PDA

View Full Version : هل ياتيكم الياس بعض الاحيان

Pages : [1] 2 3 4 5

nrgslawi
06-30-2012, 02:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى تعالى وبركاته

السلام عليكم ورحمة الله اخواني هل تياسون من سوق الفوركس في بعض الاحيان؟
ارجوا المشاركة

forexBOSS
06-30-2012, 02:57
انا اصابنى الياس عدد مرات و بذات لما كنت مبتدا و لكن حاولت كل لما اخسر احاول مياسش و احول الخساره الى درس يفيدنى عشان مككرش نفس الغلطه و لازم الى يخش الفوركس يخش و هو عارف ان المخاطره كبيره و يكون قد اختياره و لو خسر لازم يتاكد ان ده امر عادى المهم ان يتعلم و ياخذ خطوه ايجابيه و يبتعد عن الياس

كريم
06-30-2012, 03:00
لا خالص و انا عارف بداخلي ان اليأس

هو بداية الفشل و هو دائما بيؤدي الى سقوط

المتداول و يحطم من المعنويات و الكلام مش

كويس عليه و الله يوفق الجميع

mage
06-30-2012, 03:42
نعم لقد حدثت اكثر من مرة ان ياتيني اليأس واشعر اننى اريد ان اترك الفوركس نهائيا واتفرغ لاى عمل اخر وهذا يحدث فى حالة تكرار الخسارة التى نتعرض لها فى السوق بطريقة بشعة تجعلنا نشعر بالياس

xtomorrow
06-30-2012, 03:49
اكيد احيانا افقد الثقة في نفسي واكره هذا المجال
لكن ونظرا للادمان عليه اعود اليه من جديد
واظن ان الخسارات المتوالية هي السبب في الياس

hesham itch
06-30-2012, 06:29
لا مانع من بعض الياس فى بعض الاحيان ولكن يجب التغلب على هذا الياس بالجد
والدراسة والعمل على التقدم نحو المزيد من المعرفة التى تساعد على التعلم والمعرفة

nrgslawi
06-30-2012, 13:48
السلام عليكم شكرا لاعطاء رايكم
اعتقد انه هناك دواء للتغلب على الياس وهو التفائل مهما خسرت من اموال في الفوركس تفائل وقل اني سوف اربح قريبا لان الايام لم تنتهي

Rami
06-30-2012, 13:50
بالتاكيد الياس يتسلل لنفسية المتاجر بعد كل خسارة
فادحة فى اصل الحساب
لكن هناك المتعودون على مثل هذه الصدمات فيعودون اقوى من الاول
تحياتى لك

waleed adel
06-30-2012, 13:52
اعتقد انه لا يوجد شعور اننى اريد ان اترك الفوركس نهائيا واتفرغ لاى عمل اخر وهذا يحدث فى حالة تكرار الخسارة التى نتعرض لها فى السوق بطريقة متكررة تجعلنا نمل من السوق وان طرقنا المعتاده غير صالحه مع السوق

Mr.GooDMaN
06-30-2012, 13:53
من فترة كنت ممكن ايأس لما اشوف خسارة قدامي
لكن بعد فترة عرفت ان مفيش حلاوة من غير نار يعني دلوقتي اخسر صفقة بكرة اكسب اتنين وهكذا

ahmed abdalla
06-30-2012, 14:13
لن الياس من المشاعر السالبية التى ليس فقط تدمر المتاجرة ولكنها تدمر التاجر نفسه لذلك يجب عليك اخى التاجر العمل على كبت المشاعر السلبية وتحويلها الى حافز على النجاح وجعلها تحدى بينك وبين الياس

zaki_ziad
06-30-2012, 14:17
اكيد اليأس ياتي بسبب كثرة القلق و الخسارة في الفوركس لانك ان لم تربح من الفوركس و دائما تخسر تحس باليأس

elssayed
06-30-2012, 14:20
اه الواحد ياس كتير قبل كده لما خسر
بس بيحاول يجتاز الياس وميستسلمش ليه ويتاجر ويعوض مرة تانية
وربنا يوفقنا ان شاء الله

jonaselk
06-30-2012, 14:22
السلام عليكم
نعم في بعض الحالات يأتيك اليأس خصوصا تأخر الربح
و لكن يجب الإبتعاد عن اليأس لأنه بداية الفشل
و يجب أن يكون الصبر لأن الصبر مفتاح النجاح

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 14:32
انا فى بعض الاحيان لما يحصلى عدد من الخساره ورا بعضه

اشعر بالياس ولكن احاول بقدر المستطاع التحكم فى النفسى

واتعلم من اخطائى ولا استسلم للياس

نعم للنجاح لا للياس والفشل

عزبز 18
06-30-2012, 14:32
لمادا نياس من الفوركس لا لا كلامك خاطيء الياس ليس من صفة العرب
نعم في بعض الاحيان عندما نخسر عدة صفقات نياس نوعا ما ولاكن الحياة تستمر وقد تربح مليون دولار في يوم من الايام تفائلو خيرا تجدوه حظ موفق

jihadazzam
06-30-2012, 14:34
والله يا اخي اليأس ما عم يحي لاني اذا خسرت عبقدر مول الحساب
لاكن اليأس راح يجي اذا خلصت الفلوس وما فيك تمول هون المشكلة

magic777
06-30-2012, 14:47
لن الياس من المشاعر السالبية التى ليس فقط تدمر المتاجرة ولكنها تدمر التاجر نفسه لذلك يجب عليك اخى التاجر العمل على كبت المشاعر السلبية وتحويلها الى حافز على النجاح وجعلها تحدى بينك وبين الياس

لا اخي لو انت حاولت تكبد مشاعر اليأس دي هتكبر معاك كده وده مش الحل هنا
الحل انك لما تكون في الحاله دي تبعد شويه عن المجال وتحاول تغير جو وتعمل اللي يساعدك على التخلص
من هذه المشاعر سريعا وبعد كده تقدر ترجع للمتاجره

Mostafa Mando
06-30-2012, 15:07
يا اخي مشوار الفوركس طويل واليأس عدو النجاح يجب ان تزيله من قلبك مهما

خسرت حاول ان تقف من جديد وتحاول وتتعلم من الاخطاء السابقة حتى تصل للنجاح وتحقق احلامك

ma90do
06-30-2012, 15:19
الياس بيحصل لم الواحد يحقق خسائر كتير في اكتر من حساب وممكن هذا الشخص يترك المجال كلو نتيجه هذه الخسائر بس عند تحقيق خسائر يجب ترك التداول فتره وهذا ما حصلي خسرت حسابي وبعدت عن الفوريكس وهذا المنتدي هوا الي رجعني للمجال تاني

A7mad_Aziz
06-30-2012, 15:40
اعتقد انه من الطبيعي ان الانسان يحس باليأس لبعض الوقت ولكن المهم ان تكون قادر على كسر هذا الاحساس وان تحاول مرة جديدة ودائماً تضع هدفك امام عينيك حتى تصل اليه ولا تستسلم لليأس

sabre
06-30-2012, 15:53
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
كلما يأتينى اليأس افتكر سيدنا يعقوب عليه وعلى سيدنا محمد الصلاة والسلام عندما قال لا تيأسوا من روح الله انه لا ييأس من روح الله الا القوم الكافرون

sho
06-30-2012, 15:56
بالتأكيد فى كل مرة يتعرض المتداول فى سوق الفوركس الى الخسارة فانة يشعر باليأس ولكن المتداول الجيد يجب ان لا يستسلم لليأس ابدا ويعمل على تخطى هذة المرحلة والاستفادة من الخسارة بدراستها ومعرفة اسبابها لكى يتفاداها فى المرات القادمة

Mtec
06-30-2012, 16:14
بالفعل اليأس يصيب اي متداول عند الخسارة المتتالية رغم التدقيق في التحليل و عمل كل الاحتياطات اللازمة
لكن الخسارة جزء من الفوركس لا يمكن تجنبها دائما

deadlyfox
06-30-2012, 16:20
والله الخسارة فى الاول خالص هى اللى بتسبب اليأس التاجر بيبقى محتاج ان بدايته تبقى كويسه حتى يتفائل بالسوق
والياس يمكن ان يمتلك المبتدئ اكتر من المتاجر صاحب الخبرة
لان المتاجر صاحب الخبرة يعرف جيدا كيف يتحكم فى مشاعره

aminos
06-30-2012, 16:28
السلام عليكم
نعم يا أخي أصابني اليأس
عندما خسرت حساب ب100 دولار
لكن أضن أنها كانت البداية بالنسبة لي لأني إستفدت الكثير من تلك الخسارة
و يجب الإبتعاد على اليأس لأنه مفتاح الخسارة و التحطم

devloppman
06-30-2012, 16:47
طبعا في بداية الطريق الكل يحس باليأس وهناك من يترك المجال بصفة نهائية
ومنهم من يتحدى اليأس

mony
06-30-2012, 16:49
احيانا عند التعرض الى خساره ولكن الافضل ان نبتعد عن اى مشاعر ونتداول بالعقل فقط ولا نتاثر بالعواطف

sunlight
06-30-2012, 16:50
احيانا عند التعرض الى خساره ولكن الافضل ان نبتعد عن اى مشاعر ونتداول بالعقل فقط ولا نتاثر بالعواطف

نعم اليأس قد ياتى مع الخساره بل هو مرتبط بها ولكن اليأس ياتى مع الخساره المتكرره وعدم معرفه السبب ولكن اذ حدث خساره مع مكسب فاعتقد ان اليأس ليس له وجود ويحل مكانه الاحباط

moonlight
07-01-2012, 02:38
يجب علينا لكى نستطيع الاستمرار فى الفوركس وتحقيق النجاح نحتاج الى الكثير من التحلى بالصبر فلا نيأس فكل شئ يحتاج الى الصبر مننا لكى نحقق اهدافنا فاذا خسرنا مرة او اكثر نجعل ذلك درسا نستفيد من اخطائنا التى سببت لنا خسائر

jans
07-01-2012, 02:42
ممكن يأتي لك اليأس من الربح و لكن اليأس من الفوركس بصورة عامه
و ترك هذا المجال قد يكون لك صعب لو كنت ممارس هذا المجال لفتره طويلة .

ramid
07-01-2012, 03:12
شكرا أولا على الموضوع,ثانيا أنا أفضل أن يسمى احباط عوض يأس,وأنا كثيرا ما تختلط على الاحاسيس بعد الدخول في صفقة خاسرة ما بين الندم على سوء اختيار التوقيت أو التسرع في ذلك,وما بين الاحباط والتوتر ولكن سرعان ما أستعيد توازني وأتقبل الامر كما كل مرة

emanahmed
07-01-2012, 03:19
قد تشعر بالياس احيانا عندما تربح وبعد الربح قد تخسر وسرعان ما تستعيد نشاطك وتبدا نشاطك من جديد

ymn30
07-01-2012, 03:56
الياس هو مفتاح الفشل فى سوق الفوركس وانا اضع مثلا انا كنت بتاجر بحساب وكان به 150$ وكنت لا اضع استوب للصفقة وعندما عكس السعر وجد ان الخسارة بقت 50$ وهنا وصل الياس وقت هعوض بدل ماخرج من الصفقة مع العلم انى اعرف ان السعر لا يرجع وانتظارت وكلما انتظرت زادت الخسارة حتى اتمرجين الحساب كلة بسبب اليائس وعدم الصقة فى النفس

xtomorrow
07-01-2012, 04:06
الايس سلوك بشري طبيعي في الحياة
والفوركس هو الاطار المثل لحدوث الملل والضجر
لكن بتحقيق الارباح والنجاح لن تمل ابدا

Texxon
07-01-2012, 14:32
اليأس هو العدو الأول
لا بد من الامل دائما مهما كانت الظروف
عادي جدا ان اي حد يخسر مرة وأكثير
المهم هو عدم اليأس

ahmed
07-01-2012, 15:16
من الطبيعى ان يمر اليأس على الجميع فى هذا السوق وخصوصا اصحاب الاوقات او السنوات فى هذا السوق
لكنى يجب عدم الاستسلام لهذا الشعور والثقه فى الله سبحانه وتعالى انك تجتهد وربنا هيجزيك خير والثقه فى النفس مهمه جدا
وكما قال الشاعر صلاح جاهين

يأسك وصبرك بين إيديك وانت حر
تيأس ما تيأس الحياه راح تمر
أنا دقت مندا ومندا عجبى لقيت
الصبر مر وبرضك اليأس مر
عجبى !!

sami
07-01-2012, 15:24
اليأس أخي الكريم عدو المتاجر و عليك الحذر منه لأنه يقودك دوما إلى الفشل،لابد و أن نخسر بعض
الأحيان،و هذا لا يعني أن نستسلم بل يجب أن نتمسك بالإرادة القوية لبلوغ النجاح و أن نتعلم من أخطائنا
و سيكون التوفيق حليفنا بإذن الله

compaq0
07-01-2012, 15:58
نعم ياتبنى بعض الاحيان بعد الخساره مباشره و لكن بعد الهدوء اجد انى مخطا فى شىء ما و على ان لا اعيد هذا الخطا و اعيد المحاوله مره اخرى و يتسرب الامل مره اخرى اليا

abdallah elbaz
07-02-2012, 15:41
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اكيد طبعا لازم الواحد يحس باليأس لما تشوف خساره وخاصه لو انت عضو مبتدا
لكن لما تكون عضو محترف مش بيكون يأس انت بتحول الياس لنجاح

bouelame1
07-02-2012, 17:55

sami
07-02-2012, 18:06

أتمنى لك أخي الكريم أن لا تعود إلى المتاجرة بالفوركس من باب الإدمان كما ذكرت،و لكن أريدك أن تعود
من باب التعلم الجدي لكل أساسيات الفوركس،و حتى لا تهتز ثقتك من جديد،و تصبح تاجرا محترفا و ناجحا
بإذن الله

hesham1046
07-02-2012, 18:14
لالالالالالالالامافيش اى يأس يتمالك المتداول فى الفوركس لكن اذا خسرت اموالك وقتها يتمالكك الياس الانك خسران
بس فى بعض الاحيان حضرتك لازم تحكم فى ادارة راس المال

Rami
07-02-2012, 18:16

هو الادمان قد يدفع الى الياس الافضل الابتعاد عن السوق قدر الامكان
وقت الياس لانه دافع الياس والاحباط
تحياتى لك

okash
07-04-2012, 08:03
نعم عندما اتعرض للخسارة ممتالية وقتها اشعر انني لا استطيع ان اقف على قدمي ولا ستطيع ان اكمل واني سوف اترك

Mohamed90
07-04-2012, 11:48
السلام عليكم طبعا اخي ياتينا الياس من حين لاخر و ذلك بسبب الخسارات و سوء التعامل مع السوق
او فشل تحليلك او طريقة عملك و لكن فور مرور وقت قليل ترجع بكل حماشك لتعوضها و الحمد لله

husamart
07-04-2012, 12:04
في بدايات التداول تعتقد نفسك بأنك فهمت الان كل شيء وتستطيع التداول وتصدم بالفشل وقد ينتاباك بل اكيد شعور بالفشل وان ك لاتصلح لهذه اللعبة اللتي لا حل لها.. وقد تبتعد عنها يومين او اكثر ولكن سلرعان ما تعود اليها متحفز بنية التعويض واماكنية الفوز بها وقد تتكرر معك هذه الحالة مرات اخرى وتجد نفسك في الاخر مدمن فوركس ولا مجال للبعد عنه مطلقااااا

zeyadkabeel
07-04-2012, 12:29
نعم احيانا يصيبنى الياس عندما اذوق بعض الخسرات الطويلة واتركه لبعض الوقت ثم ارجع له تانى بعد فترة بعد ان اعد نفسى جيدا واتعلم من الاخطاء التى وقعت فيها

sami
07-04-2012, 12:32
في بدايات التداول تعتقد نفسك بأنك فهمت الان كل شيء وتستطيع التداول وتصدم بالفشل وقد ينتاباك بل اكيد شعور بالفشل وان ك لاتصلح لهذه اللعبة اللتي لا حل لها.. وقد تبتعد عنها يومين او اكثر ولكن سلرعان ما تعود اليها متحفز بنية التعويض واماكنية الفوز بها وقد تتكرر معك هذه الحالة مرات اخرى وتجد نفسك في الاخر مدمن فوركس ولا مجال للبعد عنه مطلقااااا

و لو أنني لا أحبذ كلمة إدمان أخي الكريم لأنها ترتبط بالعادات السيئة،إلا أنني أود أن يعود المتاجر بعد
سلسلة من الخسائر،لمواصلة التعلم أكثر حتى يعزز معارفه بقواعد المتاجرة الناجحة،و يخرج من دوامة
الإحباط و الفشل

memostar3
07-04-2012, 12:53
اخى اعلم طالما تقول يأس هذا معناه انها بسبب الخسائر
ومن الغباء ان تيأس لانه هناك غيرك يربح
لذلك ابحث عن اسباب خسارتك وتجنبها

وبالنسبه لى كما قالها مصطفي كامل لا ياس مع الفوركس ولا فوركس م الياس

elzeel
07-04-2012, 12:54
اكيد لو فى خساره متتابعه بس برده لازم تساعد نفسك على انك تتخطاها
وتحاول انك توصل تانى للربح ولتحقيق المكسب وهدفك

ramimasarwah
07-04-2012, 13:19
الياس امر طارئ وطبيعي ومن الممكن بل من الدائم ان يعتري المتاججر احيان بعض اليأس وذلك نتيجة الخساره في بعض الاوقات والربح البسيط في البعض الاخر اما الياس الذي يأتي من مجرد الاستمرارية في المتاجره عن طريق الفوركس فهو لا اظنه حاص لدى اي شخص خاصه وان الفوركس وسيله ممتعه لتحصيل الربح السريع والله اعلم

okash
07-04-2012, 13:21
عندما اخسر او تمر ايام وانا خاسر في الصفقات ولم يمشي الشارت معي فاني اشعر باليأس واخرج من الصفقات بخسارة

magic777
07-04-2012, 14:35
اكيد لو فى خساره متتابعه بس برده لازم تساعد نفسك على انك تتخطاها
وتحاول انك توصل تانى للربح ولتحقيق المكسب وهدفك

بص هو اكيد اللي بيخسر خساره متتابعه ده بيكون بيمارس نوع من انواع معانده السوق
يعني كل صفقه بيدخلها بيكون علشان يعوض الخساره السابقه بدون اي انتظار لفهم اسباب خسائره السابقه دي ايه
وده اللي بيخليه يستمر في الخسائر

m_fekry
07-04-2012, 15:04
اكيد اليأس مر علينا ولو مره واحده ولكن الأستسلام ليه بداية الفشل وبالنسبه ليا جالى فى بداية التداول وكنت عاوز اتركه بس ان شاء الله مكمل

okash
07-04-2012, 21:53
عندم تمر ايام وحركة الشارت عكس الصفقات وكل يوم يزيد العكس عندها احبط وادمر نفسيا لذلك نقول يجب ان لا تستغل اكثر من 5% من الهامش

waleed adel
07-04-2012, 21:55
من الطبيعي ان الانسان يبتابه فترات يشعر باليأس لبعض الوقت ولكن المهم ان يتغلب
على هذا الاحساس وان تحاول مرة جديدة

gemmy
07-04-2012, 23:51
اه احيانا بيحلى الشعور بالياس ده و خاصة بعد تحقيق الخساير و لما تكون كبيرة طبعا باشعر بقليل من الاحباط و الياس
و بحاول اعالج الموضوع ده انى اوقف تجارتى شوية كدة لحد ما اعيد حساباتى من جديد

Missa
07-05-2012, 00:10
هو الياس اساسا بيكون نتيجة للخسارة المتواصلة و بكده بتفقد الرغبة
فانك تواصل كمان و بيكون بكده تمهد لك طريق للفشل

roka
07-05-2012, 00:12

ارجوا المشاركة

اكيد بتاتى علينا بعض الاوقات يمتلكنا اليأس وذلك بعد خسارة كبيرة ولكن سوق الفوركس هو مكسب وخسارة ولابد ان يعلم جميع المتاجرين بذلك حتى لاييأسوا

panda
07-05-2012, 00:16
طبعا لما بتتمللك الواحد الخساره المتتاليه لكن المفروض انك بتكون محدد الهدف
اللى انتا عاوز توصله وتشتغل عليه ومتخليش حد يوقفك عنه

hazem ahmed moahmed
07-05-2012, 00:18
لم امر بحاله ياس من تجاره الفوركس من قبل لاني عارف اني لازم اخسر في الاول عشان اتعلم بعد كده ممكن اكسب لكني لازم اخسر المهم اني اتعلم من خسارتي دي عشان ما اكررهاش في المستقبل

ابو محمد
07-05-2012, 00:57
نعم ياتيني مرات عندما اخسر
اكثر من صفقة را بعض

nada
07-05-2012, 01:00
ههههه بعض الاحيان
اكيد طبعاً امال لية بيقولوا الصبر وسعات بتوصل عندى فكره ان مفيش حد بيكسب لكن فى داخل الصفقة بعد الخروج بخساره ارى انى كونت متسرع لان علامة معاكسة ظهرت تنبهنى على الخروج على ربح

Rami
07-05-2012, 01:01
نعم ياتيني مرات عندما اخسر
اكثر من صفقة را بعض

الخسارات المتتاليية تتطلب من المتاجر ان
يقف مع نفسه ومع استراتيجيته ةقفة جادة
تحياتى لك

Mr.GooDMaN
07-05-2012, 01:05
ههههه بعض الاحيان
اكيد طبعاً امال لية بيقولوا الصبر وسعات بتوصل عندى فكره ان مفيش حد بيكسب لكن فى داخل الصفقة بعد الخروج بخساره ارى انى كونت متسرع لان علامة معاكسة ظهرت تنبهنى على الخروج على ربح

اكيد طبعا اي خسارة بنبقا احنا السبب فيها لان الفوركس لا يعتمد على الحظ وان كان به بعض التوفيق من الله تعالى
لكن الاساس احنا اللي بنغلط سواء تحليل خاطئ او تسرع او طمع ... الخ

derfcase
07-05-2012, 14:12
نعم احيانا اشعر بالملل من حركة السوق عندما تكون بطيئة في اوقات معينة
فاغلق الشارت و اعود في وقت اخر - لاتداول في ظروف افضل

roka
07-05-2012, 14:21

ارجوا المشاركة

اكيد فمع الخسارة المستمرة يصبح الياس شئ اساسى بعد المخاطرة بكثير من الاموال وخسارتها ولكن لابد من المثابرة وعدم اليأس

aboualy
07-05-2012, 15:49
اعتقد اخى العزيز ان الياس سوف يكون من اسباب الخروج من السوق تماما فانا اذا يائست من انى سوف استطيع تحقيق ارباح من الفوركس قابالتاكيد سوف اترك هذا السوق ولكن الحمد لله لم امر بهذه المرحلة ابدا فانا اعتقد دائما ان الربح من الفوركس ممكن وسهل ولكن بشرط الدراسة الجيدة

nada
07-05-2012, 16:34
لم امر بحاله ياس من تجاره الفوركس من قبل لاني عارف اني لازم اخسر في الاول عشان اتعلم بعد كده ممكن اكسب لكني لازم اخسر المهم اني اتعلم من خسارتي دي عشان ما اكررهاش في المستقبل

المهم الى انتا توصل الى مرحلة ازى تقلب الخساره الى ربح وبعض الاشياء التى تتمكنك من هذا
التبريد اذ كانت فقصتك تمشى فى طريقها الصحيح وانتا دخلت فى تصحيح
او الهدج لانك دخلت صفقة عكست عليك
كل هذه الاشياء للمحترفين ولابد الاتقان

mohamed eldamnhorey
07-05-2012, 16:44
المهم الى انتا توصل الى مرحلة ازى تقلب الخساره الى ربح وبعض الاشياء التى تتمكنك من هذا
التبريد اذ كانت فقصتك تمشى فى طريقها الصحيح وانتا دخلت فى تصحيح
او الهدج لانك دخلت صفقة عكست عليك
كل هذه الاشياء للمحترفين ولابد الاتقان

بالتأكيد اخى اهم شئ انك تقدر تسيطر على خسارتك وتقدر توقف اى نزيف خسائر تمربه

والخروج من السوق باقل خساره ممكنه

thestarboy
07-05-2012, 16:51
اعتقد ان كلنا حسينا بالشعور ده بس فيه اللي بيكمل ويقاوم الشعور ده وفيه اللي بيستسلم للشعور ده
وكمان الشعور ده بيجي من قله الخبره والممارسه للفوركس عشان كده لازم ناخد وقتنا في التعلم

magic777
07-05-2012, 17:07
ههههه بعض الاحيان

دائما الخساره بيكون سببها المتاجر نفسه وطريقه تعامله مع السوق اما انه يكون مش بيحلل صح او بيتسرع في فتح الصفقه بتاعته
من نقاط ضعيفه او بيدخل بلوتات عاليه غير مناسبه لراس ماله وكل دي عوامل بتسبب للمتاجر الخساره
دائما

ehab
07-08-2012, 20:36
طبيعي ان الانسان يحس باليأس لبعض الوقت ولكن المهم ان تكون قادر على كسر هذا الاحساس
وان تحاول مرة جديدة ودائماً تضع هدفك امام عينيك حتى تصل اليه

sky44
07-08-2012, 20:45
اليأس يأتي عند البعض في حالات الخسارة لاكن هدا ليس جيدا في مجال الفوركس فهدا المجال يتطلب الصبر و عدم اليأس و الاستسلام فالمتاجر يجب ان يكون دائما مستعدا لمثل هده العثرات في طريقه الى النجاح

dodovedo
07-08-2012, 20:47
اخى الكريم
اكيد كلنا بيجلنا سعات ياس بعد اكتر من خساره ط
بس بنشجع نفسنا وبندخل تانى ولما الربح بيجى بتنسى الخساره
تقبل مرورى

theboy2226
07-09-2012, 01:42
اعتقد ان كل تاجر في المجال ده مرت عليه لحظات ياس لكن في الاول فقط لما تكون خسارة دولار كارثة لكن بعد الممارسة و الخبرة الواحد بيتعود عي الخسارة و يعرف انها جزء من العمل ده
اللي فعلا ساعات بحس بيه دلوقتي الملل من ركود السوق ساعات او من كتر المتاجرة و الروتين

ymn30
07-09-2012, 01:45
اعتقد ان كل تاجر في المجال ده مرت عليه لحظات ياس لكن في الاول فقط لما تكون خسارة دولار كارثة لكن بعد الممارسة و الخبرة الواحد بيتعود عي الخسارة و يعرف انها جزء من العمل ده
اللي فعلا ساعات بحس بيه دلوقتي الملل من ركود السوق ساعات او من كتر المتاجرة و الروتين

طبعا الياس طبيعة موجودة فى البشر يبقى لازم نعرف ان كل واحد مر عليه اوقات كرة الفوريكس والتداول ويمكن كرة نفسه اصلا

madoxegy
07-09-2012, 09:17
انا اصابنى الياس عدد مرات و بذات لما كنت مبتدا و لكن حاولت كل لما اخسر احاول مياسش و احول الخساره الى درس يفيدنى عشان مككرش نفس الغلطه و لازم الى يخش الفوركس يخش و هو عارف ان المخاطره كبيره و يكون قد اختياره و لو خسر لازم يتاكد ان ده امر عادى المهم ان يتعلم و ياخذ خطوه ايجابيه و يبتعد عن الياس

ahmed saleh
07-09-2012, 11:06
لا احد لا ياتية اليس ولكن ياتى الاحباط ومن الممكن ان تكرة الفوركس من الاساس
كل دا من الممكن يكون بسبب الخسارة لان الخسارة فى الفوركس غير جيدة وتصيب اى احد بلاحباط والياس

mrxr00t3d
07-09-2012, 11:13
طبعا الكل بيجيه يأس لكن بثقتك بنفسك تقدر تتغلب عليه
و لازم دائما تكون واثق بنفسك لكي لا تضع نفسك في هدا المأزق

resala11111
07-09-2012, 12:10
طبعا ساعات كتيرة كمان بس علشان تنجح فى شى
لابد عدم الاستسلام الى الياس أو الفاشل
والاستمرار فى الشى حتى تكون من المحرفين فى هذا الشى

ARAB_PIGEON
07-09-2012, 12:16

ارجوا المشاركة

فى بدايه تعلمى للفوركس نعم ياسئت وخاصه بعد كل خساره
اشعر اننى وصلت الى طريق مسدود
فاخذ اجازه فتره واعود مره اخرى لدراسه اسباب الخساره والتعلم منها لتفاديها
اليوم الحمد لله انا لااعرف الياس واحمد الله كثير اننى لم اترك الفوركس
بس تجد الوسيله المناسبه لتحقيق الربح سيصبح الفوركس لك لعبه شطرنج
تستمتع بها كثير

mosghaly
07-09-2012, 12:18
انا جالي ياس قبل كدة كتير بس اكتشفت اني انا السبب عشان معنديش معرفه كافيه بالدخول في صفقات وبدات اتعلم اكتر عن التحليل الفني وفعلا بدات استخدم اساليب كتير في تحديد الاتجاه الجديد لزوج العمله واستخدام اليوت وغيرها كتير من الاستراتيجيات كمان وبدات بالفعل خسارتي تقل لحد ما بقي في ارباح احصل عليها

Desperate
07-09-2012, 12:23
لا انا عديت المرحلة دى, اليأس بقى شئ عادى عندى
حتى اسم العضوية بتاعتى " يائس " :)
الواحد اصله زهق من كتر الخسارة وكتر الاخطاء اللى بيعملها وساعات مش بيعرف ايه السبب
فيصاب باليأس والزهق من كل حاجه مش من الفوركس بس

Mohamed90
07-09-2012, 12:39
الخسارات المتتاليية تتطلب من المتاجر ان
يقف مع نفسه ومع استراتيجيته ةقفة جادة
تحياتى لك

السلام عليكم اكيد اخي بعد خسارات متتالية يجب مراجعة النفس
و الطريقة العمل لكشف الاخطا التي نقترفها في محاولة تصحيحها

m_fekry
07-09-2012, 13:04
مش هكدب واقول لا اكيد اليأس بيتملكنى بعض الأوقات بسبب الخساره وخصوصا عندما ارى اعداد كبير من المتداولين
تخسر ولكن اليأس ليس حل

mohamed adel
07-09-2012, 14:56
انا عن نفسى لا ايأس من سوق الفوركس اطلاقا
واحب ان ادخل دائما فى صفقات فانا دائما اسعى الى تحقيق هدفى

Looser
07-09-2012, 15:22
1. السلام عليكم

بكل اختصار

لكل مجتهد نصيب و فتحت هادا الموضوع لادكر به نفسي اولا تم اخواني

ادا اردت الحصول على شيء يجب مراعات قوانين النجاح

1 فكرة - تخطيط و علم
2 عزيمة
3 فعل

هدا مقطع فيديو رائع يستحق المشاهدة

http://www.youtube.com/watch?v=ubi9qZ7_-a0

بعض الاقوال التي تعجبني و ارد مشاركتكم بها

المصاعب انما خلقت لا لنستسلم . بل لكي نحطمها و نتخطاها (هتلر)

مفتاح النجاح هو ان نركز على الاشياء التي نتمناها . لا على الاشياء التي نخشاها (براين تريسي محاضر و مدرب كندي شهير في التنمية البشرية)

انا لم افشل بل وجدت 10 الاف طريقة لا تعمل ( توماس ايديسون مختلرع المصباح الكهربائي)

الجنون هو ان تفعل الشيئ مرات بعد مرات . وتتوقع نتيجة مختلفة (البرت اينشطاين)

لن تعبر المحيط ما لم تتحلى بالشجاعة لكي تترك الشاطئ يغيب عن ناضرك ( كريستوف كولومبوس)

المتشائم يرى صعوبة في كل فرصة . و المتفائل يرلى فرصة في كل صعوبة (وينستون تشرشل)

ليس الامر اني عبقري لكني اجاهد مع المشاكل لفترة اطول ( البرت اينشتاين)

اعمل كما لو كنت لست بحاجة الى المال . احب كما لو كنت لا تتادى في الحب . ارقص كما لو لم يكن هناك احد يراقبك ( مارك توين)

و هناك الكتييير

الله الموفق

---------- Post added at 03:22 PM ---------- Previous post was at 03:02 PM ----------

نصائح للتغلب على "اليأس"

1- معرفة سبب الاكتئاب ومعالجته.

2- إقامة الصداقات المفيدة التي تهدف إلى صالح المرأة بصفة عامة.

3- ممارسة أنشطة رياضية.

4- الشجاعة في مواجهة الموقف.

5- استغلال وقت الفراغ.

6- اهتمام الزوجة بمظهرها الداخلي والخارجي.

7- مشاركة زوجها مشاعرها كافة.

8- على الزوج – أيضاً – الاهتمام بزوجته.

9- الاستعداد مبكراً لتوقع حدوث هذه المرحلة بما فيها من تغيرات.

10- الإكثار من تناول الأطعمة التي تفيد الجسم وتقويه.

magic777
07-09-2012, 22:08
فى بدايه تعلمى للفوركس نعم ياسئت وخاصه بعد كل خساره
اشعر اننى وصلت الى طريق مسدود
فاخذ اجازه فتره واعود مره اخرى لدراسه اسباب الخساره والتعلم منها لتفاديها
اليوم الحمد لله انا لااعرف الياس واحمد الله كثير اننى لم اترك الفوركس
بس تجد الوسيله المناسبه لتحقيق الربح سيصبح الفوركس لك لعبه شطرنج
تستمتع بها كثير

بالضبط اخي مرحله اليأس او الاحباط دي كلنا بنمر بيها في البدايه ولا استثناء هنا
لكن الشاطر هو اللي يحاول يتغلب على هذه المرحله بالاجتهاد والاصرار على النجاح
وبمرور الوقت ومع اكتساب خبره جيده بالسوق بتزيد الثقه في النفس وبتقل معانا اوي المشاعر دي

nrgslawi
07-10-2012, 14:04
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لجميع الاعضاء الذين تفاعلو مع الموضوع
نصيحتي للتغلب على الياس تفائلو وستنجحوا باذن الله

aboualy
07-10-2012, 14:08
اعتقد ان الياس صفة سيئة جدا بل ويمكن ان نقول ان الياس ينافى الايمان ولكن لا اعتقد ان المقصود هنا هو الياس المنافى للايمان
اما بخصوص المقصود هنا فاعتقد ان هذا من الممكن ان يحدث مثلا ان يشعر الواحد انه لا يمكنه ان يستمر فى مجال الفوركس وان استمراره سيسبب له المزيد من الخسائر فهذا شئ عادى واحياننا يحدث ولكن لا يجب الاستسلام له

Looser
07-10-2012, 14:44
يعتبر اليأس من الأمراض النفسية الشائعة وهو يسبب لصاحبه الانطواء والانزواء والابتعاد عن الآخرين في وقت يكتنفه فيه خوف وقلق وضجر. ويدعو اليأس الانسان ليعيش في تعاسة وشقاء ويلفه قلق وتشاؤم يجعله يعاني من تدهور نفسي خطير.

وكثير منا يصاب باليأس بدرجات متفاوتة تجعل البعض يستطيع تجاوزه والسعي لتحسين الأوضاع إلا أن البعض الآخر يصاب به بشكل مرضي يجعله مزمناً إذا لم يتم التدخل الطبي في الوقت المناسب.

أسباب اليأس

• الفشل
• معاملة الطفل بقسوة عند الخطأ
• غرس الخوف في نفسه وانتزاع الشجاعة منه
• التعرضه لموقف يجعله قانتاً يائساً من حياته
• خشية المتاعب سواءاً وهمية أو حقيقية
• تقدم العمر

التغلب على اليأس

يكون الشخص في هذه المرحلة بأمًّس الحاجة لمساندة ودعم من حوله من العائلة والأصدقاء على حد سواء.

وتكمن اهمية الدعم الأسري في التهوين على الشخص وايجاد المبررات له بدلاً من محاسبته. ويسهل على الانسان السوي التغلب على حالة اليأس والخروج منها لتصبح دافعاً لهم لتحقيق نجاحات وأحلام وطموحات جديدة تراءت لهم بعد فترة من، أما من يعاني من اضطرابات وضعف في الشخصية فهو بحاجة لدعم ومساندة لاجتياز تلك المرحلة والبدء من جديد.

elking
07-10-2012, 15:27
نعم ياتينى ياس بعض الاحيان ولكنه يذهب بسرعة عندما اتذكر الامل وبان الطريق امامنا مازال طويلا وبالتالى لا مجال للياس

HARRY POTTEER
07-10-2012, 15:52
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لجميع الاعضاء الذين تفاعلو مع الموضوع
نصيحتي للتغلب على الياس تفائلو وستنجحوا باذن الله

شكرا يا غالي على انصيحة و اكيد ان التفائل و العمل
المكتف و الاصرار هم الدين يوصلونك الى النجاح

okash
07-11-2012, 00:18
نعم قد يأتي وهذا شيء طيبعي وخصوصا اذا تكررت الخسارة ولكن يجب ان تزول فورا حتى لا تؤثر على التداول فيه امر سلبي

Bs Joker
07-11-2012, 00:20
هذا الاحساس سيشاركك طالما مازلت مبتدأ و طالما مازلت لا تملك مهارات كافية لتضارب لكن لا عليك مع الوقت يمكن أن تتجاوز خذخ المرحلة و تعكس الحالة من ياس الى امل و تحقيق اهداف كبيرة في صفقاتك الرابحة

HUSSENEY
07-11-2012, 01:03
عندما اياس اخد قسط من الراحة
واستعين بالله فهو خير وكيل وخير دليل
استعينوا بالله وانتم تقتلوا حالات الياس

KOGI
07-11-2012, 01:11
يووووه كتير اوى انا ياما جالى ياس بطريقة محبطة لدرجة انى كن تبفكر اسيب الفوركس تماما لكن ده اكيد لما ابتديت شغل فيها لكن مع الوقت لقيت الياس بيقل معزيادة الخبرة
تقبل فائق احترامى

naitsi
07-11-2012, 01:13
السلام عليكم
الخسارة فى الاول خالص هى اللى بتسبب اليأس التاجر بيبقى محتاج ان بدايته تبقى كويسه حتى يتفائل بالسوق والياس يمكن ان يمتلك المبتدئ اكتر من المتاجر صاحب الخبرة
لان المتاجر صاحب الخبرة يعرف جيدا كيف يتحكم فى مشاعره والله ولي التوفيق

ma90do
07-11-2012, 01:20
نعم قد يأتي وهذا شيء طيبعي وخصوصا اذا تكررت الخسارة ولكن يجب ان تزول فورا حتى لا تؤثر على التداول فيه امر سلبي

اها طبعا مع الخسائر الكتير وحينها يجب ترك التداول يومين او تلاته او حتي افتتاح الاسبوع الي بعده حتي تزول هذه التوترات وتبدء بالتركيز وتغيير الاستراتيجيه حتي تعوض الخسائر وتجني الارباح

ymn30
07-11-2012, 01:22

اخى ما من تاجر الى وياتى اليه الياس فى احيان كتيرة بس المهم ان تفكر جيا ولا تجعل الياس والفشل يصل اليك حتى لا تخسر كل شئ

mohamed yossef
07-11-2012, 01:30
كثيرا يزور الياس المضارب فى ذلك السوق تحديدا
وهو من الامور الطبيعية التى بدات اتعايش معها ... ولا ادع الياس ينال منى لانه كان يزورنى كثيرا فى البدايات

amrmorasamir
07-11-2012, 01:33

ارجوا المشاركة
لا انا مش بيأس خالص بدليل انى ضيعت بونص حوالى 500 دولار ولسه مكمل فى الكتابه وعمل صفقات بحجم لوت عالى وان شاء الله ربنا هيكرم انا بطمع فى صفقات البونص فقط لكن الحساب الحقيقى بيكون فى حظر

realyone
07-11-2012, 01:39
من طبع الأنسان اذا أصابه سوء في أي مجال اليأس ليس بالفوركس فقط,لكن لابد ان نحاول ان نبعد اليأس فينا لأن لاحياة مع اليأس,فاليأس قد يدمر نفسية المتداول ويجعله جامدا لايفكر في الحلول,لا بد من التفاؤل حتى في أثثناء الفشل لكي نتغلب على الفشل

lesa
07-11-2012, 02:00
كل متداول قد تعرض لهذا الشعور عند التعرض لخسارة كبيرة فى سوق الفوركس .. ولكن يجب ان لا نيأس ابدا حتى فى حالة الخسارة يجب ان ندرس اسباب خسارتنا ونتعلم منها لكى نستطيع ان ننمى قدراتنا ونصل للربح الذى نتمناة

yassoo011
07-11-2012, 02:47
كثيرا ما يأتي اليأس في اوقات الخسارة
البيرة ولكن ما البث ان اخرج نفسي من هذه الحالة
بالابتعاد عن الجهاز مدة

salah.bmw
07-11-2012, 02:49
بصراحة انا اصبت بليأس عدة مرات
لكن من 3 سنوات اكثر مرة اصاب بليأس هو هذه الفترة
وادعولي بهل الايام الكريمة ربنا يكرمني واعوض خساراتي

waleed
07-11-2012, 11:28
ياتينى الياس اغلب الاحيان فى حالة الخسارة المستمرة
ولكن عندما احقق ولو مكسب بسيط انسى كل الياس واكمل طريقى

magic777
07-11-2012, 20:44
من طبع الأنسان اذا أصابه سوء في أي مجال اليأس ليس بالفوركس فقط,لكن لابد ان نحاول ان نبعد اليأس فينا لأن لاحياة مع اليأس,فاليأس قد يدمر نفسية المتداول ويجعله جامدا لايفكر في الحلول,لا بد من التفاؤل حتى في أثثناء الفشل لكي نتغلب على الفشل

طبعا اخي مافيش حد هنا مامرش عليه الفترات دي وطبعا هنا بتبان قدره المتاجر على التحمل والصبر
وكمان التعلم من الاخطاء وقتها ومحاوله البدء من جديد واكيد مع خبره جديده
هتساعده في زياده فرص نجاحه بعد كده

sa sa
07-11-2012, 21:47
الياس شيء طبيعي انما الشيء الي مش طبيعي انك تستسلم للياس ساعتها انت كده هتبقي فاشل ومش هتقدر تحقق اي شيء يذكر عليك ان تتغلب علي الياس وتنظر الي اي هدف استطعت تحقيقه حتي يكون دافع لك

dina mahmoud
07-11-2012, 21:52
للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة ، ويجعله يغلق الصفقات قبل وصولها الى الهدف ، أو قد يجعله لا يلتزم بامر وقف الخسارة على أمل تحقيق الربح ، أما الطمع قد يجعل المتاجر يدخل السوق بصفقات كثيرة من أجل تحقيق أرباح كبيرة في فترة قصيرة ، مما يجعله عرضة للخسائر

ma90do
07-11-2012, 21:54
بصراحة انا اصبت بليأس عدة مرات
لكن من 3 سنوات اكثر مرة اصاب بليأس هو هذه الفترة
وادعولي بهل الايام الكريمة ربنا يكرمني واعوض خساراتي

وانا كذلك لم احقق الاموال الذي خسرتها حتي الان واصبت جدا باليأس نتيجه العمل الخطأ وعدم الالتزام بقواعد الفوريكس وكنت هترك المجال نهائي بس قولت نعمل العديد من المحاولات بعد التعلم من اخطائنا وان شاء الله نعوض الذي خسرناه

kingman
07-11-2012, 21:57
الياس شيء طبيعي انما الشيء الي مش طبيعي انك تستسلم للياس ساعتها انت كده هتبقي فاشل ومش هتقدر تحقق اي شيء يذكر عليك ان تتغلب علي الياس وتنظر الي اي هدف استطعت تحقيقه حتي يكون دافع لك

والياس عموما بيخلق من الأنسان شخص انتحارى فى تصرفاته وقرارته وده بياثر تأثير كبير على حياته وخصوصا فى سوق الفوركس هيتصرف معاه بتهور وانتقام وهيؤدى الى توديعه السوق مبكرا

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:23

انا اتفق معك جدا يا اخي
فعلا زي ماقولت الياس هو بداية الفشل
بس مش لازم ايدا نياس حتى لو تعرضنا للخسارة اكثر من مرة
واكيد بعد اكتساب الخبرة
هتلاقي مقابل تعبك

amrmorasamir
07-13-2012, 23:26
والياس عموما بيخلق من الأنسان شخص انتحارى فى تصرفاته وقرارته وده بياثر تأثير كبير على حياته وخصوصا فى سوق الفوركس هيتصرف معاه بتهور وانتقام وهيؤدى الى توديعه السوق مبكرا

كلام جميل جدا والله انه بيخلق شخص انتحارى فى تصرفاته وقراراته وممكن نتهور ونخسر الحساب كله فى وقت بسيط جدا ودى بتبقى المشكله ونرجع نندم

a5rzamn
07-13-2012, 23:27
ان في كلا الحالتين الربح او الخساره يزيد عندي الاصرار على الاستمرار في الفوركس

في حال الربح اتحمس اكتر للموضوع

وفي حال الخساره اصر بشكل اكبر حتى اعوض خسارتي

لكن هذا لا يدفعني الى التسرع والتهور

forex4ever
07-13-2012, 23:29
الياس وفقدان الامل من النجاح بياتي للمتداول من كثرة الخسائر بصراحة استمريت في الخسائر لمدة سنه كاملة وكنت ان اصاب بالياس المطلق واترك السوق لولا فضل الله اني بدات التعلم الجاد والتزمت بادارة مالية صارمة وبدات احقق مكاسب وارباح واخيرا لم اعاني من المارجن كوول منذ مدة طويلة جداوالحمد لله

ana1990
07-13-2012, 23:35
بصراحه موضوعك في وقته انا حاسس بياس وحش جدا بعد ما سمعت ان كله بيخسر اول حساب بونص عملت كوبي مع واحد متاجر كبير و النتيجه اني خسرت 10 دولار من البونص و دلوقتي عمال ابحاول اعوضهم كسبت 3 دولار خسرت 5 في صفقه مش عارف اعمل ايه و الياس وصل معايا لدرجة اني بفكر ابيع البونص بدل ما اتاجر بيه

heroo
07-13-2012, 23:36
اعتقد انة محظوظ الى فى بداية تعاملو مع الفوركس بيحققق ربح حتى ولو بسيط لانو كدة مهما تعرض لخسارة
صعب يياس لانو متاكد ان فى امل وانو فعلا كسب قبل كدة والموضوع مش صعب

pimo
07-14-2012, 00:21
انا اكره هذه الكلمة الياس لا احبه فاذا تملكك هذا الاحساس سوف تخسر كل شيء صحتك عقلك مالك لا تترك الياس ينال منك اذا مللت من التداول في السوق قم بتشغيل لعبة علي الحاسوب او شاهد فيلم او مسرحية او اذهب وتجول مع الاصحاب ابتسم لا تترك الياس ينال منك

waleed adel
07-15-2012, 17:03
لابد ان نحاول ان نبعد اليأس فينا لأن لاحياة مع اليأس
فاليأس قد يدمر نفسية المتداول

mido
07-15-2012, 17:07
اخي الكريم
هو بداية الفشل
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mido95
07-15-2012, 17:11
اكيد فى وقت من الاوقات يسيطر الياس على الواحد و خاصه لو بعد خسارة كبيرة او خسارة رأس المال كلو
و الحل للخروج من هذا اليأس الهدوء ثم العودة للمتاجرة بعد ذلك مع مراعاه عدم المخاطرة برأس المال مجددا

DZforex
07-15-2012, 17:17
صحيح في شوي ياس الا انني

لا اياس اذا ربحت من صفقة معيننة رح انسى كل التعب و الياس

Bs Joker
07-15-2012, 18:24
الياس يكون في اول المراحل من طريق المتاجر و خصوصا عندما تكثر صفقات الخسارة عليه و لكن لا باس بجب أن لا نفقد الامل و بعد كل خسارة هناك ربح و هذه خبرة في صالحك و لكن لا تترك المجال حتى تنجح فالتجار الكبار لطالما خسروا الكثير و لكنهم ربحوا اكثر

egypt2012
07-15-2012, 18:26
اليأس من انى اكسب مثلا لا و الحمد لله
لكن ممكن ايأس من ان اليوم لا يوجد فيه فرص و السوق نايم

osama00971
07-15-2012, 18:41
الحياة كما يقولون
لاياس مع الحياة ولا حياة مع الياس
لا الياس شيء سيء ونهايته ف الغالب مش حلوة

willy
07-15-2012, 18:47
قبل ما اشوف موضوع البونص اصابني الياس تماما من الفوركس وقررت اشوف طرق اخرى للربح من النت حتى لو على المدى الطويل لكن البونص اعاد لنا الامل والحمدلله

HOUSAMMI
07-15-2012, 19:05
مين فينا مش بييأس من حياته كلها

بس النصيحة هنا

الا تتاجر وخد راحة يومين وحاول تعرف الخسارة جت منين _

واعتقد ده سبب الياس ولا فيه سبب تانى الا الخسارة

xtomorrow
07-15-2012, 19:40
اكيد فى وقت من الاوقات يسيطر الياس على الواحد و خاصه لو بعد خسارة كبيرة او خسارة رأس المال كلو
و الحل للخروج من هذا اليأس الهدوء ثم العودة للمتاجرة بعد ذلك مع مراعاه عدم المخاطرة برأس المال مجددا

تسلم على كلامك الجميل ففعلا الياس حالة عادية تاتي للانسان بعد حالات الخسارة المتتالية وعدم ايجاد حلول للمشكلة
وذكرت كلمة الهدوء ولا اجد احلى منه في خلق امل جديد مبني على استراتيجيات جديدة تخرجك من دائرة الخسارة

ahamed ali
07-15-2012, 19:45
عندما خسرت اول مرة شعرت بيائس كبير جدا واتقعدت لكن بعدها
بدائت اكسب واعوض الخسارة وذهب هذا الاحساس مع الوقت وكثرت التداول

السيد الجبالي
07-15-2012, 19:47
في البدايه ومع اول خسارهنشعر بهذا .. ولكن مع مضي الوقت ... ولبقاء مده اكبر في السوق
يختفي هذا الشعو تماما حتي في وقت الخساره انت تعرف .. ان هناك ارباح ستاتي اليك

fx-man
07-15-2012, 19:52
اكيد ممكن يجيلى يأس لو خسرت مبالغ كبيرة فى وقت قصير لكن الفترة الحالية انا الحمد لله بحقق ارباح كويسة وما عنديش اى احساس بالاحباط او اليأس .

y4x
07-15-2012, 20:29
اليأس بيجى من الفشل

اتمنى الفشل مش يجى عندى ابداااااااااا

انا طموحة جدا

السيد الجبالي
07-15-2012, 20:32
اكيد ممكن يجيلى يأس لو خسرت مبالغ كبيرة فى وقت قصير لكن الفترة الحالية انا الحمد لله بحقق ارباح كويسة وما عنديش اى احساس بالاحباط او اليأس .

وان شاء الله يا اخي لن يكون هناك اي خساره لمبالغ كبيره ان التزمت باداره راس مال تتناسب مع حسابك
وجود ستوب لوس محدد جيدا وفقا لطريقه مجربه ... سيقيك شر الوقوع في خساره مبالغ كبيره ان شاء الله

2x1
07-15-2012, 20:32
اعتقد ان الياس دة من عدم الطموح ويعتبر صفة عكس الطموح ومعتقدش
انة موجود فمجال زي دة لازم نكون عندنا اصرار عالنجاح

delpi
07-15-2012, 20:48
انا حاسس بياس وحش جدا بعد ما سمعت ان كله بيخسر اول حساب بونص عملت كوبي مع واحد متاجر كبير و النتيجه اني خسرت 10 دولار من البونص و دلوقتي عمال ابحاول اعوضهم كسبت 3 دولار خسرت 5 في صفقه مش عارف اعمل ايه و الياس وصل معايا لدرجة اني بفكر ابيع البونص بدل ما اتاجر بيه

Noah
07-15-2012, 21:14
اليأس لا ياتى فى بعض الاحيان ولكنه ياتى فى كل مرة اخسر فيها وهذا ما يضايقنى انى اتعرض للياس دائما كل ما يكون هناك اى خسارة اشعر اننى اعانى من الياس وهذه المشكلة اعانى منها فى هذا السوق

BiG MoNeY
07-15-2012, 21:18

ارجوا المشاركة

لا هو اليأس قد يؤدي الى فشل وانحيار المداول ان عن نفسي ارى ان الفرس كسباق ادا بدأت بسرعة اقل حاول ان تزيد السرعة لكن بدون افراط فيها لان الافراط قد يؤدي الى الانهيار وعدم القدرة على المتابعة لدلك ان اقوم بفتح صفقات صغيرة نوعا ما في حالة كان هناك تدبدب في السوق وعند استقراره افتح صفقات كبيرة وان شاء الله الطموح هو ما يساعد كل شخص على المتابعة في الفوركس موفقين بادن الله

aminos
07-15-2012, 21:46
السلام عليكم
اليأس يأتي في جميع الأوقات وراء كل خسارة بالظبط
لكن من لم يتحكم به فلن يكون قادرا على النجاح أبدا
ونتمنى من الله التوفيق

waleed adel
07-18-2012, 02:29
هذا يحدث فى حالة تكرار الخسارة التى نتعرض لها فى السوق بطريقة
متكررة تجعلنا نشعر بالياس

asmoshaa2012
07-18-2012, 02:31
مشكلة كبيرة قوى حكاية الياس بس اعتقد ان الواحد لو ياس عمره ما هيتقدم خطوة للامام لكن اعتقد ان ممكن الواحد يصاب بالاحباط وده شئ وارد ولازم يخرج من المرحلة دى بسرعة عشان ما يتحولش الاحباط الى ياس لانه لو ياس مش هيكون عنده هدف عشان يوصله

okash
07-18-2012, 13:08
نعم اليأس يأتي ولكن يجب ان يتلاشى بسرعة كبيرة لكي لا يؤثر على التداول بشكل سلبي وبالتالي يزداد اليأس كثيرا وتدمر كل راس مالك

Spiderhoof
07-18-2012, 19:40
طالما تخسر طالما ستكره هذا المجال لانك ستشعر بالتعب والارهاق ولكن فى اخر الامر لا تحصل على شئ والعكس عندما تكسب ستشعر انك تملك العالم وما فيه

وفى بعض الاحيان تشعر انك المسيطر على هذا السوق وانك المتحكم فيه

وهذا ناتج على العامل النفسى وهو اهم ما يمكن ان تعلمه طالما تفكيرك هكذا لن تتقدم

زيزو
07-18-2012, 23:28
سوق الفوركس كبير
ولا اعتقد انه يدعو الي الياس قد ما بيدعو الي التفاؤل
لازم نتقن المجال ده

Aker001
07-18-2012, 23:33
يجب التغلب على هذا الياس بالجد
والدراسة والعمل على التقدم نحو المزيد من المعرفة التى تساعد على التعلم

Rami
07-18-2012, 23:34
السلام عليكم
اليأس يأتي في جميع الأوقات وراء كل خسارة بالظبط
لكن من لم يتحكم به فلن يكون قادرا على النجاح أبدا
ونتمنى من الله التوفيق

لكن هل سندع الياس يسيطر علينا
فلو تمكن منا سيدمرننا هذا الياس
بارك الله فى جهودكم الكريمة

os-x
07-18-2012, 23:45
اخي الخسارة الكثيرة والكبيرة هي السبب الاول والاخير للياس والياس من الاعراض النفسية التي تتطلب استشارة طبية لانها ممكن ان تؤدي
الى اكتداب ثم لقدر الله الى الاكتئاب الحاد وهو من اخطر الامراض النفسية التي قد تؤدي الى الانتحار لاكن المتداول الذي يطبق نصائح الخبراء في كل الاوقات ولا يكسر القواعد فالفوركس سيكون من احلى الاشياء
التي يقوم بهذا وسبب كبير في سعادته

zahran
07-18-2012, 23:46
الياس طريق مسدود يا غالى
اكيد طبعا كلنا جالنا ياس فى وقت من الاوقات بسبب الخساره الدائمه ولكن هنا يجب علينا ان نتغلب على هذا الياس وان نخرج من تلك الحفره العميقه ونبتدى نتعلم من غلطنا ومنكرروش تانى

MrSniper
07-18-2012, 23:57
طبعا يأتينا الياس بعض الاحيان ، لكن افضل حل
للتغلب عليه هو العزيمة و الثقه بالنفس لوصول هدفك المحدد

Forex Eyes
07-19-2012, 00:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يتسلل اليأس في بعض الاحيان
لكن اقاومه بفتح صفة اقوى يغطي اليأس و خيبة الامال

tarek22
07-19-2012, 00:55
انا عندى اسوا شعور تاثيرا على ... وهو عندما اكسب كام صفقه مع بعض وادبلر الحساب احس انى كده خلاص عديت وهافضل اكسب ... بس لااسف خسارة الحساب كلها تاتى مره واحده ... بسبب عدم التفكير والتركيز فى دخول الصفقات

Eyadoo
07-19-2012, 01:24

ارجوا المشاركة

أعتقد أن هذه حالة طبيعية مر بها كل تاجر
ولكن هناك من تغلب عليه وصبر وتابع
وهناك من استسلم وانسحب

zahran
07-19-2012, 01:29
طبعا يأتينا الياس بعض الاحيان ، لكن افضل حل
للتغلب عليه هو العزيمة و الثقه بالنفس لوصول هدفك المحدد

العزيمه والثقه بالنفس هما فعلا صفتين مهمين للتغلب على الياس الذى يصينا بعد خساره عده صفقات متتالليه
وعلينا جميعا ان نتغلب على ياسنا بالدخول الصحيح للصفقات وعدم الدخول الخاطئ ابدا

nrgslawi
07-19-2012, 02:00
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
من اسباب الياس هي عن المتاجرين هي الخسارة المتتالية
ففي بعض الاحيان نجد بعض المتاجرين ينفقون اموالا في فتح الحسابات وفي الاخير لا يحققون شيئا

kingman
07-19-2012, 02:42
السلام عليكم ورحمة االه تعالى وبركاته
من اسباب الياس هي عن المتاجرين هي الخسارة المتتالية
ففي بعض الاحيان نجد بعض المتاجرين ينفقون اموالا في فتح الحسابات وفي الاخير لا يحققون شيئا
وفعلا بتبقى تجربة سيئة جدا والأفضل ان كل متاجر يفكر بمنطق وعقلانية فى هذا السوق وان يلجأ الى الديمو حتى يستطيع ان يتغلب على خسائره ويعتمد على طريقة جيدة فى ادارة حسابه

mage
07-19-2012, 02:53
اكيد كبعا لاننا كلنا بشر ولا يمكن ان لا نشعر بهذا الياس امام اعيننا كل شوية واعتقد ان هناك الكثير من الاشخاص يرون ان الياس هو السبيل الذى من خلاله نتمكن من الاستمرار لان الانسان الذى لا يشعر الياس لن يجد جديد فى حياته

marem2007
07-19-2012, 02:55
اذا استسلمنا لليائس مش هيسيبنا في حالنا الياس قاتل
وفي الفوركس لازم نتغلب غلي الياس لانة ممكن يسبب في تدمير الحساب بالكامل

midoali
07-19-2012, 03:22
انا بصراحه بيجي لي ياس احيانا وخصوصا من فتره التداول سوق الاسيويه وهي بطي جدا
العملات تتحرك بي بط شديد لكن في فتره التداول الاوربيه او الامريكه بيضيع الياس

waleed adel
07-19-2012, 23:41
اكيد ممكن يجيلى يأس لو خسرت مبالغ
كبيرة فى وقت قصير

hesham1046
07-19-2012, 23:43
اعتقد انه من الطبيعي ان الانسان يحس باليأس لبعض الوقت ولكن المهم ان تكون قادر على كسر هذا الاحساس وان تحاول مرة جديدة ودائماً تضع هدفك امام عينيك حتى تصل اليه ولا تستسلم لليأس

Salwa Soliman
07-19-2012, 23:52
بطبيعة الانسان عند حدوث الخسارة فانه يشعر باليأس والحزن ولكن يجب التغلب علي هذا الشعور لان سوق الفوركس هو سوق متقلب ومع التعلم والفهم والتدريب وعدم الطمع وعدم التسرع سوف تقل الخسائر

Aker001
07-19-2012, 23:53
احول الخساره الى درس يفيدنى عشان مكررش نفس الغلطه و لازم الى يخش الفوركس يخش و هو عارف ان المخاطره كبيره و يكون قد اختياره و لو خسر لازم يتاكد ان ده امر عادى المهم ان يتعلم و ياخذ خطوه ايجابيه

nrgslawi
07-19-2012, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم الياس يمكن ان يصيب اي شخص
لكن يجب ان نقاومه بالتفائل وان نكون ايجابيين ونامل لغد افضل

siafarii
07-20-2012, 00:02

ارجوا المشاركة
وعليكم السلام

نعم اخي الكريم ياتيني ياس كبير عند الخسارة

لاكن بعد مرور 24 ساعة اشعر كانه لم يحصل شئ

tarek22
07-20-2012, 02:38
اخطر مشكله بتواجه الكتيرمننا تجعله ييئس فى مجال الفوركس هو عدم السيطره على الاعصاب وعدم الثقه فى النفس عند الخسارة

theprince
07-20-2012, 05:19
انا كنت حسيت باليأس في الفوركس قبل كده
بس بعد كده اتعودت وعرفت ان السوق مكسب وخساره

Sobhy
07-20-2012, 06:03
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بالطبع احياناً يكون السوق محبط و الخسارة كبيرة و لكن يجب على المتاجر أن يتعامل مع الخسارة على انها ربح قادم و ان لايجعل اليأس يتسلل الى نفسه

top2milan
07-20-2012, 06:07
طبعا اول ما دخلت الفوركس وبعد فتره يأست جامد من كتر الخساره وانعدام الربح والمجهود الي بيضيع
لكن الحمدلله الان تمام والارباح كويسه الى حد ما وعرفت انو كان خطأي مش خطأ السوق

YesIcan
07-20-2012, 07:04
ياااه سبحان مقلب الاحوال اليوم خسارة اكره شيء اسمه فوركس و ايأس منو
بكرة تجدني امام الشاشة و اعطي لنفسي و له فرصة اخرى و تأتي ارباح و هكذا
اصبحنا عايشين في دوامة
يحلها ربنا

السيد الجبالي
07-20-2012, 07:05
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بالطبع احياناً يكون السوق محبط و الخسارة كبيرة و لكن يجب على المتاجر أن يتعامل مع الخسارة على انها ربح قادم و ان لايجعل اليأس يتسلل الى نفسه

بالفعل يا غالي .. والخساره هي احد مظاهر هذا السوق .. والتي ستدوم بدوام هذا السوق ..... لذا يجب تقبلها ..
وفكره جميله جدا ان نعتبر ان الخساره هي ربح قادم ..... تحياتي

ahmed zayan
07-20-2012, 07:06
لاى انسان له لحظات يس ولحظات فرح وخاصه فى الفوركس
فبه العديد من الاحاسيس فمنه التشاؤم ومنه الفرحه
حين نكسب نفرح وحين نخسر نتشؤم ونكره الفوركس
ولكن هذه هى الحياه

y4x
07-20-2012, 07:23
لا طعا اليأس بداية الفشل

وانا لا احب الفشل

بس ممكن اتعلم وادرس السوق صح

مع الصبر كدة عمر اليأس ما يعرف طريقة الية

AMANI
07-21-2012, 15:22

hamza
07-21-2012, 15:32
من الطبيعي ان ياتيك الياس حين تخسر كمية كبيرة من المال لكن عليك مواجهة الأمور بجدية و أن تتعلم من اخطاءك

eng2012
07-21-2012, 15:35
اعتقد ان الياس هو الخروج من هذه من هذه المنظومه واذا كنت متواجد فى هذا المنتدى فذلك يعنى انك ماذلت عندك امل فى العمل فى هذا المجال وتحقيق الربح

khashaba
07-21-2012, 15:35
اليأس لابد منه طالما فيه مكسب وخساره
بس اللى داخل سوق الفوركس لازم يعرف
ان فيه مخاطره كبيره ويتقبل اى نتيجه

youmuststop
07-21-2012, 17:10
هههههههههههههه اكيد كل واحد فينا مر علي حاله اليأس دي ولكن الحمد لله بنعديها مع الوقت وده كله بسب قله الخبره في مجال الفوركس

kaderbest
07-21-2012, 17:29
أنا لا أيأس من الخسارة لأن الخسارة تعلمك أشياء جديدة و لاكني أيأس عندما أكرر نفس الأخطاء و لا ألتزم بادارة رأس المال و طريقتي في التداول...

madman
07-21-2012, 18:42
دانا جالى كتير مش فى بعض الاحيان جالى معظم الاحيان علطول مشوارى مع الفوركس لكن لو مفيش صب انت هتخسر اكيد

ahmed
07-21-2012, 18:44
طبعا جميعا مر علينا الياس داخل وخارج التجارة
ام الان وبعد التجاب الماضيه يجب الا نيأس ابداء ونحارب اليأس بالصبر

aboushnb
07-21-2012, 18:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
انا عارف بداخلي ان اليأس
بتوفيق الجميع

magic777
07-22-2012, 03:55
طبعا جميعا مر علينا الياس داخل وخارج التجارة
ام الان وبعد التجاب الماضيه يجب الا نيأس ابداء ونحارب اليأس بالصبر

زمان كنت بزعل اوي وبيأس بعد كل مارجن ويمكن اقعد بالشهر ما تاجرش لكن الحمد لله
مع نظام البونص بقى فيه دافع هنا اننا نستمر في المجال وكمان فرص لتصليح اخطائنا فلا يأس بعد الان
بأذن الله

alkatom
07-22-2012, 10:28
إذا خسرت خسارة كبيرة فاليأس يتملكك شيئ فشيئ فإن إستسلمت له تمكن منك وقضى عليك

tictok
07-22-2012, 10:31
طبعاً كل انسان يمر بمواقف صعبة تجعله يشعر بالأحباط لكن أن يصل الأمر لليأس لا أعتقد ان تجارة الفوركس معروفة للجميع أن بها ربح وخسارة فلماذا ايأس عند الخسارة بالعكس يجب أن أفكر بطريقة أفضل
وأتعلم من أخطاءي وأحاول مرة ثانية فاليأس لن يفيد ولن يحقق نتائج أو أرباح فلو وصلنا لليأس من الأفضل ترك التداول نهائياً

nrgslawi
07-22-2012, 21:50
طبعاً كل انسان يمر بمواقف صعبة تجعله يشعر بالأحباط لكن أن يصل الأمر لليأس لا أعتقد ان تجارة الفوركس معروفة للجميع أن بها ربح وخسارة فلماذا ايأس عند الخسارة بالعكس يجب أن أفكر بطريقة أفضل
وأتعلم من أخطاءي وأحاول مرة ثانية فاليأس لن يفيد ولن يحقق نتائج أو أرباح فلو وصلنا لليأس من الأفضل ترك التداول نهائياً
طبعا اخي الانسان هو حال وانواع
لكن من مسببات اليساس هي الخسارة التي تليها الخسارة وعدم الربح

ashraf
07-22-2012, 21:54
مع الفوركس لا يوجد يأس ولا يوجد احباط بالعكس فهو عالم الاحلام بالثراء السريع والفوركس يجعلك تعتقد دائما ان فى امكانك ان تحقق ثروة منه فى اقصر فترة ممكنة ولذلك يستمر اغلب المتداوليس فى سوق الفوركس

havic
07-22-2012, 22:05
بالفعل الخسارة المتتالية تؤدي الى اليأس ، لكن لا تقلق فان الخسارة تمثل تجربة يجب الاستفادة منها
لذلك الخسارة تمثل ايضا ربح بالنسبة لك اذا عرفت كيف تستفيد منها

vamoscapitos
07-22-2012, 22:07
كثيرا ما نصاب بالياس عندما نخسر بالتوالي

او لا نجد فرصة لدخول للسوق وفتح صفقة

عندها نشعر باحباط كبير

BRUFEN
07-22-2012, 22:09
بتاكيد اليأس يحدث للكثيرين إذا لم يكن قد حدث مع الجميع
فقد أصابني اليأس مرات كثيرة ولكن لم تصل لدرجة أن أفكر بترك الفوركس بل كنت أشعر باليأس لفترة قصيرة لا تطول
ثم اعود لترتيب حساباتي وأوراقي من جديد ولكن مع مرور الوقت إعتمدت طريقة التعدد بالحسابات والشركات فعندما أخسر
او أفشل بتحليلي أنتقل للحساب الآخر وأبدا بدراسة الشارت من جديد واقوم بتغيير الطريقة وانظر أين الخطأ فلن ينفعني اليأس
بدون أن اتعلم كيف أخطأت فإذا عرف السبب بطل العجب
وطريقة تعدد الحجسابات جعلتني أشعر بإرتياح نفسي فعندما اخسر بحساب انتقل للحساب الأخر وبقدرة الله سبحانه وتوفيقه
أربح بالحساب الآخر فهنا وكأني لم اخسر شيئ واكون مواكب حركة السوق ولم يعد لليأس مكان والحمدلله والشكر لله
كما ينبغي لجلال وجهه وعظيم سلطانهوالحمدلله والشكر لله على كل شيئ وعلى كل حال

sunlight
07-22-2012, 22:10
اعتقد انه فى بعض الاحيان يصاب المتاجر باليأس ولكن سريعا ما نتغلب عليه لان اليأس ليس جيدا واعتقد انه لن ينوى اى واحد منا ترك الفوركس فلذلك يجب علينا التعامل مع الموقف بحنكه وصبر وتعمل كيفيه التغلب على اليأس

AhMeD NoFaL
07-22-2012, 22:15
شكرا علي هذا الموضوع المفيد و الطرح المتميز و اتمني من الله ان يستفيد الجميع منه

markk
07-22-2012, 22:18
نعم بالتاكيد يصبنى الياس فى بعض الاوقات عندما اخسر مخاسر كبير فى سفقة تكون رابحة فى اعتقاضى

kero
07-22-2012, 22:59
طبعا اكيد الياس مر علينا كلنا فى الداية ولحد دلوقتى
لكن المهم هو انه ميتملكش مننا ونبقى عندنا اصرار على اننا نواصل طريقنا فى الفوركس ونحقق النجاح ان شاء الله

magic777
07-22-2012, 23:05

احنا المفروض اننا داخلين المجال ده وعارفيين انه زي مافيه ربح اكيد هيكون فيه خساره ولازم نتقبل ده
لو عاوزين نستمر في المجال ونحول الخساره دي الى مكسب لينا لو اتعلمنا اسبابها وعالجناها كويس اوي

apolo
07-22-2012, 23:15
عندما تتوالى الخسائر يمكن ان تصل لمرحلة اليأس ...

أرجو أن لايصل الى تلك المرحلة اي واحد

assidi saber
07-22-2012, 23:21
نعم في بعض المرات و هو عندما يكون الحساب في خطر و السوق يكون في ذلك الوقت يتحرك ببطئ فيحصل لدينا اليأس

mannon
07-23-2012, 05:53

ارجوا المشاركة
اكيد طبعا بيجى علينا اوقات بنيأس من السوق وبنحس ان الفوركس اصبح مجرد خدعة للمداولين الصغار ، خصوصا لما بنلاقى الاسعار لا تتبع اى تحليل بل تتبع مجموعة زائفة من الاخبار السريعة المتخبطة

insta friend
07-23-2012, 08:41
و انا في الحقيقة مشفتش عمل اروع و امتع من الفوركس و الياس شيئ طبيعي
و بسيكولوجي لدى الانسان لكن ليس بسبب الفوركس بالنسبة لي انا

ارجوا المشاركة

Mahmoudnashaat
07-23-2012, 09:08
طبعا اول لما اتعلمت

حسيت ان عمرى مش هعرف فى الفوركس اى حاجه

وحسيت ان الموضوع صعب

بس بالصبر والممارسه زال الاحباط

abdellatif2013
07-23-2012, 09:35
اعتقد انه هناك دواء للتغلب على الياس وهو التفائل مهما خسرت من اموال في الفوركس
لكن هناك المتعودون على مثل هذه الصدمات فيعودون اقوى من الاول

jihadazzam
07-23-2012, 09:39
و انا في الحقيقة مشفتش عمل اروع و امتع من الفوركس و الياس شيئ طبيعي
و بسيكولوجي لدى الانسان لكن ليس بسبب الفوركس بالنسبة لي انا

السلام عليكم
الى الان ما وصل لعندي يأس الفوركس من ثلاث سنوات
الاحقه لاصل لهدفي وان شاء الله متفائل به دائما

fafa280384
07-23-2012, 12:22

ارجوا المشاركة
صحيح الياس وارد دائما خاصة بعد الخسارة
واظن يجب الابتعاد على فوركس ايام لراحة نفسية
واسترجاع امل في ربح

ahmed
07-23-2012, 12:25
طبعا اول لما اتعلمت

حسيت ان عمرى مش هعرف فى الفوركس اى حاجه

وحسيت ان الموضوع صعب

بس بالصبر والممارسه زال الاحباط

الصبر والتعلم وكثرة التطبيق والمتابعه المستمرة هم الجسر الصلب
للصول الى النجاح بالتوفيق يا اخى

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 12:27
انا لا ياتيني الياس في بعض الاحيان لانو دائما مصاحبني الياس
حتى كنت مقرر ترك الفوركس يعني

ashraf
07-23-2012, 12:28
الفوركس لا يعرف اليأس هو تقريبا المجال الوحيد الذى لا تعرف فيه اليأس مهما خسرت من اموال وهذا هو السبب الرئيسى فى استمرار المتداولين بالفوركس فى التجارة لانهم يأملون دائما فى تحقيق ثروات فالحلم بذلك دائما موجود

assidi saber
07-23-2012, 12:41
نعم بالطبع عندما يكون السوق اسبوع كامل في عدم ؤجود تحركات كبيرة و كذلك تذبذب في السوق

nrgslawi
07-26-2012, 02:56
نعم بالطبع عندما يكون السوق اسبوع كامل في عدم ؤجود تحركات كبيرة و كذلك تذبذب في السوق

نعم متفق معك اخي وخصوصا عند تسجيل خسارات كبيرة لا يمكننا تحملها

Aker001
07-26-2012, 02:59
عالم الاحلام بالثراء السريع والفوركس يجعلك تعتقد دائما ان فى امكانك ان تحقق ثروة منه
فى اقصر فترة ممكنة ولذلك يسير لاغلب المتداولين فى سوق الفوركس

ma90do
07-26-2012, 03:09
انا اصابنى الياس عدد مرات و بذات لما كنت مبتدا و لكن حاولت كل لما اخسر احاول مياسش و احول الخساره الى درس يفيدنى عشان مككرش نفس الغلطه

هوا ده سوق الفوريكس الواحد بيكرر الغلطه اكتر من مره بس مع الخساره الكتيره الواحد بيتعلم ومبقتش تفرق معاه بس طبعا الخساره الكتيره بتولد الاحباط واليأس وعدم القدره علي التواصل

mahmoud1
07-26-2012, 03:22
يعنى الى حد ما اكيد الواحد لما يتعرض لخسارة كتير ومتتاله بيحس بنفس الاحساس دة احساس الياس لكن بعد كده لو حاول انه يتعلم ويجهتد يمكن الاحساس يقل شويةعن الاول وخصوصا لما يشوف فى اشخاص ناجحين فى الفوركس بيحاول انه يتعلم ويوصل ويكون زيهم

mostawda3
07-26-2012, 03:34
والله أخي بصراحة يأتي بعض اللحظات نيأس
فيها من الحياة كاملة ليس الفوركس فقط
لهذا ما علينا إلا بالصبر وعدم الإستسلام
وأنا لم أجرب الفوركس بعد لأعرف
هل سأيأس أم لا ههه

morx123
07-26-2012, 03:42
اليأس يأتي عند الفشل في بعض الصفقات او الخساره
ولاكن لايوجد احد من يسئل نفسه لماذ فشلت في هذه الصفقه حتى لا افشل فيها مرة اخرى

Thepatriot
07-26-2012, 03:53

ارجوا المشاركة

سلام اخي نرجسلاوي
انا رايي ان اليأس ده عامل هدام جدا ولازم المتاجر عشان ينجح يكون عنده تفاؤل وعزيمة اقوي من الياس
الياس لا يبني وانما يهدم
بينما التفاؤل يبني ويعطي دافع وعزيمة للتقدم
ربنا يبعد عنا جميعا الياس والاحباط..
والسلام ختام

ahmed fakhry
07-26-2012, 04:01
اكيد طبعا انا اصابنى الياس اكثر من مرة لكن انا صبور لابعد الحدود وكل مرة اخسر فيها ارجع تانى اياس لكن بعيد محاولتى اكتر من مرة ومهما طال الوقت عمرى ما هياس لانى مقدميش حل تانى او حتى حل وسط

kero
07-26-2012, 04:15
بالطبع جميعنا يشعر بالياس فى بعض الاوقات وانا ايضا
لكن المهم ان الياس ميتملكش مننا لانه لو اتملك فنحن حتما خاسرون

medhat
07-26-2012, 04:21
لا اعتقد ان احد من المتعاملين فى السوق الا اصيب بلحظات من اليأس
وخصوصا فى بدايه التعامل مع هذا السوق بسبب عدم ادراك كم المخاطر
ولان الامال بتكون وسعه شويه

dollyabdallah
07-26-2012, 04:23

HARRY POTTEER
07-26-2012, 04:24

master_egypt
07-26-2012, 04:29
اكيييييييييييييييييييييد وخصوصا لما اكون خسران بكون محبط جدا ويائس بطريقة مش حلوة
بس برجع اقوى من الاول عشان اقدر اقل الخسارة او اتلاشاها خالص

Aker001
07-26-2012, 04:32
التزمت بادارة مالية صارمة وبدات احقق مكاسب وارباح واخيرا
لم اعاني من المارجن كوول منذ مدة طويلة جداوالحمد لله

HARRY POTTEER
07-26-2012, 04:35

jawadfes
07-26-2012, 05:59

kanzsea
07-26-2012, 18:01
اكيد الخسارة بتودى الى الاحباط ةالياس لان سوف اعود من البداية تانى لان الخسارة عادة لا تاتى فى بداية الحسا وتاتى لما يكون كبر شوية

nrgslawi
07-27-2012, 20:21
اكيد الخسارة بتودى الى الاحباط ةالياس لان سوف اعود من البداية تانى لان الخسارة عادة لا تاتى فى بداية الحسا وتاتى لما يكون كبر شوية

طبعا احنا لما نكون رابحين نكون فرحانين لكن عندما نتعرض للخسارة نكتئب ونياس وافضل دواء هو التفائل

mostawda3
07-27-2012, 20:40
أكيد أي شخص لو خسر عدة مرات متتالية
سيأتيه يأس شديد
لهذا على كل شخص دخل الفوركس أن يكون عالم لما يحصل في المجال
وأن يعلم أنه يمكن أن يخسر في أي لحظة
لكي لا يفاجئ بما يحصل حوله

waleed adel
07-28-2012, 05:26
فى وقت من الاوقات يسيطر الياس على الواحد و خاصه لو
بعد خسارة كبيرة او خسارة رأس المال

mostawda3
07-28-2012, 07:10
طبعا فالخسارة المتكررة ستجلب لك اليأس
لكن عليك التحلي بالإيمان والصبر
والدعاء للخروج من تلك الحالة

aladdin
07-28-2012, 07:11
الياس ينتابنى كثيرا عندما اكون مشوش وغير قادر على التركيز لرصد فرصه جيده

SlaiteR
07-28-2012, 08:17

ارجوا المشاركة

نعم اخي

دائما ما اواجه

ولكن يحب علينا ان نقضي عليه بإمناننا بالله

تقبل مروري

aladdin
07-28-2012, 08:19
الياس لا يعرفنى ابدا حتى وقت الخساره فانا اعطى فرصه لنفسى وابتعد قليلا احتى استجمع قواى وانقض على فريستى:))

uventene
07-28-2012, 08:47
دائما يأتي اليأس لكن من فينا يقدر يتغلب عليه وعلشان تكسر اليأس يجب ان تكون عزيمتك قويه

2x1
07-28-2012, 08:48
يجب عدم الاستسلام للياس مطلقا لانة اول خطوة الي طريق الفشل لذلك يجب الا نياس علي الاطلاق ونبدء من جديد

foouaad
07-28-2012, 11:51
طبغاً عنما ادخل الصفقه ثم اخسرها او لقدر الله الحساب يتصفر
بس انشاء الله هحاول اظبت نفسى فى موضوع اليأس
لان الموضوع ده بيتعب الاعصاب جداً

reemzoom
07-28-2012, 12:09
الياس ياتي حينما نخسر او حينما نخطاء بتحليلاتنا مقابل اي فشل انكسار وياس وياتي بعده الامل والقوه علي هزيمة الياس

no1forex
07-28-2012, 13:30
ما كنت مبتدا و لكن حاولت كل لما اخسر احاول مياسش و احول الخساره الى درس يفيدنى عشان مككرش نفس الغلطه و لازم الى يخش الفوركس يخش و هو عارف ان المخاطره كبيره و يكون قد اختياره و لو خسر لازم يتاكد ان ده امر عادى

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 14:22
انا اقهر اليأس ولا استسلم له ابداً

مهما خسرت اقاوم واستعد مره اخرى للتعامل ولا افقد الامل اطلاقاً

الحمد لله رب العالمين على كل شئ

sultan
07-28-2012, 14:35

ارجوا المشاركة

نعم اخي واحيانا الملل ايضا من سوق الفوركس لانها متقلبه و تحتاج الي خبره و درايه تامه لكبر حجمها و اساليبها

foouaad
07-28-2012, 15:57

نعم هذا كلام جيد جداً بس بنسبا لى عند الخساره
بحس ببعض الياس ومن كلامك ده
ان انته متغلب على اليأس فبماذا تنصح الاخرين

markk
07-28-2012, 15:59
اة اكيد بيجى الياس فى بعض الاوقات عندما تخسر السفقة مخاسر كبيرة واكون متاكد من مكسبها

ameer
07-28-2012, 16:00
اعوذ بالله من الياس ولاكن لا ياتي عندك اذا تابعت استراتيجية جيدة ومظمونة للربح من السوق فوركس للتجارة المربحة

younesjoe
07-28-2012, 16:16
نعم لاكن ياتي بعد ان مررت بوقت طويل و تتسنا وصول التمن الي انت حاب تشتري فيه
او لما يكون رصيدك بسيط و الارباح تكون صغيرة سعتها ياتيك الياس

madoxegy
07-28-2012, 16:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

magic777
07-28-2012, 16:30
انا اقهر اليأس ولا استسلم له ابداً

مهما خسرت اقاوم واستعد مره اخرى للتعامل ولا افقد الامل اطلاقاً

الحمد لله رب العالمين على كل شئ

دايما اللي عاوز ينجح ميقفش عند كل خساره او حاله يأس ويستسلم ليها بل يخليها تقويه
ودايما الاجتهاد وحسن الظن بالله بتقوى العزيمه وبتساعد المتاجر على انه يتحدى اليأس ده
ويقاومه وينجح

nour7
07-28-2012, 16:42
إذا كانت لديك طموحات كبيره وتريد أن تحقق أهداف كبيرة عن طريق الفوركس فلا بد أن تتصف بمجموعة من الصفات الهامة من أهمها: تجنب اليأس ومحاولة الاستفادة من لحظات الخسارة إيجابا حتى يكون بمقدورك العودة إلى السوق بنفسية متزنة وواثقة ومشجعة

Eslam
07-28-2012, 16:44
باالنسبة ليا
أكترر من مرة ولكن ااترك المجال يوم او اتنيين للتهدئة ووارجع مرة اخرى
والسبب الرئيسى الخسااااااااااااااااارة

forexawy
07-28-2012, 16:52
انا بالفعل اياس من السوق فى كثير من الاحيان
واحيانا اخرى اشعر بالفشل

All 4 You
07-28-2012, 17:04
بالفعل أخي عدة مرات يصيبني اليأس