في أسواق فوركس، و تعلم من أين تبدأ في عملية التداول في فوركس، هو ان من بين العديد من المتداولين الذين يسعون من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون بتخصيص الوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن عملية تعلم استراتيجية تداول مناسبة في

---------- Post added at 07:50 PM ---------- Previous post was at 07:48 PM ----------

في هذه الحالة يوفر سماسرة فوركس القدرة للمتداولين على التداول بقيمة اكبر من قيمة حساباتهم. و بينما تعد هذه الاسترالوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن اتيجية نوعاً من المغامرة، فإنها تحتوي على درجة أعلى من المخاطرة. و لهذا يجب أن تتوفر لدى المتداولين تفهماً واضحاً للوقت المناسب للدخول و الخروج من نمط ،

ahmedhathout
10-24-2015, 23:13
بصراحه انا مش بهتم قوي بالمعلومات التاريخيه في الفوركس
الاهم هو التحليل الفني والاساسي للعصر اللي بنعيش فيه

dhmo
10-25-2015, 03:02
بصراحه انا مش بهتم قوي بالمعلومات التاريخيه في الفوركس
الاهم هو التحليل الفني والاساسي للعصر اللي بنعيش فيه

للتعلم اكتر ادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

malak558
10-25-2015, 03:25
تاريخ الفوركس انا مقرئتش انه غير انه قريب
واعتقد بدايته كانت متعلقه بالدولار بس دى معلومات مش مؤكده بالنسبالى

mody555
10-25-2015, 16:26
الاتجاه، الى جانب السعر الذي يتم تداوله نسبة إلى المتوسط ​​المتحرك. وفيما يلي الرسم البياني مع واحد من المتوسطات المتحركة أكثر شيوعا، فترة 200 يوميا، وتطبيقها على gbp / usd

الخليل
10-25-2015, 19:04
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

mido_01
10-25-2015, 19:38
لأحد 14 فبراير 2010
من الأمور التي سوف تدركها فوراً هي أن طبيعة حركة أسعار العملات تتم بشكل تدريجي وليس مستمر .

وهذا ينطبق على حركة أسعار العملات كما ينطبق على حركة أسعار الأسهم والسلع وكل ما يتم تداوله في الأسواق المالية .

ماذا نعني بذلك ؟

hamdi44
10-25-2015, 19:42
ولكن التركيز يكون قبل وضع الصفقة وليس بعدها
لانه لو بعدها لاتحتاج الى تركيز بعد ان حللت ووضعت اهدافك واستوبك
ويفضل التركيز قبل فتح الصفقة
لاتخاذ قرار الصفقة صائبا:(

marwanadam
10-25-2015, 19:50
اخى هدا السوق تاريخه كبير جدا وكدلك تم الاعتماد عليممن قبل الحرب العالمية الاول
وممكن ان تعرف المزيد عن تاريخ السوق بان تبحت فى النت
وبتوفيق

tareq sleem
10-30-2015, 10:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع**
الجيد والمفيد **وشكرا **الاخوة الاعضاء الكرام علي التعليق المفيد**والسلام عليكم *

mhenedy
10-30-2015, 10:39
اول ما قرات السؤال اعتقد انك تسال كل عضو متى بدا تجارة الفوركس لكن بعد اكمال السؤال ادركت ان السؤال على تاريخ التجارة نفسها والدولة التى بدات فيها

ي نهاية الحرب العالمية الثانية، كان العالم كله يعاني من الفوضى لدرجة أن الحكومات الغربية الكبرى شعرت بالحاجة إلى إنشاء نظام لتحقيق الاستقرار في الاقتصاد العالمي.المعروف باسم “نظام بريتون وودز”، تم الاتف على سعر صرف جميع العملات مقابل الذهب. هنا استقرت أسعار الصرف لفترة من الوقت، ولكن لأن الاقتصادات الكبرى في العالم بدأت تتغير وتنمو بسرعات مختلفة، وقواعد النظام سرعان ما أصبحت بالية وغير مواكبة لحجم التغيير.

ويأتي عام 1971، تم إلغاء اتفاقية بريتون وودز وحلت محلها نظام تقييم مختلفة للعملة .قادته الولايات المتحدة ، وتطورت سوق العملات إلى التعويم الحر، حيث تم تحديد سعر الصرف عن طريق سوق العرض والطلب.

في البداية، وكان من الصعب تحديد أسعار صرف عادلة، ولكن التقدم في التكنولوجيا والاتصالات جعلت الأمور أسهل في نهاية المطاف.

ولكن عند حلول التسعينات وذلك بفضل المهووسين بالكمبيوتر والنمو المزدهر للانترنت .بدأت البنوك بعمل منصات او برامج للتداول على الانترنت. وقد صممت هذه البرامج لامداد عملائها بالاسعار اللحظية مباشرة حتى يتمكنوا من تنفيذ صفقاتهم بأنفسهم على الفور.

في غضون ذلك، قامت بعض الشركات بعمل منصات على الانترنت لتداول الافراد. جعلت هذه الكيانات المعروفة باسم ” تجارة التجزئة لوسطاء الفوركس “، من السهل على الأفراد للتداول عن طريق السماح للأصغر حجما بالتجارة. خلافا لما يحدث في سوق ما بين البنوك حيث حجم التجارة معيار واحد مليون وحدة، وسماسرة بيع بالتجزئة سمح الأفراد للتداول بما لا يزيد عن 1000 وحدة.

وسطاء تداول العملات الأجنبية بالتجزئة

في الماضي، كان لا يمكن إلا لكبار المضاربين وصناديق الاستثماراصحاب روؤس الاموال العالية الاتجار بالعملات، ولكن بفضل وسطاء تداول العملات الأجنبية بالتجزئة والإنترنت الآن يمكن لاى شخص الاتصال بسمسار وفتح حساب، وإيداع بعض المال، وممارسة تجارة الفوركس او التداول فى النقد الاجنبى من منزله

الوسطاء يأتون أساسا في شكلين :

صانعى السوق: وكما يتضح من اسمهم فهم يقدموا اسعار لعروضهم هم.
شبكات الاتصالات الإلكترونية (ECN)، الذين يستخدمون أفضل أسعار العرض والطلب المتاحة لهم من مختلف المؤسسات في سوق ما بين البنوك.

اولا: صانعى السوق

فلنفترض انك تريد الذهاب الى فرنسا لامر ما. يجب عليك باطبع المرور ببنك او مكتب صرافة لتغيير العملة التى معك مثلا الدولار الامريكى ببعض اليورو لكن فى تلك الحالة حسب ما يقرونه من شروط واسعار.

كما هو الحال في جميع المعاملات التجارية، فهناك ربحيةو في هذه الحالة، يأتي في شكل الفارق بين سعرالشراء / البيع bid/ask .

على سبيل المثال، إذا كان سعر شراء المصرف (bid) لليورو / الدولار هو 1.2000، وسعر بيعها (ask) هو 1.2002، فان الفارق بين الشراء / البيع هو 0.0002. ولو كان بسيطا على ما يبدو، فأنه عندما نتحدث عن الملايين من هذه المعاملات يوميا فى الفوركس ، فإنه يضيف ما يصل الى خلق أرباح كبيرة لصناع السوق!

يمكنك القول ان صناع السوق هم اللبنات الأساسية لسوق الصرف الأجنبي. صناع السوق او بائعى التجزئة يوفروا أساسا السيولة للاعبين الكبار عن طريق “إعادة تجزئة” العقود الكبيرة الى معاملات صغيرة لذلك هم جزء اساسى من تداول الفوركس.
ثانيا: شبكة الإتصالات الإلكترونية

شبكة الاتصالات الإلكترونية هو الاسم المعطى لمنصات التداول على الانترنت التي تطابق تلقائيا طلبات شراء العملاء وأوامر البيع بالأسعار المعلنة. وتجمع هذه الأسعار الواردة من مختلف صناع السوق والبنوك والتجار وحتى الآخرين الذين يستخدمون هذا النظام. كلما تم عرض امر بيع أو أمر شراء، يتم المطابقة ليصل إلى أفضل عرض / طلب السعر من هناك.

نظرا لقدرة التجار على تحديد الأسعار الخاصة بهم، فأن سماسرة شبكات الاتصالات الالكترونية عموما يتقاضون عمولة صغيرة للغاية بالنسبة للصفقات المنفذة. لكن هذا المزيج من فروق ألاسعار الصغيرة اوالعمولة الصغيرة عادة ما يجعل تكاليف المعاملات أرخص على شبكة الاتصالات الإلكترونية.

ahmed bakry
11-02-2015, 04:40
انا بصراحة يااخى الكريم معنديش معلومات كافية ودقيقة بخصوص الموضوع دة علشان اقدر افيدك واقولك ومش حابب اقول حاجة غلط وشكرا

one god
11-09-2015, 23:19
هو الفوركس اصلا يا اخي ومنطقيا لا يمكن يكون الا بوجود عملات عديدة في السوق
بالتالي لا ظن ان السوق الفوركسي بدا مع دولة ما كبداية لانه اصلا لازم عملات

asxqwzdcefv1
11-09-2015, 23:23
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا فوق مقبض

asxqwzdc6
11-09-2015, 23:23
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا فوق مقبض

ashraf mamdouh
11-09-2015, 23:26
أخى الكريم لا اعرف هذه المعلومة فأنا لا اهتم بتاريخ الفوركس بل اهتم بالطريقة التى يمكننى الاعتماد عليها لتحقيقى هدفى فى هذا المجال
ولكن عرفت من احد الاعضاء انها بدأت بعد الحرب العالمية الثانية

simo1990
11-09-2015, 23:49
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية وقامت بدور المدفوعات القابلة للتحويل لكل من المشترين والتجار
بدأ صناع السياسة والسياسيون يدركون الوزن الحقيقي لأسواق العملات وتأثيرها على ماليات العالم وفي عام 1931 بدأت فترة من إعادة تحديد معالم تجارة العملات الأجنبية (الفوركس) والسياسة المالية...;;;

yahoo11
11-20-2015, 14:22
تقبل مروريn◘66

عبد الرحيم رافا
11-20-2015, 14:33
أخي انا بدأت افكر في الفوركس قبل فصل الصيف من هذه السنة ولكن بدات اتعلم في الصيف و جمعت اكبر قدر ممكن من المعلوومات و الحمد لله و مازلنا نتعلم بشغف

heroo252
11-20-2015, 15:35
انا فى المجال من حوالى 4 او 5 سنين اتعلمت وبدات فى 3 شهور
يعنى قضيت حوالى 3 شهور بتعلم واجرب عالديمو قبل ما افتح حساب حقيقى

dhmo
11-20-2015, 17:08
أخي انا بدأت افكر في الفوركس قبل فصل الصيف من هذه السنة ولكن بدات اتعلم في الصيف و جمعت اكبر قدر ممكن من المعلوومات و الحمد لله و مازلنا نتعلم بشغف

هنا هتلاقي معلومات كتير ولازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

houssemmidou4
12-31-2015, 17:11
بدات تجارة الفوركس في سنة 1917 اي ابان الحرب العالمية الاولى و لكن كانت تتم على منصة
في سوق مخصص لتبادل العملات و لكن تطورت كثيرا حتى وصلت الى ما هي عليه الان

aminetns
01-03-2016, 16:00
اظن ان تجارة الفوركس انطلقت فيبداية القرن العشرين خلال ازدهار الاسواق الغربية بقيادة الولايالت المتحدة الامريكية.. وانا شخصيا تعرفت على الفوركس في نهاية 2014

latraaa
01-03-2016, 18:54
و الله يا اخي الكريم، لم أفهم ما القصد من موضوع و ما الدي تريد أن تصل إليه، على أية حال أرى انها معلومات عامة و لا فائدة منها، و إن كانت هناك فائدة فليس بالكثير منها، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

mahmoud massry
01-23-2016, 10:48
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
انا بدايتى مع الفوركس من حوالى 6 شهور تقريبا ولحد دلوقتى لسه بتعلم على حساب تجريبى

aym
01-23-2016, 11:07
متى بداءت تجارة الفوركس اخى الكريم اعتقد من بداية هذا القرن ولكن بشكل مختلف شوية كانوا يتبادلون السلع
التجارية بين الدول وبعضها وبداءت تتطور الى ان اصبحت كما هى الان

never5
01-24-2016, 17:45
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Sami1985
01-24-2016, 20:14
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
لا يوجد سجل محدد يوضح أول دولة عملت بالفوركس.. لكن اليابان كانت تتعامل بنظام البورصة منذ القدم..
تقبلوا شكري...

jallou
01-24-2016, 21:48
فقد توالى تكوين قمم متدنية و مُتناقصة لهذا المؤشر مع تزايد الزخم البيعي تدريجياً عقب فشل متكرر في البقاء فوق مُستوى ال 2100 أتبع ذلك بتعرض لتسارع في الهبوط بتكوين قمة عند 2074.65 أدى لهبوط دون مُتوسطه المُتحرك ل 200 يوم ومُتوسطه المُتحرك ل 100 يوم و مُتوسطه المُتحرك ل 50 يوم .

never5
01-25-2016, 23:44
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

zee1996
01-26-2016, 03:07
اخي الفاضل كل ما أعرفه ان تجارة الفوركس بدأت في القرون الوسطى لكن للأسف الشديد لن أستطيع أفادتك حول اول دولة تعاملت بهذا النظام و فب النهاية أتمنى التوفيق لك و لجميع الاعضاء والزوار الكرام

---------- Post added 01-26-2016 at 12:07 AM ---------- Previous post was 01-25-2016 at 11:42 PM ----------

اخي الفاضل كل ما أعرفه ان تجارة الفوركس بدأت في القرون الوسطى لكن للأسف الشديد لن أستطيع أفادتك حول اول دولة تعاملت بهذا النظام و فب النهاية أتمنى التوفيق لك و لجميع الاعضاء والزوار الكرام

justsmile
01-26-2016, 03:32
بصراحة لا اعلممعلومات تاريخية عن الفوريكس ..!! لما لا تبحث لنا عن الامر و تكتبه بموضوع لنستفيد منه !!
اسأل عمو جوجل :)

محمد عز الدين عيد خضري
03-06-2016, 05:30
انا حقيقة سمعت عن الفوركس في سنة 2011 وبدئت بالقراءة
والتعلم ومشاهدة الفديوهات الي ان بدئت بالمتاجرة في عام 2013 لانه كان بالنسبة لي عمل فرعي وليست عمل اساسي

Adham nabil
03-06-2016, 15:28
السلام عليكم اخي العزيز أصفق لك بحرآره اخي العزيز........ على موضوعك الرائع
والمميز ولاعجب في ذلك مميز في أختيآرك دائما..
كلماتي تعجز عن وصف مدى ورووعة موضووعك..
أسأل الله لك التوفيق والسعادة
تحياتي لك

rinho1991
03-06-2016, 15:56

mego997
03-06-2016, 16:23
اعتقد اني بدات الفوركس في شهر رمضان من سنتين
حاليا بقالي في سوق الفوركس سنتين و ثمان اشهر
بالتوفيق لك

Elgohary1024
03-06-2016, 18:32

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

Thequest250
03-06-2016, 19:07
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

افضل و اسهل طريقة علشان تعمل 100 % ربح شهري هي :-
1:- تبحث عن 4 فرص يوميه من بين 28 زوج من العملات
2:- تدخل الصفقه بستوب 1 % من الحساب و هدف علي الاقل 3 % من الحساب
اذا 4 صفقات * 20 يوم = 80 صفقه في الشهر كله
بفرض 0 ستوب و 80 هدف = 240 % مكسب - 0 % خساره = 240 % ربح
هذا الفرض مستبعد و لكنه وارد
بفرض 10 ستوب و 70 هدف = 210 % ربح - 10 % خساره = 200 % ربح
بفرض 20 ستوب و 60 هدف = 180 % ربح - 20 % خساره = 160 % ربح
بفرض 30 ستوب و 50 هدف = 150 % ربح - 30 % خساره = 120 % ربح
بفرض 40 ستوب و 40 هدف = 120 % ربح - 40 % خساره = 80 % ربح
بفرض 50 ستوب و 30 هدف = 90 % ربح - 50 % خساره = 40 % ربح
بفرض 60 ستوب و 20 هدف = 60 % ربح - 60 % خساره = zero% ربح
وهذا الفرض ايضا مستبعد و لكنه وارد
اذا تقدرتعمل مابين 40 % ربح الي 120 % ربح و هذا اضعف الايمان.

نصيحة
31) اذا اقفل السوق ولديك ربح وفتح فى اليوم الثانى اقل من المتوقع او المفروض اخرج فورا قبل ان تفكر فى عكس وضعك.
32) احذر السوق الذى يتحرك فى نطاق ضيق لمدة اسبوع فسوف تكون له حركة هائلة لاحقا خصوصا اذا بقى 3 ايام متتالية فى ذلك النطاق الضيق.
33) احذر ال gaps على الرسوم البيانية فالسوق دائما يغطيها مهما طال الزمن.
34) تعلم اخذ القرارت مهما كانت صعبة وكل قرار تاخذه يقربك اكثر من تحقيق اهدافك.
35) لا تستمع الى اى شخص فى السوق مهما كان واستمع الى ما تظنه صواب وتذكر انك الوحيد الذى سيدفع الثمن.
36) لا تعمل ابدا فى السوق اذا كان حجم التداول ضعيف والعقود المفتوحة قليلة فمثل هذا السوق تنقصه السيولة وهو شديد الخطورة، وعليك مراقبة العقود المفتوحة مع حركة السعر فاذا زادت مع زيادة السعر او نقصت مع نقص السعر دل ذلك على استمرار تلك الموجة وبقوة والى مسافة بعيدة اما لو زادت الاسعار وثبتت العقود المفتوحة او تناقصت فهذا يعنى ان السوق على وشك الانتهاء من هذا الاتجاه او نهاية الموجة على الاقل ، وبشكل عام يجب ان تستمر العقود المفتوحة فى الزيادة مع حركة السعر صعودا او هبوطا وعلى مدار حياة العقد ويجب ان يفسر التراجع فى الحجم مع بقاء السعر فى نفس المنطقة او ينقص او يزيد قليلا حسب الموجة الاصليه على انه تراجع مؤقت.
37) التاريخ يعيد نفسه فالاسعار التى تراها اليوم كانت حلم لاخرين فى يوما ما ولكن اين هم هؤلاء الاخرون الان؟فقد ترجع الاسعار التى كنت تتمناها ولكنك قد لا تكون موجود.

ما يجب ان تعرفه عند فتح عدة صفقات
=====================
الازواج المتطابقة والمتماثلة تماما ..بنسبة 95%
زوج اليور ين ....... يطابق زوج الفرنك ين ..........
عند أخذ شراء في زوج اليور ين يمكنك أخذ شراء آخر في الفرنك ين لأنهما متشابهين تماما .
الازواج المتماثلة ... القائد لها اليورو دولار ... والباوند دولار
------------------------------------------------------------
الازواج العكسية ..
أ ) زوج اليور دولار عكس الفرنك دولار .بنسبة 95%
عند أخذ شراء في زوج اليور دولار يمكنك أخذ بيع في
زوج الفرنك دولار .
------------------------------------------------------------
ب ) زوج الباوند دولار عكس الدولار ين بنسبة 80% في حركة الاتجاه ....
ولكن يختلفان في تفاصيل الحركة ....
فاذا تحرك الباوند دولار الى الاعلى بقوة حتما سيتحرك الدولار ين في الاتجاه الآخر بقوة ...
-------------------------------------------------------------
الازواج المتقاربة ....يعني الازواج التي تشبه بعضها البعض بنسب كبيرة ...ونقسمها الى ثلاث مجموعات
أ ) زوج اليور دولار يشابه زوج الباوند دولار .. بنسبة 80%
بمعنى اذا ارتفع اليور غالبا يرتفع الباوند
والعكس .... ولكن احيانا .. يختلفان بنسبة 20% يتحرك احدهما دون الاخر
ب) زوج اليور ين وزوج الفرنك ين....... يشبهان زوج الباوند ين ... بنسبة 80%
فاذا ارتفع زوج اليور ين والفرنك ين سيرتفع الباوند ين غالبا والعكس
ويختلفان بنسبة 20%
اذا تحرك اليور والباوند تتحرك جميع الازواج الموجودة في المجموعتين بنفس الاتجاه بنسبة 70%
ج ) زوج الاسترالي كندي يشبه زوج الاسترالي دولار (امريكي ) بنسبة 70 %
اذا ارتفع زوج الاسترالي كندي سيرتفع .... زوج الاسترالي دولار( امريكي ) بنسبة 70% .
جميع الازواج المتبقية وهي مختلفة عن بعضها البعض تماما.

hamza215rix
03-06-2016, 19:08
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
5

dvdali07
03-06-2016, 19:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
من 5 اشهر سؤالك الثانس صعب شوي هههههههه
وبالتوفيق للجميع تقبل تحياتي
ننتظر من جديدك

justsmile
03-06-2016, 20:43
ممم اخي بصراحة لا اعلم معلومات تاريخية عن الفوريكس ..!!
لما لا تبحث لنا عن الامر و تكتبه بموضوع لنستفيد جميعا منه ...

Ahmed Ab
03-06-2016, 20:48
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز بداية التداولات كانت في القرون التي توسعت فيها التجارة الخارجية حيث قامت بعض الدول بسم العملات الخاصة بها عوض الذهب

Elgohary1024
03-07-2016, 12:27

تحية طيبة اما بعد

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

شكرا على الطرح الرائع

تقبل مرورى , تحياتى لك

nizar hidouri
03-07-2016, 12:41
و الصلاة و السلام على خاتم المرسليت سيدنا محمد و اله و صحبه و سلم
حقيقتا اخي الفاضل لا اعلم تاريخ محدد
و لكن تعتبر تجارة قديمة جدا و كان يستعملون الاعمد في السابق
الى ان تتطورة الان و اصبحت بشكل حميل و تنوعة الفرمات و غيرها من المعطيات الجديدة

asmaa mahmod
03-07-2016, 12:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. انا بدأ التعلم من فتره كبيره من الزمن ولكن بدأ العمل بحساب حقيقى مندذ ذلك الشهر الحالى فى سوق التداول ربى يوفقك الجميع تقبل مرورى

جمال صادق
03-07-2016, 13:05
لابد من ان نفهم انة للفوركس تاريخ طويل و غير قابل للتحرى عنة و لكن لابد من ان نستخدم الكثير من الاليات فى السوق و الاستفادة من طرق التعامل الاخرى

mourada
03-07-2016, 16:57
اخي الفاضل بالنسبة لي بدات تجارة الفوركس منذ خمس سنوات اما الدولة التي بدات المتاجرة فهذا في علم الله كما اعتقد اصلا السوق عبارة عن مشاركة لمجموعة دول

karinho1991
03-20-2016, 15:38

neverlit4
03-21-2016, 14:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

newlookmostafa
03-21-2016, 15:30
لا اعلم متى بدات تجارة الفوركس ولا الدولة لاتى بدات بها المهم هو تعلم التداول
تقبل مرورورورى
تحيااااااتى

mhd99
03-21-2016, 15:59
اعتقد ان الفوركس بدأ في ثلاثينيات القرن الماضي وقد أنشأته الدول الاوربية بالاتفاق فيما بينها وبدأ الفوركس ينتشر
في العالم مع تطور الانترنت

HOSSAMABOUELSOUD2
03-21-2016, 16:03
انا بدأت من سنه و وقفت لسبب ما و متعلمتش كويس و رجت من شهر كدا تانى لكن اتعلمت شوية ومش كتير برضو و الان انا متوقف عن التداول و بذاكر عشان اقدر احقق اللى مخططله ان شاء الله

mego997
03-22-2016, 20:34
بالتوفيق لك

The_Gahbaz
03-22-2016, 21:49
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل..
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية تقريباً إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية
وقامت بدور المدفوعات القابلة للتحويل.. وبدا العمل ساعتها بالنقود بلا من الانظمه التقليدية في الدفع

dhmo
03-22-2016, 22:10
بالتوفيق لك

فتره التعلم بتختلف من فرد لاخر المهم ان اكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن
خلاله المتاجر بيجد الطريقه الي تناسبه في العمل

Adel abassi
03-22-2016, 22:26
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عيسى
03-22-2016, 23:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

mohamedgelge
03-22-2016, 23:49
السلام عليكم ورحمة الله
لقد بدأت تجارتي في الفوركس منذ اكثر من شهر
ولكن في هذه المدة لا استطيع احصاء كمية المعلومات
التي حصلت عليها بفضل هذا المنتدي
تحياتي

dhmo
03-22-2016, 23:52
السلام عليكم ورحمة الله
لقد بدأت تجارتي في الفوركس منذ اكثر من شهر
ولكن في هذه المدة لا استطيع احصاء كمية المعلومات
التي حصلت عليها بفضل هذا المنتدي
تحياتي

هو فعلا اخي الان هنا التعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

kymslye
03-23-2016, 03:27
مند سنة تقريباً اخي واجده جيد الحمدلله لإدخال مبلغ محترم يكفي لمواكبة الحياة اليومية
تقريبا بدأت مند سنة وتمرجن لي الحساب اكتر من كرة ولكن الحمدلله على كل شئ

youbixx
03-23-2016, 03:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
حقيقة سؤالك متير و اتمنى ان يجيبك احد الاعضاء الكرام في المنتدى

aissahd
03-23-2016, 11:57

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربييجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

dhmo
03-23-2016, 12:52
مند سنة تقريباً اخي واجده جيد الحمدلله لإدخال مبلغ محترم يكفي لمواكبة الحياة اليومية
تقريبا بدأت مند سنة وتمرجن لي الحساب اكتر من كرة ولكن الحمدلله على كل شئ

اغلبنا مر بالمرحله دي وللمجال ده اسرار وكده هو فعلا جزء من كلامهم صح على فكره بس السر الحقيقي للمتاجر الناجح انه يفهم طبيعه تحركات الاسعار
والزوج الي بيعمل عليه مع الخبره

ynwa1892
03-25-2016, 21:29
السلام اخي
انا منذ عامين تقريبا ولحد الان مازلتمبتدء اما الدولة يقال ان الفوركس كان منذ القرون الوسطى والله اعلم
وفقك الله

neversi4
03-26-2016, 16:20
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mhmd.hmdy
03-26-2016, 16:23
بدايتى فى الفوركس كانت مع بداية المنتدى فى 2012 فتحت حساب
واشتغلت من خلالا احد الاعضاء كان له دور كويس معايا فىى التعلم

samadux
03-26-2016, 20:52
بدايتي مع الفوركس كانت هنا في منتدي فوركس العرب
ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس حتي لو خسرت كل اموالي ،
لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من أخطائي السابقة التي ارتكبتها
وبالتوفيق

عبد الرحيم رافا
03-27-2016, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بجميع الاعضاء الكرام ان شاء الله الكل بخير و بصحة و عافية
بدأت المتاجرة حوالي سنة مضت الحمد لله

neversi4
03-28-2016, 17:15
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

الاصيل
03-28-2016, 17:31
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بدات تجارة الفوركس بالصدفه قبل تقريبا 3 سنوات عندما ادخلت رقم تليفونى فى موقع للفوركس كحب استطلاع
وبعدها سار الارتباط بالفوركس قوى جدا لدرجة اننى لم اعرف ان ابتعد عنه
تمنياتى بالتوفيق

lalmidiba
03-28-2016, 17:41
السلام عليكم اخوتي اخواتي الكرام
بدات البورصة في 1929 بعد وقوع اامويكا ودوول كبر في ازمة حدى
ومن 1929 وبعد مرور 300 عام تقريبا مازال هنالك من لا يعرف الفوركك و اللبورصة امر محير
ارج ان الجميع استفد
شكرا

tfkamal
03-28-2016, 17:46

HaMaDa99
03-28-2016, 17:49
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية .

Abughali
03-28-2016, 17:49
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
أخي الكريم بدأ ظهور الفوركس و البرصة مع الرأس ماليه و سقوط الأشتراكيه و بدأت هذه التجاره بين البونك أولا ثم بعد ذلك دخل الأفراد
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

aminetns
03-28-2016, 18:07
بدات تجارة الفوركس من \ نحو عام وحاليا لم احقق نتائج مرضية للاسف شكرا جزيلا لك أخي الكريم بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mego997
03-28-2016, 19:25
بالتوفيق لك

neverlit4
03-29-2016, 17:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

aminetns
03-29-2016, 22:29
لقد بدات هذه التجارة من سنة تقريبا يعني قريب اصبح بمستوى مقبول في الفوركس شكرا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك إن شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

doaa sary
03-29-2016, 22:39
انا ابتديت من 3 سنوات
وعرفت الفوركس واتعلمت من المنتدى
لاكن سمعت قبلها عنو وكنت بشوف اعلانات لاكن معرفش يعنى اية فوركس لحد ما دخلت المنتدى واتعلمت
اول شركة او بلد الله اعلم مش عارفه ف انتظار اراء الخبراء يفيدوك

elamir84
03-29-2016, 22:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا جزيلا يا اخي الكريم على هده المعلومات جزاك الله
متشكر لتعبك لعل الجميع يستفيد

mego997
04-04-2016, 16:34
بالتوفيق لك

hamed mohamed
04-04-2016, 22:57
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك ................

عادل كامل
04-05-2016, 03:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع المفيد
اللي بيبين عمر المداوله وبدايتها جزاك الله كل خيرا وتقبل مروري

admiap
04-05-2016, 04:22
انا بدات تجارة سوق الفوركس تقريبا منذ ثلاثة سنوات
مررت فيها بين الربح والخسارة الفرح والحزن
السوق الاكثر اثارة وامتاع
بالتوفيق للجميع في تداول ناجح

islam bahnsawi
04-05-2016, 07:46
هذة المعلومات الهامة التى تفيد كل المتداوليين فى هذا السوق الملىء بالمخاطر حيث نسبة الخسارة بة مرتفعة ولكن بالمعرفة و الدراسة و الخبرة ياتى الربح و شكرا

الماجيك
04-05-2016, 10:05
بسم الله الرحمن الرحيم اخوانى الكرام شكرا لكم على معلوماتكم الرئعه
وشكرا لا اخى الكريم وربنا يجعلنا فى ميزان حسناتك وشكرا تقبل مرورى

mohamedforex4
04-14-2016, 23:49
الفوركس كانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس
حتي لو خسرت كل اموالي ، لابد من عمل ايداع جديد وأتعلم من أخطا فهمت . :)

Carlos
04-15-2016, 01:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز انا بدات فوركس من حوالى سنتين والى عرفنى عليها صديق بلصدفة ومعرفش انهى دولة اشتغلت الفوركس فى الاول بصراحة بلتوفيق

basem adel
04-15-2016, 02:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
بدات فى تجارة الفوركس من اسبوعين تحديدا عندما جذبتنى بعض المواقع الجذابة على الانترنت التى تتحدث عن الفوركس باعتبارة السوق الاكثر ربحية فى الامد القصير وكان لابد من خوض تلك التجربة وشكرا على مشاركتك

devloppman
04-15-2016, 02:08
لدي ماضي طويل مع سوق الفوركس كنت أحلم بالإحتراف في هذا المجال
لكن ضروف الدراسة لم تسمح لي وكان انقطاعي عن تعلم الفوركس يؤثر سلبا
لكن الآن لدي الوقت الكافي للتعلم أكثر والبحث عن قاعدة الاحتراف

hossam123
04-16-2016, 15:09
الفوركس بدا من زمان يا اخي بتداول المواد كالذهب والفضة والحبوب الى غير ذلك انما مع ظهور العملات بدا التداول بشكل اخر ثم ظهر النت وصار شكل اخر

sob81
04-16-2016, 15:12
متى بدات تجارة الفوركس اخى اذا كنت تريد ان تعرف تاريخ الفوركس انا من فترة قراءت هنا فى المنتدى موضوع
عن نشاة الفوركس يمكنك البحث عنة فى المنتدى

adamarwan
04-16-2016, 16:19
السوق اخى عرق فعمروه الكتير من السنوات وممكن ان ترجع
الى تاتريخ لكى تعرف ما الدى مجرى الى ان وصل الحال الى ما هو اليه
وحظ موفق

mego997
04-18-2016, 20:55
بالتوفيق لك

عبد الرحيم رافا
04-19-2016, 00:42
احلى تحية لأحلى و أعز منتدى في العالم العربي مساء الفل للناس الكل
بدايتي لم تتعدى السنى لحد الساعة

zakariaguemi
04-19-2016, 00:44
أسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لكل أعضاء المنتدى وبعد:

شكراً أخي على هدى الموضوع أنا هادي سنة وأنا أتاجر في الفوركس

بتوفيق في موضوع أخر إنشاء الله تقبل مروري أخي الفاضل تحياتي

ebn masr
04-19-2016, 06:16
اناىبدات التداول داخل سوق الفوركس من حوالى فترة بسيطة ليست بالكبيرة اوى علشاناقول انا قديم اوى ف المجال وتقبل مرورى

عبد الرحيم رافا
04-19-2016, 21:26
امسينا و امسى الملك لله لا إله إلا الله وحده لا شريك الله يسعدني ان اكون بينكم هنا في هذا المنتدى الرائع
على ما اعتقد بدات بعد الحرب العالمية الثانية

mego997
04-26-2016, 01:51
بالتوفيق لك

YSN
04-26-2016, 01:56
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد ان الفوركس بدا من زمان يا اخي بتداول المواد كالذهب والفضة والحبوب الى غير ذلك انما مع ظهور العملات بدا التداول بشكل اخر ثم ظهر النت وصار شكل اخر نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

latraaa
04-26-2016, 14:55
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح، و على اية حال انا شخصيا بدأت العمل على الفوركس بالصورة الفعلية بداسة من عام 2013 و الحمد لله أنا أتعلم الكثير كل مرة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء لله

احمد عبد الباسط
05-14-2016, 23:55
الواقع أن أول سوق للفوركس بدأ مع الفراعنه و البابليين معتمداً على نظام المقايضه و بالطبع لم تكن الأسواق فى هذه العصور مثل التى نراها اليوم و لكنها تحمل بعض صفاتها مثل مقايضه سلعه بسلعه فالسلعه الأولى لا يحتاجها الشخص الاول و لكن يحتاجها الشخص الثانى و هذا الشخص الثانى يقوم بالأستغناء عن سلعه لا يحتاجها لصالح الشخص الأول و الذى هو فى حاجه لتلك السلعه و بالطبع الأمر أختلف للغايه فى العصر الحالى و يعزى أكتشاف قصه التبادل الاجنبى فى العصر الحديث لأحد الأشخاص هو الدكتور ملتون فريدمان.
ملتون فريدمان هو دكتور جامعى يعيش فى ولايه شيكاغو الامريكيه تنبه ملتون لشئ مهم للغايه ففى عام 1967 و هو العام الذى حدث فيه الأرتفاع القوى للجنيه الأسترلينى أمام الدولار الأمريكى مما جعله ينتبه لفكره عبقريه للغايه .
قام ملتون بطلب قرض من أحد البنوك فى مدينه شيكاغو و لكن بالجنيه الأسترلينى يريد بذلك الاستفادة من هذا القرض بأستخدامه في بيع الجنيه الإسترليني وشراء الدولار الأمريكي ثم إعادة شراء الاسترليني مرة أخري بعد انخفاض سعره أمام الدولار ، محققا بذلك ربحا سريعا يمكنه من تسديد القرض وفوائده مع الاحتفاظ بباقي الأرباح لكن البنك رفض منحه القرض بناءً على اتفاقية بريتون وودز التي سوف نتحدث عنها فى الفقره القادمه .
حسنا هناك مصطلح غريب لم نتكلم عنه من قبل و هو مصطلح (بريتون وودز) ....!!!!!!!!
فى الواقع لم اكن أريد أن أقوله فى البدايه و لن أقوله أيضا الأن سأنتظر بعض الشئ لنتكلم أولا عن الغطاء الذهبى
يعتبر الغطاء الذهبى هو ناتج عن معاهده تم التوقيع عليها عام 1867من دول العالم كلها تقريبا و تم عملها من أجل وضع شروط لطباعه العمله و هى أنه يجب أن يكون أمام كل عمله مطبوعه غطاء من الذهب ففى النهايه النقود هى عباره عن ما يعرف بوصولات لها قيمه يمكن أن تبدلها فى أى لحظه بما يوازيها من الذهب و بذلك يحدث أستقرار للعملات حتى جاءت أزمه الكساد العظيم فى الثلاثنيات من القرن الماضى و التى تأذت منها الولايات المتحده بشده هى و معظم دول العالم الأخرى مما ألقى بظلال قاتمه على الجزئيه الخاصه بتثبيت العملات و موازنتها فقط بالذهب و هو ما أدى فى النهايه لأتفاقيه (بريتون وودز) .....مره ثانيه تكلمنا عنها ألا ان فى تلك المره سأقوم بشرحها بالتأكيد فقد أتى مكانها بالفعل .
بريتون وودز
الأسم الشائع لمؤتمر النقد الدولي الذي أنعقد من 1 إلى 22 يوليو 1944 في غابات بريتون في نيوهامبشر بالولايات المتحدة الأمريكية. وقد حضر المؤتمر ممثلون لأربع وأربعين دولة. وقد وضعوا الخطط من أجل استقرار النظام العالمي المالي وتشجيع إنماء التجارة بعد الحرب العالمية الثانية. وتمنى الممثلون إزالة العقبات على المدى الطويل بشأن الإقراض والتجارة الدولية والمدفوعات. وقد رفع مؤتمر غابات بريتون خططه إلى منظمتين دوليتين هما: صندوق النقد الدولي والبنك الدولي للإنشاء والتعمير. وقد عمل الصندوق على تشجيع الاستقرار المالي الدولي وذلك من خلال توفير المساعدات قصيرة الأجل لمساعدة الأعضاء الذين يواجهون عجزًا في ميزان المدفوعات، وقد أعطى البنك قروضًا دولية ذات آجال طويلة خاصة للدول ذات النمو المتدني.
لقد تأسست الاتفاقية من أجل استقرار سوق الفوركس وتنظيمه و وافقت البلدان المشاركة على المشاركة في المحافظة على قيمة عملتها في نطاق هامش ضيق مقابل الدولار وسعر مماثل من الذهب عند الحاجة. لقد ربح الدولار مركزاً قوياً و أصبح عملة مرجعية، يعكس التغير في الاقتصاد العالمي من هيمنة أوروبا إلي هيمنة الولايات المتحدة الأمريكية. لقد منعت الدول من تخفيض قيمة عملاتها لتستفيد تجارتها الخارجية ولم يسمح لها إلا بتخفيض عملاتها ألا بنسبة أقل من 10%.
ألا أن الحرب العالميه و ما نتج عنها من دمار شديد و حاجه العالم لأعاده الاعمار نتج عنها ظهور كيانات قويه فى المجال العقارى و غيره من فروع الأقتصاد الاخرى تلك الكيانات تحركت بقوه خلال الخمسينيات من القرن الماضى مماجعل حتى أتفاقيه بريتون وودز تنتهى عام 1971 بسبب الحركات و المتغيرات السريعه فى أسواق المال كما ان ما شاب تلك الفتره من حروب مثل الحرب الكوريه و حرب فيتنام جعلت صمود الدولار أمام العملات الأخرى هو ضرب من العبث .
و فى عام 1971 لم يعد الذهب أساسا لتحديد قيمة الدولار الأمريكي ، وفي عام 1973م أصبحت عملات الدول الصناعية الكبري أكثر مرونة , وأصبح العامل الرئيسي لحساب قيمتها هو عامل العرض والطلب.
كما أصبحت قيمة العملات خلال فترة السبعينيات تتغير يوميا ارتفاعا وانخفاضا وبحجم تداول كبير مما أدى إلى تطور تجارة العملات بشكلها الحالي وإلي إنشاء وتطوير أدوات مالية وإقتصادية جديدة والاستفادة من التطورات التى حدثت في اكبر أسواق العالم ففي فترة الثمانينيات أنتشرت وتزايدت عمليات تنقل رءوس الأموال مع ظهور الحواسب اللآلية والتقنيات المصاحبة لها و أنتشرت لتشمل مناطق جديدة في أسيا وإفريقيا وأمريكا اللاتينية لتؤكد أستمرارية السوق الذي يشمل الآن دول من جميع قارات العالم.
أعتقد ان تلك المقدمه التاريخيه أكثر من كافيه لمعرفه ثوابت هذا العالم العجيب و الواسع

messaoud43
05-26-2016, 16:28
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

yousse
05-26-2016, 17:15
أنا بدء تجار الفوركس تقريب أمينة تلت سوات هذي التجرة التي أحببتها منقول قلبي فعلا إن حهد التجارة قوية جدا لأنها تمكننا أمين فعل الكتير من الأشياء

csebai12
05-26-2016, 17:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
بدات تجارة الفوركس منذ قديم الزمان حيث كان يقومون بمقايضات بين السلع و ليس بالعملة

drissou45
05-26-2016, 17:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ,مساءكم مبروك,
بدايه في تعلم من الفديوهات في يوتوب ومن المغرب بارك الله فيك
تقبلو مروري , تحياتي لكم

helmi nsir
05-31-2016, 07:53
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته
الفوركس موجودة منذ القرون الوسطى او بمعنى اخر من فترة زمنية كبيرة
بدايتي مع الفوركس كانت هنا في منتدي فوركس العرب ومن بعدها لم استطيع ان أترك الفوركس

haggui
05-31-2016, 07:54

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

aminetns
05-31-2016, 13:21
قب اكثر من عام بارك الله فيك شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لكم ان شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

DR.MJH.JO
05-31-2016, 13:51
السلام عليكم
اشكرك على هذا الموضوع الرائع
لقد اعجبني جدا
انا بدات بالتجارة قبل شهر
التصميم والمتابعة اساس النجاح
تحياتي للجميع

hayatto
05-31-2016, 23:30
السلام عليكم و رحمة الله تعـالى و بركاته
زميلي يسرني أن أوجهك الى القسم التعليمي للمنتدى حتى تجد إجابات كثيرة وواضحة بالتوفيق .

rapeaezzat
05-31-2016, 23:48
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتاكيد هى بدات منذ زمن كبير و
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى ان شاء الله

never
06-03-2016, 13:40

موفينج افريج
06-03-2016, 14:11
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

bobo43
06-03-2016, 14:17
الســلام علـــيـــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
زميلي العزيز خير وجهة لك هي القسم التعليمي للإجابة الواضحة و الكاملة
حظ سعيد

hayatto
06-04-2016, 01:24
السلام عليكم و رحمة الله تعـالى و بركاته
زميلي يسرني أن أوجهك الى القسم التعليمي للمنتدى حتى تجد إجابات كثيرة وواضحة بالتوفيق .
[COLOR="Silver"]

nonam
06-21-2016, 15:41
السلام عليكم .... الحقيقة مش عارف متي بدات تجارة الفوركس الا ان التعامل مع الفوركس من اهم الادوات اللي من الممكن ان تتعامل معاها في الحقيققة ومن المهم ان تتعلم الاساسيات اللي في التداول لان التعامل نمع التداول من اهم الادوات
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

---------- Post added at 12:41 PM ---------- Previous post was at 12:11 PM ----------

السلام عليكم .... الحقيقة مش عارف متي بدات تجارة الفوركس الا ان التعامل مع الفوركس من اهم الادوات اللي من الممكن ان تتعامل معاها في الحقيققة ومن المهم ان تتعلم الاساسيات اللي في التداول لان التعامل نمع التداول من اهم الادوات
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

hosam1982
06-21-2016, 15:42
السلام عليكم
اعتقد ان الفوركس بدء في السبعينات من القرن الماضي لكنه كان مقتصر على البنوك المركزية الكبرى للدول ولم يعرف بشكله الحالي الا في 2000 تقريبا

kymslye
06-21-2016, 15:47
بدأت تقريبا مند سنه كنت في لبداية لا أفهم شئ أقوم بإيداع من حسابي وأفتح صفقات بالحظ أحيانا تجيب الهدف و أحيانا لا حتى يأست وقررت أتعلم وكان دلك أفضل حل عملته طوال حياتي

Ramdan
06-21-2016, 16:06

مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع والشرح الاكثر من رائع

لقد افدتنى بالفعل .. تحياتى الك يا كبير

جزاك الله كل خير .. فى انتظار كل مواضيعك الجديده

omarballouch
06-22-2016, 05:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
انا يا اخي الكريم بدءت التداول في الفوركس في هذه الاونة الاخيرة
لكن فيما يخص اول دولة بدءت الفوركس فهذا السؤال صعب للغاية ولا
اضن ان احد سيتمكن من الاجابة على هذا السؤال

kaka25
06-22-2016, 20:05
تقبل مروريn◘66

latraaahr
06-22-2016, 20:11
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله، مشكرو أخي الكيرم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

iheb777
06-22-2016, 20:12
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس نصيحتى لحضرتك أنك تدخل على القسم التعليمى ومشاهدة الفيديوهات وانشاء حساب تجريبى للتعلم عليه وفقك الله

Harmonic
06-22-2016, 20:24
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أضن أخي الغالي أن تجارة الفوركس بدأت في العصور الوسطى مع بدئ التعامل بالعملات

kemo salah
06-23-2016, 06:05
الشكر على هذة الاسءلة المهمة و التى تاتى باجابات ملمة بمعلومات قيمة و دمتم فى خير اللة
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

harimeche
06-23-2016, 06:30

------------------

ههه يا غــــــــــالي هو يقصد متـــى بدأ الفوركس التي تعرفه أنت وتشتغل به

وإدا أردت الجواب فهو بعد أن جعلووو كل العملات معومة يعني فلوتون

يعني خاضعة للعرض والطلب وفكوو عاقتها بالدهب وهدا بعد الحرب العالمية التانية

مع التحية

bechirbenchagra
08-26-2016, 17:27
تعود بداية تاريخ العملات إلى القرون الوسطى. فقد تطورت مع تطور أوراق التداول من قبل التجار المصرفيين العالميين.لم يكن الدولار الأمريكي هو دوماً أساس تداول العملات، فقد بدأت عمليات تداول العملات بالجنية الإسترليني (الباوند البريطاني) كالعملة التي تداول الجميع مقابلها.كان يتم التداول بالعملات في "بورصة شيكاغو" في السوق المالي العالمي،يعتبر إستخدام الكمبيوتر في تداول السلع الأساسية من أهم المؤثرات في تاريخ العملات.و أصبح المتداولون أكثر تطوراً .النتيجة ولادة سوق فوركس،

lsaefadi
08-26-2016, 17:29

bechirbenchagra
08-30-2016, 09:01
سوق فوركس هو النتيجة المباشرة لتطور تاريخ العملات وتبادل العملات في العالم. فقد حدّد إتفاق "بريتون وودس" في شهر يوليو عام 1944 سعر 35 دولار أمريكي للأونسة، و كذلك حدد العملات الأخرى بالدولار. وفي عام 1971 قام الرئيس "نكسون" بتعليق ربط الدولار بالذهب، و سمح بأن يعوم الدولار مقابل العملات الأخرى. و هكذا بدأ تاريخ العملات بالتطور وبالتالي الفوركس.

nourmea53
09-16-2016, 02:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب بالنسبة لتاريخ الفوركس فهو يعود الى اوائل النصف الثاني من القرن العشرين وذلك بعد تطور السوق العالمية واتحادها على عملة موحدة وهي الدولار تحياتي وتقبل مروري

baya1
09-20-2016, 11:00

Yasser Ibrahim Ali
09-20-2016, 21:31

xrif01
09-20-2016, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
يقال انها موجودة منذ القرون الوسطى والله اعلم يمكن ان تتصفح جوجل وتعرف اكثر
تقبل مروري

choroukdz
09-21-2016, 16:13
مند حوالي عامين هناك شيء واحد من شأنها أن تجعل هذه الرحلة ممكنة، وهذا هو ببساطة الصبر لتاجر الصبر يعرف أن الأعمال الفوركس هو كل شيء جيدا كيف يمكنك مشاهدة السوق وتنتظر فرصة مثالية للتجارة وإنشاء تاجر جيد لأنك انتظرت.....

mronei
09-21-2016, 16:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
يقال انها موجودة منذ القرون الوسطى والله اعلم يمكن ان تتصفح جوجل وتعرف اكثر
تقبل مروري

لا معقوله ازاي ده من القرون الوسطى مكانش فيه عملات اصلا ازاي يعني كان فيه انظمه مشابهه بس مكانش فيه فوركس لان كان فيه تبادل
سلع اصلا الاوراق النقديه حديثه

titotroy
09-21-2016, 16:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل والمجهود الرائع جدا جدا
اخى الغالي لا اعلم متى بدأت تجارة الفوركس
ولا فى اى دولة بدات

ebn masr
10-07-2016, 02:01
التجارة فى مجال البورصات وخاصة بورصات العملات المعروف بالفوركس هى قديمة منذ وفتا طويل وفى انجلترا على حسب معلوماتى لو ماكنتش مخطئ

Mustafa gamal
11-25-2016, 16:53
بدأت تجارة الفوركس من حوالي الثلاث شهور و أنا اسعى لأن أكون مليونير من المتاجرة في الفورسك ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

karinho91
11-25-2016, 17:48
بسم الله الرحمن الرحيم انا سمعت انها بدأت سنة 1939 بعد الحرب العالمية انشأوا نظام الفوركس علشان يتفادوا خسائر الحروب
تقبل مروري

Omar Kamal
11-25-2016, 17:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أن تم إنشاء الموقع من فتره ليست قصيره وليس كبيره أيضا لكنه استطاع أن يأخذ المركز الأول من كل المواقع الأخرى أتمنى لك التوفيق دائما

facenour
11-25-2016, 21:03
السلام عليكم
يعود تاريخ تجارة صرف العملات الأجنبية إلى القرون الوسطى عندما تم إصدار أولى للعملات الورقية .
بدأ صناع السياسة والسياسيون يدركون الوزن الحقيقي لأسواق العملات وتأثيرها على ماليات العالم وفي عام 1931 بدأت فترة من إعادة تحديد معالم تجارة العملات الأجنبية (الفوركس) والسياسة المالية.
والله اعلم والسلام عليكم.

mahmoud552
11-25-2016, 21:31
اعتقد ان تجارة الفوركس يرجع الى العصور المتوسطة عند اختراع العملات الورقية
ولاكن معلومة ان اول دولة لايوجد هذا لان التداول كان بين جميع الدول عن طرق البنوك قبل ان يصبح الفوركس للجميع

omario-blade
11-25-2016, 21:34
لقد بدأت فوركس في ايتورو مند سنة وكنت اقوم بصفقات في تجريبي و كنت اربح و اخسر حتى تعلمت قليلا لكن رأس المال هو السبب الذي جعلني ابتعد عنه
الان انا رجعت الى المجال و سأبدأ فيه ان شاء الله