PDA

View Full Version : موضوع خاص بلاعضاء الجديد لتلبيه طلباتهم فى اى شئ غير واضح معهم

ahmedelssaidy
12-27-2012, 23:35
>>>>>>>>>>>>>>>>السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

<<<<<<هذا الموضوع مخصص فقط لطلبات الاعضاء الجدد فى اى شئ غير واضح معهم ويتم تلبيه طلبهم من قبل الاعضاء فى المنتدى بالشرح الكامل لهم>>>>>>>>

ممنوع وضع رد منفرد لاى عضو لن يكون متصل باى طلب فى الموضوع

الغرض من الموضوع افاده الاعضاء الجدد ويكون شامل لاى شئ قد يحتاجه اى شخص مبتدئ

بالتوفيق للجميع

abobody
12-28-2012, 00:30
هل من الممكن اخى تعريف كلمة (الهيدج)
فقد قرأتها عدة مرات ولكنى لم اعرف معناها؟
وشكرا على هذا الموضوع القيم

ahmedelssaidy
12-28-2012, 00:35
السلام عليكم اخي بالنسبة لموضوع عقود الهيدج هو عبارة عن عقدين متعاكسين ويتم الدخول بالهيدج عندما يكون عقد رابح وهنالك اخبار او تحرك للزوج عكس العقد المفتوح ولا تريد اقفال العقد السابق لكونه لم يصل الى الهدف المراد تحقيقة او لاسباب اخرى خاصه بك مثلا تكون داخل لونق يورو دولار تعمل شورت وبكذا تحافظ على ارباحك دون اقفال العقد الرابح وتغلق احد العقدين بعد ما تتاكد من اتجاه الزوج هل سيعود لفوق او يستمر لتحت ارجو ان اكون وضحت .

---------- Post added at 12:33 AM ---------- Previous post was at 12:32 AM ----------

او
التوضيح بأختصار

هو عبارة عن صفقة معاكسة للصفقة الاساسية أي بيع و شراء في نفس الوقت يعني اذا كنت بايع تشتري و اذا كنت شاري تبيع و الهدف هو ايقاف الخسارة و المحافظة على الرصيد و الابقاء على الصفقة التي لا تريد اغلاقها ومن ثم النظر الى السوق و انتظار فرصة مناسبة لفك احدى الصفقات وانتظار الرتداد.

---------- Post added at 12:34 AM ---------- Previous post was at 12:33 AM ----------

او

الهيدج يا عزيزي هو السلاح الذي اذا ما استخدمته بطريقة خاطئة ولم تكن ملما بطريقه استخدامه الصحيحة تقتل به حسابك

---------- Post added at 12:35 AM ---------- Previous post was at 12:34 AM ----------

او

الهيدج يا عزيزي هو السلاح الذي اذا ما

استخدمته بطريقة خاطئة ولم

تكن ملما بطريقه استخدامه الصحيحة

تقتل به حسابك

مروة
12-28-2012, 00:38
هو عبارة عن صفقة معاكسة للصفقة الاساسية أي بيع و شراء في نفس الوقت يعني اذا كنت بايع تشتري و اذا كنت شاري تبيع و الهدف هو ايقاف الخسارة و المحافظة على الرصيد و الابقاء على الصفقة التي لا تريد اغلاقها ومن ثم النظر الى السوق و انتظار فرصة مناسبة لفك احدى الصفقات وانتظار الرتداد.

abobody
12-28-2012, 00:40
السلام عليكم اخي بالنسبة لموضوع عقود الهيدج هو عبارة عن عقدين متعاكسين ويتم الدخول بالهيدج عندما يكون عقد رابح وهنالك اخبار او تحرك للزوج عكس العقد المفتوح ولا تريد اقفال العقد السابق لكونه لم يصل الى الهدف المراد تحقيقة او لاسباب اخرى خاصه بك مثلا تكون داخل لونق يورو دولار تعمل شورت وبكذا تحافظ على ارباحك دون اقفال العقد الرابح وتغلق احد العقدين بعد ما تتاكد من اتجاه الزوج هل سيعود لفوق او يستمر لتحت ارجو ان اكون وضحت .

---------- Post added at 12:33 AM ---------- Previous post was at 12:32 AM ----------

او
التوضيح بأختصار

---------- Post added at 12:34 AM ---------- Previous post was at 12:33 AM ----------

او

الهيدج يا عزيزي هو السلاح الذي اذا ما استخدمته بطريقة خاطئة ولم تكن ملما بطريقه استخدامه الصحيحة تقتل به حسابك

---------- Post added at 12:35 AM ---------- Previous post was at 12:34 AM ----------

او

تقتل به حسابك

الف شكر يا غالى وده معناه ان المتداول ممكن يفتح صفقتين متضادتين فى نفس الوقت عادى
وطبعا حضرتك وضحت انه الموضوع فيه ريسك عالى جدا
شكرا على سرعة الاستجابة ولى عودة ان شاء الله بأسئلة اخرى فارجوا الا يضيق صدرك

احمد عباس
12-28-2012, 01:01
بارك الله فيك وبالتوفيق ان شاء الله لنا جميعا انا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد

ahmedelssaidy
12-28-2012, 02:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكراا على الردود

اي حد عندو سؤال مش فاهمو في الفوركس؟؟

h_gogo
12-28-2012, 05:19
الهيدج هو عبارة عن عقدين متعاكسين ويتم الدخول بالهيدج عندما يكون عقد رابح وهنالك اخبار او تحرك للزوج عكس العقد المفتوح ولا تريد اقفال العقد السابق لكونه لم يصل الى الهدف المراد تحقيقة او لاسباب اخرى خاصه بك مثلا تكون داخل لونق يورو دولار تعمل شورت وبكذا تحافظ على ارباحك دون اقفال العقد الرابح وتغلق احد العقدين بعد ما تتاكد من اتجاه الزوج هل سيعود لفوق او يستمر لتحت

saly
12-28-2012, 12:29
هل من الممكن اخى تعريف كلمة (الهيدج)
فقد قرأتها عدة مرات ولكنى لم اعرف معناها؟
وشكرا على هذا الموضوع القيم

الهيدج معناه انك تفتح عقدين عكس بعض واحد بيع وواحد شراء وبعدها بتيجى مرحلة فك الهيدج اللى بيحصل فيها قفل الصفقه الرابحه
وتسيب الخسرانه لحد متنعكس وتقفل
دا طبعا بيكون من منطقه انت عارف ان السعر هينعكس فيها
بالتالى الموضوع محتاج خبره اكتر من الصفقات العاديه

ahmedelssaidy
12-28-2012, 18:50
كلامك صحيح

ayman.shosha
12-28-2012, 19:25

او
التوضيح بأختصار

او

او

تقتل به حسابك

شرح رائع اخى العزيز للهيدج
بالفعل هو سلاح قوى لمواجهة الانعكاس المفاجىء للأسعار
كما انه حل بديل لمسألة الاستوب لوز

تقبل مرورى

noureen
01-30-2013, 15:16
شكرا لك اخى الكريم على هذه المبادره الجيده منك
و شكرا لك على الافاده
تقبل مرورى

ABOoODy
02-10-2013, 04:33
انا ممكن استفسر عن شىء لو سمحت انا جديد هنا وعاوز اعرف الونص دا بيتسحب ازاى وبقدر اخد الفلوس ازاى هنا لو تكرمت

Zamalkawy4ever
03-31-2013, 10:00
شكرا جزيلا يا اخي الفاضل واستاذي الغالي
على هذا الموضوع المخصص لنا مبتدأين
وان شاء الله لا نحتاج شيئ بعد اليوم

shan
03-31-2013, 10:02
ولا تريد اقفال العقد السابق لكونه لم يصل الى الهدف المراد تحقيقة او لاسباب اخرى خاصه بك مثلا تكون داخل لونق يورو

koko75
03-31-2013, 10:15
عايزة شرح لكل من الهيدج والتعزيز والتبريد مع بعضهم فى موضوع واحد من اجل المقارنه والاستفاده من الاساليب المختلفه للتداول وماهو اضمن لتحقيق الربح

شيماء المصرية
03-31-2013, 10:23
السلام عليكم
مشكور علي هذا الموضوع ولكني انا ارغب من معرفة نظام الفوركس كوبي واتمني الرد علي السؤال بالتوفيق للجميع ان شاء الله

شيماء الشناوي
03-31-2013, 10:26
انا ممكن استفسر عن شىء لو سمحت انا جديد هنا وعاوز اعرف الونص دا بيتسحب ازاى وبقدر اخد الفلوس ازاى هنا لو تكرمت
البونص بتبعتلك الادارة قيمة ال حصلت عليه بعد فحص الردود وده بيكون بعد ما الشهر بينتهي
ولايمكنك انك تسحبه لانه هديه كراس مال تبدا تتاجر بيه وارباحك منه بعد التداول هى بس ال تقدر تسحبها

taoufik bajjou
03-31-2013, 13:15
السلام عليكم اخي الغالي شكرا ك على الموضوع
بالنسبة لي لم أفهم بعد كيفية عمل الباك تيست الأتوماتيكي على المنصة لإستراتيجية ما المرجو الشرح بالصور

halahala
03-31-2013, 13:19
ازاى استخدم استوب لوز للصفقه انا لم اعرف استخدمه ومتى استخدمه حتى استفيد منه دون خسائر لو ممكن اكون شاكرة جدا

mintu
04-18-2013, 06:22
يا اخي الفاضل واستاذي الغالي على هذا الموضوع المخصص لنا مبتدأين

shaimaa abdalla
04-18-2013, 13:46
انا قرات عن الهيدج وعايزه اجربه فتره على الديمو
بس عندى مشكله فى تحديد النقطه اللى ابدء افك منها الهيدج
ممكن حد يرشحلى طرق
وياريت لو فيه ورشه للعمل بالهيدج حد يعرفنى بيها

goldstar72
04-18-2013, 14:24
احلى استاتيجيه للهدج مع خطوط البولنجر من الخط الاوسط للبولنجر فتح الهدج
وفكه عند الحد العلوي او السفلي

عبير الزهور
04-21-2013, 01:08

او
التوضيح بأختصار

او

او

تقتل به حسابك

نشكرك على هذا التوضيح الكامل

fte2020
04-21-2013, 01:13
السلام عليكم
هناك مصطلح في الفوركس لم استطع تمييزه
وهو التعزيز ممكن شرح ؟؟

zamalkkkawy
04-22-2013, 13:15
والله فكرة عظيمة اخى الكريم ومزيد من النجاح ان شاء الله وبالتوفيق

latraaa
04-22-2013, 14:20
خطوة عزيزة و مشكورة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، أتمنى لك التوفيق و للجميع إن شاء الله، بارك الله فيك

ABCD1234
04-27-2013, 18:34
جزاك الله خيرا اخي الكريم على هذه المبادره الطيبه
ان شاء الله الموضوع يكون مرجع تعليمي رائع لكل المبتدئين

nourgunners
04-28-2013, 00:03
هل يمكنني ربح الكثير من المال من خلال التداول بالبونيس
ام يجب ان يكون لدي مبلغ مالي حقيقي

tota2000
05-30-2013, 23:38
هل يمكنني ربح الكثير من المال من خلال التداول بالبونيس
ام يجب ان يكون لدي مبلغ مالي حقيقي

اكيد طبعا يمكنك الربح من خلال البونص ولا يجب ان يكون لديك مبلغ مالى حقيقى
بس طبعا بالنسبه للبونص مينفعش انك تسحبه اللى تقدر تسحبه الربح فقط
واتمنى لك التوفيق فى هذا المجال

انس بن تن
05-31-2013, 04:54
السلام عليكم يا اخي
طبعا الاسئله متاحه انا هسئل عن
ايه هو الحساب المحمي انا دلوقتي لسه قرئه موضوع ليه
غير كدا كمان ممكن ارباح لو اتاخذت فوركس كوبي تبقا ارباحي اد ايه او نسبتي مثلا لو تم الربح
ارجو الرد
بالتوووفيق للجميع

hebkar
06-11-2013, 19:00
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اتمنى ان اعرف ان احول المؤشر الى اكسبيرت واكون متحكم به
تمنياتى لك بالتوفيق

ayman.shosha
06-11-2013, 20:42
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اتمنى ان اعرف ان احول المؤشر الى اكسبيرت واكون متحكم به
تمنياتى لك بالتوفيق

عشان تحول المؤشر الى اكسبيرت
لازم يكون عندك علم بلغة البرمجة
او على الاقل لديك مبرمج جيد
وسوف يطلب منك القيم
التى ستعتبر قواعد الاكسبيرت
مثل قراءات المؤشر التى ستتحكم فى اوامر البيع والشراء
ولوت الصفقات
والاستوب لوز وتيك بروفيت

يعنى بشكل عام رؤيتك الخاصة فى التعامل مع المؤشر سيطبقها
على الاكسبيرت ليقوم بها بدلا منك..

haitham
06-11-2013, 22:44
بالنسبة للوقف المتحرك ليه لما اجى اعمله لازم يكون فيه فرق مش اقل من 50 نقطه تقريبا فى حين انى الصفقات بتاعتى صغيرة ممكن توضيح

ayman.shosha
06-12-2013, 01:15
بالنسبة للوقف المتحرك ليه لما اجى اعمله لازم يكون فيه فرق مش اقل من 50 نقطه تقريبا فى حين انى الصفقات بتاعتى صغيرة ممكن توضيح

الكلام ده غير صحيح يا غالى
لأن التريينج استوب
فى الاعدادات الافتراضية للميتاتريد4
يبدأ من 35 بب
كما انه يوجد كلمة مخصص التى يمكنك من خلالها تقليل الفارق الى اقل من 35 بب

تقبل تحياتى..

hicham07
06-12-2013, 18:02
اخي انا احتاج ااكسبريت يمكنه فتح 5 و 10 صفقات بي او شرا في وقت واحد
بمجرد دغط على زر ولك الفشكر

latraaa
06-12-2013, 22:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم، و أتمنى أن يتقدم الأعضاء الجدد باسئلتهم، و أنا هنا للمساعدة إن شاء الله في الإجابة عنها، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

yazeed alfuqaha
06-16-2013, 17:36
السلام عليكم
شكرا لك على هذا الموضوع اتمنى منك ان تشرح لنا الهيدج بشكل مفصل و شكرا

hearts prince
06-16-2013, 18:13
فيه اكسبيرت بيفتح اكتر من صفقة فى وقت واحد ويقوم باغلاقها بردو فى وقت واحد
بس ايه الاستفادة منه طالما انت ممكن تعمل دا بايدك بعد التاكد من مصداقية الصفقة ؟
تقبل مرورى وتحياتى

latraaa
06-16-2013, 19:25
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم الدي طرحته، و على الإقتراح، اتمنى أن يجد كل سلئل جوابا، و أنا هنا إن شاء الله سوف أجيب و أساعد قدر المستطاع

gamal20
06-16-2013, 20:44
المتاجره بالهيدج لها محترفوها ولا انصح
اى مبتدىء بالتعامل بها مطلقا

mohamed61172
07-11-2013, 14:23
مشكور اخي الكريم واعتبرني مساعد لك في هذه الصفحة علي حد معلومات القليلة للمساعدة

ali mohammed
07-11-2013, 19:56
السلام عليكم
اخي الكريم شكرا علي المبادرة الرائعة
وسؤالي انا كمبتدئ ما هي الاستراتيجية المناسبة التي ابدا العمل بها؟
بالتوفيق

l'optimiste
07-29-2013, 17:08
ما معنى الشموع اليابانية و كيف اتعمل معها
و كم من الوقت يلزمنا لتعلم التحليل الفني

catw
07-29-2013, 23:52
مشكور اخى على هذا الموضوع الفعال فى هذا المنتدى الراقى
وفى انتظار كل جديد
اريد ان اعرف كيف احسب اللوت لمبلغ 100 على مارجن 500
شكرا

mero12
07-30-2013, 00:22
اناانظر الى الطريقة الخاصة بالهيدج ا
نها صعبة والاحد ممكن مش يقد يتعلمها بسهولة

doola2020
09-27-2013, 18:03
أنا أتمني أن تشرح لي يا أخي العزيز عن التحليل الأساسي أو التحليل الاخباري لأنني ناقص علام فيه

mohamed-djihad
10-04-2013, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله .اود معرفة متى تقرر القيام بالهيدج علما ان مدة الصفقة تكون قصيرة
فكيف تقرر في حالة وصول اخبار تعاكس تحليل الصفقة الاولى

mazen2508
10-04-2013, 23:41
اخى الفاضل تحياتى
عندى سؤال بعيد شويه عن اساسيات الفوركس لكنه متعلق به
هولماذا لميستمر هذا الموضوع لاكثر من مشاركه عن الهيدج فقط

amosed
10-04-2013, 23:46
السلام عليكم انا مبتدئ فى الفوركس و اريد شرح مصور فى الفوركس فى المكسب و الخسارة لكى اخذ فكرة واجرب الفوركس

KhalidForex
10-04-2013, 23:58
انا جيد جدا على الفوركس
اكتشفته اليوم و تسجل بالمنتدى و قرات موضوع
عن معايير المشاركات المحتسية لكن
وجدت مشاكل في احتساب المشاركات اغلبها لا تحتسب

soooonor
10-05-2013, 00:59
اشكرك على الفكرة الجيدة و على رغبتك فى افادة الاعضاء الجدد و المبتدئين فى هذا المجال و الذين يشعرون بصعوبة فى التعلم

ارجو ان يتفاعل معك الاعضاء بكتابة استفساراتهم ومتابعة ردك حتى تعم الفائدة

فاتح
10-06-2013, 01:38
السلام عليكم اولا مشكورين علي هذا الموضوع الرائع
لدي حساب ديمو في الميتاتريدر واريد ان ادخل بالحساب الحقيقي كيف افعل هذا .هل هي نفس مرحلة انشاء حساب الديمو ام ادخل بيوزر وكلمة السر اللتي قدمتها لي شركة اينيسا فوركس عند التسجيل ؟؟؟؟

souheil1992
10-06-2013, 04:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موضوع رائع
معلومات هامة و خاصة للاعضاء الجدد المبتدئين
جازاك الله خيرا و السلام

iamis
10-06-2013, 04:55
شكرا جدا للاجابة اخى الكريم على شرح معنى كلمة الهيدج وافادتى بها جزاك ا الله كل خير

hasback
10-06-2013, 05:09

تحياتي اخي الكريم ومرحبا بك بين اخوانك في المنتدى ,بالنسبة لسؤالكالبونص يرسل اوتوماتكيا ما بين 7 الى 10 من كل شهر الى حسابك في انستا وليس عليك فعل شئ ا وطلب شئ فقط انتظر حتى المدة المحددة وسيصلك البونص ويمكنك بعدها المتاجرة به كما تشاء

forex4
10-06-2013, 23:07
مشكور اخى الكريم على روحك الجميلة وحبك لمساعدة الاخرين
واتمنى ان تكون روح الاعضاء جميعا فى المنتدى مثل هذه الروح
الطيبة متمنيا التوفيق لجميع اخوانى بالمنتدى

aaa
10-15-2013, 06:01
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

egy26
10-19-2013, 02:57
مشكور يا اخى الكريم على موضوعك القيم والاكثر من رائع والمفيد ونحن فعلا فى حاجة لمثل هذه
المواضيع المفيدة والقيمة لكى يتداول المبتداء منا بكل سهولة ويسر

iamis
10-19-2013, 04:54
السلام عليكوم ورحمة الله الصفقة العكسية هى خطواتها عكس بعض اى ان اقوم بعملية بيع مقابلها شرا اى صفقتين عكس بعض وعن ربح الشرائ مثلا نقوم بقفلها وترك الخسرة حتى تقفل لوحدها

رشا الهوارى
10-19-2013, 08:20
موضوعك مميز فمن المهم جدا الاهتمام بالاعضاء الجدد فهناك الكثير من الاعضاء يبحثون دائما علي من يرد علي استفساراتهم في الفوركس فوجود مثل هذة الساحة للرد علي الاستفسارات المختلفة هو شيئ مهم جدا للغاية ونتمنى منك دائما الاهتمام بالاعضاء الجدد

A.H.M.E.D
10-19-2013, 11:05
شكرا لك اخي الكريم علي موضوعك واتمني مزيد من المتابعه لهذا الموضوع
لان الكثير من الاعضاء الجدد يكون لديهم الكثير من الاستفسارات في سوق الفوركس والمنتدي ايضا

morado
10-19-2013, 11:41
وعليكم السلام اشكرك اخي على المبادرة الطيبة
انا ما لم افهمه في الفوركس ان النقود التي يخسرها
المتداولين اين تذهب بالنسبة للسيولة

hazem50
10-19-2013, 14:54
صفقة معاكسة للصفقة الاساسية أي بيع و شراء في نفس الوقت يعني اذا كنت بايع تشتري و اذا كنت شاري تبيع و الهدف هو ايقاف الخسارة و المحافظة على الرصيد و الابقاء على الصفقة التي لا تريد اغلاقها ومن ثم النظر الى السوق

waelmma
10-19-2013, 14:56
:accute::accute::yahoo: شكرا لك اخى الكريم وبارك الله فيك
ورربنا يجعله فى ميزان حسناتك وشكرا لك:p

harimeche
10-19-2013, 15:08
السلام عليكم ورحمة الله

بارك الله فيك أخي على الموضوعــــ

وعلى الإقتراح الجيد بالفعل سيفيد عدة إخوة

بالتويق للجميع

zyzo
10-19-2013, 15:26
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل فكره جيده جدا وبها الفائده
للجميع فاتمنى ان تستمر هذه الفكره
و بالله التوفيق للجميع

salim telecom
10-19-2013, 15:48
السلام عليكم أخي الكريم انا لسة مبتدي ارجوا أن تعذرني لأنني لسة مبتدي و لااعلم الكثير لذا أرجوا المعذرة اخي الحبيب و الله أعلم و الله الموفق

محمد أبو بكر
10-20-2013, 13:59
العملات المهجنة مش عارف اجيبها فى البرنامج
انا عندى ميتاتريد 4 .. العملات الاساسية بتظهر و المعادن و الاسهم فى الشركات ..
لكن العملات المهجنة لا تظهر ابداااا ..
ارجو الحل

mohamedmajdoubi
10-20-2013, 20:24
شكرا أخي على هدا الموضوع المهم
جزاك الله كل خير
موضوع جد مهم لمل مبتدا متعطش لمزيد من المعرفة في هدا الميدان

mohamaher
10-21-2013, 22:40
السلام عليكم ورحمه والله وبركاته
اشكرك كتير على هذا الموضوع المتناول
ورائع جدا انك تطرح مثل هذا الموضوع للاعضاء
اتمنى لك الاستمرار والنجاح ولك منى كل التقدير والاحترام
جزاك الله خيرا

alg04000
10-21-2013, 23:05
الهيدج حسب معارفي هو فتح صفقتين متعاكستين من نفس العملة في وقت واحد , مثلا اليورو/دولار نفتح صفقة بيع و أخرى شراء في نفس الوقت و من نفس نقطة الدخول , طبعا سيكون فارق سبريد بينهما , فهذا كل شيئ

rsfbg2010
10-21-2013, 23:38
السلام عليكم جميعا
مشكور ياخى على الموضوع ونتمنى ان تستمر
فيه وان لايتم اهماله جزاك الله الف خير
تقبل تحياتى

falcon26
10-27-2013, 04:48
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

saad forex
10-27-2013, 05:29
ياريت شرح لاستراتيجيه الرينكو وياريت يكون بالفيديو
انا بحثت عنها كثيرا ولم اجدها واخيرا اريد ان يكون الشرح مبسط جدا

ENG2008
11-17-2013, 08:48
بسم الله الرحمن الرحيم
والله ياباشا انا لسا مبتدىء ومنتعلم متشكرين جداااا ااا اااا ول فية عندك اى فيديهوات تعليمة يكون شاكر بردو
شكرااا لموضوعك وان شاء الله الناس تستفاد

زهرة 124
11-17-2013, 09:27
ما معني كلمة استراتيجية ؟ وكيف اعمل استراتيجية خاصة بي ؟ وكيف اقيس مدي نجاحها ؟

baltix
11-20-2013, 22:12
هو عبارة عن صفقة معاكسة للصفقة الاساسية أي بيع و شراء في نفس الوقت يعني اذا كنت بايع تشتري و اذا كنت شاري تبيع و الهدف هو ايقاف الخسارة و المحافظة على الرصيد و الابقاء على الصفقة التي لا تريد اغلاقها ومن ثم النظر الى السوق و انتظار فرصة مناسبة لفك احدى الصفقات وانتظار الرتداد

reus
11-20-2013, 22:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز طيب ازاى ده
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

hamoodi
11-20-2013, 23:29
سبحان الله وبحمده
استاذنا الفاضل شكرا لك على هذا الموضوع الجميل
الذي تتواصل به مع كل مبتدى يطلب العلم
بارك الله فيك وفي مجهودك
و بالله التوفيق

WASEM DALLOUL
11-20-2013, 23:33
السلام عليكم
يا أخي الكريم انشاء الله انا مستعد لمساعدة اي مبتدأ بالمنتدى بحسب امكانياتي وانشاء الله اقدر افيد الجميع
وشكرا

juve4ever
11-21-2013, 00:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الهيدج عايز اجربه فتره على الديمو
ممكن حد يرشحلى الطرييييييييييييييييييييق

meshmesha
11-21-2013, 00:38
الســـلام عليـــكم ورحـــــمه الله وبركــــــاته الهيدج ده يعنى تدخلى عكس
الصفقهصفقه شراء وصفقه بيع حتى تحمى نفسك من الخساره

abo heba
11-21-2013, 01:42
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
فكره رائعه لكنى اتمنى ان تكون الخطوات فى مواضيع منفصله لنستطيع متابعتها والرد ايضا
لان نظام المنتدى هو حساب رد واحد فى الموضوع لذلك غالبا ما نتابع الموضوع الذى لم نرد به فقط
تحياتى لك

ashrafko
11-21-2013, 01:45
صديقى العزيز انا جديد فى المنتدى واتمنى الرد على هذا الاستفسار نفرض اننى ربحت الان مبلغ كبير وليكن 100000$ واردت ان اقوم بالسحب هل تسمح انستا بالسحب مرة واحدة وهل من الممكن السحب على البنك الارضى وهل عند السحب من البنك انة من الممكن ان يشترط اوراق للاطلاع على مصدر هذة الاموال وتحديد اوراق الجهة التى ىاتت منها

forexman55555
02-06-2014, 21:59
انا لى طلب عند المنتدى . اتمنى ان يكون دفع البونص اسبوعى
و ليس شهرى و لو كان الامر صعب فممكن يكون الدفع نصف شهرى

amalonsy
02-06-2014, 22:02
حضرتك فيه لشاعة ان البونص بيتوقف علي ال100 دولارات و البونص بيتوقف من بعدة المةصوع ده بجد و لا مش بجد حضرتك
شكرا جدا امجهودك علي الردود

alaeddine
02-06-2014, 23:34
اكيد طبعا يمكنك الربح من خلال البونص ولا يجب ان يكون لديك مبلغ مالى حقيقى بس طبعا بالنسبه للبونص مينفعش انك تسحبه اللى تقدر تسحبه الربح فقط واتمنى لك التوفيق فى هذا المجال.

salimned
02-09-2014, 02:44
السلام عليكم
بارك الله فيك اخي على موضوعك الممتاز الدي
طرحته سيكون مفيدا كثيرا للمبتدئين في المنتدى
و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما في المنتدى اخي الفاضل
تحياتي سلام.

rami007
02-12-2014, 08:56
السلام عليكم
جزاك الله خيرا اخي الكريم
على هذه المبادره الطيبه
ان شاء الله الموضوع يكون
مرجع تعليمي رائع لكل المبتدئين
سلام تحياتي
بالتوفيق

redass1
02-24-2014, 02:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا اخى لو جمعت البوينت ممكن ابعها من الغير الاستثمار ولا لزم استنا لما تتحول واتاجر فيها وياريت طريقة مبسطة لشرح الموقع الثانى وشكرا

frx
03-18-2014, 05:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك صديقى وفى جميع الشباب هنا وجلعه فى ميزان حسناتكم يوم القيامة حقا استفدت من هذا الحوار جدا وشكرا جزيلا للجميع وتقبلوا مرورى
.
................................................

a7med84
06-17-2014, 15:24
شكرا لك اخى الكريم على الموضوع بس من الصعب ان يكون فى موضوع بهذا الشكل
اعتقد ان فكره المنتدى من خلال الرد علىا لموضوعات هى اللى بتفيد

المبتدئ هنا

ebram
06-17-2014, 16:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا اخى لو جمعت البوينت ممكن ابعها من الغير الاستثمار ولا لزم استنا لما تتحول واتاجر فيها وياريت طريقة مبسطة لشرح الموقع الثانى وشكرا

لازم تعرف اخي ان موضوع بيع الحسابات ده موضوع فاشل
لان من المهم جدا ان تشتغل وتتعامل بجد في السوق
حتي تتمكن من المتاجره بالبونص والربح

ruse
07-20-2014, 03:34
انا قرات عن الهيدج وعايزه اجربه فتره على الديمو
ممكن حد يرشحلى طرق

aysamiman
07-20-2014, 09:47
صفقة معاكسة للصفقة الاساسية أي بيع و شراء في نفس الوقت يعني اذا كنت بايع تشتري و اذا كنت شاري تبيع و
الهدف هو ايقاف الخسارة و المحافظة على الرصيد و الابقاء على الصفقة التي لا تريد اغلاقها ومن ثم النظر الى السوق و انتظار فرصة مناسبة لفك احدى الصفقات وانتظار الرتداد

dimadima
07-28-2014, 15:49
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الله يوفقك و ينصــرك علــى هذا الموضوع الرائع المتميز واصــل أخي هذا التألق فكل تألف الا و كان ورائه تعب و بذل جهذ الله يوفق الجميع و ان شاء الله سوف تحترف في مجال الفوركس و الله يسهل ما صعب و خذ هذه العبارة كقدوة " لو كان الرزق بيد العباد لما بقى على الارض سوى الجبابرة والعصاة ولن يرضوا " الله بوفقك أخي و يرحم والديك شكرا لك شكرا .

el andaloussi
07-29-2014, 20:16
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على هذا المجهود الرائع لافادة المبتدئين ، و تقبل الله منك

majidhomsy
07-29-2014, 20:32
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

AMLAK
07-29-2014, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم عايزة شرح لكل من الهيدج
والتعزيز والتبريد مع بعضهم فى موضوع واحد من اجل المقارنه والاستفاده من الاساليب
المختلفه للتداول وماهو اضمن لتحقيق الربح مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

محمد السيد محمد
07-29-2014, 22:11
نشكرك ايها الزميل على هذه البادرة الظيبة .. ونقول ليس هذا جديد عليك
قلطالما عرضت على زملاءك رغبتك في مساعدتهم ومحاولة الوقوف جانبهم

Mohamd-95
07-29-2014, 22:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

AMLAK
08-22-2014, 13:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع ازاى استخدم استوب لوز للصفقه انا
لم اعرف استخدمه ومتى استخدمه حتى استفيد منه دون خسائر لو ممكن اكون شاكرة جدا تقبل مروري مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

doaa sary
08-22-2014, 20:25
انا كمان ف خدمة اى حد عايز مساعده يقولى اى سؤال حاضرة اقتباس بس
والموضوع حلو كتير والاسئلة تبقا مرجع لكل مبتدئ انة يستفاد
وبالتوفيق للجمييع

key
08-26-2014, 15:34
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

scan
09-16-2014, 01:56
انا احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

esshazly
12-07-2014, 08:15
السلام عليكم ...الف شكر يا غالى وده معناه ان المتداول ممكن يفتح صفقتين متضادتين فى نفس الوقت عادى وطبعا حضرتك وضحت انه الموضوع فيه ريسك عالى جدا ... بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والرحلة التعليمية

soon
12-21-2014, 04:05
بارك الله فيك يا اخى واشكرك بشدة على هذا الموضوع الاكثر من ممتاز ومهم جدا لنا وهذا شرح
مميز وبسيط واتمنى من جميع الاعضاء المبتدئين يستفادوا من هذا الموضوع

ibrahim forex
03-15-2015, 18:06

salem max
03-15-2015, 18:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد
.....................................

antonioforex
03-15-2015, 18:47
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديمك لهدا الموضوع المهم للاعضاء الجدد و الدي يساعدهم في العمل
في هدا المجال و اتمنى ان نرى الجديد في مواضيعك دائما اخي الغالي سلام

ridabest
03-15-2015, 19:50
السلام عليكم بصراحة موضوع غاية في الاهمية استفدت منه واتمنى ان تكونو استفدتوا منه انتم ايضا و تذكروا دائما ان الرزق بيد الله فهو لا يبخل على عباده

Ahmed abdelal
03-15-2015, 21:27
سلام عليكم و رحمه الله و بركاته
لساني لايقدر ان يصف الموضوع ,,
بارك الله فيك أخي الى الموضوع الذي لاتوجد كلمة راح تصفهاا لك
جزاك الله خير
ما شاء الله عليك أخي الكريم
موضوع رائع و شرح أروع
نتمنى لك التوفيق
جزاك الله خيرا في هذا الموضوع الجيد
بالتوفيق
واااااااااااااصل

hamdochi
03-15-2015, 21:29
مرحبا بجميع اعضاء المنتدى المحترم اعتقد انها فكره رائعه لكنى اتمنى ان تكون الخطوات فى مواضيع منفصله لنستطيع متابعتها والرد ايضا لان نظام المنتدى هو حساب رد واحد فى الموضوع لذلك غالبا ما نتابع الموضوع الذى لم نرد به فقط تحياتى لك شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

Ahmed abdelal
03-23-2015, 23:07
لك كثير الشكر على هذا الموضوع وشرح تداول الفوركس
لمساعده الاعضاء وتسهيل عليهم الكثير
وان شاء الله اكون من المستفيدين
جزاك الله خيرا...

Wassa04
03-23-2015, 23:33
شكرا لك اخي الكريم لدي طلب وهو كيفية معرفة
الكسر الصحيح و الكسر الكاذب تقبل مروري

mazouz
03-24-2015, 00:02
السلام عليكم جميعا
شكرا لك أخي الفاضل على هذا الطرح الجميل و المفصل
تقبل مروري وربي يوفقك ويوفقنا
بالتوفيق للجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Schams
03-24-2015, 00:03
تحيه طيبه..شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الهام المليء بالفائدة لكل الاعضاء المبتدئيين و الخبراء
لذلك ننتظر منك المزيد من المواضيع الهامة
تقبل مروري

doaa sary
03-26-2015, 17:46
انا كمان ف خدمة اى حد عايز مساعده يقولى والموضوع حلو كتير والاسئلة مفيدة
انا بقالى اكتر من سنتين ف المنتدى والمجال واكتسبت خبرة لا باس بيها
بالتوفيق للجمييع

mohamed.atef
04-24-2015, 06:32
أشكرك أخي الكريم على طرح هذا الموضوع للنقاش وإثراء المنتدى بمشاركات الأعضاء الكرام
الهيدج هو عبارة عن عقدين متعاكسين ويتم الدخول بالهيدج عندما يكون عقد رابح وهنالك اخبار او تحرك للزوج عكس العقد المفتوح ولا تريد اقفال العقد السابق لكونه لم يصل الى الهدف المراد تحقيقة او لاسباب اخرى خاصه بك مثلا تكون داخل لونق يورو دولار تعمل شورت وبكذا تحافظ على ارباحك دون اقفال العقد الرابح وتغلق احد العقدين بعد ما تتاكد من اتجاه الزوج هل سيعود لفوق او يستمر لتحت
خالص تحياتي لك ولجميع أعضاء المنتدى وتقبل مروري

ahmedibrahim258259
04-24-2015, 14:18
بسم الله الرحمن الرحيم انا عن نفسي هاقول للمبتدأ انه موش ييأس ويحاول انه يقف بعد كل خسارة ويتعلم من خسارته وموش يكررها
تقبل مروري

doom
06-13-2015, 02:41
موضوع مثل هذا مهم جدا اكيد يدل على الخبرة الكبيرة الى حضرتك اكتسبتها فى مجال الفوركس ومشاركتنا
هذه الموضيع يدل على كرم اخلاق حضرتك فى افادة الاعضاء الجدد احييك يا اخى

alihar316
06-13-2015, 19:29
مشكور اخي الغالي على الموضوع
الهيدج معناه انك تفتح عقدين عكس بعض واحد بيع وواحد شراء وبعدها بتيجى مرحلة فك الهيدج

rachedcom
07-26-2015, 20:57
السلام عليكم اخي الغالي شكرا ك على الموضوع
بالنسبة لي لم أفهم بعد كيفية عمل الباك تيست الأتوماتيكي على المنصة لإستراتيجية ما المرجو الشرح بالصور

محمد السيد
07-27-2015, 07:55
على كل حال نشكرك على هذه المبادرة الكريمة ونرجو ان تفي بوعدك في اقرب وقت ممكن ..
فنحن متحمسون جدا لتلقي اول حلقات الموضوع .. بارك الله فيك وجعل التوفيق حليفنا واياك

aymansaleh
07-27-2015, 09:20
الاخ الكريم احمد الصعيدي, الموضوع ممتاز جدا وسوف يكون فيه افاده للاخوه وخصوصا المبتدئين وفي انتظار اسئلة الزملاء بعد سؤال الهيدج
تقبلوا مروري

amrsalem
07-27-2015, 18:40

شكراا على الردود

اي حد عندو سؤال مش فاهمو في الفوركس؟؟

kouka
09-27-2015, 18:25

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

doaa sary
02-28-2016, 17:55
انا كمان ف خدمة اى حد عايز مساعده يقولى والموضوع حلو كتير والاسئلة مفيدة
انا بقالى اكتر من سنتين ف المنتدى والمجال واكتسبت خبرة لا باس بيها
بالتوفيق للجمييع

nonam
02-02-2017, 13:12
السلام عليكم .... انت من الممكن ان تنصح الاعضاء الجد انهم يتعلمو السوق والمنتدي ماشي ازاي لان دا الاهم في المرحلة الاولي اما التعليم من خلال السوال من الممكن انيكون التعامل معاه من اهم الادوات اللي في السوق الحقيقي
بالتوفيق ان شاء الله

xmenflis1
04-16-2017, 17:10
مرحباً
شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

akram mohamed obaid
04-16-2017, 20:05
الهيدج فتح صفقتين متعاكستين لنفس الزوج بيع وشراء لنفس العمله في ان واحد وتحتاج هذه العمليه الى شخص متمرس وبخبره كبيره لكي يتمكن من تحقيق الارباح من استخدام هذا المصطلح

xmenflis1
04-19-2017, 01:15
مرحباً
شكراً على إضافة
الهيدج معناه انك تفتح عقدين عكس بعض واحد بيع وواحد شراء وبعدها بتيجى مرحلة فك الهيدج اللى بيحصل فيها قفل الصفقه الرابحه
بتوفيق للجميع