PDA

View Full Version : ما هو أفضل فريم تحب تتاجر علية ؟

Pages : [1] 2

tervarto
05-01-2012, 16:50
بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا زى ما احنا عارفين ان كل واحد بيتبع فريم معين حسب الأستراتيجية اللى هو بيستخدمها ,فى بيحب يتاجر على فريمات كبيرة زى الدايلى و الأربع ساعات ,لأنها صادقة بنسبة 70 % , و البعض الأخر بيحب سكالبينج على الفريمات صغيرة زى الربع ساعة و الخمس دقائق

شارك برأيك , اى فريم تحب ان تتاجر علية , مع توضيح السبب ؟

تحياتى

magic777
05-09-2012, 00:01
بالنسبه لي
استخدم فريم الاربع ساعات للتحليل اسبوعيا
ثم استخدم فريم الساعه للتحليل يوميا
اما المتاجره وفتح الصفقات تكون على فريم الربع ساعه باهداف صغير مع استخدام الهيدج والتعزيز والحمد لله ربح قليل لكن بدون ملل الانتظار الطويل

Mohamed90
05-09-2012, 00:04
السلام عليكم مشكور على الموضوع و طبعا الفرايم الكبير يبقى ادقو صادق نسبيا من الفرايم الصغير الذي يكون كله ارتداد و يشوش لك على مسار الصحيح للسوق و افضل الاستراتجيات التي تعتمد على الفريم 30 دقيقة و 1 ساعة تكون ناجحة اكثر مقاربة ب2 و 15 دقيقة و شكرا

wolfkamikaz
05-09-2012, 00:09
كل له طريقته و استراتيجيته لكن ساقول رايي بصراحة للناس الي تحترم ادارة راس المال و يحبون الربح الدائم لكنه قليل فريم 4 ساعات بالنسبة للمغامرين و عندهم طموح كبير و قلب حديد ففريم 5 دقائق

kingman
05-09-2012, 02:05
انا بحب التحليل على فريم الأربع ساعات واليومى بفضلهم فى التحيل وبلاحظ مصدفية عليهم اكثر
بتابع السعر على شارت الخمسة دقائق لأرى المتغيرات التى تحدث على السعر
وحتى لو دخلت اكالبنج بدخل بناءا على تحليل شارت الأربع الساعات

عمرو
05-09-2012, 10:45
الساعه مع اتفاق الاربع ساعات

والاربع ساعات مع اتفاق اليومى

وهكذا ولكن ان لست من هواة السوينجات فأنا مضارب يومى شرس

mody2989
05-09-2012, 14:24
انا عملت استراتيجية بتشتغل معايا علي كل العملات والمعادن كمان بنسبة نجاح عالية جدا جدا وبحقق منها ربح جبار يوميا يعني تنفع اسكالبينج وتنفع صفقات طويلة بس افضل فريم عندي الربع ساعه

kingman
05-10-2012, 17:33
انا عملت استراتيجية بتشتغل معايا علي كل العملات والمعادن كمان بنسبة نجاح عالية جدا جدا وبحقق منها ربح جبار يوميا يعني تنفع اسكالبينج وتنفع صفقات طويلة بس افضل فريم عندي الربع ساعه

ماشاء الله ربنا يباركلك فيها مثل هذه الأستراتيجية بهذه المميزات ونسبة نجاحها نادرا ماتجده فى هذا السوق
وان شاء الله اذا كان يناسب حضرتك ممكن تطرحها للأعضاء ليستفيدوا منها ويعم الخير على الجميع اذا مكنش فيه مانع
وربنا يوفق الجميع بأذن الله

mando
05-10-2012, 18:18
كل الفريمات لكن بتفرق من شخص الى اخر بمعنى انا ممكن احلل على فريمات كبيرة
ولما اخش فى الصفقة اخش على فريمات صغير وممكن الواحد لو عندى كذا حساب يخالى حساب يتاجر فية اسكالبينج فريمات صغيرة وحساب اخرى للفريمات الكبيرة

كريم
05-11-2012, 11:54
الأربع ساعات و فريم الساعة و الفريم اليومي هما الأفضل اما فريم النص ساعة و الأقل فهذا لن يكون موضحا بشكل كافي

و بالتوفيق للجميع

aboualy
05-11-2012, 16:15
انا شخصينا احب اشتغل على فريم الساعة ولكن اقوم اولا بالتحليل الفنى على الفريم اليومى لتحديد الاتجاه العام وكذلك مستويات الدعم والمقاومة القوية ثم بعد ذلك اعود الى فريم الساعة الذى اقوم باستخدامه لتحديد نقطة الدخول

ibnbaghdad
05-11-2012, 16:15
بالنسبة لي افضل فريم اربع ساعات عندما تكون الصفقات طويلة الاجل ومع الترند ولكن تعتمد على الظروف ولكن للمضاربة اليوميه استعمل الفريم الصغير بربع ساعة بهدف صغير 20 نقطه طبعا مع مؤشرات تعطي الاشاره لفرصة بيع او شراء

derfcase
05-11-2012, 18:32
علي المدي البعيد افضل فريم الاربع ساعات

اما علي المدي القريب (و غالبا في حالات الاسكابلينج) فافضل فريم الربع ساعة

Hamad
05-13-2012, 15:53
الفريمات الكبيره ساعه واربع ساعات واسبوعي وشهري هي افضل شي بس تكون على اعصابك واعتقد ان ارباحهم افضل من الفريمات 5 و15و30 تعطي اشارات كثيره شراء وبيع وبالنهايه خسرانين والافضل تحلل الاسبوعي والديلي لمعرفت اتجاه السوق ونقطة الدخول في الاربع ساعات وهذايعتمد عليك و على نفسيتك في المتاجره و اهدافك و مدى صبرك

tutaaaaa
05-14-2012, 17:17
ليش فريم الساعة وفريم الاربع ساعات مو شغال عندي بال
eurusd
يطلع الخط فارغ ويقرا سنة
2037
الساعة عندي صحيحة
لازم انزل البرنامج مرة تانية؟

kingman
05-14-2012, 18:41
eurusd
يطلع الخط فارغ ويقرا سنة
2037
الساعة عندي صحيحة
هى بالفعل دى احد الحلول حاول تحذفى البرنامج ونزليه من تانى وان شاء تتحل فى كتير من الأحيان بيحصل مثل هذه المشاكل وان شاء الله تنحل واذا لم تحل اخبرينا فى الموضوع وان شاء الله العضاء يقدموا الحلول بناءا على تجاربهم السابقة فى هذه المشاكل بالتوفيق ان شاء

Hamad
05-14-2012, 19:47
افضل اليومي وبعده الاربع ساعات لقوتها بتحديد الاتجاه مع مستويات فيبوناتشي وموفنج افريج مبتدء وكل تركيزك على فريم الساعه لأنه غير مرهق وتستطع تراقب أزواج أخرى كنت تفضل الاسكالبينج بمعني خطف النقاط القليلة في وقت قصير فأكيد سوف تستخدم فريمات صغيرة مثل الدقيقة وحتي الساعة او الاربع ساعات

tutaaaaa
05-14-2012, 20:26
هى بالفعل دى احد الحلول حاول تحذفى البرنامج ونزليه من تانى وان شاء تتحل فى كتير من الأحيان بيحصل مثل هذه المشاكل وان شاء الله تنحل واذا لم تحل اخبرينا فى الموضوع وان شاء الله العضاء يقدموا الحلول بناءا على تجاربهم السابقة فى هذه المشاكل بالتوفيق ان شاء

شكرا عالرد
فعلا اعدت تنصيب البرنامج وحلت المشكلة

بالنسبة للفريمات بالأول افتح فريم الساعة عشان اشوف اتجاه السوق
وبعدين احول على فريم الدقيقة واضل اراقب

tutaaaaa
05-14-2012, 21:06
eurusd
يطلع الخط فارغ ويقرا سنة
2037
الساعة عندي صحيحة

اعدت تنصيب البرنامج ورجعت بعد شوية نفس المشكلة
شي مفيد اذا كان البرنامج يقرا المستقبل!!!! ممكن مساعدة
شو اعمل

عمرو
05-15-2012, 10:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

طبعا الساعه افضل فريم
لكن انا الان اعمل على استراتيجية فريم (الدقيقة) نعم الدقيقة
فهذا الفريم يجنبى ربح غير عادى ولكن يجب ان تكون مع الاتجاه العام

magic777
05-16-2012, 16:18
الأربع ساعات و فريم الساعة و الفريم اليومي هما الأفضل اما فريم النص ساعة و الأقل فهذا لن يكون موضحا بشكل كافي

و بالتوفيق للجميع

بالعكس ياخي مع اني احلل على الفريمات الكبيره كالاربع ساعات واليومي لكني فعليا لا اتاجر عليهم
واتاجر على فريم الربع ساعه فقط واجده ممتاز للمتاجره الانترداي خصوصا هذه الايام وحركه العملات يوميا لا تتعدى اطار 100 نقطه في اغلب الايام
وبالتالي لا تحقق ربح ملحوظ اذا اعتمدت الفريمات الكبيره في المتاجره الفعليه لانه سوف يستلزم وقت طويل لتحقق الهدف وده هيكون ممتاز اذا كان حسابك كبير لكنه لن يكون جيد مع الحسابات الصغيره

Hamad
05-16-2012, 17:21
سوق الفوركس الفوري يختلف عن أي أسواق أخرى في العالم لأن سوق العملات الأجنبية مفتوح على مدار 24 ساعة يومياً في أي مكان في العالم فهو مركز مالي مفتوح للعملِ وتَتبادلُ البنوك والمؤسساتَ الأخرى فيه العملات كل ساعة نهاراً وليلاً ماعدا أوقات بسيطة فقط في عطلة نهاية الأسبوع سوق تبادل العملات الأجنبية يتبع حركة الشمس حول العالم لذلك يمكنك أن تتاجر في ساعة متأخرة من الليل إذا كنت تحب أوفي الصباح أن سوق الفوركس مرتبط بأسواق العالم المختلفة في توقيتها فهو مرتبط ببورصات سيدني وطوكيو ولندن ونيويورك بشكل رئيسي

كريم
05-16-2012, 17:54
بالعكس ياخي مع اني احلل على الفريمات الكبيره كالاربع ساعات واليومي لكني فعليا لا اتاجر عليهم
واتاجر على فريم الربع ساعه فقط واجده ممتاز للمتاجره الانترداي خصوصا هذه الايام وحركه العملات يوميا لا تتعدى اطار 100 نقطه في اغلب الايام
وبالتالي لا تحقق ربح ملحوظ اذا اعتمدت الفريمات الكبيره في المتاجره الفعليه لانه سوف يستلزم وقت طويل لتحقق الهدف وده هيكون ممتاز اذا كان حسابك كبير لكنه لن يكون جيد مع الحسابات الصغيره

فكره حلوة لكن التحليل دائما لا يكون اقل من شارت الساعة و أفضل شارت الأربع ساعات و المتاجرة الأغلبية يعتمد على الشارتات القليلة مثل

الربع ساعة و النص ساعة و لكن لا افضل الفريمات الصغيرة و افضل المتاجرة على فريم الساعة و اعتقده مناسب للجميع

و الله ولي التوفيق

mody2989
05-16-2012, 19:02
الفريم المستخدم يختلف حسب الاستراتيجية المتبعه اذا كانت سكالبينج او اذا كانت متاجرة طويلة انا افضل فريم 15 دقيقة سكالبينج والساعه للتحليل الفني

kingman
05-17-2012, 01:41
فكره حلوة لكن التحليل دائما لا يكون اقل من شارت الساعة و أفضل شارت الأربع ساعات و المتاجرة الأغلبية يعتمد على الشارتات القليلة مثل

الربع ساعة و النص ساعة و لكن لا افضل الفريمات الصغيرة و افضل المتاجرة على فريم الساعة و اعتقده مناسب للجميع

و الله ولي التوفيق
انا بحب الفريمات الصغيرة فى متابعة حركة السوق لكن بيكون بناءا على تحليل فريمات اكبر كاليومى والدايلى والمتابعة مثلا على فريم الخمس دقايق فانا افضله فى المتابعة وادخل من عليه المقومات والدعوم التى احددها وفقا لتحليلى على فريم الأربع ساعات والدايلى وانا بحب اتعامل مع الرفريمات الصغيرة هكذا ولااعتمد عليها فى اشارات الدخول والخروج بناءا على مؤشرات

Hamad
05-17-2012, 14:16
سكالبينج ونقاط من 5 ل 20 نقطه على فريم خمس دقايق مع الساعه
صفقات انتراداي ونقاط من 20 ل 80 نقطه على فريم 4 ساعات مع اليوم
سوينجات ونقاط من 200 ل 700 نقطه على فريم يومي مع اسبوعي

alskndry
05-17-2012, 20:03
طبعا هى بتختلف من استراتيجية لاخرى حسب طريقة عمل

وهناك استراتجيات تتطلب فريمات معينة

وعن نفسى افضل فريم الاربع ساعات لانه الاصدق

ahmednabil240
05-17-2012, 22:11
للاسف كنت اتمنى اجوبك على الموضوع لكن انا لسه جديد فى الفوركس علشان كده ماعرفش يعنى ايه فريم

maad
05-17-2012, 22:16
لما نتحدث عن الفريمات ، فلا بد من الحديث عن الطريقة في التداول ، فالسكالبينج له فريماته و السوينجات له كذلك فريماته ، و المتداول اليومي له فريماته ، و هكذا ،، اذن السؤال الذي يجب ان يسبق هذا السؤال ، اي نوع من التداول نعمل به ،
و الكثير ممكن ان يجمع هاته الطرق باكملها ، فتجده يتاجر على الفريم الدقيقة ، و مرة على 5 او 15 دقيقة ، و مرة اخرى على الساعة و 4 ساعات
يعني كل طريقة و لها فريسم مناسب لها

aboualy
05-18-2012, 00:38
لما نتحدث عن الفريمات ، فلا بد من الحديث عن الطريقة في التداول ، فالسكالبينج له فريماته و السوينجات له كذلك فريماته ، و المتداول اليومي له فريماته ، و هكذا ،، اذن السؤال الذي يجب ان يسبق هذا السؤال ، اي نوع من التداول نعمل به ،
و الكثير ممكن ان يجمع هاته الطرق باكملها ، فتجده يتاجر على الفريم الدقيقة ، و مرة على 5 او 15 دقيقة ، و مرة اخرى على الساعة و 4 ساعات
يعني كل طريقة و لها فريسم مناسب لها

فعلا اخى العزيز طريقة المتاجرة هى التى تحدد الفريم المستخدم للتحليل
فمن يستعمل استراتيجية من استراتيجيات الاسكالبينح لا يمكن ان يعمل على اليومى
ومن يعمل على السوينجات لن ينظر اللا الفريمات الصغيرة مثل الحمس دقئق والنصف ساعة

mody2989
05-19-2012, 18:32
ان شاء الله هعرض استراتيجيتي في المنتدي هنا وكمان هحط توصيات يومية قريبا ان شاء الله بس المشكلة مش ف الفريم المستخدم المهم هو الاستراتيجية ومدي نجاحها انا شفت استراتيجيه قبل كده بتشتغل علي فريم الدقيقة وممكن تحقق بيها ربح حوالي 450 نقطة يوميا
المهم الاستراتيجية وليس الفريم

sheep192
05-19-2012, 22:40
السلام عليكم مشكور على الموضوع و طبعا الفرايم الكبير يبقى ادقو صادق نسبيا من الفرايم الصغير الذي يكون كله ارتداد و يشوش لك على مسار الصحيح للسوق و افضل الاستراتجيات التي تعتمد على الفريم 30 دقيقة و 1 ساعة تكون ناجحة اكثر مقاربة ب2 و 15 دقيقة و شكرا

hesham itch
06-30-2012, 11:37
من الانواع المفضلة لفريمات التى اعمل عليها الدايلى والارع ساعات والذى يتيح
سيطرة اكبر واقوى على العملية والصفقة ككل وتجعلنى المسيطر على العملية

2x1
06-30-2012, 13:41
اعتقد فريم النصف ساعة والساعة مهم وايضا الربع

ساعة فالصفقات الاسكالبينج مربح وجيد

husamart
06-30-2012, 13:58
استخدم فريم الساعة في كل صفقاتي ... والجأ الى فريم اربع ساعت للتأكد من الاختراقات عند الدعوم والمقومات او الارتدادات .. وكذلك الديلي للانعكاسات .. لكن الفريم الساعة هو نبض السوق .. ويجب ملاصقته من وجه نظري

hesham1046
06-30-2012, 14:04
احسن فريم هو فريم ال 4 ساعات وفريم اليوم ولو انا فاتح صفقة وسبتها 4 ايام مثلا فا اشاهد ديما فريم الاسبوع
الان ذالك هو احسن شىء فى تجارتى
تحياتى لك

Mr.GooDMaN
06-30-2012, 14:07
افضل الفريمات الكبيرة في التحليل الكلاسيكي كالدايلي والـ 4 ساعات وخصوصا الاربع ساعات احدد فرص الدخول والخروج من عليه
اما ف الاسكالبنج فافضل ال 15 دقيقة وال 5 دقائق

mhmd
06-30-2012, 14:59
الدايلي لمعرفة الاتجاه العام

والاربع ساعات لمعرفة اتجاه الصفقة المراد دخولها

ومن اول الساعة وانت نازل اوقات الدخول الصحيحة

mohamed4
07-01-2012, 02:07
طبعا اخى الغالى الفريمات الكبيرة اقوى فى المصداقية
ولكن لاتنفع مع الحسابات الصغيرة ولذلك انا افضل فريم الخمس دقائق والربع ساعة
تحياتى لك

mony
07-01-2012, 02:23
الفريمات الكبيره ساعه واربع ساعات واسبوعي وشهري اعتقد افضل شي بس تكون على اعصابك واعتقد ان

ارباحهم افضل من الفريمات القليله

safiforex
07-01-2012, 02:30
طبعا اخى الغالى الفريمات الكبيرة اقوى فى المصداقية
ولكن لاتنفع مع الحسابات الصغيرة ولذلك انا افضل فريم الخمس دقائق والربع ساعة
تحياتى لك

ليس هذا معناه اخي انا من لديه راس مال صغير لا يعمل على الفريمات الكبرى
فهذا تفكير انا اراه خاطيء تماما ، فالعمل و الطريقة غير مقترنين براس المال كم هو
و انما الطريقة هي التي تربح اكثر هذا ما يجب ان نعمل به

konine
07-01-2012, 02:46
عن نفسي أحب متاجرة على فريم يومي و 4 ساعات في صفقات تكون أهدافها بين 40 إلى 50 فقطة
أما عند ما أتاجر سكالبنج فأحب فريم 15 و 30 دقيق
الله كريم

emanahmed
07-01-2012, 03:12
اعمل واجتهد وانت وانت تنال كل ماتريد

TAKABO
07-01-2012, 18:59
افضل الاستراتجيات التي تعتمد على الفريم 30 دقيقة و 1 ساعة تكون ناجحة اكثر مقاربة ب2 و 15 دقيقة و شكرا

osama00971
07-10-2012, 15:43
اكيد فريم الاربع ساعات او الساعة
حسب الوقت ونوع الاستراتيجية التي امارسها

ehab
07-10-2012, 23:16
فريم الأربع ساعات واليومى بفضلهم فى التحيل وبلاحظ مصدفية عليهم اكثر
بتابع السعر على شارت الخمسة دقائق لأرى المتغيرات التى تحدث على السعر

abdallah elbaz
07-11-2012, 02:16
التحليل على فريم الأربع ساعات
واليومى بفضلهم فى التحيل

ramid
07-11-2012, 02:56
السلام عليكم’بالنسبة لي أفضل التداول على الفريمات الطويلة خصوصا الاربع ساعات
لاتها أكثر توافق مع المؤشرات والاستراتيجيات

abdodomino
07-11-2012, 11:42
أنا لحد الآن لم أبدأ الفوركس
أنا في فترة التعلم الآن

عندما أبدأ استراتيجيتي سأخبرك

forexboy
07-11-2012, 12:42
اولا يجب عليك تحديد الترند العام للزوج من خلال الفريم الويكلى والدايلى ثم اذا كان متفق معهم فريم الاربع ساعات والساعة
فيكون وقت مناسب جدا للدخول
ولابد ان يكون الترند واضح

KOGI
07-11-2012, 17:40
انا بالنسبة لى بحب التحليل على فريم الساعة يوميا وممكن فريم الاربع ساعات على حسب الصفقة لكن فري مالنص ساعه واقل مش هيوضحلك التحليل او حركة السوق بشكل كافى
تقبل مرورى اخى الكريم

revenge
07-11-2012, 23:41
اكيد كل الفريمات مهمه في التحليل

الفريمات الكبيره باستخدمها في معرفه الاتجاه العام

و طبعا بتبقي بنسبه كبيره صحيحه

اما الفريمات الصغيره زي الربع ساعه و احيانا 5 دقايق بشتغل عليها كتير جدا

pimo
07-12-2012, 01:07
انا شخصيا اتداول علي فريم الطويل اي واحد يوم وهو يناسب الاستراتجية التي اتداول بها واعتمد بالاساس علي التحليل الاساسي لان الاخبار تهمني اكثر واريد ان احترف علي هذه الطريقة

safiforex
07-12-2012, 01:27
انا شخصيا اتداول علي فريم الطويل اي واحد يوم وهو يناسب الاستراتجية التي اتداول بها واعتمد بالاساس علي التحليل الاساسي لان الاخبار تهمني اكثر واريد ان احترف علي هذه الطريقة
الفريم الذي تتداول عليه اخي هو الفريمى الاكثر اطمانان و الاكثر مصداقية فالفريم اليومي هذا يعتبر بوابة النجاح في الفوركس
بشرط ان الواحد يعمل عليه بكفاءة عالية و بتقنية وفق استراتيجية جيدة
و ان يكون التداول عن طريق ادارة مالية جد صارمة

mohamed yossef
07-13-2012, 21:48
انا بحب المتاجرة على فريم الساعة والربع ساعةعلى فكرة كمان اشاراته ممتازة برضه
وبفضل فريم الربع ساعة وقت افتتاح الاوروبى
علشان الاسكالبينج
بيكون فريم جامد جدا

spiderxp
07-21-2012, 23:27
بحب اتداول على فرم الساعه اكتر من فريم 4 ساعات عشان الساعه ادق شوية

Aker001
07-21-2012, 23:28
فريم النصف ساعة والساعة مهم وايضا الربع
ساعة فالصفقات الاسكالبينج جيد و يمكن من الربح

khaledforex
07-22-2012, 03:13
الفريمات الصغيرة لا تعبر عن واقع السوق بشكل دقيق
يعنى دعك من الدقيقة والخمس والربع والنصف والساعة
ابدا من الاربع ساعات
والاربع ساعات بالنسبة لى ممتاز جدا ويفسر الكثير من حركات السوق التى لا يمكن ان تراها فى الفريمات الاقل
وستجد الفيبوناتشى على الاربع طعم اخر
تلك وجهة نظرى وغير ملزمة لأحد

ahmed
07-22-2012, 03:34
افضل فريم احب التداول عليه فريم الاربع ساعات والساعه
ولكن الاربع ساعات اكثر لانه اصدق من الساعه واوضح واسهل فى التعامل معه

sabre
07-22-2012, 03:38
انا افضل فريم الربع ساعه فريم الساعه وبالرغم من
ذلك لا استغنى عن باقى الفيرمات لانك عندما تشتغل على فريم
الربع ساعه لازم يبقى معاك خلفيه اكبر مثل فريم النصف ساعه وبالتأكيد شمعه اليومى مهمه مع جميع الفيرمات

HARRY POTTEER
07-22-2012, 04:25
كل له طريقته و استراتيجيته لكن ساقول رايي بصراحة للناس الي تحترم ادارة راس المال و يحبون الربح الدائم لكنه قليل فريم 4 ساعات بالنسبة للمغامرين و عندهم طموح كبير و قلب حديد ففريم 5 دقائق

انا ايضا استخدم
5 دقائق

الله يوفق

khaledforex
07-22-2012, 04:26
فريم النصف ساعة والساعة مهم وايضا الربع
ساعة فالصفقات الاسكالبينج جيد و يمكن من الربح
الاسكالبنج لا يستخدمة الا المحترفين اخى
وافضل اوقات الاسكالبنج شرط الخمس دقائق
ولكن الاسكالبنج الذى يعتمد على الخطف والجرى خطير جدا لانة غالبا لا يوضع لة استوب لوز
يعنى ممكن كل الارباح التى قمت بجمعها سوف تطير فى صفقة واحدة
للأسف

bodda.2011
07-22-2012, 06:16
انا احب اتاجر على فريم 4 ساعات الكسر فيه بيكون صادق الى حد كبير
الساعه اوقات كتير الكسر بيكون وهمى
وكل لما الفريم كان اكبر زادت المصداقيه

derfcase
07-22-2012, 10:17
الاسكالبنج لا يستخدمة الا المحترفين اخى
وافضل اوقات الاسكالبنج شرط الخمس دقائق
ولكن الاسكالبنج الذى يعتمد على الخطف والجرى خطير جدا لانة غالبا لا يوضع لة استوب لوز
يعنى ممكن كل الارباح التى قمت بجمعها سوف تطير فى صفقة واحدة
للأسف

اعتقد اخي الكريم
khaledforex
ان فريم الربع ساعة هو الافضل للاسكابلينج للتاكد من اشارات الدخول - و ذلك لان فريم الخمس دقائق و رغم انه يبدو انه الافضل للاسكابلينج
الا ان حركة السعر السريعة به قد تجعل من الصعب التحكم في فتح و اغلاق الصفقات و بالتالي جني الارباح

tictok
07-22-2012, 11:50
عموماً لابد من الأهتمام بكل الفريمات لآن كل واحد له دلالته كما أنه تختلف الفريمات بأختلاف الهدف من الصفقة فأذا كان الهدف كبير وبعيد فلابد من الأعتماد على الفريمات الكبيرة مثل الأربع ساعات وفريم اليوم
أما الصفقات الصغيرة والهدف منها يكون صغير فالأهتمام بالفريمات الصغيرة وخصوصاً الربع ساعة هام جداً

ahmed
07-22-2012, 12:59
الاربع ساعات فعلا يستخدم للربح بدارة راس المال جيدة وربح نقاط معقوله وبشكل شهرى وبدون مخاطرة عاليه
ام العمل على فريم 5 دقائق فعلا مغامرة قويه

msh3egy
07-25-2012, 18:21
سوق الفوركس الفوري يختلف عن أي أسواق أخرى في العالم لأن سوق العملات الأجنبية مفتوح على مدار 24 ساعة يومياً في أي مكان في العالم فهو مركز مالي مفتوح للعملِ وتَتبادلُ البنوك والمؤسساتَ الأخرى فيه العملات كل ساعة نهاراً وليلاً ماعدا أوقات بسيطة فقط في عطلة نهاية الأسبوع سوق تبادل العملات الأجنبية يتبع حركة الشمس حول العالم لذلك يمكنك أن تتاجر في ساعة متأخرة من الليل إذا كنت تحب أوفي الصباح أن سوق الفوركس مرتبط بأسواق العالم المختلفة في توقيتها فهو مرتبط ببورصات سيدني وطوكيو ولندن ونيويورك بشكل رئيسي

spectra4
08-06-2012, 15:32
السلام عليكم
قرأت سابقا موضوع المتاجره مع الاخبار ولكن لم اجربها بنفسي وهي العمل على الفريم الربع ساعه يتم الدخول عند كسر الهاي او اللو

osama shaban
08-06-2012, 15:40
افضل فريم الاربع سعات هو فريم جيد للغايه واهدافه كبيره وتتحقق فرص جيده للغايه
كلما كبر الفريم كلما تحققت الاهداف بعكس الفريم الصغير تكون اهدافه قريبه وغير مضمونه

mohamed eldamnhorey
08-06-2012, 23:22
افضل فريم الاربع سعات هو فريم جيد للغايه واهدافه كبيره وتتحقق فرص جيده للغايه
كلما كبر الفريم كلما تحققت الاهداف بعكس الفريم الصغير تكون اهدافه قريبه وغير مضمونه

الفريم المناسب مابين 4 ساعات الى اليومى

انسب فريمات يمكنك جنى ارباح عليهم وفوق الممتاز

meroo
08-07-2012, 07:23
بالسنبة لى انا دائما افضل العمل على فريم الربع ساعة
لانى بشتغل سكالبنج لكن بستخدم فريم الساعة ف تحديد الدعوم والمقاومات

companero
08-07-2012, 08:09
انا احب الفريمات الصغيرة لاني من عشاق السكالبينغ
ايضا لدي راس مال صغير لدا لا اغامر بالصفقات الكبيرة

master_egypt
08-07-2012, 11:33
انا الان شغال على الربع ساعه كويس وحركته معقوله ومفهومه الى حد ما عن الخمس دقايق يخلى الواحد يخرج عن شعوره فى اليوم مليون مره انا انصح به اى مبتدئى حتى ترتاح نفسيا على الاقل

thehulk3
08-07-2012, 12:03
ان عن نفسي بشتغل علي فريم النصف ساعة علشان اعرف اتابع الصفقه
بيكون لي اسهل

ahrou
08-07-2012, 13:45
كل مرة الفريم يختلف بالنسبة لي ولكن أفضل الفريم القصير المدة مثلا الخمس دقائق

MohamedAdel
08-08-2012, 10:32
السلام عليكم مشكور على الموضوع و طبعا الفرايم الكبير يبقى ادقو صادق نسبيا من الفرايم الصغير الذي يكون كله ارتداد و يشوش لك على مسار الصحيح للسوق

HOUSAMMI
08-08-2012, 13:04
فريم 4 ساعات مناسب اكتر للتحليل انك تعمل صفقة وتمشى

بس الربع ساعة والنص ساعة مناسب اكتر للصفقات الصغيرة السريعة

gool_oussama
08-08-2012, 14:21
احب التجارة على فريم 1 ساعة او فريم خمسة عشر دقيقة و عامة كل الفريمات الصغير لانها تناسب الصفقات الصغيرة و تساعد المتاجرين على المدى القصير ام فريم اليوم و الاسبوع و الشهر لم استخدمهم و لو مرةً في حياتي

master_egypt
08-08-2012, 14:25
انا ومن الان اقتنعت بشده ان المتاجره على فريم صغير تصيب الشلل والاحباط والارهاق الشديد ونهايته الخساره والجنون والافلاس
لكن الفريم اليومى او الاسبوعى بيريح من كل شئ نهائى

talal
08-08-2012, 14:37
انا افضل العمل على فريم الساعة
ولكن حسب ما تعلمت من الفوركس ان الفريمات الاكبر تكون فيها القرارات في تحديد
الاتجاه الخاص بالعملة تكون اكثرها صائبة
ويبدو انني سوف احول واعمل على فريم الديلي

Diagoo
08-08-2012, 15:55
افضــــل اليومي وبعده الاربع ســـاعات لقوتها بتحديد الاتجاه مع مستويات فيبوناتشي وموفنج افريج مبتدء وكل تركيزك على فريم الساعه لأنه غير مرهق وتستطع تراقب أزواج أخرى كنت تفضل الاسكالبينج بمعني خطف النقاط القليلة في وقت قصير فأكيد سوف تستخدم فريمات صغيرة مثل الدقيقة وحتي الساعة او الاربع ساعات

aggg
08-08-2012, 16:26
الاسبوعى تعرف منة الاتجاة العام على فين واية النموزج الكبير المتكون ودة رصد عام
اما اليومى فهو لصقفتى اليوم
ومعرفة النقاط اللى حدخل عليها وكلما قلت المدة الزمنية كانت نسبة التذبذب اعلى ولكن يناسبنى بعد
والمتاجرة عندى كأفضلية تكون 15 دقيقة

mohamed eldamnhorey
08-09-2012, 15:59
الاسبوعى تعرف منة الاتجاة العام على فين واية النموزج الكبير المتكون ودة رصد عام
اما اليومى فهو لصقفتى اليوم
ومعرفة النقاط اللى حدخل عليها وكلما قلت المدة الزمنية كانت نسبة التذبذب اعلى ولكن يناسبنى بعد
والمتاجرة عندى كأفضلية تكون 15 دقيقة

الويكلى والشهر تقدر تعرف منهم الاتجاه العام
انما اليومى والاربع ساعات للمضارب اليومى ابوهدف يومى صغير

king
08-09-2012, 17:14
انا اكيد معاك اخى كلما كان الفريم اطول كلما كان التحليل ادق ولكن بالنسبه للفريم الصغير خمس دقائق ربع ساعه هذا صعب جدا وليس سهله ويحتاج امكانيه وموهبه وقدره عاليه على المتابعه واتخاذ القرار وانا رغم صعوبة هذا الفيرم مهارتى المكتسبه على هذا الفريم واجيد جدا التداول على فريمات صغيره وفتح العديد من الصفقات والحمد لله اغلبها رابحه

bony2
08-09-2012, 19:22
انا بالنسبالى بصراحة بالترتيب كده فريم الساعة و الاربع ساعات و ياسلام على اليومي بيبقى الواحد داخل مطمن كده ، انما الفريمات الصغيرة مش مطمنة بالنسبالى بعتبرها غدارة

mehdi bourazza1
08-09-2012, 21:04
كل الفرقاء جدة يجب ان تكون الانت الذي تبذل جهدا للربح من المجال

بالتوفيق......

marou49
08-09-2012, 21:09
بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا زى ما احنا عارفين ان كل واحد بيتبع فريم معين حسب الأستراتيجية اللى هو بيستخدمها ,فى بيحب يتاجر على فريمات كبيرة زى الدايلى و الأربع ساعات ,لأنها صادقة بنسبة 70 % , و البعض الأخر بيحب سكالبينج على الفريمات صغيرة زى الربع ساعة و الخمس دقائق

شارك برأيك , اى فريم تحب ان تتاجر علية , مع توضيح السبب ؟

تحياتى

السلام عليكم
أنا شخصيا لما أتدرب أشتغل على فريم ربع ساعه و أحيانا خمس دقائق من أجل االربح القليل و أحيانا ألتجأ للفريم الكبير مثل الساعه و اليوم من أجل تحديد مجرى العمله و تأكيد التحليل و بس
و ده فقط نظرة مبتدأ و الله أعلم هل هي صالحه أم لا

sharkawy
08-09-2012, 21:43
انا افضل الفريمات الكبيره فكلما زادت مده الفريم كلما اصبح اكثر مصداقيه

فافضل العمل علي فريم الدايلي والاربع ساعات وقليلا علي فريم الساعه

safiforex
08-09-2012, 21:55
انا افضل الفريمات الكبيره فكلما زادت مده الفريم كلما اصبح اكثر مصداقيه

فافضل العمل علي فريم الدايلي والاربع ساعات وقليلا علي فريم الساعه

بالفعل اخي الكريم فهي افضل الفريمات الكبيرة و لكن بالنسبة فقط لمن يعمل بطريقة الصفقات السوينجية
اما الذي يعمل بالسكالبينج فالافضل له الفريمات الصغرى

waleed adel
08-09-2012, 23:13
انا افضل العمل على فريم الساعه والاربع ساعات
ولابد من متابعه الفريم اليومى والاسبوعى فقط

magic777
08-11-2012, 00:48
بالفعل اخي الكريم فهي افضل الفريمات الكبيرة و لكن بالنسبة فقط لمن يعمل بطريقة الصفقات السوينجية
اما الذي يعمل بالسكالبينج فالافضل له الفريمات الصغرى

وطبعا فيه عوامل كتير بتخليك مقيد بطرق معينه ومبتديش ليك حريه الاختيار هنا كأن مثلا تكون مشغول بعمل ميداني
او دراسه هنا مش هتقدر تشتغل اسكالبنج الا في فترات الفراغ واكيد شغل الاساسي هنا هيكون اما اوامر معلقه او صفقات سوينجيه

master_egypt
08-11-2012, 01:16
انا اتاكدت واقتنعت مليون فى الميه ان الفريم كل ما كان صغير كل ما بتتعب انت وبتتعقد من الفوركس كله لكن لو شغال على فريم كبير وراس مال محترم واداره سليمه هترتاح من كل شى

roukhou
08-11-2012, 07:55
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

mouhafx
08-11-2012, 08:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ماهو الفريم
انا جديد و ارجو المساعدة

hend
08-11-2012, 18:20
الاربع ساعات ده فريم كويس جدا بالنسبة للحسابات
المتوسطة بتعمل عليها ارباح جيدة بهدف يومى كويس

breaking
08-11-2012, 18:22
نعم اريد ان اعرف ايضاً من فضلكم
و بالتوفيق للجميع

salahdimansa
08-11-2012, 18:55

mariamavhabx
08-11-2012, 19:36
انا احب اتاجر على فريم 4 ساعات الكسر فيه بيكون صادق الى حد كبير
الساعه اوقات كتير الكسر بيكون وهمى
وكل لما الفريم كان اكبر زادت المصداقيه

simsimou213
08-11-2012, 20:12
أنا اتاجر بفريم الساعة ومعلومة الفريم يتبع الإستراتجية المتبعة في التداول
ومراقبة السعر عبر الترندات ورأنا رأيي هو فريم الساعة وأعتبره الأفضل

meroo
08-11-2012, 20:15
بالنسبة لى انا افضل التداول على فريم الربع ساعة لانى بشتغل سكالبنج
وده افضل فريم متوسط وبحدد الدعوم والمقاومات علىفريم الساعة

demitri86
08-11-2012, 20:19
انا افضل الفريم

بتاع الاربع ساعات عشان انو بيعطيك نظرة واضحة للسوق بالاضافة الى مصداقيته و قلة حجم الخطر فيه

heropero
08-11-2012, 20:32
انا افضل فريم ال 15 دقيقة وفريم ال 60 دقيقة انا ارى اننى اكون متحكم افضل فى حسابى وصفقاتى وارى السوق بشكل افضل
وتختلف من شخص الى اخر حسب نوع الصفقات واسلوب متاجرته واستراتيجيته المستخدمة

samiam2012
08-11-2012, 20:35
انا افضل فريم الربع ساعة عشان انا بتاجر باستراتيجية الاسكالبينج

congraulation14
08-11-2012, 21:09
اقدر انى اغير الفريم اللى هو مده الصفقه على حسب مافهمت فى اى وقت ولا مادام حددته اشتغل عليه على طول

sa3idsmp
08-11-2012, 21:17
انا غالبا ما استعمل استراتيجية thv
ولهدا اختار الفريم ربع ساعة او في بعض الاحيان ساعة
لتناسبها مع الاستراتيحية

master_egypt
08-11-2012, 22:44
انا اغلب شغلى اسكلابنج لما بيكون السوق هادى والحركه قليله او فى تذبذب على شارت الخمس دقايق اوقات بحقق منه ربح كويس واوقات بيضيع كل حسابى فى ثوانى وبكون انا السبب لانى مبرضاش باللى ربنا قسمهولى

kimokonolove
08-22-2012, 21:29
الأفضل لاديلى وال 4ساعات والساعة افضل
لأن مصداقيتهم عالية جدآ وتحتاج الى صبر طويل

hendbadr33
08-22-2012, 22:01
أنا أفضل الفريمات الصغيرة .. فالحركة فيهم كثيرة و مستمرة و يمكنك معرفة أين سيتحرك السعر فى الفترة القادمة بسهولة و مبكرا جدا . لكنها فريمات غدارة لذا انا اتاجر على فريم الربع ساعة و النصف ساعة ..

عزبز 18
08-22-2012, 23:40
سلام عليكم انا كنت في الماضي اتاجر علي الفريمات الكبيرة مع اهداف كبيرة و لاكن هده الفريمات تتطلب مدة زمنية كبيرة لتحقيق الهدف و لاكن هده المرة اصبحت اتاجر سكابلينج بفريم 15 دقيقة باهداف صغيرة من 10 حتي 20 نقطة فقط

suhao
08-22-2012, 23:43
انا فريم الربع ساعه علشان صفقاتي ارباحه قليله وسريعه بس الفريمات الكبيره مطلوبه لدراسه الصفقات ذات الاهداف الكبيره بتكون واضحه اكتر

peter
08-23-2012, 08:42
اديك انت وضحت دي استراتيجيه للمده الكبيره و دي استراتيجيه للمده الضغيره و كل واحد وليه اسلوبه
و في ناس مش بتستخدم دي او دي

yasna
08-23-2012, 12:57
فريم الاربع ساعات واليومي للتحليل لأنهم افضل فى التحليل واكتر مصداقيه
فريم الربع ساعه للتداول لأنه سريع ولأنى بدخل بأهداف صغيره
فريم الخمس دقايق عشان اشوف بالتفصيل اللى بيحصل

noureen
08-23-2012, 15:36
كلما كبر الفريم كلما كانت الاستنتاجات افضل و الارباح اكبر لو كنت تفضل الاغلاق اليومى انصحك باستخدام فريم الساعه اما اذا كنت تفضل الاسكالبنج انا افضل الربع ساعه و اذا كنت من هواه التبيت يمكنك استخام الديلى او اليوميى و طبعا لو لقيت فرصه على اى فريم بتتبعه فانت بتتدخل على حسب الفرص

rewann
08-23-2012, 16:30
انا عن نفسى احب اتاجر فى الفريمات الصغيرة الى هى دقيقة او خمس دقائق او ربع ساعه
لانى بحب دائما اكون متابعه الصفقة طول ما هى مفتوحة بحيث انى اقدر اتصرف فى الوقت المناسب
كمان انا ببعد عن الصفقات الى بتتفتح اكثر من 24 ساعه علشان مساله الفوائد دى

Eslam Torres
08-23-2012, 16:48
انا احب استخدام فريم الخمسة عشر دقيقه لانه مهم فى عمل الصفقات
التى تتنتهى بعدها باوقات قليله وطبعا كل متاجر وله وجهة نظره الخاصه
وطريقه تحليل معينه

aminewactop
08-24-2012, 03:05

amr beni ata
09-02-2012, 04:10
لكن اغلب يفضل الربع ساعات

فريم 4 ساعات بالنسبة للمغامرين و عندهم طموح كبير و قلب حديد ففريم 5 دقائق

mohamed alalfy
09-05-2012, 14:06
السلام عليكم
لا يوجد بالنسبه لى
لا يوجد فريم يمعين حيث
اتنقل من فريم لاخر على حثب
اذا كان الترند صاعد او هابط
وشكر الله سعيكم

eng2012
09-05-2012, 14:17
اعتقد ان فريم الساعه هو افضل الفريمات والتى يكون عليه المؤشرات توضح الكثير من الاتجاهات
التى نقوم بفتح الصفقات عليها بنجاح ودون اى اخطاء حتى لا نخسر الكثير من الاموال

lala
09-05-2012, 15:37
طبعا كل تاجر وله وجهه نظر لكننى افضل الفريم ذات الوقت القصير الذى يتراوح ما بين خمس دقائق الى ربع ساعه
وذلك حتى تكونن الصفقه مفتوحه امامى وخصوصا لاننى لسه متاجر جديد فى الفوركس

themystery
09-08-2012, 15:29
افضل ال 4 ساعات
مخاطره اقل
بعيدا عن السكالبينج

fady10
09-09-2012, 00:43
الفريم يتم تحديدة على حسب نوع الاستراتيجية المنفذ عليها وعلى حسب نوع الصفقات هل هى طويلة المدة ام قصيرة وانا افضل الفريمات الصغير من 5 الى 15 دقيقة

nabeel_25
09-09-2012, 00:53
السلام عليكم
انا رأيت المتاجرة عن طريق نظام السكابلنج ممتع لكنه خطير بعض الشيء
اربع ساعات كافية في اليوم

elkhawaga
09-17-2012, 00:28

eng.memo
09-17-2012, 01:30
اقل فرام بستخدمه ال 4 ساعات ... بس حابب افهم اكتر معنى ايه الفرام 4 ساعات او نص ساعة او دقيقة او او ....هل اني ادخل وابيع فى خلال 4 ساعات ولا المعنى تكون الشمعة فى خلال 4 ساعات او فى نصف ساعة او او ...؟ ارجو الرد

goodbye_love
09-17-2012, 03:48
طبعا كل ماكبر الفريم كان التحليل ادق
ولكنى افضل الاسكالبينج برغم من خطورتة
متعة الفوركس في الاسكالبينج

---------- Post added at 03:48 AM ---------- Previous post was at 03:47 AM ----------

اقل فرام بستخدمه ال 4 ساعات ... بس حابب افهم اكتر معنى ايه الفرام 4 ساعات او نص ساعة او دقيقة او او ....هل اني ادخل وابيع فى خلال 4 ساعات ولا المعنى تكون الشمعة فى خلال 4 ساعات او فى نصف ساعة او او ...؟ ارجو الرد

الفريم يعنى زمن الشمعة الواحدة

حوسام احمد
09-17-2012, 04:10
السلام عليكم ورحمه الله
الفريم الخامس يعنتر اسرع
تقبل مرورى

ahmed zayan
09-17-2012, 04:17
انا افضل اخى الفريمات الصغيره حتى تكون نتائجها واضحه ان كانت مكسب ام خساره
ولكن الاخرون يقولون الفريمالبعيد افضل

ash988246
09-23-2012, 17:24
فريم الخمس دقائق مناسب للسكالبنج حيث يعبر عن حركة الأسعار وتتكون الفرصة على الفريم الصغير يتبعها الفريم الأكبر وهكذا ولذلك ما أجمل أن تلحق بالفرصة وهي تولد على الفريمات الصغيرة .

ahmedamz
09-23-2012, 17:26
انا اضل فريم الاربع ساعات والفريم اليومى ايضا فكلما كبر الفريم
ذادت نسبة مصداقية التحليل الفنى له

fady10
09-23-2012, 20:57
ارى ان الموضوع مهم والتطرق الى مثل هذة الامور مفيد جدا
اتمنى للجميع التوفيق وحظ اوفر واكتساب خبر ة كانوا يبحثوا عنها

simo512
09-26-2012, 03:09
بالنسبه لي

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 03:15
بالنسبه لي

مناسب جداً لو انت مضارب يومى استخدم فريم الاربع ساعات والفريم اليومى

hwida nada
09-26-2012, 03:20
كل صفقة للمتاجر لها ظروف ونفسية واحتياجات وشارت ورغبة فى كم النقاط المستحب تجميعها
عنما اكون محتاج لراحتى ولو وقت بسيط سالجاء الى استراتيجية المدى الطويل على فريم كبير مع استهداف نقاط كبيرة
والعكس صحيح

ro2a
10-03-2012, 17:07
بسم الله الرحمن الرحيم
ا اعتقد ان رصيدك هو الذي يحدد اي فريم تتبعه فالغاية لدى الجميع هي ضمان اكبر عدد ممكن من الارباح لذلك يجب اختيار الفريم المناسب لزيادة الرصيد اولا ولمل بيصبح عندك رصيد محترم اختر الفريم الي تراه مناسب لذلك الرصيد يعني هنا لا دخل للطباع . هذا راي شخصي طبعا

mohamed202024
10-04-2012, 19:49
من وجهه نظرى افضل فريم هو 5 دقائق لانى بشتغل بنظام الاسكالبينج
وبجد نسبه نجاحه قويه واهدافه كويسه

yasser habola
10-04-2012, 21:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة لي اخي الكريم فأفضل فريم هو فريم الساعة لانة فريم معتدل ولا هو صغير ولا هو كبير ولكن الافضل
هو ان كلما كبر الفريم كلما زادت مصداقيتة في التحليل فالافضل لك ان تختار استراتيجية وتشوف الفريم المفضل لذلك

aboubakeur_m12
10-05-2012, 03:07
في رايي ان انسب فريم يمكن التداول فيه هو الساعة لانه يبين لك تفاصيل التداول و الشموع التي تمكنك من فهم طريقة التحرك و استخراج النقاط .

maaado
10-06-2012, 01:51
فريم الربع ساعه باهداف صغير
دي استراتيجيتي وذلك لقلة المبلغ

brimoel
10-06-2012, 02:07
يا ريت أحد يخبرنا ما هو الفريم اصلا انا اتاجر بالاعتماد على معاينة تغيرات الازواح فقط

aboubakeur_m12
10-06-2012, 03:10
من وجهة نظري الفريمات الصغيرة افضل لانها اكثر مصداقية و تريك حالة السوق من قبل عكس الفريمات الكبيرة التي يوجد فيها غموض .

ro2a
10-07-2012, 18:51
الفريم الافضل بالنسبة ليه هو فريم الساعة لان تقريبا اقدر اعمل صفقات مرة او مرتين كل يوم
الفريمات الاصغر من الساعة بتحتاج ان الواحد يفضل اقدام الشاشة باستمرار للمتابعة

tarek1995
10-07-2012, 22:40
السلام عليكم
نعم اخي وانا من السبعين بالمية اتاجر على الاربع ساعات لانه امن ومضمون
تقبل مروري

ayaatzaki
10-08-2012, 00:25
انا جربت الفريمات الصغيرة والكبيرة ولكنى استقريت على الكبيرة فهى صادقة بنسبه كبيرة والتحركات فيها هادئة
فأنا اتاجر على الاربع ساعات واضع الدعوم والمقاومات على الفريم الاكبر

derar
10-08-2012, 11:22
انا ماجربت الا على حساب
تجربيبي ميني لكن كنت مرتاح اكثر
مع فريم الارع ساعات

keko
10-16-2012, 23:57
بصراحه مع علمى بان الاسكالينج من اسرع الطرق التى تحقق نتائج جيده وتستخدم الفريمات الصغيره ولكننى
لا اجيد التعامل مع طريق الالسكالينج واتعامل مع فريم الاربع ساعات فى الغالب

willy
10-17-2012, 00:50
انا بحب ان احدد اتجاه السعر على فريم الاربع ساعات لانه صادق بنسبة عاليةو وبعدين لو حبيت اتاجر سكالبينج فيكون على الخمس دقائق لكن بشرط مع الاتجاه وليس عكسه واحب جدا فريم الساعة لانه بيحترم خطوط الدعم والمقاومة

money forever
10-17-2012, 00:59
ممكن تتاجر على اى فريم لو اتاكدت من الإتجاه لنك مش حتاخد صفقة غير فى اتجاه الترند
بس لو مش عارف خلى امامك ال3 فريم مفتوحين 5 دقايق و ساعة و اربعة و عند اتحاد الإشارة اتكل على الله

azifek
11-26-2012, 23:28
بالنسبة لي أفضل الفريم 1 ساعة لأنه يكون صادق بشكل كبير
و هناك فريم أصدق منه هو فريم 4 ساعات و لكن النقاط ستكون أكبر في الفريم 1 ساعة
شكرا على الموضوع

أمير الحياة
11-29-2012, 11:56
انا دايما بتابع ال 15 دقيقه والنص ساعه لأني بتاجر على المدى القصير اضمن

yassoo011
11-29-2012, 13:29
من يتاجر بالاسكاينج يتبع الفريم الصغير الربع ساعة
لان الهدف تقريبا يكون على 10 نقط على عكس الفريم الكبير

radoinehajhouji
11-30-2012, 01:30
مشكور اخي على الموضوع القيم اللدي يساعد المبتدءين في معرفة خبايا الفوركس لانه عالم صعب
جزاك الله خيرا

bonus.man
01-19-2013, 12:57
والله انا افضل فريم الساعه والنصف ساعه وشكرا لك غالى على الموضوع وتقبل مرورى

كريم سليمان
01-21-2013, 06:51
انااحيانن اتاجر على فريم الربع ساعه الاسكالبينج
ااما للصفقات السوينج ,اتاجر على الفريم الاربع ساعات بما يتوافق مع الفريم الديلى

maged mohamed
01-21-2013, 07:10
بسم الله الرحمن الرحيم
هو كل واحد لة طريقتة فى التعامل
حسب وقتة وحسب صفقت وما بنسبها من التعامل
فمنا من يدخل على الفريم ال4 ساغات ويتابع على ال5 دقائق
وربنا الموفق

forex.secret
01-22-2013, 15:47
انا عن نفسى افضل فريم الربع ساعه وبجد اخى الكريم ما شفتش احسن منه وبجد اخى الكريم بالتوفيق

ahamed ali
02-20-2013, 21:51
سوق الفوركس الفوري يختلف عن أي أسواق أخرى في العالم لأن سوق العملات
الأجنبية مفتوح على مدار 24 ساعة يومياً في أي مكان في العالم فهو مركز
مالي مفتوح للعملِ وتَتبادلُ البنوك والمؤسساتَ

نور الحياة
02-20-2013, 21:55
السلام عليكم
بالنسبة لى افضل الفريم هوا فريم الساعة فأنه الافضل دائما
وتقبلو مرورى

derar
02-21-2013, 13:44
السلام عليكم
افضل فريم برايي بعد
التجربة هو الاربع ساعات
ومن ثم فريم الساعة

yacrao
02-21-2013, 14:50
احب ان اتاجر على فريم الساعة لانني في نفس الوقت احب اان اتاجر على الفريمات
الكبيرة ولا اريد ان ابيت أي صفقة مفتوحة لهذا اميل كثيرا لفريم الساعة وهو نوعا ما اكثرا صدقا من
الفريمات الاصغر

titto
02-21-2013, 15:03
السلام عليكم مشكور على الموضوع
أنا نستعمل فريم 4 ساعات لتحليل و دراسة سوق أيضاً فريم 24 ساعة لتأكد من ذلك .
كل واحد و نظرية إلي تناسب تفكيرو و نفسيته :)

shaheen96
02-21-2013, 16:04
بسم الله الرحمن الرحيم
والله انا اعمل صفقات اسكالبينغ
على فريمات قصيرة 1 و 5 دقائق

gna28
02-21-2013, 18:51
انا افضل فريم 4 ساعات لتطبيق الاسكالبنج او استراتيجية معبنة

mddellel
02-21-2013, 18:59
اديك انت وضحت دي استراتيجيه للمده الكبيره و دي استراتيجيه للمده الضغيره و كل واحد وليه اسلوبه
و في ناس مش بتستخدم دي او دي

bidaaa
02-21-2013, 19:09
السلام عليكم
انا احب اتداول على فرم الساعة اكتر من فرم الساعات
عشان الساعة ادق شوية

safiforex
02-21-2013, 19:13
السلام عليكم
افضل فريم برايي بعد
التجربة هو الاربع ساعات
ومن ثم فريم الساعة
طبعا ان الفريم 4 ساعات هذا فهو ياتي بعد الفريم الساعة الذي اعتبره انا مركز ثقل الفريمات
و بين الفريم الدايلي الذي فيه يحدد الترند اليومي
و بهذا فان الفريمين 4 ساعات و الساعة فهما مكملين للدايلي و ان كانوا بيعطوا اشارات متوافقة فان الامر سيكون قوي في التداول

ebram
02-21-2013, 19:19
الفوركس مع الوقت و العمل الجيد ممكن ان اى شخص يتعلم الفوركس او بيكتسب مع التدريب الجيد
مش صعب بس محتاج اراده قويه و اصرار على النجاح

forex24day
02-21-2013, 19:20
انا افضل فريم الاربع ساعات وارى انه مناسب جدا لانه بيبين الرؤية لزوج العملات خلال فترة جيدة
ويمكن تحقيق علية 100 نقطة تقريبا

haze5m
02-21-2013, 19:25
انا احلل علي معظم الفريمات ولكن الفريم الذي
اتاجر عليه هو فريم ال 4 ساعات

mohamed_houssen
02-21-2013, 19:49
الفريمات الصغيرة لا تعبر عن واقع السوق بشكل دقيق
يعنى دعك من الدقيقة والخمس والربع والنصف والساعة
ابدا من الاربع ساعات
والاربع ساعات بالنسبة لى ممتاز جدا ويفسر الكثير من حركات السوق التى لا يمكن ان تراها فى الفريمات الاقل
وستجد الفيبوناتشى على الاربع طعم اخر
تلك وجهة نظرى وغير ملزمة لأحد

mostafaabdelgawad
02-21-2013, 23:23
انا عن نفسي اتداول واحلل على فريم الساعة فقط
لكن ممكن استرشد باليومي او الاربع ساعات

atefa2009
02-21-2013, 23:24
كل الفريمات لكن بتفرق من شخص الى اخر
ولما اخش فى الصفقة اخش على فريمات صغير وممكن الواحد لو عندى كذا حساب يخالى حساب يتاجر فية اسكالبينج فريمات صغيرة

bidaaa
02-22-2013, 00:16
السلام عليكم ورحمة الله
انا بحب اتداول على الفرم الساعة اكتر من فريم
4ساعات

safiforex
02-22-2013, 00:18
السلام عليكم ورحمة الله
انا بحب اتداول على الفرم الساعة اكتر من فريم
4ساعات
بطبيعة الحال ان العمل و التداول بيكون افضل على الفريم الساعة
و ما الفريم 4 ساعات الا مساعد للساعة في معرفة تحركات الترند الصحيح و الانعكاسات

usaelshamy
02-22-2013, 00:22
والله انا افضل فريم الساعه والاربه ساعات لاني احب النظر البعيد

لويس
02-22-2013, 00:45
فريم 15 دقيقة m15 لاسباب جمة
ربح نقاط كثيرة
انعراجات يومية
تأثير الخبر عليه
كل المعادلات الرياضية تعمل فيه
نسبة كبيرة من الناس تستعمل الفيبوناشي فيه
فريم الساعتين h2 لتحديد الدعم و القاومة

safiforex
02-22-2013, 00:48
فريم 15 دقيقة m15 لاسباب جمة
ربح نقاط كثيرة
انعراجات يومية
تأثير الخبر عليه
كل المعادلات الرياضية تعمل فيه
نسبة كبيرة من الناس تستعمل الفيبوناشي فيه
فريم الساعتين h2 لتحديد الدعم و القاومة
الفريم 15 فهو راءع بالفعل اخي الكريم و انا كذلك احبه كثيرا لانني اعتمد عليه بشكل كبير ف يالصفقات
خصوصا ان كانت الصفقات باهداف متوسطة

hamadasaeed
02-22-2013, 00:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لا استخدمه اخى
نرجو الاستفاده من الاخرون
مع التوفيق

Aya Ali
02-23-2013, 15:39
الفريمات الكبيره بتحدد اتجاه السعر وبتكون فيها مصدقيه اكبر وبيها بنشوف الاتجاه العام للسعر لكن عند المتاجره بيكون على فريم صغير افضل
مشكور على الطرح
وبالتوفيق للجميع

hebkar
02-23-2013, 16:05
اتمنى استخدام الفريمات الكبيره
انا مازلت مبتدىء
شكرا لك وعلى الاجابات الرائعه

haze5m
02-23-2013, 16:58
انا احلل علي معظم الفريمات الكبيرة ولكن
الترند الذي اقوم بعمل صفقاتي عليه 4 ساعات

yassoo011
02-23-2013, 17:04
انا افضل فريم الساعة للتجارة وللتحليل فريم
ال داي او 4 ساعات

simo_akon
02-23-2013, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اناا بتابع على فريم ساعة والاربع ساعات
تقبل مروري

sabel
02-23-2013, 17:39

كل واحد بيستخدم الفريم على حسب الاستراتيجية الي هو بيشتغل بيها
انا بستخدم فريم نص ساعة و15 دقيقة و 5 دقائق

chaieb83
02-23-2013, 18:22

و بالتوفيق للجميع

kebaierkhaled
02-24-2013, 00:17
السلام عليكم
الاكيد جدا فريم نصف ساعة و الساعة
هي من افضل الفريمات لدي
خير الامور الوسط
فريم اربع سعات لمعرفة اتجاه السوق
فريم 5 دقائق و العشرة
لمعرفة وقت الدخول و الخروج

taoufik bajjou
02-24-2013, 00:37
السلام عيكم أخي الكريم بالنسبة لي أحبها جميعا هههههههههههههه نعم أخي اكريم فأنا أبحث عن أية فرصة قوية و أحدد ستوب و الهدف و أدخل الصفقة

ميوية حسن
03-14-2013, 02:51
اولا و اخير هايعتمد عليك و على نفسيتك في المتاجره و اهدافك و مدى صبرك
يعني لو عندك صبر انك تسيب الصفقات و تفتح عدد محدود خليك على الاربع ساعات و اليومي
لو عايز تتاجر كل يوم و تدخل كذا فرصه عليك بشارت الساعه و الربع ساعه
المهم تتقن الفريم اللي هاتشتغل علية و تظبط الادراه الماليه الصح اللي تناسب عدد فرص الدخول و نسبه نجاحها
بالتوفيق

esraa kenawy
03-14-2013, 03:47
السلام عليكم ورحمه الله وبر كاته
انا لسه فى اول طريقي فى الفوركس
ولسه ما وصلتش للحاجات دى

Heba Elhawal
03-14-2013, 04:07
انا لسة مش عارفة الفرق بين الفريمات الكبيرة و الصغيرة
بس شكلي كدا هخليني ف الربع ساعة :)

BONEKOUR
03-14-2013, 04:11
بارك الله فيك على طرح الموضوع
اكبر خطأ اراة ان تتابع فريم معين فالكبير يحكم الصغير والصغير يرسم مستقبل الكبير و انا اتابع كل الفريمات وادخل الفرصة من الفريم الذى يكون ملائم فنيا حسب اسلوبى فى المتاجرة وملائم للاستوب والهدف حسب اداراتى لراس المال

azerty
03-14-2013, 04:56
السلام
الان أحبد المتاجرة على فريم الساعة والاربع ساعات ومن حين لأخر أسرق بعض النقاط من فريم النصف ساعة والربع ساعة
بالتوفيق للجميع في تنمية الأرباح والسير في الى الأمام وشكرا لهذه الفسحة الرائعة

Zamalkawy4ever
03-14-2013, 08:12
شكرا جزيلا على المعلومه
وبارك الله فيك

peep8
03-23-2013, 16:10
الفريمات الكبيره ساعه واربع ساعات واسبوعي وشهري هي افضل شي بس تكون على اعصابك واعتقد ان ارباحهم افضل من الفريمات 5 و15و30 تعطي اشارات كثيره شراء وبيع وبالنهايه خسرانين والافضل تحلل الاسبوعي والديلي لمعرفت اتجاه السوق ونقطة الدخول في الاربع ساعات وهذايعتمد عليك و على نفسيتك في المتاجره و اهدافك و مدى صبرك

google
03-23-2013, 17:01
الفريم المستخدم يختلف حسب الاستراتيجية المتبعه اذا كانت سكالبينج او اذا كانت متاجرة طويلة انا افضل فريم 15 دقيقة سكالبينج والساعه للتحليل الفني

juliano
03-24-2013, 15:03
انا استخدم الاسكالبينج فى بعض الاوقات فاستخدم الفريمات الصغيرة
واقتح صفقات طويلة فاستخدم الفريمات الكبيرة مثل الاربع ساعات
ولكن عند وضع الدعوم والمقاومات اضعها على الفريمات الكبيرة حتى تكون قوية

simo_akon
03-24-2013, 15:46
انا احب اتاجر على فريم 15دقيقة و النص الساعة

ahmed elsofany
03-24-2013, 17:47
هناك عده فريمات للمتاجره

saddem
03-24-2013, 20:09
استخدم فريم الساعه للتحليل يوميا
اما المتاجره وفتح الصفقات تكون على فريم الربع ساعه باهداف صغير مع استخدام الهيدج والتعزيز والحمد لله ربح قليل لكن بدون ملل الانتظار الطويل

amimar
03-24-2013, 22:41
انا شخصيا اشتغل على فريم الساعة ولكن اقوم بالتحليل على الفريم اليومى لتحديد الاتجاه ثم بعد ذلك اعود الى فريم الساعة الذى اقوم باستخدامه لتحديد نقطة الدخول

haitham
03-25-2013, 02:14
اعتقد ممكن تختلف من صفقه لصفقه حسب الهدف من الصفقه والتحليل وانا افضل اغلبها يكون فريمات صغيرة وشكرا ليك

canforex68
03-25-2013, 02:16
اعتقد ان مسالة احسن فريم فهي على حسب كل طريقة تداول
لانه اذا كان سكالبينج فاكيد سيكون فريم اصغر على عكس السوينجات

ayman.shosha
03-25-2013, 03:10
انا عن نفسى اخى العزيز
اعشق ابو 15
زى الفل سريع وصفقاتك ممكن تتكرر والاهم انك هتقفل صفقتك فى نفس اليوم
عشان ولا اخبار تيجى على الصفقه تجيبها الارض
ولا اسبوع جديد يفتح على فجوه سعريه تبرجل دماغك

moselm2011
03-25-2013, 03:49
افضل فريم ال5 دقائق اخى الكريم
لانى احب الصفقات التى تكون بنظام التذبذب والاسكالبنج

saad forex
03-25-2013, 09:51
هما فريمان اللى بستعملهم الاربع ساعات والساعه
ودايما بحب اتعامل معاهم الا مثلا لو استعملت استراتيجيه تستخدم على فريم صغير فطبعا بستخدم الفريم الصغير

saha21
03-25-2013, 11:01
أعتقد ان الفريمات الكبيرة افضل
هذا ماقرأته في احد الكتب
وانتظر الاخوة المحترفين ليفيدوك اكثر

dodovedo
04-16-2013, 12:19
اكتر ريمات بحب اتاجر عليها هى
فريمات الساعه والاربع ساعات
تقبل احترامى

عبير الزهور
04-16-2013, 23:44
افضل فريم الاربع ساعات لان استراتيجيته اوضح ومصدقيته اكتر

icomex2
04-16-2013, 23:50
بما انني اعمل على السكالبينج
فان القريم المناسب لي
هو الفريم 5 دقاءق

abdelkarim1996
04-16-2013, 23:52
السلام عليكم
أحسن فريم هو فريم الأربعة
ساعات لكن اليوم فريم ممتاز
و جيد كذلك

fares_sa
04-17-2013, 00:45
انا افضل فريم الساعه .. على المدى البعيد مع الاربع ساعات واليومي
ثم فريم النصف ساعات للمضاربات قصيره الهدف

icomex2
04-17-2013, 00:50
انا افضل العمل على الفريم 5 دقاءق لما يوفره من فرص كثيرة
و لكن بطريقة السكالبينج و باستراتجية معروفة

medo144
04-17-2013, 00:55
الامر يختلف حسب نوع المتاجر
فالمتاجر اليومى يفصل المتاجر على فريم الربع ساعه او الخمس دقائق
اما المتاجرة متوسطه المدى فيفصل المتاجر على فريم الساعه او الاربع ساعات
اما طويله المدى فعلى اليومى او الاسبوعى

abdoavatar2000
04-17-2013, 01:25
كل له طريقته و استراتيجيته لكن ساقول رايي بصراحة للنا
س الي تحترم ادارة راس المال و يحبون الربح الدائم لكنه قليل فريم 4 ساعات بالنسبة للمغامرين و عندهم طموح كبير و قلب حديد ففريم 5 دقائق

Omaryat1
04-17-2013, 04:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي أنا صراحة الآن أتاجر على فريم الأربع ساعات لأنه صادق كثيرا

zamalkkkawy
04-17-2013, 11:54
السلام عليكم اخى الكريم انا شخصيا افضل فيرم الاربع ساعات لانة يوضح لى مسار العملة واتجاهاتها ووفقك الله انت وجميع الاعضاء الكرام

shaimaa abdalla
04-17-2013, 12:37
انا لسه مبتدىْ وما عرفشى ايه هو الفريم ده ولا ازاى اعمل عليه ولا التحليل بيكون ازاى انا عايز اعرف ده كله علشان اتعرف اكتر على العمل فى الفوركس ومعنى ايه الشموع

الفريم ياصديقى هو الفتره الزمنيه اللى بتشتغل عليها و بتبدا من 1 دقيقه الى شهر و لازم تحدده لان كل فريم له اسلوب فى التجاره

godaakber
04-17-2013, 12:43
اخى الكريم
موضوع ما شاء الله
تعجز الكلمات عن وصف هذا الموضوع المتميز جدا من ناحية التنظيم و ووفرة المعلومات ودقتها وطريقة ايصالها السلسة جدا
مشكور اخي مشكور كتير كتير
تقبل احترامى

ABCD1234
04-23-2013, 10:26
انا بحب الفريمات الكبيره
لانها اصدق كما ذكرت
وايضا توضح حالة السوق العامه وحالة الترند العام
بينما الفريمات الصغيره تكون متقلبه جدا

mohamed_reda1987
04-23-2013, 11:58
انا بتداول على فريم الساعه بعد تحليل على كل الفريمات بدايه من الشهرى حتى الاربع ساعات ودا بسبب انه اصدق التحليل واكثرهم امانه

egmagician
04-23-2013, 12:05
فريم الربع ساعه معايا على طول لازم لانه فى المتوسط وبعرف منه حركة واتجاه السعر فى وقت قليل

oo0khaled0oo
04-23-2013, 12:10
انا عشان لسه بدري عليا
علفريمات الطويله دي
انا بس بشوف اتجاه السوق ع الديلي
كل يوم اما بالنسبه للصفقات بفضل فريم الربع ساعه او الساعه

amr elking
04-23-2013, 12:15
السلام عليكم اخى انا من وجهة نظرى احب اتاجر على فريمات كبيرة لانها تكون صادقة عكس الفريمات الصغيرة
فمن الممكن ان تخدعك ولكن الفريم الكبير ميزتة ان اهدافة تكون اكبر حسب الفرصة

rosa133
04-23-2013, 12:38
السلام عليكم يا اخي اعتقد ان الاربع ساعات الاكثر راحه
فى المتاجرة و رؤيته اصدق
و ان كانت الفريمات الاصغر لاغنى عنها فى الاسكالبينج
و ما اكثر الحاجه اليه من حين لأخر هذه الايام
انما اصوت للاربع ساعات

يزيد
04-23-2013, 13:53
السلام عليكم
انا بنسبه لي افضل التداول على فريم الاربع ساعات لانه يناسب الاستراتجية التي استخدمها

محمود النجم
04-23-2013, 14:00
انا عضوا جديدا فى المنتدى ولسه يا دوبك بتعلم ازاى اتداول فى المنتدى وبقول اناابتعلم من يوم مولدى حتى يوم وفاتى الدنيا دى مدرسه كلها تعليم ومن ساعه معرفت انها مدرسه وانا مش لاقى السور اللى هنط من عليه علشان اهرب ويارب يوفقنى فى التداول والسلام عليكم جميعا

nader
04-23-2013, 18:42
بالرغم منانني لا افضل الفريمات الصغيرة
لكن القي عليها نظرة
وفي الاخير اعتمد فريم الساعة كاساس لدخول الصفقة
بالتوفيق

SaFiioT
04-23-2013, 21:51
احسن فريم اخي والصادق كثيرا في التحليل هو الاربع ساعات اما الباقي ففيهم خطورة
كنت اعمل على الفريمات الصغيرة الا اني تركتها الان

latraaa
04-23-2013, 22:28
شخصيا أشتغل على الفريم المتوسط في حدود الساعة و الربع ساعة، و ارى أنه الأفضل بالنسبة للصفقات الصغيرة و الغير مطولة، باللتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

L!NDa
04-23-2013, 22:55
السَــــلاٌمْ عَلَيْكُــــمْ وَرَحْمَةُ اَلًله وَبَرَكَــــاتُهْ

انا اداول على الفريم ساعه وفي بعض المرات 4 ساعات
لانو اشتغل فقط بالتحاليل
بالتوفيق

gna28
04-23-2013, 23:01
شكر خاص لصاحب الموضوع
احب اتاجر على فريم 4ساعات واظبط استراتيجيتى عليه

king2013
04-25-2013, 09:35
صباح الخير
دائما احب التعامل مع
الفريمات فريم الساعة وايضا
فريم الربع ساعة اخي

shm
04-25-2013, 22:01
انا باحلل على فريم الساعة او الاربع ساعات لانى باعتقد ان كل الفريم ما يكبر بيبقى اصدق و ادق
بس لما اتابع صفقاتى باحب اتابعها على فريم الربع ساعة.

انس بن تن
04-25-2013, 22:24
تقبل مروري يا اخي فانا محتاجه الخبره لذلك اتداول ف المواضيع لكي اوصل للخبره الصحيحه تقبل مروري

mou1234ssa
04-25-2013, 23:39
كل الفريمات لكن بتفرق من شخص الى اخر بمعنى انا ممكن احلل على فريمات كبيرة
ولما اخش فى الصفقة اخش على
فريمات صغير وممكن الواحد لو عندى كذا حساب يخالى حساب يتاجر فية اسكالبينج فريمات صغيرة وحساب اخرى للفريمات الكبيرة
بتو فيق لجميع

alybaba
04-25-2013, 23:41
الاربع ساعات عهى الافضل للمتاجرة المتوسطة
لكن الفريمات الاقل هى مناسبة للاسكالبينج والمتاجرة السريعة
لكنى احب الاربع ساعات لانه يعكس الصورة الحقيقية للعملة

ihab221
04-26-2013, 13:59
أخي الكريم أنا شخصيا
من عشاق سكالين بيج لأنوا سريع و مربح

ilyes chaieb
04-26-2013, 14:28
انا باستعمل فيم الربع ساعة
واعتمد في دخول و الخروج من الصفقة على مأشر الار سي آي
و النتائج متوسطة حاليا
شكرا لك على الموضوع

عماد الدين مجدى
04-26-2013, 15:41
يا جماعة اية اللى انتو بتقولوة دة
ياريت توضيح دائما

---------- Post added at 12:41 PM ---------- Previous post was at 11:51 AM ----------

ممكن اعرف يعنى اية فريم وباقى المصطلحات المتعلقة بية
وارحلو ازاى الفريم دة

hichem9
04-26-2013, 16:04
انا شخصينا احب اشتغل على فريم الساعة
لقوتها بتحديد الاتجاه مع مستويات فيبوناتشي وموفنج افريج

A A A
04-26-2013, 17:20
الفريمات الكبيره بتكون اصدق لانها بتوصح الاتجاه العام للسعر خلال فتره طويله لكن انا بفضل المتاجره على فريم الساعه او ال30 دقيقه
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام

mimo3050
05-15-2013, 05:11
انا احب استخدام فرام 4 ساعات علشان الدقة فى التحليل تبقى كويسة

adell
05-22-2013, 10:59
افضل فريم هو الاربع ساعات يكون السعر فى هذا الفريم واضح جدا
وفى خلال الاربع ساعات يوجد امكانية لى تحقيق ربح كبير فى خلال الاربع ساعات

3amr
05-22-2013, 22:40
انك علمتني كيف استخدم افضل فريم
وشكرا يا اخواني
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

canforex68
05-22-2013, 22:45
انا الان احب العمل على الفريم 5 دقاءق
و لكنني من حين لاخر اراقب الفريمات باكمملها على الازواج الرؤيسية

tota2000
05-23-2013, 00:40
هو كل واحد حسب الطرق اللى شغال بيها يعنى اللى شغال اسكالبنج اكيد هيفضل فريم ال5 دقائق واربع ساعه واللى شغال على امدى الطويل اكيد بيفضل الفريمات الكبيره الاربع ساعات واليومى واعتقد ان افضل الفريمات هى الاربع ساعات بالنسبة للتحليل الفنى او الاعتماد على الدعوم والمقاومات ولكن الفريماتا لصغيرة مهمة للاسكالبينج

ahmedhawash
05-23-2013, 00:58
احب اتداول على فريم الساعه او النصف ساعه وكنت الاول احب الربع ساعه لانى احب اشستغل اسكالبينج

ولكن الان اشتغل على الساعه لانى اعتمد على الترند والدعموم والمقاومات

adell
05-25-2013, 14:06
افضل فريم للتدوال فتبرة قصيلرة هو فريم الساعة وكذلك فريم الاربع سعات
ياتى بعد ذلكك فريم اليوم اذا استمرت الصفقة اكثر من اربع ساعات

joker7diaa
05-27-2013, 19:45
جميع الفريمات يمكن العمل عليها وكل فريم وله ممزيته وسلبياته .. لاكن من وجهة نظري الفريم المفضل هو فريم 4 ساعات والعمل عليه ممتع وسهل
وهناك فريمات جيدة مثل اليومي والربع ساعة والساعة

walidos
05-27-2013, 19:47
بصراحة لا تستطيع أن تفهم حركة السوق إلا على فريم
طويل ساعة أو أكثر أما الباقي فهو سكالبنج سريع