PDA

View Full Version : على ماذا اعتمد للربح في الفوركس

رهام
03-02-2015, 03:47
:rules:انا مش فاهم :rules:
:woo:اتجننت هو حظ ؟؟
ولا فن
هل اعتمد على التحليل الفني ؟؟
الراي الشخصي ؟؟
الحظ؟؟

Rebellious soul
03-04-2015, 11:25
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة ----- شكرا لك على مشاركتك المفيدة
العلم والممارسة والتركيز والمثابرة ثم توفيق من الله اعتقد ان الحظ دورة ضئيل فى هذة التجارة

fothayaa
03-04-2015, 15:29
اعتمد على التحليل الفني هو الاهم والافضل ليك النجاح فى الفوركس يعتمد على الاستراتيجية التي تعتمد عليها يجب ان تكون مجربة 4 اشهر على الديمو على اقل تقدير الاستمرار فى التعلم مهم

حلم
03-04-2015, 16:11
ولا فن
الراي الشخصي ؟؟
الحظ؟؟
فى البداية الحظ يصادف التاجر بشكل كبير فى تجارتها فى السوق
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء

Audy1
03-11-2015, 16:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم فى البدايه يعتمد على فهمها وتعلمهها وبعد دلك التطبيق الفعلى لما قرائته ومه البعد عن الطنع ةعدم التركيز

fo2sh
03-11-2015, 16:59
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

SHADOWING
03-13-2015, 17:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ..
الحظ للحمقى لهذا انصحك تعتمد على العلم فقط يا اخى الفاضل وهذا هو اهم شئ فى الموضوع وتقبل مرورى

popa2015
03-13-2015, 20:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

Mohamed Morsy
03-16-2015, 01:39
لا طبعا مش حظ خالص .. يعني انت سبت التحليل الفني والتحليل الاقتصادي وخليتها حظ
انا بنصحك انك تتعلم كويس وتاخد خبره على حساب تجريبي وتتعلم التحليل الفني والاقتصادي
وتذاكر كويس .. يا جماعة الفوركس مش حاجة بتجيب فلوس من الهوا .. الفوركس تجارة يعني لازم تبقى فاهمها
تمنياتي ليك بالتعليم الجيد وعدم الاستهتار بالسوق والتوفيق
تحياتي ...

مامون سباعنة
03-16-2015, 04:20
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد ::::
أشكرك اخي الفاضل على سؤالك .. اخي عتمد على شرووحاات من اليووتيووب
أتمنى لك ولجميع أفراد المنتدى بالتوفيق
تقبل مرووري اخي

ahmedibrahim258259
03-16-2015, 17:48
بسم الله الرحمن الرحيم لا موش حظ نهائي اخي الكريم لازم تتعلم وتكتسب الخبرة ومنها تقدر تربح وتكسب علطول انا بقالي سنتين وبتعلم كل يوم معلومة جديدة
تقبل مروري

popa2015
03-17-2015, 19:32

ilyes chaieb
03-18-2015, 03:12
لا يا اخى الكريم الفوركس ليس حظ هى تجارة تعتمد على التحليل ولا شيئ اخر التخمين و التكهنات العشوائية لن تستطيع تحقيق ارباح منها حاول ان تتعلم جيدا

atyaatya007
03-18-2015, 03:37
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

ayman nasr
03-18-2015, 04:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الفاضل
من راى اعتمد على التحليل الفنى واتمنالك التوفيق
واتمنا تقبل مرورى

algeriaforex
03-18-2015, 05:03
أخي الكريم يعتمد الربح في الفوركس على المعرفة و التعلم و المثابرة أيضا
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

عبدالقادر محمد
03-18-2015, 20:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
اعتمد على التحليل الفني هو الاهم والافضل ليك النجاح فى الفوركس يعتمد على الاستراتيجية التي تعتمد عليها يجب ان تكون مجربة 4 اشهر على الديمو على اقل تقدير الاستمرار فى التعلم مهم

خيرالدين مهدي
03-18-2015, 20:16
ولا فن
الراي الشخصي ؟؟
الحظ؟؟
.................................................. .................................................. .................................................. ...............
.................................................. .................................................. .................................................. .................................................

الاصيل
03-18-2015, 20:19
بدون قليل من الحظ فانت صعب تربح من الفوركس
الكل يحلل ويتوقع بناء على اخبار وبيانات واكتشافات ولكن دائما ما ياتى السوق بخلاف توقع الكثير
واحيانا يظهر خبر يقلب كل موازين الاخبار الاخرى
قليل من الحظ مع كثير من الخبره سبب النجاح فى الفوركس

مصراوى
03-18-2015, 20:24
اخى الفاضل اعتعقد ان العمل فى مجال الفوركس يحتاج الى الكثير من التعلم ولابد من العمل فى الفوركس على انة عمل فعلى وليس لعبة كما انة علم وعمل جاد وليس يعتمد على الحظ وبالتوفيق

بسمه
03-18-2015, 20:28
طبعا التحليل الفنى لانه تحليل مفصل عن حاله السوق والصعود والهبوط وترتكز على التغيرات السابقه للاسعار ويستخدم فى ءلك الرسومات البيانيه

Eiman
03-19-2015, 20:52
تحية طيبة..
لا طبعا مش حظ خالص .. يعني انت سبت التحليل الفني والتحليل الاقتصادي وخليتها حظ..
انا بنصحك انك تتعلم كويس وتاخد خبره على حساب تجريبي وتتعلم التحليل الفني والاقتصادي..
وتذاكر كويس .. يا جماعة الفوركس مش حاجة بتجيب فلوس من الهوا .. الفوركس تجارة يعني لازم تبقى فاهمها..

zahra77
03-19-2015, 22:14
الكل يحلل ويتوقع بناء على اخبار وبيانات واكتشافات ولكن دائما ما ياتى السوق بخلاف توقع الكثير

hodhod
03-19-2015, 22:30
اعتمد على النظره السوقيه للعملات فى الاوقات السابقه ومعدلات تصاعدها وهبوطاها
مع قليل من الحظ وليس الاعتمد عليه كـ كل شئ فى الفوركس

lolo2012
03-19-2015, 23:04

mohamed12345
03-21-2015, 15:59
ولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد يعني انت سبت التحليل الفني والتحليل الاقتصادي وخليتها حظ
انا بنصحك انك تتعلم كويس وتاخد خبره على حساب تجريبي وتتعلم التحليل الفني والاقتصادي
وتذاكر كويس

a7med84
03-21-2015, 17:51
الفوركس مش حظ ولو تعاملت معه على هذا الشكل مش هيرحمك السوق بأى شكل من الاشكال والله المستعان وبالتوفيق للجميع فى التعامل معه والله المستعان

wael40
03-21-2015, 19:17
الحساب التجريبي يا اخي انت ممكن تعمل عليه حساب في اي وقت ولكن الافضل انك تفضل تتدرب
عليه فترة طويلة كافية بحيث تكون مريت بتجارب عديدة علي الديمو قبل ماتجربها علي الحساب الحقيقي

gold1
03-21-2015, 20:32
مرحبا بكم اخواني الأعضاء و تحية طيبة للجميع
للربح في الفوركس يجب الاعتماد علی استراتيجية واضحة و بسيطة و مفهومة و تحديد أهداف ربحية معينة و دون طمع. بالتوفيق ان شاء الله. ....

بسمه
03-21-2015, 20:35
طبعا اخى تحليلك الفنى لو كان الموضوع موضوع حظ ماكن ح تعب ولاكن اذا تعلمت جيدا وحاولت فعلا فهم كل خبايا الفوركس سوف تكون من الرابحين

spider01
03-21-2015, 21:26
السلام عليكم ورحمة الله هو فن و علم خي فلا تضيع مقتك ومالك دون علم باساسيات السوق لانك سوف تخسر دون ان تربح شئ تعلم م تعلم لكي تربح

samehbird007
03-22-2015, 02:43

chennana
04-04-2015, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم اعتمد على تحليلك للزوج لان الحظ غدار وقت الشدة
و اعتمد على تعليمك و استراتجيتك الخاصة

مصطفى محمود حسنى
04-04-2015, 23:05
عند حصرك لعدد المحدود من المؤشرات الاقتصادية التي لهذا تأثير واضح على الزوج الذي اخترته تستطيع عندها مراقبة السوق بسهولة واغتنام فرص الربح من خلال ما يعرف بالمتاجرة بالاخبار، ان المتاجرة بالاخبار عملية بسيطة ولكن فيها مخاطرة كبيرة فهي عبارة عن عقد الصفقات اثناء صدور الاخبار بناء على التوقعات

emad64
04-04-2015, 23:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... اخي الكريم اكيد الحظ له دور كبير في حياة الانسان ولكن في الفوركس التدريب والتعلم والخبره المتراكمه زائدا الحظ هي الكفيله بجلب الارباح لك بالتوفيق

jalal971
04-04-2015, 23:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الإعتماد ياأخي الكريم على الله أولا وأخيرا ثم على التحليل الفني و الإخباري ثانيا ثم على تمرسك و تعلمك ولا تنسى الإدارة الجيدة لرأس المال
بارك الله فيك وتحياتي

mohamed mosad
04-04-2015, 23:26
كل من يعتبر الفوركس حظ
هو من يخسر الكثير ولابد من فهم التحليل الفنى جيدا حتى
نستطيع تحقيق الربح بسهوله

aminlakhdar05
04-04-2015, 23:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا أخي للربح في الفوكس عليك أن تكون مغامر أي مخاطر ون تكون ذكية وسبورة وأن شاء الله يوفقك

عاشق الفوركس
04-08-2015, 03:45
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ....والله انا لا اعتمد على التحليل الفني بحجة انه لا معني له امام صدور الاخبار القوية وهذا ما جعلني اصرف النضر عنه

imadoxx
04-08-2015, 04:46
السلام عليكم و رحمة الله اخي الفاضل انصحك بالاعتماد على التحليل الفني و ايضا البحث عن استراتجية ناجعة و تطبيقها في الحساب التجربي قبل الحساب الحقيقي

mohamedhassn
04-08-2015, 04:59
اوووول حاجة يا اخى البعد عن الطمع نهائيا وادارة ىاس المال من المهم جدااااااا جدااااااااااااا جداااااااااا

سارة محمد
04-08-2015, 05:23
صديقى العزيز هو ليس حظ فقط ولا فن فقط بل هوا اكثر من ذلك
دراسة وعلم وفن وتركيز شديد على كل ما يحدث فى استراتيجيات الاسواق والصبر ولا تتعجل
وبالتوفيق باذن الله

user_21
04-08-2015, 06:48
ربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

---------- Post added at 03:48 AM ---------- Previous post was at 02:30 AM ----------

ربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

basim
04-08-2015, 07:07
شكرا اخي على هذه المساهمة اما بخصوص الحظ نعم اخي للحط دور كبير بالاظافة الى التعلم واكساب الخبرة
عموما مساهمة جيدة استفدنا منك ومن ردود الاخوة الاعضاء نتمنى عليك المزيد من المساهمات الفاعلة
مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح

waelmma
04-08-2015, 07:17
:);):(اخى الكريم لابد ان تعتمد على كل هذا مع بعض يعنى
تحليل فنى مع اخبارى مع رؤيتك انت للشارت وربنا يرزقك ان شاء الله

sa sa
04-08-2015, 07:22
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
الحظ ليه دور بس لحد امتي انت مش بتلعب قمار
الفوركس مجال جاد للعمل وبيعتمد عل يالخبره والدراسه

user_66
04-08-2015, 08:38
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب,
للاسف انا جديدة فى هذا المنتدى ولا اعرف الكثيرهنا
واتمنى من الاعضاء يفيدونا
بالتوفيق لنا وللجميع

nsamat99
04-08-2015, 08:54
لسلام عليكم ورحمة الله
أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والمفيدة وأنا مهتمة بكل ما يتعلق بالفوركس لانني مبتدئة وأرجو من الله أن أصل الى مستوى متقدم
و أشكر كل شخص في المنتدى بذل.الجهد..

ahmedtaher
04-21-2015, 13:39
السلام عليكم ... انت مش هيكون ليك راي شخصي الا اذا تعلمت التداول بالطريقة التحليل الفمن يوكمان الموضوع اللي انت بتقول علية ممكن تتعلم من المنتدي
بالتوفيق ان شاء الله

بسمه
04-21-2015, 21:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااااته ......
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
شكرا لكم جزيل الشكر .....واتمنى ان تنال اعجابكم...
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

ابراهيم حمادة
04-21-2015, 22:58
ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺘﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ ﺍﻟﺎﻋﺘﻤﺎﺩ ﻋﻠﻲ ﺧﺒﺮﺗﻚ ﻭﺍﻟﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﻟﺎﻗﺘﺼﺎﺩﻳﻪ ﺛﻢ ﺗﺘﺒﻌﻬﻢ
ﺑﺒﻌﺾ ﺍﻟﻤﻮﺷﺮﺍﺕ ﻟﺘﻮﺿﺢ ﻟﻚ ﻗﺮﺍﺗﻚ ﻟﻠﺴﻮﻕ ﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ

patchika
04-21-2015, 23:01
سلام عليكم اخوتي الكرام اولا اعتمد علي الله و تانيا اعتمد علي التحليل الفني ثم الرئ الشخصي هما الافضل بدن كلام ومع المداول حتهم امور اخري

ayoub321
04-22-2015, 01:00
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع
الفوركس ليس لعبة حظ انما هو علم وتطبيق ودراسة
واتمنى لكم ولنا التوفيق والنجاح

فوركسوريا
04-22-2015, 14:01
عند حصرك لعدد المحدود من المؤشرات الاقتصادية التي لهذا تأثير واضح على الزوج الذي اخترته تستطيع عندها مراقبة السوق بسهولة واغتنام فرص الربح من خلال ما يعرف بالمتاجرة بالاخبار، ان المتاجرة بالاخبار عملية بسيطة ولكن فيها مخاطرة كبيرة فهي عبارة عن عقد الصفقات اثناء صدور الاخبار بناء على التوقعات

waelmma
04-22-2015, 14:09
;):(:)) انت تعتمد فى تحليلك اخى الكريم على تحليلك الفنى
اولا وعلى التحليل الاخبارى ثانيا وربنا يكرمك ان شاء الله

abdelaziz 10
04-24-2015, 12:24
الربح في الفوركس لازم يبنى يا اخي على الاستراتيجية التقنية والمالية السليمتين والقويتين
بالتالي لا يمكن ننا ننجح في التداول من غير اساس معرفي ولا اداري جد دقيق

mohamedhassn
04-24-2015, 16:37
ولكن مهلاً، قبل كل شيئ عليك أن تتخذ على نفسك وعد بأن تقرأ عن الفوركس ... فروق بين التداول في فوركس وبين القمار في فوركس، أهمها التداول يعتمد على قواعد وقوانين ...

Pierre
04-26-2015, 08:06
ربما تكون تجارة الفوركس غريبة عن اسماع الكثيرون منا في مصر علي وجة الخصوص ... وضعها في الاعتبار قبل المضي قدما ,وهي ان الفوركس تجارة كحال اي تجارة اخري في ... التي يعتمد عليها التاجر كمحاولة من جاني لاستنباط حركة الاسعار ومن ثم دخول السوق ... يدفع ثمن الصفقة بالكامل دون اى تأخير، الا يكون هناك فائدة فى إجراء هذه الصفقة، فاذاqqqq

moutanabbih mohammed
04-26-2015, 08:52
نعتمد في تحليلنا الفني على رسم خط الترند و تحديد منـاطق الدعم و المقـاومة و كدلك نعتمد على المؤشرات الفنية لك جل تقديري واحترامي

adnan1969
04-26-2015, 09:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي ممكن الحظ يجيبلك كم فرصه بس مو ادئمه اعتمد على التحليل وتعلم بجد حتى تصبح متاداول ناجح وهيك عمل مايعتمد على الحظ

FullyActive
04-26-2015, 10:34
لا يا اخى الفوركس لا يعتمد على الحظ بل على اساس علمى
الفوركس لا يسير بطريقة عشوائية حتى تقول انه حظ
يجب الدراسة والالمام الكافى بالمجال

elmassy
04-26-2015, 10:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني لكي تقوم بالربح في الفركس يجب عليك أن تقوم بالدخول إلى المواقع التي تقدم دروس في الفوركس والتحليل الجيد عند التداولوشكرا

ppttss
04-26-2015, 10:51
الاعتماد الاول والاخير فى الفوركس عى لاتعليم والتحاليل وفن الاخبار

وكيفية التعليم من الخبراء تلك هى الاعتماد على الربح اما

موضوع الفوركس حظ هذا شيء بعيد جدا عن الكلام

elmassy
04-26-2015, 11:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني
أخي العزيز يجبب عليك أن تقوم بدراسة جيدة قبل القيام بأي تداول العملات وإياك والإستعانة بالحظ ولي و لك التوفيق وشكرا

mohamed12345
04-26-2015, 22:38
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد أشكرك اخي الفاضل على سؤالك .. اخي عتمد على شرووحاات من اليووتيووب أتمنى لك ولجميع أفراد المنتدى بالتوفيق
تقبل مرووري

DANDOUNE
04-27-2015, 00:22
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم
من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس
بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

elmassy
04-27-2015, 00:23
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام
اخي العزيز شكرا على هذا السئال الذي يخص المبتدئين

نورين
04-30-2015, 14:29
السلام عليكم اعتمد على التحليل الفني هو الاهم والافضل ليك النجاح فى الفوركس يعتمد على الاستراتيجية التي تعتمد عليها يجب ان تكون مجربة 4 اشهر على الديمو على اقل تقدير الاستمرار فى التعلم مهم وبلتوفيق ان شاء الله

haphop
04-30-2015, 14:30
السلام عليكم ةرحمه الله
انا اعتمد في الربح في الفوركس علي اختيار استراتجيه ممتازه للعمل وفقا لها ولا مانه من متابعه الاخبار

ahmed mo
04-30-2015, 15:54
الفوركس علىم اخى الكريم وهو ان كيون له الخبره والتعلم فى هذا السوق

واتقان اسلوبك فى التحليلي الفنت بعد التعرف عليه ومتابعه الاخبرا التحليلي الاساسي والله المستعان

liverpool
04-30-2015, 16:02
السلام اخي التحليل الفني هو كل شيئ في الفوركس وشيئ وحيد يؤثر فيه وهو وقت الاخبار اي تجنب التحليل وقت لااخبار
وفقك الله

boulafrah
04-30-2015, 16:27
السلامة عليكم ورحمة الله وبركاتة الحظ يصادف التاجر بشكل كبير فى تجارتها فى السوق اخى الكريم فى البدايه يعتمد على فهمها وتعلمهها وبعد دلك التطبيق الفعلى لما قرائته ومه البعد عن الطنع عدم
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم

---------- Post added at 01:27 PM ---------- Previous post was at 01:26 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإاللهخوة الكرام إن شاءلبدايه يعتمد على فهمها وتعلمهها وبعد دلك التطبيق الفعلى لما قرائته ومه البعد عن الطنع عدم
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

جابر1979
04-30-2015, 16:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اعتمد على الله سبحانه و تعالى ، و توكل . تم تعلم من الدروس الموجودة في المنتدى فهي خير معلم لنا كمبتدءين في المجال ، التعلم هو أساس النجاح في الفوركس.

BABAOU
05-01-2015, 00:20
الكل يحلل ويتوقع بناء على اخبار وبيانات واكتشافات ولكن دائما ما ياتى السوق بخلاف توقع الكثير واحيانا يظهر خبر يقلب كل موازين الاخبار الاخرى قليل من الحظ مع كثير من الخبره سبب النجاح فى الفوركس

Abdelhedi
05-01-2015, 00:21
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم :
و الله لم افهم ماذا تقصد انت ماذا سوف تهتمد لم افهمك حقا عزيزي.

popa2015
05-01-2015, 03:30
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

محمد راضي
05-01-2015, 03:35
موضوع رائع جدا وأودان ان انوه لجميع اعضاء الفوركس انك شخص متميز ورائع وننتظر منك المزيد في مثل هذه المواضيع الرائعه ادعوالله لك بوفير الصحه وزياده في الرزق تقبل مروري؛؛

abdalico
05-01-2015, 03:40
الفوركس ليس حظا اخي بل هو اجتهاد من اجتهد و احب هذا الميدان ممكن ان يسير فيه و ان ايصل لمستوى عالي جدا من الفهم و ايضا اتباع استراتجيات كثير واستخلاص الاسهل والاقرب لتحليلك
والبدئ بالتداول اولا بالديمو ثم الدخول في المجال الاحترافي شئ فشئ دون ان ننسى ان التوفيق من الله

investtime
05-01-2015, 03:44
الفوريكس لا يعتمد على الحض بل يعتمد على اسس علمية ومنها التحليل الفني والتحليل الأساسي
هناك تجار من يعتمد على احدهما وهناك من يعتمد عليهما الإثنين انا افضل الإختيار الثاني

zee1996
05-01-2015, 03:50
اخي بداية الفوركس ليس حظ بل هو سوق له قواعده و استراتيجياته و مؤشراته و تحليلاته التي يجب ان تلم بها لكي تستطيع بناء توقعات جيدة مما يعني تحقيق ارباح

jomaabouguezzi
05-01-2015, 04:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم فى البدايه يعتمد على فهمها وتعلمهها وبعد دلك التطبيق الفعلى لما قرائته ومه البعد عن الطنع ةعدم التركيز

moustafaforex
05-01-2015, 10:50
اعتمد على التحليل الفني هو الاهم والافضل ليك النجاح فى الفوركس يعتمد على الاستراتيجية التي تعتمد
عليها يجب ان تكون مجربة 4 اشهر على الديمو على اقل تقدير الاستمرار

alaa ali
05-01-2015, 10:53
اهلا بكم
اعتمد اولا على الله ثم على ثقتك بنفسك التى تكتسبها من التجارب عند استخدامك لحساب تجريبى بالفوركس
موفقين

jomaabouguezzi
05-01-2015, 19:59
اللَّهمَّ بلِّغ نَبيكَ وحَبِيبكَ مِنَّا الآن أفضَلَ الصَّلاةِ و أَزكى السَّلامِ، اللَّهمَّ اشرح بالصلاةِ عليهِ صُدورَنا، ويَسِّر بها أُمورَنا، وفَرِّج بها همُومَنا ، واغفِر بها ذُنوبَنا، وثَبِّت بها أَقدامَنا، وبَيِّض بها وجوهَنا، واقضِ بها ديوننَا، وأصلح بها أحوالَنا، اللَّهمَّ تَقبَّل بها تَوبتَنا، واغسِل بها حوبَتَنا، وانصُر بها حُجَّتَناة، واغفِر بها ذلَّتَنا، اللَّهمَّ اجعلها نوراً من بين أيدِينا، ومِن خلفِنا، وعن أيمانِنا، وعن شمائِلنا، ومن فوقِنا، ومن تحتِنا، وفي حياتِنا، وفي مماتنِا

al-Mashhadani64
05-02-2015, 23:28
السلام عليك اخي الكريم التعلم والتدريب على الفوركس هو الذي يجعلك تكسب الارباح تلو الارباح مع شوية حظ تكون الارباح اعلى اكيد وتقبل مروري

نادر صباح الدين
05-02-2015, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيزمن الأفضل أن تفكر جيدا بالتحليل الفني الذي يقوم على دراسة حركة الأسعار، وتحدد ثلاثة نقاط أساسية الاولى اتجاه حركة السعر وتسمى (الترند)، ثم نقاط المقاومة، وهي النقاط التي يصل إليها المخطط البياني للسعر في صعودة، ويعود، ثم يصل إليها وينخفض، ونقاط الدعم التي يراد منها النقاط التي يصل اليها المخطط البياني الهابط ثم يرتفع وكلما انخفض إليها ارتفع من جديد، فإذا عرفت هذه النقاط يمكنك اجراء صفقات تناسب الاتجاه العام من جهة، وتحدد بدايتها ونهايتها في ضوء نقاط الدعم ونقاط المقاومة.

Doodysamsom
05-03-2015, 00:22
تعتمد فقط على تحليلاتك الفنية..
واستخدامك للاستراتيجيات الملائمة لصفقتك
ولا تعتمد على التوصيات.او اى راى شخصى

laymedia
05-03-2015, 00:30
أخي
لا طبعا مش حظ خالص

roussi27
05-03-2015, 00:51
اخي انسى كلمة الحظ وغيرها بكلمة المكتوب الله ... لان الحظ غير متوفر في القران
وللنجاح في الفوركس لا بد الاستمرار والتجربة على الاستراتيجية والاعتماد عليها مرارا وتكرارا ومعرفة كل الاسباب التي ادت الى الربح او الخسارة

fadiarab
05-03-2015, 01:10
خى الكريم لابد ان تعتمد على كل هذا مع بعض يعنى
تحليل فنى مع اخبارى
انت مش هيكون ليك راي شخصي الا اذا تعلمت التداول بالطريقة التحليل الفمن يوكمان

Kiing
05-03-2015, 03:07
لا يا صديقي ان الفوركس هو ليس حظ لانه هو تجارة ممكن انها تعتمد على التحليل فقط لا شيئ اخر لان كل التكهنات العشوائية ممكن ان لا تستطيع من تم ان تحقيق ارباح

محمود مرعى
05-03-2015, 03:41
ولا فن
الراي الشخصي ؟؟
الحظ؟؟

والله يا اخى الفاضل لازم حضرتك فعلا تعرف انك تعتمد على تحليلات مختلفة ولا تعتمد على تحليل واحد فقط
علشان تكون فعلا متأكد من نفسك ومن الاشارات القوية اللى تجيلك وتكون واثق فعلا من الصفقة

skavardoma
05-03-2015, 03:52
مشكور اخي الكريم على الموضوع الجميل والمفيد واتمنى ان الجميع قد استفاد
وبالتوفيق للجميع

big.pharaoh
05-03-2015, 05:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. لازم يا صديقي تتعلم الاول ومتعتمدش على الحظ .. الحظ ممكن يصيب مره او اتنين لكن في التالته هتوقع وهتخسر كل حاجه ..يبقى تتاجر على معرفه افضل

waelmma
05-03-2015, 07:33
:(:(:( اخى الحقيقة ان احيانا الواحد بيحقق ارباح
ومش فاهم ازاى حققها والحقيقة ان الحظ بيدخل احيانا :))

laymedia
05-03-2015, 15:12

mohamedhassn
05-07-2015, 17:54
إن مجال الربح من شركات البكس وغيرها من العروض الرديئة ليس إلا نقطه فى ... أو أكثر حسب قدرك على الفهم والتعلم ( الفوركس بمثابه شباك العنكبوت لمن لا ... للترويج لشركات الفوركس المختلفه ( وهذا ما أعتمد عليه فى ربح الأموال لإنى لا

---------- Post added at 02:54 PM ---------- Previous post was at 02:39 PM ----------

ربح حقيقي بالفوركس الموسوعة التعليمية. ... اخي الكريم لايمكننا ان نقول لك اعتمد على كذا او لا تعتمد على كذا فهناك اساسيات في تجارة ...

houssem_trader
05-07-2015, 19:23
في الحقيقة اخي انا لا انصحك ابدا بالاعتماد على الحظ و لكن انصحك بالتحليل
الفني لانه الطريق الامثل للوصول الى نتائج جيدة في الفوركس

chirikhan
05-09-2015, 01:45
لا ارى عن تجربة بسيطة في الفوركس ان الحظ ممكن يخليك تربح وتنجح في الفوركس
الافضل يا اخي انك تتاجر بالعلم والتحليل والدراسة للشارت والعملات والاخبار الخ

REDA FOREX
05-09-2015, 09:49
السلام عليكم و رحمة الله اخي الفاضل انصحك بالاعتماد على التحليل الفني و ايضا البحث عن استراتجية ناجعة و تطبيقها في الحساب التجربي قبل الحساب الحقيقي السلام عليكم و رحمة الله اخي الفاضل انصحك بالاعتماد على التحليل الفني و ايضا البحث عن استراتجية ناجعة و تطبيقها في الحساب التجربي قبل الحساب الحقيقي

aminalamor
05-09-2015, 12:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل مشكور على هذا الاستفسار ان الاعتماد على الحظ غير كافي لتحقيق الربح في سوق الفوركس وانما اعتمد على احد التحليلات الثلاثة في السوق الفني او التحليل الاساسي او التحليل الكلاسيكي
بالتوفيق للجميع

boulafrah
05-09-2015, 13:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة طيبة وبعد أشكرك اخي الفاضل على سؤالك اخي عتمد على شرووحاات من اليووتيووب طبعا مش حظ خالص يعني انت سبت التحليل الفني والتحليل الاقتصادي وخليتها حظ انا بنصحك انك تتعلم كويس وتاخد خبره على حساب تجريبي وتتعلم التحليل الفني والاقتصادي وتذاكر كويس يا جماعة الفوركس مش حاجة بتجيب فلوس من الهوا الفوركس تجارة يعني لازم تبقى فاهمها

---------- Post added at 10:10 AM ---------- Previous post was at 10:09 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي الفاضل على سؤالك اخي عتمد على شرووحاات من اليووتيووب طبعا مش حظ خالص يعني انت سبت التحليل الفني والتحليل الاقتصادي وخليتها حظ انا بنصحك انك تتعلم كويس وتاخد خبره على حساب تجريبي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

hamdochi
05-09-2015, 13:15
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد انه فى البداية الحظ يصادف التاجر بشكل كبير فى تجارتها فى السوق فربما يربحكثيرا جدا
وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن من
اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

Mohamed Morsy
05-11-2015, 22:35
اخي .. انسى كلمة الحظ وغيرها بكلمة المكتوب الله ... لان الحظ غير متوفر في القران وللنجاح في الفوركس لا بد الاستمرار
والتجـربة على الاستراتيجية والاعتماد عليها مرارا وتكرارا ومعرفة كل الاسباب التي ادت الى الربح او الخسارة
تحياتي ...

masry928
05-13-2015, 21:55
هتم التحليل الأساسي بدراسة المتغيرات الاقتصادية والسياسية التي تؤثر على حركة العملات، بافتراض أن العرض والطلب على العملة يتأثر بقوة أو ضعف الاقتصاد فزيادة قوة الاقتصاد تؤدي إلى زيادة قوة العملة والعكس صحيح

nda
05-14-2015, 15:45
البيانات الاقتصادية مثل هذه التي تصدر يوميا من الممكن ان تعكينا نظرة على حالة الاقتصاد
انا اعتمد هذه البيانات في معرفة اتجاه الترند العام للزوج

mohamed12345
05-15-2015, 14:37
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته تحية طيبة وبعد أشكرك اخي الفاضل على سؤالك .. اخي عتمد على شرووحاات من اليووتيووب أتمنى لك ولجميع أفراد المنتدى بالتوفيق

mouade
05-15-2015, 14:43
إذا كان الاقتصاد يسلك المسار الصحيح، سيكون التضخّم حينها مرتفع وفي صدد الإرتفاع. بناء عليه، سيشهد المصرف المركزي ضغوطات تحثّه على رفع معدّل الفائدة المستهدف من أجل تفادي تسخّن الاقتصاد.

forexaly5
05-15-2015, 14:48
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته جل المتداولين الرابيحن يعتدون على ذكائهم ليس مهم أن تعرف السهم صاعد أو هابط ولاكن أنتحقق ربح كبير في ضرف قصير لذلك كن ذكي في إختيار نقاط القوة للدخول

aminooos
05-15-2015, 15:05
العلم والممارسة والتركيز والمثابرة ثم توفيق من الله اعتقد ان الحظ دورة ضئيل فى هذة التجارة
فربما فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

mouade
05-15-2015, 16:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
مسب نوع الصفقه يا اخى وتقبل مرورى يا ماو
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

noureddineb
05-15-2015, 16:54
بسم الله الرحمان الرحيم
بكل بساطة اعتمد على نفسك وعلى قدراتك فالكل تعلم لم يخلق عالما او خبيرا
أسأل الله لي ولكم التوفيق

magic777
05-15-2015, 16:56
فربما فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

التحليل الفني والبرايس اكشن اخي بالفعل بيكون من اقوى التحاليل وخاصه ان كل متاجر بيكون ليه التحليل والنظره الخاصه بالسوق يعني ده بيكون ناتج من خبره المتاجر
اصلا وفهمه لطبيعه حركه الزوج الي بيعمل عليه

engaym
05-15-2015, 16:59
السلام عليكم اخى انا اعتقد يجب اولا الاعتماد على نفسك حتى يمكن لك الربح فى الفوركس وهذا قد يحتاج الى مجهود
منك كبير حتى تقدر ان تقراء التحليل وتقراء الشارت وبالتوفيق للجميع

شهيرة
05-22-2015, 18:32
فربما يربح كثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء
و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر بس بعدها بتبقي متعلم احسن
من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

samieh
05-23-2015, 22:36
السلام عليكم
طبعا يا اخى الفوركس ليس حظ مطلقا فهو مبنى على التحليل الفنى والاقتصادى للعملة
والاثنين مكملين لبعضهما البعض
حاول انك تتعلم كويس وانشاء الله يكون التوفيق حليفك وليس الحظ لان انا شايفك مكتئب من الفوركس

FullyActive
05-24-2015, 03:20
السلام عليكم يا اخى الفوركس لا يسير بطريقة عشوائية
ولا يعتمد على الحظ بل على اساس علمى وادوات واساليب تحليل الاساسى والفنى الخ.

sameh-a
05-29-2015, 22:44
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم اعتمد على التدريب الجيد والمثابرة ومشاهدة الفيديوهات
والاستراتيجيات الصحيحة والعمل على الحساب التجريبي

هاشم احمد
05-29-2015, 23:08
السلام عليكم
هناك اخبار قويه وبيمتد تاثيرها لفترات طويله ولكن ان حدث بهااى امر مفاجىء مثل تغيير اسعار الفائده واعتقد ان تاثير الخبر بيمتد
لاننى تابعته على اليورو فى الفتره السابقه

MOHAMED OSAMA
05-29-2015, 23:12
لا طبعا مش حظ خالص .. يعني انت سبت التحليل الفني والتحليل الاقتصادي وخليتها حظ
وتذاكر كويس .. يا جماعة الفوركس مش حاجة بتجيب فلوس من الهوا .. الفوركس تجارة يعني لازم تبقى فاهمها
تمنياتي ليك بالتعليم الجيد وعدم الاستهتار بالسوق والتوفيق

---------- Post added at 08:12 PM ---------- Previous post was at 08:10 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيزمن الأفضل أن تفكر جيدا بالتحليل الفني الذي يقوم على دراسة حركة الأسعار، وتحدد ثلاثة نقاط أساسية الاولى اتجاه حركة السعر وتسمى (الترند)، ثم نقاط المقاومة، وهي النقاط التي يصل إليها المخطط البياني للسعر في صعودة، ويعود، ثم يصل إليها وينخفض، ونقاط الدعم التي يراد منها النقاط التي يصل اليها المخطط البياني الهابط ثم يرتفع وكلما انخفض إليها ارتفع من جديد، فإذا عرفت هذه النقاط يمكنك اجراء صفقات تناسب الاتجاه العام من جهة، وتحدد بدايتها ونهايتها في ضوء نقاط الدعم ونقاط المقاومة.

hany343
05-29-2015, 23:12
السلام عليكم
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم
من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر
بس بعدها بتبقي متعلم احسن من اي واحد دلاس الفوركس لأن دة تعليم عملي

MOHAMED OSAMA
05-29-2015, 23:16

---------- Post added at 08:16 PM ---------- Previous post was at 08:14 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإاللهخوة الكرام إن شاءلبدايه يعتمد على فهمها وتعلمهها وبعد دلك التطبيق الفعلى لما قرائته ومه البعد عن الطنع عدم
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء و عدم تكرارها انت ممكن تفضل سنة كاملة بتخسر، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

jamila cchahed
05-29-2015, 23:19
بسم الله الرحمان الرحيم تحية طيبة وبعد ::::
أشكرك اخي الفاضل على سؤالك .. اخي عتمد على شرووحاات من اليووتيووب
تقبل مروري
والسلام

hamed mohamed
05-29-2015, 23:22
الاخ الكريم كل ما قلته هو الصحيح
فلو قلنا التحليل الفنى و الأخبار فهى
اكيد مهمه جدا"
والرائى الشخصى يأتى اكيد بالتعليم الجيد
اما الحظ فممكن نقول بدلا" منه
ما يقدر الله لنا
والله الموفق

raaslen316
05-29-2015, 23:23
اخى الكريم فى البدايه يعتمد على فهمها وتعلمهها
وبعد دلك التطبيق الفعلى لما قرائته
ومه البعد عن الطنع ةعدم التركيز

asxqw
05-29-2015, 23:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةية طيبة وبعد ::::شكرك اخي الفاضل على سؤالك ..ك انك تتعلم كويس وتاخد خبره على حساب تجريبي وتتعلم التحليل الفني والاقتصاديوتذاكر كويس .. يا جماعة الفوركس مش حاجة بتجيب فلوس من الهوا .. الفوركس تجارة يعني لازم تبقى فاهمهمنياتي ليك بالتعليم الجيد وعدم الاستهتار بالسوق وا اخي عتمد على شرووحاات من اليووتيووبتمنى لك ولجميع أفراد المنتدىاقبلمرووريخي

---------- Post added at 08:30 PM ---------- Previous post was at 08:28 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوةي الفاضل على سؤالك ..ك انك تتعلم كويس وتاخد خبره على حساب تجريبي وتتعلم التحليل الفنيوالاقتصاديوتذاكر كويس يا جماعة الفوركس مش حاجة بتجيب فلوس من الهوا .. الفوركس تجارة يعني لازم تبقى فاهمهمنياتي ليك بالتعليم الجيد و الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله،

atmoul
05-29-2015, 23:30
أفضل شيء تعتمد عليه في الفوركس هو الدعم ولمساومة هي في الحقيقة أفضل إستراتيجية جربتها وتعطي نتائج جيدة لكن حاول أن لا تعتمد عليها وحدها حاول أن تدمج معها إستراتيجية أخرى

FullyActive
05-30-2015, 00:45
السلام عليكم تعتمد على التحليل الفنى والاساسى وتحتاج الى بعض التوفيق وليس الحظ..
ولكن الكل معرض للخسارة حتى لو درست كل شىء

marwafawzy122
05-30-2015, 00:56
التحليل الفنى يا اخى الفاضل هو من اهم الاشياء فى هذا المجال بل هو بوابة الدخول الى علم الفوركس والذى تستطيع من خلاله ان تتخذ قرار البيع او الشراء للعملة التى تفضل المتاجرة عليها فيجب تعلمه واتقانه بجميع محاوره لكى نستطيع النجاح بأذن الله ...

احمد سعيد على
05-31-2015, 15:10

8150017
05-31-2015, 15:18
لا تتجنن ولا حاجه اعمل لنفسك استراتيجيه واشتغل عليها وخد وقتك وبلاش الياس اللى انت فيه وماتستعجلش على فشل اى استراتيجيه او نجاحها خد وقتك وتاكد ان كل يوم فى فرص للنجاح او للفشل انت بقى هتختار ايه

Eslam Anwar
06-03-2015, 18:35
اخي الفاضل ... لا طبعا انا لا اعتقد ان سوق الفوركس يسير بطريقة عشوائية وايضا لا يعتمد
على الحظ بل على اساس علمى وادوات واساليب تحليل الاساسى والفنى انه علم وليس قمار

odai namora12
06-03-2015, 18:37
تعتمد على الصبر والهدوء والقدرة على التحليل الفني والمشاركة في المنتديات لتجميع البونص
والحوارات مع الاعضاء للاستفادة من الخبرات ومشاهدة الفيديوهات المتنوعة للفوريكس لمعرفة كيفية التداول

mechanical
06-22-2015, 01:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته......في النهايه الحظ من عند ربنا بمعني انه قدر الخسارة والمكسب قدر
وبالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

hager omar
06-22-2015, 01:57
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الكريم مفيش حاجة اسمها حظ كل شئ نصيب ومقدر من عند الله ولكن عليك ان تتعلم جيدا حتي تحقق الذي تريده من ربح

تقبل مروري

westside11
06-22-2015, 02:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اعتمد للربح في الفوركس على المستويات العالية و التفكير الجيد
تقبل مروري

RomanyMoreed
06-24-2015, 02:28
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

لا يوجد للحظ جانب في هذا السوق عليك وعلي التحليل الفني صحيح هيتعبك في الاول بس مع الممارسة هتقدر تفهم كويس

بالتوفيق

mohamed12345
06-24-2015, 17:17
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد أشكرك اخي الفاضل على سؤالك .. اخي عتمد على شرووحاات من اليووتيووب
تقبل مرووري اخي

jozef82199
07-16-2015, 08:47
الشموع اليابانية

هي نوع من التحليل الفنييعتمد علي رسم علاقة بين التغير في سعر السهم والتغير في الزمن . الخط الرأسي يمثلالتغير في السعر والأفقي يمثل التغير في الزمن . ينتج عن هذا المنحني ظهور أعمدةتشبه الشموع ولذالك تسمي الشموع اليابانية لأن أول من أستخدم التحليل الفني هماليابانيون في مضاربات الأرز

وتمتاز هذه الطريقة في رسم المنحنيات أنهيمكنك من الرسم معرفة معلومات كثيرة جدا كما سنعرف بعد ذلك

كل شمعة تمثل مدةمن الزمن قد تكون 10 دقائق أو 15 دقيقة أو يوم كامل حسب اختيار المدة الزمنيةللمنحني
تتكون كل شمعة من ثلاث أجزاء مهمة

waelmma
07-16-2015, 13:02
اخى الكريم بارك الله فيك والحقيقة انه يجب الاول ان تكتسب الخبرات الكبيرة فى المتاجرة
وان تتعلم اصول التحليل لفنى والاخبارى وبعدين تبدا تتاجر وربنا يوفقك

مهند سباعنة
07-16-2015, 14:12
أخي الفاضل لا يمكنك الاعتماد الا على الله اولا و من ثم التحليل الفني و و على مهارتك على زوج العملات المضمون فقط
تقبل مروري

sharshabil
07-16-2015, 18:51
هو الفوركس بعي تمام عن الحظ فقط هناك
من تعام و اكتشف عدة اور من خلاال خبرته و يوفق في تحليله و صفقاته و هناك من يلزمه الكتير

andro samir
07-16-2015, 18:57
يمكنك ان تعتمد علي الاستراتيجية الخاصة بك من خلال نقاط
الدعم والمقاومة والبولنجر والاخبار لتحليل السوق جيدا قبل البدء في فتح اي عملية

witty
07-16-2015, 19:15
السلام يااختي هدي من اعصابك ههه
انا ايضا في البدايات كنت هاكذا صعب عليا جدا العمل لكن الان تقدمت والحمد لله
انصحك بالتجول في المنتدى التعليم وتشاهدي الكثير من الفيديوات لكي تتعلم منها كيفية التداول ..

Wassa04
07-16-2015, 20:39
مرحبا اخي الكريم الربح من الفوركس ياتي عبر مراحل
فقط عليك بالصبر و التعلم بالتوفيق لك تقبل مروري

hellelali2
07-16-2015, 20:43
اخي الكريم اعتمد على تحليلك للزوج لان الحظ غدار وقت الشدة
و اعتمد على تعليمك و استراتجيتك الخاصة:p

---------- Post added at 05:43 PM ---------- Previous post was at 05:42 PM ----------

اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب,
للاسف انا جديدة فى هذا المنتدى ولا اعرف الكثيرهنا
واتمنى من الاعضاء يفيدونا
بالتوفيق لنا وللجميع:woo:

csebai11
07-16-2015, 20:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
اولا الفوركس يلزمه كثير التعلم و ليس حظ و التحليل الفني و الاخباري هو الاساس

اسلام احمد فؤاد
07-16-2015, 21:09
بسم الله الرحمن الرحيم
موضووووووووووووووع رائع وجميل يا استاذه
شكرا لكل الناس اخلتنا هنا
شكرا لكل اعضاء المنتدى الكرام الافاضل
ومن نجاح لنجاح دايما ان شاء الله

alaa ali
07-17-2015, 01:49
اهلا بكم
اهم شى الاعتماد على الخبرة فى تحقيق الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

dima09
07-17-2015, 02:01
- السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته إخواني اخواتي رواد منتدى الفوركس العربي أنا عضو جديد التحقت مؤخرا بهذا المنتدى وارغب في اكتساب بعض المعارف الضرورية لكل عضو جديد لذلك اطلب منكم أصدقائي الأعزاء ان تمدون لي يد المساعدة حتى أكون عضوا فاعلا بإذن الله و جزاكم الله عني خير الجزاء.

drkim
07-19-2015, 23:39
تحياتى اخى الكريم

واذا كنت قررت ان تعمل فى هذا المجال فلا مكان للحظ فى هذا السوق واذا كان معك الحظ فى صفقه

لن يكون معك فى الاخرى ولكن عوامل النجاح فى هذا السوق تكون فى الالتزام بالاساسيات مع التحليل الجيد

وهى اداره رأس المال الصارمه لحسابك والسيطره على الطمع والعوامل النفسيه المحيطه

karim02
07-20-2015, 21:42
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

Abdelhedi
07-20-2015, 23:09
باسم الله الرحمان الرحيم و السلام عليكم في المنتدي العزيز و اتمني ان تنال تعليقاتي علي مواضيعكم اعجابكم و شكرا لكم شباب:
بالنسبة لي اعتمد علي التحليل الفني و الاساسي .

sinn
07-20-2015, 23:10
السلام عليكم و رحمة الله موضوعاتك جد رائعة و مبدع و خاصة بطروحاتك مزيدا من التالق شكرا لك اخي الكريم و في انتظار جديدك تقبل مروري

forex all arabes
08-24-2015, 17:25
السلام عليكم الخي الكريم ;كل المتداولين الرابيحن يعتدون على ذكائهم ليس مهم أن تعرف السهم صاعد أو هابط ولاكن أنتحقق ربح كبير في ضرف قصير لذلك كن ذكي في إختيار نقاط القوة للدخول شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب

ynwa1892
08-24-2015, 17:36
السلام اخي التحليل الفني لا يحتاج الى ليلة او اثان لكي تتعلمه التحليل الفني يحتاج الى اكثر من عامين لكي تتمكن منه كليا وفقك الله

josef juvé
08-24-2015, 17:37
السلام عليكم ورحوة الله وبركاته
عليك ان تعتمد على التحليل الفني نعم و كذا التحليل الكلاسيكي هما الاساس في الربح بالاضافة الى ادارة راس المال تقبل مروري وبالتوفيق للجميع

andro2015
08-25-2015, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الفوركس اخى الكريم الفوركس
ليس صعب مثل ما انت معتقد انت كل اللى عليك انك تحلل تحليل مظبوط وربنا يوفقك

mrtrad
08-25-2015, 23:25
إعتمد على التحليل الفني أخي لكن ليس وحده ضروري أن تضيف له شيء أخر حتى تستطيع أن تكسب من هذا السوق التحليل الفني وحده لن يعطيك النتائج المطلوبة يمكن أن تضيف له متلاً الموفينغ أفرج وتحاول أن تبتكر إستراتيجية

bidaaaaaaaaa
08-25-2015, 23:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
طبعا اخى تحيلتك الفنى لو كان الموضوع حظ ماكن تعب ولاكن اذا تعلمت
جيدا وحاولت فعلا فهم كل خبايا الفوركس سوف تكون من الرابحين

classic_trader
08-26-2015, 00:40
من اجل تحقيق الربح في الفوركس يا صديقي عليك اولا الابتعاد على الحظ
و عدم المتاجرة بالاحاسيس و الاعتماد على لتحليل الفني و الاساسي ايضا

zeghar
08-26-2015, 00:43
انا اخي الكريم انا في راي مش ضربة حظ
وانما الفروكس هو عبارة عن توقعاتتك وتحليلاتك

dhmo
08-26-2015, 19:55
انا اخي الكريم انا في راي مش ضربة حظ
وانما الفروكس هو عبارة عن توقعاتتك وتحليلاتك

لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده ليكون افضل في المستقبل ويحدد لنفسه نظام عمل

بشير حمدان
08-26-2015, 20:00
السلام عليكم
لعبه الحظ ليس لها علاقه بالفوركس اطلاقا
علم الفوركس له اساسيات واصول وتحليلات واستراجيات كثيره جدا ولكن يجب الصبر على مشوار التعلم حتى تبلغ مرادك

dhmo
08-26-2015, 21:13
السلام عليكم
لعبه الحظ ليس لها علاقه بالفوركس اطلاقا
علم الفوركس له اساسيات واصول وتحليلات واستراجيات كثيره جدا ولكن يجب الصبر على مشوار التعلم حتى تبلغ مرادك

هو لازم تكون ملتزم في العمل وصبور فعلا لان النفسيه في المجال ده مهمه جدا لانها الي بتحقق للمتاجر الاستفاده الكامله من المجال ده وتخليه قادر انه يضبط انفعالاته يعني لا
يفرح اوي ولا يزعل اوي على اي حاجه

ASMAA TAHA
08-27-2015, 02:49
يمكنك لكى تربح فى الفوركس ان تعتمد على اشياء كثيرة جدا منها مثلا ان تكون على ثقة بنفسك وان تمتلك ارادة قوية ولابد ان تعتمد على تحليل ثابت وعلى طريقة واستراتيجية ثابتة لكى تستطيع ان تربح

mhd mansour
08-27-2015, 02:51
السلام عليكم
اخي الكريم الفوركس ليس حظ هى تجارة تعتمد على التحليل ولا شيئ اخر التخمين
والتكهنات العشوائية لن تستطيع تحقيق ارباح منها حاول ان تتعلم جيدا
وبالتوفيق انشاء الله

sharshabil
08-29-2015, 22:41
لا يااخي ما دخل الحظ في الفوركس
لامر يتعلق بالخبرة لازم تكتشف اسرار م خلال الهبرة حتلا تعرف الفرص الجيدة و تكون ناجحة .

rachadcom
09-06-2015, 03:01
الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه .. بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...

نعم يا غالي يمكنك على الاعتماد على التحليل افني و التحليل الاساسي يا غالي.. تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري ..

AYYOUB100
09-06-2015, 03:16
أولا تعتمد على الله وتتوكل عليه ومن بعدها التعلم والتعلم لنه هو الصح واصبر عليه وتعلم كيفية المتاجرة في الحساب
التجريبي والباقي راح يأتي بسهولة اخي وبالتوفيق لك وللجميع.

kouka
09-27-2015, 04:02

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

---------- Post added at 01:02 AM ---------- Previous post was at 12:54 AM ----------

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

akram mohamed obaid
09-27-2015, 10:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم عند دخولك الى الفوركس عليك الاعتماد على جميع الوسائل التي تؤدي الى تحقيق الارباح هنالك من يعتمد على الحظ مثل ماانا افعل واخرين يعتمدون على التحليل الفني

karimovtich
09-27-2015, 13:46
اختي الكريمه لا يوجد شئ يسمي حظ فقط توفيق وعدم توفيق كما ان الاجتهاد والتعلم من الاخطاء ومواصله التعلم وعدم الياس هو الشئ الوحيد الذي يضمن لك الوصول الي ما تريد

seifhd
09-30-2015, 23:44
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

ahmed bakry
10-13-2015, 15:03
اعتمد على دراستك وفهمك ومعرفتك ومحاولة نجاحك ف كيفية مسابقة الزمن ف التعلم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

saidsami
10-17-2015, 13:27
شكرا لك هاذا الاستفسار ان الاعتماد على الحظ غير كافي لتحقيق الربح في سوق الفوركس وانما اعتمد على احد التحليلات الثلاثة في السوق الفني او التحليل الاساسي او التحليل الكلاسيكي و هده هي اساسيات الفوركس

med1985
10-17-2015, 17:21

magdyking
10-17-2015, 17:22
بلا شك التحليلات هي الاساس ثم الدعوم والمقاومات من الاشياء الهامه ويجب ان تعلم ان الفوركس علم له اصول وقواعد مثل الفيزياء والكيمياء وهو يعتمد في مجمله علي العديد من المتغيرات منها علي سبيل المثال اخبار اقتصاديات الدول
وقوة العملات ومتغيرات السوق كما انا العمل في هذا المجال يكون مبني في المقام الاول علي استرتيجيات مدروسه ومؤشرات تم عمل ابحاث عليها

samir33
10-20-2015, 09:04
طرق التداول او ما يصطلح علية باستراتيجية التداول متنوعة و كلها تادي الغرض من التداول
لكن اهم شيئ في كل هدا و الاهم من الاستراتيجيات هي الخبرة و هو عامل مهم جدا

yassineleo
10-20-2015, 21:42
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

mohand
10-20-2015, 22:31
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
بالنسبة لي وضع في الدرجة الأولى الثقة في النفس ؛ هدا يعني التعلم الجيد أما الحظ إنه غير موجود في هدا السوق ؛ أتمنى أني أفدتك في هدا الموضوع

nuclear2010
10-20-2015, 22:58
السلام عليكم جميعا
للربح في الفوركس يجب الاعتماد علی استراتيجية واضحة و
بسيطة و مفهومة و تحديد أهداف ربحية معينة و دون طمع
وان شاء الله تحقق ارباح

sharshabil
10-21-2015, 02:38
اول شي هو التحليل الاساسب يعني تعرف ماهي الابار و تقرا عنها
و التحليل الفني و لازم تعرف ان اللتحليل مع الخبرة يكون افضل , تحياتي

med1985
10-25-2015, 02:45
فربما يربحكثيرا جدا وربما يخسر كل امواله ولكن المهم هوالتعلم من الاخطاء

mohaamr1982
10-25-2015, 02:47
اظن ان الفديوهات المقدمة في المنتدى تفيدك جدا و كذا الدروس المقدمة من اصحاب الخبرة
يمكن الاعتماد عليها للدخول في صفقات و تربح

ahmed bakry
11-05-2015, 12:28
اعتمد على شغلك وفكرك واللى اتعلمته وفهمته وحاول على اد ماتقدر تتدرب اكتر وتفهم دايما والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

razgallah
11-08-2015, 17:48
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
التحليل الفني مع الاساسي و احترام نقطة الدخول
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

amanyyy
11-08-2015, 19:09
أنا جديدة في هذا المنتدى بشكل خاص، لقد سجلت بعض قليل منذ زمن طويل. I سعداء لتصبح من بين مجموعة كبيرة الفوركس حيث أعتقد أن نتعلم فضلا عن الإسهام بلدي الحصة الشخصية. معلمو الرجاء في المنزل، ونحن متطلبات أعضاء جدد المبادئ التوجيهية الخاصة بك وفقا للسياسات واللوائح في هذا المنتدى معين حتى يتسنى لنا يمكن أن تستمر تشمل لكم وكذلك يتعلم من خلالكم. شكرا جزيلا