PDA

View Full Version : موضوع يهم كل مبتدئ وخبير ،متى يتعرض حسابك للغلق،رجاء دخول الجميع للأهمية القصوى2

محمد السيد محمد
02-09-2015, 21:41
احنا طبعا عندما قمنا بالتسجيل مضينا على اتفاقية بيننا وبين الشركة .. الشركة قالت فيها ان اللي يخالف من الأعضاء شروط هذه الاتفاقية هنديله الصابونة .. الله انا آسف مش هايدوله حتى الصابونة
السؤال هنا .. حد فيكم قرا الاتفاقية ؟؟ ايوة انا سامع واحد هناك بيقول طبعا قراناها انت فاكر نفسك ببس اللي بتفك الخط والا ايه ؟؟ وانا هرد عليه اقوله : المقصود من كلامي مش مجرد قراءة الاتفاقية وانما فهمها ومعرفة كيفية الالتزام ببنودها .. انت فهمتها وعرفت ازاي هتلتزم ببنودها ؟؟ طبعا لا والف لا .. انا شخصيا وانا شغلتي محامي ومش محامي صغير قراتها ومش فاهم كتير من بنودها قوي .. طيب ليه كده
لأن الاتفاقية 1 - قانونية يعني لازم راجل قانون هو اللي يقراها ويحاول يفهمها ، وانا عارف ان اغلبكم ليس من رجال القانون 2 - الاتفاقية كانت اصلا مكتوبة باللغة الانجليزية وتم ترجمتها باسلوب ليس سهل .. عشان كده حتى لو قراها واحد متخرج من كلية مش عارف ايه قسم لغة عربية مش هيفهم كتير من بنودها
وشركة اونستا المحترمة ادركت هذا الاشكال ونصت عليه في الاتفاق وقالت فيه ياجماعة اللي مايفهمش منكم ترجمة هذه الاتفاقية فليرجع الى لغة متابتها الأصلية وهي طبعا اللغة الانجليزية .. طيب مين اللي هيفهم باللغة الانجليزية الا واحد متخرج من كلية مش عارف ايه التانية قسم لغة انجليزية ؟؟
ماتحيروش نفسكم انا تطوعت نيابة عنكم باعتباري محامي بافهم الاتفاقات القانونية ، ومن عاشقي اللغة العربية والمامي المتواضع باللغة الانجليزية ساشرح لكم فقط اسباب غلق الحساب ومن الأول بقول اللي مفكر انهم اتنين فقط هم ان الواحد يقفل الصفقة قبل خمس دقايق من بدايتها ، او يكسب اكتر من 10% من رصيده المبدئي عند المتاجرة في الأخبار القوية يبقى غلطان .. خليكوا معنا بالجزء الثالث

a7med84
02-09-2015, 23:13
موضوع والله مهم وانان متابع معك بس المهم الموضوعات ما تروحش مننا وما نعرفش نتابع وحاول تجمعهم فى موضوع واحد واللها لمستعان وبالتوفيق لك

prince1bob
02-10-2015, 00:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ماذا تقصد اخي انت تحدثت عن كذا شئ ولم نفهم شئ وقلت انتظر القادم ما معني كلامك ممكن توضيح وشكرا

mshehataa
02-10-2015, 01:29
أ/ محمد على رغم اللى انت قولته والله العظيم ما فهمت منك اى حاجه
وعلى فكره انا بشتغل محامى بردك ازاى يقفل الصفقه قبل اساسا بديتها افهمه دى ؟؟؟؟
ياريت توضح عن كده وخصوصا انك من عشاق اللغة العربيه وشكرا ليك

الاسد التاجر
02-10-2015, 02:03
لا واضح ماشالله من نطقك لي اسم اونستا
ان الغه العربيه ممتازه جدا عندك
وراح تفيدنا في ترجمه استمر اخي وبلتوفيق يارب

محمد السيد محمد
02-10-2015, 03:17
انا قلت تقفل الصفقة برده انا بقول تقفل الحساب وتلغيه .. راجع يازميلي العزيز العنوان
ياجماعة اللي ما يفهمش الموضوع يجيبه من اول جزء ومايسكش الكلام من النص .. انا كده هزعل انتم هتفهمو الكلام ازاي وانتم بتقراوه من الجزء2
ياجماعة ارجعو للجزء الأول ماتغلبونيش معاكم بقه دا اسمه كلام !!!

BYE
02-10-2015, 10:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

amr-mohamed
02-10-2015, 11:17
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا
جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

antonioforex
02-10-2015, 14:36
السلام عليكم
شكرا لك اخي على تقديم هدا الموضوع المهم و بالفعل يجب العمل بهده الشروط
حتى لا يتم اغلاق حساباتنا و بالتوفيق لك اخي الفاضل في عملك سلام.

hassanabu
02-10-2015, 17:18
السلام عليكم
مجهود جبار استاذ محمد وانا اتفق معك
من يترجم الاتفاقية يجب ان يكون اولا قانوني ثانيا يتقن اللغة الانكليزية والمصطلحات القانونية
ثالثا يعرف اللغة العربية وقواعدها
تقبل مروري

متوكلة
02-20-2015, 10:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الفاضل على هذا المجهود الكبير وعلى ما ستضمنه الموضوع من ارشادات مهمة لاخواننا المبتدئين في هذا المنتدى

shihab
02-20-2015, 17:36
السلام عليكـــ ورحمة الله وبركاتـــــ
اخي الفاضل ... ،
كثير من الناس يفتقدونها مع الأسف ويجهلوا التعامل بها
مجهود رائع تُشكر عليه وبارك الله فيكِ
دمت بحفظ الرحمن

sinator
02-21-2015, 13:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك
و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

Wassa04
02-21-2015, 14:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخي الكريم على هذه المعلومة في
انتظار الجزء الثالث بالتوفيق لك تقبل مروري

baite
02-21-2015, 14:40
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاؤ في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله

sinator
02-21-2015, 15:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا أخي الكريم على هذه الممعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتك
المبدعة واتمنى لك مزيد من التقدم

azzam1000
02-21-2015, 15:56
مشكور استاذنا الكريم على بعض التوضيحات ونود ان نتابع حضرتك عن باقى البنود للاتفاقية ولكن هلى المكسب 10% بيكون وقت الاخبار القوية فقط
طيب لو كنت بتاجر بنظام طويل يعنى قبل الاخبار بفترة وجت الاخبار وعدت ولاقيت مكسبى اكتر من10% بكتير هيكون ايه النظام هيغلق حسابى ولا ايه العمل

ibrahim forex
02-25-2015, 19:23
السلام عليكم
شكرا لك اخي على تقديم هدا الموضوع المهم و بالفعل يجب العمل بهده الشروط
حتى لا يتم اغلاق حساباتنا و بالتوفيق لك اخي الفاضل في عملك سلام.

Federerista
04-30-2015, 01:33
مشكةر اخي على هته المعلومات المفيدة لان الكتير من المبتدئين يبدئون بعدم قراءة البنود مما يؤدي دلك الى غلق الحسابات و
مرجنتها وهدا خطير لان جهد سنة بدهب في الفاضي

doom
05-14-2015, 05:16
شرحك هذا وضح لى العديد من الامور المهمة فى الفوركس وطبعا احب ان اشكر حضرتك على طريقة سرد الموضوع
بطريقة سهلة وبسيطة تتيح للمبتدئين فهم الموضوع بسهولة بدون تعقيدات

محمد السيد
05-14-2015, 14:35
حقيقي موضوع مهم جدا.. والله انا كنت محتاج فعلا افهم هذه الاتفاقية الملعبكة
شكرا للأستاذ الزميل انه فتح هذا الموضوع .. وربنا يارب يخليه ويقويه على شرحه

8150017
05-14-2015, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم اى شركة وساطه هتنتسب لها فيها شروط وقوانين صارمه جدا وطبعا هذه القوانين تصب فى مصلحة الشركه توكل على الله واشتغل وبلاش تعقد نفسك بشروط

جابر1979
05-14-2015, 14:48
السلام عليكم و حمة الله تعالى و بركاته .انا ارى انك حاقد كثيراً على هذي الشركة و نعلم جميعنا ان الشروط الخاصة بالتداول واضحة و مفهومة ، و انستا فوركس هي الشركة الوحيدة على حد علمي التي تضع هاذين الشرطين

jamila cchahed
05-14-2015, 15:05
بسم الله الرحمان الرحيم مجهود جبار استاذ محمد وانا اتفق معك
من يترجم الاتفاقية يجب ان يكون اولا قانوني ثانيا يتقن اللغة الانكليزية والمصطلحات القانونية
ثالثا يعرف اللغة العربية وقواعدها
تقبل مروري
والسلام

معتز سباعنة
05-14-2015, 15:27
اخي الكريم بارك الله فيك على هذاالموضوع المهم جداً ،ولك مني جزيل الشكر
والسلام عليك ورحمة الله وبركاته

tamermosa
12-26-2016, 19:19
شكرا لك اخي الفاضل على تعبك معانا و فتحك لموضوع على درجة من الاهمية لينا كلنا
و يا ريت لو حد عنده النسة الاصلية من الاتفاقية باللغة الانجليزية ينزلها هنا او يفتح بيها موضوع