PDA

View Full Version : لماذا نربح على الديمو ونخسر على الحقيقي

Pages : 1 [2]

vatizwei
02-19-2015, 22:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
شكرا اخي علي هذا الموضوع وننتظر منك الجديد
وجزاك الله عن كل خير و بالتوفيق للجميع

bidaaaaaaaaa
02-19-2015, 22:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
العيب دايما فى سيطرة المشاعر عليك فالمشاكل النفسية يلزمها تدريب
حتى تستطيع المتجارة دون عوامل نفسية وتقبل مرورى

enganas
02-19-2015, 22:40
لاختلاف الوحيد هو الجانب النفسي والتداول بعملات حقيقية
ممكن يخلعك السعر وهو يمشي في اتجاه قوي لكن بعد دخولك معه يعكس عليك وكد تخسر
لكن على الديمو انا عن نفسي اترك الصفقة وارجعلها في المساء.

mazouz
02-19-2015, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا اخي الفاضل على هذا الموضوع الرائع والمفيد، شخصيا استفدت منه كثيرا
أتمنى ان يستفيد منه جميع الاعضاء في المنتدى ، بالتوفيق للجميع .

catw
02-19-2015, 23:19
مشكور اخى على موضوعك
لما نربح فى الديمو
لان المتاجر يتاجر بنفسيه جيدة ولا يستعجل المكسب
واتمنى منك المزيد من التألق والابداع المتميز
تقبل تحياتى وتقديرى

حسنى صادق
02-19-2015, 23:22
انة من الاليات الموجود بسوق الفوركس ان نكون قادرين على علم ارابح فى الحسابات الديمو و التجريبة ولا نستطيع فعل الاباراح فى الحسابات الحقيقة

aymanso
02-19-2015, 23:37
السلام عليكم انا اعتقد ان من ينجح فى حساب الديموا غالبا ما ينجح فى الحساب الحقيقى لان كلاهما يعتمد على الانضباط والالتزام وهذا ما ينطبق على الديموا وان لم يلتزم بهذا طبيعى سوف يفشل سواء كان ديمو او حقيقى وبالتوفيق للجميع

katreenaziz
02-22-2015, 21:12
لا يوجد اختلاف بين الحقيقى والديموا غير طبعا رأس المال لما تكون متعود تتاجر بارقام كبيرة ممكن تشتخدم ادارة رأس مال خاطئة وطبعا الجانب النفسى لية عامل كبير انا على الديمو بسيب الصفقة مع نفسها طبعا ببرود اعصاب عكس الحقيقى تماما اى نقطة السعر بيعكسها عليك بتبقى من جيبك

hassanabu
02-22-2015, 21:52
السلام عليكم
الجميع بمن فيهم العاملين في الشركات يؤكدون ان جميع العمليات التي تتم على التجريبي هي نفسها على الحقيقي
ولا يوجد اي فرق بين الحسابين
لذلك فان الفرق الوحيد فعلا هو المتداول نفسه

doom
03-02-2015, 19:27
موضوع مثل هذا مهم جدا اكيد يدل على الخبرة الكبيرة الى حضرتك اكتسبتها فى مجال الفوركس ومشاركتنا
هذه الموضيع يدل على كرم اخلاق حضرتك فى افادة الاعضاء الجدد احييك يا اخى

hamdochi
03-16-2015, 18:13
مرحبا بجميع اعضاء المنتدى المحترم اعتقد ان هناك اختلاف كبير أول شيء هو الرأسمال بين الحقيقي والديمو لما تتاجر على الديمو ليس كالمتاجرة على الحقيقي وكذلك ليس هناك أي تأثير عليك ان فقدت اموالك في الديمو لأنه يبقى حساب تجريبي فقط شكرا لك اخي الكريم على الموضوع الجميل

katreenaziz
03-16-2015, 19:37
اخى الكريم لا يوجد اختلاف على الديموا غير رأس المال الكبير ودا المشكلة على فكرا وانا عانيت من الخسارة على الحقيقى لهذا السبب اول بيبقى معاك رأس مال كبير ممكن متحطش استوب او مثلا تحطة عند 250 نقطة او حاجة وتكتسف على الحقيقى ان دا غير ممكن وكمان حاجة تانية سينس الحقيقى مختلف خالص على الديموا بنتاجر ببرود اعصاب ومبنبقاش خايفين وبنسيب الصفقة يا تضرب استوب يا تحقح الهدف على الحقيقى بقى اول ما تكسف 5 $ او حاجة تقوم قافلها هى دية اسباب الخسارة على الحقيقى

mn3m
03-21-2015, 17:18
السلام عليكم ... اهم شئ الضغط النفسي الرهيب عند اول صفقة وانت تتجار باموالك او البونص مما ياثر على خياراتك
بالتوفيق تقبل مروري

Schams
03-21-2015, 17:18
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الهام المفيد الذي استفدنا منه نحن كمبتدئين و كخبراء من خلال ردود الاخوان
ننتظر مزيدك من المواضيع القيمة
تحياتي و تقبل مروري

Doodysamsom
03-21-2015, 18:06
لاننا على الديمو مش بنكون خايفين على الخسارة وعارفيين انها مجرد لعبة...
انما الحساب الحقيقى بنكون متعصبين وخايفين من الخسارة.

madmax07
03-31-2015, 22:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي اكريم على الموضوع الشيق جزاك الله خير الجزاء و اتمنى للجميع التوفيق والنجاح تحياتي.

hamdochi
04-20-2015, 21:47
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الاختلاف بين التجريبي و الحقيقي يكمن في العامل النفسي لانك
في الديمو تصبر على الخسارة و لا توليها اهتماما اما في الحقيقي فانت تتابع النقاط بحدر شديد و ادا رايت الخسارة
تتسع تغلق الصفقة تقبلوا مروري و احترامي الكبيرين

Federerista
04-26-2015, 15:28
نحن نربح على الديمو ونخسر على الحساب الحقيقي دلك لعدم تقتنا بقدرتنا حيت اننا لا نتاجر بجدية على الديمو وبالتالي يمكن القول ان التقة هي سر النجاح

antonioforex
04-26-2015, 15:45
السلام عليكم
اخي العامل النفسي يلعب دورا كبيرا بين احساب الحقيقي و الديمو لدلك نجد
الكثير من التجار يخسرون في الحساب الحقيقي و بالتوفيق لك في عملك

alihar316
06-18-2015, 20:29
السلام عليكم الموضوع دة يا اخى اتشرح مليون مرة قبل كدة
وبنقوله تانى الديمو انت مش خسران حاجة اما الحقيقى فبتاجر باعصابك اولا واخيرا
طبعا العامل النفسى مهم جدا وهو الفارق الجوهرى بين هذا وذاك
بالتوفيق..

sofien34
06-18-2015, 20:45
لانك في الديمو بتكون متطمن انها مش فلوس او لو خسرت مش
هتحتاج تعوض لانك في الحقيقي بتكون عايز ربح وبس وبتركز
علي دة وبالتالي بتخسر تعامل مع الحقيقي كانة هو الديمو

snnaky
02-26-2016, 11:42
لا الحكاية دى ملهاش تفسير ولا احصلائيلات
انما انت لو فكرت فيها او عملت احصائيات حتلاقى ان فيها تباين
يعنى مش معقول عشان بتحصل مرة او مرتين يبقى كدة خلاص الراجل دة ربحان لأن العبرة بأجمالى الأرباح ولازم تكون اكتر من الخسائر انما مش ممكن ولا يمكن تقنعنى ان فى واحد ميعرفش التجارة ولا الفوركس ممكن يربح بدون فهم لمجرد انة بيتاجر على الديمو

Algn48
02-26-2016, 12:14
شكرا اخي علي هذا الموضوع الرائع
تقبل مروري ................................
وجزاك الله خيرا

nuclear2010
02-27-2016, 14:21
السلام عليكم
طبعا يمكن الكل بيلاحظ الموضوع دة انه بيقدر يكسب على الديمو وبيخسر على الحقيقى لانه على الديمو ممكن يفتح حساب بمبلغ كبير ويخش الصفقات بدون قلق وخوف من الخسارة لكن فى الحقيقى بيكون فى قلق وخوف من الخسارة وبيكون راس المال اقل من اللى بتشتغل بية على الديمو بس المتاجر الناجح هو اللى يقدر يكسب على الحقيقى زى ما بيكسب على الديمو
تقبل مروري

sameh salem
02-27-2016, 14:57
بسم الله والصلاة والسلام على سيدنا محمد أما بعد
تخسر في المزيف حتى يجروك الى الحقيقي ويقولوا لك أنه سهل الربح
ووفققك الله

aymansaleh
02-27-2016, 15:21
الاخ الكريم احمد الصعيدي, بالطبع ان المبتدئون يكسبون عالتجريبي ويخسرون عالحساب الحقيقي وذلك يكون بسبب نفسي اولا, هو يعرف انها اموال غير حقيقيه وبالتالي يكون قلبه قوي ويدخل الصفقات ويتداول ويصبر عالخساره
تقبل مروري

xmenflis1
05-23-2016, 03:27
مرحباً شكراً على إضافة
اذا كنت تتحدث عن اختلاف فى المنصة او فى شئ تقنى فهذا بالتأكيد غير موجود
بتوفيق للجميع

nonam
02-04-2017, 17:03
السلام عليكم ....لان النفسية علي الحساب الديمو من الممكن ان يكون مختلف تماما عن الحساب الحقيقي وكمان الاخطار بتكون اخطار حقيقية من الممكن ان تتعامل معاها في التداول الحقيقي ولا توجد اي منها في التعامل مع الحساب الحتجربي
بالتوفيق ان شاء الله للجميع

stethoscope
02-04-2017, 18:20
كما اكد جميع الاعضاء فلابد ان يكون لديك ثبات نفسى عند اجراء التداول والصفقات حتى تستطيع الصبر وادارة التداول جيدا وتحقق الارباح حيث ان القلق يزيد من التردد يضيع كثير من الفرص الجيدة وانصحك بالتداول بمبالغ قلياة حتى تتخطى مرحلة القلق

A.mustafa
11-18-2018, 14:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
الأموال الموجودة علي الحساب الديمو أنت تعرف أنها أموال غير حقيقية فهكذا أنت تغامر بها كلها ومش مهم ان خسرتها كلها أيضا لأنها وهمية...

Hemig
06-27-2019, 21:53
السوينجرز يدركون أنه في معظم األحيان لن يستمر السوق في االتجاه العام لفترة كبيرة. ويدركون أن
نظام التداول ربما ال يكون به معدل ربح عالي. وهم يأملون في كسب أكبر قدر ممكن من األرباح
ولكنهم يعترفون أنه من غير المعروف إلى أي مدى قد يتحرك السوق بعد دخول الصفقة. وهم يسلمون
بصحة ان السوق قد ال يتحرك بعيدا جدا ، ولكن في مرة قد يتحرك السوق بعيدا جدا ويتسارع في سوق
ذو اتجاه عام قوي. ولهذا معدل الربح ليس هو الرقم اإلحصائي األهم بالنسبة لهذا النوع من المتداولين،

kamal15400
08-02-2019, 01:31
الجزء الثالث واألخير من الصفقة هو الخروج. أسلوبك في استراتيجية الخروج هو شئ واضح فريد من
نوعه وخاص بشخصيتك. يجب عليك ببساطة التداول والخروج بطريقة منطقية بالنسبة لك، وتتناسب
يميز
مع وجهة نظرك عن األسواق. الخروج هو المكان الذي يتم فيه ربح المال. الخروج حرفيا
المتداولين، المتداولون الذين يكسبون المال بإستمرار بمعرفة كيفية تطبيق الخروج. والذين يخسرون
المال ولديهم صعوبات كبيرة مع استراتيجيات الخروج.