PDA

View Full Version : موضوع يهم كل مبتدئ وخبير ،متى يتعرض حسابك للغلق، رجاء دخول الجميع للأهمية القصوى4

محمد السيد محمد
02-09-2015, 23:08
دي الأسباب اجمالا .. لكن الأسباب تفصيلا ايه : ارجو التركيز .. والحفظ .. عشان هسمع ههههههههه
اولا الأسباب القانونية :مخافة بنود الاتفاقية .. انا مش هجيب بنود الاتفاقية واحدة واحدة انا بس هشرح اللي يمنا
1 - يجب عند المتاجرة في الأخبار المهمة ( الحمراء فقط ) ان نجعل حجم العقد صغير جدا بحيث لا نكسب من الخبر أكثر من 10 % .. طيب لو انا خالفت ايه اللي هيحصل .. الشركة مش هتلغي الحساب مباشرة زي مالزملاء اللي اتكلموا في هذا الموضوع لكن اذا الأمر اتكرر الشركة هتفهم انها مش مجرد غلطة دا انت تقصد المخالفة فتلغي حسابك وفي الحقيقة .. الشركة مشكورة على هذا الشط لأنه لمصلحتنا لأن لودخلت بحجم كبير في هذا الوقت بالذات ممكن تفقد قدر كبير من رصيدك .. طيب هنعمله ده .. ايه كمان
2 - ماتقفلش صفقة فتحتها قبل 5 دقايق .. طيب هيحصل ايه لو خالفت .. مش هيقفلو الحساب مباشرة ولا حاجة وانما كما جاء في النص (يتم إلغاء هذه الصفقات. ووفقا لنتائج فحص لصفقاتك تملك الشركة الحق فى تصحيح نتائج تداولات العميل من خلال حساب مجموع تلك الأوامر) انما اذا تعمدت تكرر الخطا هيتلغي الحساب زي ماهو منصوص عليه في آخر الاتفاقية .. طيب سهلة دي .. ايه كمان
3 -يحظر هذا الإتفاق الإستراتيجيات الموجهة لإستخراج أرباح بالعمد بوسائل مختلفة, عندما يكون رصيد أحدى العملاء أو مجموعة من الحسابات بالسالب و تشمل أيضا الحالات التى تتم بفتح عدة حسابات بأسماء أشحاص مختلفين و هم بالفعل جزء من الإستراتيجية. فى حالة الكشف عن مثل هذه الإستراتيجيات تملك الشركة الحق فى تطبيق شروط الفقرة 3.15.5 من الإتفاق. وهي ايه :
سط حالة ظروف السوق العادية تضمن الشركة أنه بعد إغلاق الصفقة يبقى الحساب به هامش بين 0% - 10% لتغطية أخر إغلاق للصفقة. للشركة الحق فى إعادة التوازن السلبى عن طريق أخذ أموال من حساب أخر للعميل فى حالة حدوث حركة قوية للسعر
طبعا زي مانتم شايفين لغة النص غير واضحة .. والمعني بالبلدي ان لو فيه مجموعة بيشتغلو مع بعضهم وفيه نصفهم بيخسر فالنصف الآخر هيشتغل عكسهم فيكسبو وماتحصلش خسارة لكامل المجموعة .. وللأسف الشركة بتفترض ان فيه مجموعة بتتحايل عليها .. فتغلق بعض حساباتهم بناء على هذا الظن اللي ممكن مايكونش في محله ,, والحكاية بتكون ببساطة ان فيه واحد عمل حسابين من على جهازه اي ذات الآي بي واحد يخصه طبعا وواحد يخص واحد قريبه .. يحصل بالصدفة ان واحد منهم دخل على اليورو دولار شراء في ذات الوقت اللي دخل فيه الأخر على الدولار فرنك شراء فاحدهم كسب والتاني خسر فاصبح مجموع حسابهم 0 او موجب .. والشركة طبعا معتقدة ان الحسابين لشخص واحد مسمي نفسه اسمين او ربما هم اتنين بيشتغلو مع بعض لأن الآي بي كان واحد فتروح لاغياهم وهما ما يعرفوش ده حصل ليه وكل واحد منهم يبعت يسال ليه .. يردو عليه ان الشركة من حقها الغاء اي حساب دون ابداء الأسباب .. ويوم مايكونوا كرما معاه في الرد يقولوله باسلوب فيه بعض الغموض لقد تبين لنا انك تقوم بمحاولة احتيال .. وطبعا هو متاكد انه لم يرتكب اي احتيال ويبدا بقه في الشتيمة .. عشان كده مش هنعمل حسابين في جهاز واحد

a7med84
02-09-2015, 23:18
شكرا لعى الموضوع وعلى الشرخ للبنود بس هو ده كل شئ ولا فى حجات تانى وعموما يمكن البنود الل هى معروفه لنا من البدايه والله يوفقك على الشرح

Tro
02-09-2015, 23:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هو الموضوع حلو بس انا تهت منك فى وسك الكلام بصراحه بطريقه كبيره بس ياريت تشرح باستفاضه اكتر ياريت
بس عموما ربنا يجازيك خير على مجهودك تسلم ايدك

mshehataa
02-10-2015, 02:33
شكرا استاذ/ محمد على المعلومه ووصل كلامك بس فيه عتاب صغير انك كنت جمعت الموضوع فى صفحه واحده
وشكرا مره تاينه على مجهودك

ismail1
02-10-2015, 04:38
السلم عليكم ورحمة الله وبركته
الموضوع يستحق التسجيع الموهيم انستفيد جميعا
انا عوضو جديد معندي شيء اقلوه لك غير شكرررررا

BYE
02-10-2015, 10:35
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ عيد مبارك سعيد بكل صحة وعافية وسرور

antonioforex
02-10-2015, 14:58
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديم هده الشروط للشركة و التي يجب ان نحترمها حتى لا يتم غلاق حساباتنا
فيها و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما بالمنتدى اخي الفاضل سلام.

hassanabu
02-10-2015, 17:01
السلام عليكم
شكرا على المعلومات المهمة انا كنت غاكر ان كل الاخبار مشمولة بالنسبة 10%
الان فهمت المقصود
تقبل مروري استاذ محمد

متوكلة
02-16-2015, 12:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الفاضل على هذا المجهود و على هذه المعلومات المهمة لكل شركاء المنتدى و انستا و نتمنى منك الاستمرار معنا بنفس المنوال

basim
02-16-2015, 13:58
اخي الكريم شكرا على هذه المساهمه الرائعه والخاصه بموضوع قوانين وتعليمات الشركه والتي يجب الالتزام بها
وهي معلومات مفيده لكل مبتدىء ومحترف في عالم تجاره الفوركس نتمنى منك المزيد من المشاركات
الفاعله في هذا المنتدى الرائع مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح

مصراوى
02-16-2015, 14:15
بالفعل موضوع هام جدا ولابد من قرائتة العديد من المرات حتى لا يتكمرر معنا ما تكرر مع الاخوة الاخرين من غلق الحساب ثم البدا من جديد والدخول فى تلك الدوامة وبالتوفيق للجميع

Wassa04
02-16-2015, 20:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخي الكريم على هذا التوضيح
الجمييل بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

Federerista
04-28-2015, 00:12
مشكور اخي على هته المعلومة المفيدة حول شروط فتح حساب وكيفية الحفاض على حسابك من الاغلاق لان اغلب المبتدئين يجهلون هدا الامر
اتمنى ان تفيدنا بمواضيع اخرى

محمد السيد
04-28-2015, 01:01
بارك الله فيك والله دا موضوع فعلا في غاية الأهمية .. وفعلا يجب ان الزملاء جميعا يهتموا به
بارك الله فيك واحسن خاتمتك وجعل مثواك ومثوى والديك الجنة ان شاء الله تعالى ..

mohasofi
04-29-2015, 23:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الكريم
مشكور اخى على هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك
تحياتى

mazouz
04-30-2015, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور أخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع الهام والذي سيستفيذ منه العديد من الأعضاء.
بالتوفيق للجميع وتقبل مروري

sofien34
04-30-2015, 02:03
شكرا استاذ/ محمد على المعلومه ووصل كلامك

بس فيه عتاب صغير انك كنت جمعت الموضوع فى صفحه واحده

وشكرا مره تاينه على مجهودك

deyaa24
04-30-2015, 03:18
يجب انه ك شخص المنتد يعرف كل بنود المتد كويس ج
ويجب انه نعر ازاى اياص نحترك قواعد التدالو مع اسنتا لكى يكون فية فرص كويسة جدا للتدالو

baki
04-30-2015, 03:37
شكرا لك اخي على هد الموضوع طبعا يجب علينا احترام القونين حتي لا
تقوم الشركة بغلق حسباتنا وهدا من حقها

TORAK
04-30-2015, 03:42
فعندما تحصل على إمكانیة مضاعفة رأسمالك عشر أضعاف معنى ذلك إنك مقابل دفعك – استثمارك – لمبلغ ما فإنة تتاح لك
الفرصة للمتاجرة بسلعة تزید قیمتھا عشر أضعاف قیمة رأسمالك .
وعندما تحصل على امكانیة مضاعفة رأسمالك لمائة ضعف معنى ذلك إنك مقابل دفعك لمبلغ ما فإنھ ستتاح لك الفرصة
للمتاجرة بسلعة تزید قیمتھا مائة ضعف قیمة رأسمالك .

---------- Post added at 12:42 AM ---------- Previous post was at 12:42 AM ----------

وستحصل على الربح كاملاً وكأنك تمتلك السلعة بشكل فعلي .
أي لو طبقنا ذلك على المثال السابق فإنھ مقابل دفعك لمبلغ 10.000 $ ستتاح لك الفرصة للمتاجرة بسیارات قیمتھا 100.000 $ أي
* عشر سیارات مرة واحد .. فإذا ربحت على كل سیارة مبلغ 2000 $ معنى ذلك أن ربحك على الصفقة كاملة ( 2000
$20000 10 ) ستحصل علیھا بالكامل وكل ذلك الربح مقابل استثمارك لمبلغ 10000 $ كعربون مسترد سیعود لك في النھایة ..!!

doom
05-14-2015, 04:03
شرحك هذا وضح لى العديد من الامور المهمة فى الفوركس وطبعا احب ان اشكر حضرتك على طريقة سرد الموضوع
بطريقة سهلة وبسيطة تتيح للمبتدئين فهم الموضوع بسهولة بدون تعقيدات

ibrahim forex
05-14-2015, 14:21
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديم هده الشروط للشركة و التي يجب ان نحترمها حتى لا يتم غلاق حساباتنا
فيها و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما بالمنتدى اخي الفاضل سلام.

jamila cchahed
05-14-2015, 14:52
بسم الله الرحمان الرحيم على هذه المساهمه الرائعه والخاصه بموضوع قوانين وتعليمات الشركه والتي يجب الالتزام بها
وهي معلومات مفيده لكل مبتدىء ومحترف في عالم تجاره الفوركس نتمنى منك المزيد من المشاركات
الفاعله في هذا المنتدى الرائع مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح
تقبل مروري
والسلام

معتز سباعنة
05-14-2015, 17:02
اخي الكريم موضوع مهم جداً ، ولك مني جزيل الشكر
والسلام عليكم ورحمة الله

---------- Post added at 02:02 PM ---------- Previous post was at 02:01 PM ----------

اخي الكريم موضوع في غاية الاهمية اتمنى ان يكون الجمع قد استفاد من هذا الموضوع ، ولك مني جزيل الشكر
والسلام عليكم ورحمة الله

madmax07
06-14-2015, 12:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تقبل تحياتي على موضوعك الرائع ونرجوا تعم الفائدة للجميع ان شاء الله ونتمنى المزيد من مواضيعك.

radwangerr
06-14-2015, 14:16
الســـــــلام عليــــكم ورحمــــة الله وبركاته ,حقيقة مش فاهم شركة مين وحساب ايه اللي حضرتك تقصده
ياريت توضح بس عشان نكون في الموضوع يا ترى هو عن نستا والبونص ولا مين ؟
وشكرا جزيلا اخي .

big.pharaoh
06-19-2015, 07:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف تم غلق حسابي لأني طلب سحب اكثر من مره ولكن ايه المشكله ف كده نفسي افهم .. ايه الاحتيال ف كده؟؟ والاخر الشركه تقولك من حقنا نغلق الحساب دون ابداء اسباب

bilal86
06-19-2015, 07:20
تحية لكل الاعضاء في المنتدى
كل القوانين المذكورة لصالح المتداول لان الاخبار خصوصا بعمرها كانت ايجابية الا نادرا
شكرا على الموضوع

rayhane hamza
06-19-2015, 13:37
جزاك الله خيرا الجزاء و ادخلك الفردوس الاعلى بارك الله فيك السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع يستحق خمس نجوم

tamermosa
12-26-2016, 19:14
طبعا دي حاجة تقلق ، انه يتم فرض ان في مجموعة بتشتغل في الخفاء مع بعض فيتم حذفهم جميعا
علشان في ناس ممكن تتظلم بهذا الظن ، ربنا يستر علينا كلنا و الموضوع يمشي بخير