PDA

View Full Version : هل هناك صور او فيديو يبين كيف تتم الصفقة و كيفية اقفالها ؟؟؟

Pages : [1] 2

samiechikh
02-17-2015, 23:49
السلام عليكم و رحمة الله

أيها الاخوة الاعضاء هذا طلب للاستفسار حول كيفية ابرام صفقة بشروط معينة ؟؟؟
مثلا رصيدي به 20 دولار و اريد شراء عملة معينة بقيمة 10 دولارات. فكيف تتم العملية بالضبط لو أفدتمونا بصور جازاكم الله خيرا. و نفس الشي كيف اشتري بنفس القيمة
و هل يحق لي اقاف الصفقة في اي وقت و كيف يتم اقافها .
انا علي الحساب التجريبي و وجدت صعوبات كبيرة في هذه المسائل و الحساب رايح للخسارة طوووووول.
و جازاكم الله خيرا

nagranelhamy6562
02-18-2015, 13:47
انا اري انه يمكن للتاجر الذكي اغلاق الصفقه في اي وقت ولكنني انصح الجميع بتواخي الحذر ان يغلق الصفقه وهي خسرانه وبالتالي انت ممكن تحصل علي الفديوهات من شخص اخر لانني والله لا امتلك منها اي شئ بالتوفيق

youssedyazid5296
02-18-2015, 14:08
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا استاذي الفاضل انا اري ان من افضل الطرق للتعلم لهذا المجال انك تقرا بعض المواضيع التي تحمل بعض الصور والفديوهات التي تتواجد في المنتدي في بعض المواضيع او في القسم التعليمي لهذا المنتدي

aserghawy6871
02-18-2015, 14:20
الصور والفديوهات يا رايق انت ممكن تبحث عنها سواء في جوجل او في اليوتيوب لانني بالفعل احب الشخص اللي عاوز يتعلم وبيحاول يعلم نفسه وانا اري انه لا يمكن اغلاق الصفقه الا واذا كان الشخص رابح

badawyghady3817
02-18-2015, 14:40
السلام عليكم في البدايه انا ارحب بيك علشان انت شكلك كده جديد وانا اري ان للشخص الحق في اغلاق الصفقه او العقد في اي وقت من الاوقات ولكن الصح لابد اغلاقها وانت كسبان اما عن الصور والفديوهات انت ممكن تلاقيها في المنتدي وليس في اي موقع اخر بالتوفيق

mohamedwanas216
02-18-2015, 14:46
مثلا رصيدي به 20 دولار و اريد شراء عملة معينة بقيمة 10 دولارات. فكيف تتم العملية بالضبط لو أفدتمونا بصور جازاكم الله خيرا. و نفس الشي كيف اشتري بنفس القيمة
انا علي الحساب التجريبي و وجدت صعوبات كبيرة في هذه المسائل و الحساب رايح للخسارة طوووووول.
و جازاكم الله خيرا>>>>>

---------- Post added at 01:45 PM ---------- Previous post was at 01:43 PM ----------

???

---------- Post added at 01:45 PM ---------- Previous post was at 01:45 PM ----------

و جازاكم الله خيرا555555555555555555555555

---------- Post added at 01:46 PM ---------- Previous post was at 01:45 PM ----------

hadymetwally4773
02-18-2015, 15:14
بص كل شئ متوفلر فى المنتدى قسم الاستراتيجيات وده رابط القسم المنتدى اتعلم ما يفيدك واختار المناسب ليك

http://forex-masr.com/forumdisplay.p...ing-Strategies

Saadqnet
02-18-2015, 17:52
لا يمكنك شراء العملة بعشرة لوت برصيد عشرين دولارا فهذه قيمة ضعيفة جدا ولا تغطي عمولة الشركة في ادنى سبريد و هو ثلاثون
دولارا عن كل صفقة بحجم عشرة لوت لكن يمكن ان تاخذ صفقة بحجم 0.01 لوت و بدون مخاطرة و سبريد قيمة 0.03 لكل صفقة

mohamed12345
03-02-2015, 00:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في البدايه انا ارحب بيك علشان انت شكلك كده جديد وانا اري ان للشخص الحق في اغلاق الصفقه او العقد في اي وقت من الاوقات ولكن الصح لابد اغلاقها وانت كسبان اما عن الصور والفديوهات انت ممكن تلاقيها في المنتدي وليس في اي موقع اخر

soad labib sadek
03-02-2015, 01:14
اخي العزيز يمكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي و اتمني لك التوفيق

AHMED FAWZYy
03-02-2015, 01:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في البدايه انا ارحب بيك علشان انت شكلك كده جديد وانا اري ان للشخص الحق في اغلاق الصفقه او العقد في اي وقت من الاوقات ولكن الصح لابد اغلاقها وانت كسبان اما عن الصور والفديوهات انت ممكن تلاقيها في المنتدي وليس في اي موقع اخر

user_66
03-04-2015, 20:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
يمكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق
و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي
بالتوفيق للجميع هنا

user_18
03-04-2015, 20:44
اري ان من افضل الطرق للتعلم لهذا المجال انك تقرا بعض المواضيع التي تحمل بعض الصور والفديوهات التي تتواجد في المنتدي في بعض المواضيع او في القسم التعليمي لهذا المنتدي
فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي و اتمني لك التوفيق

user_21
03-05-2015, 17:57
الصور والفديوهات يا رايق انت ممكن تبحث عنها سواء في جوجل او في اليوتيوب لانني بالفعل احب الشخص اللي عاوز يتعلم وبيحاول يعلم نفسه وانا اري انه لا يمكن اغلاق الصفقه الا واذا كان الشخص رابح

karim_tutto
03-05-2015, 18:03
السلام عليكم
نعم اخي انت على حق فهذه من الاخطاء التي يقع فيها الاغلبية دائما
حساب ديمو بة 5000 وبيعمل منه 20% ربح سيكون المبلغ مختلف

mohamed12345
03-13-2015, 20:17
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد مكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي

mawwalmammo
03-14-2015, 14:26
اولا نرحب بك اخي
اخي الكريم من خلال حديثك اني افهم انك لاتجيد التداول وربما انك بهذه الحال قد تستمر في الخسارة
خاصة وانك ذكرت 10 دولار للصفقة الوحد وهذا لايمكن
اخي انصحك ان تصبر الى ان تتعلم

Audy1
03-14-2015, 14:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بالفعل انه هناك الكثير من الفديزهات والمعلومات الخاصه عن مجال الفوركس فقط تابع هدا وسوف تعرف عنها الكثير

tornado
03-14-2015, 14:33
السلام عليكم
اخي الكريم يمكنك البحث فى المنتدى وسوف تجد ان شاء الله فى قسم الاستراتيجيات
بالتوفيق

a7med84
03-14-2015, 15:36
فى فديوهات عل اليورتيوب للتعامل مع الحساب او الميتا تريدر

وانت اعمل حساب تجريبى وجرب ومارس عليه فتح واغلاق الصفقات والله المستعان

samiechikh
03-14-2015, 16:39
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الفاضل الفيديوهات كثيرة خاصة علي منصة الميتا ترايدر 4 ادخل لليوتيوب
ستجد العديد من الفيديوهات سوي التعليمية او الفردية و كلها تدل علي المارسة مع المنصة

ahmedibrahim258259
03-16-2015, 21:18
بسم الله الرحمن الرحيم موش مستاهلة صور في عندك زرارين بيع وشراء لما تحب تبيع اضغط على بيع والعكس صحيح
تقبل مروري

مامون سباعنة
03-17-2015, 02:41
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد ::::
أشكرك اخي الفاضل على مروورك الرائع .. انصحك اخي العزيز بحضوور حلقاات تعليمية من اليووتيووب....
اتمنى لك ولجميع اخواني النجاح
تقبل مروري اخي .......

ridabest
03-17-2015, 10:56
السلام عليكم اتمنى لكم يوم مليئ بالربح و اطلب من الله ان يرزقنا من خيراته واشكركم جزيل الشكر على الموضوع المفيد فانا اتابع المنتدى بهدف ان استفيد لاني مازلت مبتدئ وانشاء الله سابدء التداول الشهر القادم

1 million
03-24-2015, 17:56
تستطيع ايضا ان تبحث اخي الكريم في اليوتيوب و ستجد الكثير جدا من الفيديوهات المفيدة لك
أتمنى لك التوفيق في التداول في سوق الفوركس

nagwa77
03-24-2015, 20:32
موضوع رائع اخي
واعتقدم من يبتعد عن مثل هذه الاخطاء سيحقق النجاح المرغوب فيه
فالبعد عن الاخطاء هو السبيل الوحيد للمتاجرة لرابحة

adelee
03-25-2015, 00:05
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

mostafa abdalla
03-25-2015, 00:14
في البدايه انا ارحب بيك علشان انت شكلك كده جديد وانا اري ان للشخص الحق في اغلاق الصفقه او العقد في اي وقت من الاوقات ولكن الصح لابد اغلاقها وانت كسبان اما عن الصور والفديوهات انت ممكن تلاقيها في المنتدي وليس في اي موقع اخر بالتوفيق

hamdochi
03-25-2015, 22:25
السلام عليكم اخي الكريم اظن انه ممكن تبحث عنها سواء في جوجل او في اليوتيوب لانني بالفعل احب الشخص اللي عاوز يتعلم وبيحاول يعلم نفسه وانا اري انه لا يمكن اغلاق الصفقه الا واذا كان الشخص رابح الشكر الجزيل لكل زوار المنتدى الغالي

aymen done
03-25-2015, 22:47
مجال الفوركس ليس سهلا ويحتاج للمثابرة والتعلم
واكيد ان الحساب التجريبى حجم حسابه كبير بالالاف
وحجم الحساب الحقيقى بضعة دولارات فلازمن تخسر

m7md14
03-27-2015, 13:14
يمكن للتاجر الذكي اغلاق الصفقه في اي وقت ولكنني انصح الجميع بتواخي الحذر ان يغلق الصفقه وهي خسرانه .. بالتوفيق للجميع ان شاء الله

adnan1969
03-27-2015, 13:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
اخي موجوده بس معقول انت ماتعرف كيف تفتح صفقه
او تغلها اتعلم اخي لازم يكون عندك معرقه قويه حتى تدخل السوق

الاصيل
03-27-2015, 13:46
الموضوع سهل جدا اخى الكريم يمكنك البحث فى الانترنت عن الفديوهات التى تشرح هذه العمليه وستجد ان شاء الله فديوهات تبسط لك الامر
ثم التدرب على حساب تجريبى تعرف منه كيف تفتح وتغلق صفات وتعمل اخذ ربح وتوقف خساره
الامر يحتاج منك قليل من البحث لتجد ما يناسبك
تمنياتى لك بالتوفيق

حسنى صادق
03-27-2015, 13:50
اخى ان الموضوع يحتاج الى المكزيد من لتدريب و العلم لعى لالتعمل اجيد و المتناسب منه خلال الهم اجيد للسوق و عدم العشوئاية فى التعامل

Doodysamsom
03-27-2015, 13:57
,وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة...
انت بتختار السعر اللى عاوز تبيع بية..
وبتعمل امر شراء وبتشتريها...
وبتغلق الصفقة فى الوقت اللى انت عاوزة؟

مصراوى
03-27-2015, 14:02
بالفعل اخى الفاضل انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم منة الكثير والكثير وبالتوفيق للجميع

popa2015
03-27-2015, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

---------- Post added at 11:11 AM ---------- Previous post was at 11:06 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

عبده مورو
03-27-2015, 14:14
ابحث في اليوتيوب فيه فيديوهات كتيرة جدا عن المتاجرة

---------- Post added at 11:14 AM ---------- Previous post was at 11:12 AM ----------

اخي الفاضل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسي بشوف فيديوهات عاليوتيوب
وفيه فيديو ملخص للكل الفوركس وبالتوفيق

DARSH_TURK
03-27-2015, 14:28
الحق في اغلاق الصفقه او العقد في اي وقت
من الاوقات ولكن الصح لابد اغلاقها وانت كسبان
اما عن الصور والفديوهات انت ممكن تلاقيها
في المنتدي وليس في اي موقع اخر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتو

سارة محمد
04-12-2015, 00:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

moustafaforex
04-12-2015, 00:22
انا اري انه يمكن للتاجر الذكي اغلاق الصفقه في اي وقت ولكنني انصح الجميع بتواخي الحذر ان يغلق الصفقه وهي خسرانه وبالتالي انت ممكن تحصل علي الفديوهات من شخص اخر

طريق النجاح
04-12-2015, 00:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
نعم اخي اعتقد يوجد فيديو يشرح عملية التداول في انستا بالفيديو سوف تجده في قسم التعليمي بالفيديو...

user_21
04-13-2015, 16:51
بسم الله الرحمن الرحيم أيها الاخوة الاعضاء هذا طلب للاستفسار حول كيفية ابرام صفقة بشروط معينة ؟؟؟

haphop
04-13-2015, 16:52
السلام عليكم ورحمه الله
اذا دخلت عي القسمالتعليمي في المنتدي اعتقد انك ممكن تلاقي كل حاجه عايز تعرفها عن الفوركس بمنتهي السهوله

sharshabil
04-13-2015, 17:45
يا اخي لا يمكن ان تعمل صفقة بنص راس مال
لازن تتاجر اكتر شي بخمسة سنت للنقطة اما الفيديوهات موجودة في القسم التعليمي ,

Eslam1
04-14-2015, 05:48
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

MAGDYABDO
04-22-2015, 16:13
مش فاهم حضرتك اخي ولكن يمكنك ان تحدد القيمه المراد المتاجره بها من راس المال عن طريق الاستوب لوز

sof
04-22-2015, 16:17
الازرق يعني شراء والاحمر يعني بيع وكما تلاحظ انه فارق 3 نقاط بينهم
ولو دورت فى اليوتيوب هتجد كثير من الفيديوهات عن الميتاتريدر

ahmed mo
04-22-2015, 16:37
اكيد هتلاقى كتير من الفديوهات للتداول على الميتا تريدر وهتلاقى كمان مضووضعات والاهم

ان يكون هناك حساب تجريبى تطبق عليه والمووضع بسيط والله المستعان

محمود مرعى
04-22-2015, 18:15
السلام عليكم و رحمة الله

و جازاكم الله خيرا

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى سامى وانا عايزك تعرف انك مش بتحدد قيمة الصفقة اللى انت عايز تشتريها بمعنى
انك متقدرشى انك تقول انا عايز اشترى بنصف المحفظة او ربعها ولكن انت بتحدد حجم الصفقة بحيث تخلى قيمة النقطة كذا

eslam kassem
04-22-2015, 18:46
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يا استاذي الفاضل انا اري ان من افضل الطرق للتعلم لهذا المجال انك تقرا بعض المواضيع التي تحمل بعض الصور
والفديوهات التي تتواجد في المنتدي في بعض المواضيع او في القسم التعليمي لهذا المنتدي

Schams
04-22-2015, 18:47
تحياتي اخي الكريم..موضوعك فعلا مفيد و طرح جيد
لذلك ننتظر منك المزيد من الموضوعات المهمة و الاسئلة المفيدة لجميع الاعضاء
تقبل مروري

معتصم سباعنة
04-22-2015, 18:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،
اخي الكريم يبو انك مبتدئ في مجال الفوركس ، عليك الدخول الى منتدى التعلم ، ويوجد شروحات سوف تجد شروحات من الالف للياء للاستاذ احمد مختار عليك متابعتها
تقبل مروري

bayoo73
04-22-2015, 19:00

ahmedtaher
04-23-2015, 00:35
السلام عليكم ... انت ممكن تتدخل علي اليوتيوب وتكتب شرح لمنصة الميتا تريد 4 وانت هتلاقي كل اللي انت عايزو
بالتوفيق ان شاء الله

MAGDYABDO
04-23-2015, 11:53
اخي ادخل القسم التعليمي ستجد كل ما تحتاجحه والكثير من الفيديوهات التى ستفيدك

mohamedhassn
04-23-2015, 15:16
كثير من المهتمين في سوق الفوركس يتساءلون عن كيفية عمل برامج التداول او ... العملات، وبالتالي تستطيع ان تتابع اكثر من زوج من العملات في نفس الوقت. ... ان تقوم بتخفيض حجم الصفقة دون الحاجة الى اقفالها بسهولة ويسر ولكن هذا لا

nahas mohammed
04-23-2015, 15:26
اخي يوجد في المتدى قسم المساعدة في ه كل الشروحات لكيفية عمل صفقة و شرح مرحلة بمرحلة في الميتا تيد من اجل دخول فيها و لا انصح بعشرين دولار من اجل 10 فهي غير كافية با هناك 100 دولار

ilyes chaieb
05-03-2015, 15:26
ادخل على اليوتوب و ابحث عن دورة تدريبية في مجال الفوركس و ستجد مجموعة من الدرس و الاستراتيجيات المصورة و حاول ان تستعين ايضا بقسم الكتب هنا بالمنتدى

mohamedhassn
05-05-2015, 21:16
يمكن للتاجر الذكي اغلاق الصفقه في اي وقت ولكنني انصح الجميع بتواخي الحذر ان يغلق الصفقه وهي خسرانه وبالتالي انت ممكن تحصل عل

محمود مرعى
05-05-2015, 21:53
السلام عليكم و رحمة الله

و جازاكم الله خيرا

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذ سامى وحضرتك الفوركس ليس شبيها بالبورصة وحضرتك
متقدرشى انك تشترى بجزء من الاموال لكن تقدر انك تحدد الخسار بجزء من الرصيد عادى جدا

mohamed12345
05-08-2015, 15:18
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد خي العزيز يمكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي

معتز سباعنة
05-08-2015, 17:21
السلام عليكم اخواني ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم للاسف انا لا امتلك الفكرة الكافية ، ولك مني جزيل الشكر.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mohamed Morsy
05-11-2015, 15:36
يا اخي لا يمكن ان تعمل صفقة بنص راس مال لازن تتاجر اكتر شي بخمسة سنت
للـنقطة اما الفيديوهات موجودة في القسم التعليمي ,
تحياتي ...

osama147
05-11-2015, 15:39
السلام عليكم ورحمة وبركاتة
اخي الكريم اعتقد انه يوجد كتب تعليمية ويوجد فيدوهات تشرح ذالك بشكل واضح موجودة على مواقع النت بشكل كبير
تقبل مروري

aminoos
05-11-2015, 16:09
انا اري انه يمكن للتاجر الذكي اغلاق الصفقه في اي وقت ولكنني انصح الجميع بتواخي الحذر ان يغلق الصفقه وهي خسرانه وبالتالي انت ممكن تحصل علي الفديوهات من شخص اخر لانني والله لا امتلك منها اي شئ بالتوفيق

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا استاذي الفاضل انا اري ان من افضل الطرق للتعلم لهذا المجال انك تقرا بعض المواضيع التي تحمل بعض الصور والفديوهات التي تتواجد في المنتدي في بعض المواضيع او في القسم التعليمي لهذا المنتدي

Kiing
05-11-2015, 18:18
انه يمكن للتاجر متلا الذكي اتناء اغلاق الصفقه ممكن انه في اي وقت تم انهي انصح الجميع بالحذر تم الحذر اتناءء ان يغلق الصفقه لانها ممكن ان تكون خسرانه وحظ سعيد

mouade
05-12-2015, 19:00
فكرة الاجندة لتدوين كل ما يخص الفوركس فكرة جيدة التي يمكن أن تساعد في التركيز على عمليات التداول
فتدوين الملاحظات عن حركة واتجاهات العملات تكسبنا خبرات و تثقل مهاراتنا و تطور من تفكيرنا
و تجعلنا في متابعة مستمرة لحركة سوق العملة و آخر الأخبار لكن تحتاج تركيز حتى لا يدون أمر بالخطأ

tefa.brave
05-12-2015, 20:02
شكرا للعضو المحترم على الموضوع الجميل ويارب دايما نكون احسن منتدى وان شاء الله دائما للائمام
موضوع رئع جدا ويستحق كل الشكر والتقدير للمجهود المبذول فيه الله ينور الى الامام دئما

al-Mashhadani64
05-12-2015, 22:21
الاخ العزيز يمكن ان تدخل على القسم التعليمي في المنتدى وستجد كيف تاخذ صفقه وكيف تغلقها او على اليوتيوب ستجد شرح وافي لهذه الاشياء

osama147
05-12-2015, 22:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي تحية لك وبعد يوجد قسم التوصياتو الشروحات فى المنتدى يقدم جميع الاجابات التى تدورس فى دهن الكل وانشالله التوفيق للجيمع
تقبل مروري

ahmed900
05-12-2015, 22:26
هل تعلم:الثعبان ليس له آذان ظاهرة ولكنه يسمع عن طريق موجات الصوت التي يلتقطها لسانه ويترجمها لآذانه الداخلية

هل تعلم:من الغريب والمدهش أن الصرصور، بعد احتكاكه بالإنسان، يسارع الى مخبئه لتنظيف نفسه

هل تعلم:ذكر الباعوض لايلسع الانسان او اى حيوان لانه ينغذي على
عصارات النباتات والازهار اما الاناث فهي التي تقلق نوم الكثيرين منا لأنها تعيش على امتصاص الدماء لتجد طعامها جاهزاَ

هل تعلم:السم المميت الذي يفرزه أخطر أنواع قنديل البحر، الذي يعيش قرب سواحل استراليا، يقتل رجلا خلال مدة لا تتجاوز أربع دقائق.. ومع ذلك فهذا الحيوان الرخوي البحري تلتهمه السلاحف البحريه التي يشبه فمها المنقار، دون أن يلحق بها أي أذى

اهل تعلم:لكوبرا الهندية عبارة عن حية من اخطر الحيات لأنها إذا عضت الإنسان قتلته في الحال ومع ذلك فهي لا تحب الاعتداء على الناس ولاتفكر في قتل الإنسان أو الحيوان ألا إذا فكر في الاعتداء عليها وهي كمعظم الثعابين تعطي التحذير قبل أن تفكر في الهجوم على عدوها

wlaa
05-13-2015, 18:51
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل بالفعل هناك انظمة توفر هذه الخاصية مثل الفوركس كوبى وهى مضمونة من حيث التعامل وهناك مديرى حسابات ولكن ليس هناك ضمانات معهم والله الموفق

moussaalbare2
05-13-2015, 18:52
اخى الفاضل بالفعل هناك انظمة توفر هذه الخاصية مثل الفوركس كوبى وهى مضمونة من حيث التعامل وهناك مديرى حسابات ولكن ليس هناك ضمانات معهم والله الموفق

mohamed12345
05-16-2015, 15:01
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد االعزيز يمكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي و اتمني

شهيرة
05-22-2015, 02:00
الصور والفديوهات يا رايق انت ممكن تبحث عنها سواء في جوجل او في اليوتيوب
لانني بالفعل احب الشخص اللي عاوز يتعلم وبيحاول يعلم نفسه وانا اري
انه لا يمكن اغلاق الصفقه الا واذا كان الشخص رابح

REDA FOREX
05-23-2015, 09:11
الحق في اغلاق الصفقه او العقد في اي وقت
من الاوقات ولكن الصح لابد اغلاقها وانت كسبان
اما عن الصور والفديوهات انت ممكن تلاقيها
في المنتدي وليس في اي موقع اخر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتو

waelmma
05-23-2015, 12:11
;):(:( اخى الكريم اللى انت بتبحث عنه هو انك تتعرف
على برنامج الميتاتريدر واليك شرح له
https://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI

محمد السيد
05-23-2015, 12:17
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل .. سارفق مع ردي هذا رابط يمكنك ان تحمل سلسلة تعليمية مجانية بالفيديو
أعتقد انه من الممكن ان يفيدك جدا في هذه المرحلة ،، مع التوفيق
http://forex-masr.com/showthread.php?104977-%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D8%AF%D8%A7-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A9-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%A9

masry928
05-23-2015, 12:28
استعين بخبرة زملائك هنا بالمنتدى ده مش عيب افضل من انك تفضل تخسر ومتقولش لحد اعمل ايه
القسم التعليمى للمنتدى ده شىء مفيد جدا حاول بقدر الامكان الاستفاده منه مش هتندم اخى الكريم

noor eldyen
05-23-2015, 12:52
السلام عليكم في البدايه انا ارحب بيك علشان انت شكلك كده جديد وانا اري ان للشخص الحق في اغلاق الصفقه او العقد في اي وقت من الاوقات ولكن الصح لابد اغلاقها وانت كسبان اما عن الصور والفديوهات انت ممكن تلاقيها في المنتدي وليس في اي موقع اخر بالتوفيق

hmadnah123
05-23-2015, 13:38
انا اري انه يمكن للتاجر الذكي اغلاق الصفقه في اي وقت ولكنني انصح الجميع بتواخي الحذر ان يغلق الصفقه وهي خسرانه وبالتالي انت ممكن تحصل علي الفديوهات من شخص اخر لانني والله لا امتلك منها اي شئ

modr2015
05-23-2015, 14:35
وقت ولكنني انصح الجميع بتواخي الحذر ان يغلق الصفقه وهي خسرانه وبالتالي انت ممكن تحصل علي الفديوهات من شخص اخر لانني والله لا امتلك منها

---------- Post added at 11:35 AM ---------- Previous post was at 11:09 AM ----------

اغلاق الصفقه في اي وقت ولكنني انصح الجميع بتواخي الحذر ان يغلق الصفقه وهي خسرانه وبالتالي انت ممكن تحصل علي الفديوهات من شخص اخر لانني

magic777
05-23-2015, 18:42
استعين بخبرة زملائك هنا بالمنتدى ده مش عيب افضل من انك تفضل تخسر ومتقولش لحد اعمل ايه
القسم التعليمى للمنتدى ده شىء مفيد جدا حاول بقدر الامكان الاستفاده منه مش هتندم اخى الكريم

هو اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

noor eldyen
05-23-2015, 22:31

---------- Post added at 07:31 PM ---------- Previous post was at 06:32 PM ----------

abdouwade
05-23-2015, 22:32

ASMAA TAHA
05-24-2015, 00:18
لا يمكن الا شخص ان يشرحلك طريقة فتح واغلاق الصفقات كتابة ولكن لابد ان تشاهد فيديوهات عن كيفية فتح واغلاق الصفقات
او حتى يمكنك قراءة كتب والبحث فى الانترنت عن كتب ماهية الفوركس سوف تجد الكثير جدا

محمود يوسف
05-24-2015, 00:23
انت ممكن تدور على فيديوهات في جوجل او يوتيوب ودول مفيش اكتر منهم بس بصراحة مفيدين جدااااااااااا
وانت ممكن تقفل الصفحة او تفتحها في الوقت اللي انت عايزه
واهلا بحضرتك وبالتوفيق

شهيرة
05-24-2015, 02:56
لا يمكنك شراء العملة بعشرة لوت برصيد عشرين دولارا فهذه قيمة ضعيفة جدا ولا تغطي عمولة الشركة في ادنى سبريد و هو ثلاثون
دولارا عن كل صفقة بحجم عشرة لوت لكن يمكن ان تاخذ صفقة بحجم 0.01 لوت و بدون مخاطرة و سبريد قيمة 0.03 لكل صفقة

snnaky
06-10-2015, 21:22
بصراحة انا مش فاهم ازاى
انت للأسف لم تشرح بشكل جيد ما يمكن ان نعتبرة استفسار
فلا يوجد ثمن للعملة ب10 دولار يا اخى العملات يمكنك شراءها باللوت واقل لوت يبدأ من 1 سنت فكيف تشترى بنصف ما تملك
هناك ادوات مثل المارجن والهامش المتاح والهامش المستخدم يجب عليك ان تتعرف عليهم وتعرف استخداماتهم حتى تتجبن مشاكل كثيرة

MEDHAT MOUSTAFA
06-13-2015, 03:43

abukhatab
06-13-2015, 11:04

tabaki
06-15-2015, 01:52
مسالة الميتاتريدر من فتح الصفقات والستوب والتارجت الخ لازمك تتعلمها بالفيديو
السبب ان الامر عملي ولا ينفع انك تتعلم الامر نظريا فالكلام لا يدل بشكل دقيق

RomanyMoreed
06-16-2015, 02:31
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

في اكيد حاجات زي كدة كتير اوي ادخل علي يوتيوب وهتلاقي شروحات مغطية الموقع عن الفوركس وحاجات كتيرة

بالتوفيق

ibrahim forex
06-16-2015, 03:18

groum92
06-16-2015, 03:34
سلام
ما عليك اخي دور على اليوتيوب فيه فيديوهات كيفية فتح الصفقة و كيفية اقفالها ...
و كل ما يخص الفوركس منذ البداية... شكرآ بالتوفيق

MONTASR SHABAN
06-16-2015, 09:49
السلام عليكم و رحمة الله
ستجد العديد من الفيديوهات سوي التعليمية او الفردية و كلها تدل علي المارسة مع المنصة

waelmma
06-16-2015, 10:58
اخى الكريم اغلاق الصفقة بيتم بناءا على اكتفائك بربح حققته
او بضضرب الاستوب او التيك بروفت وانت محتاج لدرس للتعامل مع الميتاتريدر

seifhd
06-16-2015, 11:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم ننصحك بالتوجه للقسم التعليمي للمنتدى
وقبل اختيارر الصفقة ننصحك بدراسة السوق من خلال الأخبار الاقتصادية و التحليل الاقتصادي
بالتوفيق

big.pharaoh
06-16-2015, 11:03
السلام عليكم و رحمة الله

و جازاكم الله خيرا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انصحك يا صديقي تدخل على القسم التعليمي وان شاء الله هتلاقي فيه شروحات بالفيديوهات صوت وصوره يعني وكمان اليوتيوب مليان شروحات كتيره هتفيدك بأذن الله

محمد عز الدين عيد خضري
06-16-2015, 11:28
ستجد الكثير من الموضوعات بالصور والفديو في المنتدي
بالقسم التعليمي للمبتدئين توضح كيفية فتح صفقة واغلاقها وكيفية تعلم الفوركس من الاساس ارجو ان تزوره

mechanical
06-22-2015, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......انا كنت اتمني ان افيدك في هذا الموضوع اخي وللاسف انا لاعرف
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

ayoub321
06-22-2015, 19:32
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
نعم يوجد أخي الكريم إذهب إلى قسم التعليمي سوفتجده هناك
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

marwafawzy122
06-22-2015, 19:55
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

Wassa04
06-22-2015, 19:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم اولا لا يمكنك التداول
ب 10 و حسابك فيه فقط 20 دولار تقبل مروري

hmadnah123
06-22-2015, 21:41
انا اري ان من افضل الطرق للتعلم لهذا المجال انك تقرا بعض المواضيع التي تحمل بعض الصور والفديوهات التي تتواجد في المنتدي في بعض المواضيع او في القسم التعليمي لهذا المنتدي

mohamed12345
06-22-2015, 23:53
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخي العزيز يمكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي و اتمني لك التوفيق

hmadnah123
06-23-2015, 01:38
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

Kiing
06-26-2015, 22:19
متلا انه يمكن للتاجر الذكي متلا معه من تم منه متلا انه اغلاق الصفقه في اي وقت ولكنني انصح الجميع مع الكتير من الحذر ان يغلق الصفقه تم منه متلا انه خسرانه وبالتالي انت ممكن تلاحظ

جابر1979
06-26-2015, 22:23
هناك عدة فيديوهات توضح كيفية فتح الصفقات على منصات الميتاتريدر و وضع أوامر معلقة و توجد منتديات الفوركس العربية التي توضح الامر بالتوفيق اخي الكريم ..

gehad87
07-30-2015, 04:47
ممكن حضرتك تتوجه للقسم التعليمي هتلاقي في موضوعات وشروحات وبالفيديو كمان
هتفيدك جدا في تدريبك على التعامل بالسوق
كلها في القسم التعليمي
وبالتوفيق ان شاء الله

tarik46
08-13-2015, 21:28
تتم عملية الشراء مثلا نظريا بان تقوم بالشغط في المنصة على New order ثم تضغط على buy و سوف تفتح صفقة شراء
سوف يأخذ منذ هامش محجوز على حسب الرافعة المستخدمة و على حسب قيمة العقد حيث ان الرافعة 1:1000 تاخذ 10 دولار هامش محجوز
تقبل مروري

محمد عطوه
08-13-2015, 21:55
مشكور اخى الكريم على هذا السؤال لانى متلك مبتدئ
وسؤالك هذا كنت اريد ان اسأله ولكنك سبقتنى انا ببحث على يوتيوب
شكرا

big.pharaoh
09-27-2015, 04:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. ادخل يا غالي على القسم التعليمي وابحث عن تعليم الميتاتريدر .ز او ادخل على اليوتيوب واكتب شرح برنامج الميتاتريدر4

ynwa1892
09-28-2015, 00:21
السلام اخي
انت ينقصك الكثير لتتعلمه وانت فاهم الامور غلط انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد كل ما تحتاجه
وفقك الله

sharshabil
10-15-2015, 13:21
ان كنت تريد تعلم التعامل مع المنصة هناك فيدويات
لعذا الشان تجها في القسم التعليمي او من خال اليوتيب مباشرة . ببالتوفيق .

mohammed55
10-17-2015, 20:20
اهلا وسهلا اعضاء المنتدى انشاء الله تكونو بخير وعافية اما بعد
اخي الكريم اظن انه ممكن تبحث عنها سواء في جوجل او في اليوتيوب لانني بالفعل احب الشخص اللي عاوز يتعلم وبيحاول يعلم نفسه وانا اري انه لا يمكن اغلاق الصفقه الا واذا كان الشخص رابح الشكر الجزيل لكل زوار المنتدى الغالي

dhmo
10-25-2015, 20:50
ان كنت تريد تعلم التعامل مع المنصة هناك فيدويات
لعذا الشان تجها في القسم التعليمي او من خال اليوتيب مباشرة . ببالتوفيق .

وفيه شروحات كتير هنا فعلا وهنا التعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

الخليل
10-25-2015, 21:12
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

hany343
10-25-2015, 21:15
السلام عليكم يمكنك اخي الاستعانه بفيديوهات من اليوتيوب فهو ملئ بالشرح الوفي للمبتدئين اختر منها ما تشاء

kaka23
10-25-2015, 21:27
نعم اخي الكريم هناك الكثير من الفيديوهات و اللتي من خلالها يمكنك التعلم منها كيفية فتح صفقات و اغلاقها
و يمكنك التعلم من خلال القسم التعليمي لانه مفيد جداااااا
بالتوفيق

mido_01
10-26-2015, 01:11
فما هو المقصود بذلك ؟

لنفترض أنك تراقب سعر عملة على أساس كل ساعة

فالمعلومات التي ستحصل عليها هي :

كم كان سعر العملة عند بداية هذة الساعة وهو سعر الافتتاح .

akram mohamed obaid
10-26-2015, 14:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم هنالك في اقسام المنتدى اقسام تعليميه فيها شرح وافي عن منصه التداول ميتادير 4 وكيفيه فتح الصفقات واغلاقها تحياتي للجميع

dhmo
10-26-2015, 17:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم هنالك في اقسام المنتدى اقسام تعليميه فيها شرح وافي عن منصه التداول ميتادير 4 وكيفيه فتح الصفقات واغلاقها تحياتي للجميع

ويوجد ايضا الفيدوهات جيده بالفعل للتعلم بس لازم الاول المتاجر يكون عنده خلفيه علشان الفديو بيكون جاي لجزئيه معينه وليس شامل اذن التعلم من الكتب هو المرحله الاولى
وبعدها يكون التعلم من الفيدويهات

Hassan DAOUDI
10-26-2015, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
بالتأكيد أخي الكريم هناك عدة فيديوهات تبين بالتفصيل كيفية استخدام منصة التداول من البداية الى الإحتراف

star4ssa
10-26-2015, 18:18
بسم الله والسلام عليكم اخوانى الكرام
لمشاهده العديد من الشروحات عن كيفيه التداول واستخدام المنصه انصحك بالبحث فى القسم التعليمى
اومواقع البحث كاليتيوب شكرا وافادكم الله مثلما افتمونا والتوفيق
من عند الله مشكورا والى لقاء قريب سلام

houarisat9
10-26-2015, 18:49
السلام عيكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم
لفتح صفقة يوجد مكان لعمل ذلك وهو سهل جدا
لكن قبل ذلك لازم تحديد اللوت اللازم لذلك مثلا في حالتك ب 10 دولار معناه لوت 1 وهذا ما لا يمكنك ب20 دولار

BKR-FOREX
10-26-2015, 21:37

zekraoui08
10-26-2015, 23:22
السلام عليكم اخي الكريم
لقد تم فحص الاكسبريت جيدا الى انه على ما اضن والله اعلم انه يوجد ... اضغط على الصورة لعرض أكبر الاسم

عمار ملكاوي
10-26-2015, 23:40
اخي الكريم تستطيع اللجوء للقسم التعليمي في المنتدى او قنوات اليوتيوب وبالتوفيق
تقبلوا مروري

asxqwzdcefv1
11-14-2015, 20:18
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله امتحاناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة

ahmed bakry
11-20-2015, 01:43
اكيد طبعا هناك فيديوهات كتيرة موجودة ممكن من خلالها اخى الكريم انك تبحث عنها وتفهم وتتعلم منها ومشكور جدا لسؤالك والسلام عليكم

عبد الرحيم رافا
11-20-2015, 02:27
نعم أخي هناك الكثير من الفيديوهات التعليمية على اليوتوب ممكن تبدأ من تم و تعرف المزيد المزيد عن الفوركس و mt4

malak558
11-20-2015, 03:30
اولا 20 دولار وتشتغل ب10 دا مينفعش خالص لان فى حاجه اسمها ادارة راس المال لازم تدرسها وتطبقها فى التداول
اما عن استخدام منصة التداول هتلاقى فيديوهات كتير على اليوتيوب تعلمك خطوه خطوه

haroug
11-21-2015, 13:36
من وجهة نظرى الشخصية ان من يدخل الى هذا السوق فاانه يدخل لتحقيق دخل مادى يختلف هدفه من شخص لاخر
ولكن الاساس واحد وطبعا ان واحد من الناس اسعى الى التعلم لتحقيق مستوى مادى افضل..

asx
11-24-2015, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

marwanadam
11-24-2015, 15:10
فى الكتير من المووضيع التعليمة فى المنتدى التى ممكن ان تستفيد منه
ما عليك الى ان تبحت عن الامر فى القسم التعليمى فى المنتدى
وبتوفيق

asx
11-27-2015, 18:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

Maam
12-02-2015, 20:57
انا ارحب بيك علشان انت شكلك كده جديد وانا اري ان للشخص الحق في اغلاق الصفقه او العقد في اي وقت من الاوقات ولكن الصح لابد اغلاقها وانت كسبان اما عن الصور والفديوهات انت ممكن تلاقيها في المنتدي وليس في اي موقع اخر بالتوفيق

adamarwan
12-02-2015, 22:02
فى الاول اخى وقبل ما تدل فى الصفقة لبد من ان تبر العقد وان تحدد قيمة العقد التى تريد
منها ان تحدد قيمة النقكة التى تريد ان تشترى او تبيع ومع المرعات للحساب
ومن تم ممكن ان تحدد الامكان التى تريد ان تخرج منها

nuclear2010
12-02-2015, 22:23
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى

neverlityougo2
12-11-2015, 13:12
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

latraaa
12-11-2015, 13:36
يا اخي الكريم، يوجد العديد من الفيديوهات القيمة و التي تشرح الأمر من الألف إلى الياء و التي يمكنك أن تجدها في جميع مواقع الفيديوهات، او في هدا المنتدى القيم، كل ما عليك عمله هو البحث فقط سوواء في المنتدى أو في اليوتوب

yansane
12-11-2015, 16:18
الصور والفديوهات يا رايق انت ممكن تبحث عنها سواء في جوجل او في اليوتيوب لانني بالفعل احب الشخص اللي عاوز يتعلم وبيحاول يعلم نفسه وانا اري انه لا يمكن اغلاق الصفقه يمكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي

neverlityougo3
12-15-2015, 23:32
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

alhamdolilah
12-15-2015, 23:56
في الاول اريد ان اشكر الاخوان ,وهناك طلب مني كمبتدأ وهو ان تجعلو ردودكم في مستوانا نحن المبتدئين وشكرا دون القصد [الاطاحة بمستواكم وشكرا

berserkern
12-16-2015, 00:56
تستطيع اكتشاف هذا ببساطة لو قضيت بعض الوقت في استكشاف المنصة ،و بالنسبة للفيديوهات فما عليك سوى كتابة تعلم التداول على منصة ميتاتريدر 4 و سوف تجد عدد ليس بقليل من الفوديوهات التعليمية ، و بقليل من المجهود من ناحيتك سوف تعرف المطلوب في وقت قصير

heroo252
12-16-2015, 00:59
انتا بتسأل عن ازاى تفتح وتقفل من على الميتاتريدر يعنى شرح لبرنامج
ولا بتسأل امتى تقفل صفقه امتى تفتحها يعنى نقاط الدخول والخروج الجيده ؟

marem20007
12-16-2015, 01:06
حضرتك هو انت ممكن تدخل علي القسم التعليمي وتتعلم كل شيء وتعرف ازاي تفتح الصفقة وطريقة كل شيء في القسم

Zezobebo3
01-24-2016, 22:32
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا استاذي الفاضل انا اري ان من افضل الطرق للتعلم لهذا المجال انك تقرا بعض المواضيع التي تحمل بعض الصور والفديوهات التي تتواجد في المنتدي في بعض المواضيع او في القسم التعليمي لهذا المنتدي وانا اتمنى ان تتواصل معنا دائما لمعرفه مدى تطورك ولنستفيد من تجربتك الجميله

heroo252
01-24-2016, 23:32
الصفقه بتتم بينك وبين احد البنوك من خلال وسيط مالى
الى بنشتغل معاه زى انستا فوركس كده هو ده دورها
العمل كوسيط لتنفيذ الاوامر

zizo199
03-22-2016, 21:21

ملاك الروح
03-31-2016, 02:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتهاخي الكريم لفتح صفقة انقر على الزوج واعمل بيع او شراء للاقفال انقر على العقد ومن ثم على المستطيل الاصفر
اتمنى لك التوفيق

ali20
03-31-2016, 04:57
فى الفورك يجب انه نتعلم ويجب انه يكون ية فرص كويسة جدا للربح
اعتقد اى ن التاجر لو حقق نتائج كويسة ج ى الفوكس اكيد لتاجر سوف يعرف يق نتائج قوية جدا فى السوق

hamed mohamed
04-07-2016, 22:52
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات ///////////////////:woo::))
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك*************

نادر صباح الدين
04-07-2016, 22:56
السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا العزيز اعتقد أنه من الأفضل بالنسبة لكل المتداولين الاستفادة من المراجع والكراسات التعليمية التي تقدمها انستا عبر موقعها الالكتروني، بالإضافة إلى مجموعة من أفلام الفيديو التي تساعد بشكل أفل، وتمكن المتداولين من التعرف على آليات التداول بصورة ناجحة، مشكور مرة أخرى على ملاحظتك، ونتمنى لك التوفيق.

احمد عبد الباسط
04-08-2016, 05:34
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
ادخل على اليوت يوب هتلاقى مواضيع كتير عن دة

---------- Post added at 04:34 AM ---------- Previous post was at 04:33 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
ادخل على اليوت يوب هتلاقى مواضيع كتير هتفيدك فى الموضوع دة او اى شىءء عايز تتعلمة

majedmmmmm
04-08-2016, 06:55
ون| موبايل mt4

يقدم تطبيق ون| موبايل mt4 واجهة سهلة الاستخدام وغنية بالميزات مع تحديثات فورية للأسعار. كما تعمل خدمة المخططات البيانية بشكل كامل ويتم تحديث هذه المخططات بشكل فوري لكل أداة استثمارية.

يسمح لك ون| موبايل mt4 بوضع الأوامر والدخول إلى معلومات الحساب ومراقبة صفقاتك المفتوحة، ويمكنك عمل كل ذلك أثناء تنقلاتك .

---------- Post added at 06:55 AM ---------- Previous post was at 06:54 AM ----------

ترادابل

تعتبر منصة تداول "ترادابل" الأولى من نوعها، حيث تتيح للمتداولين تخصيص ليس الشكل والشعور فحسب، بل مجموعة المزايا الكاملة لمنصة التداول الخاصة بهم، بتطبيقات تم تطويرها بواسطة أطراف الغير. وسواء أكانت خدمات أخبار، أو تطبيقات تعليمية، أو تحليلات فنية دقيقة، أو أنظمة تداول أو تداول نسخة اجتماعية- فسوف يجدها المتداولون في متجر تطبيقات "ترادابل

algoddam
04-08-2016, 09:46
ارى انه ليس من الضروري ان تبحث على فيدو كي تعلم هذا بل عليك ان تفتح حساب تجريبي وفعل فيه
ذلك اذ لا خوف عليك من الحساب الديمو فهو يعلمك الكثير
موفق اخي.

احمد عبد الباسط
04-08-2016, 09:48
بسم الله الرحمن الرحيم
اليوتيوب ملىء بالفيديوهات فيها كل شىء يخصر ببالك يمكنك التعلم منها كيفما تشاء

zead ahmad
04-08-2016, 09:50
انت مبتدء لذلك يجب ان تتعلم كل شيء فى الفوركس حتى تقدر تعمل ارباح ولا تخسر والطلب الذى تطلبة للاساسيات التداول لذلك يجب ان تعرف كل تلك الاساسيات حتى تقدر تعمل ارباح بكل سهولة

tarek2016
04-08-2016, 10:21
عندما تبدأ العملية سواءاً بيعاً أم شراءاً نقول : إنك قد فتحت صفقة **** position . وعندما تنهي العملية بيعاً أم شراءاً نقول : إنك قد أغلقت صفقة Close position . وأنت عندما تبدأ صفقة فلن تتمكن من معرفة فيما إذا كنت قد ربحت أم خسرت حتى تنهي الصفقة .

فمثلاً : لو فرضنا أنك فتحت صفقة – بدأتها – بشراء 1 لوت يورو على أساس توقعك أن سعر اليورو سيرتفع . فبعد أن تشتري اليورو لن تعرف فيما إذا كنت ستربح أم تخسر حتى تبيع اليورو الذي لديك وتغلق – تنهي – الصفقة . فإذا بعته بسعر أعلى من سعر الشراء تكون رابحاً وإن بعته بسعر أقل من سعر الشراء تكون خاسراً . فالصفقة التي تبدأ بشراء تنتهي ببيع .

وبلغة الأسواق المالية نقول :
أن الصفقة التي تفتح بشراء تغلق ببيع .

وبعد أن تغلق الصفقة يمكنك أن تعرف ربحك أو خسارتك .

وكذلك لو فرضنا أنك فتحت صفقة – بدأتها – ببيع 1 لوت يورو على أساس توقعك أن سعر اليورو سينخفض . فبعد أن تبيع اليورو لن تعرف فيما إذا كنت ستربح أم تخسر حتى تعيد شراء اليورو الذي لديك وتغلق – تنهي – الصفقة .

فإذا اشتريته بسعر أقل من سعر البيع تكون رابحاً وإن اشتريته بسعر أعلى من سعر البيع تكون خاسراً . فالصفقة التي تبدأ ببيع تنتهي بشراء .

وبلغة الأسواق المالية تقول :
أن الصفقة التي تفتح ببيع تغلق بشراء .

The_Kuzaki
04-08-2016, 10:46
يجب عليك الاستفسار اكثر و البحث و التعمق في ذلك
استفسار جميل و يحتاجه الجميع شكرا
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

yousse
04-08-2016, 10:47
نعم هنك الكتير من الفيديوهات تشرح كيف تتعمل مع الصفقات وكيف تقوم بها ولكن هده الصفقات لكي تقوم بها أولا عليك أن تكون تعريف التعامل مع لمنصة

abdelmadjid41
04-08-2016, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم نعم يحق لك غلق الصفقة متى تشاء اما عن صعوبة الامر لا تخف فقط شاهد الفيديوهات والكتب ستتعلم

يحيى
04-08-2016, 17:22
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

abdoghazy050
04-08-2016, 17:39
السلام وعليكم
انا لسه مبتداء وانا كنت زيك كده من فتره فااا لازم مدتخلش في ولا صفقه غير مضمونه ممكن تحمل برنامج توصيات وهسبلك صورتو وهوه هيقلك تفتح الصفقه عند ايه وتغلقها عند ايه بس لازم تتابع الصفقات لانها ساعات بترتفع بسرعه وتحقق ربح وممكن في اقل من 5 دقائق تنخفض تاني وتحقق خساره ودي الصوره بتاعت البرنامج
24835

admiap
04-08-2016, 17:54
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع يستحق التقدير و الاحترام
يمكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي
بالتوفيق لك اخي الكريم في هذا المنتدى الغالي
تشرفنا كثيرا بوجودك معنا
سلام

medox99x
04-08-2016, 18:13
بالطبع اخي طالما انت في منتدنا العزيز فيه كل ما تتمناه هذا رابط الفيديو التلعليمي لا تترد في طلب اي شئ تقف عنده
https://www.youtube.com/watch?v=KtbElNljInQ
ولك جزيل الشكر

SALAMA22
04-08-2016, 18:28
والله اخي ابحث فى جوجل او يوتيوب هتلقي كل حاجه علي النت بس بردو لازم تكتسب الخبرات ويكون عندك سبر وثقه فى الله

angelzzz
04-08-2016, 18:30
هناك عدة فيديوهات توضح كيفية فتح الصفقات على منصات الميتاتريدر و وضع أوامر معلقة و توجد منتديات الفوركس العربية التي توضح الامر بالتوفيق اخي الكريم ..

sci ahmed ezzat
04-08-2016, 18:32
سوالك مهم وافادنى كثير واذا ارد ان تشاهد صور او فيديوهات فى على اليوتيوب وجوجل لانى سوف افعل نفس الشى لانى جديد للتو
شكرا لك اخى

neverlit5
04-10-2016, 17:01
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

روفائيل ثروت
04-10-2016, 17:05
السلام عليك ورحمة الله وبركاته اخي العزيز النت والجوجل واليوتيوب يوجد شرح كثير عن الفوركس وكيفية التعلم فيه بس كل ما يتطلبه منك الفيديوهات الصبر

شكرا:)

FOREX7
04-10-2016, 18:58
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

latraaa
04-10-2016, 20:58
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي اتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير من النتائج القيمة إنشاء الله

dhmo
04-11-2016, 23:44
سوالك مهم وافادنى كثير واذا ارد ان تشاهد صور او فيديوهات فى على اليوتيوب وجوجل لانى سوف افعل نفس الشى لانى جديد للتو
شكرا لك اخى

وممكن تتعلم من مصادر كتير وادخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

touab.ali
04-12-2016, 00:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم توجد فيديوهات كثيرة في المواقع
و خاصة يوتيب فيديوهات تعليمية تفيدك بشكل رائع و تساهم على تطوير خبرتك

islam bahnsawi
04-13-2016, 05:07
الشكر لكل من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

jaouad ouaiss
04-13-2016, 14:14
هنا مئات الفيديوهات يااخي لازم فقط تدخل الى اليوتيب او على
القسم الاتعليمي و تاخد الدروس الخاصة بالمبتدئين و هيتا تشرح كل شئء بالصور او الفيديو .

ramezdan
04-15-2016, 11:08

yahia1
04-15-2016, 14:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مروري

latraaa
04-15-2016, 14:47
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام أتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج الطبة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

HaMaDa99
04-15-2016, 14:48
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

aboubakr el ayach
04-15-2016, 14:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب اولا وقبل كل شيء نود ان نشكرك على هذه الاسئلة المهمة والمفيدة للغاية في الحقيقة فتح الصفقات واغلاقها من الاساسيات الاولية التي على المبتدئ ان يتعلمها قبل الدخول للفوركس وذلك عن طريق كتابة كلمة تعلم اساسيات الفوركس في محرك البحث.

dhmo
04-15-2016, 14:54

هتكون فيه اخطاء عادي ولكن عادي اخي اغلبنا بنخسر طبعا في البدايه وكتير منا لحد الان لم يكسب شئ عمما الخبره في حد ذاتها مكسب ليك هيساعدك في المستقبل طبعا لما
تحافظ على الخبره دي وتحقق بيها الربح

ahmadinho100
04-18-2016, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم يا اخي يوجد قسم خاص في المنتدى يشرح فيه كل الامور المتعلقة بالمنصة و كيفية التداول و فتح الصفقات

ahmedhelmy1
05-19-2016, 18:52
المعركة المثالية بين الحركة التصاعدية و الحركة التنازلية في محاولاتها لدفع الأسعار للأعلى أو للأسفل سوف ينتج عنها تشكيل منطقة إما للدعم أو المقاومة. في الغالب، المناطق التي كانت سابقاً مستويات دعم تصبح مقاومة عندما يتم تجاوزها،

sabahnamous
05-20-2016, 14:17
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

مبتدئ و لكن...
05-20-2016, 16:25
الفوركس بيأخذ وقت طويل فىاليوم ولكن مع تنظيم الوقت والتدريب على تنظيم الوقت هيكون الموضوع سهل ولا يأخذ الوقت الكبير وايضا مع الممارسة المستمرة للفوركس بتكون الفورصة امام المتاجر كبيرة لتوفير الوقت ...
الاستمرارية و التعلم هما اساس النجاح في الفالفوركس موالصىة

kadi hala
05-20-2016, 17:31
هناك العديد من الفيديوهات و الصور في المنتدى التعليمي تبين كيف تفتح و تغلق الصفقة و بالنسبة لاغلاق الصفقة اغلقها و انت رابح و لا تغلقها ابدا على خسارة

harimeche
05-20-2016, 18:35
من أسئلتك واضح أنك مبتدإ جدااا

ولهدا أدخل إلى القسم التعليمي وحمل

كتاب فوركس العرب وحـــاول قرائته

وفهمه لكي تفهم كل الأشيـــاء التي سألت عنهــا

وزيادة

وبالتوفيق لك

aissaalg
05-26-2016, 14:53
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

nader
05-26-2016, 14:57
بما انك فتحت حساب الديمو وقدرت تنفذ عليه صفقات فالاكيد
ستكون رايت بنفسك مدى سهولة فتح صفقة ولكن سترى مدى صعوبة تحليل الشارت
وكذالك مدى صعوبة تسييرها في حالة الخطر لذالك انصحك بالعودة للتعلم اولا وترك كل شيء
وبعدها لكل حادث حديث
بالتوفيق

eslam farhat
05-26-2016, 15:03
السلام عليكم اخى فى الاول لا تدخل الى المنصة على طول
ابد بتعليم الفوركس ومبتائد اعرف اسماء الازوج واسترتجية وتحليل
لازوج واقراء الاجندة القتصادية بس كل دة لازم تعلمو علشان تمشى بخطى سابتة بس اصبر واتعلم مش على طول على المنصة فى حاجات كثيرى لازم تعمله الاول مش من فديو او صورة هتعلم على طول وشكرن

Foreexx
05-27-2016, 09:39
السلام عليكم و رحمة الله

best39
05-27-2016, 12:45
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
فى فديوهات عل اليورتيوب للتعامل مع الحساب او الميتا تريدر وانت اعمل حساب تجريبى وجرب ومارس عليه فتح واغلاق الصفقات

zaza0519
05-27-2016, 12:53
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

esraa33
05-27-2016, 13:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نعم هناك العديد والعديد من الفدريوهات التعليميه التى
من الممكن اللجوء اليها لتعلم كيفيه العمل فى سوق الفوركس وكيفيه ابرام الصفقات وكيفيه
تعديلها ولابد لك ان تتعلم فى البدايه

mohcine amari
05-27-2016, 13:18
بسم الله الرحمن الرحيم
حي الله من لفانا وياك صباح الخير احبتي الكرام
اخي اصفقة تفتحها انت انظر يديوهات اسامة عادل اخي
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

ahmadinho100
05-27-2016, 13:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم يا اخي هناك الكتير من هاده الفديوهات و ايضا توجدشرحات في القسم الخاص بالشرح في المنتدى

dora1
06-11-2016, 00:42
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

nonam
06-22-2016, 02:52
السلام عليكم .... التعامل مع المنصة من المهم ان يكون التعامل معاها من اهم الادوات اللي انت لابد ان تتعلمها من المنتدي وفي فيديوهات من المهم جدا التعامل معاها في الحساب ومن المهم جدا التعامل مع التعليم
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

kemo salah
06-22-2016, 04:48
فى القسم التعليمى سوف تجد من لدية فيديوهات و على اليوتيوب و الشكر لك صديقى على طروحاتك
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

bahoma310
06-22-2016, 16:03
هناك العديد من الفيديوهات على اليوتوب
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

Mustafa gamal
11-30-2016, 19:15
اكتب على جوجل شرح منصة التتداول ام تي فور و هايجي لك طرق التداول المختلةف ...... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

zizoo99
12-01-2016, 09:51
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
يا اخى مبلغ 20 دولار قليل جدا لفتح صفقات و لا تنسى انت تتعامل برافعة 1:100 يعنى معك 2000 دولار كما ان ادنى لوت مسموح به هو 0.01 يعنى 20 دولار يعنى لازم تدخل اقل حاجه ب 20 دولار ولا وجود امكانيه للدخول بعشرة دولارات الا اذا غيرت الرافعة الى 1:50

karinho91
12-02-2016, 17:01
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
بالتوفيق للجميع هنا

Samira shabban
12-02-2016, 17:15
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه واجل يمكنك اغلاق الصفقه وقتما تريد ولكن انصحك بزياره القسم التعليمى من المنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح ماهو الفوركس وكيفيه التداول في السوق
وشكرا لك

big.pharaoh
12-02-2016, 17:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... نعم اخي الكريم يوجد عدة شروحات على اليوتيوب لغلق الصفقه وفتحها وكل شيء عن الميتاتريدر

amine10
12-02-2016, 17:29
السلام عليكم يا أخي أظن أنه عليك أن تقرأ بعض الكتب المتعلقة بالفوركس فستنفعك
أكثر من الصور و شكرا

hgxtwist
12-02-2016, 17:37
السلام عليكم و رحمة الله
يمكنك اغلاق الصفقه وقتما تريد ولكن انصحك بزياره القسم التعليمى من المنتدى حيث توجد الفيديوهات التى تشرح ماهو الفوركس وكيفيه التداول في السوق
تقبل مروري

Yahia Hesham
12-02-2016, 17:41
السلام عليكم، يوجد الكثير من الفيديوهات التعليميه
المفيده و كذلك يوجد الدورات التعليميه بل وايضا
يوجد توصيات الفوركس فاستعن بالمناسبه لك

rix215
12-02-2016, 17:50
بسم الله الرحمن الرحيم
هذه الامور سهلة جدا
افتح حسابا تجريبيا وجرب كل الازرار وسوف تتقن كل الميتاتريدر
بالتوفيق للجميع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله و الحمد لله
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

bakup28
12-02-2016, 17:57
فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات
عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر
قبل الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي

maryam1
12-03-2016, 00:39
انا عضوة جديدة في المنتدى و مازلت مبتدئة و لم ادخل في امور التداول بعد و لم اكتسب خبرتها بعد , اتمنى من الاعضاء الكرام ان يفيدوك بخصوص سؤالك
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

tazi larbi
12-03-2016, 00:56
السلام عليكم اولا اخي ب20 دجدولار لا يمكنك التداول الا ب1 سنت وبصفقة واحدة فقط ولكي تحصل على 10 دولار لبد ان تكسب 1000 نقطة وان كنت لا تعرف هذه الاساسيات فلا تتداول بل تعلم جيدا والمنتدى يوفر كل الوسائل اتمنى لكم النجاح والله الموفق

azifek
12-03-2016, 01:05
أخي الكريم
اذهب لليوتيوب و اكتب العبارة التالية: "فتح صفقة ميتاترايدر" و سوف تجد إن شاء الله الكثير من الشروحات
وأنا أنصحك بدلا من ذلك أن تنشئ حساب تجريبي و تفتح الصفقات و تغلقها كما تريد حتى تفهم بنفسك

bakup28
12-03-2016, 07:32
يمكنك فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات
عمل السوق و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل
الاقبال علي المتاجرة علي الحقيقي

waelmma
12-03-2016, 08:16
;):yahoo::)) طيب اخى العزيز ماتدخل على القسم التعليمى وتشوف ازاى ممكن ان تفتح صفقتك
وكيف تتعامل مع الميتاتريددر وانت بتختار اللوت اولا اخى العزيز ثم امر البيع او الشراء من خلال النيو اوردر

karinho91
12-06-2016, 19:13
بالتوفيق للجميع هنا

rix215
12-06-2016, 19:24
بسم الله الرحمن الرحيم
جرب في الحساب التجربي
اضغط كل الازرار وجربها وسوف تحترف المنصة
بالتوفيق للجميع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله و الحمد لله
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد

big.pharaoh
12-06-2016, 20:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... نعم اخي الكريم يوجد العديد من الفيديوهات في اليوتيوب لشرح تنفيذ اوامر السوق تحياتي لك

Omar Morad
12-06-2016, 20:29
السلام عليكم، اتمنى ان يوجد فيديوهات و صور توضح
وتشرح كل شي پدايه من كيفيه ربط حسابك حتى كيف
تحسب حساب تجريبى و اخيرا بعض العمليات على الحساب
الحقيقى

عبد الرحيم رافا
12-06-2016, 21:54
السلام عليكم و رحمة الله
نعم اخي الفاضل من السهل الامر التي تطلبه اغلاق و فتح الصفقات هذا تجده ب التفصيل الممل على اليوتيوب

جمال صادق
12-06-2016, 23:56
لعتقد ان طبيعة العمل و معرفة كيف يتم فتح صفقة او اغلاقها من الامور الممكنة و التى لابد من ان نتعلمها من خلال الممارسة فى السوق من وقت التداول على الشارت

khaled sam
12-07-2016, 00:00
تدخل على القسم التعليمى وتشوف ازاى ممكن ان تفتح صفقتك
وكيف تتعامل مع الميتاتريددر وانت بتختار اللوت اولا اخى العزيز ثم امر البيع او الشراء من خلال النيو اوردر

khaled sam
12-07-2016, 00:29
السلام عليكمورحمه الله وبركاته اا20 دجدولار لا يمكنك التداول الا ب1 سنت وبصفقة واحدة فقط ولكي تحصل على 10 دولار لبد ان تكسب 1000 نقطة وان كنت لا تعرف هذه الاساسيات فلا تتداول بل تعلم جيدا والمنتدى يوفر كل الوسائل اتمنى لكم النجاح والله الموفق

waelmma
12-07-2016, 08:25
:)):o:o اخى الكريم انت محتاج الى التعلم جيدا ونصيحة بالدخول على القسم التعليمى
حتى تتعلم جيدا واهم حاجة تتعلم كيفية ادارة راس المال وجزام الله خيرا

magic777
12-07-2016, 11:02
اخي دي اهم الاساسيات انت كده متعلمتش حاجه لسه ادخل القسم التعليمي مكانك هناك قبل هنا علشان تقدر تفهم واقرأ كتاب الفوركس
للمبتدأين هيكون فيه شرح اولي لده

latraaa
12-07-2016, 19:21
يا اخي الكريم المنتدى فيه الكثير من المواضيع القيمة و التي تقدم بها الإخوة الكرام و اتمنى أن تقوم بالعمل على البحث عنها و فقط و إن شءا الله سوف تجد كل ما تريد من معلومات قيمة ن اء الله، بالتفويق لك و للجميع غن شاء الله

AHMED NOLE
12-07-2016, 20:23
فى كتير على اليوتيوب ولو انت عايز تطبق طبعا فى الحساب التجريبى
ممكن تطبق من اجل ان يكطون هناك معرفه وتدريب عملي على المنصه والله المستعان

bakup28
12-07-2016, 23:39
فتح الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق
و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال
علي المتاجرة علي الحقيقي و اتمني لك التوفيق

جمال صادق
12-08-2016, 00:00
من ابسط الامور التى من الممكن ان تكون قابلة للعمل على تعلم اى من المبادىؤ الاساسية ف التداول هى ان نكون قادرون على تخيل كيفية عمل سوق الفوركس

ebn masr
12-09-2016, 06:06
اكيد طبعا فى فيديوهات وفى شروحات لكل كبيرة وصغيرة لشرح التداولات فى السوق علشان يتعلم المبتدءون الى ان يصبحوا محترفين

Ayman ElSayed
12-09-2016, 07:37
السلام عليكم
عليك بالحث في القسم التعليمي يا اخي بشكل اكثر جدية
وايضا من السهل العثور على الشرح للمنه التي يشرح كيفية فتح وغلق الصفقات

waelmma
12-09-2016, 08:10
:(:)):o اخى العزيز بارك الله فيك والحقيقة انه يجب ان تعلم ان اذا كان راس مالك بيتحمل
ممكن ان تظل فى الخسارة فترة حتى يتحول الامر وتبدا فى الكسب

جمال صادق
12-09-2016, 08:25
طريقة التداول و كيفية فتح صفقة او اغلاقها ليس من المشكلات الكبيرة فى سوق الفوركس و استخدام الميتاتريدر هو من ابسط الامور التى قد نتعلمها و علينا ان نفهم طبيعة العمل التى تتناسب مع راس المال

basma.seif
12-09-2016, 09:15
مرحبا
اولاً رصيد 20 دولار صغير جداً لا انصحك بفتح لوت ب 10 دولار يعنى مش هايكمل نقطتين تحرك عكس لو حدث اصلاً و قبلت فتح الصفقة بهذا الحجم يعنى 20 دولار تقوم بفتح لوت 0.03 مثلاً و تعمل نقاط للربح مثلاً 30 نقطة

m7med09090
12-16-2016, 01:58
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
ستجد الكثير من الموضوعات بالصور والفديو في المنتدي بالقسم التعليمي للمبتدئين توضح كيفية فتح صفقة واغلاقها وكيفية تعلم الفوركس و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

عبد الرحيم رافا
12-16-2016, 02:40
السلام عليكم و رحمة الله
نعم اخي هناك مجموعة من الفيديوهات تعلمك طريقة الدخول و فتح الصفقة و اغلاقها في كثير من المواقف شكرا

waelmma
12-16-2016, 09:05
:o:(:o اخى الفاضل من الواضح جدا انك تحتاج الى الدخول على القسم التعليمى
وهتجد فيديوهات كثيرة هتعرفك ازاى تتاجر وبارك الله فيك اخى الكريم

bakup28
12-16-2016, 09:09
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
الصفقة و اغلاقها في اي وقت شئت في اوقات عمل السوق
و لكن انصحك بتعلم فنون ادارة المخاطر قبل الاقبال
علي المتاجرة علي الحقيقي و اتمني لك التوفيق

maryam1
02-04-2017, 00:24
انا مشتركة جديدة في هذا المنتدى و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك , اتمنى من الاعضاء القدامى ان يفيدوك بخصوص استفسارك
بالتوفيق للجميع بإذن الله

amine bajjou
02-04-2017, 00:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم انا اظن انه هناك فيديوات كثيرة و صور عديدة لان مجال الفوركس اصبح مشهورا في وقتنا الحالي و هناك قنوات خاصة به

a7medsedik
02-04-2017, 00:27
والله لو في فعلا فيديو زي كده للمبتداين يبقي كويس خالص بس الزمايل الحلوين همهم ينزلوا اي رد وبس عشان ياخدوا البونص بس انا هدور ان شاء الله ولما الاقي هعملها فمشاركة عالمنتدي

Mr Fathy
02-04-2017, 00:27
بسم الله الرحمن الرحيم انت لو دخلت القسم التعليمى او قسم استراتيجية الفوركس المختلفة اكيد هتلاقى حاجة عنه

m7med
02-04-2017, 00:28
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انصحك اخي الكريم بالدخول الي القسم التعليمي بالمنتدي ومعرفة طريقة التداول و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

yacine7
02-04-2017, 14:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته
أخي عليك التعلم عبر كورسات مخصصة للمبتدئين فالشرح طويل نوعًا ما

alym
02-04-2017, 15:06
انصحك اولا ان تذهب الى القسم التعليمى فى المنتدى او مشاهدة فيديوهات على اليوتيوب حتى تستطيع ان تتعلم جيدا ويكون الامر سهل بالنسبة لك