PDA

View Full Version : احساسين

الاصيل
03-04-2015, 12:08
الاخوة الكرام
هل احس احد وهو فى الفوركس باحساسين
الاول بعد ما يخسر راس ماله ويخرج من السوق يحس انه اكبر خبير فوركس ويحاول الدخول مرة ثانية باى طريقه
الثانى بعد ما يدخل يحس انه لا يعرف شىء عن الفوركس وطبعا بسب الخساره

bsameforex
03-07-2015, 03:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نورت اخى الكريم المنتدى
اتمنى لك التوفيق لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير
و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

mohamed007
03-07-2015, 03:13
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع والمتميز عن الشموع اليابانية وفعلا الشموع اليابانية من
الاساليب الهامة جدا في التحليل الفني وانا شخصيا بعتمد على التحليل الفني بشكل كبير في التداول

liverpool
03-07-2015, 03:26
السلام اخي نعم كلامك صحيح وقع لاي احد فينا المهم الادارة الجيدة لراس المال وتعلم التحليل الفني والاساسي
وفقك الله

Waleed ahmed
03-07-2015, 04:59
احساسيين هو ان تجهد في كتابة الردود ثم لم تكسب شيء من المال او تواجه مشكلة صعبة لاتستطيع حلهاا

الاسد التاجر
03-07-2015, 05:17
علشان تتجنب الاحساس بلقهر وعلى الردود الي تعبت فيها واخرتها
خسرت لازم تتعلم حتى تقدر تحافظ على بونص الي حصلت عليه
وماتدخل سوق حقيقي الا بعد فهم كل جوانب المتعلقه في فوركس
واهم من هذا كله ان تدخل براس مال قليل وصدقوني بعد تعليم
بتغير نظرتكم للفوركس وانه ليس بذاك الصعوبه زي مايصوره بعض التجار على المبتدئين

user_66
03-07-2015, 08:12
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب,
للاسف انا جديدة فى هذا المنتدى ولا اعرف الكثيرهنا
واتمنى من الاعضاء يفيدونا
بالتوفيق لنا وللجميع
تقبل مرورى

aserghawy6871
03-07-2015, 10:25
بالفعل ان هذان الاحساسين موجدين عند كل شخص يدخل هذا المجال ولهذا اتمني من الله ان يبعدنا عن الاحساس الاول وهو الخساره الكامله لراس المال
اما الاحساس الاخر وهو الرجوع مره اخري والاراده القويه علي تحقيق الربح هو ده اللي احنا عاوزينه

mawwalmammo
03-07-2015, 11:28
ربما يصيبنا هذا الاحساس لكن قد يكون احساسا تفؤليا لاغير
لاننا ندخل السوق مجددا املا في الربح ونتصور الكثير من الاشياء وهي ان نعمل كذا وكذا و وو
لكن بمجرد ان نعاود الكرة نرجع لى نفس الخطا
لا حول وا قوة الا باللله

cian s
03-07-2015, 11:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل العزيز
نعم كلامك صحيح وقع لاي احد فينا المهم الادارة الجيدة لراس المال وتعلم التحليل الفني والاساسي
تقبل مرورى و خالص شكرى و تحياتى وبالتوفيق لك ولنا جميعا

mohamed12345
03-08-2015, 23:36
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد لاننا ندخل السوق مجددا املا في الربح ونتصور الكثير من الاشياء وهي ان نعمل كذا وكذا و وو لكن بمجرد ان نعاود الكرة نرجع لى نفس الخطا

expirt77
03-09-2015, 00:48
السلام عليكـم ورحمة الله وبركاته
بعد التحيه اخواني الكراااااااااااااااام
اشكر اخي العضو على الموووضووع الاكثر من راااائع
جعله الله فى ميزاان حسناتك يا الغااالي
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاط فى الموضوع
اتمني للجميع الربح الوفييير
تقبل مروري▼♀♀♀☼☼

ahmedabobaker
03-09-2015, 01:17
اهلا وسهلا بيك اخنا الكريم
نورت منتدى فوركس العرب,
للاسف انا جديدة فى هذا المنتدى ولا اعرف الكثيرهنا
واتمنى من الاعضاء يفيدونا
بالتوفيق لنا وللجميع
تقبل مرورى

Audy1
03-11-2015, 15:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم هدا هو الخطا بعد ما يخسر راس ماله ويخرج من السوق يحس انه اكبر خبير فوركس ويحاول الدخول مرة ثانية باى طريقه

a7med84
03-11-2015, 16:15
اكيد ده ممكن يحس بيه اى حد يتعامل ف السوق الفوركس سوق نفسى من الدرجه الاولى مهم جدا فهم هذا الكلام والتعامل مع السوق على هذا الساسا والله المستعان

ahmed112
03-13-2015, 01:55
نورت اخى الكريم المنتدى
و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

SHADOWING
03-15-2015, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
لا لم اشعر بهما ولكنى اشعر ان الخسارة تعلمنى كيف انجح وفى نظرى هذا شئ لا غنى عنه والحمد لله انى اشعر به وربنا يوفق الجميع

محمود مرعى
03-15-2015, 19:35
الاخوة الكرام
الاول بعد ما يخسر راس ماله ويخرج من السوق يحس انه اكبر خبير فوركس ويحاول الدخول مرة ثانية باى طريقه

ايوة طبعا يا اخى الفاضل هذا الكلام صح جدا والنقطة الاولى بسبب انه بيكون مثلا لم يستخدم الاستوب لوس اصلا فى كل صفقاته
واول ما يخسر الحساب يحاول يقنع نفسه ان هو اللى غلطان لانه اصلا متاجرشى بشكل صح وبيدخل تانى ولااسف يكرر نفس الاخطاء

khladforexx
03-15-2015, 19:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
واكيد طبعا كل مجال يوجد فيه المكسب والخسارة
اهم شئ الخبره والالتزام وعدم الطمع

tornado
03-15-2015, 20:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى احساس الطمع سوف تجنى منه الكثير وسوف تحس بأنك اكبر خبير فوركس ولكن نهايه الطمع مهما جنيت من اموال سوف تخصر الكثير جدااا

بالتوفيق للجميع

ahmedibrahim258259
03-16-2015, 21:16
بسم الله الرحمن الرحيم بص انا اول مرة اتمرجن حسابي كنت حاسس اني بمون لاني موش جربت الاحساس ده قبل كده
تقبل مروري

مامون سباعنة
03-17-2015, 02:43
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة وبعد ::::
أشكرك اخي الفاضل على سؤالك ... اخي لا يأس مع الفووركس للخبير . لانه يزسده قوة في المتاجرة ...
اتمنى لك ولجميع اخواني النجاح
تقبل مروري اخي .......

reyad george
03-17-2015, 03:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعتقد ان ذلك يا اخى يرجع الى فقد الثقه فى طريقة عملك اتقن طريقة و ارضى بها من مكسب و خسائر تنجح

ayman nasr
03-17-2015, 03:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة مشكوار اخى الغالى
على موضوعك الاكثر من الرائع والاستفادة منة
وارجو تقبل مرورى

ridabest
03-17-2015, 09:39
السلام عليكم اتمنى لكم يوم مليئ بالربح و اطلب من الله ان يرزقنا من خيراته واشكركم جزيل الشكر على الموضوع المفيد فانا اتابع المنتدى بهدف ان استفيد لاني مازلت مبتدئ وانشاء الله سابدء التداول الشهر القادم

sheref zakarea ahmed
03-17-2015, 09:43
هل اللى يخسر حسابه فى الفوركس كامل معنى هذا انه لا يعرف السوق جيدا ام ماذا لانها حصلت مع ناس كتير ولا ماذا يفعل بعدها شكرا

khladforexx
03-17-2015, 18:33
الطمع هو العدو الوحيد للربح و الخروج بمكسب من الصفقة
لانك كلما طمعت اكثر كلما زادت نسبة المخاطرة لان السوق دائما في حركة تصاعدية و في نزول
لازم تتعلم تحدد نقطة الدخول و الخروج من الصفقة
و دع الطمع على جنب و لا تعود نفسك بهذه العادة السيئة

Eiman
03-17-2015, 22:39
السلام عليكم..
نورت اخى الكريم المنتدى...
اتمنى لك التوفيق لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير...
و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا ...

karim02
03-17-2015, 22:53
آلسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك على طرحك هدا الموضوع لنستفيد جميعا
بالفعل هده الأحاسيس مملة ؛ لأن نبدل مجهود كبير للحصول على البونص ؛ وللأسف نتعرض للخسارة ؛ ويجب علينا البداية من الجديد ممل فعلا

Sherif Fares
03-17-2015, 22:56
السلام عليكم أخي عالم الفوركس بالطبع عالم كبير لا أحد يعلم جميع أسراره و لا أحد يربح منه للأبد و هذا ما يولد الطمع و الخوف. تقبل مروري

ayman nasr
03-17-2015, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا لسة عضو جديد
ومااقدر افيدك واتمنى انت تستفيد من المشتركين
واتمنا تقبل مرورى

fifi w mody
03-17-2015, 23:15
السلام عليكم ورحمه الله
ان هذا هواحساسك الشخصي فليس بالضروره كلنا نشعر به انا شخصيا لو خسرت بحس اني مفهمتش الفوركس اوي

khladforexx
03-17-2015, 23:21
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
واكيد طبعا كل مجال يوجد فيه المكسب والخسارة
اهم شئ الخبره والالتزام وعدم الطمع
وبالتوفيق

sharshabil
03-18-2015, 00:18
طبعال لما تكون هناك خسارة و انت داخل قبلها
على انك متاكد فلمت تخسر تعيد ترتيب افكارك و تقول في نفسك انك ل اتفهم شيء و التقادك انك فهمت الفوركس خطا

wael22
03-18-2015, 12:38
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عدد الصفقات التى ابرمها خلال اليوم غير محدوده فيمكنك المتاجرة كماشئت طالما الرصيد فيه حساب وطالما النهارده مش يوم اجازة للفوريكس وانصحك بان تبرم صفقات من اجل الفرصه وليس من اجل الابرام وخلاص

sof
03-18-2015, 12:45
الخبره في سوق الفوركس بتيجي عن طريق الممارسه الكتير والتعلم علي حسابات تجريبيه
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري تحياتي

سارة محمد
04-12-2015, 18:03
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

04-12-2015, 19:14
كانت المواضيع في بداية المنتدي متكامله بمعني الكلمة والكل شارك فيها واستفاد بشكل كبير
ونحن القدامي الي حد مانحاول ان نجاوب علي اكبر قدر من الاسئلة لكنها اغلبها مكرر ومعاد

Mahmoud Talaat
04-12-2015, 19:15
فعلا الشموع اليابانية من
الاساليب الهامة جدا في التحليل الفني وانا شخصيا بعتمد على التحليل الفني بشكل كبير في التداول

sherry mohamed
04-18-2015, 15:22
تتجنب الاحساس بلقهر وعلى الردود الي تعبت فيها واخرتها

yasrnavy
04-18-2015, 15:26

---------- Post added at 04:25 PM ---------- Previous post was at 04:24 PM ----------

اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

---------- Post added at 04:26 PM ---------- Previous post was at 04:25 PM ----------

كانت المواضيع في بداية المنتدي متكامله بمعني الكلمة والكل شارك فيها واستفاد بشكل كبير
ونحن القدامي الي حد مانحاول ان نجاوب علي اكبر قدر من الاسئلة لكنها اغلبها مكرر ومعاد

katreenaziz
04-18-2015, 15:32
اخى الفاضل التانى اصح على ما يبدور وبلفعل انا احسست هذا الاحساس ان الفوركس عالم كبير وامامى شوط كبير جدا حتى اصبح من الخبراء اتمنى لك التوفيق وفى انتظار المزيد من المواضيع الهامة

mohamed saad
04-18-2015, 15:41
للاسف الشديد المتداول نفسه هو من يضع نفسه تحت سيطرة هذه المشاعر لسبب بسيط جدا هو انه كسل لكي يتعلم هذا المجال فلو كان نشيطا ولو ليومين وقرأ كيفية المتاجرة الصحيحة والتزم بالشروط كلها لاستطاع ان يتداول بجدية ويربح ولكن لانه متعجل للربح ولانه يريد ان يشتري السيارة ويعيش في لندن فيدخل هذا المجال دون ان يتعلم ويصتطدم بالواقع المرير وهو الخسارة لذلك مهلا يا اخي قليلا وحاول ان تتعلم الطريق الصحيح للربح

yoka mohamed2
04-18-2015, 16:07

فوركسوريا
04-18-2015, 16:13
لانك كلما طمعت اكثر كلما زادت نسبة المخاطرة لان السوق دائما في حركة تصاعدية و في نزول

Doodysamsom
04-18-2015, 16:20
ممكن الاحساس يكون يكون عند الغالبية العظمى من المتداوليين.
وخاصة المبتدئين فى تلك المجال لانة بيكون جديد عليهم

امير القزويني
04-18-2015, 16:21
احساسيين هو ان تجهد في كتابة الردود ثم لم تكسب شيء من المال او تواجه مشكلة صعبة لاتستطيع حلهاا لا غير
تقبل روري اخي الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

fifi w mody
04-18-2015, 16:23
السلام عليكم ورحمة اللة
اهلا وسهلا بك ومرحبا اخى الكريم واتنمى لك تحقيق المزيد من التقدم والنجاح فى عالم الفوركس
تقبل مرورى

ahmed mo
04-18-2015, 16:26
هو ده بيكون مع الكل فى البدايه وهناك من يتغلب عليه وهناحك من يستطسع التعامل معه

وعموما اخى الكريم الموضوع بيحتاج خبره فى التعامل مع العامل النفسى ده فى لسوق

طريق النجاح
04-18-2015, 16:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته،، شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى،
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح،
الفوركس مليان بالاحاسيس من احساسين بس للاسف هذه المشاعر هي السبب الاول في خسارتنااموالنا في هذاالمجال،،،

user_66
04-18-2015, 16:33
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

Wassa04
04-19-2015, 02:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اكييد اخي الكريم الكل بيشعر بذلك وهذا
الاحساس هو الخوف من تكرار الخسارة مرة اخرى

ahmedtaher
04-21-2015, 13:18
السلام عليكم ... اهم شئ في الفوركس انة لا تترك المشاعر تتحكم فيك ابدل لان الموضوع كدة لا يعطي الا الخسارة لو اعتمدت علي المشاعر
بالتوفيق ان شاء الله

ali.22595
05-05-2015, 17:22
اخى الفاضل اعتقد بعد الخسارة طبعا مش هيبقا فى اى خبرة لان اكيد متعلمش كويس ومتسرع فى
دخول الصفقات لاكن الاهم بعد الخسارة انة يتعلم من سبب خسارتة ويتدرب كويس ويحاول مقررش نفس السبب

معتز سباعنة
05-05-2015, 18:04
اخي الكريم صدقني ان هذا الشعور يشعر به كل من يتداول من غير ان يخضع للتعليم الكافي ليخرجه خبير بالتداول
والسلام عليكم ورحمة الله

hamdochi
05-23-2015, 16:04
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد انه هدا هو الخطا بعد ما يخسر راس ماله ويخرج من السوق يحس انه اكبر خبير فوركس ويحاول الدخول مرة ثانية باى طريقها لثانى بعد ما يدخل يحس انه لا يعرف شىء عن الفوركس وطبعا بسب الخساره نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

8150017
05-23-2015, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاه والسلام على سيدنا محمد الصادق الامين وخاتم المرسلين كل الاحاسيس دى اصيب بها كل المتاجرين لكن حاول التغلب عليها توكل على الله واستفاد من اخطائك

معتصم سباعنة
05-23-2015, 16:17
اخي الكريم كما نربح من الفوركس لا بد من يوم نخسر هو بالفعل الاحساس بالخسارة والخروج من السوق احساس شوي في تلبك وياس لكن حاول ربما تنجح
تقبل مروري

شهيرة
05-24-2015, 22:22
شكرا لك على هذا الموضوع الرائع والمتميز عن الشموع اليابانية وفعلا الشموع اليابانية من

doga
05-25-2015, 00:18
ياحمامه تغرّد فوق غصن الجريد
هيّضتني وشاني مفختٍ شانها
جعلها الله لراعي شوزنيٍٍّ مجيد
يكسر النايفه من ريش جنحانها

BASAM IBRAHEM
05-25-2015, 05:54

jamila cchahed
05-25-2015, 10:39
بسم الله الرحمان الرحيم نعم كلامك صحيح وقع لاي احد فينا المهم الادارة الجيدة لراس المال وتعلم التحليل الفني والاساسي
تقبل مرورى و خالص شكرى و تحياتى وبالتوفيق لك ولنا جميعا
تقبل مروري
والسلام

masry928
05-25-2015, 22:19
ماذا تقصد اخى الكريم وما الذى استفدناه نحن مستثمرون مما قولته ارجو ان توضح كلامك اكتر من كده وماذا تعنى بالضيط لو سمحت

Mohamed Morsy
05-27-2015, 16:24
اخى الفاضل .. التانى اصح على ما يبدور وبلفعل انا احسست هذا الاحساس ان الفوركس عالم كبير وامامى
شوط كبير جـدا حتى اصبح من الخبراء اتمنى لك التوفيق وفى انتظار المزيد من المواضيع الهامة
تحياتي ...

MOHAMED forex00
05-27-2015, 18:38
السلام عليكم
الاخوة الكرام

احمد سعيد على
05-27-2015, 20:58

Kiing
05-28-2015, 19:47
نعم ممكن لانه متلا صديقي الكريم على هذا الموضوع الرائع تم منه المتميز عن الشموع اليابانية لانه متلا وفعلا الشموع اليابانية من بين الاساليب الهامة جدا متلا اتناء التحليل الفني ممكن انه بعتمد علىها

noraa
05-28-2015, 21:25
الخبرة بتيجى من التدريب والتريب لازم يكون فية تحليل ويمكن ان تتعلم التحليل الفنى والاساسى من خلال الفديوهات التعليمية
وانك تشترك فى المنتيادت وتعرف الخبرة وكل حاجة بتيجى بالتدريج

a7med sniper
05-28-2015, 21:31
هو بيكون تسرع اخى الكريم فى التعامل فى هذا السوق
واعتقد انه مهم جدا ان يكون هناك مصارحه للنفس بالتعلم الجيد فى السوق

hany343
05-28-2015, 21:33
لسلام عليكم
نورت اخى الكريم المنتدى
اتمنى لك التوفيق لكن لس مبتدئ فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير

ملاك الروح
05-28-2015, 22:28
تاتوي احاسيس كثيرة لكنها مجرد نوع من التوتر ومن يحترف الفوركس ويعمل على الاستراتيجيات سوف ينجح بإن الله
اتمنى لك التوفيق

nabigha
05-28-2015, 22:33
السلام عليكم ورحت الله وبركاته
اعتقد ان معك حق في ما قلت لذا يجب
علينا ان نتدبر في اسباب خسارتنا و نحاول
نتعلم التحليل الفني لانه اهم اسباب التفوق

مصراوى
05-28-2015, 22:38
اخى الفاضل اعتقدج انة لابد من البعد عن العواطف عند التداول على الحساب الحقيقى لان الفوركس لا يعرف العواطف وبالتوفيق للجميع

ahmed bakry
05-29-2015, 01:02
بصراحة معرفش هل ممكن انه تجربة زى دى تأصر عليا بالايجاب او بالسلب عموما انا هاحاول ارد عليك بشكل ايجابى اكتر النقطة دى بتختلف من انسان للتانى مش ثابتة
كل واحد له فكره وتخطيطه واستراتيجيته بتختلف عن التانى وتقبل مرورى

osama forexawy
05-31-2015, 18:43
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحبا اخوانى فى منتدى فوركس العرب
الحقيقة انا دائما احس احساس مختلف وانا اتداول فى الفوركس وهو احساسى انى اخطأت فى كثير من الامور وان شاء الله اقوم باصلاحها فى المرات القادمة ولكنى لا افعل ذلك لكنى ان شاء الله سأفعلها

حسنى صادق
05-31-2015, 18:50
لابد ن معرفة انة ن المكن الاستعانة بالكثير من الامور التى لابد من ان ععمل على تلعلم المزيد فى التداول و لكن من الفضل الاستعانة بالعمل على اساسا منطقى

Koumedaym
05-31-2015, 19:51
بسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك اخي الكريم على الطرح
بالفعل احي العزيز شعرت لهاذين الاحساسين

Eslam Anwar
06-02-2015, 09:24
اخى الفاضل ... من اعتقادي ان بعد الخسارة طبعا مش هيبقا فى اى خبرة لان اكيد متعلـمش كويس ومتسرع فى
دخول الصفقات لاكن الاهم بعد الخسارة انة يتعلم من سبب خسارتة ويتدرب كويس يعني ويحاول مقررش نفس السبب

chirikhan
06-04-2015, 18:04
الاحاسيس في الفوركس لا يمكن الا ان تاثر علينا بالسلب خصوصا تلك السلبية منها فالمتاجر لازم يركز في العمل والتحليل والدراسة للعملات والسوق ككل ولا يفكر في الامر من الجانب الاحساسي

العراقي
06-06-2015, 23:31
اخى الفاضل اعتقد بعد الخسارة طبعا مش هيبقا فى اى خبرة لان اكيد متعلمش كويس ومتسرع فى
دخول الصفقات لاكن الاهم بعد الخسارة انة يتعلم من سبب خسارتة ويتدرب كويس ويحاول مقررش نفس السبب

spider01
06-06-2015, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
العكس صحيح اخي فعند الخسارة اشعر انني مجرد هاوي يتطفل على هدا المجال دون علم حقيقي مما يدفعني لتحليل اسباب الخسارة لكي اتفاداها في قادم الايام

abdougagi
06-08-2015, 14:22
ههههه نعم اخي لقد حدث معي هذا خاصة الاحساس بان الفوركس اكبر منك بكثير
و بأنك بعيد كل البعد عن هذا العالم الغامض المليء بالاسرار و لكن سرعان ما اعود اليه طمعا في التعويض
تحياتي اخي العزيز

faisseli
06-08-2015, 15:03
تاتوي احاسيس كثيرة لكنها مجرد نوع من التوتر ومن يحترف الفوركس ويعمل على الاستراتيجيات سوف ينجح بإن الله
اتمنى لك التوفيق

ibrahim forex
06-09-2015, 03:09
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع والمتميز عن الشموع اليابانية وفعلا الشموع اليابانية من

abdougagi
06-18-2015, 19:13
لقد احسست بالاحساس الاول عديد المرات و لكن كنت قد ادعت اموال من جيبي لذلك فقدت الامل و توقفت
و لكن عندما صار عندي علم ان المنتدى يقدم بونص بكتابة الردود عدت و انا بصدد جمع راس المال لكي ابدأ و احقق ارباح ان شاء الله
اتمنى لك ارباحا وفيرة

karim02
06-18-2015, 19:34
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

seifhd
06-19-2015, 18:00
بالفعل أخي الكاريم صح كلك ذوق انشاء الله نكسب وميروحش تعبنا في الباطل
بالتوفيق للجميع

dhiebj316
06-19-2015, 18:26
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
السلام عليكم أخي عالم الفوركس بالطبع عالم كبير لا أحد يعلم جميع أسراره

Emam_gad
06-19-2015, 18:28
6) إساءة الاستفادة من الحسابات التجريبية : معظم الحسابات التجريبية أقرب إلى برنامج ألعاب و لا تكون حساسة مع تغير السعر لحظيا مثل الحسابات الفعلية وتعطيك الانطباع بإمكانية تحقيق الربح خاصة أثناء الحركات المحدودة للسوق و بمجرد أن تنتقل إلى الحساب الفعلي سوف تكتشف ذلك ، الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا .

helmi nsir
06-19-2015, 18:34
للاسف الشديد المتداول نفسه هو من يضع نفسه تحت سيطرة هذه المشاعر

firos007
06-19-2015, 18:47
يخسر راس ماله ويخرج من السوق يحس انه اكبر خبير فوركس حد فينا المهم الادارة الجيدة لراس المال وتعلم التحليل الفني
كل شخص يدخل هذا المجال ولهذا اتمني من الله ان يبعدنا عن الاحساس الاول تقدر تحافظ على بونص الي حصلت عليه

MOHAMED in forex
06-19-2015, 18:58
نورت اخى الكريم المنتدى

mido elmasry
06-19-2015, 18:59
السلام علكم و رحمه الله و بركاته
كلامك صحيح اخي الكريم
عند تجد المال في خسابك و تبدأ في دخول الصفقات تحس انك ناسي كل حاجه و مفيش اي استراتيجيه في دماغك
و الاقي نفسي بفتح صفقات مش عارف ايه الهدف منها اساسا
و عند ما اخسر الحساب اشوف فيديوهين و لا ثلاثه
و احس اني بقيت ايه عبقري فوركس
و اول ما احط رصيد و لا كاني اعرف حاجه
هههههههههه:yahoo:

aminooos
06-19-2015, 19:05
علشان تتجنب الاحساس بلقهر وعلى الردود الي تعبت فيها واخرتها نورت منتدى فوركس العرب, بالفعل ان هذان الاحساسين موجدين عند كل شخص يدخل هذا المجال ولهذا اتمني من الله ان يبعدنا عن الاحساس الاول وهو الخساره الكامله لراس المال

habib_pro
06-19-2015, 19:06
انا بصراحة كنت اعتقد ان الفوركس يمكن ان يكون قابل للتوقع بواسطة
الاحاسيس في بداية مشواري و لكني اقتنعت ان التحليل هو الحل المثالي

0sama
06-19-2015, 19:17
اكتر احساس اغلب التجار يحسونه هو الاحساس بالفشل لان الجميع هنا بلا استثناء يخسر ولا يوجد اي تاجر ناجح هنا
لان التاجر الناجح لا يحتاج الي البونص و المشاركة

alaa ali
06-19-2015, 19:19
اهلا بكم
اعتقد ان احسن علاج هو التحليل الفنى والتحليل الاساسى هما اهم ادوات سوق التداول بالفوركس والتى تحدد اتجاه السوق
بالتوفيق

osama147
06-19-2015, 19:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي بصراحة الواحد لمن بخسر لايعرف شو بدو يعمل اما يقول هوى غير فاهم عالم الفوركس واحيانا يقول هذا حظ
تقبل مروي ورمضان كريم

big.pharaoh
06-19-2015, 19:22
الاخوة الكرام

بص يا غالي الشعور ده هيفضل يراودك طول ما انت بتكابر ومش عاوز تتعلم ..انما بعد ما تتعلم ثقتك في نفسك هتزيد اكتر ان شاء الله

Mona forex
06-19-2015, 19:23
نورت اخى الكريم المنتدى

OSAMA AMER
06-19-2015, 19:23
بسم الله الرحن الرحيم :rules:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام فى منتدى فوركس العرب
أتمنى للجميع حظا سعيدا ان شاء الله
اخى الكريم المشكلة فى الفوركس اننا لا نبدأ بداية جيدة فى التعلم فعلا ولكن نتعلم القليل جدا ونريد ان نربح اموالا كثيرة وهذا خطأ جدا للأسف معظمنا يقع فيه

dz-net
06-19-2015, 19:49
السلام عليكم
اخي نعم كلامك صحيح وقع لاي احد فينا المهم الادارة الجيدة لراس المال وتعلم التحليل الفني
والاساسي
بالتوفيق للجميع

mechanical
06-21-2015, 22:29
السلام عليكم......مشكور اخي الحبيب علي هذا التوضيح ومشكور اخي الحبيب علي احساسك
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

جابر1979
06-21-2015, 22:32
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته . هذا ما يؤثر في المتداول و يعطي له أسباب غير طبيعية تؤثر في إحساساته و تجعل المرء في ريبة من أمره ، بالتوفيق اخي الكريم ..

gehad87
07-22-2015, 17:44
هي طبعا الخسارة بيبقا لها اثر نفسي سيئ وده بيكون في البدايات بعد كده بتاخد فترة من الغضب
وتقعد تقييم ادائك وتفتكر كل صفقة في تاريخ الصفقات كانت الغلطة ايه

marwanadam
07-22-2015, 18:19
المهم اخى فى الفوركس يجب ان يدرب المرء نفسه على الربح والخسارت ادا
ربحت فعلم بانك لابد من يوم وان تخظئ الحسابات وتخسر وادا خسر لايس هدا هو النهاية فقظ وتشجع وخطط
وسيكون الامل بادن الله
وبتوفيق

soad labib sadek
07-22-2015, 19:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز انا عن نفسي لم تمر علي تلك الاحاسيس التي ذكرت و لكن مشكور علي مشاركتك ايانا مشاعرك و حضورك الكريم

بالتوفيق

Chima
08-18-2015, 02:34
بسم الله الرحمن الرحيم بص انا اول مرة اتمرجن حسابي كنت حاسس اني بمون لاني موش جربت الاحساس ده قبل كده
تقبل مروري...................

forex all arabes
08-18-2015, 11:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مرحبا بك فى عالم الفوركس اسعدنا تواجدك معانا بالمنتدى بالفعل هده الأحاسيس مملة
؛ لأن نبدل مجهود كبير للحصول على البونص ؛ وللأسف نتعرض للخسارة ؛ ويجب علينا البداية من الجديد ممل فعلا اتمني لك التوفيق

tarik46
08-23-2015, 17:00
اتفق معك تماما و لقد راودمني هذين الاحساسين في العديد من المرات اما احساس انك خبير و ان الطمع
هو سبب خساراتك يأتيك عندما تكون قد حققت ارباح و لم تسحبها و هذا عن تجربة شخصية
اتمنى لك ارباحا وفيرة

abdelloo31
08-23-2015, 18:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعتقد ان ذلك يا اخى يرجع الى فقد الثقه فى طريقة عملك اتقن طريقة و ارضى بها من مكسب و خسائر تنجح

bidaaaaaaaaa
08-23-2015, 18:24
اخى عالم الفوركس بالطبع عالم كبر لا احد يعلم جميع اسرار
ولا احد يعلم جميع اسرار ولا احد يريحمنة لابد وهذا ما يولد الطمع والخوف

ASMAA TAHA
08-30-2015, 00:23
نعم بالفعل هنا اكثر من شعور متضارب فى الفوركس ولكن سرعان ما يزول هذا الشعور مع التعود اى انك اذا ربحت تقول انك اصبحت من الخبراء وتعرف كل شئ وعندما تخسر تحبط جدا وتقول انك لا تعرف شيئا

sharshabil
08-30-2015, 01:24
لا اعتقد ان اي شخص يخرج بعد الخسارة باحساس انه خبير
اتعقد انك تقصد العكس على كل تلك امور لا بد منها اخي الكريم .

dhmo
08-30-2015, 02:31
لا اعتقد ان اي شخص يخرج بعد الخسارة باحساس انه خبير
اتعقد انك تقصد العكس على كل تلك امور لا بد منها اخي الكريم .

من المعروف اخي ان الخساره هنا للأسف مؤلمه بس هيا بتكون عباره عن دروس مدفوعه التمن بيتعلم منها المتاجر الاساس ويتعلم ازاي يتجنب الوقوع فيها بعد
كده في المستقبل علشان يكون افضل

sharshabil
08-30-2015, 13:18
لا اعاتقد ان فيس متاحجر بعد ما يخسر راس ماله يحس بانه خبير في الفوركس
بل بالعكس تماما سيحس انه لا يعرف اي شي قفي الفوركس .. تحياتي

andro2016
09-23-2015, 19:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الاحساس التانى هو دة اللى لازم كل الخاسرين يحسوة
لانة بيديك فرصة تانية انك تتعلم اكثر عن الفوركس حتى لو تعرفة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

tawfik999
09-23-2015, 19:45
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي العزيز
انا اظن ان خسر فهي سوى تجربة يا اخي و عليه الا يفشل و تقبل مروري

محمد السيد
09-23-2015, 20:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم
والله انا اتفق مع حضرتك في هذا الرأي تماما .. ولا اختلف عنك فيه قيد انملة ..

seifhd
09-23-2015, 22:39
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

a l
09-23-2015, 22:52
السلام عليكـم
اكبر احساس هو احساس الفشسل والخسارة وعدم القدرة على تحقيق الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

abderrahmenanis
09-24-2015, 18:02
نورت اخى الكريم المنتدى

mohammed55
09-26-2015, 05:58
اتفق معك تماما و لقد راودمني هذين الاحساسين في العديد من المرات اما احساس انك خبير و ان الطمع
هو سبب خساراتك يأتيك عندما تكون قد حققت ارباح و لم تسحبها و هذا عن تجربة شخصية
اتمنى لك ارباحا وفيرة

ynwa1892
09-29-2015, 16:02
السلام اخي نعم هاذين الاحساسين دائما ما يكونان لكن لتغلب عليهما يجب ان تتبع ادارة راس مال صارمة وصارمة لكي تبقى وقت طويل في السوق
وفقك الله

snnaky
10-31-2015, 21:29
بصراحة انا عندى احساس واحد بس وهو اللى دايما بيجيلى بعد ما اقرأ مواضيع مثل مواضيعك اخى وهو احساس لا استطيع ابدا انى اسيطر على نفسى فية واشعر انى بصراحة مستفز لدرجة اكون فيها عاوز اجرى من الموضوع بدون اى رد نظرا لضياع الوقت بدون اى فائدة ولاستشعارى انة موضوع تافة لايدعم اى فائدة لأى عضو بل هو على سبيل الرغى

one god
11-01-2015, 17:31
الاحاسيس كلها الي تاتيك فيالفوركس يا اخي حاول تترك الايجابية منها لا غير طبعا
بالتالي في تلك الحالة ممكن تستفيد من الاحاسيس علىالعكس من انك تترك تلك السلبية

eslam11
11-01-2015, 17:39
السلام عليكم ورحمه الله تعالي و بركاته اخي انت علي حق و لكن باذن الله لن نصل الي هذه المرحله و اتمني لك التوفيق باذن الله تعالي و بركاته

asxqwzdc1
11-04-2015, 12:04
فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من امتحاناتك الف مبروك انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة والحمد لله انا اتخرجت وشد حيلك بقى علشان تقدر تعوض

jalal971
11-04-2015, 12:08
بطبيعة الحال أن يغمرك هذين الإحساسين و لكن أظن أنه بعد فتح أي صفقة
بارك الله فيك و بالتوفيق

nadjatalgeria23
11-04-2015, 12:24
نورت اخى الكريم المنتدى
اتمنى لك التوفيق لكنى مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير
و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا
بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

dhmo
11-12-2015, 15:57
الاحاسيس كلها الي تاتيك فيالفوركس يا اخي حاول تترك الايجابية منها لا غير طبعا
بالتالي في تلك الحالة ممكن تستفيد من الاحاسيس علىالعكس من انك تترك تلك السلبية

لازم يكون فيه خبره وخطه لان اخي الفوركس اصلا مجال عالي المخاطره ومجال عالمي يعني داخل فيه كل دول العالم فهو اساسا مجال صعب العمل فيه بدون خبره جيده واحتراف وطريقه
عمل ايضا تناسب المتاجر لينجح فيه

novy
11-16-2015, 15:16
من-بالطبع انا افضل tp بلدي والاستثمار ولكن شريكي، ومعظمهم من إنجاز أحمق توظيف sl ببساطة لأنني محاولة للتجارة جود إدارة جيدة دولار وبعد ذلك الانتظار بشأن التجارة في بلدي إلى المستقبل في جانب الإيرادات. وأنا أحاول أن التجارة تاجر المدى الطويل كما هو الحال مع هذا السوق هذا هو السبب في أنني عادة لا تستخدم sl. ولكن كلا tp وsl هي خيارات كبيرة جدا الاستفادة من لأنه بهذه الطريقة يمكن أن تاجر التجارة بشكل جيد وبعد ذلك يمكن الحصول على دخل كبير داخله أيضا.

nadjatalgeria23
11-16-2015, 15:19
نورت اخى الكريم المنتدى

مريم ميري
11-19-2015, 19:04
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة لكي تنجح في الفوركس عليك بالتعامل مع المنصة بشكل عقلاني وليس بالاحاسيس
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

asdaln
11-19-2015, 19:22
اخي الكريم موضوع مميز وجميل
ونامل ان نراك بمواضييع جديدة ومفيدة ليستفيد منها الجميع
وجزاك الله خيرا

razgallah
11-21-2015, 08:37
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
علينا عدم ادخال مشاعرنا بتجارة و اله ستنهار
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

luka95
11-21-2015, 09:08
السلام عليكم ورحمة الله
في رايي اخي الكريم انه لا يجب على الشخص دخول الفوركس اذا لم يكن على قدر كافي من الخبرة في هذا المجال حتى
لا تعرض للخسارة والمارجن كول
وبالتوفيق لك انشاء الله

baite
11-21-2015, 13:38
السلام عليك اخى الكريم الموضوع والشرح جيد
كل نبذة وشرح معين يفيد كثيرا فى معرفة اوصال التداول وكيفية التعامل مع المنصة وتحليل الاخبار
للوصول الى تحقيق ربح مأمول من خلال التداول السليم
وتفضلك بالمداومة على طرح تلك المواضيع التعليمية المفيدة للجميع يحقق افادة جيدة للجميع
شكراا لك

waleed shaaban
11-21-2015, 13:53
ليست خساره دائما بسبب عدم المعرفه انما هناك من الاخبار التى تسبب الخساره بالفوركس رغم كل الدلالات و وو ان الامر ان الكل يكسب لكان لا وجود للفوركس و بالتالى انا ارى نفسى من الصنف الاول و مكمل الى النايه ان شاء الله

ppttss
11-21-2015, 14:06
فعلا هذا الاحساسين بيوجيلى على طول لان احساس الخسارة بيكون صعب والعميل على الدوام بيفكر بعد الخسارة هل هيستمر فى الخسارة ام سوف يجى يوم ويربح

asx
11-24-2015, 14:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

XMPS
11-25-2015, 23:50
السلام عليكم اتفق معك تماما و لقد راودمني هذين الاحساسين في العديد من المرات اما احساس انك خبير و ان الطمع هو سبب خساراتك يأتيك عندما تكون قد حققت ارباح و لم تسحبها و هذا عن تجربة شخصية اتمنى لكم الجاح والله الموفق

asx
11-29-2015, 15:34
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

doaa sary
11-29-2015, 17:48
انا كل مرة بخسر فيها
ببقا طبعا مستنية البونص الجديد
بس مش عشان اعوض
لا عشان اكسب
وعشان اعرف اخطائى اللى دايما بتكون لوت عالى بيؤدى الى المرجن كول سريعا

ringo
11-29-2015, 18:08
والله يا اخي الكريم الخسارة بيبقا لها اثر نفسي سيئ وده بيكون في البدايات بعد كده بتاخد فترة من الغضب
والله الموفق والمعين

ابوفؤاد
11-29-2015, 18:12
بالكبع هناك م المتدوالين من يشعر بالاحسااس الا ول خاصه حال ان تمكن من البح المتتالى فانه يقول انه اصبح من الخبراء
و الى الفيس بوك لدى طريقه راعه سنعمل بها ثم تجد ان الخسائر بدات تتوالى و لا تجد م كان يلوح باللربح و امه استاذ

latraaa
11-29-2015, 18:15
و الله يا اخي الكريم، ارى أن الفوركس يمكن أن تكون فيه الكثير من الأحاسيس بين النجاح و الخسارة و الندم و الفرحة أحيانا، و أتمنى أن تكون الفرحة دائما و للجميع إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

abdelmadjid41
11-29-2015, 18:19
حقيقة اخي انا جديد نوعا ما في الميدان
حسيت الاحساس الاول اما الثاني مازال

maryhano
11-30-2015, 21:17
كذلك يتعين على المرء أن يتعلم من أخطاء يفعل ولكن هذا لا يعني أنه يجب أن تسقط عن طيب خاطر نفسك لفقدان الخاص بك، ويعني أن عليك أن تأتي مع استراتيجية أو خطة التي يمكن أن تجعلك تكون ناجحة هنا، ونعم تجربتنا الشخصية هي أفضل معلم لكنني أوصي ألا ينخدعوا الخسارة عن طيب خاطر

---------- Post added at 06:17 PM ---------- Previous post was at 12:30 PM ----------

لتصبح تاجر محترف، علينا أن تدريب بأنفسنا التحلي بالصبر في أي حالة، سواء كانت هذه الظروف غير المواتية مثل الكثير من الخسائر الكبيرة عانت، مع ذلك، بصبر لمساعدتك تسمح لكل من التخفيضات تجارتنا، وبناء على التسامح من المشاكل على السعادة ، عند كل واحد منا يحصل على ربح كبير.

mohsiin
11-30-2015, 23:42
اخي الكريم بالنسبة لي الفوركس هو سوق اي تجارة مثلها مثل اي تجارة في العالم فيها الربح و فيها الخسارة و كما لها ايجيبيات لها
ايضا سلبيات و بالتوفيق

adamarwan
11-30-2015, 23:59
دى من الامهم ان تحاول ان تتغلب على هدا الامر بان تتغلب عليه هدا الاحاسيس
فى الحساي التجربى لكى تتمكن من الدخول ى الصفقات بشكل جيد
وحظ سعيد

عاشق الفوركس
12-09-2015, 20:17
والله كلامها متعب للنفسية من المستحسن العمل على التدوال على التجربي حتى حسب الخبرة بدل المجازفة مباشره،بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

aboubakr el ayach
12-09-2015, 22:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الحبيب ورغم لم تذكر مصير أصحاب هذين الإحساسية فإني سأذكر مصيرهما هنا وهو أن مصير الأول الخسارة لأنه أصيب بعاهة الجشع والثاني ايضا التردد والتردد يولد الخسارة في آخر المطاف

majdifdf1
12-09-2015, 22:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :
انا ان شاء الله قريبا سيكون لدي نفس الشعور ونفس الاحساس وخاصة انني جديد في هذا المجال وانا مش راح ايئس ابدا وراح احاول مرة ومرتين وعشرة حتى افهم واتعلم , شكرا لك على طرح مثل هذه الاحاسيس التي قد تواجه الجميع.

Maam
12-09-2015, 23:06
السلام عليكم ورحمة الله
كلامك صحيح جدا طبعا لكن كلنا بنخسر لغايه ما بندوق طعم المكسب طبعا ومحدش بيخسر على طول ومحدش بيكسب على طول
بالتوفيق ليك

عاشق الفوركس
12-11-2015, 22:05
والله يا اخي الكيريم ـ انا انصحك ب المزيد من اتلعم ححتى تكسب البخرة ان شاء الله وتستطيع التدوال على الحقيقي بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

nuclear2010
12-11-2015, 22:26
طمع هو العدو الوحيد للربح و الخروج بمكسب من الصفقة

heroo252
12-12-2015, 15:08
مفيش حد فينا مجربش يحس طعم المكسب وحلاوته وفرحته ونشوة الانتصار
وبرده جرب مراره الهزيمه وحسره الخساره والم المارجن كول كمان

Maam
12-12-2015, 16:41
السلام عليكم
موضوع في قمة الروعه

لطالما كانت مواضيعك متميزة

لا عدمنا التميز و روعة الاختيار

دمت لنا ودام تالقك الدائم

neverlityougo2
12-15-2015, 14:42
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

koy
12-22-2015, 12:28
إذا كنت بحاجة للحصول على الإنجاز وكذلك الرغبة في كسب المال عبر المؤسسة تداول العملات الأجنبية فأنت بحاجة إلى الامتثال لكبار السن لأنهم متخصص وأيضا لديهم معرفة المفرطة وكذلك معرفة ما لم تمتثل لكبار السن ثم لا يمكن أن تجعل الاستفادة من التجارة الإلكترونية

noarh
12-27-2015, 12:27
حسنا، قد يكون على حق، لدينا لمحاولة استثمار مصادر الدخل المختلفة بعملة أجنبية مختلفة. الفوركس هو العمل أعلى ربحية وكذلك الأعمال التجارية خطر جدا بحيث أمتنا لا تستثمر المال كله لدينا في مكان واحد مثل تداول العملات الأجنبية. علينا أن استخدام مصدر دخل آخر أو أننا يمكن أن تستثمر حسابات أخرى في العملات الأجنبية في العديد من وسيط أو أننا يمكن أن تستثمر العملات الأجنبية الأخرى. أعتقد أن كل عاصمة الاستثمار مكان واحد في غاية الخطر. نحن يمكن أن تستثمر ستريت لعبة الشارع أيضا لدينا المهارة وصنع.

yahiahd
12-27-2015, 13:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

yansane
12-27-2015, 15:30
العديد من وسيط أو أننا يمكن أن تستثمر العملات الأجنبية الأخرى. أعتقد أن كل عاصمة الاستثمار مكان واحد في غاية الخطر. نحن يمكن أن تستثمر ستريت لعبة الشارع أيضا لدينا المهارة وصنع. العديد لا تستثمر المال كله لدينا في مكان واحد مثل تداول العملات الأجنبية. علينا أن استخدام مصدر دخل آخ

nohay
12-29-2015, 18:27
عندما تفكر بشان الأنواع المختلفة من الاستثمارات , فان هناك استثمار معين يأتي دائما إلي ذهنك أولا . تجارتك الفوركس أو تبادل العملات الأجنبية لديه عدد من المميزات تجعله متفوقا علي الأنواع الأخرى من الاستثمارات . سوق الفوركس يظل مفتوحا علي مدار 24 ساعة في اليوم , علي عكس أسواق الأسهم العادية . اغلب الاستثمارات تتطلب قدرا كبيرا من رأس المال قبل ان تتمكن من الاستفادة من أية فرصة استثمارية متاحة . فيما كي تتداول الفوركس أنت لا تحتاج سوي لقدر صغير من رأس المال. أي شخص يمكنه ان يدخل السوق برأس مال لا يزيد عن 300$ أمريكي من خلال استخدام " الحساب المصغر" , والذي يسمح لك بتجارة لوت يتكون من عشرة ألاف وحدة , اللوت الواحد بقيمة عشرة ألاف وحدة من عملة معينة يكون مساويا لعقد واحد . كل "نقطة" أو حركة إلي اعلي أو أسفل في زوج العملة تساوى خسارة أو مكسب 1$ , اعتمادا علي الجانب الذي تقف عليه من السوق . الحساب القياسي يعطيك سيطرة علي 100000 وحدة من العملة وعندها فان النقطة أو البيب تساوى عشرة دولار.

mansar.dimo
12-29-2015, 18:44
بسم الله الرحمان الرحيم السلام علي جميع المشاركين

في منتدي فوركس العرب علي العموم شكرا لكم واتمني ان وشكرا لكم عليكل شيئ

islamhd
12-29-2015, 18:46
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

y4x
12-29-2015, 19:27
انا من عام 2012 في السوق وكل ما اخسر الرصيد ارجع تاني وابتدا من الاول

الفوركس ادمان وصعب الشفاء منه

بس مرض ل1ي1 جداااااا ومحدش عايز ياخد له عالج

bassem99
12-29-2015, 19:34
السلام عليكم اخواني الكرام.
شكرا جزيل الشكر اخينا على هذه الصغيرة ولكنها جميلة على حق تماما وان شاء الله يبقينا بعيدين عن الخسارة ودائما ما يكون امامنا هو الربح وشكر جزيلا.
بالتوفيق لاعضاء المنتدى.

نادر صباح الدين
12-29-2015, 19:41
مشكور صديقنا العزيز على هذه المشاركة التي تنطبق بمشاعر أغلب المتداولين، ذلك أن الخسارة التي يتعرض لها المتداول تأتي من أسباب واضحة ومحددة، وغالبا مايدرك المتداول هذه الأسباب فيشعر وكأنه أصبح قادرا على تجنب أسباب الخسارة في المرات القادمة، فيشعر برغبة قوية للعودة من جديد، وما أن يدخل السوق للمرة الثانية حتى يجد نفسه وقد وقع في أخطاء لم يحسب لها حسابا من قل، مشكور على هذه الملاحظات ونتمنى لك التوفيق.