PDA

View Full Version : 3 طرق لحماية حسابك من الضياع في السوق العنيف

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

مجد الدين
02-18-2015, 00:31
الحركة العنيفة يوم الخميس 19 يناير 2015 و التي نتجت عن الفرنك السويسري
و التي أدت إلى خسارة الكثير من المتداولين في فوركس الذين كانت لهم وضعية قصيرة على العملة.
و لكن، هناك 3 أمور كان من الممكن لهؤلاء المتداولين القياام بها و التي من الممكن أن تضمن لهم نجاة حساباتهم التداولية.

يجب بداية أن نوضح ما حديث فعلياً و الذي تسبب بخسارة الكثير من المال من أجل تحديد العلاجات المحتملة:
السوق تحرك بشكل سريع لدرجة أن نقاط توقف الخسائر لم تطبق،
و "إنزلقت" بكميات ضخمة، مما نتج عنها الخروج من التداولات بظروف أسوء بكثير من المتوقع.
المتداولين الذين لا يستعملون نقاط توقف خسائر وجدوا أنفسهم غير قادرين على الخروج من التداولات لعدة دقائق،
عند خسارة حوالي 14% مضروبة بقوة الرفع التي كانوا يستخدمونها. يقوم أغلبية متداولي فوركس من الأفراد
بإستخدام قوة رفع حقيقية عند 8 لـ 1 على الأقل، و التي من كانت لتكون كافية للقضاء على كامل حساباتهم.

مالذي كان يمكن أن يقام به بشكل مختلف لمنع هذه الخسائر؟
مالذي يمكن للمتداولين القيام به الآن لحماية أنفسهم من الخسائر المفاجئة و التقلبات الضخمة في السوق؟

إستخدام نقاط توقف مضمونة

تقدم بعض شركات الفوركس نقاط توقف مضمونة.
هذه النقاط تقدم مقابل رسوم، مما يعني بأنك إن كنت تريد الحصول على نقاط مضمونة،
عليك أن تدفع إنتشارات أعلى أو عمولة أعلى على التداول.
في العادة، حتى على فترات تمتد لسنوات عديدة، فإن المتداولين الذين يستخدمون
نقاط توقف مضمونة على كل تداول سوف يكون وضعهم أسوء من المتداولين
الذين يستخدمون نقاط التوقف العادية و التي قد تعاني من الإنزلاق.
و لكن، نقاط التوقف المضمونة تقدم حماية ضم تحرك "البجعة السوداء" في السوق.

لا توجد إعلانات مقررة اليوم عن أي بيانات ذات تأثير عالي على اليورو أو الدولار.
اليوم عطلة في الولايات المتحدة، و بالتالي يتوقع أن يكون اليوم هادئاً نسبياً بالنسبة لهذا الزوج،
خصوصاً حول الساعة 13:00 بتوقيت لندن.

تقليل المخاطرة: تقليل قوة الرفع

تقدم أغلبية شركات الفوركس قوة رفع عالية جداً، و لكن ليس عليك إستخدامها.
هناك وسطاء يسمحون بحجم وضعيات بمقدار 1 بنس واحد لكل نقطة.
المتداولين المحترفين يميلون لإستخدام قوة رفع لا تزيد عن 3:1
و التي على الأقل تجنب خسارة كامل الحسابات.

تسائل في حال كانت العملة معرضة لتحرك ضخم مفاجئ

يجب القول، حتى و لو بعد الحدث، بأنه كانت هناك بعض الأصوات المحذرة بأن الفرنك السويسري سوف يرتفع مفاجئة بشكل كبير.
كانت هذه العملة ضعيفة بشكل صناعي من قبل البنك المركزي السويسري، و كان من المؤكد بأن يصبح قوياً بشكل كبير مباشرة فور
إعلان البنك الوطني السويسري تخليه عن سياسة السقف بكشل واضح.

التداول طوال الوقت بنقاط توقف مضمونة و معدلات رفع متدنية جداً ربما يكون أمراً صعباً على المتداولين الأفراد.
و لكن من الممكن تحديد العملات التي تكون عرضة لتحركات كبيرة بعد بضعة كلمات من البنك المركزي،
و التداول بهذه العملات بشكل خاص مع نقاط توقف مضمونة أو قوة رفع منخفضة جداً.

العملة العالمية الرئيسية الوحيدة التي من المحتمل أن تتطابق مع هذا المعيار عند وقت كتابة هذا المقال هو الين الياباني.
الين الياباني تراجع بتشجيع من البنك الياباني المركزي.
في حال قام الين الياباني بالإعلان بشكل مفاجئ بأنه بسبب كون التراجع قد تجاوز حداً بعيداً و يجب أن لا يستمر،
من الممكن أن يصبح قوياص بشكل مفاجئ و بحجم كبير جداً، على الرغم من أنه بالتأكيد لن يرتفع بحد 14%
التي قام بها الفرنك السويسري.

من الممكن أن يقرر المتداولين الحذرين التداول بعملات معينة فقط مع نقاط توقف مضمونة أو قوة رفع منخفضة جداً،
أو حتى تجاوز هذه العملات بالكامل.
للأسف، فإن العملية الإرهابية المفاجئة و المدمرة في أي مدينة رئيسية، خصوصاص إذا ما كانت في مركز مالي عالمي،
مع سلاح دمار شامل، هو من الأمور التي لا يمكن تجنبها بشكل ذكي.
على أي حال، فإن مثل هذه الأحداث من الممكن أن يغلق التداول العالمي.

nagranelhamy6562
02-18-2015, 13:45
للاسف يا اخي لا تفكرني بهذا اليوم لانني خسرت الكثير بسبب الصعود الغير متوقع من السعر وانا لا اعلم انه خبر لانني لا اتاجر وقت الاخبار لان خبرتي في هذا المجال قليله جدا

youssedyazid5296
02-18-2015, 14:07
بالفعل يا استاذي الكريم انا قمت باستغلال هذا الارتفاع الجيد للسعر يوم الخميس ودخلت بالشراء وبفضل الله ثم خبرتي الحمد لله نجحت وربحت الكثير هذا اليوم وانا افضل هذا التداول اوي لانه بالفعل من الاوقات المربحه ليا

aserghawy6871
02-18-2015, 14:19
انا لا اري تاثير كبير علي السعر بسبب الخبر يوم الخميس اللي انت بتتكلم عنه ياريت قبل نشر الموضوع ان تتاكد الاول من صحته حتي لا تعطينا معلومات خاطئه بالتوفيق

badawyghady3817
02-18-2015, 14:38
انا اري انه فعلا الحركه اللي اتعملت يوم الخميس بسبب الخبر القوي انه من اهم الاخبار التي اثرت بالفعل في صعود السعر بدرجه كبيره وانا الحمد لله لم اتاثر بهذه الحركه سواء بالمكسب او الخساره

sheka10
02-19-2015, 18:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء

---------- Post added 02-19-2015 at 03:30 PM ---------- Previous post was 02-18-2015 at 07:09 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها

David Mounir
02-19-2015, 18:31
أكد رئيس قسم تداول الدخل الثابت في "ساكسو بنك"، سايمون فاسدال، أنه إذا استقرت أسعار النفط عند مستوياتها الحالية، فإن هذا سيكون أمرًا إيجابيًا على الاقتصاد العالمي ككل، خصوصًا على آسيا وأوروبا التي تعتبر منطقة مستوردة للنفط ، موضحًا أن انخفاض الأسعار يعمل بمثابة خافض لضرائب الطاقة ويخفف وطأة ارتفاع التضخم.
:9

Mohamed Ibrahm
02-19-2015, 18:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها

mawwalmammo
02-19-2015, 19:30
بالفعل اخي الكريم لقد فاجئ البنك السويسري السوق حيث خفظ الفائدة مما جعل الفرنك يهبط مقابل الدولار
من 1.0125 الى 0.7245 وهه نقاط كبيرة في وقت لم يتعدى دقائق
هذا هو الفوركس وعلينا ان نحم ي انفسنا بامر وقف الخسارة

magic777
02-19-2015, 22:22
انا لا اري تاثير كبير علي السعر بسبب الخبر يوم الخميس اللي انت بتتكلم عنه ياريت قبل نشر الموضوع ان تتاكد الاول من صحته حتي لا تعطينا معلومات خاطئه بالتوفيق

ازاي اخي الاسعار كلها اتحركت وبقوه والسوق اصلا كان كله مقلوب يبقى ازاي انت مش شايف اي تحركات للسعر اصلا اكيد ماكنتش متابع وقتها اصلا
ده وقته اصلا كان انتهي طبعا

الاصيل
02-19-2015, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من الافضل الاخ الكريم الا نتحدث عن هذا اليوم الذى لقب باليوم الاسود
فقد اعلنت شركات كثيرة افلاسها وتعرضت حسابات كثيرة للاقفال بالسالب
اتوقع ان مثل هذه الاحداث لا تتكرر كثيرا
وهذا هو ما تكلم عنه فى نسبة الحظ فى سوق الفوركس

a7med84
02-20-2015, 07:07
شكرا لعى الموضوع وهى الاداره الجيده لرأس المال فى السوق دائما هى اللى من خلابها بيكون حمايه الحسابابت فى هذا السوق

والله يوفقكم والله المستعان ومزيد منال موضعات الهامه

ilyes chaieb
02-20-2015, 07:43
ربي يعوض الناس اللى خسرت فعلا يوم اسود على الفوركس هههههههه الخبر حركة العملة بشكل جنونى على مختلف الازواج تقريبا في حدود 2000نقطة

sheka10
02-20-2015, 13:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع الأعضاء والله

ahmedibrahim258259
02-21-2015, 09:59
بسم الله الرحمن الرحيم انا معاك ان الرافعة المالية ممكن تسبب خسارة كبيرة بس موش نلغيها او نقللها بالمنظر ده انا من رايي انه رافعة مالية 1:50 كويسة جدا
تقبل مروري

sheka10
02-21-2015, 20:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء والله

محمد السيد محمد
02-21-2015, 21:54
في الحقيقة يا زميلي العزيز انا لم استطع فهم الكثير من عناصر هذا الموضوع ربما لانه محرر باسلوب ليس بسيطا
.. لذا ارجو من حضرتك – لو سمحت – عند تحرير مواضيع اخري ان تكتبها باسلوب اكثر بساطة .. لاجل ضعاف الاستيعاب مثلي

aljineral
02-21-2015, 22:00
شكرا علي المعلومات الرائعة لا تحرمنا جديدك اخي الكريم
بالتوفيق لك وللجميع

sherouk88
02-21-2015, 22:13
نورت اخنا الكريم المنتدى
ومشكور اخى على هذا الطرح الطيب
اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
شركة متميزة ومصداقيتها عالية جدا نتمنى لها مزيد من الارباح واتمنى ان تستمر في النهج الذي هي تعمل
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى

sheka10
02-21-2015, 22:14

shaheen96
02-21-2015, 22:16
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم
انا قمت باستغلال هذا الارتفاع الجيد للسعر يوم الاثنين
ودخلت بالشراء وبفضل الله ثم خبرتي الحمد لله نجحت

tazi larbi
02-21-2015, 22:19
السلام عليكم مشكور اخي عى موضوعك الممتاز وا الثلاثاء السود مشؤوم على الكثيرين من المتداولين ونصائحكفي محلها ام شئ التداول بصامة في ادارة راس المال هو افضل حماية اتمنى لكم النجاح والله الموفق

sheka10
02-21-2015, 23:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع الأعضاء والله

محمد شعراوي
02-21-2015, 23:32
السلام عليكم
شكرا للموضوع القيم
فعلا انه لضروره لمعرفه كيفيه حمايه الحياب

مصراوى
02-21-2015, 23:41
اخى الفاضل بالفعل معلومات قيمة جدا ولكنها تحتاج راس مال كبير يمكن التداول من خلالة وفى انتظار المزيدج من المواضيع وبالتوفيق للجميع

محمد ابراهيمم
02-22-2015, 14:12
أكد رئيس قسم تداول الدخل الثابت في "ساكسو بنك"، سايمون فاسدال، أنه إذا استقرت أسعار النفط عند مستوياتها الحالية، فإن هذا سيكون أمرًا إيجابيًا على الاقتصاد العالمي ككل، خصوصًا على آسيا وأوروبا التي تعتبر منطقة مستوردة للنفط ، موضحًا أن انخفاض الأسعار يعمل بمثابة خافض لضرائب الطاقة ويخفف وطأة ارتفاع التضخم.

hmadnah1998
02-22-2015, 14:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالفعل يا استاذي الكريم انا قمت باستغلال هذا الارتفاع الجيد للسعر يوم الخميس ودخلت بالشراء وبفضل الله ثم خبرتي الحمد لله نجحت وربحت الكثير هذا اليوم

antonioforex
02-22-2015, 15:14
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديمك لهده الطرق المهمة لجمياة حساباتنا في سوق الفوركس
و ادارة راس المال اهم شيئ يجب الالتزام به و بالتوفيق لك اخي الكريم سلام.

heroo252
02-22-2015, 15:29
يوم الخميس فعلا عنيف وبيكون اشرس ايام الاسبوع فى التداول والاخبار
لكن كمان لو الخميس الاول من كل شهر بيبقى حاجه تانى خالص بيبقى السوق فى قمة عنفوانه وقوته

sheka10
02-22-2015, 23:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع

مامون سباعنة
02-23-2015, 00:52
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
أخي العزيز اشكرك جزيل الشكر على مرورك الرائع واشكرك على التحليل الرائع شكرا اخي
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
تحياتي اخواني .......

الاسد التاجر
02-23-2015, 00:58

بارك الله فيك على الموضوع المميز والمعلومة المفيدة وان شاء الله تفيد الجميع

بالتوفيق لك وللجميع

Wassa04
02-23-2015, 04:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نصائح جمييلة و رائعة شكرا لك اخي
الكرمي على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

deyaa24
02-23-2015, 04:46
كل تاجر اذا خسر لابد انه يتعلم ن الاشياء التى ادت لى الخسارة
كل تاجر لاد من قراءة السوق بشككل جيد لانه قد يكون الخساة تسمتر الى اقات كثيرة جدا وبالتى لن نتعم الفروكس

dana abu alinine
02-23-2015, 04:47
امر اخذالربح
امر وقف الخسارة
مراقبة دائمة للسوق ولتحركات الازواج

the professor
02-23-2015, 06:21
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة
جازاك الله كل خير

AlaaEldien Ahmed
02-23-2015, 06:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري.

ahmd.wael
02-23-2015, 12:28
نصحية منى انك تدخول السوق بعد ان تعرف فقط كيف تتعامل مع الفوركس وتتعلم كل شئ فيه ويجب عليك ان تتعلم اولا وعدم المخاطرة
وانة تطبق الىل اتعلمته على حساب ديمو فى الاول لحد ما تحقق ربح جيد لقترة على الديمو وبعدين ممكن تدخل السوق

hamedhaged2016
02-23-2015, 12:57
استاذ فعلا فى تلك الامر مشكور جدا الاوامر المعلقة من افضل ما رايت فى الفوركس هيا اهم شئ درع يحمى الحساب الفوركس وتحمكيك من اى يوم مثل يوم الخميس دة اليوم الرهيب

1 million
03-24-2015, 00:53
نعم اخي الكريم لو طبقا فقط 50 بالمائة من النصائح التي قرأناها لحققنا الكثير من الربح
للاسف العوامل النفسية لا يمكن ان تهزم بسرعة لكن مع الاصرار سننجح بالتأكيد

popa2015
03-27-2015, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

spider01
03-28-2015, 15:09
شكرا لك اخي سوف اسعى جاهدا للاستفادة من هده النصائح لحماية حسابي و التقليل من مخاطر السوق الكبيرة والتقلبات العنيفة خصوصا في هده الايام حيث كثرت الحروب و الاخبار المؤثرة في السوق

جابر1979
03-28-2015, 15:12
شكرًا على هذه النصيحة ، فعلا يجب تقليل الرافعة المالية حتى يتجنب الفرد الخسارة الكبيرة اذا ما كان المؤشر عكس التيار ، و لك جزيل الشكر

ramy00
03-30-2015, 21:56
للاسف يا اخي لا تفكرني بهذا اليوم لانني خسرت الكثير بسبب الصعود الغير متوقع من السعر وانا لا اعلم انه خبر لانني لا اتاجر وقت الاخبار لان خبرتي في هذا المجال قليله جدا

retalkoko
03-30-2015, 23:51
اخى العزيز أكد رئيس قسم تداول الدخل الثابت في ساكسو بنك سايمون فاسدال أنه إذا استقرت أسعار النفط عند مستوياتها الحالية وهذا معناه التطور الاقتصادى باذن الله وبالتوفيق
تقبل مرورى مشكورا

اسلام سمسم
03-31-2015, 08:38
بالفعل اخي الكريم لقد فاجئ البنك السويسري السوق حيث خفظ الفائدة مما جعل الفرنك يهبط مقابل الدولار

waelmma
03-31-2015, 09:07
;):(:woo: اخى العزيز هذه الحركة العنيفة كانت سبب فى مرجنة الكثير من الحسابات ومنهم حسابى مع
الاسف الشديد وربنا يبعد عننا خطر مرجنة الحسابات اخى العزيز

Nabil Wagdy
04-04-2015, 14:12
السلام عليكم
كل تاجر اذا خسر لابد انه يتعلم ن الاشياء التى ادت لى الخسارة كل تاجر لاد من قراءة السوق
بشكل جيد لانه قد يكون ممكن الخسارة تسمتر الى اقات كثيرة جدا وبالتى لن نتعم الفروكس

bilelchelseano
04-04-2015, 14:24
معلومات مفيدة سنستفيد منها جميعا ان شاء الله
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

Federerista
04-04-2015, 14:51
من اهم الطرق لحماية رصيدك من التلف في الفوركس وهو ان تقوم بستوب لوز ولا تكتفي بدلك حيت يجب عليك الانتضار حتى ادا هو السوق عكسك وان لم يضرب ستوب لوز فقم به يدويا لكي لا تفقد رصيدك

sara soso
04-05-2015, 19:56
بالفعل يا استاذي الكريم انا قمت باستغلال هذا الارتفاع الجيد للسعر يوم الخميس ودخلت بالشراء وبفضل الله ثم خبرتي الحمد لله نجحت وربحت الكثير هذا اليوم وانا افضل هذا التداول اوي لانه بالفعل من الاوقات المربحه ليا

طريق النجاح
04-05-2015, 20:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
اهم سبب هو احترام تام لادارة رأس المال وعدم مخاطرة كثيرا بدخول صفقات بعقود كبيرة الحجم................

sof
04-05-2015, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ادارة المحافظ أمر جيد على صحاب المال المستثمر اذا كان المتاجر محترف
تقبل مروري تحياتي
بالتوفيق للجميع

habib.forex
04-05-2015, 20:38
انا في رايي ارى ان افضل طريقة لحماية الحساب في
اوقات الحركة القوية هي الهيدج طريقة مجربة و فعالة

sharshabil
04-08-2015, 12:18
نقاط الوقف يااخي لم تفعل
و لهذا طانت الخسائر بيرة و جائت على تالي الحساب و في متل تلك الحاللات لا يتفعل الوق لان السعر لا ير من تلك النقاط

mohamedhassn
04-14-2015, 20:07
التداول بهذه العملات بشكل خاص مع نقاط توقف مضمونة أو قوة رفع منخفضة جداً.

العملة العالمية الرئيسية الوحيدة التي من المحتمل أن تتطابق مع هذا المعيار عند وقت كتابة هذا المقال هو الين الياباني.
في حال قام الين الياباني بالإعلان بشكل مفاجئ بأنه بسبب كون التراجع قد تجاوز حداً بعيداً و يجب أن لا يستمر،
من الممكن أن يصبح قوياص بشكل مفاجئ و بحجم كبير جداً، على الرغم من أنه بالتأكيد لن يرتفع بحد 14%
التي قام بها الفرنك السويسري

mohamed ghardallou
04-14-2015, 20:11
أسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلام هذه معلومات ونصائح جيدة أخي الكريم شكراً

elkalaby
04-14-2015, 20:14
اخى الكريم
شكرا جزيلا لك اخى على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ارجوا منك ان تتعلم قواعد الفوركس جيدا
تحياتى لك

رضوى
04-14-2015, 20:32
بالفعل يا استاذي الكريم انا قمت باستغلال هذا الارتفاع الجيد للسعر يوم الخميس ودخلت بالشراء وبفضل الله ثم خبرتي الحمد لله نجحت وربحت الكثير هذا اليوم وانا افضل هذا التداول اوي لانه بالفعل التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعض

---------- Post added at 05:32 PM ---------- Previous post was at 05:30 PM ----------

بالفعل يا استاذي الكريم انا قمت باستغلال هذا الارتفاع الجيد للسعر يوم الخميس ودخلت بالشراء وبفضل الله ثم خبرتي الحمد لله نجحت وربحت الكثير هذا اليوم وانا افضل هذا التداول اوي لانه بالفعل من الاوقات المربحه ليا لاقتصاد العالمي ككل، خصوصًا على آسيا وأوروبا التي تعتبر منطقة مستوردة للنفط ، موضحًا أن انخفاض الأسعار يعمل بمثابة خافض لضرائب الطاقة ويخفف وطأة ارتفاع التضخم.

oo0khaled0oo
04-14-2015, 20:38
كده يبقي الواحدميتاجرش احسن بقي انا شايف و انا بكتفي ان انا مبيتش صفقات في و قت اغلاق السوق و ذلك لتجنب الفجوات السعريه لان انا الصراحه ليس لدي اي خبره بها

masry928
04-14-2015, 21:36
المتداولين الذين يستخدمون
الذين يستخدمون نقاط التوقف العادية

haphop
04-14-2015, 21:37
السلام عليكم ورحمه الله
مشكور اخي علي توضيحك لنا هذه النقاط لحمايه الحساب من الخساره وحقيقي نحن استفدنا من هذا الموضوع

user_66
04-15-2015, 05:28
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
وشكرا جزيلا على المعلومات القيمه
وبالتوفيق لك وللجميع وتقبل مرورى

رضوى
04-15-2015, 05:35
لكريم انا قمت باستغلال هذا الارتفاع الجيد للسعر يوم الخميس ودخلت بالشراء وبفضل الله ثم خبرتي الحمد لله نجحت وربحت الكثير هذا اليوم وانا افضل هذا التداول اوي لانه بالفعل من الاوقات المربحه ليا وهه نقاط كبيرة في وقت لم يتعدى دقائق

Pierre
04-16-2015, 08:35
يوجد أي عمولات إضافية على الصفقات في سوق العملات، فالوسيط لا يأخذ على تنفيذ الصفقات سوى الفارق السعري بين سعر الشراء وسعر البيع.
لا يمكن لأي جهة التحكم في الأسعار:
السيولة الضخمة لسوق العملات تجعل من المستحيل لأي فئة تحريك السوق والتلاعب بالأسعار كما يحدث في الأسواق ضعيفة السيولة، فحتى كبار البنوك والمحافظ الاستثمارية الضخمة لا يمكنها التحكم في الأسعارنن

دينا اسلام
04-16-2015, 09:47
عليكم السلام
وضع الاستوب لوز هو فن لانى وجدت من يضعه بطريقه احترافيه ولكنى لا احبه ايضا ولكنه امان كببير
للحساب من التمرجن لانك تضع استوب وهدف وتتركها لضرب اى اتجاه

---------- Post added at 07:47 AM ---------- Previous post was at 07:35 AM ----------

عليكم السلام
وضع الاستوب لوز هو فن لانى وجدت من يضعه بطريقه احترافيه ولكنى لا احبه ايضا ولكنه امان كببير
للحساب من التمرجن لانك تضع استوب وهدف وتتركها لضرب اى اتجاه

engaym
04-16-2015, 09:48
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كان المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

ahmed mo
04-16-2015, 09:48
شكرا لك اخى الكريم وهى قواعد اكيد مهمه فى هذا لاسوق من اجل حمايه رأس مالك فى هذا السوق
المتقلب والاداره القويه لرأس المال اكيد

roty
04-16-2015, 22:00
للي اتعملت يوم الخميس بسبب الخبر القوي انه من اهم الاخبار التي اثرت بالفعل في صعود السعر بدرجه كبيره وانا الحمد لله لم اتاثر بهذه الحركه سواء بالمكسب او الخساره

Miro1
04-16-2015, 22:05
ﺍﻓﻀﻞ ﺷﺮﻛﺎﺕ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻫﻲ ﺷﺮﻛﺎﺕ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺍﻟﻤﺸﺮﻋﺔ
ﻫﻨﺎﻙ ﺍﻟﻤﺌﺎﺕ ﻣﻦ ﺷﺮﻛﺎﺕ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ، ﻭﻣﻦ ﺃﺟﻞ ﺗﺨﻄﻲ ﺍﻟﻤﺸﺎﻛﻞ
ﺍﻟﻐﻴﺮ ﺿﺮﻭﺭﻳﺔ، ﻳﻜﻮﻥ ﻣﻦ ﺍﻷﻓﻀﻞ ﻭﺿﻊ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻣﻊ ﺍﻟﺸﺮﻛﺔ
ﺍﻟﻤﺸﺮﻋﺔ . ﺷﺮﻛﺎﺕ ﻓﻮﺭﻛﺲ ﺍﻟﻤﺸﺮﻋﺔ ﺗﺨﻀﻊ ﻹﺷﺮﺍﻑ ﺳﻠﻄﺔ
ﺗﺸﺮﻳﻌﻴﺔ ﻣﻮﺛﻮﻗﺔ . ﺃﻛﺜﺮ ﺍﻟﺘﺸﺮﻳﻌﺎﺕ ﺍﻟﻤﺘﻌﻠﻘﺔ ﺑﺸﺮﻛﺎﺕ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ
ﺻﺮﺍﻣﺔ ﻣﻮﺟﻮﺩﺓ ﻓﻲ ﺃﻣﺮﻳﻜﺎ ﺍﻟﺸﻤﺎﻟﻴﺔ ﻭﺃﻭﺭﻭﺑﺎ ﻭﺃﺳﺘﺮﺍﻟﻴﺎ ﻭﺍﻟﻴﺎﺑﺎﻥ

katreenaziz
04-16-2015, 22:22
شكرا لك اخى الفاضل على هذا هذا الموضوع وعلى هذة الطرق لحماية الحساب من الضياع اتمنى لك التوفيق وفى انتظار المزيد من المواضيع الهامة والمفيدة

خيرالدين مهدي
04-16-2015, 22:32
و التي أدت إلى خسارة الكثير من المتداولين في فوركس الذين كانت لهم وضعية قصيرة على العملة.
و لكن، هناك 3 أمور كان من الممكن لهؤلاء المتداولين القياام بها و التي من الممكن أن تضمن لهم نجاة حساباتهم التداولية.

يجب بداية أن نوضح ما حديث فعلياً و الذي تسبب بخسارة الكثير من المال من أجل تحديد العلاجات المحتملة:
و "إنزلقت" بكميات ضخمة، مما نتج عنها الخروج من التداولات بظروف أسوء بكثير من المتوقع.
المتداولين الذين لا يستعملون نقاط توقف خسائر وجدوا أنفسهم غير قادرين على الخروج من التداولات لعدة دقائق،
عند خسارة حوالي 14% مضروبة بقوة الرفع التي كانوا يستخدمونها. يقوم أغلبية متداولي فوركس من الأفراد
بإستخدام قوة رفع حقيقية عند 8 لـ 1 على الأقل، و التي من كانت لتكون كافية للقضاء على كامل حساباتهم.

مالذي يمكن للمتداولين القيام به الآن لحماية أنفسهم من الخسائر المفاجئة و التقلبات الضخمة في السوق؟

إستخدام نقاط توقف مضمونة

اليوم عطلة في الولايات المتحدة، و بالتالي يتوقع أن يكون اليوم هادئاً نسبياً بالنسبة لهذا الزوج،

يجب القول، حتى و لو بعد الحدث، بأنه كانت هناك بعض الأصوات المحذرة بأن الفرنك السويسري سوف يرتفع مفاجئة بشكل كبير.
كانت هذه العملة ضعيفة بشكل صناعي من قبل البنك المركزي السويسري، و كان من المؤكد بأن يصبح قوياً بشكل كبير مباشرة فور

التداول طوال الوقت بنقاط توقف مضمونة و معدلات رفع متدنية جداً ربما يكون أمراً صعباً على المتداولين الأفراد.
و لكن من الممكن تحديد العملات التي تكون عرضة لتحركات كبيرة بعد بضعة كلمات من البنك المركزي،

من الممكن أن يقرر المتداولين الحذرين التداول بعملات معينة فقط مع نقاط توقف مضمونة أو قوة رفع منخفضة جداً،
للأسف، فإن العملية الإرهابية المفاجئة و المدمرة في أي مدينة رئيسية، خصوصاص إذا ما كانت في مركز مالي عالمي،
على أي حال، فإن مثل هذه الأحداث من الممكن أن يغلق التداول العالمي.ررررررررررررررررر رررررااااااااااااااااااا اااابببببببببببببببببببب بببببببببببببببببببببببب بببببببببببببببببببببببب بببببببببببببببييييييييي يييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييي سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سشششششششششششششش

sharshabil
04-17-2015, 00:01
يااخي اتن تتحدث عن نقاطوقف مضموتة الصفقات لم متضرب
نقاطالوقف لانالسعر فعلا عملة قفزة و لها كانت هناك خسائر كبيرة .
ا

Susanna Ahmed
04-17-2015, 00:03

fifi w mody
04-17-2015, 00:04
السلام عليكم ورحمة اللة
مشكور اخى الكريم على تقديم هذة المعلومة الثمينة والقيمة والمفيدة ونحن فى انتظار المزيد من المعلومات

Miro1
04-17-2015, 00:04
ﻋﻦ ﻧﻔﺴﻰ .. ﻻﺑﺪ ﺃﻥ ﺃﺗﺎﺑﻊ ﻛﻞ ﻣﻮﺍﺿﻴﻌﻰ ﺃﻭﻻً ﺑﺄﻭﻝ
ﻭﺃﺗﺎﺑﻊ ﺟﻤﻴﻊ ﺍﻟﺮﺩﻭﺩ ﻭﺍﻟﻤﺸﺎﺭﻛﺎﺕ ﺍﻟﺘﻰ ﺗﻀﺎﻑ ﻓﻰ
ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﻰ
ﻭﺃﻯ ﻋﻀﻮ ﻣﻬﺘﻢ ﺑﻤﻮﺿﻮﻋﻪ ﺃﻭ ﺑﺎﺳﺘﻔﺴﺎﺭﻩ ، ﻳﺒﻘﻰ
ﺍﻟﻄﺒﻴﻌﻰ ﺇﻧﻪ ﻳﺘﺎﺑﻌﻪ
ﺻﺢ ﺍﻟﻜﻼﻡ ؟؟؟ ﻭﺑﺮﺿﻪ ﻫﻨﻌﺮﺽ ﻓﻜﺮﺗﻚ ﻋﻠﻰ
ﺍﻟﻤﺨﺘﺼﻴﻦ ﺑﺘﻄﻮﻳﺮ ﺍﻟﻤﻨﺘﺪﻯ
ﺗﻤﻨﻴﺎﺗﻨﺎ ﺑﺎﻟﺘﻮﻓﻴﻖ

moutanabbih mohammed
04-17-2015, 00:27
اخي الغالي كلمات الثناء لا توفيك حقك ,فعلا شكراً لك على الموضوع الرهيب الحامل لباقة من المعلومات و النصائح الذهبية التي يجب اتخادها بمحمل الجد اسأل المولى عز وجل أن يجعلنا وإياك من أهل القران

Susanna Ahmed
04-17-2015, 00:29

marwafawzy122
04-17-2015, 00:29
شكراً على اى حال على هذه المعلومات الجيدة عسى ان نستفيد منها جميعاً وننتفع بها فى هذه التجارة الصعبة والرهيبة ونرجو من الجميع ان لا يبخل بما لديه من خبرة وعلم فى هذا المجال بأن يعلمه لاخوانه المبتدئين حتى يستفيد الجميع ويتعلم وهذا هو الغرض من هذا المنتدى ....

fifi w mody
04-17-2015, 00:31
السلام عليكم ورحمة اللة
مشكور اخى الفاضل على تقديم هذة المعلومات القيمة والثمينة والمفيدة واتمنى لك ان تقدم المزيد من المعلومات

Nabil Wagdy
04-18-2015, 21:34
السلام عليكم
شكرا لك اخى الفاضل على هذا هذا الموضوع و على ان هذة الطرق لحماية الحساب
بيكون من الضياع اتمنى ليك التوفيق وفى انتظار المزيد من المواضيع الهامة والمفيدة

user_66
04-18-2015, 22:47
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

Yara1
04-21-2015, 18:10
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند .... لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط ADX الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح (ترند) وهنا تستطيع استخدام المتوسطات (moving averages ) لتعطيك فعالية أكبر .. أما إذا كان خط ADX في اتجاه النزول نستنتج أن السهم في حال تذبذب أو تماسك وفي هذه الحالة نستخدم مؤشرات ذبذبات المسارStochastics &RSI حيث إن فعاليتها في حالة التذبذب أكبر. هكذا يعرف المتداول أي المؤشرات يستخدم حسب نموذج السهم أو مؤشر السوق.
و تحياتى للجميع :) :) :) :)

MAGDYABDO
04-22-2015, 16:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا اخي كلامك صحيح لو المبتدين سمعو النصايح دي وعملو بيها هيقللو من نسبه خسارهم بصوره كبيره

user_21
04-22-2015, 16:15
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

deyaa24
04-22-2015, 16:28
كل تاجر اذا خسر لابد انه يتعلم ن الاشياء التى ادت لى الخسارة
كل تاجر لاد من قراءة السوق بشككل جيد لانه قد يكون ف تذتذب قوى السوق جي انه يكون فية تحليل مناسب ى كل الاوقات

nizar hidouri
04-22-2015, 16:55
موضوع رائع بحق شكرا لك
ولا يبقى لي الا ان اتمنى لنفسي و لكم النجاح في الدنيا و الاخرة
و ارجوا من الله ان يرزقنا حسن القول و الفعل

amrmero
04-22-2015, 17:39
والله يا اخي انت ممكن تدخل بتداول في وسط الاسبوع وتخسر يعني مفيش قاعدة في سوق الفوركس غير
انك تحافظ علي فلوسك عن طريق الادارة الصارمة لراس المال مش اكتر

Ahmed ibrahem20145
04-22-2015, 17:53
هل يمكنني عمل حسابات علي المنتديات الاخري للشركة وربطها بحسابي واحد في شركة انستا فوركس

وهل يمكنني سحب كل ماتحصلت علية من الارباح ام انة يجب علي ترك شيء في الحساب حتي لايتم اغلاقة

وشكرا

0664545421
04-22-2015, 18:43
ولقد ذكرنا عند الحديث عن أمر الحد من الخسارة إنه لا يمكنك أن تضعه قريب جداً من سعر دخولك و 25 نقطة تعتبر قريبة جداً من نقطة دخولك فلا يجوز إذاً أن تضع أمر الحد من الخسارة عند سعر 1.4475 فلا يتبقى أمامك إلا أن لا تشتري أكثر من لوت واحد .

إذا وجدت صعوبة في فهم المثل السابق فتذكر الآتي :

أنت تعلم أن حجم الخسارة تعتمد على عدد النقاط التي تخسرها وعلى حجم العقود ( اللوت ) الذي تدخل به . فكلما زاد عدد النقاط التي تخسرها يزيد المبلغ الذي ستخسره , 10$ عن كل نقطة في الحساب العادي و 1$ عن كل نقطة في الحساب المصغر .

محمود مرعى
04-22-2015, 19:03

إستخدام نقاط توقف مضمونة

على أي حال، فإن مثل هذه الأحداث من الممكن أن يغلق التداول العالمي.

والله يا اخى فعلا كلامك جميل جدا فى الموضوع وانت فعلا بتعرف تحفز الاخوة التجار على انها تحافظ على راس مالها وايضا
تحقق الربح والنجاح فى هذا المجال القوى وعجبتنى جدا النقطة اللى كانت بتتكلم عن الرافعة المالية وتخليها 1 الى 3 وربنا يوفقك

معتصم سباعنة
04-22-2015, 19:06
مشكور اخي الكريم جزيل الشكر على هذه المعلومات المفيدة والنصائح الرائعه
تقبل مروري

ahmedtaher
04-23-2015, 00:34
السلام عليكم ... اللي حصل يوم الفرنك السويسري لا تستطيع باي شكل من الاشكال انك تحمي حسابك منة لانة كان واقف المنصات كلها من السرعه
بالتوفيق ان شاء الله

MAGDYABDO
04-23-2015, 11:45
فعلا اخي انا فاكر اليوم ده على ازواج الفنرك فى شركات كتير اعلنت افلاسها منها شركه البارى

al-Mashhadani64
04-23-2015, 12:03
الاخ الكريم ماحدث يوم الخميس لم يكن بالحسبان ابدا في ناس ربحت ارباح لا تصدق وناس خسرت خسائر فادحه كان الله في عونهم والنقاط التي نشرتها حضرتك مهما اكيد للحد من هذه الحركات وتقليل الخسائر الى اقل حد ممكن

Schams
04-23-2015, 12:03
شكرا اخي الكريم على الموضوع القيم المفيد لكل مبتدأ و كل خبير
استفدت كثيرا من خلال موضوعك و ردود الاخرين اتمنى ان تزيدنا اكثر و اكثر
تقبل مروري و تحياتي لك

ali.22595
05-09-2015, 18:50
اخى الفاضل مشكور على نصائحك فعلن اليوم دة ناس كتير اتمرجن حسابها بسبب
تغير السعر المفاجئ وانا بنصح الجميع بعدم استخدام رافعة مالية كبيرة والفعل الشركة عملت دة ونفزتة

zee1996
05-09-2015, 23:28
لحماية الحساب من التقلبات العنيفة يجب على المتداول اولا ان يضع ستوب لوز هذا بعد دخوله بلوت صغير الى متوسط و الابتعاد عن الطمع و الامال الفارغة بتقلب السوق و بالتوفيق للجميع

masry928
05-11-2015, 23:38
عند خسارة حوالي 14% مضروبة بقوة الرفع التي كانوا يستخدمونها

REDA FOREX
05-12-2015, 08:47
نصحية منى انك تدخول السوق بعد ان تعرف فقط كيف تتعامل مع الفوركس وتتعلم كل شئ فيه ويجب عليك ان تتعلم اولا وعدم المخاطرة
وانة تطبق الىل اتعلمته على حساب ديمو فى الاول لحد ما تحقق ربح جيد لقترة على الديمو وبعدين ممكن تدخل السوق

adnan1969
05-12-2015, 11:47
بلفعل اخي الكريم بس انا اتوقع انو اي شركه في هذا المجال حتى ان وضعت الاستوب ماراح يتفل بسب الانزاق العنيف وتغير السبرايد

haythem95
05-12-2015, 11:49
الاخ الكريم ماحدث يوم الخميس لم يكن بالحسبان ابدا في ناس ربحت ارباح لا تصدق وناس خسرت خسائر فادحه كان الله في عونهم والنقاط التي نشرتها حضرتك مهما اكيد للحد من هذه الحركات وتقليل الخسائر الى اقل حد ممكن

karim02
05-12-2015, 12:02
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

engaym
05-12-2015, 12:05
السلام عليكم اخى فعلا اهم شي فى هذا السوق العنيف هو الحفاظ على الرصيد او الحساب الخاص
بك ويجب تطبيق هذة الطرق فى التجارة فى الفوركس وبالتوفيق لللجميع

karim02
05-12-2015, 12:22
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

---------- Post added at 10:22 AM ---------- Previous post was at 10:21 AM ----------

tabaki
05-12-2015, 12:25
انا ارى بكل تواضع يا اخي ان الخبرة هي التي تحمي المتاجر من مخاطر الفوركس القوية
الخبرة تجعل المتاجر يعرف كيف يتصرف في اشد الظروف صعوبة وخطورة في السوق

masry928
05-18-2015, 22:57
أو حتى تجاوز هذه العملات بالكامل

jamila cchahed
05-18-2015, 23:33
بسم الله الرحمان الرحيم بالفعل اخي الكريم لقد فاجئ البنك السويسري السوق حيث خفظ الفائدة مما جعل الفرنك يهبط مقابل الدولار
تقبل مروري
والسلام

Doodysamsom
05-19-2015, 00:08
فى اوقات السوق بيكون غير مستقرومتذبذب....
والوقت دة بيكون خطر على الحساب؟؟
ويفضل عدم الدخول بالسوق..

ehabbob
05-19-2015, 00:14
السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته
هو مفيش تحليل يتنبئ باللى جارى يوم الخميس من ارتفاع زوح العملات الدولار واليورو وايضا ارتفاع الذهب
والله الموافق

Mohamed Morsy
05-21-2015, 03:08
فعلا اخي .. انا فاكر اليوم ده على ازواج الفنرك فى شركات
كتير اعلنت افلاسها منها شـركه البارى
تحياتي ...

REDA FOREX
05-22-2015, 07:03
نعم اخي الكريم لو طبقا فقط 50 بالمائة من النصائح التي قرأناها لحققنا الكثير من الربح
للاسف العوامل النفسية لا يمكن ان تهزم بسرعة لكن مع الاصرار سننجح بالتأكيد نعم اخي الكريم لو طبقا فقط 50 بالمائة من النصائح التي قرأناها لحققنا الكثير من الربح
للاسف العوامل النفسية لا يمكن ان تهزم بسرعة لكن مع الاصرار سننجح بالتأكيد

شهيرة
05-25-2015, 00:48
انا اري انه فعلا الحركه اللي اتعملت يوم الخميس بسبب الخبر القوي انه من اهم الاخبار التي اثرت بالفعل
في صعود السعر بدرجه كبيره وانا الحمد لله لم اتاثر بهذه الحركه سواء بالمكسب او الخساره

ASMAA TAHA
05-25-2015, 03:10
للاسف الكثير منا هو من يجعل حسابه معرض للضياع وذلك بسبب ادارة راس المال الخاطئة والدخول بلوت كبير وعالى
معلومات رائعة لابد لكل متداول ان ياخذ بها بجد وشكرا جزيلا اتمنى لك ولنا جميعا التوفيق

ahmed bakry
05-25-2015, 03:26
انا بشكرك جدا على وضعك ونقاشك للنقاط دى وكتر ألف خيرك على تحليلك لليوم دة وعلى انك رصدت انه كتير من المتداولين تعرضو للخسارة عموما ربنا يبعدنا عن الخسارة وعن الهبوط ف الاسعار يارب العالمين وتقبل مرورى ومشكور اخى الكريم

Kiing
06-05-2015, 16:42
ممكن متلا انه معه للاسف يا صديقي لا تفكرني بهذا اليوم لانني خسرت الكثير تم منه متلا انه معه بسبب الصعود الغير متوقع من السعر وانا لا اعلم انه خبر لانني تم ممكن متلا انه لا اتاجر وقت الاخبار

Eslam Anwar
06-09-2015, 13:34
شكرا اخي الفاضل على عرضك هذا الموضوع وانا عن نفسي انا فاكر اليوم ده على ازواج
الفرنك فى شركات كتير اعلنت افلاسها منها شركه البارى والله يوفقنا ويسترها علينا ويحسن اختيارتنا في المتاجرة

alaa ali
06-09-2015, 15:09
السلام عليكم
انت محتاج الخبرة والتجربة على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقة لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

waelmma
06-09-2015, 15:45
الحمدلله اخى الكريم انا لااحب التعامل مع الفرنك السويسرى وتعاملى
فقط بيكون مع العملات الرئيسية وبارك الله فيك اخى

ali20
06-09-2015, 16:19
دة كان يكوم غضب السويسرى واكيد الاخبا الى زاى كدةة مش بتحصل كل سنة اكيد كل 5 ولا 7 ولا 10 سنوات عىل ما تحصل مرة
اهم شى ان نعرف ازاى نتتداول بناء على الاخبار لكى لا نخسر

a7med sniper
06-09-2015, 16:44
شكرا لعى الموضوع وبلتوفيق لكم فى التعامل به فى هذا السوق

والاهم فى التعامل فى هذا الاسوق الاداره القويه لرأس المال والله المستعان

toujani95
06-09-2015, 17:18
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكوووووور لخي الكريم على المعلومات التي ساعدتني في الفوركس و السلام

ayoub321
06-09-2015, 17:40
بسم الله الرحمن الرحيم
شكراً أخي الكريم على هذا الموضوع الرائع
مشكور على هذه النصاحة أنا شخصياً أعاني من خسارة
اتمنى التوفيق اللجميع تقبل مروري لشخصك الكريم

MOHAMED OSAMA
06-09-2015, 23:56

ibrahim forex
06-10-2015, 02:45

MONTASR SHABAN
06-10-2015, 03:21

محمد السيد
06-10-2015, 21:11
السوق تحرك بشكل سريع لدرجة أن نقاط توقف الخسائر لم تطبق، ازاي ده كلام معقول ؟!!
الكلام ده لثاني مرة اسمعه وعلى فكرة مش مصدقه لأن ده طبع مستحيل دا انت ناقص تقول لن اللي مافتحش صفقة اتفتحت غصب عنه عشان يخسر

ahmed bakry
06-10-2015, 22:44
معلومات مهمة جدا وواضحة جدا ومبسطة جدا بخصوص ماحدش من جانب الفرنك السويسرى وتحليلك للسوق وانا دايما بطلب منك المزيد من المعلومات اللى زى دى وتقبل دايما مرورى

AH3
06-21-2015, 16:11
ازاي اخي الاسعار كلها اتحركت وبقوه والسوق اصلا كان كله مقلوب يبقى ازاي انت مش شايف اي تحركات للسعر اصلا اكيد ماكنتش متابع وقتها اصلا

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي اضافتك الطيبه و تقبل مروري

mechanical
06-22-2015, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......شكرا اخي الكريم لاغنك بزلت مجهود كويس بدايه جديدة ونورت القوركس
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

helmi nsir
06-22-2015, 19:31
السلام عليكم ورحمة الله
الاخ ماحدث يوم الخميس لم يكن بالحسبان ابدا في ناس ربحت ارباح لا تصدق وناس خسرت خسائر فادحه
أرى أن الخبرة هي التي تحمي المتاجر من مخاطر الفوركس القوية

mhamdy22
06-22-2015, 19:32
السلام عليكم اخواني ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة لكل اخواني الاعضاء وبعد
اخي العزيز اشكرك على طرحك هذا الموضوع والمعلومات المهمه بالحفاظ على الحساب وحمايته
اتمنى التوفيق لك ولجميع لعضاء المنتدى

abdougagi
06-30-2015, 16:35
التحرك المفاجئ و الكبير الذي شهده الفرنك السويسري اضرب كل القوانين و صمامات الامان عرض الحائط فلقد تحرك السوق
ب 1700 نقطة في ظرف 5 دقائق اظن انه من القليل جدا ان يتحمل حساب هذا الكم الهائل من الحركة لذا انا لا الوم المتداولين
بارك الله فيك

alaa ali
06-30-2015, 16:36
السلام عليكم
ركز جيدا على ادارة راس المال .. تعتبر من اهم العوامل المساعدة فى نجاح عملية التداول بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

ahmed bakry
06-30-2015, 21:22
انا بشكرك جدا علىماتقدمت بهم ن معلومات هامة زى دى وربنا يكفينا شر السوق وتقلباته ويزيدنا من خيره واتمنام نك المزيد من النصائح وشكرا

topomarouan
06-30-2015, 21:27

kokou
07-06-2015, 20:39
من الافضل الاخ الكريم الا نتحدث عن هذا اليوم الذى لقب باليوم الاسود
فقد اعلنت شركات كثيرة افلاسها وتعرضت حسابات كثيرة للاقفال بالسالب
اتوقع ان مثل هذه الاحداث لا تتكرر كثيرا
وهذا هو ما تكلم عنه فى نسبة الحظ فى سوق الفوركس

hhpr1212
07-07-2015, 04:31

toujani95
07-07-2015, 05:11
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على الموضوع و المعلومات الجميلة و نرجو منك المزيد المفيد

raslen316
07-07-2015, 05:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و خاصة المبتدئين مثلي
أقدر كثيرا عملك شكراا

karim02
07-08-2015, 20:05

ahmed bakry
07-09-2015, 15:00
عايز اقولك حاجة مهمة جدا اولا المتداولين مش كلهم زى بعض يعنى اللى معندوش خبرة كافية اكيد مهما قولته بيقع ف الخطا لانه مش فاهم وطبعا العكس صحيح وبشكرك جدا على معلوماتك

AH3
07-19-2015, 12:42
ا اخي لن اتركه لسبب بسيط انه ممتع جدا ولعبة الازكياء وهي لعبه الطمع ايضا للطماعين فهو ليس نرد ترمي به فهو علم قائم علي اساس وتحليل وخبره كبيره لكي تنافس امام
هؤلاء الثيران والدببه

ahmdon
07-21-2015, 12:47
التحليل الفني وهو تحليل لحالة السوق ترتكز علي التغيرات السابقة للأسعار. وتستخدم في هذا التحليل الرسومات البيانة التي تعكس تغيرات الاسعار لفترة زمنية معينة وهم الجمع بين التحليل الفنى والاساسى

ahmdon
07-22-2015, 15:27
عادة ما ينظر للفوركس على أنه يحمل خطراً كبيراً بالنسبة للمستثمرين, ولكن في ظل المناخ الاقتصادي الحالي أصبحت خياراً أكثر جاذبية. الفوركس ليس لضعاف القلوب ولكن المستثمرين ذوي المهارة العالية والأدوات المناسبة والإلمام الصحيح بالسوق من الممكن أن يكونوا ناجحين. مهم العمل على اداره المخاطر

ketty
07-22-2015, 17:20
التحليل الفني وهو تحليل لحالة السوق ترتكز علي التغيرات السابقة للأسعار. وتستخدم في هذا التحليل الرسومات البيانة التي تعكس تغيرات الاسعار لفترة زمنية معينة وهم الجمع بين التحليل الفنى والاساسى

emadayman
07-22-2015, 17:20

ايمى
07-22-2015, 17:21
المتاجرة في السوق الهابطة بالأسهم يتميز بالتعقيد وبكثرة القيود مما يجعله مجالاً خطراً , وذلك لأن الدول والبورصات تفرض أنظمة خاصة للمتاجرة بالسوق الهابط في الأسهم خوفاً من أن يتعمد مسؤولي الشركات أو من لهم مصلحة خفض أسعار الأسهم لمصلحتهم الخاصة

hemaaaaa
07-22-2015, 17:21
المتاجرة في السوق الهابطة بالأسهم يتميز بالتعقيد وبكثرة القيود مما يجعله مجالاً خطراً , وذلك لأن الدول والبورصات تفرض أنظمة خاصة للمتاجرة بالسوق الهابط في الأسهم خوفاً من أن يتعمد مسؤولي الشركات أو من لهم مصلحة خفض أسعار الأسهم لمصلحتهم الخاصة

haleeem
07-22-2015, 17:23

engaym
07-22-2015, 17:24
السلام عليكم اخى كل متاجر يتمنى ان يحمي حسابة من الخسارة فشكرا لك على هذا الموضوع ونتمنى منك
المزيد من المواضيع التى تهم كل متاجر وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

monyra
07-22-2015, 17:24

ebramoh
07-22-2015, 18:49
السلام عليكم..
بالفعل اخي الكريم لقد فاجئ البنك السويسري السوق حيث خفظ الفائدة مما جعل الفرنك يهبط مقابل الدولار..
من 1.0125 الى 0.7245 وهه نقاط كبيرة في وقت لم يتعدى دقائق...
هذا هو الفوركس وعلينا ان نحم ي انفسنا بامر وقف الخسارة..

Ayman Dollar
07-22-2015, 19:29
السلام عليكم
طبعا الحماية الاكيدة من البداية هي العمل باستراتيجية صارمه لا خروج عنها
وعمل ستوب لوز وعمل الصفقات بلوت صغير وحساب المخاطرة جيدا

soad labib sadek
07-22-2015, 21:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز بجد موضوع روعة و اعتقد انك من القليلين ان لم تكن الوحيد الذي ناقش موضوع موضوع الهبوط بتاع الفرنك بالتفصيل و شرح في منتهي الدقة و الوضوح جزاك الله خيرا و بالتوفيق

hemaaaaa
07-24-2015, 22:00
التحليل الأساسي هو عملية تحليل السوق التي يتم القيام بها فقط باستخدام الأحداث " الحقيقية " والبيانات الاقتصادية المرتبطة بالعملة التي يتم تداولها . التحليل الأساسي لا يستخدم فقط في الفوركس بل يعد جزءا من عمليات التخطيط والتنبؤ المالي .هناك عدد من المفاهيم تمثل الأجزاء الرئيسية لعملية التحليل الأساسي في الفوركس وهي كالتالي :أسعار الفائدة , البنوك المركزية , القرارات والاجتماعات , أية أخبار اقتصادية . التحليل الأساسي هو الطريقة الأكثر طبيعية في بناء التوقعات في سوق الفوركس

heba_a
07-24-2015, 22:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا مبتدئة وكنت محتاجة المعلومات دي جدا بجد استفدت اوي بجد ربنا يخليك ويكرمك ويرزق من كرمه ويزيد علم ومعرفة في مجال الفوركس لتساعد المبتدئين امثالنا

hardjob
07-25-2015, 14:53
السلام عليكم
شكرا للموضوع القيم
فعلا انه لضروره لمعرفه كيفيه حمايه الحياب

yasme
08-08-2015, 06:48
معظم ممارسات وتكتيكات على النفس التي تستهدف متداولي الفوركس تسعي بشكل رئيسي إلي مساعدتهم في ضبط استراتجيات تداولاتهم بأكثر مما تهتم بمشاعرهم العفوية . المشاكل التي أنت مضطر للتعامل معها إذا ما أصبحت متداول محترف في الفوركس هي :الجشع

hyam
08-08-2015, 12:37
معظم ممارسات وتكتيكات على النفس التي تستهدف متداولي الفوركس تسعي بشكل رئيسي إلي مساعدتهم في ضبط استراتجيات تداولاتهم بأكثر مما تهتم بمشاعرهم العفوية . المشاكل التي أنت مضطر للتعامل معها إذا ما أصبحت متداول محترف في الفوركس هي :الجشع

shoshet
08-09-2015, 08:15
التحليل الفني هو عملية تحليل السوق بالاعتماد فقط علي بيانات السوق الرقمية , عروض الأسعار , الرسومات البيانية , المؤشرات الفنية البسيطة والمعقدة , أحجام العرض والطلب , بيانات السوق التاريخية , وهكذا .الفكرة الأساسية خلف التحليل الفني تنطلق من مسلمة التبعية الوظيفية للبيانات الفنية للسوق في المستقبل مع البيانات الفنية للسوق في الماضي

---------- Post added 08-09-2015 at 05:15 AM ---------- Previous post was 08-08-2015 at 09:58 PM ----------

التحليل الفني هو عملية تحليل السوق بالاعتماد فقط علي بيانات السوق الرقمية , عروض الأسعار , الرسومات البيانية , المؤشرات الفنية البسيطة والمعقدة , أحجام العرض والطلب , بيانات السوق التاريخية , وهكذا .الفكرة الأساسية خلف التحليل الفني تنطلق من مسلمة التبعية الوظيفية للبيانات الفنية للسوق في المستقبل مع البيانات الفنية للسوق في الماضي

Roshdy
08-09-2015, 08:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
بالفعل اخى يجب الالتزام بادرة راس المال بوضع الاستوب لوز
وتقليل المخاطرة والالتزام بالاستراتيجية

alya
08-09-2015, 16:13
معدلات - المعدلات قد يؤثر بشكل جيد على الاطلاق أو ربما بطريقة سلبية على سعر هذه العملات. ارتفاع معدلات نداء الى شراء غير عادي وهذا بدوره يمكن التعامل معها من النقد الاجنبى قريب. على العكس، يظهر هذا الجدار التجار لعبة الشارع عادة نوعا من رد فعل على تزايد معدلات بالمقارنة مع ما يجلب هؤلاء الناس هذا الشراء فيما يتعلق أسهم نتيجة للتصور الذي قدر أكبر من رسوم التمويل سوف تؤثر تأثيرا ضارا هذا الأداء العام بشأن الشركات. في بعض الأحيان، وهذا الإنصاف التجار أنها قد توفر له أو لها أسهم إلى حد كبير الأمر الذي قد يسبب تقلص من اللعبة وول ستريت، على الرغم من أن النظام الاقتصادي الوطني نفسه تحديد أي من هذه النتائج يمكن أن يكون الجزء العلوي من النقد الاجنبى علي الجانب يعتمد على العديد من جوانب معقدة، ولكن في هذا الوقت هو عادة ما يكون هناك اتفاق اتفاق وسط المراقبين من الأزمة المالية على هذا الاقتراح ما سيؤثر تحويل مع معدلات يكون لنظام اقتصادي وثمن هذا النقد الاجنبى.

aboubakr el ayach
08-09-2015, 16:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته. طبعا أخي هناك الكثير من المتداولين الصغار والمبتدئين يحسبون أن الفوركس عبارة عن لعبة قمار وليست كغيرها من التجارات الاخرى التي تحتاج للكثير من الضوابط واتباع الكثير من القواعد.

Forex Story
08-09-2015, 17:24

yasme
08-09-2015, 20:57

Chima
08-10-2015, 03:14
السلام عليكم مشكور اخي عى موضوعك الممتاز وا الثلاثاء السود مشؤوم على الكثيرين من المتداولين ونصائحكفي محلها ام شئ التداول بصامة في ادارة راس المال هو افضل حماية اتمنى لكم النجاح والله الموفق

shoshet
08-10-2015, 07:18

نادر صباح الدين
08-10-2015, 10:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، مشكور صديقنا العزيز على هذه الملاحظات، اعتقد بأن وضع حد للصفقات ضرورة أساسية من ضرورات العمل في الفوركس، خاصة وضع حد للصفقة في حال الخسارة، فهي أكثر أهمية من الحد الذي يتطلع المتدال في حالات الربح، ذلك أن غياب الربح يضمن على الأقل استمرارية الحساب من التصفير والتمرجن، بينما يؤدي استمرار الخسارة إلى أضرار كبيرة، وتصبح الصفقة كان من المتوقع أن تكون مصدرا فإذا بها تصبح مصدرا للخسارة، ولهذا فإن تحد مستوى الخسارة ضرورة أساسية من ضرورات العمل بالفوركس.

classic_trader
08-10-2015, 10:14
انا اعتقد ان امر وقف الخسارة قد لا يكون مناسبا في مثل هذه الحالات
و من الافضل الاعتماد على الهيدج من اجل الحماية او الربح ايضا

alya
08-10-2015, 11:55
المتغيرات المفضلة لدى تداول العملات وكذلك المناطق الشراء أو أنواع أخرى ربما من المجالات، المناطق الاستثمارية، تداول العملات الأجنبية يعمل بما في ذلك - في كثير من الأحيان الكثير أكثر من ذلك: الاستفادة من النقد الأجنبي تستطيع قيادة مدى النقدية نحو 500 دورات الزائدة عن شراء الابتدائي فيما يتعلق غريب. anakd العروض وأضافت الفوائد ما يزيد على أنماط مختلفة فيما يتعلق أدوات اللعب المالية. قد المستثمرين

lakhdar42
08-10-2015, 12:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة

عبد الكريم محفوظ
08-10-2015, 12:12
السلام عليكم ولرحمة الله وبركاته
شكرا اخي على مدنا هده النصائح القيمة ولكن المتداول مهما اخد احتياطاته ولا بد ان يقع في بعض مراوغات السوق وتقبل مروري

yansane
08-10-2015, 12:14
لا تفكرني بهذا اليوم لانني خسرت الكثير بسبب الصعود الغير متوقع من السعر وانا لا اعلم انه خبر لانني لا اتاجر وقت الاخبار لان خبرتي في هذا المجال قليله جدا الاسعار كلها اتحركت وبقوه والسوق اصلا كان كله مقلوب يبقى ازاي انت مش شايف اي تحركات للسعر اصلا اكيد ماكنتش متابع وقتها اصلا

rifi
08-10-2015, 12:35
موضوعك جد مفهوم جزاك الله خيرا عن عرض مثل هده البينات التي تتعلق بالفوركس وأتمنى المزيد من جميع الأخوان

Saadqnet
08-10-2015, 12:38
و ان اهم شيئ للحفاظ على رأس المال من تقلبات ضخمى مثل ما حصل مع
الفرنك السويسري هو وضع ستوب لوز و عدم المخاطرة بكمية كبير من رأس المال

atmoul
08-10-2015, 12:45
نعم أخي لن أنسى دلك اليوم حيت إرتفع الفرنك أكتر من 2000 نقطة وهناك لعدد من المتداولين خسروا حساباتهم حتى أن الاستوب لم يحترمه الخبر المستفيدون الأكبر من هذا هم من إشترو الفرنك في دلك الوقت

ashraf elsharkawy
08-10-2015, 12:52
أخى الكريم جزاك الله عن هذا العمل خيرا إن شاء الله
موضوع أكثر من رائع ووفقك الله وسدد خطاك الى ما ينفعنا جميعا

mar
08-12-2015, 07:24

osama147
08-12-2015, 07:35
السلام عليكم ورجمة الله وبركاتة
اخي ان الفوركس او التداول به يحتاج الى تحديد نقطة ربح ونقطة وقف خسارة لايمكن الفتح بشكل تلقائي يادي ذالك الى مرجنت الحساب
تقبل مروري وربنا يوفق الجميع

shoshet
08-12-2015, 11:57

الفراتي
08-12-2015, 12:05
السلام عليكم
الله يعوض اللي خسر ومبروك اللي ربح وان شاء الله تكون درس جيد للاعضاء في متابعة تغييرات السوق بشكل جيد
ارجو للجميع الفوز وتحيقي الربح وعدم الدخول في منزلق الخسارة مرة أخرى
تقبلوا مروري

abolina
08-15-2015, 19:53
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته شكرا إخواني على المعلومات المهمة وعلى
المجهود المبدول لنشر الخبرة وتحياتي لكل الأعضاء وبالتوفيق للجميع

akram mohamed obaid
08-15-2015, 20:04
شكرا لك اخي الكريم على هذه المعلومات الجميله وانشاء الله المزيد من المواضيع الهادفه في مجال الفوركس والموفقيه للجميع تقبل مروري

RomanyMoreed
08-18-2015, 17:43
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

ايه عملة قصاد الفرنك السويسري اتحركت بشكل عنيف للغاية وفي ناس كتيرة خسرت فلوس بسبب اللي حصل انا الحمد للة مكنتش داخل علي الفرنك خالص

pepobm
08-18-2015, 19:41
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
شكرا اخى الكريم على موضوعك وشرحه
التوفيق من عند الله

akram mohamed obaid
08-18-2015, 19:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا لك اخي الكريم على هذه المعلومات الجميله والمهمه وانشاء الله المزيد من المواضيع الهادفه في هذا المجال تقبل مروري والموفقيه لجميع اعضاء المنتدى الكريم

عاشق الفوركس
08-18-2015, 21:01
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
هي طرق قيمة ويجب العمل عليهاا لكي تحقق التقدم وتفادي موجه الانلاقات في الاسعار بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

killer007
09-05-2015, 15:14
شكرا لك اخي على هذه نصائح المهمة كثيرا و بصراحه ذلك اليوم انا اندهشت في تلك الحركه التي صدرها السوق و الحمد لله ذلك اليوم انا لم اكون فاتح صفقه على الفرانك سويسري
موفق اخي

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

engaym
09-17-2015, 12:21
السلام عليكم اخى شكرا لك على هذا الموضوع المهم ونتمنى المزيد من المواضيع المهمة التى تفيد الجميع
فى الفوركس ونتمىن التوفيق للجميع فى هذا المجال

aziz1973
09-17-2015, 12:27
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته شكرا لك على هذا الموضوع وعلى هته الطرق شيقة لحماية الحساب خصوصا في حالة كانت العملة معرضة لتحرك ضخم مفاجئ
عموما بارك الله فيك

d m
09-17-2015, 12:38
الســـــــــــــــلام عليكم
اهلا وسهلا بكم
حمياة الحساب تتطلب ان تبعد عن الطمع والسرعة فى الدخول والخروج من الصفقات فى سوق التداول بالعملات الاجنبية
بالتوفيق للجميع

بشير حمدان
09-17-2015, 13:15
السلام عليكم
انا اتذكر هذا اليوم جيدا ما يسمى بالخميس الاسود وقد تمرجن حسابى فى هذا اليوم وابتعت عن الفوركس ما يقرب من حوالى 6 شهور متواصله . وقررت العوده بعد ان هدات نفسيا

berserkern
09-17-2015, 14:22
المتداول يجب ان يكون واقعيا قبل كل شيئ الربح والخسارة جزء لا يتجزء من لعبة الفوركس ، و لذلك يجب ان يكون المتاجر حذرا دون ان يفرط في الحذر لان ذلك في حد ذاته ليس افضل بكثير من التهور ، حسابك يجب ان يكون قادرا على استيعاب 10 خسائر مثلا و و كل صفقة تفتحها تكون قيمتها الهدف بالنسبة لك 5% من راس مالك او حول هذه النسبة

dhmo
09-17-2015, 15:23
المتداول يجب ان يكون واقعيا قبل كل شيئ الربح والخسارة جزء لا يتجزء من لعبة الفوركس ، و لذلك يجب ان يكون المتاجر حذرا دون ان يفرط في الحذر لان ذلك في حد ذاته ليس افضل بكثير من التهور ، حسابك يجب ان يكون قادرا على استيعاب 10 خسائر مثلا و و كل صفقة تفتحها تكون قيمتها الهدف بالنسبة لك 5% من راس مالك او حول هذه النسبة

والاهم هنا عمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده يتغلب بها على الخساره

mora essam
09-17-2015, 16:08
وقت الاخبار في استخدامي الشخصي باطع استوب لوز60 نقطة والربح مفتوح واراقبه
حتي ان عكس عليا السوق لا اخسر الكثير سو 60 نقطة بدلا من خسارة الحساب كله
وضح الاستوب لوز هي طريقة ممتازة خصوصا وقت الاخبار او غير وقت الاخبار يجب تحديد الهدف من البداية
تقبل مروري

abderrahmenanis
09-25-2015, 02:23

Worsnooop
09-25-2015, 03:32
موضوع مهم جدا جدا جدا ، وعسى الله يجراكم خير
واعتبر هذا الموضوع هو أول موضوع يطرح على كل مبتدىء
صحيح انا جديد على المنتدى ، ولكنني لست بجديد على السوق

karimovtich
09-25-2015, 05:16
افضل الطرق لحمايه الحساب من مثل هذه التقلبات الغداره في السوق هو الاستوب لوز فهو يقلل الخساره وانا بعتبره مكسب لان الخساره جزء من الفوركس والذكاء هو تقليل الخساره

محمد عز الدين عيد خضري
09-25-2015, 05:58
الاهم علي الاطلاق بالنسبة لي لحماية حسابي هي دراسة السوق والتداول علي علم باستخدام
الاستوب لووز والتيك بروفت - اتمني لك التوفيق- تحياتي - وننتظر منك المزيد في الايام المقبلة

mohammed55
09-29-2015, 10:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يوم الخميس فعلا عنيف وبيكون اشرس ايام الاسبوع فى التداول والاخبار
لكن كمان لو الخميس الاول من كل شهر بيبقى حاجه تانى خالص بيبقى السوق فى قمة عنفوانه وقوته تقبل مروري

zekraoui08
10-11-2015, 22:15
لحماية حسابك من الضياع ف هنالك عدة طرق

saidsami
10-17-2015, 13:17
عليك ان دخول السوق بعد ان تعرف فقط كيف تتعامل مع الفوركس وتتعلم كل شئ فيه ويجب عليك ان تتعلم اولا وعدم المخاطرة وانة تطبق الىل اتعلمته على حساب ديمو فى الاول لحد ما تحقق ربح جيد لقترة على الديمو وبعدين ممكن تدخل السوق و بالتوفيق

zerodox
10-17-2015, 13:27

windoor
10-17-2015, 13:28
فاجئ البنك السويسري السوق حيث خفظ الفائدة مما جعل الفرنك يهبط مقابل الدولار
هذا هو الفوركس وعلينا ان نحم ي انفسنا بامر وقف الخسارة:)

med1985
10-17-2015, 16:53

radwann
10-17-2015, 17:12
السلام أعليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوع أكتر من رائع وأتمنا لك التقدم والعطاء إنشاء الله
فلا تحرمن من مواضيعك تقبل مروري وشكراااا

ridhamadrid
10-17-2015, 17:14
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.
بارك الله فيك اخي على الموضوع المفيد و المعلومات القيمة. مزيدا من النجاح.تقبل مروري.بالتوفيق للجميع.

monira salah
10-17-2015, 17:34
اليوم دا كان كارثة بكل المقاييس لناس كتيرة اووووى فعلا انا مكنتش بتاجر سعتها بس سمعت الله يعنهم على الى حصلهم واول مرة اعرف نقاط القوة الى بتتشرى دى ومش متخيلة ان فى ناس الاستوب لوز مضربش عندهم كمان يالا خير الحمد لله

magdyking
10-17-2015, 17:37
كلام كنطقي جدا لكن يجب البعد عن المتاجرة وقت الاخبار لانها من اهم العوامل المؤثرة في السوق ويجب ان تعلم ان الفوركس علم له اصول وقواعد مثل الفيزياء والكيمياء وهو يعتمد في مجمله علي العديد من المتغيرات منها علي سبيل المثال اخبار اقتصاديات الدول
وقوة العملات ومتغيرات السوق كما انا العمل في هذا المجال يكون مبني في المقام الاول علي استرتيجيات مدروسه ومؤشرات تم عمل ابحاث عليها

mustafaGX
10-17-2015, 18:37
اتابع الاخبار بس يومها كان
فضيع في ناس ضاعت في هذا
اليوم يعي مثل هذه الايام محد
يقدر يتوقعها لو مثل هاي الامور
تحدث قليلة الحدوث

abdelmadjid41
10-17-2015, 19:37
تطبق الىل اتعلمته على حساب ديمو فى الاول لحد ما تحقق ربح جيد لقترة على الديمو وبعدين ممكن تدخل السوق نصحية منى انك تدخول السوق بعد ان تعرف فقط كيف تتعامل مع الفوركس

ahmed bakry
10-17-2015, 20:49
بالفعل السوق عنيف جدا ومخيف وفيه مخاطر كبيرة جدا لابد من محاولة تجنبها والعمل دايما عن البعد عنها وشكرا جدا ليك

yassineleo
10-18-2015, 01:05
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

firas19
10-20-2015, 01:23
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكراً على هذا التفسير وشرح المفصل والمعلومات
حض سعيد للجميع
وشكراً جزيلاً وبركة الله فيك

ranimdammar
10-22-2015, 08:39
جيد اعطيتنا اشارات مفيدة عن الرافعة ومضارها بالفعل ان الرافعة المالية قد جعلتني دائما اخسر بسبب فتح
صفقات كبيرة وا كنت اقلل من الرفع الى اقل من 1.5 لكان الحال جيدا ولما تمكنت من المخاطرة في السوق

sharshabil
10-23-2015, 23:39
ان كان همك راس مال بسيط جا فصعل او نوفق بيم اللابح
و بين ادارو راس المال و خصوثصا وقت الاخبر و التحركات الععنيفة لتن حتلا الستوبات ممكن لتن لا تفعل

xfdhtg
10-25-2015, 16:29
فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 01:29 PM ---------- Previous post was at 01:28 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

luka95
10-25-2015, 16:31
السلام عليكم ورحمة الله
موضوع جيد اخي الكريم ومشكور على هذه النصائح والمعلومات القيمة التي استفدت منها وارجو من الاخوة الاعضاء في
المنتدى الاستفادة من هذه المعلومات
وبالتوفيق لك انشاء الله

dhmo
10-27-2015, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله
موضوع جيد اخي الكريم ومشكور على هذه النصائح والمعلومات القيمة التي استفدت منها وارجو من الاخوة الاعضاء في
المنتدى الاستفادة من هذه المعلومات
وبالتوفيق لك انشاء الله

نصائح مفيده واهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله

asxqwzdc3
10-28-2015, 21:07
على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق

ridhamadrid
10-28-2015, 21:10
بسم الله الرحمن الرحيم
.بارك الله فيك اخي على المعلومات القيمة و الموضوع الجميل.لا تحرمنا من جديدك
تقبل مروري.بالتوفيق
للجميع.

احمد محسن
10-28-2015, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الشكر لن يكفيك حقك على تتلك المعلومات الرائع التى تفيد المبتدئين
اسال اللة ان يزيدك من علمة اكثر واكثر
تقيل مرورى

mida2014
10-29-2015, 16:22
مشكور اخي الكريم على الموضوع لاكن افوركس يحتاج الى الصبر والتعلم الجيد للوصول الى الهدف الان اصبح من السهل التداول من طرف الجميع
وفهم الفوركس لم يعد حكرا على احد

sinn
10-29-2015, 16:22
Content=السلام عليكم اخي الكريم و شكرا لك على موضوعاتك القيمة و مزيدا من اتالق و ياريت تشح لنا اكثر تقبل مروريو شكرا

Medo basha
10-29-2015, 16:24
موضوعك الصفقات العقاريه فعلا جميل جدا
جزاكم الله خيرا انت واعضاء منتدي فوركس العرب على هذه المشاركات الرائع
وانا عن نفسى استفدت كتير منها
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدونا بالمزيد وشكرا لكم مره اخريت

salak
10-30-2015, 12:36
لازم يا اخي قبل البدء في التداول ان الواحد ينسج خطة عمل محكمة ودقيقة وبلتزم بها بدقة
بالتالي الادارة المالية والتقنية وحتى النفسية في الحساب رهينة بحماية المتاجر من نفسه والسوق

one god
11-03-2015, 17:29
على الاقل يا اخي الواحد في الفوركس لا يتاجر وقت الاخبار فهذا في رايي اضعف الايمان
بالتالي من اللازم اننا نتاجر في المكان والزمان المناسبين لان الامر مم وحاسم في السوق

asxqwzdcefv1
11-13-2015, 22:56
السلام عليكم اخي العزيان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداولذلك من خلالهالموقف ا دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره وانا نفسى واجهت

مريم ميري
11-16-2015, 16:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته المعلومات مهمة جدا وان قمنا بتطبيقها سنتجنب الخسارة
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

waleed shaaban
11-16-2015, 17:35
ارى ن سياسه اداره راس مهم كانت لصعاب لا يمكن ان تخسر بمثل تلك الحاله التى حدثت للفرننك السويسرى كان من الممكن البعد عن السوق بعدم التدوال ازاء تلك الانباء التىى حدثت قبل ان يحدث الا نهيار ثم ان م خسر بتلك اصفقات و لابد ان يكون قد سحب ارباح من الممكن ان يبدء بخا من جديد

mahdinaat
11-16-2015, 17:37

asxqwzdcefv1
11-16-2015, 17:38
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله امتحاناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة

sham
11-16-2015, 19:41
تجارة النقد الاجنبى ليست عملي السابق. في الحقيقة، الفوركس البيع والشراء هو واحد من بين العديد من الشركات بلدي الذي نقوم به. زوجتي وأنا تداول العملات الأجنبية، وأنا على التوالي في السعي الهندسة وزوجتي وأنا أعمل أيضا ضمن parastata الاتحادية خلال بلدي. هذا هو حقا لأنني لا أعتقد داخل ممارسة الأعمال التجارية واحد فقط وهذا هو السبب يشعر تحاول والصعب جدا أن تكون قادرة على تنويع محفظة الشخصية عندما يتعلق الأمر بالأعمال التجارية

razgallah
11-16-2015, 20:04
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
وضع ستوب مناسب و رافعة مناسبة من اهم الاسياء
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

snnaky
11-16-2015, 20:37
مش فاهم اخى يعنى اية نقاط وقف قوية ونقاط وقف غير قوية
يعنى اية نقاط وقف برسوم اضافية وفين الكلام دة وفين مصدرة واى الشركات تستخدمة ام انة متاح من كل الشركات ويعنى اية شركة انا اقوم بعمل تحديد لوقف خسارة عند نقطة معينة ولا يتم ايقاف الصفقة فيها ؟
دة سيستم اخى ولايمكن ان يحدث ولو حدث يعتبر خلل من الشركة ويجب تعويض العميل ولو مش بيحصل يبقى اية لازمة الأداة دى

doaa sary
11-16-2015, 20:50

marwanadam
11-16-2015, 23:23
لدى لبد من ان تتدوال فى السوق اون تتعرف على كل النقاط المهمة من تحليل فنى وكدالك
كل الامور التى لبد وان تساعد فى ان تتخد المواقف فى السوق
وبتوفيق

ريهام عبد العزيز
11-16-2015, 23:32
السلام عليكم ورحمة الله بركاتة
شكرا اخى على المعلومات المفيدة والشرح الجميل للنقاط الهامة جدا
تحياتى

عاشق الفوركس
11-17-2015, 11:58
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا على المضووع ومن المفروض العمل على وضع الستوب لوس والعمل على رافعة صغيرة لحماية الحساب

nadjatalgeria23
11-17-2015, 12:06
السلام عليكم ور حمة الله تعالى و بركاته
بالتوفيق للجميع

kingi
11-17-2015, 13:10
باسم الله الرحمان الرحيم و السلام عليكم في المنتدي العزيز و اتمني ان تنال تعليقاتي علي مواضيعكم اعجابكم و شكرا لكم شباب:
اخي مشكوور جدا ومشكور على مجهودك واخي مشكوور جدا ومشكور على مجهودك الاكثر من رائع اخي الفاضل واتمنى لك مزيدا من التقدم وبارك الله فيك على معلوماتك وننتظر منك مزيدا من التألق .جزاك الله كل خير و تقبل مروري السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم

dhmo
11-17-2015, 14:09
شكرا على المضووع ومن المفروض العمل على وضع الستوب لوس والعمل على رافعة صغيرة لحماية الحساب

الاستوب مهم معرفته وتجربته وبالطبع والي بيدي لنفسه وقت طويل يدرب ويعمل على الحساب الديمو هيكون افضل في المستقبل وهيقدر يكون الافضل بعد كده لانه اكتسب
خبره جيده بالتدريب على هذا الحساب الديمو

مريم ميري
11-19-2015, 11:44
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة لك لشكر ساحاول تطبيق ما دكرته
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

neverlityougo
11-21-2015, 21:09
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mbe
11-24-2015, 15:05
زميله الذي كنت محظوظا أن كنت قد فقدت وحدها 4 حالات حسابك العديد من الناس هنا بما في ذلك لي شخصيا فقد بصدق الاعتماد على عدد المرات التي نسفت مشروع القانون ثم من الصعب على الإطلاق لتحديد الضعف وأكثر صعبة سيكون لتصحيح ذلك.

asx1
11-27-2015, 18:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

houssemmidou4
12-03-2015, 00:14
مشكوور على الموضوع المميز حول كيفية حماية حسابك من التمرجن و هذا مهم جداا و يتجلى ذلك في
الدخول بلوت صغير و احترام ادارة راس المال مع الصبر و استخدام حد الربح و و قف الخسارة

Bassem Hassani
12-03-2015, 00:41
مفيش طريقة فى الفوركس تقدر بيها انك تحمى حسابك غير حاجة واحدة بس فى السوق وهى اكسير حياة حسابك فى شركة الوساطه الا وهى ادارة راس المال لانهاا فى غايه الاهمية لازم تبقى عامل ادارة لحسابك جيدا علشان تدخل الصفقة وانت عارف انت لو كسبت هتبقى كسبت كام ولو خسرت هتبقى خسرت كام وصدقنى ادارة راس المال هتضمن لك الربح فى الفوركس

Hamza KHACHII
12-03-2015, 01:11
شكرا لك على الموضوع وعلىالطرح القيم امل ان نراك في مواضيع اخرى قيمة ان شاء الله ....بالتوفيق لك وللجميع ان شاء الله