PDA

View Full Version : الذهب في الفوركس

super farh
02-28-2015, 22:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اصدقائي لقد قرات الكثير من الفتوي التي تحرم الذهب والقليل الذي يحلل تجارة الذهب
فهل يا تري تجارة الذهب حلال ام حرام
شارك برأيك

ahmedibrahim258259
03-09-2015, 16:37
بسم الله الرحمن الرحيم انا مقدرش اقولك انها حرام لكن فيها شبهه كبيرة وموش في حد حلل التعامل على المعادن
تقبل مروري

ilyes chaieb
04-08-2015, 16:42
بالفعل و الله اعلم انا قراءت طثيرا عن شرعية المعادن في تجارة الفوركس و واضح انه محرم لان المقايضة لابد ان تكون يد بيد و الله اعلم اخى الكريم

adamsbooba
04-11-2015, 17:11
ســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه موضوع جميل جدا و أتمنى أن أصبح من محترفي الفوركس يجب مزيد التركيز من أجل تخطي الصعاب .... كل التوفيق للجميع

---------- Post added at 02:11 PM ---------- Previous post was at 11:09 AM ----------

ســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه موضوع جميل جدا و أتمنى أن أصبح من محترفي الفوركس يجب مزيد التركيز من أجل تخطي الصعاب .... كل التوفيق للجميع

Nabil Wagdy
04-14-2015, 17:06
السلام عليكم
اخي الفاضل يقولون ان السلع لابد وان تكون ملموسة عشان تكون حلال والدهب في الفوركس
انا شايفه عادي ولكن يوجد فيه تحريم ولكني لا اتاجرة مش عشان حرام بس عشان السلع شوية آمن منه

FullyActive
04-17-2015, 02:11
شارك برأيك

والله تقدر تقول انها شبهات
لان البعض يرى انك لا تستطيع المتاجرة فى سلعة لا تملكها
على كل حال انا بعيد عن المعادن والسلع لنفس السبب عشان اريح بالى

expirt77
04-17-2015, 03:21
بعد التحية اخوانى الكرام
اتوجه بالشكر الى اخينا الفاضل على الموضوع الالكثر من راائع
جعله الله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاط الهامه
تقبل مروري☻♣♣◘◘

zee1996
04-17-2015, 08:26
بحثت اخي عن موضوع تجارة الذهب في الفوركس و للاسف وجدت الاغلبية يحرمه لكن من وجهت نظري الامر فيه شبهة و الله اعلم و اتمنى التوفيق لك و للجميع

ahmed mo
04-17-2015, 11:03
ليس لى تعامل مع الذهب ىف السوق بس عموما الذهب من المعادن اللى بيكون تحركاتها كبيره

وتحتاج لى خبره ورأس مال كبير نسبيا والله المستعان

takirg
04-18-2015, 13:34
أحيانا تخذلني الكلمات فلا استطيع أن اكتب او اعبر
عما يجول بخاطري، انبهارا وتعجبا بروعة موضوعك اخي العزيز........
تقبل تحياتي ومروري

Doodysamsom
04-18-2015, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا سمعت كتير ان تجارة الذهب حراااااااام...
لانها تعد احتكار لتلك العملة...
لذلك معظم الشيوخ بيفضلوا تجارة العملات عن المعادن

ahmedtaher
04-21-2015, 15:52
السلام عليكم ... انا بالفعل قرات في الموضوع دة واري ايضا حرمة التداول علي الدهب وان شاء الله ربنا يعوضط اكتر بكتير في العملات العادية
بالتوفيق ان شاء الله

user_21
04-21-2015, 15:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

sherry mohamed
04-21-2015, 18:30
اخي الفاضل يقولون ان السلع لابد وان تكون ملموسة عشان تكون حلال والدهب في الفوركس
انا شايفه عادي ولكن يوجد فيه تحريم ولكني لا اتاجرة مش عشان حرام بس عشان السلع شوية آمن منه

---------- Post added at 02:17 PM ---------- Previous post was at 01:20 PM ----------

بعد التحية اخوانى الكرام
تقبل مروري

---------- Post added at 03:30 PM ---------- Previous post was at 02:17 PM ----------

بعد التحية اخوانى الكرام
تقبل مروري

Miro1
04-21-2015, 20:06
المتاجره وقت الاخبار مع انيستا فوركس
مصرح بربح فقط 10% من اجمالي رصيدك
وكمان عمتا الصفقه اقل وقت ليها لازم يبقي 5 دقايق
تحياتي ,,,

ali.22595
05-07-2015, 15:10
اخى الفاضل بصراحة كتير بيقول ان تجارة المعادن حرام وانا عن نفسى مش بتاجر عليها ولاكن
انصحك اخى ابعد عن تجارة المعادن لانها بتحتاج راس مال كبير واسعارها قليل لما برتفع

karim02
05-07-2015, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
هدا الموضوع جد مفهوم جزاك الله خيرا عن توضيحاتك القيمة وأتمنى المزيد من المواضيع المتعلقة بالفوركس لكي نستطيع فهمه أكثر ؛ وتحيات لجميع الأعظاء والمسؤوولين عن هدا المنتدى الرائع

نادر صباح الدين
05-07-2015, 15:20
هذا القول صحيح، ولكن التجارة في الذهب ليست محرمة شرعا، فبمقدور المسلم شراء الذهب ةاحتفاظ به للزينة أو لحفظ المال لحين اختلاف الأسعار وبيعة بسعر أفضل، ولكن ما وجه التحريم الذي يراه بعض الفقهاء لاندري، والله اعلم، ولكن هناك الكثير من القضايا التي افتى رجال الدين بتحريمها في يوم من الايام ثم افتوا بجوازها شرعا، فهل تختلف الفتوى باختلاف العلماء، أن الحكم الشرعي يختلف؟؟؟

samieh
05-23-2015, 22:52
السلام عليكم
والله يا اخى مافيش فتوى قرأتها الا وتحرم التجارة على الدهب
يبقى هى محرمة ولا يجوز ان نخالف الفتاوى اما الفوركس فالاغلبية تحلله وقلة هى التى تحرمه
اتمنى اكون افدتك

omer1
05-24-2015, 10:45
شكرا اخي الفاضل على هذه المعلومات القيمة واعتقد ان السبريد هو اهم مكاسب الشركة على الاطلاق
لان كل صفقة انت بتدخلها هي لازم تكسب حتى لو انت خسرت لذلك لابد من اختيار شركة ذات اسبريد قليل

wlaa
05-24-2015, 16:24
الحد الادني للايداع في شركه انيستا هو 1 دولار و الحساب يتم الغائه علي ما اعتقد خلال شهرين ان لم يتم الايداع
ولكن حتي تضمن معلومات صحيحه و مؤكده عليك مراسله الدعم الفني للشركه و التاكد منهم من هذا الامر

big.pharaoh
05-24-2015, 16:26
كتير من العلماء حرموا التعامل في الذهب لأنه ليس هناك مقايضه وتسلم يد بيد فاحنا خلينا بعيد عن الشبهات وخلينا مع العملات افضل واريح والاسبريد كمان قليل يعني انا مش شايف اي ميزه في الدهب

Kiing
05-25-2015, 03:22
ممكن انه صديقيي الفاضل ممكن متلا ان يقولون ان السلع لابد منه متلا ان تكون ملموسة ممكن منه تكون حلال اي مع الدهب في الفوركس متلا انه عادي منه متلا لكن ممكن ان يوجد فيه تحريم

bilal86
06-06-2015, 03:31
الفوركس يحتوي على الاعملات والذهب والنفط يعني كلها مرتبطة ببعض وهي نفس التجارة

برايي اذا كان حسابك اسلامي لا مشكلة يعني التخلي عن السواب فقط

ziyaddn
06-06-2015, 16:26
فكرة جميلة اخي دودوفيدو بالنسبة لي احسن طريقة لتعلم اساسيات التداول في سوق الفوريكس وشرح
المنحنيات والتحليلات وانواعها عن طريق الصوت والصورة لأن الكتابة يصعب تخيلها بالتوفيق اخي

ibrahim forex
06-06-2015, 18:01
اخى الفاضل انا لا اعرف كيفية التجارة فى السلع والمعادن لان الكثير من فتاوى قالت ان متاجرة
السلع والمعادن محرمة اما تجارة العملات فهى حلال شكرا لحضرتك
تقبل مرورى

magic777
06-06-2015, 18:39
اخى الفاضل انا لا اعرف كيفية التجارة فى السلع والمعادن لان الكثير من فتاوى قالت ان متاجرة
السلع والمعادن محرمة اما تجارة العملات فهى حلال شكرا لحضرتك
تقبل مرورى

اخي نصيحه ابعد نهائيا عن العمل على المعادن حاليا اولا لانها تحركتها سريعه وايضا مش هتقدر تعمل بها الا على حساب كبير وكمان الخساره فيها عاليه
فالافضل هنا انك تعمل على العملات فقط

omar samy
06-06-2015, 20:19
شارك برأيك

---------- Post added at 05:19 PM ---------- Previous post was at 04:24 PM ----------

السلام عليكم

abdougagi
06-07-2015, 20:14
لا استطيع ان افتي لك في هذا المجال لانني لا اتداول بالذهب اتداول فقط بالعملات
و لكن حسب معلوماتي يشترط البيع و الشراء مباشرة اي دون تبييت و يدا بيد و الله اعلم
موفق باذن الله

gootdf
06-08-2015, 15:44
يمكنك أن تستعمل الموفينج أفريج بطريقه التقاطعات الموفينج السريع و يكون عل سعر إغلاق خمسه فترات و الموفينج البطئ على إغلاق خمسه و عشرين فترة لو السريع قطع البطئ فى إتجاه لأعلى تكون إشارة شراء و العكس صحيح

m.kh
06-08-2015, 16:59
والله اعتقد علي حسب قرأت وشاهدت فتاوي كثيرة إنه حرام لو جود نص صريح فيه وهو حديث الرسول صلى الله عليه وسلم الخاص البضاعة لابد أن تكون ملموسة وعموما انتا محتاج تزور موقع مخصص للفتاوي هيفيدك أكتر واحسن وربنا يوفقك ان شاء الله

chirikhan
06-08-2015, 17:07
انا لما قرات بعض المواضيع الكثيرة التي تقول ان الذهب حرام لم اعد اتاجر بالذهب كليا
انما بالتاكيد ممكن تلاقي البعض الاخر يقول العكس ولا اعرف سبب الاختلاف ايه ؟

محمد السيد
06-08-2015, 17:54
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، بسم الله الرحمن الرحيم ،،
ليس في الدين او الحلال والحرام مشاركة بالراي هذا خطا عقيدي فادح ولكن اذا امر الله وسوله فعلينا ان نقول سمعا وطاعة لله ورسوله
لأننا مجرد عبيد

mechanical
06-22-2015, 01:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته......لا طبعا ايه اللي حرمه امال زينه النساء دي تعتبر من ايه مش من الذهب واصلها ايه غير البيع والشراء
وبالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

ASMAA TAHA
06-24-2015, 05:05
نعم الذهب معظم الفتاوى الخاصة بع هو تحريم اى سلعة فى سوق الفوركس مثل الفضة والذهب والبترول وغيرها من السلع ومن الافضل ان يكون الحساب اسلامى وان نبتعد تماما كل البعد عن اى سلعة ونتجه فقط الى التداول على الازواج

ali20
06-24-2015, 05:17
ايوة بيكون فى الفورسك ذهب بس التداول على ال1هب بيكون لها شرط ثيرة جد
ا اول شى خبرة وكافة لانه الحركة فى السعل سريع جدا وعاي تدريب وايضا عايزه راس مال كبير جدا

AH3
07-21-2015, 20:26
اي سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل

Kiing
07-25-2015, 04:16
ممكن لانه متلا معه من السلع لابد وان تكون ملموسة عشان تكون حلال والدهب في الفوركس تم منه متلا شايفه عادي ولكن يوجد فيه تحريم ولكني لا اتاجرة مش عشان دلك

hardjob
07-25-2015, 18:47
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

Wassa04
07-25-2015, 23:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم حسب علمي المتواضع
تجارة المعادن حرام بالتوفيق لك تقبل مروري

ahmed bakry
07-26-2015, 02:32
اة فعلا وانا كمان سمعت انه الفوركس مجال الذهب فيه محرم بس علشان ايه وليه كدة انا بصراحة معرفش علشان ماقولش اىكلام وخلاص والسلام عليكم

heba_a
07-26-2015, 06:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل والله انا ليس لي خبره في هذا النوع من التدول ولكن سمعت من بعض الناس ان المضاربة بالمعادن مثل الدهب و الحديد به شبهة حرمانيه فا الاحسن ان نتقي الشبهات

dhmo
07-26-2015, 06:48
مرحبا اخي الكريم حسب علمي المتواضع
تجارة المعادن حرام بالتوفيق لك تقبل مروري

اخي نصيحه ابعد نهائيا عن العمل على المعادن حاليا اولا لانها تحركتها سريعه وايضا مش هتقدر تعمل بها الا على حساب كبير وكمان الخساره فيها عاليه
فالافضل هنا انك تعمل على العملات فقط افضل هنا في البدايه

waelmma
07-26-2015, 09:31
اخى الكريم على حد معلوماتى ان فيه اجماع
اراء بين علماء الدين على ان التجار فى الدهب والمعادن محرم وبارك الله فيك اخ

abdo hassan95
07-26-2015, 13:10
كلامك صحيح يا اخي الكريم ان في بعض الاشخاص حللوا الموضوع ده في شرعيه تجاره المعادن . بس الله ورسوله اعلم .تقبل مروري

ahdahmed
07-26-2015, 13:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل والله انا ليس لي خبره في هذا النوع من التدول ولكن سمعت من بعض الناس ان المضاربة بالمعادن مثل الدهب و الحديد به شبهة حرمانيه فا الاحسن ان نتقي الشبهات

بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
الذهب ده هيهبط هبوط جامد مش اى هبوط يعنى
ممكن يلامس 1

Abdelhedi
07-26-2015, 15:49
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مرحبا بالشباب في المنتدي نحن هنا لمساعدة الجميع و ارجو ان يستفيد الجميع من تعليقاتي علي مختلف المواضيع و الله مستعان
انا ايضا هذا ما اعلمه و اغلب ما قرات و سمعت ان التجارة في الذهي حرام و الله اعلم

abdo hassan95
07-26-2015, 19:10
واللله العظيم يا اخي انا مكانك وفي اللي بيحلل وفي اللي بيحرم ولكن الاسلم انك متسالش في المنتدي وتسال شيخ متخصص في المجال ده

boulafrah
07-27-2015, 11:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الفاضل يقولون ان السلع لابد وان تكون ملمون موولون ان السلع لابد وان تكون ملموسة عشان تكون حلال والدهب في الفوركسا شايفه عادي ولكن يوجد فيه تحريم ولكني لا اتاجرة مش ضوع تجارة الذهب في الفوركس و للاسف وجدت الاغلبية يحرمه لكن من وجهت نظري الامر فيه شبهة و الله اعلم و اتمنى التوفيق لسة عشان تكون حلال والدهب في الفوركسنا شايفه عادي ولكن

---------- Post added at 08:05 AM ---------- Previous post was at 08:04 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ان السلع لابد وان تكون ملمون موولون ان السلع لابد وان تكون ملموسة عشان تكون حلال والدهب في الفوركسا شايفه عادي ولكن يوجد فيه تحريم ولكني لا اتاجرة مش ضوع تجارة الذهب في الفوركس و للاسف وجياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

pepobm
07-27-2015, 13:50
اللهم ان كان رزقى فى السماء فانزله وان كان فى الارض فاخرجه
وان كان بعيدا فقربه وان كان قريبا فيسره
وان قليلا فكثره وان كان كثيرا فبارك لى فيه
التوفيق من عند الله

Shadi
07-27-2015, 13:51
تجارة الذهب هي التجارة الاربح في الفوركس
و لكنها الاخطر ايضا فالذهب قد يتحرك 500 نقطة في شمعة دقيقة في بعض الاحيان
هو خطر و لكن مربح

witty
07-27-2015, 14:03
اخي الكريم انا ايضا مثلك
قرات الكثير من الفتاوى التي تحرمه
اخي من الفضل دفع الشبهات والابتعاد عنه ونقتصر فقط على التداول على العملات
هي ايضا مربحة والحمد لله

ahdahmed
07-28-2015, 15:58
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
الذهب الملاز الامن فى هذا السوق العملاق
وهو افضل من اى عمله فى التجارة

forexangi1
07-29-2015, 15:15
السلام عليكم ... انا بالفعل قرات في الموضوع دة واري ايضا حرمة التداول علي الدهب وان شاء الله ربنا يعوضط اكتر بكتير في العملات العادية
بالتوفيق ان شاء الله

AH3
07-30-2015, 15:35
هي فيها شبه والله اعلم

mhj mhj
07-30-2015, 15:45
اخي الفاضل يقولون ان السلع لابد وان تكون ملموسة عشان تكون حلال والدهب في الفوركس,
انا شايفه عادي ولكن يوجد فيه تحريم ولكني لا اتاجرة مش عشان حرام بس عشان السلع شوية آمن منه ......

ynwa1892
07-30-2015, 15:46
السلام اخي الامر سهل تجنب التجارة في الذهب واي شيئ مشبوه يجب ان تركز على تجارة العملات فهي افضل بكثير من الذهب ومناسبة للحسابات الصغيرة
وفقك الله

soad labib sadek
07-30-2015, 16:27
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا عن نفسي فضلت الابتعاد عن المتاجرة علي الذهب بعد ان علمت و قرات اكثر من موضوع بيتحدث عن حرمانية التعامل به كما ان التداول علي الذهب بيحتاج لرؤوس اموال كبيرة و به خطورة عالية في رايي الشخصي

بالتوفيق

tarik46
08-07-2015, 21:11
سحب رايي الشخصي فهي حرام لانه ورد فيها حديث صريح عن النبي محمد صلى الله عليه و سلم
ا انصحك بالابتعاد عنها حتى و لو حللها بعض العلماء فهناك العشرات من الازواج التي يمكن ان تتداول عليها
تقبل مروري

abdalico
08-08-2015, 10:41
الذهب فيه شبهات كثيرة واغلب الشيوخ قد حرمو المتاجرةه في الذهب لكن اظن ان البعض قد
يتاجر فيه لان احيانا يكون مربح جدا والله اعلم

alaa ali
08-08-2015, 12:55
اهلا بكم
اولا لازم يكون عندك ...... استراتيجية مجربة على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى الارباح
بالتوفيق

Forex Story
08-17-2015, 03:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا سمعت كتير ان تجارة الذهب حراااااااام...
لانها تعد احتكار لتلك العملة...
لذلك معظم الشيوخ بيفضلوا تجارة العملات عن المعادن والله اعلم
............................

forex all arabes
08-19-2015, 12:24
مرحبا اخي الكريم وسعدت بموضوعك لا اعرف كيفية التجارة فى السلع والمعادن لان الكثير من فتاوى قالت ان متاجرة
السلع والمعادن محرمة اما تجارة العملات فهى حلال يارب اكون افدك واتمني لك مزيد من الربح

snnaky
09-22-2015, 01:26
موضوع حلال وحرام دة مهم جدا يكون المرجعية مرجعية بناءمعطيات ومصادر دينية وليست بناء على اهواء بدون فهم او حتى نظريات ليست لها مرجعية دينية لأن التحريم والتحليل لايوجد الا بنص اما بنص صريح من القرأن او السنة او قياسا على احداث تشابة نفس الأحداث والنتائج من حيث النتيجة ويسمى حكم قياسا على كذا ويفيدك فى هذا دار الافتاء

abderrahmenanis
09-24-2015, 14:55
السلام عليكم

nuclear2010
09-24-2015, 15:16
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز الافضل ان تبتعد عن الشبهات
فالافضل لك ان تعمل على العملات فهى كافيه جدا
للعمل فى الفوركس

abc
09-24-2015, 15:56
بصراحة ان الامر لا يمكن حسمه في نظري حاليا و
السبب هو تضارب الفتاوي و اراء اهل الذكر و الاختصاص

mora essam
09-24-2015, 16:10
حقيقة انا لا اتاجر بالذهب ولا النفط انا فقط اتاجر بالعنملات افضل واامن بالنسة لي
وهي سهلة من خلال الاخبار والتححليلات اطم لم افكر من قبل ان ادخل في تجارة الذهب الي الان واعتقد ان لا افكر ابدا فيه
تقبل مروري

razgallah
09-24-2015, 16:17
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
انا ارى انه يمكن ذلك و ذلك يعود انك انت برغبتك تريد وضع الذهب
عنده اي كأنك وضعته امانة عليه و الله اعلم (لست مفتي)
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

ranimdammar
10-18-2015, 07:48
حتى ولو كان جائزا في التداول عليه الا اني لا احب التداول عليه لكثر خطورة التداول عليه حتى اني ارى
التداول عليه اكثر تعقيدا من التداول على الاخبار اظن التداول على الذهب من اختصاص الخبراء اما نحن فمن الاحسن الابتعاد عنه وللشيهة التي فيه

osama147
10-18-2015, 11:10
تحيـــــة طـــــــيـــبة لــــك ولــــجــميع الاخــــوة فى منتـــــدي فـــوكس عـــــرب وبــــعد
اخي ان الفوركس يوجد فيه شبهاا فى تجارة الذهب وتجارة العملات بشكل عام هي افضل من متاجرة الذهب
ولذالك اخي اريح راسك وتاجر فقط فى العملات وابتعد عن تجارة الذهب واهتم فقط فى العملات
ربنــــا يـــرزق كــــل عبـــــاة رزق حـــــلال وتقــــبل مـــشاركـــتي..

mohand
10-18-2015, 11:52
شكرا عن طرحك هدا الموضوع
لا يمكن لي تحريم أو تحليل التجارة عن المعادن هدا يعني موضوع يجب طرحه مباشرشة عن الفتوى ومن الصعب جزم في مثل هده المواضيع المتعلقة بالدين

عمار ملكاوي
10-18-2015, 12:40
اخي الكريم في اعتقادي ان الذهب والمعادن حرام وانا اعتمد على العملا رغم ان امرها محير ولكن اتمنى لا لا يكون هنالك اي حرام فيها والعلم عن الله
تقبل مروري

kokoboy
10-18-2015, 13:38
السلام عاليكم اخوتي اخواتي المتاجرة فى اسواق العملات اسهل ومعدلات السبريد بها متوسطة ومعقولة
كما ان هناك بعض الفتوى بحرمانية المتاجرة ف الذهب بهذه الطريقة.

dhmo
10-18-2015, 18:14
السلام عاليكم اخوتي اخواتي المتاجرة فى اسواق العملات اسهل ومعدلات السبريد بها متوسطة ومعقولة
كما ان هناك بعض الفتوى بحرمانية المتاجرة ف الذهب بهذه الطريقة.

ادرب الاول كويس علشان تعرف ده واهم حاجه طببعا الحساب التجريبي اخي خطوه مهمه جدا للمتاجر انه لازم يدي الوقت الكافي له للتعلم وانه يكون قادر بالفعل على انه يتعلم كويس على الحساب ده
فتره كافيه علشان يقلل من اخطاؤه

aboubakr el ayach
10-18-2015, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب بالنسبة للسلع فالامر فيها يجب أن يكون فوريا إذ بيع الذهب بعملة أخرى يجب أن يكون فوريا أما الذهب بالذهب فإن كان لقيمته فأنا لا أعلم حكمه ولكن بعينه فهو حرام

kingi
10-18-2015, 19:52
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة والسلا م عل سيدنا و حبيبنا محمد اشرف المرسلين وعلى إله وصحبه اجمعين
كما لك الاخ ف رده المعادن في تجارة الفوركس و واضح انه محرم لان المقايضة لابد ان تكون يد بيد و هذا كلم صحيح اخي الكريم لذا ابتعد عن الذهب و المعادن لكي لا تقع في الحرام و توجد العديد من الازواج و هي جيدة للتدوال

yassineleo
10-18-2015, 21:02
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

dhmo
10-18-2015, 22:38
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

وللوصول الى الخبره يكون التعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

Salahcnam2016
10-21-2015, 21:14
تقع المقاومة الحالية عند منطقة 1176.63 (المتوسط المتحرك 50 ساعة)، والتى فيما فوقها قد تمتد المكاسب إلى منطقة 1181 (قمة 20 أكتوبر).

zesrt
10-23-2015, 12:44
الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك

Barcelona16
11-15-2015, 13:28
وقالت الصين يوم الجمعة إن احتياطياتها من الذهب زادت 57 في المائة إلى 1658 طنا بنهاية يونيو حزيران من آخر مرة عدلت فيها ارقام احتياطياتها قبل أكثر من ستة أعوام.

asxqwzdc6
11-15-2015, 13:32
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله امتحاناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة

marwanadam
11-15-2015, 14:56
من الافضل اخى ان تحاول ان توجه السؤال بتاعك الى دو الاختصاص من العلماء
وغيرهم فى هدا المجال لكى تتمكن من الحصول على الجواب الشافى لسؤالك
وبتوفيق

haroug
11-21-2015, 19:16
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
شكرا لموضوعك الجميل عن خبراء المضاربه الماليه
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

asx1
11-24-2015, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

WRZ
11-24-2015, 21:37
يوجد تقسيم للمؤشرات حسب وقت تأكيدهم للترند
يوجد من يسبق الترند في التنبؤ و هو اسمه Leadin( Oscillators)
و يوجد من يأتي مؤشره بعد بداية الترند و اسمه Lagging( momentum indicators)
مين الافضل في استخدامهم ده اللي لسه بذاكره

houarisat9
11-24-2015, 21:44
أجل يا أخي العديد من الشيوخ وليس الغخوة لأنه من يفتي هم الشيوخ المخول لهم ذلك وهم تقريبا منهم من يحرمه ومنهم من يحلله
ولكل روفه ولكن الأحسن أن تبتعد عنه بحم أنه شبهة وأتركوا الشبهات يا أخي الخير في العملات

ELkot4
11-26-2015, 10:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

olsobika
11-26-2015, 11:39
مشكووووووووووووووووور اخلى على التوضيح الرائع دا و خاص للميتدئين
اتمنى منك المزيد من المعلومات عن البرناج امفيدة
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

nizar hidouri
11-26-2015, 12:17
بسم الله الرحمان الرجيم

و الصلاة و السلام على خاتم المرسلين سيدنا محمد و اله و صحبه
حقيقتا لا اعلم اخي اسف
و ارجوا ان نجد اجابة واضحة و كاملة

ringo
11-26-2015, 13:56
والله يا اخي الكريم الحد الادني للايداع في شركه انيستا هو 1 دولار و الحساب يتم الغائه علي ما اعتقد خلال شهرين اد كان خالي
والله الموفق والمعين

FMtrader و XM محترف
11-27-2015, 18:02
سعر تداول الذهب:

يُقاس سعر الذهب بحسب وزنه. يُظهر السعر كم يُكلّف المرء لشراء أونصة واحدة من الذهب بالدولار الأمريكي. هناك طرق عديدة لقياس الوزن في سوق المعادن و الأحجار الثمينة. الأكثر شيوعا هو طريقة الوزن التُرويسي- تعادل الأونصة التُرويسية حوالي 31.10 غرام، بينما أونصة ثُقل أفواردوبوا فيعادل 28.35 غراما.

على سبيل المثال: إن كان سعر الذهب 612.97، فهذا يعني أن أونصة الذهب تتداول مقابل 612.97 دولار أمريكي.

التداول بأسعار الذهب:

يتم الإستثمار في الذهب بنفس طريقة العملات الأجنبية. يتم التداول مباشرة بين البائع و المشتري (عبر منصة تداول عبر الانترنت)، و لا يتم تدخّل أشخاص أو شركات آخرين.

مثل أسعار العملات الأجنبية، أسعار المتاجرة بالذهب لا تتطلّب الشراء أو البيع "الفعلي" للمادة الحقيقية. باستعمال المثال السابق، إن اشتريت الذهب في العملات الأجنبية بسعر 612.97 دولار، فأنت لا تملك أونصة ذهب يمكنك الاحتفاظ بها، لكنك بالأحرى تملك التزاما بشراء xau بسعر 612.97 دولار. عندما تغلق عمليتك في العملات الأجنبية، فأنت تبيع xau (الذهب) و تُنهي التزامك. إن قمت ببيعه مقابل سعر 615.00 دولار، فتكون جنيت ربحا بمقدار 3.03 دولار عن كل أونصة (وحدة) من الذهب في عقدك.

houssemmidou4
12-02-2015, 23:07
بما ان هناك اختلاف فاستفتي قلبك و انظر الى ما ترتاح اليه نفسك و من جهتي لا انصحك
به لانه يتطلب حساب به راس مال كبير كما يعتبر خطيرا جدا و صعب التوقع

Hamdy Elhossiny
12-07-2015, 13:43
والله اخى انا زى زيك كده متحير من الموضوع ده ولكن هنتظر لارى ردود الاعضاء
واشوف الفتاوى على شبكه الانترنت ولكننى لا احبز التعامل مع الذهب نهائيا

latraaa
12-07-2015, 14:02
و الله يا اخي الكريم، أقول لك، نعم لقد صدرت العديد من الفتاوى التي تحرم التداول على الدهب و البترول و الفضة، و لكن التداول بالعملات في الكثير من الأقوال و التي تكون بين محرم و محلل و محلل بشروط، بالتوفيق لك إن شاء الله

مريم ميري
12-07-2015, 14:39
السلام عليكم في نظري يبقى الدهب الملاد الامن للتداول في اسواق الفوركس فالدهب حتى ولو انخفض سعره دائما ما يعود ويرتفع من جديد فحسب
تصريح لمحلل اقتصادي صيني قال في حوار له مع احمد منصور في قناة الجزيرة ان الدهب مستقبلا سيرتفع سعره واما باقي العملات العالم منها الدولار
الامريكي بسبب الازمات الاقتصادية ولكن مشكلة الدهب في رايي بالنسبة للتداول عليه في البورصة وخاصة للمبتدين صعب نوعا ما بسبب انه يرتفع بفقط كبيرة جدا

neverlityouco1
12-12-2015, 00:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

heroo252
12-12-2015, 00:47
فعلا فى كلام حول كون الدهب حلال ام حرام بسبب شرط مهم جدا وهو
شرط القبض فى المجلس الذى لا يتحقق فى الهب ويتحقق فى العملات طبعا فا هى مباحه والدهب لا

otmani
12-14-2015, 01:27
اضن اخي ان كثيرا من الاخوة يرون فبه شبهة التحريم ولهدا الافضل تجنبه

عاشق الفوركس
12-14-2015, 19:39
والله ايخي اخي الكريم انت ممكن تراجع اراء الشويخ حول الامر ولا اضن ان هناك فتوة جامعه حول الفوركس وحل التجارة ب الدهب بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

neverlityougo3
12-18-2015, 10:52

yansane
12-18-2015, 16:23
انا مقدرش اقولك انها حرام لكن فيها شبهه كبيرة وموش في حد حلل التعامل على المعادن عما يجول بخاطري، انبهارا وتعجبا بروعة موضوعك اخي العزي وتحتاج لى خبره ورأس مال كبير نسبيا والله المستعان

neverlityougo2
12-20-2015, 23:06
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Zezobebo3
02-01-2016, 04:54
شوف اخي الكريم انت ممكن تراجع اراء اللمشايخ حول الامر ولا اظن ان هناك فتوة جامعه حول الفوركس وحل التجارة ب الدهب ولكنى افضل الا اتداول عليها اطلاقا
بالتوفيق لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله....

Bassem Hassani
02-01-2016, 13:50
فى احتلاف بين العلماء بين التداول فى الذهب وكمان التداول فى انفط او السلع والمعادن بشكل عام ولكن من الافضل انك تتجنب التداول عليها سلامة لك ولراس مالك فى المقام الاول وكمان الافضل الاعتماد على حركة العملات العادية فى التداول لان التداول على العملات مش هيسبب لك خسارة كبيرة جدا

jooebouguezzi
02-01-2016, 14:53
بسم الله الرحملن الرحيم
اشكرك كثيرا اخي الكرسم على هذا الموضوع من طرفك و لكن لدي سؤال .. انا ما tffزلت جديدا في المنتدى فكم هي فرص نجاحي لكي اصيح مثلكم خبيرا

never11
02-09-2016, 21:19
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

justsmile
02-09-2016, 22:13
اخي الفتاوى كثيرة بشأن التداول بالذهب .. والاغلب يحرم التداول بالذهب .. واي شيء به شك يفضل ان نبتعد عنه ..
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك

محمد صلاح
02-09-2016, 22:24
اهلا بك اخى العزيز

وفعلا عندك حق ان فى فتاوى كتيرة بتحرم المتاجرة فى الذهب والمتاجرة فى المعادن فالاحسن انك تبعد عنها

global
02-09-2016, 23:14
يا اخي الكريم انا ارى ان التداول بالدهب فيه شبهة كبير وانا لا انصح بالتداول عليه
والله الموفق والمعين

ibrahem91
02-09-2016, 23:35
التداول علي الذهب ايضا من السلع المميزة ولكن انا لا افضل العمل عليها
لانه فيها شبهه علي اساس انها محرمة ولكن عموما التداول علي الذهب يحتاج الي الخبره في التعامل

talel babchia
02-10-2016, 00:11
والله تقدر تقول انها شبهات لان البعض يرى انك لا تستطيع المتاجرة فى سلعة لا تملكها
على كل حال انا بعيد عن المعادن والسلع لنفس السبب عشان اريح بالى.......................................... ..........بالتوفيق للجميع

Zezobebo3
02-10-2016, 03:46
شارك برأيك

السلام عليككم ورحمه الله
لقد قتل هذا الموضوع بحثا واجبنا عليه مرارا وتكرارا وهو ان الذهب حرام حرام وهذا وجهه نظرى فقط

عاشق الفوركس
02-10-2016, 12:27
السلام عليكم , اخي الكريم والله انا ارى من المفروض انك تبعتعد على التدوال على الدهب لان فيه شبهة والله العم ....

chouaib112
02-20-2016, 11:17
الحد الادني للايداع في شركه انيستا هو 1 دولار و الحساب يتم الغائه علي ما اعتقد خلال شهرين ان لم يتم الايداع
ولكن حتي تضمن معلومات صحيحه و مؤكده عليك مراسله الدعم الفني للشركه و التاكد منهم من هذا الامر

midouknight
02-20-2016, 11:25
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي من المرجح أن يكون الذهب فيه حرمة
ولذلك وجب الإبتعد عن المتاجرة في المعدن خاصةً الذهب

dhmo
02-20-2016, 19:26
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي من المرجح أن يكون الذهب فيه حرمة
ولذلك وجب الإبتعد عن المتاجرة في المعدن خاصةً الذهب

هو تحركاته سريعه واكيد علشان اصلا طبيعه التحرك في السوق الي احنا فيه ده طبيعه متقلبه فصعب هنا ان استراتيجيه جيده تعطي نتائج نجاح متواصله لازم هيجي وقت وتعطي
خسائر لما السوق يتغير او الحركه

trendtrue
02-20-2016, 20:36
اخي الفاضل تعامل مع الشركات التي تفتح لك حسابات اسلامية
غير ذالك لا تسمع لاحد
الذهب لا يوجد مانع في التجارة به سواء بالبيع او الشراء او المضاربة
وابقى طلع زكاه المال على تجارتك بعدها لان تجارة الذهب ودفع زكاة الذهب يوجد له شروط ان يمر عليه النصاب والنصاب سنه هجرية كامله وبما انك تتاجر وتضار بسعره فلايجوز ان تخرج زكاه الذهب لكن وجب عليك اخراج زكاه المال فقط عن تجارتك
هذا والله ورسوله اعلم

take-profit
02-20-2016, 21:51
تجارة الذهب محرم ليس لان الذهب فيه شيئ ولكن الموضوع سائر علي كل السلع التي لا تمتلكها الشركة او الوسيط فكيف لك
ان تتاجر علي اسعار وهمية او سلعة وهمية لا تمتلكها الشركة

Osama9326
02-20-2016, 22:07
بصراحه بحثت كتير في الموضوع دا ووجدت أراء مختلفه بس معظمها التحريم وكان بما يخص المعادن عامة ولم يقتصر علي الذهب أو أي معدن بعينو

adamarwan
02-20-2016, 22:14
حتى وان لم يكون محرم للامانة فهم صهب التعامل
معه لدى من الافضل ان تبقى فى العملات الان ممكن المهم مع الوقت ان تسبح متمرس فى العامل معها
وحظ سعيد

jallou
02-20-2016, 23:11
فقد أشارت يلين في شهادتها اليوم أن تحسن البيانات الاقتصادية في الولايات المتحدة الأمريكي بأفضل من التوقعات من شأنه أن يدفع البنك إلى تسريع معدلات رفع أسعار الفائدة والعكس صحيح، وذلك في ظل إشارة يلين أن الأوضاع الحالية لا تدعم النمو.

magedelbakry
02-20-2016, 23:13
انني لا اعملم اذا كانت تجارة الذهب حرام ام حلال ولكن يمكن ان تسال اي عالم في امور الدين وسوف يدلك

ahmadhamad
02-23-2016, 20:27
نعم اخي الكريم فتجارة الذهب حرام شرعا حسب الفتاوي الشرعية والموجودة وانا لا اتاجر بالذهب وبالتوفيق لك وللجميع في امان الله

chouaib112
03-07-2016, 20:45

Thequest250
03-07-2016, 21:26
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

rinho1991
03-09-2016, 16:52
السلام عليكم

karim ben el maati
03-09-2016, 19:27
السلام عليكم

السلام عليكم جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

Thequest250
03-09-2016, 19:40
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

قواعد المتاجرة بالبونص في انستا والمخالفات التي قد تؤدي الي اغلاق حسابك في انستا
وان شاء الله لو التزمنا بيها مش هيبقي هناك مشاكل في السحب باذن الله
شروط الاتفاقية كلها نجدها في صفحة التسجيل في الشركة ،ملحوظة القواعد دي تطبق علي حسابات الايداع والبونص معا بس اللي هيحصل لو خالفتها في حساب الايداع هيتم حذف الارباح اما لو خالفتها في حساب بونص هيتم غلق الحساب

اللي يهمنا جدا الشروط الاتية انا شرحتها كمان عشان نوضح اكتر الرجاء نلتزم بها واي استفسار هرد عليك ان شاء الله

1-يوافق العميل على الخضوع لفحص دقيق على حسابه, إذا تم إكتشاف قيام العميل بفتح صفقات و غلقها بفاصل زمنى أقل من 5 دقائق بينهم يتم إلغاء هذه الصفقات ووفقا لنتائج هذا الفحص تملك الشركة الحق فى تصحيح نتائج تداولات العميل من خلال حساب مجموع تلك الأوامر= باختصار لازم مدة اي صفقة لا تقل عن 5 دقايق

2 - يحظر هذا الإتفاق الإستراتيجيات الموجهة لإستخراج أرباح بالعمد بوسائل مختلفة, عندما يكون رصيد أحدى العملاء أو مجموعة من الحسابات بالسالب ( هنا يقصد الهيدج بين حسابين بونص في حالة لو تملك حسابين بونص ممنوع تدخل صفقة شراء علي زوج ما في الحساب الاول وتقوم فاتح صفقة بيع علي نفس الزوج في الحساب التاني في نفس الوقت دا ممنوع ومخالف نخلي بالنا ) و تشمل أيضا الحالات التى تتم بفتح عدة حسابات بأسماء أشخاص مختلفين و هم بالفعل جزء من الإستراتيجية. فى حالة الكشف عن مثل هذه الإستراتيجيات تملك الشركة الحق فى تطبيق شروط الفقرة 3.15.5 من الإتفاق ..
( يقصد باسماء اشخاص مختلفين يعني لو تاجرت باكثر من حساب بونص لاشخاص اخرين علي جهازك والحسابات دي مش باسمك انت )

3 - عندما يتغير السعر, الفرق بين أخر سعر إغلاق لأداة تداول و أول سعر إفتتاح, أو السعر له علاقة بنشرات أخبار و أدى ذلك إلى أرباح أعلى من 10% من الإيداع المبدئى, تملك الشركة الحق لعمل تصحيح على مثل هذه الصفقات فى أحجام تتناسب مع الفرق بين الأسعار المشار إليها بالأعلى بالنقاط, يتم خصم هذه الأموال مع التعليق برسالة "Clause 5.12. correction". فى بعض الحالات تحدد الشركة شرط نسبة الأرباح أسفل من 10% (من الإيداع المبدئى). بس نخلي بالنا التدوال وقت صدور الاخبار مش ممنوع انت ممكن تدخل عادي بس بلوت صغير عشان تتجنب نسبة الربح اللي اكبر من 10 % من راس المال وبكدا ضربنا عصفورين بحجر واحد ربحنا من الخبر هو اه الربح هيكون صغير بس خلينا نفسنا في امان ( يقصد بالاخبار القوية فقط High level )

قواعد اخري لا تخص المتاجرة بل مخالفتها تودي الي الحرمان من حملة البونص او ارساله للك و اغلاق حسابك في انستا

1 - لا تسجل في اكثر من منتدي تابع لانستا الشركة تسمح بالتسجيل في منتدي واحد فقط لكي تستلم البونص
2 - نسخ الردود في المنتدي من الاعضاء الاخرين يؤدي الي اغلاق حسابك في انستافوركس
3 - اعمل عضوية واحدة فقط في منتدي فوركس العرب
4 - لا تدير حسابات بونص باسماء مختلفة علي نفس الايبي ip الخاص بك
5 - اذا كان لديك اكثر من حساب بونص يجب ان تكون بياناتك الشخصية و عنوانك متطابقة في كل الحسابات
6 - الاعضاء الذين يبيعون البونص لاشخاص اخرين يرجي العلم ان الشركة لها ادوات لكشف الغش لذا البيع للبونص لن يفيد او الاعضاء الذين يربطوا حساباتهم في المنتدي مع اخرين لعمل البونص بدلا منهم

salimkala
03-11-2016, 16:52
ليس لى تعامل مع الذهب ىف السوق بس عموما الذهب من المعادن اللى بيكون تحركاتها كبيره

وتحتاج لى خبره ورأس مال كبير نسبيا والله المستعان

ملاك الروح
03-12-2016, 00:36
انا انصح بالمتاجرة على العملات فضلا عن السلع والمعادن وانصح بحساب اسلامي
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

salimkala
03-13-2016, 15:46
السلام عليكم

n.yaso
03-13-2016, 15:59
[QUOTE=super farh;5343694]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شارك برأيك[/QUO

فعلا انا شوفت كذا فتوى بتحرمالتجاره على الذهب فى الفوركس ..رغم كده ناس كتير وبتشتغل عليه لانه تحركاته سريعه ..عموما استفتى قلبك وانا عن نفسى افضل الابتعاد عن اى حاجه فيها شبهت حلرام وربنا يرزقنا من الحلال دايما يارب

messaoud43
03-16-2016, 11:37
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

neverlit3
03-17-2016, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

karim ben el maati
03-17-2016, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

dhia hidouri
03-17-2016, 18:32
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

neverlityou
06-07-2016, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

Harmonic
06-08-2016, 07:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا استطيع ان افتي لك في هذا المجال لانني لا اتداول بالذهب اتداول فقط بالعملات
و لكن حسب معلوماتي يشترط البيع و الشراء مباشرة اي دون تبييت و يدا بيد و الله اعلم

emad1995
06-08-2016, 15:13
بسم الله الرحمن الرحيم انا مقدرش اقولك انها حرام لكن فيها شبهه كبيرة وموش في حد حلل التعامل على المعادن
تقبل مروري

nonam
06-28-2016, 14:14
السلام عليكم ... انا لا اتعامل مع التداول علي الدهب لان التعامل مع الدهب من الادوات اللي بيكون محرمة في التعامل معاها ومن المهم ان يكون التعامل مع الادوات الاهم في التداول الحقيقي
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

samieh
07-31-2016, 11:58
والله يا اخى مافيش فتوى قرأتها الا وتحرم التجارة على الدهب يبقى هى محرمة ولا يجوز ان نخالف الفتاوى اما الفوركس فالاغلبية تحلله وقلة هى التى تحرمه
اتمنى اكون افدتك

hunter_world
07-31-2016, 20:29
انا عن نفسي لا اتعامل مع الدهب لانه في قمه الصعوبه اخي الكريم ومش من السهل المتاجره عليه وفي ناس بتقول عليه حرام وفي ناس بتقول عادي بس انا اختصرت وبعدت عنه

شبه منحرف
07-31-2016, 21:25
أنا رأيى ان الذهب حلال التداول عليه ولا ذنب عليك فى ذلك يااخى لاتسمع كلام احد يفتى عليك استفت قلبك اولا وبالتوفيق لك صديقى فى كل صفقاتك باذن الله

DR.MJH.JO
08-01-2016, 00:03
سيءة الذهب ان سفقته ثقيلة
يعني غير مناسب للحسابات الصغيرة الضعيفة
بسم الله
السلاام عليك
اشكرك على هذا الموضوع
تحياتي للجميع

mr123
08-01-2016, 00:03
لكم ا لتحية
المتاجرة فى المعادن صعبة ومكلفة جدا لذلك انا افضل الفوركس حتى تتمكن من المتاجرة بالعملات لازم الخبرة

سلام

abolo
08-01-2016, 00:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد التحية اخوانى الكرام أحيانا تخذلني الكلمات فلا استطيع أن اكتب او اعبر عما يجول بخاطري، انبهارا وتعجبا بروعة موضوعك اخي العزيز تقبل مروري

Moudza
08-01-2016, 00:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..
-فالذهب فيه من الشبهة ما يجعل المرء غير مطمأن عند التعامل به
-و أخرى هي أن التعامل به خطير بعض الشئ .. فقد تربح كثيرا .. و لا ننسى أنه هناك من بطمعه و سوء تسييره و إدارته لرأس ماله ..
خسركل شئ و تمت مرجنة حسابه !! لأن فارق النقاط يكون كبيرا بالنسبة للعملات
تقبل مروري . سلام

The_Kuzaki
08-01-2016, 00:36

doaa sary
08-01-2016, 01:50
انا بصراحه معرفش وسمعت كتير وانا كنت بتاجر ف الدهب بس بطلت لانى سمعت كلام كتير انو حرام
ياريت الخبراء فيدونا بالفتوى
نتابع

devloppman
08-31-2016, 18:27
دائما يبقى التساؤل المطروح هل الفوركس حلال أم حرام ؟؟

الموضوع معقد بعض الشيء لأنه منقسم على قسمين شيوخ تفتي وتحلل

وهناك شيوخ تفتي وتحرم وهناك شيوخ تفتي تحلل بعض الأمور في الفوركس وتحرم الباقي

تقبل مروري وبالتوفيق

remon2010
08-31-2016, 20:40
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز هناك الكثير من الموضوعات
التى تتحدث عن مدى شرعيه العمل فى الذهب
وان كنت افضل العمل على العملات لانها من غير شبهه
تقبل تحياتى

alasfarahmad
08-31-2016, 20:46
السلام عليكم ورحمة الله.
صديقنا الكريم بالفعل مازال رجال الدين على غير توافق بخصوص تحريم التداول بالذهب أو تحليله، وتأتي خلافاتهم في هذا السياق شبيه بخلافاتهم الكثيرة حول القضايا الاجتماعية والاقتصادية والسياسية المختلفة، فرجال الدين حتى الآن لم يتمكنوا من الاتفاق حول شرعية لباس المرأة أو عملها أو تعليمها، بل أنهم لم يتفقوا على الطرق التعبدية المناسبة، فهل من المتوقع أن يتمكن رجال الدين من الاتفاق حول شرعية التداول بالفوركس، أو شرعية التداول بالذهب وغير ذلك من الأمور...

tahar2015
08-31-2016, 21:32
فعلا اخي الكلريم يعتبر التداول على الذهب محرما وذالك لغايب شرط التقابض في الذهب والحقيقه انك لاتتاجر فعليا على الذهب كما يبدو لكوانما هي مجرد ارقام
نصيحة اعمل على العملات و الاسهم فقط او على اسهم الشركات المحلل التداوةل عليها

nasro benz
08-31-2016, 21:33
السلام اخي التجارة على الذهب محرمة لعدم وجود التقابض الذي اشترطه الدين عكس العملات فهناك تقابض عند غلق الصفقات
وفقك الله

metoza
08-31-2016, 21:37
السلام علييكم ورحمة الله وبركاتة , بسم الله الرحمن الرحيم
صحيح اخي الكريم هناك مشاريخ كثيرة تحرم التجارة بالذهب

doaa22
08-31-2016, 22:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحقيقه انه انا مشتغلتش فى الذهب قبل كدا لكنى سمعت الكثير والكثير ممن يحذرون
من العمل فى الذهب ... وان العمل من خلال ازواج العملات افضل بكثر

supe
08-31-2016, 22:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم مشكور على نشاطك في هدا المنتدى التعليمي الرائع الغني بالمعلومات صراحة طرحك هدا مثير لاهتمام اخي

---------- Post added at 09:44 PM ---------- Previous post was at 09:42 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم مشكور على نشاطك في هدا المنتدى التعليمي الرائع الغني بالمعلومات صراحة طرحك هدا مثير لاهتمام اخي;:;:;:

gamalali
08-31-2016, 22:47
حمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فما تأخذه شركة الوساطة من عمولة محددة لا حرج فيه لأنه أجرة أو جعالة مقابل ما تقدمه من خدمة البيع والشراء.

قال البخاري في صحيحه: باب أجر السمسرة. ولم ير ابن سيرين وعطاء وإبراهيم والحسن بأجر السمسار بأساً. وانظر الفتوى رقم: 105373.

لكن الإشكال في عدم قبض الثمن عن البيع وتأخر تسليمه تلك المدة سواء أكان سبب التأخر قصداً أو بسبب الإجراءات البنكية، فإن الشرط الأساسي في جواز بيع الذهب بغيره من الفضة أو ما يقوم مقامها من العملات المتداولة اليوم هو حصول التقابض من المتبايعين أو وكيليهما قبل التفرق من مجلس العقد، والدليل هو ما جاء في صحيح البخاري من حديث أبي المنهال حيث قال: سألت البراء بن عازب وزيد بن أرقم عن الصرف فقالا: كنا تاجرين على عهد النبي صلى الله عليه وسلم فسألنا رسول الله صلى عليه وسلم عن الصرف؟ فقال: إن كان يدا بيد فلا بأس، وإن كان نساء فلا يصح.

csebai12
08-31-2016, 22:53
السلام عليكم و رحمة الله نعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
لا تخقق تجارة الذهب و الفضة شرط التقابض في سوث الفوركس و بذلك تعد غير شرعية

Khalid mostafa
08-31-2016, 23:10
السلام عليكم ورحمة الله
لو افترضنا ان التداول علي الذهب فعلا مش حرام والله اعلم طبعا فهو محتاج راس مال كبير جدا لان الاسبربد بتاعه عالي اوي وحركته سريعه جدا فاحذر التداول عليه

mourada
09-01-2016, 00:13
اخي الفاضل كل علماء الدين الاسلامي حرموا المتاجرة على المعادن و منها الذهب و يمكنك ان تطلع على الفتاوي موجودة على النت بكثرة

michael1
09-01-2016, 00:56
انا لا اعتقد ذلك لان الذهب عبارة ايضا زى الازواج التى نتداول عليها
ولا يوجد فرق بينهما فمن الممكن ان تربح او تخسر منه

amarflex22
09-01-2016, 01:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الذهب من المعادن اللى بيكون تحركاتها كبيره وتحتاج لى خبره ورأس مال كبير بالتوفيق للجميع..

akram mohamed obaid
09-20-2016, 09:11
يمكن الاستفسار من الفتاوى الشرعيه الموجوده في بلدك عن تجاره الفوركس بشكل عام ومدى مشروعيه العمل في هذه التجاره الالكترونيه والسؤال بخصوص تجاره الذهب بشكل خاص لان كل متداول له رأيه الشخصي ولايمكنك الاستفاده منه

Bouani
10-06-2016, 21:39
بما ان المفتيين قد اختلفوا حتى نحن الأعضاء رح نختلف
انت عليك انك تزيد تطالع اكثر
و نحاول تقارن بين الحجج و تختار
و انت الوحيد الذي تحاسب على ما تفعله

ياسر المصرى
10-06-2016, 21:42
اخى الكريم انا لا افتى هذه وجهة نظرى اذا كان بائع المجوهرات حلال فلماذا يحرمه الفوركس لا تداول الذهب مثل بائع المجوهرات
وربما نسبة الخساره فى التداول هى اعلا من نسبة الخساره لدى بائع المجوهرات اذا كان حرام فأن الله اعلم بذلك

Gogoadnan200
10-06-2016, 21:46
لسلام عليكم

يونس تايس
10-06-2016, 23:14
كتير من العلماء حرموا التعامل في الذهب لأنه ليس هناك مقايضه وتسلم يد بيد فاحنا خلينا بعيد عن الشبهات وخلينا مع العملات افضل واريح والاسبريد كمان قليل يعني انا مش شايف اي ميزه في الدهب
و بالتوفيق للجميع

فوريكسي
10-12-2016, 01:03
الذهب من بين المعادن التي يمكن المتاجرة بها في الفوركس شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاعضاء الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

saleh05
10-12-2016, 02:37

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

mronei
10-12-2016, 18:18
فعلا انا شوفت كذا فتوى بتحرمالتجاره على الذهب فى الفوركس ..رغم كده ناس كتير وبتشتغل عليه لانه تحركاته سريعه ..عموما استفتى قلبك وانا عن نفسى افضل الابتعاد عن اى حاجه فيها شبهت حلرام وربنا يرزقنا من الحلال دايما يارب

ممكن تشتغل عليه من بره السوق يعني تحلله على الشارت ومن اقل قيمه له تروح لاي تاجر دهب وتشتري وتستنى لما يوصل للقمه
وتروح تبيع الدهب وهكذا

Samirghatas
10-24-2016, 14:49
اخى الكريم التداول على الذهب من وجهة نظرى مثل العملات فهذا كلة اسمة فوركس
وانا بصراحة لم اجرب التداول على الذهب فى حياتى افضل العملات فقط

maryam1
01-26-2017, 17:45
الكثير من الاعضاء في هذا المنتدى يسأل هذا السؤال المحير كثيرا , و لكن انت يجب ان تسأل احد من اهل الفتوى لكي يفيدك لان مش من حق اي حد يصدر فتوى يتحمل نتيجتها
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

Khaled metwally
01-26-2017, 17:52
نحن لسنا بفتاوى حتى نفي حلال ولا حرام ولكن لعلمنا كل مقايضة غير ملموسة تعتبر حرام في الإسلام والله يهدي الجميع ويبعد عننا الشبهات

bassem forex
02-02-2017, 18:12
تجارة الذهب حرام لانه لا يتوفر فيها شرط المقايضة الفورية على عكس المال اللذي ليس بالضرورة تواجد هذا الشرط

alonsoo
02-19-2017, 12:34
انا عن نفسى الصراحة لما قرات الفتاوى بطلت اشتغل فيه حاليا . الى جانب ان الاسبريد فيه عالى جدا ايضا يكفينا 5 عملات جيدين

LAMIA1976
02-19-2017, 13:39
بسم الله الرحمن الرحيم نعم اخي التجاره بالدهب في الفوركس حرام لانها لابد ان تكون اليد في اليد مش زي العملات و السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

مروه عصر
02-19-2017, 13:42
السلام عليكم
هناك فتاوى كثيره تحرم التجاره بالمعادن والى الان لم يثبت فتوى واحده تحلل هذه التجاره فلا نستطيع تاكيد ذلك نحن غير متخصصين فى ذلك والله اعلم ...

zaheralwan
02-19-2017, 13:57
الافضل هو التداول في العملات الاجنبية والابتعاد عن التداول في الذهب والمعادن التي فيها حرمانية او تعد من الشبهات وبالتالي من الافضل الابتعاد عن التداول في مثل هذه الاشياء

ahmed megahed
02-19-2017, 13:58
اخي الكريم كل ح في رايه فمن اخذ بالتحريم فله ذلك ومن اخذ بالراي الاخر فله ذلك المهم ان يكون رايه مبني على فتوى وليس اهاء ذاتية والله الموفق

Mr Fathy
02-19-2017, 13:59
بسم الله الرحمن الرحيم اتا الصراحة يا زعيم مبشتغلش على الدهب ومجربتوش هنا خالص حتى على المنصة لان فيه كلام عليه كتير

big.pharaoh
02-19-2017, 14:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اعتقد ان في اجماع على تحريم التداول على الذهب والله اعلم عموما الذهب اصلا المتاجره عليه خطيره لانه بيتحرك يوميا نقاط كتير

Ahmedhumeda
02-19-2017, 19:00
السلام عليكم

Saeed EL Sayed
02-19-2017, 19:27
حلال ام حرام محدش يقدر يفتي فيها اسال اهل العلم احسن لان كل واحد هيقولك حاجه شكل وانت مش هتعرف الحقيقه فين كنت تسال شيخ افضل او حد يعرف حجم الشرع في تجارة الدهب علي الانترنت

Doha Mohamed
02-19-2017, 19:33
على ما اعتقد هو ارتفاع اليورو امام الدولار فى الايام القليليه المقبله
ولاكن عليك متابعه الاخبار لحظه با لحظه وان تتعلم الفوركس جيدا

جابر1979
02-19-2017, 19:36
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
ان من الأمور التي كثر فيها القيل و القال ، تجارة الذهب و قد قرأت عدة مواضيع و فتاوى تحرمها في تجارة الفوركس ، و افضل الابتعاد عنها و الخير في البقية . بإذن الله تعالى

ahmedm
02-19-2017, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تجارة الدهب مافبهاش اي مشكلة المشكلة في التداول فقط للحقيقة مشوفت شاي فتوي تحلل التتداول علي الذهب كلها حرمته لان الشركة تتداول بما لا تملك تحياتي لك أخي الكريم

Abu_Yassin
02-19-2017, 19:50
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم فى شرط يجب توافره فى تجارة المعادن لابد من تحققه لتكون حلال وهو التقابض اليد باليد وده مش متوفر بالفوركس وأعتقد أنها حرام والله أعلم وأشتغل بحساب أسلامى وريح دماغك

MohamedMoamen
02-20-2017, 00:39
نعم انا قرأت بعض الفتاوي عن حرمانية التجارة في الذهب او المعادن وكذلك في البترول
لكن لا اعلم مدى صحتها والافضل الاتجاه لتداول العملات والابتعاد عن الشبهة في الحرمانية

amer123
02-20-2017, 00:41
فعلا انا شوفت كذا فتوى بتحرمالتجاره على الذهب فى الفوركس رغم كده ناس كتير وبتشتغل عليه
لانه تحركاته سريعه عموما استفتى قلبك وانا عن نفسى افضل الابتعاد عن اى حاجه فيها شبهت حلرام وربنا يرزقنا من الحلال دايما يارب

muhammad ismail
02-20-2017, 02:50
بالفعل اخى الكريم التحريم فى الذهب كتير جدا للكن انا سمعت شيخ قبل كدة بيقول ان تجارة الساعات الذهب للرجال حلال اما
لبس الساعات الذهب للرجال حرام هناك فرق بين اللبس والتجارة واتمنى اكون افدتك

bakup28
02-20-2017, 06:11
ليس لى تعامل مع الذهب ىف السوق بس عموما
الذهب من المعادن اللى بيكون تحركاتها كبيره
وتحتاج لى خبره ورأس مال كبير

waelmma
02-20-2017, 08:05
:)):o:o اخى الفاضل الحقيقة على حد علمى انه تجارة الدهب محرمة من كل العلماء
طبعا من خلال الفوركس ده غير انها تحتاج الى راس مال كبير والاسبريد بتاعها عالى

mohamed shams
02-20-2017, 12:33
السلام عليكم اخى الكريم
لا اعتقد ان الذهب هو حرام وان الذهب مقابل الدولار
هى مثل اى زوج وايضا يوجد حسابات اسلاميه
بالتوفيق

magic777
02-20-2017, 14:14
الذهب رغم ما يقال عنه وعن الفتاوي وكده والشبهه عليه الا ان بردو الصعب في العمل عليه انه هيحتاج مبلغ كبير لان تحركاته سريعه
مش فيه تذبذب قوي زي العملات كده

abdeu2016
02-20-2017, 16:24
السلام عليكم
تقبل مروري

jawhar
02-20-2017, 18:41
السلام عليكم اخوتي الكرام ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم أعضاء وأدارت منتدى فوركس مصر الكرام أما في ما يخص موضوع سوق العملات والمعروف أكثر بسوق الفوركس هووا أكبر سوق في العالم
لكن علان هاد علمي المتاجرة في الذهاب محرمة والله أعلم

aki
02-20-2017, 18:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
الذهب يحوم حوبه الشكوك العالم تطور وما عهدناه قديما لم يبقى الان في عصر التكنولوجيا وغيرها .
حظ موفق

Ahmedhumeda
02-20-2017, 19:17
السلام عليكم

MOHAMED SAID ELSAYED
02-20-2017, 20:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته...... انا لا اعرف عن الذهب والمعادن لان التجاره فى المعادن حرام وانا اتداول فى العملات لانها حلال والله المستعاااااااااان

skylol
02-21-2017, 01:08
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي اعتقد ان التداول بالذهب حرام حسب ما قرات ولكن الافضل لك ان تسأل احد الشيوخ واتمنى التوفيق للجميع

tolin
02-21-2017, 01:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......اعتقد ان مفيش فتوى تحلل التداول فى الذهب والمعادن تداول المعادن حرام باتفاق الفقهاء

tolin
02-23-2017, 01:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.....كل الفتاوى بتحرم تداول الذهب باتفاق الفقهاء ولكن الاختلاف على تداول العملات فقط

hamadasalama
02-23-2017, 01:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا مثلك يا اخي الكريم سمعت كتير عن التداول بالذهب انه حرام ولا اعلم الحقيقه ولكن يا اخي اتقي الشبهات والله اعلي واعلم انا بصراحه احيانا بفتح صفقات علي الذهب

ahmedmahmoud2017
02-23-2017, 02:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشار بعض العلماء الى حرمانيه التداول بالذهب لانه لازم يكون ملموس فقط وتقبل مرورى

bakup28
02-23-2017, 07:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
ليس لى تعامل مع الذهب ىف السوق بس عموما
الذهب من المعادن اللى بيكون تحركاتها كبيره
وتحتاج لى خبره ورأس مال كبير نسبيا

waelmma
02-23-2017, 07:57
:)):)):)) الحقيقة اخى الفاضل انا لااحب ان اتعامل مع الذهب لانه فيه شبه تحريم
لكن احب ايضا ان اتعامل مع العملات فقط وربنا يوفقك ان شاء الله

desha07
02-23-2017, 08:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب

kamelbobo28
02-23-2017, 13:28
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشاركة جيدة وتذكير بمعلومات هامة في هذا
المجال .. شكرا لك على ما بذلت من مجهود
وننتظر منك المزيد من هذه المشاركات لتعم الفائدة في هذا المنتدى ..

magic777
02-23-2017, 14:47
حقيقي التعامل مع المعادن صعب ومتعب وايضا مخاطره كبيره بالنسبه لتحركاته وانه دايما مرتبط بالاخبار واي خبر مفاجئ هتلاقي تحرك
قوي على الدهب ايضا للاسف

ahmedmahmoud2017
02-23-2017, 15:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اككثر العلماء اجمعوا علي حرمانيه للتداول بالذهب والفضه لانه لازم ان يكون ملموس من شخص لاخر

A.mustafa
09-07-2018, 22:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
فى احتلاف بين العلماء بين التداول فى الذهب وكمان التداول فى انفط او السلع والمعادن بشكل عام ولكن من الافضل انك تتجنب التداول عليها سلامة لك ولراس مالك فى المقام الاول وكمان الافضل الاعتماد على حركة العملات العادية فى التداول لان التداول على العملات مش هيسبب لك خسارة كبيرة جدا...

kirillazarov33
09-08-2018, 01:37
كتير من العلماء حرموا التعامل في الذهب لأنه ليس هناك مقايضه وتسلم يد بيد فاحنا خلينا بعيد عن الشبهات
وخلينا مع العملات افضل واريح والاسبريد كمان قليل يعني انا مش شايف اي ميزه في الدهب

JISI90
09-08-2018, 02:09
بصراحة كتير بيقول ان تجارة المعادن حرام وانا عن نفسى مش بتاجر عليها ولكن انصحك اخى ابعد عن تجارة
المعادن لانها بتحتاج راس مال كبير واسعارها قليل لما برتفع