PDA

View Full Version : قاعدة متينة من التعلم سر النجاح

Pages : [1] 2

mimrose164
02-15-2015, 18:09
أعتقد أن الخطوة الأولى للنجاح هو تنظيم و إقامة هيكل التعلم، والتي في رأيي هي واحدة من العوامل الرئيسية عند بدء التفوق.يجب التعلم كثيرا من خلال التجارب
نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكرا

doola2020
02-16-2015, 21:40
بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

ramdani
02-16-2015, 22:41
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم التعلم سر النجاح في كل المجالات مو الفوركس بس

sherouk88
02-17-2015, 20:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أحسنت أخى الكريم
بالفعل يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه
ثم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب الحقيقي
لكى تتعلم ازاى تكسب ارباحا

basim
02-17-2015, 21:50
شكرا اخي على هذا الموضوع الرائع والمساهمه الفاعله في شرح وبيان القاعدة المتينه من التعلم وسر النجاح واعتقد اهم شىء هو الصبر
وهي معلومات مفيده وقيمه نتمنى منك المزيد من المساهمات المتميزه في هذا المنتدى الرائع
مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح

sherouk88
02-18-2015, 13:08
اهلا بك اخى الكريم بالمنتدى
وشكرا جزيلا على المعلومات القيمه
وبالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

ifs
02-18-2015, 23:28
بسم الله الرحمان الرحيم
اجل فعلا التخطيط الجيد للتعلم يكون ببناء قاعدة صحيحة و هذا بالتعلم الجيد تقبل مروري والسلام عليكم

حسنى صادق
02-18-2015, 23:37
اعتقد ان التعامل مع الفوركس يكون من الافضل اذا قمنا بالعمل علية من خلال الاتعلم المنطقى من جل الوصول الى الاهداف المرجوة من التداول نفسة

mrsahmed
02-18-2015, 23:38
وبالتوفيق لك وللجميع

Dimah N P
02-18-2015, 23:39
معلومات رائعة وقيمة جزاكم الله خيرا وبالتوفيق

lyzoul
02-18-2015, 23:42
بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة
، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

mustafa allabban
02-18-2015, 23:42
السلام عليكم
----------------------------------------------------
……….....................أتمنى .......................
.........................التوفيق ..........
…........للجميع...................
----------------

lyzoul
02-18-2015, 23:43
بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة
أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

ahmedibrahim258259
02-21-2015, 09:57
بسم الله الرحمن الرحيم اهم حاجة علشان توصل للنجاح هو الصبر ثم الصبر وانك موش من اول وقعة تسيب المجال لان في ناس كتير بتزهق
تقبل مروري

snnaky
03-22-2015, 22:35
اساسيات النجاح فى الفوركس هى التعلم الجيد والادارة السليمة مع الفكر المنظم
فلا تجد تاجر ناجح بدون هذا المثلث
فلايمكن ان تنجح بدون ادارة سليمة لحجم رأس مالك ولا يمكن ان تنجح بدون ان تكون تعلمت اساسيات الفوركس ولا يمكن ان تجمع بين النجاح الفنى والأدارة السليمة دون نجاح بالفكر المنظم والمرتب

مامون سباعنة
03-23-2015, 01:56
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحيـــه طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على تقديمك معلووومه مهمة للنجااح في الفووركس
اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

طريق النجاح
03-23-2015, 02:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
نعم بالتأكيد انا اعلم جيدا ان التعلم هو سر نجاح الفوركس ولكن اعتقد ان الكثير من المبتدئين لا يقتنعون بهذا الامر :(

Ahmed abdelal
03-23-2015, 04:20
بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبه للاستفسارات الكتير اللى بتيجى انا حبيت ارد عليها كلها هنا لان بتجيلى استفسارات يوميا
اولا موضوع الرساله اللى بتظهر لما بتكت موضوع او رد بيقولك ان فى انتظار موافقه الاداره
ده لاننا بنراجع المواضيع والردود الاول لان للاسف فى اعضاء كتير مبتقراش قوانين المنتدى فالموضوع او الرد بيكون مخالف فغصب عننا كمشرفين مبنوافقش عليها فارجو من الاخوه الاعضاء مراجعه قوانين المنتدى يعنى مثلا ممنوع نقل المواضيع واجد ان معظم المواضيع منقوله من منتديات اخرى لازم تغير فى الموضوع تضع لمستك انت مش كوبى وبيست وايضا ممنوع ان يكون الموضوع قصير لازم يكون الموضوع حلو يعنى مقبول مش نص سطر ويكون موضوع ممنوع الردود او المواضيع الاجنبى ممنوع عمل موضوع يكون موجود قبل كده فى المنتدى وبالنسبه لمواضيع الاستفسار ومساعده الاعضاء دى ليها قسم خاص تقدر تحط استفسارك او مشكلتك او سؤالك فيها وهيتم الرد عليك وده هو قسم الااسئله Forum and Portal Support مثلا انت لقيت كتاب جميل وحبيت تفيد بيه اصحابك فى قسم للكتب مش كل موضوع تضعه فى القسم العام هيتم رفضه ده قسم الكتب هتلاقوا فيه كتب كتيره وقيمه Forex Education مثلا انت عاوز تعلم اخوانك حاجه انت عارفها مش تحطها فى القسم العام فى قسم التعليمى Trading Universities فى قسم للمؤشرات فى قسم للبرامج وكلها مليانه معلومات علشان كده معظم المواضيع بتترفض نرجوا الاهتمام بالقوانين انا بلاقى مواضيع كتير جميله جدا جدا وانا عن نفسى بستفاد منها لكن فى القسم الخطا فطبعا بتترفض الا المواضيع الهامه جدا بضطر انقلها لتعم الفائده
ثانيا البونص
فى اعضاء اشتكوا ان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده سهل جدا انها تعرف انك عندكك اكتر من حساب فا ى محاوله لخرق قوانين الشركه انت الخاسر طيب هتقولى انا قفلت الايميل اللى فى المنتديات التانيه وبرضه البونص موصلش وكلمت المشرفين وقالولى ان الموضوع بايد الشركه ده فعلا صحيح لانك انت اللى غلط فى الاول والشركه لما تعمل فحص وتلاقيك اصبح عندك عضويه واحده اكيد هترجع تديك البونص فالمشكله انت اللى عملتها المشكله التانيه اللى قابلتنى مع الاعضاء انهم فى الاساس لما عملو تسجيل للمنتدى مفعلوش الحساب بتاعهم عن طريق الراسله اللى وصلتهم عن طريق الايميل لازم حسابك يكون مفعل علشان يكون معتمد المشكله الثالثه ان العضو اساسا وهو بيعمل الحساب فى انستا مكتبش فى كود الدعايه كلمه بولتر فورم علشان يكون تابع لمنتدانا وفى موضوع كامل فى المنتدى عن كيفيه عمل حساب فى شركه انستا وربطه بالمنتدى ارجو العوده للموضوع المشكله الرابعه ان العضو اساسا مبيعملش ربط بين حسابه فى انستا وعضويته فى المنتدى فالشركه مبتعرفش ان الحساب ده تابع للعضويه فى المنتدى فطبعا مبتحولش بونص لاكن كل الاعضاء اللى حسابتهم سليمه ومفيهاش اخطاء بيستلموا البونص كل شهر طبيعى جدا ومفيش فيه اى مشاكل فللاسف الخطا بيكون مننا احنا انا حبيت اعمل الموضوع ده للاجابه على كل الاستفسار
نيجى لموضوع الردود
فى ناس بتكتب ردود قصيره او اجنبى يعنى يمتب فرانكو ارب كل ده ممنوع الرد اقل من سطرين برضه ممنوع تكرار الرد كوبى وبيست برضه ممنوع الرد فى خارج سياق الموضوع مخالف فى نهايه الموضوع لازم لازم لازم تقرا قوانين المنتدى حتتى تتجنب اى مخالفات او اى ايقافات واسف على الاطاله والاجو ان اكون اجبت على كل اسئلتكم

---------- Post added at 03:20 AM ---------- Previous post was at 01:25 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبه للاستفسارات الكتير اللى بتيجى انا حبيت ارد عليها كلها هنا لان بتجيلى استفسارات يوميا
اولا موضوع الرساله اللى بتظهر لما بتكت موضوع او رد بيقولك ان فى انتظار موافقه الاداره
ده لاننا بنراجع المواضيع والردود الاول لان للاسف فى اعضاء كتير مبتقراش قوانين المنتدى فالموضوع او الرد بيكون مخالف فغصب عننا كمشرفين مبنوافقش عليها فارجو من الاخوه الاعضاء مراجعه قوانين المنتدى يعنى مثلا ممنوع نقل المواضيع واجد ان معظم المواضيع منقوله من منتديات اخرى لازم تغير فى الموضوع تضع لمستك انت مش كوبى وبيست وايضا ممنوع ان يكون الموضوع قصير لازم يكون الموضوع حلو يعنى مقبول مش نص سطر ويكون موضوع ممنوع الردود او المواضيع الاجنبى ممنوع عمل موضوع يكون موجود قبل كده فى المنتدى وبالنسبه لمواضيع الاستفسار ومساعده الاعضاء دى ليها قسم خاص تقدر تحط استفسارك او مشكلتك او سؤالك فيها وهيتم الرد عليك وده هو قسم الااسئله Forum and Portal Support مثلا انت لقيت كتاب جميل وحبيت تفيد بيه اصحابك فى قسم للكتب مش كل موضوع تضعه فى القسم العام هيتم رفضه ده قسم الكتب هتلاقوا فيه كتب كتيره وقيمه Forex Education مثلا انت عاوز تعلم اخوانك حاجه انت عارفها مش تحطها فى القسم العام فى قسم التعليمى Trading Universities فى قسم للمؤشرات فى قسم للبرامج وكلها مليانه معلومات علشان كده معظم المواضيع بتترفض نرجوا الاهتمام بالقوانين انا بلاقى مواضيع كتير جميله جدا جدا وانا عن نفسى بستفاد منها لكن فى القسم الخطا فطبعا بتترفض الا المواضيع الهامه جدا بضطر انقلها لتعم الفائده
ثانيا البونص
فى اعضاء اشتكوا ان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده سهل جدا انها تعرف انك عندكك اكتر من حساب فا ى محاوله لخرق قوانين الشركه انت الخاسر طيب هتقولى انا قفلت الايميل اللى فى المنتديات التانيه وبرضه البونص موصلش وكلمت المشرفين وقالولى ان الموضوع بايد الشركه ده فعلا صحيح لانك انت اللى غلط فى الاول والشركه لما تعمل فحص وتلاقيك اصبح عندك عضويه واحده اكيد هترجع تديك البونص فالمشكله انت اللى عملتها المشكله التانيه اللى قابلتنى مع الاعضاء انهم فى الاساس لما عملو تسجيل للمنتدى مفعلوش الحساب بتاعهم عن طريق الراسله اللى وصلتهم عن طريق الايميل لازم حسابك يكون مفعل علشان يكون معتمد المشكله الثالثه ان العضو اساسا وهو بيعمل الحساب فى انستا مكتبش فى كود الدعايه كلمه بولتر فورم علشان يكون تابع لمنتدانا وفى موضوع كامل فى المنتدى عن كيفيه عمل حساب فى شركه انستا وربطه بالمنتدى ارجو العوده للموضوع المشكله الرابعه ان العضو اساسا مبيعملش ربط بين حسابه فى انستا وعضويته فى المنتدى فالشركه مبتعرفش ان الحساب ده تابع للعضويه فى المنتدى فطبعا مبتحولش بونص لاكن كل الاعضاء اللى حسابتهم سليمه ومفيهاش اخطاء بيستلموا البونص كل شهر طبيعى جدا ومفيش فيه اى مشاكل فللاسف الخطا بيكون مننا احنا انا حبيت اعمل الموضوع ده للاجابه على كل الاستفسار
نيجى لموضوع الردود
فى ناس بتكتب ردود قصيره او اجنبى يعنى يمتب فرانكو ارب كل ده ممنوع الرد اقل من سطرين برضه ممنوع تكرار الرد كوبى وبيست برضه ممنوع الرد فى خارج سياق الموضوع مخالف فى نهايه الموضوع لازم لازم لازم تقرا قوانين المنتدى حتتى تتجنب اى مخالفات او اى ايقافات واسف على الاطاله والاجو ان اكون اجبت على كل اسئلتكم

m.gama17l
04-05-2015, 17:34
فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله

سارة محمد
04-09-2015, 17:07
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

nassim126
04-09-2015, 17:30
السلام عليكم اخي الكريم معلومات رائعة وازيد على دلك او كاضافة بسيطة هة التطوير الداتي في الفركس باستمرار هو مفتاح النجاح ايضا

Nabil Wagdy
04-10-2015, 20:45
السلام عليكم
اساسيات النجاح فى الفوركس هى التعلم الجيد والادارة السليمة يكون مع الفكر المنظم فلا تجد تاجر ناجح بدون هذا المثلث فلا يمكن ان تنجح بدون
ادارة سليمة لحجم رأس مالك ولا يمكن ان تنجح بدون ان تكون تعلمت اساسيات الفوركس و ان لا يمكن ان تجمع بين النجاح الفنى والأدارة السليمة
دون نجاح بالفكر المنظم والمرتب

خيرالدين مهدي
04-10-2015, 21:05
أعتقد أن الخطوة الأولى للنجاح هو تنظيم و إقامة هيكل التعلم، والتي في رأيي هي واحدة من العوامل الرئيسية عند بدء التفوق.يجب التعلم كثيرا من خلال التجارب
نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكراااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااا
اااااااااااااااااااااااا.. ...............................
.................................................. .................................................. .................................................. ...........................

Nabil Wagdy
04-13-2015, 23:55
السلام عليكم
اخي الفاضل شكرا على طرح الموضوع والمعلومات المقدمة الرائعة
واعتقد انه يكون فعلا التخطيط الجيد للتعلم يكون ببناء قاعدة صحيحة

نورين
04-14-2015, 21:58
السلام عليكم بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة وبلتوفيق ان شاء الله

yasrnavy
04-14-2015, 22:00
السلام عليكم بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة وبلتوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 11:00 PM ---------- Previous post was at 10:59 PM ----------

السلام عليكم

Yara1
04-19-2015, 16:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :):):):):)
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون الرأى ام لآ ؟؟؟؟؟؟

MAGDYABDO
04-22-2015, 17:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا اخي التعلم هو من اهم الاشياء فى هذا السوق يجب عليك ان تتعلم وان تتحكم فى مشاعرك

engaym
04-22-2015, 17:09
اسلام عليكم اهم شئ فى الحياة عامة هى التعلم حيث من غير التعليم ممكن ان تخسر كثير سواء فى الفوركس
او اى شئ ويمكن لك ان تتعلم الفوركس من اكثر من مكان يوجد ايضا القسم التعليمى يساعدك فى التعلم

patchika
04-22-2015, 17:20
سلام عليكم احبائي الكرامً القاعد للتتاجر تأخدها من المنتدي لآن في كل شيء عن الستراتجية عن ادارة راس مال شركات الوسيطة وكل انواع تحاليل .
دمتم في رعاية الله وحفضه

user_21
04-22-2015, 17:21
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

ahmed mo
04-22-2015, 17:43
بالفعل فى اى مجال بيكون البدايه التعلم والتطور من خلال التعلم المستمر

والممارسه لالى بيكون منها مع الوقت الخبره لالى محتاجها المجال او السوق

ahmedtaher
04-23-2015, 16:13
السلام عليكم ... بالفعل انت الاهم في الموضوع دة التعليم ثم التعليم ولازم تاخد خبرة كافية ليك تاهلك انك تتعامل مع الفوركس
بالتوفيق ان شاء الله

haphop
04-23-2015, 16:15
السلام عليكم ورحمه الله
بالطبع التعلم سر النجاح وبدون التعلم سيصعب علينا النجاحفي الفوركس وجزاك الله كل خير واامني التوفيق للجميع

al-Mashhadani64
04-23-2015, 22:13
اكيد التعلم والتدريب واستخدام المناهج الصحيحه والقيام ببناء القاعده الصحيحه للتداول هي الوسائل الكفيله بالنجاح في ادارة المتاجره والتداول وتقبل مروري

ShougySalout
04-24-2015, 00:07
وبالتوفيق لك وللجميع

---------- Post added at 09:07 PM ---------- Previous post was at 09:03 PM ----------

أحسنت أخى الكريم

abdelaziz 10
04-24-2015, 18:46
والله يا اخي سر تقدم الغرب الاساسي هو العلم والمعرفة والتجريب عكسنا تماما كما تعلم
بالتالي في اي مجال المعرفة هي اساس التفوق فيه وبدونها لا يمكن للجهل انجاحنا

hamdochi
05-11-2015, 23:12
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه بالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابةأقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

نادر صباح الدين
05-11-2015, 23:19
مشكور صديقنا العزيز على هذه الملاحظة، وانت على حق فعملية التعلم هي الفوركس بكليته، غير أن هذه ليست يسيرة، ذلك أن يتعلم المتداول كيف يعقد صفقة بيع او شراء فأمر ليس معقدا، ولكن متى تبرم الصفقة، ومتى تنهيها، متى يقوم المتداول بعملية الشراء، ومتى يقوم بعملية لبيع؟؟ هذه مسائل ليست يسيرة، وتحتاج لخبرة طويلة تتعلق بالموازن بين رصيده المالي، وحجم الصفقات التي يريدها، كما تتعلق بالاتجاه العام لحركة الاسعار وغير ذلك من الاعتبارات التي لا تأتي بين عشية وضحاها، انما تحتاج لوقت يختلف باختلاف عمليات التدرب والتعلم.

Mohamed Morsy
05-15-2015, 17:04
بالطبع أخي الكريم .. فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة
، أقصد هنا الجهل بآليـات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ،
فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة
تحياتي ...

شهيرة
05-22-2015, 18:17
اعتقد ان التعامل مع الفوركس يكون من الافضل اذا قمنا بالعمل علية من خلال التعلم المنطقى
من أجل الوصول الى الاهداف المرجوة من التداول نفسة
اجل فعلا التخطيط الجيد للتعلم يكون ببناء قاعدة صحيحة و هذا بالتعلم الجيد

Mohamed Morsy
05-26-2015, 12:09
السلام عليكم .. اخي الكريم .. معلومات رائعة وازيد على دلك او كاضافة بسيطة هة التطوير
الذاتي في الفوركـس باستمرار هو مفتاح النجاح ايضا
تحياتي ...

احمد سعيد على
05-26-2015, 12:15
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أحسنت أخى الكريم

a7med sniper
05-26-2015, 12:20
اكيد طبعا التعلم والخبره فى اى مجال

هو بايه الطريق للنجاح وفى هذا السوق مهم جدا اني كون هناك استغلال لهذا الامر والله المستعان

popa2015
05-31-2015, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

ezzat_ehab
05-31-2015, 00:38
لا شك في اهميه كلامك وشكرا علي اثاره هذا الموضوع
اما انا من وجهه نظري اهم شئ هو ان تضع قواعد لنفسك ولا تخالفها مثلا تثبيت حجم العقود مقاطعه التداول وقت الاخبار وهكذا
والله ولي التوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ismael
05-31-2015, 00:43
نعم عالم الفوركس عالم كبير ويحتاج الى جهد عظيم وكبير ولا يمكن ان تكون فيه حدود للمعرفة ومهما كان المتداول ناجحا لابد ان يتعلم ويتعلم

noor eldyen
05-31-2015, 00:45
بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

eslam kassem
05-31-2015, 00:46
أخى الكريم
مع تحياتي

malak558
05-31-2015, 00:56
المعرفه والخبره هما اساس النجاح والصمود فى الفوركس
والتعليم فى الفوركس ليس له نهايه لان السوق غير ثابت ومحتاج مننا دائما تطوير اسلوبنا فى التداول

dhiebj316
05-31-2015, 01:44
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشكر لكم أخواتي الاعزاء على هذه الردود الجميلة
للتتاجر تأخدها من المنتدي لآن في كل شيء عن الستراتجية عن ادارة راس مال شركات الوسيطة وكل انواع تحاليل

aligharbi316
05-31-2015, 02:12
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى
يا ربت تكونى بخير
شكرا اخي الغالي على المعلومات الرائعة وتمنياتي
بالمزيد من المعلومات الرائعة
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

abdoumed
05-31-2015, 02:16
شكرا جزيلا لك أخي الكريم على هذه النصائح النفسية
أعتقد أن إدارة رأس مال جيدة ضروري جدا للنجاح في عالم الفوركس

BABOUS
05-31-2015, 17:56
اخي الفاضل شكرا على طرح الموضوع والمعلومات المقدمة الرائعة واعتقد انه يكون فعلا التخطيط الجيد للتعلم يكون ببناء قاعدة صحيحة

Mona forex
06-04-2015, 19:10
أحسنت أخى الكريم

abdougagi
06-06-2015, 15:13
بالضبط التعلم هو اساس النجاح و الاهم من ذلك هو المنهجية و كيفية التعلم لذلك انصح الاعضاء الجدد
بتعلم اسايات الفوركس مثل الهامش و الرافعة الخ مثل تعلم اوامر الدخول و الخروج و المنصة بصفة عامة ثم استراتيجات
بارك الله فيك

alaa ali
06-06-2015, 15:17
السلام عليكم
فعلا التعلم من اهم الامور التى يتوجب علينا الاهتمام بها لاكتساب الخبرة اللازمة لجنى الارباح
بالتوفيق

محمد عز الدين عيد خضري
06-06-2015, 15:57
التعليم والتعلم هو الاساسي في اي مهنة او تجارة
فالعلم سلاح ضد الخسائر ومن لم يتعلم ويبدا الشروع في التداول بالفوركس بالتاكيدمصيره المرجنة

engaym
06-06-2015, 15:58
السلام عليكم اخى البداية الصح هى التى تؤدي الى النهاية الصح بمعنى بداءت بالتعلم الجيد للفوركس ومعرفة كيف يتم
التجارة فية وكيف يتم فتح الصفقات يكون النهاية ان شاء الله تحقيق الارباح وبالتوفيق للجميع

faisseli
06-06-2015, 16:24
بالطبع أخي الكريم .. فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة
، أقصد هنا الجهل بآليـات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ،
فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

omar samy
06-06-2015, 16:49
أحسنت أخى الكريم

ibrahim forex
06-06-2015, 17:33
قاعدة سر النجاح هو ان تكون على خبرة كافية للتداول فى الفوركس والتعلم هو الشئ الوحيد الذى من خلاله تقدر
ان تحقق ارباح كثيرة وتكون على خبرة كافية اتمنى التوفيق للجميع

marwanadam
06-06-2015, 18:19
نعم صديقى الكل متعطش للتعلم واستقطاب الخبرات فى مجال الفوركس
اتمنا التوفيق للجميع

Kiing
06-14-2015, 04:28
ممكن متلا انه معه من هنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة تم متلا انه ممكن معه أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا نقول انه ممكن معه أو هبوطا فقط

MOHAMED in forex
06-14-2015, 14:34
أحسنت أخى الكريم

Mr.Kareem
06-14-2015, 14:42
السلام عليكم أخي الكريم
الفوركس هو علم في المقام الاول وكاي علم قائم على التخطيط والتنظيم وليس متروك للعشوائيات والحظ ولابد لنا من تحديد الهدف ومن ثم تحديد طرق الوصول اليه ..... احترامي لك

magic777
06-14-2015, 15:57
السلام عليكم أخي الكريم
الفوركس هو علم في المقام الاول وكاي علم قائم على التخطيط والتنظيم وليس متروك للعشوائيات والحظ ولابد لنا من تحديد الهدف ومن ثم تحديد طرق الوصول اليه ..... احترامي لك

اخي الفوركس اصلا مجال عالي المخاطره ومجال عالمي يعني داخل فيه كل دول العالم فهو اساسا مجال صعب العمل فيه بدون خبره جيده واحتراف وطريقه
عمل ايضا تناسب المتاجر لينجح فيه

MONTASR SHABAN
06-15-2015, 02:10
اساسيات النجاح فى الفوركس هى التعلم الجيد والادارة السليمة مع الفكر المنظم
فلا تجد تاجر ناجح بدون هذا المثلث
فلايمكن ان تنجح بدون ادارة سليمة لحجم رأس مالك ولا يمكن ان تنجح بدون ان تكون تعلمت اساسيات الفوركس ولا يمكن ان تجمع بين النجاح الفنى والأدارة السليمة دون نجاح بالفكر المنظم والمرتب

mechanical
06-22-2015, 20:30
السلام عليكم.......مشكور اخي الفاضل علي تقديمك لهذا الموضوع المفيد وطرحك له شكرا اخي
بالتوفيق ان شاء الله ف المنتدي و التداول

groum92
06-22-2015, 20:37
السلام عليكم
بالطبع أخي الكريم يجب اولا ان نتعلم جيدا والادارة السليمة ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه
بالتوفيق والنجاح
تحياتي

Wassa04
06-22-2015, 20:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم فقط انصحك بالتداول
مع الترند بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

westside11
06-22-2015, 21:13
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع والشرح التساؤل المعلومة القيمة الرائع و المميز هذه النصائح و التوجيهات الهامة

locos
06-22-2015, 21:15
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي الكريم كلامك في الصميم لان سر هذا السوق
الكبير هو التعلم وزيادة التعلم
والمواصلة في نهج اخذ المعلومة

محمد السيد
06-22-2015, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ،،
مفيش شك أن الخطوة الأولى للنجاح هو تنظيم و إقامة هيكل التعلم ..

mohamed12345
06-22-2015, 23:34
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اهلا بك اخى الكريم بالمنتدى
وبالتوفيق لك وللجميع

الاصيل
06-22-2015, 23:34
احتار الناس فى الفوركس واحواله
احيانا يعاند اكثر الناس خبرة ويقلب توقعاتهم راسا على عقب
احيانا يعمل انسان اول صفقه له فى الفوركس وتربح ربح لم يربحها اعلم اهل الفوركس
تمنياتى للجميع بالتوفيق

abed asttal
06-22-2015, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لكي تحقق قدرا كبيرا من التعلم يجب وضع قواعد معينة يمكن السير عليها لكي تتمكن من تحقيق جزء جزء ولا تكون تائة هنا وهناك
شكرا الك اخي على المواضيع المميزة

hager omar
06-22-2015, 23:50
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يباركلك اخي الكريم فالموضوع والكلام صحيح واتمني منك مزيد من الافتات التي تفيدنا هكذا

تقبل مروري

hmadnah123
06-23-2015, 01:21
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
بالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

magic777
06-23-2015, 04:00
بالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

التعلم من الكتب اخي افضل بكتير من اي وسيله تعلم اخرى لانها بتقدم ليه هنا المعلومات بطريقه منظمه وسهله ويقدر يتابعها انما الفيدوهات بتكون ملخصه اكتر
ولازم يكون معاه قاعده بيانات

gootdf
06-23-2015, 14:05
السلام عليكم ... ادخل المنتدي التعليمي وانت هتلاقي كتي من الموضوعات الجديدة عليك واللي ممكن تفيدك جدا في التداول
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

alaa ali
06-23-2015, 14:06
السلام عليكم
فعلا اخى الكريم .. تنظيم الوقت ثم التدريب والتعليم على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقة لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

0sama
06-23-2015, 14:22
انت محق فالبداية هي اهم خطوة في الفوركس و التنظيم و تحديد الهدف من هذا السوق يجعل الربح و النجاح
قريب بعكس العمل بطريقة عشوائية لا تجعلنا نحق اي اهداف

magic777
06-23-2015, 14:49
انت محق فالبداية هي اهم خطوة في الفوركس و التنظيم و تحديد الهدف من هذا السوق يجعل الربح و النجاح
قريب بعكس العمل بطريقة عشوائية لا تجعلنا نحق اي اهداف

طبعا اخي الخبره هنا هتيجي بالتعلم ولو انت استعديت كويس واتعلمت ودربت نفسك اكيد هتقدر تتعلم وتصل لما تريد بعد كده ولكن لازم تتعلم الاول وتعرف
ازاي تحقق النجاح الي انت بتحلم بيه

faisseli
06-23-2015, 15:20
احتار الناس فى الفوركس واحواله
احيانا يعاند اكثر الناس خبرة ويقلب توقعاتهم راسا على عقب
احيانا يعمل انسان اول صفقه له فى الفوركس وتربح ربح لم يربحها اعلم اهل الفوركس

mhamdy22
06-23-2015, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على موضوعك قاعده متينه فى التعلم سر النجاح...واتمني الافادة للجميع وجزاكم الله خيرا

westside11
06-24-2015, 05:51
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع اخى انا سمعت كثيا ان التداول بالعملات فهو حلال اما بالمعادن والسلع محرمة لو كدا اسال احد من الفتوى

AH3
06-24-2015, 05:58
نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكرا

لا شك ان التعلم غاية في الاهميه وانصح كل مبتدا بالقراءه والاطلاع ومعرفة الجديد باستمرار ده بيثقل معرفته اكت بمجال التجارة حتي يكون عن علم لما يكسب ان كسب ولما خسر ان خسر وده ابسط شي

ali20
06-24-2015, 09:27
وجد قواعد كثيرة جدا فى الفورسك التجر يجب انه عرفها
ليس الفوركس مجد ربح فقط بل نه الفوركس مدل عمل كبير جد اعتقد انه الفوركس سوف كون عمل مناسب فى كل وقت

waelmma
06-24-2015, 10:01
خى الكريم التدرج فى تعلم الفوركس بيبدا من خلال معرفة المبادىء ثم الدخول
على الميتاتريدر وبعدين ادارة راس المال وبعدها التحليل الفنى والاخبارى

AH3
06-25-2015, 06:11
بالطبع وفيه طرق كتير اوي لتعلم المجال ده ولو المتاجر عاوز دروس كمان بفلوس هيلاقي او دورات تعليميه سواء مجانا اوبفلوس

Mona forex
06-26-2015, 02:50
أحسنت أخى الكريم

hidouri25
06-26-2015, 03:05
بسم الله الرحمان الرحيم
من الضروري المروري بمرحلة التعلم و كلما طالت كان ذلك افضل
وفي الاخير أسال الله لي و لكم المغفرة و النجاح الدائم

gehad87
07-30-2015, 05:15
سر النجاح في السوق هو مواصلة عملية التعلم باستمرار وعلى الدوام
وعدم التوقف عند مستوى معين
ومراجعة ما تم دراسته من حين لاخر

sheref elsayed gomaa
07-30-2015, 05:57
السلام عليكم اخى الكريم
ثم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب الحقيقي والله الموفق

anayou
08-01-2015, 19:12
التعامل مع الفوركس يكون من الافضل اذا قمنا بالعمل علية من خلال الاتوالمساهمه الفاعله بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي في شرح وبيان القاعدة المتينه من التعلم وسر النجاح واعتقد اهم شىء هو الصبرهي معلومات مفيده وقيمه نتمنى منك المزيد من المساهمات المتميزه

---------- Post added at 04:12 PM ---------- Previous post was at 04:07 PM ----------

خلال الاتوالمساهمه الفاعله بنقطة آمل أن هذه الخطرق كتير اوي لتعلم المجال ده ولو المتاجر عاوز دروس كمان بفلوس هيلاقي او دورات تعليميه سواء مجانطوط لا ان نتعي المروري بمرحلة التعلم و كلما طالت كان ذلك افضلوفي الاخير أسال الله لي و لكم المغفرةلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيهم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب الحقيقي والله اسوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا

عاشق الفوركس
08-01-2015, 20:29
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا لك على القاعدة القيمة امل ان يستفيد منها الاخوة الكرام ان شاء الله مــــــع تمنياتي بالنجاح الدائــــــم و المتواصـــــل ان شاء الله ,

pepobm
08-01-2015, 23:54
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
شكرا اخى الكريم على موضوعك
التوفيق من عند الله

WASEM DALLOUL
08-02-2015, 00:26
السلام عليكم
كلامك صحيح تماما يا أخي الكريم فأن وضع خطة عمل للتعلم وتحديد الأوليات هو بداية طريق التفوق والنجاح وخصوصا في طريق الفوركس
وشكرا

Mahmoud Pastore
08-02-2015, 00:27
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع المميزه
تقبل مرورى اخي العزيز

csebai11
08-02-2015, 00:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
فعلا التعلم الجيد هو سر النجاح لكن لا ننسى فضل الحساب التجريبي في تطبيق ما تعلمناه

abderrahmenanis
08-13-2015, 14:35
شكرا اخي على هذا الموضوع الرائع والمساهمه الفاعله في شرح وبيان القاعدة المتينه من التعلم وسر النجاح واعتقد اهم شىء هو الصبر
وهي معلومات مفيده وقيمه نتمنى منك المزيد من المساهمات المتميزه في هذا المنتدى الرائع

Forex Story
08-14-2015, 04:56
أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

MahmoudNofal
08-14-2015, 19:45
السلام عليكم
اتفق معاك يا اخي الكريم و ارى انها معلومات يمكنها ان تفيد كل من يطلع عليها و يمكنهم البحث عن معلومات في القسم التعليمي للمنتدى
وفقك الله

rachadcom
08-17-2015, 21:38
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
بارك الله فيك كلام رائع يجب على كل مبتدا وضع خطط و التدرج و عدم التسرع......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

ynwa1892
08-22-2015, 02:47
السلام اخي اول حاجة يجب ان تتعلمها اساسيات التحليل الفني والاساسي والتحليل الرقمي الجديد علينا وهكذا ستيطر على السوق مع مراعات التحليل الاساسي
وفقك الله

ASMAA TAHA
08-27-2015, 03:50
نعم الخطوة الاولى فى النجاح هو التعلم هو طبعا لابد منه يعنى عند دخول اى مجال لابد اول من التعلم والتجريب واكتساب الخبرة ثم بعد ذلك عليك بالعمل الجاد والالتزام والثقة بالنفس والاجتهاد شكرا جزيلا

AbdounDZ
08-27-2015, 03:52
السلام عليكم
لقد تعلمت الكثير من هذا الموقع والأعضاء المتواجدين فيه ولكن كل ما تعلمته ليس إلا قطرة في بحرسوق الفوركس واسع جدا ودائما ما يكون به جديد .
تقبل مروري وأتمنى أن أرى المزيد من مواضيعك

dhmo
08-27-2015, 18:01
السلام عليكم
لقد تعلمت الكثير من هذا الموقع والأعضاء المتواجدين فيه ولكن كل ما تعلمته ليس إلا قطرة في بحرسوق الفوركس واسع جدا ودائما ما يكون به جديد .
تقبل مروري وأتمنى أن أرى المزيد من مواضيعك

هو مجال واسع فعلا وانت محتاج تتعلم كتير والمتاجر يجرب الاستراتيجيات بقوه علشان يقدر يتعلم منها ويفهم كويس وكده وده هيحتاج منه وقت وجهد ومتابعه كمان وده الي بيحصل دايما
عند تجربه اي استراتيجيه تنفع

ibrahim4forex
08-27-2015, 18:05
اخى الفاضل انت فى الاول بتدخل على القسشم التعليمى وبتتعلم اساسيات الفوركس ومن خلالها
بتقدر ان تتعلم وتتعلم ادارة راس المال جيدا وان تختار الوقت المناسب للتداول

casa
08-27-2015, 18:32
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك أخي على هذه المشاركة المتميزة وعلى النصائح الغالية
التي تمثل إضافة نوعية بالتوفيق إن شاء الله

sharshabil
08-28-2015, 02:18
في الفورطكشس التعلم ليس كاف و ليس المفتاح الوحيد للنجاح
موكاب كل جديد من اسرالؤر النجاح ز توفر راس مال كطبيرؤ ايضا من اسباب النجاح

forex all arabes
08-28-2015, 09:49
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر وضع خطة
عمل للتعلم وتحديد الأوليات هو بداية طريق التفوق والنجاح وخصوصا في طريق الفوركس
تحياتى

dhmo
08-28-2015, 16:35
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر وضع خطة
عمل للتعلم وتحديد الأوليات هو بداية طريق التفوق والنجاح وخصوصا في طريق الفوركس
تحياتى

التعلم بيكون اساس فعلا ولازم المتاجر يكستب الخبره الجيده الي بها يختار التحليل الي يقدر يحلل به السعر وطبعا ده مش هيجي الا بالتعلم وانه يدرب الاول ويعرف اكتر من تحليل
وبعد كده يختار التحليل بتاعه اولا

sharshabil
10-27-2015, 17:14
التعلم خطة من عدة خطوات و ليس سر النجاح يااخي لان السر
الاخر هو من خلال تتبع الفوركس و السوق و كل ما يحدث حتلا نفهم اكتر و ليس ما نتعلمه

osama147
10-27-2015, 17:36
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
للنجاح اخي فى اي مشروع فى العالم ممكن اخي ان يتم من خلال الادارة الصحيحة ومن خلال العمل
الجيد ومن خلال العمل من خطة تكون معروفة لديك وتمضي بهاا اما غير ذالك فيكون الامر غير واضح
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

seifhd
10-30-2015, 17:44
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

ahmed bakry
11-03-2015, 13:34
احب اقولك انه لتعليم هو اهم طرق النجاح ومفيش حد ينجح فى اى مجال ف الدنيااو حتى فى مجال التداول الا بالتعليم وشكرا جدا ليك والسلام عليكم

asxqwzdcefv1
11-13-2015, 19:05
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا

luka95
11-15-2015, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله
مشكور على المعلومات القيمة والمفيدة وهذا الموضوع الجيد اخي الكريم اتمنى من الاعضاء الاستفادة من هذه المعلومات
وجزاك الله كل خير
وبالتوفيق لك

nuclear2010
11-15-2015, 22:36
السلام عليكم جميعا
اهم شئ فى الحياة عامة هى التعلم حيث من غير التعليم ممكن ان تخسر كثير سواء فى الفوركس
او اى شئ ويمكن لك ان تتعلم الفوركس من اكثر من مكان يوجد ايضا القسم التعليمى يساعدك فى التعلم
تقبل مرورى

asx
11-23-2015, 20:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

moh19DZ
11-23-2015, 20:46
بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ،
أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو
عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

labsir
11-23-2015, 21:26
والله يا اخي الكريم فعلا التعلم الجيد هو سر النجاح لكن لا ننسى فضل الحساب التجريبي في تطبيق ما تعلمناه
والله الموفق والمعين

asx1
11-26-2015, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

otmani
11-26-2015, 13:09
التعلم والتمرن سر النجاح اقصد بالتمرن التطبيق على الحساب التجريبي وبالتوفيق

brahim123
11-26-2015, 13:13
نعم التعليم هو سر النجاح والاهم من دلك اخي العزيز هو الاصرار على التعلم والنجاح
النجاح لا يتحقق إلا بالإصرار، وعدم التوقف عن محاولة التقدم والتطور، وعدم الاستسلام للفشل أو اليأس والإحباط، وليس عيباً أن تسقط، ولكن العيب أن تركن إلى السقوط. أما الإصرار فيمكن تلخيصه في مواصلة الجهد والعمل الدائم لتحقيق هدف ما، دون الاستسلام حتى يتحقق النجاح.

والإنسان الناجح يتمتع بالقدرة على الإصرار، لهذا، فكل ما عليك فعله أن تستمر في طريقك، لأنه قد قيل عن الإصرار «أن لا شيء في العالم يمكن أن يحل محل الإصرار»، فالموهبة مثلاً لا يمكن أن تكون بديلاً، وليس هناك واقع أكثر شيوعاً في الفشل من أشخاص موهوبين وغير ناجحين. والعبقرية ليست كذلك بديلاً، فالعبقرية التي لم تأخذ فرصتها هي مجرد مثل قديم لا معنى له، والتعليم ليس بديلاً فالعالم مليء بالمتعلمين المهملين.
مع متمنيات لك بالنجاح

FMtrader و XM محترف
11-27-2015, 18:16
قبل أن تستثمر مبلغاً كبيراً من المال في هذا المنتج أو الخدمة؟ وكيف تشجع هذا المنتج بطريقة سليمة؟ وكيف تتوسع في نشاطك بمجرد أن تبدأ؟ إليك بعض المبادئ الأساسية لنجاح أي نشاط.

‏تحديد البداية

‏إن أول مبدأ فيما يخص اختيار أي منتج أو خدمة جديدة هو أن نحدد ما إذا كان هذا المنتج يلبى حاجة موجودة بالفعل ويحتاجها العملاء في الوقت الحالي. لابد أن يحل المنتج أو الخدمة مشكلة من نوع ما بالنسبة للعميل أو أن يجعل حياة أو عمل العميل أفضل بطريقة ناجحة وليست مكلفة. يجب أن تكون واضحاً جداً من البداية بالنسبة لما تؤديه السلعة أو الخدمة من مساعدة لكي تحسن حياة العميل.

doaa sary
11-27-2015, 20:46
صحيح
عندك حق
اهم حاجه عشان تنجح ف المجال ده
تتعلم ثم تتعلم
ثم تجمع بونص وتكسب وتاخد ثمرة تعبك

milou9
11-27-2015, 20:49
طرح رائع وجميل وفي محله
قبل الدخول في اي مشروع يجب وضع خطة عمل ,كذلك الفوركس يجب وضع ادارة راس مال جيدة واستراتيجية تداول وتجنب الطمع والمقامرة وايضا يجب التعلم من الاخطاء وتصحيح افكارك دائما

ملاك الروح
11-27-2015, 21:06
أحسنت أخى الكريم

otmani
11-27-2015, 21:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بدون التعلم
والتطبيق والتجربة والوقوع في مختلف الاخطاء لا يمكن ان تصل الى اي مكان

ringo
11-27-2015, 21:49
والله يا اخي الكريم التعلم الجيد هو سر النجاح لكن لا ننسى فضل الحساب التجريبي في تطبيق ما تعلمناه
والله الموفق والمعين

ashraf mamdouh
11-27-2015, 21:53
اخى الكريم صدقت ومشكور على هذا الموضوع الهام فعلا اهم شئ التعلم لا كل مبتدئ يدخل سوق الفوركس ظنا منه انه وجد كنز ثم يجد نفسه يخسر كل امواله
اذن لابد من التعلم لان التعلم كما تفضلت هو اساس النجاح

aminetns
11-28-2015, 02:31
موضوع مهم لانه لابد في كل مرة ان نذكر انفسنا بضرورة التعلم قبل المغامرة باموالنا في سوق الفوركس التي قد تاتي علينا بنتائج لا تحمد عقباها

tzedouri
11-28-2015, 03:03
سلااااااااااااااااام
وشكرااا

ringo
11-28-2015, 03:19
والله يا اخي الكريم يجب اولا ان نتعلم جيدا ونعرف كل شيء عنه قبل البدء فيه ثم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب الحقيقي
والله الموفق والمعين

abouamine2013
11-30-2015, 00:29
السلام عليكم ورحمة الله:
لكي يصل المرء إلى الاحتراف في عالم الفورس عليه أن يعرف أن الإمكانيات الحالية تمكنه من ذلك، كالكتب الاكترونية التي توجد في مواقع التقاسم، و البرامج كالميتاتريدر الذي يوفر حزمة من الحسابات التجريبية التي قد تصيبك بالإعياء من كثرة ما يمكنك فتح حسابات تجريبية من خلاله, المهم هو أن السبل للتعلم والتدرب كثيرة ومتعددة وما علينا جميعا سوى ان نستفيد من هذه الميزات التي لدينا، فالدروس الخاصة بالفوركس باهضة الثمن.
1- تعلم أسايات الفوركس
2- التدريب على حسابات تجريبية بأرصة لا تتجاوز 50 د
3- تحديد أجندة تسجل فيها الاخفاقات
4- تعلم أن الصبر وعدم الطمع أولويات التداول الناجح
5- إدارة راس المال صارمة
بالتوفيق

star4ssa
11-30-2015, 00:32
بسم الله والسلام عليكم اخوانى احب ارحب بالجميع
نستفيد اخى على الدوام تشاركنا بمواضيع مفيده وقيمه شكرا واكيد على الدوام نحب نشارك
بجديد مواضيعك ومشاركاتك الفعاله دمت باطيب الاحوال
تقبل مرورى ودمت بالف خير سلام

jems10
11-30-2015, 00:37
انصحك اخي ان تتعلم الفوركس بشكل جيد وتعمل على الحساب التجريبي في البداية لانه في رأيي اساس النجاح في الفوركس
وعن طريقه ستكسب الخبرة في التداول وبالتوفيق لك

heroo252
11-30-2015, 01:05
فى اى مجال واى شىء التعلم والخبره والممارسه هى سر النجاح
انما التسرع والعشوائيه وعدم التركيز والطمع مفتاح الفشل
واهم حاجه كمان عدم الغرور

reyad george
11-30-2015, 03:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التعامل مع الفوركس يكون من الافضل اذا قمنا بالعمل علية من خلال التعليم و الصبر و الممارسه تجريبى ثم الخبره و حقيقى ثم مكسب بالتوفيق للجميع

Chakir
11-30-2015, 03:27
عتقد أن الخطوة الأولى للنجاح هو تنظيم و إقامة هيكل التعلم، والتي في رأيي هي واحدة من العوامل الرئيسية عند بدء التفوق.يجب التعلم كثيرا من خلال التجارب
نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكرا khhh

---------- Post added at 12:14 AM ---------- Previous post was at 12:13 AM ----------

عتقد أن الخطوة الأولى للنجاح هو تنظيم و إقامة هيكل التعلم، والتي في رأيي هي واحدة من العوامل الرئيسية عند بدء التفوق.يجب التعلم كثيرا من خلال التجارب
نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكرا jhjhk

---------- Post added at 12:14 AM ---------- Previous post was at 12:14 AM ----------

نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكرا .dskeds

---------- Post added at 12:15 AM ---------- Previous post was at 12:14 AM ----------

نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكرا sdsdfsf

---------- Post added at 12:15 AM ---------- Previous post was at 12:15 AM ----------

نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكرا jjjhh

---------- Post added at 12:27 AM ---------- Previous post was at 12:15 AM ----------

نكون البداية مع تنظيم الأمور و تحديد أولويات العمل نقطة بنقطة آمل أن هذه الخطوط سوف تجد الإلهام لي ، والأهم ، لمساعدتي . آمل أيضا أن هذه الصفحة سوف توفر نقطة انطلاق أساسية لي و للمبتدئين امثالي في المستقبل فارجو دعمي بخبراتكم وعراقيلكم ونصائحكم حتى تكون لي نظرة كافية لبدء هدا المجال الفوركس شكرا dfdg

AYYOUB100
11-30-2015, 06:25
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك أخي على هاته المشاركة والتي هي أساس النجاح في الفوركس وأنت تحدثت على التنظيم والذي أعمل به في الفوركس
من خلال تحديد الأولويات والأهداف وترتيت وسائل العمل والتعلم في هذا السوق المالي الضخم.

houssemmidou4
12-23-2015, 01:17
هذا صحيح يجب على المتداول ان يتحصل على تعليم صحيح و كافي للفوركس لكي يتمكن من النجاح
في الفوركس و اضافة الى ذلك يجب ان يأخذ خبرة من التداول و ان يستخلص الدروس

zead ahmad
12-24-2015, 21:59
القواعد الصحيحة للتعليم هى ان تكون متعلم اساسيات التداولوان تتعلم التحاليل ان كانت تحاليل فنية او اساسية تلك هى الاساس او القواعد الصحيحىة التى يجب ان تعرفها فى الفوركس

one god
12-25-2015, 13:51
لا يمكن يا اخي ان تجد اي امة تطورت الا من خلال تطورها في العلم اولا فهواساس النجاح والرقي
يكفي فقط ان ترى الامة الاسلامية اول اية نزلت لتتطور الامة كانت القراءة فالعلم اساس النهضة

badide
12-25-2015, 17:46
الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــه
اولا مشكور اخي على الموضوع
بالتاكيد فعلى كل شخص يريد الربح ان يتعلم التحليل الكلاسيكي خاصة لكي يحترف السوق

take-profit
01-16-2016, 20:45
انا اتفق مع هذه القاعدة فالتعلم بالفعل هو سر النجاح فبالعلم تنهض و تتقدم الامم
وفي سوق الفوركس كلما تعلمنا كلما اقتربنا من النجاح

ابوفؤاد
01-16-2016, 20:51
عندك يوم و انت قاعد لوحدك افتح او دبلومه لتتعليم الفوركس كانك تسمع فيلم لتجد ان ما تبحث عنه بين يديك و انت لم تكن تعلم عنه شئ تجاره رابحه بادنى مجهود و اقل راس مال يكن ان تجنى الكثير لكن هناك الكثير لابد ان تعلمه قبلتلك المسائله

katreenaziz
01-16-2016, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الفاضل انا ارى ان سر النجاح فى الفوركس هو ادارة رأس الكمال التى تحميك من المارجن كول وايضا السير على استراتيجية مجربة ناجة وبلتوفيق

Ous7
01-16-2016, 22:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
اخي العزيز اجل على الانسان اختيار خطط و استراتيجيات لكي ينجح في مشروعه
و اللهم وفقنا

---------- Post added at 08:59 PM ---------- Previous post was at 08:14 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم مشكور على هذه العلومات الرائعة واني اتمنى لك التوفيق و بارك الله فيك

Aymen_O
01-16-2016, 23:46
جزاك الله اخي الكريم على هذا الكلام الرائع و لقد اصبت فالتنظيم ودراسة الخطوات قبل كل شيء و هي الاساس نحو النجاخ

---------- Post added at 09:46 PM ---------- Previous post was at 09:02 PM ----------

جزاك الله كل الخير على المعلومات القيمة و نتمى ان نستفيد كلنا من مجهوداتك

Ous7
01-17-2016, 01:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم اتمنى لك ولكل الاعضاء النجاح و الاستفادة من هذا الموضوع

never3
01-21-2016, 22:43
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

hossam122
01-22-2016, 12:07
لتعلم الجيد والادارة السليمة من اهم الاساسيات مع الفكر المنظم فلا تجد تاجر ناجح بدون ذلك فلا يمكن ان تنجح بدون
ادارة سليمة لحجم رأس مالك ولا يمكن ان تنجح بدون ان تكون تعلمت اساسيات التحليل الاساسى والفنى

big.pharaoh
01-22-2016, 12:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اكيد التعلم سر النجاح لما تتعلم كويس اكيد هتشتغل كويس واكيد هتنجح بامر الله المهم الالتزام بالتعلم

latraaa
01-22-2016, 12:25
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، و أقول أن اساس النجاح في الفوركس هو التعلم و الصبر و التحلي بالتركيز القوي، بالتوفيق إن شاء الله

alaanasr707
01-22-2016, 12:26
تحياتى لجميع اعضاء المنتدى .شكرا جدا لصاحب الموضوع وشكرا جزيلا لتلك النصائح
بجد مفيدة واهم حاجة برضه للفوركس الصبر والتانى والقناعة واتمنى التوفيق للجميع

mody555
01-23-2016, 17:01
ينبغي السعي لدخول مواقع الشراء على مقربة من قاع القناة السوداء. يجب وضع نقاط وقف الخسائر مباشرة دون قاع التأرجحات. يعني ذلك أنّ سعر الدخول سيكون على مقربة من 1.0637 مع تمركز أمر الوقف بمحاذاة 1.0590. عندما تصل الأسعار الى قمّة القناة السوداء، من الضروري نقل نقاط الوقف الى مستوى التعادل. في حال تماسك هذا النمط، من الممكن أن يصل معدّل الأسترالي/دولار الى 1.10.

hmadnahox
01-23-2016, 18:39
يا اخي الكريم ان التعلم هي من الامور الضرورية التي على المبندأ ان يكون ملم بها
والله الموفق والمعين

salahedin
01-23-2016, 18:48
أحسنت أخى الكريم
ثم بعد ذلك تفكر ان تدخل في الحساب

mody555
01-23-2016, 19:17
الستوكاستيك البطيء هو عبارة عن مذبذب كمؤشر rsi ويساعدك على تحديد المناخات المشبعة بعروض البيع أو الشراء، ما يشير على الأرجح الى اختبار السعر انعكاسًا. ما يميّز الستوكاستيك هو خطّين، خط k% و d% من أجل تحديد مستوى الدخول. وبما أنّ المذبذب لديه نفس القراءات المشبعة بعروض البيع والشراء، تنتظر فقط الى حين تجاوز خط k% خط d% دون مستوى 20 بغية رصد إشارة شراء قويّة بنفس مسار الإتّجاه.

forexdz
01-23-2016, 19:37
بالفعل كما قلت التنظيم من اولويات التداول
والتنظيم يشمل عدة نقاط
تنظيم وقتك اللي بتدخل فيه وبتداول وحتى تنظيم وقت الخروج
تنظيم افكارك وتوقعاتك مبنية على تحليلاتك

mmaty
01-23-2016, 21:04
لايوجد شئ اسمه سر النجاح او ان احدا يكتشف ثغرة او سرا يجعله غنيا وناجحا لكن التعلم والتدرب والممارسة فى السوق
هى من تجعل من المتاجر متاجر احترافى يشعر بمزاج السوق وحساسيته للسوق تجعله يرجع السيناريو الذى سيحدث

dhmo
01-24-2016, 22:35
لايوجد شئ اسمه سر النجاح او ان احدا يكتشف ثغرة او سرا يجعله غنيا وناجحا لكن التعلم والتدرب والممارسة فى السوق
هى من تجعل من المتاجر متاجر احترافى يشعر بمزاج السوق وحساسيته للسوق تجعله يرجع السيناريو الذى سيحدث

مفيش ثغرات او حظ ولكن اهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

big.pharaoh
01-24-2016, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... طبعا يا صديقي تنظيم العمل وان تعرف ما لك وما عليك هو ده اهم شيء. تحياتي

csebai12
01-25-2016, 01:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
من المهم ان نتعلم جيدا و ان نطور مهاراتنا كلما سمحت لنا الفرضة بذلك كي نبقى على علم بالمستجدات

doola2020
01-31-2016, 11:27

helmi nsir
01-31-2016, 12:03
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير
فعلا التعلم الجيد هو سر النجاح لكن لا ننسى فضل الحساب التجريبي في التطبيق

never10
02-10-2016, 23:56

mourada
02-11-2016, 12:49
اخي الكريم التعلم كله هو سر النجاح في سوق الفوركس و يجب ان يكونلسنوات قبل فتح الحساب الحقيقي و يجب ان يستمر المتداول في التعلم طول وجوده في السوق

aissaalg
02-11-2016, 13:04
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

best1
02-11-2016, 13:12
هو اكبر قسم في ميزانية الدولة , وهوا لفرق بين ما تستلمه الدولة من نقود نتيجة تصديرها للبضائع والخدمات من جهة و ما تدفعه الدولة من نقود لقاء ما تستورده من بضائع وخدمات في الجهة الأخرى

messaoud43
02-11-2016, 13:41
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

doaa sary
02-12-2016, 00:06
صحيح
عندك حق
اهم حاجه عشان تنجح ف المجال ده
تتعلم ثم تتعلم
ثم تجمع بونص

latraaa
02-12-2016, 13:09
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلونات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيفية الإستفاجدة منها إن شاء الله، كما أتمنى ان نراى الكثير من الإخوة الكرام يقومون بالعمل عليها إن شاء الله

starnew
02-12-2016, 13:10
شكرا لك اخى الكريم لطرح موضوعك الفريد من نوعه لان يوجد بعض الاعضاء يوجهون مثل هذه المشاكل وموضوعك سيفيد الجميع بشكل عام وافادنى انا بشكل خاص بالتوفيق للجميع

aym
02-12-2016, 13:48
قاعدة جميلة فى الفوركس ونشكرك على هذا الموضع ونتمنى المزيد من المواضيع التىتفيد الجمكيع فى الفوركس
والتى تساعد الكل فى اختيار القاعدة المناسبة لة فى التداول

nrgslawi
02-12-2016, 14:21
نعم التعلم الصحيح هو السر وراح تحقيق النجاح في سوق الفوركس حيث يجب على الشخص التعلم ومتابعة جديد تطورات تجارة الفوركس فهذا يساعده بشكل كبير بالربح

forez
02-16-2016, 12:16
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
اعتقد ان التعامل مع الفوركس يكون من الافضل اذا قمنا بالعمل علية من خلال الاتعلم المنطقى من جل الوصول الى الاهداف المرجوة من التداول نفسة..........

معتصم سباعنة
02-16-2016, 14:48
بالطبع التنظيم ويسبقها التخطيط حتى تمسك حبل النجاح اخي الكريم
اتمنى لك دوام التوفيق والتقدم والنجاح
تقبل مروري

ibrahem91
02-16-2016, 18:17
علينا اتباع خطة عمل جيدة ومدروسة وتعلم كيفية ادارة المخاطر وادارة
راس المال والتحكم في العوامل النفسية لتحقيق النجاح

معن الجميلي
02-16-2016, 18:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
فعلا التعلم الجيد هو سر النجاح لكن لا ننسى فضل الحساب التجريبي في تطبيق ما تعلمناه

eed emad
02-16-2016, 18:25
عندك حق فعلا التعلم والجيد والاتقان هو سر النجاح وعلينا اتباع الخطوات الجيده للنجاح ف العمل

aminetns
02-16-2016, 19:10
اكيد كبعا التعلم هو سر النجاح في كل المجالات شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

---------- Post added at 05:10 PM ---------- Previous post was at 05:02 PM ----------

اكيد طبعا اخي الكريم التعلم سر النجاح شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

dhmo
02-17-2016, 22:23
عندك حق فعلا التعلم والجيد والاتقان هو سر النجاح وعلينا اتباع الخطوات الجيده للنجاح ف العمل

ومع الاتقان هنا لازم المتاجر الاول يعمل راس مال كويس للمتاجره علشن ميخسروش بسرعه دي اول حاجه وتاني حاجه يكون عنده خبره جيده
علشان يقدر يعمل على راس المال ده

تداول فوركس
02-17-2016, 22:27
انا موافق على كلام حضرتك لان لكى تنجح تحتاج ان تتعلم
الى جانب التجارب التى تؤدى الى اكتساب الخبرة

chouaib112
02-24-2016, 13:17
السلام عليكم
اساسيات النجاح فى الفوركس هى التعلم الجيد والادارة السليمة يكون مع الفكر المنظم فلا تجد تاجر ناجح بدون هذا المثلث فلا يمكن ان تنجح بدون
ادارة سليمة لحجم رأس مالك ولا يمكن ان تنجح بدون ان تكون تعلمت اساسيات الفوركس و ان لا يمكن ان تجمع بين النجاح الفنى والأدارة السليمة
دون نجاح بالفكر المنظم والمرتب

never100
02-25-2016, 11:03
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

chouaib112
03-03-2016, 23:02
، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة

Samir ElRoby
03-03-2016, 23:35
اخى العزيز شكرا لك على طرح الموضوع
واتمنى ان تستمر فى الافادة لنا وتزويدنا بخبراتك وتجاربك فى مجال الفوركس لان طرح المواضيع دى والنقاشات بيساعدنا اننا نتعلم من الاخطاء ونتعلم حجات مكناش نعرفه
شكرا تقبل مرورى

dhmo
03-04-2016, 13:46

وبالعلم هيكون فيه النجاح واهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله

aboubakr el ayach
03-04-2016, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب ورغم اني اوافقك الراي فيما تقول المتعلق بضرورة التعلم قبل الممارسة فاني اراه كلذلك من المسائل التي تدخل في خانة ان زادت عن الحد انقلبت الى الضد تحياتي وتقبل مروري

mego997
03-04-2016, 21:41
فعلا اخي الكريم اهم شيئ في سوق الفوركس هو التعلم والتعلم الكثيف واكتساب الخبره حتي تصل لمرحله الربح الثابت والمنتظم

dhmo
03-05-2016, 16:03
فعلا اخي الكريم اهم شيئ في سوق الفوركس هو التعلم والتعلم الكثيف واكتساب الخبره حتي تصل لمرحله الربح الثابت والمنتظم

الاهم هنا تطبيق القواعد الاساسيه للعمل في المجال ده اخي هيا الاساس بالفعل الي لازم المتاجر يمشي عليها علشان يقدر يحقق لنفسه النجاح الي بيحلم بيه وطبعا
ده اساس الخبره نفسها

elnagar
03-05-2016, 16:17
السلام عليكم اخى الكريم التعلم هو اساس اى شئ فى الحياة ولابد من التعلم والتجربة ومعرفة الاسواق هبوطا وصعودا والممارسة والدخول فى الصفقات

dvdali07
03-05-2016, 16:24
بفل يجب وضع خطو معينة لتعم ولا يكون التعلم عشوائي
وبالتوفيق للجميع تقبل تحياتي
ننتظر من جديدك

ahmedsamy5023
03-05-2016, 16:28
السلام عليكم اخى الكرم اظن انة من الواجب التعلم
حتي يمكن العمل فى ذلك المجال وسيفيدة التعلم فى كثير من المجالات
ولك جزيل الشكر

Elgohary1024
03-05-2016, 16:42

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

Ahmed Ab
03-05-2016, 21:50
السلام عليكم

justsmile
03-05-2016, 23:10
طبعا اخي الكريم وكما قلت انت الخطوة الأولى للنجاح هو تنظيم و إقامة هيكل التعلم، والتي في رأيي هي واحدة من العوامل الرئيسية عند بدء التفوق .. بالتوفيق لك اخي و شكرا

hakim kimo
03-05-2016, 23:11
سلام الله عليكم
أشكر الأخ الرائع على طرحه موضوع المميز
أوفقك الراي لكن كل ما تعلمت اكثر تخسر
تمنياتي للجميع بالربح و نجاح
شكرا

Ahmed sayed
03-06-2016, 19:12
الثواعد الاساسية
1- الرضا
2- عدم الطمع
3- التحليل السليم للزوج
4- الاهم بقا ادارة راس مال حتي لا تفقد حسابك في السوق
كل دة لو عملته هتبقي متدوال ناجح جدا ان شاء الله

akram mohamed obaid
03-12-2016, 14:25
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يعتبر منتدى فوركس العرب ايضا من الركائز الاساسيه التي من خلالها التعلم في سوق الفوركس من خلال المواضيع المطروحه والاقسام الموجوده فيه والتي يتمكن من خلالها المتداول من معرفه كل صغيره وكبيره عن هذا السوق

hossam123
03-12-2016, 15:23
النجاح فى الفوركس سهل جدا ولكن يجب ان هى التعلم الجيد والادارة السليمة يكون مع الفكر المنظم فلا تجد تاجر ناجح بدون هذا المثلث فلا يمكن ان تنجح بدون
ادارة سليمة لحجم رأس مالك ولا يمكن ان تنجح بدون ان تكون تعلمت اساسيات الفوركس جيدا

mamdouh mahmod
03-12-2016, 15:28
موضوعك فى غايه الروعه اخى العزيز الفاضل مشكور جدا
على بذل هذا المجهود ونتمنى ان نستفاد منك دائما انا وباقى الاعضاء المحترمين
وجزاك الله كل خير

engibrahim.hd
03-12-2016, 15:32
6شكرا اخي على هذا الموضوع الرائع والمساهمه الفاعله في شرح وبيان القاعدة المتينه من التعلم وسر النجاح واعتقد اهم شىء هو الصبروهي معلومات مفيده وقيمه نتمنى منك المزيد من المساهمات المتميزه في هذا المنتدى الرائعمع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح

soufiane007
03-12-2016, 16:15
من وجهة نضرى المتواضعة والتي يجمع عليها بالتأكيد جميع الخبراء والناجحين في هذا السوق الشيق والخطير في نفس الوقت أن سبب النجاح في الفوركس -بعد توفيق الله سبحانه وتعالى -تتمحور في كفتين هي استراتيجية ناجحة صارمة + إدارة رأس مال سليمة مناصفة بينهما (50 % -50 %) بل بالعكس إن أراد أحد أن يرجح إحدى الكفتين فالتأكيد ستكون لإدارة رأس المال الأرجحية فربما يكون سبب النجاح 70 % للإدارة السليمة

academy2010
03-12-2016, 16:55
كام قلت انت اخى الكريم التعلم ثم التعلم والتدريب على ما تعلمته
فالتعلم والتدريب هما اساس الدخول الى الفوركس ويلاحقهم العمل على التحكم بالذات وان تكون صاحب نفسية قوية
فى اتخاذ القرارت بناء على شكل مدروس فالعامل النفسى هو ركن اساسى للمتادول الناجح
اسال الله لى ولك التوفيق

karinho1991
03-16-2016, 21:32

mego997
03-19-2016, 19:56

essamgewily
03-19-2016, 20:00
موضوع في قمة الروعه

لطالما كانت مواضيعك متميزة

لا عدمنا التميز و روعة الإختيار

دمت لنا ودام تألقك الدائم

abdelmadjid41
03-20-2016, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله اخي اتفق معك كليا لان هناك من يبدا العمل بحساب حقيقي مباشرة وبعد ان يخسر يبدا يسال عن الاسباب ولا يتذكر انه لم يتعلم

newlookmostafa
03-21-2016, 11:19
بالتاكيد التعلم هو اهم شىء فى هذا لامنتدى الرائع التعلم ثم التعلم
تقبل مروورروورى
تحيااااااتى

dhmo
03-21-2016, 14:06
بالتاكيد التعلم هو اهم شىء فى هذا لامنتدى الرائع التعلم ثم التعلم
تقبل مروورروورى
تحيااااااتى

وهناك تنوع ايضا واكيد فيه كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

ahmed arrar
03-21-2016, 14:17

mhamadfor
03-25-2016, 23:07

mego997
03-26-2016, 17:02

saleh1991
03-27-2016, 01:56
السلام عليكم

kymslye
03-28-2016, 01:46
كلام في صميم ومعقول اخي بارك الله فيك يجب تدبير الوقت و لكيفية لكي يكون ربخ جيد ايضا تدبير رأسمال وحترام نقط دخول ة الخروج وعدم تاتر بالخسارة مهما كان حجمها وهكدا ان شاء الله تكون أرباح على طول

asmaa mahmod
03-28-2016, 02:02
كلامك مظبوط فعلا يجب التعامل مع الوقت ودراسته من اجل الوصول لطرق صحيحه لجنى الارباح بدل التعرض للخساير ربنا يوفقك

mego997
04-10-2016, 16:31

ShiToSawY
04-10-2016, 19:14
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضي : اشكرك اخي فعلا ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة جدا
تحياتي لك

latraaa
04-10-2016, 19:20
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة الراقية التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيف يستعمولنها إن شاء الله و يحققوا الكثير من النتائج الطيبة

mohamedforex4
04-12-2016, 22:37
السلام عليكم اخي الفاضل شكرا على طرح الموضوع والمعلومات المقدمة الرائعة واعتقد انه يكون
فعلا التخطيط الجيد للتعلم يكون ببناء قاعدة صحيحة وبالتوفيق للجميع يا رب . :)

YSN
04-16-2016, 14:05

newjoe
04-16-2016, 14:32
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي الغالي على المعلومات القيمة و المفيدة

HaMaDa99
04-16-2016, 14:33
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

DR.MJH.JO
04-16-2016, 15:40
بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي للجميع
نشكرك على طرح هذا الموضوع
انا اتفق مع طرحك جدا

---------- Post added at 04:37 PM ---------- Previous post was at 04:36 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي للجميع
انا اتفق مع طرحك اخي

---------- Post added at 04:39 PM ---------- Previous post was at 04:37 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي للجميع
انا اتفق مع طرحك
وفيهم الاساسيات والقواعد هو اساس النجاح

---------- Post added at 04:39 PM ---------- Previous post was at 04:39 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي للجميع
انا اتفق مع طرحك
اتمنى التوفيق للجميع

---------- Post added at 04:40 PM ---------- Previous post was at 04:39 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
تحياتي للجميع
انا اتفق مع طرحك
وهلى فكرة انا من اشد معجبينك

mego997
04-17-2016, 01:04

medcss
04-17-2016, 01:50
شكرا جزيلا لك أخي الكريم على هذا الشرح ،ربي يزيدك في ميزان حسناتك، تقبل مروري

zakariaguemi
04-17-2016, 01:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لكل أعضاء منتدى لغالي وبعد :

شكراً أخي على هدى الموضوع أنا 8 أشهر أتعلم على حساب دمو ومازلت أتعلم

تقبل مروري أختي الفاضلة في موضوع أخر إنشاء الله

medcss
04-17-2016, 02:05
شكرا جزيلا لك أخي الكريم على هذه المعلومات ،ربي يزيدك في ميزان حسناتك، تقبل مروري

midou2009
04-17-2016, 02:12
لا اخفى عليكم انه يوجد ارتباط وثيق بينى وبين المجنون منذ حروب استنزاف الحسابات (المرجنه)التى كانت بينى وبينه وانتهت ان وقعنا معاهده للهدنه وللاسف لم نضع لها تاريخا ولذلك ترانى دائم المراقبه والمتابعه لكل تحركاته خوفا من اختراقه لمعاهدة الهدنه لان اللوم فى النهايه سيكون لى والكل سيقول لامعاهدة مع مجانين وهذه نتيجة المتابعه على حساب حقيقى

---------- Post added at 11:12 PM ---------- Previous post was at 11:11 PM ----------

سر الفوركس عرض وطلب ودعوم...ومقاومه مع أتجاه يتحدد بداية اليوم
ونقطة دخول تخلى الربح ليك مرسوم..وهودا طريقك وربحك معاه حيدوم

dhmo
04-17-2016, 15:39

ومع الخبره يتم عمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

moodyloveelromansy
04-17-2016, 16:07
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

forez
04-19-2016, 11:21
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
اعتقد ان التعامل مع الفوركس يكون من الافضل اذا قمنا بالعمل علية من خلال الاتعلم المنطقى من جل الوصول الى الاهداف المرجوة من التداول نفسة..........

البرنس ميدو
04-19-2016, 11:23
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة وان تقبل مرورى

yahia1
04-19-2016, 14:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

mustaphakermad
04-19-2016, 14:10
الســــــلام عليكـــم.............. و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ......................
أول مرة أجد موضوع مثل هذا وقد اعجبني وافادني
طرحك لمثل هذه القاعدة و اقتراحها بالمنتدى شئ رائع
جزاك الله خيرا....ووتقبل مروري

latraaa
04-19-2016, 14:26
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إ نشاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

dhmo
04-19-2016, 14:33
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم بالطبع أخي الكريم فبالعلم يتم بناء الأمم وإن كنت إنسان جاهل ، وهنا الجهل ليس بعدم القراءة والكتابة ، أقصد هنا الجهل بآليات سوق الفوركس وكيف يتحرك وعلي أي اساس يتحرك صعودا أو هبوطا ، فلو عرفت كيف يتحرك السوق ستجني أرباحا وفيرة وان تقبل مرورى

الصح هنا هو التعلم من الكتب اخي افضل بكتير من اي وسيله تعلم اخرى لانها بتقدم ليه هنا المعلومات بطريقه منظمه وسهله ويقدر يتابعها انما الفيدوهات بتكون ملخصه اكتر
ولازم يكون معاه قاعده بيانات

mego997
04-23-2016, 23:59

snapping
04-24-2016, 00:04

mohamed321
04-24-2016, 00:08

kymslye
04-25-2016, 14:56
كلام صح وأتفق أخي هده المعلومات يمكنها أن تفيد كل من يقرئها و يمكنهم البحت عن معلومات في القسم التعليمي للمنتدى لكي يستفيدو أكتر ومرة أخر أشكرك على نصائح المهمة

ayoubkam
04-25-2016, 15:16
السلام عليكم أخى العزيز
من الضروري اولا ان نتعلم جيدا عنه قبل البداية
فمثلي قد قرات اولا عنه ثم دخلت بالحساب الحقيقي
لكى اتعلم كيف احقق ارباحا

Mahmoud2063050
04-25-2016, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله وركاته
أود أن أعرف ما هى المبادئ التى على أن اتعلمها حتى أستطيع أن أتعامل مع الفوركس
بشكل صحيح

ahmed5