PDA

View Full Version : الحساب التجريبى كوحض السمك

Pages : [1] 2 3

الاصيل
02-21-2015, 18:44
التجارة فى الحساب التجريبى كالصيد من حوض صغير مليان سمك ولذلك الكثير يربح منه
اما التجارة فى الحساب الحقيقى كالصيد فى المحيط
فيجب على الجميع ان يتعلم كيف يصطاد فى المحيط وليس فى حوض السمك
اتمنى التوفيق للجميع

ilyes chaieb
02-24-2015, 07:38
بالعكس ممكن انتجعل من الحوض محيط و ذلك باستعمال راس مال صغير يتطابق لنفس راس المال الللى حضرتك راح تصطاد به في المحيط اي الحساب الحقيقي

Saadqnet
02-24-2015, 16:30
برأيي ليس هناك فرق بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي لأن الحساب التجريبي وجد لتجرب به التداول
الحقيقي لتجرب به استراتيجية او اختبار استراتيجية ناجحة لتطبقها على حساب حقيقي

shihab
02-24-2015, 17:20
صائح مهمة أسأل الله أن يحفظك ويرعاك موضـــوع راااااااائــــــــــع جدااا
موضوع جميل جزاك الله خيرا على طرحه
تقبل مروري

mohammedali88874
02-24-2015, 17:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تشبيه رائع ايها الاخ الخبير فعلا المتاجرة على الحساب الديمو غالبا نربح فيها لانها فعلا كحوض صغير به اموال كثيرة
اما التجارة على الحساب الحقيقي كاننا فى محيط كبير فيجب ان ننتبه فيها حتى لا نغرق

sherouk88
02-25-2015, 03:43
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
اخي الكريم شكرا على هذه المساهمه الرائعه والتي يستفيد منها
كل متداول في مجال الفوركس نعم يجب ان تعلم كل شىء عن تجارة الفوركس
لكي نكون على درايه تامه عند التداول على المال الحقيقي
تقبل مروري ...

ahmedibrahim258259
03-15-2015, 18:27
بسم الله الرحمن الرحيم الحساب التجريبي مهم جدا ولا يمكن الاشتغناء عنه اثناء مرحلة التعلم وحتى بعد التعلم انت ممكن تجرب عليه اي استراتيجية تقابلك
تقبل مروري

joseph mounir
04-09-2015, 01:12
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
موضوع هام اخى الكريم فى سوق الفوركس
اتفق معك اخى يجب التعلم والتدريب واكتساب الجبرة والعمل على استراتيجية فى الحساب التجريبى
لكى تبدا فى الحساب الحقيقى
وبالتوفيق للجميع وتقبل مرورى

mohamedhassn
04-13-2015, 03:48
فتح حساب تجريبي ثنائي الخيار الأسهم للأطفال - دقائق الثنائية إشارات ... وظائف اللغة الانجليزية في كرواتيا وظائف حوض السمك و العروض التجار ...

FullyActive
04-13-2015, 04:02
جميل تشبيهك للحساب التجريبى بحوض السمك
واية اللى يخلى الشخص يربح فى الحساب التجريبى ويخسر فى الحقيقى كله بسبب العامل النفسى والضغوط والاطماع
ممكن ان تحاول جعل الحساب الحقيقى حوض سمك ايضا

سارة محمد
04-14-2015, 19:03
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

Yara1
04-19-2015, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون هذا الرأى أم لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

magic777
04-19-2015, 23:21
برأيي ليس هناك فرق بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي لأن الحساب التجريبي وجد لتجرب به التداول

اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

adnan1969
04-19-2015, 23:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم الحساب التجريبي لا يمكن الاستغناء عنه فهو من البدايه يجب ان يكون معك ولازم تضل تجرب بي حتى تصل الى نتيجه جيده

ahmed mo
04-20-2015, 00:05
هو فى شويه حجات لازم تتعلم من اجل ان يكون هناك استفاده من الحساب التجريبى يمكن اهمها هو

ان يكون هنا تعامل به بنفس المبلغ اللى هيكون متاح عل الحقيقى

حسنى صادق
04-20-2015, 00:12
الحساب التجريبى قد يكون لىة العديد ن المميزات التى تعتبر على التعلم الذى يكون متوفرا فى الكثير من الاحداص التى تلعب دورا هاما فى الكثير من ترحكات السوق

omaoma
04-20-2015, 00:51
الحساب التجريبى بيكو ن طريقة عشان نتعلم الفوركس
واكدي الحساب التجريب بيكون متاح للكل شخص واكدي الحساب التجريى بكون مرحلة عشان نتعلم افوركس

Miro1
04-20-2015, 00:56
ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺨﺒﺮ ﺑﺎﻟﺘﺎﻛﻴﺪ ﻫﻴﺬﻳﺪ ﺍﻟﻔﺮﺹ ﻋﻠﻰ ﺷﺮﺍﺀ ﺍﻭ ﺑﻴﻊ ﺍﻟﻌﻤﻼﺕ
ﺍﻟﺮﺋﻴﺴﻴﻪ ﺍﻟﺘﻰ ﺗﺘﺆﺛﺮ ﻣﺒﺎﺷﺮﺓ ﺑﺘﺎﺛﻴﺮ ﺣﺮﻛﺔ ﺍﻟﺪﻭﻻﺭ ﻻﻧﻪ ﺑﻴﺘﺎﺛﺮ ﺟﺪﺍ
ﺑﺤﺮﻛﺔ ﺍﻟﻨﻔﻂ ﻭﻟﻜﻦ ﻫﻞ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺨﺒﺮ ﻳﻌﺘﺒﺮ ﻗﻮﻳﺎ ﻭﻻ ﻳﻌﺘﺒﺮ ﻣﺘﻮﺳﻄﺎ
ﻭﻣﻦ ﺍﻟﻤﻤﻜﻦ ﺗﺠﺎﻫﻠﻪ

Miro1
04-21-2015, 20:27
المتاجره وقت الاخبار مع انيستا فوركس
مصرح بربح فقط 10% من اجمالي رصيدك
وكمان عمتا الصفقه اقل وقت ليها لازم يبقي 5 دقايق
تحياتي ,,,

ahmedtaher
04-21-2015, 23:42
السلام عليكم ... من الممكن انك تعمل كدة بالفعل يبقي كدة كويس ولو حصل اي خساير من الممكن ان تستفاد منها في التجريبي وتحويلها الي مكاسب
بالتوفيق ان شاء الله

hamadaelbanna
04-21-2015, 23:53
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه ..
هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى
تقبل مرورى وجزاك الله خيرا

MAGDYABDO
04-22-2015, 15:37
فعلا اخي تشبيه رائع ولكن الحساب التجريبي له اهميه كبيره فى التعليم واختبار الطرق

fadl1984
04-22-2015, 15:53
بالعكس الحساب الحقيقيي مثل الحساب التجريبي في المتاجرة وفي السعر ولكن الاختلاف بينهم يتمثل في العامل النفسي والخوف والرهبة فنحن عندما نتاجر علي الحساب التجريبي لا يهمنا نخسر او نكسب ونتاجر بدون خوف بينما علي الحساب الحقيقي نخاف وهذا الخوف يوثر علي قراراتنا وهناك اشخاص يتاجروا علي الحساب التجريبي فترة قصيرة وهذا خطا

ali.22595
05-08-2015, 20:12
اخى الفاضل فعلن الحساب التجريبى بيختلف عن الحقيقى بحجم الرصيد فقط لان التجريبى بتتعامل معاة برصيد كبير
وبصقة زيادة لاكن لا تيجى تشتغل على الحقيقى هتلاقى الموضوع مختلف من نحية راس المال وانا بنصح الجميع بالتدريب على التجريبى برصيد قليل افضل

big.pharaoh
05-08-2015, 20:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. انصحك عشان تتغلب على المشكله دي انك تدخل بحساب ديمو ميكونش ب100 الف ولا حتى 5000$ ادخل بحساب صغير عشان تعيش بقدر الامكان نفس حالة الحساب الحقيقي

ayoub321
05-08-2015, 20:50
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد ورائع
الاصطياد في المحيط أمر صعب خاصةً أضحى لم يكون لك سفينة كبيرة
اتمنى لكم ولنا التوفيق والنجاح

magic777
05-08-2015, 21:13
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد ورائع
الاصطياد في المحيط أمر صعب خاصةً أضحى لم يكون لك سفينة كبيرة
اتمنى لكم ولنا التوفيق والنجاح

طبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

aminalamor
05-08-2015, 21:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا التشبيه الجميل ان الحساب التجريبي في حقيقته كحوض السمك وانت تختار اي السمك تريد ان تصطاد وانه يساعدك على التعلم الجيد وعلى اختيار توعية التحليل المستعمل
بالتوفيق للجميع

al-Mashhadani64
05-08-2015, 21:40
صحيح كلامك اخي الفاضل فان الحساب التجريبي كما تقول كالحوض فيه اسماك كبيره والاسماك الكبيره تمثل الربح فان الشخص يجب ان يعتمد على اساسيات عند فتح اي حساب تجريبي ولك كل الاحترام

هاشم احمد
05-08-2015, 21:47
تحياتي لكم جميعا وبعد :
مشكور اخي الغالي على مروورك الرائع .. بالتاكيد اخي ان الحساب التجريبي مهم جدا لتطبيق كل الخطط والاستراتيجيات التي نتعلمها جديدا
بالتوفيق لاخواني جميعاً
تقبل مروري

samigran
05-08-2015, 22:04
شكرا اخي الفاضل على التنبيه ،لكن فمن الحوض الصغير المملوء بالسمك سنتعلم كيف نصطاد من المحيط والاستفادة ان شاء الله من السمك الكبير وذو النوعية الجيدة ههههه

hamdochi
05-10-2015, 01:22
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الحساب التجريبى بيكو ن طريقة عشان نتعلم الفوركس واكدي الحساب التجريب بيكون متاح للكل شخص واكدي الحساب التجريى بكون مرحلة عشان نتعلم افوركس تقبل مروري و احترامي الكبيرين

masry928
05-10-2015, 22:29

Sniha
05-11-2015, 23:29

osama147
05-11-2015, 23:33
تحية طيبة وعد..
اخي اعتقد العلم وتفهم السوق يجعل لك السوق كل المحيط وسهل الصيد به مثل الديمو ولكن اهم شيئ التعلم وفهم السوق جيد
تقبل مروري

samiboughanmi
05-13-2015, 06:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أخي الكريم اسمحلي أولا أشكرك عن لفت انتباهنا لهذه النقطة المهمة لتجنب الخسائر الجسيمة و في عندي طلب من الاخوة الأفاضل لو يسمحو أنهم يفسروا
و مشكورين ع الايضاح

sa sa
05-13-2015, 06:58
تشبيه جيد ياصديقي بس انت بتحقق الربح في الحساب التجريبي لانك بتكون مش مضغوط ولا فيه اي عوامل ممكن تؤثر عليك
اما الحساب الحقيقي بتقع تحت الضغط وبتكون قلقان او متوتر علشان كده بتخسر

sayed_markets
05-13-2015, 07:00
تشبيه جميل ولكن يا أخى لابد من التجربة...وليست هذه أى تجربة..الأموال الحقيقية إذا لم تتدرب جيدا سوف تخسرها...فمن الأفضل أن تخسر أموالا تجريبية وهمية قبل الدخول إلى المحيط كما تقول..تقبل تحياتى

waelmma
05-13-2015, 07:27
:o:o:o فى الحساب التجريبى اخى الكريم بتفتح الصفقات بلا مبالاة
وباعصاب سليمة علشان كدة احيانا كثيرة تحقق ارباح كبيرة

ramdani
05-13-2015, 11:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم على الرغم من أن الحسابات التجريبية تماثل الأسواق الحقيقية ، إلا أنها تعمل في بيئة سوق المحاكاة

atbill
05-13-2015, 11:12
السلام عليكم، كلامك في القليل من الصحة لكننا نستعمل الحساب التجريبي
لتعلم كيف نطبق أغلب الاستراتجيات المتاحة و ثم ننتقل الى عالم الحقيقة...بالتوفيق للجميع

Omar99
05-13-2015, 12:33
مما لا شك فيه ان اى تاجر لازم يمر بمرحلة التعلم فى الفوركس و التعلم يكون فى الحساب التجريبى لان لا يوجد به خسائر ماليه و عليه يجب علينا ان نتاجر به لاطول فترة ممكنه و التى تساعدنا فى المستقبل

midouknight
05-13-2015, 12:50
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
حسب رائي الشخصي أضن أن الفارق يكمن فقط في نفسية المتاجر

marwafawzy122
05-13-2015, 12:56
الحساب التجريبى بالطبع مهم جداً داً فى هذا المجال وانا ارى ان اى تاجر دخل الى هذا المجال ولم يتعلم فترة لا تقل عن شهرين بالحساب التجريبى لابد ان يكون قد خسر الكثير والكثير بالطبع لان الحساب التجريبى او الديمو كما يطلق عليه يعطيك الخبرة والمحاكاة الحقيقية وبدون خسائر حقيقية فلابد منه وانصح اى تاجر ان يبدأ بالحساب التجريبى قبل خوض التجربة الحقيقية ...

شهيرة
05-23-2015, 13:11
تشبيه رائع ايها الاخ الخبير فعلا المتاجرة على الحساب الديمو غالبا نربح فيها لانها فعلا كحوض صغير به اموال كثيرة
اما التجارة على الحساب الحقيقي كاننا فى محيط كبير فيجب ان ننتبه فيها حتى لا نغرق

noor eldyen
05-23-2015, 14:38
اتفق معك اخى يجب التعلم والتدريب واكتساب الجبرة والعمل على استراتيجية فى الحساب التجريبى

samieh
05-24-2015, 03:26
السلام عليكم
والله الكل معتقد خطأ بالنسبة للحساب التجريبى فهو مثله مثل الحقيقى تماما
ولكن بتفرق فى نفسية المتداول فقط يعنى على الديمو الكل بيغامر ولو خسرنا يبقى عادى دى فلوس وهمية
اما الحقيقى بيفرق طبعا لانها فلوس حقيقية

محمود مرعى
05-24-2015, 03:44
التجارة فى الحساب التجريبى كالصيد من حوض صغير مليان سمك ولذلك الكثير يربح منه
اتمنى التوفيق للجميع

كلامك حلو جدا ومقنع والسبب فى ان الربح بيكون كبير وانت بتتاجر على حسابك الديمو هو ان النفسية نفسها مرتاحة
ومش مقلق ولا خايف من حاجة انما فى الحساب الحقيقى وانت بتنفذ الصفقة بتكون خايف

شهيرة
05-24-2015, 19:15

BASAM IBRAHEM
05-25-2015, 09:18
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

moh93
05-25-2015, 10:39
الحساب التجريبى بيكن فرص كويسة جدا عشن نتعلم الفوركس
واكدي التجريبى بيكون فية فرص كيس للك تاجر ليس عنه خبرة فى الفركس ان يتعلم الفوركس بكة سوق يكسب كتير اووى

masry928
05-25-2015, 22:20
الحساب التجريبى بيبقى تداول فى سوق حقيقي ولكن بمال غير حقيقي من اجل التدريب وبتشعر بالحماس الموضوع مش سهل على فكرة خلى بالك اخى الكريم

a7med sniper
05-25-2015, 22:54
هو حتى وان كان به عيوب زى ما انت ذكمرت بس هو له مميزاته واللى مهم جدا ان يكن هناك معرفه بها فى هذا الاسوق ايضا والله يوفقكم والله المستعان

وبالتوفيق للجميع

العراقي
06-12-2015, 17:22

AH3
06-12-2015, 23:13
السلام عليكم والصلاه علي محمد النبي الخاتم عليه افضل الصلوات والسلام
فعلا كلامك في الصميم اخي الكريم السوق الحقيقي صعب جدا

محمد السيد
06-12-2015, 23:48
نظريتك دي هي نفس نظريتي وهي دي اللي وصلتني للخسائر اللي انا
حصلتها لأني كنت باتمرن على حساب حقيقي دائما لعدم قناعتي بالتدريب على حساب تجريبي

boulafrah
06-14-2015, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةخيار الأسهم للأطفال - دقائق الثنائية إشارات ...رحمن الرحيم الحساب التجريبي مهم جدا ولا يمكن الاشتغناء عنه اثناء مرحلة التعلم وحتى بعد التعلم انت ممكن تجرب عليه اي استراتيجية تقابلك قبل مرو وظائف اللغة الانجليزية في كرواتيا وظائف حوض ال اية اللى يخلى الشخص يربح فى الحساب التجريبى ويخسر فى الحقيقى كله بسبب العامل النفسى والضغوط والاطماع ممكن ان

asxqw
06-14-2015, 00:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركات واية اللى يخلى الشخص يربح فى الحساب التجريبى ويخسر فى الحقيقى كله بسبب العامل النفسى والضغوط والاطماعخيار الأسهم للأطفال - دقائق الثنائية إشارات ... وظائف اللغة الانجليزية في كرواتيا وظائف حوض ا ممكن ان تحاول جعل الحساب الحقيقىح فى الحساب التجريبى ويخسر فى الحقيقى كله بسبب العامل النفسى والضغوط والاطماع ممكن ان تحاول جعل الحساب الحقيقى حوض حوض

---------- Post added at 09:23 PM ---------- Previous post was at 09:22 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و يبى ويخسر فى الحقيقى كله بسبب العامل النفسى والضغوط والاطماعخيار الأسهم للأطفال - دقائق الثنائية إشارات ... وظائف اللغة الانجليزية في كرواتيا وظائف حوض ا ممكن ان تحاول جعل الحاريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

boulafrah
06-14-2015, 00:23
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله
الرحيم الحساب التجريبي مهم جدا ولا يمكن الاشتغناء عنه اثناء مرحلة التعلم وحتى بعد التعلم انت ممكن تجرب عليه اي استراتيجية تقابلك قبل مرو وظائف اللغة الانجليزية في كرواتيا وظائف حوض

OSAMA AMER
06-14-2015, 02:33
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام فى منتدى فوركس العرب
أتمنى للجميع حظا سعيدا
التداول لو التجارة عموما سواء كانت فى حساب تجريبى او حساب حقيقى يحتاج مننا جهدا كبيرا حتى نحقق الربح وايضا نتعلم السباحة جيدا فى مواجهة امواج الفوركس القوية

aminooos
06-14-2015, 03:15

بالعكس ممكن انتجعل من الحوض محيط و ذلك باستعمال راس مال صغير يتطابق لنفس راس المال الللى حضرتك راح تصطاد به في المحيط اي الحساب الحقيقي

الحقيقي لتجرب به استراتيجية او اختبار استراتيجية ناجحة لتطبقها على حساب حقيقي تقبل مروري

ibrahim forex
06-14-2015, 04:18

abdougagi
06-16-2015, 21:16
لم يقنعني مثالك اخي العزيز فالتجريبي يفوز فيه الكثير لانه يتداولون بثقة و من دون خوف اما في الحساب الحقيقي
فيسيطر عليهم التردد و الخوف من الخسارة و لكن هذا الشعور سوف يزول مع الوقت و باكتساب التجربة
اتمنى ان اكون قد افدتك

waelmma
06-16-2015, 22:35
الخساب التحريبى مهم جداﻻنه بيعرفم اهى المرين اشاسيات التحارة
وكمان بيعرفم علىتجوات التجاول فى النيتاتريدر وبارم الله فيز اخى اامريم

MONTASR SHABAN
06-17-2015, 01:12
بالعكس الحساب الحقيقيي مثل الحساب التجريبي في المتاجرة وفي السعر ولكن الاختلاف بينهم يتمثل في العامل النفسي والخوف والرهبة فنحن عندما نتاجر علي الحساب التجريبي لا يهمنا نخسر او نكسب ونتاجر بدون خوف بينما علي الحساب الحقيقي نخاف وهذا الخوف يوثر علي قراراتنا وهناك اشخاص يتاجروا علي الحساب التجريبي فترة قصيرة وهذا خطا

forexaly5
06-17-2015, 01:15
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز نعم كلامك صح و لاكن لكي تتعلم الصيد في المحيط يجب أولا أن تتعلم أساسيات الصيد و كيفية الصيد و خطوات ذلك بعد ذلك تمر للمحيط وسوف تتعامل معه بسهولة بعد مرور وقت قصير

Kiing
06-17-2015, 20:16
ممكن متلا انه بالعكس ممكن انتجعل من الحوض محيط تم منه متلا انه ممكن معه ذلك باستعمال راس مال صغير يتطابق لنفس راس المال الللى حضرتك راح تصطاد ممكن متلا مع المحيط اي الحساب فقط

محمد عز الدين عيد خضري
06-17-2015, 21:16
تشبيه جميل فبالفعل الحساب التجريبي تتاجر بنفسية
مطمئنة وبثبات انفعالي عال دون توتر او اعصاب لذلك الافضل التعلم علي حساب حقيقي وليكن حساب البنص بانيستافوركس

gootdf
06-18-2015, 16:59
الحساب التجريبى بيبقى تداول فى سوق حقيقي ولكن بمال غير حقيقي من اجل التدريب وبتشعر بالحماس الموضوع مش سهل على فكرة خلى بالك اخى الكريم

engaym
06-18-2015, 17:15
السلام عليكم اخى الحساب التجريبي مهم جدا فى الفوركس لانة البداية التى تبنى علية تعلمك فى الفوركس لذلك اهتم
بالتعلم على هذا الحساب حتى تكون ناجح فى الحساب الحقيقي وبالتوفيق للجميع

mohamed12345
06-20-2015, 13:14
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد واية اللى يخلى الشخص يربح فى الحساب التجريبى ويخسر فى الحقيقى كله بسبب العامل النفسى والضغوط والاطماع

---------- Post added 06-20-2015 at 10:14 AM ---------- Previous post was 06-19-2015 at 11:22 AM ----------

اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد واية اللى يخلى الشخص يربح فى الحساب التجريبى ويخسر فى الحقيقى كله بسبب العامل النفسى والضغوط والاطماع

مصراوى
06-20-2015, 13:17
عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط

Serpant
06-20-2015, 13:27
السلام عليكم
فعلا الحساب التجريبي لطالما ربح منه الكثير من المتداولين و هذا راجع لرأس المال الذي تتداول به في البداية
فإنه في حالة إنقاص رأس المال المتداول به في البداية فإنه يصبح مثل الحساب الحقيقي تماما . و شكرا

karim02
06-20-2015, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

Wassa04
06-20-2015, 15:30
فعلا اخي الكريم الحساب التجريبي هو فرصة
لنا لكي نتعلم التداول تقبل مروري بالتوفيق لك

magic777
06-20-2015, 15:41

---------- Post added 06-20-2015 at 10:14 AM ---------- Previous post was 06-19-2015 at 11:22 AM ----------

طبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

mechanical
06-22-2015, 09:43
السلام عليكم .... من الممكن التعامل مع الحساب التجريبي زي انت ما بتقول ولكن الافضل ان يكون ليك طريقة بتشتغل بيها افضل من كلامك
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي وانستا

jaouad ouaiss
06-22-2015, 10:04
السلام عليكم اخي نعم فالبنسبة للحساب التجريبي يسهل الربح منه لاكن في الحساب الحقيقي يصعب الربح منه والى حد اان لا اعرف السبب ام انه فقط قوة راس المال هي اتي تلعب الدور

كاره المراقبين
06-22-2015, 10:05
كلام سليم يا اخي الحساب التدريبي ما هو الا وسيله للتدريبي علي كيفيه الصيد في البحر الكبير لكن الحقيقي هو انك نزلت في البحر الكبير وبدأت تصطاد فعلا

magic777
06-22-2015, 15:04
كلام سليم يا اخي الحساب التدريبي ما هو الا وسيله للتدريبي علي كيفيه الصيد في البحر الكبير لكن الحقيقي هو انك نزلت في البحر الكبير وبدأت تصطاد فعلا

الاخطاء الاول لو انت اتعلمتها على الحساب الديمو هتوفر على نفسك خسائر كتير بس الاول تدي لنفسك الوقت الكافي للعمل على الحساب وانك تقدر بالفعل
تحقق ربح متواصل في الديمو الاول

RomanyMoreed
06-24-2015, 02:49

مش اوي كدة انت بس لو مركز كويس زي ما بتركز في الحساب الديمو ومش بتقلق بسهولة هتقدر تحقق ربح كويس

mohamed12345
06-24-2015, 17:09

groum92
06-24-2015, 17:29
لا اعتقد ان هناك فرق بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي لأن الحساب التجريبي تتعلم والتدريب واكتساب الخبرة والعمل على استراتيجيتك، لكى تبدا فى الحساب الحقيقي

Kiing
06-27-2015, 20:54
ممكن لانه بالعكس متلا انه من ممكن انتجعل من الحوض محيط تم معه من ذلك باستعمال راس مال صغير اب انه ممكن ان يتطابق لنفس راس المالتم منه متلا انه حضرتك جيد

Elkhadi
06-27-2015, 21:09
اخواني الكرام والاعزاء اشكركم جزيل الشكر عاى كل معلوماتكم و ارائكم القيمة
وشكرا جزيلا

ilyes chaieb
06-27-2015, 21:10
الحساب التجربي حاجة ضروية و اي تاجر لابد ان يفتح حساب ديمو حتى يتدرب عليه جيدا قبل ان يعمل على الحساب الحقيقي و بالاموال الحقيقية

۰۪۫M۪۫۰۰۪۫A۪۫۰۰۪۫X۪۫۰
06-27-2015, 21:15
واية اللى يخلى الشخص يربح فى الحساب التجريبى ويخسر فى الحقيقى كله بسبب العامل النفسى والضغوط والاطماع

Jek_So
06-27-2015, 21:23
الحساب التجريبي فيه فائدة واحدة وهي التدريب واستنتاج
استراتيجية جيدة وقوية بعد ذلك عليك التوجه للحساب الحقيقي حتى تتمرس غير ذلك لن تنجح في السوق

a7med1
06-27-2015, 21:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركانه
ربنا يجازيك خيرا علي تعبك ومجهودك اللي بيفيد غيرك
وجزاك خيرا
تقبل مرورى

basma.seif
06-27-2015, 22:17
مرحبا
فعلاً نصيحة طبعاً الكل يحب يربح و يكسب من المحيط و اتمنى ان الكل يتقن المجال انه مجال حلو و لكن عليك ان تقوم بإتقان الصيد من الحوض الصغير لكى تقدر تصد على امواج المحيط ال هو السوق بالحساب الحقيقى انه محتاج مجهود و تعلم جيد جداً يارب بالتوفيق

۰۪۫M۪۫۰۰۪۫A۪۫۰۰۪۫X۪۫۰
06-27-2015, 22:18

hamza mansouri
06-27-2015, 22:25
الفرق شاسع جدا بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي و ذلك لرحة المداول
و عدم وجود الضغوطات عليه اتمنى للجنيع التوفيق تقبلو مروري شكرا

Kiing
06-30-2015, 07:52
ممكن متلا انه بالعكس تم منه متلا انه ممكن انتجعل من الحوض تم منه متلا انه محيط و ذلك باستعمال راس مال صغير تم منه متلا انه ممكن ان يتطابق لنفس راس المال متلا من حضرتك

zineb01
06-30-2015, 07:56

kokou
07-07-2015, 14:04
بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

drkim
07-10-2015, 00:28
تحياتى اخى الفاضل لموضوعك الجميل

ولكنى اختلف معك فى هذا الرأى الحساب الديمو لا يختلف كثيرا عن الحقيقى غير فى شئ واحد هو العوامل النفسيه

الحساب الديمو تستطيع ان تفتحه برأس مال كبير لذلك يتحمل حسابك الكثير معك ويربح اما الحساب الحقيقى فيكون راس ماله غالبا اقل

ولذلك يتطلب اداره رأس مال صارمه بجانب ان الحساب الديمو لا تخشى على الاموال فلا يسبب لك ضغط نفسى وخوف اما الحساب الحقيقى له رهبه

لانك تعلم جيدا انك يمكنك ان تخسر اموالك وذالك من اقوى اسباب الخساره فى الحساب الحقيقى

hager omar
07-10-2015, 00:34
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور اخي الفاضل علي هذا الموضوع بس الحساب التجريبي يكون افضل لانك بتتعلم من خلاله كيفية التداول وبتكون الخسارة التي تتعرض لها وهمية

تحياتي لك

مهند سباعنة
07-10-2015, 01:01
أخي الكريم أشكرك جزيل الشكر على هذا التشبيه القريب للتداول اظن ان الحساب الحقيقي يقع الشخص في خوف كبير و ارتباك و اتمنى لك التوفيق
تقبل مروي

dhmo
07-10-2015, 01:47
تحياتى اخى الفاضل لموضوعك الجميل

ولكنى اختلف معك فى هذا الرأى الحساب الديمو لا يختلف كثيرا عن الحقيقى غير فى شئ واحد هو العوامل النفسيه

الحساب الديمو تستطيع ان تفتحه برأس مال كبير لذلك يتحمل حسابك الكثير معك ويربح اما الحساب الحقيقى فيكون راس ماله غالبا اقل

ولذلك يتطلب اداره رأس مال صارمه بجانب ان الحساب الديمو لا تخشى على الاموال فلا يسبب لك ضغط نفسى وخوف اما الحساب الحقيقى له رهبه

لانك تعلم جيدا انك يمكنك ان تخسر اموالك وذالك من اقوى اسباب الخساره فى الحساب الحقيقى

دي خطوه اساسيه علشان لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده وميخسرش كتير هنا

محمد العمر
07-10-2015, 02:05
مشكور اخي الفاضل على ما قدمته لنا من معلومات مهمة حول الازواج الاكثر سيولة و نحن بالفعل استفدنا منك و ننتظر منك المزيد
من العطاء

snnaky
08-13-2015, 00:13
مافيش اى علاقة حضرتك بين المثال والمقصود من المثال
ولا حوض سمك ولا محيط
ياغالى اللى بيعرف فى الفوركس يعنى يمتلك الاساسيات الفنية سواء بيتاجر على ديمو او بيتاجر على حقيقى اللى بيحصل هنا هو اللى بيحصل هنا هو نظام واحد واسعار واحدة لا تختلف بس هنا فلوس حقيقى وهناك افتراضى

Ouasmi
08-13-2015, 00:24
نعم أتفق معك تماما أخي الكريم فالحساب التجريبي يكون
المبلغ المداع فيه هو 10.000 دولار حتى إن خسرت تظهر خسائر صغيرة

snnaky
08-13-2015, 00:37
مافيش اى علاقة حضرتك بين المثال والمقصود من المثال
ولا حوض سمك ولا محيط
ياغالى اللى بيعرف فى الفوركس يعنى يمتلك الاساسيات الفنية سواء بيتاجر على ديمو او بيتاجر على حقيقى اللى بيحصل هنا هو اللى بيحصل هنا هو نظام واحد واسعار واحدة لا تختلف بس هنا فلوس حقيقى وهناك افتراضى

rifi
08-13-2015, 00:45
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع لنستفيد جميعا
هدا هو الخطأ لا أعرف لمادا نستهل بالديمو وهو الأساس لكي تتعلم وليس المراد الكسب أو الخسارة

pepobm
08-13-2015, 01:05
اخى العضو الفاضل جميل او التعبير بتاعك حوض السمك ولكن انا اختلف معك الحساب التجريبى اساس قبل الحساب الحقيقى وغلطه المبتدئ هى انا بحط كبلع كبير اوى فى التجريبى ولكن فى الحقيقى مبلغ صغير فى فرق فى الحالتان
التوفيق من عند الله

dhmo
08-13-2015, 01:34
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع لنستفيد جميعا
هدا هو الخطأ لا أعرف لمادا نستهل بالديمو وهو الأساس لكي تتعلم وليس المراد الكسب أو الخسارة

اكيد اخي العمل على الحساب الديمو هنا بيكسب المتاجر الخبره القويه الي بها يقدر يعمل على الحساب الحقيقي بعد كده بدون اي خسائر كبيره
على الاقل وهتكون الخسائر الخاصه به محدوده به

Chima
08-14-2015, 04:54
فعلا اخي تشبيه رائع ولكن الحساب التجريبي له اهميه كبيره فى التعليم واختبار الطرق................

rachadcom
08-30-2015, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته .. بسم الله الرحمان الرحيم ..
كلام منطقي و معقول الكثير من المبتدئين يعانون من مشكل وهو انو يحقق ارباح في التجريبي

و دائما ما يخسر في الحقيقي لنو ينسى يحسب السبريد مختلف و يتكون لصفقة رابحة شوي يغلقها

و في التجريبي العامل النسي مهم جداا ..

yasseresk
08-30-2015, 13:59
:bravo:بارك الله فيك أخى الكريم على هذا المجهود الرائع لك و السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالتوفيق انشاء الله و الربح الوفير

ridhamadrid
08-30-2015, 14:01
تشبيه رائع ايها الاخ الخبير فعلا المتاجرة على الحساب الديمو غالبا نربح فيها لانها بدون ضغوط
اما التجارة على الحساب الحقيقي الكثير من الضغوط والاطماع.

ynwa1892
08-30-2015, 14:04
السلام اخي
اهم حاجة في الفوركس هو ان تتعلم استراتجية جيدة وتربحك الكثير والكثير وهذدا بعد مرورك بثغرات الكبيرة
وفقك الله

rimox
08-30-2015, 14:09
اللى بيعرف فى الفوركس يعنى يمتلك الاساسيات الفنية سواء بيتاجر على ديمو او بيتاجر على حقيقى

katreenaziz
10-06-2015, 23:39
نعم اخى الفاضل الحساب التجريبى مختلف عن الحساب الحقيقى 180 درجة الحساب الحقيقى بيتاجر برأس مال صغير غير التجريبى الى ممكن تكسب 1000 دولار فى الصفقة يلتوفيق للجميع

maha elsayed
10-06-2015, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نعم يا اخى الحسابات التجريبيه
مهمه للتدريب على الحساب التجريبى فى الفوركس يا اخى عموما تقبل تحياتى

d m
10-06-2015, 23:51
الســـــــــــــــــــلام عليكم
اهلا وسهلا بكم
من الافضل لك ان تحتار استراتيجية وتقوم بتجربتها اولا على التجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى الارباح
بالتوفيق للجميع

ahmad.weldali
10-06-2015, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله
وجهة نظر جميلة اخي الكريم .. بارك الله فيك
الا انه لابد للمبتديء ان يتعلم بحساب تجريبي كيف يتعامل مع مثل هذه الاعمال
وحتى الخبير قد يحتاج للتاكد من جوده استراتيجية جديده قبل الوقوع في الخسائر بسببها
تقبل مروري

hamed mohamed
10-07-2015, 02:51
أخى العزيز احب أولا" ان اشكرك على مشاركتك
اما عن الحساب التجريبي اخى انه مهم طبعا" لكيفية
التعلم والتعامل فى التداول وايضا" معرفة الاستراتيجية
التى سوف تستخدمها على حسابك الفعلى لكن انا ليس
معك بان نتعلم على الحساب الفعلى أولا" دون اكتساب اى
خبرات

nabilps5
10-07-2015, 02:52
بسم الله الرحمان الرحيم تحية عطرة لكل اخوتي الكرام شكرا لك اخي الحبيب على هذه المشاركة الجميلة منك استفدنا كثيرا وخاصة من ردود الاخوة الكرام

aboubakr el ayach
10-10-2015, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته طبعا اخي في الحقيقة كلاهما له مميزاته وعيوبه فمميزات الحساب التجريبي تتجلى عندما تتعامل معه على أنه مجرم لعب أما مميزات الحساب الحقيقي فهو أن تتعامل معه بحزم وإرادة

yassineleo
10-11-2015, 02:04
المضاربة هي تجارة . تعامل معها كذلك . لقد تعبت للحصول على طريقة ناجحة للمتاجرة . إذا إفعل كل ما بوسعك للتركيز على شيء واحد وهو تطبيق هذه الطريقة حتى النهاية

عندما تتصور نفسك كمتاجر ناجح و محترف تصبح أقل عرضة للعوامل النفسية المؤدية لأخطاء المتاجرة لأن إرتكاب الخطأ يتعارض مع صورة المحترف التي لديك.

ثق بطريقتك في المتاجرة. إن ذلك سيفيدك إذا التزمت به.

mamitta
10-11-2015, 11:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل حضرتك يدوب سمعت كلمة على اى موقع وعايز تعرف الدنيا ماشية ازاى بس الموضوع مش كدا لازم تبحث وتقوم باكتساب المعلومات حتى تستطيع ان تتعرف على هذا المجال بشكل جيد

Profess7
10-11-2015, 12:12
يجب تعلم كل شىء عن تجارة الفوركس لكي نكون على درايه تامه عند التداول على المال الحقيقي
شكراً لك أخي على المشاركة. تقبلوا مروري والسلام

hanutrxxx
10-11-2015, 14:22
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته أما بعد في نضري الحساب التجريبي
هو مسار نحو الأفضل لفهم طريقة المتاجر في الفوركس وشكرا..

akram mohamed obaid
10-13-2015, 10:28
اخي الكريم يمكن ان نجعل الحساب التجريبي مثل الحساب الحقيقي اذا عملنا نفس الظروف للحسابين مثلا راس المال المستخدم والرافعه الماليه والهامش وحجم اللوت

tazi larbi
10-13-2015, 10:32
السلام عليكم التداول على حساب التجربي ضرورة حتمية لكن افضل طرق الاستفادة تكون بان تتداول على الحساب التجربي بنفس المبلغ الذي تريد التاول به على الحقيقي هكذا تتمرن وتمارس اتمنى لكم النجاح والله الموفق

yassineleo
10-13-2015, 20:14
معلومه عالماشي..
1-العمله سريعة الحركه مع اخري سريعه يتكون لك زوج ضعيف الحركه و متذبذب مثل ( اليورو باوند )*
2- العمله سريعه الحركه مع اخري متوسطة الحركه يتكون زوج متوسط الحركه و معتدل مثل ( الباوند دولار ) ( اليورو دولار )*
3- عمله سريعه الحركه مع اخري ضعيفه الحركه يتكون زوج عنيف الحركه مثل ( الباوند نيوزلاندي ) ( الباوند استرالي )*
و يكون المتحكم الاساسي في الازواج العنيفه هي العمله الضعيفه بهبوطها يصعد الزوج و وبصعودها يهبط الزوج*
بينما في الازواج المتوسطه و المتذبذبه تكون الحركه من كلا العملتين ..*
فكره عالماشي .. لمعرفة اتجاه العمله العنيفه و توقع تحركها ممكن ان تلجأ الي اندكس العمله الضعيفه و ليكن زوج الباوند نيوزلاندي ففي هذا الزوج المتحكم الاساسي هو اندكس النيوزلاندي و بتوقع حركته ستعرف اتجاه الزوج فان كان الاندكس يعطي هبوط فالزوج سيعطيك صعود و العكس .. بالتوفيق*

kirollosroumany
10-14-2015, 19:30
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

الحساب الديمو مهم جدآ خصوصآ للمبتدئين عشان بيتدربوا علية قبل فتح حساب حقيقي عشان يفهموا الية عمل سوق العملات وازاي يتاجروا فيه

بالتوفيق

dfghfgh
10-15-2015, 20:33
أنه من الأفضل أن تنتظر حتى تغلق الشمعة وتبدأ تجارة جديدة مع شمعة جديدة ، لأنه ربما تدخل في وسط الشمعة وكل مؤشراتك تعطيك إشارحساب هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار يختارون مستويات الدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال حدد أهدافك بتركيز ولا تخرج مبكرا مهما حدث وتمسك بنظام استراتيجيتك الذي ة جيدة وفجأة

dfghfgh
10-16-2015, 23:29
أنه من الأفضل أن تنتظر حتى تغلق الشمعة وتبدأ تجارة جديدة مع شمعة جديدة ، لأنه ربما تدخل في وسط الشمعة وكل مؤشراتك تعطيك إشارحساب هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار يختارون مستويات الدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال حدد أهدافك بتركيز ولا تخرج مبكرا مهما حدث وتمسك بنظام استراتيجيتك الذي ة جيدة وفجأة

asxqwzdc2
10-16-2015, 23:29
هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة ربح ، على أية حال

dfghfgh
10-16-2015, 23:30
اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع

asxqwzdc2
10-16-2015, 23:31
آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب متى ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من بعض مخاوفك. إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

alaa1
10-16-2015, 23:36
هلا
اخى الفاضل .. ارجو الاهتمام بالتعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى المكاسب

abdelhakamel
10-17-2015, 01:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا التشبيه الرائع ان الحساب التجريبي كحوض السمك حقا لانك تحصل فيعلى اسماك كثيرة وعن الدخول الى الحساب الحقيقي تصبح في بحر متسع
بالتوفيق لكل الاعضاء

dhmo
10-25-2015, 18:44
هلا
اخى الفاضل .. ارجو الاهتمام بالتعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى المكاسب

اكيد طبعا اخي واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

nabigha
10-25-2015, 18:47
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد انك على حق فيجب على المتداول
ان يتعامل مع الحساب التجريبي كالحقيقي
في النفسيه واداره راس المال

ASMAA TAHA
10-26-2015, 17:31
نعم بالفعل الحساب التجريبى يكون مختلف تماما عن الحساب الحقيقى حيث ان الحساب التجريبى لا يكون فيه توتر لانه ليس راس مال حقيقى اما الحساب الحقيقى هو شعور مختلف تماما عن التجريبى

ranimdammar
10-29-2015, 18:21
مثال جيد جدا لكن اخي ان الحساب الديمو اذا تم ضبط الرصيد بما يشبه الرصيد الذي بحوزتنا
فاكيد الامر هو صحيح وليس مثل المثال الذي ذكرت لكن اذا كان الرصيد في الديمو مثلا 100000 دولار اكيد اي تحرك في نقاط صغيرة
نربح الكثير

midouknight
10-29-2015, 18:22
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
هي بالفعل أخي الغالي مقاربة جميلة وتتصل
بالواقع بصفة كبيرة لذا وجب على كل متاجر النجاح في تحقيق الأهداف

ranyxmohamed
10-29-2015, 18:25
كلام حضرتك صحيح مية بالمية علشان كده داما انصح الاخوة بعمل حساب تجريبي بنفس رصيد الهما ناوين يستثماره في المستقبل وبطريقة ديه هيبق نفس الرافعة كل شي تقبل مروري

seifhd
10-30-2015, 13:30
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

ahmedhathout
11-27-2015, 17:59
لا الموضوع مش كدا خالص كل الحكايه انك وانت بتاجر على الحساب الديمو بتبقى اعصابك
مستريحه ونفسيتك متظبطه علشان كدا التداول بيبقى افضل

FMtrader و XM محترف
11-28-2015, 20:52
يعتبر حساب التداول التجريبي على شبكة الإنترنت الاختيار المثالي لحديثي العهد بالتداول عبر الإنترنت أو المستثمرين الذين يرغبون في اختبار استراتيجيات التداول الخاصة بهم دون الحاجة إلى الإيداع أو المخاطرة بأية أموال. الحساب التجريبي على الإنترنت يعطي المستثمرين الفرصة لاختبار برامج تداول عبر الإنترنت لدى وندسور ومحاكاة تداول جميع أنواع الحسابات التى تقدمها .

حساب التداول التجريبي عبر الإنترنت هو لأغراض العرض التوضيحي فقط، ولا يعكس بالضرورة أسعار السوق و/أو أساليب التنفيذ المقدمة من وندسور.

latraaa
11-28-2015, 21:11
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تقدمت بها، و أنا من رأيي أن الحساب التجريبي هو من بين أهم الأدوات التعليمية التي يمكن الإعتماد عليها للعمل على التعلم، بالتوفيق لك و للجميع إنت شاء الل

ahmedazzouz
11-28-2015, 21:19
بسم اله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
بالعكس اخي فالحساب التجريبي مثل الحساب الحقيقي.فقط في الحساب الحقيقي تكون عليك ضغوط لذلك كثيرا ما نخسر عكس التجريبي
بالتوفيق للجميع

whiteheart
11-28-2015, 22:02
صدقت اخي وتشبيه جميل احببته ..ولكن لا بأس يا اخي من ان نجرب الصيد في حوض صغير لنخوض التجربة حتى نكون جاهزين للأكبر للمحيط ..
اتمنى لك ارباح بحجم المحيط و اكثر ...

ahmedwali
11-28-2015, 22:06
المتاجر في الحساب التجريبي لا يتعرض لضغوط عند إتخاذ القرارات و بذلك يستطيع أن يحقق أرباح كبيرة أما في الحساب الحقيقي ستحيط به الشكوك و سيتعرض إلى العديد من المشاعر المتضاربة لكن يجب أن يتمتع بقوة شخصية و ينجح في إتخاذ القرار الصائب في الوقت المناسب

jalal20
11-28-2015, 22:08
ممكن انتجعل من الحوض محيط و ذلك باستعمال راس مال صغير يتطابق لنفس راس المال الللى حضرتك راح تصطاد به في المحيط اي الحساب الحقيقي

مريم ميري
12-06-2015, 01:45
مساء النور اعتقد ان العمل على الحساب التجريبي ضروري جدا ولا يمكن ان نشتغل مباشرة على الحساب الحقيق لان في دالكك خطور كبيرة على
راس مالنا فعلى الاقل يجب التجربة على الحساب الافتراضي لمدة لا تقل على ثلاث اشهر و فرصة لنتعلم اكثر ولكن للاسف اغلب المتداولين
يجدون مللا في الاشتغال على الحساب الافتراضي

عاشق الفوركس
12-09-2015, 20:21
مشكور على الموضوع وعلى الطرح وعلى المثال الدي قدمته طبعا الحساب التجربي خطوة هامة للتعلم ولا نسنطيع التعلم والممارسة بدونه ،بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

brahim123
12-09-2015, 20:33
ما لم تكن متداولا مبتدئا بالكلية في التداول بسوق الفوركس وهذا هو أول يوم لك في قراءة استراتيجيات التداول إذن فقد أدركت بلا شك أن هناك بحرا من المعلومات المتاحة المرتبطة بالتداول بسوق الفوركس والتداول بالأسواق الأخرى التي ينبغي عليك استيعابها،

bazokadz
12-09-2015, 21:18
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

ashraf mamdouh
12-09-2015, 22:13
أخى الكريم صراحة يروقنى هذا التشبيه الجميل والرائع فعلا الحساب الحقيقى يختلف عن الحساب التجريبى ويجب الحذر تماما والابتعاد عن الطمع لان الطمع يتسبب فى تحويل الصفقات الرابحة الى صفقات خاسرة

Maam
12-09-2015, 22:59
السلام عليكم ورحمة الله
متفق معاك جدا طبعا بس لازم تتعلم ازاى تصطاد فى الحوض الصغير عشان تعرف ازاى تصطاد فى المحيط طبعا
تقبل مرورى وبالتوفيق للجميع

-¦ мαи ~ univeяse ¦-
12-09-2015, 23:13
شكرا لك اخي علئ هذه المشاركه الحلوه لكن اخي لااوافقك الراي لان الحسابين نفس بعض بس المشكله في التاجر يرتبك اذا في فلوس حقيقيه فلا يقوم بالمخاطرات اللازمه

adamarwan
12-09-2015, 23:19
لكن اخى ممكن ان تعلم فى الحساب التجريبى على انه حقيقى
وان تنحج فيه وان تتعلم كتل ان تاخد المال الدةيه فيه وان تعتبر انك انت الدى وضعته وان تتعامل
من هدا الاستراتيجية لكى تنحج
والله المستعان

ابوفؤاد
12-09-2015, 23:24
اذا ما ردت انتقومبما قاله العضة شئ واحد سوف تقوم به و هو ان تجعل الحساب التجريبى بقيمه الحساب الحقيقى الذى تنتوى العمل به بالمستقبل و ببهذا لن تجد فرق بين التجريبى و الحقيقى حين تعمل بمالك و ما تملك

mhd99
12-10-2015, 09:55
الحساب التجريبي يعطيك خبرة جيدة حتى تستطيع التداول في الحساب الحقيقي ويجب علينا ان نتداول بشكل جدي على الحساب التجريبي
وكانه حقيقي حتى عندما نريد ان نتاجر باموالنا نتمكن من تحقيق الارباح

majdifdf1
12-10-2015, 10:41
في رايي المتواضع اعتقد انك من خلال الحساب التجريبي يمكنك بناء جزء من المعلومات والتحليلات التي قد تفيدك في الحساب الحقيقي وهذا بدوره قد يجعل حسابك الحقيقي من محيط الى حوض سمك كما قلت سيدي.
شكرا لك ........

neverlityouco1
12-13-2015, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohamedsaleem
12-13-2015, 22:43
بـــــســـــم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي الكريم على هدا الموضوع الممتاز والشرح الدقيق و القيم وجزاك الله كل خير وبارك الله فيك
بالــــتـــوفــــيــــق...

Bassem Hassani
12-15-2015, 13:21
التشبيه دا اكتر من رائع فعلا من جهتين انه الحساب التجريبى كاحوض فعلا لو فيه سمك فرصتك فى صيد السمك هتبقى اكبر وفرصه السمكة فى العوم هتبقى اقل او الهرب هتبقى اقل
انما الحساب الحقيقى هو كامحيط الفرصه فى الصيد هتبقى اصعب واكبر وانما فرصه السمكة فى الهروب هتبقى اكبر بكتيير من الحوض
مع العلم ان السمكة دى هى الربح :]

neverlityougo2
12-17-2015, 17:00
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

aym
12-17-2015, 17:01
بالعكس يا صديدقى الحساب التجريبي هو البداية للتعلم ولكن لما تأخذ الموضوع بجدية وبالتالى يجب عليك
معرفة كل شئ عن الفوركس وانت تستخدم الحساب التجريبي

neverlityouco1
12-20-2015, 14:09
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

one k
01-10-2016, 12:59
السلام عليكم ... الحساب التجريبي من الممكن ان تتسفيد منة في التعليم علي التحليل الفن يوتعرف اية اللي انت ممكن تتعلمة منة في
وقت الاخبار والتحليل الاساسي
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

dhmo
01-12-2016, 19:23
السلام عليكم ... الحساب التجريبي من الممكن ان تتسفيد منة في التعليم علي التحليل الفن يوتعرف اية اللي انت ممكن تتعلمة منة في
وقت الاخبار والتحليل الاساسي

وتجربه اكتر من استراتيجه عليه وهو طبعا فيه استراتيجيات كتير ده العادي والمتاجر هنا مش ملزم بالعمل بكل الاستراتيجيات دي بس هو ملزم انه يجرب استراتيجيات بانواع كتير الصراحه
علشان يقدر يحدد الاستراتيجيه المناسبه له

hmadnahox
01-12-2016, 23:36
السلام عليك ورحة الله وبركاته
يا اخي الكريم الحساب التجريبي هو حساب لتجربة الاستراتيجيات والاكسبرتات لكي تتولف على جو الحساب الحقيقي
والله الوفق والمعين

latraaa
01-13-2016, 18:54
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و أقول نعم حوض الحساب التجريبي كأن حوض سمك و لابد من العمل على التعلم و هو فرصة قيمة لكي تصل إلى ما تريد إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

forexdz
01-13-2016, 19:35
اكيد حساب الديمو ليس كحساب الحقيقي
والديمو فقط للتدريب ومنه ان ننسى خوفنا ونعمل ايش بدنا
نجرب مؤشرات واكسبرتتات
ونضع ذي ونشيل ذي
لكن الحقيقي كل خطوة محسوبة عليك
شكرا لك

hmadnahox
01-13-2016, 20:05
يا اخي الكريم المبلغ المداع فيه هو 10.000 دولار حتى إن خسرت تظهر خسائر صغيرة
والله الموفق والمعين

heroo252
01-13-2016, 21:24
انا مش فاهم ايه سبب الترابط بين الاتنين دول ايه علاقة الحساب التجريبى
وايه علاقة حوض السمك حاجات غريبه الفوركس قصه كبيره اصلا اكبر من كده خالص

chorouk
01-14-2016, 23:03
نعم عرفت كيف تشبهه لايستطيع احد التحكم فيه بعكس ما يحدث في البورصه حيث تجد ان البورصه شركه معينه تتحكم في السهم والتجار لهم
السيوله فى الفوركس تعتبر روح السوقر بالتوفيق

abdallah201227
01-26-2016, 03:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم ..فعلا تعلم جيد وتعلم وتعلم الصبر وعدم الطمع وبارك فيك علي الطرح ..

justsmile
01-26-2016, 04:01
صحيح ان التداول الحقيقي يجب ان يكون على حساب حقيقي .. ولكن بالبداية انصح بالتعلم على الديمو حتى نتعرف على اوامر المنصة و ايضا نجرب التداول الحي بأموال وهمية ..

mahmoud massry
01-28-2016, 10:35
السلام عليكم و رحمــة الله و بركاته
السوق هو واحد مش محيط او حوض ولكن الصياد هو الى بيختلف لان اما نفسيتك بتتغير بتتغير انت تغير كلى وكانك واحد تانى

bahoma310
01-28-2016, 22:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
نعم اخي الكريم كما ذكرت فعلا مشكوووور
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

mohamed ghardallou
01-28-2016, 22:18
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتــه نعم أخي الكريم النجاح في فوركس ليس النجاح في حساب تجريبي فقط

اكرم التميمي
01-28-2016, 22:36
مثال جميل جدا وكلام موزون اخي فعلا هذا الكلام فيه درجه كبيره من الصواب والمصداقيه انا من الذين لايستخدمون الحسابات التجريبيه ابدا وابدا بحساب حقيقي مباشره تحياتي

zizo199
03-22-2016, 20:17

neversi3
03-24-2016, 13:41
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

The_Gahbaz
03-24-2016, 13:54
بالعكس يا صديقي
انت لو اتعلمت الصيد في المحيط مره واحد القروض والحيتان هتاكلك
فلازم تتعلم في مكان امن الاول
والبنسبه للحساب التجريبي فانت اللي بتخليه حوض سمك او بحيره صغيره تتعلم فيها
يعني انت المفروض تعمل اعدادات الحساب التجريبي زي اعدادات الحساب الحقيقي بالظبط علشان
من رافعه ماليه ومبلغ الاستثمار وكل حاجه علشان يبقي تدريب علش حساب زي الحقيقي لكنه امن

soltan
03-24-2016, 13:57
هلا بيك معانا اخى الفاضل نورت عالم الفوركس بوجودك معانا اخي الكريم شكرا على هذه المساهمه الرائعه والتي يستفيد منها

كل متداول في مجال الفوركس نعم يجب ان تعلم كل شىء عن تجارة الفوركس لكي نكون على درايه تامه عند التداول على المال الحقيقي

تقبل مروري ...

aym
03-24-2016, 13:58
بالعكس تماما اخى الحسابل التجريبي هو اول خطوة لكي تتعلم علية وتعرف كيف تبداء التداول فىة
الفوركس وتتعلم عليها كل شئ

abdelmadjid41
03-24-2016, 14:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى اخي الكريم في الحقيقة التجارة من الحساب التجريبي او الحساب الحقيقي نفس الشيء الا ان الحساب التجريبي تستطيع العمل بارتياحية اكثر لذلك يكون الربح اكثر

mhmd.hmdy
03-24-2016, 14:04
تشبيه غريب بس انا مش شايف الفارق كبير اوى كده الحساب الاتجريبى مش سهل اوى
كده عن الحقيقى كل الحكايه ان الديمو بنتعلم عليه ونجرب كل حاجه

ahmed humedat
03-24-2016, 14:50

basma.seif
03-24-2016, 15:29
مرحبا
هو تعبير جميل و لكن هاقولك حاجه يعنى انت ممكن في الحساب التجريبي تستفيد منه على انك تقوم بالمتاجرة بلوت مختلف سواء كبير او وسط او صغير و تشوف هنا لما تحافظ على رأس المال و تدخل صفقات صغيرة اللوت لكي تحافظ على رأس مالك و تقوم بتطبيق الافضل على الحقيقى هذه الاستفادة الكبرى

soltan
03-24-2016, 17:00
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

عبد الرحيم رافا
03-25-2016, 03:00
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بالجميع صغارا و كبارا و مساؤكم سعيد ان شاء الله نستفيد جميعا
تشبيهك اخي ليس في محله مع احترامتي لك

messaoud43
03-25-2016, 12:44
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

aissaalg
03-25-2016, 12:54
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

3mooR10
03-25-2016, 13:02
بسم الله الرحمن الرحيم
موضووووووووووووع راااااائع اخي الكريم وأتمنى لك التوفييييق

احمد عبد الباسط
04-20-2016, 02:57
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة واسلام على اشرف المرسلين
والله فعلا يا اخى تشبية بليغ التداول على الحساب الحقيقى يختلف تماما عن الحساب التجريبى فى كل شىء وخاصة الحالة النفسية للمتداول
ادارة راس المال
حجم اللوت الخ

doaa sary
04-20-2016, 19:33
برغم كل الكلام ده
الا ان الحساب التجريبى مهم جدا لكل مبتدء ومينفعش منعديش علية
هو وسيلة لفهم
واستخدام
منصه الميتاتريدر
بالنسبالى مهم ولسة عندى حساب فية بجرب علية الاستراتيجيات الجديدة

kamelamin
04-20-2016, 19:52
مرحبا تشبيه رائع ايها الاخ الخبير فعلا المتاجرة على الحساب الديمو غالبا نربح فيها لانها فعلا كحوض صغير به اموال كثيرة
اما التجارة على الحساب الحقيقي كاننا فى محيط كبير فيجب ان ننتبه فيها حتى لا نغرق وبالتوفيق للجميع

فوزي
04-20-2016, 20:07
انت تسال وتقول الحساب التجريبى كوحض السمك
اخى الكريم ان الحساب التجريبى يوهلنا الى التعلم
والوصول الى الحساب الحقيقى وشكرا

Moh.magdy
04-20-2016, 20:25
السلام عليكم .. اخي الكريم ...
فعلا كلام مهم جدا ومفيد .. اهم حاجه اللى يستخدم الحساب التجرييبى يتداول بالمبلغ اللى حيستخدمه فى الحساب الحقيقى بمعنى لو هتم ايداع مبلغ 100 دولار فى حسابك الحقيقى يجب ان تتداول بنفس المبلغ فى الحساب التجرييبى وهذه نصيحتى لاى شخص مبتدئى فى عالم الفوركس

algoddam
04-22-2016, 19:12
اعجني التمثيل الذي مثلت به وانا اتفق معك لان رصيد الحساب التجريبي كبير جدا وان اي صفقة
على نقاط صغيرة تريك ارباحا كبيرة مما يجعلك تطمع انا اشكرك واثمن ما قلته

mohamedyou1958
04-22-2016, 19:40
السلام علكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بارك الله فيك أخي الكريم على الطرح الجميل و المفيد للأعضاء و نحن يعني هنا في منتدى فوركس العرب لغرض التعلم و يعني لكي نصبح متاجرين
في الفوركس و نبني يعني حياتنا عن طريقه و يعني أيضا ربما البعض عنده كهواية
تحياتي أخي الكريم و تقبل مروري

Ahmed-mazher
04-22-2016, 19:50
اتفق معك اخي الكريم

latraaa
04-22-2016, 19:51
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت به او التي أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاءالله، بالتفويق لك و للجميع غن شاء الله

moodyloveelromansy
04-22-2016, 21:39
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وهذه الشركه شركه انستا فوركس الاقوى على الاطلاق فى مجالها وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

zee1996
04-22-2016, 22:21
لا يا أخي الفاضل كلامك خاطئ تماماً، فحساب التجريبي و الحقيقي هما نفس الشيء و الفرق الوحيد الذي يوجد بينها هو نسبة المخاطرة أعني ان الحساب الحقيقي فيه أموال حقيقة بينما الحساب التجريبي فيه أموال افتراضية مما يجعل المخاطرة منعدمة لكن بالنسبة للتوقعات و التقنيات فهما نفس الشيء و في النهاية أتمنى التوفيق لك و لجميع الاعضاء والزوار الكرام في المنتدى

younes-dz
04-22-2016, 22:48
السلام عليكم اخي ان الحساب التجريب هو حساب محاكي للحساب الحقيقي يتم خلاله تجرب الصفقات التي من المفترض توضع على الحقيقي بعد
قراءة للسوق من طرف المتداول

ebn masr
04-23-2016, 14:03
فعلا كلام مظبوط جدا الاصعب الحساب الحقيقى ملىء بالمخاطر والصعوبات وكل كبيرة وصغيرة فيه محسوبة حساب تام

kymslye
04-29-2016, 20:06
أتفق معاك أخي فلحساب تجريبي يكون الشخص مرتاح نفسيا ولا يتعرض لأي ضغط عكس الحساب لحقيقي نكون فيه معرضين لضغوط نفسية قويه ونخاف من لخسارة مما نتعرض لضغط كتير

hussein.nu
04-29-2016, 20:09
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اصدقائي الاعزاء
شكرا على هذه المعلومات المفيدة و القيمة و التحليلات اهم شئ الحسب التجريبي لتجنب الوقوع بخسائر
و تحياتي لجميع الاخوة و تمنياتي بالنجاح و الربح و الوفير

mohcine amari
04-29-2016, 20:41
بسم الله الرحمن الرحيم
الحساب التجريبي تتدرب فيه فقط اما الحقيقي يكون شخصيتك
السلام اخواني الاعزاء تقبلو مروري العزيز

ghost.mastar
04-29-2016, 21:07
والله عندك حق تحس ان الواحد لما يشتغل على حساب تجريبى يكسب وكل حاجه 100%
ولما يجى بقا يقول يا مكسب على الحقيقى الحال ينقلب على حاله ويحقق خساره
عندك حق ياريت نتعلم ندير الحساب التجريبى زى الحقيقى بالضبط

latraaa
05-01-2016, 21:03
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الثير من النتائج إن شاء الله، بالتوفيق لك

yasser boushaki
05-01-2016, 21:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
رقم تتعامل معه ، أي رقم أكبر لا يمكن للمعالج التعامل معه حسابيا
بالتوفيق اخي انشاء الله

yousse
05-02-2016, 09:53
لا الحساب التجريبي هو الإنطلقا الحقيقية لفركس التي لا يمكواننة أن نقول عنا إلا أن الحساب أتلتجريبي مدرة الوبتديئين التي لا غنى عنها أبدا

mohcine amari
05-03-2016, 13:31
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الملك لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له . صباح الفل لكل السادة الكرام
الحساب التجريبي كلابيسين هههه نتدرب فقط
لسلام عليكم

latraaa
05-03-2016, 13:41
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الثكير إن شاء الله من النتائج القيمة ، مشكور أخي الكيرم و بالتوفيق إن شاء الله، يا ا×ي الكريم

forexfox
06-21-2016, 00:59
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل تختلف قيمة الرافعة من شركة الى اخرى فليس كل الشركات توفر رافعة 1:1000 ولكنشركات معدودة والتى نجد بها رافعة عالية ولكن الرافعة 1:500 مناسبة والله الموفق وشكر

nonam
06-21-2016, 16:47
السلام عليكم .... من المهم ان تتعلم التداول علي الحساب التجريبي ومن المهم كمان ان يكون التعامل مع التداو لعلي الحساب الحقيقي من المهم كمان لانة بيعلم ادارة راس المال الجيدة في التعامل مع المنتدي

mourada
06-21-2016, 19:54
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
مشكور اخي الفاضل على ما قدمته لنا من معلومات مهمة حول الحساب التجريبي رغم انني افضل التعلم على الحساب الحقيق الصغير احسن

drissou45
06-21-2016, 20:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك ولجميع المسلمين,
فعلا اخي الكريم , بارك الله فيك وشكراعلى الموضوع
تقبلو مروري الفاضل , تحياتي لكم

berserkern
06-22-2016, 19:02
الحقيقة انا لا اعتقد ان حساب الديمو كحوض السمك بل المشكلة في الدماغ البشري الذي يفرق جيدا بين ماهو حقيقي و ما هو تجريبي و بالتالي فهو يتعامل بشكل مختلف جدا في كلا الحالتين عند مواجهة وضعية مماثلة ، و هنا يكمن التحدي يجب ان تعود نفسك على تطبيق استراتجيتك بحذافيرها مهما كانت الظروف

رشا محمد الهوارى
06-22-2016, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع الاكثر من رائع ونتمنى المزيد من الموضوعات المميزة دام لكم التوفيق والنجاح
تقبل مرورى

iheb777
06-22-2016, 19:08
سم الله الرحمن الرحيم جزيل الشكر و التقدير اخي الكريم على هذه المعلومات الرئعة عن اهداف صندوق النقد الدولي بالتوفيق صديقي

refata
06-22-2016, 21:12

نصائح مهمة أسأل الله أن يحفظك ويرعاك موضـــوع راااااااائــــــــــع جدااا
موضوع جميل جزاك الله خيرا على طرحه
تقبل مروري

ziko7
06-22-2016, 21:21
نعم أتفق معك تماما أخي الكريم فالحساب التجريبي يكون المبلغ المداع فيه هو 10000 دولار حتى إن خسرت تظهر خسائر صغيرة عكس لو خسرت دولار واحد في الحساب الحقيقي

latraaahr
06-22-2016, 21:21
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراق يالقيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و اليت أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، مشكرو أخي الكيرم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

houarisat
06-22-2016, 21:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
بالتأكيد فالحسابات ديمو هي لمجرد التعلم وفقط لأنه ليست حقيقية ولو كانت حقيقية لما دخلت في كل الصفقات التي دخلت فيها بتهور وبدون تريث

iheb777
06-22-2016, 21:30
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع وان شاء الله سوف اعتمد على بعض من افكار الاعضاء في المستقبل بالتوفيق للجميع

mohcine amari
06-22-2016, 22:10
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
رمضان كريم احبتي
هو كوحوض السمك لكن ان تعلمت السباحة في الخوض يسهل البحر
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

iheb777
06-22-2016, 22:10
تحية طيبة وبعد ان مدة استخدامى للفوراكس مدة قصيرة جدا لكن فهمت الفوركس معظمة وانشاء اللة نستفيد من معلوماتكم المقدمة

samieh
07-30-2016, 23:26
والله الكل معتقد خطأ بالنسبة للحساب التجريبى فهو مثله مثل الحقيقى تماما ولكن بتفرق فى نفسية المتداول فقط يعنى على الديمو الكل بيغامر ولو خسرنا يبقى عادى دى فلوس وهمية اما الحقيقى بيتدخل العامل النفسى وتبدأ الوساوس ويمكن التغلب على ذلك بكثرة التدريب على الديمو وحسن ادارة راس المال

فوزي
07-31-2016, 00:25
احد الاعضاء قال التجارة فى الحساب التجريبى كالصيد من حوض صغير
مليان سمك ولذلك الكثير يربح منه

csebai12
07-31-2016, 00:32
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
العامل النفسيي هو المؤثر الاساسي على التداول و هو ما يصنع الفرق بين الحساب الحقيقي و التجريبي

المهم
07-31-2016, 00:44
السلام عليكم ، مشكورين على الاجوبة و الاستعلامات الخاصة بالاعضاء
و لقد استفدنا منها بعض الشئ و لكن
الواحد لازم يجتهد اكثر فاكثر حتى يحقق هدفى
تحياتي لكم و بالنوفيق للجميع
كن دافعا للنجاح في المستقبل

lebouziramzinio
08-08-2016, 09:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل جميل تشبيهك للحساب التجريبى بحوض السمك

Harmonic
08-09-2016, 07:38
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه ..
هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى
تقبل مرورى وجزاك الله خيرا

0o0KaRiM0o0
08-09-2016, 10:21
لا اخي فالنفسية تتبدل بين التجريبي و الحقيقي فلو تقدم اثنين ليعملو في شركة استثمار و الاول حول 100$ الى عشر ملايين بالديمو و الثاني حول 100 الى 150 بالحقيقي سيختارون الثاني و ليس الاول
تقبل مروري

alym
08-09-2016, 12:00
فعلا كلامك سليم معظمنا يكسب فى التجريبى وفى الحقيقى معظمنا يخسر ولا نعرف السبب ولكن اهم سبب من وجهة نظرى هى النفسية

tiktik2020
08-09-2016, 12:46
تحية طيبة وبعد ،،،
اشكرك اخي العزيز علي المعلومة وفعلا الحساب التجربي سهل
اتمنى لك ولجميع الاعضاء دوام التوفيق والنجاح
تقبل مرووري

zizoo99
08-09-2016, 12:56
اخى العزيز
الحساب الحقيقى هو هو الحساب التجريبى فمن تعلم الصيد فى الحوض يستطيع الصيد فى المحيط دون ان يبتلعه اسماك القرش و الحيتان

ahmedh
08-09-2016, 13:05
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
اخي الكريم شكرا على هذه المساهمه الرائعه والتي يستفيد منها
كل متداول في مجال الفوركس نعم يجب ان تعلم كل شىء عن تجارة الفوركس
لكي نكون على درايه تامه عند التداول على المال الحقيقي
تقبل مروري ...

ahmadinho100
08-09-2016, 13:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الحساب التجريبي له فوائد كتيرة جدا خاصة في تجريب الاستراتجيات و معرفة قدرلتك في التداول فقط يكون الفرق في نفسية المتاجر

Ayman Abdellatif
08-09-2016, 14:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ،،
تشبيهه جميل اخى الفاضل .. يفضل ان يكون الحساب التجريبى بنفس قدر الحساب الحقيقى حتى تتقن العمل عليه عند التداول على حسابك الحقيقى و ارى ايضاً ان العامل النفسى يختلف ف العمل على التجريبى تكون اعصابك هادئة عن العمل ب الحساب الحقيقى

تمنياتى لك بالتوفيق

sob81
08-09-2016, 14:28
الحساب التجريبي مهم جدا فى البداية ويجب على المتاجر التعامل مع هذا الحساب بجدية ومعرفة كل شئ وكيفية يطبق
الاستراتيجيات على هذا الحساب والعمل عليه

analyst
08-09-2016, 15:56
نثال جميل لكن اخي الكريم ليس صحيح اخي الكريم من يعرف ينجح في الحساب التجريبي سينجح في الحقيقي بلا شك فقط المشكل ان في الحساب التجريبي راس المال يكون كبير وفي الحقيقي لا

drahmedmagdy
08-09-2016, 16:32
الحساب التجريبى كوحض السمك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
اما بعد

hehelibeb
08-09-2016, 16:38
مثال جيد الحسابات التجريبية لا يؤخذ بها من طرف الشركات والابناك الكبرى
هي تركز على الحسابات الحقفلا فائدة منهيقية لأن منها تقتات يا اخي اما التجريبي

محمد صلاح
08-09-2016, 19:20
الحساب التجريبى اخى العزيز لاعنى عنه لاى تاجر فى الفوركس او اى شخص عايز يتاجر لازم يكون عنده حساب تجريبى يتاجر عليه

medben
08-09-2016, 19:27
الحوض محيط و ذلك باستعمال راس مال صغير يتطابق لنفس راس المال الللى حضرتك راح تصطاد به وجد لتجرب به التداول الحقيقي لتجرب به استراتيجية او اختبار استراتيجية ناجحة

bodamj
08-09-2016, 22:56
حكمه جميله جدا اخى الكريم فعلا الحساب التجريبى ليس كلحساب الحقيقى فيجم ان نتعلم الفوركس بحرص شديد وعنايه حتى لا تخسر اموالك

lion1000
08-09-2016, 23:09
التجارة فى الحساب التجريبى كالصيد من حوض صغير مليان سمك ... منه اما التجارة فى الحساب الحقيقى