PDA

View Full Version : اريد معرفة كيف ابدء التداول ع المنصة واهم القواعد اللي اهتم بيها ويكون تعليم سهل ميسر

Pages : [1] 2

omar kapo
06-29-2012, 00:49
استشارة لو سمحتم ساعدوني انا مبتدء واريد ان اعرف كيف لي ان اتعلم الفوركس والتداول

mony
06-29-2012, 00:51
يمكن ان تتعلم عن طريق دورات تعليميه على اليوتيوب وايضا يوجد الكثير من المنتديات تعلم كيفيه التداول بطريقه سهله وبالتوفيق

forexBOSS
06-29-2012, 00:58
هذا ليس القسم المناسب لهذا السؤال و لكن بكل بساطه الاجابه هى تعلم الفوركس من الكتب المنتشره فى المنتديات و بعد ذلك قم بمشاهده فيديوهات للفوركس و ما اكثر الفيديوهات و بعد انتهائك من فهم الفوركس قم بالتدريب على ديمو على الاقل 3 شهور و ان اردت الاشتراك فى فوركس كوبى لانه سوف يفيدك جدا

mrhoda
06-29-2012, 01:04
استشارة لو سمحتم ساعدوني انا مبتدء واريد ان اعرف كيف لي ان اتعلم الفوركس والتداول

اولا تعليم الفوركس امره سهل جدا وفيه كورسات شاملة فى منتديات كتيير
وفيه كمان قسم التعليم فى المنتدى اى نعم ممكن ميكونش مرتب بخطوات بس ممتاز
بس انت عرفت الفوركس منين عموما يعنى

omar kapo
06-29-2012, 01:06

مشكور اخ محمود
ولكن اريد مواقع واو منتديات او اسماء فديوهات اتعلم منها
هكذا انتم اعطينم لي الشقة ولكن لم تعطوا لي المفتاح فاريد من حضرتكم التوضيح

islamselmy
06-29-2012, 01:11
مشكور اخ محمود
ولكن اريد مواقع واو منتديات او اسماء فديوهات اتعلم منها
هكذا انتم اعطينم لي الشقة ولكن لم تعطوا لي المفتاح فاريد من حضرتكم التوضيح

اولا عمر اهم شىء ممكن افيديك بيه انك تشوف مدرسه تعليم كويسه جدا و على فكرة نصيحتى ليك انك تشوف اى شىء عايز تتعلمة هنا لان المنتدى هنا بجد كويس جدا ومليان متخصصين و مواضيع هتفيديك جدا فوق ما تتخيل
و عندك اليو تيوب ممكن تشوف عليه فديوهات تعليميه و عندك اكثر من طريقة شوف ايه اللى يناسبك فيهم
و بالنسبه للاخ مستر حودة فعلا قسم التعليم فى المنتدى رائع جدا و انا شخصيا استفدت منه
لكنى عايز اعرف من الجميع ايه اكتر وسيله استقدت منها و خدت منها معلومة جيدة؟

omar kapo
06-29-2012, 01:14
اولا عمر اهم شىء ممكن افيديك بيه انك تشوف مدرسه تعليم كويسه جدا و على فكرة نصيحتى ليك انك تشوف اى شىء عايز تتعلمة هنا لان المنتدى هنا بجد كويس جدا ومليان متخصصين و مواضيع هتفيديك جدا فوق ما تتخيل
و عندك اليو تيوب ممكن تشوف عليه فديوهات تعليميه و عندك اكثر من طريقة شوف ايه اللى يناسبك فيهم
و بالنسبه للاخ مستر حودة فعلا قسم التعليم فى المنتدى رائع جدا و انا شخصيا استفدت منه

اشكرك يا اخي ع التوضيح
وايضا اسهل طريقة سوف اتعلم منها سريعا الفيديوهات لانه تعليم عملي راي بالعين وتطبيق باليد

mrhoda
06-29-2012, 01:14

انا شخصيا استفدت بكل وسيلة انى اقدر اتعلم من خلالها سواء اشخاص او فيديوهات تعليمية
بس الوسيلة الافضل اللى استفدت بيها من خلال الاشخاص والتجربة على الحساب التجريبى
احسن شىء فى الدنيا تجربة الشى نفسه والتعديل على كل محاولة فاشلة
فالنجاح يأتى دائما بعد تجربة الفشل
وتجربة الفشل يأتى بعدها النجاح

islamselmy
06-29-2012, 01:21
انا شخصيا استفدت بكل وسيلة انى اقدر اتعلم من خلالها سواء اشخاص او فيديوهات تعليمية
فالنجاح يأتى دائما بعد تجربة الفشل
وتجربة الفشل يأتى بعدها النجاح

تمام جدا ردك لان الحساب التجريبى بيديك فرصة انك على الاقل تفهم البرنامج و الدنيا فى الفوركس ماشيه ازاى و بيفتح ليك مجال انك تتاجر بمبالغ كبيرة علشان كدة ان شاء الله تتاجر ب الملايين فى المستقبل اللى مش عارف هو قريب ولا بعيد ههههههههه
انت يا مستر حودة شايف قد ايه الفترة اللى ممكن الانسان يتعلم فيها على الحساب الديمو؟

omar kapo
06-29-2012, 01:24
تمام جدا ردك لان الحساب التجريبى بيديك فرصة انك على الاقل تفهم البرنامج و الدنيا فى الفوركس ماشيه ازاى و بيفتح ليك مجال انك تتاجر بمبالغ كبيرة علشان كدة ان شاء الله تتاجر ب الملايين فى المستقبل اللى مش عارف هو قريب ولا بعيد ههههههههه
انت يا مستر حودة شايف قد ايه الفترة اللى ممكن الانسان يتعلم فيها على الحساب الديمو؟

اعتقد ف راي الشخصي انه ممكن يتعلم ف شهر يكفي له ولكن تكون ايضا قدرات يعني ممكن اسبوع واحد يبقي تمام فيه ممكن سنة ع ما يعرف يفهم فيه دي قدرات
شخصية بين الاشخاص يعني لا يمكن ان يوجد شخص فهمه ذي الاخر بل قدرات الله معطيها للكل متساوية بس الاسس وانت صغير هي اللي عملتك كد

ahmed saleh
06-29-2012, 01:27
انا اعتقد انة يجب عليك اولا انا تتعلم الفوركس من خلال الكتب وتعرف محتى الفوركس وكيف يعمل
ثم تبدا بلتمرن على الحساب التجريبى لكى تكتسب الخبرى والمعرفة فى هذا المجال

mido303037
06-29-2012, 01:27
لو دخلت اليوتيوب باذن اللة هتلاقى ما تريد وهنالك مواضيع كثيرة فى المنتدياات
هتفيدك بشكل كبير وتقدر تتعلم المتاجرة

mrhoda
06-29-2012, 01:30
اعتقد ف راي الشخصي انه ممكن يتعلم ف شهر يكفي له ولكن تكون ايضا قدرات يعني ممكن اسبوع واحد يبقي تمام فيه ممكن سنة ع ما يعرف يفهم فيه دي قدرات
شخصية بين الاشخاص يعني لا يمكن ان يوجد شخص فهمه ذي الاخر بل قدرات الله معطيها للكل متساوية بس الاسس وانت صغير هي اللي عملتك كد

والله ياستاذ خضرى هيا مسألة تجاوب وذكاء مش مسألة قدرات ولا حاجة
وتعليم الفوركس سهل جدا اى حد يتجاوب معاه بس شرط انك تكون متحمس للفوركس
وبالنسبة للفترة فى التعليم مينفعش واحد يتعلم فى اسبوع الفوركس تعليمه مش اقل من سنة واتنين وتلاتة
وطول حياتك هاتفضل تلميذ فى مدرسة الفوركس

-----------------------------------------
فترة التعلم على برنامج الديمو مش محددة زمنيا
انت هاتفضل تعمل تجاربك عالديمو وتخسر وتكسب لغاية ماتوصل انك تعمل اكبر عدد من الصفقات الرابحة واقل عدد من الصفقات الخاسرة
ساعتها تقدر تشتغل على حساب حقيقى

derfcase
06-29-2012, 01:34
اذا كنت حديث العهد تماما بالامر يا اخي الكريم فعليك اولا الذهاب و قراءة الكتب و الاطلاع علي المواد المقروء و المرئية علي الشبكة و يا حبذا اذا تفضلت و اخذت بعض الدورات التي ستتعرف من خلالها علي هذا السوق
اما اذا كنت بدات فعلا في التعرف علي الشركات و فتح حسابات فانصحك بالتدرب اولا علي الحساب التجريبي حتي تكتسب خبرة في هذا السوق حتي تتمكن من خلالها البدء في فتح حساب حقيقي
و من ثم البدء في المتاجرة بالمال الحقيقي الخاص بك

tarek22
06-29-2012, 02:05
بصفتك مبتدئ اخي الكريم انصحك باحد الكتب التعليمية للمبتدئين بدرجة اولى
والمشاركة مع الاعضاء في المنتدى وكسب الخبرات
بدرجة ثانية

deadlyfox
06-29-2012, 02:16
اولا يجب عليك التعلم جيدا عن طريق اى وسيله نقل معلومات
زى الكتب والصور والفيديوهات والمنتدى او الشات
ثانيا التدريب جيدا على حساب تجريبى لكى تتعرف جيدا على السوق

sami
06-29-2012, 02:21
ما شاء الله الإخوة الأعضاء لم يبخلوا عليك في الرد حول كيفية تعلم الفوركس،ما أود الإشارة إليه أخي الكريم أن تحاول التعلم خطوة خطوة و تحديد برنامج زمني لذلك،كأن تخصص أيام لدراسة الشموع اليابانية فقط إلى أن تتمكن منها ثم تنتقل لدراسة الدعوم و المقاومات و هكذا،و لا تنسى أن تطبق ما درسته على حساب تجريبي و لا تستحيي أبدا أن تسأل ذوي الخبرة عن شيء لم تفهمه و ستصل إلى النجاح يوما بإذن الله

compaq0
06-30-2012, 00:55
يوجد هنا فى المنتدى موضوع لاحد الاعضاء عن كتاب فوركس للمبتدئين يوجد به المفاهيم و النقاط الرئيسيه التى يحتاجها المتاجر المبتدىء لتوفر عليه خطوات كثيره

elzeel
06-30-2012, 00:58
ياجماعه احنا كمبتدئين عاوزين نمارس الحاجه خطوه بخطوه وبشكل عملى
فعاوزينكم تساعدونا فى كدا وتفهمونا كل حاجه بالشرح المميل عشان نستوعب

nrgslawi
06-30-2012, 02:21
السلام عليكم اخي الكريم
توجد دورة في موقع اليوتوب وهي باللغة العربية
اكتب فقط دورة تعلم الفوركس في خانة البحث

mage
06-30-2012, 03:36
اهم قاعدة للعمل فى الفوركس ان يكون لديك انت الدافع الحقيقي الى تحقيق الارباح ولهذا السبب انا ارى ان افضل طريقة للتخلص من بعض الاعباء التى تواجهها هى فى تاسيس نفسك فى مرحلة البداية فهى مرحلة هامة جدا

hesham itch
06-30-2012, 07:47
عليك انك تدور بنفسك عن فيديوهات ليها علاقة بالموضوع وتجيب كتب وتقراها كمان ولو
فى صديق ليك فاهم فوركس تقدر تعتمد عليه فى شرح وتوضيح النقط اللى تقف قدامك

madoxegy
06-30-2012, 07:50
فى كتب على النت وفيديو لشرح برنامج الميتا تريدر
وبعد كده ابدا بتعلم الشموع اليابانية والترندات والدعوم والمقاومات

waleed adel
07-02-2012, 06:20
الموضوع سهل جدا كل ماستحتاجه جهاز الكمبيوتر والنت طبعا وبعدها الدخول على اليوتيوب وهتدخل على الدروس التعليميه للفوركس
وهتجد الكثير مما يؤهلك لان تكون ذو مستوى جيد بالفوركس كبدايه جيده

كريم
07-03-2012, 02:22
اولا عليك بقراء الكتب خاصة كتاب فوركس للعرب من اقوى الكتب الي قرأتها

و فيها شرح متميز على الفوركس ثم التدرب على حساب تجريبي و تحويل النظري الى عملي

و مشاهده الفيديوهات المختلفة على اليوتيوب و الله يوفق الجميع

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 02:57
والله هو فيه وسائل كتيره اوى علشان تقدر تتعلم الفوركس
ومنها انك ممكن مثلا تشوف فيديوهات كتيره ع اليوتيوب وهتستفاد منها لانها كويسه جدا
وفيه انك ممكن تاخد كورسات مميزه جدا وبإذن الله هتبئى سهله عليك جدا فهمها
وفهم الموضوع واتمنى لك مشاركه فعاله ف هذا الموضووع

sabre
07-03-2012, 03:00
بالنسبه للتعلم انصحك ادخل يوتيوب
واكتب فيديو فوركس تعليم هتلاقى دروس كثيرة ممتازة ان شاء الله
وبالنسبه للتداول اتعلم ديموا اولا حتى تتقن البرنامج كويس وتحدد لنفسك استراتيجيه معينه

yassinoh
07-03-2012, 14:29
استفدت بكل وسيلة انى اقدر اتعلم من خلالها سواء اشخاص او فيديوهات تعليمية

waleed adel
07-04-2012, 15:01
بالنسبه للتعلم انصحك ادخل يوتيوب
واكتب فيديو فوركس تعليم هتلاقى دروس كثيرة ممتازة ان شاء الله
وبالنسبه للتداول اتعلم ديموا اولا حتى تتقن البرنامج كويس وتحدد لنفسك استراتيجيه معينه
بالفعل اليوتيوب عليه كميات هائله من المواضيع وفيه كورسات شاملة فى منتديات كتيير
وفيه كمان قسم التعليم فى المنتدى

madoxegy
07-04-2012, 15:07
تعلم الفوركس من الكتب المنتشره فى المنتديات و بعد ذلك قم بمشاهده فيديوهات للفوركس و ما اكثر الفيديوهات و بعد انتهائك من فهم الفوركس قم بالتدريب على ديمو على الاقل 3 شهور و ان اردت الاشتراك فى فوركس كوبى لانه سوف يفيدك جدا

waleed adel
07-04-2012, 21:52
مشاهده فيديوهات للفوركس و ما اكثر الفيديوهات بالمنتديات العربيه و بعد انتهائك من الدراسه
قم بالتدريب على ديمو على الاقل 6 شهور

roka
07-05-2012, 01:49

انا مبتدئة وتعلمت الفوركس من خلال بعض الاصدقاء وايضا يوجد الكثير من الكتب والفيديو تشرح كيفية التداول

waleed adel
07-08-2012, 14:36
انا مبتدئة وتعلمت الفوركس من خلال بعض الاصدقاء وايضا يوجد الكثير من الكتب والفيديو تشرح كيفية التداول

بالفعل احتنا التعلم مفتوح للفوركس لان الدروس موجوده ومنتشره وهناك
فيديوهات بها شرح لكيفيه التداول

zahran
07-08-2012, 14:38

اهلا وسهلا بك يا غالى
اولا كيفيه بذئ التداول على المنصه يجب ان تتعلمها من احد يعرف فى الفوركس وتكونوا على نفس جهاز الكمبيوتر او ان تبحث عن فيديوهات على اليوتيوب مبسطه الشرح وستجد ما تريد
وانصحك نصيحه بعدما تتعلم المنصه لا تدخل بحساب حقيقى قبل ان تتعلم جيدا اليات هذا السوق
مده على الاقل سنه وانت تتابع فقط
كلامى ممكن يزعلك بس صدقنى هيحميك من الخساره

ehab
07-08-2012, 19:48
عن طريق كورسات دورات ياباشا وفيديوهات مالية اليوتيوب فى هذا المجال
وطبعا متنساش الكتب الانجليزية ف الفوركس دى مهمه جدا ومفيدة فى الحياة العملية

ZOUHAIR_ZIZO28
07-08-2012, 19:55
يمكن ان تتعلم عن طريق دورات تعليميه على اليوتيوب وايضا يوجد الكثير من المنتديات تعلم كيفيه التداول

elking
07-08-2012, 20:22
اخى هناك الكثير من الفيدويهات الخاصة بتعليم الفوركس موجودة على اليوتيوب تستطيع ان تراها وتعرف كيف تتعامل مع الميتاتريدر وتتداول

waleed adel
07-11-2012, 02:12
تعليم الفوركس امره سهل جدا وفيه موضوعات كثيره فى منتديات كتيير

nada
07-11-2012, 02:19
تعليم الفوركس امره سهل جدا وفيه موضوعات كثيره فى منتديات كتيير

وبعد التعلم ان تفتح حساب تجريبى تتطبق علية ما تعلمتوا
لتولد لديك ثقة للمتاجره بدون توصيات

thestarboy
07-11-2012, 02:58
ممكن يا اخي فيه اليوتيوب عليه شروحات جميله وفيه منتديات فيها مواضيع وكورسات
وكمان ممكن تتعلم هنا فيه خبراء اكيد هيساعدوك في اللي انت عاوز تتعلمه
وبالتوفيق ليك ان شاء الله

juba92
07-11-2012, 03:17
فى فيديوهات كويسة جدا على يوتيوب وفيها شرح عربى وتطبيق عملى انا استفدت منها جدا
وافتح حساب تجريبى لحد متتعود على الموضوع

Noah
07-11-2012, 03:56
اهم شئ تهتم بيه لما تبدأ العمل على المنصة انك بجد تستفيد منها وتتعلم من اخطائك وان تقوم بتجربة المؤشرات الفنية ومعرفة ما هو المؤشر الافضل وان لا تياس اطلاقا ان تعرضت لاى خسارة فى السوق واعمل بجد دائما

mrxr00t3d
07-11-2012, 03:57
اخي افضل طريقة للتعلم هي مشاهدة الفيديوهات و قراءة االكتب
و كدالك سؤال بعض الخبراء

mohamed yossef
07-17-2012, 19:05
اهم حاجة انك تعرف اتجاه الزوج وتحلل صح باستخدام فريمات كبيرة من الاربع ساعات وانت طالع
واياك تعتمد على المؤشرات فهى التى تجلب التعاسة على الحساب
حدد استوب لوزك واعتمد عليها فى تحديد اللوت اللى هاتدخل بيه الصفقة
اى سؤال انا تحت امرك

waleed adel
07-19-2012, 01:09
بداية اخى الكريم عليك بمشاهده فيديوهات للفوركس و ما اكثر الفيديوهات على اليوتيوب و بعدها قم بالتدريب على ديمو على الاقل 3 شهور

osama00971
07-19-2012, 01:38
تعلم جيدا
ابدا بالديمو
الى ان تصل الى انك تحقق ارباح جيدة
ابدا بحساب حقيقي

salah.bmw
07-19-2012, 01:43
اخي الكريم انصحك بأن تقرأ كل شيئ يتعلق بلفوركس وان تفهمه جيدا
وان تبحث بموقع اليوتيوب على دروس تعليم الفوركس للدكتور اسامة عادل وان شاء الله رح تستفيد

mage
07-19-2012, 02:29
اولا يجب ان تعرف ان التحليل الفنى مهم جدا ولكن الاهم من هذا ان يكون لديك الكثير من الدروس اتلى توضح لك كيفية التعامل مع الشارت ومع برنامج الميتا تريرد وبعد كده يمكنك ان تعرف ما هى الطريقة المناسبة فى هذا الشئ للعمل

زيزو
07-19-2012, 03:04
نزل من اليوتيوب الفيديوهات
وكمان نزل كتب
افتح حساب تجريبي
طبق اللي اتعلمته عليه

khaled zizo
07-20-2012, 18:44
الفوركس من الكتب المنتشره فى المنتديات و بعد ذلك قم بمشاهده فيديوهات للفوركس و ما اكثر الفيديوهات و بعد انتهائك من فهم الفوركس قم بالتدريب على ديمو على الاقل 3 شهور و ان اردت الاشتراك فى فوركس كوبى لانه سوف يفيدك جدا بس الوسيلة الافضل اللى استفدت بيها من خلال الاشخاص والتجربة على الحساب التجريبى احسن شىء فى الدنيا تجربة الشى نفسه والتعديل على كل محاولة فاشلة ومنها انك ممكن مثلا تشوف فيديوهات كتيره ع اليوتيوب وهتستفاد منها لانها كويسه جدا

spiderxp
07-21-2012, 01:15
افتح حساب تداول ياباشا عشان تعرف حتى مميزات الميتاترايدر وتقدر تتعامل معاه وتابع الاخبار والتوصيات من المنتديات

havic
07-21-2012, 01:24
يجب عليك اولا البحث عن الكتب التي تتحدث عن الفوركس مع التداول في الحساب الديمو و تجريب كل ما تعلمته
وعندما تجد نفسك قادرا على الربح انتقل الى مرحلة الحساب الحقيقي

a7lamp3
07-21-2012, 01:26
اولا عليك البدء بالحساب التجريبي لكي تكتسب الخبرة في كيفية التعامل وعندم تحقق ربح 50 بالمية في التجريبي يمكنك البدء في التداول عن طريق الحساب الحقيقي

Aker001
07-21-2012, 01:28
تعلمت الفوركس من خلال بعض الاصدقاء
وايضا يوجد الكثير من الكتب والفيديو تشرح
كيفية الاحتراف في هذا المجال وفهم السوق

HUSSENEY
07-21-2012, 08:26
يجب عليك اولا التعليم ومن ثم تبداء بالتجربة على حساب ديموا
ولكى تصل لدرجة من القدرة على تحقيق الربح يجب الاستمرار فى الحساب الديمو اكتر من 6 شهور

abdellatif2013
07-21-2012, 08:34
مواقع واو منتديات او اسماء فديوهات اتعلم منه
وفيه كورسات شاملة فى منتديات كتيير

elkorashe
07-21-2012, 09:30
خير الكلام ما قل ودل بما اننا موجودين هنا فى المنتدى الى بتدعمه شركة انستا يبقا اكيد بدايتك من هذا الرابط
http://instaforex.com/ar/for_beginners.php
ويارب تلاقى الى انت محتاجه

KOGI
07-21-2012, 12:58
اول حاجة المفروض تعملها انك تندور على كتب فوركس للمبتدئين زى مثلا كتاب فوركس العرب هيساعدك كتير
وبعدها تشوف فديوها شروحات لخبراء عاليوتيوب وبعدين تبدا تشتغل فى حساب ديمو بقا ويفضل يكون الشغل بنفس المبلغ اللى هتبدأ بيه حقيقى

hesham1046
07-21-2012, 12:59
اهم قاعدة للعمل فى الفوركس ان يكون لديك انت الدافع الحقيقي الى تحقيق الارباح ولهذا السبب انا ارى ان افضل طريقة للتخلص من بعض الاعباء التى تواجهها هى فى تاسيس نفسك فى مرحلة البداية فهى مرحلة هامة جدا

anistagran
07-21-2012, 13:02
اكتب تعليم الفوريكس في صفحة عمي جوجل
ونصيحة بمجرد فهم الاساسيات وبرنامج التدريبي على طول افتح حساب تجريبي لان التمرن والمارسة احسن بكتير من قراءة النضري وهذا لا يعني ان من حين لاخر تقرا لطرق التحليل والاستراتجيات

ARAB_PIGEON
07-22-2012, 13:08
انا اعتقد انة يجب عليك اولا انا تتعلم الفوركس من خلال الكتب وتعرف محتى الفوركس وكيف يعمل
ثم تبدا بلتمرن على الحساب التجريبى لكى تكتسب الخبرى والمعرفة فى هذا المجال

magic777
07-22-2012, 15:21
هو براحه الحساب الديمو ده احسن ميزه متاحه للمبتدأ انه يتعلم عليه ويجرب كل اللي بيقرأ عنه عمليا على الحساب
من غير ما يخسر سنت واحد ولكن اغلبيه المبتدأين للأسف مش بيدوا لنفسهم الوقت الكافي
علشان يدربوا كويس على الديمو وعلشان كده بيخسروا كتير في البدايه

madman
07-22-2012, 15:40
انت الاخوه جوبوك بس انتا عارف انك عشان تشتغل لازم تشتغل بأيدك وتدرب على كل حاجه وتقرأ كثير جدا عشان توصل للى انتا عايزه

waleed adel
07-23-2012, 00:22
بداية اخى الكريم عليك بمشاهده فيديوهات و ما اكثر الفيديوهات على اليوتيوب
لشرح برنامج الميتاتريد

mido
07-23-2012, 00:30
اخي الكريم
يمكن ان تتعلم عن طريق دورات تعليميه على اليوتيوب
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kingman
07-23-2012, 02:24
هو براحه الحساب الديمو ده احسن ميزه متاحه للمبتدأ انه يتعلم عليه ويجرب كل اللي بيقرأ عنه عمليا على الحساب
من غير ما يخسر سنت واحد ولكن اغلبيه المبتدأين للأسف مش بيدوا لنفسهم الوقت الكافي
علشان يدربوا كويس على الديمو وعلشان كده بيخسروا كتير في البدايه
التجريبى فى هذا السوق نعمة اغلبنا يعفل عنها بأذن الله لو ادينا للتجريبى حقه كماينبغى بفضل تجاربنا هتبقى ناجحه جد عل ى الحقيقى لكن للأسف معظمنا يتسرع للمتاجرة على الحقيقى قبل التعلم والممارسة الكبيرة على الديمو

eng2012
07-23-2012, 02:30
قبل ما تدخل وتفكر انك تفتح اى صفقه لازم تتابع جيدا الاخبار وبالذات المهمه منها عشان تقدر تتوقع صح لاتجاه السوق

fx-man
07-23-2012, 02:41
انا شايف ان افضل طريقة لتعلم الفوركس بسرعة واللى انا اتبعتها شخصيا هى انك تقرا مواضيع كتير فى المنتديات اللى بيتم فيها شرح استرتيجيات مختلفة وتطبقها بنفسك على الديمو .انت مش هتشتغل بالاسترتيجيات دى كلها فى النهاية بس انت اكيد هتستفيد وخبرتك هتزيد بالاحتكاك بالسوق .

zizo_a_86
07-23-2012, 03:00
تقدر تبحث عن فيديوهات اليوتيوب كثيرة جدا وتسمعها اكثر من مرة كمان الكتب مهمة جدا

BRUFEN
07-23-2012, 07:16
أخي الكريم
إبحث عن الدروس الخاصه بالمبتدئين والشرواحات بالفيديو حاول تكون نفسيتك منفتحه ومتفرغ لقراءة الدروس ومخمخ عليها على الآخر
وتابع شروحات الفيديو وحاول وانت تتابع تطبق مباشرة على المنصة وإذا وجدة سطر أو كلمة لما تفهمها فكلنا هنا موجودن بإذن الله ولن يقصروا الاخوه الاعضاء بالإجابة عليك
المهم ان لا تتسرع بالقراءة وحاول تبدأ بشكل صحيح حتى لا يكون هنالك نقص بطريقة التطبيق عندما تطبق ما تعلمته وتوكل على الله سبحانه

Spiderhoof
07-25-2012, 07:31
اليوتيوب والكتب ومراجع الفوركس والممارسه اهم من ذلك ويجب ان يكونهناك صبر للتعلم

waleed adel
07-26-2012, 04:24
عليك اولا البحث عن الكتب والفيديوهات التعليمية التي تتحدث عن الفوركس مع التداول في الحساب الديمو لفترة وعندما تجد نفسك قادرا على الربح انتقل الى مرحلة الحساب الحقيقي

aboualy
07-26-2012, 04:32
اخى العزيز يوجد الكثير من الشروحات هنا فى المنتدى وتقدر تدور على الموضوعات دى وتقراها واى حاجة تحس انك مش فهمها اسائل وان شاء الله الاخوه هنا فى المنتدى مش حيتاخرو عليك

dollyabdallah
07-26-2012, 06:59

محمد يسرى
07-26-2012, 10:16
البداية من التعلم الجيد للقواعد كلها بجميع السبل المتاحة والمختلفة
سواء بالقراءة او الفيديوهات
او سؤال زوى الخبرة

sharkawy
07-26-2012, 10:19
اخي يوجد العديد من الكتب والدورات والفيديوهات التعليميه موجوده علي الانترنت

ابحث عنها هتلاقثي حاجات مفيده جدا بالتوفيق ان شاء الله

2x1
07-26-2012, 10:42
هناك الكثير من الوسائل المتاحة عالنت للتعليم بالكتب ولكورسات والفديوهات ايضا وكل منها ما يميزة عن الاخر

uventene
07-26-2012, 11:16
تعلم التداول علي المنصه من دراسه سوق الفوركس جيدا ومتابعه الاخبار والتركيز وهو بسيط مش صعب

Ahmed Salama
07-26-2012, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اخى الكريم ممكن ان تبدا بالبحث عن الانترنت عن الكتب والفيديوهات التى كتبها الخبراء فى مجاال الفوركس وبعد هذا اذا كان لك اح من اصدقائك فى هذا المجال يمكن ان يفيدك ويعلمك كل شى وابداء فى اخذ الكورسات لتعليم الفوركس والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته

Aker001
07-26-2012, 14:02
يجب عليك اولا البحث عن الكتب
التي تتحدث عن الفوركس
مع التداول في الحساب الديمو

master_egypt
07-26-2012, 14:25
لازم تبدء تتعلم الفوركس من الاول
وتبحث ف كل مكان عن فيديوهات وكتب تتعلم منها
وكمان هنا ف المنتدى هتلاقى ناس كتير جدا بيفيدوك

sky44
07-26-2012, 15:26
السلام عليكم . مرحبا بك اخي في عالم الفوركس .في ما يخص سؤالك اخي هناك العديد من الفيديوهت التعليمية و الخاصة بمنصة التداول الميتاتريدر في اليوتيوب انصحك بمشاهدتها

amrmorasamir
07-26-2012, 15:27

انا اول حاجه بنصحك بيها انك تقرا كتاب عن سوق الفوركس للمبتدئين عشان تعرف الاساسيات والمصطلحات الهامه فى الفوركس وبعد كده ممكن تتفرج على فديوهات تعليميه من احد المنتديات وانا شايف ان فى فديوهات هنا ممتازه جدا

eng2012
07-26-2012, 15:30
عليك بكل سهوله بعد ان تبدا فى تحميل المنصه وتشغيلها ان تقوم بفتح الصفقات بكل سهوله والعمل على المنصه بكل بساطه

khaledforex
07-26-2012, 15:31
اقترح على ادارة المنتدى فتح قسم خاص باستفسارات المبتدئين حيث ان المبتدئين استفساراتهم مغرقة المنتدى
المبتدىء يسأل دائما عن كليات
وهو يريد الفوركس دليفرى وجاهز
يسأل عن شرح الفوركس كله
بينما من الافضل ان يكافح ليصل الى الكليات ثم يسأل بعدها عن الجزئيات

hppt
07-26-2012, 15:35
بص يا سيدي اول حاجة تعتمد علي الله وترضي بلربح والخسارة ثانيا تقرا كتب اكتر عن الفوركس ومتبطلش انك تسيب التوصيات لوحديها لازم تحللها وتتابعها
واتوكل علي الله ومتنساش تحط ستوب لوز وتشيك بوينت والله انا اتنصب عليا في شخص قالي اني هديك توصيات وطلع نصاب والصور اللي ادهاني مفبركة بجد حاسب يعني

mohamed1happy
07-26-2012, 15:38

أولا بأمكانك اما أن تاخد كورسات في الفوركس أو انك تدور
علي جوجل عن فيديوهات لتعليم الفوركس وبجد هتلاقي فيديوهات مفيدة جدا

morx123
07-26-2012, 15:40
قبل كل شيئ
لابد ان يتفور الصبر
وان تكون اهدافك واضحه وطموحك عالية

kareem
07-26-2012, 16:44
صديق لى ارسلى هذا الكورس وهو شكلة مميزة من الطبع الأول
http://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI&feature=relmfu

أدخل عليه وبالتوفيق ان شاء الله فى مشوارك وابعد عن الخوف والطمع

kanzsea
07-26-2012, 17:34
افتح حساب تجريبى حتى تاخذ خبرة وتخليل ان هذا هو حسابك الحقيقى حتى تعيش معة واذهب لقسم التعليم واقراء كثيرا وطبق ما تقراء

power8
07-26-2012, 18:05
طبعا يا اخي يجب عليك البحث على انواع التحليل و تعلمهم واختيار الذي يناسبك
كما يجب عليك تنقية افكارك من الطمعو المشاعر السلبية

Rami
07-26-2012, 18:10
ممكن النظر الى المواقع المختصة
بالفوركس ستجد شروحات تفصيلية
بارك الله فى جهودكم الكريمة

mohamed hamdy
07-26-2012, 18:12
الفكرة مش منين اتعلم الفكرة انى اواصل التعلم حتي بعد دخولي الفوركس
فكل يوم ممكن تتعلم الجديد واذا كان علي بدايه التعلم من اليوتيوب وما عليه من فيديو

BiG MoNeY
07-26-2012, 18:13
اخي الكريم يوجد والحمد لله هده الايام التكير من الدروس والكتب والكورسات صوت صورة التي تعلم الفوركس من الالف الى الياء اي يمكن ان تصبح محترف وتعرف اساسيات الفوركس في اقل من شهر بالتعلم والتطبيق في نفس الوقت اخي الكريم بخص صو سؤالك على منصة التداول هنا في المنتدى قسم خاص بمنصة المتا تريدير وفيها دوس جسدة يمكن تفيدك

DZforex
07-26-2012, 18:26
اخي يوجد في المنتدى قسم تعليمي و فيه اخ واضع

فيديوهات خاصة بتعلم الفوركس هي دورة رائعة

ويوجد قسم خاص باكتب نرجو منك الاطلاع عليه

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 18:28
اعمل سيرش على اليوتيوب على محاضرات الدكتور اسامة عادل
هتبقى خبير في الفوركس ان شاء الله

magic777
07-26-2012, 18:55
اخي الكريم يوجد والحمد لله هده الايام التكير من الدروس والكتب والكورسات صوت صورة التي تعلم الفوركس من الالف الى الياء اي يمكن ان تصبح محترف وتعرف اساسيات الفوركس في اقل من شهر بالتعلم والتطبيق في نفس الوقت اخي الكريم بخص صو سؤالك على منصة التداول هنا في المنتدى قسم خاص بمنصة المتا تريدير وفيها دوس جسدة يمكن تفيدك

هو تعلم الاساسيات هنا مش هياخد وقت طويل بس التدريب هنا هياخدوقت طويل جدا
من المتاجر ولو هو متفرغ هيقدر يقصر من الوقت ده كتير لانه هيحتاج يتابع السوق ويجرب الادوات والاستراتيجيات ويتعلم من الاخطاء
لحد لما يوصل لمستوى جيد في الفوركس

MixMax
07-26-2012, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم صراحة امر محير ولكن ان شاء الله يفيدك الاخوة الخبراء فانا لست خبير كفاية ولو اصل الى حد الاحتراف لازلت مبتدأ ولكن ان شاء الله انا اطمح لتحقيق بعض الغايات
الف شكر لك ياغالي بارك الله فيك تقبل تحياتي
وسلامي سلام

medmedooo
07-26-2012, 19:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

وشكرا علي موضوع
تحياتي لك

mohamedlee
07-26-2012, 19:36
اهتم اخى بكيفية رسم الترندات والقنوات السعرية وكيفية ارتداد الاسعار من الهبوط للصعود
ومن الصعود للهبوط ومراحل اعادة الاختبار وادمج معهم الشموع اليبانية بالاضافة للاتجاة العام صاعد ام هابط

Noah
07-26-2012, 19:36
والله يا اخىا لموضوع مش معقد اوى كدهة الموضوع كله انت لو دخلت الى اليوتيوب وكتبت شرح الميتا تريدر سوف تتعلم كل شئ بمفردك ولم تكون حينها بحاجة الى ان يدجخل احد ليشرح لك باى طريقة قد لا تكون واضحة بالنسبة لك

nour7
07-26-2012, 19:41

التعلم عبر الأنترنت بالبحث في كوكل وفي اليوتوب وفي المنتديات
ثم فتح حساب تجريبي لتطبيق ما تعلمته
ثم البحث عن الاستراتيجية المناسبة
حسن ادارة رأس المال
تعلم ادارة المخاطر

ashraf
07-26-2012, 19:42
اهم قاعدة هى بالتاكيد ان تعرف كيف تضع امر الشراء او البيع والفرق بينهما وايضا من المهم ان تعرف كيف تضع اوامر وقف الخسارة او اوامر اخذ الارباح فى الصفقة وكيف تضع امر شراء مؤجل

no1forex
07-28-2012, 12:36

فى وبينار كامل على النت لى عن الفوركس تقدر تعمل له بحث وتجيبه هو كان عندى بس بدور على السى دى تقدر تعمل سيرش وفى مواقع عليها كورصات مصوره كتير غير ان فى المنتدى هنا قسم تعليمى عن الفوركس

chlor
07-28-2012, 21:37
يجب عليك أن تقوم بتحميل الكتب المتوفرة في هذا المجال ، بالإضافة إلى مشاهدة الفيديوات
اسأل العم قوقل

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 03:14
شوف يا اخى الفاضل
ان شاء الله تروح اول حاجه تعمل حساب ديمو
بعدها تنزل كتب وتقراها وانصحك بكتاب الفوركس للعرب
وكمان تستعين بفيديوهات من اليوتيوب علشان متملش من القراءة
وتصبر حتى تنال ما تريد ان شاء الله

ايه الجديد
07-31-2012, 22:00
ادخل على اليوتيوب
واتب تعليم منصة الميتا تريد
ستجد الكثير من الفيدوهات التعليمية التى تتحدث عن التعلم فى كل مجالات الفوركس
وايضا يوجد قسم تعليمى بالمنتدى

Spiderhoof
08-08-2012, 08:30
يمكن ان تتعلم عن طريق دورات تعليميه على اليوتيوب وايضا يوجد الكثير من المنتديات تعلم كيفيه التداول بطريقه سهله وبالتوفيق

simo patrik 9
08-08-2012, 08:31

madoxegy
08-08-2012, 08:32
اولا يجب عليك التعلم جيدا عن طريق اى وسيله نقل معلومات
زى الكتب والصور والفيديوهات والمنتدى او الشات
ثانيا التدريب جيدا على حساب تجريبى لكى تتعرف جيدا على السوق

tariktanjaoui
08-08-2012, 14:42
مرحبا بك اخي الكريم في عالم الفوركس
اولا حتى تتمكن من تعلم الفوركس انصحك بمشاهدة فيديوهات حول دورات تعليمية عن الفوركس فاليوتوب و المنتديات وانصحك اخي بالاكثار من الممارسة في الحساب التجريبي لتطوير مستواك في التدوال

kingman
08-08-2012, 16:12
اخى انت مثلك مثلى فانا الان لا اعرف اى شئ وادينا بنتعلم

وكلنا بدانا هذا المجال ولم نكن نعرف فيه اى شئ لكن اكيد العبرة اللى بالتعلم والعمل الجاد ومعظمنا مازل يتعلم وينتقل من مرحلة الى مرحلة فهذا السوق بحوره واسعة ويجب على المتاجر ان يطور ادائه دائما ليتناسب مع السوق

islam96
08-16-2012, 14:49
يوجد كتب الكترونية كثيرة للتعلم
ولكن أنا أفضل الفيديوهات لأنها تعلمك عملياً

elmirmajid
08-16-2012, 14:51
السلام عليكو ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي الكريم اخي مجالات التعلم تحتاج الى الكتير من الوقت والانظباط لكي تتعلم خاصة الفوركس لازم في الاول يكون عندك وقت كبير للتعلم والتطبيق في نفس الوقت لكي لا تنسى اي شيء وهدا مهم جدا لكي تنجح وهناك الكتير من المنتديات التعليمية التي تقدم دروس تابعها فقط موفق

face book
08-16-2012, 15:17
براحتك خالص ومستعجلش واحده واحده
نزل كتاب جون ميرفي واقرأه هتستفيد منه كتيييييييييير جدا

HOUSAMMI
08-16-2012, 15:50

بسم الله

اخى عليك بقسم تعليم الفوركس للمبتدئين

ستجد به بعض الكتب حمل كتاب واحد يكون للمبتدئين وداكرها وافهمه

وطبق بعد كدة على الحساب الديمو

وممكن تستفيد من الفيديو فى هدا القسم اييضا

silver
08-17-2012, 20:50
كلنا مررنا بهذه الحالات

وان شاء الله سوف ابتدا بشرح موضوع يشرح الميتاتريدر

egypt25
08-21-2012, 04:09
اولا .. افتح دروس تعليم وابدأ اقرا فيها
عشان تعرف المصطلحات والحاجات البدائية
وافتخ حساب تجريبى وابدأ طبق عليه
وربنا يوفقك

moury_2002
08-25-2012, 01:07
في كزا طريقه لو هاوي قرأه ابدأ بالكتب موجوجين في كل حته علي جوجل و ان كنت هاوي فيديو يبقي اليوتيوب
هو مخدلك لباب الفوركس و لو مش بتعرف تذاكر لوحد بقي يبقي شوف درس خصوصي او دورات بتقدم علي الانترنت

hodhod
08-25-2012, 01:52
اسهل طريقة انك تقوم بفتح الفيديوهات التعليمية التي توضح لك تسلسل المتاجرة في الفوركس
هي اكيد محتاجة منك وقت شوية بس مفيدة جدا وتقدر تطبق كل اللي بتتعلمه علي حساب تجريبي

marem2007
08-25-2012, 02:37
عايز تنعرف الفوركس
اقراء وافهم كيف يتحرك وتعلم تحليل فني
وادخل علي حساب ديمو وطبق

أسكبيد
08-25-2012, 03:24
أبدأ اتعلم الاساسيات ودلوقتي بقى متوفر فيديوهات كويسة لشرح كل شئ عن اساسيات الفوركس
وبالنسبة للتعامل مع المنصات يفضل إن الواحد يحلل على منصة ويتاجر على منصة تانية خالص

daisy
08-25-2012, 03:34
شوف ..عشان متبقاش متلخبط اعرف الاول المفاهيم الاساسيه والغرض من السوق ايه
عشان لما يظهرلك مصطلح تبقى فاهمه
لو عرفتهم هتقدر بعد كدا تتعلم سهل
تبدا ازاى اقرى الشارت يعنى ايه افتتاح يعنى ايه اغلاق
يعنى ايه خط السعر
الحاجات الاوليه دى
وبعدها اتعلم ازاى بقى اطلع اتجاه السعر من الشارت دا
ودا اسمه التحليل الفنى

انت ممكن تاخد حوالى شهر ونص او شهرين فى التعليم
وانصحك تبدا من منتديات المبتدئين
ابعد عن اى اقسام تانيه ممكن تعقدك لانك ببساطه مش فاهم هما بيتكلموا فى ايه

Dola
08-25-2012, 04:15
من السهل علي اي حد تعليم اي شئ ولكن بالممارسه واي حد ممكن يتعلم اي حاجه بسرعه
بس المهم التركيز في كل ئشئ والالمام بالموضوعات

shahd
08-25-2012, 07:58
لكى تتعلم كيف تتداول على المنصه يكون من خلال التعلم من المدارس التعليميه الموجوده عل الانترنت يود بها دروس جيده

aminewactop
08-29-2012, 22:14
هذا ليس القسم المناسب لهذا السؤال و لكن بكل بساطه الاجابه هى تعلم الفوركس من الكتب المنتشره فى المنتديات و بعد ذلك قم بمشاهده فيديوهات للفوركس و ما اكثر الفيديوهات و بعد انتهائك من فهم الفوركس قم بالتدريب على ديمو على الاقل 3 شهور و ان اردت الاشتراك فى فوركس كوبى لانه سوف يفيدك جدا

madlove4
08-29-2012, 22:19
اولا قم بشراء بعض الاسهم القليلة الثمن
ولا تطمع فى المكسب الكبير الا فى حالة وجودك لفتره طويله

amr beni ata
08-30-2012, 01:37
تعلم الفوركس سهل وليس معقد لكنه يحتاج للكثير من العمل والتدريب و
الدراسه من خلال هذا المنتدى ومن خلال الانترنت
و اليوتيوب و القراءه المتواصله

********** Post added at 10:37 PM ********** Previous post was at 10:31 PM **********

هناك فيديوهات تعليميه في بعض الشركات لتعلم كيفية الستخدام المنصه
ارجع لها و قم
بالممارسه المستمره لتحصل على الخبره الكافيه

kmkm
08-30-2012, 03:20
يجب أن تبحث جيدا عن كيفية المتاجرة لأن ما تسأل عنه هذا من القواعد الأساسية في المتاجرة جرب يوتيوب و يوجد مواقع تعليمية أخرى سوف تساعدك إن شاء الله

hesham itch
08-31-2012, 10:42
اعتقد انك المفروض تبدء فى العمل على التعلم عن طريق الطريقة التى تتناسب
مع فهمك للامور واعتقد ان الفيديوهات هى من افضل طرق التعلم

amr beni ata
08-31-2012, 11:48
اما عن طريق اليوتيوب
او من خلال الانترنت او من خلال المطالعه
وشكرا على طرح الموضوع

********** Post added at 08:48 AM ********** Previous post was at 08:23 AM **********

من خلال الحسابات التجريبيه
الفيديوهات التعليميه ومن اليوتيوب

الدرهي
08-31-2012, 14:47
الاخي العضو المبتدئ
ادا اردت التعامل مع سوق الفوركس كن صبورا و تعلم و استفيد ممن سبقوك و اعرف مادا توريد
فادا اردت المتاجر و الاسثتمار في سوق الفوركس فاستعين بارشدات المشرفين على السوق
فستجد ظالتك

MAGDY
08-31-2012, 14:49
مافيش حاجة اسمها : سهل
إن كنت بتبحث عن السهل
يبقى أقول لك كلمة لوجه الله
إبعد عن أسواق المال .. والفوركس طبعاً
معلهش .. سامحنى
تحياتى

moody mooda
08-31-2012, 14:50
يوجد لشركات الفوركس كورسات تعليميه وفيديوهات
وحسابات تجريبيه لتعلم التداول

thunderfot
08-31-2012, 19:52
ادخل معنا أخي في ورشة كتاب فوركس العرب

سلسلة الترجمه - قسم الورش التعليميه - ورشة رقم 1 - كتاب الفوركس للعرب (http://forex-masr.com/showthread.php?5296)

وورشة جون ميرفي

سلسلة الترجمه * قسم الورش التعليميه * ورشة رقم 2 * كتاب جون ميرفي (http://forex-masr.com/showthread.php?5958)

amr beni ata
09-03-2012, 01:21
3-يصعب ان تجد الشرح الكامل

في هذا المنتدى مع احترامي لكن اذهب اولا وافتح ديمو بعدها

اذهب الى بعض الفيديوهات التدريبيه في اليوتيوب

ثم مارس

mohamed alalfy
10-01-2012, 01:14
السلام عليكم
اخى الكريم لكى تجد هذا يجب عليك
اولا ان تدرس الفوركس دراسه جيده
وان تكون ملم لكل ما هو خلاص بالتحليل الفنى
وشكر الله سعيكم

ayman.shosha
10-01-2012, 22:29

اخى العزيز
تأكد انك قد تعلمت جيدا
ولا تحاول فتح حساب حقيقى قبل ان تأخذ وقتك الكافى فى الحساب التجريبى
تعامل مع الحساب التجريبى بكل شكل جرب كل اوامره وكل زر من ازرار منصة التداول
تعمد الربح وتعمد الخسارة
فهما خير معلم لك فى سوق الفوركس

sayed taha
10-05-2012, 15:11
الاخ الكريم
كما قال الاعضاء و اشارو الى اسلوب و طريقة و مكان تعلم الفوركس اهم نصيحة هى الممارسة على الديمو

keko
10-19-2012, 19:11
طبعا لازم تاخذ الوقت الكافى للتعلم ممكن طبعا تبتدى عن طريق القسم التعليمى او الذهاب الى الوتيوب او الاستعابه
ببعض الكتب ذات القيمه العاليه والى بتبسط المعلومه وطبعا عليك وعلى الحساب التجريبى فتره لا تقل عن 6 اشهر

ahmed zehiry
10-19-2012, 20:23
عيلك اولا اخى الكريم ان تقوم بقراءة كتب فوركس للمبتدئين و مشاهدة فيديوهات تهتم بتعلم الفوركس للمبتدئين ثم تقوم بفتح حساب تجريبى و شكرا لك و بالتوفيق

ahmedsaied
11-04-2012, 17:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته واحده واحده يا ريس اتعلم الاول شرح الميتاتريدر وبهد كده ادارة راس مالك كويسه واتعرف على الشارت من خلال التحليل الفنى و الشموع اليبانيه وغيرة بقى كل ده هتلاقيه فى فديوهات على اليوتيوب

zizo20
11-04-2012, 17:26
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسه مبتديء وانا كمان نفسي اعرف كتير عن عالم الفوركس

engineer
11-05-2012, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طريق التعليم سهل وبسيط
ادخل على اليوتيوب واكتب سلسلة تعليم المبتدئين فى الفوركس وستجد مبتغاك بكل سهولة

safouane
01-19-2013, 02:01
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكركم بدوري على هدا الموضوع القيم فانا قد اعجبتني هاته التحليلات
وبما انني جديد في هدا الميدان اي انني من الهواة فقد اكتشفت اشياء جديدة
مشكور على هذة المعلومات و نسال الله تعالى كل التوفيق يا اخي

ibrahiem2012
01-19-2013, 14:02
يوجد قسم لتعليم المبتدأين اخي في المنتدي اذهب وتعلم وطبق فتره علي الديمو
وان شاء الله حين يكون مستواك جيد تاجر علي الحقيقي

toba55
01-19-2013, 14:21
بسم الله الرحمن الرحيم..ابدأ الاول بتنزيل فيديوهات للفوركس بعد كده ابدأ بالحساب الديمو واستمر فيه لمدة 3 شهور بعد كده اتوكل على الله وابدأ بالمتاجره لفعليه والله المستعان:)

tota
01-19-2013, 14:22
فى مليووون طريقة لتعلم الفوركس اولا فى كتب عن الفوركس
وفيديوهات بالملايين موجودة على النت ودورات فى منتديات كتير اوى
بعد ماتفهم الفوركس وتتعلمه كويس من كل الوسائل دى
تبدى بقى تفتح حساب ديمو وتتدرب ولما تنجح
تفتح حساب حقيقى وربنا معانا كلنا

ماهر
01-19-2013, 20:11
مطلوب معلومات حول الشمعة المنحرفة عن البولينجر ؟؟!!
نرجوا من الاخوة الخبراء الاجابة ؟!!

Nadir
01-19-2013, 22:10
السسلام عليكم
مشكور اخوي ع الموضوع
واشكر الجميع على الآراء
فقد إستفدت كتيرا
صدقني كنت راح احط نفس الموضوع
ننتظر جديدكم
والى امام دوما
في امان الله

Aya Ali
01-20-2013, 00:46
المنتدى هنا فيه مواضيع كتير مفيده جدا للمبتدئين والاعضاء بيساعدونا جدا
بالتوفيق للجميع

safouane
01-20-2013, 02:09
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشكركم بدوري على هدا الموضوع القيم فانا قد اعجبتني هاته التحليلات
وبما انني جديد في هدا الميدان اي انني من الهواة فقد اكتشفت اشياء جديدة
مشكور على هذة المعلومات و نسال الله تعالى كل التوفيق يا اخي

محمود شبايك
01-20-2013, 04:17
بص ياسعلدة الباشا انت فى الول خالص هاتحمل كتاب امه
الفوركس من الاف الى اياء من على المتتدى ولو مش لاقيه فى المنتدى حمله من على جوجل

b2000
01-20-2013, 18:11
أخى ينبغى عليك المتاجر على الديمو وفتح الصقثات على الديم حتى تستطيع فهم المتاجره
شكرا لك

basom59
01-20-2013, 21:37
اخي في كتير من الكورسات على المنتدى هنا وعلى منتديات كتير لو عملت سيرش هتلاقي فيدوهات رائعة على اليوتيوب فيها شرح واستراتيجيات

الحصري
01-20-2013, 21:43
السلام عليكم
عمر اهم شىء ممكن افيديك بيه انك تشوف مدرسه تعليم كويسه جدا و على فكرة نصيحتى ليك انك تشوف اى شىء عايز تتعلمة هنا لان المنتدى هنا بجد كويس جدا ومليان متخصصين و مواضيع هتفيديك جدا فوق ما تتخيل

ibrahim mohamed
01-23-2013, 03:30
الفوركس يحتاج دراسه كافيه وقراءه عميقه ايضا يارب التوفيق للجميع

ام سفيان
01-23-2013, 03:36
للاسف انا ماليش درايه بالموضوع ده
يارب يوفق الجميع

sonya
01-28-2013, 14:24
اليو تيوب ممكن تشوف عليه فديوهات تعليميه و عندك اكثر من طريقة شوف ايه اللى يناسبك فيهم
والحساب التجريبى بيديك فرصة انك تفهم الفوركس واتدرب كتيررررررررررررررررررر

mxmx
01-28-2013, 14:26
اخى حاول فقط ان تدخل علىالبويتوب
وانت هتلاقى فيديوهات اكثيرة تساعدك

hasback
01-28-2013, 16:23

اهلا اخ عمر ان التعلم لا يحتاج الى ان تسال الاخوة ما عليك الا ان تذهب للقسم التعليمي وتنهل من العلم وتحمل الكتيبات التعليمية وان تشاهد الفيديوهات اما ان تسال الاخوة فماذا سيفيدك الاخوة في هذه المرحلة الاخوة هنا يفيدون من تعلم الاساسيات ولم يفهم نقطة معينة

love forex
01-28-2013, 20:45
للبدء في تداول الفوركس عليك اولا بالتعلم وقراءه الكتب الالكترونيه المتعلقه بشرح الفوركس ومشاهدت الفيديوهات ودورات الفوركس علي اليوتيوب
ويمكنك التوجه للقسم التعليمي هنا في المنتدي فانه يحتوي علي عده شروحات مفيده جدا

johnmilou
01-29-2013, 16:40
هنالك الكثير من المواضيع بهذا الشأن
كما يمكنك ان تتعلم في اليوتيب او اي كتاب تعلم للمبتدئين

sawdzz
01-29-2013, 16:41
اليو تيوب ممكن تشوف عليه فديوهات تعليميه و عندك اكثر من طريقة شوف ايه اللى يناسبك فيهم
والحساب التجريبى بيديك فرصة انك تفهم الفوركس واتدرب كتيرررررر

wael_osama4all
01-29-2013, 18:53
المنتدي ده زي الفل فيه كل الشروحات في قسم المبتداين
وهتلاقي دروس فيديو فيها شروحات تحت اسم مكتبه متجدده

عاشور
03-12-2013, 23:34
يا صديقى انا مبتدء مثلك كنت فاكر الموضوع اسهل من كدة الموضوع كبير حتى تكون محترف

وواصق من قدراتك انا بحثت على اليوتيب الفديوهات التعليمية كثيرة جدا حتى تشاهدها فقد

مش اقل من اسبوع ولاكن الحفظ لا اعتقد ان شهر سيكفى حتى كل التوفيق للجميع والسلام عليكم ورحمة الله

jesmin
03-13-2013, 11:09
فى التعليم مينفعش واحد يتعلم فى اسبوع الفوركس تعليمه مش اقل من سنة واتنين

buxgaineregy
03-15-2013, 18:38
اخي عمر السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالرغم من ان حجم البونص بتاعك لا يدل ان مبتدئ الا انني ساجيب
كي تعم الفائدة على الجميع يجب قراءة كتب عن الفوركس للمبتدئين وقراة كتب عن الاسترتيجيات والتحليل افني
ثم تطبيق ما سبق قرائته على حساب تجيبي لمدة لا تقل عن عام وهذه وجهة نظري

Heba Elhawal
03-15-2013, 20:17
خليك مع المنتدى خطوة خطوة
:موضوعات كتير هنا بتوضح
تمنياتي بالتوفيق للجميع

مريم
03-16-2013, 17:55
والله السوال حلو و اجاابتكوو كلها احلى
مشكووورييييين كلكوو والله كتيير استفدن من ردردكو
ميرسىى كتييييييييييييييير

buxgaineregy
03-16-2013, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الحبيب اعتقد اني رديت على موضوع مثيل ولكن سارد ثاني مرة
القراءة للكتب عن الفوركس بشكل عام للمبتدئين ثم قراءة عن الاستراتيجيات ثم التطبيق في حساب
تجريبي لاطول فترة ممكنة

farahatxbs
03-17-2013, 09:34
السلام عليكم
الموضوع مش فى مكانه الصحيح
الاعضاء الموقرين محدش افاد الكاتب برابط معين او كتاب ليه؟
http://www.youtube.com/user/WWW**arabiaCOM

sokarglassi
03-17-2013, 21:53

abrahem
03-17-2013, 22:43
بجد ردود على لاسئلة جميل و ايضا الواجد كا عايز يعرف الطريقة

Amr92
03-18-2013, 03:30
ان شاء الله هحاول استفيد من قسم المبتدئين هنا لغاية ما ابقي محترف :d
وهحاول اقرا كل المواضيع لعل وعسي يجي يوم واكتب هنا مواضيع لناس تكون مبتدي

Omaryat1
03-26-2013, 16:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يمكنك التعلمة فعلا عن طريق فيديوهات و كتب تعليمية منتشرة هنا في المنتدى ستجد كل ماتريد

احمد2000
03-26-2013, 18:32
فيه فيديوهات كتير ممكن تتعلمى منها ادخولى اليوتيوب واكتبى المطلوب هتلاقي ناس كتير بتشرح الشاشه وكيفية التعامل معها

the prince
03-26-2013, 20:35
السلام عليكم اخي الحبيب الغالي

تابع المواضيع هنا المرشدة بالمنتدى

خطوة خطوة

وبالتوفيق إن شآء الله

bourhan25
03-26-2013, 21:04
السلام عليكم اخي ابدا بالتعلم من اليتوب اخي لانه افضل وسيلة تعلم
فيه الكثير من المواضيع المفيدة والمشروحة جيدا ومفهومة وجرب على حساب تجريبي

salim99
03-28-2013, 10:33
هلا خي يمكن ان تبحث في الانرنت و اليوتيوب هناك مجموعه دروس تسطيع ان تعلم
منها و في المنتدى هناك مجوعه من الفيديو تساعد المبتدي في تعلم وان افضل شرح بي فيديو
لان تقدر تشوف كيفية تداول والاستراتجه متخذها و اتمنا الاستفاده منها

شيماء المصرية
03-28-2013, 10:40
السلام عليكم
اولا ممكن حضرتك تعمل بحث علي الانترنت وتجرب علي حساب تجريبي لحد ما توصل وتلاقي نفسك خلاص مستعد انك تعمل التداول في الحساب الحقيقي

fancydreams
03-28-2013, 11:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عشان تبدا التداول من علي المنصع لازم تتعلم جيدا وتكون ملم بكل شيء يتعلق بالفوركس وتكون صبورا ولا تطمع مع طبعا القراءه الجيده والتنزيل فيديوهات من علي اليوتيوب وان شاء الله ربنا يوفقك مع تحياتى واتمنالك النجاح

Mustaphha
03-31-2013, 11:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أنصحك بكورس نور دين محمد :)

mansor
04-10-2013, 07:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو

شكرا اخي علي هذا
الموضوع

ENG MARINAIO
04-20-2013, 10:39
هنا قسم للمبتدئين اخى الكريم به مشاركات كثيره وفيديوهات وكتب ايضا يمكنك من خلاله ان تتعلم وان تكتسب مزيد من البونص ايضا من خلال مشاركاتك بالردود الفعالة

mekawypair
05-10-2013, 01:56
عزيزي الكريم عليك بقراءة كتب الفوركس ومتابعة فيديوهات الشرح لبرنامج الميتاتريدر وبعد ذلك فتح حساب تجريبي للتعليم عليه وبعد اتقانه يمكنك فتح حساب حقيقي وفي كل المراحل اذا وجهت صعوبة فعيك السؤال من خلال المنتدي وبعون الله ستجد من يجيبك

---------- Post added at 10:56 PM ---------- Previous post was at 10:39 PM ----------

عزيزي وسائل تعليم الفوركس كثيرة وميسرة تبدأ بكتب التعليم والتي يوجد روابط تحميلها بهذا المنتدي ثم فيديوهات الشرح الموجودة علي اليوتيوب او المنتدي هذا ثم فتح الحساب الديمو او التجريبي للعمل عليه حتي الاتقان وبعد ذلك يمكنك بعون الله فتح حساب حقيقي وبدأ العمل وبالتوفيق

aliahamed8686
05-10-2013, 02:31
اادخل على النت وابحث فى جوجل عن تعلم الفوركس
ايضا يوجد قسم تعليمى يوجد به الكثي من الكتب التعليمية
وافضل شى الدريب اعلمى على الحساب التجريبى

maged mohamed
05-10-2013, 09:09
بسم الله الرحمن الرحيم
من الميزات التى بالمنتدى انة تبنى المبتدئين وخصص لهم قسن للتعليم واذا كنت يتريد الزيادة ابحث على جوجل ستجد ما يفيدك ان شاء اللة

thunderfot
05-12-2013, 17:29
أبدأ أول خطواتك بأبسط الطرق

وأبسطها كتاب فوركس العرب

فأنضم الى هذه الورشه

وتعلم وأسأل فيها

سلسلة الترجمه * قسم الورش التعليميه * ورشة رقم 1 * كتاب الفوركس (http://forex*masr.com/showthread.php?5296)

Referrer
05-13-2013, 00:53
اقرا كتاب فوركس العرب افهمه تماما
ثم حاول في حساب تجريبي
و بعد التمكن حاول في حشاب حقيقي

ecccco
05-13-2013, 02:42
السلام عليكم اخى اهلا بك ويجب عليك الان ان تذهب الى
القسم التعليمى فى المنتدى وراح تلاقى كل شى كتاب وفيديوهات كل شى
وبالتوفيق اخى الغالى

Saadqnet
05-13-2013, 09:20
قبل أخذ اي صفقة تجارية عليك فتح التحليلات التقنية للزوج الذي تريد المتاجرة به و أنا أنصحك بتداول الزوج الاكثر شهرة (eurusd) و اذا كان رصيدك ضعيفاً كثيراً يمكنك البدء بتداول (eurdkk) و ثم تأخذ صفقة تتناسب مع حجم رصيدك بيع أوشراء حسب التحليلات التقنية و يفضل تحديد أخذ الربح في حال لا تستطيع التواجد باستمرار أو أنك لم تحمل منصة التداول على هاتفك المحمول أو أن هاتفك لا يدعمها,و بالاضافة الى تحديد ايقاف الخسارة وهو ضروري جداَ لحماية حسابك.

محمد المراكبي
05-13-2013, 10:19
السلام عليكم
لبد التداول علي المنصه لابد من التدريب علي حساب تجريبي اولا من اجل اكتساب الخبره ومعرفه تغيرات السوق فيلزم التدريب المستمر ومشاهده الفديوهات الموجوده علي القسم التعليمي داخل المنتدي

thewinning
05-13-2013, 10:26
أولا عليك قراءة كتب الفوركس والحمد لله أنها أصبحت الان متوفرة وفي متناول الجميع
بعد ذلك تذهب الى القسم التعليمي في المنتدى
وعليك التدرب على حساب تجريبي لفترة معتبرة تستطسع بعد ذلك البدء في حساب حقيقي والمتاجرة به

AHMED_ALEX
05-13-2013, 10:54
السلاااااام عليكم

اخى العزيز انته لهم الموضوع اكتر عليك
التوجه للقسم التعليمى فى المندى او انك تقررا فى الفوركس

aliahamed8686
05-14-2013, 05:37
التعليم والبحث عن دورس للفركس هو من اهم لالاشياء التى تعطى خبرة فى لفوركس
وافضل لو فى الامكان دورات تدريب تحت يد خبير فى الفوركس
والتدريب لمدة لن تقل 3 شهور مع وضع خطة على الحساب التجريبى

انس بن تن
05-28-2013, 19:37
السلام عليكم يا اخي
اول خطوه هي الذهاب الي القسم التعليمي لكي تتعلم كل شئ
بالتوووفيق للجميع

joker7diaa
05-30-2013, 02:33
في القسم التعليمي سوف نجد كل ما تبحث عن
اهمت في البداية بتعلم الاساسيات ومن ثم انتقل الى طرق التحليل
وبعد ذلك اذهب الى التبيط على الديمو

melad
05-31-2013, 01:49
السلام عيكم و رحمه الله و بركاته , اهلا بيك فى عالمنا , حضرتك ممكن تقرأ كتب او تتفرج على فيديوهات حتى تتعلم , الموضوع بسيط جدا و لكن يحتاج صبر و مثابره و عرق حتى تصل

mohamed adel mohamed
05-31-2013, 01:57
وانا اتمنى من الكل ان يساعد كل مبتدا يرغب بسؤال اى اسالة يحتاجها
فى بدابة طريقه فالكل كان فى بداية الطريق هكذا

RODY EHAB
05-31-2013, 02:02
السلام عليكم اخي الفاضل عليك بمشاهدة فيديوهات اليوتيوب صوت وصوره وان شاء الله بالتوفيق يارب

mero12
05-31-2013, 02:05
من اهم القواعد فى المنصة انك تدخل
على اليويتوب جوجول وتحاول تتعلم فى حسابك الديبمو

hedimed
05-31-2013, 02:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو
يمكنك بدء أتعلم على حساب تجريبي

Businessmen
07-14-2013, 01:26
نعم يا اخى تحسب البونص بس لازم تتدخل من نفس الحساب بتاعك من الحاسوب الاخر
لانه اذا دخلت على حساب اخر من حاسوب اخر لفن تتمكن من الحصول على البونص
و لكنه ستحسب البونص لهذا الحساب الاخر

rsfbg2010
07-14-2013, 20:33
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز يمكنك الذهاب الى القسم التعليمى هنا فى المنتدى
ويمكنك من هناك تحميل الكتب والفيديوهات التى تفيدك وتشرحلك الفوركس من الالف ال الياء

shawa99
07-16-2013, 09:35
الافضل اخي الكريم تدخل تشوف الفيديوهات التعليمية
بس نصيحة تختار محاضر جيد يكون الشرح سهل و بسيط

ADHM2210
07-17-2013, 16:42
السلام عليكم
يجب عليك صديقى العزيز ان تنزل كتب خاصة بهذا الموضوع اولا وتبدا فى قرائتها
تقبل مرورى

اميرة23
07-17-2013, 17:16
في اقسام خاصة بتعليم الفوركس والشرح بالصور والفيديو مهم جدا والتدريب الاول على الحساب الديمو مهم جدا بالنسبة لك
وبعدين فكر في البدء في الحساب الحقيقي

hebkar
08-17-2013, 15:41
هناك طرق جيده وامنه للحصول على التعلم البسيطه
يجب ان تقوم بقراءه كتاب فوركس 4 عرب ولدينا هنا القسم التعليمى ملىء بالموضوعات المفيده جدا
المثبته والغير مثبته وقسم كتب ومؤشرات واستراتيجيات وفيديوهات
تحياتى لك واتمنى ان تتابع لتحصيل التعلم لان المهم هو الاستمرار

mohamed saad
09-11-2013, 03:32
اولا لاتتعلم من خلال شركات فوركس لان هذه الشركات لن تعلمك طرق تداول بل تعلمك قشور من الاساسيات بمعنى كيف تعقد بيع وكيف تعقد شراء وهكذا انما عليك بالبحث عن الفيديوهات التعليمية في هذا المجال وان تجمعها وتشاهدها عدة مرات وتدون كل معلومة جديدة وتطبق ما شاهدته على الحساب الديمو وتظل هكذا فترة 9 اشهر ما بين التعليم والتطبيق والبحث عن الاستراتيجيات الجديدة وتجريبها حتى تصل الى مرحلة تستطيع من خلالها ان تطبق على الحقيقي وبالتوفيق ان شاء الله

madigaiech
09-11-2013, 03:34
السلام عليكم
بتعليم الفوركس والشرح بالصور والفيديو مهم جدا
والتدريب الاول على الحساب الديمو

oocool
09-11-2013, 05:30
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله نبينا محمد خير خلق الله خاتم الانبياء والمرسلين بالهدى والرحمة ودين الحق واليقين

سدد الله سبيلك فى الدنيا والاخرة وجعل الله لك فى الأعمال الصالحة سبيل لا ينتهى حتى الجنه إن شاء عز وجل

أميمة
10-01-2013, 15:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا بك اخى الكريم
ان شاء الله تلاقى رد يفيدك اعذرنى لانى مبتدئة فى المجال اتمنى لك حظا موفقا

doola2020
11-21-2013, 10:43
والله يا أخي الكريم لو كنت عايز تعرف ما هي بدائيات الفوركس فلا بد لك أن تحمل كتاب يكون بيشرح الفوركس للمبتدئين بطريقة سهلة ومبسطة

ahmedhawash
11-21-2013, 17:37
فى البدايه علشان تفهم التداول بيكون ازاى وايه القواعد يبقى تفتح حساب تجريبى

وتابع الفديوهات لكل نقطه انت تبحث عنها والنت واليوتيوب مليان مش هتتعب يعنى وبعد كده طبق عل التجريبى

والله معاك والله المستعان

forexman55555
11-21-2013, 19:59
كونك تريد ان تبدأ التداول يتطلب منك ان تتعلم الكثير جدا عن الفوركس
و هذا يمكن ان يحدث عن طريق مشاهدة كورسات تشرح الفوركس بشكل مرتب و منظم و كامل

ilham
11-21-2013, 21:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف النبياء والمرسلين
عليك اخي الدخول للمنتدى التعليمي وسوف تجد كل المواضيع التعليمية
وبالتوفيق

ashrafshawky
11-21-2013, 21:11
اخى الكريم انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى وستجد الشرح التفصيلى بالفيديو عن كيفية استخدام المنصة فى التداول

joker7diaa
11-21-2013, 21:23
والله يا أخي الكريم لو كنت عايز تعرف ما هي بدائيات الفوركس فلا بد لك أن تحمل كتاب يكون بيشرح الفوركس للمبتدئين بطريقة سهلة ومبسطة

من اهم الاكتب التي ممكن انها تعلمك الاساسيات في المجال هي :
كتاب فوركس العرب ,,كتاب الفوركس للمبتدئين ,, كتاب الفوركس خطوة بخطوة ,, كتاب الفوركس من الالف الى الياء

yossefdidi
11-24-2013, 17:24
الرأسمالية المقيدة (1970-1982)[عدل]

انتهت التجربة الاشتراكية رسميا سنة 1969 عندما أقال الرئيس التونسي آنذاك الحبيب بورقيبة أحمد بن صالح من مناصبه إثر تقرير صادر عن البنك الدولي يبرز حجم العجز المالي للمؤسسات الوطنية. ورغم ذلك فقد استمرت التعاضديات إلى أواخر العام 1970 ولم تتجه البلاد عمليا إلى اقتصاد السوق وإعادة الملكية الفردية إلا بعد تعيين الهادي نويرة المحافظ السابق للبنك المركزي وزيرا للاقتصاد ثم رئيسا للوزراء. و اتخذت الحكومة خطوات عملية لتحجيم تدخل الدولة في القطاع الصناعي وتشجيع القطاع الخاص.

و بداية من العام 1970 شهد القطاع الخاص نموا مطردا خاصة في الصناعات التحويلية ولكن ذلك لم يمنع من تركز لهذه الصناعات وتفاوت في توزيعها بين الجهات.

zidan
11-25-2013, 23:37
لكى تقوم بالتداول على المنصة نزل المنصة من موقع الشركة وبعد ذلك سطب المنصة وافتح حساب تجريبى ودخل اليووز والباسورد على المنصة
ثم ابدا التداول ولكن انت لابد ان تتعلم الفوركس

alemdar92
12-30-2013, 14:30
يا اخي لكن بكل بساطه الاجابه هى تعلم الفوركس من الكتب المنتشره فى المنتديات و بعد ذلك قم بمشاهده فيديوهات للفوركس
و ما اكثر الفيديوهات و بعد انتهائك من فهم الفوركس قم بالتدريب على ديمو على الاقل 3 شهور

zyzo
12-30-2013, 15:55
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل يوجد في هذا القسم الرائع
العديد من الفيديوهات التي تعلمك كيف
التعامل مع المنصف وكيف
تبدا الصفقه
و بالله التوفيق للجميع

Moro_Mezo
12-30-2013, 17:36
تعلم الفوركس من الكتب المنتشره فى المنتديات و بعد ذلك قم بمشاهده فيديوهات للفوركس و ما اكثر الفيديوهات و بعد انتهائك من فهم الفوركس قم بالتدريب على ديمو على الاقل 3 شهور و ان اردت الاشتراك فى فوركس كوبى لانه سوف يفيدك جدا

محمد السيد محمد
12-30-2013, 19:25
اسمع انا هريحك .. بعطيك هلا بعض الروابط المهمة التي بتمكن من الدخول عليها وتعرف ما تريد
http://books.esgmarkets.com/download-57.html
كتاب لتعليم الفوركس

http://forex-masr.com/showthread.php?45872-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85
كلام عن الفوركس

http://forex-masr.com/showthread.php?53920-%D8%AA%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D9%88%D9%84%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%8A%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%89-%D9%84%D8%A7-%D8%AA%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D8%AF&p=2779878&posted=1#post2779878
مثل السابق لأيمن شوشة

http://forex-masr.com/showthread.php?14526-%D9%85%D8%AE%D8%B7%D8%B7-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%D8%AF%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF%D9%89-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86
تخطيط للمنهج الدراسي للفوركس

Mostafa Haval
12-30-2013, 19:41
السـلام عـلـيكـم ورحـمـة الله وبـركـاته

توجد دورات وتوجد مواضيع في القسم التعليمي في المنتدى تستطيع تعلم كل شيء منها

شكـرا لــك .

arnold
12-30-2013, 23:04
,,,,السلام,,,عليكم,,,ورحمة,,,ال ه,,,تعالى,,,وبركاتـــــــــ ه,,,,
مشكور
مشكورمشكور
مشكورمشكورمشكور
مشكورمشكورمشكورمشكور
مشكورمشكورمشكورمشكورمشكور
مشكورمشكورمشكورمشكور
مشكورمشكورمشكور
مشكورمشكور
مشكور
اخي الكريم هناك دروس في هذا الموضوع في المنتدى

زهرة 124
01-18-2014, 13:06
انا شايفة ان اهم اساليب التعلم هي الكتاب وان كان البعض يشعر بالملل من القراءة ولكنها افضل وسيلة علي الاطلاق
بعد الكتاب تاتي المواضيع بالمنتدي والفيديوهات التعليمية
ثم التدريب المستمر علي الحساب التجريبي وتطبيق ما تعلمته
تقبل مروري

alaa75m
01-18-2014, 13:11

khaled05
01-18-2014, 13:28
السلام عليكم ورحمة الله
والله يا اخي الموضوع مش معقد اوى كدهة الموضوع كله انت لو دخلت الى اليوتيوب وكتبت شرح الميتا تريدر سوف تتعلم كل شئ بمفردك ولن تكون حينها بحاجة الى ان يدخل احد ليشرح لك باى طريقة قد لا تكون واضحة بالنسبة لك

alaa75m
01-18-2014, 13:40

transakshan6
01-18-2014, 13:41
انصحك بانك تتفضل يا اخي الكريم
تزور منتدانا الجميل و تتجول فيه
هتلاقي اعتقد بنسبه كبيره جدا جدا
كل اللي هتحتاج تتعلمه في منتدانا
التعليمي الجميل ولو شئ وقف قدامك
اسال اي حد في المنتدي اعتقد مش
هنبخل عليك بشئ
تحياتي لك

نور المعرفه
03-02-2014, 15:50
أولا مبروك ! على إنضمامك لموكب الفوركس ، ثانياً إليك هـذا الرابط لعلك تستفيد ، وفقكم الله جميعاً http://www.youtube.com/watch?v=hPb29-AeHtk&hd=1

forex_lionz
03-05-2014, 15:59
لن تتغير يعنى معاك هذة المستويات هذا الاسبوع لان المؤشر دة اسبوعى وبنسبة كبيرة باذن الله هيصحح للاهداف
ويتباع من هناك لو وصلها قبل نهاية الاسبوع وهتلاقى اهدافة الاسبوعية عند مستوى التصحيح 38.2 فيبو منطقة السل وربنا يكرم

ultrasloco
03-08-2014, 05:34
السلام عليكم
في البداية اخي عليك بتحميل المنصة من الموقع الرسمي
و اذا لم تكن تملك اي فكرة عن عملية التداول
انصحك بالدخول للقسم التعليمي حيث ستجد كل ما تبحث عنه هناك

homeland
03-08-2014, 05:39
عزيزى عمر وصديق المنتدى
من الافضل ان تحصل من مكتبه الموقع على كتب التعلم للشارتات واهميه مواعيد فتح وغلق البورصات والاجازات
ومتابعه السوق والمنصه لتتلعم جيدا كيفيه التداول ولو ليك صديق كويس بيعرف ممكن ترجعله
وتتعلم منه هايكون اسهل
واشتغلوا مع بعض هايقد يفيدك فى وقت فتح وغلق لصفقه
وشكرا

alaaaziz
03-08-2014, 10:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم يجب عليك الاطلع على فديوهات وكتب تعليم على النت ومعرفت اخبارك العالم والاسهم وسوق البورصه العالم حتى تمكن من التعلم والبيع والشراء
والله الموفق

dhiyaeddine
03-08-2014, 21:05
لا تعليم الفوركس امره سهل جدا وفيه كورسات شاملة فى منتديات كتيير

---------- Post added at 07:05 PM ---------- Previous post was at 07:04 PM ----------

شكرا لك احي على موضوعك الهام وشكرا

AMLAK
03-08-2014, 21:06
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه ادا اردت التعامل
مع سوق الفوركس كن صبورا وتعلم و استفيد ممن سبقوك واعرف مادا توريد فادا اردت المتاجر والاسثتمار في سوق
الفوركس فاستعين بارشدات المشرفين على السوق فستجد ظالتك تحياتي للجميع

harimeche
03-08-2014, 22:38
قبل فتح حســــــاب تجربي يا صديقي

يجب عليك تحميل كتاب فوركس العرب وقراءته

ومن تم إفتح حساب تجربي وحم معه كتاب جون ميرفي

وأدرسه بك ما أتيت من قوة تحياااااااتي

A-Malik
03-08-2014, 22:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحقيقة أنا لسه مبتتدأة ودخلت أقرأ إجابات وتعليقات الزملاء عشان أستفيد
خبرتي قليلة جدا وماقدرش أفيطك للأسف أتمنى تكون استفدت من إجابات الزملاء الكرام تقبل مرووري

mghorab90
03-09-2014, 00:21
السلام عليكم ورحمة الله

hatem27
03-09-2014, 00:23
دائما متميز في الانتقاء
سلمت على روعه طرحك
نترقب المزيد من جديدك الرائع
ان شاء الله
دمت ودام لنا روعه مواضيعك
تحياتى للجميع
لكـ خالص احترامي

soooonor
03-09-2014, 00:59
تتعلم الفوركس من خلال الموضوعات المثبتة فى القسم التعليمى بالمنتدى و ممكن تدور على النت و تلاقى مواقع كتير جدا عليها شرح مبسط لكل تفاصيل الفوركس و بعد كدة تجرب تشتغل على حساب تجريبى علشان تدرس المنصة كويس و تعرف كل تفاصيلها قبل ما تفكر تشتغل على حساب حقيقى ..و بالتوفيق ان شاء الله

abnalex
03-11-2014, 06:51
اعتقد انك المفروض تبدء فى العمل على التعلم عن طريق الطريقة التى تتناسب
مع فهمك للامور واعتقد ان الفيديوهات هى من افضل طرق التعلم هتلاقى هنا فى المنتدى شروحات كتير تفيدك يا ريت تدور بنفسك

نور المعرفه
03-11-2014, 13:39
[size=5]أعتقد أنك ما زلت بحاجة للمرحلة الأولى من التعلم في الفوركس ، كن صبوراً ولا تتعجل الدخول للسوق قبل أن تتعرف على الفوركس بشكل جيد يا أخي ، بارك الله فيكم أجمعيين .

INTHENAMEOFALLA
04-12-2014, 18:29
ادخل على النت واكتب الفوركس سوف يظهر لك كل شىء عن الفوركس وهذه ستكون النواة الاولى فى معرفة الفوركس وطبيعة العمل فيه
وربنا يوفقك

ilyes chaieb
04-13-2014, 22:20
تريد ان تتعلم الفوركس , عليك بالقسم التعليمى للمنتدى طبعا حضرتك طرحت السؤال هذا منذ سنتين قبل
ان يصبح المنتدى مبع للمعرفة و التعلم
تقبل مرورى

RomanyMoreed
04-19-2014, 12:59

شوف حضرتك تعلم الفوركس مش بالأمر السهل عمومآ ادخل القسم التعليمي هتلاقي شروحات مهمه تفيدك

بالتوفيق

a7med84
05-26-2014, 03:05
اخى الكريم عليك تعلم كيفيه البيع والشراء وحاول فى البدايه تعرف تركيب الاستراتيجيات والمؤشرات وتجربه انواع التداول او الاسليب فى البدايه