PDA

View Full Version : ماذا ستفعل في هذه الحالة

Pages : 1 2 3 4 5 [6] 7

gringo
01-04-2014, 22:07
السلام عليكم
تمام يا أخي و أنا كذالك أوافقك الرأي
الشيئ الحرام لا حاجة منه

حلم
01-04-2014, 22:32
السلام عليكم
لنفترض فقط
لنفترض أن الفوركس تقرر أنه حرام كليا من جميع الإتجاهات
في يوم من الأيام
هل سوف تتابع تداولك أو سوف تتوقف عليه
بسيطة جدا الفوركس حرمانيته فى مسالة الرب من عدمه حضرتك هاتكسب عادى جدا وبعد كده تطلع نسبة بسيطة جدا من الربح وهى لا تكثر عن عشرون سن ياعنى اقل من دولار

---------- Post added at 07:31 PM ---------- Previous post was at 07:16 PM ----------

السلام عليكم
الشيئ الحرام لا حاجة منه
كنت فى بداية الفوركس اتفق مع رايك وهو لابد من التعليم كشىء ااسى ولكنى مع الوقت اكتشفت ان اهم شىء هو الخبرة التى تاتى بالربح

---------- Post added at 07:32 PM ---------- Previous post was at 07:31 PM ----------

كلامك صحيج مية بالمية اللة ينور عليك اية الى هيفيدنا لو الفوركس حرام
نشتغل فى الخمور والمسكرات وهذا لا يسبب اى خسائر
بص المسالة بسيطة جدا مش محتاجة لاى نتعقيد الحد اللى يزيد عن الربح ويبقى او يعتبر ربا شيله خالص

ثروت محمد
01-04-2014, 22:38
اولا ده مستخيل لان الموضوع ده منتهى ومفيش فيه شبهه حرام لانه عباره عن عرض وطلب وكل واحد بتم الصفقه دون عمل شرط على الاخر او بحد فائده
ثابته ثانيا نعمل ايه لو انقطع النت عن سائر العالم ماذا سيكون رد فعلك وانت لك كثير من المال

gr53
01-16-2014, 00:50
لو تاكدت من حرماينه الفوركس فبالطبع لن استمر في المتاجره باي حال من الاحوال لان الحرام حرام و الله لن يبارك لي في هذا المال بل بالعكس ممكن ان يعود عليا بالضرر

أكيد لن يمكن الاستمرار في الفوركس إذا تم التأكيد على حرمانيته و لكن من جهة موثوق فيها
فليس كل من افتى يؤخذ برأيه فهناك فتاوى تخرج بلا علم و لا دراية

prof2014
01-16-2014, 01:41
السلام عليكم لاحلى اعضاء لاحلى منتدى . تجارة الفوركس مربحة جدا بس زيها زى اى
شغل فيها مكسب وفيها خسارة واتمنى انك تجتهد فيها وربنا هيكرمك

Algeriano-Dz
01-16-2014, 02:22
اكيد ياغالي فالفوركس كله فيه شبهات هل هو حلال ام حرام عني مابنعرفش على العموم ادا خرجت فيه اي فتوى معارضة
فسنكون يعني اول التابعين للفتوى الجديدة
وراح ننتهي عن الاخر
الف شكر لك

joker7diaa
01-16-2014, 02:42
أكيد لن يمكن الاستمرار في الفوركس إذا تم التأكيد على حرمانيته و لكن من جهة موثوق فيها
فليس كل من افتى يؤخذ برأيه فهناك فتاوى تخرج بلا علم و لا دراية

بزبط على اي مفتي يريد ان يفتي في هذا المجال يجب ان يعرف كل صغيرة وكبيرة
فيها ولو كان هناك تحريم سوف يتم تحديد السبب ومعرفة الامر المحرم المتعلق بالفوركس

mohcin
01-17-2014, 20:59
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز

واتمنى الإفادة للجميع ان شاء الله
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
ا

shico73
01-17-2014, 22:02
اكيد من غير شك هبطل حتى لو كنت استثمرت فلوسي كلها و مش هلاقي اكل برده هبطل بجد مش هتحث بطعم الفلوس الحرام الا لما تشوف حد بيستعملها انت فكرك الحرامي بيستفيد بالفلوس اللي بيسرقها لا ده بيصرفها على الادمان وغيره و غيره كله الا الحرام اللي بييجي بالحرام بيروح في الحرام و بتدخل نفسك في دائره مش بتنتهي . . . . . .

Abo Hamdy
01-25-2014, 06:16
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
اكيد هسيبه يا اخي بس اطمن الفوركس حلال والله اعلم

peep8
01-25-2014, 06:54
بعا لو تم الجزم أن الفوركس حرام فمن الطبيعي التوقف عن المتاجرة فيه
ده طبعا ميمنعش ناس ثانية إنها تتاجر رغم أنها من أمة الإسلام

latraaa
01-25-2014, 11:54
بطبيعة الحال سوف اتوقف ، هدا امر مفروغ منه و لا داعي للعمل على تكراره، هل هناك من يريد الإستمرار في الحرام، نحن مسلمون و نعي الدين و إن شاء الله سوف نتجنب الحرام بالقدر المستطاع، أتمنى أن تصدر فتوى جامعة و فاصلة في الموضوع

lakamora221
01-25-2014, 12:13
أخي الكريم ادى تقرر بان
الفوركس أو سوق العملات الدولية أكيد راح أترك هدا المجال و أبحث عن شيئ أخر
أرجوا أن تتقبل مروري

محمد رجب
01-25-2014, 12:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تجارة انت بتشترى دلوقتى مثلا شبكة لخطيبتك ولقيت الدهب سعرو غلى ولقيت نفسك كسبان فية 3 مرات مش هاتبيع
او مثلا اشتريت عربية مثلا بسعر رخيص والسعر العربية بقا فى العالى وكسب مش هاتبيع

kalopm
01-25-2014, 16:07
والله لو اثبت انها حرام شرعا ساتركها فاهم شىء الاخره و ليس الدنيا و طبعا المال الحرام معروف ايه الى بيجيه من وراه و ادعى من الله ان تكون حلال لانه ان اثبت انه حرام ستكون نهايه العالم بالنسبه لى لانى تمسكت بالفوركس جدا

Nader7
01-25-2014, 16:08
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﻤﺤﺘﺮﻡ ﻣﺸﻜﻮﺭ ﻛﺜﻴﺮ
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻘﺎﻝ ﻭﺍﻟﺬﻯ ﺍﻓﺎﺩﻧﺎ ﻛﺜﻴﺮﺍ
ﺷﻜﺮﺍ ﺟﺰﻳﻼﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﻭﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻰ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﻭﻧﺴﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﻌﻔﻮ ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﺔ :)

fte2020
01-26-2014, 16:36
لا مستحيل يعني بنخالف ربنا . انا رايت انه فيه اختلاف كبير في وجهات النظر
حقيقتا لم اجد فيه نوع من الحرام لكن ان تم تحريمه بصفة جماعية لن اتداول مجددا
تحياتي لصاحب الموضوع بالفعل مهم جدا

walid08
01-26-2014, 17:17
السلام عليكم
اذا تقرر شرعا انه حرام و هو ليس حرام الان الى اذا دخل فيه شيئ جديد مشبوه
فلا حرج ان توقفت عن الفوركس فليس التوقف عن الفوركس نهاية العالم او ان توقفت عن الفوركس سأموت جوعا

akram1
01-26-2014, 17:30
If it is haram ask first Mufti of evidence on the prohibition of work and profit from Forex
And if the evidence convinced me claimed would not give it up and come back to him and a must look for another job because the money is Halal'm a pond

محمود مرعى
01-26-2014, 17:57
السلام عليكم
لنفترض فقط
في يوم من الأيام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا يا اخى لو قرأت ان الفوركس اصبح حرام شرعا والشيوخ حرمته كليا بجد شكلا موضوعا ومضمونا طبعا بمنتهى الامانة سوف اتوقف عنه كليا والله حتى لو كان االربح فيه اصبح اسهل مما كان عليه وطبعا لان الرزق الحلال ليه نكهه خاصة حتى لو كان قليل وسوف ارجع مرة اخرى الى البورصة المصرية واعاود التداول عليها مرة ثانية وربنا يستر ان شاء الله فى الفوركس وباذن الله هو حلال شرعا

YOU HABIB
01-26-2014, 17:58
السلام عليكم و رحمته و بركاته
وبدون اي تفكير او تردد هاتركه للابد دى مافيهاش اى نقاش
وكمان لو كان عندى رصيد من الفوركس ولو كان مليون جنيه هاتبرع./././././/

falopm
01-26-2014, 18:48

gr53
01-29-2014, 10:22
أكيد لن يمكن الاستمرار في الفوركس إذا تم التأكيد على حرمانيته و لكن من مصد موثوق فيه
فالفتاوى المنتشرة على اليوتيوب خرجت علينا بلا علم و لا دراية بحقيقة الفوركس

mbazaa
01-29-2014, 10:37
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حازم ابو اسماعيل
01-29-2014, 10:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أخي الكريم لا يمكنني المتاجرة في مجال أفتى علماء الدين بتحريمه،لأنني أسعى إلى الكسب الحلال،
و لا أود أن أقع في المحظور و أسأل الله عز و جل دائما

Abdallah Ibrahim
01-29-2014, 10:38
طبعا لقد وجدت الاف الاعلانات اثناء تصفح الانترنت عن الفوركس وقمت اكثر من مرة بعمل اكونتات تجريبية واحببت فكرة التداول
ولكن بدأت بالقراءة عن فوركس من اكثر من شخص ووجدت الكثير من الاشخاص اللي بتقول ان الموضوع نصب
كل ما ابحث عنه هو شركة ذات مصداقية وامانه حتي اذا خسرت مالي يكون السبب سوء ادارتي وليس النصب علي
افيدوني اخواني فأنتم اهل الخبرة

saro123
01-29-2014, 12:01
انا مقتنعه ان الفوركس مش حرام لان دلوقتى تناقل الاموال عادى ممكن يكون من خلال الانترنت تعاملات البنوك كلها ممكن تكون من النت بسهولة
اذن شرط التقابض متوفر

kalmp
01-29-2014, 13:31
اكيد من غير شك هبطل حتى لو كنت استثمرت فلوسي كلها و مش هلاقي اكل برده هبطل بجد مش هتحث بطعم الفلوس الحرام الا لما تشوف حد بيستعملها انت فكرك الحرامي بيستفيد بالفلوس اللي بيسرقها لا ده بيصرفها على الادمان وغيره و غيره كله الا الحرام اللي بييجي بالحرام بيروح في الحرام و بتدخل نفسك في دائره مش بتنتهي

faglom
01-29-2014, 18:00
لو كان حرام اطلب اولا من المفتي الادلة على تحريم العمل و الربح من الفوركس
و لو اقنعتني الادلة راح اتخلى عنه و لن اعود اليه ابد ا و ابحث عن عمل اخر يكون حلال لان المال الحلال فيه البركة

saad197920
01-29-2014, 22:53
بالطبع يا اخى الفاضل لابد من تركه فوراً بدون تردد اذا ما تأكدنا انه حرام كلياً كما تقول وكان هناك اجماع على ذلك
اللهم جنبنا الشبهات والحرام .

oneman
01-29-2014, 23:15
عن عبد الرحمن بن عوف ـ رضي الله عنه
عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: "قال الله تعالى: أنا الرحمن أنا خلقت الرحم وشققت لها اسماً من اسمي فمن وصلها وصلته ومن قطعها قطعته".

--------------------------------------------------------------------------------
عن أبي أمامة ـ رضي الله عنه
عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: "قال الله تعالى: احب ما تعبدني به عبدي إلي النصح لي".

---------- Post added at 11:15 PM ---------- Previous post was at 11:14 PM ----------

----------------------------------------------------------
عن أبي قتادة ـ رضي الله عنه
عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: "قال الله تعالى: افترضت على أمتك خمس صلوات وعهدت عندي عهداً أنه من حافظ عليهم أدخلته الجنة، ومن لم يحافظ عليهم فلا عهد له عندي".

--------------------------------------------------------------------------------
عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه
قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "قرصت نملة نبيا من الأنبياء، فأمر بقرية النمل فأحرقت فأوحى الله إليه: أن قرصتك نملة، أحرقت أمة تسبح الله".

dont
01-30-2014, 08:26
سوف اتراك الفوركس لانى اريد ان تكون اموالى من حلا
ولكن حتى الان لم يوجد ا دليل قاطع على ان الفوركس حرام وكثيرا من الفقهاء قالوا ن الفوركس حلال

حازم ابو اسماعيل
01-30-2014, 08:31
السلامم عليكم ورحمه الله وبركاته أخي الكريم لا يمكنني المتاجرة في مجال أفتى علماء الدين بتحريمه،لأنني أسعى إلى الكسب الحلال،
و لا أود أن أقع في المحظور

creatorman1978
01-30-2014, 09:03
ساتوقف عن التداول بالفعل ولكن لو اجتمع كل العملاء عن هذه المعلومة ولو اكدها النصف والنصف الاخر اباحها ساكمل طريقى لانى لى عقل احدد به الحلال من الحرام وانا لا ارى اى نوع من الحرام فى هذا المجال الا لو اعتبرته مقامرة وحظ ولم تدخله كعلم ودراسة

eman.said
01-30-2014, 09:19
في حالة انه تم اثبات ان الفوركس حرام كليا سوف اتوقف عن التعامل فيه فورا لانه لا ضرورة من الربح الحرام وذلك حتي لو قمت باستثمار جميع اموالي فيه

remas
01-30-2014, 13:00
والله لو فيه اجماع على انه الفوركس حرام كلة اكيد كلنا هنترك المجال ده
لكن الى الان الفوركس فيه اختلاف كبير لكن الااء انه حلال

milanowolf
01-30-2014, 13:02
طبعا قبل الدخول لسوق الفوركس قد اطلعت علي فتاوي الشيوخ في الفوركس
و اعتقد ان اغلبها اجمع علي ان الفوركس حلالطالما لا تتعامل بعموله التبيت
والابتعاد عن المضاربه علي الذهب و الفضه

mohamed alsaead
01-30-2014, 13:03
طبعا سوف اتركة انا الان تركتة انا الان اتداول علية لسد ديون ضرورى عليا من ناس خسرتها لان افوركس يعتبر غير حلال صافى ادخل فى جوجل اكنتب الحساب الاسلاميى حقيقة ام وهم وهتلاقى موضوع يثبت ان الحسابت لامية وهمية

bankol
01-30-2014, 18:22
اذا ثبت انه حرام كليا وانا لا ارى ذالك وكثير من العلماء ايضا لا يرو ذالك لان الفوركس بيع وشراء وهذا الامر غير محرم على الاطلاع ولكن لو تبدلت كل الاراء واصبح ايضا البيع والشراء حرام سوف امتنع عن التجاره فى سوف النقد الاجنبى عندها

ansaldo
01-30-2014, 18:52
يا اخى افتراض غريب يعنى انه تقرر ان الفوركس حرام هل حينزل وحى تانى عشان يخلى الفوركس حرام
ولكن فى كل الاحوال لو اجمع علماء الامة على ان الفوركس حرام اكيد سوف اترك الفوركس فورا

scyori
01-30-2014, 20:34
طبعا قبل الدخول لسوق الفوركس قد اطلعت علي فتاوي الشيوخ في الفوركس و اعتقد ان اغلبها اجمع علي ان الفوركس حلالطالما لا تتعامل بعموله التبيت والابتعاد عن المضاربه علي الذهب و الفضه..فما الذي سيغير الامور؟؟

mohamed alsaead
01-30-2014, 20:37
لو افترض اان الفوركس حرام كليا اكيد هتركة واشتغل اى وظيفة اخرى تعتمد على ارباح حلال لان الفوركس كمان غيري مضون نهايا ولا ميكن ان تعتمد علية كمصدر دخل لك

اخر النهار
01-30-2014, 20:40
لو اجمع علماء الامة على ان الفوركس حرام اكيد سوف اتركه فى الحال فجميعنا يسعى الى الحصول على المال ولكن اهم شىء المال الحلاااااااااااااااال

im30h
01-31-2014, 15:15
ساختار ديني يا اخى ولا يوجد نقاش فى هذا وانا سعيد انى
بللاقى كل الردود فى انهم سوف يتركون سوق الفوركس
لان من المهم جدا ان يكون العمل لدينا فى سوق الفوركس
من الحلال الطيب وهذا هو الاهم للدنيا والاخرة
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

SheShe
02-01-2014, 16:09
هو بالنسبه للمبتدئين و الجداد في الفوركس ممكن يسيبوه عادي انما الي فعلا بيشتغل منه وحقق
منه ارباح و شاف خيره صعب يسيبه و لو فعلا سابه هيعمل ايه في الفلوس الي حققها منه ؟ هل
هيرميها ولا يتصدق بيها ولا يصرفها .. لانه مكنش يعرف .. الموضوع لو تقرر يبقي الرجوع
لاصحاب العلم للتوضيع في المسائل الشرعيه كلها.

mlopk
02-03-2014, 20:09
في حالة انه تم اثبات ان الفوركس حرام كليا سوف اتوقف عن التعامل فيه فورا
لانه لا ضرورة من الربح الحرام
وذلك حتي لو قمت باستثمار جميع اموالي فيه

mohcin1
02-06-2014, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته _ موضوعك جميل ___واتمنى الإفادة للجميع ان شاء الله
اخى الفاضل تحياتى
والله الموفق

vivareal
02-06-2014, 22:01
السلام عليكم
إذا ثبت أن الفوريكس حرام فيجب علينا تركه
ولكن طالما انه حلال فلنستمر بالتعامل به

snnaky
02-06-2014, 22:19
رغم ان الفرضية غير مطروحة من الناحية الدينية ولكن اجيبك من الناحية الدينية
انا عن نفسى كنت مدخن شرة جدا
لكما كان حد بيقولى بطل سجاير عشان صحتك كنت بقولة اى طعام مهما كان جميل وحلال لو اكلت منة بشكل مبالغ فية ممكن يضرنى صحيا
لكن لما عرفت انها حرام بالأدلة بطلت سجاير رغم انى ادخن منذ اكتر من 30 عام
فهل يمكن ان تعلم ان هناك شيء حرام وتبخل ان تتركة لله
من تركة شيء لله عوضة الله بخير منة

khaled05
02-06-2014, 22:39
بالطبع أخي الكريم لا يمكنني المتاجرة في مجال أفتى علماء الدين بتحريمه،لأنني أسعى إلى الكسب الحلال،
و لا أود أن أقع في المحظور و أسأل الله عز و جل دائما أن يغنينا بحلاله عن حرامه

Mahmoud Esam
02-06-2014, 23:17
اكيد لو حرام بنسبة وانا شفت أسباب تحريمه و كانت أسباب مقنعة و منطقية
سأتوقف عن التداول بصورة نهائية لأن المال الحرام عذابه شديد فى الاخرة

boboabdou
02-06-2014, 23:47
طبعا إذا ثبت أنه حرام فسأقوم بالتخلي عنه فالحرام حرام حتى و لو كان كثيرا و يجعلك غنيا
و الحلال حلال حتى و لو كان قليلا
تقبل مروري

karim2014
02-06-2014, 23:48
لو معايا ولو طلع حرام اكيد انا هتوقف عنة لان اية لزمة انة حرام طيب مروح اشتغل فى اى حاجة تانى وتكون حلال لو انا عايز شغل حرام

abdelaziz 10
02-06-2014, 23:49
لو تقرر ان الفوركس حرام طبعا لن اضيف ولو ساعة في التداول وساستغفر الله عما فات من التداول
انما في الغالب فاغلب الفتاوى مع الفوركس واتمنى ان يزيد عدد الفتاويحول حلال مجال الفوركس

youzix
02-06-2014, 23:52
انا موجودة في الفوركس لان انا لحد وقتنا هذا مشوفتش اي فتاوي قالت ان الفوركس حرام علشان كده انا موجودة في الفوركس بس لو اكتشفت انه حرام واتاكدت من الموضوع ده وفعلا لقيت فتاوي حرمت الفوركس اكيد هسيبه طبعا علشان ربنا يكرمنا لازم نبعد عن المحرمات اللي نهانا عنها

magic777
02-07-2014, 00:06
لو افترض اان الفوركس حرام كليا اكيد هتركة واشتغل اى وظيفة اخرى تعتمد على ارباح حلال لان الفوركس كمان غيري مضون نهايا ولا ميكن ان تعتمد علية كمصدر دخل لك

اكيد اخي المفروض احنا مطلبين بتحري الحلال هنا في عملنا فلازم نتحرى ازاي نحقق ربح مافيعهوش
شبهه حرام هنا ونسأل ايضا من له علم بالموضوع طبعا

hunter_world
02-16-2014, 21:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم ههههههههههه موضعك دا غريب اكيد الحرام هنبعد عنو ما يعتبر زي السرقه مش عايزنو ^_^ بس كلامك مش حلو :/ متقولش كد تاني

mansy
02-16-2014, 21:34
السلم عليكم اكيد اخى سوف اتوقف فورا عن المتاجره بسوق الفوركس ولكن موضوع الفوركس ليس بجديد اووليد امس بل هو منذ فتره كما ان هناك العديد من الفتوى بشانه كما انه هناك حسابات اسلاميه لا تاخذ فائده الممثله فى السواب وهذا يكون موجود فى الحسابات الاسلاميه التى لا يكون هناك اوبها فائده على الصفقات التى تاخذ اكثر من يوم

hossem
02-16-2014, 23:39
السلام عيلكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يمكن ان نقول ان هاذا لا يحتاج الى تفكير مطول فبكل صراحة حين يعتبر ان الفوركس حرام المسلم الحقيق سوف يتوقف عن المداولة و لكن الى حين ذلك

Mahmoud Ali
02-17-2014, 03:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

لو اتاكدت ان العمل فى الفوركس حرام شرعا اكيد لن اظل فيه للحظة واحدة انا لا اقبل
على نفسى مالا حراما

NhajajN
02-17-2014, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لو كان حرام اطلب اولا من المفتي الادلة على تحريم العمل و الربح من الفوركس و لو اقنعتني الادلة راح اتخلى عنه
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

poop4
02-17-2014, 04:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتاكيد سوف اترك الفوركس نهائيا
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

fares300
02-17-2014, 12:51
نعم اخي سوف نتوقف لو ثبت ذلك لكن كيف له أن يكون حلالا اليوم وحرام غدا
فهذا يتناقض حسب رأيي وأظن أن الحرام هو الشركات الوسائطية التي تستخدم الربى
فهنا يجب على المتداول إما يطلب حساب إسلامي وإن لم يوجد حساب اسلامي فيجب الابتعاد عن تلك الشركة

DREAM-99
02-17-2014, 12:53
طيب مين اللى هايقول حرام ؟ ومدى علمه ودليله ايه؟
كلها اسئله ان اقتنعت بيها هاسيب الفوركس حتى ولو كنت بربح

ahmedibrahim258259
02-17-2014, 12:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكيد طبعا الواحد لما يلاقي ان الكل اجمع على حرمانيته هايسبه طبعا وربنا هايعوضه عنه خير لان الانسان التزم بحدود الله
تقبل مروري

afillane
02-17-2014, 12:54
انصدرت فتوى من مصدر موثوق كالمجلس العلمي او ما شابه
فقد اتخلى عنه كليا اما ان كانت هناك شبهة فقط فلا اظن ذلك

gr53
02-17-2014, 22:29
أكيد لن يمكن الاستمرار في الفوركس إذا تم التأكيد على حرمانيته و لكن من مصدر موثوق فيه
فالفتاوى المنتشرة على اليوتيوب خرجت دون معرفة بالسوق و لا دراية بالفوركس

merengue
02-17-2014, 22:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا اخي يجب عليك الابتعاد عليه كليا
لان الحلام ليس فيه بركة و سوف تخسر حياتك

zezo-89
02-18-2014, 10:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الله الغني عن اي حاجة حرام
لو تقرر ذلك بالتاكيد سابتعد نهائيا عنه
وربنا هو الرزاق
بالتوفيق للجميع

tayaa1256
02-18-2014, 10:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم باللتأكيد في هذ الحاله س\اتركه لانه حرام لا احد يوافق او سيرضي ان ياكل من الحرام

TheDevils
02-18-2014, 11:15
السلام عليكم
احنا يا اخي دخلنا الفوركس لانه حلال و عشان احنا ما نرضى بالحرام
لو هو كدا انا احسن لي اشوفلي شغلة بالحرام تديني مكسب كثير بدون امكانية خسارة
لكن احنا اولاد حلال و نبي شغل حلال

brahimtrader
02-18-2014, 18:38
سلام عايكم
نعم ساتوقف كليا ولاكن الحلال بين والحرام بين انا شخصيا لا اثق في بعض الدعات سامحمهم الله لانهم بيفتي علي هواه هو لو كان يتاجر في الفوركس حيقول الفوركس حلال علي كل حال الله يهدينا الي سواء السبيل
بالتوفيق للجميع

vabho
02-19-2014, 16:53
اكيد طبعا هبتعد تماما عنها طالما الشرع حرمها يبقى استحاله اغضب ربنا الواحد دايما بيدور على المكسب الحلال ويغنينا ربنا عن الحرام
تقبل مرورى

norur
02-19-2014, 19:13
السلام عليكم
نحن دخلنا الى هدا الفوركس لاننا معلم انه ليس حرام و انه مكسب من تعب تعلمك اي كاي عمل فكري
و ازن يا اخي ان الفتوى لا تتغير ابدا هو حلال يبقى حلال

banlom
02-20-2014, 15:02
لو تاكدت من حرماينه الفوركس فبالطبع لن استمر في المتاجره باي حال من الاحوال لان الحرام حرام و الله لن يبارك لي في هذا المال بل بالعكس ممكن ان يعود عليا بالضرر

Bouani
02-20-2014, 16:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لو كان كذلك مثلما قلت ساتركه و لن ألتفت اليه مجددا و مهما كلفني الأمر و حأكمل دراستي و أشوف أي شغلة أخرى و ربنا يوفق لما يرضاه فاللهم اكفني بحلالك عن حرامك
تقبل احترامي

anamoody
02-20-2014, 18:44
طبعا ساتوقف عن التداول فلا فائدة من مال ما دام فى معصية الله لذا سألت عن ذلك وكل الفتاوى تحلل الفوركس
لان الفوركس ليس ربح بدون تعب بل يحتاج لجهد وتحليل قوى جدا

lampom
02-21-2014, 14:44

AHMEDALAA
02-21-2014, 14:46
اكيد اكيد هبطل فوركس ازاى هيكون
حاجة حرام وهكمل فيها
ده حتى ضمير هيواجعنى كل لحظة
عشان الفوس اللى هتكسبها ممنه
شكر لك على الموضوع وبالتوفيق

baite
02-21-2014, 17:13
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
كيد ساتوقف واتركه لو فى فتوى تحرمه واظن ان هذا ماسيتخذه معضم المتداولين العرب لا يمكن اتسمح في دينك مقابل اموال

عدي
02-21-2014, 17:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... لا بركة ف مال حرام و ده لو كان بجد ان شاء الله عمري ما هشتغل ف المجال ده و هخرج منه حااالا .. و بالتوفيق للجميبع ان شاء الله

im30h
02-23-2014, 20:38
لو اثبت انها حرام شرعا ساتركها فاهم شىء الاخره و ليس الدنيا
و طبعا المال الحرام معروف ايه الى بيجيه من وراه و ادعى
من الله ان تكون حلال لانه ان اثبت انه حرام ستكون
نهايه العالم بالنسبه لى لانى تمسكت بالفوركس جدا
ومافيش حد بيبقبل على نفسه او اهلة فلوس حرام
ولو قبل على نفسه ممكن ربنا يبتليه فى صحته

zinga7
02-24-2014, 13:40
وقد لا يبدو استراتيجية. ويقال أيضا أن صناديق التحوط في الواقع بأداء خدمة مفيدة لل
أسواق صرف العملات الأجنبية. فهي قادرة على استغلال ضعف اقتصادية وفضح من البلدان

payza
02-24-2014, 16:10
لو تقرر انه حرام طبعا ساتركه يا غالي
بالتوةفيق للك في الفوركس

--------------------------------------------------------

Heisenberg
02-27-2014, 16:31
بالطبع راح اتركه تماما كل شئ الا المال الحرام فانه لا يثمر ابدا
و الله المستعان
تقبل مروري تحياتي لك و لجميع الاعضاء

souheil abed
02-27-2014, 16:58
اخى الكريم انا لا ارى اي سبب قد يجعل من تجارة الفوركس امرا
محرما و لكن ان حدث هذا و اجمع العلما على تحريمه فسوف اتركه و لكن سابحث عن طريقة
اخرى للمتاجية فى البورصة مباشرتا دون وسيط
بالتوفيق للجميع و السلام عليكم

remas
02-27-2014, 17:18
سؤال اتكرر كتير جدا اخى الكريم وبالرغم انه الفتاوى موجوده فى كل المنتديات
الا انه لازال البعض يتكلم عنها راجع الفتاوى وبعدين قرر موقفك

saad197920
02-28-2014, 00:58
لا يا اخى الفاضل بالطبع فى هذه الحالة لابد لنا من التوقف وفورا ما دام لا مجال للجدال حتى لا نقع فى المحرم والعياذ بالله
يا رب سلم .

محمد السيد محمد
02-28-2014, 01:34
بدون شك وبدون تفكير وةبدون كلمة زيادة ساقول سمعا وطاعة يا مولاي
واكون اول من يفر منه ، واقول الأرزاق على الله وليس على الفوركس

wentwor
02-28-2014, 01:40
السلام عليكم و رحمة الله ادا تم البث في امر الفوركس حرام سوف اتوقف عن التداول وانصح الجميع بذلك
لاني اخاف الله ولا اريد ان اكل الحرام

malak558
02-28-2014, 16:39
اكيد اكيد لاء طبعا لو تقرر فعليا مع ذكر اسباب
مقنعه ان الفوركس حراااام طبعا لن اعمل فيه تانى
وسوف ابحث عن مجالاخر للعمل فيه يعنى انا هعمل
ايه بالربح اللى ممكن انا اكسبه وانا عارفه انه حرام

milanowolf
02-28-2014, 16:40
راح اتوقف لو طلع حراام لكن هناك بعض الناس ليس لها ضمير
فالدين أهم من المال ، نحن المسلمين يمكن نعيش بدون فوركس
لكن البعض لا يمكنه دلك

im30h
02-28-2014, 18:53
انا عن نفسي ساتركة نهائيا لان اذا كسبت منة فيعتبر المال بة شبهة انة حرام
واذا خسرت فأقول لنفسي دا عقاب وتحذير من الله اللابتعاد عنة
فالحمد لله الحلال بين والحرام بين وراى الشرع انة حلال بخلاف عما سمعت ان الذهب حرام شرعا

ahmed kabo
02-28-2014, 22:52
نم غير اى تردد كلنا هنسيب الفوركس تانى يوم ان ماكانش فى لحظتها والحمد لله الكلام دة مش حقيقى التداول على الفوركس حلاا شرط الابتعاد عن الربا والفوايد وكمان السلع والمعادن بالتوفيق للجميع

Feelo
02-28-2014, 23:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اعضاء المنتدى فوركس العرب اهلا وسهلا بكم
هو احنا ناقصين .. طبعا سوف اتوقف ولكن عندما تكون الفتوى من شخص موثوق فى كلامه مش اى حد والسلام
والله الموفق والمستعان .. وان شاء الله بالتوفيق والنجاح للجميع

poop1
03-01-2014, 00:20
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
ساترك الفوركس فورا
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

galmp
03-01-2014, 01:43

SaeedEgypt
03-05-2014, 18:35
سؤال اتكرر كتير جدا اخى الكريم وبالرغم انه الفتاوى موجوده فى كل المنتديات
الا انه لازال البعض يتكلم عنها راجع الفتاوى وبعدين قرر موقفكذ

---------- Post added at 02:35 AM ---------- Previous post was at 01:47 AM ----------

لكن الى الان الفوركس فيه اختلاف كبير لكن الااء انه حلال`

ashrafko
03-05-2014, 18:39
انا عن نفسي ساتركة نهائيا لان اذا كسبت منة فيعتبر المال بة شبهة انة حرام
واذا خسرت فأقول لنفسي دا عقاب وتحذير من الله اللابتعاد عنة وبالتوفيق

SaeedEgypt
03-05-2014, 18:49
لكن الى الان الفوركس فيه اختلاف كبير لكن الااء انه حلال`

ultrasloco
03-08-2014, 05:32
السلام عليكم
اذا ظهر انه حرام انا شخصيا لن ادخل عالم الفوركس و لكن و الحمد لله
الى حد الان جميع الفتاوي لا تحرم العمل ف هذا المجال

manforex2
03-08-2014, 05:47
السلام عليكم
شوف اخى الحبيب تاكده انه اذا اجنمع علماء الامة على
تحريم او تحليل شئ ما وجب على المؤمن الالتزام بهذه الفتوى
ولكن ان اختلفوا فهذا معناه ان الدليل ظنى الثبوت وحرية الاختيار تعود اليك

homeland
03-08-2014, 05:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركته
صديقى المنتدي انت لو كنت ركزت وانت بتفتح الحساب كنت لاقيت انه فى حاجه اسمها حساب اسلامى وانت لو مشترك فيه ماعتقدتش ان فى حساب اسلامى بيقوم بدون الرجوع للجهات المخختصه فى ذلك الامر ولهذا السبب انا اخترت حساب اسلامى فى بدايه التسجيل وشكررررررررررا
والله اعلم

ilyes chaieb
03-08-2014, 10:52
طبعا انا ساعتها اسيب الفوركس لو ضهرت فيه فتوة
من كبار المشايخ الاسلامية
على العموم هو لم يصدر فيه شيئ الى الان

lema
03-08-2014, 11:07
بكل تاكيد اذا قيل انة حرام كليا ساتركة مهما كان لان طبعا اى شئ حرام نبتعد عنه لانة لا يوجد فية اى بركة ابدا
لذا انا اعمل فيما يرضى الله فقط

waelmma
03-08-2014, 11:11
:(:o:tie: طبعا اخى العزيز لو اثبت ان الفوركس حرام
بكل تاكيد سوف نبتعد عنه كلنا مفيش شك وربنا يكرمك اخى العزيز :(:woo:

im30h
03-09-2014, 00:11
لو اثبت انها حرام شرعا ساتركها فاهم شىء الاخره و ليس الدنيا
و طبعا المال الحرام معروف ايه الى بيجيه من وراه و ادعى من الله
ان تكون حلال لانه ان اثبت انه حرام ستكون نهايه
العالم بالنسبه لى لانى تمسكت بالفوركس جدا
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوكس

amal500
03-09-2014, 12:13
فى الحقيقة انا سوف اوقف و اتوقف عن التجارة فى هذا المشروع لانه حرام ولكنى احب ان اتاجر فى المجالات الحلال فقط و يجب على اى تاجر اخر نفس الاتجاه و يبتعد عن الحرام اذا كان

Egyduke
03-09-2014, 12:14
السلام عليكم ورحمة الله
اسعد الله اوقاتكم بكل خير... شكرا اخى الكريم على موضوعك المتميز وفى انتظار المزيد منك ان شاء الله
بارك الله فيك وفى تجارتك بالفوركس .....:bravo:

haffoudhi
03-09-2014, 12:58
علي ان احكم عقلي بين التجارتين الدناويه والاخرويه وان استقر راي على احداها اتبعها ولا اضن ان تجارة الاخره تبور لذا سانتقطع من لحضة صدور الفتوى بالتحريم بدون ادنى تردد

hanane 123
03-09-2014, 15:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبراكته
اهلين با الا عضاء المنتدى الحلوين
ومابعـــد....
انا لو معايا ولو طلع حرام اكيد انا هتوقف عنة لان اية لزمة انة حرام طيب مروح اشتغل فى اى حاجة
ربنا يوفقنا
وبالتوفيق

zinga7
03-09-2014, 19:55
، قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في المتاجرة في الفوركس، يجب عليك أن تنظر بعناية الخاص
الأهداف الاستثمارية، ومستوى الخبرة والرغبة في المخاطرة. الأهم من ذلك، لا تستثمر الأموال
لا يمكنك أن تخسره.

killer007
03-09-2014, 20:09
اكيد اخي سوف اتوقف عن المتاجرة
والبحث عن طرق اخرى للربح

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

zinga7
03-10-2014, 14:38
أعلاه، هو الخبر. بمجرد الافراج عنهم، والأخبار لها نتائج مباشرة على سعر العملة وفقا ل
الأخبار هي دائما علاقة مباشرة للاستقرار الاقتصادي في السوق. وهنا لائحة من القنوات
التي من شأنها أن توفر لك معلومات مفيدة عن عملة أخبار:

gehad87
03-10-2014, 14:42
الموضوع علشان يحسم محتاج استشارة عالم ازهري في الموضوع واللي يشرحله العملية يكون فاهم صح 100 ال100
بحيث ان اذا استفسر منه عن شيء يجاوبه صح
وبالتالي لو اتحسم امر انه حرام ولازم نتوقف عنه
اكيد هنوقف شغل فيه يا اما حلال يا اما بلاش
اللهم اكفنا بحلالك عن حرامك واغننا بفضلك عن من سواك

magic777
03-10-2014, 16:10
أعلاه، هو الخبر. بمجرد الافراج عنهم، والأخبار لها نتائج مباشرة على سعر العملة وفقا ل
الأخبار هي دائما علاقة مباشرة للاستقرار الاقتصادي في السوق. وهنا لائحة من القنوات
التي من شأنها أن توفر لك معلومات مفيدة عن عملة أخبار:

مش كل الاخبار اخي بيكون نتائجها سريعه او مباشره فيه اخبار نتائجها بتكون مسبقه في السوق علشان اتسربت
وغيرها من المواقف يعني مثلا خبر يجي قوي وميأثرش وقتها وهكذا

im30h
03-16-2014, 21:50
أنا عن نفسى لا اعتقد ان اى احد يمكن ان يستمر فى عمل
وهو يعلم تمام اليقين انه حرام ويتوقع النجاح
فلا يمكن النجاح بمعاده الله خالق الكون الذى بيده اسباب النجاح والفشل
وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوكس

walid12
03-17-2014, 03:27
انا عن نفسى لو صدرت فتوى من الازهر الشريف وباجماع من العلماء فسوف اتوقف عن التجاره فيه فى الحال

MAZROUR
03-17-2014, 03:30
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه كلنا قبل بدء الدخول فى هذا المجال قد أستفسرنا عن هذا السؤال و تأكدنا من عدم
حرمنيته و لكن إذا حدث ذلك فعلى أن أتركه فى هذه اللحظه لأن لاأحد منا يقبل هذا المال الحرام و لو كنا نقبله فهناك أعمال أخرى
كثيره ممكن أن نحصل بها على المال الحرم و أيضا بدون أن نتعرض بها للخساره بالتوفيق للجميع ان شاء الله

gr53
03-25-2014, 23:17
أكيد لن يمكن الاستمرار في الفوركس إذا تم التأكيد على حرمانيته و لكن من مصد موثوق فيه
فالفتاوى المنتشرة على اليوتيوب خرجت علينا دون وعي و لا معرفة بأساسياته

bachinga
03-26-2014, 18:46
انا عن نفسى لو صدرت فتوى من الازهر الشريف وباجماع من العلماء فسوف اتوقف عن التجاره فيه فى الحال
واى مكسب ساتبرع به لان الحرام لا يستمر

احمدل سالم 22
03-26-2014, 22:58
اذا صدرت فتوى شرعية بحرمانية
الفوركس فسوف اتوقف عن التداول به
لانه فلوس حرام والله سوف يعنينا من فضله

mehildin
03-27-2014, 02:38
السلام عليكم اخي الكريم.
اكيد راح نترك الحرام ونضل بالحلال والسليم وعلى فكرة لما بتاخد الارباح ببان معاك الحرام من الحلال..
دمتم برعاية الله

im30h
03-28-2014, 09:15
بالطبع سوف أترك الفوركس والتداول به كليا اذا ثبت انه حرام اعتقد ان الارباح
والاموال الحرام لا تفيد بأي حال من الاحوال وانا لا اريد ان أأكل حرام
او أطعم عائلتي من حرام ايضا وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

forexuwk
03-28-2014, 09:49
حسمت المساله من البدايه اذا كان حرام اكيد هتوقف عن التجاره في الفوركس ,بس ياريت ماحدش يقول حرام او حلال الا لما يكون متاكد

rca02
03-28-2014, 14:18
كيد من غير شك هبطل حتى لو كنت استثمرت فلوسي كلها و مش هلاقي اكل برده هبطل بجد مش هتحث بطعم الفلوس الحرام الا لما تشوف حد بيستعملها انت فكرك الحرامي بيستفيد بالفلوس اللي بيسرقها لا ده بيصرفها على الادمان وغيره و غيره كله الا الحرام اللي بييجي بالحرام بيروح في الحرام و بتدخل نفسك في دائره مش بتنتهي

a7med84
03-28-2014, 16:14
اكيد ان شاء الله التوقف هيكون هو الحل الوحيد فى هذه الحاله

لان الحرام ما بينفعش بحاجه على العكس يبقى ما لوش لزمه

وربنا يغنينا بالحلال

mgw
03-28-2014, 17:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
لا طبعا لو النهارده دنيا بكره اخرى يا اخى
بس لحد دلوقتى مفيش حد قال انه حرام

owtinod
03-28-2014, 17:08
اكيد طبعا هبتعد تماما عنها طالما الشرع حرمها يبقى استحاله اغضب ربنا الواحد دايما بيدور على المكسب الحلال ويغنينا ربنا عن الحرام
تقبل مرورى

saddem
03-28-2014, 17:10
الفلوس الحرام الا لما تشوف حد بيستعملها انت فكرك الحرامي بيستفيد بالفلوس اللي بيسرقها لا ده بيصرفها على الادمان وغيره و غيره كله الا الحرام اللي بييجي بالحرام
بس ياريت ماحدش يقول حرام او حلال الا لما يكون متاكد علشان مايشلش وزر...

ahmadinho100
03-28-2014, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته هناك شبه كبير يا اخي في الفركس و لاكن في هاده الايام سمعت فتوا لشيخ محمد حسان يقةل ان البصة حلال يا اخي

samirania
03-28-2014, 17:27
بالـطبع أخي الكريم لا يمكنـني المتاجرة في مجـال أفتى علـماء الدين بتحريمه،لأنني أسعى إلى الكـسب الحلال،
و لا أود أن أقع في المحظور و أسأل الله عز و جل دائما أن يغنينا بحلاله عن حرامه....،

faysal missi
03-28-2014, 17:45
السلام عليكم
في حالة انه تم اثبات ان الفوركس حرام
سأتوقف كليًا على التعمال به
لانه لا ضرورة من الربح الحرام
وشكرًا لكم

radwangerr
03-28-2014, 18:18
بالطبع جميعنا يبحث عن الرزق الحلال
لو فيه محرم طبعا لن يكون هناك اي بركة في الرزق
اللهم ارزقنا واياكم حلالا طيبا , بالتوفيق ,

abdelmoumin
03-28-2014, 18:20
السلام عليكم
يا اخي اكيد سنتوقف من الفوركس و لكن الطماع و الذي لا يشبع لا يستطيع الاستغناء عنه و بالتالي فليس كل من يقول لك ينتوق يعني ذلك

im30h
03-31-2014, 22:20
ما إن يثبت أن الفوركس حرام سأبتعد عنه كليا
لا خيرا لنا في المال الحرام أي الإبتعاد عنه ستكون مفيدة لنا

poop3
03-31-2014, 23:53
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
سوف اترك الفوركس
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

---------- Post added at 08:53 PM ---------- Previous post was at 08:09 PM ----------

تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
سوف افكر بترك الفوركس بالتاكيد
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

besnisse
04-01-2014, 00:45
ان كان هذا فلا خير فيه و لاخير في مال حرام
اللهم اغننا بحلالك و باعد عنا كل دخل حرام لا يغني عنا من عذاب جهنم
بالتوفيق اخي الكريم

forexman3
04-02-2014, 18:47
شوف ياغالى
لو اجتمع علماء الامة الاسلامية على تحريم او تحليل شئ
من الواجب على كل مسلم ان يلتزم بها ولكن مع وجود الاختلاف
اصبح الامر فى سعة ورحمة للامة

mohamed01
04-07-2014, 18:16
عن نفسي لو حصل فى يوم من الايام حاجه زى كده
اكييد هسيب الفوركس بس بعد ما اسحب راس المال الاساسى اللى انا متاكد انه كان حلال 100%.

mokhtarss
04-10-2014, 20:12
سلام عليكم طالما فيه شيوخ بتقول حلال وشيوخ تانية بتقول حرام يبقي وقتها تستفتي قلبك وتشوف ايه الحرام وابعد عنه
انما مش هيبقي الفوركس النهاردة حلال وبكرة يكون العمل فيه حرام.

AMLAK
04-10-2014, 21:32
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه لو كان حرام اطلب اولا من
المفتي الادلة على تحريم العمل و الربح من الفوركس و لو اقنعتني الادلة راح اتخلى عنه و لن اعود اليه ابد ا و ابحث عن عمل
اخر يكون حلال لان المال الحلال فيه البركة تحياتي للجميع

---------- Post added at 07:32 PM ---------- Previous post was at 06:46 PM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه سوف اتوقف عن التداول بدون ادنى تفكير
الفوركس وسيلة وليست غاية او هدف واذا ثبت بالدليل القاطع انة لايجوز العمل علية فبتاكيد سوف اتوقف عن التداول هذا رزق ومقسوم ومن منا
يريد ان يغضب الله الحمد الله انى عرفنا طريق الفوركس من الاصل تحياتي للجميع

Mohamed Fadhel
04-10-2014, 21:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركايه أعضاء منتدانا الغالي
الفوركس ليس حرام و إن إفترضنا أنه حرام بطبيعة الحال سأتركه للأبد
موضوع مفيد جدا
تقبل مروري و بالتوفيق

INTHENAMEOFALLA
04-10-2014, 21:54
اذا تقرر من شيخ او عالم اثق فيه سوف اتركه بدون ندم على شىء الا على الوقت الذى ضيعته وهدرته فيه لان الوقت من ذهب وكان ممكن استفيد من هذا الوقت فى عمل مفيد لى وللمجتمع الذى اعيش فيه

gr53
04-11-2014, 16:45
فالفتاوى المنتشرة على اليوتيوب خرجت دون معرفة حقيقية بالسوق فاستفت قلبك

walid maroc
04-11-2014, 21:44
_انا عن نفسى لو صدرت فتوى من الازهر الشريف وباجماع من العلماء فسوف اتوقف عن التجاره فيه فى الحال.

clubiste4ever
04-12-2014, 03:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و مغفرته و بركاته
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على المرسلين
بالطبع سوف اتوقف لان هذا امر لا يمكن ان نعترض عنه و لكن الحمد لله ان الفوركس ليس حرام

zezo-89
04-13-2014, 15:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طبعا توقف فوري بدون ولا كلمة لانك ممكن تكسب الاف وتصرف ملايين على العلاج ده غير انك حتاكل ولادك من حرام وكل لحم نبت من حرام فالنار اولى به
تمنياتي بالتوفيق للجميع

mohyedal
04-13-2014, 15:13
مازال لم يقرر بالاجماع ان الفوركس حرام
اذن ليستمر المرء في التداول اى ان يحين
ذلك الوقت و الى ذلك الحين مدبرها حكيم

zekraoui08
04-13-2014, 15:16
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،
فالتجارة في العملة والذهب والفضة لا تصح عن طريق النت أو حسابات البنوك التي هي في الحقيقة (ذمة) وليست حاضرة، وقد قال النبي -صلى الله عليه وسلم-: (فَإِذَا اخْتَلَفَتْ هَذِهِ الأَصْنَافُ فَبِيعُوا كَيْفَ شِئْتُمْ إِذَا كَانَ يَدًا بِيَدٍ) رواه مسلم، وقال -صلى الله عليه وسلم-: (وَلا تَبِيعُوا مِنْهَا شَيْئًا غَائِبًا بِنَاجِزٍ) متفق عليه، وحسابك هو ذمة وليس نقداً حاضراً.

والله أعلم أما انا شخصيا لا أزال أتعامل معها ولم أجد اقناع على ذلك شكرا على تناقضي

walid el mahjour
04-13-2014, 17:45
_اخى الكريم انا الصراحه مش عارف فى الموضوع دا كويس اوى بس ممكن الناس الى عندها خبره فى الموضوع دا تفيدنا ان شاء الله وربنا يوافق الجمييع باذن الله ويحقق مكاسب من الفوركس.

abdelaziz 10
04-13-2014, 18:05
_اخى الكريم انا الصراحه مش عارف فى الموضوع دا كويس اوى بس ممكن الناس الى عندها خبره فى الموضوع دا تفيدنا ان شاء الله وربنا يوافق الجمييع باذن الله ويحقق مكاسب من الفوركس.
هو افتراض فقط يا اخي لانه اصلا اغلب الفتاوي تشير الى ان الفوركس حلال وليس حرام والله اعلم
انما لو تقرر بالاجماع على انه حرام ففعلا لازم ترك السوق دون اي تردد ان كنا مسلمين طبعا

selmon
04-13-2014, 21:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم اكيد يعني لو حرام اكيد هنسبوه امل هنشتغل ازي يعني وهو حرام نسرق

salimned
04-15-2014, 04:16
السلام عليكم لو ثبت دلك اخي سوف انزع الفوركس من راسي و لن اعمل فيه ثانية
لاني اعرف الكثير من الامور المحرمة و التي تدر علينا بالاموال و لا اعمل فيها.

salimned
04-16-2014, 16:21
السلام عليكم انا سامتنع عن العمل في الفوركس في هده الحالة لاننا لا نرضى
بان نكسب الحرام في هدا المجال و اتمنى لك التوفيق في تداولاتك اخي الكريم.

godfather
04-16-2014, 17:58
انا لن افترض شئ مشم موجود لان تجارة العملات مثلها مثل تجارة اى شئ اخر
و بالتالى ليس فيها اى حرمانية على الاطلاق الا بعض الحاجات اللى ممكن تجنبها بسهولة

houdabluegolden
04-18-2014, 21:09
طبعا لو تقرر انه حرام تماما اكيد مش هكمل فيه لكن اعتقد ان في كتير من الفتاوي بان الفوركس حلال ماعدا
شيء واحد حرام وهو فوائد التبييت على الصفقات وكذلك التجارة في السلع والمعادن مثل معدن الدهب

atmfox
04-18-2014, 21:16
هو في الحقيقة امر صعب ان تعتقد ان الفوركس حرام لان الفوركس كباقي التجارات الاخرى فيه بيع وشراء وممكن تجارتك تربح وممكن ايضا تخسر لكن لو تاكد لي انه حرام فبالطبع سوف اتركه وابحت عن مجال اخر

magic777
04-18-2014, 21:38
هو في الحقيقة امر صعب ان تعتقد ان الفوركس حرام لان الفوركس كباقي التجارات الاخرى فيه بيع وشراء وممكن تجارتك تربح وممكن ايضا تخسر لكن لو تاكد لي انه حرام فبالطبع سوف اتركه وابحت عن مجال اخر

هو احنا لازم نكون عارفين الحقيقه فين ومتأكدين من شرعيه المجال الي بنعمل فيه علشان ده هنتحاسب عليه بعد كده
وهنا ده امر اكيد لازم نتحرى ونتأكد منه كمان

esoo
04-18-2014, 21:55
السلاااااااااام عليكم
من الذى قرر؟انت من يقرر الحرام و الحلال لقد خلق الله لنا العقل و الضمير العقل لنفكر و الضمير لنحكم به على افعالنا اذن لن نسمح لاحد يقرر لنا شىء و ناخذ به دون ان نحتكم الى العقل و الضمير هل يتاذى ضميرنا لاننا نتاجر فى الفوركس؟لكن يتاذى عندما نسرق او نقتل او نكذب.ارجو ان تكون فكرتى وصلت للجميع

dont
04-18-2014, 23:03
سوف اتراك الفوركس لانى اريد ان تكون اموالى من حلال
وحتى الان لم اقراء اى فتوى على ان الفوركس حرام وهو حلال ولكن بشروط

جمال محمدين
04-18-2014, 23:23
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
لو اتفقو كلهم ان الفوركس حرام اكيد طبعا هسيبه اهم حاجة يكون حلال

mgw
04-19-2014, 19:13
السلام عليكم ورحمه الل وبركاته اخى العزيز
لا طبعا لازم اخلع منه النهادره دنيا وبكره
اخره يا اخى والواحد لازم يعمل لاخرته ياريت لو فى فتوى عند حد يقولها

brayek011
04-19-2014, 19:17
اكيد وبدون اي تفكير او تردد هاتركه للابد دى مافيهاش اى نقاش
وكمان لو كان عندى رصيد من الفوركس ولو كان مليون جني!!

OLSOPIDRO
04-19-2014, 19:41
شيئ جميل اخي سلام اخوةالايمان شوف ياخوي فيه معادله يجب الالتزام بها الصبر وعدم التسرع وعدم الطمع والاداره الجيده لرائس المال والاتزام والعزيمة والاسرار وضبت الضغوط النفسيه والتغلب عليها هذه من عوامل ومحددات النجاح في سوق الفوريكس اتمني انك استوغبت شويه وشكرا.

slow
04-26-2014, 15:23
عن نفسي سبق أن أجبت على هذا السؤال نعم سأترك الفوركس إن تم ظهرت فتوى بالإجماع تحرم
هذا المجال وحاليا هناك من يحرمه وهناك من يحلله لكن لايوجد اجماع على ذلك.

breakss08
04-28-2014, 21:44
طبعا لو كان حرام اطلب اولا من المفتي الادلة على تحريم العمل و الربح من الفوركس و لو اقنعتني الادلة راح اتخلى عنه
و لن اعود اليه ابد ا و ابحث عن عمل اخر يكون حلال لان المال الحلال فيه البركة والسلام عليكم

ahmed kabo
04-29-2014, 15:49
يعنى هو انتا بتقلها يبق اكيد اخى الكريم هنسيب الفوركس كلنا بس طبعا لازم التحريم دة يبقى نابع من الازهر الشريف مش من اى حد بالتوفيق للجميع

gr53
05-05-2014, 23:09
فالفتاوى المنتشرة على اليوتيوب خرجت عن غير علم و لا معرفة صحيحة بالفوركس

abdelaziz 10
05-08-2014, 20:16
فالفتاوى المنتشرة على اليوتيوب خرجت عن غير علم و لا معرفة صحيحة بالفوركس
والله ياا خي المتاجر المسلم بات حائرا في من يصدق من الفتاوي التي خرجت بخصوص حكم الفوركس الشرعي فهي جد متناقضة
بالتالي لا اعلم هل هناك اختلاف في فهم الفوركس ام ان هناك احكام حول مختلفة فعلا هذا الاختلاف يسبب الحيرة والشك للاسف

midooo258261
05-08-2014, 20:37
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم اكيد طبعا هاسيبة لان الواحد اهم حاجة انه يكون بيكسب بالحلال وربنا بيبارك في الحلال حتى لو كان بسيط
تقبل ودي واحترامي

nesrine
05-11-2014, 15:08
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
انا لن اتردد في تركه اذا تاكد انه محرم شرعا

ssesko42
05-12-2014, 18:11
عندها سوف اترك العمل علي الفوركس وابحث عن مجـال اخر
للعمل عـليه والله الذي يرزق هو الذي سيوفر لي البديل لهذا السوق

عاشق الفوركس
05-12-2014, 22:22
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،طبعا القرار الذ ليس فيه اي شك هو ترك الفوركس بلا رجعة والله يرزقنا الحلال،ان شاء الله,أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله ....................

syrian4hack
05-12-2014, 22:58
تجار الفوركس السلام عليكم و كل عام وانتم رابحون
المساله من البدايه اذا كان حرام اكيد هتوقف بس ياريت ماحدشعن التجاره في الفوركس
, يقول حرام او حلال الا لما يكون متاكد علشان مايشلش
الفكرة رائعة و الموضوع اروع

الربح من الفوركس
05-12-2014, 23:07
اخى الحبيب اذا تحقق هذا الامر لابد من العد عن هذا المجال فورا ولكنى اعتقد ان هذا العمل كغيرة من الاعمال وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

sabirdaba
05-15-2014, 18:20
اخى الحبيب اذا تحقق هذا الامر لابد من العد عن هذا المجال فورا ولكنى اعتقد ان هذا العمل كغيرة من الاعمال وبالتوفيق للجميع والربح الكبير كلامك صحيح اخي ان تبث الامر وحصل اجماع على حرمانية العمل في هذا السوق في ذلك الوقت لن يبقى هناك اي مبرر لنا لاستأناف العمل في هذا السوق

maao2008
05-15-2014, 18:21
انا لو معايا ولو طلع حرام اكيد انا هتوقف عنة لان اية لزمة انة حرام طيب مروح اشتغل فى اى حاجة تانى وتكون حلال لو انا عايز شغل حرام
فالشغل الحرام والبارات كتير ممكن تقدم الخمور وهتبقى مكسب بس بدون خسائر كمان

samibms
05-15-2014, 18:32
بالطبع اخي ساتوقف عن التداول لو ثبت انه حرام و ذلك بعد التاكد جيد لكن طالما هناك اختلاف فالاراء ساواصل التداول الى ان يجمع على انه حرام
تحياتي لك و للجميع

Ebtsam Forex
05-15-2014, 20:42
:yahoo: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته استاذى الفاضــل انا فكرت بالموضوع لو فعلا ثبت انه حرام هنسحب على طول ولو ثبت العكس هكمل والله الموفق تقبل مرووورى :) :yahoo:

medo.66543
05-17-2014, 15:34
اخى الكريم انا الصراحه مش عارف فى الموضوع دا كويس اوى بس ممكن الناس
الى عندها خبره فى الموضوع دا تفـيدنا ان شاء الله وربنا يوافق الجمييع باذن الله
ويحقق مكاسب من الفوركس
تحياتي

im30h
05-26-2014, 19:45
ساتوقف فورا عن التداول فى الفوركس لان لا خير فى ما
حرم الله و ابحث عن شىء اخر

filali1981
05-26-2014, 19:46
ستوقف فورا عن التداول فى الفوركس لان لا خير فى ما
حرم الله و ابحث عن شىء اخر

faridblilid
05-26-2014, 21:02
السلام عليكم
لنفترض فقط
في يوم من الأيام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
بـــــســـــم الله الــرحــــمــــن الــــرحــــيـــــم
لو حقا تقرر انه حرام فاكيد انا رح اقول وداعا للفوركس تماما

ladharimohamed
05-26-2014, 21:36
بسم الله الرحمان الرحيم
أول يوم لما بدأت التداول بحثت في الموضوع كي لا أتعمق فيه و أجد أنه حرام في نهاية الأمر و أتجنب هذه الوضعية
مع الشكر

im30h
05-31-2014, 10:27
بالتاكيد سوف اتوقف عن التداول بدون ادنى تفكير الفوركس وسيلة
وليست غاية او هدف واذا ثبت بالدليل القاطع انة لايجوز العمل علية
فبتاكيد سوف اتوقف عن التداول هذا رزق ومقسوم ومن منا يريد
ان يغضب الله الحمد الله انى عرفنا طريق الفوركس من الاصل

malopm
05-31-2014, 13:56
تقبل مرورى

ahmadinho100
05-31-2014, 17:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته عادي يا اخي ساتركه لا نريد شيء حرام يا اخي و سااتينا الله بشيء احسن منه بالتوفيق لكم يا اوان

maao2004
05-31-2014, 17:09
السلام عليكم
طبعا هتوقف عنه لان اية لزمة انة حرام طيب مروح اشتغل فى اى حاجة تانى وتكون حلال حتي لو كسبت مليون دولار بردو هيبقوا حراااام وملهمش طعم

im30h
06-06-2014, 00:53
أنا عن نفسى اعتقد ان هذا الفوركس بيس حرام وقرات معلومه مسبقا
عنا على المنتدى تبين مدى عدم حرمانيته والله اعلم ولو حدث ذلم ساتركه

ghiles
06-06-2014, 01:22
يا أخي الفوريكس ظهرمنذ أكثر من 50 سنة فإن كان حرام لا حرم من الأول و إذا جاء مفتي بحكم آخر فنقول له أن يأتينا بدليل من القرآن أو من الأحاديث النبوية ف بعدها يكون الأمر واضح و لا نقاش فيه

mohamed sa3ed
06-06-2014, 04:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كلامك مفيد جدا يا اخى الكريم يعنى لو طلع حرام كليا وشرعا طبعا لازم
نوقفوا والله الموفق والمستعان

im30h
06-17-2014, 14:48
لو تقرر نهائيا وأصبحت المسألة لاخلاف فيها بين أهل العلم وترجحت انه حرام
فإنني سأتوقف عليه ولن اغير ديني بهاته الدنيا الزائلة ولنتذكر
من ترك شيئا لوجه الله عوضه ما أحسن منه

ehab_salah
06-22-2014, 23:51
اكيد طبعا هبتعد تماما عنها طالما الشرع حرمها يبقى
استحاله اغضب ربنا الواحد دايما بيدور على المكسب
الحلال ويغنينا ربنا عن الحرام .. تقبل مرورى
...
تحياتي

محمود مرعى
06-23-2014, 00:16
السلام عليكم
لنفترض فقط
في يوم من الأيام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بص يا اخى علشان نكون واقعيين جدا انا حتى الان متأكد من ان الفوركس حلال شرعا فالرح اللى جاى بعتبره حلال اما لو حدث وتأكدت ان الفوركس حرام واجمع على هذا سوف ابتعد عن الفوركس بهائيا لان انا عايز ربنا سبحانه وتعالى يغنينى بالحلال وربنا يكرم

anassdr2
06-23-2014, 00:30
بالتأكيد الجميع كما قالوزا لك سوف يتركون الفوركس لان العمل الذى لا يرضى الله لن يكون به بركة وسوف تشعر بالذنب طوال حياتك فى سوق الفوركس انك تعمل فى اموال من الحرام وهذه مشكلة كبيرة سوف تشعر بها فىا لمستقبل

forex forex1
06-23-2014, 01:45
:)السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى طبعا حاجه زى كدا مفهاش نقاش طبعا يعنى طالما حرام فورا هسيبها اتمنى ان تتقبل مرورى وربنا يبعدنا عن المال الحرام ويقرب الينا المال الحلال ان شاء الله وبالتوفيق للجميع

GM.LAVAL
06-23-2014, 04:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا إخوانى الكرام جميعا .....
اذا فعلا تم اثبات هذا يا اخى الكريم وكان الفوركس محرما شرعا اذا بكل تاكيد وبدون تردد اصلا ساتركه لانه هذا محرم وانا لا اريد ان اعمل فى شئ ماله ربا

mazn
06-23-2014, 12:43
السلام عليكم ورحمة الله
بالتأكيد هتوقف عن التداول نهائيا فى حالة ثبوت حرمانيته اكيد ربنا يغنينا بحلاله عن حرامه

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

eslamsallam
06-25-2014, 04:59
اكيد من غير شك هبطل حتى لو كنت استثمرت فلوسي كلها و مش هلاقي اكل برده هبطل بجد مش هتحث بطعم الفلوس الحرام الا لما تشوف حد بيستعملها انت فكرك الحرامي بيستفيد بالفلوس اللي بيسرقها لا ده بيصرفها على الادمان وغيره و غيره كله الا الحرام اللي بييجي بالحرام بيروح في الحرام و بتدخل نفسك في دائره مش بتنتهي

malak_maloka
06-25-2014, 22:28
طبعا لو اثبت ان الفوركس حرام سوف اتركه في الحال احنا استمرنيا في الفوركس بعد ما قرأنا
الكثير جدا من الفتاوي التى تحلل الفوركس طبعا بعيد عن بعد العملات مثل الدهب والفضه وغيره

ahmed kabo
06-26-2014, 10:08
يعنى اكيد اخى الكريم انا وانت وكلنا تقريبا هنسيب الفوركس ولاخير فيما يغض الله وخصوصا لو دخلت الحكاية فى الاموال بالتوفيق للجميع

amermazzen
06-26-2014, 10:24
السلام عليكمن ورحمة الله أكيد أخي الكريم لو كان الفوكس حرام واثبت ذلك بالدليل القاطع لن اتاجر فيه مرة أخرى لأن الحلال بين والحرام بين المهم المتاجرة بالفوكرس تعتبر حلال المهم التعلم الجيد وفق بناء استراتيجات تكون مربحة

asdazz
06-27-2014, 15:49
اخي الكريم --- من غير ما تسأل والموضوع مش محتاج سؤال او تفكير نحن مسلمون وكل شيئ حرام نبتعد عنه سواء كان الفوركس او غيره --- معروف انا الربا حرام ونحن نبتعد عنها لاننا مسلمون ولو كان الفوركس حرام بالتأكيد سنبتعد عنه

السلام عليكم
لنفترض فقط
في يوم من الأيام

MOHAMMED EN NADOURI
06-27-2014, 19:21
Current Ratio = المعدل الجاري
Current Assets الأصول الجاریة
Current Liabilities الإلتزامات الجاریة
ھذا من المعاییر الھامة التى تقیس الحالة المالیة للشركة فھو یقیس كم مقدار دین الشركة مقارنة
بحقوق أسھمھا. وھذا یعنى أنھا تنظر إلى مقدار دین الشركة وتقسیمھ على مبلغ حقوق الأسھم
التى تمتلكھا الشركة.
إنك تبحث عن رقم منخفضجدا ھنا ولكنھ لیس صفرا بالضرورة ولكنھ اقل من ٠٫٥ وإذا رأیتھ
على أنھ یساوى ١ فعندئذ لا تزال الشركة بخیر ، ولكن إذا رأیتھ ٣ أو اكثر عندئذ یكون لدیك شركة

undertaker47
06-27-2014, 19:40
اخي العزيز التحريم الاصل فيه الاعتماد على ما
يتظارب مع الاسلام او ما حرم بنص و بذلك
ان كان الفوركس حرام فلا كان حرم من الاول

borhan
06-27-2014, 19:43
السلام عليكم اخي مشكور على الموضوع ان تبين ان الفوركس حرام اخي سنبتعد
عنه هاذا امر بديهي لانقاش فيه اي شيئ حرام نبتعد عنه ...تحياتي

عبد الرحمن محمد
06-27-2014, 19:46
جزاكم الله خيرا شباب وبارك فيكم وفى هذه المعلومات...
جزاكم الله خيرا شباب وبارك فيكم وفى هذه المعلومات الفعالة ما قصرتم فى السؤال والاجابة
وحقا هذه المعلومات ربما قد تكون مفيدة للكثيريين ...

mounim1994
06-27-2014, 20:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بالاعضاء الكرام
اخي الفاضل بالتاكيد ساتوقف عنه و بالتوفيق للجميع

abdelaziz 10
06-27-2014, 20:10
بالطبع يا اخي هذه المسالة لا جدال فيها فانا لا اقبل بالتداول في سوق حرام مهما كانت ارباحه ومهما كانت سهولته
الاهم اني ارى ان الاجماع ان الفوركس حرام مستبعدة لانه هناك حسابات اسلامية خالية من اي ربا وفوائد

Skrizar
06-27-2014, 20:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكرييم
ان تقرر أن الفوركس حرام فلن استمر بالتداول في هذا السوق ، رغم انني كنت قد قررت عدم مفارقته

عبد الرحمن محمد
06-27-2014, 21:01
جزاكم الله خيرا شباب وبارك فيكم وفى هذه المعلومات...
جزاكم الله خيرا شباب وبارك فيكم وفى هذه المعلومات الفعالة ما قصرتم فى السؤال والاجابة
وحقا هذه المعلومات ربما قد تكون مفيدة للكثيريين ...

BILALBEN
06-28-2014, 10:21
اكيد حرام مية فى المية وكل علماء الدين اتفقو على كدا يبقى اكيد هبطلها
مافيش حد بيبقبل على نفسه او اهلة فلوس حرام ولو قبل على نفسه ممكن ربنا يبتليه فى صحته .

asifali
06-28-2014, 10:31
السلام عليكم
الشيئ الحرام لا حاجة منه انت حسمت المساله من البدايه اذا كان حرام اكيد هتوقف عن التجاره في الفوركس ,بس ياريت ماحدش يقول حرام او حلال الا لما يكون متاكد علشان مايشلش وزر

nour nour
06-28-2014, 10:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل احنى امه مسلمه واول معرف كدا بالطبع سأتوقف
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك وبرحمتك عمن سواك اتمنى ان تتقبل مرورى اخى وبالتوفيق ان شاء الله لك وللجميع:)

walid15
06-29-2014, 17:59
_انا عن نفسى لو صدرت فتوى من الازهر الشريف وباجماع من العلماء فسوف اتوقف عن التجاره فيه فى الحال.

mohmed121
06-29-2014, 21:17
اكيد لا طبعا ازاى هتاجر فى شئ حرام حتى لو مكسبه بيتعدى المليون فى اليوم
فكل جنيه حرام كفيل ان يجعلك فى النار
فما الفائدده باموال الدنيا اذن

MOHAMMED EN NADOURI
06-30-2014, 08:13
اتجاه واحد لمدة لا تقل عن ١٠ أيام .. وكلما زادت المدة.. كلما زادت قوة الترند ومصداقيته.!
واخترت هذه الفترة من واقع تجارب كثيرة .. ومتابعة ومراقبة لحركة الأزواج.. وهي خاصة (بالعملات)
فقط.. حيث حركة التذبذب هنا كبيرة.. وقد لا يستمر الاتجاه فاعلا لفترة طويلة كالأسهم مثلا.. والمهم لدينا
ألا تقل مدة حركة أي زوج عن هذه الفترة
بالنسبة للأسهم فأفضل فترة لقوة ومصداقية الترند يجب أن تزيد على شهر على أقل تقدير..

ahmed kabo
06-30-2014, 09:11
اذا فردت ذللك يبقى اكيد هنسيب الفوركس مهما كانت املنا بية لان اى شىء يخالف الشرع يبقى حرام وربنا مش هيباركلنا في رزقة حينها بالتوفيق للجميع

ebram
06-30-2014, 09:54
الفوركس بقاله فتره كبيره من الزمن وحتي الان كل الفتاوي بتقول انه محلل
فمن الصعب ان تخرج الن فتاوي تقول انه حرام
والله اعلم

hakima
06-30-2014, 17:09
لو تم التاكد من انه حرام يجب ان يوقف التعامل به فى الدول الاسلامية بشكل عام لحماية
اصحاب النفوس الضعيفة من المتاجرة به وفرض ض ضرائب غليظة على المتاجرين به

benzwitich
06-30-2014, 17:14
اكيد راح نوقفو مع العلم اني اليوم دخلت عالم الفوركس و انا حاب ناس تسلعدني
انا في انتضار مساعداتكم اخواني

ahmed kabo
07-01-2014, 01:39
من غير ما افكر حتى هسيب الفوركس بلارجعة وكمان من غري مازعل ولا اى حاجة وهقول قدر الله وما شاء فعل وهابحث عن شىء بديل بالتوفيق للجميع

eragon
07-04-2014, 23:41
اخي الكريم مجمع البحوث الاسلميه اصدر قرار بان المتاجره في سوق العملات والبورصه حلال ولكن تحت شروط معينه منها عدم المتاجره في المعادن مثل الذهب والفضه وايضا الشيخ محمد حسان قال ذلك اكثر من مره ..

modyadyl
07-05-2014, 00:18
حرام مية فى المية وكل علماء الدين اتفقو على كدا يبقى اكيد هبطلها
مافيش حد بيبقبل على نفسه او اهلة فلوس حرام ولو قبل على نفسه ممكن ربنا يبتليه فى صحتهه قال وافتوو انه حرام اكيد هبتعد عنه انما اعتقد مهما حصل

zizo10
07-05-2014, 00:20
إذا كان الفوركس حرام ف سأتركه أو اتوجه إلى التجارة في البورصة رغم أن البورصة صعبة شوي إلى انني سوف أتأقلم وأتعلم حتى اكتسب الخبرة لأن لو اعتبرنا الفوركس حرام ف أغلب الأعضاء سيتركون المجال

poop3
07-05-2014, 01:18
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
سوف اترك الفوركس فورااخى الكريم بدون تفكير
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

ynwa1892
07-05-2014, 01:39
السلام اخي
انا اعرف ان الفوركس حلال 100/100 ولا اختلاف في هذه النقطة حرم الفوركس الا في التجارة على المعادن كالذهب والفضة والبترول اما الباقي حلال
ياخي الحلال بين والحرام بين

modyadyl
07-05-2014, 01:40
ا تعتقد بأن المبتدئين مجبورون هم فقط على التعامل على الحساب التجريبي فقط وكأن مكتوب عليهم تحطيم عزيمتهم ولجعلهم يشعرون بالملل
فحتى انا ومع محاولتي لاتعلم وادرس لخمس سنوات مازلت اعتمد على التجريبي في كل شيئ لأستطيع الدخول في الصفقات لحسابي الحقيقي وحتى المحللين الكبار
المتمكنين يستخدمون الحساب التجريبي في تحليلهم فلديكم شركة آلتريدر

dalito
07-05-2014, 09:52
السﻻم عليكم
بالنسبة لي لو تبين ان الفوركس حرام فسوف اتركه مباشرة فعلينا ان نتقي الله في اعمالنا
والله يغنينا من فضله
وبالتوفيق للربح
وتقبل مروري

Sama20
07-05-2014, 10:22
صباح الورد
لوصدرت فتوي شرعيه تحرم العمل في الفوركس
اكيد باذن الله سوف اتوقف تماما عن المتاجرة في الفوركس
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك

bombasasa
07-05-2014, 10:31
طبعاا الحرام معروف والحلال معرووف لكن اكيد لو الفوركس
حراام مش هكملل فية بس دة حاجة ليس من المتوقع ان تحدث

clubiste
07-06-2014, 02:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و مغفرته و بركاته
في حال ثبت انه حرام فاني ساتوقف عن المتاجرة فورا دون تردد

Hassan Owen
07-06-2014, 14:23
انا لو معايا ولو طلع حرام اكيد انا هتوقف عنة لان اية لزمة انة حرام طيب مروح اشتغل فى اى حاجة تانى وتكون حلال لو انا عايز شغل حرام
فالشغل الحرام والبارات كتير ممكن تقدم الخمور وهتبقى مكسب بس بدون خسائر كمان

abdelaziz 10
07-13-2014, 13:17
اكيد يا اخي اني لن ابقى في سوق اتفق مثلا علماء المسلمين على انه حرام وسانسحب منه طبعا
انما في الغالب الحسابات الاسلامية مادامت موجودة فلا اظن ان السوق الفوركسي يكون حرام

choroukguid
07-13-2014, 14:02
بالتأكيد اخي الكريم الدخول لسوق الفوركس قد اطلعت علي فتاوي الشيوخ في الفوركس و اعتقد ان اغلبها اجمع علي ان الفوركس حلالطالما لا تتعامل بعموله التبيت والابتعاد عن المضاربه علي الذهب و الفضه..فما الذي سيغير الامور؟؟ بالتوفيق

im30h
07-20-2014, 17:29
بالطبع أخي الكريم لا يمكنني المتاجرة في مجال أفتى علماء الدين بتحريمه
لأنني أسعى إلى الكسب الحلال ، و لا أود أن أقع في المحظور و أسأل الله عز و جل
دائما أن يغنينا بحلاله عن حرامه و بعدين هفكر شتغل اى شىء تانى لانى مقدرش
اعمل حاجة تغضب ربنا ابدا ابدا و هدور على الشغل بالمكسب الحلال طبعا

rachid01
07-21-2014, 04:06

moh721
07-21-2014, 05:27
اكي هترك الفوركس
لانى اريد انه يكون ارباح من حلا ولن اعمل ى الفوركس بشكال نهائى ولكن لابد انه يكون الفوركس بالديل حرام وين الدليل مؤكد

mohamed9004
07-21-2014, 05:36
بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد لو حرام مش حقرب منه والحمد لله ان فيه حاجة اسمها حسابات اسلامية
عشان تغنينا عن الفوائد الربوية

محمود مرعى
07-21-2014, 05:57
السلام عليكم
لنفترض فقط
في يوم من الأيام

اكيد طبعا يا استاذ امينوس لو طلعت فتوى جماعية بحرمانية الفوركس بصفة عامة عمرى ما هفكر انى اشتغل واتداول عليه ولو كان الربح اللى جاى منه هيكون جاى من غير تجارة اصلا لانى بفضل الله تعالى عايز ربنا يغنينى بالحلال وجنية حلال افضل وابرك عندى من 1000 حرام وربنا وحده شاهد على الكلام اللى انا بقول عليه ده وبالتوفيق للجميع

aysamiman
07-21-2014, 12:29
وبدون اي تفكير او تردد هاتركه للابد دى مافيهاش اى نقاش
وكمان لو كان عندى رصيد من الفوركس ولو كان مليون جنيه هاتبرع بيه على الفور

maao2004
07-21-2014, 12:44

poop
07-21-2014, 12:48
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
سوف اترك الفوركس فورا اخى الكريم لو تقرر انه حرام
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

kamal001
07-21-2014, 17:36
بالطبع أخي الكريم لا يمكنني المتاجرة في مجال أفتى علماء الدين بتحريمه،لأنني أسعى إلى الكسب الحلال،
و لا أود أن أقع في المحظور و أسأل الله عز و جل دائما أن يغنينا بحلاله عن حرامه

sharshabil
07-21-2014, 19:20
لن يتفقرر يااخي انه حرام لان فيه اختلاف
و لن يظهر نص بتحريمه بين ليلو و ضحاها ليس هناك شيء واضح بالنسبة ليس هي تجارة كباقي التجارات
ما الفرق يعني

wanxe
07-21-2014, 19:21
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

ahmedibrahim258260
07-21-2014, 19:29
بسم الله الرحمن الرحيم خلا اخي الكريم لو اتضح انه حرام اكيد هانسيبه وموش هانرجع ليه تاني
تقبل تحياتي

gr53
07-21-2014, 22:22
فالفتاوى المنتشرة على اليوتيوب خرجت دون وعي و لا معرفة بالسوق

zidan
07-22-2014, 00:20
اعتقد اننى سوف اتخلى عن التجارة فى الفوركس فى حالة اكتشاف ان التجارة فيها حرام و سوف اصل الى الطريق السليم فى اى مجال اخر و يجب ان لا يكون حرام ايضا فى حياتى