PDA

View Full Version : سوال جة فى دماغى وملقتلهوش اجابة لو تعرف جوبنى

Pages : [1] 2 3

ahmed saleh
06-30-2012, 20:50
انا سمعت كتير انة فى مؤشرات باسماء ناس معنى كدة انهم هما الى مخترعين المؤشر الخاص بيهم
طب هو من الممكن ان تخترع او تصنع مؤشر او تخترعة وازى دا يحصل محتاج اية عشان تعمل كدة

mony
06-30-2012, 20:57
يوجد ذلك ويوجد ايضا استراتجيات باسماء ناس واسماء مشاهير

ahmed saleh
06-30-2012, 21:03

انا اعرف هذا بلفعل انا اسال هل من الممكن ان تصنع مؤشر وكيفية صنعة هل هذا سهل ام على ماذا يتوقف فقط

mido303037
06-30-2012, 21:04
واللة مش عارف اول مرة اعرف بالموضوع دا
بس ياريت الاعضاء فى المنتدى يجاوبوك

ashraf el-araby
06-30-2012, 21:19
اكيد المؤشرات والاستراتيجيات دى مش ظهرت مرة وحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وبعدين ابدء اشهرها وازاى انت توصلت ليها وكمان تشرح طريقة تطبيقها عن طريق النت ومنتديات الفوركسوبكده مع الوكت هتلقى انها اصبحت جزء من الفوركس بس اجتهد

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 21:26
بص يا اخ احمد

اهم شئ انك يكون عندك فكره لعمل المؤشره
او الاكسبريت

يكون عندك افكار جيده ونظريات جيده للمؤشر

ويتم برمجتها من خلال لغة
mql

ويوجد معنا خبراء فى هذه اللغه الاخ اسمه صقر بقسم برمجة المؤشرات والاكسبرتات

sabre
06-30-2012, 21:29
انا سمعت كتير انة فى مؤشرات باسماء ناس معنى كدة انهم هما الى مخترعين المؤشر الخاص بيهم
طب هو من الممكن ان تخترع او تصنع مؤشر او تخترعة وازى دا يحصل محتاج اية عشان تعمل كدة

سهل جدا انت كل ايلى عليك انك تفكر بس فى فكرة كويسه وبعد كدا
تدور على مبرمج شاطر وهوا يبرمجها لك ان شاء الله

عزبز 18
06-30-2012, 21:29
نعم هناك الكثير والكثير من المؤشرات في سوق الفوركس اكتشفوها من طرف بعض الناس
وتم تسميتها علي اسمهم مثل مؤشر البولينجر وويليامز

husamart
06-30-2012, 21:31
اذا كانت عندك فكرة معينة قابلة للتطبيق .. ولقيت انها جديدة يمكن برمجتها وبالتفاق مع المبرمج يتم تسمية المؤشر .. المهم اافادة الى رح تطلع من المؤشر مش المهم اسمو

amrmorasamir
06-30-2012, 21:33
اه ياباشا فى طبعا برمجه مؤشرات واكسبرتات وفيها ناس كتير متخصصون وانا اعرف ناس بتبتكر فكره مؤشر او اكسبرت ويتفقوا مع واحد من المبرمجين يعملهوله ويشتغل بيه عادى جدا

moonlight
07-01-2012, 01:04
اعتقد ان هناك الكثير من المؤشرات تم اكتشافها من كثير من الاشخاص فكل هؤلاء اكتشفوها
من خلال تجاربهم وتحليلاتهم للسوق ويمن لاى شخص ان يفكر ويفعل ذلك

waleed adel
07-02-2012, 00:51
اكيد طبعا ممكن تدرس لغة البرمجه
وتقدر تعمل مؤشر لنفسك

deadlyfox
07-02-2012, 01:13
اه انا عرفت المعلومه دى برضو بس اهم حاجه عشان تعمل مؤشر جيد
انك تمتلك الفكرة الجيده لهذا المؤشر وان تؤدى به تجارب ناجحه حتى يتمكن الاخرون من الاعتماد عليه

sami
07-02-2012, 01:14
أي متاجر يمكن أن يبتكر مؤشر،و حتى إذا لم يكن له خبرة في البرمجة،و خاصة برمجة المؤشرات و
الإكسبيرتات ففي جل منتديات الفوركس هناك مختصين يقومون بذلك دون مقابل،السؤال كيف يبتكر مؤشر؟
من خلال المتاجرة ممكن أن تختبر توليفة من المتوسطات أو تغير إعدادات بعض المؤشرات وتضع أرقام خاصة بك و إذا كانت النتائج فعالة فأنت تعتمدها كمؤشر جديد

Smart
07-02-2012, 01:17

ياباشا مش مهم انك تلاقى اجابه
المهم انك عرفت ان ليك دماغ :))
اعتقد المؤشرات دى اكيد اصحابها هما الى مخترعنها
مثل مؤشر بالخياط

sky44
07-02-2012, 01:21
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته بالنسبة لي لقد سمعت بهذا الخبر من قبل فبعض المؤشرات و الاستراتيجيات سمية تيمنا بمخترعيها

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 01:29
طبعا ممكن جدا ولكن يجب ان تكون ع دراية كاملة بلغة البرمجة الخاصة بالميتا ترادر
وطبعا تكون عارف المؤشر بيعمل بناءا عن ايه وكدة

kingman
07-02-2012, 01:30
اعتقد ان هناك الكثير من المؤشرات تم اكتشافها من كثير من الاشخاص فكل هؤلاء اكتشفوها

واكيد المهم الفكرة التى يعتمد عليها المؤشر وفيه مؤشرات بتبقى ناجحة جدا وفكرتها بسيطة زى مؤشر اقوى مؤشر للقمم والقيعان للأستاذ جمال بسيس بعتبره من افضل المؤشرات رغم ان فكرة عمله بسيطة جدا

كريم
07-02-2012, 01:45
هما بيشتغلوا ببرمجة ام كيو ال و بيعملو المؤشرات حسب معادلات رياضية و غيرها

و فيه مبرمجين كتير لكن اغلبهم اجانب و فيه شغله كله عليها

و يبيع المؤشرات و الله يوفق الجميع

nrgslawi
07-02-2012, 03:02
السلام عليكم يمكنك تعلم صناعة المؤشرات لكن حتى ان تكون ناجحا
هناك متاجر مغربي اسمه مصطفى بلخياط لديه مؤشر خاص به ونتائجه صحيحة بنسبة 90 في المائة

derfcase
07-02-2012, 03:06
في الواقع هو مش مؤشر واحد بس يا استاذ
ahmed saleh
هو اكتر من مؤشر - و فعلا اي حد ممكن يعمل مؤشر و يسميه باسمه مفيش اي مشكلة - بس طبعا لازم يكون مطابق للمعايير الاحترافية في السوق
و انه يكون من الممكن الاعتماد عليه في التحليل الفني بان تكون اشاراته صادقة الي حد كبير

compaq0
07-02-2012, 15:15
المؤشر فى رايى هو ملاحظه عندما تلاحظها فكثرا ما يرتفع او يهبط السعر عندها لذلك اذا لاحظت مثلا انه عند افتتاح السوق دائما مايكون السعر اعلى من الاغلاق اذن ناخذ صفقه بيع و تكون مؤشر بس الكلام اللى انا بقوله ده مثال و ليس حقيقه يعنى سعر الافتتاح مش دايما اعلى من سعر الاغلاق

omar kapo
07-02-2012, 15:44
اولا تحديد الاطار الزمني لي هذه الاستراتيجية
ثانيا
اختيار المؤشرات التي تساعدك ع تحديد الاتجاه
ثالثا
تحديد درجة الخطر
رابعا تحديد نقاط الدخول والخروج

dent
07-02-2012, 15:48
نعم يمكن برمجة مؤشر باسمك وتتاجر به لوحدك
لكن لابد ان تعلم لغه برمجة المؤشرات mql

bouelame1
07-02-2012, 17:53
اكيد المؤشرات والاستراتيجيات دى مش ظهرت مرة وحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وبعدين ابدء اشهرها وازاى انت توصلت ليها وكمان تشرح طريقة تطبيقها عن طريق النت ومنتديات الفوركسوبكده مع الوكت هتلقى انها اصبحت جزء من الفوركس بس اجتهد

magic777
07-02-2012, 18:14

بص انت في الاول بيكون عندك استراتيجيه مثلا او طريقه عمل او تعديل على مؤشر
وبتطلب من خبراء البرمجه انه يعمله ليك وبكده انت بتحول فكره خاصه بك الى اداه عمله ممثله في مؤشر او اكسبرت يساعدك هنا
في متاجرتك

hesham1046
07-02-2012, 18:18
بص يا اخ احمد

او الاكسبريت

يكون عندك افكار جيده ونظريات جيده للمؤشر

ويتم برمجتها من خلال لغة
mql

ويوجد معنا خبراء فى هذه اللغه الاخ اسمه صقر بقسم برمجة المؤشرات والاكسبرتات

كلامك صحيح يا استاذى العزيز اهم شىء هو الاسكربت ويكون مختلف ولا يرسم نفسة بنفسة زى مجموعة من المؤاشرات التى تعي رسم نفسها تلاقائيااا

waleed adel
07-05-2012, 19:00
الموضوع ده اكيد سهل بس بعد فترة من التعلم ووصولك للاحتراف
عشان نقدر ندرس لغة البرمجه

nada
07-05-2012, 19:31
انا تكون على علم وخبره كبير اولا ثما
التعلم لغة mql لتعرف اومر البرماجة
لعلة خير للجميع باذن الله
بتوفيق

ehab
07-08-2012, 08:20
والله انا اول مرة اسمع الكلام ده ولو كدا الواحد بئا يعملو كل يوم مؤشر بس متهيالى
مينفعش واللا اية كدا هتبئا الحكاية هايصة اوى

Desperate
07-08-2012, 10:47
الاول لازم تجيب الفكرة او الطريقة اللى بتكسب نقاط بالاعتماد عليها
بعد كده لازم تكون عارف لغة mql
عشان تقدر تبرمج الفكرة لمؤشر ثابت يتبع نفس الاعدادات اللى انت بتمشى عليها

mosghaly
07-08-2012, 12:16
دة حقيقي ودة بياتي بالمجهود الي بيبذلوة في المتابعه والملاحظه من المؤشرات الفنيه المختلفه واتجاه السعر و طريقه ارتدادة وبيتم تجربه كمان الاسلوب دة او الاستراتيجيه علي ازواج عمله معينه وفي اوقات معينه في اليوم ولفترة كبيرة كمان من شهر الي شهرين ويمكن اكثر لو كان بيستخدم علي فترة زمنيه كبيرة

العوامى
07-08-2012, 12:18
السلام عليكم
اولا اخى الكريم لكى تصنع مؤشر يجب ان يكون لديك فكرة وتقوم بتحويلها الى مؤشر عن طريق البرمجة
سواء ان تتعلمها وتصنعه بنفسك او عن طريق احد المبرمجين

theboy2226
07-08-2012, 12:21
يااه انت خبرتك وصلت لدرجه انك عايز تخترع استراتيجية او مؤشر كمان ههههه ربنا يزيدك علم
انا اعتقد لو انت في استراتيجية مجربها و متقنها و مالفها بنفسك و متاكد من صحتها انشرها في المنتديات و سميها باسمك او صورها علي اليوتيوب و بيعها للناس
اما المؤشر ففي خبراء و مبرمجين ممكن ينفذوا الافكار اللي حاتجيلك بس اعتقد ان الموضوع حايكلف انك تصنع مؤشر و تدفع لمبرمج
و الله اعلم

Mohamed90
07-08-2012, 12:36
السلام عليكم نعم اخي يوجد ناس تعمقت في هذا المجال و اصبحت محترفة و فهمت السوق على اعلى مستويات
ويوجد كثير من المؤشرات تحت اسماء كثير من الناس و كيفية صنع مؤشر تحتاج لتعلم اللغة البرمجة و الخبرة الواسعة

hesham itch
07-11-2012, 09:18
بصراحة انا لسه مبتدىء وشايف ان من الصعب ان اقوم بوضع استراتيجية خاصة
بى ومن الممكن ان تكون هذه الاستراتيجية موجودة فعلا ولكن لا اعلم بها

Mr.GooDMaN
07-11-2012, 22:41

اه طبعا يوجد الكثير من الاسترتيجيات
التى يلقى عليها اسماء من عمل هذه الاستراتيجية
ولكنى اعتقد انك عشان تعمل استرتيجية لازم يكون عندك خبرة ملهاش حدود

elzeel
07-12-2012, 16:07
وفى استراتجيات باسماء ناس معينه هى اللى صانعه الاستارتجيه
او المؤشرات دى وتم استخدامها فى السوق مع المتداولين واتشهرت باسمائهم

essam1985
07-16-2012, 13:49
كلام مظبوط و طبيعي جدا

انت محتاج فكرة معينة

و محتاج يكون عندك دراية بالبرمجة او تعرف حد يكون مبرمج

بس كدة و تحول الفكرة اللي عندك لمؤشر او اكسبيرت

amrmorasamir
07-16-2012, 13:52
الاول لازم تجيب الفكرة او الطريقة اللى بتكسب نقاط بالاعتماد عليها
عشان تقدر تبرمج الفكرة لمؤشر ثابت يتبع نفس الاعدادات اللى انت بتمشى عليها
شكرا ياباشا على الشرح بس انا اعتقد ان لغه mql
دى صعبه شويه او ملهاش لزمه ان احنا نتعلمها غير اللى عايز يعمل مؤشر او اكسبرت

osama00971
07-16-2012, 14:30
اول مرة اسمع هذا الكلام
منكم نستفيد يا اخواني وشكرا

ma90do
07-16-2012, 14:38
بص العمل علي مؤشر ووضع عليه استراتيجيه خاصه بيك وعن طريق برمجتك واستراتيجيه حديثه ومختلفه عن باقي الاستراتيجيات وناجحه اكيد هتبقي باسمك ابدء من الان وقم بتمييز نفسك

salah.bmw
07-16-2012, 14:38
بصراحة انا هي اول مرة بسمع بلمعلومة هي
انو اي نعم اسمعت انو اشخاص مكتشفين استراتيجية خاصة فيهم
بس مؤشر خاص فيهم ما اسمعت قبل

KOGI
07-16-2012, 19:37
الموضوع مش بالبساطة ده لكنه برضه مش مستحيل اهم حاجة يكون عندك الفكرة اللى هيقوم عليها المؤشر والتحليل اللى هينفذه ويكون عندك خبرة كبيرة جدا فى المجال ده والسوق وعندك المام بكل ما فى الفوركس ساعتها نقدر نقول انك مؤهل لحاجة زى ده
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

pimo
07-16-2012, 20:15
اريد ان اسالك سؤال لكي استطيع ان اجاوبك علي سؤالك وهو هل اذا استطعت انت ان تجد استراتجية او قمت باختراع مؤشر فني يضرب هدفه بطريقة جيد ان تخرجه لكي تضعه بين ايد المتداولين

forex4ever
07-16-2012, 20:47

عايز تخترع مؤشر يا معلم !!! هممم لازم يكون عندك دراية كبيييرة بعلم البرمجة ده اولا وفيه برامج كتير جدا بتساعد على الموضوع ده انا شفت فعلا كذا مؤشر بأسماء ناس وخبراء عرب زي مؤشر د جمال بسيس للدعم والمقاومة وزي مؤشرات د .... العطار
بس كيفية تصميم المؤشر واختراعه بيكون الاول عبارة عن فكرة وبعدين بيحاول تنفيذها على برنامج اكيد

mido
07-16-2012, 22:04
اخي الكريم
اكيد المؤشرات والاستراتيجيات دى مش ظهرت مرة وحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ARAB_PIGEON
07-16-2012, 22:08

هناك الكثير من المؤشرات والاكسبيرتات وغيرها من ادوات التداول
التى برمجها الكثير من المبرمجين
تستطيع ان تبرمج ما تشاء من اداوت التداول وذلك بتعلم لغات البرمجه ومنها واهمها
mql4 - mql5
ولو محتاج فيديوهات او كتب تعليميه راسلنى على الخاص

msh4egy
07-16-2012, 22:21

khaled zizo
07-20-2012, 15:31
المؤشرات والاستراتيجيات دى مش ظهرت مرة وحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وبعدين ابدء اشهرها وازاى انت توصلت ليها وكمان تشرح طريقة تطبيقها عن طريق النت ومنتديات الفوركسوبكده مع الوكت هتلقى انها اصبحت جزء من الفوركس اهم شىء هو الاسكربت ويكون مختلف ولا يرسم نفسة بنفسة زى مجموعة من المؤاشرات التى تعي رسم نفسها
مثلا انه عند افتتاح السوق دائما مايكون السعر اعلى من الاغلاق اذن ناخذ صفقه بيع و تكون مؤشر بس الكلام اللى انا بقوله ده مثال و ليس حقيقه يعنى سعر الافتتاح مش دايما اعلى من سعر الاغلاق

mohamed yossef
07-20-2012, 20:42
اعتقد فيه لغة برمجة للمؤشرات اخى الكريم
لا يتعامل معها غير المبرمجين
ومن الممكن ان تتعلمها

kazaforex
07-20-2012, 20:53
نعم ممكن تبرمج كود خاص بيك و تعمل فيه اللي انت عاوزو

مثلا اذهب الى منصة التدول انستافوركس و اضغط على
f4

mohamed1happy
07-20-2012, 20:56
المهم انك تفكر في المؤشر او الاستراتيجية اللي انت محتاجها
بعد كده تدور علي مبرمج يترجمهالك بلغة
mql وبعد كده ابقي سميها باسمك ياعم

magic777
07-20-2012, 22:11
بص العمل علي مؤشر ووضع عليه استراتيجيه خاصه بيك وعن طريق برمجتك واستراتيجيه حديثه ومختلفه عن باقي الاستراتيجيات وناجحه اكيد هتبقي باسمك ابدء من الان وقم بتمييز نفسك

هو طالما بيعرف يوظف المؤشر ده كويس اوي في استراتيجيته وعارف ازاي يلتقط الفرص به
يبقى كده يستمر ويطور عليه المهم انه يكون بيحقق ليه الربح المطلوب
ودي اهم حاجه الكل بيدور عليها

khaled zizo
07-22-2012, 16:48
بياتي بالمجهود الي بيبذلوة في المتابعه والملاحظه من المؤشرات الفنيه المختلفه واتجاه السعر و طريقه ارتدادة وبيتم تجربه كمان الاسلوب دة او الاستراتيجيه علي ازواج عمله معينه وفي اوقات معينه في اليوم ولفترة كبيرة كمان من شهر الي شهرين ويمكن اكثر لو كان بيستخدم علي فترة زمنيه طوبلة و دى صعبه شويه او ملهاش لزمه ان احنا نتعلمها غير اللى عايز يعمل مؤشر او اكسبرت و ويوجد كثير من المؤشرات تحت اسماء كثير من الناس و كيفية صنع مؤشر تحتاج لتعلم اللغة البرمجة و الخبرة الواسعة

alkatom
07-25-2012, 15:56
بالطبع كل شخص ينسب له ما قام بإختراعه وهناك لغة برمجيات خاصة لبرمجة المؤشرات
راجع قسم المؤشرات بإذن الله ستجد ما تبحث عنه

ahmed
07-25-2012, 16:04
طبعا من الممكن ان تصنع مؤشر على حسب اى طريقه عمل عندك
كل ما تحتاجه ان تتعلم لغه البرمجه الخاصه بالمؤشرا فقط وتبدار فى عمل الافكارمؤشرات

زيزو
07-25-2012, 16:08
بيتم عن طريق لغة ال
mql
وهي لغة عظيمة للي يقدر يتعامل معاها ويفهمها
بالتوفيق اخي الكريم

zeyadkabeel
07-25-2012, 16:20
اول مره اعرف بالموضوع ده
وإن شاء الله الاعضاء فى المنتدى هنا يفيدوك اكترر إن شاء الله

power8
07-25-2012, 16:23
في برامج يا اخي تقوم بعمل المؤشرات لكن يجب ان تكون على معرفة كاملة بها
و ايضا اغلب المؤشرات تم تسميتها على اسم مخترعها

abdallah elbaz
07-25-2012, 16:25
الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد
وبعدين ابدء اشهرها وازاى انت توصلت ليها وكمان تشرح طريق

sabry
07-25-2012, 16:29
الموشر او الاكسبريت هو تحويل فكرة معينة الى اداة تستخدم فى التداول ولعمل المؤشر لابد ان يكون لك خبرة بلغة البرمجة
واذا لم تكن لك خبرة باالبرمجة فيوجد من هم موجودون فى المنتديات لعمل المؤشرات فقط تقول لهم افكارك وتشرحها باالتفصيل وهم يقومون بتحويلها الى موشر او اكسبيرت

Single phase
07-25-2012, 16:30
بصراحه انا زيك اعرف ان في ناس بتعمل مؤشرات
لكن ازاي بقى معرفش
قد يكون بالبرمجه زي ما الاعضاء بيقولوا

magic777
07-25-2012, 18:22
الموشر او الاكسبريت هو تحويل فكرة معينة الى اداة تستخدم فى التداول ولعمل المؤشر لابد ان يكون لك خبرة بلغة البرمجة
واذا لم تكن لك خبرة باالبرمجة فيوجد من هم موجودون فى المنتديات لعمل المؤشرات فقط تقول لهم افكارك وتشرحها باالتفصيل وهم يقومون بتحويلها الى موشر او اكسبيرت

وعلى فكره اذكي المتاجريين هنا من يتعلم البرمجه بعد اتقانه لعلم الفوركس ونجاحه فيه لانه هنا هيكون قادر الى تحويل استراتيجيته
الى مؤشر او اكسبرت يغنيه عن المتابعه ويوفر عليه وقت كتير اوي

kanzsea
07-25-2012, 18:29
دى محتاج تكون مبرمج حتى تسطتيع ان تصنع مؤشر بس هناك ناس متخصصة فى لصنع المؤاشرات ممكن يساعدوك

delpi
07-25-2012, 18:56
تقريبا كلهم علماء بس المهم انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وبعدين ابدء اشهرها وازاى انت توصلت ليها وكمان تشرح طريقة تطبيقها عن طريق النت

mohamed hamdy
07-25-2012, 18:58
انا ابقي كذاب لو قلت لك اني اعرف كيف تتم صناعه مؤشر
ولكني اظن ان هؤلاء الناس وصلوا لمرحلة عالية من قراءة السوق

Noah
07-25-2012, 19:23
محتاج انك تتعلم البرمجة بتاعت لغة الميتا تريدر علشان تقدر تبرمج المؤشر الفنىا لخاص بك الذى تريد ان تعمل به فى سوق الفوركس وهذا فقط ما اريدك ان تتعلمه جيدا وتعمل من اجله فى سوق الفوركس

mohamed saad
07-25-2012, 19:40
السلام عليكم بالطبع اي مؤشر باسم شخص هو مخترعه ومن الممكن لاي شخص ان يقوم ببرمجه مؤشر من خلال ما يسمه لغة برمجة المؤشرات والاكسبرتات وهذا شغل عالي جدا جدا ويجب اخذ دورة متخصصة فيه حيث يقوم المبرمج من خلال بعض المعادلات الرياضية وتحويلها الى لغة معينة وهي لغة برمجة اين كانت ثم يقوم بصنعها الى ملف اندكيتور وتصبح مؤشر

kero
07-25-2012, 19:47
نعم اخى ممكن ده يحصل وتعمل مؤشر او اكسبيرت
فى لغة برمجة خاصة بهذ الاشياء وتحتاج الى دورات لكى تتعلمها وتتمكن منها جيدا

YesIcan
07-25-2012, 19:58
واللة انا ايضا مثل مش عارف اول مرة اسمع بالموضوع

kimoboy
07-25-2012, 20:00
خبراء لغـة
mql
هـم مـن يسمون المؤشرات والإستراتجيات بأسمائهـم الخـاصـة
ولهـم الحق في ذلك

aboushnb
07-25-2012, 21:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وتعرف تبرمجة كويس

forexawy
07-31-2012, 14:50
اكيد المؤشرات والاستراتيجيات دى مش ظهرت مرة وحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم
انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد

tifanytomato
07-31-2012, 14:54
محتاج تدرس وتتعلم البرمجة لو متعرفش حاجة عنها والاكسبرتات ومشوار تانى خالص لو معندكش فكرة عنة من الاصل انا كنت اعرف واحد سورى دخل الفوركس عجبة الموشرات والاكسبرتات نجح فيهم اكتر من الفوركس سبحان الله الواحد مش عارف رزقة فين بس لو عايز عليك وعلى منتديات الفوركس والبرامج ودى كتير على النت

hend
08-09-2012, 17:11
اهااااااا هما الى مخترعبن المؤشر بتاعهم بس دول ناس
كبار اوى وخبراء جامدين مش زينا لسة سغسيريت يعنى

Eslam Torres
08-09-2012, 17:21
نعم هناك الكثير من المؤشرات في سوق الفوركس
وبالفعل من الممكن ان تخترع مؤشر ولكن مبنى على اسس سليمه

realyone
08-09-2012, 17:25

نعم ياأخي بإمكانك برمجة مؤشر,يوجد هنا في المنتدى دروس بالبرمجه ابحث عنه سوف تجده وسوف تستفيد كثيرا من هذا القسم ,ويوجد كذلك دروس في برمجة اكسبيرتات,لكن برمجة مؤشرات واكسبيرت فيها شوية صعوبه لأنها تحتاج الى فهم أكواد

jesy
08-09-2012, 17:52
لكى تستطيع ان تقوم بصتع مؤشر خاص بك يجب ان تتعلم اولا لغة mql وهى طريقة برمجة الاسكربتات والمؤشرات حتى تستطيع ان تقوم بصنع مؤشرك الخاص واعتقد ان فى قسم فى المنتدى خاص بالمؤشرات والاسكربتات وقد تجد فية بعض دروس تعليم لغة البرمجة

silver
08-09-2012, 17:53
اخي تستطيع ان تعمل مؤشرات ولكن يلزمك ان تتعلم

ويوجد برامج لذالك ولكنه ليس صعب

nour7
08-09-2012, 17:54
يجب أن تتعلم سكريبت البرمجة المرفق مع برنامج منصة التداول
اتقان التحليل الفني
اكتشاف استراتيجية خاصة بك
وها أنت مخترع استراتيجية لكن يتطلب منك وقتا طويلا

hamid_aada
08-09-2012, 17:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا لم اسمع بهدا ولاكن ليش كل شي مستحيل
يمكن ان يكون احد المبرمجين استطاع ان يقوم بصنعه
وشكراااااااااا

khoroto
08-10-2012, 09:46

نعم اخي سمكن دلك لاكن يجب ان يكون عند المام بصنع المؤشرات

elmasry
08-10-2012, 10:45
هههه انا عرفت المعلومه دى برضو بس اهم حاجه عشان تعمل مؤشر جيد
انك تمتلك الفكرة الجيده لهذا المؤشر وربنا يسهلها

sharkawy
08-10-2012, 10:52
برمجه المؤشر لسيت صعبه ولكن المهم هو كفائه المؤشر

ويجب اختباره لفتره طويله حتي يمكن الاعتماد عليه في التداول

Mohamed90
08-10-2012, 12:34
السلام عليكم اخي بالفعل يوجد كثير من المؤشرات و السكربتات و الاستراتيجيات باسماء متداولين عرب
و هذا يوضح مستواهم العالي و خبرتهم الكبيرة في المجال و نحن نفتخ بمثل هؤلاء

themaxprofit1
08-10-2012, 15:47
بصراحة معرفش اى حاجة عن الموضوع دا اتمنى ان اوصل لخبرة ان افيد كل الناس

mannon
08-11-2012, 06:30

ايوة بالنسبة لسؤال الناس دى الى سمت المؤشرات باسمهم غالبا بيكونوا اصحاب هذه المؤشرات والاسكربتات
واعتقد ان الموضوع محتاج انك تتعلم البرمجة فى البداية

عمرو
08-11-2012, 06:31
والله يا اخى ما اعرف افيدك
لكن كل واحد يجد مؤشر فى منتدى اجنبى ينسبة لنفسه ويطلق عليه اسمه
اما صناع المؤشرات انفسهم اكيد هناك برامج لصنعها ولغة لكتابتها مثل الاكسبرتات

alaoui11
08-11-2012, 06:34
الحقيقة انا ايضا ليس لدي المعلومات الكاافة حتي افيدك اخي العزيز
اخي العزيز في مؤشرات و في مؤشر لمغربي معروف و يقال انه مؤشر ممتاز جدا و يحققون بواسطته الكتير من الربح

Mohammed kabeel
08-11-2012, 06:35
السلام عليكم
المؤشرات دي حضرتك زى الثوابت الى فى الرياضه والفيزيا كدا واحد بيعمل نظريه وبيعمل الثابت باسمه هو المؤشر مفس النظام بس انا معرفش ازاى تعمله

fx-man
08-11-2012, 06:38
فى تجار فى الفوركس عرب كتير عملو مؤشرات ودى مش حاجة مستحيلة وانا كنت بتابع فى احد المنتديات لما يكون عضو عنده فكرة مؤشر كان بيرسلها لاحد خبراء عشان يبرمجله المؤشر عشان يشتغل على الميتاتريدر .

izalid
08-11-2012, 06:39
المؤشرات اطن هى استراتيجيات تستطيع تحقيق ارباح بنسبة عالية و يمكن اي شخص ان يضعها و يعرضها للبيع طالما ان نسبة الخسارة تكون قليلة فيها جدا
و هو يضع لها اسم اما اسمه او اسمه سبب اكتشافه الاستراتيجة له الحرية فى دالك

asad
08-11-2012, 06:39
انا اول مره اسمع بهاد الحكي صرت افكر اسوي مؤشر بأسمي هههه

themaxprofit1
08-11-2012, 13:11
بصراحة انا مش فاهم فى حاجة فا مش حقدر افيدك او ارد عشان انا لسة متعهلمتش فى المجال بتاع الفوركس ولسة فى المنتدى

dodovedo
08-11-2012, 13:12
اخى الكريم
علشان تعمل ننؤشر او اكسيبرت
لازم تتعلم لغه البرمجه الاول
تقبل احترامى

companero
08-11-2012, 13:16
إذا جربت مؤشر أو استراتيجية و اردت ان تعملها في برنامج خاص
لابد أن تكون تتقن لغة البرمجة mql,
حتى تستطيع برمجة الاكسبرت

Gravity
08-11-2012, 13:21
عاوزله شغل كبير اخي
كأنك عالم مخترع حاجة .. اول شي تشوف خبير في الموضوع
وتشرحله الموضوع .. ولو رأى انه شي جيد ومفيد
راح يعملو لك

aladdensima
08-11-2012, 20:11
ما ينفعش انننا اول ما نشطح ننطح براحه وبالتعلم هنفهم وهنقدر يكون عندنا مؤشر احمد ومؤشر خليل ومش بعيد نلاقي مؤشر مخيمر بس اهم حاجه انك ماتنطش السلم خده سلمه سلمه عشان متتعبش وفي الاخر تقعد ع البسطه وكل الي وراك يعديك الذي يسعى لشئ لا يناله فجأه بل بالمثابره والتعب

pota1999
08-11-2012, 20:32
المؤشرات والاستراتيجيات دى مش ظهرت مرة وحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم
انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وهي فى الاخر معادلات رياضية

ROTARY28
08-11-2012, 20:46
السلام عليكم
اذا كنت متعلم جيد لأساسيات السوق
والطرق الصحيحة للتداول
فيمكنك ان تصنع استراجيتك الخاصة
كما يفعل الذين يقومون بصنع مؤشرات بناءا على افكارهم الخاصة

bony2
08-11-2012, 21:17

لازم يكون عندك خبرة بالبرمجة ياجميل و عن طريقها بيتم صنع المؤشرات
و فى ناس كتير بتقولها طرق مؤرات انت محتاجها تحولها فى مؤشر و بتتعمل

no1forex
08-12-2012, 01:08

المؤشرات ناس فعلا الى بتعملها وبتتعمل بى لغة برمجه بسيطه مش صعبه اوى وفى ناس فى منتديات عربيه كتير بتعمل مؤشرات

mahfoudh
08-12-2012, 12:42
نعم توجد العديد من المؤشرات و الاكسبيرتات و الاستراتيجيات التي تحمل اسماء اشخاص

تتم طريقة برمجتها بلغة م ك ل

hend
08-12-2012, 12:52
لا فية مؤشرات كثيرة باسماء الناس الى عملوها بس برضو
مش المفروض انك تعتمد على مؤشر واحد فى التحليل لابد اكتر من
مؤشر حتى تتاكد من صدق المعلومات التى يعطيها لك مؤشر وتقبل مرورى

ahmed
08-12-2012, 12:55
لا فية مؤشرات كثيرة باسماء الناس الى عملوها بس برضو
مش المفروض انك تعتمد على مؤشر واحد فى التحليل لابد اكتر من
مؤشر حتى تتاكد من صدق المعلومات التى يعطيها لك مؤشر وتقبل مرورى

ليس الاصح ان نعتمد بأشارة اكثر من مؤشر لان غالبا اشارات المؤشرا قريبه من بعضها لانها
جميعا تتبع السعر فلن يفرق كثير الاعتماد على مؤشر او عدة مؤشرات بل يفضل استخدامهم كأعامل مساعد

domadoma
08-12-2012, 13:17
لا ده يبقى سكرت مش مؤشر لان الاسكربت انت بتبرمجه لااكن المؤشر ده من عند الشركة فى برنامج التداول محدش بيخترعه

smarteng99
08-12-2012, 14:42
لكي تتمكن من صناة مؤشر ما يجب عليك ان تتقن لغة mql
وهي تقريبا لغة برمجة

Rami
08-12-2012, 14:47
اكيد محتاااج خبرة واسعة فى التداول والشارتا ت
والمعادلات الرياضية التى تحسب حركة السعر من شتى المجالات
تحياتى لشخصكم الكريم

yousef Elhadad
08-16-2012, 14:40
انا أول مرة اسمع عن شىء مثل هذا النوع من المؤشرات اخى واتمنى ان استفاد انا وانت من خلال اجوبة اعضاء المنتدى !!

face book
08-16-2012, 15:27
محتاج تتعلم يا سيدي لغه البرمجه
ومنها اي فكره في دماغك تستطيع انك تعملها مؤشر ويبقي بتاعك انت

HOUSAMMI
08-16-2012, 15:44

نعم فيه ناس بتخترع مؤشرات والاكثير هم من جربو مجموعة من المؤشرات

واختبروها وتاكدو من مصداقيتها وسموها باسمهم

لازم تتعلم _ على ماعتقد _ لغة mql

hossam hossam
08-24-2012, 18:36
ياباشا الموشرات ده علم الواحد يعني في ناس زي اعرف ان موجود المؤشرات لكن لا افهم فيها شي
حولت مرار وتكرار ولكن بدون نتيجه

ibrahimhabony
08-24-2012, 19:19
بصراحة ماعنديش فكرة عن الموضوع بس اعرف ان كل شيء قابل للتجديد والتطوير
والانسان مميز بالعقل واتمنى اكون مخترع او مكتشف واقدر افيد العالم
لان الذى لم يزد على الحياة فهو زيادة عليها د\مصطفى محمود

Mohamed Diab
08-24-2012, 19:21
تماااام كلامك صح جدا !
بس اللى انا اعرفه انه بيتم برمجة المؤشرات دى .... يعنى حتى هتلاقى فالمنتدى هنا قسم ممكن تنزل من منه مؤشرات وتشغلها على الميتاتريدير

ahmedamz
08-24-2012, 20:20
فعلا هذه المؤشرات تنتسب لاصحابها اسميا ولكن لكى يمكنك صنع مؤشر بنفسك هذا يتطلب منك مجهود اكبر واحتراف فى سوق الفوركس يمتد لعشرات السنين حتى تصبح فى خبرة هؤلاء:(

daisy
08-24-2012, 21:02
ايوه فيه ناس بتقوم باختراع المؤشرات
والمؤشرات اصلا اللى احنا بنستخدمها لها اكتر من اعدادات
ودى بردوا بيقوم بتطويرها اشخاص
لكن الوسيله ايه بقى دى معرفهاش
اكيد برامج برمجه

face book
08-24-2012, 21:53
علشان تقدر تعمل مؤشر خاص بيك لازم تتعلم لغه البرمجه
mql4
ومن خلال تلك اللغه تتدخل في برنامج الميتا تريدر وتستدعي المؤشرات وتصنع المؤشر اللذي تريده

mohamed elsayed ahmed
08-24-2012, 21:59
انا اول مرة اسمع عن الموضوع ده
يا رب حد يقدر يفيدك

benb
08-24-2012, 22:07
اذا كانت عندك فكرة لعمل مؤسر او اكسبريت يمكنك الاستعانة بخبير في لغة
mql
لبرمجتها
وتوجد العديد من المؤشرات في سوق الفوركس تم اكتشافها من طرف بعض الناس
وتم تسميتها علي اسمهم مثل مؤشر البولينجر وويليامز

nrgslawi
08-24-2012, 23:04
للوصول الى هذا المستوى لازم تكون دكتور في الفوركس ثم اتقان لغة البرمجة بمنصات التداول

fathy1011
09-12-2012, 16:51

بالطبع تستطيع لكن لابد من لن تكون علي درايه كافيه بحركة السوق

وايضاً تكون متمكن من البرمجه

بالتوفيق

تحياتي

ahmedgalal
09-12-2012, 23:35
الاول لازم تجيب الفكرة
او الطريقة اللى بتكسب نقاط بالاعتماد عليها
عشان تقدر تبرمج الفكرة لمؤشر ثابت
يتبع نفس الاعدادات اللى انت بتمشى عليها
وبالتوفيق لك

nawass111
09-13-2012, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم ليست لدي اي معلومة بصراحة اول مرة اسمع
عن هكذا موضوع اتمنى من كل شخص لديه الإجابة على هذا
السؤال ان لا يبخل علينا بها

Unknown2030
09-13-2012, 03:33
اول مرة اسمع هذا الكلام
منكم نستفيد يا اخواني وشكرا

4ex
09-13-2012, 03:46
السلام عليكم نعم اخي يوجد ناس تعمقت في هذا المجال و اصبحت محترفة و فهمت السوق على اعلى مستويات
ويوجد كثير من المؤشرات تحت اسماء كثير من الناس و كيفية صنع مؤشر تحتاج لتعلم اللغة البرمجة و الخبرة الواسعة

ayman.shosha
09-13-2012, 03:50
اعتقد اخى العزيز انه توجد لغة برمجة خاصة بالاستراتيجيات
المهم ان تكون وصلت من التحليل الفنى لدرجة تستطيع ان تقراء معها السوق من خلال سياستك الخاصة والتى لم يتوصل ايها احد
ثم تأتى مرجة البرمجة
وحتى لا اطيل عليك يمكنك تحديد اساسيات الاستراتيجية ومن ثم تتعامل مع احد المبرمجين لتصميمها

نهى نبيل
09-13-2012, 03:57
بجد شكررررررررا اوووى على الردود وللناس اللى افادتنى كثيرا واتمنى لك ان شاء الله ان توصل لفكره كويسه وتقوم ببرماجتها

mina malak
09-13-2012, 04:37
هى فكرة كويسة جدا بس اكيد مكلفة ومحتاجة خبرة كبيرة جدا
بس انا كمان عاوز اعرف ازاى يقدر حد يعمل سهم باسمة واة مميزات دة غير المكسب المادى

elking
09-13-2012, 05:17
الافضل لك ان تتعلم البرمجة بنفسك
لكى تقوم ببرمجة كافة المؤشرات والاكسبيرتات التى تريدها
ولكن هذا علم كبير ويجب الاجتهاد فيه

magedmosbah
09-13-2012, 23:53
انا خاصه مبتدئ فى الفوركس
ولااعلم شيا عن ذلك
ولكن هناك من الاشخاص من هم خبراء ويفيدونك بالاجابه الصحيح
والله الموفق لنا ولكم

nemo19
09-14-2012, 00:00
والله انا اول مرة اسمع الكلام ده ولو كدا الواحد بئا يعملو كل يوم مؤشر بس متهيالى

الفرعون الطائر
09-14-2012, 00:03
انا اسمع عن المؤشرات

والاكسبرتات

لكن لا اعلم كيف تصنع

mr.cavally
09-14-2012, 00:04

على فكره مش شرط ان يكون الاسم اللى على المؤشر هو صاحب المؤشر
لانك بسهولة ممكن تغير اسم الامؤشر لاسمك من الاعدادت

mansourito
09-14-2012, 18:53
لا اعرف صراحة لأن دماغي وتفكري محدود ولم أفكر ولا مرة في هذاا فهنيئا لك اخي لان فكرت بطريقة غريبة شوي

mouwal555
09-16-2012, 23:37
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
صراحتا لا استطيع مسعتك لأن ليست لي دراي بهدا ا لموضوع
عموما ولى حتائدنا فكر على كيفية تصنع المؤشرت

abdellatif2013
09-17-2012, 01:49
انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وبعدين ابدء اشهرها وازاى انت توصلت ليها وكمان تشرح طريقة تطبيقها عن طريق النت ومنتديات الفوركس..;)

djilani
09-17-2012, 02:00
أخي أي شخص يمكن أت يصنع مؤشر أو عدة مؤشرات
لكن يقعد هل تنفع أو لا

gr53
09-17-2012, 02:07
بعض هذه المؤشرات تكون نتاج لتعديل مؤشرات قديمة والعملية كلها ابسط مما تتخيل فقط يتطلب منك كيفية معرفة علم البرمجة

muhannadcent
09-17-2012, 11:33
موضوع صنع المؤشرات هذا يتم بلغة برمجة اسمه mql وهذه اللغة يفضل لو كنت بتعرف لغة سي بلس بلس يكون افضل طبعا انا لاني كنت زمان مبرمج سي محترف فلما شفت لغة الميتا لانجويج هذه فهمتها بسرعة لكن لم اتعلمها بصراحة ماتهمنيش لانه احترافها من عدمه مش حيفيدك انك تربح من الفوركس

dalia
09-17-2012, 14:47
ايوه كل المؤشرات تم اختراعها بمبرمجين
والمؤشرات دى بردوا بيتم تطويرها عن طريق ناس
لو تعرف بقى مجال البرمجه يبقى ممكن تبدء تشوف الامر ماشى ازاى وتحاول

YASER83
09-17-2012, 19:34
السلام عليكم
انا لا احبذ المؤشرات عموما لأنها تتبع السعر فقط وتعطيك نتائج متاخرة بغض النظر عن صانعها
ومنها ما يعيد رسم نفسه غالبا وهذا الخداع ممكن ان يكلفك خسائر كبيرة

Noah
09-17-2012, 20:11
السلام عليكم
انا لا احبذ المؤشرات عموما لأنها تتبع السعر فقط وتعطيك نتائج متاخرة بغض النظر عن صانعها
ومنها ما يعيد رسم نفسه غالبا وهذا الخداع ممكن ان يكلفك خسائر كبيرة

ليس كل المؤشرات الفنية سيئة لان هناك الكثير من المؤشرات التى يتم الاعتماد عليها ومن خلال العمل على هذه المؤشرات الفنية يمكننى ان احقق نسبة بكيرة من الاموال بسهولة ويوجد من يعتمد على المؤشرات الفنية فقط

syed
09-17-2012, 21:36
اكيد المؤشرات والاستراتيجيات دى مش ظهرت مرة وحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم
انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد

MAGDY
09-17-2012, 21:39

مؤكد محتاج خبرة كبيرة ومش أى كبيرة طبعاً
غير دراسة البرمجة كمان
خلينا على أدنا
تحياتى

amr2107
09-17-2012, 22:40
معظم المؤشرات المسماة بأسماء اشخاص هم علمات في الرياضيات ، بس كل ده مش مهم المهم مدى فاعلية المؤشر او الاستراتيجية واللي في الاساس اتجربت فترة من الزمن علشان تثبت كفائتها وبعدهل ييجي دور البرمجة والتسمية
الفكرة اولا ثم تطبيقها وقت كاف ثم البرمجة والتسمية

bondokpower
09-18-2012, 01:44
بصراحه الامر معقد ومعظم الاشخاص ياخذون المؤشرات ويطورون عليها وهذا على حد علمى والله اعلم

rafah
09-18-2012, 03:10
المؤشرات والاستراتيجيات دى مش ظهرت مرة وحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وبعدين ابدء اشهرها وازاى انت توصلت ليها وكمان تشرح طريقة تطبيقها عن طريق النت ومنتديات الفوركسوبكده مع الوكت هتلقى انها اصبحت جزء من الفوركس اهم شىء هو الاسكربت ويكون مختلف ولا يرسم نفسة بنفسة زى مجموعة من المؤاشرات التى تعي رسم نفسها

hossam reda
10-05-2012, 15:31
فعلا دا موجود ولكن لا اعلم ما المطلوب لذالك وماهوا الواجب على الفرد فهمه او اتباعه ليقوم بمثل ذالك العمل

delpiero
10-05-2012, 15:49
فعلا فيه مؤشرات و اكسبيرتات على اسماء مخترعيها
و عشان تعمل دة محتاج حاجتين :
اول حاجة : يكون عندك خبرة كويسة فى الفوركس
ثانى حاجة : تتعلم لغة برمجة المؤشرات و الاكسبيرتات و هلى لغة mql

m.mokhtar01
10-05-2012, 16:40
اكيد المؤشرات دي بتظهر بعد ما يكون الناس دي بقا عندها خبرة كبيرة و قادرة انها تعمل اضافة جديدة و ابتكار جديد اظن انه مش سهل خالص

CoRLeoN300
10-05-2012, 17:07
بسم الله الرحمن الرحيم
هل يمكننا صنع مؤشر أنا لا أظن أننا يمكننا صنع مءشر ربما يكون و لكن يكون
صععععععععععععععععععب
تحياتي

ProTrader
10-05-2012, 17:14
اخي هؤلاء الناس يكونون قد درسووا جيدا الفووركس ، و تعلموا تقنيات قبل ان يصنعوا هده المؤشرات
ليس من السهل صنع مؤشر و نشره ، يجب ان تكون محترفا في هده الأمور

keko
10-09-2012, 16:15
هو اكيد طبعا لان المؤشرات دى اكيد لم تنشا من فراغ بل احتاجوا الى علماء ومحللين كبار اكيد علشان يوصلوا الى
تلك المؤشرات وانت اكيد من الممكن ان تكون مثلهم بس طبعا فى حاله توافر لديك فكره جديده للمؤشر قوم بعرضها على مبرمج جيد

ابوتريكه
10-09-2012, 16:32
اكيد لأن المؤشارت دى اكيد متخلقتش من الهوى

mdgazy
10-09-2012, 18:44
أي حد ممكن يعمل كده باستخدام لغة mql .. البرمجة بيها مش صعبة على فكرة خاصة لو واحد يعرف برمجة أصلا
أهم حاجة فكرة المؤشر أو الاكسبرت الله هتعمله .. هو ده المهم

ahmed mohamed
10-12-2012, 07:03
بالفعل اخى العزيز يوجد مؤشرات باسماء اشخاص وكذلك الاستراتيجيات التى يتبعونها ومنهم من يعرض
كل من استراتيجيتة للبيع من اجل الحصول على مال وتكون نسبة الربح فيها كبيرة وهناك ايضا من يشترى
تلك الاستراتيجيات

yacrao
10-12-2012, 07:14
نعم يمكن ان تصنع مؤشر بكل سهولة لكن ليس قبل ان
تحترف الفوركس قهاذا خطر عليك وعلى من يستعمل المؤشر انها
مسؤولية لايتحملها الا من اهل لها

Ayat
10-12-2012, 07:40
المهم يكون عندك فرة تطبقها مبنية علي دراسة وعلم وتحليل ويتم صياغتها في نظرية ثم عرضها علي المبرمج الذي يقوم ببرمجتها وتطرح ف الفوركس واذا ابدت نفعا سوف تكبر وتبقي مهمة

---------- Post added at 04:40 AM ---------- Previous post was at 04:39 AM ----------

المهم يكون عندك فرة تطبقها مبنية علي دراسة وعلم وتحليل ويتم صياغتها في نظرية ثم عرضها علي المبرمج الذي يقوم ببرمجتها وتطرح ف الفوركس واذا ابدت نفعا سوف تكبر وتبقي مهمة

jamalsale
10-12-2012, 14:49
لتخترع مؤشر يجب ان تكون لديك المعرفة الكافية اي الفكرة كيف يعمل المؤشر
و من تمة تاتي برمجت المؤشر و هي تكون بلغت البرمجة الخاصة بالميتاتريدر
mq4

eslam92
10-12-2012, 15:08
اتمنى ان ارى مؤشر او استراتيجية بأسم احد الاعضاء المحترفين فى المنتدى
لكن اعتقد ان هذا يستدعى خبرة كبيرة لذلك على الغلب اكثر مما تستدعيه التوصيات
انا لا اتمنى ان يكون هناك مؤشر بأسمى فقط اتمنى تحقيق ربح جيد والحد من خسائرى

mohamedemara
10-12-2012, 15:21
انا اعتقد انه يوجد بالفعل اشخاص قاموا بصنع هذه المؤشرات
ولكنهم لم يكونوا يتاجرون فى الفوركس ولكنهم
هذه مؤشرات لاداره مشروع او تحقيق ربح من خلاله جيدا اى ان كان مشروع او تداول فى السوق

said@77
10-12-2012, 16:04
السلام عليكم
اذا كنت متعلم جيد لأساسيات السوق
والطرق الصحيحة للتداول
فيمكنك ان تصنع استراجيتك الخاصة
كما يفعل الذين يقومون بصنع مؤشرات بناءا على افكارهم الخاصة ..

هبه جمال
10-12-2012, 16:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يااخى فعلا هذه بتكون عباره عن نظريات وضعها علماء معينين واثبتوا صحه هذه النظريات فبذلك فهى انتشرت هذا الانتشار الواسع فانت واى شخص اخر من الممكن ان يقوم بوضع نظريه ما ويقوم باثبات صحتها وسوف تتداول بين الناس وتعرف ايضا باسمك.

elking
10-12-2012, 16:34
احلى حاجة اننا نعتمد على الدعوم والمقاومات وانا شايف انها اهم حاجة فى سوق الفوركس
وخصوصا لو اشتغلنا على فريم كبير يعنى

sarim
10-12-2012, 16:57

اه انا عرفت المعلومه دى برضو بس اهم حاجه عشان تعمل مؤشر جيد
انك تمتلك الفكرة الجيده لهذا المؤشر وان تؤدى به تجارب ناجحه حتى يتمكن الاخرون من الاعتماد عليه

السهم الأسود
10-12-2012, 23:52
المؤشر فى رايى هو ملاحظه عندما تلاحظها فكثرا ما يرتفع او يهبط السعر عندها لذلك اذا لاحظت مثلا انه عند افتتاح السوق دائما مايكون السعر اعلى من الاغلاق اذن ناخذ صفقه بيع و تكون مؤشر بس الكلام اللى انا بقوله ده مثال و ليس حقيقه يعنى سعر الافتتاح مش دايما اعلى من سعر الاغلاق

---------- Post added at 08:52 PM ---------- Previous post was at 02:59 PM ----------

مايسة حنفي
10-13-2012, 00:45
السلام عليكم. انا ليس عندي اي فكرة عن هذا انا اعلم ان هناك بالفعل مؤشرات بأسماء مشاهير ولكني لا اعلم ما الذي يجب علي فعله حتي اصنع مؤشر بنفسي. اتمني ان تجد من يحل هذا اللغز. تقبل مروري.

ramzy sayed
10-18-2012, 03:04
يوجد استراتيجيات باسماء اشخاص مشهوريين وهناك من يفضل ان يكتفى
بها لنفسة وهناك من يعرضها للبيع مقابل ارقام خرافية وهناك من يعرضها
مجانا من اجل ان يستفيد منها الجميع وهم قلليلين

asmaa omar
10-18-2012, 14:00
طبعا ممكن جدا انك تعمل مؤشر يكون خاص بيك كل اللى
هتعمله انك تجد فكره المؤشر وتتعلم لغه البرمجه وتنفذه وخلاص كده

derar
10-19-2012, 19:07
مساء الخير
هاي المؤشرات اعتقد انها باسماء
من اخترعها لذا ظهرت باسمائهم
وانشالله نشوف اسماء عربية

علاء
10-19-2012, 23:23
اكيد وله لأ بس اعتقد ان التاس دى وصلت وان شاء الله نتعب كده ونبقى حنى لو نص الناس دى

lovemoon
10-19-2012, 23:26

فيه كتير من المؤشرات يرجع لها اصول لبعض الشخصيات
زي مثلا اداة جان اللي موجودة في الميتا تريدر بل تجد ادوات و ليست
اداة واحدة فقط و من المعروف ان جان هو احد كبار محللين السوق الفنيين
الذي تركة بصمة في عالم التحليل المالي و الفني
و ايضا ماكد له قصة و لكني غير متذكرها الآن

صدقيني انفع
10-19-2012, 23:55
المهم انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وبعدين ابدء اشهرها وازاى انت توصلت ليها وكمان تشرح طريقة تطبيقها عن طريق النت ومنتديات الفوركسوبكده مع الوكت هتلقى انها اصبحت جزء من الفوركس

حمودى
10-19-2012, 23:59
ليس عندى اى فكرة عن الموضوع ولكنى اتمنى التوفيق لك اخى
واتمنى ان اجد فى هذا المجال الخبراء العرب الذين يضعون بصماتهم فى هذا المجال
وانا اعتقد ان مستقبل هذا المجال كبير جدا يفوق كل توقع

emyforex
10-20-2012, 00:17
انا لسه مبتده معرفش افيدك بالموضوع دا
بس اكيد اللي بيصنع مؤشر او استراتيجيه اكيد محترف مش اي حد

latraaa
10-20-2012, 00:20
و الله لم اسمع بها من قبل

hard currency
10-20-2012, 00:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اعتقد ان الاستراتيجيات الى بيطلق عليها اسم شخص معين اعتقد ان هو اللى نفذها او اتشهر بيها وحقق منها ربح اكيد على فترات طويله واعتقد ذلك مثل الشطرنج هناك خطط واستراتيجات مسماه على اسماء ملوك ومشاهير على مستوى العالم وليس معنى ذلك بانهم لعبو الشطرنج بهذه الطريقه
بالتوفيق للجميع

osamaelnino
10-20-2012, 00:31

اولا ان يكون عندك طريقة معينة و ان تتعلم البرمجة
كي تبرمج المؤشر الذي تريده

سمير الديب
10-20-2012, 01:02

انا جديد هنا ولا اعرف كيف اصنع لنفسي استراتيجيه ولاكن انا هنا

لافعل كما تفعلون واكيد مع الوقت اتعلم كيف

meeco
10-20-2012, 01:02

من الممكن انك تصنع مؤشر وتعمل به
ولكنك تحتاج الى تعلم لغة البرمجة mql

مسلم
10-20-2012, 01:07
اخي الكريم عليك تعلم لغة البرمجة mql4 لبرمجة السكريبتات والمؤشرات واتمنى

لك التوفيق ان شاء الله بمسيرتك

mannon
10-20-2012, 01:15
انا لسه مبتده معرفش افيدك بالموضوع دا
بس اكيد اللي بيصنع مؤشر او استراتيجيه اكيد محترف مش اي حد

فى فرق انة يكون مبرمج عارف لغة برمجة خاصة بالميتاتريد وبين انة متداول فى الاساس ومحترف لغة برمجة عشان تساعدة
طبعا الفرق بينهم كبير

nahlla
10-20-2012, 04:21
يااه دي اكيد مرحله بعيده قوي يعني ممكنتكون حلم بالنسبه لنا لكن مين عارف ممكن حد من الزملاء في قوت قصير ان شاء الله نجد اسمه من ضمن الخبراء اللي يقدمون توصيات وكمان يكون له مؤشر خاص بيه
ربنا يوفق الجميع يارب ونجد حد من العرب يرفع راسنا ويكون مثال مشرف

blackknight
10-20-2012, 04:47
دى دراسه تانيه ومواضيع كبيره فانا اعتقد ان بالنسبه ليا ولك ايضا المتاجره اسهل
فى الوقت الحالى ولما توصل لدرجة الاحتراف يمكنك التحليل وصناعة المؤشرات والاكسبيرتات بس دى هتاخد منك وقت وتعب ومجهود وبحث طويل

علاء
10-21-2012, 21:27
انا عن نفسي مش عارف اجابه للسؤال ده لاني مش متمكن في الفوركس قوي
وهوسؤال كويس وياريت اللي عارف الاجابه يقولها علشن الجميع يستفيد منها

ahmed fakhry
10-21-2012, 21:44
بالتاكيد انا اعرف ان فى ناس صنعت المؤشرات الخاصة بيها . ولكن الطريقة التى صنعت بيها المؤشرات لا اعلمها لانها معقدة ولا تسطيع التعامل معها

ameer
10-21-2012, 21:53
اني كان لي مؤشر في نفسي فقط مسمي حققت بي الربح ولاكن خسرت بي كثيرا ولا استطيع ان اذكر اسمة لكي لا تقعو بالخسارة

---------- Post added at 06:53 PM ---------- Previous post was at 06:46 PM ----------

اني كان لي مؤشر في نفسي فقط مسمي حققت بي الربح ولاكن خسرت بي كثيرا ولا استطيع ان اذكر اسمة لكي لا تقعو بالخسارة

samorai
10-21-2012, 22:02
امؤشرات على حسب ما سمعت يمكن برمجتها
بطريقة خاصة بالميتا تريدر و هي لغة برمجة خاصة

mohamedsous
10-21-2012, 22:03
في طبعا بس دا بيجي من الممارسه والتدريب وقوه الملاحظه ووضع معادلات وحاجات كتير اوي دا لو عاوز تحط معادلات لمؤشر لكن لو عاوز تعرف ازاي تعمل مؤشر كبرمجه روح بسرعه علي قسم المؤشرات واكيد هتلاقي البرمجه هناك

majdquran
10-21-2012, 22:08

اخي اكيد دا ممكن وكل المؤشئات الموجود مخترعها اشخاص وليست نازلة من السما ..
انت بحاجة ان تكون خبير في التداول وان تتعلم لغة الميتا 4 حتى تحول استراتيجيتك الى مؤشر ..

Forex_007
10-22-2012, 16:36
لا مش عارف انا اول مرة اعرف لموضوع ده

egypt25
10-23-2012, 02:42
صعب جدا ان حد عادى يخترع مؤشر او بولينجر لانه بيحتاج مقاومات معينة
وان كان هو حتى الانديكيتور او المؤشر بيكون فيه حاجات اساسية ممكن تحطها يعنى عند مقاومات ودعوم معينة بس صعبة برضه

lala
10-23-2012, 22:33
طبعا هناك اسماء من العمالقه الى سميت عليهم اسماء استراتيجيات معينه ومؤشرات ايضا ولكن الوقت الى انت بتتحدث عنه
ده بصراحه انا مقدرش احددلك لان فعلا الموضوع بيختلف من شخص الى اخر ومن عقليه شخص الى اخر

mahmoud1
10-23-2012, 22:45
لو قدرت انك تتعلم لغة mql4 هاتقدر تعما مؤشر خاص بيك اواكسبرت دى لغة البرمجة اللى عن طريقة تقدر تعمل مؤشر خاص بيكوهتلقى موضوعات تعملية كتير عن لغة mql4 ممكن تبدا فى التعليم وطبعا كل ما يكون لديك خبرة فى التداول هاتقدر انك تعمل مؤشر قوى يفيدك

aoneman3
10-23-2012, 22:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فعلا هو كدة الناس عباقرة
وصلوا الى مرحلة فظيعة جدا من الملاحظة

محمد عبده
10-23-2012, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله
اكيد زى اى علم فى الدنيا كل مبتكر ومخترع بيسجل اختراعه وابتكره باسمه

ebram
10-23-2012, 23:03
يوجد العديد من المؤشرات الي تسما باسامي مخترعينها ولاكن الناس دي علماء وخبراء يعني مينفعش واحد مبتدء فوركس يختر مؤشر

Spiderhoof
10-23-2012, 23:13
اه طبعا ممكن والمفروض يعني انت تظبط لنفسك استراتيجياتك وتحليلاتك وكدا .. وربنا معاك يا كبير

brahim
10-24-2012, 00:04
السلام عليكم و رحمة الله
هدا يتاتى من تراكم الخبرة فكلما زادة خبرة المتداول زادت تقته الى حد انه يبدئ في وضع خططه الخاصة واسترتيجياته الخاصة

فارس
10-24-2012, 00:10
عمل مؤشر يحتاج الى معرفة جيدة با الاستريجيات
وكن متحلى بالصبر وعدم التسرع

toto
10-26-2012, 06:00
انا عن نفسى اول مرة اسمع الكلام ده ولو
كدا الواحد بئا يعملو كل يوم مؤشر بس متهيالى
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

rooseyflower
10-26-2012, 08:40
والله انا زيك مش عارفه حاجه عن الموضوع ده وكان برضو شاغلنى
ياريت حد من الاخوه يفيدنا

gameman1
10-26-2012, 08:46
والله يا استاذنا انا اول مرة واسمع عن حكاية عمل المؤشرات دي بس
اكيد هتستفيد ساعت متدخل قسم برمجة المؤشرات والاكسبرتات

marcelo
10-26-2012, 13:22
سلام عليكم اعتقد ان هنااك الكثير من المؤشراات تم اكتشاافها من كثير من الاشخاص فكل هؤلاء اكتشفوها

abd123
10-26-2012, 13:33
السلام عليكم
الصراحة اخي لم اسمع بهذا الامر من قبل
ارجو من الاخوة الاعضاء ان يفيدوك اكثر مني في ذلك
شكرا لك وبارك الله فيك
وكل عام وانتم بخير

oudai
10-26-2012, 13:59
صبرك علي راح اعمل مؤشرات
عديده باسمي وكل عام وانتم بخير

karem mohamed
10-26-2012, 14:15
انا أول مرة اسمع عن النوع دا من المؤشرات للاسف

waleed elhadary
10-26-2012, 14:56
لسلام عليكم انا اعتقد ان هناك الكثير من المؤشرات تم اكتشافها من كثير من الاشخاص فكل هؤلاء اكتشفوها

magic777
10-26-2012, 18:18

طبعا اخي كل مؤشر وليه تاريخه وامتى ظهر وليه طريقه العمل الخاصه به
ولكن فيه مؤشرات مشهوره من زمان هيا اللي موجوده في المتياتريد

saasa
10-26-2012, 18:26
سلام عليكم والله معنديش فكرة حول الموضوع يا غالي
مشكور اخي تقبل مروري

fawadmuzzi
10-26-2012, 18:37
واللة مش عارف اول مرة اعرف بالموضوع دا

rahel
10-26-2012, 20:35
اعرف ان يوجد مؤشرات باسماء ناس وهم من قاموا بعملها ويجب ان تختار مؤشر جيد لان ليس كل المؤشرات ناجحه

forex man
10-26-2012, 21:23
بالطبع ناس هيا الى بتعمل المؤشرات والاستراتيجيات وده مش سهل
ويجب يكون عندك خبره فى البرمجه
والى بيعمل مؤشر او كدا ممكن يسميه باسمه
تحياتى

mozoabdo
10-26-2012, 21:39

nabilo
10-26-2012, 21:56
انا اعرف هذا بلفعل انا اسال هل من الممكن ان تصنع مؤشر وكيفية صنعة هل هذا سهل ام على ماذا يتوقف فقط

ahmedsaied
10-27-2012, 16:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى العمل ف الفوركس واتمنى مزيد من المعلومات لاستفيد منها واشكركم على ارائكم لانها تفيدنى كثرا واتطلع الى ان اكون محترف ف الفوركس انشاء الله

شيرين
10-27-2012, 17:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
للاسف انا لسة مبتدئة مقدرش افيدك في موضوعك عن المؤشرات بس شايفة ما شاء الله ردود السادة الاعضاء
وافية ومفيدة جدا انا شخصيا استفدت كتير من ارائهم القيمة بشكرهم علية شكرا جزيلا

mo7i
10-28-2012, 15:18
كل عام وانتم بخير كل عام وانتم بخير عزيزي
انا في بداية التعلمليست عندي فكرةواضحة عن هدا الامر

miss_jpy
10-28-2012, 15:20
اولا محتاج تتعلم اللغه اللى حتعمل بيها الموشر وكمان محتاج انك تعرف الفكره اللى حتبرمج
بيها الموشر ولا انت حتعمل اى فكره وخلاص
ولازم كمان تكو نالفكره دى ناجحه

eletrebi
10-28-2012, 15:33

اصل المؤشر عبارة عن معدلات رياضية , الناس الى بتعمل مؤشرات دى بتهيلى بتبقى عباقرة
انت لو قدرت تستنتج معادلة رياضية هتقدر تعمل مؤشر فقط مش هتحتاج الا ان مبرمج يبرمجلك المؤشر على ما اعتقد
والله اعلم

brimoel
10-28-2012, 15:35
السلام عليكم و رحمة الله
اول مرة أسمع بوجود موشرات اشخاص شكرا للاعضاء على الافادة

eletrebi
10-28-2012, 15:40
اصل المؤشر عبارة عن معدلات رياضية لو حضرتك تقدرت تعمل معادلة رياضية ممكن حضرتك تقدر تعمل مؤشر
هيبقى ناقص برمجة المعادلات الرياضية عن طريق مبرمج
والله اعلم هل هذا صحيح ام انة مجرد وجهة نظر

amer
10-28-2012, 16:44
االمؤشر هو عبارة عن اشارة تربط بين السوق والمتداول فهو يعطيه فكرة عن حالة السوق أثناء أوقات التداول و المؤشرات ليست كلها بنفس الكفاءة فهناك من تصل كفائته الى 50% ومنها من يفوق 70% أما عن مبرمجها فيستوجب أن يكون ملما بأساسيات البرمجة ليخرجها من نظرية على الورق الى أداة عمل يستعين بها المتداولين

cristiano
10-30-2012, 21:55
من خلال تجاربهم وتحليلاتهم للسوق ويمن لاى شخص ان يفكر ويفعل ذلك .

hanix
11-16-2012, 15:17
السلام عليكم و رحمة الله و اللله معنديش معلومات في الموضوع على الاقب استفدنا من ردود الاعضاء الكرام جزاكم الله

minaedward
11-16-2012, 16:48
هناك العديد من المؤشرات التى اخترعها وصنعها متداولين كبار وسميت باسمائهم

one17
11-16-2012, 17:44
بالتأكيد يا اخي يمكن ان تقوم بصنع مؤشر لكنك تحتاج الى برنامج خاص
وبالفعل كل شخص يخترع شيء يسميه على حسب اسمه

azifek
11-16-2012, 18:43
أخي الكريم
اكيد يمكنك عمل مؤشر خاص بك و باسمك أنت و تنشره في النت و ربما يصبح مشهورا لو يحقق نتائج جيدا
و لكن يجب أن تكون ملما بالبرمجة حتى تستطيع برمجته و أيضا يعتمد مؤشرك على استراتجية معينة

Mohamed Ramadan Helal
11-16-2012, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المؤشرات والاستراتيجيات لم تظهر مرة اوحدة وبعدين تقريبا كلهم علماء بس المهم انك تعمل النظرية او المؤشر او الاستراتيجية وتثبت انها ناجحة على المدى البعيد وبعدين ابدء اشهرها وكيف توصلت ليها وكمان تشرح طريقة تطبيقها عن طريق النت ومنتديات الفوركسوبكده مع الوكت هتلقى انها اصبحت جزء من الفوركس بس اجتهد

Mamadof55
11-16-2012, 19:18
بالطبع فمعظم المؤشرات الموجوده حاليا و المنتشرة بشكل واسع مثل الماكد مسماه على اسماء من صممها و لكن تصميم المؤشرات يتميز بالصعوبة و ليس بامكان اى شخص تصميم مؤشر لا ذلك يدخل فى نطاق البرمجيات

abdenbi
11-16-2012, 20:37
يمكن اختراع مؤشرات و جل المؤشرات الموجود في الميتاتريدر تم
اختراعها من طرف اشخاص ما عليك سوا تعلم لغت البرمجة الخاصة

Mahmoudzooka
11-16-2012, 20:44
لازم تكون دارس لغة برمجة تسمى mql و ديه اللى بتعمل بيها ملفات المؤشرات و الاكسبرتات
و بعدين بتدخل الباريمترس بتاعت المؤشر او بياناته جوه الملف ده و بكدا يقدر اى حد يستخدمها و طبعا تسميها باسمك و ربنا يوفقك

محمود شبايك
11-16-2012, 21:22
بص انت اثرت نقطة حلوة وهى انك عاوز تدخل تبقى
محترف فى الفوركس وعشان تعنمل كده لازم تعدى
الاحتراف كمان بس انت خليك الول وركز فى اللى تحت ايدك
عشان تقدر توصل للدرجة دى

maged mohamed
11-16-2012, 21:28
ده حقيقى ان الموشرات و الاستراتيجيات مظهرت لوحدها كده من يوم و ليله
لكن فى ناس ابتكروها لذلك اتسمت على اسمهم اما عن الطريقه لفعل ذلك فانا الحقيقه معرفش للاسف

mhammed
11-16-2012, 21:34
انا زي زيك بس لفتني الموضوع واجابات الشباب وانشاء الله نكون استفدت واحنى اكيد
استفدنى وبتمنالك الخير وانك لقيت الشي الي يفيدك

Mohi1192
11-16-2012, 21:52
صحيح لو عندك فكره لعمل مؤشر وناجح جدا بس اهم شئ ان يكون الخسائر قليله تقدر تتخصص في المجال ده باحتراف
وبعد ما تكون متخصص بمؤشراتك تقدر تزايد نجاحك ومكاسبك وتقلل خسائرك

ANGEL_FROM_SKY
11-16-2012, 23:10

اخى الكريم كلامك صحيح مع التحفظ على كلمه اختراع . نعم الكثير من المؤشرات هى من صنع او برمجه متداولين مثلنا . لكى يكون لديك مؤشراتك الخاصه لابد ان تتعلم البرمجه ولغات البرمجه كثيره
اذا كنت تريد العمل على برنامج الميتاتريدر يجب ان تتعلم لغات mql 4 - mql5

ahmed sleem
11-17-2012, 00:03
اخي يمكنك ان تبقي مثلهم بالدراسه وتعلم التحليل الفني والرقمي واقوي انواع التحليل هو التحليل الهارمونك فقط ابدأ بالدراسه وكل شيء هيجي في وقته
تقبل مروري

a7med918
11-17-2012, 01:03
اهلا أخوانى
يجب ان تكون على علم بلقه الام كيو ال
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

ibrahiem2012
11-17-2012, 01:46
هي طبعا موجود لكن ده بيحتاج عقليات خاصه في المجال وبيكون ملم باشياء كثيره في افوركس
وفعلا اسماء المؤشرات في الاغلب بتكون نسبه لاسمائهم الحقيقيه وده اقل شئ ممكن يتقدم ليهم

Amrcarrick
11-17-2012, 03:19
والله يا استاذ احمد ماسمعتش بالموضوع ده
لكن لتتأكد ادخل في صفحات المساعدة علي موقع الفوركس
لكن اعتقد انها شيء صعب

esh forex
11-17-2012, 03:45
السلام عليكم
نعم اخي كلام صحييح فبعد التمرس من الفوركس سوف تصبح قادر على التحليل بالنسبه 90 %
اتمنى ان ارى اسمك على مؤشر

prince_11
11-17-2012, 06:47
أول شيء جربها و إذا نجحت معك تقدر تكلم إدارة الشركة اللي انت فيها ليضعهوا مع تحليلاتهم تحت أسمك ..

love forex
11-17-2012, 07:13
والله انا اول مره اعرف حكايه المؤشرات دي ولكن بالفعل هناك استراتيجيات باسماء ناس مشهوره وناجحه في الفوركس
ولن بتتعمل ازاي وازاي نصنعها لا معنديش فكره تقبل مروري

نانسي
11-17-2012, 09:15
هو اكيد المؤشرات دي اخترعها ناس بشر زينا واكيد اتسمت باسماؤهم من حقهم يعني لكن معقول ممكن الواحد يوصل لانه يعمل مؤشر ده حلم بعيد المنال جدا يارب بس نقدر نقطع شوط كويس ونحقق ارابح مجزيه والحمد لله رحم الله امرئ عرف قدر نفسه انا لا اطمح اكتر من قدراتي

qusayyy
11-17-2012, 10:45
اخي بس تصير محترف فوريكس على مستوى وتملك معلومات هائلة وتجرب وتخترع
طرق انشالله بتعمل مو مؤشر مؤشرات
بس اكيد لازم يكزن هناك برامج مختصة وكتير شغلات مهمة

النسر الأسود
11-17-2012, 12:06

ليس مؤشر يا غالى انما استراتيجية وهى توليفة بمجموعة من مؤشرات تكون نسبة نجاحها عاية جدآ وقد تصل فى بعض الأحيان الى 95% نسبة نجاح لاكن لابد ان يكون المتداول متمارس عليها وعلى على بالمؤشرات
لأنها ستختلف من مبتدء لمحترف فى المجال

أمير الحياة
11-17-2012, 12:27
للأسف معنديش معلومه للموضوع ده انا أولمره اسمع انه بأسماء ناس ومشاهير

stp96
11-17-2012, 14:13
بالفعل يمكن لشخص ان يخترع مؤشر ويسميه باسمه
كما ايضا توجد استراتيجيات واكسبرتات باسماء الذين يخترعةونها