PDA

View Full Version : هل تجارة الفوركس تعتبر سهلة؟

Pages : [1] 2 3

free_man
02-12-2015, 11:35
هل تجارة الفوركس تعتبر سهلة؟
نعم أخي، الفوركس هو عمل سهل لا تعارض بجد لما يقوله الآخرون.
ولكن الجزء السهل من التداول لا يأتي في اليوم الأول من التداول،
وسوف يأتي بعد سنوات قليلة من العمل الشاق والنضال.
الجزء السهل يأتي فقط لأولئك الذين عقدوا العزم جدا للفوز في هذه السوق.

against
02-13-2015, 22:19
☺☺☺السلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام♥
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♥

a7med84
02-14-2015, 05:19
لا اخ الكيرم واللى يقولك سهله يبقى مشعارف حاجه

السوق صعب بس اى شئ صعب فى الدنيا بيكون من خلال التعلم الجاد والخبره بيكون بسيط باذن الله

والله يوفقك

Saadqnet
02-15-2015, 16:37
ان تجارة الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي
على الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريثما
يزول بعد النجاح في تحقيق الارباح من الفوركس

adel2525
02-15-2015, 20:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي
على الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريثما
يزول بعد النجاح

doola2020
02-16-2015, 22:08
تجارة الفوركس ليست بالأمر السهل لأني ماشي أكلم نفسي وفي حالة يرثى لها من التفكير وخاصة عند فتح صفقة وفي حال إن عكست عليا

ahmed mohsen92
02-16-2015, 22:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لك الربح الوفير من هذا السوق

Doodysamsom
02-16-2015, 23:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة..
فعلا كلامك صحييييييح... كل شيئ ممكن يببقى سهل لو احنا بداناة بصدر رحب..
وجدية فى التعامل.. وحبينا المجال..ولكل مجتهد نصيب

nahas mohammed
02-16-2015, 23:13
المجال صعب على الكسلاء وسهل على المجتهدين الذين يعملون في كل وقت على اجتهاد ف يمجال الفوركسو الجراسة من اجل النجاح في المستقبل

abo kafo
02-16-2015, 23:26
اخى العزيز هذا المجال ليس بالعمل السهل
و يجب عليك متابعة السوق والمواصله فى السوق فهذا المجال ليس سهلا
وشكرا لك وارجو المواصله واالسوق

eslam 11
02-17-2015, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
اتجارة الفوركس ليست بالأمر السهل لأني ماشي أكلم نفسي وفي حالة يرثى لها من التفكير وخاصة عند فتح صفقة وفي حال إن عكست عليا

Infoddine
02-17-2015, 03:44
الفوركس كشراء وبيع هي عملية سهله، السر هو الشراء بسعر رخيص أو البيع بسعر غالي.ولكن للوصول إلى مستوى الإحتراف في عقد صفقات فهنا يصبح علم قائم بذاته يحتاج لسنوات من التعلم

sherouk55
02-17-2015, 11:27
تجارة الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي

ibrahim forex
02-17-2015, 21:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل الفوركس من اصعب التجاران الموجوة فهى بتساعدك على التداول وفهم السوق ومن خلالل تجربتك
تقدر ان تعرف كل اسرار السوق ون تتعلم اكثر الله الموفق والمستعان

sherouk88
02-18-2015, 13:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نورت المنتدى اخى الكريم الفوركس يشبه الماراتون لأنه علينا بالصبر و علينا أن نمضي ثابتين
و الصبر هو المتطلب الازم لنصبح ناجحين في هذا العالم واتمنى التوفيق للجميع وتقبل مرورى

ifs
02-18-2015, 23:10
بسم الله الرحمان الرحيم
فعلا اخي هي سهلة و لكن بعد تعب كبير من التعلم و الخساراة الخ و لكن بعد ذلك ياتي الفرج تقبل مروري والسلام عليكم

denaaq
02-18-2015, 23:16
تعتبر تجارة الفوركس سهلة على من يملكون ادواتهم جيدا من علم بقواعد وقوانين الفوركس وكيفية التعامل مع أليات السوق

osos yasser
02-18-2015, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معنا
لا يوجد شئ سهل لكن يجب العمل و الدراسة الجيدة حتى يكون سهل
تحياتى لك و اتمنى لك التوفيق ولجميع اعضاء المنتدى الكرام
تقبل مرورى

Wassa04
02-18-2015, 23:24
فعلا اخي الكريم السهولة في التداول تاتي فقط
بعد اكتساب الخبرة بالتوفيق لك تقبل مروري

حسنى صادق
02-19-2015, 00:22
من الذى قال انها تعتبر سهلة لا اعتقد على الاطلاق انها من الممكن ان تكون سهلة ولكن لابد من معرفة انة من الممكن ان تكون مربحة

ahmed mahmoud abdelhady
02-21-2015, 13:33
•لسلام عليكم ورحمة الله وبركااته....
بعد التحيه اخواانى الكرام
تقبل مروري☼☼♣

ahmedibrahim258259
02-22-2015, 19:52
بسم الله الرحمن الرحيم انا بعتبرها السهل الممتنع يعني التجارة سهلة بس فيها شوية صعوبات انك امته تعرف تتدخل وتخرج في الاقات الصحيحة
تقبل مروري

basim
02-22-2015, 20:13
انا اتفق معك ان تجارة الفوركس سهلة
ولكن تحتاج الى تعلم مستمر وصبر واكتساب
الخبرة والابتعاد عن الطع والادارة الجيدة
لراس المال ومن ثم فهو لايحتاج الى بضاعة
ولايحتاج الى ايدي عاملة فهو سهل ومميز

yaso2012
02-22-2015, 20:38
يزول بعد النجاح

hixam
02-22-2015, 20:43
يزول بعد النجاح

aljineral
02-22-2015, 20:44
السلام عليكم
اعتقد انو مش سهل ابدا بل صعب ويحتاج الي متابعة يومية عشان تكون عارف اية اللي بيحصل حواليك والله الموفق والمستعان للجميع

tazi larbi
02-22-2015, 20:47
السلام عليكم تجارة افوركس سهلة لو اردناها كذلك وهذا بالتعلم المستمر والنضباط بطيقة معينة وهذا فقط ما يجعله سهل دون ذلك غير ممكن اتمنى ل النجاح الله الموفق

yaso2012
02-22-2015, 20:58
اخى العزيز هذا المجال ليس بالعمل السهل
وشكرا لك وارجو المواصله واالسوق اخى العزيز هذا المجال ليس بالعمل السهل
وشكرا لك وارجو المواصله واالسوق

magic777
02-22-2015, 21:08
السلام عليكم تجارة افوركس سهلة لو اردناها كذلك وهذا بالتعلم المستمر والنضباط بطيقة معينة وهذا فقط ما يجعله سهل دون ذلك غير ممكن اتمنى ل النجاح الله الموفق

هيا مش سهله ابدا اخي المجال ده لا يمكن تقول عليه سهل ابدا الا في البدايه بس هيكون ليك كده لكن بعد ما تعمل هتلاقي ان موضوع تحقيق النجاح والارباح
بشكل متواصل صعب الصراحه في الشوق ده

snnaky
03-22-2015, 22:48
بالعكس تجارة الفوركس تجارة فى منتهى الصعوبة ولكن انت تحتاج الى ادوات لكى تكون هذة التجارة اقل صعوبة وهى
التعلم - فلايمكن ان تبدأ تجارة وانت تجهل عنها اى شسيء لذا لابد من تعلم اساسياتها
ادارة المال بشكل سليم
القدرة على اتخاذ القرار المناسب فى الوقت المناسب

مامون سباعنة
03-23-2015, 02:44
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحيـــه طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على سؤالك ... بالتاكيد لا اخي ....اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

ghiles
03-23-2015, 02:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اقولها لك ولجميع المبتدئين
في الفوركس الفوركس ليس سهل كما يتوقع البعض ولاكن بالعمل والمثابرة اوشاء الله ستنجحون .سلام

Ahmed abdelal
03-23-2015, 03:01
بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبه للاستفسارات الكتير اللى بتيجى انا حبيت ارد عليها كلها هنا لان بتجيلى استفسارات يوميا
اولا موضوع الرساله اللى بتظهر لما بتكت موضوع او رد بيقولك ان فى انتظار موافقه الاداره
ده لاننا بنراجع المواضيع والردود الاول لان للاسف فى اعضاء كتير مبتقراش قوانين المنتدى فالموضوع او الرد بيكون مخالف فغصب عننا كمشرفين مبنوافقش عليها فارجو من الاخوه الاعضاء مراجعه قوانين المنتدى يعنى مثلا ممنوع نقل المواضيع واجد ان معظم المواضيع منقوله من منتديات اخرى لازم تغير فى الموضوع تضع لمستك انت مش كوبى وبيست وايضا ممنوع ان يكون الموضوع قصير لازم يكون الموضوع حلو يعنى مقبول مش نص سطر ويكون موضوع ممنوع الردود او المواضيع الاجنبى ممنوع عمل موضوع يكون موجود قبل كده فى المنتدى وبالنسبه لمواضيع الاستفسار ومساعده الاعضاء دى ليها قسم خاص تقدر تحط استفسارك او مشكلتك او سؤالك فيها وهيتم الرد عليك وده هو قسم الااسئله Forum and Portal Support مثلا انت لقيت كتاب جميل وحبيت تفيد بيه اصحابك فى قسم للكتب مش كل موضوع تضعه فى القسم العام هيتم رفضه ده قسم الكتب هتلاقوا فيه كتب كتيره وقيمه Forex Education مثلا انت عاوز تعلم اخوانك حاجه انت عارفها مش تحطها فى القسم العام فى قسم التعليمى Trading Universities فى قسم للمؤشرات فى قسم للبرامج وكلها مليانه معلومات علشان كده معظم المواضيع بتترفض نرجوا الاهتمام بالقوانين انا بلاقى مواضيع كتير جميله جدا جدا وانا عن نفسى بستفاد منها لكن فى القسم الخطا فطبعا بتترفض الا المواضيع الهامه جدا بضطر انقلها لتعم الفائده
ثانيا البونص
فى اعضاء اشتكوا ان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده سهل جدا انها تعرف انك عندكك اكتر من حساب فا ى محاوله لخرق قوانين الشركه انت الخاسر طيب هتقولى انا قفلت الايميل اللى فى المنتديات التانيه وبرضه البونص موصلش وكلمت المشرفين وقالولى ان الموضوع بايد الشركه ده فعلا صحيح لانك انت اللى غلط فى الاول والشركه لما تعمل فحص وتلاقيك اصبح عندك عضويه واحده اكيد هترجع تديك البونص فالمشكله انت اللى عملتها المشكله التانيه اللى قابلتنى مع الاعضاء انهم فى الاساس لما عملو تسجيل للمنتدى مفعلوش الحساب بتاعهم عن طريق الراسله اللى وصلتهم عن طريق الايميل لازم حسابك يكون مفعل علشان يكون معتمد المشكله الثالثه ان العضو اساسا وهو بيعمل الحساب فى انستا مكتبش فى كود الدعايه كلمه بولتر فورم علشان يكون تابع لمنتدانا وفى موضوع كامل فى المنتدى عن كيفيه عمل حساب فى شركه انستا وربطه بالمنتدى ارجو العوده للموضوع المشكله الرابعه ان العضو اساسا مبيعملش ربط بين حسابه فى انستا وعضويته فى المنتدى فالشركه مبتعرفش ان الحساب ده تابع للعضويه فى المنتدى فطبعا مبتحولش بونص لاكن كل الاعضاء اللى حسابتهم سليمه ومفيهاش اخطاء بيستلموا البونص كل شهر طبيعى جدا ومفيش فيه اى مشاكل فللاسف الخطا بيكون مننا احنا انا حبيت اعمل الموضوع ده للاجابه على كل الاستفسار
نيجى لموضوع الردود
فى ناس بتكتب ردود قصيره او اجنبى يعنى يمتب فرانكو ارب كل ده ممنوع الرد اقل من سطرين برضه ممنوع تكرار الرد كوبى وبيست برضه ممنوع الرد فى خارج سياق الموضوع مخالف فى نهايه الموضوع لازم لازم لازم تقرا قوانين المنتدى حتتى تتجنب اى مخالفات او اى ايقافات واسف على الاطاله والاجو ان اكون اجبت على كل اسئلتكم

om omar20155
03-23-2015, 03:11
اللى يقولك سهله

يبقى مش عارف حاجه

السوق صعب

بس اى شئ صعب فى الدنيا

بيكون من خلال التعلم الجاد والخبره بيكون بسيط باذن الله

الله المستعان

وبالتوفيقققق للجميعععع ياااااااااااااااااااارب

ghiles
03-23-2015, 03:15
السلام عليكم زرحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اقول بان تجارة الفوركس ليست
سهل اطلاقا فانا انصح الكثير من المتداولين الجدد بان لا يدخلو بهذه الفكرة الى الفوركس لانهم سيندمون .سلام

محمود مرعى
03-23-2015, 03:20

والله يا اخى الفاضل هو فعلا تجارة سهلى لكن مش لكل التجار بمعنى ان حضرتك لازم فعلا تتعلم الفوركس من اول الاساسيات وحتى الاحتراف
وتجرب كل اللى انت اتعلمته على حساب ديمو علشان تشوف نتيجة التعليم ده ايه والا فهتلاقى نفسك خسران وان المجال ده صعب عليك اوى

1 million
03-27-2015, 18:48
كما قلت اخي الكريم
من الممكن ان تكون سهلة لكن بعد بذل الكثير من الجهد في التعلم و البحث عن طرق التداول الجيدة
المهم ان لا نستسلم و نحاول دائما تطوير استراتيجياتنا و التعلم من اخطائنا

mona.
03-27-2015, 20:10
يزول بعد النجاح

minouchepilot
03-27-2015, 20:23
تجارة الفوركس ليست بالأمر السهل لأني ماشي أكلم نفسي وفي حالة يرثى لها من التفكير وخاصة عند فتح صفقة وفي حال إن عكست عليا

adnan1969
03-27-2015, 20:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
اخي عن جد هي تجاره سهله واذا توفلر في نفسك الشروط الازمه من معرفه لتحركات السوف راح تكون كسبان بتوفيق لجميع

hamdochi
03-27-2015, 21:01
مرحبا بجميع اعضاء المنتدى المحترم اعتقد ان الفوركس كشراء وبيع هي عملية سهله، السر هو الشراء بسعر رخيص أو البيع بسعر غالي.ولكن للوصول إلى مستوى الإحتراف في عقد صفقات فهنا يصبح علم قائم بذاته يحتاج لسنوات من التعلم شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

Forex45
03-27-2015, 22:53
تجارة الفوركس تحتاج الى الادارة السلية للوصول الى بر الامان من سوق صعب
فلا يمكن لاحد ان يعتقد بأن التداول بالفوركس سهل بل صعب ويحتاج الى جهد

emad64
03-27-2015, 23:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... من خلا عملي المتواضع في مجال الفوركس لم اجد اصعب من سوق الفوركس مهما تتعلم فانت بالبدايه لانه سوق متقلب جدا يعتمد على اقتصادبات كلرى الدول العالميه وانه سوق مليء بالمفاجآت الكثيره المفرحه والمحزنه

aymen done
03-27-2015, 23:42
مجال الفوركس ليس سهلا ويحتاج للمثابرة والتعلم
واكيد ان الحساب التجريبى حجم حسابه كبير بالالاف
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر

جابر1979
03-27-2015, 23:47
السهولة التي تتباين للمرء تخفي وراءها ، المجهول الصعب ، فعندما تفتح صفقة وهي في مؤشر للبيع تتغير المعطيات في لمح البصر وتعكس المسار لدى لازم تكون مطلع ب المصطلحات والمطبات

ramy00
03-28-2015, 00:47
يزول بعد النجاح

deyaa24
03-28-2015, 00:50
التدااول فى الفوركس ليس سهل بل هو شى صعب جدا ويبج انه نتعم الفورك قبل البدء فى التدال على حساب الحقيى
والتداول ى الفروكس بيكو فة ربح كبير جدا بالتى سوف يكون فية فر ربح كبيرة جدا

chennana
03-28-2015, 17:43
السلام عليكم ورحمه الله بركاته
اخي الكريم صعب جدا على كل مبتدئ
و لكن سهل بالنسبة للمحترفين بسبب فارق الخبرات و درجة التعلم و الاستراتجية المتبعة

mansoro.euro
03-28-2015, 17:54
بسم الله الرحمان الرحيم السلام علي جميع
اخواني في منتدي فوركس العرب هي سلهلة يا اخي في المكسب امي كيفية التجارة من اجل المكسب فهي صعبة

مصراوى
03-28-2015, 18:04
اخى الفاضل اعتقد ان الربح من الفوركس امر ليس بالسهل ولكنة يحتاج الى الكثير من العمل والجهد والصبر ايضا وبالتوفيق للجميع

طريق النجاح
03-28-2015, 18:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
لا يوجد شيء سهل تجارة الفوركس تحتاج الي تعلم ودراسة كبيرة :woo:

omnya22
03-28-2015, 19:53
يوجد فى المنتدى اكثر من دورة لتعلم الفوركس ويوجد ايضا
على اليوتيوب دورات كثيرة لتعلم الفوركس ماعليك
الا ان تقوم بالبحث فى جوجل وستجد هذه الدورات

m.gama17l
04-06-2015, 23:31
تجارة الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي ... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

katreenaziz
04-06-2015, 23:34
بلفعل اخى الكريم الفوركس مصدر رزق سهل جدا للمحترفين والناس الى تعبوا فى دراسة وفهم هذا السوق اتمنى من الجميع الربح من الفوركس فى انتظار المزيد واتمنى لك التوفيق

SHADOW
04-06-2015, 23:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ::::
اها بالفعل اخى الفاضل هؤلاء الاشخاص عاقدى العزم هم من سيرون السوق على حقيقته لانهم اصبحو خبراءا فيه واصبحو مدركين اداركا تاما لهذا السوق بعد سنوات من الخبرة

hager omar
04-11-2015, 20:23
السلاام عليكم ورحمة لله وبركاته

مشكور اخي الكريم علي موضووعك ولكن يااخي الكريم الفوركس ليس بالسهل فعليك ان تتعلم جيدا وتتدرب كثيرا علي الفوركس حتي تستتطيع ان تحقق ما تريده منه

تقبل مرووري

tipou
04-11-2015, 20:56
لا يوجد أى شئ فى الحياة صعب مع الإصرار والتصميم على تحقيق الهدف , ونصيحتى لك أن تحاول على قدر المستطاع أن تصل لهدفك عن طريق إدارة رأس المال القوية وجدول لترتيب المهام على مراحل واضحة لتصل إلى هدفك بسرعة , ولكن قبل أن تفكر فى التداول يجب أن تتعلم كل ما يتعلق بالتحليل الفنى وكيفية الدخول والخروج السليم , لذلك أنصحك باتعلم جيدا
و ارجوو يا رب بالربح الوفير من الفوركس

masry928
04-11-2015, 21:51
الفوركس هو عمل سهل لا تعارض بجد لما يقوله الآخرون.
وسوف يأتي بعد سنوات قليلة

magic777
04-11-2015, 23:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
لا يوجد شيء سهل تجارة الفوركس تحتاج الي تعلم ودراسة كبيرة :woo:

لازم يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

fifi w mody
04-11-2015, 23:46
السلام عليكم ورحمة اللة
الحقيقة اخى انا منوجهة نظرى ان تجارة الفوركس سهلة وبسيطة ولكن احترس اخى من الوقوع فى الخسارة

sherry mohamed
04-14-2015, 15:10
تجارة الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي

user_66
04-14-2015, 19:30
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
وشكرا جزيلا على المعلومات القيمه
وبالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

محمود مرعى
04-14-2015, 19:46

لا طبعا يا اخى الفاضل انا عايز اقول لحضرتك علشان فعلا تقدر انك تتاجر على الفوركس محتاج مجهود كبير علشان تقدر تتعلم
الفوركس الاول وبعد كده تطبقه الاول على حساب ديمو بعد كده تشوف النتائج واخر مرحلة اللى فيها حضرتك تتاجر بحسابك الفعلى

aminalamor
04-14-2015, 20:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان التجارة في سوق الفوركس تحتاج الى باع كبير من الخبرة والتجربة وهي غير سهلة تمام وانما ينال العلم بالتعلم ويصبح الصعب امرا سهلا
بالتوفقيق للجميع

دينا اسلام
04-14-2015, 20:16
ان تجارة الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي

رضوى
04-14-2015, 20:25
على الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة فعلا كلامك صحييييييح... كل شيئ ممكن يببقى سهل لو احنا بداناة بصدر رحب..
وجدية فى التعامل.. وحبينا المجال..ولكل مجتهد نصيب

hager omar
04-19-2015, 22:38
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل شئ مع التعلم سهل جدا كل ماعليك هو ان تبذل جهدا في تعلم الفوركس حتي تستطيع ان تحقق الربح الذي تريده

تقبل مروري

mohamedhassn
04-19-2015, 22:41
الشراء والبيع في سوق الفوركس هي عملية جداً سهله، السر هو الشراء من سعر رخيص أو البيع من سعر ... تعتبر تجارة العملات الأجنبية باستخدام الهـامش ذات مخاطرة عالية جداً.

ShougySalout
04-19-2015, 22:55
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لك الربح الوفير من هذا السوق

eslam kassem
04-19-2015, 23:09
على الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ
و لكن هذا التعب ريثما يزول بعد النجاح في تحقيق الارباح من الفوركس

hager omar
04-21-2015, 17:31

الفوركس امر سهلا وصعب في نفس الوقت وهوضح الامر كالتالي الفوركس سهل علي من يريد التعلم ولديه الرغبة في البحث عن الفوركس وعن طرق تعلمه بينما صعب بالنسبة لمن يريد ان يتلقي العلم بدون تعب

تقبل مروري

Yara1
04-21-2015, 17:38
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند .... لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط ADX الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح (ترند) وهنا تستطيع استخدام المتوسطات (moving averages ) لتعطيك فعالية أكبر .. أما إذا كان خط ADX في اتجاه النزول نستنتج أن السهم في حال تذبذب أو تماسك وفي هذه الحالة نستخدم مؤشرات ذبذبات المسارStochastics &RSI حيث إن فعاليتها في حالة التذبذب أكبر. هكذا يعرف المتداول أي المؤشرات يستخدم حسب نموذج السهم أو مؤشر السوق.
و تحياتى للجميع :) :) :) :)

sherry mohamed
04-21-2015, 19:01
تقبل مروري

basim
04-21-2015, 21:11
الخبرة والابتعاد عن الطمع والادارة الجيدة
لراس المال ومن ثم فهو لايحتاج الى بضاعه
ولايحتاج الى ايدي عاملة فقط انترنت ورأس مال ليس كبيرا

Miro1
04-21-2015, 21:13
بالنسبه لي عند ضرب الاستوب دائما تكون بسبب مخافة اتجاه الترند العام , وبالطبع لا يمكنني التسرع وفتح صفقه اخري
ولكن عند فتح صفقه مع اتجاه الترند اقوم بالتبريد لهذه الصفقه ودائما ما تغلق علي ربح ولكن في يوما من الايوم
هذا الاسلوب الخاطيء سيوءدي بي علي مرجنة الحساب لذلك اعمل حاليا جاهد للعمل بستوب لوز

ابراهيم حمادة
04-21-2015, 23:08
ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻟﻴﺲ ﺑﺎﻟﺴﻬﻞ ﺍﻟﻤﻂﻠﻮﺏ ﻭﻟﺎ ﺑﺎﻟﺼﻌﺐ ﺍﻧﻤﺎ ﺍﻧﺖ ﻟﺒﺴﺘﺴﻬﻞ ﻟﻨﻔﺴﻚ ﻭﺍﻧﺖ ﻟﺒﺘﺼﻌﺒﻰ ﻟﻨﻔﺴﻚ ﺑﻜﺜﺮﻩ ﺧﺒﺮﺗﻚ
ﻭﺑﺎﻟﺎﺩﺍﺭﻩ ﺍﻟﺠﻴﺪﻩ ﻟﺎﻣﻮﺍﻟﻚ ﻣﻊ ﺗﻤﻨﻴﺎﺗﻲ ﻟﻚ ﺑﺎﻟﻨﺠﺎﺡ

Miro1
04-21-2015, 23:10
بالنسبه لي عند ضرب الاستوب دائما تكون بسبب مخافة اتجاه الترند العام , وبالطبع لا يمكنني التسرع وفتح صفقه اخري
ولكن عند فتح صفقه مع اتجاه الترند اقوم بالتبريد لهذه الصفقه ودائما ما تغلق علي ربح ولكن في يوما من الايوم
هذا الاسلوب الخاطيء سيوءدي بي علي مرجنة الحساب لذلك اعمل حاليا جاهد للعمل بستوب لوز

haphop
04-21-2015, 23:10
السلام عليكم ورحمه الله
ان تجاره الفوركس تعتبر سهله لانها تتم ممارستها من خلال المنزل ودون بذل مجهود كبير فيها
جزاك الله كل خير

MAGDYABDO
04-22-2015, 17:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا اخي كلامك صحيح
احييك على هذا الكلمات الجميله الفوركس ليس سهلا الا بالتعلم والخبره

karimtutto
04-22-2015, 17:13

ahmed mo
04-22-2015, 17:15
الفوركس ليس سوق سهل ابدا على العكس السوق فى الوفركس محتتاج الى خبره بشكل كبير وان يكون هناك تطوير بشكل مستمر والله المستعان

Ahmed ibrahem20145
04-22-2015, 17:24
هل يمكنني عمل حسابات علي المنتديات الاخري للشركة وربطها بحسابي واحد في شركة انستا فوركس

وهل يمكنني سحب كل ماتحصلت علية من الارباح ام انة يجب علي ترك شيء في الحساب حتي لايتم اغلاقة

وشكرا

AYYOUB100
04-22-2015, 17:26
السلام عليكم ورحمة الله
أخي الفوركس في البداية يكون أصعب عمل ولكن مع الممارسة
راح يصبح أسهل ولكن سهولته تكمن في مدى درجة تعلمه

Miro1
04-22-2015, 17:29
ﻏﺎﻟﺒﺎً ﻣﺎ ﻧﺮﻯ ﺍﻹﻋﻼﻧﺎﺕ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﺘﺤﺪﺙ ﻋﻦ
ﺃﺭﺑﺎﺡ ﺿﺨﻤﺔ ﺗﺼﻞ ﺇﻟﻰ %50 ﺧﻼﻝ ﺃﺳﺒﻮﻉ ﻭﺍﺣﺪ، ﻭ ﻧﺒﺪﺃ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ
ﻟﻔﺘﺮﺓ ﻣﻌﻴﻨﺔ، ﻭ ﻓﺠﺄﺓ ﻧﺄﺗﻲ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻮﺍﻗﻊ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺨﺒﺮﻧﺎ ﺑﺄﻥ ﻫﺬﻩ
ﺍﻷﺭﺑﺎﺡ ﻟﻴﺴﺖ ﻣﺴﺘﺪﺍﻣﺔ . ﻭ ﺑﻌﺪ ﺃﻥ ﻧﺮﻯ ﺍﻟﻮﺍﻗﻊ، ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺃﻥ ﻧﻠﻘﻲ
ﻧﻈﺮﺓ ﺇﻟﻰ ﺩﺭﺟﺔ ﺍﻟﺤﻜﻤﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻳﺼﻞ ﺇﻟﻴﻬﺎ ﺍﻟﻤﺘﺪﺍﻭﻝ ﻋﻦ ﺇﻛﺘﺸﺎﻑ
ﺍﻟﻄﺮﻳﻘﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻳﻤﻜﻨﻪ ﺑﻬﺎ ﺇﺩﺍﺭﺓ ﻣﺨﺎﻃﺮ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ

Sofien
04-22-2015, 18:11
العمل في سوق الفوركس هو صعب بعثة الشيء

وسيبقى كذلك حتى تجد طريقة العمل الناجحة ثم سيصبح ولا أبلغ أسهل عمل يمكن أن تحصل عليه

تقبل مروري وسلام .

ghiles
04-22-2015, 18:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم ان تجارة الفوركس تعتبرة سهلة وهي ليست كذلك
ففي التنفيذ سهلة اما في الربح صعبة والسهولة تاتي في الايام الاولى ثم تبداو الصعوبات .سلام

asxqw
04-22-2015, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي على الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريثما يزول بعد النجاح في تحقيق الارباحوسوف يأتي بعد سنوات قليلة من العمل الشاق والنضال. الجزء السهل يأتي فقط لأولئك الذين عقدوا العزم جدا للفوز

---------- Post added at 03:26 PM ---------- Previous post was at 03:25 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي على الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ahmedtaher
04-23-2015, 16:24
السلام عليكم ... لا طبعا تجارة الفوركس من اصعب الحاجات اللي ممكن تقابلك في الدنيا لان فيها حاجات كتير متضاربة
بالتوفيق ان شاء الله

karimtutto
04-23-2015, 16:26

الاصيل
04-23-2015, 16:28
فعلا تجاره الفوركس من اسهل ما يكون وتحقيق ربح فى صفقه او اثنين او اكثر امر فى غاية السهوله ايضا ولا يحتاج لخبره ولا تدريب و لا حتى تعلم
ولكن ان تخرج من سوق الفوركس رابحا اى بمعنى ان تكون مجمل صفقاتك فى فترة شهرين مثلا رابحه فهذا شىء من اصعب ما يكون
لانه ببساطه ممكن تكون عندك 20 صفقه رابحه تاكلها كلها صفقه واحده خاسره

houssem_trader
05-11-2015, 14:36
في الحقيقة يمكن القول ان تجارة الفوركس تصبح تجارة سهلة عندما يكون المتاجر
قادرا على التعامل مع المنصة و قادرا على القيام بالتحاليل الازمة في السوق

ilyes chaieb
05-18-2015, 00:57
تجارة الفوركس ليست سهلة فمن اين اتت السهولة فالسوق كله مخاطر و مفاجئاة بلاش ننكر ان السوق يحتاج لخبرة و نفس طويل

ملاك الروح
05-18-2015, 01:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وربركاته
اخي الكريم لا يوجد شيء اسمه صعب بالدنيا عندما يكون لدى الانسان ارادة بالتعلم
اتمنى للجميع التوفيق

marwafawzy122
05-18-2015, 01:34
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عناء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

bebicha123
05-18-2015, 01:44

Mohamed Morsy
05-21-2015, 00:16
اخي الفاضل .. اعتقد ان ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻟﻴﺲ ﺑﺎﻟﺴﻬﻞ ﺍﻟﻤﻂﻠﻮﺏ ﻭﻟﺎ ﺑﺎﻟﺼﻌﺐ ﺍﻧﻤﺎ ﺍﻧﺖ ﻟﺒﺴﺘﺴﻬﻞ ﻟﻨﻔﺴﻚ ﻭﺍﻧﺖ
ﻟﺒﺘﺼﻌﺒﻰ ﻟﻨﻔﺴﻚ ﺑﻜﺜﺮﻩ ﺧﺒﺮﺗﻚ ﻭ ﺑﺎﻟﺎﺩﺍﺭﻩ ﺍﻟﺠـﻴﺪﻩ ﻟﺎﻣﻮﺍﻟﻚ ﻣﻊ ﺗﻤﻨﻴﺎﺗﻲ ﻟﻚ ﺑﺎﻟﻨﺠﺎﺡ
تحياتي ...

ayoub321
05-22-2015, 03:36
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد ورائع
نعم سهلا لم سهله عن نفسه وتعلم بشكل صحيح
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

modr2015
05-22-2015, 04:05
015 - يعتبر سوق العملات أو سوق الفوركس كما شعبية، وأكبر سوق للاستثمار في العالم كله، ويستمر في النمو على أساس سنوي. خلال شهر أبريل، وصل سوق*...

yyahhyaa
05-22-2015, 05:38
سوف يجب علي أن أخالفك الرأي هنا

إن تجارة الفوركس ليست سهلة أبدا وكيف ذلك وهي سببت الافلاس لعديدين

أو بمعنى أخر كيف تعتبر سهلة وأنت تعترف بأنها سوف تصبح كذلك بعد عدة سنين !!!!!

REDA FOREX
05-22-2015, 06:38
تجارة الفوركس ليست بالأمر السهل لأني ماشي أكلم نفسي وفي حالة يرثى لها من التفكير وخاصة عند فتح صفقة وفي حال إن عكست عليا تجارة الفوركس ليست بالأمر السهل لأني ماشي أكلم نفسي وفي حالة يرثى لها من التفكير وخاصة عند فتح صفقة وفي حال إن عكست عليا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
اخي عن جد هي تجاره سهله واذا توفلر في نفسك الشروط الازمه من معرفه لتحركات السوف راح تكون كسبان

---------- Post added at 03:38 AM ---------- Previous post was at 03:13 AM ----------

كما قلت اخي الكريم
من الممكن ان تكون سهلة لكن بعد بذل الكثير من الجهد في التعلم و البحث عن طرق التداول الجيدة
المهم ان لا نستسلم و نحاول دائما تطوير استراتيجياتنا و التعلم من اخطائنا كما قلت اخي الكريم
المهم ان لا نستسلم و نحاول دائما تطوير استراتيجياتنا و التعلم من اخطائنا

waelmma
05-22-2015, 06:59
اخى الكريم ان الاستراتجية يتم تكوينها بعد فترات طويلة جدا
من الممارسة على الحساب لتجريبى وربنا يبارك فيك اخى ويرزقنا جميعا ان شاء الله

keroaym
05-22-2015, 07:09
تجارة الفوركس تعتبر سهلة ولكن بشرط واحد هو ان تتعلم حيث بالتعليم للفوركس وتعليم كيف يمكن التداول فى الفوركس
يمكن ان يكون سهل ولا تتسرع فى البداء بدون انتتعلم جيدا ما هو الفوركس

نادر صباح الدين
05-22-2015, 07:13
اعتقد أن تجارة العملات بالفوركس شأنها أي شكل آخر من اشكل التجارة، فيها اليسير وفيها الصعب، وفيها البسيط وفيها المعقد، ولكنها أكثر حساسية من انواع التجارة المختلفة، لأن مظاهر الربح والخسارة يمكن أن تظهر سريعا في عمليات التداول، اما في الانواع الاخرى من التجارة فقد تحتاج لوقت اطول، وبرغم ذلك فهي سهلة بالنسبة لمن عرفها واعتاد عليها، ولكنها صعبة للغاية بالنسبة لمن يجهل اسهسها ومبادئها.

haythem95
05-22-2015, 07:22
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد ورائع
نعم سهلا لم سهله عن نفسه وتعلم بشكل صحيح
تجارة الفوركس ليست سهلة فمن اين اتت السهولة فالسوق كله مخاطر و مفاجئاة بلاش ننكر ان السوق يحتاج لخبرة و نفس طويل

waelmma
05-22-2015, 10:16
:)):)):)) لايااخى فان تداول الفوركس عمل شديد الخطورة ويحتاج الى
اشخاص بمواصفات خاصة علشان يقدر يتحمل ويحقق ارباح من التداول

---------- Post added at 05:56 AM ---------- Previous post was at 04:52 AM ----------

:(:o:o اخى الكريم ان الربح لاياتى بسهولة ولكن ياتى بعد بذل مجهود كبير جدا
فى الدراسة واكتساب المعلومات والتدري على على التجريبى اطول فترة ممكنةة

---------- Post added at 07:16 AM ---------- Previous post was at 05:56 AM ----------

;):(:)) بدون دراسة وبدون تدريب فترات طويلة يبقى طبعا
الفوركس مش سهل ولا حاجة وبيكون اصعب مايمكن اخى الكريم

waelmma
05-22-2015, 11:45
:(:)):)) تجارة الفوركس اخى الكريم تعتبر سهلة فقط للدرس كويس
واللى اتدرب فترات طويلة وبارك الله فيك اخى ومنتظرين المزيد ان شاء الله

---------- Post added at 08:45 AM ---------- Previous post was at 07:57 AM ----------

:)):)):)) وتجارة الفوركستعتبر سهلة وبسيطة فقط للناس المحترفين
واللى وصلوا الى مستوى احترافى جيد جدا من التمعرفة والتداول على التجريبى

al-Mashhadani64
05-22-2015, 12:11
نعم اخي تجارة الفوركس سهله وسهله جدا على شرط وجود راس مال قوي لان الصفقه اذا خسرت ممكن تعويضها باخرى رابحد ولو كان راس المال بسيط فلن تستطيع ان تفتح اخرى هذا ماتعلمته من خلال تجربتي وشكرا

yacrao
05-22-2015, 12:24
هي في الحقيقة سهلة وليست مربحة كثيرا لكن الطمع لا يجعل الواحد منا يربح للاسف الشديد لهذا نحاول ان لا نككون طماعين في التجارة

moh93
05-22-2015, 12:36
الى حد ما الفوركس سهل ويجب انه يكون فية خبرة فى اتلداو
سوق الفوركس لن يكون سهل لكل تاجر بس بيكون عايز التاجر الصبر والماهر فى الفوركس وبكدة سوف يكون الفوركس سهل

mohamed Zakaria klip
05-22-2015, 12:49
انا لسه جديد معاكم لكن الموضوع ده عاجبني وحاسس انه مسلي اكتر منه فيه مكسب وادعولي بالتوفيق

karim02
05-22-2015, 12:51
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

حسنى صادق
05-22-2015, 13:10
لا اعتقد انة هناك من يرى ان تداول الفوركس هو من الامور السهلة على لاطلاق و لكن لابد مكن توخى الحذر فى الكثير من الامور التى لابد من ان تلعب دورا هاما

karim02
05-22-2015, 13:46
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

alaa ali
05-22-2015, 13:47
السلام عليكم
الارباح من الفوركس سهلة وليست مستحيلة لكن بالتعلم والخبرة تقدر تحقق الارباح مثل الكثيرين
بالتوفيق

شهيرة
05-25-2015, 00:36

BASAM IBRAHEM
05-25-2015, 05:14
يزول بعد النجاح

REDA FOREX
05-26-2015, 17:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
اخي عن جد هي تجاره سهله واذا توفلر في نفسك الشروط الازمه من معرفه لتحركات السوف راح تكون كسبان بتوفيق لجميع السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
اخي عن جد هي تجاره سهله واذا توفلر في نفسك الشروط الازمه من معرفه لتحركات السوف راح تكون كسبان بتوفيق لجميع

elbecha
05-26-2015, 18:02
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
المجال صعب على الكسلاء وسهل على المجتهدين الذين يعملون في كل وقت بكل جدية

Tro
05-26-2015, 18:25
...............................
سهله لو قمت بتنفيذ القواعد الاساسية للمتاجرة الصارمة الغير عاطفية والتي لا تتاثر باي تاثير عاطفي علي قرارك

mostfahlm
05-26-2015, 18:25
السلام عليكم,
أشكر الاخ على الطرح الجميل للموضوع الذي أوافقه فيه حيث لاشئ مستحيل في هذه الحياة فقط العلم والمعرفى هما سبل النجاح

MOHAMED forex00
05-26-2015, 18:29

aymantarek1
05-26-2015, 18:37
السلام عليكم,
واصل الين الياباني هبوطه بالسوق الأسيوية يوم الاثنين مقابل سلة من العملات الرئيسية ممددا خسائره لليوم الثاني على التوالي مقابل الدولار الأمريكي مسجلا أدني مستوى في شهرين ونصف بعدما أظهرت بيانات تحقيق

احمد سعيد على
05-26-2015, 19:11
يزول بعد النجاح

cha9liba
05-26-2015, 19:32
السلام عليكم
الاستراتجية يتم تكوينها بعد فترات طويلة جدا
من الممارسة على الحساب لتجريبى
بالتوفيق ان شاء الله

MOHAMED forex00
05-26-2015, 19:32
تقبل مروري♥

احمد سعيد على
05-26-2015, 19:58

magic777
05-26-2015, 21:41

اكيد اخي مافيش حاجه مضمونه والسوق الي احنا فيه اصلا سوق عالي المخاطره والربح فيه بيعتمد على مدى خبرتك العمليه وفهمك لتحركات الاسعار
وايضا طريقه عملك وحجم راس المال

noor eldyen
05-26-2015, 22:54
تقبل مروري♥

Kiing
05-28-2015, 19:30
ممكن لانه مع تجارة الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي تم منه متلا على ما اعتقد ان تجارة ممكن متلا انه مع الفوركس تحتاج الى الاطلاع لانه منه الدائم و اليومي ممكن متلا مع الاخبار فقط

ahmed bakry
05-29-2015, 04:19
مجال الفوركس مجال كبير ومهم جدا ومتحكم ف اكبر تجارة حول العالم الا وهى تجارة تداول العملات والاوراق المالية والبورصات والاسهم وكمان السلع من نفط وغيره وذهب وفضة فالفوركس مش سهل بس ف نفس الوقت كلما ازدادت معرفتك كلما كان التعامل مع الفوركس اسهل وابسط وتقبل مرورى دايما

mohammedali88874
05-30-2015, 05:31
زميلى المحترم انا اعتقد ان تجارة الفوركس صعبة جدا لان معظم المتداولين يخسرون فيها
ويجب علينا التعلم الجاد للفوركس بعزيمة لتحقيق النجاح وبعد النجاح الدائم ممكن ان يكون الفوركس سهلا لاننا نكون قد عرفنا اسراره

abdosoltan
05-30-2015, 05:56
اخى الفوركس سهل لوانت سهلته على نفسك وركذت فى هدفك ولاتشتت نفسك ورء الاحلام من الفوركس تعلم خطوه فى الفوركس واتقنها سوف تصل الى السهل الممتنع وبالتوفيق

Ossama.forex
05-30-2015, 11:15
التعليم خطوة بخطوة يجعل اي شيء سهل و الفوركس مثل اي علم يجب فيه الدراسه و التعليم بمشاهده الفيديوهات و إنزال الكورسات و إتباع الإسترتيجيات و الصبر و عدم التسرع فى أخذ القرار

حسنى صادق
05-30-2015, 11:46
لا اعتقد ذلك على الاطلاق انها سهلة و لكن ن الممكن ان تكون متاخحة للعمل بها فىالكثير من الاحيان ولابد من تعلم المزيد حولها

MOHAMED OSAMA
05-30-2015, 14:26

fadiarab
05-30-2015, 14:40
تجارة الفوركس تعتبر سهلة ولكن بشرط واحد هو ان تتعلم حيث بالتعليم للفوركس وتعليم كيف يمكن التداول فى الفوركس
سوق الفوركس لن يكون سهل لكل تاجر بس بيكون عايز التاجر الصبر والماهر فى الفوركس وبكدة سوف يكون الفوركس سهل

---------- Post added at 01:40 PM ---------- Previous post was at 01:38 PM ----------

زميلى المحترم انا اعتقد ان تجارة الفوركس صعبة جدا لان معظم المتداولين يخسرون فيها
سوق الفوركس لن يكون سهل لكل تاجر بس بيكون عايز التاجر الصبر

elmassy anouar
05-30-2015, 14:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته اخى العزيز الفوركس ليس بالعمل السهل تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي و يجب عليك متابعة السوق والمواصله فى السوق

midouknight
05-30-2015, 14:45
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أكيد لا بدا من توفر الخبرة في سوق الفوركس ل يصبح سهلا

محمود مرعى
05-30-2015, 15:19

لا طبعا يا اخى تجارة الفوركس لا تعتبر سهلة جدا على الاطلاق وانما هى سهلة على التاجر اللى تعب
واتعلم الفوركس بجد والا فهو مش هيقدر فعلا انه يحقق اى ربح او نجاح وربنا يوفقنا

kad22000
05-30-2015, 16:11
باسم الله الرحمان الرحيم
تعد تجارة فوركس سهلة لأنها تحليلية

hmadnah123
05-30-2015, 20:14

العراقي
06-04-2015, 18:13
السلام عليكم
الاستراتجية يتم تكوينها بعد فترات طويلة جدا
من الممارسة على الحساب لتجريبى

sameh-a
06-05-2015, 03:27
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل الفوركس بالنسبة لي سهل ممتنع سهل للشخص الذي لديه هدف
وطموح لايمل ابدا والصبور صعب غلى الانسان الخالي من الاهداف المتسرع الطماع

faycalkouidri
06-05-2015, 03:47
الحقيقة الفوركس هناك من يقول انه سهل بس الحقيقة الفوركس مهوش سهل اطلاقا الفوركس تجارة بتعتمد على البداهة والتركيز والصبر اي يجب ان تكون في كامل قواك العقلية والبدنية للتتمكن من الفوركس

sameh-a
06-05-2015, 10:59
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل تجارة الفوركس عمل سهل ممتنع يلزمه الصبر والارادة
اذا كانت موجودة في كل شخص لا يوجد صعوبات قد تتواجد صعوبات بسيطة لكن يمكن تجاوزها

موسى مرسى
06-05-2015, 11:09
وعليكم الســلام ورحمــة الله وبركاتــــه سوق الفوركس ادارة راس مال صارمة والتزام بقوانيت ادارة الحساب وعدم الطمع

ahmed bakry
06-08-2015, 17:08
لا طبعا الفوركس تجارة متعبة جدا ومش سيهلة ومحتاجة لاعصاب ومتابعة وتعلم ومعرفة وفكر وفهم وتقبل دايما مرورى

waelmma
06-08-2015, 18:25
تجارة الفورمس يعتبر عمل شاق فعﻻ ويحتاج الى
المزيد من الجهد وبارك الله فيك ان شاء الله

chirikhan
06-09-2015, 00:31
الفوركس كتجارة مبنية على توقع اتجاه الاسعار فبالتاكيد ليست بتجارة سهلة الربح
انما عمليا الفوركس في رايي اهل عمل في الوجود لانه عبر النت بلا اي ارهاق

a7med sniper
06-09-2015, 00:37
لا مش سهله فى رايى بس عموما اي شئ صعب ممكن ان يكون سهل من خلال التعلم

والخبرات مع الوقت والله يوفقكم والله المستعان

وبالتوفيق لكم جميعا

ahmed haggan
06-09-2015, 01:28
السلام عليكم
اخى الكريم لا يوجد شى فى الحياه سهل بدون العمل والمصابره والاجتهاد فكل شى فى الحياه يكون سهل اذا كنا على درايه كامله به والتجاره الفوركس مثله مثل أي شى اخر يمكن أن يكون سهل أو صعب طبقا لمدي تطبيقنا للقواعد والتعلم الجيد فى هذا المجال

MONTASR SHABAN
06-09-2015, 01:33

ahfirnet
06-09-2015, 12:22
يزول بعد النجاح

ynwa1892
06-09-2015, 12:40
السلام اخي من جد وجد هكذا في الفوركس لو تتعب في تعلم الاساتراتجيات والتحليلات الفنية والاساسية وتعرف كيف تدير راس مالك ستكون من الرابحين
وفقك الله

gootdf
06-09-2015, 21:40
ويجب علينا التعلم الجاد للفوركس بعزيمة لتحقيق النجاح وبعد النجاح الدائم ممكن ان يكون الفوركس سهلا لاننا نكون قد عرفنا اسراره

massibizto
06-09-2015, 21:42

tabaki
06-12-2015, 01:23
الفوركس كما ينعته البعض يعتبر السهل الممتنع يعني سهل ولكن لمن يملكون الخبرة
بالتالي كانك ترى سوق فيه شطارة من الدرحة العالية فلا ينجح فيه الا جحا وامثاله

0sama
06-12-2015, 12:00
تجارة الفوركس سهلة في فتح الصفقات و سهلة في الخسارة لكنها صعبة في الحصول علي الارباح و اعتقد انها معقدة و الاحساس بانها سهلة يكون دائما احساس كاذب و هذا هو رايي الشخصي

ahmed bakry
06-12-2015, 20:29
لا طبعا مفيش تجارة ف الدنيا ابدا سهلة وبالاخص الفوركس دى تجارة محتاجة فكر وعلم ومعرفة وقراءة وكمان بتحتاج اكتر لمجهود كبير وتوقعات عالية ودراية كاملة بالسوق وتقبل مرورى والسلام عليكم

alaaelsayed
06-12-2015, 21:46
ن تجارة الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي

ehabbob
06-12-2015, 22:36
اخى العضو انا اختلف معك الكل فكره سهل ولكم هو سهل على الحساب التجربيى وبتحس انك ملك واول ما تدخل بحساب حقيقى وتخسر لا قدر الله غصب الله يزمل على وشك ههههههههه
والله ولي التوفيق

MOHAMED forex00
06-14-2015, 17:08

ابو سالم
06-14-2015, 17:11
اهم مميزات شركة gxmarkets (http://www.gxmarkets.com) :
- ان تنقلي ما بين شركات وساطة الفوركس لازيد من 15 سنة يجعلك خبيرا في هاته الشركات و قادرا علي اكتشاف ابسط الفروق التي لا يمكن لمبتدا ان يلاحضها و حتي ان لاحضها سيقول ان متل هادع الجزئيات لا اهمية لها .
1. اول واهم ميزات الشركة و هي الاشياء الاساسية في اي شركة تداول الترخيص فالشركة مرخصة من طرف الهيئات الرقابية النضامية , ودلك لضمان الامان للعميل في كل تعاملاته مع الشركة .
2. توفر الشركة حسابيين لتداول , الاول تجريبي للاستئناس بالشركة او للمبتدايين الدين يريدون التعلم , والتاني حقيقي لتداول المحترف .
3. الميزة التالتة الاهم بالنسبة لي و هي الدعم الفني , فمستحيل في سوق يعمل 24 ساعة في اليوم ان لا يوجد دعم فني في هده 24 ساعة , شركة gxmarkets (http://www.gxmarkets.com) لم تخيب املي كل ما اتواصل مع الدعم او مدير حسابي اتلقي الرد خلال 20 دقيقة كابعد تقدير سواء تلفونيا او علي الايميل .
4. تنفيد الصفقات بشكل سريع , بدون انتضار او تقل علي مستوي السيرفر او انتضار موافقة مدير الحساب و هده من النقاط التي تحدد ارباحك او خسارتك .
5. التعامل مع الاخطاء , فالشركة حين حصول اي خطا و هو الامر الوارد في هدا السوق الضخم تسارع الي اصلاح الخطا في اسرع وقت و تعوض العميل , وبامكانكم سؤال اي احد سبق و تعامل مع الشركة .
6. السحب و الايداع و هو من بين اهم الاشياء ان لم نقل العملية المحورية , فيجب ان تتوفر في الشركة شرطيين اولهما السحب بطرق مختلفة علي بنوك مختلفة , تم السحب بسرعة و هو ما وجدته في هده الشركة واكتر من دلك يتم اعلامك بالايميل علي كل خطوة تخطوها اموالك الي ان تصل الي البنك الخاص بك .
7. الرافعة المالية الكبيرة التي تقدمها هده الشركة هي من اكبر الرافعات الموجودة في السوق و تصل الي 900% مرة من المبلغ الاصلي , امر لا تجده في كل مكان .
8. ادني مبلغ للايداع يصل الي 5 دولار , اضافة الي نضام البونيس في الشركة .
9. لا يوجد اعادة تسعير , ترقيات و علاوات منتضمة , اقل سبريد ممكن يصل الي 1 نقطة , لا رسوم علي الودائع .

moezamri
06-14-2015, 17:35
بـــــســـــم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لك يا أخي الكريم على هذا الموضوع القيم والشرح الدقيق و الممتاز وجزاك الله كل خير وبارك الله فيك
بالــــتـــوفــــيــــق للجميع إنشاء الله السلام.

sameh-a
06-15-2015, 00:31
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم هي سخلة وغير سهلة تحتاج تعب وجهد وصبر
وتدريب من خلال المنتدى التعليمي والتداول على الحساب التجريبي

dhiebj316
06-15-2015, 00:44
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
لا اعتقد على الاطلاق انها من الممكن ان تكون سهلة

ahmed bakry
06-22-2015, 10:49
لا طبعا عمر تجارة الفوركس وتداول الاموال والعملات ماكان سهل دة مجهود وتعب وخبرة ومعرفة ومجال كبير جدا والسلام عليكم

mazn
06-22-2015, 11:29
الخبرة والابتعاد عن الطمع والادارة الجيدة
لراس المال

أتمنى تجارة مربحة للجميع

كاره المراقبين
06-22-2015, 11:32
لا يا اخي لا اظن انها فيها اي سوله كل حاجه نسبيه موضوع السهوله ده علي حسب مقدرتك علي التعلم وتطبيق اللي اتعلمته وهل اللي اتعلمته ده مجدي بالنسبه ليك ولا لا في التجاره

osama147
06-22-2015, 11:40
اخي الفوركس يكون سهل جداا للمتعلم وللذين يتعلمون من خساراتهم ويجب ان تكون محترف حتى يكون لك سهل جداا
تقبل مروري وشكرا رمضان كريم

atbill
06-22-2015, 12:03
السلام عليكم، السهولة في الفوركس تتحقق لما تكون متمكن منه
و قادر علي تحليل أي خبر و تفوز بربح معتبر من كل صفقة تدخلها و بالتوفيق.

كاره المراقبين
06-22-2015, 12:05
لا يا اخي عمره ما كان سهل الوضع صعب بردوا محتاج مجهود كبير وترتيب وتنظيم وقت وتنظيم لاداره راس المال

alaa ali
06-22-2015, 12:06
السلام عليكم
الفوركس ليس سهلا .. لكنه فى نفس الوقت ليس مستحيل وممكن التداول بالعملات الاجنبية وتحقيق الارباح
بالتوفيق

كاره المراقبين
06-22-2015, 12:08
هو مش سهل ومش صعب هو محتاج وقت ومجهود ودراسه وتدريبي كبير واستراتيجيه كبيره واداره راس مال كبيره صارمه

magic777
06-22-2015, 14:28
لا يا اخي عمره ما كان سهل الوضع صعب بردوا محتاج مجهود كبير وترتيب وتنظيم وقت وتنظيم لاداره راس المال

بالفعل اخي بس هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

magic777
06-22-2015, 14:34

بالفعل اخي بس هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

babyzee
06-22-2015, 14:37
في الواقع اعتقد ان تجارة الفوركس ليست بتلك السهولة والبساطة على ما اعتقد لان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم على الاخبار و المستجدات العالمية طبعا كل هدا مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريما يزول بعد النجاح والله موفق

babyzee
06-22-2015, 14:44
في الواقع اعتقد ان تجارة الفوركس ليست بتلك السهولة والبساطة على ما اعتقد لان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم على الاخبار و المستجدات العالمية طبعا كل هدا مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريما يزول بعد النجاح والله موفق

0sama
06-22-2015, 14:51
الحقيقة ان تعلم الفوركس سهل جدا ولكن التجارة و النجاح صعب جدا و هذا ما يجعل اكثر من 95% من التجار
يفشلون في هذا السوق و ذلك بسبب ان هذا السوق صعب جدا

محمد السيد
06-22-2015, 16:46
انت بتقول سهلة عشان خلاص انت اتعلمت لكن غيرك مش ممكن يقول كده بل يراه صعبا
وانت شوف نفسك وانت بتشتغل تفتكر ان كل الناس تقدر تعمل اللي انت بتعمله بلاش كل الناس نصهم .. ربعهم .. 10% منهم طبعا لا

alaa ali
06-22-2015, 16:47
السلام عليكم
مع التعليم المستمر تصبح التجارة سهلة والصفقات مريحة فى عملية التداول بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

engaym
06-22-2015, 16:50
السلام عليكم اخى لا يوجد شئ صعب ولكن كل حاجة مع التعلم ومع الاجتهاد فى معرفتها يكون
سهل وبالتالى يجب ان تبداء بالتعلم جيدا والتدريب الجيد وبالتوفيق للجميع

toujani95
06-22-2015, 17:00
مرحبا بك معنى في المنتدى و في سوق الفوركس
اخي الكريك الفوركس ليس صعا و ليس سهلا ايضا
فانت تحتاج الاطلا اليومي عليه

Mona forex
06-22-2015, 17:05
يزول بعد النجاح

Emam_gad
06-22-2015, 17:06
6) إساءة الاستفادة من الحسابات التجريبية : معظم الحسابات التجريبية أقرب إلى برنامج ألعاب و لا تكون حساسة مع تغير السعر لحظيا مثل الحسابات الفعلية وتعطيك الانطباع بإمكانية تحقيق الربح خاصة أثناء الحركات المحدودة للسوق و بمجرد أن تنتقل إلى الحساب الفعلي سوف تكتشف ذلك ، الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا .

Mona forex
06-22-2015, 17:06
اخي الفوركس يكون سهل جداا للمتعلم وللذين يتعلمون من خساراتهم ويجب ان تكون محترف حتى يكون لك سهل جداا
تقبل مروري وشكرا رمضان كريم

ASMAA TAHA
06-22-2015, 17:08
تجارة الفوركس هى تجارة سهلة جدا ولكن لمن يمتلك طول بال للتعلم ومن يصبر جيدا حتى يتعلم الفوركس باتقان ومن يعمل ويتعلم باستمرار بدون مل او تعب
وبالتالى من يفعل ذلك يكون الفوركس سهل جدا بالنسبة له

magic777
06-22-2015, 17:14
الحقيقة ان تعلم الفوركس سهل جدا ولكن التجارة و النجاح صعب جدا و هذا ما يجعل اكثر من 95% من التجار
يفشلون في هذا السوق و ذلك بسبب ان هذا السوق صعب جدا

اكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن
خلاله المتاجر بيجد الطريقه الي تناسبه في العمل

ziyaddn
06-22-2015, 19:20
سؤال جيد اخي لابد من التركيز عل مبلغ راس المال ولازم يكون مبلغ يستحق التداول به مثل 2000 دولار عشان تقدر تحقق
ربح محترم ونقدر نقول انك فعلا بتشتغل فى الفوركس وبتحقق منه دخل جيد بالتوفيق

mechanical
06-22-2015, 20:51
السلام عليكم.......انا اتفق معك اخي الفاضل في ان التجارة تبع الفوركس سهلة جدا مع بذل المجهود الرائع
بالتوفيق ان شاء الله ف المنتدي و التداول

jaouad ouaiss
06-22-2015, 20:55
السلام عليكم اخي الكريم بالنسبة للفوركس فهو السهل الممتنع اي ان رغم سهولة التعامل معه الى انه ايظا ممتنع يصعب الفوز فيه لاكن مع المتابرة والجهد والتقيد بالقوانين مع المدة سوف يصبح سهلا عندك .بالتوفيق

locos
06-22-2015, 20:57
السلام عليكم انا عن نفسي بعد مدة من الزمن في مجال
سوق الفوركس استطيع ان اقول ان الفوركس سهل
وصعب في نفس الوقت
سهل للمتعلم والمنظبط وصعب للمتسرع وقليل التعلم
والطماع

helmi nsir
06-22-2015, 21:03
السلام عليكم ورحمة الله
لا اخ الكريم السوق صعب للكن اى شئ صعب فى الدنيا بيكون من خلال التعلم الجاد والخبره و الصبر سهل بإذن الله
ربنا يوفقنا يا رب

sameh-a
06-22-2015, 21:48
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم الفوريكس من الاعمال الممتعة يوجد فيها علم ومال هي سهلة
للشخص الصبور الطموح وصعبة جدا للانسان المتسرع الغير صبور

mohamed 4exer
06-28-2015, 20:45
الجديدة بالعملة المحلية في شهر مايو
وري اتخاذ إجاستمر يوم الخميس انخفاض مؤشرات الاسهم العالمية لليوم الثاني على التوالي. و كانت الاخبار الاقتصادية و السياسة هي السبب الذي أدى الى هذا الانخفاض. و كنا قد

Mona forex
06-29-2015, 09:46
تقبل مروري♥

MOHAMED OSAMA
06-29-2015, 10:38
تقبل مروري♥

midouknight
06-29-2015, 10:52
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
لا تعتبر تجارة الفوركس سهلا أخي بل بالعكس هي صعبة وتتطلب الكثير من الخبرة والمجهود

OSAMA AMER
06-29-2015, 10:58
بســـم اللـــه الرحمـــن الرحيـــم مرحبا بك اخى الكريم وكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى المنتدى انا اعتقد ان التجارة فى الفوركس ليست بالسهولة التى يظنها البعض فهى تحتاج الى مجهود والى بحث شاق والى التعلم دائما من كل جديد

kokou
07-06-2015, 03:30
بعد التحيه اخواانى الكرام
تقبل مروري☼☼♣

ahmed bakry
07-06-2015, 19:53
لا الفوركس عمله ماكان سهلة دة مجال متعب جدا ومحتاج لمجهود وبذل مجهود كبير جدا ف التفكير وتشغيل الدماغ ومحتاج لخبرة كبيرة جدا وتعب ومحاولات

hhpr1212
07-07-2015, 04:05
لا اخ الكيرم واللى يقولك سهله يبقى مشعارف حاجة في المتاجرة باسواق العملات

السوق صعب بس اى شئ صعب فى الدنيا بيكون من خلال التعلم الجاد والخبره بيكون بسيط باذن الله

والله يوفقك

nes_trader
07-12-2015, 20:51
ان تجارة الفوركس ليست سهلة الى حد كبير و لكنها لا تعتبر ايضا
صعبة الى ذلك الحد الذي يجعل الكثير يراها بهذا الشكل في رايي

pepobm
07-12-2015, 21:21
شكرا ايها العضو الكريم على ما طرحته من سوال واجبته تفيد بها وتزيد بها معرفة اعضاء المنتدى
التوفيق من عند الله

andro samir
07-18-2015, 01:07
الفوركس سهل بالنسبة للتاجر الخبرة في القوركس ولكن بالتاكيد
الفوركس يكون صعب بالنسبة للشخص الذي لا يعلم شي عن الفوركس

ahmed bakry
07-18-2015, 15:54
لا طبعا صعبة جدا ومانصحش اى حد انه يتاجر فيها او يتداول فيها لانها محتاجة لخبرة وتعب كبير جدا ومع اطيب تمانيتى بالتوفيق

haythem505
07-18-2015, 17:07
شكرا ايها العضو الكريم على ما طرحته من سوال واجبته تفيد بها وتزيد بها معرفة اعضاء المنتدى
التوفيق من عند الله

dhmo
07-19-2015, 00:01
الفوركس سهل بالنسبة للتاجر الخبرة في القوركس ولكن بالتاكيد
الفوركس يكون صعب بالنسبة للشخص الذي لا يعلم شي عن الفوركس

علشان يكون سهل اتعلم وادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

sofien34
07-24-2015, 20:55
الحقيقة يمكن القول ان تجارة الفوركس
تصبح تجارة سهلة عندما يكون المتاجر
قادرا على التعامل مع المنصة و قادرا
على القيام بالتحاليل الازمة في السوق

big.pharaoh
07-25-2015, 14:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. لا تجاره الفوركس مش سهلهلا ولازم انك تتعلم عشان تقدر تكسب منها كويس ومتوقعش في الخساير المتكرره اللى بيوقع فيها المبتدئين

heba_a
07-26-2015, 05:02
السلام عليكم اخي الكريم ورحمة الله وبركاته , اعتقد انه سهل بالفعل ولكن يحتاج الكثير من التدريب والتعلم لكي تراه سهل ولكن ان رايته من الخارج ستظنه صعبا مؤشرات ومقاومات وصفقات وفقك الله اخي

RedaOlive
07-26-2015, 23:13
السلام عليكم
مع التعليم المستمر تصبح التجارة سهلة والصفقات مريحة فى عملية التداول بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

karim02
07-26-2015, 23:50

mohamed ghardallou
07-26-2015, 23:51
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه لا تعتبر تجارة الفوركس سهلا أبداً

khawla1993
07-26-2015, 23:54
محاكي المتاجرة مع إيزي فوركس - جرّب قبل أن تبدأ بحساب حقيقي
إن ما يميز المتاجرة باستخدام (محاكي المتاجرة) مع إيزي فوركس، هو امكانية المتاجرة بدون التزام أو قيود، وبدون تكاليف أو مخاطرة.

تحسس متعة المتاجرة الفعلية من خلال منصة افتراضية محاكية للواقع، وتعرّف إلى المزايا والخدمات التي تقدمها منصة تداول إيزي فوركس لعملائها، وجرّب بنفسك سهولة البدء بالمتاجرة معنا.

سوف تتمكن أثناء استخدامك لمنصتنا الافتراضية المحاكية للواقع من التعرف على خدماتنا الفريدة والحصرية والتي لن نجدها في أي منصة أخرى، سوف تتعرف إلى خاصية المشاهد الداخلي، والذي يعتبر أداة فاعلة تساعدك على معرفة أكثر العملات رواجا أثناء المتاجرة ومقدار الميل والتفضيل لإحداها عن الأخرى، كما وستتعرف إلى خاصية التحكم بالمتاجرة والذي سوف يتيح لك إدارة المخاطر وتحديد مستويات الربح والخسارة بطريقة مرئية، سريعة سهلة وبسيطة.

وإذا كنت تتاجر بالفعل باستخدام برامجنا، سوف يعتبر المحاكي وسيلة عظيمة لصقل مهاراتك في المتاجرة أو في اختبار بعض إستراتيجيات المتاجرة. كما يمكنك من خلال استخدام المحاكي مساعدة أصدقاءك للبدء بسهولة مع إيزي فوركس.

للوصول إلى منصة محاكي التداول، ما عليك إلا أن تنقر فوق الرابط أدناه.

يحصل المتاجرون المسجلون مسبقا لدى إيزي فوركس على وقت ورصيد إضافي يمكنهم من الاستمتاع والتدريب على المتاجرة لمدة أطول. فإذا لم تكن قد انضممت بعد، انقر هنا للتسجيل.

انقر هنا للبدء بالمتاجرة من خلال منصة (محاكي التداول)

الرجاء ملاحظة ما يلي:
إن محاكي التداول هو عبارة عن منصة افتراضية مخصصة للعرض والتعليم فقط. ولا تعتبر الأرباح أو الخسائر التي تنتج عنها أرباحا أو خسائر حقيقية، وهذا يعني أن المتاجرة من خلال تلك المنصة هي متاجرة افتراضية محاكية للواقع فقط، وبالتالي فهي لا تنطوي على مسؤليات أو مخاطر مالية. كما ولا ينبغي الاستناد إلى نتائج المتاجرة الافتراضية فيما يتعلق بالمخاطر المالية على اعتبار أنها ستكون مماثلة للنتائج التي ستحصل عليها أثناء متاجرتك الحقيقية.

تحذير المخاطرة: إن المتاجرة في الفوركس، السلع، عقود الخيارات، والعقود مقابل الفروقات (متاجرة otc) هي متاجرة في منتجات تخضع لمبدأ الرافعة المالية وتحمل في طياتها مخاطر خسارة حقيقية قد تصل إلى كامل رأس المال المستثمر، وهذا قد لا يتناسب مع الجميع. تأكد من فهمك لكافة جوانب المخاطرة المحيطة بهذا النشاط قبل دخولك فيه، ولا تستمثر أموالا لا يمكنك تحمل خسارتها. الرجاء الاطلاع على تصريح المخاطرة الكامل المبين لدينا.

عاشق الفوركس
07-27-2015, 00:23
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على الموضوع وعلى الشرح الذي قدمته للاعضاء في المكنتدى ويجب العمل على التعلم اكثر لكي نحقق اكثر ،ان شاء الله, أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ...

drkim
07-27-2015, 00:29
تحياتى لك اخى الكريم

ودائما نرى الكثير من المتداولين المبتدئين يعتقدون ان هذا السوق سهل وسوف يربحون منه الملايين

وهذا خطأ فادح فهذا السوق من اصعب الاسواق وليس سهلا حتى على كبار المتداولين لانه يتطلب الكثير من العلم والجهد

لا يوجد فى الحياه ربح سهل يجب ان تجتهد لتستحق الربح

احمد محسن
07-27-2015, 01:02
شكرا على الطرح المميز لهذا الموضوع الجيد استفدنا كثيرا منة
بارك الله فيك و جــــــــــــــــــزاك كل خيــــــــــــــر
تقبل تحياتى اخي الكريم

smartvision
07-27-2015, 17:40
السلام عليكم اخي الكريم بالنسبة للفوركس فهو السهل الممتنع اي ان رغم سهولة التعامل معه الى انه ايظا ممتنع يصعب الفوز فيه لاكن مع المتابرة والجهد والتقيد بالقوانين مع المدة سوف يصبح سهلا عندك .بالتوفيق

mohamed ghardallou
07-27-2015, 17:41
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه لا تعتبر تجارة الفوركس أبداً سهلة

Arifi
07-27-2015, 17:41
انا اتفق معك ان تجارة الفوركس سهلة ولكن تحتاج الى تعلم مستمر وصبر واكتساب
الخبرة والابتعاد عن الطع والادارة الجيدة لراس المال ومن ثم فهو لايحتاج الى بضاعة

sameh-a
07-27-2015, 18:52
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم انا اعتبرها من النوع السهل الممتنع انت تشعر بها انها سهلة ولكن يجب ان تكون
حذر جدا في التداول وان تفهم الستراتيجيات وتتابع الاخبار وتحدد بدقة زمن الدخول في الصفقات

asxqwzdc
07-28-2015, 12:24
السلام عليكم ورحما المجال ليس بالعمل السهلركس تحتاج الى الاطلاكم ورحمة الله وبركاتجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليوميعلى الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريثما زول بعد اع الدائم و اليوميعلى الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريثما

---------- Post added at 09:24 AM ---------- Previous post was at 08:55 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبطلاكم ورحمة الله وبركاتجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليوميعلى الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريثما زول بعد اع الدائم و اايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

akram mohamed obaid
07-28-2015, 13:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي لايوجد شيئ سهل وشيئ صعب ولكن الاراده والصبر والعزيمه يمكن ان نتغلب على المستحيل وليس على الصعب تقبل مروري

engaym
07-28-2015, 14:32
السلام عليكم اخى تجارة الفوركس تسمي بتجارة السهل الممتنع يعنى ذلك فى التجارة انها صعبه ولكن بمجرد انك تعلمت
وعرفة طرق المتاجرة والتداول فى الفوركس يكون الفوركس سهل وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

حسنى صادق
07-28-2015, 16:33
لا اعتقد ان العمل فى سوق الفوركس هو امرا سهلا و لكن من المهم ايضا ان نعتبر انة من الاهم على الاطلقا ان نتناول العمل فى السقو من خلال فهم الاليات فى التداول

بيداء علي
07-28-2015, 16:40
لااخي التجاره في الفوركس صعبه وبهدها انتباه لان اي غلطه ممكن تخسرك كثير وبدها دراسه وتلعلم مستمر بتوفيق يااخي

Abdelhedi
07-28-2015, 22:02
مرحبا شباب السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا هني لافيدكم في مختلف تعليقاتي علي مواضيعكم باسم الله الرحمان الرحيم:
فعلا انه موضوع ممتاز منك اخ free man و كما قلنا سابقا عن الفوركس يجب التعلم دوما و ان لا نبغل عن انفسنا

atmoul
07-28-2015, 22:18
سوق الفوركس ليس بذلك المجال السهل كما قمت أخي ف هناك العديد من المتداولين رغم أن خبرتهم في المجال تتعدى أل 5 سنين إلى أنهم لازالوا يتعرضون لخسائر فادحة في السوق أول شيء هو أن تتعلم

hamed mohamed
07-28-2015, 22:25
أخى الكريم أحب أولا" أن اشكرك على مشاركتك هذه , وطبعا" كل شئ فى أوله ليس سهل لابد
من التعب والمشاقة لكى تحصل على كل ما تتمناه وأن مجال الفوركس سهل بالفعل ولكن اذا اتقنت
دراسته والعمل عليه وفهم كل ما هو صغير وكبير :ok:

sharshabil
07-29-2015, 03:23
لا يااخي ليست سهلة لانها تتطلب
وقت امتابعة و تتطلب مرونة حتى نعلاف تغير سلوك السوقو الاسعار لانه متغير .

Manite
07-29-2015, 03:35

forexangi1
07-29-2015, 20:02
لا الفوركس عمله ماكان سهلة دة مجال متعب جدا ومحتاج لمجهود وبذل مجهود كبير جدا ف التفكير وتشغيل الدماغ ومحتاج لخبرة كبيرة جدا وتعب ومحاولات

akram mohamed obaid
07-29-2015, 21:20
اخي الكريم سوق الفوركس ليس بالعمل السهل وليس وبالصعب او المستحيل ولكن بلجد والمثابره تكون الامور سهله وتعقد العزم على الاجتهاد فسوف تجني ثمارها والتوفيق للجميع

AH3
07-30-2015, 12:53
اخي الكريم، المرجنة يعني ان حسابك وصل الى الحد لاخير ويكون من خلاله وقبله ما يسمي نداء الهامش وعليه تقوم الشكركة بعد دالك بغلق الى للصفقات

yansane
07-30-2015, 12:54
تجارة الفوركس تعتبر سهلة ولكن بشرط واحد هو ان تتعلم حيث بالتعليم للفوركس وتعليم كيف يمكن التداول فى الفوركس يمكن ان يكون سهل ولا تتسرع فى البداء بدون انتتعلم جيدا ما هو الفوركس انا لسه جديد معاكم لكن الموضوع ده عاجبني وحاسس انه مسلي اكتر منه فيه مكسب وادعولي بالتوفيق

aya1
07-31-2015, 10:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة هذا المجال ليس بالعمل السهل الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي على الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه مرهق و متعب بعض الشيئ و لكن هذا التعب ريثما يزول بعد النجاح في تحقيق الارباح و يجب عليك متابعة السوق والمواصله فى السوق فهذا المجال ليس سهلا

---------- Post added at 07:05 AM ---------- Previous post was at 07:04 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم وعلى المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء بالعمل السهل الفوركس ليست سهلة برأيي الشخصي و على ما اعتقد ان تجارة الفوركس تحتاج الى الاطلاع الدائم و اليومي على الاخبار و المستجدات العالمية لحظة بلحظة و هذا العمل برأيي انه الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

classic_trader
08-02-2015, 12:13
في الواقع لا يوجد شيئ سهل بدون تعلم لان الخبرة و الممارسة
من الشروط الاساسية لتحقيق الطموح في سوق الفوركس

alaa ali
08-02-2015, 12:15
السلام عليكم
الارباح من الفوركس ليست سهلة ..... لكنها ليست مستخيلة ايضا والعمل بالتداول بالعملات الاجنبية يحقق الارباح
بالتوفيق

Rafik belhassenn
08-02-2015, 12:39
تجارة الفوركس تعتبر صعبة للمبتدئين فقط
فبعد القليل من العمل الجاد تكون سهلة

---------- Post added at 10:39 AM ---------- Previous post was at 10:16 AM ----------

الربح من الفوركس ليس سهلا إنما عليك متابعة السوق وأخبار الفوركس

yansane
08-02-2015, 12:59
يمكنك اخى الفاضل البحث في الانترنت بقليل من الجهد عن المواضيع التي ممكن ان تبدأ بها وما الشرح المناسب لك المجال صعب على الكسلاء وسهل على المجتهدين الذين يعملون في كل وقت على اجتهاد ف يمجال الفوركسو الجراسة من اجل النجاح في المستقبل

walidfrija
08-02-2015, 13:07
لكي نقوم نحن بتنفيذ أوامر السحب التي تطلبها، عليك أولا أن تزودنا بالوثائق الثبوتية والتي يمكن لنا من خلال التحقق من هويتك، وذلك بموجب القوانين والتشريعات العامة المنظمة لنشاطنا، وبموجب قوانين شركات بطاقات الائتمان، وأيضا بموجب القوانين واللوائح الداخلية لدينا.

abdelsamed
08-02-2015, 13:08
سلام عليكم اخي كريم اشكرك على مبادرة هده موضوع قيم اريد ان كنت ابحث من قل عن مثل هده المواضيع في مجال فوركس كدلك نريد اكثر افادة جزاك الله خير اخي كريم ومزيد من العطاء بارك الله فيك

aboubakr el ayach
08-02-2015, 14:07
هل تجارة الفوركس تعد تجارة سهلة للغاية؟ هذا السؤال صعب من ناحية من ناحية كون الفوركس كغيره من التجارات الاخرى تختلف مردوديتها من تاجر لآخر وثانيا كونها تجارة تقوم أساسا على مبدإ غيبي حظي إذ مهما اجتهدت فإنك قد تخفق ما إذا انعكس السوق فجأة، ولهذا فهي تجارة سهلة صعبة في نفس الوقت يختلط فيها الجانب العملي التوقعي بالجانب الحظي غير التوقعي.

ashraf elsharkawy
08-02-2015, 14:20
طبعا الاجابة لا لان هذه التجارة تحمل الكثير من المخلطر وعليك التعلم جيد قبل فتح حساب حقيقى
وعليك احترام رأس المال حتى لا تخسر أموالك

بشير حمدان
08-02-2015, 14:27
السلام عليكم
ان الفوركس ليس عمل سهل كما يظن البعض ولا ياتى المكسب الى بعد فهم كامل للسوق وكذلك السيطره على النفس اثناء التجاره ..
ليس سوق الفوركس للباحثين عن الراحه .........

akram mohamed obaid
08-02-2015, 14:48
فعلا اخي العزيز تجاره الفوركس تكون سهله بالجد والتعب وقوه الاراده والمثابره والاندفاع لكسب المال والموفقيه للجميع
تقبل مروري

saidsami
08-07-2015, 13:23
الفوركس يعتبر سهل ولكن بشرط واحد هو ان تتعلم حيث بالتعليم للفوركس وتعليم كيف يمكن التداول فى الفوركس يمكن ان يكون سهل ولا تتسرع فى البداء بدون انتتعلم جيدا و شكراا

محمد عز الدين عيد خضري
08-07-2015, 17:09
الفوركس من افضل التجارات بالتاكيد ولكنه لا بد من علم
وعمل شاق لبضع سنوات الاول كي تاخذ من الفوركس لان الفوركس سوق مليئ بالمخاطر

Wassa04
08-09-2015, 23:11
فعلا اخي الكريم السهل ياتي فقط للذين
اكتسبو الخبرة في هذا السوق تقبل مروري