PDA

View Full Version : استراتيجية اجبارية2

محمد السيد محمد
02-28-2015, 17:51
البند الثالث من الاستراتيجية : تاجر ماترى ولا تتاجر ماتعتقد
ايه الكلام ده ؟؟ الكلام ده معناه انك قبل ما تبدا تحليل شيل كل المؤشرات من على الشارت ، وانسى كل التوصيات وتجاهل كل الاشاعات وانظر جيدا للشارت .. وصدقني بعينك المجردة هتعرف السعر طالع والا نازل والأحسن انك تدخل بيع او تشترى او حتى ماتدخلش خالص
لكن انا هعطيك مثال اوضح .. لو انت مثلا شايف ان السعر طالع الترند بيقول كده والموفينج بيقول كده وجون ميرفي بيقول كده وشايف مستوى مقاومة مش 4 ساعات ولا يومي ولا اسبوعي لكن شهري بيواجه السعر وبصيت على مؤشر الزخم بتاعك ماكد او اوسيتوكستيك او ايما كان لقيته عاطيك اشارة تشبع شرائي الأمر الذي يجعلك تعتقد ان السعر قطعا سيخبط في المستوى ويروح مرتد ونازل من فوق على جدور رقبته .. تمام كده ؟؟
وجيت تبص على الشموع لقيت الشموع شايفها طالعة ماربوزو ومؤشر الفوليوم من تحت عمال يعلى .. عنيك بتقولك الشموع هتخترق المستوى .. وعقيدتك بتقولك معقولة دا المستوى ده ماتكسرش من عام 2005 معقولة هيتكسر لا ياراجل دا جامد قوي وبالذات وهناك تشبع واضح ، وكمان دا يخالف توصية ... خبير الفوركس العالمي..
الكلام ده غلط .. انت لازم تتاجر على اللي شايفاه عنيك مش اللي انت معتقد انه هيحصل وتعقد صفقة الشراء وبالذات لما تجد السعر قد اغلق شمعته فوق المستوى هو فيه بعد كده دليل هيقدمه لك اكتر من كده ؟!!
البند الرابع : ماتستعجلش في الدخول تريث .. نقول تاني تريث .. ولأختنا الحبيبة تريثي ههههه مع الاعتذار لمسرحية الواد سيد الشغال نكمل في الجزء الثالث كونوا معنا

a7med84
03-01-2015, 01:10
ممكن اكون مش متفق الى حد ما مع المقوله دى الل هى تاجر بما ترى ولا تعتقد

ممكن نخليها تاجر لما تجد ان اللى تراه متفق مع ما تعتقد لان الاعتقاد بيكون من عامل الخبره فى السوةق

abdoute
03-02-2015, 17:40
.السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الشكر لكل الاعضاء الكرام اللذين يقدمون لنا هذه المواضيع
اريد ان اقدم شكري الكبير لتقديمك لنا هذا الموضوع المتميز
تقبلوا مروري و التوفيق للجميع

van
03-21-2015, 01:01
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

Rebellious soul
03-30-2015, 15:49
الأشكال Patterns
نتيجة للمتابعة المستمرة من قبل المتاجرين والمحللين الاقتصاديين للرسوم البيانية لحركة أسعار العملات والأسهم والسلع باختلاف أنواعها ولعقود طويلة تم اكتشاف ملاحظة , وهي أن السعر في الرسم البياني يكوَن أشكالاً ثابتة أثناء حركته , وأنه في كل مرة تتكرر هذه الأشكال فإن السعر يتحرك بشكل متشابه . وهي ملاحظة في غاية الأهمية وذلك لأن المتاجر عندما يرى أن أحد هذه الأشكال بدأ بالتكون في الرسم البياني فإنه سيتوقع أن السعر سيتحرك مستقبلاً بنفس الاتجاه الذي تحرك به عندما تشكل نفس هذا الشكل في السابق .

baite
03-30-2015, 15:56
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا موضوع سيفيد الكثير من المبتدئين ان شاؤ الله
مشكور عليه اخي الفاضل

moutanabbih mohammed
05-30-2015, 01:29
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
شكرا جزيـلا لك اخي الفـاضـل على هذا الموضوع المهم و الرائع
بالتوفيق لكل أعضاء المنتدى الغالي

adel25
05-30-2015, 12:57
اتمنى ان تقوم بتوضيح اكثرللاستراتجيات التى تذكرها فتكون بشكلا اوضح واسهل حتى يستطيع اى مبتدا ان يتفهمها جيدا حتى نستطيع ان نستفيد من المعلومة التي تضعها لنا في هذا الموضوع واتمنى منك المزيد من الشروحات

antonioforex
05-30-2015, 15:07
السلام عليكم
مشكور اخي على تعريفك لطريقة العمل بهده الاستراتيجية و كيف نستطيع الاستفادة
منها في حسابنا لانها تساعدنا في عملنا و بالتوفيق لك اخي الكريم سلام

Wassa04
05-31-2015, 01:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فعلا اخي الكريم كلامك صحيح هذا بيطلق
عليه المتاجرة بالمشاعر بالتوفيق لك تقبل مروري

aligharbi316
05-31-2015, 03:16
اتمنى ان تقوم بتوضيح اكثرللاستراتجيات التى تذكرها فتكون بشكلا
اوضح واسهل حتى يستطيع اى مبتدا ان يتفهمها جيدا حتى نستطيع ان نستفيد
من المعلومة التي تضعها لنا في هذا الموضوع
واتمنى منك المزيد من الشروحات

adiil
06-03-2015, 11:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود و على ما يتضمنه الموضوع من معلومات و افادات و نحن بالفعل استفدنا منك و نتمنى لك التوفيق و
النجاح

aliemad
06-03-2015, 15:21
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي الفاضل على هذا الموضوع الرائع و المهم عن هذه الاتراحه الاخباريه لانها في غاية الاهمية يا اخي الكريم وانا جلبني موضوعك على ما يحتويه من مواضيع واشياء رائعه ومهمة في عالم الفوركس ولك كل الاحترام

snnaky
02-25-2016, 15:46
الحقيقة الكلام كتير والمتغيرات اكتر والاستراتيجيات كتير والوقائع مختلفة تتعدد الاستراتيجيات المختلفة فمنها ما يخص نوع زوج معين ومنها ما يخص فترة دون الأخرى ومنها المتعلقة بأدوات التداول واستراتيجيات أخرى، فقط المتداول نفسه هو من يحدد الاستراتيجية المناسبة له وبقدر ضخامة سوق تداول العملات تتعدد استراتيجيات المتداولون فيه،