PDA

View Full Version : من يخسر مكسبى

Pages : [1] 2

الاصيل
03-11-2015, 22:48
عندى سؤال عجزت ان اجد له جواب وهو كما ترون العنوان
لو زاد حسابى ب 100 دولار حساب من الذى نقص 100 دولار
وشكرا لكم

SHADOWING
03-13-2015, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ....
اخى الفاضل يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح

algeriaforex
03-13-2015, 22:06
أخي الكريم في حالة ربحت فهده أموا أشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة في سوق الفوركس
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

ahmedibrahim258259
03-14-2015, 11:12
بسم الله الرحمن الرحيم تقصد ايه اخي الكريم انا موش فاهم اي حاجة ياريت لو توضح لان سؤالك انا متاكد انك موش عرفت تعبر عنه
تقبل مروري

mn3m
03-14-2015, 18:08
السلام عليكم ... مش شرط علشان انت تكسب يبقي في حد تاني عمل خساير دة بس في الخيارات الثنائية اما المتاجرة العادية مش فيها الخاصية دي
بالتوفيق تقبل مروري

spider01
03-22-2015, 23:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي فهي تحتاج لشرائه وانت تبيعه لها هدا شرح مبسط

samehbird007
03-22-2015, 23:38
اخى الفاضل يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح

مامون سباعنة
03-23-2015, 02:01
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحيـــه طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على مروورك ... اخي ان الماال الذي تربحه هو الذي تستطيع ان تسحبه .. اما البوونص لا اخي
اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

gold1
03-23-2015, 02:52
تحية طيبة و عطرة لجميع الاعضاء
اذا ربحت 100 $ يمكنك سحبها دون قيود و لا ينقص لاي احد ذلك المبلغ و انصحك بالتركيز عبعلی التداول و لليس الامور الجانبية.

om omar20155
03-23-2015, 02:57
عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم

وليس شرطا ان يخسر احدهم

لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح

الله المستعان

بالتوفيق للجميع يارب

Ahmed abdelal
03-23-2015, 03:39
بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبه للاستفسارات الكتير اللى بتيجى انا حبيت ارد عليها كلها هنا لان بتجيلى استفسارات يوميا
اولا موضوع الرساله اللى بتظهر لما بتكت موضوع او رد بيقولك ان فى انتظار موافقه الاداره
ده لاننا بنراجع المواضيع والردود الاول لان للاسف فى اعضاء كتير مبتقراش قوانين المنتدى فالموضوع او الرد بيكون مخالف فغصب عننا كمشرفين مبنوافقش عليها فارجو من الاخوه الاعضاء مراجعه قوانين المنتدى يعنى مثلا ممنوع نقل المواضيع واجد ان معظم المواضيع منقوله من منتديات اخرى لازم تغير فى الموضوع تضع لمستك انت مش كوبى وبيست وايضا ممنوع ان يكون الموضوع قصير لازم يكون الموضوع حلو يعنى مقبول مش نص سطر ويكون موضوع ممنوع الردود او المواضيع الاجنبى ممنوع عمل موضوع يكون موجود قبل كده فى المنتدى وبالنسبه لمواضيع الاستفسار ومساعده الاعضاء دى ليها قسم خاص تقدر تحط استفسارك او مشكلتك او سؤالك فيها وهيتم الرد عليك وده هو قسم الااسئله Forum and Portal Support مثلا انت لقيت كتاب جميل وحبيت تفيد بيه اصحابك فى قسم للكتب مش كل موضوع تضعه فى القسم العام هيتم رفضه ده قسم الكتب هتلاقوا فيه كتب كتيره وقيمه Forex Education مثلا انت عاوز تعلم اخوانك حاجه انت عارفها مش تحطها فى القسم العام فى قسم التعليمى Trading Universities فى قسم للمؤشرات فى قسم للبرامج وكلها مليانه معلومات علشان كده معظم المواضيع بتترفض نرجوا الاهتمام بالقوانين انا بلاقى مواضيع كتير جميله جدا جدا وانا عن نفسى بستفاد منها لكن فى القسم الخطا فطبعا بتترفض الا المواضيع الهامه جدا بضطر انقلها لتعم الفائده
ثانيا البونص
فى اعضاء اشتكوا ان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده سهل جدا انها تعرف انك عندكك اكتر من حساب فا ى محاوله لخرق قوانين الشركه انت الخاسر طيب هتقولى انا قفلت الايميل اللى فى المنتديات التانيه وبرضه البونص موصلش وكلمت المشرفين وقالولى ان الموضوع بايد الشركه ده فعلا صحيح لانك انت اللى غلط فى الاول والشركه لما تعمل فحص وتلاقيك اصبح عندك عضويه واحده اكيد هترجع تديك البونص فالمشكله انت اللى عملتها المشكله التانيه اللى قابلتنى مع الاعضاء انهم فى الاساس لما عملو تسجيل للمنتدى مفعلوش الحساب بتاعهم عن طريق الراسله اللى وصلتهم عن طريق الايميل لازم حسابك يكون مفعل علشان يكون معتمد المشكله الثالثه ان العضو اساسا وهو بيعمل الحساب فى انستا مكتبش فى كود الدعايه كلمه بولتر فورم علشان يكون تابع لمنتدانا وفى موضوع كامل فى المنتدى عن كيفيه عمل حساب فى شركه انستا وربطه بالمنتدى ارجو العوده للموضوع المشكله الرابعه ان العضو اساسا مبيعملش ربط بين حسابه فى انستا وعضويته فى المنتدى فالشركه مبتعرفش ان الحساب ده تابع للعضويه فى المنتدى فطبعا مبتحولش بونص لاكن كل الاعضاء اللى حسابتهم سليمه ومفيهاش اخطاء بيستلموا البونص كل شهر طبيعى جدا ومفيش فيه اى مشاكل فللاسف الخطا بيكون مننا احنا انا حبيت اعمل الموضوع ده للاجابه على كل الاستفسار
نيجى لموضوع الردود
فى ناس بتكتب ردود قصيره او اجنبى يعنى يمتب فرانكو ارب كل ده ممنوع الرد اقل من سطرين برضه ممنوع تكرار الرد كوبى وبيست برضه ممنوع الرد فى خارج سياق الموضوع مخالف فى نهايه الموضوع لازم لازم لازم تقرا قوانين المنتدى حتتى تتجنب اى مخالفات او اى ايقافات واسف على الاطاله والاجو ان اكون اجبت على كل اسئلتكم

popa2015
03-24-2015, 13:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

Schams
03-24-2015, 13:18
تحيه طيبه..شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الهام المليء بالفائدة لكل الاعضاء المبتدئيين و الخبراء
لذلك ننتظر منك المزيد من المواضيع الهامة
تقبل مروري

سارة محمد
04-12-2015, 03:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

user_66
04-12-2015, 06:06
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

masry928
04-12-2015, 18:44
حساب العمله التى تتاجر قصادها بمعنى ان فيه ارصدة اموال فى البنوك المركزيه ولا اعلم اكتر من ذلك واتمنى اكون مصيب اخى

adamsbooba
04-13-2015, 01:30
اما بعد......يحتل الفوركس اليوم موقع ممتاز في الحياة الإقتصادية فهو جمع بين البورصة و الأ عمال إذ يوفر فرصة حقيقية للثرئ اتمنى لكم النجاح والله الموفق

نورين
04-14-2015, 15:13
السلام عليكم عندى سؤال عجزت ان اجد له جواب وهو كما ترون العنوان
لو زاد حسابى ب 100 دولار حساب من الذى نقص 100 دولار وبلتوفيق ان شاء الله

nassim126
04-14-2015, 15:24
السلام عليكم اخي الكريم لم افهم سؤالك جيدا لكن على حسب ما فهمت ان لا داعي لهدا السؤال صراحة تداول واربح ولا يجب ان تعرف المصدر

دينا اسلام
04-14-2015, 15:25

bonus
04-14-2015, 17:37
انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول تتعلم كل شي عن الفوركس. و ابعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الاول و الاخير

sha
04-14-2015, 17:57

ahmedtaher
04-17-2015, 15:16
السلام عليكم ... مش لازم علشان انت تكسب يبقي في ناس تانية خسرت من فلوسها وجاءت ليك انت الموضوع غير كدة خالص
بالتوفيق ان شاء الله

midouknight
04-17-2015, 15:56
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الفاضل المال الرابح من صفقتك هو أكيد مال خاسر من صفقة متاجر أخر

Federerista
04-18-2015, 22:30
اخي قد كتبت الموضوع ليس مرة واحدة بل مرات كتيرة ومتعددة ارجو ان لا تكرر الامر والا سيتم اقفال حسابك بالمرة لان هدا لا يجوز في المنتدى

haphop
04-18-2015, 22:34
السلام عليكم ورحمه الله
احنا مكناش موجدين معاك في الصفقه عشان نقدر نعرف اي ال خسرك الفلوس دي وجزاك الله كل خير
تقبل مروري

marwafawzy122
04-18-2015, 22:39
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

miro125
04-18-2015, 22:47
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا ...

Miro1
04-18-2015, 22:47
ﻭﺍﻟﻠﻪ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﻃﺒﻌﺎ ﻛﻞ ﺗﺎﺟﺮ ﻟﻴﻪ ﺍﺳﻠﻮﺏ ﻓﻰ ﺍﻟﺘﺠﺎﺭﺓ ﻭﺭﺑﻨﺎ ﻳﻮﻓﻘﻨﺎ
ﻛﻠﻨﺎ ﻓﻰ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺍﻧﺎ ﻋﻦ ﻧﻔﺴﻰ ﺍﺭﻯ ﺍﻥ ﺍﻯ ﺗﺎﺟﺮ ﻣﻤﻜﻦ ﻳﻜﻮﻥ
ﻋﻨﺪﻩ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﻴﺠﻴﺔ ﺧﺎﺻﺔ
ﺑﻴﻪ ﻭﻃﺒﻌﺎ ﻫﻰ ﻣﺶ ﺳﺮ ﻭﻻ ﺣﺎﺟﺔ ﻟﻜﻦ ﻫﻮ ﺑﻴﺤﺐ ﻳﺸﺘﻐﻞ ﺑﻴﻬﺎ
ﻭﺑﻴﺤﻘﻖ ﻣﻨﻬﺎ ﻧﺠﺎﺡ ﻭﻋﻠﻰ ﻓﻜﺮﺓ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻠﻰ ﺑﻴﺤﺐ ﻳﻨﺠﺢ ﺑﻴﺘﻌﺐ
ﺍﻭﻯ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻳﻨﺠﺢ ﻭﺍﻟﻤﻨﺼﺎﺕ
ﻛﻠﻬﺎ ﻣﻤﺘﺎﺯﺓ ﺑﺲ ﻟﻠﻰ ﻳﻔﻬﻤﻬﺎ ﻭﻳﺸﺘﻐﻞ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻛﻮﻳﺲ

mohamed mosad
04-18-2015, 22:57
السؤال مش واضح
بس من خلال العنوان
اعتقد انك تقصد ان الذى يحقق ربح فى الفوركس
يوجد مقابله شخص يخسر ذلك المبلغ
وهى بالفعل كذلك المكسب هو خساره للاخر

Wassa04
04-19-2015, 01:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم البورصة او السوق
هناك الكثير من المال بيتتداول فيه تقبل مروري

Eslam1
04-21-2015, 03:25
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

User_90
04-21-2015, 03:33
لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي فهي تحتاج لشرائه وانت تبيعه لها هدا شرح مبسط وبالتوفيق اخي العزيز

محمود مرعى
04-21-2015, 03:57
وشكرا لكم

والله يا اخى انا عايز حضرتك تعرف فعلا حاجة مهمة جدا وهى ان فعلا انك لو كسبت 100 دولار فى رصيدك او حسابك
ده مش معناه ان فيه تاجر خسر وانت كسبت او انك اخدت منه فلوسه لاننا مش فقى صالة قمار كل الحكاية انك اشتريت بسعر
قليل وبعد بسعر عالى او العكس

Miro1
04-21-2015, 04:32
ﺍﻟﺸﻲﺀ ﺍﻷﻭﻝ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺠﺐ ﻋﻠﻴﻚ ﻓﻌﻠﻪ ﻛﻤﺘﺎﺟﺮ ﺑﺎﻟﻔﻮﺭﻛﺲ، ﻭﺍﻟﺬﻱ
ﺳﻮﻑ ﻳﻘﻠﻞ ﻣﻦ ﻣﺨﺎﻃﺮﺗﻚ ﺣﺘﻰ ﻣﻊ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺍﻟﺮﺍﻓﻌﺔ ﺍﻟﻤﺎﻟﻴﺔ
ﺑﺤﺴﺎﺑﻚ، ﻫﻮ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺴﺘﻮﻯ ﻣﺨﺎﻃﺮﺗﻚ risk profile . ﺍﺟﻠﺲ
ﻭﺣﺪﺩ ﺍﻟﻤﻘﺪﺍﺭ ﺍﻟﺬﻱ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮﺓ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺣﺴﺎﺑﻚ ﺑﻜﻞ
ﺻﻔﻘﺔ؟ ﺇﺫﺍ ﻛﺎﻥ %2 ﻫﻮ ﺭﻗﻤﻚ ﺣﻈﻚ، ﺇﺫﻥ ﺗﺎﺟﺮ ﺑﻬﺬﻩ ﺍﻟﻘﺎﻋﺪﺓ
ﻛﺪﻟﻴﻠﻚ ﺍﻹﺭﺷﺎﺩﻱ . ﺇﺫﺍ ﺍﺧﺘﺮﺕ %2، ﻓﺄﻧﺖ ﺑﻼ ﺷﻚ ﻣﺘﻮﺍﺟﺪ
ﺑﺎﻟﻠﻌﺒﺔ ﻟﻤﺪﺓ ﻃﻮﻳﻠﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﺰﻣﻦ، ﺑﺮﺍﻓﻌﺔ ﺃﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﺍﻓﻌﺔ

ShougySalout
04-21-2015, 10:18
لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي فهي تحتاج لشرائه وانت تبيعه لها هدا شرح مبسط

ameeral24
04-21-2015, 11:42
السلام عليكم
ان سوق الفوكس هوا سوق صفري أي ان مجموع الارباح يساوي مجموع الخسائر فاذا ربحت انت هناك من خسر واذا خسرت هناك من ربح بدون معرفة من ربح ومن خسر ربما يكون جارك او يبعد عنك الاف الايمال

ahmed900
04-21-2015, 12:42
أهلا وسهلا بحضرتك نورت المنتدى وعالم الفوريكس كله
اكيد زى ما فى ناس خسرت فى ناس تانية كسبت
وهى دى التجارة مكسب وخسارة

karim02
04-21-2015, 12:44
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
القراءة ليست كافية لتعلم الفوركس لأن الفوركس يعتمد علي عوامل كتيرة منها العامل النفسي إلى كثرة التمرين وهدا يتطلب وقت

بسمه
04-21-2015, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااااته ......
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
شكرا لكم جزيل الشكر .....واتمنى ان تنال اعجابكم...
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

abdelaziz 10
04-26-2015, 00:28
لم افهم السؤال انما للافادة البونص لما تربح منه فانت تسحب الربح ويبقى البونص في الحساب
ايضا الربح لما تسحبه فالشركة ربما هي التي تخسر لانها من صناع السوق وتوفر السيولة

nora40
04-26-2015, 13:57
من الاحسن الا تتجاوزصفقة واحدة بلوت 0.05 عن كل نقطة في زوجين لا يحدث فيها التذبذب كثيرا مثل اليورو/ولار واحذر من العملات التي في الين فانها ليس جيدة للمبتدءين

haphop
04-26-2015, 13:58
السلام عليكم ورحمه الله
للاسف اخي انا مش فاهم السؤال ارجو اعاده صياغه السؤال باسلوب يكون سهل علينا ان نفهم ماذا تريد

ShougySalout
04-26-2015, 14:00
لم افهم السؤال انما للافادة البونص لما تربح منه فانت تسحب الربح ويبقى البونص في الحساب
ايضا الربح لما تسحبه فالشركة ربما هي التي تخسر لانها من صناع السوق وتوفر السيولة

نورين
04-30-2015, 19:04
السلام عليكم أخي الكريم في حالة ربحت فهده أموا أشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة في سوق الفوركس
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وبلتوفيق ان شاء الله

ahmed mo
05-01-2015, 00:28
مش شرط ده سوق مش اللى بيربح بيكون فى المقابل واحد بيكسب والعكس

لان ده سوق مش زى ما انت متخيل على الشكل ده والله المستعان

big.pharaoh
05-01-2015, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. سوق الفوركس ده عباره عن مصارعه مابين المشترين والبائعين .. والكل بيحاول يفوز فانت كسبت صفقه غيرك خسر وانت خسرت غيرك كسب .. يعني مش حد معين نقدر نذكره بالخصوص

Chew9i
05-01-2015, 00:33
الســــــــــلام عليكم ورحمة الله

اخي اي ربح فوق رأس مالك يعتبر ارباحا و يمكن لك ان تقوم بي سحبه و ذالك من المنتدى الرئييسى لي انستافوركس

و بارك الله فيك/،ـــ

hamdochi
05-10-2015, 23:58
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد انه يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن
عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة
لتحقيق الربح نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

فوركسوريا
05-12-2015, 13:02
لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي فهي تحتاج لشرائه وانت تبيعه لها هدا شرح مبسط وبالتوفيق اخي العزيز

magic777
05-12-2015, 16:21

اشتغل بس اخي واكس وهو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

masry928
05-18-2015, 22:46
اخى الكريم الله اعلم انتا لازم تسال حد يكون فاهم كويس فى الموضوع ده لكن احنا يدوب مبتدئين بنقول ياهادى وربنا يصلح حالنا جميعا

هاشم احمد
05-19-2015, 03:44
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديم هده النبدة التاريخية حول التحليل الفني لانه مهم جدا
في سوق الفوركس و يجب على كل متاجر ان يتعلمه جيدا كي يستطيع القيام بعمله

wael33
05-19-2015, 20:53
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
المهم انك تكون اتعلمت من غلطك
ومتكررهوش عشان متخسرش تاني
وحاول تتجنبه نهائيا

REDA FOREX
05-20-2015, 19:47
القراءة ليست كافية لتعلم الفوركس لأن الفوركس يعتمد علي عوامل كتيرة منها العامل النفسي إلى كثرة التمرين وهدا يتطلب وقت السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
القراءة ليست كافية لتعلم الفوركس لأن الفوركس يعتمد علي عوامل كتيرة منها العامل النفسي إلى كثرة التمرين وهدا يتطلب وقت السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
القراءة ليست كافية لتعلم الفوركس لأن الفوركس يعتمد علي عوامل كتيرة منها العامل النفسي إلى كثرة التمرين وهدا يتطلب وقت

al-Mashhadani64
05-20-2015, 21:46
اخي الكريم انت لماذا تدوخ نفسك بهاي الامور تداول يااخي واربح من التداول وماعليك من سيخسر ومن سيربح وتقبل مروري وشكرا

جابر1979
05-20-2015, 21:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
هذا يعني انه هناك من خسر المبلغ الذي انت كسبته ، و هذا مفهوم خاطىء عن الفوركس لان التداول في الفوركس لا يمثل انعكاس كمرآة ..

Kiing
05-20-2015, 23:31
صديقى الفاضل ممكن انه متلا يبدوا انك تطرقت متلا الى سؤال انه نقول صعب نوعا ما لانه من هناك كل سوق الفوركس ممكن متلا ايضا انه مرتبط بكل العالم تم من هناك يخسر احدهم

محمد مختار
05-20-2015, 23:39

samieh
05-23-2015, 17:03
السلام عليكم
وايه اللى هيهمك فى كدة يا اخى انت اهم حاجة انك بس تكسب وخلاص
مالكش دعوة بقى حساب مين اللى ينقص وحساب مين اللى يزيد

yassine imq
05-23-2015, 17:09
السلام عليكم
شكرا لك اخي على توضيح لان هذه الامر جد مهم
و بالتوفيق لك اخي الكريم سلام
لكل مبدع انجاز ولكل شكر قصيده ولكل مقام مقال
ولكل نجاح شكر وتقدير ، فجزيل الشكر نهديك ورب العرش يحميك

hithamseyam
05-23-2015, 17:40
بسم الله الرحمن الرحيم
لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي فهي تحتاج لشرائه وانت تبيعه لها

شهيرة
05-24-2015, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله
في حالة ربحت فهده أموا أشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة في سوق الفوركس

noor eldyen
05-25-2015, 00:25

BASAM IBRAHEM
05-25-2015, 05:24
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

snnaky
06-11-2015, 22:52
مش عارف اذا كانت المعلومة ممكن يتوقف عندها عقلك ولا اية وهل هى بهذة الاهمية لأن تترك مشاركة مهمة ومعلومات فى مهارات التداول وتعلم الأستراتيجيات وغيرة لتقف عند هذة المعلومة
رغم بساطة سؤالك الا انة لايجب ان تقف عدة .. هل اذا عرفت ان شخص اخر هل سيتغير موقفك
يعنى حضرتك لما تخسر اكيد مبلغ خسارتك هو ربح لشخص او مجموعة من الأشخاص والعكس بلالعكس مش محتاجة اى ذكاء

abdougagi
06-14-2015, 23:45
ان ربحت صفقة شراء مثلا 100 دولار فان الشخص الذي قام بالبيع بنفس المبلغ هو الذي خسر 100 دولار
و العكس صحيح و لكن انصحك ان لا تشغل نفسك بهذه الامور ركز على التداول و الاستراتيجيات فقط
موفق باذن الله

MEDHAT MOUSTAFA
06-18-2015, 11:34

ziyaddn
06-18-2015, 14:38
اشتغل بس اخي واكس وهو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

Emam_gad
06-18-2015, 14:38
3) الدخول دفعة واحدة بعدد كبير من العقود: معظم الشركات تعطيك هامش صغير للدخول والبعض يعتقد أن هذه ميزة حسنة فهم يغرونك للدخول بعدد أكبر من العقود دفعة واحدة ليحصلوا على فائدة أكبر منك ، تذكر أنه عندما ينخفض المبلغ المتبقي من حسابك للاستخدام في الهامش إلى الصفر فان البرنامج سيقوم بإخراجك من السوق بشكل آلي وفوري وإغلاق جميع عقودك وتتحمل أنت الخسارة.

faisseli
06-18-2015, 16:12
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديم هده النبدة التاريخية حول التحليل الفني لانه مهم جدا
في سوق الفوركس و يجب على كل متاجر ان يتعلمه جيدا كي يستطيع القيام بعمله

MONTASR SHABAN
06-19-2015, 00:19
تحيه طيبه..شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الهام المليء بالفائدة لكل الاعضاء المبتدئيين و الخبراء
لذلك ننتظر منك المزيد من المواضيع الهامة
تقبل مروري

autocom
06-19-2015, 00:33
اخى الفاضل يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح أخي الكريم في حالة ربحت فهده أموا أشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة في سوق الفوركس بسم الله الرحمن الرحيم تقصد ايه اخي الكريم انا موش فاهم اي حاجة ياريت لو توضح لان سؤالك انا متاكد انك موش عرفت تعبر عنه

هند الحمامصى 2216
06-19-2015, 01:39
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اخى العزيز.
انا لم افهم اى شىء من موضوعك الذى طرحته
انصحك ان تحاول التعديل فى اسلوب كتابته
ولحل اى مشكله متعسره معك اقرا كتب الفوريكس
تحياتى

firos007
06-19-2015, 20:14
سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما
لا ينقص لاي احد ذلك المبلغ و انصحك بالتركيز عبعلی التداول و لليس الامور الجانبية.

ريهام عبد العزيز
06-20-2015, 01:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
سؤال جديد من نوعة اعتقد لو 10 بيكسبواكثر من 1000 بيخسرو ودا بيدى دا بالتوفيق
تقبل مرورى

RomanyMoreed
06-20-2015, 15:55
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

لو تقصد البونص خسرتة يبقي لازم تعوضة لكن لو عدي شهر واتحول لك بونص جديد مش هتحتاج انك تعوضة

بالتوفيق

mechanical
06-21-2015, 18:20
السلام عليكم ... هي مش شرط واحد يكسب وواحد يخسر الحكاية بتبقا ف العملة نفسها ةالعملة اللي بتزيد واللي بتزيد والعمله هي اللي بتنقص
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

westside11
06-23-2015, 19:17
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع

zineb01
06-25-2015, 09:50
انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول تتعلم كل شي عن الفوركس. و ابعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الاول و الاخير

محمد السيد
06-25-2015, 11:04
الاجابة مش لازم واحد بس يخسر الـ 100 دولار اللي انت كسبتهم كلهم يعني
ممكن يتوزع المبلغ ده على 1000 وحد وبالتالي يكون نصيب كل واحد في معدل 10 سنت

hager omar
06-26-2015, 23:47
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا بصراحة مش فاهمة الموضوع علي الاطلاق واتمني منك توضيح اكثر حتي استفيد

اتمني ان اجد من يجيبني علي هذا ويفهمين اكثر

تحياتي لك

mido elmasry
06-27-2015, 01:06
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل الاصيل
مشكور علي طرحك مثل هذا السؤال الشيق
ان الفوركس مثل اي تجاره في العالم فأنت عندما تشتري هناك من يبيع
او عندما تبيع فهناك لابد ان يوجد مشتري
و هنا نقطه الحسم عندما تبيع و يكون الاتجاه هابط فانت تربح من المشتري الذي اشتري السعر في حاله هبوط انت تربح و هو يخسر امواله فيتم تعويض فرق السعر من حسابه و انت تحصل عليه
او عندما تشتري و السعر صاعد فانت تربح من البائع الذي يبيع في صعود الصعد فهو بدأ يبيع و السعر صعد فيتم تعويض فرق البيع من رصيده و تحصل عليه انت
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Kiing
06-29-2015, 07:30
صديقي الفاضل ممكن متلا انه يبدوا انك تطرقت الى سؤال تم منه متلا انه ممكن معه من صعب نوعا ما ولكن عليك تم منه متلا اننه ممكن ان تعلم ان سوق الفوركس تم منه متلا دلك

ziyaddn
06-29-2015, 18:48

Mona forex
06-29-2015, 19:13

kokou
07-03-2015, 04:15
لسلام عليكم ... مش لازم علشان انت تكسب يبقي في ناس تانية خسرت من فلوسها وجاءت ليك انت الموضوع غير كدة خالص
بالتوفيق ان شاء الله لسلام عليكم ... مش لازم علشان انت تكسب يبقي في ناس تانية خسرت من فلوسها وجاءت ليك انت الموضوع غير كدة خالص
بالتوفيق ان شاء الله

Ayman Dollar
07-03-2015, 05:38
السلام عليكم
ولماذا تسال السؤال بهذا الطريقة وكان الوسيط لا يكسب ويكون فقط امواله ثابته
يضاف لها فقط قيمة اللوت الذي تشتريه والاسبريد ولكن المكسب هو نصيبك من مكسب الشركة

drkim
07-14-2015, 18:21
تحياتى اخى الفاضل

وموضوع الربح والخساره من من هو امر بسيط جدا واحب ان اوضح لك انه ليس من شخص محدد

ويمكن ان يكون ليس من فرد وانما مش شركه كما تعرف ان هناك شركات ماركت ميكر وخسارتها من مكسبك ومكسبك من خسارتها

اما السؤال الاهم الشركات والبنوك مكسبها من خسارة المتداولين وهذا امر محسوم

helmi nsir
07-16-2015, 04:57
أخي الكريم في حالة ربحت فهذه أموال أشخاص آخرين قاموا بصفقات خاسرة
تقبل مروري و بالتوفيق لك

moibrahim
07-21-2015, 02:31
السلام عليكم اخوتى
سوق تبادل الصرف الاجنبي ( العملات أو الفوركس ) هو اكبر الأسواق المالية وأكثرها سيولة علي مستوى العالم. حيث يتم فيه تداول ما قيمته خمسة تريليونات دولار يوميا (بحلول ابريل نيسان 2013). التداول في هذا السوق يتضمن بيع وشراء العملات العالمية وتحقيق الأرباح من خلال الاستفادة من الفروقات بين أسعار الصرف ولكن النجاح فيه ليس بسهوله..يجب التفكير والتعلم الصحيح
شكرا

egymax3d
07-21-2015, 02:38

egymax3d
07-21-2015, 02:39

egymax3d
07-21-2015, 02:46

---------- Post added at 01:46 AM ---------- Previous post was at 01:41 AM ----------

dima09
07-21-2015, 20:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته انا عضو التحقت بالمنتدى منذ أسبوع
و اعلم انه حتى اصبح محترف يلزمني الكثير من الاجتهاد و العمل و الوقت و التدريب الجيد و الصبر
أتمنى من الخبراء يفيدونا بتجاربهم و بخبرتهم و إن شاء الله مع الوقت ننجح بالمجال
بالمناسبة لدي سؤال أولي أود أن أتلقى إجابة شافية بشأنه، وهو كيف تتأثر قيمة العملات إيجابا و سلبا بالأحداث الطارئة؟

pepobm
07-27-2015, 23:14
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
اخى العزيز لو انت كسبت فى حد تانى غيرك خسر والعكس صحيح مين بقى ولا فين عمرك ما هتعرف ده رزق وقدر موزعه ربنا سبحانه
التوفيق من عند الله

ynwa1892
07-31-2015, 20:52
السلام اخي لا احد ينقص ارباحه او حسابه من ارباحك انت الشركة هي التي تتضرر من اراحك انت لان انت تتاجر براس مالها
وفقك الله

heba_a
07-31-2015, 21:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم , هههههههههههه سؤالك فظيع ومش مفهوم يعني ايه مين اللي خسر مكسبك دا هههههههه ربنا يوفقك يارب يا اخي الكريم

Afaf.mellaha
08-04-2015, 19:45
ورشه عمل اليوم علي زوج
اليورو / دولار
ما هي التوقعات المحتمله للزوج وما هي تحليلاتكم له في هذا اليوم وهل هو للشراء ام للبيع وما هي الدعوم والمقاومات له علي الفريم اليومي
دعوة للحوار والنقاش ودخول الصفقات

alaa ali
08-04-2015, 19:46
السلام عليكم
ابدا بالتدريب والتعليم على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقة لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

Chima
08-12-2015, 06:37
انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول تتعلم كل شي عن الفوركس. و ابعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الاول و الاخير......

tarik46
08-14-2015, 20:26
سؤال جيد جداا اذا دخلت صفقة شراء و ربحت 100 دولار فان هذا المبلغ قد خسره شخص اخر دخل في نفس الوقت
بصفقة بيع او مجموعة من الاشخاص و يتم تنظيم كل هذا بواسطة شركات الوساطة التي نتعامل معها
اتمنى ان اكون قد افدتك

Ouasmi
08-14-2015, 20:41
اذا ربحت 100 $ يمكنك سحبها دون قيود و لا ينقص لاي احد ذلك المبلغ و انصحك بالتركيز علی التداول و ليس الامور الجانبية.

babyzee
08-15-2015, 15:37
في حالة ربحت فهده أموا أشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة في سوق الفوركس أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح و يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح

osama147
08-15-2015, 15:39
اخي بخصوص من اين يأتي الربح اخي فى السوق مبالغ ضخمة جداا يتاجرون فى الفوركس من بنوك وكبار التجار ويوجد منهم من يشتري منك العملة ومنهم من يبيعك العملة ويتم الاستفادة هناا
تقبل مشاركتي وربنا يوفقك

babyzee
08-15-2015, 15:39
في حالة ربحت فهده أموا أشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة في سوق الفوركس لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي فهي تحتاج لشرائه وانت تبيعه لها هدا شرح مبسط أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

androsamir
08-15-2015, 15:48
اذا ربحت 100 $ يمكنك سحبها دون قيود و لا ينقص لاي احد ذلك المبلغ و انصحك بالتركيز عبعلی التداول و لليس الامور الجانبية

dhmo
08-15-2015, 17:35
اخي بخصوص من اين يأتي الربح اخي فى السوق مبالغ ضخمة جداا يتاجرون فى الفوركس من بنوك وكبار التجار ويوجد منهم من يشتري منك العملة ومنهم من يبيعك العملة ويتم الاستفادة هناا
تقبل مشاركتي وربنا يوفقك

ده نظام اخد من هنا وادي من هنا عادي وهو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون
مكاسبك اكتر من خسائرك وتواصل ووتعلم فيه

ebramoh
08-15-2015, 21:15
السلام عليكم..
أخي الكريم في حالة ربحت فهده أموا أشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة في سوق الفوركس..
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح..
وشكرا..

mostfahlm
08-15-2015, 21:35
لايعني بذلك أن أحدا ما قد خسرها لكن الامر لأن السوق كبير جدا ولاأظن أن هناك من يربح من خسارتك

andro2015
08-18-2015, 20:35
انا اعتقد ان هذة الارباح تكون من حسابات اشخاص اخرين خسرت وان شاء بالتوفي يااخى الكريم ومنتظرين مزيد من الردود حول هذا الموضوع للاستفادة

España
08-28-2015, 23:20
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الفوركس مرتبط بالعالم لانه سوق عالمي و خسارتك او ربحك لا تؤثر لا المتاجرين الاخرين و انما على حسابك الشخصي.تقبلوا مروري.

forex all arabes
09-07-2015, 22:37
مرحبا اخي الكريم وسعدت بموضوعك الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق يارب اكون افدك واتمني لك مزيد من الربح

nuclear2010
09-07-2015, 23:14
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز الفوركس كما يوجد به اشخاص تكسب
هناك الكثير جدا الذى يخسر فده شى طبيعى
فهو سوق بين المشتريين والبائعين
تقبل مرورى

farajiing
09-08-2015, 00:36
ابدا بالتدريب والتعليم على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقة لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية

marwanadam
09-08-2015, 01:44
الامر سهل اخى انت لا تتعامل معى حسابات وانما تتعامل مع بنوك كبير
حينما تددخل فى صفقة وربحت تربح من البنك المبلغ الدى حصلة علية وليس من حساب شخص
وادا كانت الخسار فهى تدهب الى البنك اخى والى المحافظ الكبيرة
وبتوفيق

AYYOUB100
09-08-2015, 01:46
في سوق الفوركس يوجد الرابحون والخاسرون والذين لم يرحوا أو يخسروا في تلك اللحظة أو اليوم
أما إذا ربحت الخاسر ممكن يكون تاجر أو عدة تجار حسب كمية المال والعكس صحيح.

mahmoudashraf
09-08-2015, 01:57
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
لا يقوم احد بالخسارة مقابل مكسبك انها صفقات تتم وتعقد لصالح جميع الناس
واللة الموفق والمستعان وكن علي حذر

andro2016
09-28-2015, 19:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى هذة الاموال من الاشخاص الخاسرين فى الفوركس
والبنوك المركزية اعتقد هذا لاكن مش متاكد وان شاء الله نستفيد من ردود الاعضاء الاخرين

akram mohamed obaid
10-31-2015, 09:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم سوف اجيبك على مافهمته انا من سؤالك اذا ربحت 100 دولار يمكن ان تسحبها ويبقى البونص ثابت لايتغير المهم انك تسحب المبلغ فوق البونص تحياتي

alaa1
10-31-2015, 09:33
هلا
لا احد .. تعريف سوق هو الفوركس بانه هو سوق تجارة العملات والتى تحتاج الى الخبرة الواسعة و الاستراتجيات

waleed shaaban
10-31-2015, 09:43
انت لم تفهم الموضوع جيدا اخى لهذا فليس معنى انك ربحت ان هنا من خسر و لكن العمليه تبادل عملات فاذا ربحت او خسرت فهذا من ششن من اشترى و باع فان شكه الفوركس اغابها شركات تغير عمله فهناك من يحتاج الدولار فيشتريه و هماك من يستغنى عنه فيبعه و م هنا تاتى الارباح للشركه لكل من باع او اشترى بالفارق الذى بين سعر البيع و الشراء

basim
10-31-2015, 10:18
السلام عليكم جميعا
اخي لاتفكر كثير في هذا الموضوع وهو اذا ربحت انت من يكون الخاسر غهذا سوق كبير جدا
يتم تداول 4 ترليون دولار يوميا فيه وتكون نسبة الخاسرين فيه تفوق 90% فلاتفكر من الرابح او
الخسار فالخاسرون هم كثر والرابحون هم القلة في الفوركس

abdelhakamel
10-31-2015, 10:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذدا الاستفسار انا ارى ان لو تم تحقيق ارباح تقدر ب100دولار فان هناك من يخسر لانه ليس كل المشاركين قد حققوا الربح في هذا المجال
بالتوفيق لكل الاعضاء

عبير زيد
10-31-2015, 10:36
انا اظن ان هذا المفهوم خاطئ حيث اننا لنفرض انك اشتريت علبة سجائر ب2 دولار وارتفع سعر السجائر الى 2.5 بفعل عامل اقتصادي مثلا تخفيض الناتج من التبغ
بءلك لا يكون احد ساخر مقابل ربحك النصف دولار
ارجو ان اكون قد افدتك

aissadz
10-31-2015, 10:43

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

ahmedhathout
11-08-2015, 21:24
فالفوركس مكسبك مش مبني على خساره حد لانك بتشري سلعه متوقع انها هتغلى الفتره اللي جايه
فالمتاجر اللي باعها في الوقت دا وخسر هو اللي خسر بقراره مش بقرار حد تاني

Abdelrahman Elkady
11-08-2015, 21:36
زي ما انت عملت صفقه و كسبت اكيد في حد تاني عمل صفقه و خسر مش لازم شخص واحد ممكن 100 شخص كل واحد فيهم خسر دولار زي اي سوق بظبط مكسب و خساره

asxqwzdc6
11-10-2015, 20:14
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها بالفيديو لكان اسهل

مريم ميري
11-18-2015, 15:48
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة لم افهم السؤال
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

عاشق الفوركس
01-15-2016, 00:09
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله سوال غير واضح يارت لو تفضل في الامر كي يتم اجابتك ان شاء الله

dhmo
01-18-2016, 21:31
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة لم افهم السؤال
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

لتحقيق النجاح المستمر لازم يكون فيه اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام

latraaa
01-18-2016, 22:02
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و لكن يا اخي الكيرم لم أفهم ما الدي تريد أن تصل إليه، اتمنى أن تعيد طرح الموضوع بالشكل الدي يجب أن يكون و بالشكل الدي يليق به لكي نستطيع أن نفهمك إن شاء الله

OsamaNasser
01-19-2016, 15:07
يا اخي الفوركس بيكون مرتبط باقتصاد دول واحنا لما بنتداول علي عمله قصاد عمله فاحنا بنتداول علي قيمه العمله مش العمله نفسها
يعني مش شرط ان يكون فيه حد او شخص خسر ال 100 دولار اللي انت كسبتها

metnaoui
01-19-2016, 15:10
السلام عليكم
اخي الكريم ادا زاد او ربحت مائة دولار فليس بالضروري ان لازم واحد اخر يخسر
لانك تتعامل مع شركات و بنوك انت تبيع لهم طلب و عرض مثل السلع
بالتوفيق لك تحياتي

dhmo
01-19-2016, 16:40
السلام عليكم
اخي الكريم ادا زاد او ربحت مائة دولار فليس بالضروري ان لازم واحد اخر يخسر
لانك تتعامل مع شركات و بنوك انت تبيع لهم طلب و عرض مثل السلع
بالتوفيق لك تحياتي

صح هو سوق كبير لا ينفع معه اجابه لذلك السوق وهيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

monira salah
01-21-2016, 19:33
من وجهة نظري لا أعتقد أنه عشان يكسب شخص
يجب أن يخسر شخص ولا الخاسر يكون سبب لدخوله صفقات خاسره

dhmo
01-21-2016, 19:43
من وجهة نظري لا أعتقد أنه عشان يكسب شخص
يجب أن يخسر شخص ولا الخاسر يكون سبب لدخوله صفقات خاسره

لا تبحث في هذا اخي هو اهم حاجه هنا انك تدخل صفقات نسبه النجاح فيها قويه علشان تقدر تحقق فيها ربح جيد وكده وعلشان تقدر تصل فيها وتقلل من الخسائر
ودي هتحتاج وقت وجهد طبعا

mokran
01-21-2016, 21:01
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم

latraaa
01-21-2016, 21:05
مشكور أخي الكريم على الموضوع و لكن يا اخي الكريم مازلت لم تقدم التفصيل و الشرح القيم لكي يستفيد منه الإخوة الكرام، أتمنى ان تعيد ضبط حساباتك و تقدم موضوعا دا معنى، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

mokran
01-21-2016, 21:12
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم
نشكرك اخي العزيز المغوار الباسل على هذه المعلومة
شكرا لكم

MahmoudNofal
01-22-2016, 15:04
السلام عليكم و رحمة الله اخى سؤالك فعلا صعب و اعتقد ان اجابته ان الفلوس بتلف فانت يوم بتخسر و يوم بتكسب بس حاول انك تكسب اكتر

heroo252
01-22-2016, 15:36
انا ممكناكون فهمتك صح وممكن لا انتا تقصد لو سرت 100 دولار
الى هى كل رصيد حسابك اكي د مش هتكمل لان الحساب هيتمرجن مش هيسمح بخساره المزيد من الرافعه الماليه الى هى مش فلوسك

zekraoui08
01-22-2016, 15:37
اذا ربحت 100 $ يمكنك سحبها دون قيود و لا ينقص لاي احد ذلك المبلغ و انصحك بالتركيز عبعلی التداول و لليس الامور الجانبية.

best1
01-22-2016, 17:34
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ,, ليس لازم يخسر شخص 100 دولار لتربحها انت السوق كبيره جدا ....هل تريد ان تضع لها ميزان مدفوعات ؟؟؟

Mostafahutler
01-22-2016, 17:44

اخي سؤالك صهب جدا اتعذر انني لا اعرف اجابه له ولكن يمكنك ان تسأل الخبراء

hmadnahox
01-22-2016, 18:47
يا اخي الكريم عندما تربح انت فأن البنوك المركزية هي التي تتضرر من ربحك ولاكن هي لا تحس ب100 دولار
والله الموفق والمعين

jallou
01-22-2016, 19:41
من جهة أخرى يعاني الدولار الكندي في أسواق العملات مقابل الدولار الأمريكي بعد أن انخفض إلى أدنى مستوياته منذ عام 2003 نظراً للعلاقة الطردية التي تربط بين الدولار الكندي وأسعار النفط الخام.
هذا وقد حاول الدولار الكندي الارتفاع اليوم مقابل نظيره الأمريكي بعد قيان البنك المركزي الكندي بتثبيت أسعار الفائدة بعد التوقعات بخفضها، لينخفض زوج الدولار مقابل الدولار الكندي مسجلاً أدنى مستوى عند 1.4493 وكان قد افتتح تداولات اليوم عند المستوى 1.4567 مسجلاً أعلى مستوى عند 1.4690.

zekraoui08
01-22-2016, 19:48

وليس شرطا ان يخسر احدهم

dhmo
01-22-2016, 22:56

وليس شرطا ان يخسر احدهم

فعلا التعلم هو الاساس الصحيح هنا واهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

mahmoud massry
01-26-2016, 10:16
مش شرط حديخسر علشان انت تكسب انت مثلا اشتريت الدولار وبعدها الزوج سعره زاد فانت اما بتبيعه بتكسب فيه مش لازم حد يخسر

yahiahd
01-26-2016, 12:56

harimeche
01-26-2016, 18:24
قد يكون شخص قد يكون بنك إستثماري قد تكون شركة وساطة قد يكون صندوق تحوط قد تكون دول

المهم أن تعرف من هم المشــــــــــاركين في الســــــــــــوق لكي تعرف الإجابة

تحيااااتي

اكرم التميمي
02-24-2016, 14:43
اخي الكريم سوق الفوركس سوق طلب وعرض فهنالك متداولين يربحون واخرين يكسبون وهنالك شركات رصينه وتملك اموال ضخمه تعمل بالفوركس تدير الفوركس
تقبل مروري

chouaib112
03-06-2016, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يمكنك اختيار الطريقه اللى تسحب بيها اموالك
انا بفضل المونى بوكرز تعاملاته سهله وقويه والموال تصل اسرع يا اخى

neverlit4
03-09-2016, 14:45
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

Sinan Tareq
03-09-2016, 15:03
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الكريم .. اخي الكريم هذا سؤال صعب نوعا ما رغم وضوحه ولكن لتوضيح المسالة تخيل انك اشتريت بضاعة ب 1000 دولار ثم بعتها ب 1200 دولار فمن هو الذي خسر 200 دولار ؟ هذا هو اساس المتاجرة

mourada
03-09-2016, 17:02
اخي الفاضل على حسب معلوماتي فالربح الذي اكسبه انا يجب ان يخسره غيري لان السوق واضح كل ما نخسره نحن المتداولين الصغار يبلعه صناع السوق

Bassem Hassani
03-11-2016, 15:42
من لصعب ان تعرف حساب من الذى خسر ولكن الفكرة العامة كلها ان السوق فيه مشترين وبائعين لو انت اشتريت من نفس النقطة وانا و100 واحد تانى وكمان العكس فيه 100 باع من نفس النقطة والسعر ارتفع هيبقى احنا كسبرنا وهما خسروا وهى دى كل الفكرة لكن من الصعب انك تحدد مين الخسران بالظبط

aym
03-11-2016, 16:18
اخى الكريم اذا كنت تستفسر عن البونص فى حالة الزيادة عن 100 دولار يتم الان دفع
مبلغ البونص يصل الى 250 دولار فىالشهر

ابوفؤاد
03-11-2016, 16:32
ليس شرط ان تكون انا او انت الخاسرينن بالفعل هناك م يشترى تلمك العملات لحاجه ملحعه بالعمل بها مثل الاستيراد و التصدير فترى م يشترى العمله الان غاليه و يبيعها رخبصه لان المال له حاجه عنده و بالتالى لا يمكن ان تعرف من اين ربحك و لا الى اى مكان هبت خسارتك

SHA3RAWY
03-11-2016, 16:48
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
شوف ياغالي سوق الفوركس سوق عالمي وكل الصفقات في منها الرابحه وفي منها الخاسره
واذا انت ربحت فهناك شخص خسر ولكن 100 دولار لا تعتبر شئ في سوق الفوركس فلا تشغل بالك بهذا
تقبل مروري

---------- Post added at 01:48 PM ---------- Previous post was at 01:47 PM ----------

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
شوف ياغالي سوق الفوركس سوق عالمي وكل الصفقات في منها الرابحه وفي منها الخاسره
واذا انت ربحت فهناك ناس خشرت صفقاتها و100 دولار تعتبر لا شئ في سو الفوركس فلا تشغل بالك بها
تقبل مروري

nemo2014
03-11-2016, 17:10
اهلا وسهلا بك أخي العزيز
حساب العمله التى تتاجر قصادها بمعنى ان فيه ارصدة اموال
فى البنوك المركزيه ولا اعلم اكتر من ذلك واتمنى اكون مصيب اخى
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

zezo.
03-11-2016, 18:19
والله اخى العزيز نصيحة لك ان تركز على حسابك انت وملكش دعوة من خسر من اتمرجن وبعدين فى دنيا التجارة فى كسبان وخسران فركز على حسابك فقط نصيحة اخويا

sleh bouabid
03-11-2016, 18:22
وعليكم السلام اختي العزيزة بلنسبة لأسعار الشقق فهي مختلفه بين مكان واخر
اما الاقامه في الاغلب تصدر الاقامه سنويه ويتم تجديدها
واكيد الاقامه الصادرة لرب الاسرة تشمل افراد الاسرة ايضا
اما بخصوص التقديم للمفوضيه فعليك ان تختاري بين الاستقرار والعيش والعمل في تركيا او التقديم للمفوضية
وانتظار السفر والاستيطان لبلد ثالث واذا كنتي تريدين انت وعائلتك القدوم الى تركيا لغرض التسجيل في المفوضية الساميه فسوف
تكون اقامتك على المفوضيه اقامه خاصه في اللاجئين والالتزام بلتعليمات
اتمنى لكم التوفيق .

hamza215rix
03-11-2016, 18:23
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
وشكرا لكم
وشكرا لكم
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
21

hamza215rix
03-11-2016, 19:04
بسم الله الرحمان الرحيم
وشكرا لكم
وشكرا لكم
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
91

aminmatter
03-11-2016, 19:27

latraaa
03-11-2016, 19:49
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و الرائعة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن اشء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل تحقق الكثثير إن شاء الله

zezo.
03-11-2016, 20:40

Aomarahmsed
03-11-2016, 21:12
لو فيه شرح من قبل الاخ حتى تتضح لنا الفكره
وشكرا على موضوعك
او من العارفين بذلك
او من المممكن ان نناقش ذلك الموضوع علي شكل اكبر
بس معرفش بجد الموضوع محبتش اكبب

zezo.
03-11-2016, 21:26

messaoud43
03-11-2016, 21:36
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

ملاك الروح
03-11-2016, 22:22
انت تعمل بالسوق وبنظام هامش لا ينقص من احد اخي هذا سوق مال وفيه المال الكثير وفيه من يكسب ومن يخسر
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

messaoud43
03-11-2016, 22:31
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

yahiahd
03-11-2016, 22:49

aissaalg
03-11-2016, 23:00
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

yahiahd
03-11-2016, 23:07

aissaalg
03-12-2016, 18:41
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

karinho1991
03-14-2016, 17:06

hamza215rix
03-14-2016, 17:08
بسم الله الرحمان الرحيم
وشكرا لكم
وشكرا لكم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
49

berserkern
03-14-2016, 18:03
ارجوك اعد صياغة السؤال اشك ان احد قد يفهم من طرحك شيئا ، اذا كنت تقصد سحب الربح من حسابك فانك لا تستطيع سحب سوى ما يزيد عن البونص الذي تملكه ،لو كان حسابك به 110 و خسرت 100 ثم ربحت 100 فانت عدت لنقطة الصفر و لا تقدر ان تسحب سنتا واحدا ، ارجو ان تكون الفكرة وصلت

karinho1991
03-18-2016, 20:38

raouf41
03-28-2016, 20:33
سؤال جيد جداا اذا دخلت صفقة شراء و ربحت 100 دولار فان هذا المبلغ قد خسره شخص اخر دخل في نفس الوقت
بصفقة بيع
بالتوفيق

ebn masr
03-30-2016, 04:59
يعنى انت بتقصد انك جمعت مبلغ يعنى مية دولار وخايف تخسرهم ولا ايه بصراحة مش قادر افهم منك انت حابب تعرف ايه بالظبط

doaa sary
03-30-2016, 19:50
انت لو خسرت 100
وغيرك خسر وخسر
بيتم دفع الارباح للناس القليلة اللى كسبت من فلوسكم
لان نسبة الخاسرين كبيرة
بالتوفيق والربح للجمييع

yousse
03-30-2016, 20:13
أضن أن من يخسر عندما تكسب لا يمكن أن يجوبك أحد على حدة الإستفسار لأن الفوركس عميق كتيرة ويلزمك الكتير من الأشيء ليكي أنت تتعمق في هداالميدان

hamed mohamed
04-08-2016, 22:18
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق ***************

neversi5
04-10-2016, 17:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ahmed manoo2015
04-10-2016, 17:47
البنوك حبيبي تأخذمنك ونعطي لك ولا تأخد امت من احد مشكور اخي الفاضل علي مجهودك الاكثر من رائع ونتمني ان تضيف لنا كل ما هو جديد بالمجال وتعمل علي افادتنا بالمعلومات الجديدة التي تساعدنا في التوسع بهذا المجال
فكل هذا يعمل علي تطور الشباب والفكر الاقتصادي

belabied
04-10-2016, 19:17
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

---------- Post added at 05:17 PM ---------- Previous post was at 04:33 PM ----------

انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

Abughali
04-10-2016, 19:27
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

mohamedforex4
04-12-2016, 22:24
انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول
تتعلم كل شي عن الفوركس. و ابعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الاول و الاخير وربنا يوفقك . :)

YSN
04-16-2016, 14:17
السلام عليكم ... مش لازم علشان انت تكسب يبقي في ناس تانية خسرت من فلوسها وجاءت ليك انت الموضوع غير كدة خالص
بالتوفيق ان شاء الله

islam bahnsawi
04-19-2016, 22:28
عزيزى من الهام جدا امدادنا بهذة المساهمات الرائعة و الشكر لكل من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

Emad Aiad
04-19-2016, 22:30
دعني اوضح لك ان 95 % من المتداولين يخسرون وذلك لعدم الالتزام براس المال والرافعة والطمع وذلكيؤدي الي خسارة سريعة وخروج من المتاجرة لذلك تداول بحكمة

aboubakr el ayach
04-19-2016, 22:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب سؤالك غير مفهوم البتة! ولكن أظنك تعني إذا قمت بصفقة وخسرت مائة دولار من البونص ثم ربحتها بعد ذلك فهل يعني ذلك أنك قادر على سحب مائة دولار؟ الجواب لا لأن 100 دولار تجب عليك تعويضها وذلك في غضون شهر تقريبا نعم اذا مر الشهر ولم تقم بتعويضها وقمت بعد ذلك بجمع مبلغ 100 دولار فهذا جيدا وتستطيع سحبها كارباح إذا كان في حسابك الاولي 1 دولار مثلا

فوزي
04-19-2016, 22:37
واحد بيسال ويقول لو زاد حسابى ب 100 دولار حساب
من الذى نقص 100 دولار
اخى الكريم ان الحساب ان كان فى المنتدا انت تكسب
من المنتدا اما اذا كان حسابك حقيقى فانت تكسب من البرصة

جمال صادق
04-19-2016, 23:10
اعتقد ان عملية و اضحة جدا من خلال التحركات التى تحدث فى السوق من وقت لاخر و الاستفادة من طرق التعامل من الافتراضات الاخرى فى العمل

hosam1982
04-19-2016, 23:22
اخي الكريم ماذا ستستفيد اذا علمت من ربح ال 100 دولار التي خسرتها !! سؤال من وجهة نظري غير مهم لأن واجابته غير معروفة ولا احد يستطيع ان يحدد لك من ربح الذي خسرته او من الشخص الذي ربحت بسبب خسارته !! المهم ان تحاول دائما تقليل صفقاتك الخاسرة

nora abd elaziz
04-25-2016, 01:33
في حالة ربحت فهده أموا أشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة في سوق الفوركس

ghost.mastar
05-08-2016, 20:31
اى ربح او خساره هى خسارتك انت وانت ما تحدد ذلك لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي فهي تحتاج لشرائه وانت تبيعه لها هدا شرح مبسط

never
05-11-2016, 19:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

yousse
05-11-2016, 19:15
لا يمكن أن أجوب عليك في حدة أصلال لناني أن اى شخصيا أريد أن أعرف حدة الأمر بحيت من يخسر عندما ن أرباح حدة السؤال دري أن أعرف جوبة

kary
05-11-2016, 19:57

وليس شرطا ان يخسر احدهم

لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح

الله المستعان

بالتوفيق للجميع يارب

zaza0519
05-16-2016, 17:49
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

best39
05-17-2016, 10:18
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح

KHARBOUCHESALAH
05-17-2016, 11:35
السلام عليكم انا مستجد معكم في المنتدى
و صراحة لا افهم جل المصطلحات الواردة في المشاركات او الردود
لذا ارجو ان تزودوني بمواقع سهلة مباشرة وسريعة التعليم للربح تجنب الخصارة
شكرا

seifhd
05-17-2016, 11:43

ahmedahmed1
05-24-2016, 23:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام انت مالك يعم انت اكسب بس هيا ناقصة وتقبل مرورى لك

eyad ghanem
05-25-2016, 03:39
السلام عليكم ورحمة الله
لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء
حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي
وشكرا

mohamed321
05-25-2016, 03:58
احسنت اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها وأتمنى أن نراك تحقق الكتير إن شاء الله، و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله ونتظر المزيد من الموضوعات التي نتعلم منها كيفة التداول االصحيح سوق الفوركس سوق المالي و100 دولار شي لا يذكر به واعتقد بنه هنا من يكسب وناك من يخسر بالسوق

eyad ghanem
05-25-2016, 03:59
السلام عليكم ورحمة الله
وليس شرطا ان يخسر احدهم
لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح ودمتم

Ahmed 10
05-25-2016, 18:35
لا احد يخسر ادا ربحت انت فانت تبيع العملة لدول ومؤسسات كبرى تحتاج لتلك العملة لشراء حاجياتها كالمواد الطاقية مثلا من السوق الدولية مثلا تشترى الدول حاجياتها من البترول باستعمال الدولار الامريكي فهي تحتاج لشرائه

masr16
05-28-2016, 02:55
بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبه للاستفسارات الكتير اللى بتيجى انا حبيت ارد عليها كلها هنا لان بتجيلى استفسارات يوميا
اولا موضوع الرساله اللى بتظهر لما بتكت موضوع او رد بيقولك ان فى انتظار موافقه الاداره
ده لاننا بنراجع المواضيع والردود الاول لان للاسف فى اعضاء كتير مبتقراش قوانين المنتدى فالموضوع او الرد بيكون مخالف فغصب عننا كمشرفين مبنوافقش عليها فارجو من الاخوه الاعضاء مراجعه قوانين المنتدى يعنى مثلا ممنوع نقل المواضيع واجد ان معظم المواضيع منقوله من منتديات اخرى لازم تغير فى الموضوع تضع لمستك انت مش كوبى وبيست وايضا ممنوع ان يكون الموضوع قصير لازم يكون الموضوع حلو يعنى مقبول مش نص سطر ويكون موضوع ممنوع الردود او المواضيع الاجنبى ممنوع عمل موضوع يكون موجود قبل كده فى المنتدى وبالنسبه لمواضيع الاستفسار ومساعده الاعضاء دى ليها قسم خاص تقدر تحط استفسارك او مشكلتك او سؤالك فيها وهيتم الرد عليك وده هو قسم الااسئله Forum and Portal Support مثلا انت لقيت كتاب جميل وحبيت تفيد بيه اصحابك فى قسم للكتب مش كل موضوع تضعه فى القسم العام هيتم رفضه ده قسم الكتب هتلاقوا فيه كتب كتيره وقيمه Forex Education مثلا انت عاوز تعلم اخوانك حاجه انت عارفها مش تحطها فى القسم العام فى قسم التعليمى Trading Universities فى قسم للمؤشرات فى قسم للبرامج وكلها مليانه معلومات علشان كده معظم المواضيع بتترفض نرجوا الاهتمام بالقوانين انا بلاقى مواضيع كتير جميله جدا جدا وانا عن نفسى بستفاد منها لكن فى القسم الخطا فطبعا بتترفض الا المواضيع الهامه جدا بضطر انقلها لتعم الفائده
ثانيا البونص
فى اعضاء اشتكوا ان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده سهل جدا انها تعرف انك عندكك اكتر من حساب فا ى محاوله لخرق قوانين الشركه انت الخاسر طيب هتقولى انا قفلت الايميل اللى فى المنتديات التانيه وبرضه البونص موصلش وكلمت المشرفين وقالولى ان الموضوع بايد الشركه ده فعلا صحيح لانك انت اللى غلط فى الاول والشركه لما تعمل فحص وتلاقيك اصبح عندك عضويه واحده اكيد هترجع تديك البونص فالمشكله انت اللى عملتها المشكله التانيه اللى قابلتنى مع الاعضاء انهم فى الاساس لما عملو تسجيل للمنتدى مفعلوش الحساب بتاعهم عن طريق الراسله اللى وصلتهم عن طريق الايميل لازم حسابك يكون مفعل علشان يكون معتمد المشكله الثالثه ان العضو اساسا وهو بيعمل الحساب فى انستا مكتبش فى كود الدعايه كلمه بولتر فورم علشان يكون تابع لمنتدانا وفى موضوع كامل فى المنتدى عن كيفيه عمل حساب فى شركه انستا وربطه بالمنتدى ارجو العوده للموضوع المشكله الرابعه ان العضو اساسا مبيعملش ربط بين حسابه فى انستا وعضويته فى المنتدى فالشركه مبتعرفش ان الحساب ده تابع للعضويه فى المنتدى فطبعا مبتحولش بونص لاكن كل الاعضاء اللى حسابتهم سليمه ومفيهاش اخطاء بيستلموا البونص كل شهر طبيعى جدا ومفيش فيه اى مشاكل فللاسف الخطا بيكون مننا احنا انا حبيت اعمل الموضوع ده للاجابه على كل الاستفسار
نيجى لموضوع الردود
فى ناس بتكتب ردود قصيره او اجنبى يعنى يمتب فرانكو ارب كل ده ممنوع الرد اقل من سطرين برضه ممنوع تكرار الرد كوبى وبيست برضه ممنوع الرد فى خارج سياق الموضوع مخالف فى نهايه الموضوع لازم لازم لازم تقرا قوانين المنتدى حتتى تتجنب اى مخالفات او اى ايقافات واسف على الاطاله والاجو ان اكون اجبت على كل اسئلتكم

drissou45
05-28-2016, 03:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , نتمنى تكونو بافضل الاحوال
للاسف لم افهم السوال جيدا ,, اتمنى ان تعيد ااالسؤال وشكرا
تقبلو مروري , تحياتي لكم

best39
05-28-2016, 10:47
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح

neverlityou
06-08-2016, 13:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

yeser.kbir
06-08-2016, 13:56
انا اعتقد ان هذة الارباح تكون من حسابات اشخاص اخرين خسرت وان شاء بالتوفي
يااخى الكريم ومنتظرين مزيد من الردود حول هذا الموضوع للاستفادة

موفينج افريج
06-08-2016, 16:54
أرى الكئير من الأعضاء ضد مواقع التوصيات لكن لم أرى أحد منهم أعطى سبب مقنع
لماذا عدم اتباعها؟ لماذا ليست صحيحة؟ وبعض السئلة الأخرى عن هته المواقع
مشكورين جميعا

slimane1
06-10-2016, 12:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

latraaahr
06-10-2016, 12:46
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و هي بالفعل قوية و قيمة و راقية إن شاء الله، مشكرو أخي الكريم و بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله يا أخي الكريم

emad1995
06-10-2016, 21:41
اخى الفاضل يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح وشكرا لك تقبل مرورى..

medben
06-10-2016, 21:45
أخي الكريم في حالة إن ربحت فهذا متعلق بأشخاص أخرين قاموا بصفقات خاسرة
اي سوق فهو مرتبط بالعرض و الطلب و أرجوا أن أكون قد اجبتك ;)

ilias7
06-10-2016, 21:49
الأسعار ترتفع أو تنخفض لمجرد أن تاجر آخر قام بعملية شراء او بيع، وليس بسبب الأخبار أو العوامل الخارجية. الأخبار لا ترفع الاسعر. ان العوامل الخارجية قد تغير وجهة نظر التجار من ناحية الشراء او البيع فيذهب السعر الى أعلى / أسفل، ولكن إذا كان هناك حدث كبير في الأخبار فلن يكون هو السبب الوحيد لتحركات السعر بل تداول الاشخاص الذين يستخدمون الخبر كجزء من تحليلهم للتجارة.

nonam
06-21-2016, 14:49
السلام عليكم .... مش عارف الحقيقة لان مش عندي احصائيات في التداول من الممكن ان اقولللك الكلام دة صح ولا لا لان التعامل مع التداول من المهم ان يكون من اهم الادوات الطريقة اللي انت شغال بيها وخلاص
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

الصبر
06-21-2016, 16:53
بعد التحيه اخواانى الكرام
يشرفني شخصيا الشكر الجزيل للعضو صاحب الموضوع الاكثر من رااائع
على جميع الاعضااء العمل على اقوي النقااااط
جعله الله فى ميزان حسناتك اخي الكريم
تقبل مروري♣♠6

zarour soufyane
06-21-2016, 17:05
اخي الكريم السؤال غير مفهوم لكن ادا ما كنت تقصد ان البونص ادا زاد على 100 دولار فهل يمكن نعم يمكنك عمل بونص الى 250 دولار في الشهر الواحد وعليك ان تعلم ان كل ما يزيد عن 250 دولار يترك الى الشهر القادم
بالتوفيق

medizem
06-21-2016, 17:38
اخى الفاضل يبدوا انك تطرقت الى سؤال صعب نوعا ما ولكن عليك ان تعلم ان سوق الفوركس مرتبط بكل العالم :)
وليس شرطا ان يخسر احدهم لان الامكانية دائما موجودة لتحقيق الربح !!

kaka25
06-22-2016, 03:56

houarisat
06-22-2016, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
النقصان يمكون من العملة التي ضعفت مقابل العملة الأخرى وهي خسارة دولة وليست شخص معين

Mustafa gamal
11-27-2016, 18:19
هنالك الملايين من المتاجرين في هذا ا لسوق و حسابك يسحب منهم كلهم جزء صغير من كل واحد .... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

tazi larbi
11-28-2016, 01:11
السلام عليكم مع ان السؤال منطقي لكن الاجابه عليه صعب جدا ولا يمكن الاجابه اليه الا من الخبراء لهم معرفه بالفوركس وحباياه اتمنى لكم النجاح والله الموفق

tamermosa
11-28-2016, 13:34
أخي العزيز ، انا مش فاهم اي حاجة من اللي انت كتبه ، ياريت لو توضح لان سؤالك انا متاكد انك مش عارف تعبر عنه ، يا ريت اللي يكتب حاجه يقراها الأول قبل ما يشيرها ،،،
تقبل مروري و لك و لكل أعضاء المنتدى الكريم التحية مع امنياتي بالمكسب للجميع

rahigrib
11-28-2016, 14:17
هذه 100 دولار تم ربحها من خلال اخرين سواء كانو مشترين من هذه العملة ووصلت اليك فائدة
او من خلال خسارة اخر في السوق اي انت تجمعها من السوق

Mohamed Mosab
11-28-2016, 16:56
مش بالضرورى لو انك ككسبت مثلا مائة دولار ان يكون لازم واحد تانى خسران لانك بتتعامل مع شركات و بنوك انت تبيع لهم
الموضوع كلو ش اكتر من عرض وطلب

Samira shabban
11-28-2016, 17:00
السلام عليكم اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركه وليه تحس ان فى حد لازم يخسر علشان انت تكسب دا احساس صعب الفوركس مرتبط بالبنوك الكبرى والشركات الاستثماريه العالميه والارباح هى فروق العمله من عمليات بيع او شراء
وشكرا لك

Fadi Malak
11-28-2016, 17:01
مش شرط ابداً ان لما حسابك يزيد يكون في خساره في حساب اخر ف هم يجتمعون علي اتفاقيه الربح فالربح للجميع ولكن يتوقف هذا علي التحليل الفني والتحليل التجريبي ومن هنا يزداد ربحك او يقل

Mostafa Omar
11-28-2016, 17:03
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل سؤالك غير مألوف وجيد ان تعرف رأسك من رجلك او بمعني اصح ان تفهم مايدور حولك واين يذهب مالك الذي تخسره ومن اين جاء المال الذي ربحته فأنت تبيع العمله للدول الكبري والشركات الاقتصادية في الحقيقه ومن مميزت الفوركس هو تزايد فرص الربح وكما قيل في احد المشاركات ركز في التداول واترك الامور الجانبيه
واتمني لك وللجميع دوام التوفيق

midouknight
11-28-2016, 17:07
أخي الغالي بصفة سهلة وغير
معقدة ربحك أنت في الصفقات يعني خسارة
ل متاجرين اخرين هذا حسب ما أعرف أنا

mohamed saad
11-28-2016, 17:41
عندما تعطي امر دخول صفقة فإن شركة الوساطة ترسل طلبك الى عدة بنوك حتى يوافق اي بنك من البنوك على الصفقة وتدخل السوق وتظل بالصفقة فلو كنت رابحا فيها اذن فالبنك هو الخاسر وان خسرت بها فالبنك هو الرابح الى ان تقوم بإغلاق الصفقة بنفسك او ان الحساب يصل الى المارجن كول فيغلق وطبعا هذه العملية عند تنفيذها لا تتعدى ثواني معدودة

latraaa
11-28-2016, 19:26
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و لكن بطل صراحة لم أفهم ما ريد أن تقوم بالعمل على تقديمه إن شاء الله، أتمنى أن تقوم بالعمل على التفصبل أكثر و أكثر إ نشاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

mhenen1791
11-28-2016, 19:36
اخى اعتقد لا احد ينقص اذا ربحت انت 100$ فانت تبيع العملة لمؤسسات ودول كبرى وهى تشترىى البترول وغيره
فهى تعرف ايضا ان تكسب هى كمثل اى تجارة لو انت بعت شيئ ما عندك لشخص معين فهذا الشخص يعرف تماما
كيف يتصرف مع هذا الشيئ الذى بعته ويكسب هو ايضا

mahmoud552
11-28-2016, 21:27
اخى الفكرة مش انك بتاخد من حد او من حساب حد لان سوق الفوركس هو اكبر سوق فى العالم من جانب حجم السيولة
الموجودة فى يبلغ حجم السيولة اليومية 2.5 تلريون دولار مش انك بتاخد من حد او حد بياخد منك

عبد الرحيم رافا
11-28-2016, 21:36
السلام عليكم و رحمة الله
لم ينقص حساب احد اخي بل تنقص كمية الاموال التي تروج في السوق ك سوق الحبوب و سوق الغاز و غيرهما

houarisat
11-28-2016, 21:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي
لا تقلق يا أخي فالفورك فيها الملايين من المتداولين تأكد أنه لما تربح أنت يوجد من يخسر والعكس صحيح يعني الإتجاه يوجد من هو معه والعكس من هو ضذه

zizoo99
11-30-2016, 23:28
شكرا لك على استفسارك
يا اخى لا احد يخسر من مكسبك و نظريا فان كل متداولى الفوركس ممكن ان يكسبوا و لكن الواقع مختلف تماما و ذلك بان نسبه 95% من المتاجرون خاسرون

karinho91
12-01-2016, 13:46
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

m7med09090
12-01-2016, 13:50
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
انا لا انصح بالمخاطرة في الفوركس. و خصوصا لما تكون مبتدئ. يعني في البداية حاول تتعلم كل شي عن الفوركس واتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية

magic777
12-20-2016, 11:56
اكيد اخي حد دخل عكسك وخسر يعني الي بيسكب بيكون قصاده حد خسر تقريبا ده منطقي الصراحه المهم هنا نعرف نحلل صح
علشان نكون من الفائزين